Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:07

Jag köpte johanerikssons NHT basar ( se http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28873 ). 4 st 10 tummare, enl. uppgift så skall:

"It has the same exact motor and voice coil as the NHT 1259 except the Re is much higher"

Låter lovande i mina öron. NHT 1259 har ju hyllats förr och att man tar motorn/talspole från ett större element och applicerar på ett mindre element känns bra tycker jag.

Trådens syfte är i huvudsak glada tillrop från er och såklart att dokumentera vad som försiggår i hoedet hos le fjonk.

Jag kommer att använda dessa till mina kommande pK. Jag har satt upp mig för 2 par pK, så ev. kommer det vara så att jag använder ett baspar för varje pK-par,alt. kommer jag använda 4 basar tillsammans med det ena paret då det ena paret pK inte kommer behöva mer pulver för dess applikation.

Grova tankar är någonstans mellan 22-29 liter i sluten låda med Linkwitz Transform. Kort kommer att komma från SlaitHHHHHH på forumet.

Jag våndas för tillfället med utformningen av lådan. 29 Liter har SlaitH och johaneriksson simulerat fram och det ser bra ut i Basta!. Skillnaden ner till 22 liter tycker jag inte är så stor. Men jag vill gärna komma upp i volym.

Om man skall förhålla sig till pK:s mått och rekommenderad stativhöjd så hamnar man, hur man än vrider och vänder sig på ca 22-23 liter.

Samtidigt så gillar jag tanken med att pK:s baffelbreddsmått är 170 mm= mindre än markfrigången på min soffa.

Kan tillägga att den skyldige till detta stora problem är helt och hållet Magnus Östberg aka Svikaren som lurade in mig i detta. Lagom till att jag fått paketet så sticker han från forumet och låter en annan sitta kvar med pattarna i mangeln.

Tilltänkt drivning är ett par Denon POA-6600 monoblock.

Så nu får ni möjlighet att se en amatör koka soppa på spik.

Mvh

F
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-11-23 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:08

Serverad

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:08

Reverserad

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-23 22:12

Fjonken, klapp-klapp-klapp

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-11-23 22:13

Det här ska följas med spänning!

Själv var jag och hämtade ut ett par SLS 10:or idag (jag är så sjukt självständig i mitt tänkande).
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:20

Tack för uppmuntringen grabbar!

Rundberg, självständighet är bra, mycket bra!

Nästa steg är uppackning, men just nu sitter jag med en sked med pistachglass i gommen så jag får be att återkomma i ärendet.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-23 23:08

VI får hoppas att min packning dög annars kan det bli lite best smak på denna tråd :)

Skulle vara kul om du kunde mäta lite på basarna när du fått till dem.

Och så vill jag önska mycket bilder.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 23:33

Min lägenhet ser ut som fan. Kom precis hem, disk överallt(jag har diskmaskin) och tvätt i högar överallt. Suck, livet är hårt ibland när man jobbar hela ti'n. Man måste helt enkelt prioritera, så därför kommer här lite bilder ;-)

johaneriksson skrev:VI får hoppas att min packning dög annars kan det bli lite best smak på denna tråd :)

Jag har stått som en fågelholk och packat upp iaf ett element. Helt otroligt snyggt jobb Johan, perfekt!!! För er icke invigda så hatar jag att skicka saker och få dom skickade. Därför ställde jag kanske onödigt höga krav på johan ang. packning. Men han överträffade mina förväntningar till fullo! Imponerande!

Ett paket har anlänt

Bild

paket i paket, notera den snygga instickningen av LT-kortet i skummet!

Bild

Det innehåller 4 st basar och ett LT-kort

Bild

öppning av innerlådan

Bild

Jag var orolig för att elementen skulle ligga och skava på gummikanten samt börja röra sig i oönskad riktning. Därför bad jag johan att göra en pappring eller liknande distans så att gummikanten låg fritt. Kolla in lösningen, fräst spån som distans. Superambitiöst!

Bild

litta feta är dom allt

Bild

Bild

men är dom inte lite små?

Bild

Johan frågade hur det kändes att äntligen få satsa på ett system med rejäl bas och 4 10-tummare. Tjaaa... vi får se helt enkelt :P (jokes and sides)

Bild

johaneriksson skrev:Skulle vara kul om du kunde mäta lite på basarna när du fått till dem.

Och så vill jag önska mycket bilder.

Mvh Johan

I will do my best! :D

Mvh

F

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-11-23 23:54

Fjonkalicious skrev:Det innehåller 4 st basar och ett LT-kort

Ett sådant kort känner jag igen :)
Blir spännande att följa det här, kan inte ge någon teknisk hjälp så jag ger lite glada tillrop istället, heja heja!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 00:19

Jag har köpt Basta! lagom sisådär 3 dagar efter Svante aka Svikaren drog härifrån(nä, nu skall vi inte vara sådana, men jag hade gärna sett både han och mösten komma tebaks). Fint program det däringa, men jag känner mig som bambi på is.

Följande frågor har jag för närvarande:

1. Är det något vajsing med parametrarna iom att resultaten blir så lika?

2. När LT-funktionen är aktiverad så överstiger Responskurvan MOL-kurvan från 0-35 Hz. Skall jag vara orolig? Vad är det egentligen som händer, bottnar elementet då?

3. Som det ser ut nu så verkar det gå lika bra att köra 22,5 liters konfig som 29 liters konfig, kurvorna ligger exakt ovanpå varandra. De skillnader jag kan se är att impedansen blir något annorlunda och att trycket i lådan ökar 2-3 dB. Försumbart?

Bild

Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:

http://www.nhthifi.com/current/products ... ubtwo.html

2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.

Mvh

FilipOBS!: Vill också tacka SlaitH som har ställt upp och kikat på simuleringar och hjälpt mig i Basta! Hyvens snubbe det där med!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 00:35

Om du justerar y axeln till att visa endast 50 db så syns skillnaderna tydligare. Sen tror jag att en av grejerna med LT är att det inte blir så stora skillnader, trycket i lådan ökar och ineffekten måste ökas på.

Ovanstående är gissningar jag drar efter att ha lekt med Basta! bara så att ingen tror att jag vet vad jag snackar om :)

Mvh Johan

Ps. Bra att packningen funkade, element är verkligen inget som är kul att skicka.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 01:07

Den där mätningen visar ju att du kan köra dem som fullregister. :D
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-24 06:39

Fjonkalicious skrev:Jag har köpt Basta! lagom sisådär 3 dagar efter Svante aka Svikaren drog härifrån(nä, nu skall vi inte vara sådana, men jag hade gärna sett både han och mösten komma tebaks). Fint program det däringa, men jag känner mig som bambi på is.

Följande frågor har jag för närvarande:

1. Är det något vajsing med parametrarna iom att resultaten blir så lika?

2. När LT-funktionen är aktiverad så överstiger Responskurvan MOL-kurvan från 0-35 Hz. Skall jag vara orolig? Vad är det egentligen som händer, bottnar elementet då?

3. Som det ser ut nu så verkar det gå lika bra att köra 22,5 liters konfig som 29 liters konfig, kurvorna ligger exakt ovanpå varandra. De skillnader jag kan se är att impedansen blir något annorlunda och att trycket i lådan ökar 2-3 dB. Försumbart?

Bild

Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:

2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.

Mvh

FilipOBS!: Vill också tacka SlaitH som har ställt upp och kikat på simuleringar och hjälpt mig i Basta! Hyvens snubbe det där med!

Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 08:41

boom skrev:
Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.

Nämn några st så skall jag prova. Gärna gratis versioner.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 09:12

johaneriksson skrev:Om du justerar y axeln till att visa endast 50 db så syns skillnaderna tydligare.

Såhär ser det ut då:

Bild

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-24 09:57

Vad som händer ovanför ett par hundra Hz är inte så intressant om du ska dela vid 80 Hz. Därför kan du minska ner x-axeln också.

Sen är jag lite förbryllad över MOL-kurvan. 90dB vid 40 Hz är inte så bra. Vad har du angett för effekttålighet och slaglängd på elementet? Och vad är ineffekten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-24 10:15

tycker det ser ut som att du har för mycket LT. Men att sikta på cirka 10db ner vid 20 hz brukar vara lagom. Dvs en kurva som faller 10db jämt från cirka 60hz till 20 hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 10:50

niklas skrev:Vad som händer ovanför ett par hundra Hz är inte så intressant om du ska dela vid 80 Hz. Därför kan du minska ner x-axeln också.

Sen är jag lite förbryllad över MOL-kurvan. 90dB vid 40 Hz är inte så bra. Vad har du angett för effekttålighet och slaglängd på elementet? Och vad är ineffekten?

Parametrarna:

Re 9,58
Fs 21,5
Qms 2,952
Qes 0,444
Qts 0,386
Vas 103,84
Cms 0,000561
Mms 97,8
diameter 215
BL 16,87
SPL 85,47
Zmax 73,2
Sd 0,03631
Xmax 13,0
Hg 8
Hvc 34
Inmatat: 2,83v
Effektålighet:?
Jag hade strul med parametrarna så jag fick filer från johan som jag använt.
@kranium: jag kommer inte ihåg vad lt är satt till, är inte hemma. Men slaith satte reglerbar förstärkning på sin lt. Men det hade varit trevligt att simulera fram ett vettigt resultat såklart.
Sitter på mobilen just nu.
Mvh Filip
Edit: ingen aning om xmax är envägs eller vad det är?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 11:50

Värdena kommer från http://home.comcast.net/~jhidley/NHT_Drivers-2.xls Det är npt-11-075-2 som fjonken har.

Min Mol-kurva ligger på 104 dB @ 20Hz när jag simulerar.

Bild

EDIT:

Och LT höjer med 6 db vid 20 hz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 12:57

Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-24 13:36

ja med LspCAD får jag 104db vid 20hz också. Då används precis hela slaglängden. Det är med en boost på 5db med 1Q vid 20hz.
Med fyra basar parallellkopplade så blir det 116db vilket räcker och blir över. impedans på 2,5ohm borde en kompetent stärkare klara.
då går det åt lite drygt (137x2)W dvs ca 270W så en 300W bör du väl sikta in dig på minst.
Vill du spela på 70% av max konutslag så hamnar du på 112db ungefär vilket räcker och blir över. då går det åt cirka 130W.

Kopplar du basarna 2/2 så går det åt ca 1100W istället för att uppnå max utslag.

mina högs ovetenskapliga tester ang hur högt man spelar hemma visade på att 110db-115db som maxnivå i basen är rimligt. Så med fyra dylika basar bör du ha nästan optimal prestanda för alla normala (och på gränsen till obehagliga) ljudtryck. Dock är det inte alla som håller med mig.. :wink:

edit: den exakta ltn bör ju dock utvärderas. bästa är nog att bygga lådorna och mäta upp dem i rummet för att avgöra exakt hur din LT-kurva bör se ut. Jag har vidare antagit 22liter i siffrorna ovan. 80% fyllning.
edit2: just det.. det är watt i 8ohm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 13:51

Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip

Nu har jag mailat.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:01

Här får man serverade nuffror, man tackar ja!
Det låter ju inte tosigt. En av sakerna som är lite bekymmersamt är att parallellkoppla alla 4. Om jag sätter upp dom i vars ett hörn av en fyrkant så får jag en massa sladd överallt i vardagsrummet. Den effekt som finns för tillfället är denon poa-6600, 250w rms i 8 ohm styck(2 monoblock)
Hur funkar det att driva 2 alt 4 basar med dom stegen.
Vidare, ser kurvan godkänd ut i lspcad?
Vad vinner jag på att gå upp till ca 29 liter?
Stort tack
Mvh Filip
Edit: hittar reklamtext som säger att stegen är stabila i alla belastningar, dynamiskt 1600w i 1 ohm. Sinus i 4 ohm 450w. Man kanske får nypa lite med saltet men ändå, bör duga?
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-11-24 14:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:03

johaneriksson skrev:
Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Mvh
Filip

Nu har jag mailat.

Vilken service! Guldstjärna igen johan!
Mvh
Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-24 14:06

Go fjonk go!

Mycket intressant. Snart kommer jag igång med LT:andet också. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:36

Nu skall jag inte tjata om monoblocken här utan det skall pratas mer om element och lådor. Men här är spec på dom, så kan någon hojta om jag är ute och cyklar:

Bild

Vidare så har jag fått johans fil och det verkar inte hända såå jättemkt från 29 till 22 liter, lite flatare och mindre puckel.

Är nästa steg att göra två snabba lådor i 22 och 29 liter och jämföra eller?

Kan man frånskilja sig från slutgiltigt material i provlådorna, t.ex. billigt 22 mm spån i provlådor och sedan 22 mm MDF i de fina lådorna?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-24 14:50

Ofta är det sågningen som blir den största kostnaden (bortsett från egen byggtid). Så om man tänker på det kan man lika gärna bygga med MDF direkt. Så får kanske finishen vänta tills man säkerställt att allt funkar som det är tänkt.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 14:53

Jag skulle helt hoppa över de större lådorna. Disten på grund av den mindre storleken blir väl aktuell först när du maxar elementen och gör du det har du ändå för få basmoduler. Bättre att bli nöjd med designen istället för att jaga pytteförbättringar prestandamässig.

Spån vs mdf borde inte heller spela någon större roll, små lådor som oavsett blir rätt stumma.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-24 17:40

Det här blir nog skitbra! :)

Och ännu en gång, grattis till Monoblocken :roll: :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-24 18:12

Grattis till blocken, som sagt.
Jag ska hämta upp dem någon dag, sen kommer vi att blindtesta dem sönder och samman innan leverans i Skillingaryd. :twisted: :P

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-24 18:23

Fjonkalicious skrev:
boom skrev:

Nämn några st så skall jag prova. Gärna gratis versioner.

Mvh

F

http://www.mh-audio.nl/spk_calc.asp
http://www.linearteam.dk/default.aspx?d ... =winisdpro

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 20:03

KarlXII skrev:Grattis till blocken, som sagt.
Jag ska hämta upp dem någon dag, sen kommer vi att blindtesta dem sönder och samman innan leverans i Skillingaryd. :twisted: :P

Hehe, jag skall ringa och dubbelkolla med brorsan, han skall ner till skåne i helgen. Men jag vet inte hur han tar sig ner. Hör av mig. Fast det hade varit kul om ni blindtestat dom :-D

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 20:06

Sitter här med alldeles för gammal carbonara som jag micrat och smälter intrycken från billighetsvaruhusen. Hittade inget gratis att göra provlådor av. Fast jag har inte ringt farsan än, det är en man med grejor här och var.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 21:00

Men bygg den stora lådan och gör en vägg flyttbar.
Blir inte så mycket spill, om du råkar välja den mindre.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 21:29

Skall ju bara göra provlådor, inga Crumboo-lådor direkt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-24 21:37

Du har PM.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 21:41

peetwa skrev:Du har PM.

Tack och du har svar. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-05 22:46

Det finns svaga och suddiga bilder från att jag stått i ett kallt småland och tittat in i en bagagelucka med innerbelysningen tänd. Tänk er "white van"-scenario. Jamen det är klart du skall ha en sån här.. men då måste du ha denna också... och denna.

:roll: Kanske inte hela sanningen... men nu har jag helt plötsligt 3 kort. Jag vet inte vad/hur jag skall göra med dom. Jag hörde bara vaga ord... 24/24... LT...

Det tål att undersökas närmre.

mvh

Filip

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-06 12:39

Bilen var grå... :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-12-06 16:18

Jag stod ju oxå med näsan i denna bils baklucka... köpte några stora föstärkarkort...

UrSv, finns den nån länk eller nåt som berättar för mig vad jag skall göra med dem :D
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-06 16:56

avr7000 skrev:Jag stod ju oxå med näsan i denna bils baklucka... köpte några stora föstärkarkort...

UrSv, finns den nån länk eller nåt som berättar för mig vad jag skall göra med dem :D

UrSv har stuckit till Bahamas ;-) :-P

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-06 17:31

avr7000 skrev:Jag stod ju oxå med näsan i denna bils baklucka... köpte några stora föstärkarkort...

"We live in a society where information has become a commodity. Commodities come at a price."

Du har PM...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 16:12

Nu sitter jag och räknar och skissar lite. Är nere på ca 18 Liter istället för 22 liter om man kör 22 mm MDF runt om. Skall skissa på en annan lösning som Mösten skrev, dvs 22 i baffeln och 16 på alla andra ställen. Blir kluddigare att snickra, speciellt om man skall göra 4. Samtidigt så måste jag säga att skiten blir fasen inte stor, mest trä och lite luft.

4 liter hit och dit kanske inte spelar så stor roll? Tittar man på simuleringarna i Basta! så ser det varken bu eller bä ut, diffar på 0,3 dB som mest.

Vidare har jag hämtat 22 mm spån från farsan som vi hade när vi murade ett tegelvalv någon sommar. Detta kommer att bli en ful provlåda(dvs ingen Crumboo-låda). Den kommer att skruvas/limmas ihop. Funderar lite på att tätta baffeln och bara skruva för att testa olika volymer. Vet inte om jag orkar.

Skissar vidare. Ev. kommer skisser senare idag om jag inte fastnar framför "Livsnjutar-kjell" någe mer(jävla plastaskit). Bör städa också, orkar inte.

Mvh
F

Ps. hur räknar ni ut elementvolym? Har sökt, verkar som de flesta höftar? Ds.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 16:21

Jag fylte en liter sand i sex stycken plastpåsar så man kunde lyfta i och ur och mäta/lyssna på ett enkelt sätt. För att utvärdera volymen i testlådorna.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 16:28

peetwa skrev:Jag fylte en liter sand i sex stycken plastpåsar så man kunde lyfta i och ur och mäta/lyssna på ett enkelt sätt. För att utvärdera volymen i testlådorna.

Ok, så gör man lådan större än vad det är tänkt och sen pyttsar man i plastpåsar efter hand. Fyndigt, helt klart i min stil.

En fågel viskade mig i örat lådans form och baffelns utformning samt elementets placering var mindre viktigt när man jobbade i basområdet. Det låter ju vettigt, någon som kan bekräfta?

Mvh

F

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-10 16:31

De frekvenser baslådan ska hantera har långa våglängder och lådan är alltid liten i förhållande till dem. Baffelsteget vid betydligt högre frekvenser.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-10 16:34

Fjonkalicious skrev:Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:

Å den här tråden har jag missat totalt! Nåja, jag skyller på semester och annat elände :wink:
Men det är sant som fjonken säger att jag har ett par NHT SubTwo men jag vill ha mer tryck. Jisses... man blir visst aldrig nöjd :roll:

Mer än glada tillrop kan jag inte ge så... heja fjonken!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 17:47

Jag kommer att göra provlådan 600 x 340 x 190 mm yttermått. Det ger en inre volym som motsvarar 24 liter innan man smäller i elementet. Därefter kan man göra mätningar enligt peetwas trick.

Har ingen vettig mic dock. Kanske inte ljudkort heller. Någon som vet en duglig mic för vettig peng för sådant häringa?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 17:54

Fjonkalicious skrev:Jag kommer att göra provlådan 600 x 340 x 190 mm yttermått. Det ger en inre volym som motsvarar 24 liter innan man smäller i elementet. Därefter kan man göra mätningar enligt peetwas trick.

Har ingen vettig mic dock. Kanske inte ljudkort heller. Någon som vet en duglig mic för vettig peng för sådant häringa?

Mvh

Filip

Du skulle kunna få min första enkla mätrig så kanske någon annan kan hjälpa dig att få en uppfattning om hur pass korrekt den är. Om allt går på röven kan jag hjälpa dig att mäta i mars.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 18:03

Få? Det lät lite väl generöst, vad består den av? :-) Annars tänker jag mig att det kan vara värt att köpa ihop sig en vettig mätrigg. Man kan säkert få användning för den ca 1,75 gånger till. :-)

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 18:09

En strippad mickkapsel med anslutningskabel, enförlängningsslad en list (typ extrakraftig blompinne) och kontorstejp. Inköpspris under hundringen totalt

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 18:14

Skall prova mitt ljudkort och se vad det säger. Du har PM peetwa.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 19:19

peetwa tipsade om att man kunde bygga en mic av en panasonic-kapsel. Den heter Panasonic WM-61A och finns på flera ställen billigt. Men man behöver en pre-amp som jag förstår det. Linkwitz har kokat ihop en och jag har sett någon på något annat ställe. Sätta mig och löda på detta är kanske inte direkt halleluleja, finns det ingen pre-amp man kan köpa?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 19:40

Jag visste att jag hade sett en svensk byggbeskrivning på hur man kan koka ihop själva mic:en snyggt. Efter lite letande hittade jag den, här:

http://www.kensonpro.com/linnaraudio/li ... /index.htm

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-10 21:31

Jag köpte en sådan här igår, kanske kan vara något för dig?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362328

Jag skall använda den till en sådan här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 22:02

Densen skrev:Jag köpte en sådan här igår, kanske kan vara något för dig?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362328

Jag skall använda den till en sådan här.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133128

Tack för tipset!

Ang. mikrofonförförstärkaren så tycker jag att beskrivningen kanske inte är helt lämplig för mätsyften. Verkar som dom medvetet vill att den skall färga på ett eller annat vis?

# Eliminates the "dull" sound of standard digital recorders and sound cards

# Hand-selected 12AX7 vacuum tube with UTC technology for exceptional warmth and lowest noise

Fast det kanske är jag som misstolkar. Mic:en verkar intressant,synd att den inte fanns från conrad, skall ändå beställa annat därifrån.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 22:03

Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt. Ett litet behringer mixerbord i samma prisklass är nog att föredra om du skall ha det till att mäta med.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 22:04

peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt. Ett litet behringer mixerbord i samma prisklass är nog att föredra om du skall ha det till att mäta med.

Vi skrev nog samtidigt! :-D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 22:16

Egentligen så sitter det ju redan en preamp på mic-ingången på din dator.

Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 22:45

Jo, man kanske kan prova med den först.

Macbook pro, enligt nätet så skall det vara ett moderbordsbaserat Intel HD Audio. Hittar inget om det på nätet tyvärr.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 22:50

Då är det bara en kapsel som saknas, coop stänger om tio minuter. 8)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 22:55

Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.

Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!

När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.

Mvh

F

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-10 23:01

Det viste jag hela tiden. Det ligger en som redan är löd på coop. PM:ar om vart.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-10 23:07

Det tog lite tid innan jag fattade :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-12-11 13:05

peetwa skrev:Pass på! Preampen har rör, och låter säkert härligt och varmt.

Japp.... vi körde i princip allt icke-datoriserat genom den på fjolårslåten; bas & gitarrer likväl som sång. :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-11 14:30

Fjonkalicious skrev:Då blir det nog några panasonic-kapslar. Kan vara bra att ha någon extra om man klöddar till det..... och det finns det risk för med så små prylar, hehe.

Gillade riggen Linnar hade gjort. Såg ordentligt ut!

När jag kommer hem skall jag se om jag kan mäta ljudkortet.

Dessvärre ska väl sådana kapslar modifieras (http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic) för att göra mätningar vid lite högre ljudtryck, sådana som det blir vid t.ex. närfältsmätning. I annat fall blir det rätt hög distorsion.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-11 17:48

Man behöver väl inte har så högt ljudtryck om man skall göra ett svep och se frekvensgången?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-11 17:57

Nej, det behöver det inte vara men om du mäter i närfältet blir det för mikrofonen betydligt högre ljudtryck än på t.ex. lyssningsplats. Om du inte tänker göra distorsionsmätningar är det nog bara att köra.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-11 18:01

Det kanske man borde göra men i första skedet tror jag att jag tar fram kompletta baslådor, dvs alla 4. Sen när det är färdigt så får man sätta kniven mot strupen. Annars kommer det inte hända något tror jag. Om det ser tokigt ut så är det ju bara att bygga nytt. :-)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 02:57

Funderar på om basarna blir lite klena rent visuellt. Iofs, jag gillar saker som är små och spelar utav helvete, men samtidigt så känns det som man hade velat ha lite köttigare grejor.

Förresten, är det någon som vet brantheten på sw-filtret i en Denon 2106?

Mvh
F

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 11:11

Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.

Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.

För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.

När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.

Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.

Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 11:51

SlaitH skrev:Jag antar att du ska mäta rumsmoder och liknande, annars så fyller det inte så mycket funktion att mäta frekvensen på din låda.
Annat än för att bara se ifall du har ett lite högt Q och ungefär vart din f0 ligger.

Det du ska göra är att mäta din impedans i lådan, och det behöver du ingen mätmick för.
Det gör du enklast med LIMP, som är en del i ARTA paketet och gratis.
Dock kan du inte spara kurvorna, men ta ett screenshot så är det lätt att räkna ut det du behöver sen.
Det står i limp manualen hur man kan göra en enkel mätjigg, kapitel 3 sidan 8.

För annars så kommer inte din LT estimering att bli tillräckligt noggrann, det går som sagt inte att köra med simuleringen.
Det beror så mycket på vilken typ av isotermiseringsmaterial du väljer, gullfiber tar ner ditt Q jättemycket medans Biltemas vita fluff i princip inte gör någonting.

När du väl har gjort dina mätningar så räknar du fram ditt f0 och Q0 för att sedan sätta in dem i excel bladet och räkna ut motstånd och kondingar.

Jag håller på med en liten uppdatering till LT artikeln hur man gör en enkel mätjig till arta och hur man räknar ut sina värden själv.
Det är egentligen inte ingen komplicerad matte, det gäller bara att veta hur man ska kolla på sin kurva för att få fram det man vill.

Att det sedan alltid är bra att ha en mätmikrofon det kan jag skriva under på, för att sedan verifiera att din kompensering skapade en ganska rak kurva ur din baslåda är det bra att mäta frekvenssvaret i näfält.
Apropå distortion, eftersom du mäter i närfält så behöver du ju inte spela så högt för att få tillräcklig signal från micken och därmed lite mindre dist.

Mvh
Patrik

Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.

1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.

2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i taget ;-) Men nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte

3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?

4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.

5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?

Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:04

Ser nu att jag inte klarar mig på mitt inbyggda ljudkort i mac:en då jag inte har line-in. Jag har ju mic-in.

Skall man behöva köpa ett nytt ljudkort nu också? (det blir dyrt detta :-) )

*mutter*

Filip

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-12-12 12:21

Fjonkalicious skrev:
3. Ang. isotermiseringen så har min svåger lite brandisolering till en skorsten(roxull) över. Troligtvis kommer det bli sådant eller någon annan stenull efter att ha sett dina mätresultat. Fråga: Behöver man vara orolig att man kan få fiber in i talspolen genom ventileringen?

Filip

Om du är orolig så kan du ju "slå in" roxullen i exvis något tunt tyg. Innan du lägger den i lådan.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:34

Har funderat på det, jag har lite nonwoven fiberduk som jag köpte på biltema till en helt annan grej. Det var fel duk och jag hade öppnat förpackningen. Den kan nog andas också. Men man är ju en bekväm man, är det inga problem så varför jobba i onödan? :-D

Bild

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-12-12 12:37

Tja jag har hört att det skulle kunna ställa till det lite, men jag vet inte.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 12:50

Fjonkalicious skrev:Vilket härligt inlägg, jag är evigt tacksam Patrik.

1. Jag har tänkt att mäta frekvensgången för att se hur den någorlunda stämmer överens med mina simuleringar i icke-LT:at läge så att säga. Jag känner att simuleringarna är lite för bra så jag vill se lite var jag hamnar. Sedan skrev väl någon(vet inte om det var du) att det var mest lönsamt att mäta i det rum där basarna skall befinna sig för att få en korrekt korrigering med LT. Sedan kan det ju inte skada att få reda på rumsnoder och liknande. Min nuvarande rigg står ju uppställd på "fel" håll i rummet(som jag förstått det). Ev kommer denna parallellanläggning stå på andra hållet, vi får se.

2. Jag hade ju sett på bilderna att att man får ut f0 på impedanskurvan, så jag hade fått för mig att jag behövde mäta impedansen, men jag visste inte riktigt hur så jag hade lagt det lite längre fram så att säga, ett steg i taget ;-) Men nu vet jag Patrik, stort tack. En fråga till, kan man mäta impedansen med mic? Nej det gör man inte

4. Trevligt med uppdatering på en redan bra artikel, här kan du följa mitt bygge och de frågetecken som uppstår, hoppas att jag är till någon liten hjälp iaf.

5. Det jag kommer mäta med är en panasonic-kapsel och det är ju sådan linkwitz använder så den tror jag får duga. Ang. närfältsmätningar. Som du ser längre upp så har jag fått för mig att man bör mäta hemma hos sig själv. Men är det inte läge att ta ut bygget utomhus och mäta närfält där?

Stort tack för din hjälp, nu skall jag läsa manualen till LIMP.

Mvh

Filip

Kul att inläggen är uppskattade.

Egentligen så ska man väl kompensera sin LT för rummet som man ska spela i, men du kanske flyttar om i rummet eller rentav byter lyssningsrum?
Då måste du ju räkna om och bygga om hela LT kretsen varje gång, så personligen har jag kört med att jag gör lådan korrekt och sen ifall man vill går det att kompensera rummet.
Alternativt köra med med en parametrisk EQ typ behringer eller liknande.

Isotermisering går alldeles utmärkt att göra med roxull eller liknande, och kommer du inte att vända lådorna så ull kan ramla i lådan så behöver du inte vara orolig för damm i talspolen.
Jag tog ett ark vanligt Biltema dämpning och la ovanpå isoleringen, bara för att vara lite på den säkra sidan.
Men jag tror inte det behövs egentligen, och din låda är ju hermetiskt tillsluten så inget kommer ju ut heller.

Tänkte att jag skulle lägga till en länk till din byggtråd när du har kommit ytterligare en liten bit, så kan folk hitta den genom LT tråden också.
Har redan länkat till några trådar, har säkert missat flera. Kom gärna med tips ifall ni vill ha med erat LT bygge.
Ursäkta liten kapning av din tråd. :)

Jag har mätt med panasonic kapslar många gånger utan att bygga om dem och det fungerar alldeles utmärkt, numera kör jag med Behringers mätmic för enklare mätningar.
Den bygger på samma kapsel skulle jag tro, funkar fint det också.

En liten korrigering kring mätningarna.
närfält behöver du inte mäta utomhus, för du mäter kanske 1cm från mittkonen på membranet så det finns inte en rumsmod eller reflex i världen som kan störa just för att du mäter så nära.

Men däremot flyttar du ut micken ifrån membranet, då börjar det bli ett problem genast. Och då finns det folk som är bättre än jag på det här med att mäta.

Men då kan det vara rekommenderat att mäta utomhus och upp från marken, jag har mätt med grejerna uppställda på byggbockar ibland.
Då får man upp lådan 1-1,20 från backen och det kan göra gott för reflexerna.
Men det finns jättemycket att läsa kring detta på nätet och här i krokarna.

Mvh
Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 12:56

Det jag funderar på är att jag kommer placera basen i nedre delen av baslådan och har isolering ovanför. Jag kommer placera ett stag så att man kan lägga i isoleringen på ett snyggt sätt ovanför staget. Dock kan det finnas risk för att det regnar ner isolering i elementet.

Du får länka hur mycket du vill och även skriva hur mkt du vill om LT och din egen tråd i min tråd.

Just nu letar jag ljudkort.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-12 13:06

Ska du köpa ett som är riktigt bra och inte allt för dyrt så kolla M-Audio, de har externa kort som är bra och vissa kan fantommata för din mätmick också.

Men visst de går ju på en slant, annars kan det funka med ett Soundblaster också.
Det som är svårast är att det ska ha en ganska rak frekvensgång, för impedansen spelar det ingen roll alls.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 13:16

peetwa skrev:Egentligen så sitter det ju redan en preamp på mic-ingången på din dator.

Peetwa på tunn is skrev:Då det rör sig om rätt starkt ljud när man mäter så funkar det att mäta med kapseln direkt på mic-ingången. Har inte sett någon förklara nackdelarna med denna metod förutom att man tappar typ 10-20 dB och får sämre signal/oljudsförhållande. Men detta är inte på något sätt gränssättande om mätningen skall göras i en bostad i ett befolkat område med väder och vind.

mik ingången på datorn är gjord för att miken sitter ca 5 cm från munnen och därmed har du en ljudtrycksnivå a ca 100-105 dB. så mikförstärkaren har ca 20 dB, du behöver ca 3-40 dB för att få en vettig signal
annars får du riktigt dåligt signal till brus om du inte drar upp effekten. oavsett omgivningen.

värre är att denna förstärkaren har oftast en väldigt krokig frekvensgång. det går iofs att kalibrera. typiskt skär de neråt 50-100 hz och uppåt 10 khz och det ordentligt.

en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 13:23

rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 13:56

Då har jag beställt ett externt ljudkort. Tycker det kändes misstänkt billigt, fast det står inget utskrivet på sidan att det skall vara b-stock så jag förväntar mig ett standard(nytt). Lagerstatus är 1 st, så det finns ju en ganska stor möjlighet att jag har missat det.

http://www.thomann.de/se/terratec_phase ... tended.htm

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-12 14:56

Intressant kort för två mickar, för bara 1200:-.
Du får bli testpilot. :D

Var såg du lagerstatus? Det var väl varukorgen, du menade.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 15:11

Fel av mig, det var försäljningsenhet. (fan, då hade jag inte behövt ha så bråttom)

Jag vet att Naqref har köpt ett och hade det till salu på bagageloppisen på pK-träffen, bådar ju inte gott. :? Vet inte hans omdöme om ljudkortet.

Men samtidigt så kan ju alla skäl vara olika, hans behov är nog betydligt större än mina. Jag kollade på mätningar från tidningen Studios test och där verkar Terratec bättre än Presonus i mina ögon.

http://stutjanster.idg.se/laddaner/show ... itionID=24

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 15:17

Fjonkalicious skrev:
rikkitikkitavi skrev:en dedikerad förstäkrae är nästan det bästa.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en dedikerad sådan borde väl finnas på ett externt ljudkort?

Mvh

Filip

om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-12 16:08

rikkitikkitavi skrev:
om det är en mik förstärkare med fantommatning är det nog en rätt hyfsad förstärkare eftersom dessa används mera "proffsigt" . mikstärkaren i inbygda ljudkort, men även i mitt m-audio transit är för elektretmikar och har de bristerna.

Kan du fördjupa lite?
Är det skillnad på matning för elektretmickar och kondensator dito?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 17:36

Eletretmikrofonelement som tex Panasonic WM-61 o dyl kräver en bias matning om ca 1,5-10V för att driva den inbyggda FETen. Feten är kopplad till membranet och tjänstgör som impedansomvandlare (det går inte att mäta spänningen från membranet pga dess höga utimpedans)

Elektret mikrofonelement är en form av kondensatormikrofoner men med ett inbyggt dielektrikum (elektret) som gör att de inte behöver en hög biasspänning som äldre kondensatormikrofonelement.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Fantommatning är bara ett sätt att strömförsörja mikrofonen med sin inbyggda elektronik. själva mikrofonelementet , dvs ljud-spänningsomvandlaren kan vara av elektret , dynamisk etc .
Eller ger bias till en kondensatormikrofonelement.

Man kan alltså inte koppla en WM-61 direkt på en mik ingång med fantommatning utan att kolla vad den har för fantomspänning.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 18:43

Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 19:02

du kan inte koppla den direkt till mik ingången med 48V fantommatning, tyvärr. då går WM-61 sönder.

Skillnaden på Bias och fantommatning:

http://www.shure.com/ProAudio/Products/ ... ea_phantom

man behöver ngn form av elektronik mellan, typ några transistorer och motstånd samt zenerdioder. Notera att tex Behringer mikrofonoen ECM8000 är just ngn form av panasonic mikrofonelement med en förförstärkare som drivs av fantommatningen.

Se på detta:

http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ering.html

kolla på avsnittet
" Phantom powering electret microphone from phantom power"

Du kan också köpa/bygga en separat mikrofonförstärkare avsedd för elektreter och koppla mik-förstärkare-lineingång (ljudkort) . Så har jag gjort. Sök lite på forumet så finns det mycket skrivet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-12 20:51

Fjonkalicious skrev:Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?

Fantommatning av en elektretmikrofon kan göras på flera sätt. Här är ett exempel från Jörg Wuttke (Schoeps). Möjligen skulle zenerdioden ha en lägre hållspänning, mer än 10 V kan vara onödigt på en Panasonic-kapsel. Riktigt säker på att det ens fungerar för WM61 är jag inte. Det kanske krävs att den modifieras för att ge balanserad signal ut?
Bild
Egentligen är det ju enklare att inte använda fantommatning från mikrofonförstärkaren utan använda sig av ett batteri för att spänningsförsörja impedansomvandlarstegets JFET i kapseln. Det är i varje fall ett mindre antal komponenter som behövs. Just de populära Panasonic-kapslarna kräver mycket pill för att ge sitt bästa (läs gärna Siegfried Linkwitz artikel). De klarar väl att driva max 3 m kabel eller så. Vill man ha en mera utbyggd variant med Schopes-liknande utgångssteg blir det mycket finlir. Kan bli bättre än t.ex. Behringer ECM8000 (som har en liknande buffert men inte samma koppling för JFET:en).
Bild

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-12-12 21:23

Fjonkalicious skrev:Nu blev det rörigt. Vad behöver jag göra när jag kopplar min wm-61a till mitt terratec ljudkort?

Bara att fixa batterimatning, jätteenkelt!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 21:24

Men vafan, men kan jag koppla den direkt till min mic-ingång på min MacBook Pro?

Här går man och köper prylar för att slippa löda 700 grejor och sedan står man på noll igen.

:x

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-12-12 21:29

Fjonkalicious skrev:Men vafan, men kan jag koppla den direkt till min mic-ingång på min MacBook Pro?

Här går man och köper prylar för att slippa löda 700 grejor och sedan står man på noll igen.

:x

Det är inte så mycket att löda.
http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ering.html

Annars år du köpa en färdig mikrofon med fantommatning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-12 21:36

Lite tydligare hur man kan göra.
Bild

Frågan är om mikingången på Mac:en är basfiltrerad eller ej? Är rätt vanligt då dess användningsområde är tal.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-12 23:25

Det måste finnas något färdigt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 00:05

Vad händer om jag köper en behringer ecm-8000 då? Kan jag smälla i den rakt in i terratecen?
Har man tur så kanske man kan få på den på ordern till thomann om man snabbar sig?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-13 00:12

Lägg till två stycken, så kan du göra högklassiga inspelningar åt oss i stereo. :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 00:18

Den är väl i huvudsak en mätmik och inte inspelningsmik som jag förstår det?
Jag lämnar gärna över inspelandet till någon annan. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2009-12-13 00:25

RogerGustavsson skrev:Lite tydligare hur man kan göra.
Bild

Frågan är om mikingången på Mac:en är basfiltrerad eller ej? Är rätt vanligt då dess användningsområde är tal.

Jag testade att koppla enligt a i denna beskrivning, det funkade inte. Det kan ios ha varis skit bakom lödkolven. Men 9 volts varianten i min länk funkade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-13 00:31

Fjonkalicious skrev:Vad händer om jag köper en behringer ecm-8000 då? Kan jag smälla i den rakt in i terratecen?
Har man tur så kanske man kan få på den på ordern till thomann om man snabbar sig?

yes, det funkar. men om du kan löda på WM-61 kapseln, vilket är ett pilljobb kan du säkert löda ihop någon av kopplingarna så får du en mik lika bra som behringern :)

eller checka på http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=18

kodapa, antagligen var 1,5 V för lite spänning, jag har märkt att de vill gärna ha 2V min.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2009-12-13 00:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-13 00:34

Fjonkalicious skrev:Den är väl i huvudsak en mätmik och inte inspelningsmik som jag förstår det?
Jag lämnar gärna över inspelandet till någon annan. :)

Jo, men det kan vara bra att veta, att det går att göra fina inspelningar med denna mick också.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 00:52

rikkitikkitavi skrev:
Fjonkalicious skrev:Vad händer om jag köper en behringer ecm-8000 då? Kan jag smälla i den rakt in i terratecen?

yes, det funkar. men om du kan löda på WM-61 kapseln, vilket är ett pilljobb kan du säkert löda ihop någon av kopplingarna så får du en mik lika bra som behringern :)

eller checka på http://elektronikforumet.com/forum/viewforum.php?f=18

kodapa, antagligen var 1,5 V för lite spänning, jag har märkt att de vill gärna ha 2V min.

Det handlar inte om att kunna utan för min del handlar det om att få tag i prylarna. Ibland verkar det som att alla som är här på diy har 70000 olika motstånd och kondensatorer hemma. ;)
Jag har ingen el-butik nära och måste därför beställa allt via nätet. Man hamnar lätt i frakt/vänt-träsket. Dessutom är där så mycket lödande och pillande med massa annat i detta projektet(delningsfilter, nätdel). Jag är rädd att om jag haltar upp för mkt vid sådana här skitgrejor så kommer det ta onormalt lång tid. Därför känns 530kr som en billig utväg.
Förlåt om jag låter lite bitter,men fan vad man skall ha mkt då! :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 00:55

Mic:en har jag fått låna av peetis och det är han som lött den. Den lämnades över på väldigt mystiskt och hemligt sätt. Jätteroligt :)
En annan sak som också spelar in är min grundkompetens i elektronik, den är lika med noll. Därför vet jag knappt vad jag gör om jag gör en sådan grunka. Blir något fel så kan jag inte göra något utan hjälp härifrån och man kan inte begära att ni skall kunna ställa upp konstant. Samtidigt så är detta ett utbildningsprojekt för mig själv. Har man satt fan i båten så får man ta och ro han i land. :)
Mvh
F

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 11:46

Behringer ECM-8000 är fantommatad och går att köra direkt med Terratecen. Den är väl varken bättre eller sämre än Panasonic WM61 eftersom det är samma typ av kapsel. Ingen av dem är fullfjädrarde mätmikar. Däremot slipper man en massa pilljobb om man köper en färdig mik.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 12:06

Nu verkar det inte bättre än att den inte finns i lager. Hittar en massa andra som ser likadana ut, men utan någon vettig spec.

Denna låter billig och är billig, men jag har hittat mätningar som ser bättre ut än ecm8000.

http://www.thomann.de/se/superlux_ecm999.htm

Inga andra tips på en vettigt prissatt mätmik?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:33

Med en vettig korrigeringskurva går det fint. Bättre med en mik som beter sig på ett känt sätt och är väldokumenterad än något hokus-pokus.

Finns ju goda skäl till att vissa mikar säljs i stora antal..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 12:37

MagnusÖstberg skrev:Finns ju goda skäl till att vissa mikar säljs i stora antal..

Vilka då? :-)

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-13 12:43

emc8000 är en sådan
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 13:01

Den verkar vara slut/utgått på fler än ett ställe :(

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-13 14:17

Kör på Superluxen, du har ju garanti på den.
Låna sen en Earthworks eller Behringer och jämför/kalibrera, för att skingra all ovisshet.

Torde vara svinlätt att sälja om du vill byta upp dig senare.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-13 14:52

IBF acoustics mäter och tar fram en korrigeringsfil för 34 € enligt hemsidan. sedan tillkommer väl några hundringar i frakt.

superluxen duger fint till att börja med.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 16:14

Kanske lika bra att köpa en kalibrerad mik från Ibf Akustik, http://tinyurl.com/yasnxos ? Behringer/Superlux/Monacor etc. är väl alla sämre kopior av denna http://www.mbho.de/pdf/mbnm550el.pdf ?

Uppmätning (kalibering) kostar från 25 €.

http://www.hifi-selbstbau.de/index.php? ... iew&id=100

http://hifi-selbstbau.de/index.php?opti ... &Itemid=66

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 18:44

Nu fick jag käppar i hjulet, jag "råkade" köpa en Yamaha CR-2020. Så nu har jag knapert med pengar. Vad logiskt man tänker, I love it. :-)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 18:57

Jag sålde min CR-2020 1981!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 19:12

RogerGustavsson skrev:Jag sålde min CR-2020 1981!

Vet inte vad du vill säga riktigt. :-)

Att den är gammal och kass?

Gedigen och vacker är den i alla fall! :-D

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-13 19:17

Hehe.. så tokigt det kan bli.
2020:an är ju helt underbart designad, ett mycket fint samlarobjekt.

Tror Rogers Avatar i kombination med ett dylikt uttalande, lätt kan misstolkas. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 19:18

Jo, snygg är den. Var lite si och så med driftsäkerheten tills Yamaha byggde om mitt exemplar. Fungerar alla lampor?

Jag köpte den här i stället och har den kvar. Svårt med lampor var det men jag hittade hos Kjell&Co.
Bild

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-13 20:20

Tjaa, lamporna funkar, men lite knepigt. Mer om det i Vintage-delen.

Tillbaka till mic-problemet. Vad göra?

Det känns lite trist att köpa en mic som "kan duga till att börja med", då kan man ju lika bra köra något riktigt trist. Halvmesyrer är ju inte kul.

Nu är budgeten åtstramad ännu mer såklart. Jag har ju Panasonic-kapseln, kanske får göra en batterimatning till den ändå, mot min vilja.

Mvh

Filip

Edit:
Ragnwald skrev:Hehe.. så tokigt det kan bli.
2020:an är ju helt underbart designad, ett mycket fint samlarobjekt.

Tror Rogers Avatar i kombination med ett dylikt uttalande, lätt kan misstolkas. :D

Jovars, fast den är lite liten ;-) Min CR-3020 spelar i en annan liga. :-D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-13 20:43

Fjonkalicious skrev:Jag har ju Panasonic-kapseln, kanske får göra en batterimatning till den ändå, mot min vilja.

Antar att det redan finns någon späningsförsörjning i Mac:ens mikrofoningång. Den kan du väl i så fall använda? Möjligen finns där en basavskärning också och då blir det inget bra mätredskap.

Med Terratecen behövs endast ett 9V-batteri med anslutning, ett stycke skärmad kabel (en antennkabel går bra*) och en XLR-kontakt. Seriekondensator finns redan om den har fantommatning.

*Som min RS-mätare med extern kapsel.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/RS%20.jpg

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 00:20

Problemet är när man tittar på sådant här är att alla ser ju likadana ut och dom är säkerligen tillverkade på samma ställe. Den billigaste på Thomann är deras egna :

http://www.thomann.de/se/the_tbone_mm1.htm

Det finns inget mätt överhuvudtaget på nätet, man vet inte mer än det som står i den lilla snutten på sidan.

Intressant är att ECM-8000 är slut på hifi-kit med, men dom rekommenderar en annan mic som heter samson MM-1. Just det, samma modellnamn som T-bone.

Här finns några beggade, absolut dyrare än vad jag tänkt mig och om man kollar på sidan så är korrektionsgraden väldigt stor(var korrigeras normalt mic:ar?). Men så är det kanske med alla mic:ar, jag vet nada?

http://www.blocket.se/lund/Externt_ljud ... ca=1_5&w=3

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-14 01:57

Behringer ECM-8000 tycks finnas här.

http://www.mnaudio.se/default.aspx?main ... prodid=347

och här

http://www.hagar.se/catalog/product_inf ... ts_id/1158

och här

http://www.totalljud.se

Ring och hör.

Annars köper du Superluxen, jag lovar att köpa den av dig om du sen vill byta upp dig.:wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-14 08:44

Det finns förstås redan trådar om mätmikrofoner, en av dem, http://tinyurl.com/yczuodg

http://www.johncon.com/john/wm61a/
http://tinyurl.com/cck4u6

Det är i vilket fall stor spridning mellan exemplaren av de där billiga mätmikrofonerna, här finns ett större antal ECM40 och ECM8000 uppmätta, http://tinyurl.com/ydta25m och här några till http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/mea ... hones.html

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 09:27

Tackar alla som givit så mycket bra info angående mic:ar. Nu har jag tagit ett dusch-beslut om att jag kommer att mäta med Panasonic-kapsel+ Macbook Pros egna mic-ingång(Intel HD Audio). Jag har mätt med den inbyggda mikrofonen en gång och då såg jag inget som verkade vara basavskärmning.

Vidare har jag ju köpt ett externt ljudkort för att kunna mät ut f0 bl.a.

Under projektets gång kommer det säkerligen att inhandlas en mikrofon och då har jag bra underlag.

Men nu går projektet vidare, under veckan kommer provlådan att snickras ihop medans jag väntar på mitt paket från Thomann.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-14 20:00

Hurrakel! :D

Förövrigt tycker jag att det är starkt att integrera grejer man hittat bland kryddorna på Coop i sin mätutrustning.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 20:14

peetwa skrev:Hurrakel! :D

Förövrigt tycker jag att det är starkt att integrera grejer man hittat bland kryddorna på Coop i sin mätutrustning.

Haha, ja det var länge sedan jag kände mig så smusslig. Men det var samtidigt galet kul. :-D

Om någon timme åker jag och mäter upp bitarna, sågar ev. lite.

Budgeten är åtstramad ännu mer eftersom jag körde morsans bil in i en dagkrok.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-14 23:50

Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-15 00:48

Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Tjabba Fjonkan, de e ba te å såg :)

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2009-12-15 13:57

Fjonkalicious skrev:Ikväll har jag varit och måttat bitarna. Kanske sågar imöra.. vem vet?

Mvh

F

Kom förbi så går jag loss med cirkelsågen...

Själv är jag helt inne på att bygga en möbel med integrerade/gömda basar så jag följer din tråd med spänning!

Filip

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 14:50

Nu har jag precis lämnat bildeve som säger att försäkringsbolaget vill ha 5 lök. Så nu är projektet decimerat rejält. Eller rättare sagt, det finns inga pengar för detta just nu. Jag kommer såklart fortsätta så långt jag kan med det jag har, dvs trolla med knäna. Mkt på g just nu, laga min gamla p1800es, fixa morsans bil, högtalare, sälja grejor, julfirande osv. Samtidigt har man öroninflammation, förkylning. Sågade mig i två fingrar igår med en fogsvans. Man har tur. Tack för erbjudandet glebster, jag lånar en festool av svågern. Mvh Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-15 14:55

Vad är det som är kvar i prylar och arbete?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-12-15 15:00

Fjonkalicious skrev:Nu har jag precis lämnat bildeve som säger att försäkringsbolaget vill ha 5 lök. Så nu är projektet decimerat rejält. Eller rättare sagt, det finns inga pengar för detta just nu. Jag kommer såklart fortsätta så långt jag kan med det jag har, dvs trolla med knäna. Mkt på g just nu, laga min gamla p1800es, fixa morsans bil, högtalare, sälja grejor, julfirande osv. Samtidigt har man öroninflammation, förkylning. Sågade mig i två fingrar igår med en fogsvans. Man har tur. Tack för erbjudandet glebster, jag lånar en festool av svågern. Mvh Filip

Ojoj, och här satt jag och tyckte synd om mig själv. Man har det alltså inte värst, och det värmde ju lite. jaja, det ordnar sig!

Jag fattade aldrig vad som inköptes på coops kryddavdelning, är det något jag också behöver?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 15:32

Nä, inte ens jag har det värst. En kompis råkade ut för en dansk idiot som slog han med en flaska i ögat och kommer därför med stor sannolikhet få porslinsöga. :(
Så man skall vara glad för det man har och inte gå ner i leran och sörja.
I kryddhyllan på coop hade peetwa gömt panasonic-kapseln som jag fick låna.
Dussin: tja, jag kan ju göra provlådan. Mäta frekvensgång på den samt mäta ut f0 med det nya ljudkortet. Sedan blir det nog tufft beroende på vad som händer efter löning. Men sedan skall ju delningsfilterna med lt-krets göras och det skall jag köpa komponenter till. Efter det blir det att göra 4 st baslådor i mdf osv. P1800:an är ganska hög prio och morsans bil högst i prio.
Hepp/f

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-12-15 16:05

Fjonkalicious skrev:Nä, inte ens jag har det värst. En kompis råkade ut för en dansk idiot som slog han med en flaska i ögat och kommer därför med stor sannolikhet få porslinsöga. :(
Så man skall vara glad för det man har och inte gå ner i leran och sörja.
I kryddhyllan på coop hade peetwa gömt panasonic-kapseln som jag fick låna.

Åh - sneaky Peetey!

har bara ryggskott själv, och börjar se mer och mer ut som min avatar. :cry:

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-15 16:18

Hur stora testlådor behöver du? Jag har en 20 liter som står och skräpar.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-15 18:18

peetwa skrev:Hur stora testlådor behöver du? Jag har en 20 liter som står och skräpar.

Jag har skräpmaterial så det räcker att göra provlådor. Tack för omtanken annars. Det är inte där pengarna skall läggas utan snarare längre fram.

Däremot kan man ju fundera på hur många provlådor man bör göra? Jag har tänkt mig att göra en provlåda som jag varierar storleken med sandsäckar enl. peetwamodell och som jag sedan mäter ut f0 och tillsätter LT på tills det ser bra ut.

När det ser bra ut har man ett recept på hur man kan göra 4 st likadana lådor i MDF.

Frågan är om jag behöver göra fler än en provlåda för att se hur dom fungerar tillsammans? Jag har tänkt mig att om en låda ser bra ut så ser alla bra ut och det enda som händer när man adderar 3 st är att man får mer bas och bättre spridning på basen i rummet. :?:

Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet :?:

Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.

Vidare så ligger väl integreringen på delningsfiltret att klara av.

Ang. mitt gnällande så skall man väl ta det med en nypa salt. Det enda jag säger är att det kommer ta längre tid än vad jag själv hade tänkt.

Mvh

Filip

Edit: Rasslade till i inboxen precis,alltid något roligt:

Du har foermodligen ivrigt vaentat på din bestaellning hos Thomann.

Vi aer glada att informera dig om att den har skickats idag.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-15 21:05

Fjonkalicious skrev:
Eller kan LT-höjningen multipliceras på ett oönskat sätt när dom placeras 4 st i ett rum så att man får en oönskad höjning i basområdet :?:

Jag trodde i min enfald att detta gick att justera med mängden effekt på slutstegen.

Med LT regleras endast tilten på kurvan. Hur starkt du vill att detta frekvensområde ska spela, gentemot topparna, justeras med en liten volympot på filter/LT-lådan.
Ju starkare du vill kunna spela hela systemet, desto försiktigare får du vara med önskat fp.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-16 15:52

Fjonkalicious skrev:Däremot kan man ju fundera på hur många provlådor man bör göra? Jag har tänkt mig att göra en provlåda som jag varierar storleken med sandsäckar enl. peetwamodell och som jag sedan mäter ut f0 och tillsätter LT på tills det ser bra ut.

När det ser bra ut har man ett recept på hur man kan göra 4 st likadana lådor i MDF.

Frågan är om jag behöver göra fler än en provlåda för att se hur dom fungerar tillsammans? Jag har tänkt mig att om en låda ser bra ut så ser alla bra ut och det enda som händer när man adderar 3 st är att man får mer bas och bättre spridning på basen i rummet. :?:

Varför ska du göra en massa provlådor ifall man får fråga?

Hade du tänkt provlyssna innan och sen lägga på LT, bara lite nyfiken?

För så som jag hade gjort är att göra simuleringar och primärt ta hänsyn till volymen och disten i lådan.
Alternativt ifall du har några mått som måste följas, när du är nöjd med detta bygger du en låda.
Mäter impedansen och räknar fram f0 och q0 och gör din LT krets.
Varför du inte behöver göra en massa provlådor är att LT kretsen kompenserar ju för Q och F0 värdena som kan vara en bit ifrån dina önskemål.

Att det kanske kan bli en lite oönskad höjning i basen kompenserar du genom att lägga till lite lägre ...runt 0,5 tror jag är lagom isåfall.
Du kommer ändå att gå djupbas plus moms så det räcker länge.
Sen så beror det på ditt rum också, är det öppet eller är det slutet och litet.
Då får du väldigt olika rumsstöd.

Patrik

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-16 21:17

Tack för inlägget Patrik. Tanken är att göra en provlåda. Det jag ställde som en öppen fråga var att dom det var nödvändigt att göra fler. Jag tror inte det, men jag var nyfiken om någon hade någon invändning.

Om du syftar till att jag kommer att testa ut olika volymer så har jag någon idé om att simuleringar inte säger hela sanningen och om jag mäter när lådan har olika volymer så kan jag se hur resultatet förändrar sig. Även om det vid det läget inte är LT-kompenserat så kanske man kan urskilja positiva/negativa egenskaper som framträder vid olika lådvolymer. Jag är nämligen inte säker på att utslaget är helt linjärt och det skulle vara intressant att se hur det beter sig.

Jag har ju egentligen fasta mått för den maximala storleken baslådan bör ha, men jag kan snickra ihop den på olika sätt. Genom att snickra en aningen mer komplicerat och annorlunda så kan jag göra innervolymen något större. Frågan är om detta merjobb kommer att ha någon egentlig effekt på slutresultatet och mitt nuvarande tillvägagångssätt ger mig ett någorlunda svar. Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion. Skulle man förlita sig på simuleringarna så är det väldigt enkelt, större volym->mindre LT->mindre dist. Detta tror jag iofs också min utvärdering kommer att komma fram till, men i detta sammanhanget så är det intressant att veta till vilken grad man förlorar kapacitet/liter.

Nu kan säkert någon erfaren byggare skriva att det inte kommer göra någon skillnad och att jag bör göra som jag har tänkt från början. Men samtidigt så tycker jag att detta är inte enbart för att få bas utan det är också ett sätt för mig att börja förstå vafan jag håller på med, för det vet jag inte riktigt.

Nu när jag skriver detta blir jag riktigt sugen på att bygga en optimerad sluten låda för att jämföra resultatet mellan den utan LT och en liten med LT och se om man kan höra någon större skillnad. Vi får se var projektet tar mig någonstans.

Min lägenhet är öppen och har inga slutna dörrar någonstans(förutom badrummet). Så det är ju ca 60 kvm i totalen och v-rummet motsvarar kanske 25-28 kvm av dom. Rummet funderar jag på att skissa upp, för jag är rätt säker på att jag spelar "på fel håll" i rummet. Fast samtidigt, det får ju se någorlunda ut med tycker jag.

Just nu tar jag det lugnt. Min svåger har fått snickförbud fram till julafton hemma hos sig. Alternativet är att stå ute och de senaste dagarna har det regnat och snöat. Det är julfest på fredag och min lägenhet ser fortfarande ut som en elektronisk verkstad. Tanken är att städa idag och imorgon. Helgen kommer nog vigas åt bakfullhet och fix med P1800:an. Vi får la se.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 08:44

Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>

I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 09:41

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:<snip> Jag har någon tanke om att ha så lite LT-kompensation som möjligt för att undgå distorsion.<snip>

I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?
Har det gjort några tester av typen: 10% knappt hörbar, 20% skönjbar, 30% störande osv?

Jovars, fast det är inte så farligt. Lite jobbigt vid 160 dB bara :D

Från Slaiths tråd:

Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 11:03

Fjonkalicious skrev:Jovars, fast det är inte så farligt. Lite jobbigt vid 160 dB bara :D

Från Slaiths tråd:

Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring

Men dom där siffrorna gäller ju bara om jag sitter inuti högtalaren. Det gillar inte frugan när jag gör :lol:
Jag skulle inte ha något emot att ha tillgång till 160dB vid 15-20Hz. Men vilken dist går det att stå ut med? Det är det jag undrar över.
Vet att jag vid högre frekvenser tycker dist är jobbigt, men vid låga har jag inte känt samma sak. Är jag ute och cyklar nu så får ni väl räta upp styret åt mig till den smala rätta vägen :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 12:24

2-ch skrev:I basområdet hörs väl inte disten så bra, men hur hög ska den vara för att vara en faktor att ta hänsyn till?

2-ch skrev:Vet att jag vid högre frekvenser tycker dist är jobbigt, men vid låga har jag inte känt samma sak.?

Om distorsionen är för hög hör vi övertonen starkare än grundtonen. Då faller väl lite av vitsen med en utvidgad lågfrekvensåtergivning?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-17 13:33

RogerGustavsson skrev:Om distorsionen är för hög hör vi övertonen starkare än grundtonen. Då faller väl lite av vitsen med en utvidgad lågfrekvensåtergivning?

Jo men begreppet "för hög" är ju ett mjukt värde, var hamnar vi på ett ungefär i siffror? Eller är det en sån där sak som "det beror på...".
Har jag förstått dig rätt när jag läser det som att: övertonerna går så högt upp i frekvens att det är där disten blir jobbig?
(lovar att snart lämna tillbaka tråden till fjonken :wink: )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 13:41

Vet inget om några siffror... Brukar det inte i den engelskspråkiga världen talas om "doubling" när andratonsdisten blir hög och "tar över"? I vilket fall är det ganska vanligt i många högtalare, inte minst typ Magneplanar där den asymmetriska uppbyggnaden ger ganska tydlig andratonsdist vid hög nivå i basen. De större modellerna med stora membranarealer är där klart bättre och dagens toppmodell är ju push-pull.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-12-17 16:48

Jag skulle tro att det går nog alldeles utmärkt att ha en dist på 3% i lådan kanske ändå mera.
Lite som 2-ch är inne på, disten är ju inne i lådan. Hur mycket som hörs eller hur störigt det är har jag ingen aning om.
Vet inte ifall någon har testat heller.

Kollar man tex på sunfire, en låda på 30x30x30cm och ett element med kanske 18-20mm slag en väg, nu har jag inte koll på dist siffror.
Men den är inte låg det kan jag inte tänka mig, och alla distsiffror som jag räknar med i mina simuleringar är vid full utstyrning.
Ju fler basar man bygger och kör samtidigt dest lägre blir ju dist siffrorna vid "normal" drift.

Men eftersom fjonk ska köra med 4stycken lådor, så tror jag inte att det ska vara några problem.
Du kommer kanske inte alltid att utnyttja maxSPL och slaglängd.

Patrik

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-12-17 17:52

vi verkar ha väldigt hög tolerans för dist i basområdet. men de som lyssnat på väldigt lågdistande bassystem menar att det finns otroligt mycket att hämta i det området. Så förbättringen verkar höras även om toleransen för "dålig" bas är hög.
Men 160db vid 20hz i rum kan du nog fetglömma. 12 sls i totalt 660liter ger 120db vid max konutslag. du behöver flera tusen basar för att komma upp i 160db..

exakt vilken dist vi kan stå ut med i basen vet jag inte. vet inte om det disskuterats på forumet. Det har pratats om total dist dock. Svante la upp flera olika versioner av en låt med olika mycket dist pålagd. Jag har lyssnat lite gran på de musiksnuttarna och börjar inte reagera fören vid ganska hög total dist.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-17 18:25

Jag har definitivt inga planer på 160 dB, jag var erotisk.

Däremot kan det vara intressant att när väl provlådan är färdig, att mäta disten då. (Om man nu kan). Info om detta mottages gärna.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-17 19:19

Siffran 15 nämndes i en tidigare tråd som ett minimum när det gäller pumpvolym i förhållande till lådvolym om låg distorsion från den inneslutna luften ska uppnås. Om lådan är på 15 liter bör den pumpade luftens volym vara mindre än 1 liter. För riktig bra resultat nämndes väl långt större siffror? Behövs det inte förflyttas 6 liter för att få ut 110db vid 20Hz?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-23 17:24

Idag var jag och hämtade ut mitt ljudkort iaf. Thomann hade skickat det i en låda som var ca 4 gånger så stor som ljudkortslådan.

Har bara haft uppe och pillat på det, inte kopplat in. Känns gediget i metall, tyngre och rejälare än vad jag förväntat mig.

Min svåger har haft sågförbud t.o.m. julafton, men serru snart är den jädra dan över och då kan vi köra på igen.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-29 23:38

Följande har hänt idag och tidigare(min bror är på besök så jag försöker tillbringa en hel del tid med honom):

Provlådan snickrad med öppet "lock".
Fräst hål för basselibasen.
Kopplat in Terratec ljudkortet.

Skall leta stenull, vet att svågern har någon därhemma, men det är nätat.

Ang. Terratec så har jag följande kommentarer:

Känns väldigt o-mac:igt mjukvaru/drivrutinsmässigt(ointiutivt)
Stödjer nog inte AISO-drivers i Mac (frågan är om något kort gör det?)
Blåa dioder på framsidan(skottpengar på det)
Kunde varit mer must i hörlursförstärkaren

Men det var billigt och det verkar brusfritt och låter vettigt.

Nästa steg är att få i stenull, skruva ihop lådan, i med en bas, koppla lite osv. Skall även installera ljudkortet i win-miljö på mac:en för att kunna mäta i ARTA och Tombstone.

Det går sakta framåt alltså!

Mvh

Filip

Edit: Angående mikrofonen. På detta ljudkortet kan man slå av/på fantommatningen med en knapp på framsidan. Innebär det att jag kan t.ex. mata in kapseln med fantommatningen avstängd och spela in med den :?: Vore intressant att veta :!:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2009-12-30 02:21

Jag har 2 skivor stenull (markskivor), kanske 3 över från gamla projekt. Vilken densitet var du ute efter?
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-30 09:49

Nahaz skrev:Jag har 2 skivor stenull (markskivor), kanske 3 över från gamla projekt. Vilken densitet var du ute efter?

Det är jag osäker på. Jag skall kolla vad svågern har, annars kontaktar jag dig. Jag har grejor som skall levereras till en kompis i dina trakter.

Schysst!

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-01-13 10:42

Bump :) Waz happening?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 10:46

Det som händer för närvarande är att jag skall rota fram lite stenull på ett enkelt och billigt sätt. Vidare väntar jag på komponenter till delningsfiltret som sedan skall lödas. Behovet av ny lödkolv är stort, vad skall man ha?
Sedan är det "bara" att smälla ihop och börja mäta antar jag :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-01-13 10:54

Har haft min blåa weller[s]man[/s] av enklaste typ i 20 år, den fungerar fortfarande utmärkt och jag har flera utbytesspetsar kvar. Det enda jag saknar är en vettig hållare. Så se till att den du köper har en.
Bild
*edit namnfel

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-13 13:02

Min från hifikit välter på grund av sladdens vikt. Skulle iof enkelt gå att fixa genom att sätta något tungt under men ämnå.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-13 13:41

Tillförlitliga lödstationer, är inte billiga.
Jag vill veta exakt vilken temp jag har på spetsen, för olika arbeten.
Ena stunden en IC-krets i nästa en högtalarterminal.

Har haft min Weller i 25 år, utan problem, från finarbeten med förstoringsglas till jobb med bilen ute i duggregn.

Ny, handlar det om minst 2000:- 3000:-, men begagnade syns ofta på Tradera, till mindre peng.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 22:24

Fjonks nuvarande multi-status:

:D : har världens bästa elprylsleverantör, fem stjärnor!
:? : hur i h-e skall jag få ihop alla dessa små grunkorna?
:twisted: : skam den som ger sig

Projstatus:

Har det mesta för att löda filter. Skall fortfarande leta stenull. Mina monosteg är på ingång och landar nog här i helgen! :-)

Saknas:
Ny lödstation
Tålamod
Stenull
Lite elgrunks

En av dessa punkter tål att utredas lite mer, nämligen lödstation. Ragnwald har säkert rätt, men vi enkla män med små plånböcker och småsnåla hjärnor försöker ju alltid ta senvägar. Så vilken senväg kan man ta: Fultema, Kras-i-sjön eller Skäll&co?

Eller något annat förslag. Jag hade velat kunna ställa temp, byta lödspetsar, bra ställ med svamp. Vad det står på den skiter jag i så länge funktionen och kvalitén är god.

Mvh

Filip

Edit: Inga monosteg denna helg. :-(

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-13 23:41

Jag har en station från Kjelle som du kan låna... :roll:

EDIT: En såninga här;

http://www.kjell.com/?item=40065&path=

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-13 23:48

Glebster skrev:Jag har en station från Kjelle som du kan låna... :roll:

En kompis har erbjudit mig att låna hans Ersa :-P Det är nog en fin sak, men lånar jag den så kommer den bergis gå sönder, det är väldigt likt mig. Dom är inte billiga, minst 2000 för en station.

Därför funderar jag på att skaffa en som man kan ha själv. Löder gör man ju i tid och otid tycker jag.

mvh

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-13 23:56

Låter som du gör rätt i att skaffa en egen om det ska löddas i tid och otid... :wink:

Hur har du tänkt etsa kort till LT-krets?

EDIT: Stenull har dom på Optimera HBG i 3 pack. Funkar finfint till absorbenter med. Men du kanske söker en billigare lösning...?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-14 00:01

Glebster skrev:Låter som du gör rätt i att skaffa en egen om det ska löddas i tid och otid... :wink:

Hur har du tänkt etsa kort till LT-krets?

EDIT: Stenull har dom på Optimera HBG i 3 pack. Funkar finfint till absorbenter med. Men du kanske söker en billigare lösning...?

Kan kika på Optimera imorgon, även om jag ogärna stödjer dom, gillar inte deras sortiment. Tycker det är svårt med bra järn/trävaruhandlare i stan faktiskt.

Jag har delningsfilter som skall lödas, på dom finns det LT-krets. Jag har ett LT-kort liggandes också från SlaitH på forumet. Vill det sig väl med mina andra kort och du behöver ett så kan du få det.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-14 00:07

Fjonkalicious skrev:Kan kika på Optimera imorgon, även om jag ogärna stödjer dom, gillar inte deras sortiment. Tycker det är svårt med bra järn/trävaruhandlare i stan faktiskt.

Jag har delningsfilter som skall lödas, på dom finns det LT-krets. Jag har ett LT-kort liggandes också från SlaitH på forumet. Vill det sig väl med mina andra kort och du behöver ett så kan du få det.

1. Du har PM

2. Oooh, ett sånt kort tages gladeligen emot!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-17 16:58

Duger vanlig lampsladd som internkablage?

Jag skall mäta impedansen senare med arta och jag undrar om det har någon påverkan vilken sladd man har den korta biten?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-17 17:06

Du kan inte få tag i EKUA?

Var inte se neurotisk över internkablaget till basmodulerna.
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-17 17:13

Fy fan vilket jävla pris det det var på den dom är tamefan inte kloka en lika dan kan man köpa för 109kr

http://www.sagitta.se/hulodut.html

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-17 18:14

boom skrev:

Fy fan vilket jävla pris det det var på den dom är tamefan inte kloka en lika dan kan man köpa för 109kr

Något skall dom väl ha för att dom har en butik mitt i stan och har schyssta öppettider och att man får grejen rakt i näven samt att man kan gå ner och byta när man vill. Jag har 200m till Kjelle och då betalar jag hellre mer än att sitta på röven och vänta på något paket som alltid blir levererat till fel ända av stan.

Sen vet jag inte om man kan säga att det är "ett jävla överpris" när det skiljer 42 kr? :roll:

Nåväl, tipsa om bra lödstationer istället, jag tycker att de flesta har för tjukk penna, finns det ingen med smalare penna till rimlig peng?

Mvh
Filip

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-01-17 18:43

Fjonkalicious skrev:
boom skrev:

Något skall dom väl ha för att dom har en butik mitt i stan och har schyssta öppettider och att man får grejen rakt i näven samt att man kan gå ner och byta när man vill. Jag har 200m till Kjelle och då betalar jag hellre mer än att sitta på röven och vänta på något paket som alltid blir levererat till fel ända av stan.

Sen vet jag inte om man kan säga att det är "ett jävla överpris" när det skiljer 42 kr? :roll:

Nåväl, tipsa om bra lödstationer istället, jag tycker att de flesta har för tjukk penna, finns det ingen med smalare penna till rimlig peng?

Mvh
Filip

Håller med! Kjelle kan man alltid lita på. Bra produkter, bra service och aldrig nåt knussel när man vill lämna tillbaka eller har problem. Det är i mina ögon enkelt värt några tior.

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2010-01-17 22:21

Jag gillar också Kjelle men just den där lödkolven är Crap. Jag har en sådan. Den blir trots hög uppgiven effekt inte tillräckligt varm för gamla/stora lödningar, spetsen vill gärna lossna från sin infästning mm.

Vi är flera på forumet som har haft problem med den - välj ngt annat!
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-17 22:25

Jag fluktar på den dyrare med LED-display. Fast hellre hade jag velat ha ett bättre märke med smalare penna för rimlig peng.

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2010-01-17 22:40

Jag fluktar på:

Weller hos Conrad för dryga tusenlappen

Min pappa har haft en Weller i 25 år - lika bra nu som när den var ny.
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-01-17 23:39

Varje gång jag öppnar denna tråden hoppas jag få se bilder på feta NHT-basar och varje gång blir jag besviken... Kom igen nu! :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-19 00:05

Det här projektet börjar göra mig riktigt trött. Nu har jag äntligen skruvat i elementet. Jag har satt dit en billig klämterminal från kjell&co för att enkel kunna koppla i och ur baslådan. När elementet väl är på plats så tryckte jag försiktigt på konen för att se så att allt verkade ok. MEN icke. Det pyser ur terminalen, genom klämhålen. Fakk.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:10

Sådanna terminaler är det ju nästan dödsstraff på att använda ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-19 00:14

MagnusÖstberg skrev:Sådanna terminaler är det ju nästan dödsstraff på att använda ;)

Jo, det är ingen höjdare. Men samtidigt så är dom snabba att koppla i/ur samt billiga. Står ju inte att dom är otäta på beskrivningen direkt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-19 00:28

Så sant :(

Det går dock minst lika snabbt med bananförsedda kablar ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-19 00:35

MagnusÖstberg skrev:Så sant :(

Det går dock minst lika snabbt med bananförsedda kablar ;)

Jag har inte kommit så långt i min faktiskt.se-förvandling. Jag är en motståndare, inga SLS, inget 208, inga bananer ...............än.

Vad gör jag nu? Jag guckade dit skitterminalen rejält med massa guck.

(tills jag fixat en ny lödstation så vägrar jag löda bananer)

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-01-19 00:54

Fjonkalicious skrev:Det här projektet börjar göra mig riktigt trött. Nu har jag äntligen skruvat i elementet. Jag har satt dit en billig klämterminal från kjell&co för att enkel kunna koppla i och ur baslådan. När elementet väl är på plats så tryckte jag försiktigt på konen för att se så att allt verkade ok. MEN icke. Det pyser ur terminalen, genom klämhålen. Fakk.

Tryck in smältlim i dom. Brukar gå att täta från utsidan också, men om du ska använda bananer så får du trycka dit en sån fort, annars blir det ont om plats sen. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-19 01:05

Har ingen smältlimspistol. Men som tack för tipset och på tidigare förfrågan så kommer här två bilder på den fulaste provlådan i mannaminne. Som dessutom muspruttar. Kodden.

Bild

Bild

Den observante ser att fräsningen är för stor. Det är medvetet gjort för att även andra element skall passa, SLS är några mm större i korgen än NHT.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-19 01:14

Har du låtit lådorna ligga i ett upphålsrum på en högstadieskola? Tyckte mig kunna uttyda björklöven suger och ring 0783-234281 för en skön stund. :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-19 01:16

peetwa skrev:Har du låtit lådorna ligga i ett upphålsrum på en högstadieskola? Tyckte mig kunna uttyda björklöven suger och ring 0783-234281 för en skön stund. :P

:lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-19 01:20

Fjonkalicious skrev:
Den observante ser att fräsningen är för stor. Det är medvetet gjort för att även andra element skall passa, SLS är några mm större i korgen än NHT.

Aha, tror jag förstår.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-19 08:55

peetwa skrev:Har du låtit lådorna ligga i ett upphålsrum på en högstadieskola? Tyckte mig kunna uttyda björklöven suger och ring 0783-234281 för en skön stund. :P

Hehe, när man gör fula lådor så har man full rätt att kladda på dom. :P

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-24 14:20

Den senaste nyheten är att jag har köpt lite mer effekt. Kan liksom inte låta bli. Ett försteg slängde med i slängen också. Visste inte riktigt var jag skulle skryta om mitt nya inköp så det fick bli här. Det som har inhandlats är slutsteg Acurus A250 och försteg Acurus L10 och med på köpet följde en Audioquest RCA kabel. Min första dyrkabel :P Känns betryggande att säljaren visade för mig var pilarna satt och vilken riktning den skall monteras. 8)

I vilket fall. Jag köpte detta steg efter att ha läst Meanmachines slutstegstest samt läst lite vad Nattlorden skrev om Acurus. Skall vara gott med effekt iaf, 2 x 250 watt. Var exakt steget kommer att användas är i skrivande stund oklart.

Försteget kom med på köpet och var initialt inte tänkt att behållas eftersom det inte har fjärr. Men efter att ha känt lite på det så är jag sugen på att behålla, det har mkt fin känsla i rattarna. Sen att ingen av enheterna har blåa dioder känns som en välsignelse, TACK!

Säljaren sålde detta och behöll en integrerad Thule, vilket för mig är lite knepigt. Thulen var kopplad till ett par (vad jag kunde bedöma) B&W 803s.

I vilket fall, det känns som ett kul köp i grannlandet.

Lånar en bild från internetet.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-24 14:22

Du börjar få många slutsteg nu..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-25 20:10

Nu med dcx-2496

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-01-25 20:38

Fjonkalicious skrev:Nu med dcx-2496

Det kommer bli många sena nätter med skruvande ;)

Se till att skaffa kabel så du kan ansluta PC:n och använda programvaran.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 21:11

Säg till om du vill ha lite "hands on" hjälp. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-25 21:46

peetwa skrev:

Säg till om du vill ha lite "hands on" hjälp. :)

Tack! Får tanka ner manualen. Säljaren visade mig lite och det verkar ju supersmutt och enkelt.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-25 21:49

Ja, det är rätt enkelt faktiskt. :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-01-26 08:31

Så du hann före mig med att skaffa en 8) Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-01-26 09:47

2-ch skrev:

Så du hann före mig med att skaffa en 8) Ska bli intressant att höra vad du tycker om den.

+1

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-26 09:54

Underbar grej det där. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-01-26 10:01

Hur är det nu... funkar den lika bra till basreflex?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-01-26 10:05

Självklart.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-26 11:04

Fjonkalicious skrev:Den senaste nyheten är att jag har köpt lite mer effekt. Kan liksom inte låta bli. Ett försteg slängde med i slängen också. Visste inte riktigt var jag skulle skryta om mitt nya inköp så det fick bli här. Det som har inhandlats är slutsteg Acurus A250 och försteg Acurus L10 och med på köpet följde en Audioquest RCA kabel. Min första dyrkabel :P Känns betryggande att säljaren visade för mig var pilarna satt och vilken riktning den skall monteras. 8)

I vilket fall. Jag köpte detta steg efter att ha läst Meanmachines slutstegstest samt läst lite vad Nattlorden skrev om Acurus. Skall vara gott med effekt iaf, 2 x 250 watt. Var exakt steget kommer att användas är i skrivande stund oklart.

Ändrar du dig, så hör av dig... skulle mycket väl kunna tänka mig att plocka upp kombon i ett sån't läge.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-03-30 08:35

Hur går det i verkstaden? Är projektet nedfryst eller undanhåller du bara bevisen för oss.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-03-30 09:09

Han är upptagen med förstudie till projekt Fjonkalicious junior. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-30 12:41

mkt annat på g. Jobb, dam, p1800an, 'ny' bil, äldre ren. Obj. Osv. Men en dag så...

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-03-30 12:54

Fjonkalicious skrev:mkt annat på g. Jobb, dam, p1800an, 'ny' bil, äldre ren. Obj. Osv. Men en dag så...

Hmm, undrar vad som tar upp mest tid :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2010-03-30 13:22

Fjonkalicious skrev:mkt annat på g. Jobb, dam, p1800an, 'ny' bil, äldre ren. Obj. Osv. Men en dag så...

Jojo, slacker... ;)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-30 16:32

johaneriksson skrev:

Hmm, undrar vad som tar upp mest tid :wink:

/Johan

Det finns en viss prioritering ja. Vi får hoppas att den ger utdelning!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-03-30 18:28

Glebster skrev:

Jojo, slacker... ;)

Vet du hur mycket uppmärksamhet en äldre ren kräver?

Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-30 20:13

HAHA.. skrev från telefonen. Äldre renoveringsobjekt skall det vara :-D

Stora framgångar idag, p1800an startad och PROVKÖRD. Gick som en pingla och charmerade mig för 78003:e gången. Volvo, det är grejor det.

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-03-30 20:24

men kan vi inte få en bild på p1800an då, jävligt fet bil och jag menar det händer ju ändå inte mycket på basfronten :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-30 20:37

80-talet skrev:men kan vi inte få en bild på p1800an då, jävligt fet bil och jag menar det händer ju ändå inte mycket på basfronten :roll: :wink:

KÖP DEN! Den skall säljas. Därför jag fixar med den... har skaffat en vw polio istället.

Man får 2 st slutkörda MacAudio 8 tummare där bak, med slutkörda skumkanter samt skitkasst slutsteg med på köpet(ej installerat av mig).

Har bilder skall bara leta...

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-03-30 20:39

ger du mig en hundring och nycklarna så kommer jag o hämtar :wink: jag har för fan inte ens körkort :D

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-30 20:46

Bild

Bild

Mobilbilder :x

Den gör sig alltid bättre på bild än IRL. Är döpt till Pamela och skall som sagt säljas.

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-03-30 22:51

Det kan vara en av världens snyggaste bilar.

Användarvisningsbild
OliverBjuhr

Inläggav OliverBjuhr » 2010-03-30 23:08

p1800 kombi.... nice :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-30 23:43

peetwa skrev:Det kan vara en av världens snyggaste bilar.
+1
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-31 02:48

Jag visste inte att de kunde göra så snygga bilar i Kina :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2010-03-31 07:13

Snygg bil, hade jag haft garage hade jag lagt ett bud. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-03-31 07:22

Åh... ES modellen. Den hör till en av de snyggaste bilar som gjorts, och då ska ändå tilläggas att jag inte är någon Volvofantast. Men den här modellen är jätteläcker, behåll den vetja.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-03-31 08:18

2-ch skrev: behåll den vetja.

No can do. Den är fullt intecknad och skall säljas. Har inget garage och där är en del fix på den. Jag har kört många mil med den men nu är det bättre att passa den vidare. Dessutom har jag ju skaffat rånbillig Polio 1.4. Kommer väl dubbelt så långt på samma mängd soppa som P1800:an.

Bild

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2010-03-31 19:23

alltså den va ju galet snygg!! lite sugen blir man allt...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-04-01 10:21

80-talet skrev:alltså den va ju galet snygg!! lite sugen blir man allt...

Ja Polio 1.4 är en dräpare :lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-19 20:10

Thinking about givin' in. NHT-basarna kan ev. förpassas vidare till någon som också förstår deras potential.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-19 20:17

Dude I´m up. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-19 20:17

Vad skulle du ha för Volvon, NHT:arna samt Acurus-stärkeriet sade du?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-19 20:18

Volvon är såld, handpenning inkasserad.

Får inte lov att annonsera här. Kanske dyker upp i medlemstråd istället.

Återgå till DIY-forum