Moderator: Redaktörer
Kaffekoppen skrev:Ja, vad tusan skall man säga... det element jag vill använda som midbas är jag tveksam till om det kan klara uppgiften själv. Däremot älskar jag dess spridning som fungerar bra med vald diskant. Därav MTM... kanske...
Kaffekoppen skrev:Vad ser ni för fördelar respektive nackdelar med MTM högtalare?
Martin skrev:Frågan är varför man vill ha ökad direktivitet vid vissa frekvenser (där det är dippar) och inte vid de andra som ligger bredvid. Dessutom blir ju de specifika frekvenserna helt beroende av delningen elementkonfigurationen mm så det får ju inget genrellt utseende direkt. Bara en massa dippar och peakar vid olika frekvenser.
Martin skrev:Använder man däremot flacka filter (6dB och liknande) får man ju ett annat fasförhållande mellan elementen och dippbeteendet försvinner till stor del.
Kanske inte nödvändigt stora element... Dynaudio 15w75 (faktiskt diameter 4,3") och dita diskant D260 eller D28/2....men dyra...Dahlqvist skrev:Jepp, vilket ju antyder "riktig" d'Appolito. Problemet är att systemen blir stora och dyra med många och bra element för att kunna upprätthålla kraven på låg (akustisk) filterbranthet med åtföljande stora överlapp mellan elementen./D
Tjillevippen Jocke! Frågar man aldrig får man ju inget veta. Jag har grunnat på det här. Det har ju aldrig varit något problem med de elementstorlekar jag använt, men ditt påstående snurrar i huvudet på mig. Varför sänks övre gränseffekten vid dubblering av konytan? Jag kan absolut tänka mig det för dubblering av elementstorlekar, dvs om man jämför en 8" mot en 10" (nära dubblering av konytan) så stämmer det med vad jag tänker.Jocke skrev:Genom att konytan fördubblas sänks övre gränsfrekvensen med en 1/2 oktav. Det är ju lite trist men går att stå ut med. /Jocke
ps.. det som testades mest var hur 2st 6,5" kunde prestera bas i tillräcklig omfattning
Klart som korvspad att du skall delta! Jag skulle rekommendera att de går att bara upp i en normal trappuppgång och kan resas i ett rum med 2,25 i takhöjd.Jocke skrev:Man kanske skulle delta i alla fall? Finns det någon övre gräns för hur stora de får vara?/J
Kaffekoppen skrev:Klart som korvspad att du skall delta! Jag skulle rekommendera att de går att bara upp i en normal trappuppgång och kan resas i ett rum med 2,25 i takhöjd.Jocke skrev:Man kanske skulle delta i alla fall? Finns det någon övre gräns för hur stora de får vara?/J
Kaffekoppen skrev:På frågan om varför det är stativaresom jag byggt med hänvisning till den andra tråden är att det egentligen är ett stativ jag byggt
Kaffekoppen skrev:Varför skulle man nöjja sig med 4 st 6,5" i systemet, tja det finns ingen som helst rimmlig anledning till det alls mer än att det räcker för det ljudtryck systemet skall prestera med 9db marginal. Igentligen hade jag föredragit dubbla antalet, men då spricker budgetten. Det kommer dock finnas option till utökning då det är basområdet som kommer vara begränsande.
Kaffekoppen skrev:Varför skulle man nöjja sig med 4 st 6,5" i systemet, tja det finns ingen som helst rimmlig anledning till det alls mer än att det räcker för det ljudtryck systemet skall prestera med 9db marginal. I
Kaffekoppen skrev:Kanske inte nödvändigt stora element... Dynaudio 15w75 (faktiskt diameter 4,3") och dita diskant D260 eller D28/2....men dyra...Dahlqvist skrev:Jepp, vilket ju antyder "riktig" d'Appolito. Problemet är att systemen blir stora och dyra med många och bra element för att kunna upprätthålla kraven på låg (akustisk) filterbranthet med åtföljande stora överlapp mellan elementen./D
Kaffekoppen skrev:Varför skulle man nöjja sig med 4 st 6,5" i systemet, tja det finns ingen som helst rimmlig anledning till det alls mer än att det räcker för det ljudtryck systemet skall prestera med 9db marginal. Igentligen hade jag föredragit dubbla antalet, men då spricker budgetten. Det kommer dock finnas option till utökning då det är basområdet som kommer vara begränsande.
Jocke skrev:Det kan säkert bli bra med jämn ordnings delningsfilter. Resultatet påverkas ju även av "avrullningen" som tillsammans med filtret bidrar till fas och spridningsegenskaper vid delningen.
Piotr & Martin: Beträffande energiresponsen under delning för MTM.
När man sätter två element bredvid varandra uppträder de som ett dubbelt så stort element för frekvenser upp till f0. f0 är den frekvens vars våglängd motsvarar konradien och här uppför sig konen som en kolv. Detta är det masskontrollerade området. Om du gör en mätning på en 6,5"-are kommer gränsen att ligga vid c:a 1200Hz. Om konarean fördubblas med 2 element i samma register kommer konarean att motsvara en 10"-are (ung) med f0 vid c:a 800Hz. Över f0 kommer direktiviteten att öka och även om responsen är rak i direktfältet kommer energiresponsen att sjunka. Detta sker alltså vid en lägre frekvens med "stackade" element än för ett ensamt!
/J
Piotr skrev:Nix, så ligger det inte till. En MTM men hyggligt nära placerade 6.5" får en rejäl svacka från ca 300Hz upp till delningen. Använder man en banddiskant samt högpassar i mellan till en bas-array (eller WMTMW) så kan man få någotsånär jämn energirespons dock. Kolla mätningar på befintliga högtalare så ser du.
/Peter
Kaffekoppen skrev:äh, inte kan man lita på Svantes ihopsnickrade kodrader - ge oss den teoretiska bakgrunden nu
Kaffekoppen skrev:Skrutten, lugnt - har mer än fullt förtroende för dig (hur det nu går till)![]()
Det med ordningstalen förbryllar mig med. Seas, och alltfler kommersiella byter till fjärde ordningens filter på MTM.... de måste se en fördel med det...
Skall köra den där labben imorgon "läraren"
Kaffekoppen skrev:Fjärde ordningens filter, 2khz:
Horrisontellt: http://www.bamberglab.com/s5mtm_polar_h.pdf
Vertikalt: http://www.bamberglab.com/s5mtm_polar_v.pdf
Kolla graferna först
Högtalaren: http://www.bamberglab.com/s5mtm.shtml
Kommentarer?
Line-Source
A speaker device that is long and tall. Imagine a narrow dowel dropped flat onto the water's surface. The line-source has very limited vertical dispersion, but excellent horizontal dispersion
Lobing
Any time more than one speaker device covers the same part of the frequency range there will be some unevenness in the output. (Picture the waves from one pebble dropped into a calm pool vs. two pebbles dropped several inches apart.) Lobing means that the primary radiation pattern(s) is at some angle above or below the centerline between the two drivers. Good crossover design takes this into account.
Det beror ju på...baffelsteget kanske ligger under delningsfrekvensen ...till basmodulenJocke skrev:Kanske bättre att fundera i termer av MMT där första M:et rullar av vid baffelsteget? Det är väl ung vad som blev slutsatsen i denn förra tråden om MTM!/J
Mitt exempel syftar på att "problemen" börjar vid ca 300Hz men såklart är utsläckningen större högre upp i frekvens.
Kaffekoppen skrev:Tvärtom...
En WWMTM är okej...
Hyffsat om de ska kunna vara faslinjära. Fast jag har fattat det som att de bara är flacka i början (där elementen överlappar) och "drar iväg" när nivån kommit ner en bit. Typ bessel. Detta för att hålla nere fasvridningen till ett minimum innan elementen överröstar varandra och dominerar fasresponsen.Kaffekoppen skrev:Är du verkligen säker på att han har flacka filter i dem?
Piotr skrev:Försök att kika på mätexemplet i boken från Dickason. Två separerade element som i MTM är "värre" en ett element med samma höjd vad det gäller utfasning vertikalt off axis.
En MTM har en utfasning vertikalt off axis som är beroende av avstånd mellan elementen, storlek på elementen samt naturligtvis vilken vinkel man betrakta/mäter.
Detta har ingenting med samspelet med diskanten att göra utan är en effekt av separerade element.
Att en eller flera basar skulle göra läget bättre har följande förklaring; avsikten är att försöka flytta ner punkten där spridningen övergår från "kontrollerad" till "rundstrålande". WMTM är ju inte lika effektivt som WMTMW eller WWMTMWW. Kolla in Dynadios topphögtalare, dom har även langat in två diskanter för att skjuta den "kontrollerade" vertikala spridningen än längre upp i frekvens.
I fallet WMTM så är ju källan vid nedre delningen större än om man bara hade MTM. Dessutom kan man styra "looben" med filtren och W´s placering ovan golv.
OBS att "300Hz" som jag skrev i min tidigare post skall ses som en ungefärlig punkt där problemen börjar. För en typisk MTM så ligger kanske svackan på max vid 500Hz-1000Hz eller så. Allt beroende på vinklarna i denna triangel som utgörs av de två ljudkällorna samt betraktelsepunkten.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot], quadclassic och 107 gäster