http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 0x150.html
Moderator: Redaktörer
This Waveguide was adjusted in width and length to 13 cm (e.g., AL 130 8 Ohm) and 20 cm (e.g., AL 200 8 Ohm) loudspeakers.
celef skrev:jag såg i klang+ton att visaton nu har en vågguide som passar några av deras diskanter, det var väl en fin allahjärtansdagpresent från visaton till alla vågguidesentusiaster på forumet
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 0x150.html
celef skrev:jag tycker följande info är intressant, jag trodde nog att en vågguide dimensionerades för något specifikThis Waveguide was adjusted in width and length to 13 cm (e.g., AL 130 8 Ohm) and 20 cm (e.g., AL 200 8 Ohm) loudspeakers.
och så här sprider nämnda element
...
paa skrev:celef skrev:jag tycker följande info är intressant, jag trodde nog att en vågguide dimensionerades för något specifikThis Waveguide was adjusted in width and length to 13 cm (e.g., AL 130 8 Ohm) and 20 cm (e.g., AL 200 8 Ohm) loudspeakers.
och så här sprider nämnda element
...
Har dom mätt med baffeln fritt i luften, eftersom spridningen (i Richtdiagramme) skiljer i dom två riktningarna, trots att guiden är rund, medans baffeln är rektangulär?
Jonka_ skrev:Kan man få negativa effekter av en wg också? Alltså trots att det tillämpas på bästa möjliga sätt?
Jacro skrev:paa skrev:Jacro skrev:LeCleach and Geddes have set good starting points in the formulations for the basic waveguide, but there are next generation architectures that are being developed to address the remaining device and systems issues. - James
Could you point to one or two from that next generation?
And would you consider the DXT lens one of those, or how would you categorize that design?
Have you tried or seen other ways to fight HOM than the foam plug that Geddes has patented?
Sorry for the delay in answering... I've been busy this week.
As you know, to reduce HOMs one can either;
1) Design the waveguide in a manner that minimizes the generation of high order modes,
or,
2) Apply an absorption means to reduce HOMs that are generated by the waveguide,
or both, of course.
In the first case, if a waveguide is very carefully designed to minimize high order modes then the addition of the absorption foam does not provide a significant audible improvement.
Alternatively, when designing a waveguide, if one can gain an advantage of some desirable parameter (such as improved directivity control) by allowing high order modes to increase, then adding the absorption material can make a significant sonic improvement.
This second approach can be used to improve the DXT type structure, which is very good at directivity control, but due to its directivity control being created by using diffraction steps, it can generate more high order modes than some of the other, low diffraction types, such as Oblate Spheroid, LeCleach, or Iwata types.
A good source for DIY waveguides that are designed for low HOMs (or low Bessel modes) is Auto-Tech in Poland.
http://www.autotech.pl/pdf/audio_en.pdf
http://www.diysoundgroup.com/WaveGuides.htm
I have been working on new waveguide topologies that are based on an elliptical variation of the Oblate Spheroid.
Here is a similar approach, which is a “Quasi-Super Elliptical Oblate Spheroid”.
http://www.diysoundgroup.com/images/lar ... 0-N3_1.jpg
It is also available to DIY builders.
This device has two significant advantages over the standard Geddes type axi-symmetric Oblate Spheroid. The waveguide mouth termination is asymmetrical, so it does not exhibit the problems with on-axis high frequency dips in on axis amplitude response. It also allows closer center-to-center spacing with the woofer/mid, so vertical nulls in the response can be separated farther apart and allow a larger usable vertical listening window.
This is a good improvement over the axi-symmetric approach, but doesn’t maintain and ideal Oblate Spheroid form. While it is possibly the best overall design of the current state of the art waveguides, this one is still somewhat compromised compared to an ideal for, so that it can mount flush on a flat frontal cabinet surface.
The waveguides I have been working on follow a more precise rendition of an oblate spheroid formulation converted to elliptical form, which must be shaped in a manner that doesn’t conveniently mount to a flat surface, but offers even a further reduction in modal distortions.
(It is somewhat similar in appearance to the Iwata structures).
In terms of your question about alternatives to foam as a method of reducing HOMs, I am currently exploring different materials than the standard acoustic foam insert, as per Geddes. Ideally, to reduce HOMs more than the fundamental signal output, one would want to have a angular absorption greater than axial absorption, so I am exploring new materials that can have absorption calibrated in an angle dependent manner.
Some of the first work on minimizing this type of horn/waveguide distortion by using foam was pursued by Milton Putnam in 1980, as described in his US patent 4,381,831. In this case, the absorption foam was used mainly at the mouth of the horn and on any diffractive edges within the horn.
I can speak more to this topic if there is specific interest.
Warm regards,
- James
Nja, minsta dimensionen är ju mindre på visaton waveguiden, 150mm respektive 169mm på WG-300. Men visst är den större på bredden, den dimensionen är väl mindre kritisk i sammanhanget dock (om man bygger högtalare med större bredd än 220 mm såklart, annars får man kapa den till mindre dimension vilket ju borde fungera).celef skrev:den där wg300 är ingen höjdare, till och med taskig passform på den tänkta diskanten, visatons ser iallafall ut på bilderna att vara rejält mycket bättre, dock verkar den ju vara ännu större
DanNorman skrev:Hur passar WG300 till andra diskanter, typ seas?
Kraniet skrev:jag blev lite nyfiken så jag beställde hem en monacor wg.
den är väldigt stor. här är den bredvid ss9700 och seas g17.
Med lite modifikation går den nog att montera på 9700. vad det blir för resultat vet jag dock inte. För mig är den nog för stor i vilket fall. Skulle nog vilja ha en 8tums mid för att det ska gå ihop rent estetiskt för min del.
Nattlorden skrev:Vad är det jag skall titta efter som blivit tillräckligt ändrat (och åt något bättre håll) för att motivera användandet?
Jocke skrev:Nattlorden skrev:Vad är det jag skall titta efter som blivit tillräckligt ändrat (och åt något bättre håll) för att motivera användandet?
Målet är bland annat jämnare spridning på toppen. Det snackas en del om matchning till spridningen i lågpassen också...
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Nattlorden skrev:Vad är det jag skall titta efter som blivit tillräckligt ändrat (och åt något bättre håll) för att motivera användandet?
Målet är bland annat jämnare spridning på toppen. Det snackas en del om matchning till spridningen i lågpassen också...
Okej. Så egentligen är det fel sorts mätning att kika på då.. man vill ha snarare en rotationsplot från ekofri kammare för en flock olika frekvenser.
Jocke skrev:Nattlorden skrev: man vill ha snarare en rotationsplot från ekofri kammare för en flock olika frekvenser.
Det vill man nog men oj så omständigt!![]()
Nattlorden skrev:Jocke skrev:Nattlorden skrev: man vill ha snarare en rotationsplot från ekofri kammare för en flock olika frekvenser.
Det vill man nog men oj så omständigt!![]()
De flesta akustik-kurser på teknis har nog med det i en av sina labbar, det hade i alla fall vi... så LTH kanske man kan åka och sweettalk:a och få kört några plottar?
Jonka_ skrev:Kul att se lite resultat, kommer du följa upp det hela vägen i en konstruktion?
Nattlorden skrev:Okej. Så egentligen är det fel sorts mätning att kika på då.. man vill ha snarare en rotationsplot från ekofri kammare för en flock olika frekvenser.
Jocke skrev:Jonka_ skrev:Hejja hejja! Det går frammåt :) Kan man få både en orginalmätning och mätning du gjort i samma ruta? Så att man enklare kan se skillnaden?
Jag har inte lärt mig att göra bakgrunden transparent så jag kan lägga dem på varann ännu! ;-(
Jocke skrev:Det är möjligt att de hamnar över varann men det är inte var gång mätningen blir perfekt... Vill nog hellre lägga ihop dem efteråt... Transparent i paint? Hur?
Jocke skrev:Överlag känns det här väldigt bra. Jag har lagt de här åt sidan mer än en gång. Det finns lite oregelbundenheter... funderar på om mojängerna vid anslutningen kan orsaka dem...
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Överlag känns det här väldigt bra. Jag har lagt de här åt sidan mer än en gång. Det finns lite oregelbundenheter... funderar på om mojängerna vid anslutningen kan orsaka dem...
Varför ser det så oregelbundet ut Jocke?
Jocke skrev:Mätte igen för att få funktionen bekräftad. 3,3uF+8,2ΩΩ parallellt i serie med elementet.
Uppifrån och ned: 0°, 15°, 30°, 45° & 60°
MagnusÖstberg skrev:Funderar på om man skall ge sig på det här faktiskt:
http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm
MagnusÖstberg skrev:Det är 9700 som gäller!
21 (eller helst 25) mm djup passar utmärkt i min applikation. Vill inte heller ha mycket djupare, det är ju trots allt en 6,5"-are de skall jobba mot.
Jag tänkte mer på den tekniska lösningen, men en ny platta på diskanten är ju ett alternativ det också om det låter sig göras.
MagnusÖstberg skrev:Funderar på om man skall ge sig på det här faktiskt:
http://www.troelsgravesen.dk/ScanSpeak-waveguides.htm
Jonka_ skrev:Tycker det verkar väldigt intressant add modda med en sådan,
Finns det någon anledning för mig i mitt kommande golvhögtalarbygge att komplettera med en sådan tror ni? sett utifrån specarna
disk: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3743
mellan: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3718
Kraniet skrev:tittar man på JBLs spheroid oblate wags som de har på sina monitorer så är de ju rätt så grunda. Även Revels och Paradigms WGs är väldigt grunda och ovala.
Men hårda domes och ringradiatorer verkar klara sig bättre i WGs och horn. Är det vågutbredning och förmågan att stå emot den ökade belastningen som hornverkar ger som gör att de fungerar bättre i WG?
Hur tar man reda på hur vågen breder ut sig för att anpassa hornet/WGn?
MagnusÖstberg skrev:Ja, han har en jävla hals i början. Jag tror han prioriterat löptid i sitt projekt och valt en WG som fanns tillgänglig istället för en optimal
Det här är intressant läsning:
http://www.customanalogue.com/elsinore/elsinore_25.htm
Här nedan är en WG som är optimerad för form. En kombination mellan en WG och en hylla i konstruktionen, pi60:
Den mindre WGn ger dessutom möjlighet att placera elementen närmare varandra i vertikalled.
Jocke skrev:De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha?
Jocke skrev:adzer skrev:Jocke skrev:De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha?
Cajsa Warg:ism
På den här nivån är det väl lite stolligt att ta vad man har...?^^
Nattlorden skrev:Jocke skrev:adzer skrev:Jocke skrev:De andra elementen var väl Ino? Varför blanda in 9700 - det kanske är ett par Ino du ska ha?
Cajsa Warg:ism
På den här nivån är det väl lite stolligt att ta vad man har...?^^
Även då det man har råkar vara 9700?
Nattlorden skrev:Skulle 9700 kunna monteras i sådan waveguide måhända? Om man kan tjata till sig ett par utan element bakom dvs...
Jag är rätt säker på att du har rätt!adzer skrev:Fan Magnus jag tror inte du har lyckats stava mitt nick korrekt någon gång :p
Kraniet skrev:problemet med ovala WGs är att de är så svåra att tillverka. Jag vet inte ens hur jag ska kunna rita upp en sådan.
Utgår man från en rund WG med vanlig kvartscirkelprofil, denna ska sedan dras ut åt kanterna så rundningen förvrängs?
Det är inte helt trivialt..
MagnusÖstberg skrev:Reservdel eller center.
Jocke skrev:Hoppas du får det här att funka och blir lika glad och nöjd som jag är - annars får vi söka andra vägar!
MKronsell skrev:Ni har en här som håller på att tillverka en wg i kolfiber/epoxi..
Kan tillverka fler efter önskemål, den vi fixar form till nu är anpassad till Peerless HDS diskanten
MKronsell skrev:Ni har en här som håller på att tillverka en wg i kolfiber/epoxi..
Kan tillverka fler efter önskemål, den vi fixar form till nu är anpassad till Peerless HDS diskanten
Jocke skrev:MKronsell skrev:Ni har en här som håller på att tillverka en wg i kolfiber/epoxi..
Va kul! Är det till Anders? Han har visst lite speciella önskemål...^^ Räknar du på designen eller ska man fixa det själv?
Jocke skrev:Det låter för jäkla bra tycker jag även om jag ska prova att vinkla bak dem lite för att få lite tolerantare sweetspot...
MKronsell skrev:Läs längre upp, ni var många som hann skriva...
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Det låter för jäkla bra tycker jag även om jag ska prova att vinkla bak dem lite för att få lite tolerantare sweetspot...
Hur menar du Jocke? Utveckla
MagnusÖstberg skrev:Jag beställde tre stycken
MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för deras skull att de sover när jag går till jobbet
Edit: Nu trillade det in två mail. Ett där jag fick totalsumman, och ett där de upptäkt att vi inte har Euro i Sverige och erbjuder sig att avbryta ordern![]()
![]()
![]()
Idag när jag pratade med Microsoft fick jag frågan var i Great Brittain Sverige låg. När jag förklarade att det inte ligger där undrade de i vilken delstat i USA som Sverige ligger
MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för deras skull att de sover när jag går till jobbet
Edit: Nu trillade det in två mail. Ett där jag fick totalsumman, och ett där de upptäkt att vi inte har Euro i Sverige och erbjuder sig att avbryta ordern![]()
![]()
![]()
MagnusÖstberg skrev:Idag när jag pratade med Microsoft fick jag frågan var i Great Brittain Sverige låg. När jag förklarade att det inte ligger där undrade de i vilken delstat i USA som Sverige ligger
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag hoppas för deras skull att de sover när jag går till jobbet
![]()
![]()
Euron står ju bra till nu... kan väl inte vara några problem...?
![]()
![]()
Idag när jag pratade med Microsoft fick jag frågan var i Great Brittain Sverige låg. När jag förklarade att det inte ligger där undrade de i vilken delstat i USA som Sverige ligger
Nissep skrev:Och för den som vill läsa mer finns ju denna fina artickel:
http://sound.westhost.com/articles/waveguides1.htm
http://sound.westhost.com/articles/waveguides2.htm
Nissep skrev:
JoppJocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Usch vad jobbigt det var att betala företag i utlandet. Nu är det sent om sider iallafall gjort.
IBAN?
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:JoppJocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Usch vad jobbigt det var att betala företag i utlandet. Nu är det sent om sider iallafall gjort.
IBAN?
Tycker det brukar gå smutt om man får kompletta uppgifter.
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är dom på väg iallafall
Jäklar vad det satt långt inne.... känns som mental förstoppning!![]()
Ska bli kul att se om de håller samma kvalitet (gör de säkert) och att du får till det!
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu är dom på väg iallafall
Jäklar vad det satt långt inne.... känns som mental förstoppning!![]()
Ska bli kul att se om de håller samma kvalitet (gör de säkert) och att du får till det!
Jag ser fram emot det här med tillförsikt.
Får se om det behövs snidas till en adapter eller ny frontplatta..
Det känns så!kodapa skrev:Det betyder att det skeppas med häst och vagn!
Aerob skrev:Det är så det brukar se ut när man skeppar paket. Vill man att det ska gå en rakare väg får man välja express-alternativet, och betala därefter..
MagnusÖstberg skrev:Verkar vara helt galen logistik...
MagnusÖstberg skrev:Det här är väldigt mycket långsammare än när jag beställer från obskyra platser i USA. Och den frakten är billigare
Jocke skrev:Linz & Graz är tyska orter... det är nog ung som här och kanske rent av samma företag som utvecklat logistiken.
paa skrev:Jocke skrev:Linz & Graz är tyska orter... det är nog ung som här och kanske rent av samma företag som utvecklat logistiken.
Linz och Graz är väl två olika österrikiska städer?
MagnusÖstberg skrev:Nu är de hemma!
Helt otroligt, de hade minsann märkt att jag betalat för mycket, och skickat med kontanter motsvarande det i en söt liten plastpåse tillsammans med en liten mörk bit choklad![]()
PappaBas skrev:Kan du inte lägga kurvorna över varandra?
NiklasF skrev:Hittade denna lilla söta, kan man inte slänga in något skoj tror ni?
Martin skrev:Intressant! Hur ser det ut 30 och 60grader off axis? Det verkar bli en höjning vid 15kHz med wg, den kanske blir till en dip off axis?
Jocke skrev:Får väl ordna det själv då...![]()
Väl hemma - så här ser den ut:..
MagnusÖstberg skrev:Jocke skrev:Får väl ordna det själv då...![]()
...
Kul!
Jag är på bortaplan och har inte hunnit med. Du är ett föredöme Jocke
Användare som besöker denna kategori: GG412 och 18 gäster