här
Moderator: Redaktörer
Man kanske skulle sätta en del av skatteåterbäringen i ett projekt med Seas DXT + Visaton Al130? Ett par totalt onödiga lågdistande kontors/skrivbordsmonitorer som ser lite proffsiga ut. Kan användas till lite musikproduktion/-reproduktion hemma vid datorn tex. Någon som skulle vara intresserad av att bygga sådana?
Kraniet skrev:lite synd bara att det inte är ferrofluid i den
edit: iofs kanske distvinster med ferrofluid är obefintliga när disten går ner som den gör bara av frekvenskorrektionen
edit2: dock är min största invändning uppbrytningen. den är ju enorm! i den korrigerade varianten hamnar peaken ca 45db över resten! det är vadå 5 effektfördubblingar eller 32ggr högre nivå.
men en sugkrets för att ta ner den kanske inte är så svårt att göra?
celef skrev:den där 27khz peaken på 25db, är den helt ljudlös?
http://www.zaphaudio.com/temp/27TBCDGB- ... ffaxis.gif
Jocke skrev:SS höll visst på med något - är det det du menar eller vilken är den andra? Spridningslins?
Skulle nog fungera, men då får de nog inte kallas i5Ragnwald skrev:MagnusÖstberg skrev:Den diskanten funderar jag till ett projekt
Kan det vara ersättare för diskanterna i i5 ?
Piotr skrev:Inte är den "väldigt mycket renare" än 9700 och Millenium? Dels är graferna olika men sedan så ligger DXT högre på vissa frekvenser.
Skulle vara intressant att byta motor och/eller pytsa i olja i gapet.
/Peter
Nattlorden skrev:Frontskydd fixar sådana petitesser.
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Frontskydd fixar sådana petitesser.
ja det kanske är så. Om man nu gillar frontskydd. Jag är en av dom som tycker att högtalare ser bäst ut utan frontskydd. Och då blir elementens positionering och geometri en viktig aspekt.
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Frontskydd fixar sådana petitesser.
ja det kanske är så. Om man nu gillar frontskydd. Jag är en av dom som tycker att högtalare ser bäst ut utan frontskydd. Och då blir elementens positionering och geometri en viktig aspekt.
skrutten skrev:Jag byggde diy WG...

Diskanten påverkas mindre av baffelkanterna. Påverkan sker i mindre grad mot högre frekvenser. Eller det område som waveguiden begränsar spridningen. Typ 3-10kHz.Kraniet skrev:jag funderade på hur denna diskant påverkas av diffraktion från baffelkanter. Någon (Martin?) som vet hur känsligt det är?
Martin skrev:Diskanten påverkas mindre av baffelkanterna. Påverkan sker i mindre grad mot högre frekvenser. Eller det område som waveguiden begränsar spridningen. Typ 3-10kHz.Kraniet skrev:jag funderade på hur denna diskant påverkas av diffraktion från baffelkanter. Någon (Martin?) som vet hur känsligt det är?
celef skrev:här kan man se några jämförande mätningar med och utan dxt på oändlig och liten baffel
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles ... peaker.pdf
kodapa skrev:Någon som vet var man får tag i fronplattor till DXT? Jag sitter på ett par H1212 och det skulle vara intressant att köra med en DXT waveguide till dom.
Kraniet skrev:kodapa skrev:Någon som vet var man får tag i fronplattor till DXT? Jag sitter på ett par H1212 och det skulle vara intressant att köra med en DXT waveguide till dom.
det sa väl möjligtvis vara de här då man köper de från. men om de säljer till privatpersoner vet jag inte. http://www.dxt.dk/
kodapa skrev:Någon som vet var man får tag i fronplattor till DXT? Jag sitter på ett par H1212 och det skulle vara intressant att köra med en DXT waveguide till dom.
DVD-ai skrev:Sjukt smutt waveguide !
man bli ju inte lite sugen, på att bygga med att par av dessa + trevlig 8" från LTS borde kunna bli riktigt trevligt i form ut av toppar menade för 80Hz delning....![]()
Eller 6,5"RNX seas'en som har grymmt trevliga nuffror och låg disst
paa skrev:kodapa skrev:Någon som vet var man får tag i fronplattor till DXT? Jag sitter på ett par H1212 och det skulle vara intressant att köra med en DXT waveguide till dom.
Har du provat någon DXT än?
paa skrev:kodapa skrev:Någon som vet var man får tag i fronplattor till DXT? Jag sitter på ett par H1212 och det skulle vara intressant att köra med en DXT waveguide till dom.
Har du provat någon DXT än?
gornir skrev:Hej,
För de som är intresserade så har jag en designtråd på http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... eaker.html där det finns lite mätningar på DXT diskanten.
/Göran
Se till att du laddar om sidan med bilderna efter att du loggat in (jag missade det förstkodapa skrev:Nu gav jag upp. Jag är reggad sedan tidigare, fick nytt lösenord men kan fortfarande inte kolla på dina bilder...gornir skrev:Hej,
Det är runt 80 bilder, så jag rekommenderar dig att regga dig på sidan, ca 60s jobb
Kraniet skrev:knepig svacka du får där on-axis mellan 1000-5000Hz
kurvorna skiljer sig lite från seas och markk:
snipp
snapp
skrutten skrev:Kraniet skrev:knepig svacka du får där on-axis mellan 1000-5000Hz
snipp
snapp
Förhoppningsvis kan den vara baffelberoende och iså fall kanske det ändå går att trixa med baffel formen - precis tvärtemot vad jag nyss skrev
celef skrev:skrutten skrev:Kraniet skrev:knepig svacka du får där on-axis mellan 1000-5000Hz
snipp
snapp
Förhoppningsvis kan den vara baffelberoende och iså fall kanske det ändå går att trixa med baffel formen - precis tvärtemot vad jag nyss skrev
hur lyder domen nu med många månaders erfarenhet
paa skrev:skrutten skrev: -snip-
F5 F5 F5
Har det blivit något?

paa skrev:Jag tycker mig komma ihåg att det var någon på internet som bytte ut det som sitter bakom waveguiden mot motsvarande från en SEAS-diskant med magnetolja. Kommer inte ihåg vilken hemsida det var på eller vilken diskant, men kanske försöker hitta det så småningom.
Kanske magnetoljan kan mildra det påträngande lite grann?
paa skrev:Jag är lite skeptisk till SEAS diskanter med bakre kammare och ingen ferrofluid efter jämförelser jag gjorde för länge sedan mellan H534 och H535. H534 lät ju överlägset.
Undrar om det skulle gå att montera H534 eller LTS-diskanten på en DXT-frontplatta?
petersteindl skrev:Kan du beskriva skillnaden. Jag har två likadana diskanter varav den ena är med ferrofluid. Jag föredrar i dagsläget den som är utan. Jag kan även skifta membranet så att det blir samma membran. Magnetsystemen är lika, men det ena magnetsystemet har ferrofluid och det andra inte.
MvH
Peter
petersteindl skrev: Jag kan också se att spridningen i produktion är lite större med olja.
Kraniet skrev:lite ot kanske men jag har hört att olja i gapet kan ge mindre spridning vid produktion eftersom oljan "jämnar till" magnetgapet. Men det kanske är vid billigare serier detta gäller.
paa skrev:Kraniet skrev:kan tillägga att jag också har ett par dxt som jag ska använda. lådorna börjar just bli klara för att jag ska kunna mäta. nu behöver jag bara lägenheten för mig själv nån dag så jag kan mäta..
Har du mätt nåt än?
gornir skrev:Tack paa,
Jag rekommenderar för de som är intresserade att regga ett konto och följa hela designtråden. Det är ganska mycket bilder (80+) i alla möjliga vinklar, med och utan frontskydd etc.
På bilden syns SU551-DXT bredvid Zaph Audio SR71 som jag har använt som referens när jag byggt och beskrivit mina två senaste byggtrådar på www.diyaudio.com.
Mvh
/Göran
paa skrev:Den verkar falla mycket kraftigare under 1k än mätningarna från SEAS och Mark K, beror det på baffeln, eller var det nån filterkonding inkopplad vid mätningen? Vad har du för mätprogram och mätmik?
celef skrev:jag tycker nog att formen på tonkurvorna inte ser idealiska ut, det ska därför bli kul att höra hur du får till ljudet

paa skrev:
gornir,
Efter ditt stora arbete med mätningar och bygge och dokumentation i den tråden, vad är din slutsats om DXT-diskanten, är den gudarnas gåva till mänskligheten, eller finns det bättre grejor?
gornir skrev:Hej paa,
DXT diskanten är ett intressant koncept som efter en del pillande med filtret går att få mäta otroligt fint och låta bra, men det är enligt min mening inte "gudarnas gåva". Jag har flertalet diskanter som jag subjektivt tycker låter betydligt bättre ex. Dayton RS28F-4 och ScanSpeak D2608/913000 (HDS).
Smaken är ju som baken "delad".Det som jag personligen uppfattar som mindre bra med DXT diskanten är att den låter för "neutralt", på gränsen till tråkigt ibland. En del vill ha det på exakt detta sätt, men jag uppskattar i brist på en bättre beskrivning, en diskant med lite mera rymd och briljans i de översta oktaverna.
Mvh
/gornir
Dom har väl en annan diameter på membranet. Det kanske kan påverka på ett inte helt bra sätt?paa skrev:Jag tycker ju H534 och LTS-diskanten låter ganska bra, undrar om dom funkar tillsammans med DXT-frontplattan?
Martin skrev:Dom har väl en annan diameter på membranet. Det kanske kan påverka på ett inte helt bra sätt?paa skrev:Jag tycker ju H534 och LTS-diskanten låter ganska bra, undrar om dom funkar tillsammans med DXT-frontplattan?
celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar
Kraniet skrev:celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar
ja jag säger inte att de inte fungerar men de verkar svårare att få till. tror även IÖ sagt nåt om det på forumet nånstans.
celef skrev:Kraniet skrev:celef skrev:varför anser ni att hårddomar fungerar bättre än mjukisar? mike thomas egna högtalare innehöll väl mjukdome, och på websida kan man beställa mjukdomar
ja jag säger inte att de inte fungerar men de verkar svårare att få till. tror även IÖ sagt nåt om det på forumet nånstans.
men hur yttrar sig problemen, jag kan inte se några avgörande skillnader!?
Menar du kompressionsdriver?Jocke skrev:Vi hade en diskussion om WG... minns inte om vad det var för produkt eller applikation, där det antogs att mjukdomens form eller rörelser påverkades av själva WG´n... Nu finns det väl mjukdomar och mjukdomar... Undrar om man inte skulle kika lite på hur man väljer driver till ett horn...?
skrutten skrev:Min teori är att en del mjukdomar inte kan stå emot den ökade massan från den medsvängande luften i wg tratten? Eftersom man spelar en mjukdom genom dess uppbrytning och tratten samlar ihop ljudet från en dome som möjligen delvis svänger i motfas lär man få en ojämn frekvensgång. -Ja det är vad jag tror.
Jocke skrev:Tror kanske att det är ett tankefel att sätta likhetstecken mellan mjukdome och textildome... det finns textildomar med bra stadga och bärighet.
paa skrev:Jocke skrev:Tror kanske att det är ett tankefel att sätta likhetstecken mellan mjukdome och textildome... det finns textildomar med bra stadga och bärighet.
Ja, textilarmerad fenolplast är ju inte alls mjuk, t.ex.
Man kan ju göra bilkarosser (duroplast) eller kompressionsdrivermembran där det kan kallas Phenolic eller t.o.m Bakelit!
skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.
skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.
Kul. Jag måste själv hitta ett mellanregister som matchar perfekt till denna innan jag ger mig på en 4-vägare.skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.
paa skrev:skrutten skrev:Väcker liv i denna tråd igen - jag har nu använt denna diskant med lite olika bas/mellan högtalare och kommit fram till hör och häpna att DTX:n är mycket bra - fast det har krävt en hel del tuning för att få den att blomma ut till en riktig favorit.
Har du jobbat mycket med eq i filtret?
paa skrev:Varför skulle du vilja dela högre?
Gäller det trevägare?
skrutten skrev:paa skrev:Varför skulle du vilja dela högre?
Gäller det trevägare?
1. DXT har en "distbulle" uppmot 3kHz (fast eg så funkar den bra ner mot 2kHz)
2. Ja trevägare lockar en del. Men kanske jag börjar med testlåda och 5 tums mellanbas.
skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.
celef skrev:skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.
som exempelvis hds?
skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.
skrutten skrev:celef skrev:skrutten skrev:Enligt zaphs mätningar har ju distbullen försvunnit redan vid 2500 Hz får kolla om jag har ngt mätfel? Å andra sida har jag mätt vid lite högre ljudnivå. Jämfört med andra diskanter är detta dock inget problem.
som exempelvis hds?
Skrev inte jämfört med alla andra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster