Högtalarna ser ut såhär idag

Moderator: Redaktörer

Martin skrev:
Vilka element använder du? Vifa p17 och ?
Kraniet skrev:
har dum frekvensmätt högtalaren nåt?
Martin skrev:Alltså med en diskant på 90dB och en bas på 88dB så behöver du aldrig dämpa mer än 8dB max. Typiskt kan det vara lagom att dämpa 5-6dB.
Jag tror det är något annat problem i ditt filter. Har du jämfört bredvid några andra (köpe-) högtalare hur pass färgad klangen är? Det kan ju tex vara så att bas/mellan-elementets övre register eller diskantens nedre register sticker ut och gör att det låter vasst och otrevligt.
Mätningar är bra för att undersöka vad det är man vill ända på för att får det ljudet som man vill ha. Det är inget man stirrar sig blind på utan nyttig information för en konstruktör.
Det är ju det som är grejjen. Dina öron säger inte åt dig att göra någonting. Det är du själv som tolkar det du hör och utifrån den kunskap/information du har för tillfället så översätts det i att dämpa diskanten mera.jag hade dämpat dom 9 db men mina öron säger åt mig att dämpa dom mer. jag provar med 13 och ser hur det låter...
Martin skrev:Det är ju det som är grejjen. Dina öron säger inte åt dig att göra någonting. Det är du själv som tolkar det du hör och utifrån den kunskap/information du har för tillfället så översätts det i att dämpa diskanten mera.jag hade dämpat dom 9 db men mina öron säger åt mig att dämpa dom mer. jag provar med 13 och ser hur det låter...
Det är här mätningar kommer in i bilden. Mha mätningar kan man ta reda på det man behöver veta och därmed undersöka vilken variabel man vill ändra. Du bara förutsätter att det är just dämpningen av diskanten som är fel och då har du redan dämpat diskanten så pass mycket att översta diskanten säkert ligger 2-3dB under genomsnittliga nivån.
Jag misstänker att det istället är i filtret problemet ligger. Om du berättar hur filtret ser ut som det är idag så kanske någon kan komma med lite input vad du kan ändra så att det låter bättre.
edit:
http://www.seas.no/PDF%20data%20excel%2 ... 5CF001.pdf
91dB känslighet hade de visst.
Jag har svårt att tro att någon tycker att idealet är en perfekt hylla från delningsfrekvensen (som varierar mellan olika högtalare) och uppåt på 15-6 = 9dBgenomslittliga nivån.... enligt vem är det bäst o dämpa dom max 8 db?
Martin skrev:Jag har svårt att tro att någon tycker att idealet är en perfekt hylla från delningsfrekvensen (som varierar mellan olika högtalare) och uppåt på 15-6 = 9dB. Det lär låta ungefär i samma storleksordning som att vrida diskanten nästan till "min", kan man inte bara göra det istället då? Varför vill man ha ljudet färgat just så i högtalarna för jämnan?
Nä, oftast när man vill dämpa diskanten mera för att det låter ljust/illa osv beror det på något annat. Antingen att filtret inte gör det du hade tänkt egentligen eller någon form av distorsion (vilket inte är troligt i detta fallet eftersom det är väldigt bra diskanter du har).
Jag tänker helt enkelt enligt följande: Basarnas känslighet (jag har använt Vifa P17 själv i ett par högtalare) är 88dB. Diskantens känslighet är 91dB. Det brukar vara lagom med runt 3dB baffelstegskompensation (lägre frekvenser som smiter runt bakom högtalaren), möjligtvis 4dB. En del tycker att hela 6dB (full) kompensation är lagom, det är i mesta laget. Jag tycker personligen sådana högtalare låter dovt och instängt.
Alltså 6-7 dB skulle vara lagom (möjligen 9dB om man gillar extra dovt ljud) förutsatt om allt annat står rätt till. Dvs filtret fungerar precis som du har tänkt det, högtalarna distar inte häftigt osv.
Slartibartfast skrev:Vackert fanérval - har du inte några fler bilder på dem färdigfanérade?
/J
Piotr skrev:Castor, med all rätt att tycka och göra som du vill... men Martin har rätt.
Har en polare som resonerade som du med ett 15Wesotec/D260esotec bygge. När jag gjorde ett något mer korrekt filter ville han inte längre dämpa diskanten 15dB utan tyckte att mina 6dB var lagom. Jag valde då ca 4dB i baffelstegskorrektion.
/Peter
Martin skrev:Castor: Det vi säger är att vi är många som har varit i samma sits som du. Försökt dämpa skiten ur diskanten för att det har funnits andra problem i högtalarna. Det är nog ganska vanligt faktiskt. Även om det berodde på att jag saknade mätmöjligheter då.
Jag tror detta handlar ytterst lite om tycke och smak egentligen om man verkligen fick välja fritt mellan det ena eller det andra. Vore allting som handlar om ljud subjektivt så skulle vi inte sitta på detta forum och diskutera för vi skulle inte fatta vad vi menar när vi skriver till varandra. Vi skulle istället leva i våran egen lilla bubbla med våran egen personliga uppfattning av verkligheten när det gäller ljud. Nu är det inte så. Det finns som tur är gemensamma värden att upptäcka när det gäller ljudåtergivning. Ett av dessa värden är tex måttet dB som ju du använder. Så på sätt och vis så är din konstruktion inte fri från mätningar. Du använder faktiskt mätningar även om du väljer bort de viktigaste.![]()
Vilken tur att du inte tar illa vid, det var inte meningen. Men lite provocerande kanske jag kan uppfattas som, i de sällsynta fall där jag vet att jag har rätt.Men jag respekterar din åsikt eftersom jag varit i liknande sits, även om jag inte var lika säker som du. Men testa för all del att dämpa diskanten 13 dB. Du har lite att förlora på det, förutom att genomlida stora delar av din skivsamling utan diskant innan du insett att det är massor av information som saknas.
Martin skrev:Svackor och toppar i frekvensgången gör att ljudet maskeras. Har du ett brett område med lägre nivå, särskillt i diskanten så kommer ljudet låta mer instängt och mindre detaljerat. Dvs det saknas information. Detta hör man kanske inte direkt utan att jämföra med det bättre alternativet. Typ: det man inte vet om tar man inte skada av, förrän man vet om det.
Det är min erfarenhet.
Dahlqvist skrev:Castor
Jag har två kommentarer/frågor.
1. Mycket vackert fanér. Palisander t.o.m. låter vackert. Skulle du kunna berätta var du köpt det och vad det kostar? Och hur du gör? Vi har haft några trådar om fanéring och det är lite olika bud på vad som fungerar. Jag går själv i fanéringstankar.
2. Ett tips vore att lägga upp värdena i ditt delningsfilter så hade de som vill diskutera dimensioneringen av delningsfilter har något att bita i för sina simuleringsprogram. Vad som är rätt eller inte har ju att göra med vilka kriterier man utgår ifrån. Utgår man från sitt eget subjektiva intryck så kan ju knappast någon annan komma och säga att "Nä, serru, det där gillar du inte. Gör såhär istället." Om tonkurvan är rak eller inte är en annan femma.
Hälsningar,
Dahlqvist
LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror.![]()
Lycka till!
phon skrev:Det kan vara jobbigt med vass diskant ibland.
Det får mig att tänka på Philips rekommendation om att inte använda någon diskant alls om man har ett bra mellanregister. I det här fallet gällde det en tvåtums dome mellanregister som rullar av lite snyggt vid 12.5 kHz.
Gillar man inte vass diskant så går det utmärkt att låta bli att dela mellanregistret uppåt tycker Philips. Alla gillar ju inte den översta diskanten, eller kanske inte ens hör den.
Det kanske går lika bra med en Vifa P17 och då sparar man ju in kostnaden för diskanten och filtret. 13 dB ner hörs den ju ändå inte mycket mer än vad Vifan gör ofiltrerat.
Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...Castor skrev:Säkert bra det du skriver men hänger inte riktigt me på vad du menar eller syftar på
Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...
Martin skrev:Jag svarade på denna frågan:Märkligt vad du "går på"...jag sakna absolut ingen information när jag dämpa 9 db så varför skulle jag göra det vid 13?
Kaffekoppen skrev:Han menar att du nästintill kan ta bort delningsfiltret i högtalaren och låta bli att koppla in diskanten...Castor skrev:Säkert bra det du skriver men hänger inte riktigt me på vad du menar eller syftar på
Vill du dela med dig av hur ditt filter ser ut idag?
Förövrigt så "älskar" Vifa P17WJ och har använt det både i MT och MTM högtalare.
Som sagt ifall diskanten är vass har du troligtivs ett problem som du försöker kompensera. Det kan även vara så att din preferens för dov diskant beror på just detta problemet som du försöker kompensera bort i fel ände. Det behöver inte vara så men enligt min erfarenhet är det så nästan uteslutande.en som inte e vass..
Kaffekoppen skrev:Jag tror ingen gillar vass diskant
Martin skrev:Som sagt ifall diskanten är vass har du troligtivs ett problem som du försöker kompensera. Det kan även vara så att din preferens för dov diskant beror på just detta problemet som du försöker kompensera bort i fel ände. Det behöver inte vara så men enligt min erfarenhet är det så nästan uteslutande.en som inte e vass..
Får man höra rent och tydligt ljud utan vass diskant så tycker man inte sällan inte om dov diskantåtergivning längre.
Castor skrev:LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror.![]()
Lycka till!
Tack...![]()
helt klart värt att prova.
hade tänkt sätta ngn mattliknande på väggen bakom högtalarna, t ex ikeas runda små mattor
Kraniet skrev:men utan mätningar har du ingen aning om hur högtalaren egentligen fungerar. du kan lika gärna ha en 10 db dipp i delningsfrekvensen om fasningen inte stämmer tex.
men så länge du är nöjd så antar jag det kvittar..
LarsR skrev:Castor skrev:LarsR skrev:Jag tycker att du ska test en helt annan metod för att få en skönare diskant och det är att sätta upp en akustikskiva bakom varje högtalare. Du kan testa med nästan vad som helst, täcke, filtar osv och se åt vilket håll det pekar. En större lugn i diskanten kommer att infinna sig och att ljudbilden blir mycket tydligare. Det är vad jag tror.![]()
Lycka till!
Tack...![]()
helt klart värt att prova.
hade tänkt sätta ngn mattliknande på väggen bakom högtalarna, t ex ikeas runda små mattor
Bra! Men jag tror att du ska testa lite större saker faktiskt. Jag testa med gardiner, filter täcken eller dylikt som är i storleksordningen 2kvm/högtalare, minst. Små saker blir ganska så försumbara. Du kanske inte vill/får möblera på det sättet men jag tycker fortfarande att du ska testa lite snabbt för att se hur upplevelsen blir. Jag kan personligen inte leva utan mina akustikskivor, är väldigt imponerad/fundersam på folk som kan det!
Haakan_W skrev:alltså rumingrepp måste vara ganska rejäla för att det ska göra nån nytta (skada?) så upp med drapperier och absorbenter framför lyssningspositionen...överallt förutom mellan högtalarna
Kaffekoppen skrev:se så... låt oss se delningsfiltret nu
Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Kaffekoppen skrev:Okej... nu klarnar det lite.
Har du tittat på Morellos lösning:
Han hanterar det riktigt smidigt i det filtret. Jag tror att Martin skulle kunna ge dig ett filterförslag som kunde vara intressant att pröva
Haakan_W skrev:känsligheten kan ju aldrig bli högre än basens, vad diskanten har för känslighet är ju mer eller mindre oväsentligt
skaffa nu en mic och gör sakerna ordentligt
Jag brukar också hamna i de regionerna. Då får man normalt runt 3dB baffelstegskompensation. Känsligheten blir då runt 85dB och alltså behöver diskanten dämpas runt 6dB (förutsatt att allt står rätt till i filtret). Har man ett filter med dåliga q-värden och överlappning mm så får man problem och det är då det kan låta vasst och illa om diskanten. Orent kan man säga. Precis som kaffekoppen skriver så kan en för hög nivå vid 4kHz tex göra ljudet för ljust och jobbigt. Har man inte tagit hänsyn till elementens frekvensgång och effektrespons någorlunda så är risken hög att man har problem just i denna region.jag lägger på ett värde på spolen som används, så jag hamnar på 1,5-1,8. du tror det? jag kanske frågar honom sen. visserligen blir känsligheten i systemet väldigt lågt men å andra sidan så slipper jag själva kompenseringen och dessutom mer effekttålighet i diskant
Jocke skrev:Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!
/J
Martin skrev:Jag brukar också hamna i de regionerna. Då får man normalt runt 3dB baffelstegskompensation. Känsligheten blir då runt 85dB och alltså behöver diskanten dämpas runt 6dB (förutsatt att allt står rätt till i filtret). Har man ett filter med dåliga q-värden och överlappning mm så får man problem och det är då det kan låta vasst och illa om diskanten. Orent kan man säga. Precis som kaffekoppen skriver så kan en för hög nivå vid 4kHz tex göra ljudet för ljust och jobbigt. Har man inte tagit hänsyn till elementens frekvensgång och effektrespons någorlunda så är risken hög att man har problem just i denna region.jag lägger på ett värde på spolen som används, så jag hamnar på 1,5-1,8. du tror det? jag kanske frågar honom sen. visserligen blir känsligheten i systemet väldigt lågt men å andra sidan så slipper jag själva kompenseringen och dessutom mer effekttålighet i diskant
Om man avskyr mätningar som pesten kan man ju iaf gissa sig fram lite i huvudet hur det funkar om man är duktig.
phon skrev:Är diskant och bas kopplade med samma polaritet, eller är diskanten fasvänd?
phon skrev:Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen?
haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...
Castor skrev:Jocke skrev:Idag skulle jag inte tveka på att använda datorstöd för att bekräfta det jag upplever!
/J
då måste jag fråga varför?... litar du inte på dina öron? om dina öron säger åt dig att det låter bra varför då ta till mätning? då kanske du ändrar ngt bara för att mätningen säger så...
Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.
/Jocke
Kraniet skrev:du går precis samma väg som jag gick i början. köpa det och det braiga elementet, de och de braiga filterkomponenterna och förenklade filtermodeller uträknade från syntetiska siffror.
det är klart att det låter bra men det säger ingenting. dels har man byggt det själv så man är starkt subjektiv. sen kan man inte peka ut alla fel. speciellt inte om man inte har någon referens.
så här i efterhand önskar jag att jag hade lagt pengarna som gick till dyra element och filterkomponenter gick till ett mätprogram.
foliespolar och mundorfkondensatorer gör ingen högtalare. "bra" högtalarelement passar inte alltid tillsammans. tabellfilter är ett fantasifoster.
att skapa högtalare utan mätprogram är som att beundra tavlor i beckmörker..
men du har rätt. din upplevelse är ju den den är. frågan är ju hur mycket bättre du skulle tycka högtalaren lät ifall den gjordes annorlunda..
Martin skrev:Castor: Jag försökte ju förklara detta tidigare för dig varför man använder mätningar överhuvudtaget.
Det är inget som ersätter öronen.
Man använder mätningar för att ta reda på vad man ska ändra på. Korrelera det man hör med verkligheten.
Öronen är skitdåliga på att tänka. Det är din hjärna som tänker, tolkar och avgör vad du ska ändra när det inte låter bra. Det är här mätningar kommer in i bilden, det är informationen inputen ficklampan i mörkret. Det du inte får reda på av dina öron. Tex om man ska dämpa diskanten eller ändra något annat i filtret tex.
Castor skrev:Jocke skrev:
Jo, jag litar på mina öron men det finns vissa saker som kan vara bra att bekräfta med mätningar för som du vet hör vi egentligen med hjärnan som har en benägenhet att kompensera för vissa brister i återgivningen.
/Jocke
men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel
Jocke skrev:
Faktiskt.se - mäter bra men låter dåligt!
Det finns ju ingen garanti för att det låter bra bara för att det mäter bra! Till sist och syvens är det ju öronen och inte datorn som ska (förhoppningsvis) avnjuta musiken.
/J
Castor skrev:
absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...
phon skrev:Castor skrev:
absolut fas finns inte egentligen... jag menar bara det är väl inte så vanligt...
ja då är det ju ännu svårare att vara anhängare av den .... om den inte finns ...![]()
Cymbaler och hihats finns helt säkert. Ibland slår någon på dem så det blir stark diskant, när man lyssnar live på en orkester eller så. Hur fasen (betona "e" ....) funkar det då? IRL alltså?
Martin skrev:Castor: Det du gör är att du vänder på resonemanget. Jag håller med om att bara för att det mäter bra behöver det inte låta bra. Så är det helt klart. Man kan ju ha missat att mäta något. Här behövs öronen för att kontrollera att det verkligen blev som man tänkt.
Öronen kan tyvärr aldrig ersätta mätningar så länge det inte låter bra. De används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det. Typiskt konstruera något.
Du frågar ju varför man använder mätningar och vi svarar på din fråga, det är väl inget konstigt?
Jocke skrev:Mätningar används för att få svar på frågan varför det inte låter bra utifall att man skulle vilja göra något åt det.
Man kan ju också vända på resonemanget: Hur mäter det när det låter bra?
/J
Martin skrev:Det är lite som att säga att skärmen kan ändå aldrig göra datorns jobb så därför behövs inte skärmen...
Det är ingen bra motivering till att inte använda skärm. En bra motivering kan vara att man inte tycker om skärmar tex eller att man är nöjd med feedbacken man får genom datorns högtalare och skrivare. Man tycker bättre om att prova sig fram genom att klicka på ikonerna och höra på ljudet eller titta på uskriften som blir att man har stavat rätt.
Problemet uppstår ju när man stavar fel tex. Då får man skriva om alltihop för man vet inte vart man ska börja leta efter felet. Här hade det underlättat med en skärm.
Samma sak gäller ljud. Du registrerar att du inte tycker det låter perfekt. Vad ska du göra? Jo du måste ta reda på på något sätt varför det inte låter perfekt. Dina öron kan inte svara på den frågan.
phon skrev:Jag tycker det ser ut som din låda skulle låta rätt trevligt när jag simulerar den.Lite laidback men utan överaskningar, den blir nog bra när den är klar.
Kaffekoppen skrev:Synd att P17 är tagen ur produktion...
Kaffekoppen skrev:Akta dig... jag tänker ocks köpa fler...
Produkten är "död" hos tillverkaren sedan ett tag
Kaffekoppen skrev:Seas ca18rly
Men det finns många trevliga byggen med just P17 av en anledning...

Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
enda jag använder som kompensering är en ganska mycket större drossel
Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Äntligen någon som börjar förstå...du börjar närma dig min tanke "knoppen"... *ler*
Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ.
/Peter
Castor skrev:Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
Hehe, å du tror att tex. Martin och jag inte är medvetna om den eventuella möjligheten? Det är ju ungerfär prexis vad vi försöker säga dig... typ.
/Peter
Det kan mycket möjligt vara så men det var bara kaffeknoppen som nämde det. Lite svårt för mig o veta vad du / ni tänker
skrutten skrev:Hade du hunnit testa att polvända diskanten?
Om inte, testa med den ändringen innan du dämpar mer.
Det kan göra stor skillnad att polvända diskanten i förhållande till basen.
Diskantens nivå förändras inte men det kan vara så att elementen arbetar ur fas under delar av mellanregistret och att det sedan blir en extrem diskant ökning högre upp ovan delningsfrekvensen. Detta hörs tydligt som en alldeles för stark diskant.
Piotr skrev:Castor skrev:Piotr skrev:Castor skrev:Kaffekoppen skrev:Kan det vara så att du kompenserar den sjunkande baskänsligheten med att sänka diskantnivån?
/Peter
Det kan mycket möjligt vara så men det var bara kaffeknoppen som nämde det. Lite svårt för mig o veta vad du / ni tänker
Vill minnas att jag nämnde baffelsteg och kompensation i min post..
/Peter
Det går att implementera allt mellan ingen till full baffelstegskompensation mha ett större värde på seriedrosseln i basfiltret.jadå, men som du läste så använder jag inte full kompensering utan endast i form av en större drossel
Martin skrev:Det går att implementera allt mellan ingen till full baffelstegskompensation mha ett större värde på seriedrosseln i basfiltret.jadå, men som du läste så använder jag inte full kompensering utan endast i form av en större drossel
Det är som sagt det normala sättet att kompensera för baffelsteget oavsett hur mycket man väljer att kompensera. Diskanten behöver givetvis dämpas så att den hamnar i nivå med känsligheten hos det kompenserade bas/mellanregistret.
Detta har varit min utgångspunkt i mitt resonemang hela tiden. Ytterligare dämpning pga baffelsteget blir då kaka på kaka.
Martin skrev:Det gäller bara att räkna med hur saker och ting påverkas i filtret av att man ändrar ett värde. Ökar man värdet på spolen behöver man ofta justera de andra värdena och q-et i filtret (tex genom att justera en resistans i serie med shuntkondensatorn) för att få det som man vill ha.
Men ofta gör man allt på samma gång. Man gör filtret från början med den baffelstegskompensation man vill ha redan inbyggt.
Castor skrev:phon skrev:Castor skrev:
är det en idé och fasvända basen?
haha ... ja, jag är ju inte anhängare av den absoluta fasen ...
Castor skrev:Jocke skrev:
/Jocke
men om nu det låter bra i hjärnan och öronen varför ska man då mäta? låter det bra så låter det bra... eller har jag fel
"det som mäter rätt behöver inte höras rätt"...
eftersom jag e känslig för hög diskant väljer jag att dämpa de ytterligare 4 db...
Jag vill spåna tillbaka till början av tråden - det låter som en väldigt stor dämpning! Funderar på om du har väldigt hårda väggar i ditt rum eller sparsamt möblerat så har diskanten en benägenhet att bli "vass".
Notera också att jag inte har någon kritik mot din smak men jag tror inte att människor är skapta helt annorlunda. Kan förklaringen finnas i rummet?
Jocke skrev:Till sist så handlar det bara om en enda sak: Kan anläggningen ge de upplevelser av musiken som man önskar? Klart!
/jocke
Kaffekoppen skrev:Egentligen är det ju inget problem. Det får ju faktiskt låta hur illa som helst bara den som äger högtalaren är nöjd!
Det som flera försökt påpeka är mer att vi kanske kan se och hjälpa till med förbättringspotential. Det är ju verkligen ingen kritk utan tvärtom är det nog så att alla som kommit med förslag varit i den här situationen. Man blir hemmablind och får inte ut maximalt av systemet.
Jag har hört massvis med högtalare där en oerhört stolt ägare spelar upp ljud som verkligen inte är något man borde vara stolt över, mina egna alster inräknat.
ps... Det skulle vara kul att göra ett sånt där "förhatiskt" blindtest där du får välja mellan ett filter som är framlyssnat av dig och ett som är lite optimerat efter att du lyssnat fram den karaktären du vill ha. 100 spänn att du efter lite lyssnande skulle välja det senare
ps... tror inte du behöver starkare förstärkare....min medelnivå ligger sällan över 15W så det finns gott om headroom (klarar över 300W)
IngOehman skrev:Nä, det kan ju vara kul att ha stora potentiella förbättringar framför sig!![]()
Tricket är alltså att alltid ändra, lite i taget, och göra det liiite rättare hela tiden, men bara så att man precis är nöjd. Man skall sikta mot att få det maximalt rätt så sent som möjligt - helst precis innan man dör.Man skall precis hinna höra första frasen av favvolåten före godnatt.
Eller?![]()
Vh, iö