Nu skall här byggas nya basmoduler.
Sågar och trixar för fullt och har nu sågat till material till 12 st lådor.
Mer info och bilder kommer vart efter bygget fortskrider.
Stefan
Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Speciellt om man är ensam...
I förra verkstan kunde jag köra fram trucken och använda den som "medhjälpare" och hålla skivor i rätt nivå.
Nu har jag moddat ett höj och sänkbart skrivbord (el) som hjälper mig med detta
Åh, skitkul med XII !!!!KarlXII skrev:avr7000 skrev:Då är jag i så fall extra glad om jag bidragit till detta!
XII is the shit!
Absolut. Cred kommer i vidhängande tråd.
petersteindl skrev:Hur många liter e'rom på/st?
Alexi skrev:imponerande kvalite på ditt träarbete som alltid!
Ja, hur var det nu? Var det Naq som räknat fel, eller AVR7K som inte byggde enligt ritning?Naqref skrev:Alexi skrev:imponerande kvalite på ditt träarbete som alltid!
![]()
/Peterhifitrollet skrev:Har jag totallt missat vilka element som används här eller är dom inte omnämnda? Det kanske är underförstått vilka det skall vara men jag kan inte förstå vilka det är. Det kanske kommer efterhand?
hifitrollet skrev:Kan ingen bygga med lite mer överkomliga element någon gång, fasen jag blir lite putt på er allihop nu när jag både missade ino-basarna och nu inte kan skaffa dessa bremen och inte har jag huvud att bygga något eget heller. AJa är det där basta svårt att lära sig?
Aerob skrev:Avr, vad är det för lådbyggsatser du utgått från, och var får man tag i dessa?
Ser ut att bli himla fint det här...
avr7000 skrev:Det där med tejp är inget nytt...![]()
Alla OA51 gjordes på detta sätt på 80-talet. Precisionssågade bitar och lim + tejp...
Stefan
avr7000 skrev:Vissa Koppar har stora öron... och ögon med för den delen.![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:avr7000 skrev:Vissa Koppar har stora öron... och ögon med för den delen.![]()
![]()
Nu finns det inte många lådbyggsatser kvar
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:avr7000 skrev:Vissa Koppar har stora öron... och ögon med för den delen.![]()
![]()
Nu finns det inte många lådbyggsatser kvar
Latmask!
avr7000 skrev:Vad var det för förstärkare ni hade med er?
avr7000 skrev:Tänk i vår på DIY-träffen i Gbg då du och jag har gemensamt rum och väldans många Infra moduler![]()
![]()
Tänk i vår på DIY-träffen i Gbg då du och jag har gemensamt rum och väldans många Infra moduler Razz Very Happy Wink
Men jag har ju ett livavr7000 skrev:Magnus...
Jag byggde mina på 4 dagar efter det att jag hämtat upp dem![]()
-så jag förväntar mig att se dina på torsdag då
Kanon. Skall kolla på hur det ser ut sedan innan jag ger mig på mina lådor.avr7000 skrev:från 570 mm till 530 mm,
Den långa "kortbiten" lika lång som den korta "kortbiten"
-å sen på bredden ner till 27 liter...
Stefan
profbd skrev:Tänk i vår på DIY-träffen i Gbg då du och jag har gemensamt rum och väldans många Infra moduler Razz Very Happy Wink
ni kan få låna mina med så kan ni blåsa bort de andra från det andra forumet
Skulle nog krävas rejäl sponsring för att få mig att släpa 12st 30 liters lådor till GöteborgAdhoc skrev:MagnusÖstberg skrev:Haha...16+12+8+4 basar i infrasystem skulle ju bara vara för roligt...
Skriv inte så mycket! Se till att prata ihop er också, så´re blir ett reellt resultat till DIY-mötet.
MagnusÖstberg skrev:Skulle nog krävas rejäl sponsring för att få mig att släpa 12st 30 liters lådor till GöteborgAdhoc skrev:MagnusÖstberg skrev:Haha...16+12+8+4 basar i infrasystem skulle ju bara vara för roligt...
Skriv inte så mycket! Se till att prata ihop er också, så´re blir ett reellt resultat till DIY-mötet.
Adhoc skrev:Klart att du inte ska släpa ned dem till GBG, låter tungt och du har dessutom ditt torp att tänka på. Lämpa av burkarna i Årsta så fixar jag att de kommer ned på lastpall för några hundringar. Garanterar dock inte att de kommer upp til STH igen.
petersteindl skrev:20 st 1000-wattare behövs till basen, sedan kan ni lira på rätt bra![]()
/Peter
lennartj skrev:petersteindl skrev:20 st 1000-wattare behövs till basen, sedan kan ni lira på rätt bra![]()
/Peter
Största problemet på DIY-träffen blir nog att hitta tillräckligt många individuellt säkrade eluttag så att det inte plötsligt blir tyst och mörkt när man testar att ösa lite.
Låter bra, har funderat på just detavr7000 skrev:å då slipper du såga några nya 44.8 graders snitt...
avr7000 skrev:Lite mer bilder....
Vikskarv...
* Bild 1 *
* Bild 2 *
Antingen skaffar man en massa tvingar eller oxå sågar man med precision och använder Gaffatejp i stället![]()
* Bild 3 *
* Bild 4 *
Stefan
MagnusÖstberg skrev:Funkar bara med tejp om lådorna är gerade och har styrningar. Det var Stefans sätt att tala om hur enkelt
livet är med lådmaterial utformat för serieproduktion.
MagnusÖstberg skrev:Vi köpte lådmaterialet helt klart. Geringen är tom anpassad för att limmet skall pressas in i lådan vid montering - och inte ut.
Ja vet för jag har 20lådor som väntar på montering
avr7000 skrev:Du är välkommen om du har vägarna föri...
Sedan är det InfraB16![]()
![]()
Stefan
DVD-ai skrev:ok, så du driver dom 6 på ett steg, så det är 4st steg som driver.. ?
vad är det för steg.. ?!
nadifierad skrev:Hur hög nivå har du ut till ep 2500 på signalsidan?
Kanske en konstig fråga!?![]()
Men jag har själv svårt att få full fart på mitt!
KarlXII skrev:nadifierad skrev:Hur hög nivå har du ut till ep 2500 på signalsidan?
Märkligt det där. Jag kör input gain på klockan tolv, och -15 från receivern.
Ragnwald skrev:Det här med nivåer, är lite mysko, helt klart.
Jag kan driva EP1500 till att blinka rött, med min DVD-spelare, via en passiv volympot.
Men kopplar jag ett aktivt delningsfilter emellan, ger inte utgående signal från filtret den möjligheten längre.
Hur kan det komma sig?
Undantaget var när jag körde sms1, där nivån går att justera precis som man önskar.
paa skrev:En balanserad ingång har lägre känslighet/större spänningstålighet än en RCA-ingång, ja.
nadifierad skrev:Får ni nått bra tryck då?![]()
Jag kan maxa volymen på förförstärkaren, utan att styra ut bassteget!![]()
Däremot indikerar DSP`n "overload"![]()
Jag har tjatat om detta i diverse trådar, men ännu inte blivit klok på det!
Bara Tjatig.....
i skrev:Eftersom det handlar om aktiva delningsfilter så bör det väl bero på att de håller en maxnivå ut som inte är variabel s a s.
Ragnwald skrev:i skrev:Eftersom det handlar om aktiva delningsfilter så bör det väl bero på att de håller en maxnivå ut som inte är variabel s a s.
Jo visst, men vad är då vitsen med att utgående signal är lägre än ingående?
Jag har nu provat tre olika analoga filter och alla lider av samma fenomen.
KarlXII skrev:nadifierad skrev:Hur hög nivå har du ut till ep 2500 på signalsidan?
Märkligt det där. Jag kör input gain på klockan tolv, och -15 från receivern.
Svante skrev:steveo1234 skrev:En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.
Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.
Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.
Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.
Mm, det där är inte en verkan av LT utan en verkan av liten låda. Man skulle kunna tro att det är luften inuti lådan som distar pga hög ljudnivå, men det är så extremt hög dist så att jag inte tror det.
Man kan räkna ut hur mycket ljudnivån inuti lådan är via
pinne=pute * (4*r*pi*c^2) / (w^2 *Vb)
Om vi gissar att 115 dB avser ljudtrycksnivån i helrymd på 1 m avstånd och att frekvensen är 50 Hz och lådvolymen är 75 liter så blir ljudnivån inuti lådan 20*log((4*1*pi*345^2)/((2*pi*50)^2*0,075))=46 dB högre än utanför, eller 115+46=161 dB. Luften bidrar då med ungefär 3% dist. Det är alltså något annat som ger beteendet, jag skulle gissa på att själva elementet beter sig illa när ljudtrycket i lådan är stort.
LT kan fixa till tonkurvan, men kan inte göra något åt ett system som distar.
Nusse skrev:En mätning säger mer än tusen ord, men tack så långt.
Jämförde grupplöptiderna (Basta) för slutna varianter 27 vs 50 l och de blir nästan identiska (och väldigt låga). Det hänger väl skapligt ihop med transientrespons?
Orkar du utveckla varför 43 l är fö stort (Q .49 vs Q .55 för 27 l lådan)?
Jag har inte riktig koll på effektålighet samt slaglängd på Bremenbasen, men det ser ut som det blir över 160 dB (MOL) med den lilla lådan.
Får se om jag orkar bygga ett par olika stora lådor och mäta.
avr7000 skrev:Har inte mätt Q etc. men det låter väldans bra, tight as a nunnas *****, tyvärr är mitt hus inte lika tight
trots att det är betongbjälklag och 3 tums plankväggar...
MagnusÖstberg skrev:8O
Jag har nog sikte inställt på nästan EXAKT samma siffror, fast jag skall ta ner 4db vid 44hz.
avr7000 skrev:Filterinställningen för basen är nu:
3 dB upp vid 40 Hz med ett 12 dB/oktav low shelving filter.
ytterligare 15 dB upp vid 20Hz med ett 12 dB/oktav low shelving filter.
Ett litet smalt notchfilter som dämpar lite, -3 dB, vid 43 Hz, rummets resonans i längsled som förhoppningsvis delvis skall tas om hand av de 4 Bremenbasar som skall placeras längst bak i rummet.
Stefan
avr7000 skrev:Hmmm undrar hur detta sytem skulle presterat i ett "slutet" rum?
Min planlösning är öppen och rummet de spelar står i fri förbindelse med resten av huset... Ändå går det att få sjuka nivåer m a p djup och styrka...
Stefan
avr7000 skrev:Vi tar det på midsommarafton då
Stranne skrev:avr7000 skrev:Vi tar det på midsommarafton då
Fan vet. Det är inte jättekul hemma på midsommarafton. Bara massa
löst folk från typ Trollhättan (wink) som springer runt och pissar på mitt
stackars hus.
Men jag hoppas hursomhelst att det kommer bli av tidigare än så. Ni får
såklart komma mitt i sommarn också men då brukar hifi inte ligga så
högt på min prioriteringslista.
avr7000 skrev:Stranne skrev:avr7000 skrev:Vi tar det på midsommarafton då
Fan vet. Det är inte jättekul hemma på midsommarafton. Bara massa
löst folk från typ Trollhättan (wink) som springer runt och pissar på mitt