Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ino W85 som nämnts tidigare kan jag varmt rekommendera. Elementet spelar sanslöst rent och artikulerat![]()
Sen finns ju Scan Speaks 8", som Nagref använder. SD1-motorn har dubbla kortslutningsringar och låg dist.
AndersJ skrev:Max_HeadroomSå vitt jag vet säljer Öhman inte basar till folk som inte tidigare köpt sidosystem.
Som jag har förstått gäller det bara färdigbyggda basmoduler, löselement och möjligvis även basmodulerna om man snickrar själv får man nog köpa.
Max_Headroom skrev:AndersJ skrev:Max_HeadroomSå vitt jag vet säljer Öhman inte basar till folk som inte tidigare köpt sidosystem.
Som jag har förstått gäller det bara färdigbyggda basmoduler, löselement och möjligvis även basmodulerna om man snickrar själv får man nog köpa.
Då måste jag kolla detta närmare. Kanske är mitt sökande efter seriösa baselement för rimligt (?) pris över?
Kraniet skrev:förmodligen är det samma korg som seas men sen är nog konen specad annorlunda, magnetsystemet ombyggt och talspolen reviderad.. dessutom är förmodligen spider och gummiupphängning annorlunda..
så nja jag skulle nog vilja påstå att det inte är ett Seas-element..
Haakan_W skrev:Kraniet skrev:förmodligen är det samma korg som seas men sen är nog konen specad annorlunda, magnetsystemet ombyggt och talspolen reviderad.. dessutom är förmodligen spider och gummiupphängning annorlunda..
så nja jag skulle nog vilja påstå att det inte är ett Seas-element..
har du några specs?
matson skrev:Tycker att det är lite smått absurt detta med att ingen vågar redogöra för sina erfarenheter/mätningar av Ino-element(Morello undantagen). Vad tror ni skall hända? Skall Ingvar komma och ta er i örat och ta tillbaks elementen ni har köpt?
Haakan: Ingen annan har sagt det så jag kan ju lika gärna säga det.....att bygga om HFLS till en trevägare är ingen vidare idé.
Baselementet är valt för att kunna prestera en del bas ur en liten låda och priset för det är känslighet. Vill man bygga 3-vägare väljer man med fördel ett mellanregister istället som har högre känslighet, men ingen bas.
matson skrev:Morello använder ju sin bas inom det bafflade området och du hade väl tänkt att dela lägre?
Haakan_W skrev:vad ligger det på för ss 18w 8545 då?
Naqref skrev:Kan ju förtydliga att det blir extremfallet men så blir det när man delar så lågt (i förhållande till baffelstorleken). Ju högre man delar destu bättre kan man få det.
Haakan_W skrev:tycker det är väldigt onödigt att diskutera om vilken diskant 8":are som är bättre än den andra osv...
smaken är som baken....
AndersJ skrev:Vifas PL22WR-09-08 kanske kan vara något.
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=275
http://www.d-s-t.com/vifa/data/pl22wr09-08a.htm
Går att stämma av rätt lågt.
Haakan_W skrev:eftersom mina filterkunskaper är lika med 0, så kommer nu en dum fråga... hur kommer
hfls-1 filtret funka när man byter låda till basen?
Audiomanikern skrev:Haakan_W skrev:eftersom mina filterkunskaper är lika med 0, så kommer nu en dum fråga... hur kommer
hfls-1 filtret funka när man byter låda till basen?
- UpptäckA* gjorde att ingen besvarat detta! Har du tänkt dig ett aktivtFilter till 8"basarna?
Då kan du ju välja om du vill köra hfls-1orna fullrange eller dela även dessa aktivt, fast uppåt!
Kan vara positivt för hfls-1ornas ljudåtergivning ifall dess 6.5" avlastas nedåt och man måste
heller inte dela hfls-1orna uppåt vid samma frekvens som 8"basarna delas nedåt, utifall någon
annan frekvens-kombination skulle ljuda bättre!
Mvh A*
Audiomanikern skrev:Hej!
Nog bästa ändå! UpptäckA* ej läst tillräckligt noggrannt: 8"orna delas aktivt nånstans kring 80-90hz...
Vet inte hur mkt bas hfls1 har men "känns" som hfls1 + 8"bas delat vid 80-90hz kan ge lite väl mkt bas
kring 70-100Hz(?) Eventuellt dela 8" lägre, säg vid 70-60Hz(,50, 40?) men andra mer än en A*nnan kan!
matson skrev:Det aktiva filtret kommer behöva ha möjlighet till justering av Q-värdet för att faslägena skall stämma.
Jag tycker att det verkar vara stor chans att projektet blir mindre bra.
Mitt tips är att köpa 2st P18 till. Bygg en MTM som är sluten(för att få upp känsligheten). Bygg 2 basmoduler(hur stor låda tål du?). Köp ett aktivt 2-vägs filter + slutsteg.
matson skrev:Om du är intresserad av att fasläget skall stämma så bör du ha justeringsmöjligheter.
Klart att det går att bygga ihop allt till endast 2 högtalare! Mindre bra blir det dock(bas genereras med fördel från andra ställen i rummet än vad mellanreg och diskant gör).
Kraniet skrev:jag skulle nog börja med att byta ut HFLS.. Tyvär så tycker jag inte det är så mycket att bygga vidare på..
iofs finns det ju inget som hindrar att du bygger baslådor nu och byter ut HFLS senare..
Kraniet skrev:mina största invändning mot HFLS är väl just de ingående elementen..PL serien från vifa kan jag absolut inte förstå vad den ska vara bra till..
AndersJ skrev:Kraniet skulle Vifas P13 vara bättre än PL11 eller PL14 som mellanregister? Enligt Linkwitz uppvisade väl PL14 lägre dist än P13.
Kraniet skrev:Proac klonen är inte 8545.. hade det varit 8545 hade den nog låtit bättre..
Kraniet skrev:jag tror nog jag väljer CSX eller HDS 6" istället för PL18 alla dar i veckan..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster