Moderator: Redaktörer
paa skrev:Om det körs i sluten låda, så behövs det väl lite artificiell bashöjning i form av något equilizeraktigt? Men om det görs på ett vettigt sätt så borde det ju funka utmärkt.
Hammarstrand skrev:Är det verkligen så stor skillnad på en sluten låda på ca 40l och en reflex på 56l som Naqrefs konstruktion är på.
Rullake skrev:Tack för infot schmutziger. Kan du berätta lite mer om "fluffet" dvs vad är lämpligt att ha och var ska det placeras i lådan? Håller på och projekterar för lådor dock med andra mått.
Kaffekoppen skrev:Uppfinna hjulet på nytt igen ?
petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
paa skrev:petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
Vad anser du om skumplast då?
paa skrev:Vilka fibermaterial har inte fjädring?
Jag har hört talas om mikroporösa keramer, men det är väl inte det du menar?
-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?
För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.
Frodrak skrev:-Martin- skrev:Gullfiber röstar jag på... Varför inte spänna en tygbit av bomull över för att hindra att fibrer virvlar runt (samtidigt som den hålls på plats)?
För mig blir det naturligt att göra så eftersom jag integrerar mina högtalare i befintlig vägg. Dels har man reglarna att klamra i samtidigt som bredden på gullfibern är direkt avpassad. Bifogar bild på den blivande "2,5-vägs centern". Håller just nu på att lägga "armering" på gipset mellan reglarna. På armeringen kommer jag sätta klinkerplattor för att det ska bli så stumt som möjligt. På andra sidan väggen är nämligen hallen med pianot så jag vill att så lite ljud som möjligt går igenom. I slutändan kommer "högtalarväggen" vara ca 50 mm tjock; gips+osb+gips(det man ser på bilden)+armering+fix+klinker.
Du skrev fel? 5 cm är inte mycket till vägg
Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47
Hammarstrand skrev:Kaffekoppen skrev:En sluten låda på 25L renderar q=0,5, en sluten låda på 43L renderar ett lägre q-värde, runt 0,47
Vad står q-värdet för igentligen?
Sen så undrar jag självklart hur filtret till elementet ska se ut..
Vi utgår ifrån att jag kommer att göra lådorna på 51l då det verkar vara optimalt.
paa skrev:Och fårull som kan fjädra så mycket!
Nej, jag betvivlar inte dina erfarenheter, men jag tror du har spånat in på fel egenskaper när du hänför problemen till fjädrande material. Det är säkerligen någon annan parameter som är boven i dramat.
petersteindl skrev:Själv gillar jag inte dämpmaterial som har en utpräglad fjädring. Jag har fått dåligt resultat med Acousto Q och liknande material.
MvH
Peter Steindl
Kaffekoppen skrev:Jag kör elektronisk delning vid 80hz så passiva filter är inget jag funderat eller kommer fundera på.
Jag rekommenderar The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickasson för information om Q-värden och effekter.
petersteindl skrev:...
Det finns dock ett vitt fluffigt material i många amerikanska högtalare och det materialet har fungerat hyfsat. Snell vet jag använde sådant och Time Window använde tror jag ett hyfsat material.
...
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:...
Det finns dock ett vitt fluffigt material i många amerikanska högtalare och det materialet har fungerat hyfsat. Snell vet jag använde sådant och Time Window använde tror jag ett hyfsat material.
...
Peter
Det finns något vitt fluff som på engleska språket kallas BAF (bonded acetat fibre), vilket inte torde vara samma sak som polyesterfibrerna i täckjacksfodret. Kan det vara detta du menar?
Rullake skrev:Ang dämpmaterial och fjädring!
I öhmans manifest så rekommenderar han glasull 15 kg/m3 eller stenull 25 kg/m3. Den senare för dess hanterbara egenskaper. I kvalitet är Paroc uns 39. Är det någon som vet om det avser markskivor? dom fjädrar väl knappast så mycket!
RogerGustavsson skrev:Rullake skrev:Ang dämpmaterial och fjädring!
I öhmans manifest så rekommenderar han glasull 15 kg/m3 eller stenull 25 kg/m3. Den senare för dess hanterbara egenskaper. I kvalitet är Paroc uns 39. Är det någon som vet om det avser markskivor? dom fjädrar väl knappast så mycket!
Nej, det är inga markskivor som nämns, de har en högre densitet och är rätt styva.
Kaffekoppen skrev:All står i tråden "lite bas kanske" och har upprepats flera gånger.
Kaffekoppen skrev:Jo, det står i tråden. Använd gärna en gulfärgad kabel. Men en vit går bra med. EKUA gå bra. Lättlödd.
hassez skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, det står i tråden. Använd gärna en gulfärgad kabel. Men en vit går bra med. EKUA gå bra. Lättlödd.
OJ OJ OJ![]()
Jag använde RÖD kabel, måste jag byta den
petersteindl skrev:hassez skrev:Kaffekoppen skrev:Jo, det står i tråden. Använd gärna en gulfärgad kabel. Men en vit går bra med. EKUA gå bra. Lättlödd.
OJ OJ OJ![]()
Jag använde RÖD kabel, måste jag byta den
Ja det är ju ett gissel....
Men du kan ju ansluta den röda kabeln till + på högtalarelementterminalen
![]()
Har du även en svart kabel så kan du ansluta den till - polen![]()
Så brukar jag göra.
/PS
Kaffekoppen skrev:All står i tråden "lite bas kanske" och har upprepats flera gånger.
Hammarstrand skrev:Eftersom mina låtor ska byggas i helgen så behöver jag lite fler tips, det som är bestämt är att lådorna blir på 50l styck gjorda i 16mm mdf.
Nu undrar jag bara följande:
1 * Vad för basreflexrör skall jag använda?
2 * Typ av internkablage mellan element och terminal?
3 * Vilken "Stoppning" till lådan jag bör använda och mängd?
4 * Är det plugg och skruv som gäller för att hålla i hop lådan..
Sedan om någon vet om det finns vitthögtalartyg att köpa i Malmö eller Göteborg då jag ska åka upp till farsan och bygga lådorna.
Hammarstrand skrev:Då har man kommit i gång med att konstruera sina lådor.
Det som är gjort är att vi sågat till alla bitarna av 19mm mdf samt fräst till kanter för skarvning enligt fars förslag. Inner måtten utan blev följande;
b:40*h:43*d:30 vilket vi fick till ca 51.6L utan stag, port eller element.
En tanke som slog mig först nu var att det kanske är smartare att vända på lådan och låta bredden vara 30 och djupet 40 så får röret längre till bakstycket. Första tanken med det låga djupet var att lådan inte skulle sticka ut för långt i rummet men det kanske blir lite för tajt med tanke på rörets längd.
Vad säger ni lite mer kunniga och erfarna om detta?
Dessutom så har jag inte riktigt bestämt mig för hur det hela bör stagasupp och om det räcker med att röret endast sitter fast i baffeln eller om det måste ha stöd av tex stagningen..
( tanken är att elementet ska sitta utåt i rummet med basreflexen ovanför.)
paa skrev:Varför kan du inte ha elementet på ena sidan (och porten ovanför) i stället? Då kan du ju ha långa sidan framåt och det sticker inte ut så mycket, samtidigt som elementet kommer närmare reflekterande ytor, och kommer att spela med jämn frekvensgång lite högre upp i registret.
paa skrev:Kan dom inte spela utåt utsidan då, om det är blockerat inåt?
Kaffekoppen skrev:Spelar ingen roll åt vilket håll elementen spelar åt. Frekvenserna är omnidirektionellta
Frodrak skrev:Inte behöver du måla innan montering, det räcker med att du målar efter.
Din lokale färghandlare har säkert nån liter eller två med plastfärg ståendes, det räcker.
Det är inte alls fel att dra lite målarfog i alla skarvar invändigt, och fort går det.
lennartj skrev:Frodrak skrev:Inte behöver du måla innan montering, det räcker med att du målar efter.
Din lokale färghandlare har säkert nån liter eller två med plastfärg ståendes, det räcker.
Det är inte alls fel att dra lite målarfog i alla skarvar invändigt, och fort går det.
Menar du liksom jag insidan?
Plastfärg?
Jag har spanat lite efter tätning på byggmarknader och blivit villrådig, men har aldrig sett något som kallats målarfog, vad menar du med det?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 224 gäster