Moderator: Redaktörer
johaneriksson skrev:VI får hoppas att min packning dög annars kan det bli lite best smak på denna tråd

johaneriksson skrev:Skulle vara kul om du kunde mäta lite på basarna när du fått till dem.
Och så vill jag önska mycket bilder.
Mvh Johan
Fjonkalicious skrev:Jag har köpt Basta! lagom sisådär 3 dagar efter Svante aka Svikaren drog härifrån(nä, nu skall vi inte vara sådana, men jag hade gärna sett både han och mösten komma tebaks). Fint program det däringa, men jag känner mig som bambi på is.
Följande frågor har jag för närvarande:
1. Är det något vajsing med parametrarna iom att resultaten blir så lika?
2. När LT-funktionen är aktiverad så överstiger Responskurvan MOL-kurvan från 0-35 Hz. Skall jag vara orolig? Vad är det egentligen som händer, bottnar elementet då?
3. Som det ser ut nu så verkar det gå lika bra att köra 22,5 liters konfig som 29 liters konfig, kurvorna ligger exakt ovanpå varandra. De skillnader jag kan se är att impedansen blir något annorlunda och att trycket i lådan ökar 2-3 dB. Försumbart?
Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:
http://www.nhthifi.com/current/products ... ubtwo.html
2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.
Mvh
FilipOBS!: Vill också tacka SlaitH som har ställt upp och kikat på simuleringar och hjälpt mig i Basta! Hyvens snubbe det där med!
boom skrev:
Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.
johaneriksson skrev:Om du justerar y axeln till att visa endast 50 db så syns skillnaderna tydligare.

niklas skrev:Vad som händer ovanför ett par hundra Hz är inte så intressant om du ska dela vid 80 Hz. Därför kan du minska ner x-axeln också.
Sen är jag lite förbryllad över MOL-kurvan. 90dB vid 40 Hz är inte så bra. Vad har du angett för effekttålighet och slaglängd på elementet? Och vad är ineffekten?
Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip
johaneriksson skrev:Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip
Nu har jag mailat.
Fjonkalicious skrev:boom skrev:
Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.
Nämn några st så skall jag prova. Gärna gratis versioner.
Mvh
F
KarlXII skrev:Grattis till blocken, som sagt.
Jag ska hämta upp dem någon dag, sen kommer vi att blindtesta dem sönder och samman innan leverans i Skillingaryd.![]()
avr7000 skrev:Jag stod ju oxå med näsan i denna bils baklucka... köpte några stora föstärkarkort...
UrSv, finns den nån länk eller nåt som berättar för mig vad jag skall göra med dem
avr7000 skrev:Jag stod ju oxå med näsan i denna bils baklucka... köpte några stora föstärkarkort...
UrSv, finns den nån länk eller nåt som berättar för mig vad jag skall göra med dem
peetwa skrev:Jag fylte en liter sand i sex stycken plastpåsar så man kunde lyfta i och ur och mäta/lyssna på ett enkelt sätt. För att utvärdera volymen i testlådorna.
Fjonkalicious skrev:Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:
http://www.nhthifi.com/current/products ... ubtwo.html
2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.
Fjonkalicious skrev:Jag kommer att göra provlådan 600 x 340 x 190 mm yttermått. Det ger en inre volym som motsvarar 24 liter innan man smäller i elementet. Därefter kan man göra mätningar enligt peetwas trick.
Har ingen vettig mic dock. Kanske inte ljudkort heller. Någon som vet en duglig mic för vettig peng för sådant häringa?
Mvh
Filip
Densen skrev:Jag köpte en sådan här igår, kanske kan vara något för dig?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362328
Jag skall använda den till en sådan här.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128
peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt. Ett litet behringer mixerbord i samma prisklass är nog att föredra om du skall ha det till att mäta med.
Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.
peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt.
Fjonkalicious skrev:Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.
Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!
När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.
SlaitH skrev:Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.
Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.
För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.
När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.
Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.
Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.
Mvh
Patrik
Fjonkalicious skrev:
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?
Filip

Fjonkalicious skrev:Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.
1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.
2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i tagetMen nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?
4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.
5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?
Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.
Mvh
Filip
peetwa skrev:Egentligen så sitter det ju redan en preamp på mic-ingången på din dator.Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.
rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.
Fjonkalicious skrev:rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.
Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?
Mvh
Filip
rikkitikkitavi skrev:
om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.
Fjonkalicious skrev:Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?
Fjonkalicious skrev:Men vafan, men kan jag koppla den direkt till min mic-ingång på min MacBook Pro?
Här går man och köper prylar för att slippa löda 700 grejor och sedan står man på noll igen.
RogerGustavsson skrev:Lite tydligare hur man kan göra.
Frågan är om mikingången på Mac:en är basfiltrerad eller ej? Är rätt vanligt då dess användningsområde är tal.
Fjonkalicious skrev:Vad händer om jag köper en behringer ecm-8000 då? Kan jag smälla i den rakt in i terratecen?
Har man tur så kanske man kan få på den på ordern till thomann om man snabbar sig?
Fjonkalicious skrev:Den är väl i huvudsak en mätmik och inte inspelningsmik som jag förstår det?
Jag lämnar gärna över inspelandet till någon annan.
rikkitikkitavi skrev:Fjonkalicious skrev:Vad händer om jag köper en behringer ecm-8000 då? Kan jag smälla i den rakt in i terratecen?
Har man tur så kanske man kan få på den på ordern till thomann om man snabbar sig?
yes, det funkar. men om du kan löda på WM-61 kapseln, vilket är ett pilljobb kan du säkert löda ihop någon av kopplingarna så får du en mik lika bra som behringern![]()
eller checka på http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=18
kodapa, antagligen var 1,5 V för lite spänning, jag har märkt att de vill gärna ha 2V min.
MagnusÖstberg skrev:Finns ju goda skäl till att vissa mikar säljs i stora antal..
RogerGustavsson skrev:Jag sålde min CR-2020 1981!

Ragnwald skrev:Hehe.. så tokigt det kan bli.
2020:an är ju helt underbart designad, ett mycket fint samlarobjekt.
Tror Rogers Avatar i kombination med ett dylikt uttalande, lätt kan misstolkas.
Fjonkalicious skrev:Jag har ju Panasonic-kapseln, kanske får göra en batterimatning till den ändå, mot min vilja.
peetwa skrev:Hurrakel!![]()
Förövrigt tycker jag att det är starkt att integrera grejer man hittat bland kryddorna på Coop i sin mätutrustning.
Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?
Mvh
F
Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?
Mvh
F
Fjonkalicious skrev:Nu har jag precis lämnat bildeve som säger att försäkringsbolaget vill ha 5 lök. Så nu är projektet decimerat rejält. Eller rättare sagt, det finns inga pengar för detta just nu. Jag kommer såklart fortsätta så långt jag kan med det jag har, dvs trolla med knäna. Mkt på g just nu, laga min gamla p1800es, fixa morsans bil, högtalare, sälja grejor, julfirande osv. Samtidigt har man öroninflammation, förkylning. Sågade mig i två fingrar igår med en fogsvans. Man har tur. Tack för erbjudandet glebster, jag lånar en festool av svågern. Mvh Filip
Fjonkalicious skrev:Nä, inte ens jag har det värst. En kompis råkade ut för en dansk idiot som slog han med en flaska i ögat och kommer därför med stor sannolikhet få porslinsöga.![]()
Så man skall vara glad för det man har och inte gå ner i leran och sörja.
I kryddhyllan på coop hade peetwa gömt panasonic-kapseln som jag fick låna.
peetwa skrev:Hur stora testlådor behöver du? Jag har en 20 liter som står och skräpar.
Fjonkalicious skrev:
Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet![]()
Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.
Vidare så ligger väl integreringen på delningsfiltret att klara av.
Fjonkalicious skrev:Däremot kan man ju fundera på hur många provlådor man bör göra? Jag har tänkt mig att göra en provlåda som jag varierar storleken med sandsäckar enl. peetwamodell och som jag sedan mäter ut f0 och tillsätter LT på tills det ser bra ut.
När det ser bra ut har man ett recept på hur man kan göra 4 st likadana lådor i MDF.
Frågan är om jag behöver göra fler än en provlåda för att se hur dom fungerar tillsammans? Jag har tänkt mig att om en låda ser bra ut så ser alla bra ut och det enda som händer när man adderar 3 st är att man får mer bas och bättre spridning på basen i rummet.![]()
Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet![]()
Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.
Vidare så ligger väl integreringen på delningsfiltret att klara av.
Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>
I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?
Fjonkalicious skrev:Jovars, fast det är inte så farligt. Lite jobbigt vid 160 dB bara![]()
Från Slaiths tråd:
Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring
2-ch skrev:I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?
2-ch skrev:Vet att jag vid högre frekvenser tycker dist är jobbigt, men vid låga har jag inte känt samma sak.?
RogerGustavsson skrev:Om distorsionen är för hög hör vi övertonen starkare än grundtonen. Då faller väl lite av vitsen med en utvidgad lågfrekvensåtergivning?
Nahaz skrev:Jag har 2 skivor stenull (markskivor), kanske 3 över från gamla projekt. Vilken densitet var du ute efter?
Glebster skrev:Jag har en station från Kjelle som du kan låna...
EDIT: En såninga här;
http://www.kjell.com/?item=40065&path=
Glebster skrev:Låter som du gör rätt i att skaffa en egen om det ska löddas i tid och otid...
Hur har du tänkt etsa kort till LT-krets?
EDIT: Stenull har dom på Optimera HBG i 3 pack. Funkar finfint till absorbenter med. Men du kanske söker en billigare lösning...?
Fjonkalicious skrev:Kan kika på Optimera imorgon, även om jag ogärna stödjer dom, gillar inte deras sortiment. Tycker det är svårt med bra järn/trävaruhandlare i stan faktiskt.
Jag har delningsfilter som skall lödas, på dom finns det LT-krets. Jag har ett LT-kort liggandes också från SlaitH på forumet. Vill det sig väl med mina andra kort och du behöver ett så kan du få det.
Glebster skrev:Jag har en station från Kjelle som du kan låna...
boom skrev:Glebster skrev:Jag har en station från Kjelle som du kan låna...
Fy fan vilket jävla pris det det var på den dom är tamefan inte kloka en lika dan kan man köpa för 109kr
http://www.sagitta.se/hulodut.html
Fjonkalicious skrev:boom skrev:Glebster skrev:Jag har en station från Kjelle som du kan låna...
Fy fan vilket jävla pris det det var på den dom är tamefan inte kloka en lika dan kan man köpa för 109kr
http://www.sagitta.se/hulodut.html
Något skall dom väl ha för att dom har en butik mitt i stan och har schyssta öppettider och att man får grejen rakt i näven samt att man kan gå ner och byta när man vill. Jag har 200m till Kjelle och då betalar jag hellre mer än att sitta på röven och vänta på något paket som alltid blir levererat till fel ända av stan.
Sen vet jag inte om man kan säga att det är "ett jävla överpris" när det skiljer 42 kr?![]()
Nåväl, tipsa om bra lödstationer istället, jag tycker att de flesta har för tjukk penna, finns det ingen med smalare penna till rimlig peng?
Mvh
Filip
MagnusÖstberg skrev:Sådanna terminaler är det ju nästan dödsstraff på att använda
MagnusÖstberg skrev:Så sant
Det går dock minst lika snabbt med bananförsedda kablar
Fjonkalicious skrev:Det här projektet börjar göra mig riktigt trött. Nu har jag äntligen skruvat i elementet. Jag har satt dit en billig klämterminal från kjell&co för att enkel kunna koppla i och ur baslådan. När elementet väl är på plats så tryckte jag försiktigt på konen för att se så att allt verkade ok. MEN icke. Det pyser ur terminalen, genom klämhålen. Fakk.
peetwa skrev:Har du låtit lådorna ligga i ett upphålsrum på en högstadieskola? Tyckte mig kunna uttyda björklöven suger och ring 0783-234281 för en skön stund.
peetwa skrev:Fjonkalicious skrev:Nu med dcx-2496
Säg till om du vill ha lite "hands on" hjälp.
Fjonkalicious skrev:Nu med dcx-2496
2-ch skrev:Fjonkalicious skrev:Nu med dcx-2496
Så du hann före mig med att skaffa enSka bli intressant att höra vad du tycker om den.
Fjonkalicious skrev:Den senaste nyheten är att jag har köpt lite mer effekt. Kan liksom inte låta bli. Ett försteg slängde med i slängen också. Visste inte riktigt var jag skulle skryta om mitt nya inköp så det fick bli här. Det som har inhandlats är slutsteg Acurus A250 och försteg Acurus L10 och med på köpet följde en Audioquest RCA kabel. Min första dyrkabelKänns betryggande att säljaren visade för mig var pilarna satt och vilken riktning den skall monteras.
![]()
I vilket fall. Jag köpte detta steg efter att ha läst Meanmachines slutstegstest samt läst lite vad Nattlorden skrev om Acurus. Skall vara gott med effekt iaf, 2 x 250 watt. Var exakt steget kommer att användas är i skrivande stund oklart.
Fjonkalicious skrev:mkt annat på g. Jobb, dam, p1800an, 'ny' bil, äldre ren. Obj. Osv. Men en dag så...
johaneriksson skrev:Fjonkalicious skrev:mkt annat på g. Jobb, dam, p1800an, 'ny' bil, äldre ren. Obj. Osv. Men en dag så...
Hmm, undrar vad som tar upp mest tid![]()
/Johan
80-talet skrev:men kan vi inte få en bild på p1800an då, jävligt fet bil och jag menar det händer ju ändå inte mycket på basfronten![]()
+1peetwa skrev:Det kan vara en av världens snyggaste bilar.
2-ch skrev: behåll den vetja.

80-talet skrev:alltså den va ju galet snygg!! lite sugen blir man allt...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster