Moderator: Redaktörer
gnypp45 skrev:Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??
Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.
Fjonkalicious skrev:Islagsmutter är ju en lösning om man vill kunna ta elementet ofta. Se till att dra dit en klick lim på själva mutten innan du slår i den.
Jag har inte satt i/ur så många element. Monterade precis i mina Bremen 5,5: or i pK. Centrera skruven, däng till med en hammare, skruva med skrubbadragga, korsdrar. Klart o betalt som Patrik säger.
peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?
paa skrev:Är det inte för att du har för tjock och styv tätningslist under korgen som den buktar upp av spänningar?
Hifikits list är ju det som gäller.
peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
ribbon skrev:peetwa skrev:Är denna manövern möjlig även om man redan limmat baffeln?
Om du i efterhand kan komma åt att borra inifrån kan bara du veta.
Hålet för 5 mm islagsmutter borras först utifrån med 5 mm borr sedan inifrån med 6mm och med borrstopp för att inte borra djupare än nödvändigt.
En 5 mm islagsmutter slås inte i utan dras på plats med 5 mm maskinskruv med bricka mellan skruvskalle och MDF-skiva.
Att med tving försöka dra i en islagsmutter är dömt att misslyckas då muttern måste sitta helt rakt monterad för att fungera som den ska.
Adhoc skrev:Om det är klent med gods runt islagsmuttern, brukar jag dra in den i skivan med en skruvtving i stället för att slå den på plats. Ska man vara riktigt petig förborrar man med kvistborr som har samma dia som "plattan" på islagsmuttern (någon mm) för att få större anliggningsyta för limdutten.
LasseA skrev:Varför inte?
nolimitsoya skrev:LasseA skrev:Varför inte?
Jag är inte MÖ, men jag tycker det verkar ganska omständigt, totalt onödigt och riskerar läcka.
MagnusÖstberg skrev:peetwa skrev:Basarna har jag tänkt lägga på plats. Rita med en blyertspenna och senare borra med en riktig pelarborr. Sedna korsdra. Finns det något fiffigare sätt?
Nej, det är perfekt.
Det fungerar dock utmärkt att borra rakt ner med vanlig borrmaskin
Använd Hifikits tätningslist, men om du redan har den kan du ringa Larsen som har en tätningslist som är något tunnare och smalare vilket kan vara bra..
MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Gammal tråd men ändå...
Hur kan du göra en utvärdering om "elementet sitter lite på sniskan"?
Och, låter det helt OK/bra/super! så finns det väl ingen anledning att ändra infästningen, tänk om det blir sämre?
/ B
paa skrev:Bill50x skrev:MagnusÖstberg skrev:Tycker inte om inslagsmutter alls.
Sätter fast elementet lite på sniskan under utvärderingen och drar först fast det på "rätt plats" när det skall skruvas i för drift.
Gammal tråd men ändå...
Hur kan du göra en utvärdering om "elementet sitter lite på sniskan"?
Och, låter det helt OK/bra/super! så finns det väl ingen anledning att ändra infästningen, tänk om det blir sämre?
/ B
Han menar att elementet är vridet runt sin rotationssymmetriaxel så att skruvhålen ligger på annat ställe.
Det är nog bara med vävförstärkta membran som man kan mäta någon skillnad för olika vridningsvinklar.
Man vill väl inte skruva i/ur elementet många gånger i samma MDF-hål under utvärdering av dämpmaterial och inför slutliga monteringen av filtret osv, gängan i hålet kanske då nöts ut.
peetwa skrev:gnypp45 skrev:Hur vet man att man har fått spänningar i elementen??
Om du tänker använda maskinskruv och inslagsmutter från insidan så kom ihåg att säkra inslagsmuttern med en droppe superlim. Ingenting (jo möjligen att få ebola) är tristare än när en inslagsmutter lossnar och roterar med skruven.
Det "buktar" när man drar i det.
Bill50x skrev:Bill50x skrev:Det är därför jag just i detta nu är på väg och ska införskaffa islagsmuttrar. Med dessa på plats, fjäderbrickor under skruvskallen och en momentdragare kan man meka hur många gånger som helst utan att knäcka gängor/material.
Bill50x skrev:Bill50x skrev:Bill50x skrev:Det är därför jag just i detta nu är på väg och ska införskaffa islagsmuttrar. Med dessa på plats, fjäderbrickor under skruvskallen och en momentdragare kan man meka hur många gånger som helst utan att knäcka gängor/material.
Letade länge på webben men så visade det sig allt fanns på Clas Ohlson!
[ Bild ]
/ B
Perfector skrev:Vågar man rekommendera någon form av "gunk" som håller skruven på plats i muttern
Annars finns en liten risk att den långsamt skruvar ur sig av vibrationer.
paa skrev:Jag utgår från att du läst alla gamla goda tips på sidan ett i tråden också!
Bill50x skrev:paa skrev:Jag utgår från att du läst alla gamla goda tips på sidan ett i tråden också!
Jooo...
/ B
DQ-20 skrev:Man kan också lockas att dra onödigt hårt med metallgänga och insexnyckel. Islagsskruven börjar då att rotera och man kan helt enkelt inte lossa skruven längre.
Perfector skrev:Ett kanske konstigt förslag.
Mätt tjockleken på en Spax-skruv och förborra bara diametern på kroppen så tar spaxen ordentligt tag och håller elementet på plats.
spax använder en vågformad gänga som biter sig fast som sjutton.
Jag har aldrig haft någon som lossnat av vibrationer.
IngOehman skrev:Inslagsmutter är inte bara opassande för högtalare, det är även onödigt och ofta problemskapande.
Perfector skrev:Jag flurar på om muttern släpper, vilket kan hända om man råkar trycka till för hårt vid urskruvning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster