Achtung skrev:Eftersom att ni hade lite åsikter på min konstruktion av högtalare. så har jag letat efter något "färdigt" koncept. Tyvärr har jag inte hittat några ritningar men väl en modell som faller mig i smaken. Canton karat 790dc är ganska lik den konstruktion som jag fipplade med, min fråga är nu är den någon som har sett någon typ av kopia/clone av denna högtalare? Just att man har ett par schyssta golvare med sidomonterad bas. Skulle gärna vilja ha ett receptritningar på en sådan modell.
http://www.canton.de/en-druck-karat790dc.htmEftersom högtalar bygget inte kommit igång änså tänkte jag att jag slänger in bilder/solid på den vinylsvarv som jag har börjat tillverka. Jag har börjat med chassiet och tallriken. Det som är mörkgrått kommer att vara i titan, chassiet blir i akryl och tangentialarmen blir i rostfritt, kolfiber och alu. Ha gärna åsikter om det är något ni tycker jag ska ändra i konstruktionen.

Du verkar vara rätt intresserad av den yttre designen. Canton tror jag använder egna element, blir knepigt att göra en kopia. Varför du vill kopiera just den? För att du tycker om utseendet? Är den en god återgivare? Integrerar den bra medlyssningsrummet? Med tanke på att några av Cantons tidigare flaggskepp var rätt ”halvdana” konstruktioner, skulle jag välja något annat att kopiera. Bättre är att gå på en redan färdig konstruktion. Det spar om inte annat mängder med tid! Om utseendet är viktigt kan man läggaden sparade tiden där.
Skivspelaren du skissat på kräver tillgång till en avancerad verkstad. Det krävs precision för att göra en skivspelare. Ser ut som du har tänkt dig en luftlagrad tonarm. Det är att lägga ribban väldigt högt! Dessvärre kräver det en hel del pill för att fungera bra i praktiken. Det kanske är någon form av ”mästarprov” du håller på med, tänker på svårighetsgraden i såväl konstruktion som produktion. Hur är resten av skivspelaren tänkt? Är den övre plattan avkopplad från den undre och hur i så fall? Varför har du försänkt tallriken i den övre plattan? Kan vara idé att ge tallriken en del svänghjulseffekt genom att förlägga en större massa runt kanten? Hur fästs motorn i den övre plattan? Vilken typ av motor och vilken drivning ska den ha? Varför har du valt att sätta motorn på den sidan av toppplattan? Själv hade jag satt motorn under tallriken (till vänster) och drivit tallriken på en mindre ”subtallrik” (vilken kan vara en del med den stora tallriken). Hur ska tallrikslagret se ut?Vilken funktion har den undre plattan? Varför spikes på den?
Själv hade jag i stället köpt t.ex. en sådan här eller någon av de andra utförandena som den finns i:
Dels för att jag insett att tiden aldrig skulle räcka till för att göra en helt egen konstruktion, dels för att slutresultatet ändå är ovisst när det gäller funktion och prestanda. Men det är jag det!
Hoppas att jag inte lät för negativ nu….
Roger
PS. Jag har snott ihop en spelare på resterna av en gammal Unamco, en batteridriven Airpax-motor och en Rega RB-300 arm. Själva plattan är ett laminat av akryl och bly och den vilar på mjuka fötter från Sonic Design. Har en bild någonstans… DS.