Så här ser det ut från tillverkaren.
Är det för att demo versionen inte räknar med baffelstöd?
Moderator: Redaktörer
Mr_Ekan skrev:Vet du hur tillverkaren mätt responsen? Om mätningen gjorts i infinit baffel så borde Basta! kunna leverera ett snarlikt resultat.
En anledning (till avrullningen) skulle kunna vara induktiv förlustfaktor i talspolen; Le loss. Om du läser lite om det i manualen så ser du hur du kan matcha simulerad impedans mot faktisk impedans för att bestämma Le loss.
//Ekan
celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?

peetwa skrev:celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?
Eller missförstod jag dig helt? Utveckla..
celef skrev:peetwa skrev:celef skrev:simuleringar av simulerade element är väl bara fungerande under en viss frekvens utifrån membranstorleken, vilka är poängerna med att simulera simulerade system?
Eller missförstod jag dig helt? Utveckla..
nej, alltså, jag förstod inte riktigt varför man ville simulera ett helt system baserat på simulerade element, min erfarenhet säger mig att det är svårt nog att pricka rätt med simuleringar av uppmätta element med faktiska faslägen, men som svante skrev så kan det vara bra i utbildningssyfte, och det är ju en god anledning
celef skrev:låter som en fungerande arbetsmetod
själv har jag länge önskat mig ett delningsfiltersimuleringsprogram som samtidigt kan simulera responsen med mätfiler i många olika vinklar och inte bara i en, kan basta det?

peetwa skrev:Oki, tackar.
Så fasade kanter är till för att minska kantdiffraktion och råkar bara på verka baffelstödet då de ger en mindre baffel?
phon skrev:Vet inte om dessa jag samlat på mig säger nåt:
Fasade kanter 1
Fasade kanter 2
Fasade kanter 3
peetwa skrev:Jag tror jag hajar. Kantdifraktion och baffelstöd är båda beroende fenomen som har att göra med baffelns bred, och att högtalaren vid vissa våglängder sprider sin energi i en sfär och vid högre våglängder i en halv sfär. Självade kantdifraktionen uppstår då en våg "bryts över kanten" och klapsar och på något sätt ger upphov till en tidsförsjuten mindre våg med motsatt polaritet. Baffelstödet är frekvensberoende men kantdifraktionen är det inte. En liten baffel ger uoohov till mindre amplitud i responssvaret. Att placera diskanten asymetriskt bör att alla kantdifraktioner inträffar samtidigt och mildrar därför deras effekter.
Är detta någorlunda rätt uppfattat?
peetwa skrev:Är kantdifraktion ett relativt marginellt fenomen men som är enkelt att korrigera och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?
peetwa skrev:Sorry utryckte mig klumpigt. Så här menade jag. Är de fasade kanterna en marginell del av kantdiffraktions korrigeringen som är enkelt att göra och därför har blivit populärt i diy kretsar. Det finns ju flera duktiga högtalar konstruktörer som väljer att inte göra det (fasa kanter) på högtalare som kostar massor. Tex Bosse Bengtsons M3 Pro eller komersiella högtalare som B&W683 och Infinity Classia C336 med många flera?
skrutten skrev:Avfasning eller inte är konstruktörens val mot sitt mål som kan vara annat än spikrak frekvensgång
(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
skrutten skrev:(Det där tyska pappret ger jag inte såå mycket för...)
celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?
celef skrev:jag har problem med att det alltid är baffelns bredd som nämns vid sådana här diskussioner, så vitt jag har sett och förstår så har alla bafflar oxå en höjd, är detta mått helt transparant på en baffel?
peetwa skrev:Det är bara baffelstegskorrektionen. Kan man återställa basta till utgångsvärdena. Det kanske är något mysko jag gjort i något tidigare projekt som ligger kvar?
Nej vänta det är mitt låga värde på Le loss som spökar när det gäller impedansen. När jag satte upp det fick jag vettig impedans men då dök 15000 Hz och över. Jag gör om. Hur nollar man?
Svante skrev:Man kan förstår strunta i att matcha Le loss mot den verkliga impedansen och pilla med den så att tonkurvan stämmer bättre mot mätta data. Basta! tar ju inte hänsyn till konuppbrytningar, som ju typiskt ger en höjning mot högre frekvenser och man kan i princip ge ett liknade beteende genom att leka med Le och Le loss.
rexq skrev:Svante du som sitter på så mycket kunskap om högtalare varför drar du inte igång ett eget högtalarmärke? Det vore riktigt skoj med Svante Speakers!
Svante skrev:rexq skrev:Svante du som sitter på så mycket kunskap om högtalare varför drar du inte igång ett eget högtalarmärke? Det vore riktigt skoj med Svante Speakers!
Hoho... Då skulle jag inte få sova alls...
rikkitikkitavi skrev:http://www.pvconsultants.com/audio/utility/spl.htm
när du fått den att funka under XP får du gärna berätta hur...
Svante skrev:
Sen jobbar jag ju på en version av Basta! som kan ta in uppmätta kurvor också, och då blir det riktigt roligt. Jag måste bara bestämma mig att släppa programmen snart.
Falken skrev:Hej!
Kastar ur mig några frågor här.![]()
Tex. om man vill simulera mellan/diskant i LTS-trevägare
skall man då ange lådvolym= 6 liter ?
Baffel = 1000 x 260 mm ?
Hur många element kan man ta simulera samtidigt?
MVH
Falken
Falken skrev:Tack svante.
Jo
Lådvolym 6 L - element = 5,? L
Men man anger väl 6 L i programmet?
rexq skrev:Svante skrev:rexq skrev:http://user.faktiskt.io/svante/basta/manufacturers.htm
Typmany med H.
Sedär. Thack!
Kalas, fast inte helt rätt än...
Svante skrev:Falken skrev:Tack svante.
Jo
Nja, om lådvolymen är 6 liter och elementet stjäl 0,5 liter så ska man ange 5,5 liter. Basta! vet ju inte hur mycket elementet stjäl.
Falken skrev:Svante skrev:Falken skrev:Tack svante.
Jo
Nja, om lådvolymen är 6 liter och elementet stjäl 0,5 liter så ska man ange 5,5 liter. Basta! vet ju inte hur mycket elementet stjäl.
Ja och sedan får man räkna bort volym för port, stag
I lådan?
Falken skrev:lite OT.
När vi ändå pratar avräkning av volym på porten.
ex.
Rördiameter: 10 cm
Längd: 20 cm
Rör tjocklek 2mm
5 x 5 x 3,14 x 20= 1,57 Liter
men tomrummet i porten då?(1,45L)
Svante skrev:Falken skrev:lite OT.
När vi ändå pratar avräkning av volym på porten.
ex.
Rördiameter: 10 cm
Längd: 20 cm
Rör tjocklek 2mm
5 x 5 x 3,14 x 20= 1,57 Liter
men tomrummet i porten då?(1,45L)
Hmm, vad är "rördiameter"? Ytter- eller inner-?
Hursomhelst, man kan tänka sig att man fyller röret med modellera eller nåt. Så mycket volyms som det modellerefyllda röret stjäl från lådan, så mycket ska man räkna bort.
Ofta är det inte så pillinoga eftersom det brukar vara en ganska liten andel av lådans volym.
Falken skrev:Hej!
Jag undrar om edge-filer går att importera in i basta?
Hur gör man för att lägga upp bild på edge och basta filer i bildformat på
faktiskt?
(frekvens/tonkurva)

Falken skrev:Jag tolkar dig som att hela röret skall räknas bort då även "tomrummet" i röret.
-Martin- skrev:Går det att använda två (eller flera) element samtidigt vid "nätverkning" under "Advanced options"?
Det är ju ganska vanligt numera i 2,5-vägare (säger han som aldrig gjort det...) att 0,5-basen (spole + element) ligger parallellt med mellan-basen (se t ex http://www.zaphaudio.com/Waveguidetmm.html ).
Om det inte går så är det ett önskemål inför kommande releaser.
Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.
phon skrev:Svante skrev: Men det finns också konfigurationer som inte går att simulera, där elementen inte är lika inkopplade, men deras filtergrenar hänger ihop. En del .5-system är kopplade så, bla det du länkar till.
Man kanske kan rita ihop det respektive "andra" elementet i Advanced network och köra som två basar i parallell? Man får rita ihop två likadana element då, som ersätter det andra elementet i respektive kedja.
Falken skrev:Men i basta med PX17 så får jag 2.1 Liter i sluten låda optimal lådvolym( Q=0,707)
detta kan väl ej stämma ?
I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 4-10 liter(sluten)?
Note:these design suggestions should be considered as starting points only, since neither of them consider filters, the baffle step or the room gain.
Falken skrev:Med CX 21 så får jag 24,5 liter optimal Q = 7 för lådan (portad)
I (LSPWIN)
I LTS-kompendiet så vill jag minnas att det stod 55 liter 30 Hz(portad)?
Falken skrev:
Lite parametrar som jag ej vet vad de skall vara i fliken "Driver"
Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Cms ?
Rms ?
Added patway?
Vad det gäller effekten, skall man ange max effekt som man har att tillgå?
Falken skrev:
Vilken är max tillåtna hastighet i porten?
Eller är det så att man kan tillåta sig att ha hög hastighet om man
bara använder koniska portad med avrundade ändar?
CX21:
Hastihet 55,6 m/s vid 30 Hz med 200 W i 55 liter portad låda
med 40 cm port diameter 10 cm??
Basso skrev: Basta TROR jag använder sig av p-p.
Basso skrev:Rms= elementets effekttålighet i watt.
Basso skrev:
Added pathway= avståndet mellan högtalarelementet och porten,
Falken skrev:Tack för bra svar
Jag undrar fortfarande om det räcker med de parametrar som jag angav
inledningsvis, eller om det är av största vikt att lägga in:
Le ?
Le loss ?
Xmax ?
Falken skrev:Svante skrev:
Mja, man ska till att börja med ta notisen på "design suggestion"-fliken på allvar. Där står det ju
Kan du förklara lite mer ingående vad dessa 3 alternativ är?
![]()
Öhman
Keele
Margolis/small
Falken skrev:2 st frågor
längs ned i bastaföntret så står följande i röd text:
is not a valid floating point value
vad är detta ?
Kan man se porthastigheten någonstans?
Falken skrev:2 st frågor
längs ned i bastaföntret så står följande i röd text:
is not a valid floating point value
vad är detta ?
Kan man se porthastigheten någonstans?
Falken skrev:Vad det gäller Design Suggestion så uppfattar jag det som att Fp och Vb
ändras .
Rätt eller fel?
Är det något annat som ändras mer är Vb och fp?
Rundberg skrev:
Ska det verkligen vara på det viset?!?! Vad har jag gjort för fel?
En annan fråga i samband med den andra simuleringen:
När jag mäter med den flyttbara miken så verkar det som om Basta! antar att elementet är parallellt med väggen och inte med baffeln, stämmer det?
Tacksam för all hjälp som kan fås!
MVH
/Mattias
Aha! Jag antog att det var baffeln man snedställde...Svante skrev:Elementet sitter i baffeln och därmed i plan ("parallellt") med den, däremot är väggen snedställd. Hur menar du att du ser att elementet sitter parallellt med väggen?
paa skrev:Ponera (simulera) att man tar defaultelementet i Basta, trollar bort induktansen så att den blir noll, och sätter elementet i en stor baffel.
Då ser man att frekvenskurvan för elementet stiger en dB från ca 500Hz till ca 5kHz.
Varför gör den det?
peetwa skrev:Under fliken added path way kan man förskjuta eller flytta fram ett element i djupled. Men vart i från utgår dedtt mått. Är det från där en baskon är som djupast eller är det från spindeln eller är från baffeln?
Martin skrev:Vågfronten är tänkta linjerna där ljudet breder ut sig samtidigt. Svårt/enkelt?
Du har tex ett diskantmembran som vibrerar med en viss frekvens sedan väljer du ett avstånd med ett valfritt antal fasrotationer ut från diskanten och kollar ut mot sidorna off axis hur den "vågen" sträcker sig. Då får du vågfrontens utseende vid den frekvensen på det avståndet.
Fokalpunkten/vågfrontscentrum är den punkt där mitten skulle vara på vågfrontens approximativa cirkel.
Rundberg skrev:Hur fungerar det när man simulerar två olika system där det ena har en baffel parallell med väggen och den andra inte eller ett system som har olika vinklar mot samma vägg (typ Ino A2 eller Bremenäggen)?
peetwa skrev:Nä vi ska väll alla den vägen vandra. Jag har hamnat i stiltje efter som mätmikrofonen jag beställt tar för evigheter att få hem från musikbörsen i Malmö. Varje gång jag ringt ger dom mig en ny leveranstid och det har dom gjort i fyra veckor. När jag får mikrofonen tänkte jag göra en serie mätningar och lägga sista handen på mitt filter på jordanhögtalarna som jag bygger i en annan tråd. Dock har jag kommit underfund med att ”beamande” högtalare har sina begränsningar t.ex. när man är i köket eller kollar på bio. Detta viste jag i och för sig med erfarenheterna från mina Gamma envägare men dom hade en spridning man kunde leva med. Så, när jag inte har kunnat bygga något på en månad så har fantasin skenat iväg och jag funderar på att ta upp spåret med en tvåvägare.
När man i basta simulerar den till tänkta diskanten med basen så får man de jämnaste kurvorna när fasen sammanfaller vid delningen på 3500 Hz (aktivt fjärdeordningen Linkwitz-Riley 24 dB). Detta innebär att man får en added pathwat på 7 mm på diskanten. Om konen på jordan-elementen har ett djup på säg 20 mm. Så borde diskantens baffel hamna 27 mm bakom basens baffel. Detta kan man väll lösa antingen med att luta baffeln ca 10 grader bakåt eller sätta diskanten på en hylla som är försänkt 27 mm (typ som ino pi60). Om jag har förstått det hela rätt skulle detta även kunna ge jämnare frekvensgång runt delningen of axis.
Nä vi ska väll alla den vägen vandra. Jag har hamnat i stiltje efter som mätmikrofonen jag beställt tar för evigheter att få hem från musikbörsen i Malmö. Varje gång jag ringt ger dom mig en ny leveranstid och det har dom gjort i fyra veckor. När jag får mikrofonen tänkte jag göra en serie mätningar och lägga sista handen på mitt filter på jordanhögtalarna som jag bygger i en annan tråd. Dock har jag kommit underfund med att ”beamande” högtalare har sina begränsningar t.ex. när man är i köket eller kollar på bio. Detta viste jag i och för sig med erfarenheterna från mina Gamma envägare men dom hade en spridning man kunde leva med. Så, när jag inte har kunnat bygga något på en månad så har fantasin skenat iväg och jag funderar på att ta upp spåret med en tvåvägare.
När man i basta simulerar den till tänkta diskanten med basen så får man de jämnaste kurvorna när fasen sammanfaller vid delningen på 3500 Hz (aktivt fjärdeordningen Linkwitz-Riley 24 dB). Detta innebär att man får en added pathwat på 7 mm. Om konen på jordan-elementen har ett djup på säg 20 mm. Så borde diskantens baffel hamna 27 mm bakom basens baffel. Detta kan man väll lösa antingen med att luta baffeln ca 10 grader bakåt eller sätta diskanten på en hylla som är försänkt 27 mm (typ som ino pi60). Om jag har förstått det hela rätt skulle detta även kunna ge jämnare frekvensgång runt delningen of axis.
paa skrev:När jag modellerar högtalarelement så att impedanskurvan blir ok, så blir det så att frekvensgången faller kraftigare upp mot höga frekvenser än dom gör på verkliga högtalarelement.
Gör jag något fel?
Rookie skrev:Åsså tar väl inte basta hänsyn till konens utformning, material, uppbrytning osv...
Svante skrev:Man har dock ganska mycket att lära av att göra just jämförelsen mellan Basta!-simulering och uppmätt tonkurva. Man ser då ganska tydligt när konuppbrytningarna sätter in. Det är såvitt jag vet, det bästa sättet att extrahera konuppbrytningsinformation från databladen. Jämförelsen alltså, som inte behöver vara just med Basta!.
paa skrev:Svante skrev:Man har dock ganska mycket att lära av att göra just jämförelsen mellan Basta!-simulering och uppmätt tonkurva. Man ser då ganska tydligt när konuppbrytningarna sätter in. Det är såvitt jag vet, det bästa sättet att extrahera konuppbrytningsinformation från databladen. Jämförelsen alltså, som inte behöver vara just med Basta!.
Men om man importerar mätkurvor från Sirp, hur funkar det?
Går Basta!-programmet in i en helt annan mode då, eller?
Finns det någon beskrivning av detta i manualerna?
peetwa skrev:Jag har hamnat i stiltje efter som mätmikrofonen jag beställt tar för evigheter att få hem från musikbörsen i Malmö. Varje gång jag ringt ger dom mig en ny leveranstid och det har dom gjort i fyra veckor.
MrMusic skrev:Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite..
Tänkte använda datablad för att simulera en design innan det börjar inhandlas element och göras riktiga mätningar. Så jag tänkte kolla lite vilka möjligheter som finns med den nya Basta versionen (ver 1 använder jag redan..)
För Basta 2.0:
1. Man kan vad jag förstår använda uppmätta tonkurvor istället för simulerade. Fungerar baffeldesignern även för dessa?
MrMusic skrev:2. Kan man simulera även lådstorlek för uppmätta kurvor som importeras? Jag antar att resultatet i så fall till stor del beror på hur stor lådvolym som använts för den importerade mätningen. Är dessa mätningar oftast gjorda på samma sätt? "Oändlig" volym sluten låda?
-> om approximationen om volym & lådtyp stämmer, är det precis som vanligt för lådstorlekssimuleringa då? eller påverkar det i sin tur låddesignen man kan göra i Basta?
mvh
/John
rikkitikkitavi skrev:vad jag vet kan man än så länge inte importera andra mätkurvor än de som gjorts med SIRP.
MrMusic skrev:Ok, tackar!
Vad gäller bas-lådstorlek så är det säkert som du säger att det t o m lättare att få relevanta resultat från simulering än mätdata.
Det hade dock varit riktigt smutt att kunna få med break-ups och baffelsimulering i samma beräkning, men man kan ju inte få allt
Det är inget som är på gång för version 3?
Svante skrev:MrMusic skrev:Ok, tackar!
Vad gäller bas-lådstorlek så är det säkert som du säger att det t o m lättare att få relevanta resultat från simulering än mätdata.
Det hade dock varit riktigt smutt att kunna få med break-ups och baffelsimulering i samma beräkning, men man kan ju inte få allt
Det är inget som är på gång för version 3?
Du kan få med uppbrytningar och baffelsteg i samma simulering, men då blir båda mätta...
Jag har tänkt tanken att man skulle kunna lägga till ett baffelsteg, egentligen är det nog inte så svårt, men då kommer man att vilja dra bort ett baffelsteg också och då vete 17 om man inte ackumulerar lite för många fel för att det ska bli riktigt bra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster