Högtalarbygge för att motionera dom grå...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Högtalarbygge för att motionera dom grå...

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 13:48

Hejsan,

Har lite tråkigt så tänkte tänka ihop en högtalare med en del gemensamt med HFLS-1. Dvs prisvärd och lågt prissatt, måttlig storlek, enkel, fullregister.

Mest för att aktivera "dom grå" denna gråa (!) dag.

Som diskant har jag tänkt slå till på nått bra. En Scan Speak 9700 (med 9300 som snålvariant)! Denna nya variant testade jag redan innan den släpptes och den är mycket trevlig! bra skärmning av magnetfältet om än inte 100%-igt.
Bild
Bild

I mellanregister är jag nyfiken på hur Peerless presterar. Denna har jag fastnat för...
Bild
Femman är ju attraktiv men faller så tidigt att denna 6.5'a nog blir mitt val.
BildJag väljer här varianten utan fasplugg då jag tycker pluggen tar för mkt membranarea samt att spridningen är OK ända till 2kHz och tom till 3kHz. Helt OK för att dela mot 9700 (/9300).
Denna topp byggs snarlikt HFLS-1 med portad låda. MEN varför inte föra sluten låda och när man ändå bygger ett stativ så...

Under detta behövs nått kul! [}:)]
Här är det enligt mig jättesvårt att välja!
Dubbla mindre element eller ett stort?
Hur stor lådvolym kan vi tillåta?
Hur långt ner behöver vi VERKLIGEN gå med elementet och när kommer rummet att stjälpa snarare än hjälpa?
Är portat enda alternativet eller skall vi överväga sluten, dipolsubb eller nått tredje?

Intressanta alternativ är
* Peerless Classic variant med gummiupphängning
* Peerless CXC 10'an
* Dubbla Scan Speak 18W av nån variant
* Vifa PL26 4 ohm
Bild
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-08-31 13:58

Välkommen till 9700-klubben :wink:

Kan scan speak-element med den äldre SD-motorn vara intressant? Vill minnas att det finns en version med polyproop-membran i 7"-serien. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 14:20

Lite högt Fs och det blir rätt låg impedans vid parallellkoppling. Men visst har Scan Speak PP varianter av 18W med SD(2?) systemet.

Är det månne det transparanta membranet som lockar??! :twisted: 8O :oops:
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 14:37

Men visst är du medveten om att kurvan för hds med plugg är denna?

Bild

inte alls lika fin alltså..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 14:43

Kraniet skrev:Men visst är du medveten om att kurvan för hds med plugg är denna?
[img]borta...[/img]
inte alls lika fin alltså..
Öhh. Ja! Därför valde jag den utan som både har högre känslighet och bättre spridning. Eller är jag otydlig? :? 8O
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:00

ah! jag läste ju helt galet.. jag läste
"Jag tar den med fasplugg för att dammkåpan tar för mycket av konarean" eller nåt liknande..
Första dan i skolan.. tror jag e överarbetad.. :wink:

edit: till baslådan kanske dubbla slsbasar kan vara ett alternativ.. iaf till slutet.. qts på 0.51.. dock starkt magnetsystem.. dessutom billiga

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 15:04

Kraniet skrev:ah! jag läste ju helt galet.. jag läste
"Jag tar den med fasplugg för att dammkåpan tar för mycket av konarean" eller nåt liknande..
Första dan i skolan.. tror jag e överarbetad.. :wink:
edit: till baslådan kanske dubbla slsbasar kan vara ett alternativ.. iaf till slutet.. qts på 0.51.. dock starkt magnetsystem.. dessutom billiga
Det är OK, Kraniet! :D

SLS ja. Tror du man måste Eq'a dessa för att få bra nivå längst nere i "källaren"? Jag har lite sagt nej till både SLS och XLS då dessa varit uppe så många gånger (samt att XLS'en väger som ett helt stenbrott!).
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:13

nja sls åttan ger -3db vid 50 hz i 40 liters sluten låda (q0.7) så lite eq kanske måste till..

dock så ger samma element i basreflex flat ner till 30 hz..

edit: hmm verkar vara nåt annat element jag tänkte på i basreflex... :roll: :oops:

edit2: eller nej det är den basen men den simuleringen gjordes i ljudias webprogram.. lspcad torde ju dock vara lite mer exakt.. :) och det stämmer men man får en puckel längst ner..
Senast redigerad av Kraniet 2004-08-31 15:15, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-31 15:14

Kul initiativ EA! :D

Har tyvärr inte några förslag att komma med för närvarande, men jag kommer att följa tråden. Alltid roligt med ideer. Skall ta mig en funderare på element...

Mvh Mårten

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:17

tar man med portolinjäriteter så får man -3db på 23 hz i en 200 liters låda och 27 cm rör.... 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:19

underligt att peerless rekommenderar 25-35 liter portad.. lspcad kräver rätt sinnessjuka portlängder för att det ska funka.. :?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 15:27

Kraniet skrev:nja sls åttan ger -3db vid 50 hz i 40 liters sluten låda (q0.7) så lite eq kanske måste till..
dock så ger samma element i basreflex flat ner till 30 hz..
edit: hmm verkar vara nåt annat element jag tänkte på i basreflex... :roll: :oops:
edit2: eller nej det är den basen men den simuleringen gjordes i ljudias webprogram.. lspcad torde ju dock vara lite mer exakt.. :) och det stämmer men man får en puckel längst ner..

He he... Härligt med Edit! Revisionshanterade inlägg! Underbart!

Ja SLS behöver EQ'as i botten. Går bort med andra ord. Tror inte på att sätta det i portat.

markih skrev:Kul initiativ EA!

Har tyvärr inte några förslag att komma med för närvarande, men jag kommer att följa tråden. Alltid roligt med ideer. Skall ta mig en funderare på element...
Tack! Känns som att detta är en av de roligare disciplinerna - att tänka och projektera!

Jag är förvånad över att Seas basen inte dykt upp som förslag än. nästan sur på er! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:39

nåt som skulle kunna göra sls intressant är ju om man skulle använda "acoustic damping" metoden som Målare använder sig av..
AD sänker ju både fs och qts.. man tappar dock lite känslighet men detta uppvägs mer än väl av fördelarna med principen menar herr Målare..
dock kräver det en hel del experimenterande..

Annars kunde du ju som sagt prova Seasbasen.. Om det nu är LTS-åttan du tänkte på?
Eller varför inte en INO-bas (som kostar lika mycket..)

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-31 15:44

Seas-basen är ju förstås intressant! Aluminium-tian är väl mest intressant? Hyfsat billig också. LTS och Ino-basarna är väl lite dyra, dessutom är väl tillgången något begränsad, eller åtminstone mer svåråtkomlig?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 15:52

jag vet inte exakt hur tillgången på öhmanbasar ser ut.. priset är väl kanske lite dyrt men inte så mycket dyrare än en SS-åtta tex.. LTS-basen säljs ju på hifikit och borde väl inte vara så svår att komma åt.. kostar där 1690 vilket är billigare än SS..

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-31 16:01

Hej EA!

Att till bas ha den där A*udes 8":
Bild Bild
- såg ev intressant ut då den endast kostar ca 500:- (i Sverige, inkl moms)
så man kan ha en massa utav dem, kanske 8st eller varför inte ex 16st!(?)

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 16:02

Kraniet skrev:nåt som skulle kunna göra sls intressant är ju om man skulle använda "acoustic damping" metoden som Målare använder sig av..
AD sänker ju både fs och qts.. man tappar dock lite känslighet men detta uppvägs mer än väl av fördelarna med principen menar herr Målare.. dock kräver det en hel del experimenterande..
Annars kunde du ju som sagt prova Seasbasen.. Om det nu är LTS-åttan du tänkte på? Eller varför inte en INO-bas (som kostar lika mycket..)
AD är klart intressant. Som du själv är inne på är det ganska komplicerat sätt att bygga och kräver en hel del experimenterande.

markih skrev:Seas-basen är ju förstås intressant! Aluminium-tian är väl mest intressant? Hyfsat billig också. LTS och Ino-basarna är väl lite dyra, dessutom är väl tillgången något begränsad, eller åtminstone mer svåråtkomlig?
Vaddå svåråtkomliga? Gömmer han sig eller får inte alla köpa? Eller är det en oviss mängd på lagret? Jag bara undrar...
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 16:04

det är väl mest tillgången på element.. men jag har som sagt ingen aning.

Audes ska tydligen inte vara så mycket att satsa på.. På hifikit avrådde dom mig att köpa audes.. "dom är gjorda i polen och det märks.." var vad som sas..

edit: Öhman skickar ju inget heller så man måste åka till honom om man ska köpa..
Senast redigerad av Kraniet 2004-08-31 16:05, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 16:05

Audiomanikern skrev:Hej EA!
Att till bas ha den där A*udes 8":
Bild Bild
- såg ev intressant ut då den endast kostar ca 500:- (i Sverige, inkl moms)
så man kan ha en massa utav dem, kanske 8st eller varför inte ex 16st!(?)
Mvh A*
Har jag redan givit som exempel på "ett annat forum" och jag underkände detta element själv pga för högt Fs och slutenlåda-prametrar.
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-08-31 16:08

EA!

Med svåråtkomlig menar jag att man måste hämta elementen i Täby. Han skickar aldrig saker, av olika skäl!

Annars vill jag tillägga ett lite udda men ändå konventionellt förslag: P21WO-39-08

Nominal impedance [ohm] 8 SPECIAL FEATURES:
Voice coil resistance [ohm] 5.5
Nominal power [W] 80 Magnesium basket
Short term max power [W] -
Long term max power [W] - Mineral filled polycone
Operating power [W] 6.3
Sensitivity [dB] 88 Rubber surround
Frequency range [Hz] 25-2000
Free air resonance [Hz] 26 Long throw / low
Voice coil diameter [mm] 40 distortion motor
Voice coil height [mm] 18
Air gap height [mm] 6 Very smooth frequency
Voice coil inductance [mH] 1.0 response
Eff. diaphragm Area [cm²] 235
Moving mass [g] 32 Optimized for bass
Magnet weight [g]/[oz] 698/24.6 reflex
Force factor [Bl] 8.5
VAS [l] 85
Qms 2.38
Qes 0.44
Qts 0.37

Lite svag motor, tyvärr, annars schyssta parametrar!

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-08-31 16:09

Hej!

A*ha, Estländarna har out-source:at sin h-talarelement´s produktion till Polen!
(som out-source:at sin h-talarelement´s produktion till Bulgarien (som out-source:at
sin h-talarelement´s produktion till Kina (som out-source:at sin h-talarelement´s
produktion till... Klasse Möllberg (BanA*rne, ni vet!))))

Mvh A*

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 16:14

Markih:
Tack för tips. Men jag har testat och lyssnat på P21'an. Helt OK, men inget mer i mina öron.

Kraniet:
Låter öppet och ärligt sagt!
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 16:19

A* kanske var estland dom sa..

Ja det var kanske lite oväntat att dom skulle säga så.. Men han rekommenderade mig iaf nån peerless eller vifa i samma prisklass..

Vill man fläska ordentligt kanske ett par Golden Age basar skulle kunna vara nåt?

Apropå XLS har du kikat på Bil-XLS? mycket mer "normala" q värden. dock samtidigt högre fs..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 16:21

Kraniet skrev:A* kanske var estland dom sa..
Ja det var kanske lite oväntat att dom skulle säga så.. Men han rekommenderade mig iaf nån peerless eller vifa i samma prisklass..
Vill man fläska ordentligt kanske ett par Golden Age basar skulle kunna vara nåt?
Apropå XLS har du kikat på Bil-XLS? mycket mer "normala" q värden. dock samtidigt högre fs..
Har inte tittat på bilbasarna. Snobbig kanske? 8)
Golden Age's basar har ju jag i princip övertagit. TC Sounds säljer vi inte längre utan Eton och Thiel & Partner är det som står på listan. Bra element om än att jag inte vill nyttja dom i denna konstruktion som jag tänkte skulle hållas relativt "lågpris'ig".

Seas åttan e ju lite intressant även om jag egentligen håller mig helst till DST's utbud.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-08-31 18:12

Linkwitz-korrigerade 220WR vore kul, men behöver ganska stor låda. Annars vore det spännande om du visar hur man gör en vettig konstruktion med en XLS.

Användarvisningsbild
d_anders

Inläggav d_anders » 2004-08-31 19:15

Oj nej, 220WR har visst Xmax på 4mm, inte mycket att komma med!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 20:33

Kul med en högtalartråd! Attans att jag missade början. Ang baselementet så verkar det mest vara du som snackar om något standard-Seas-element EA och för att du inte helt ensam så skulle ju detta vara kul att meka med lite:
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1208.pdf

Bild

För 915 riksdaler hos hifikittsen.
:D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 20:38

Naqref skrev:Kul med en högtalartråd! Attans att jag missade början. Ang baselementet så verkar det mest vara du som snackar om något standard-Seas-element EA och för att du inte helt ensam så skulle ju detta vara kul att meka med lite:
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1208.pdf
[img]borta...[/img]
För 915 riksdaler hos hifikittsen.
:D
Jag funderade mer än en gång på vart du höll hus nån stans! Inte var det i denna tråden iaf...
Njäe, jag bara tänker att Seas har lite LTS varianter och att det därför behöver ropas Seas lite mer ofta här! :lol: Ni har ju trots allt info och säkert erfarenheter av dom menar jag!

"Ditt" Seas element - lämplig låda?
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-31 20:42

lite designtips kanske? :)

Bild

taket från http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html
kolla under "progress" han använder där en seas alu 10a

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-08-31 21:09

Kraniet skrev:lite designtips kanske? :)
Bild
taket från http://home.hetnet.nl/~geenius/index.html
kolla under "progress" han använder där en seas alu 10a
Det var mig en bastant rackare! Jag är dock lite emot att ha så pass breda bafflar...

Stort tack till dig för en bra länk!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:17

Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 21:18

Jo jag var hemma hos Ranis och lyssnade på den nya möbleringen så jag missade början lite. :)

Seas... ja var var vi nu avstämning. Det är ju lite beroende på var man väljer att dela och var man väljer att dela kan bero på storleken på baffeln och storleken på baffeln på baffeln kan bero på lådvolymen... Litet iterativt problem där alltså :) Men om vi bara tar något ur luften och försöker optimera det för ett lp-filter med en dc-resistans på kanske 1 ohm (om det är lagom låg frekvens och komponenterna inte ska bli för dyra) då blir Qes 0.35*(6.1+1)/6.1=0.41 hmmm ca 10dB i roomgain vid 20Hz borde ge en fin låda på 50 liter avstämt till 23 Hz och en 3"-port på ca 30cm. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-08-31 21:19

Placerar man Seasbasen så den har ett entydigt stöd från golvet vid hela frekvensområdet den spelar vid så kan man få en rätt hyffsad systemkänslighet ändå. :)

matson

Inläggav matson » 2004-08-31 21:28

Naqref: Kan du utveckla det där lite om golvstödet för det(bland en massa annat) har jag inget bra grepp om.

Annars ligger det på min tv-bänk 2st HDS8:or som jag tänkte få till en 2-vägare med, men det elementet hade nog kanske gjort sig ännu bättre som bas i en 3-vägare. 800 spänn styck(men jag gjorde helt oväntat ett klipp och fick båda för 600. Tjohoo!)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:34

Naqref skrev:Placerar man Seasbasen så den har ett entydigt stöd från golvet vid hela frekvensområdet den spelar vid så kan man få en rätt hyffsad systemkänslighet ändå. :)

Priset kanske är så bra att man kan köpa på sig ett helt gäng? Med tanke på att det bara är 8or så bör man väl ha minst 4. Jag kollade just på 10orna som seas har. Verkar ju vara ett bättre alternativ tycker jag dårå.

Peerless har också några intressanta 10or.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-08-31 21:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 21:36

Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?

För att man vill ha en tung kon, för att kunna ha ett lites Vas (=styv fjädring) för att få ner lådstorleken. Då blir det tungdrivet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:39

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:Seasbasen ser intressant ut, för att vara en 8"are. Men varför har så många basar så patetisk känslighet?

För att man vill ha en tung kon, för att kunna ha ett lites Vas (=styv fjädring) för att få ner lådstorleken. Då blir det tungdrivet.

OK, men pratar man inte om mekansik och elektrisk dämpning? Då borde man kunna ha lätt kon, mjukt upphängd och hög elektrisk dämpning (om nu sådan går att ordna). Det borde ge bra verkningsgrad, kanske lågt Fs. Hur stor lådan blir har jag ingen aning om.
Tung kon, hur bra är det egentligen. Har man väl fått fart på den kommer den ju att bli mer svårstoppad också... Nja, jag är skeptisk.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 21:51

Max:
Nej, det är skillnad på dämpning, fjädring och massa. Fjädringen och massan bestämmer resonansfrekvensen. Dämpningen påverkar bara Q-värdet, som i sin tur bestämmer nivån vid resonansfrekvensen.

Om vi för ett ögonblick leker med tanken att vi har ett element som har en ruskigt mjuk fjädring så kommer den totala fjädringen i sluten låda helt att domineras av lådans fjädring. Denna fjädring bestäms helt av lådans och membranets storlek. Enda sättet att få ner resonansfrekvensen är då att ha en tung kon. Om konen har en normal fjädring i stället för den mycket mjuka, blir det bara värre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-31 21:59

Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-31 22:19

Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Jo... Men då sjunker Qes och Qts, vilket kan göra dimensioneringen i övrigt svår.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-08-31 22:26

Dom där seas 8:orna är det inte dom som har så hög induktans (om det nu gör något?), slaglängden kunde oxå vara bättre speciellt med tanke på att konarean nästan bara motsvarar en 6,5 tummare :twisted:.... Fram för dammkåpa istället för fasplugg.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-01 08:40

Max_Headroom skrev:Bah, det måste ju finnas nåt sätt att få ut lite mera kräm. Vad händer om man ökar magnetfältets styrka? Borde inte då en given ström ge ett större konutslag?

Man bör nog ta och väga in hela systemets optimering, inte bara själva elementet. Rena baselement kan placeras nära rummets begränsningsytor, vilket får upp känsligheten. Stora motorsystem är dessutom dyra. Då kan det vara mer kostnadseffektivt att lägga pengarna på förstärkareffekt.

Tror,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-01 09:10

Ja, H1208 eller H1209 verkar intressanta!
Peerless har några intressanta alternativ, men CSX-10'an har väl många provat och den kräver väl stor låda?

Scan-Speak anses väl bra men de är ganska dyra?

(Sen är ju iofs Seas LTS-8'an (CX-21LTS) eller en Ino-bas intressanta, tycker jag personligen, men det beror ju lite på vad man vill ha ut och om man kan hämta element i Stockholm. Fast HiFi-kit skickar säkert dock).

Usch, vilken dålig fantasi jag har, kommer inte på några fler element.. :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 10:02

Det finns ju en massa andra tillverkare. Vad sägs om skaaning?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 10:16

Max_Headroom skrev:Det finns ju en massa andra tillverkare. Vad sägs om skaaning?
Ja jo...dom tycker jag verkligen om! Använder jag själv i en annan konstruktion (se tråd om Quadro). dock är dessa väldigt dyra. Min ambition var att hålla priset på basarna nere under 1000lappen per element (i listpris)...

skrutten skrev:Dom där seas 8:orna är det inte dom som har så hög induktans (om det nu gör något?), slaglängden kunde oxå vara bättre speciellt med tanke på att konarean nästan bara motsvarar en 6,5 tummare .... Fram för dammkåpa istället för fasplugg.
Intressanta synpunkter (och medhåll)! 8O

Bäst just nu tror jag att Peerless 10 tumamre i CXS-serien är (om jag nu inte blandar ihop dom). 18 mm slaglängd! :D
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-01 11:59

EngelholmAudio skrev:Bäst just nu tror jag att Peerless 10 tumamre i CXS-serien är (om jag nu inte blandar ihop dom). 18 mm slaglängd! :D

Det är inget dåligt val. Mina mest seriösa trevägare hittils innehöll 260SWR som har nästan identiska parametrar (men dessa är nog aningen bättre) och de lät helt ok med hyffsad kapacitet i basen :twisted:

Lådan blir lite större men så länge man inte behöver kånka omkring på dem för mycket så gör ju stora lådor inte så mycket (anser jag). 75-80 liter tror jag nog är ok.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 13:48

Av nån anledning slutar det ALLTID med att jag kånkar på högtalare. Volymen spelar roll. :?

Med 18 mm's slaglängd bör man nog överväga dubbla (stora) portar. Det lär kunna behöva kunna flyttas lite luft genom porten om man så säger...

Finns det nått annat alternativ på ett mindre (5"1/5 tums) mellanregister? Borde ju gå att få till en bättre spridning och bättre förhållande massa/motor.
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 13:49

hds femmorna då?

annars är ju vifa p13 ett bra element omän lite gammalt och tråkigt..

edit: ett element som verkar riktigt intressant är ju 15W/4531 från scan-speak.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 15:00

EngelholmAudio skrev:Finns det nått annat alternativ på ett mindre (5"1/5 tums) mellanregister? Borde ju gå att få till en bättre spridning och bättre förhållande massa/motor.

Seas har flera bra. Bl.a. en 6,5a som tagits fram åt/av LTS.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 15:16

Tack!

Tappar jag mycket känslighet om jag väljer något av ovanstående alternativ? Är det bättre spridning i LTS sexan?

P13 är ett lysande element tror jag. Naqref har nog pysslar lite med det har jag för mig - eller?

Finns det mätningar på LTS-sexan att länka in här eller?
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-01 16:07

LTS 6,5 har hög känslighet, 94dB vill jag minnas. Borde räcka. Spridningen borde vara fullgod.

P13 kan ändå vara mycket intressant (undrar om det inte var det jag kollade på för ett tag sedan? Jag kikade runt på olika element och hittade ett från vifa med löjligt rak frekvensgång. Det är nog det.). Det bästa vore ju om du kunde köpa några olika element och prova med.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-01 16:19

Naqref!

Dags för ett inhopp; du har ju dessa element, fram med kurvorna!! Eller scanna in från nån gammal tidskrift! :D

(Både på p13wh och p17-lts)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 16:25

lts-elementen är ju knappast några "vanliga" element.. inget man ska jämföra med vanliga(eller excel för den delen) seaselement tror jag utan mycket bättre än så.
De står beskrivna i nån utgåva av molten.

p13 är ju en välbeprövat och otroligt hyllat mellanregister. Återfinns i otroligt många system tom riktigt dyra sådana.
Av många menat att vara ett av de bästa mellanregistren som går att hitta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-01 17:37

Hmmm jag har tyvärr inga tillförlitliga mätningar på P13WH i orginalskick. Inte heller på några Px17-LTS... Och antingen så saknar jag lösa element (men har en bra mätlåda) eller så har jag lösa element men ingen bra mätlåda. Dock finns det både bra lådor och element här men inga i kombinationer som går snabbt att mäta. :oops: Får se vad för alternativ jag kan komma på för jag vill ju ha någon anläggning kvar att lyssna på åtminstone.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-01 17:58

Naqref skrev:..P13WH i orginalskick.

har du nån moddad variant alltså?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-01 18:04

Men grabbar! Så bra element och ingen (lätt) tillgänglig dokumentation! 8O Ja ja... :?

Naqref:
Låter intressant! Skall vi bygga denna tillsammans? Vore väl käckt?
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-02 12:39

EngelholmAudio skrev:Naqref:

Klart att ni ska, tycker jag :P . Kanske Morello, Svante m fl?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 13:03

markih skrev:
EngelholmAudio skrev:Naqref:

Klart att ni ska, tycker jag :P . Kanske Morello, Svante m fl?
Hade varit stöttkul! Synd inte fler "galningar" finns i mitt närområde så att man kunde bygga lite mer tillsammans med någon!
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 13:38

Ett 3-vägs projekt som leds av dig och bedrivs på alla dom olika forumen... intressant ide.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 14:32

ett intressant bygge kunde vara Hiquphon OWII, en lämplig femma eller sexa och CSX-tian.
Mellanregister ja.. P13 ska ju tydligen vara jätteenkel att få att spela bra. Ta tex mina Kaber-basar(som är baserad på P13) som jag använder utan delningsfilter utan att det är jobbigt på nåt sätt.. Dock är det rätt gamla element och lite "tråkiga"..
Men SS-15w4531 tror jag funkar väldigt bra. De skapelser som använt 15w8530 har låtit ruskigt bra. Dock har ju den rätt dålig känslighet..
4531 finns ju, ett mellanregisterelement snarare än bas/mid men det har rätt mycket mindre slaglängd (även om +/- 6 mm inte är så dåligt..)
annars finns ju Seas Excel M15CH01 som intressant kandidat. lite annorlunda magnetsystem..
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF

Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII
http://isa.dknet.dk/~hiquphon/page14.html

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-09-02 14:57

Kraniet skrev:ett intressant bygge kunde vara Hiquphon OWII, en lämplig femma eller sexa och CSX-tian.
Mellanregister ja.. P13 ska ju tydligen vara jätteenkel att få att spela bra. Ta tex mina Kaber-basar(som är baserad på P13) som jag använder utan delningsfilter utan att det är jobbigt på nåt sätt.. Dock är det rätt gamla element och lite "tråkiga"..
Men SS-15w4531 tror jag funkar väldigt bra. De skapelser som använt 15w8530 har låtit ruskigt bra. Dock har ju den rätt dålig känslighet..
4531 finns ju, ett mellanregisterelement snarare än bas/mid men det har rätt mycket mindre slaglängd (även om +/- 6 mm inte är så dåligt..)
annars finns ju Seas Excel M15CH01 som intressant kandidat. lite annorlunda magnetsystem..
http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDF

Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII

som synd e så är ju engelholm allergisk mot ss elementen ÄVEN fast det finns 4ohms element att tillgå 8O lr va säger du engelholm...fast samtidigt måste jag säga att bygget tappat sitt ursprung billigt var faktiskt ett nyckelord

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 14:57

Ska man göra ett sånt här projekt tycker jag man ska använda lite mer udda ellement som tex denna diskant som verkar väldigt lovande:
http://www.d-s-t.com/logic/pdf/BC25SG15 ... _sheet.pdf
ska inte Logic vara en billighets serie?

Sen så skulle jag vilja se Fane Studio M5 som mellanregister
Bild
Det är ett mycket intressant 5" ellement:
Frekvensomfång 90-8000Hz
Känslighet 100dB
Finns på Hifikit

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 15:04

vet inte om 9700 är ett element man relaterar till ordet billig..

Hiquphon kostar ca 600 kr för ett matchat par. det är inte speciellt dyrt.. Sen att man får matchade element är inte fy skam heller direkt..

Underlig diskant den där vifan.. 95 db känslighet.. Dock funderar jag om det är så lyckat med en fallande frekvensåtergivning mot de högre frekvenserna.. Diskantljud dämpas ju mest i rummet så om något borde man väl hellre ha en stigande frekvensåtergivning mot de högre frekvenserna..

men det kan ju vara bra om engelholm sätter upp riktlinjerna för projektet. pris etc.. hittills vet ju bara att det ska vara en trevägare..

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-02 15:12

Menar du att den faller 1dB mellan 10-20khz?

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 15:17

Alexi skrev:Ett 3-vägs projekt som leds av dig och bedrivs på alla dom olika forumen... intressant ide.
Jag skulle vilja bedriva detta för mig själv (och nån till) och sen presentera resultatet. Det suger mycket energi att leda denna typ av projekt...

Kraniet:
Mmm...Hiquphon skulle säkert funka. Svårstavat namn bara. Helst vill jag nyttja mer lätttillgängliga element. Dessutom är det en NY version av 9700 som är släppt så hurvida den är sämre eller bättre än Hiq-nånting är det nog få som idag vet.

haakan skrev:som synd e så är ju engelholm allergisk mot ss elementen ÄVEN fast det finns 4ohms element att tillgå lr va säger du engelholm...fast samtidigt måste jag säga att bygget tappat sitt ursprung billigt var faktiskt ett nyckelord
Njäe. Inte allergisk. Däremot passar dom inte riktigt in i denna konstruktionen om jag skall kunna hålla en något sånär OK budget...

Alexi:
Vifadiskanten ser ju intressant ut! Däremot Fane säger jag personligen nej till - runga korgar är vägen att vandra (T&P och Eton är riktigt dumma som använder nått annat). Det är tillräckligt svårt att fräsa som det är...Plus att skumupphängning... Suck! :?

Trots att jag är ett "neggo" så är jag mycket uppskattande av era inlägg och kommentarer!
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 15:22

ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?

Men om man ska välja nåt av det som sagts så skulle nog 9700, P13 och CSX basen vara det som är enklast och rimligast i pris.. Det går nog inte att komma fel med dom elementen heller så..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-09-02 15:52

Kraniet skrev:ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?

Men om man ska välja nåt av det som sagts så skulle nog 9700, P13 och CSX basen vara det som är enklast och rimligast i pris.. Det går nog inte att komma fel med dom elementen heller så..

måste nog hålla med dig, om inte pl14 är ett alternativ men då är vi nere på relativt låg känslighet igen 88db (4ohm) 86 (8ohm)

intressant läste just på d-s-t.com detta:

"Scan-speak drivers are run in before the parameters are measured. Vifa and Logic drivers are not."

vilket egentligen säger att deras mätningar e rent skit? eftersom det ändras rätt mycket...
Senast redigerad av Haakan_W 2004-09-02 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 15:55

Tror den kombon är rätt ok kraniet även om kanske den 6" som EA förslog i början verkar rätt ok den oxå.

Satt och slösimulerade på CSX257 och den kan funka om man delar den lite högre (hågra hundra Hz) och därmed kan få en rimligare dc-drivimpedans utan att behöva använda jättedyra spolar. Dock bör man nog köra med en rimligt stor låda som man dämpar en del (dels för att få upp den akustiska volymen lite extra och dels för att få ner Ql en aning).

Ett problem med att kör P13 är att dess verkningsgrad inte är den lämpligaste. Behövs nog någon dB till misstänker jag för att få ett optimalt resultat (naturligtvisberoende på hur man väljer de geometriska förhållandena för lådan och elementens placering). Tyvärr är inte Peerlessarna lämpligare då. :? Så då får man leta nytt mellanreg i a f. Ca 90 dB @ 1m @ 2.83Vrms är nog ett lämpligt riktmärke om man ska ha lite marginaler att justera den tonala balansen.
Senast redigerad av Naqref 2004-09-02 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 15:57

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 16:18

Kraniet skrev:ja skumma korgar e mindre kul.. i det fallet så faller ju HDS också bort?
Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

Naqref skrev:Tror den kombon är rätt ok kraniet även om kanske den 6" som EA förslog i början verkar rätt ok den oxå.
Satt och slösimulerade på CSX257 och den kan funka om man delar den lite högre (hågra hundra Hz) och därmed kan få en rimligare dc-drivimpedans utan att behöva använda jättedyra spolar. Dock bör man nog köra med en rimligt stor låda som man dämpar en del (dels för att få upp den akustiska volymen lite extra och dels för att få ner Ql en aning).
Tack! Jag tror en del på det Peerless-elementet! Känns jämt och bra...
CSX257 skulle säker kunna funka. Du pratar om delning vid 250, 300 Hz eller rent av ännu högre?
Rimligt stor = vaddå liter?

P13 är ett bra element men för gammalt, vanligt och tråkigt för detta projekt. Ett "riktigt" argument är känsligheten som är för låg.

Mr Naqref skrev:Denna borde funka som mreg:
http://www.d-s-t.com/peerless/data/850518.htm

Hmmm...ser ju onekligt mycket fint ut, men visst är det lite orligt >1000hz? Tråkigheter mitt i och precis "innan" delningen... :cry:
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-09-02 16:20, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 16:19

Alexi skrev:Ska man göra ett sånt här projekt tycker jag man ska använda lite mer udda ellement som tex denna diskant som verkar väldigt lovande:
ska inte Logic vara en billighets serie?

Ser mycket bra ut! Och hög känslighet också. Perfa.

Att diskanten inte går spikrakt till 20kHz behöver inte vara en nackdel, tycker jag. Jag låter mina dämpas lite i högsta oktaven. Låter utmärkt. Många köpe-högtaklare har mer eller mindre kraftigt höjd diskant för att ge sken av "hög upplösning". Låter kanske ballt i butiken, men man tröttnar fort.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 16:33

EngelholmAudio skrev:Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

nej jag tänkte snarare på formen på korgen. du ville ju ha runda korgar och det har inte HDS.. det är mao skumma korgar 8) :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 16:47

Hmm jo frekvensgången är inte helt snörrät på Peerless-m-regget men det är nog ett av de bättre som Peerless gör ändå verkar det som. Kanske inte deras starka sida? :wink:

Det enda jag hittar på DSTs hemsidor som inte är SS och som bör funka bra är detta: P13mh

Tyvärr lite tråkigt :wink: men verkningsgrad och frekvensgång som inte borde göra någon ledsen här :)

Ang CSX257 så gissar jag på en lämplig delning på kanske 300-400 beroende på baffelstorlek. Man lägger då delningen precis vid baffelstödets början/slut och placera basen så långt ner att det får motsvarande stöd från golvet istället för det avsaknade baffelstödet. Lådan kan nog behöva bli runt de 80 i innervolym.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 17:34

Kraniet skrev:
EngelholmAudio skrev:Har HDS skummupphängning? Trodde jag inte...

nej jag tänkte snarare på formen på korgen. du ville ju ha runda korgar och det har inte HDS.. det är mao skumma korgar 8) :wink:
:D :lol: Roligaste missförståndet idag!!!

Tack Anders!
CSX 165 C är ju ett mycket trevligt element! Hög känslighet, OK f-svar. Nackdel? Fult korg på framsidan. Får nog köra med tyg/läder på fronten...
80 liter är för mycket. Jag ser framför mig ca 40, 50 liter portat.

Nån (va det Kraniet) har varit inne på att jag specat för dåligt och det är bara till att hålla med! Skall se om jag kan speca bättre...men just nu känner jag att jag får vad jag vill med 9700, nått Peerless (t.ex. CSX 165 C) och sen gäller det bara att bestämma mig (/oss) för baselement. Senaste kravet kom ju ovan - under 50 liter portat! :P
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 17:41

en isobarikhistoria gör ju valet av element lättare.. dock stiger ju pricet och komplexiteten.. har tur dock så kanske basåtergivningen blir bättre!?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 17:50

Mmmm CSX 165 C har ju inte fulare frekvensgång än ex PL18 så det kan ju funka tycker jag :)

Om max är 40-50 liter och om den ska anpassa väl till mångas rum och vara en fullregistrig låda så kommer jag bara på två element som skulle kunna passa bra och det är SS21W8555-01 och Seas H1208 men det första gillade du inte och det andra kommer från fel ställe. Vem har sagt att det är lätt att bygga högtalare :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 18:07

Naqref skrev:Mmmm CSX 165 C har ju inte fulare frekvensgång än ex PL18 så det kan ju funka tycker jag :)

Om max är 40-50 liter och om den ska anpassa väl till mångas rum och vara en fullregistrig låda så kommer jag bara på två element som skulle kunna passa bra och det är SS21W8555-01 och Seas H1208 men det första gillade du inte och det andra kommer från fel ställe. Vem har sagt att det är lätt att bygga högtalare :)
Menar du 20Hz så är det inget krav. 25 eller rent av 30 Hz är ok (såvida det inte rullar av hur brant som helst). Målet med att göra en 3-vägare är inte bara att nå djupt utan även att kunna få lite ljudtrycksprestanda.

Isobarik dömmer jag ut tills vidare. Eller har du något konkret exempel?
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-02 18:12

exempel på lyckade isobariklösningar? eller vad?

Linn Keltik är ju ett exempel. Deras stora sub Melodik är också isobarikkopplad..
Keltik är nog en av mina referenser då det gäller "tight" bas..
med isobarik kan ju tom 12tum vara aktuellt..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-02 18:14

12" borde ju vara aktuellt ändå. Ska man bygga en 3 vägare så är väl 10" bas det minsta som kan komma i fråga om man ine ska ha flera element för det registret. 2 8or kan ju funka bra också...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 18:15

Mmmm menar du frifältsavrullningen eller i rum? Jag har räknat på -3dB vid 30Hz och -10dB vid 20 Hz för de basarna jag har föreslagit. De klarar det med lätthet. Blir perfekt i rum på kanske 20kvm.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-02 18:24

Alexi skrev: tex denna diskant som verkar väldigt lovande:

Fane Studio M5 som mellanregister är ett mycket intressant 5" ellement:
http://www.hifikit.se/prod_bilder/studio5.jpg
Frekvensomfång 90-8000Hz, Känslighet 100dB. Finns på Hifikit

- HållA* med om :)! Logic-diskanten hade ju raaak frekkurva samt hööög känslighet!
Fane Studio M5 är positivt överraskande nykomling (på pappret, v.s.) o beträffande Fane´s
skumgummiupphängning behöva den ej vara dålig då dessa numera(?) (enligt internet) ska
vara väl så tåliga. FinnA* den dock ej kunde hos http://www.hifikit.se ?

Mvh A*

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-09-02 22:42

Kanske är lite sent ute? Men hursomhelst så har jag blivit tipsad om följande 6,5" element av en pålitlig källa och i mitt tycke ser det strålande ut. Nya Seas CA18RLY:

http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1217.pdf

Spridningen är bra och distorsionen lär vara väldigt låg. Motorsystemet lär även vara väldigt linjärt. Men som sagt, har inte provat det själv ännu, men det kommer jag nog att göra. :wink:

Priset var heller inte så farligt. Tror det låg någonstans kring 500-600kr hos Hifikit men jag ska låta det vara osagt. Men nånstans i dom trakterna.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-02 23:59

Kraniet skrev:Diskanten ja.. 9700 är ju en bra diskant men jag undrar om inte Hiquphon slår SS på fingrarna (har dock inte hört dom så det är en gissning)
hemsida till OWII

Alltså, har vi lagt detta element på hyllan helt? Och när jag kikar på det av Erik (Hej Erik) reomenderade elementet så ser det inte alls vidare dumt ut....

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-09-03 00:03

Vad sägs om en MTM med Logic diskanten och denna nya TB:
http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/w4-654s.asp

Tänker mig en smal baffel med sidomonterad bas.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-03 00:20

Hej!

Varför inte :)! Papper o TB är helt klart 1st "GonnaBe"!

Mvh A*(nser TB´s frekkurvor vara lustigt överoptimistiska)

matson

Inläggav matson » 2004-09-03 08:23

Hiquphon hade ju Martin här på forumet provat och var inte helt nöjd. Av mätningarna på elementet så kan man se att delningen helst inte bör hamna under 4kHz av distskäl.

Seas C18 har jag för mig att dom testade i Klang & Ton och det är inget lågdistande element.

Det finns ett litet Monacor mellanregister som är på 4 ohm och har en tonkurva som får P13 att framstå som krokig......kostar ca 30 Euro i Tyskland, men jag vet ingen som säljer det(eller några andra Monacorelement) i Sverige. Tonkurvan är rak upp till minst 8kHz. Dock går det inte så lågt, så en delning till baselementet bör nog inte hamna under 300 Hz. Känsligheten är på ca 92dB/2,83 Volt.
Disten verkar hyfsat låg enl. Klang & Ton.

Kan vara ett alternativ om man vill köra med en liten diskant(kanske den som sitter i ProAc-klonen?)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-03 09:25

matson:
Jag lär nog kunna sälja Monacor elementen. Jag tror det iaf! :D

ALLA
STORT tack för input. Jag känner mig mycket nöjd med alla förslag jag erhållit.

Det blir 9700'an. Helt säkert.
Peerlessen blir det i mellan och som basar har jag några alternativ jag skall titta på...
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2004-09-03 11:32

Här är ytterligare ett förslag på baselement...

Från Seas och heter H1209 eller L26RFX/P och är ett 10" alu-element. 8O
http://www.seas.no/seas_line/H1209.pdf

Bild

Rätt skaplig peak att bli av med dock...
Men det ska enligt info vara ett rätt vasst element... :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-09-03 14:14

matson skrev:Seas C18 har jag för mig att dom testade i Klang & Ton och det är inget lågdistande element.

Var det just denna version av CA18, CA18RLY? Finns flera (fanns ännu fler till nyligen när några, även en av de helt nya, försvann) och de andra är tydligen inte alls lika bra.

/Erik

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 14:23

Jag tycker att Seas 1208 el 1209, ihop med Seas Ca18RLY eller PX-17LTS och någon lämplig diskant verkar vara det mest intressana hittills! :)

Peerless-förslagen är väl också intressanta, samt Matson's Monacor förslag. Annars har jag hört att Monacor generellt mäter ganska ojämnt 'i verkligheten'.

Mvh Mårten

malare

Inläggav malare » 2004-09-03 18:39

markih skrev: Annars har jag hört att Monacor generellt mäter ganska ojämnt 'i verkligheten'.

Jag har mätt på Monacors element med flätad kevlarkon (gul) och det stämmer att de har en resonans i konen som syns tydligt. Den är emellertid inte lika irrriterande som en resonans hos en metallkon, så den går nog enkelt att plocka bort om man anser att det är viktigt.

Mvh. Per Målare

matson

Inläggav matson » 2004-09-03 21:03

EA: Jag tycker det är helt rätt att välja element som är lätta att få tag på då det medför att fler bygger. Angående Monacor så skall jag kolla upp vad den heter, sen kommer en förfrågan. Kan du fixa den där Logic diskanten också?

markih:(Tjena!) Just dom mätningar som jag refererar till är gjorda av den där tyska blaskan och alltså inte Monacors egna.(för övrigt har det hänt absolut nada ang. dämpväggar).

Erik_J: Vet ej vilken det var.

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 22:26

Tjena Matson!

Nä, jag tror säkert att Klang&Ton's mätningar är schyssta. Tänkte mest på Monacor generellt... och dessutom vet jag inte om det jag sade är sant (rättvisande)? Bara hörsägen, som iofs stöds något av Malare.

För kolla in hos dig längre fram! Håller på och trixar lite hemma hos mig också...

Mvh Mårten

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-03 22:50

Apropå val av element och (motor)dist hos Seas(w18EX001) , Peerless (850439), SS m fl: Kolla in http://www.linkwitzlab.com/mid_dist.htm

Jag citerar hans sammanfattning:

"A most remarkable driver is the SEAS W18EX001 because of its excellent linearity, though its burst performance degrades somewhat at 1200 Hz and above, even with no cone breakup below 3 kHz. It is well built with an open cast basket, fully vented spider, and no pole vent.
The Peerless HDS 850439 is the definite leader in the performance versus price category for this group. It is well designed and built.
While the Vifa P21WO-20 has low non-linear distortion it suffers from excessive energy storage. I think that is the reason why it did not exhibit the transparency of the 21W/8554 when I have used it.
The popular 18W/8545, while excellent on bursts, gave a somewhat disappointing impression on non-linear distortion, though it has the same SD-1 motor as the 18W/8546. The different, stiffer suspension might be the cause of this.
The Accuton C92/6 gives no indication of cone breakup below 4 kHz, but its moving elements store some amount of energy, as does the Seas W18EX001 with its rigid metal cone. The non-linear performance of the C92/6 was below the average in its group."

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-04 00:19

Bild
är det kanske denna monacormid som menas?
otroligt frekvenskurva för att vara kevlar..

Bild

?? :?

matson

Inläggav matson » 2004-09-04 00:40

Nej, det skall inte vara en kevlarkon.

MSH-116 heter den tydligen.....detta databladssvar:
Bild

Dålig idé att har världens minsta papper och sen rita kurvan med en bred tuschpenna....vem skall skicka in "Dagens Ris"?

Jaja, i tidningen såg det väldigt rakt ut, men man behöver dela högt mot basen.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 10:18

Hejsan,

Efter en del tankeverksamhet och mycket hjälp (tack) har min fantasihögtalare äntligen spikats.

Bild
Bild
Bild
BildJag
Bild
Bild

Jag tror detta kan bli en trevlig kombination med bra resurser vad gäller effekttålighet, frekvensomfång och dist.
vänligen
// Pär Engelholm

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-09-07 11:35

9700, CSX257, och HDSXXX?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-09-07 11:46

Efter att ha lyssnat några veckor på mina nya högtalare med Scan Speak 9700 kan jag bara säga att diskantregistret låter fantastiskt rent, obeslöjat och dynamiskt (om programmaterialet har sådan kvalitet). :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-07 11:47

6.5 tum utan fasplugg

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-07 11:52

Behövs mellanregistret över huvud taget? Ser ju ut som man skulle klara sig med enbart basen och diskanten? *undrande*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 12:32

Nattlorden skrev:Behövs mellanregistret över huvud taget? Ser ju ut som man skulle klara sig med enbart basen och diskanten? *undrande*
Ja det behövs. 10'an når ju inte med nån hyfsad spridning ens till 1000hz. Plus att högtalarlådan skulle bli groteskt ful... svårt, för att inte säga omöjligt, att integrera en åtta med en diskant och få en snygg låda - enligt mig!

Intressant Morello! Den nya 9700'an verkar ju ett snäpp bättre ändå!

Om ni tittar på bilderna med "egenskaper" (/"proporties") så ser ni modellbeteckningen.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-09-07 12:37

Men om man inte vill ha någon spridning och sätter en fronttygmojäng så...?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 12:45

Nattlorden skrev:Men om man inte vill ha någon spridning och sätter en fronttygmojäng så...?
Det går nog att få ihop en hyfsad frekvenskurva on axis men att få det bra (endast i off axis avseende) blir nog svårt. viss hängmatta kan man nog räkna med.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-07 23:04

Vad tror vi om detta som utkast för högtalarlåda?

Bild
(Surt att inte ha exakta ritningarna på Peerlesselementen... 8O )
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 07:04

lite "vanlig" låddesign kanske.. basen har måtten 257/220 (ytter/inner)

edit: hds-aren har en diameter på 182 och avståndet mellan "cut-sidorna" är 164.

edit2: monteringshål på 145

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-08 09:24

Mja, har du enbart estetiska skäl att vika in de övre kanterna, eller har du funderat ut nåt fiffigt akustiskt?? Baffelsteget verkar bli knepigare när man gör så, eftersom avståndet till kanten för diskantelementet blir "mer samma".

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 09:37

varför inte köra liknande låddesign på topplådan, men ha ena väggen rak och den andra sned. sen flyttar man bas och diskant så nära den raka sidan så mycket som möjligt (utan att offsetta diskanten i förhållande till bas/mid).
sen gör man förstås spegelvända par (raka sidan inåt)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 09:44

Kraniet:
Jag tycker väl inte det är en helt vanlig konstruktion.

Svante:
Detta är bara en prototypritning men min ambition är att med lutan sidor få bort kanternas negativa inverkan på ljudet samtidigt som jag får en högtalare som ögat tycker är mindre än vad det rent faktiskt är.
Utveckla gärna hur baffelsteget blir knepigare iom denna konstruktion. Jag håller inte riktigt med dig nämligen! :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 09:47

men nog ser den väldigt mycket ut som Watt/Puppy.. :wink:

edit: en länk till en klon av watt/puppy..
http://www.users.nac.net/markowitzgd/david/david.htm

inte för att jag vet vad du ska med den med men iaf..

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 10:11

Kraniet skrev:men nog ser den väldigt mycket ut som Watt/Puppy.. :wink:
Jo fast hur vanliga är dom då? :lol: Ja ja, jag förstår dig!

Frågan är hur man kan få till elementplacering och därmed högtalarens egenskaper.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-09-08 10:34

Ett förslag: placera basen nrämare (närmast) golvet för att minimera inverkan av golvreflexen.

Röret kan du sätta ovanför, vid de frekvenser där röret arbetar är det ändå nära golvet!

På vilket sätt skulle en sned baffel ge mindre problem än en rektangulär? Är inte det ett designval mer än ett tekniskt?

/Jonas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-08 10:40

Kanske kopiera Meridian DSP6000? Detta ser ut som centern, bara att luta topparna åt höger och åt vänster också.
Sämre design kan man väl kopiera.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 10:57

ja det är ju frågan hur mycket sneda baffelsidor förbättrar saker.. man kan ju lika gärna bara fasa av kanterna. detta har ju otrolig effekt när det gäller att minska diffraktion. mer än rundade kanter. dock verkar det som att storleken på fasningen måste stämma med storleken på baffeln och elementen..

edit: rundade kanter har ju nästan ingen inverkan alls om radien understiger 50mm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 13:15

harryup:
Vet inte vad det är för Meridian du refererar till.

Kraniet:
Det lär spela roll!
Kan man bara se till att man har ett vettigt (bra fördelat) avstånd till "alla delar av kanterna" så har man ett försprång.

Jonas:
Vid delningsfrekvensen så är våglängden ca 1 meter. Det må hänt vara mycket men jag vill ha elementen nära varandra även om reflektionsproblemet gärna undviks längst möjligt.
Självklart är det också design men som jag skrev till Kraniet så inbillar jag mig att man kan designa det så att det blir asymmetriskt och bra.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-08 13:43

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-08 14:00

EngelholmAudio skrev:Kraniet:

Svante:
Detta är bara en prototypritning men min ambition är att med lutan sidor få bort kanternas negativa inverkan på ljudet samtidigt som jag får en högtalare som ögat tycker är mindre än vad det rent faktiskt är.
Utveckla gärna hur baffelsteget blir knepigare iom denna konstruktion. Jag håller inte riktigt med dig nämligen! :lol:

Jag baserar det på en snabb simulering i Edge. Kan inte lägga upp resultatet nu, men ska försöka i kväll. När jag placerar diskantelementet ungefär som i din ritning, så blir baffelsteget rätt gungigt, och förmodligen svårkompenserat.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 14:18

Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Kraniet:
Svante:

Jag baserar det på en snabb simulering i Edge. Kan inte lägga upp resultatet nu, men ska försöka i kväll. När jag placerar diskantelementet ungefär som i din ritning, så blir baffelsteget rätt gungigt, och förmodligen svårkompenserat.
Baffelsteg för diskanten?

Jag tror att det finns ett gyllene mått på den lutande delen. Skall kolla mer på det framöver.
vänligen
// Pär Engelholm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-08 14:19

vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-08 14:59

EngelholmAudio skrev:
Svante:

Jo, det ger intrycket av en mindre låda, men hur ska det få bort kanternas negativa påverkan? Det begriper inte jag. Snarare tvärtom, eftersom avståndet diskant-ovansida och diskant-sida blir mer lika än om väggarna görs raka. En variant är att göra som meridian, som någon nämner. Diskant och mellan på samma verikala axel, eventuell lutning på ena sidan och assymetrisk palceing av mallan och diskant. På så vis får man 3 olika sträckor från element till kant vilket borde ge ett mer gynsamt baffelsteg.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-08 17:04

Förslag är att prova precis tvärtom... 8)

Bild

T

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-08 18:03

meridian designen är ju precis så som jag föreslog..
även om dom har ett litet udda förhållande mellan höjden på toppdelen i förhållande till basdelen..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-08 18:05

EngelholmAudio skrev:Baffelsteg för diskanten?

Javisst! Om avstånden till kanterna är för lika "ringer" baffelsteget mot högre frekvenser. Här är två simuleringar i Edge, den ena grovskissad från din ritning (grön), den andra (röd)har jag "vikt ut" hörnen så att baffeln blir rektangulär:

Bild

Edit: har bytt bilden på servern. Den förra hade en punktkälla, den nya har en cirkulär strålande yta med diametern 25 mm. Dessutom tror jag att jag lyckades pricka dina mått bättre denna gång. Skillnaden blev dock inte så stor.
Senast redigerad av Svante 2004-09-08 21:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-08 19:30

Om du hittar lite skev MDF så kanske du kan fixa till nått liknande.
http://www.meridian-audio.com/p_d8k.htm
Ser svårt ut att kopiera för en lekman.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-09-08 22:49

Hej!

Bild

- Snygg :D! Dock har dom satt baselementen på fel sida! Baselementen ska ju vara på
samma sida som diskant & mellanregister-elementen! Baffeln - högtalarens framsida!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2004-09-09 01:01

Kraniet skrev:varför inte köra liknande låddesign på topplådan, men ha ena väggen rak och den andra sned. sen flyttar man bas och diskant så nära den raka sidan så mycket som möjligt (utan att offsetta diskanten i förhållande till bas/mid).
sen gör man förstås spegelvända par (raka sidan inåt)

Som min dårå.. :)

F&S-PP som den kallas "i folkmun", bilder under min presentation, kan länka in när Telias DNS funkar som den ska.

mvh Jocke

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-09 09:09

Svante skrev:
EngelholmAudio skrev:Baffelsteg för diskanten?

Javisst! Om avstånden till kanterna är för lika "ringer" baffelsteget mot högre frekvenser. Här är två simuleringar i Edge, den ena grovskissad från din ritning (grön), den andra (röd)har jag "vikt ut" hörnen så att baffeln blir rektangulär:
Bild
Edit: har bytt bilden på servern. Den förra hade en punktkälla, den nya har en cirkulär strålande yta med diametern 25 mm. Dessutom tror jag att jag lyckades pricka dina mått bättre denna gång. Skillnaden blev dock inte så stor.
Aha. Misstänkte detta men såg inte detta som ett "steg". Jag har lite tid ikväll så jag skall nog hinna simulera lite...

Tack Audiomaniker - där har vi mina testlådor.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-09-13 03:06

Ursakta avsaknaden av prickar. Jag skriver pa min laptop kopt i utlandet.
Kul trad! Har siktar man hogt. 3-vagare med fullregister. Jag ar val for sent ute med mitt elementforslag men jag skulle tycka att en mellanregisterdom skulle vara mycket intressant ur distsynpunkt. Vifa har ju en. Och ATC men dom ar for dyra. Da maste basen delas hogt och da har vi plotsligt fatt en potentiell fyravagshogtalare. Som ersattning for ovre mellanreg kan man plocka in en Vifa 4 tums glasfiberbas som gar upp till 15kHz. Och detta monster krava aktiv drivning. :P
Let forever be

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-10-12 22:43

Jag trodde detta var avsomnat. Men ack vad jag bedrog mig - det har ju hänt en hel del på ett "annat" forum! 8O

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-05-25 21:23

Vars hittar man fortsättningen?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2013-05-27 08:55

EALS-3 borde detta ha slutat i, sök på det!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-05-28 12:33

Tack!

(Googlade...)

Återgå till DIY-forum