Moderator: Redaktörer
Falken skrev:Jag hatar ordet " omöjligt" kom gärna med tips råd feedback.
MVH Falken
Falken skrev:De flesta män föredrar ju kvinnokropp skulle jag gissa iallafall jag.
Tack för alla svar fyll gärna på med mer.
Kef Muon är i mina ögon väldigt vackra men någon för stora,
Skyltdocka som mall är kanske ingen dum ide(plast)
Jag skulle kunna tänka mig 110-130 cm höga
Tänkte lägga upp bilder men vet ej hur [img]
MVH
Falken[/img]
Som sagts tidigare någonstans så är det något fel med mjukvaran sedan den senaste kraschen (ngn gng hösten -07) så biblioteken skapas inte automatiskt längre.
Skicka ett mess till någon i admin så fixar vi en katalog manuellt och sedan ska det gå efter det.
[img]http://www.pastisch.se/tubes/images/Sequenzer-05.jpg[/img]
Falken skrev:[img]http://www.geting.se/viewimage.php?image=91251-4.jpg[img]
Förslag 1
fungerar ju jättebra och smidigt det här med ladda in bilder![]()
OBS ej klar

paa skrev:Falken skrev:[img]http://www.geting.se/viewimage.php?image=91251-4.jpg[img]
Förslag 1
OBS ej klar
Så här så kom bilden fram:
Falken skrev:paa skrev:Falken skrev:[img]http://www.geting.se/viewimage.php?image=91251-4.jpg[img]
Förslag 1
OBS ej klar
Så här så kom bilden fram:
Vad gör jag för fel med bilderna ?????????????????????
hassez skrev:soundbrigade skrev:Testar:
Tror inte din server tillåter att man länkar till bilder ....
Tack Magnus, jag bytte server och nu funkar det. Hoppas jag kommer ihåg det här nästa gång, man glömmer så lätt.
soundbrigade skrev:En idé kan vara att försöka få en sorts skiss av en kvinnofigur (torso) och såga ut skivor i MDF (som en skiktröntgen) och ligga ihop och sedan raspa till det hela.
Med 22mm skivor går det åt ... hmmmmmm .... 36 skivor for en 80cm hög kvinnotorso - ÖVERKOMLIGT
jimmye skrev:http://www.geting.se/
Är ett perfekt ställe att lägga upp bilder på. Sidan genererar även olika länkar som man kan klippa och klistra in i forumen.
Falken skrev:jimmye skrev:http://www.geting.se/
Är ett perfekt ställe att lägga upp bilder på. Sidan genererar även olika länkar som man kan klippa och klistra in i forumen.
Det fungerar ej att ladda upp bilder här (max 2MB jpeg.gif.png)
har bara lyckats få upp en bild.
Jag kör win vista .
tycker nog att xp var bättre eller win 95
hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.
edit: Jag bytte server och Nu syns bilden
soundbrigade skrev:Det är väl snudd på OT men jag ställer frågan:
Finns det optimala högtalarformer? Under dagens promenad funderade jag över om man kunde göra en äggformad högtalare. Ett ägg är ju väldigt optimalt, är en högtalare formad som ett ägg också optimal
Falken skrev:NY SKISS![]()
se inlägg 44
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=189637&st=30&gopid=1853273entry1853273
Finns det optimala högtalarformer? Under dagens promenad funderade jag över om man kunde göra en äggformad högtalare. Ett ägg är ju väldigt optimalt, är en högtalare formad som ett ägg också optimal
OlA-68 skrev:jag sätter en slant på ägghalvorna... jag är inte övertygad om att en kvinna skulle tycka det blev mer atraktivt med en högtalare bara för att den såg ut som en kvinnokropp..
WAF:en är nog mer beroende av undanstuvbarheten det skall vara bra ljud men inte till bekostnad av att det skall stå ett par utedass mitt på vardagsrumsgolvet.
problemet med de flesta sillalådor eller jaffalådor som jag föredrar att kalla dem är ju placeringen mitt djävvla ut i rummet det går tom fetbort hos mig.
nej ägghalvorna som jag (med en glimt i ögat kallar dem för som herr Steindel så förtjänstfullt skapat ) har oerhört stor WAF
allt medans en högtalare med torsolook kanske bara ytterligare anspelar på vår längtan efter kvinnligt sällskap
Falken skrev:OlA-68 skrev:jag sätter en slant på ägghalvorna... jag är inte övertygad om att en kvinna skulle tycka det blev mer atraktivt med en högtalare bara för att den såg ut som en kvinnokropp..
WAF:en är nog mer beroende av undanstuvbarheten det skall vara bra ljud men inte till bekostnad av att det skall stå ett par utedass mitt på vardagsrumsgolvet.
problemet med de flesta sillalådor eller jaffalådor som jag föredrar att kalla dem är ju placeringen mitt djävvla ut i rummet det går tom fetbort hos mig.
nej ägghalvorna som jag (med en glimt i ögat kallar dem för som herr Steindel så förtjänstfullt skapat ) har oerhört stor WAF
allt medans en högtalare med torsolook kanske bara ytterligare anspelar på vår längtan efter kvinnligt sällskap
Hej!
Om vi lägger det estetiska(WAF-faktor) åt sidan ,och enbart fokuserar på det ljudmässiga .
Vilken inre volymform är att föredra???
Kolla länk i inlägg 20
MVH
Falken
OlA-68 skrev:Falken skrev:OlA-68 skrev:jag sätter en slant på ägghalvorna... jag är inte övertygad om att en kvinna skulle tycka det blev mer atraktivt med en högtalare bara för att den såg ut som en kvinnokropp..
Hej!
Om vi lägger det estetiska(WAF-faktor) åt sidan ,och enbart fokuserar på det ljudmässiga .
Kolla länk i inlägg 20
MVH
Falken
beror på om du tänkt dig högtalaren som fullrange eller bara som sateliter som sateliter med en delning kring 8o hz borde det räcka med en fiolformad högtalare av violins storlek dvs ca 10 liter...
medan om du skall ha fullrange dvs ca 30 hz och uppåt då bör du klocka in på en total volym på ca 70 liter dvs 50-60 liter till bas ca 10 liter sluten låda mellanregister ingen volym till diskant
Falken skrev:OlA-68 skrev:jag sätter en slant på ägghalvorna... jag är inte övertygad om att en kvinna skulle tycka det blev mer atraktivt med en högtalare bara för att den såg ut som en kvinnokropp..
Hej!
Kolla länk i
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=189637&st=30&gopid=1867303entry1867303
MVH
Falken
soundbrigade skrev:Va??!! Oj!!! ... Nää men .. va? alltså .. en Vänersborgare till ....???!!!!
Coolt!
Ingen Ladyspeaker förstås, men mycket hög WAF, tjejerna faller som käglor för henne.
petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.
Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?
Påverkan Inre volym/påverkan yttre volym= XXX
Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?
Tja, vad tror du? Vad tror ni andra?![]()
Väl mött![]()
PS
petersteindl skrev:Falken, jag har en liten fråga.
Om du skulle våga dig på en liten gissning, sådär mellan tummen och pekfingret, hur stor andel av det slutgiltiga ljudet påverkar utförandet av den inre volymen i förhållande till utförandet av den yttre volymen d v s inklusive den yttre volymens baffelverkan?
Påverkan Inre volym/påverkan yttre volym= XXX
Är det 50%/50%? Eller möjligtvis 10%/90%? Eller 1%/99%? Eller 90%/10%? Eller 99%/1%? Eller nåt annat förhållande?
Tja, vad tror du? Vad tror ni andra?![]()
Väl mött![]()
PS
Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av detpetersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.
Peter Steindl
I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
1; Att den inre volymen inte spelar någon roll, vilket är fel.
2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.
Kaffekoppen skrev:Ja, alltså, man får ju hoppas att du tror på det eftersom du använder dig av detpetersteindl skrev:Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha.
Peter Steindl![]()
Själv tror jag på massa olika materia, bara de används med förnuftighet. Fördelen med att vara amatör är att arbetstiden kan budgeteras till nioll kronor![]()
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792&highlight=stefana
så visst går det att konstruera i MDF även när det gäller knussliga former, men kanske inte i industriell produktion
petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
2; Om man däremot lägger ned någon tid på utformningen av innervolymen så att dens ljudpåverkan blir försumbar så kan man lägga ned allt krut på den yttre utformningen.
I fall två så står den yttre utformningen av volymen för 99 % av ljudpåverkan.
Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.
Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.
Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.
Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.
Väl mött
Peter Steindl
petersteindl skrev:Ok Falken, då förstår jag. Konstverk vill du ha och konstverk ska det bli... med välljud i den högre klassen.![]()
Kör hårt
PS
StefanA skrev:Jag har gjutit några baslådor till bilar i glasfiber. Det är oftast ganska små lådor, och då behövs ju inte lika tjocka väggar.
Det fina med glasfiber är ju att man kan göra dom stora ytorna tjockare. Om du har möjlighet att lägga på mer glasfiber i efterhand, så är det bara att provspela och sen lägga på tills du blir nöjd!
5-6mm tycker jag låter tunnt. Jag byggde en baslåda till 3st 5" och i den hade jag upp till 16mm tjocka väggar. Den var väldigt stum!
petersteindl skrev:I % tror jag att innervolymens utformning på ljudpåverkan är 10 % och den yttre utformningen med baffelverkan står för resterande 90 % av ljudpåverkan. Det kan kanske tolkas på två sätt:
I fall två så står den yttre utformningen av volymen för 99 % av ljudpåverkan.
Med basreflexlådor blir däremot den inre volymens utformning och dess dämpning viktig för basåtergivning och påverkar slutresultatet högst dramatiskt.
Det är min syn på saken. Själv gillar jag inte mdf men i brist på annat så får det duga.
Jag tror mer på plastkompositmaterial där man kan trixa så att man får fram de egenskaper man vill ha. Själv gjuter jag högtalarna i ett material som kallas stålplast. Det är samma material som VOLVO långtradare har på hela fronten. Caterpillar kör också det materialet. Det tål mycket stryk och har bra inre dämpningsegenskaper. Sen är det utformningen som behövs optimeras.
Tyvärr så kostar gjutverktygen till denna plast en smärre förmögenhet. Hela verktyget som är i aluminium måste vara temperaturkontrollerat på graden när för att uppnå bästa gjutresultat vilket innebär kylkanaler och riktad kylning i verktyget. D v s inte speciellt lämpat för lekmän.
Väl mött
Peter Steindl
Falken skrev:
Intressant!
(Min gissning grundar sig på jämförelser på båtar har en träbåt 9m. i mahogny , 60-talare som har en bordtjocklek mellan 19-22 mm coh dagens snabbgående båtar runt 9m med plastskrov tror jag har tjocklek
5-9 mm ,obs är ej 100% säker men ändå)
Har du några bilder upplagda på dessa byggen?
Vad är det tunnaste du byggt ?
Mycket stagningar?
Dyrt?
MVH
Flken
hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.
Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S
Falken[/img]
Svante skrev:Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner...
Svante skrev:Falken skrev:PS.vet någon om det finns något bra program för simulering "EDGE" nämnde någon??? D.S
Falken[/img]
Mm, tätt följt av "i min signatur". Det är bara att klicka och ladda ner...
Svante skrev:hassez skrev:Oman gör så här behövs det inte så många skivor. Det finns väl 30 mm's mdf också.
Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...
Svante skrev:Falken skrev:HÄR VERKAR DET VARA DÖDSTYST![]()
Nä, jag tycker det verkar skrikigt.
soundbrigade skrev:Tror jag har nån tråd med frågor om olika gjutmaterial. Det är ju lite jobbigt för dels vill man ju ha en speciell form, sedan vill man ha ett högtalaren i ett material som man kan få ganska tjockt och som är något sånär bearbetningsbart.
Det är kanske inte bara kvinnoformer man vill utan äggpläntsform, bumerangform osv osv ...
Att såka upp MDF i skikt och sedan jämna till går ju men det blir ju så dammigt.
Nattlorden skrev:Tror inte det blir så många... det är så kopiöst jobbigt att läsa text med bara stora bokstäver i att du skrämmer bort de flesta...
soundbrigade skrev:Tror jag har nån tråd med frågor om olika gjutmaterial. Det är ju lite jobbigt för dels vill man ju ha en speciell form, sedan vill man ha ett högtalaren i ett material som man kan få ganska tjockt och som är något sånär bearbetningsbart.
Det är kanske inte bara kvinnoformer man vill utan äggpläntsform, bumerangform osv osv ...
Att såka upp MDF i skikt och sedan jämna till går ju men det blir ju så dammigt.
celef skrev:Ingen Ladyspeaker förstås, men mycket hög WAF, tjejerna faller som käglor för henne.
jag håller nog inte med, min erfarenhet säger att högtalare som inte syns har hög waf, alla högtalare som sticker ut i form och färg har alltså låg waf!
bäst waf har inbyggnadshögtalare; i väggar eller i tak eller i bokhyllan eller i sideboardet eller i tvn eller i bokhyllan...
FRÅGAR DIN FRU / SAMBO OM LOV NÄR HON KÖPER GARDINER
FRÅGAR DU DIN FRU VILKA FÄLGAR SOM NI SKALL HA TILL BILEN
Falken skrev:WAF-FAKTOR![]()
FRÅGAR DIN FRU / SAMBO OM LOV NÄR HON KÖPER GARDINER![]()
FRÅGAR DU DIN FRU VILKA FÄLGAR SOM NI SKALL HA TILL BILEN![]()
MVH
FALKEN
Så jäkla coolt!KarlXII skrev:˙ʇǝp ɐʞs ås ʇƃıqqoɾ ɐɹɐʌ ʇǝp ɐʞs uǝɯ ˙ǝʞɔʎʇs ʇlǝɥ ʇʇǝ ı ɹǝʌäʇsʞoq ɐɹoʇs ɐsäl ʇʇɐ ɹʎʞsʌɐ ƃɐɾ uǝɯ 'ɐʌıɹʞs ʇʇɐ ʇƃıʇʇǝʌ ʇǝƃuı uǝƃılʞɹǝʌ ɹɐɥ ƃɐɾ
Svante skrev:Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...
Tyvärr är det en riktigt dålig idé att försöka kompensera dålig geometrisk lösning i filter.Falken skrev:JAG TYCKER DET BLEV LITE RAKARE KURVA OM MAN PLACERADE DEN I MITTEN !!??
GÅR DESSA TOPPAR OCH DALAR ATT FIXA I FILTERNA??
HUR MÅNGA TOPPAR OCH DALAR ÄR NOLMALT OCH I VILKEN FREKVENS
ÄR DETTA OFTA FÖREKOMMANDE PÅ VANLIGA REKTANGULÄRA BAFFEL?
LÄRJUNGEN
FALKEN
soundbrigade skrev:Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)
Falken skrev:soundbrigade skrev:Jag tror kanske att vi här i Vänersburg skulle kunna titta på det här tillsammans - jag är klart intresserad och säkert kan vi få med både Karneolen och Hummer-mannen (båda från Vargön dock)
Ja precis vi från VBG måste hålla ihop i vått och torrtnej skämt åsido,
men det e kul att många här har barnasinnet kvar![]()
men de verkar väldigt svårt att få seriösa svar från detta forumet,
får väl kanske testa andra forum , det e lite syndför jag vet att det finns mycket kunskap och erfarenhet här,
men det finns det iof på andra ställen oxå.
VI HÖRS OCH SYNS
Falken![]()
Kaffekoppen skrev:Svante skrev:Den formen blir jättedålig. Diskantelementet sitter i stort sett mitt på en nära cirkular skiva. Simulera det först, tex med Edge i min signatur så får du se på läskig tonkurvepåvekan...Tyvärr är det en riktigt dålig idé att försöka kompensera dålig geometrisk lösning i filter.Falken skrev:JAG TYCKER DET BLEV LITE RAKARE KURVA OM MAN PLACERADE DEN I MITTEN !!??
GÅR DESSA TOPPAR OCH DALAR ATT FIXA I FILTERNA??
HUR MÅNGA TOPPAR OCH DALAR ÄR NOLMALT OCH I VILKEN FREKVENS
ÄR DETTA OFTA FÖREKOMMANDE PÅ VANLIGA REKTANGULÄRA BAFFEL?
LÄRJUNGEN
FALKEN
Varför inte göra ett heltäckande fronttyg till högtalaren och placera elementen så bra det går med hänsyn till formen?
petersteindl skrev:Hej Falken,![]()
Jag använde stora bokstäver i början eftersom jag inte visste att det betyder att man skriker.Stora bokstäver = att skrika.
Om du tittar på de där superdyra aluminiumhögtalarna från KEF så ser du att dessa aluminiummonster är extremt avrundade mot sidorna.
Dessutom ser man att diskanten sitter där högtalaren är som smalast.
Min frågeställning är: Kan du runda av sidorna på högtalarna?
Om så är fallet så kanske du kan överväga att byta plats på mellanregistret och diskanten så att diskanten hamnar på den smalaste delen.
Jag vet inte om det blir bättre men det är så jag själv skulle prova om jag byggde dessa högtalare. Dessutom skulle jag definitivt överväga att montera högtalarelementen osymmetriskt på lådan så att avståndet från mittpunkten på högtalarmembranet till baffelns slut (sidor) blev olika. Jag skulle göra denna förändring så att höger och vänster högtalare blev spegelsymmetriska i förhållande till varandra.
Väl mött![]()
Peter Steindl
petersteindl skrev:Falken, kan du runda kanterna lite till, speciellt i området där diskanterna sitter?
PS
[/img]Falken skrev:Det blev varianten med 2 st separata kammare
Övre: 22-24 L portad låda för mellan/diskant.
Undre : 33-35 L portad låda för basreflex.
Vad är maxstorlek på element i 33-35L?
Vad rekommenderas?
petersteindl skrev:Falken skrev:Det blev varianten med 2 st separata kammare
Vad rekommenderas?
8 tummare kanske? Möjligtvis 7 tummare.
Kul högtalare blir detDu har fått jobba en del med denna.
MvH
Peter
Kaffekoppen skrev:Vad är det för elementbudget?
Kaffekoppen skrev:Absolut!!
Anledningen till frågan är ju att man vill kunna rekommendera lite element!
Finns du i Stockholm kan du faktiskt få låna lite element av mig. Skicka ett PM bara![]()
Gör bara en baffel som du lätt kan byta ut om du vill ha andra element, men en sån här sak vill man ju gärna se bli klar
Det går nog att ordna transport till Göteborg med, eller på vägen där emellan...
Kaffekoppen skrev:Hej!
Jag menar 7"-diskant-7"
Det blir alltså en delningsfrekvens, nånstans mellan 2-2,5KHz kanske.
Lådvolymen känns för liten för dubbla 8:or. Helst skulle jag föreslå dubbla 6,5"or, tex SEAS CA18RLY i kvinnokroppen och en rejäl subb per kanal...
Hur hög är kvinnokroppen?
Skall du köra med fullrange borde SS 8546 vara ett shysst val, en 7" med rätt låg fs. Vet dock inte riktigt hur stor lådvolym den kräverNåja, det kan man ju räkna på.
petersteindl skrev:Falken, fortsätt bara, du behöver inte se bakåt. Det skänker dig glädje det du håller på med och den glädjen smittar av sig![]()
MvH
Peter
Jag menar 7"-diskant-7" Vilket frekvensspann?
Lådvolymen känns för liten för dubbla 8:or. Helst skulle jag föreslå dubbla 6,5"or, tex SEAS CA18RLY i kvinnokroppen och en rejäl subb per kanal... Vilket frekvensspann?
Hur hög är kvinnokroppen? 1,20cm utan fötter
Skall du köra med fullrange borde SS 8546 vara ett shysst val, en 7" med rätt låg fs. Vet dock inte riktigt hur stor lådvolym den kräverNåja, det kan man ju räkna på.
petersteindl skrev:W8-740Q har 105 grams rörlig massa och en känslighet på 83 dB. Impedansens minimum vid 90 Hz verkar väldigt låg. Som gjort för att sätta i bil där bilbatteriet är nätdelI din Ladyspeaker undrar jag om den passar
![]()
![]()
PS
Falken skrev:Kaffekoppen skrev:Hej!
Jag menar 7"-diskant-7" Vilket frekvensspann?
Lådvolymen känns för liten för dubbla 8:or. Helst skulle jag föreslå dubbla 6,5"or, tex SEAS CA18RLY i kvinnokroppen och en rejäl subb per kanal... Vilket frekvensspann?
Hur hög är kvinnokroppen? 1,20cm utan fötter
Kan detta vara något, låg vas,4ohm bilbas?
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w8-740q.htm
Falken skrev:Det blev varianten med 2 st separata kammare
Vad rekommenderas?
Jag menar 7"-diskant-7" Skall dessa pararellkopplas och jobba isamma område 80-2500 Hz? Diskant från 2500-20000?Hz
Lådvolymen känns för liten för dubbla 8:or. Helst skulle jag föreslå dubbla 6,5"or, tex SEAS CA18RLY i kvinnokroppen och en rejäl subb per kanal...
Hur hög är kvinnokroppen? 1,20
Falken skrev:2st 6,5" + diskant V.S Credo S100 ( 6,5 + 4" + diskant)
Synpunkter !
För och nackdelar !
Kaffekoppen skrev:Jag tycker det är bättre att öppna upp och göra en gemensam kavitet när det skilljer så i storlek.
Nwalmaer skrev:Hade du någon erfarenhet av att konstruera filter? Inga dyra element i världen hjälper om inte filtret är korrekt gjort. Jag hade använt billigare element, Seas, Vifa om du är begränsad till Svenska marknaden.
Nwalmaer skrev:Hade du någon erfarenhet av att konstruera filter? Inga dyra element i världen hjälper om inte filtret är korrekt gjort. Jag hade använt billigare element, Seas, Vifa om du är begränsad till Svenska marknaden.
Falken skrev:Jag vill ha en fulländad HIEND-högtalare...hehe![]()
Jag vill ha en 2.5 alternativt 3-vägare med
förmåga att spela starkt (högt ljudtryck)
detaljerat mellanregister och diskant.
Inga kompromisser......
Kaffekoppen skrev:Då är jag osäker på om du lyckas
Du har redan med lådvolym och lådutformning skapat begränsningar.
Det är smått omöjligt att ge förslag som man vet ger ett resultat du anser kompromisslöst - när högtalarkonstruktion nästan alltid handlar om kompromisser. Och där du redan satt begränsningarna.
Falken skrev::D
30mm Diamond Tweeter, 90dB, 1,5 kHz–50 kHz special 2689.8 3200.9
3200 euro
Då tar vi 4 st så får 2 spela bakåt lr kanske "carlsson"-variant med ännu fler diskanter .....?
Kaffekoppen skrev:Då är jag osäker på om du lyckas
Du har redan med lådvolym och lådutformning skapat begränsningar.
Det är smått omöjligt att ge förslag som man vet ger ett resultat du anser kompromisslöst - när högtalarkonstruktion nästan alltid handlar om kompromisser. Och där du redan satt begränsningarna.
Falken skrev:Jo, men jag får väl omformulera frågan då .
Vad är den optimala Volum och baffelutformningen då?
Haakan_W skrev:Falken skrev:Jo, men jag får väl omformulera frågan då .
Vad är den optimala Volum och baffelutformningen då?
det beror på element och vad du vill åstadkomma?
dvs låda och volym formar du efter vilka högtalare du valt att använda
Kaffekoppen skrev:Falken,
Jag kan inte ge dig några mer råd. Vilket råd jag än ger kommer du inte upp till målsättningen med din högtalare.
Du har redan dissat de förslag som getts så nu är det nog så att du får leka vidare själv
Kaffekoppen skrev:Få en helt jämn yta...
Kaffekoppen skrev:Först frundning, sedan 2-komponentsspackel, sedan sprutspackel över hela ytan, sedan grundning.... och sedan på med färgen.
Låter ju enkelt, men jag hoppade över 6000 timmar med slipning och spackling
Naqref™ skrev:d/4 mycket mindre än h
Där d är diametern på porten och h är avståndet från portöppningen till ytan som sitter framför porten.
Kaffekoppen skrev:.... men anpassa nu benen så att diskanten kommer i rätt höjd... inte minsta acceptabla h enligt formeln
Kaffekoppen skrev:Placera gärna basen så lågt det går, det räcker nog med 3" port, tex DLS-porten från Hifikit eller liknande.
Ca15rly finns väl i 8 ohms-variant?
Kaffekoppen skrev:Placera gärna basen så lågt det går, det räcker nog med 3" port, tex DLS-porten från Hifikit eller liknande.
Kaffekoppen skrev:Du måste placera högtalaren en bit ut i rummet för det första.
En av anledningarna ursprungligen var säkerligen att den även skulle användas med 4 baselement varav två med magneten utåt.
I ditt fall så skulle jag dela lite högre upp, runt 250hz och ha den framåt.
tvett skrev:Justerbar såtillvida att du kan kapa av den?
Det är samma lådbyggsats.Falken skrev:Kaffekoppen skrev:Du måste placera högtalaren en bit ut i rummet för det första.
En av anledningarna ursprungligen var säkerligen att den även skulle användas med 4 baselement varav två med magneten utåt.
I ditt fall så skulle jag dela lite högre upp, runt 250hz och ha den framåt.
Men i den senaste LTS 3v-f1 sitter bägge basarna monterade mot bakväggen!!!
Ja, finns säkert på hifikit ocksåFalken skrev:tvett skrev:Justerbar såtillvida att du kan kapa av den?
Finns det portar som är justerbara när de sitter monterade?
så att man kan justera de i längsled på plats.
Kaffekoppen skrev:Det är förbjudet att ha elementen i samma kavitet. Förbjudet.
Det som spelar bas och det som spelar mellanregister skall ha separata kaviteter, iallafall om man tycker det är intressant med en ren återgivning i de högre registren.
Kaffekoppen skrev:Diskanter påverkas normalt inte.
Mellanregisterkåpor funkar till element som klarar sig med den volymen en kåpa kan erbjuda
Nu förstår jag nog inte riktigt..Falken skrev:Ok, då förlorar man oxo i ljudtryckskapacitet med den lösningen antar jag.
Kaffekoppen skrev:Nu förstår jag nog inte riktigt..Falken skrev:Ok, då förlorar man oxo i ljudtryckskapacitet med den lösningen antar jag.
Falken skrev:Kaffekoppen skrev:Nu förstår jag nog inte riktigt..Falken skrev:Ok, då förlorar man oxo i ljudtryckskapacitet med den lösningen antar jag.
Mellanregisterkåpa = sämre ljudtryckskapacitet?????
Kaffekoppen skrev:Jag skulle nog funta på att offra 5L av baskabinettet och öka volymen för mellanbasen och välja LTS-elementet.
Kaffekoppen skrev:Glöm inte räkna bort volymen som försvinner där element, port och inre lådväggar sitter. Se till att mellanregisterlådan inte drabbas först och främst.
Falken skrev:Jaha , vilka fördelar får man med sådan baffel ? (stegad)
det är väl inte så vanligt förekommande med en sådan baffel.
Kaffekoppen skrev:The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson
[/url]
Kludden skrev:Nu börjar det likna något.![]()
Tror du att det räcker med det lilla staget i baslådan?
Mvh
Kludden
Kaffekoppen skrev:Känns optimalt med en cx21 på den lådvolymen. Känns jävligt fel med två i samma volym.
Finns anledningar till LTS-högtalarnas utformning...
Kaffekoppen skrev:Ja, det är klart ljudtryckskapaciteten ökar. Vänta och se om du inte tycker den räcker emd en bas
Hur LSP simulerar vette tusan, inte använt det på åratal, men du kanske har fått en simulering på sluten låda?

MP skrev:Kan man inte trycka in en 12 tummare i den där?

Falken skrev:Ingen som har Seas LTS H1073-08 PX17-LTS mellanregister liggandes??
![]()
(Har ett par Seas CB17RC H403 som jag kan leka med tillsvidare)
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], danfra och 32 gäster