Moderator: Redaktörer
Du har skrivit exakt den formuleringen tidigare om jag inte minns galetsoundbrigade skrev:Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
Dahlqvist skrev:Vilken typ av kondensator sätter du in i dina högtalares delningsfilter?
Ja, jag bara undrar. Ämnet verkar ju vara outsinligt!
/D
Kaffekoppen skrev:Du har skrivit exakt den formuleringen tidigare om jag inte minns galetsoundbrigade skrev:Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
Dahlqvist skrev:Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?
Dahlqvist skrev:Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?
D
snillet skrev:De här va kul, ser ut som om man kanske skall stanna här ett tag eftersom man svarade samma som majoriteten
Dahlqvist skrev:Själv står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig på att testa själv (vad gäller själva kvaliteten - kvantitet mäter man ju med instrument. IÖ har ju en gång förslagit att man kan kolla kondingarna genom att spela musik genom dem seriekopplade med ett motstånd och se om de låter något. Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?
Undrar,
D
Kaffekoppen skrev:Dahlqvist skrev:Själv står jag i valet och kvalet om jag skall ge mig på att testa själv (vad gäller själva kvaliteten - kvantitet mäter man ju med instrument. IÖ har ju en gång förslagit att man kan kolla kondingarna genom att spela musik genom dem seriekopplade med ett motstånd och se om de låter något. Jag ser mig alltså själv på golvet med ett bilstetoskop över kondensatorn samtidigit som jag kör en utslagsgivande testskiva. Gör ni sånt?
Undrar,
D![]()
Nej, jag har bara kondingar som jag har erfarenhet av fungerar bra. En kvalificerad chansning alltså...
Max_Headroom skrev:Försöker undvika elektrolyter och allt som det står "audio" på.
soundbrigade skrev:snillet skrev:De här va kul, ser ut som om man kanske skall stanna här ett tag eftersom man svarade samma som majoriteten
Det vill säga, väljer kondingar efter vad andra tycker ...????
soundbrigade skrev:Det har gått lite troll i kondensatordebatten, men jag väljer bort alla som är märkta Audio Grade, då de troligen är Consumer Grade men med ett 7 gånger högre pris. Försöker undvika elektrolyter om det inte är mycket stora värden som gäller.
celef skrev:föresten; var kan man köpa schyssta elektrolytkondensatorer, sånna bipolära och i värden från 0.10-68uF
celef skrev:vad är det för fel på elektrolytkondensatorer egentligen?dom sitter ju i var å varannan kommersiella högtalare, både dom med högt å lågt pris. själv äger jag bara ett fåtal kondensatorer av både elektrolyt, polyester och polypropylen så dessa åker in å ut i filtren när jag "tweakar" och jag hör ingen annan skillnad än den påverkan olika kondensatorvärden ger
![]()
Kaffekoppen skrev:Ibland gör man för krångliga filter också...
snubber skrev:
Genom att //-koppla (parallellkoppla) med högvärdiga filmkondensatorer av lägre kapacitans kan man komma en bra bit på vägen mot bättre kondensatorer.
snubber skrev:Bipolära elektrolyter är en konstruktion som jag anser är bland det sämsta man kan hitta som kondensator med massor av förluster i.
Men den är liten i volym jämfört med filmkondensatorer. Ofta är kapacitansen tydligt frekvensberoende långt ned mot det hörbara spektrat.
Förlustfaktorn kan ofta vara flera % på bipolära elektrolyter, medan på filmkondensatorer så är den 10 - 1000 ggr lägre beroende på typ.
snubber skrev:Själv brukar jag mäta klirr då det ofta ger mig en "enkel" kontroll på vad jag anser vara en "bra" kondensator tillsammans med förlustfaktorn.
celef skrev:mätmässigt (konstant värde vid olika frekvenser) hittar jag ytterst få skillnader mellan polyproper och bipolelektrolyer, polyprop brukar generellt vara mer linjära
men att ljudet skulle vara klarare eller detaljerad eller att "svärtan" i tystnaden skulle vara bättre med poly kan iaf inte jag höra
långtidsstabiliteten må vara sämre för elektrolyterna men det skiter jag i, varken jag eller mina högtalare kommer att leva för evigt
celef skrev:värde vid frekvens
Dahlqvist skrev:Blev nyfiken hur du mäter klirr på en kondensator. Det är ju inte så stora värden vi talar om när det gäller foliekondensatorer. AP?
Undrar,
D
snubber skrev:Som oxo skrivits i tråden är det viktigt att överväga om placeringen av kondensatorn motiverar att man optimerar data som kanske ändå inte medför en signalström som passerar kritiska punkter och nivåer.
snubber skrev:Jag använder B&K 2606 eller 2608 som har områdesomkopplaren uppdelad på två separerade delar för att nå över 150 dB dynamik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster