Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg

Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 20:25

Ja, som några av er vet tänker jag bygga två basmoduler av två stycken Klippan fotpallar. Jag drog med mig hela familjen till Bauhaus idag och köpte mig en skiva 19mm MDF.

Elementet blir SLS10 och ett digitalt filter kommer att byggas för att kunna köra LT.

Här har ni objektet i fråga:
Bild

Pallens utseende inuti:
Bild

Ramen, tillverkad av 15mm spånskiva. Träklossarna ska väck:
Bild

Jag ställs omedelbart inför ett beslut att fatta. Antingen bygger jag en ny låda inuti den befintliga. Den kommer då att få yttermåtten 49 x 49 x 19.5, vilket gör att volymen blir ca 32 liter minus element och stag.

Eller så bygger jag en helt ny låda som ersätter den befintliga. Den får då yttermåtten 52 x 52 x 21, vilket ger den jämförbara volymen 40 liter.

Det jag vinner på att bygga inuti den befintliga ramen är ju att jag får en sandwich-konstruktion med spånskiva och MDF på alla sidor utom baffeln. Limmar jag med PL400 (också inköpt) så får jag en väldigt hållfast låda.

Jag har aldrig byggt med MDF tidigare. Hur paranoid med lådväggarna måste man vara? Funkar den stora lådan i 19 mm eller kommer den spricka av trycket? Behöver jag förstärka baffeln? Ska man limma och skruva eller bara limma (PL400)?

Många frågor blir det. Jag är tacksam för alla svar!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2013-03-28 09:40, redigerad totalt 3 gånger.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-24 20:38

:D Det där ser ju roligt ut. Lycka till :)

kanske nåt tvärgående stag som förbinder sidor samt ovansida och undersida. Du får i så fall borra några hål i stagets vägg :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-24 21:00

Jag hade byggt ny från scratch för att få volymen, volym är bra tror jag(du kanske har beräknat för annat?). Sedan stagar du de stora ytorna.

Om du inte har hela källaren full med tvingar så säger jag skruv+vitlim, dvs helt vanligt trälim. Flödigt med lim för att få täta skarvar, sedan silikon eller liknande på insidan för att få det tätt.

Finns speciell skruv som är lämplig att använda med mdf(så slipper man försänka). Jag har testat lite med en variant från Essve som heter Cutters, den var helt ok.

Skall frugan sitta på pallen? 8) :roll: :P :mrgreen: :yoparty:

Edit: Har ni sett filmen om Howard Stern, Private parts? Där är ett klipp som är riktigt kul, hittar inte det på nätet dock. :mrgreen:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-10-24 21:30

Coolt! :D

Hur ska du lösa kabelproblematiken? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-24 23:04

Jag skulle lagt på botten och sidoväggar som går upp till kanten - 20mm så du får ett anhåll att skruva/limma baffeln i. Täta med silicone i skarvarna och kör ett stag som Peter nämde.

Nya ben kan tex ikea Capita bli..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-10-24 23:28

Vilket roligt projekt!
Jag gillar högtalare som inte syns!

En sak till - måla den på insidan så den blir tät och fin. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-24 23:41

Är det något egentligt fel på spånskivekonstruktionen som den är, mer än att den är otät?
Jag skulle tagit två bitar MDF med samma mått som lådans längd och djup, skurit ut två valv med samma höjd som elementet, gjort en sån där snygg urfasning ovanför valvet så att man kan sätta ihop dem till ett kors och på så vis stagat både sidor, ovandel och baffel samtidigt. Eller monterat elementet med magnetsystemet stickandes ut neråt och på så vis tjänat lite volym och sluppit göra valvet. 8O Jag är lat...
Man kan ju alltid kladda en massa båtfernissa inuti pallen så spånskivan blir tät.

Man kanske till och med kan vila baffeln mot de där klotsarna som nu håller benen om man gör det där korset lagom högt.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 23:50

OK, jag gör som du säger, Fjonken, och bygger ny låda. Stag har ju ju tänkt mig, men det räcker kanske inte med ett kors? Tack för tipset med skruvarna, ska kika på dem. Jag tror iofs att jag förborrar och försänker ändå; vill gärna vara på säkra sidan.

Peter: så här nånting (håltagning och vinklar blir vad det blir helt enkelt):
Bild

Nad: Pallarna står mot väggen redan idag, så jag sätter en lämplig kontakt på undersidan någonstans. Min enda oro är att någon får för sig att dra ut pallen på golvet, då måste kontakten lossna. Alternativt får jag sätta en skarv på sladden som lossnar.

Vad tror ni om dubbla bafflar? Onödigt eller?

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-24 23:56

bomellberg skrev:OK, jag gör som du säger, Fjonken, och bygger ny låda. Stag har ju ju tänkt mig, men det räcker kanske inte med ett kors? Tack för tipset med skruvarna, ska kika på dem. Jag tror iofs att jag förborrar och försänker ändå; vill gärna vara på säkra sidan.

Vilket förtroende 8O

Ang. skruvarna så gjorde vi det också, men då matade bara skruven sig ännu längre ner. Ta några bitar och prova på lite spillbitar så ser du hur dom funkar. Jag är nästan säker på att det var cutters, man köper så mkt skruv så man blir ju snurrig.

Största fördelen med ditt bygge är avsaknaden av noggrannhet som behövs.

Säkerligen inte medvetet :roll:

Lycka till! :)

Edit: Cutter reklamfilm: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... skruv-1833
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-10-25 00:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-24 23:59

bomellberg skrev:Peter: så här nånting...

Ah, först nu fattade jag vad Peter menade... :oops:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-24 23:59

Ser att jag ligger lite efter i svarsrate.

Magnus: Precis så var min första tanke, men då tappar jag 7 liter.

nolimit: Något i stil med bilden jag sketchupade, va?

KarlXII: Är det viktigt att den är tät? Ska inte alla slutna lådor ändå ha en "needle pin" storlek andningshål, så att det inte bildas ett offset under/övertryck i lådan?

Jag tilltalas lite av tanken att behålla den gamla och bygga inuti, men om jag får betydligt bättre bas med 40 liter mot 33 så gör jag en ny enligt ovan. Eller förresten, enligt ovan blir det i vilket fall som helst, bara 520 x 520 eller 490 x 490.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 00:00

Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

nolimitsoya skrev:Är det något egentligt fel på spånskivekonstruktionen som den är, mer än att den är otät?
Jag skulle tagit två bitar MDF med samma mått som lådans längd och djup, skurit ut två valv med samma höjd som elementet, gjort en sån där snygg urfasning ovanför valvet så att man kan sätta ihop dem till ett kors och på så vis stagat både sidor, ovandel och baffel samtidigt. Eller monterat elementet med magnetsystemet stickandes ut neråt och på så vis tjänat lite volym och sluppit göra valvet. 8O Jag är lat...
Man kan ju alltid kladda en massa båtfernissa inuti pallen så spånskivan blir tät.

Man kanske till och med kan vila baffeln mot de där klotsarna som nu håller benen om man gör det där korset lagom högt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:02

bomellberg skrev:nolimit: Något i stil med bilden jag sketchupade, va?

Jo, precis så, fast utan att bygga någon ny låda. :P
Och så skulle jag som sagt kunna tänka mig att ha hela motorsystemet hängandes undertill istället. Gratis volym, och staget blir mycket lättare att bygga. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:03

MagnusÖstberg skrev:Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

Man kan ju göra dubbla stagkors om man vill! :idea:
edit: Det skulle ju innebära 160x210mm stora ostagade ytor. Det borde väl inte vara någon fara med 12mm spånskiva? Hur mycket kan det bågna lixom... Speciellt inte om den är dränkt i en massa hård lack. :)
Senast redigerad av nolimitsoya 2009-10-25 00:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 00:04

Fjonkalicious skrev:Största fördelen med ditt bygge är avsaknaden av noggrannhet som behövs.

Säkerligen inte medvetet :roll:

Lycka till! :)

Visst är det orättvist!? Andra får kämpa för sin fina finish, medan jag kan kladda PU400 i hela min och skita i skarva etc, allting kommer ändå döljas av tyg.

Magnus: Jag planerar att behålla benen. De sitter med gänga och blir visserligen för långa, men man kan plocka av plastfoten, skära ner dem och sätta dit plasten igen. Då syns det ingen skillnad. Å andra sidan har jag förstått det som att ju större avstånd till golvet, desto bättre.

Eftersom klockan bara är 23.03 (!) går jag ner och sågar lite. Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:06

Det ser jättefint ut. Eftersom stagen inte delar lådan i flera små lådor så behöver du inte ha med alla sidohål i stagen. Då det ser ut så där skulle jag inte ta hål i stagen alls.

Du kan även göra stagen pyttelite :) större än innermåtten på lådan. På så sätt får lådan en liten spänning i ytterhöljet. Jag skulle tro att det räcker med 0,2 mm. Jag har dock inte provat själv på mdf. Men om du gör det så kan du skära bort en liten triangel längs ner på stagen där stagen bildar hörn mot ytterlådan så att limfogarna inte spänningssätts för mycket.

En sak till. Det kan vara praktiskt svårt att applicera stag i kryss i praktiken. Jag vet de som provat i praktiken och svurit ve & förbannelse.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:07

nolimitsoya skrev:
MagnusÖstberg skrev:Den är nog lite vek, kanske 12mm på sidorna. Bra grund att bygga på bara däremot. Jag är lika lat som du :)

Man kan ju göra dubbla stagkors om man vill! :idea:
edit: Det skulle ju innebära 160x210mm stora ostagade ytor. Det borde väl inte vara någon fara med 12mm spånskiva? Hur mycket kan det bågna lixom... Speciellt inte om den är dränkt i en massa hård lack. :)

Dubbla kors fungerar bra. Besselpunkterna kanske är bra?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:09

Om man lägger stagdelarna på varandra, mäter ut mitten i stycket i valvets topp, borrar ett hål genom alla skivor med en större diameter än skivornas tjocklek, då kan man ta sin lövsåg och såga ut klotsar. Utifrån på ena biten, och inifrån på andra. :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-25 00:09

petersteindl skrev:Besselpunkterna kanske är bra?

Vadåfö'nå? 8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 00:13

Absolut funkar det med lite extra stagning. Jag hade dock varit lat och sågat till botten, topp och sidoväggar och limmat dit.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 00:18

nolimitsoya skrev:
petersteindl skrev:Besselpunkterna kanske är bra?

Vadåfö'nå? 8O

Jag har för mig att det fanns nånting inom hållfen som hette besselpunkter :lol: Det var balkar å sånt. Det var så länge sedan jag tragglade på KTH.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bessel-Punkt

Lite Tyska kan aldrig skada 8) :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-25 00:30

Undrar hur det känns att sitta på den där sen...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-25 00:32

bomellberg skrev: Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

:? Helst inte. Beroende på fogsvanssågningsskills så kan det vara knökigt att hörnen limtäta. Jaha, men då tänker och menar du säkert genast att du kör med pl-400 och kladdar på. Men jag är rädd att man tappar en del i styrka om man har ojämna ytor och tjockare limfog. Tänker både för dragstyrka trycktålighet?

Jag spånar fritt som ni märker. Jag gillar att göra exakta grejor :-)

Vad säger proffsen med för stor limfog, låt säga riktigt förstorat - finns det inte risk för distorsion då?

Mvh

F

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-10-25 00:32

Svante skrev:Undrar hur det känns att sitta på den där sen...

Kittlar dödsskönt i kistan... :wink:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 01:56

Tillbaka från källaren.

Fogsvans gick fint, det blev alldeles lagom rakt! :-)

Sorry Fjonken, jag ändrade mig och bygger vidare på den ursprungliga lådan (som iofs fick monteras isär helt och hållet).

Det första jag fick göra var att plocka bort kardborrebanden, de sätter jag sedan på kanterna på baffeln, så att tyget kan spännas in under högtalaren. Jag bankade bort klossarna också, de var bara ivägen och upptog volym.

Nu har jag precis limmat ihop lådan med MDF-bakstycket, som ligger infällt i gamla ramen och alltså blir det som man sitter på. Jag har limmat med PL400, men jag kommer limma alla plana ytor med vitlim som jag stryker ut så att det blir heltäckande.

Istället för att göra som du föreslog, Magnus, så låter jag MDF-ramen gå hela vägen ner till kanten på den gamla, sen smackar jag dit baffeln icke infälld utan utanpåliggande. På så sätt får jag lite mer volym och lagom (hoppas jag) sträck i tyget.

Peter: Vad bra, då slipper jag borra/fräsa en massa hål! Jag tänker nog inte försöka laska stagen utan gör ett av dem helt och sedan två mindre bitar på var sin sida.

Kan nog bli fräckt det här!

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-25 10:55

Fjonkalicious skrev:
bomellberg skrev: Fogsvans blir nog bra för mitt projekt.

Mvh,

/Bosse

:? Helst inte. Beroende på fogsvanssågningsskills så kan det vara knökigt att hörnen limtäta. Jaha, men då tänker och menar du säkert genast att du kör med pl-400 och kladdar på. Men jag är rädd att man tappar en del i styrka om man har ojämna ytor och tjockare limfog. Tänker både för dragstyrka trycktålighet?

Jag spånar fritt som ni märker. Jag gillar att göra exakta grejor :-)

Vad säger proffsen med för stor limfog, låt säga riktigt förstorat - finns det inte risk för distorsion då?

Mvh

F

Jag blev ju nyligen uppläxad av Naqref i pK-tråden om de gerade lådorna. Man gör tydligen vinkeln lite större än 45 grader just för att fogen ska limfyllas ordentligt. Gjort på rätt sätt blir detta förband starkare än lådan i övrigt.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-25 10:57

bomellberg skrev:Jag blev ju nyligen uppläxad av Naqref i pK-tråden om de gerade lådorna. Man gör tydligen vinkeln lite större än 45 grader just för att fogen ska limfyllas ordentligt. Gjort på rätt sätt blir detta förband starkare än lådan i övrigt.

Mvh,

/Bosse

Afan, my bad. :-(

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 11:16

Dessutom så pressas limmfogen in i lådan och det blir rent och fint på utsidan :)

Smutt!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-10-25 11:54

Hur mycket är lite större än 45?
snackar vi 1 grad eller upp till 5?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-25 12:20

SlaitH skrev:Hur mycket är lite större än 45?
snackar vi 1 grad eller upp till 5?

1-2 grader tyckte jag Naq säga.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-25 12:36

Jag läste någonstans i pK-tråden att vinkeln fräses till 44,8 grader i stället för 45 grader. Det är verkligen inte mycket ifrån och kräver god precition av maskinen om detta skall funka.

Jag tror inte att man lyckas att göra detta manuellt med varken såg eller maskin, men om man efteråt när man gerat 45 grader tar en fin rasp och bara försiktigt drar av den gerade ytan i lutning (på raspen) mot insidan av geren så borde detta kunna ge ungefärligen samma funktion.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-25 13:42

Jag har lärt mig att ju mindre limfog desto starkare resultat. Men det är kanske så att torkat vitlim helt plötsligt har blivit otroligt starkt i sin torkade form?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-25 13:49

screen skrev:Jag läste någonstans i pK-tråden att vinkeln fräses till 44,8 grader i stället för 45 grader. Det är verkligen inte mycket ifrån och kräver god precition av maskinen om detta skall funka.

Jag tror inte att man lyckas att göra detta manuellt med varken såg eller maskin, men om man efteråt när man gerat 45 grader tar en fin rasp och bara försiktigt drar av den gerade ytan i lutning (på raspen) mot insidan av geren så borde detta kunna ge ungefärligen samma funktion.
Medhåll, det kräver nog definitivt fräsning
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-26 11:14

Ska beställa elementen tänkte jag. Är det dessa jag ska ha?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046

Bild

Peerless nr 830668.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-26 11:20

bomellberg skrev:Ska beställa elementen tänkte jag. Är det dessa jag ska ha?

http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5046

Bild

Peerless nr 830668.

Mvh,

/Bosse

Tror det, men det är bättre någon annan bekräftar för dig. Hur mycket
får du betala för att få dessa till dörren (eller till nåt utlämningsställe
då..) på denna webshop?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-26 11:37

Gissar att frakten ligger kring 400. Ska kolla.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-26 11:52

198 kr om jag skickar med DPD.

Jag drar igång ett lokalt gruppköp. Det finns kanske andra (i Lundatrakten) som vill ha grejor från europe-audio.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-26 12:16

bomellberg skrev:198 kr om jag skickar med DPD.

Jag drar igång ett lokalt gruppköp. Det finns kanske andra (i Lundatrakten) som vill ha grejor från europe-audio.

Mvh,

/Bosse

det är alltså inte dyrare frakt från Hellevoetsluis i Rotterdam än från Hifikit i Vasastan ? helt sjukt...

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-26 12:29

rikkitikkitavi skrev:

Mvh,

/Bosse

det är alltså inte dyrare frakt från Hellevoetsluis i Rotterdam än från Hifikit i Vasastan ? helt sjukt...

Och elementen kostar runt en femhundring styck?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-26 12:30

Stranne skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Mvh,

/Bosse

Plus 19% moms från tyskland.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-26 12:33

bomellberg skrev:
Stranne skrev:
rikkitikkitavi skrev:

Mvh,

/Bosse

Plus 19% moms från tyskland.

Mvh,

/Bosse

Ok, låter bra. Alltså ca 600:-/element plus frakt på 200 spänn. Icke
farligt...
Bra att veta för en annan, även om det för mig inte blir dags förrän i
början av nästa år.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-29 01:00

Liten uppdatering.

Elementen befinner sig i Malmö, enligt DPD:s tracking. Har jag tur får jag dem till jobbet imorgon.

Lite nya bilder på bygget:

Topp MDF infällt i ramen.
Bild

Dynan limmas på toppen.
Bild

Upp och ned med baffeln ditlagd.
Bild

Jag mätte volymen till 45 x 45 x 17, vilket ger 34,4 liter. Det blir nog kanon med lite LT.

Tja, nu är det bara att avvakta elementen, så att jag kan göra stagen, samt fräsa ut hålet. Jag har hört att man bör fasa ur insidan lite grand för att hjälpa elementet att andas, så jag gör väl det också. Undrar bara vad det innebär för infästningen? Kanske fasar jag inte på just de ställen där jag ska skruva fast elementet.

Ska jag lacka insidan? Det är fortfarande ingen som kommenterat att Mr Linkwitz själv gör ett litet hål i lådan för att inte få offset övertryck/undertryck. Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?

Mvh,

/Bosse

PS. På tal om LT, eller rättare sagt digitala filter, så mailade jag Neil på parts-express.com. Han har gjort en väldigt fin lösning med användarvänligt utformade PC-program som styr hans TAS3103 filterkretsar:

http://www.audiodevelopers.com/temp/DIY_Crossovers.ppt

Det är ett dylikt system jag skulle vilja bygga. Kanske en joint effort på faktiskt? Programmera microprocessorer och windowsprogram kan jag, men skulle behöva lite hjälp med att cadda elektroniken. DS
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 01:06

bomellberg skrev:Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?

Förmodligen för att ett hål stort som en tavelspikdiameter läcker väldigt mycket mindre än en hel låda av otätad MDF. Om jag får gissa... Undrar hur det blir med visselljud i det där hålet? Jag skulle nog satt en bit tjock filt över på insidan.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-29 01:10

nolimitsoya skrev:
bomellberg skrev:Och om man ändå ska borra ett litet hål, varför ska man då vara petig med tätheten?

Förmodligen för att ett hål stort som en tavelspikdiameter läcker väldigt mycket mindre än en hel låda av otätad MDF. Om jag får gissa... Undrar hur det blir med visselljud i det där hålet? Jag skulle nog satt en bit tjock filt över på insidan.

Ja, du kanske har rätt. Man kan ju tom proppa bomull i hålet.

Vad för lack rekommenderas? Någon skrev båtfernissa, men det luktar ju apa.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 01:12

Det kan nog ha varit jag. :roll: Mest för att det är lätt att kladda på och täcker bra. Skulle kunna tänka mig att en rollning med ett tjockt lager vanligt tapet- eller vävklister skulle fungera helt utmärkt. Luktar betydligt mindre. :)

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-29 01:21

bomellberg skrev:PS. På tal om LT, eller rättare sagt digitala filter, så mailade jag Neil på parts-express.com. Han har gjort en väldigt fin lösning med användarvänligt utformade PC-program som styr hans TAS3103 filterkretsar:

http://www.audiodevelopers.com/temp/DIY_Crossovers.ppt

Det är ett dylikt system jag skulle vilja bygga. Kanske en joint effort på faktiskt? Programmera microprocessorer och windowsprogram kan jag, men skulle behöva lite hjälp med att cadda elektroniken. DS

Kanske något sån't här?

ImPULSE miniPROC II som Red Rocks Audio har utvecklat.

Går på en dryg tusing i min prislista (ca ett år gammal).

/TygelBy

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-29 01:26

8O En sån vill jag ha! Det måste ju vara ett perfekt kombinerat externt basdelningsfilter med LT-funktion. :D
Tror jag... :oops:

Vad skulle man behöva förutom kortet och en låda?
Hm... inga udda ordningens filter? :(

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-10-29 01:32

nolimitsoya skrev:8O En sån vill jag ha! Det måste ju vara ett perfekt kombinerat externt basdelningsfilter med LT-funktion. :D
Tror jag... :oops:

Vad skulle man behöva förutom kortet och en låda?

Jag har inte använt det själv, men +/-12V och en dator för att programmera det är allt som behövs skulle jag tro.

Jag använder deras SMPS däremot. Riktigt prisvärd!

/TygelBy

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2009-10-29 02:30

Var köper man grejerna?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-10-29 02:57

@bomellberg,
är du bra på att bygga fioler också :?:
(tycker synd om den du har liggandes i fönstret :cry: )

EDIT: fast nu hamnade man kanske på din ignore-list :roll:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-29 08:58

roggaro:

Nja, farfars gamla fiol har väl aldrig direkt kunnat nyttjas av mig iallafall. Den brukar hänga i vardagsrummet, men sedan vi renoverade har den legat i källaren och samlat damm. Den behöver nya strängar och stråken behöver lite harts bara.

Tygelby:

Ja djäklar! Precis ett sånt system vill jag ha. Fast jag vill bygga det själv! :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-10-30 01:40

bomellberg skrev:roggaro:

Nja, farfars gamla fiol har väl aldrig direkt kunnat nyttjas av mig iallafall. Den brukar hänga i vardagsrummet, men sedan vi renoverade har den legat i källaren och samlat damm. Den behöver nya strängar och stråken behöver lite harts bara.

aktas för temperaturskillnader... har du inget fodral att lägga den i ?
tänk på farfar och att han skulle gillat att ha den så :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-10-30 05:41

nolimitsoya skrev:

Variovent finns från Dynadio och Scan-Speak Flow Resistor finns på Hifi-Kit... båda gäller 1st upp till 50liters box.
Dynadio är också lite DIY ... tätare eller luftigare, ännu mer luft :wink: (tre lägen alltså)

vet inte om Dynaudio tillverkar sina längre dock :?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-30 17:43

Mjo, men Variovent är ju något helt annat än ett pyttelitet pinnhål som bara ska hantera atmosfärsförändringar. I det här fallet finns det ju en dyna också ja... Ett milimeterstort borrhål in under dynan kanske vore bra?
Då slipper man peta filtbit. Bäst att kladda limmet först. :P

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-10-30 17:51

nolimitsoya skrev:Mjo, men Variovent är ju något helt annat än ett pyttelitet pinnhål som bara ska hantera atmosfärsförändringar. I det här fallet finns det ju en dyna också ja... Ett milimeterstort borrhål in under dynan kanske vore bra?
Då slipper man peta filtbit. Bäst att kladda limmet först. :P

Kanske inte helsmart om man sätter sig och tyget agerar som en blåsbälg och fyller lådan (men det kanske inte är ett så tätt tyg)

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-10-30 18:56

Fast, om jag inte är vilse, så sitter tyget bara som en klädsel utanpå lådan...
Alltså påverkas inte själva kaviteten av eventuell uppblåsning av tyget.

Om jag fattat det hela rätt....
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-30 19:03

Men vi snackar om ett litet skithål...

Varför skall det ens finnas?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-10-30 22:18

:idea: å varför skulle ett 'litet skithål' ens va större?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-30 23:55

MagnusÖstberg skrev:Men vi snackar om ett litet skithål...

Varför skall det ens finnas?

Att jag undrar beror på att Herr Linkwitz gör så. Men jag kan fråga honom själv, så reder vi ut alla frågetecken.

För övrigt är ena fotpallen klar för limning av stag och baffel, men jag tänker lacka den invändigt först. Jag tar väl vad jag har nere i förrådet.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Anders_A

Inläggav Anders_A » 2009-10-31 14:35

Som jag har förstått Linkwitz är det helt enkelt så att han vill att det statiska trycket i lådan ska vara samma som det atmosfäriska trycket.

Om man bygger en helt tät låda och sedan tar med sig den upp på ett högt berg kommer man ha övertryck i lådan, detta menar Linkwitz är en dålig sak.

Sen är väl tanken att hålet är så litet att det inte påverkar de snabba tryckförändringar som sker när man spelar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-01 23:27

Nu kommer det lite nya bilder:

Steglös fräsjigg från Bosch:
Bild

En liten spets agerar centrum:
Bild

Elementet i fråga:
Bild

Stagningen:
Bild

Element på plats i baffeln:
Bild

Sista bilden är en lögn. Så långt har jag inte kommit ännu, men jag har limmat stagen med PL400. Ska bara måla insidan av låda och baffel, sedan limmar jag ihop allt.

En fråga om dämpmaterial. Jag har isoleringsmaterial hemma, sk Rockwool. Duger det? Hur mycket ska jag knö in?

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-01 23:34

bomellberg skrev:En fråga om dämpmaterial. Jag har isoleringsmaterial hemma, sk Rockwool. Duger det? Hur mycket ska jag knö in?

Mvh,

/Bosse

Kör på Rockwool, fyll den helt men packa inte.

Mvh Johan

Edit: Glömde påpeka att det ser riktigt bra ut, lite lagomt overkill :)
Senast redigerad av johaneriksson 2009-11-01 23:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-01 23:34

Skall du inte göra hål i stagninen med?

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-01 23:36

Två tipps jag fått är att inte låte ellementet sitta på medans det torkar eftersom limmet kan skada elementetslimningar och upphängning samt att det skall vara plastfluff till baslådor. Finns på biltema och i täckjackor och kanske akvariefilter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-01 23:41

Hänger väl på densiteten.
40kg/m3 Isover, ej packat, använde jag med gott resultat i mina 40 literslådor med samma element. Det skulle i mer än jag trodde, innan Q kom rätt.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-11-02 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-01 23:42

@Fjonkalicious:

Nä, jag skippade det, efter inrådan av PS. Jag har ju inte stag som avgränsar kaviteter, utan hela lådan är ju en enda stor volym, även med stag.

Jag hade iofs kunnat vinna några liter, men nu slipper jag en massa jobb och damm. ;-)

@petwa:

Elementet är inte ditsatt, bara lagt på plats för syns skull. Det kommer inte att vara i närheten vid limning. Fluff låter bra. Jag har lite grand, men inte så att det räcket till två lådor. Jag kör med Rockwoolen, och en tunn skiva skumgummi på toppen, så att det inte hamnar Rockwool på konen.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-01 23:55

Sök på isomerisering här på forat, det har en helt annan funktion (termodynamisk) än stenull (akustisk) och dylikt. Jag kör utan.. 8)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-01 23:55

dubbelpost..
Senast redigerad av peetwa 2009-11-02 00:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-01 23:57

Jag sökte och hittade endast denna tråd.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-02 00:00

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-02 00:01

Då har jag stavat galet, här kommer en länk. :o

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ermisering

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-02 10:33

Anders_A skrev:Som jag har förstått Linkwitz är det helt enkelt så att han vill att det statiska trycket i lådan ska vara samma som det atmosfäriska trycket.

Om man bygger en helt tät låda och sedan tar med sig den upp på ett högt berg kommer man ha övertryck i lådan, detta menar Linkwitz är en dålig sak.

Sen är väl tanken att hålet är så litet att det inte påverkar de snabba tryckförändringar som sker när man spelar.

Vid maximal slaglängd har man ca 155 dB i lådan. Det är ca 1100 Pa
övertryck. Det motsvarar ungefär en fysisk höjdskillnad på ca 150 m...

Mao , om lådan (och elementet) är hermetiskt täta kommer man genom att flytta upp högst upp i Turning Torso (i Malmö) att slå i botten på konen, om man bygger ihop lådorna hos Bosse... (ca 50 m ö h )

Nu är inte elementens koner lufttäta så det ordnar sig för det mesta.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-05 00:24

Nu har jag målat och fyllt pall nummer 1. Här kommer lite mer byggbilder.

Rött är sött:
Bild

En hög med dämpmaterial:
Bild

Garageorkestern, av vintage-snitt:
Bild

Fylld till bristningsgränsen, men inte packad. Malteserkorset i skumgummi skall hålla roxullen borta från elementet:
Bild

Skumgummit på plats:
Bild

Några frågor:

1. Är det för mycket fyllning? Roxullen är tillskuren så att den passar exakt, den är inte hoppressad på något sätt.

2. För att fästa elementet har jag köpt islagsmuttrar. Jag gissar att jag kommer att lossa elementet och mecka en del. Behöver jag bry mig om att täta dessa muttrar/skruvar? Eller är det förkastligt att använda sådana?

3. Jag har redan fått förslag på Speakon som terminal. Vad finns det för billiga alternativ? Min första tanke var två spikar, precis som Richard har gjort, men det känns lite FÖR billigt.

4. När elementet skruvas på plats, så kommer det att pressas mot nederdelen på stagen, med skumgummi mellan. Är det dåligt? Elementet är ju inte ventilerat bakåt så för den skull bör det väl inte spela någon roll, eller?

Tack för alla glada tillrop!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 00:33

Bara att prova, jag hade skipat skumgummijoxet, och förmodligen tagit bort 40% av dämpmaterialet..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-05 00:39

MagnusÖstberg skrev:Bara att prova, jag hade skipat skumgummijoxet, och förmodligen tagit bort 40% av dämpmaterialet..

Om jag tar bort skumgummit så riskerar jag att roxull skakar loss och lägger sig på konen. Tar jag bort roxull så kommer den inte längre att ligga still utan hamnar väl förmodligen till slut nere på baffeln.

Jag bör väl göra som du säger och prova mig fram. Desto större anledning till att köra med islagsmuttrarna. Har du någon åsikt om dessa, eller kan jag sätta igång borrmaskinen?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-05 00:59

Kan du inte göra hela baffeln enkelt avtagbar? Blir betydligt lättare att justera dämpning så istället för att justera det genom elementhålet.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 00:59

Lägg högtalartyg runt isoleringsmaterialet :) Du borde kunna häfta fast i lådan sedan. Menade att jag tror du kommer ha full höjd på isoleringen till slut, men få ett större "tomrum" i mitten. Men det måste ju testas fram.

Islagsmttrar fungerar fint. Klipp bort lite på vingarna, de brukar vara svåra att få ner. Tryck fast dem med något ordentligt innan du skruvar. Jag har använt limm någon gång också för att vara säker på att de satt fast. Borra rakt - skruvarna biter sig fast som en svets om de hamnar snett. De kan vara vanskliga.

Skiter du i islagsmuttrarna rekommenderar jag dig att sätta elementet snett under provningarna och när du är nöjd skruvar du fast det i helt nya hål :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-05 00:59

johaneriksson skrev:Kan du inte göra hela baffeln enkelt avtagbar? Blir betydligt lättare att justera dämpning så istället för att justera det genom elementhålet.

Mvh Johan
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-05 01:02

bomellberg skrev:till slut nere på baffeln.

är ju nästan där... 8O

tycker som Magnus och har sett att någon kallade dig
'bomullsberget' av kanske någon anledning :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-05 01:04

Kör med så mycket dämpning du visar. Se bara till att skumgummit har öppna celler.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-05 01:11

ska de inte va åtmindståne 5cm fritt till baffeln?
men det visar sig säkert 8)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-05 01:26

Hmm, visst borde jag kunna lägga tätningslist runt baffeln och skruva fast baffeln i ramen och stagen istället för att limma. Då kan man lättare experimentera med dämpningen, som Johan föreslog. Jag kan också skruva fast elementet "once and for all".

Hur vet jag om skumgummit har öppna celler? Om jag kan andas genom det så borde det väl vara lugnt? Får testa.

5 cm till bafflen? Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att inget dämpmaterial får beröra baffeln? Iså fall är jag nog rökt! :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-05 02:25

bomellberg skrev:5 cm till bafflen? Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att inget dämpmaterial får beröra baffeln? Iså fall är jag nog rökt! Smile

lugn i stormen, bara nåt jag läst för länge sen...
kör Naqref och lite Magnus resonemang bara.
(lös baffel verkar synnerligen bra i det här fallet)
de e dina öron vetja :wink:

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-11-06 23:57

Roxullen blir nog bra, men orange invändigt ... Det vete huggarn

:D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-09 23:59

Orange!? Det är ju Tintinröd för sjåen!

Psst, vilken sorts tätningslist ska jag ha runtom, mot baffeln? Jag har köpt 5m skumgummilist från bmm, men det är lite väl tunn för min smak. Mina sneda kanter behöver en rejälare list.

Kanske man kan ta såndär gummilist från Tesa? Sån man isolerar fönster med?

Sen försöker jag fortfarande hitta en bra kontakt. Speakon blir för dyrt. Klämlist hade varit bra eftersom kabeln då kan lossna om man råkar dra ut pallen från väggen, men hur bra är klämlist. Dessutom kan det bli kortis om den far ut.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-10 00:14

om du nu skall ha en 'flexibel' avtagbar baffel i förståne så funkar väl det... innan du limmar vill säga.

FYI spelar inte färgen nån som helst roll *ironi* :)
bara det är trälim vid högt tryck... ca. ett dygn skulle jag anse det vara färdigt för ultimata testet

ang. kontakter. varför inte bananer? de 'glider' väl ur också?
men köp de braa

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-10 00:24

Nja, om jag nu monterar en list så kommer det nog att få vara en list för all framtid.

Jo, bananer är kanon. Jag har ett antal superbraiga över från ett gruppköp för en tid sedan.

Det är bara det att de ska sitta i nånting också, och det är den kontakten jag velar om. Såklart kan jag montera en riktig högtalarterminal med skruvterminaler som sväljer bananer. Det som talar emot är återigen risken för kortis mellan bananerna, om någon råkar dra ut pallen.

Finns det "parmonterade" bananer? Dvs en dubbelbanan. (Känns lite som Trazan och Banarne helt plötsligt.)

Hur dåligt är det att montera en list runt elementet, på utsidan av baffeln? Jag vill inte riskera att en nitisk städtant repar sönder mitt fina SLS med dammsugarmunstycket. En list kan vara ett sätt, kanske finns fler?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-10 00:33

Försänk elementet så det ligger under ytan.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-10 00:42

Har inte Hifikit eller någon ett passande galler?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-10 00:53

sätt hjul på han... (nu i juletider)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-10 01:04

bomellberg skrev:Nja, om jag nu monterar en list så kommer det nog att få vara en list för all framtid.

ett litet 'glapp' i något hörn och det är kört, tror jag.
gummi skapar också vibrationer. lite siliconlim för elementet e nog bra, men absolut inte för mycket :x

äh! jag tror du kommer att limma förr eller senare

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-10 09:27

finns banankontakter med en "skjutbar" hylsa över själva kontakten, för att förhindra oavsiktlig beröring. Hylsan glider tillbaka när man trycker in bananen i kontakten.

de finns nog inte förgyllda dock. och är rätt fula generellt...

det finns också parkontakter tex på elfa men de är svindyra.

varför inte bygga ihop två vanliga bananer i en jigg som fixerar dem på rätt avstånd?

borra ur ett trästycke med två hål på rätt avstånd, klyv det på mitten och sätt dit två bultar som spänner ihop träbitarna med bananerna mellan... det har jag själv funderat på.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-11-10 09:29

har du funderat på att anbringa bananhanar fixerade på pallen och [isolerade] honor på kabeln?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-10 10:07

ja, egentligen är banankontakter farliga ur säkerhetssynpunkt...

finns väl hylsor med sladdanslutning?

finns det hanar med "chassimontage" ?

Man kanske får modifiera en hane lite...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-10 10:13

Varför så mycket besvär för att tvunget ha bananer? Sätt en speakon istället t.ex.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-11-10 11:16

Kul bygge!! Jag får dock köra en enklare variant och göra om datorsubben till fotpall istället.... :mrgreen:

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-11-10 20:48

Puh, det var skönt att höra. Tintinröd är något helt annat än orange. Jag har lite dålig färgåtergivning på skärmen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-11 01:01

Nattlorden skrev:Varför så mycket besvär för att tvunget ha bananer? Sätt en speakon istället t.ex.

För dyra. Jag vill ha bang for the buck.

Senaste funderingen är att dra en sladd genom baffeln (hålet tätas med silicon) och montera bananer på stumpen som sticker ut och honor på kabeln från förstärkaren. Då får jag drag i rätt riktning om pallen flyttas, varpå kabeln lossnar. Nu är bara frågan var jag får tag i sladdmonterade bananhonor.

Måste också klura ut en bra dragavlastning inuti pallen. En knut funkar, men är kanske sopigt för ljudet?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 01:07

Varför inte en simpel DIY-lösning med honom i lådan med et avstånd lagom för att göra en anordning som håller bananerna i schack så de inte kan kortslutas om de rammlar ur... typ...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-11 01:19

MagnusÖstberg skrev:Varför inte en simpel DIY-lösning med honom i lådan med et avstånd lagom för att göra en anordning som håller bananerna i schack så de inte kan kortslutas om de rammlar ur... typ...

De där var fina! Lite som Rikkitikkitavi föreslog, fast mindre diy.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-11 01:45

Såna här ska jag skaffa, de till vänster, nr 2:

Bild

Då sätter jag vanliga bananer i stumpen från pallen, och dessa honor i kabeln från förstärkaren = ingen risk för kortis samt de kommer att lossna om pallen flyttas.

Jag har funderat på det där med att försänka elementet. Jag har redan fasat insidan så det finns lite för lite material för det, tyvärr.

Kan det verkligen bli så illa att montera en list runt elementet? Det är klart, ett galler fungerar ju också.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 02:19

Det är långa våglängder - det går bra. Galler kan ju alltid skallra om man har otur..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-20 21:18

Första pallen är nu klar. Tyvärr söp jag bort min D40 på Gåsfest så ni får hålla tillgodo med dessa mobilbilder av yttersta W880-klass!

Undersidan:
Bild
Här ser ni, förutom sladdstumpen med sina bananhanar, även den trekantlist jag limmade på plats för att förhindra skador från dammsugare etc, som sticks in under pallen.

Frontväggen:
Bild
Det är den vänstra som är ombyggd, vilket syns på dess lite högre höjd. Får se om jag orkar såga av benen.

Delade med enbart min H/K receiver låter det ganska bumligt. Jag tror den delar vid 80 Hz. Men mina OA58.2 har ju ganska bra med bas ner till 40-35 Hz, så de bör nog delas betydligt lägre. Med datorn har jag större möjligheter, ner till 50Hz, men det märks att den skulle må bra av lite mer klös längst ner i frekvens (läs LT).

Nu är frågan vad jag ska driva dem med. Har spanat efter Behringer EP2500, men tycker att de ligger ganska högt i pris även beggat. Jag kan inte tänka mig att jag behöver 540W/8ohm per kanal. Tips på mindre, billigare steg mottages tacksamt.

Nu ska jag sätta sågen i nästa pall!

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-05 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-11-20 21:49

Det blir ju riktigt snyggt, kul att se att folk tänker i annorlunda banor.

Du behöver definitivt inget behringer steg för att spela skiten ur 2 SLS 10, kanske ett steg som ger en 150w @ 4 ohm, jag driver mina med ett likvärdigt och basarna får slut på slaglängd långt innan steget börjar klippa.

Vill du ha LT kort så är det bara att hojta till, så löser jag det.

Det hade varit kul att se en impedans mätning på baslådan.

Patrik

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-20 21:58

@Slaith:

Jag har allt sett dina fina kort! Det är naturligtvis en lösning, men jag hoppas ju få till ett digitalt filter inom överskådlig tid.

Hur gör man en impedansmätning? Jag har mätmick (ECM8000).

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 21:59

Nu när jag såg detta här ovan med fårskinn så kom jag på att det hade varit kul att han en stor trähäst med högtalaren i baken, kunde dessutom börja det musikaliska med ett "gnäggande" från fel enda kul, speciellt då i fina damsällskapet. :D :D :D. För det är väl fina damer (damen) som är aktuellt? :) :)

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 22:04

SlaitH skrev:Det blir ju riktigt snyggt, kul att se att folk tänker i annorlunda banor.

Du behöver definitivt inget behringer steg för att spela skiten ur 2 SLS 10, kanske ett steg som ger en 150w @ 4 ohm, jag driver mina med ett likvärdigt och basarna får slut på slaglängd långt innan steget börjar klippa.

Vill du ha LT kort så är det bara att hojta till, så löser jag det.

Det hade varit kul att se en impedans mätning på baslådan.

Patrik

Kan man inte mäta den kapsativaresistansen om det på något vis skulle vara bra med spänning från fårskinnet?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-20 22:34

bomellberg skrev:
Hur gör man en impedansmätning?

Artas program Limp är specifikt avsett för sådan mätning och är självinstruerande. Ladda gratis.

Programmet skickar ut ett svep i ena kanalen på ditt ljudkort.
Ett motstånd på 100ohm ligger i serie med högtalaren och sen tillbaks till ena lineingången.
En referenssignal plockas direkt efter 100ohmsmotståndet, till den andra linjeingången.

Hur min koppling ser ut, kan du se här. Då var det nytt för mig. :)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=31805

Fick sen ner impedanspeaken till 15ohm och Q 0,76 med rätt fyllning.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 22:38

Undrar om han blir glad efter mätning? :idea:

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-20 22:38

Prova att ställa pallarna i hörnen och se om du får mindre brummel.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 22:40

peetwa skrev:Prova att ställa pallarna i hörnen och se om du får mindre brummel.

Är det något man pallar en fredag kväll? Kabeln är kanske för kort?

Kan ju spela denna där är garanterat inget brummel.
http://open.spotify.com/track/3u4M0N01WHavlh35PiTjCl
Senast redigerad av Hum 2009-11-20 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-20 22:42

Hum skrev:Undrar om han blir glad efter mätning? :idea:

Det tror jag allt. Hur roligt är det att inte ha kontroll och förstå vad man åstadkommit. :wink:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 22:44

Jo det skulle just vara att man åstadkommit något som framkallar ett glädjerus.

Han hade kontroll på läget genom att ha opererat in en voltmeter i armhålan. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-20 23:52

Hum:
Nu är du på god väg att förstöra tråden, vilket jag vet att bomellberg tröttnat på rejält. Sluta omgående.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-21 10:12

bosse, jag mätte min AVR7300 receivers subutgång mot topphögtalarna när man kör basen till LFE utgången och summerat kan det inte sägas vara ens i närheten av rak frekvensgång vilket kan förklara lite av bumligheten...om alla H/K recievers har samma delning förvisso.

ps jag har arta... pma om du vill meta. bara o ta med laptoppen ju.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-11-21 11:14

Nej du kan inte mäta fram den med en mätmick, men du kan få en indikation på ifall du har ett Q över 0,7 eller under.
Men det kan vara lite svårtolkat.

Så för att komma fram till riktiga värden är det bara att mäta sin impedans och räkna fram dit f0 och Q.
Sen är det en barnlek att fixa fram värden för en LT krets, men ska du använda en EQ så ska du ju mäta.
För då kompenserar du ju frekvensgången direkt.

Men det är ändå intressant att känna till impedansen i lådan anser jag.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 19:10

Ni menar att han är en känslig natur, så känslig är denne B... inte när han snackar skit om mig. Då var det heller ingen som gick in och lade sig i, är det inte förunderligt?
Tillhör denna B... någon sorts gräddfil där man kan göra precis som det faller en in utan åtgärd?

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 19:14

Frånsett ovanstående så tror jag inte på högtalaran, men det är klart att det kan ju ha framkommit nya rön på senare tid som jag missat. :D

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-21 19:32

snälla Hum inte bli sur nu.

ang. bumligt :lol:
jag har påtalat 5cm fritt från baffeln med roxull eller vad bomellberg nu använder. MÖ sa 40% av lådan fylld och naqref sa hela lådan fylld :wink:
EDIT: kan dock hända dämpningen har blivit för kompakt och behöver luckras upp :idea:
Senast redigerad av roggaro 2009-11-21 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-21 19:38

Hum skrev:Frånsett ovanstående så tror jag inte på högtalaran, men det är klart att det kan ju ha framkommit nya rön på senare tid som jag missat. :D

sluta dissa andra på forumet och ät din medicin istället psykfall!!!
MBT...

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-21 19:41

rikkitikkitavi skrev:
Hum skrev:Frånsett ovanstående så tror jag inte på högtalaran, men det är klart att det kan ju ha framkommit nya rön på senare tid som jag missat. :D

sluta dissa andra på forumet och ät din medicin istället psykfall!!!
MBT...

väldigt onödigt sagt :evil:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 19:52

Ja det är sådant här uttalande som visa vad folket har i skallen. Det är dessutom också sådant folk som gör att man tackar sig själv för att man inte kommit med för mycket. :D :D
Världen är full av folk som tror dom är någonting.
För min del får jag tack för påminnelsen om hur det ligger till.

Nu fattas bara duktig B... i ett nedlåtande uttalande, kom igen och visa hur duktig du är.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 20:02

Nu är det mycket intressant? Finns det något som säger att någon mer an jag är värd en reprimand?
Tänk till använd huvudet så får vi se vad det kan mynna ut i, som sagt mycket intressant?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-11-21 20:25

rikkitikkitavi: Sjukt onödig kommentar. Låt bli sådana låga personangrepp oavsett hur irriterande personen i fråga än må vara!

Hum: Du har blivit ombedd att sluta spamma oräkneliga gånger och har redan blivit varnad! Lägg av!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 20:38

Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-21 20:52

Hum skrev:Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Det hade varit tråkigt :?

Du kan säkert begränsa dig om du försöker!? :)

Det är upp till var och en att försöka behärska sig, sånt vill man inte lägga ut på andra...... :wink:

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-21 21:36

Hum, jag skulle inte vilja vara utan dina inlägg även om det ibland 'skruvar' tråden :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-21 21:36

Hum skrev:Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Då drar vi gränsen här. Du har nu en månads semester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-21 22:25

bomellberg skrev:
Nattlorden skrev:Varför så mycket besvär för att tvunget ha bananer? Sätt en speakon istället t.ex.

För dyra. Jag vill ha bang for the buck.

kjell&co har ju speakon för struntsummor? typ 40 spänn för en chassiehane, och 70 spänn för en hona (tillverkade av neutrik) ... de är ju dessutom oändligt återvinningsbara .. :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-11-21 23:17

Vee-Eight skrev:

Då drar vi gränsen här. Du har nu en månads semester.

Tack :!:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-22 00:50

Hum skrev:Ni menar att han är en känslig natur, så känslig är denne B... inte när han snackar skit om mig. Då var det heller ingen som gick in och lade sig i, är det inte förunderligt?
Tillhör denna B... någon sorts gräddfil där man kan göra precis som det faller en in utan åtgärd?

Nu har jag inte en elefants minne. Kan du visa var jag har behandlat dig så? Jag kan bara dra mig till minnes en liten kodsnutt php, men det var ju med glimten i ögat.

Visst, jag erkänner att jag finner huvuddelen av dina inlägg ytterst substanslösa, men snackat skit om dig har jag endast gjort i det privata adminforumet, så det borde du inte ens känna till... :-)

Vill du nå mig så är du välkommen att maila på bosse@mellberg.org. Inga problem. Vi kan ta en fika någon dag, jag jobbar på Ideon, bara ett stenkast bort.

En del av mig är ledsen för att du inte bara gav dig och slutade med ditt flummande i denna tråd, då hade du ju sluppit din semester. En annan del av mig är bara lättad.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-22 10:38

point taken.

hum, jag ber om ursäkt för den onödigt starka kommentarer. Det var verkligen onödigt att ta till sådana uttryck.

Med förhoppningen att du tar till dig av de mera sansade kommentarerna och respekterar andras trådar hoppas jag att vi får se dig om en månad igen. Jag skall inte kalla dig för psykfall i fortsättningen.

ursäkta bomellberg för sidospåret. kan vi köra på ursprungstråden nu?

mvh Rickard

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-22 21:28

Snygga pallar förresten! :)

Kul när man kan intregera mer bas i rummet, utan att det syns.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-23 01:08

Jag ser att den här tråden tar sig i rätt riktning. 8)
Nu saknar vi bara okristligt positivsubjektiva lyssningsomdömen. :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-23 10:27

KarlXII skrev:Jag ser att den här tråden tar sig i rätt riktning. 8)
Nu saknar vi bara okristligt positivsubjektiva lyssningsomdömen. :)

De kommer! Vill bara få klart den andra pallen också.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-11 20:11

Beeee-ump!

Hur gåre? :arrow: :!:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-14 10:32

Hick!

Har just avklarat två konserter med MSO och en helg i Löderup med polarna. Har inte haft tid att snickra. Men jag ska bättra mig!

Jag har fått hem en Behringer A500 att driva pallarna med, men ena kanalen konstrar. Ska försöka skaffa en servicemanual.

Sen måste man ju leka lite med pK, och sin nya trevliga vintage-stereo också! Det är lite för många bollar i luften just nu bara.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-26 17:14

Uppdatering:

Andra pallen klar. Jag har seriekopplat dem och driver dem med Behringer A500 i bryggat läge. Det funkar finfint att köra pK som "small" i receivern och låta pallarna ta hand om resten, det pumpar på bra!

Nu saknas det ett filter för att sträcka ut dem nedåt. Dessutom borde jag impedansmäta dem. Får väl bygga en liten låda som LIMP gillar.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-26 17:38

Grattis !

själv letar jag passande möbler till nåt liknande...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-26 20:48

Nu saknas det bara bilder!!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-26 20:52

johaneriksson skrev:Nu saknas det bara bilder!!

+1

Och kanske lite lyssningsintryck. Hur förändrades ljudet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-27 00:33

Bilder kommer, men jag vägrar att låta er se min pK-uppställning så som den ser ut nu.

Färdiga stativ, därefter bild!

Ljudet då? Framför allt märker jag ett nytt "lugn" i ljudbilden. Basen är ett skönt fundament såklart, men man får passa sig för att brassa på för mycket med den, då blir det bara svampigt och inte så kul att lyssna på. Utan att ha mätt någonting blir naturligtvis integreringen med pK inte optimal, men jag tycker ändå att det funkar ganska bra. Jag måste experimentera mer med placeringen av basarna, just nu står de mitt emellan pK, men de mår kanske bättre i hörnen? Jag märker också att jag måste fippla med basarnas volyminställning beroende på hur starkt jag lyssnar, lägre volym = mer bas behövs; helt enligt Fletcher-Munson alltså! :wink:

Men visst är det härligt att trycka på ordentligt, så att det riktigt känns i bröstet! :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-12 11:48

bomellberg skrev:Att jag undrar beror på att Herr Linkwitz gör så. Men jag kan fråga honom själv, så reder vi ut alla frågetecken.
Fick du något svar?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-12 12:00

paa skrev:
bomellberg skrev:Att jag undrar beror på att Herr Linkwitz gör så. Men jag kan fråga honom själv, så reder vi ut alla frågetecken.
Fick du något svar?

Frågade honom aldrig. Rikkitikkitavi nämnde att konen inte är helt tät ändå, så jag anser att problem med över-/undertyck är obefintliga.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 16:32

Uppdatering.

Jag har varit väldigt nöjd med hur mina pallar har kompletterat mina pK. Tillsammans med en miniDSP har jag delat och undertryckt några rumsberoende toppar och jag har nu kört på detta vis i ett år ungefär.

Vid de tillfällen då jag vridit på ordentligt kan jag dock tycka att de två SLS10:orna inte riktigt hänger med. De börjar låta svampigt och murrigt, och det fundament som musiken på lägre volym vilar på, finns inte längre där.

Därför har jag just lagt en order på två stycken L26ROY att sätta i pallarna istället. Valet stod mellan dessa och SDX10, men efter en kommentar om att SDX10:an skulle ge för högt Q i lådan så väljer jag nu L26ROY.

Jag är fullt medveten om att mina slutna 33l-lådor inte är den optimala applikationen för dessa element. Hade jag kunnat så hade jag byggt en mediabänk med integrerade basreflexlådor. Men eftersom ett tillbygge stundar till våren kanske vi tänker om, om hur vargasrummet ska se ut, och då kan jag bygga mer optimerat för dessa element.

Men tills dess: hur får jag så mycket ut som möjligt ur dessa, i mina slutna pallar om 33 liter. Ska jag försöka mig på en portad 33 liters lösning? Hur mycket fyllning, och av vilken typ? Min miniDSP kan ju användas för att ge en liten knuff neråt, och om jag har förstått det rätt så bör jag sträva efter så lågt Q (i låda) som möjligt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-27 19:07

33 liter slutet duger alldeles utmärkt. Ger ett Q på 0.577 utan dämpning. En EQ på 6dB Q0.7 vid 20 Hz ger en kurva som borde passa bra till rumsförstärkningen (anpassas till rummet mha mätning). Då har du full(ungefär) nivå till 20Hz. Ska du djupare får du EQa lite annorlunda och mer.

edit: enda begränsningen är ju att elementet skulle behöva en volym på 50 liter för att luftens(i lådan) kompression inte ska bidra med för mycket distortion.

En basreflex på 33 liter skulle ju också gå men lådan är väl inte 33 liter längre när du räknar bort röret. Sen behövs det ju rörlängde på 90cm om du ska ha 8cm diameter. Begränsar du dig till 69mm så är det fortfarande 66 cm som behövs för en avstämning vid 20 Hz. Du kommer då behöva EQ på liknande sätt som i den slutna lådan för att få användbar kurva. Fördelen är lägre konrörelse(möjlighet till mindre dist) vid, strax under och över avstämningsfrekvensen. Nackdelen är jättehöga(risk för skyhög dist) konutslag vid frekvenser under avstämning(kräver subsonic filter)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 20:10

Kul att du e på G Bosse! Å välkommen till Roy-klubben! :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-27 21:40

Hur blir porthastigheten vid fullt utslag m 69 mm rör?
det blir nog svårt att trycka ner längre rör i bosses pallar.

men subsonic filtret kan amn väl lägga in i minidspn?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 22:23

Tack för glada tillrop!

Med Kraniets fina uträkningar som grund har jag beslutat att inte porta lådorna. Det blir helt enkelt inte praktiskt möjligt. Om jag stör mig på disten (det rör sig ju trots allt om ganska mycket mer förflyttat volym än jämfört med SLS10:an) så får jag bygga nytt senare, men då har jag elementen i alla fall.

@Glebster: Jag tänkte Skypa en tårta för att fira, men du hade visst fikapaus.

@Rikki: Japp, subsonic fixas i miniDSPn om det behövs. Men för en sluten låda är det ju inte lika nödvändigt, eller hur?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:29

rikkitikkitavi skrev:Hur blir porthastigheten vid fullt utslag m 69 mm rör?
det blir nog svårt att trycka ner längre rör i bosses pallar.

Förmodligen rätt hög och alla nödvändiga krökar gynnar knappast turbulensen.

rikkitikkitavi skrev:men subsonic filtret kan amn väl lägga in i minidspn?

Jo men visst.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:31

bomellberg skrev:@Glebster: Jag tänkte Skypa en tårta för att fira, men du hade visst fikapaus.

Fikapaus...hmmm...ordet låter bekannt...tror jag genomförde en sådan på mitt förra jobb men det var längesedan sist! :wink:

bomellberg skrev:@Rikki: Japp, subsonic fixas i miniDSPn om det behövs. Men för en sluten låda är det ju inte lika nödvändigt, eller hur?

Rikki syftade sannolikt på vid en portad lösning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-27 22:49

jag syftade till en portad lösning, då en sluten inte har samma behov av ett subsonic filter.

jag tycker en 33 liters ser bra ut att bygga i.

fördelen med pallösningen är givetvis att placerignen blir mycket friare än i multimediabänken längst fram.

två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:55

rikkitikkitavi skrev:två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Det där låter farligt likt min tilltänkta lösning med min multimediabänk med 2st Roy som i framtiden ska kompletteras med OB51-basar baserade på Roy...
:twisted:

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 22:59

Glebster skrev:
rikkitikkitavi skrev:två pallar *2 L26ROY + en multimedia *2 L26ROY låter som en tuff lösning. Eller sprid ut dem längs hela framväggen :)

Det där låter farligt likt min tilltänkta lösning med min multimediabänk med 2st Roy som i framtiden ska kompletteras med OB51-basar baserade på Roy...

Vi får väl se vem som hinner först. :-)

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 23:07

bomellberg skrev:
Glebster skrev:

Vi får väl se vem som hinner först. :-)

Ser det inte som någon utmaning utan snarare en sporre. Blir det aktiv delning ala miniDSP för OA51:orna också?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-26 14:14

På 70-talet förekom ett märkligt beteende hos MFF-klacken. Så fort MFF fick en frispark på motståndarnas planhalva så ropade man "ROY! ROY! ROY!". Läs mer om detta här:

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll ... Faren.html

Nu ställer jag mig själv i kören, men orsaken är såklart att jag nu bytt ut mina element i baspallarna mot L26ROY. Det är helt enkelt en enorm skillnad på dessa bestar jämfört med mina tidigare SLS10:or. Även om jag lyssnar vid låg volym märker jag en förbättring. Det låter rappare än tidigare, som om dessa element är "snabbare" att exiteras än de förra.

Hur som helst, det ska såklart mätas och trixas lite, men tills dess får ni hålla tillgodo med några bilder.

ROY tar lite mer plats än SLS10, så stagen fick moddas:
Bild

Hålbilden är i det närmaste identisk, men ROY kräver lite större elementhål. Då är det bra med ett kastrullock:
Bild

Jag fräste upp hålet på frihand och det blev riktigt bra. Efter att moddningarna var klara lade jag tillbaka isoleringen, fast numera är den utskuren kant i kant med elementhålet. Därefter lödde jag fast anslutningarna på elementen och skruvade dit elementet. ROY levereras med tätningslist så det var bara att lägga det på plats och sätta igång skruvdragaren.

Jag har några bilder till i stora kameran. Postar dem ikväll.

EDIT: stavning
Senast redigerad av bomellberg 2011-10-26 15:54, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-10-26 14:54

"ROY! ROY! ROY!" :D
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-26 16:36

Kul, du verkar lika nöjd som jag är med mina Roy. En komplettering med två Roy-baserade OB51 till kommande OA51or så är man nog i hamn i vardagsrummet iaf.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-26 18:12

Nu är jag NYFIKEN! Hur upplever du skillnaden nu med ROY? Mina ligger ju fortfarande på fänken i vardsgsrummet... :(

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-10-26 19:26

Spännande, men lite synd att du skrev av sdx10. De spelar enormt bra i 31L sluten, med lite peq i botten. Mycket rapp och tight med en "ren" karaktär, och ljudtrycksförmågan är sådan att inte ens med effektiva högtalare (92db, 8ohm) är en ensam bas nära att svettas. Låter ren och snygg även vid vad som förefaller vara stora konutslag. Och detta alldeles oavsett Q.. L26ROY är mullig, och en jämförelse mellan dem och sdx vore mycket intressant. Jag misstänker att de utgör gräddan av 10"-element för subwooferbruk för vettiga pengar. Grymt imponerad av pallarna (men nog ännu mer av den snygga tanken bakom..) Det har skapat funderingar på hur man själv kan gömma undan baslösningen.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-26 23:41

Några fler bilder från själva montaget av elementen.

Lödning pågår.
Bild

Elementet på plats, och fastskruvat.
Bild

Pallarna tillbaka där de ska vara. Minstingens diffusorer syns visst också.
Bild

Fler intryck kommer så småningom. Jag har inte fått tillfälle att lyssna så mycket än, men det lilla jag har hört har varit till belåtenhet. Man häpnar över detta elements förmåga att skapa ljudtryck, men det imponerar även på lägre lyssningsvolym. Jag gissar att du inte kommer att bli besviken, Petter, speciellt med åtta stycken!

@Eldare: Tack! Det som gjorde att jag bytte var nog framför allt att Glebster var så nöjd med sina och rekommenderade dem varmt. När jag sedan läste om hur fördelaktigt det är att hålla ner Q, särskilt vid LT så gick jag på ROY. Men jag skulle mycket gärna se fler SDX-byggen också, det verkar vara ett mycket kapabelt element det också.

Användarvisningsbild
JoakimG

Inläggav JoakimG » 2011-10-27 07:42

Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-27 09:07

JoakimG skrev:Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Inte checkat alls. Däremot har jag checkat med CreativeSound och SDX10 är helt ok att montera horisontellt.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2011-10-28 23:29

Linkwitz kör ju med ROY i Orion horisontalmonterat även om de nya
Orion nog kommer använda den nya varianten av ROY med ännu
styvare uphängning.

Kul att det går at spela lågt med! Det är et måste för mig i lägenhet. Nu
blir jag ju taggad att knyta ihop säcken...Är borta nu i helgen men sen så... 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-11-13 18:45

JoakimG skrev:Så L26roy är okej att montera i"downfiring"-läge, är det checkat med Seas? Eller bara baserat på beräkningar?

Jag har mailat med SEAS och fått ett OK för L26ROY monterat hängande.

Användarvisningsbild
JoakimG

Inläggav JoakimG » 2011-11-13 23:01

paa skrev:

Tyvärr så fick jag veta det för sent, så jag hann köpa ett par SDX-10 istället... men det blir nog bra det med!

Förövrig så gillar jag skarpt din "pallar" bomellberg... kul å se när nån kommer på besök sätter sig på en av dom å du sätter på en lagom skön baston... ingen"brun"-ton bara 8)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2011-11-13 23:38

paa skrev:

Kompliansen är 0,5 mm/N och rörliga massan ca 100g, vilket blir ca 1 N om den hänger vertikalt. Man missar alltså ca 0,5 mm i slaglängd.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-02 10:39

Igår gjorde jag en lustig upptäckt.

Jag skulle mecka med miniDSP inställningarna, och kopplade in USB-kabeln och klickade på synchronize. Min erfarenhet av Room EQ Wizard har gjort att jag nu väljer ett helt annat förfarande när jag ska försöka få bort rumsmoder.

Jag sveper helt enkelt mycket långsamt, från 20 till 150 Hz på tre minuter. Då hinner jag skriva ner vid vilka frekvenser som det finns problem. Därefter gör jag kompensering i miniDSPn efter eget huvud och sveper igen. Detta upprepas tills jag blir nöjd.

Efter att ha gjort detta igår körde jag igång lite musik, och blev lite konfunderad. Det lät mycket annorlunda, inte alls som jag är van vid. Det var inte direkt dåligt, men kanske lite murrigare klang och inte lika utmejslat som det brukar låta med pK.

Jag upptäckte då att miniDSPn hade återställt allting innan jag började mecka, och delningen mellan basar och toppar låg på 1000 Hz! Allt upp till 1000 Hz spelades alltså i mono, av mina L26ROY-pallar, och ändå lät det ganska bra.

Ju mer jag pysslar med hifi inser jag att jag kanske borde skaffa en annan hobby. 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-02 10:43

Ja L26 spelar ganska fint upp till 1000Hz. Testade min dsp med standardinställningarna också.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-02 10:45

Tvärtom. Du märkte ju något direkt....

Finns de (ingen nämnd, ingen klämd) som missat riktiga grodor mycket längre än så... :D

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-12-02 10:50

KarlXII skrev:Tvärtom. Du märkte ju något direkt....

Finns de (ingen nämnd, ingen klämd) som missat riktiga grodor mycket längre än så... :D

Nja, ska sanningen fram så hade jag lyssnat på musik en stund innan jag började mecka också och då tänkt "det låter säkert annorlunda för att jag inte kompenserat bort rumsmoderna ännu".

Förra veckan hade vi gäster hemma och körde musik i bakgrunden med endast höger högtalare inkopplad. Jag upptäckte inget förrän dagen efter då jag kollade på tv. :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-02 10:53

bomellberg skrev:Jag upptäckte då att miniDSPn hade återställt allting innan jag började mecka, och delningen mellan basar och toppar låg på 1000 Hz! Allt upp till 1000 Hz spelades alltså i mono, av mina L26ROY-pallar, och ändå lät det ganska bra.

Jag körde nog ett bra tag med mina baslådor spelande till 900 istället för 90 efter att ha kommit åt en x10 knapp på baksidan på filtret. Det lät inte i närheten av dåligt, men visst blev det märkbart bättre när det rättades. piP uppvisade självklart extremt bra effekttålighet under den perioden. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-02 10:59

Största problemet är nog att 1000Hz inte är rundstrålande och då dessa L26 är riktade nedåt så blir det problem.
Riktar du dem mot dig så spelar de väldigt fint imo :)

x10 knappen är en faktiskt klassiker ^^

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-02 11:28

bomellberg skrev:Några fler bilder från själva montaget av elementen.
...

...

Pallarna tillbaka där de ska vara. Minstingens diffusorer syns visst också.
Bild

Fler intryck kommer så småningom. Jag har inte fått tillfälle att lyssna så mycket än, men det lilla jag har hört har varit till belåtenhet. Man häpnar över detta elements förmåga att skapa ljudtryck, men det imponerar även på lägre lyssningsvolym. Jag gissar att du inte kommer att bli besviken, Petter, speciellt med åtta stycken!

@Eldare: Tack! Det som gjorde att jag bytte var nog framför allt att Glebster var så nöjd med sina och rekommenderade dem varmt. När jag sedan läste om hur fördelaktigt det är att hålla ner Q, särskilt vid LT så gick jag på ROY. Men jag skulle mycket gärna se fler SDX-byggen också, det verkar vara ett mycket kapabelt element det också.

Bo, f-n va smart!! :P :D Vilken bra idé!

Så måste jag ju själv göra!

Jag har aldrig tänkt tanken ens.

Jag har en stor svart sittpuff som man har benen på framför soffan. Ja alltså mellan soffan och tv:n.

Självklart ska den byggas om till en basmodul!

Den kommer då att framstå som naturlagsvidrig basåtergivning i min kökshemmabio tillsammans med ett par Ino piM och Kaffekoppens lånade MuPPsar idag i en 2/4/1-konfiguration (sunkig Sonysubbwåffwåff).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-12-04 13:47

bomellberg skrev:Jag sveper helt enkelt mycket långsamt, från 20 till 150 Hz på tre minuter. Då hinner jag skriva ner vid vilka frekvenser som det finns problem. Därefter gör jag kompensering i miniDSPn efter eget huvud och sveper igen. Detta upprepas tills jag blir nöjd.

Bra tips, har provat det själv med lyckat resultat IMHO :)

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2011-12-04 15:23

Verkligen najs lösning detta :P . Är det en Mio-soffa du har? Den ser nästan lika nedsutten ut som vår :? :)
11010000

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-12-10 18:42

Jag är sugen på ett liknande projekt. Finns det mera info hur man kan veta om ett baselement är lämpligt att "fyra av" neråt?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-28 09:39

Pallarna sålda!

Hoppas att de trivs hos sin nye ägare, och att han vill lägga in en bild på dem här!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-28 12:13

Har du sålt dom till palle på forat? :lol:

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-03-28 13:07

Isf får han minsann se till att pallra sig över hit med dom, pallar inte vänta längre... 8)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
akheron

Inläggav akheron » 2013-03-30 09:16

bomellberg skrev:Pallarna sålda!

Hoppas att de trivs hos sin nye ägare, och att han vill lägga in en bild på dem här!

Tack för en snabb affär. Har bara en sls10 hemma så det är endast en pall på plats än så länge men det både ser och låter bra!

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-30 10:59

DQ-20 skrev:
paa skrev:

Kompliansen är 0,5 mm/N och rörliga massan ca 100g, vilket blir ca 1 N om den hänger vertikalt. Man missar alltså ca 0,5 mm i slaglängd.

/DQ-20

Det lustiga är att nedhänget även kan beräknas ENBART mha fs för elementet.

x=Fg*Cms=g*Mms*Cms=g/ws²=g/(2*pi*fs)²
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum