Moderator: Redaktörer
Dartman skrev:För en fritt upphängd balk så minskar böjmotståndet* med kubiken på avståndet. Samma för en inspänd (som man kanske kan likna lådan vid).
Jag skulle alltså anta att en väl gjord stagning vinner över dåligt stagad tjocklek.
*eller ökar nedböjningen
/Jonas
PetterPersson skrev:- Rundgående stag är bättre än stag som går längs en sida
- Stag som går längs en sida är bättre än stag som går mellan två parallella ytor.
PetterPersson skrev:Som de flesta nu vet ger högt ljudtryck i lådan upphov till distorsion, så...
Någon får gärna hjälpa till med formeln för ljudtryck i lådan
Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Lådorna brukar bli tillräckligt tunga till de volymer som är aktuellt ifall man ser till att staga ordentligt. Ska du ställa basarna på sd-fötter vilken är det som rekommenderas så kommer lådan stå still i vilket fall.
Piotr skrev:Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Tjena gokväll!
Önskvärt med ett viktförhållande på 1000ggr men när det gäller volym så är ca. 50-100ggr x-max (enkel väg) en bra tumregel.Lådorna brukar bli tillräckligt tunga till de volymer som är aktuellt ifall man ser till att staga ordentligt. Ska du ställa basarna på sd-fötter vilken är det som rekommenderas så kommer lådan stå still i vilket fall.
Anser inte att de blir tunga nog och även fast mjuka fötter gör att lådorna inte vandrar omkring så trollar de inte bort den energi som faktiskt tar sig ner i golvet.
/Peter
Piotr skrev:Kraniet skrev:allt detta har ju redan diskuterats på forumet. men volymen bör vara ca 1000ggr elementets pumpvolym (konyta*xmax).
Tjena gokväll!
Önskvärt med ett viktförhållande på 1000ggr men när det gäller volym så är ca. 50-100ggr x-max (enkel väg) en bra tumregel.
boom skrev:Beror väl på hur starkt man spelar och vilken typ av musik man lyssnar till.
Kraniet skrev:edit: denna tråd besvarar väl i princip allt vad gäller slutna volymer.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... +transform
celef skrev:jag skulle gärna se en liknande tråd för basreflexlådor som jag tycker är mer lämpliga för subwooferbruk, att placera dämpmaterial i en sådan låda på ett riktigt vis är en helvetisk utmaning
celef skrev:jag skulle gärna se en liknande tråd för basreflexlådor som jag tycker är mer lämpliga för subwooferbruk, att placera dämpmaterial i en sådan låda på ett riktigt vis är en helvetisk utmaning
PeterAkermark skrev:Angående slutna lådor:Acoustic Research AR3a hade/har en volym omkring 64 liter och använde materialtjockleken 19mm på sin tid och inga stag. AR3a har genom tiderna ansetts som en av de bättre konstruktionerna i avseende på slutna lådor.
Angående materialval: Jag har byggt ett antal högtalare med 12mm spånplatta och många stag. Har aldrig lyckats att eliminera panelvibrationer helt eller till tillfredsställande nivå. Slutsatsen blir att materialvalet och stagnigstekniken är helt avgörande och viktigt vid användning av tunnare väggar. MDF hade förmodligen fungerat bättre än spånplatta och plywood ännu bättre.
Ragnwald skrev:Dämpmaterialens inverkan på sluten låda, är som nämnts tidigare, inte helt tillförlitligt i Basta, eller något simuleringsprogram fö. Programmet kan inte förutse vilka dämpande/isotermiserande egenskaper valt material besitter och som ger för byggaren önskat resultat.
Praktiska prov och Limpmätning anbefalles.
Ragnwald skrev:Dämpmaterialens inverkan på sluten låda, är som nämnts tidigare, inte helt tillförlitligt i Basta, eller något simuleringsprogram fö. Programmet kan inte förutse vilka dämpande/isotermiserande egenskaper valt material besitter och som ger för byggaren önskat resultat.
Praktiska prov och Limpmätning anbefalles.
bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Det känns safe på något sätt, och lär inte påverka prestandan.
Ragnwald skrev:Vad gäller systemets täthet, vill jag minnas vi kom fram till att 100% tätt inte är önskvärt, dock gärna 99%.![]()
En kon som kommit något ur 0-läge, kommer att jobba olinjärt.
Visst är de manligt brutala utan frontskydden.
PeterAkemark skrev:bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Det känns safe på något sätt, och lär inte påverka prestandan.
Ett avsiktligt läckage för att kompensera lufttrycksvariationer. Tidskonstanten kan väl då väljas till storleken 24 timmar eller så. Ett 1 mm hål låter som rena Fredhällstunneln för mig, mer som ett nålshål.
bakerman22 skrev:PeterAkemark skrev:bakerman22 skrev:Tanken att göra lådan helt färdig 100 % tät, och sen borra ett hål med ett enmillimetersborr, tycker inte jag känns helt fel.
Det känns safe på något sätt, och lär inte påverka prestandan.
Ett avsiktligt läckage för att kompensera lufttrycksvariationer. Tidskonstanten kan väl då väljas till storleken 24 timmar eller så. Ett 1 mm hål låter som rena Fredhällstunneln för mig, mer som ett nålshål.
Fast det skulle väl inte ha någon betydelse för prestandan om man gjorde ett hål på en millimeter ?
Skulle det rent tekniskt kunna ha några nackdelar om tidskonstanten väljs till en timme istället...?
Tänker som mina kommande lådor med LMS 18.
200 liter låda, och ett element som sveper flera liter luft. Hur mycket luft kan ett enmillimetershål släppa igenom när det handlar om ett elements snabba svängningar...?
Det borde väl vara näst intill obefintlig mängd ?
Eller...?
Eller varför inte borra en millimeter och sätta en tejp för ?![]()
Tejpen tas bort när man inte använder dom.
bakerman22 skrev:Skulle det rent tekniskt kunna ha några nackdelar om tidskonstanten väljs till en timme istället...?
Eller varför inte borra en millimeter och sätta en tejp för ?![]()
Tejpen tas bort när man inte använder dom.
Ragnwald skrev:boom skrev:Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
Låter nog inte mer än en mus som pissar i förrådet.
boom skrev:
Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
bakerman22 skrev:boom skrev:
Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
Jag kan nog garantera att ett enmillimetershål inte klarar av att trycka ut 17,2 liter luft så fort...
Stämmer verkligen dom siffrorna...?
Visst är elementet imponerande, men 17,2 liter låter lite väl mycket...?
boom skrev:bakerman22 skrev:boom skrev:
Det hålet kommer att låta som en wuzuela eller vad den heter för en lms pumpar på full X-max 17.2 liter P-P.
Jag kan nog garantera att ett enmillimetershål inte klarar av att trycka ut 17,2 liter luft så fort...
Stämmer verkligen dom siffrorna...?
Visst är elementet imponerande, men 17,2 liter låter lite väl mycket...?
Inte vid fullt x-max och siffrorna stämmer.
annars så räkna själv
X-max * x-max * 1187/1000=
bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Låter mer lagom tycker jag, men jag har nog fel.
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Låter mer lagom tycker jag, men jag har nog fel.
Nej, det har du inte men du har inte använt Vd utan membranytan Sd (vilket man skall). För att få fram en volym tar man ytan (dvs. Sd) gånger längden (Xmax*2). Om Sd är i cm2 och Xmax i mm så får du dela med 10000 för att få liter.
Alltså 1187 cm2 * 38,1 mm * 2= 9 liter, vilket blir 18 liter för två. Lagom.
/DQ-20
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Låter mer lagom tycker jag, men jag har nog fel.
Nej, det har du inte men du har inte använt Vd utan membranytan Sd (vilket man skall). För att få fram en volym tar man ytan (dvs. Sd) gånger längden (Xmax*2). Om Sd är i cm2 och Xmax i mm så får du dela med 10000 för att få liter.
Alltså 1187 cm2 * 38,1 mm * 2= 9 liter, vilket blir 18 liter för två. Lagom.
/DQ-20
boom skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Om man räknar Vd*Xmax/1000 så ger det drygt 4,5 liter ?
Allså 9 liter p2p ?
Låter mer lagom tycker jag, men jag har nog fel.
Nej, det har du inte men du har inte använt Vd utan membranytan Sd (vilket man skall). För att få fram en volym tar man ytan (dvs. Sd) gånger längden (Xmax*2). Om Sd är i cm2 och Xmax i mm så får du dela med 10000 för att få liter.
Alltså 1187 cm2 * 38,1 mm * 2= 9 liter, vilket blir 18 liter för två. Lagom.
/DQ-20
Stämer det verkligen att räkna på det sättet jag sitter och räknar på en 12a och enligt detta räkne sätt så skall den ge 12 liter i vd
465*13,5*2/1000=
IngOehman skrev:
Och att tala om + 6 dB utan att varken tala om var högtalarna står i rummet,
var man sitter och lyssnar i det, eller ens hur stort eller tätt eller styvt eller
dämpat det är - är rena rappakaljan.
Det är som att berätta hur mycket salt det är i mat.
bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
Aerob skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
...och med den samma logiken kan man även dra slutsatsen att bakerman är tokig...
Aerob skrev:Jag klandrar dig inte, jag går i liknande tankebanor själv...
Adhoc skrev:IngOehman skrev:
snip
Vid mycket låga frekvenser kommer rum som är täta även att uppvisa ett
mycket specifikt fenomen - kavitetseffekten. Den ger en med fallande frek-
vens stigande nivå, närmare bestämt 12 dB per oktav. Helt slutna rum är
inte helt vanligt dock. Om man vill kan man förklara effekten med att alla
väggar inte bara speglar högtalarna, utan även varandra. När våglängden
växer kommer allt flera av dem inom en bråkdel av en våglängd, och nivon
stiger.
Vid vilken frekvens som denna kavitetseffekt börjar (oräknat redan nämnda
effekterna av tidiga refexer i väggar) kan man inte säga något om utan att
veta både rumsvolym, täthet, elasticitet, dämpning och - lyssningsavstånd!
I många rum börjar inte kavitetseffekten göra sig påmind förrän under 20Hz.
snip
IÖ, kan du ge målande, subjektiv beskrivning för "täta rum" (vad kan börja uppfattas som "tätt" enligt dig) samt ca-storlek/volym på rummet för sista stycket ovan?
Jag tätade varje synlig och osynlig springa i mitt rum med fogskum och acrylfog (samtliga ytor betong). Ena dörren, in till resten av huset, är lite special och har ursprungligen suttit i någon ljudstudio eller rum för hörselkontroll. Rejält "fet och stabil", dryga 10 cm tjock med dubbla sektioner gummilister. Den andra dörren, en ståldörr som försetts med tätande gummilist kan stängas på 2 sätt när den förstnämnda är stängd; väldigt sakta och sen dra till eller snabbt och hårt smälla igen dörren, varvid det visslar och svischar runt gummilisten i ca 3 sekunder. Mellanting funkar inte, då stutsar dörren ut igen, som det verkar för att luften i rummet trycker tillbaks. Skulle den beskrivningen passa in på "tätt" rum eller menar du mer typ skyddsrumsdörrar med excentervredlås och o-ringstätningar runtom?
IngOehman skrev:Det rum du beskriver kommer självklart närmare ett sådant än de flesta,
men inte ens en tryckkabin på ett flygplan är ju tätt på riktigt. De heter
tryckkabin för att man kan hålla ett högre tryck i den än omgivningens,
men det kräver en del kraft att hålla trycket uppe.
Vh, iö
DVD-ai skrev:+ på den !![]()
va hade du ?
60cc och gipps ?
DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
Kraniet skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
det kan dock vara värt att komma ihåg att tolvorna kommer bli mycket enklare att driva.
Förmodligen att det blir högre känslighet i systemet både elektriskt och via många fler spegelkällor.DQ-20 skrev:Hur menar du då?
/DQ-20
bakerman22 skrev:Aerob skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
...och med den samma logiken kan man även dra slutsatsen att bakerman är tokig...
Men nä...
Jag är nog inne lite på Steveos linje där...
Att kunna flytta lite luft är nog inte alls så tokigt om man är en cineast, och gillar moderna filmer som emellanåt går riktigt djupt i frekvens.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
det kan dock vara värt att komma ihåg att tolvorna kommer bli mycket enklare att driva.
Hur menar du då?
/DQ-20
Kraniet skrev:DQ-20 skrev:Kraniet skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
det kan dock vara värt att komma ihåg att tolvorna kommer bli mycket enklare att driva.
Hur menar du då?
/DQ-20
förutsätter man en lådvolym på 100ggr pumpvolymen (100x4,55l) så kommer LMS kräva ca 510W/8Ohm för att nå xmax medan 7 xls i samma totala volym kräver ca 30W/8Ohm var för att nå xmax.
Ljudtrycken vid 10Hz och 60Hz för båda elementen är då ungefär lika stora.
Då effekten kommer delas av 7 element får man även anta att den termiska distorsionen inte blir så stor. Nu har ju LMS en väldigt stor talspole så den bör väl klara effekten. Men 510Whms watt är ändå en hel del..
edit: i basreflex krävs ca 1800W ihm för att utnyttja LMS hela slaglängd. Beroende på lådvolymen förstås.
boom skrev:Och hur kopplar du 2ohms spolar till 8ohm då har du till och med fått ohms lag att skämas
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Aerob skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
...och med den samma logiken kan man även dra slutsatsen att bakerman är tokig...
Men nä...
Jag är nog inne lite på Steveos linje där...
Att kunna flytta lite luft är nog inte alls så tokigt om man är en cineast, och gillar moderna filmer som emellanåt går riktigt djupt i frekvens.
Fast, i min värld är du lätt galen i alla fall.
Beroende på hur stort ditt rum är så är 4LMS rätt galet. Jag har 18liter Vd i mitt rum på 25m^2 golvyta och det är mer än jag behöver. Och jag ställer rätt höga krav på mitt bassystem...
DVD-ai skrev:ja detta "fenomen" med att ditt rum bokstavligt talat ÄTER bas är ju något som vore mycket intressant att få svar på varför...![]()
Väggen du har bakom högtalarna, vad e den gjord av, e den också "betong" ?
Kan du inte bygga om hela rummet och ta bort luftspallten och regla tätt mot betongen, då blir det styvt...
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:ja detta "fenomen" med att ditt rum bokstavligt talat ÄTER bas är ju något som vore mycket intressant att få svar på varför...![]()
Väggen du har bakom högtalarna, vad e den gjord av, e den också "betong" ?
Kan du inte bygga om hela rummet och ta bort luftspallten och regla tätt mot betongen, då blir det styvt...
Vi verkar tyvärr inte få svar på vår fråga..![]()
Den är kanske lite dum...?
Väggen bakom högtalarna är också frireglad.
Kan man stadga upp den med hjälp av små hål och fogskum tro...?
Ragnwald skrev:jonasp skrev:Jag skulle gissa att kraniet menade "det krävs en utspänning som motsvarar 1800 W i 8 ohm" men jag kan förstås ha fel,...
För vad då?
bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:ja detta "fenomen" med att ditt rum bokstavligt talat ÄTER bas är ju något som vore mycket intressant att få svar på varför...![]()
Väggen du har bakom högtalarna, vad e den gjord av, e den också "betong" ?
Kan du inte bygga om hela rummet och ta bort luftspallten och regla tätt mot betongen, då blir det styvt...
Vi verkar tyvärr inte få svar på vår fråga..![]()
Den är kanske lite dum...?
Väggen bakom högtalarna är också frireglad.
Kan man stadga upp den med hjälp av små hål och fogskum tro...?
boom skrev:Och hur kopplar du 2ohms spolar till 8ohm då har du till och med fått ohms lag att skämas
DVD-ai skrev:bakerman22 skrev:DVD-ai skrev:ja detta "fenomen" med att ditt rum bokstavligt talat ÄTER bas är ju något som vore mycket intressant att få svar på varför...![]()
Väggen du har bakom högtalarna, vad e den gjord av, e den också "betong" ?
Kan du inte bygga om hela rummet och ta bort luftspallten och regla tätt mot betongen, då blir det styvt...
Vi verkar tyvärr inte få svar på vår fråga..![]()
Den är kanske lite dum...?
Väggen bakom högtalarna är också frireglad.
Kan man stadga upp den med hjälp av små hål och fogskum tro...?
Ja tydligen...
Hmm, möjligt
det borde "binda" ganska bra... testa det!
men det kommer att behövas ganska många hål pch mycket skum
samma sak borde göras på samtliga väggar uom möjligtvis väggen bakom dig som kommer fungera lite som absorbent.
Men vet inte om det blir bra ändå... den måste ju vara "rätt" för att fungera som tänkt så kanske lika bra att "skumma" även den
IngOehman skrev:Fogskum är farliga grejjor att handskas med på det där viset.
IngOehman skrev:Vill man tala om spänning uttryckt i watt, så bör man kanske
säga att man talar om en spänningsnivå om X "åttaohmswatt".
100 åttaohmswatt är t ex 28,3 V RMS (200 W peak/40 V peak).
Skriver man "watt i åtta ohm" så är det ju något helt annat än
"åttaohmswatt", som alltså är ett spänningsmått.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Aerob skrev:DQ-20 skrev:bakerman22 skrev:Nej. Du missar en decimal.
Den sveper 1,2555 liter.
Just det. Man kan alltså ersätta en LMS 5400 Ultra med 7 långslagiga 12" element. Många sladdar blir det. Fyra LMS 5400 blir med samma logik 28 tolvor.
/DQ-20
...och med den samma logiken kan man även dra slutsatsen att bakerman är tokig...
Men nä...
Jag är nog inne lite på Steveos linje där...
Att kunna flytta lite luft är nog inte alls så tokigt om man är en cineast, och gillar moderna filmer som emellanåt går riktigt djupt i frekvens.
Fast, i min värld är du lätt galen i alla fall.
Beroende på hur stort ditt rum är så är 4LMS rätt galet. Jag har 18liter Vd i mitt rum på 25m^2 golvyta och det är mer än jag behöver. Och jag ställer rätt höga krav på mitt bassystem...
Jag kommer ha 36 liter Vd i lika stort rum som du.
steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
![]()
Förmodligen...![]()
If something is worth doing, it´s worth overdoing...![]()
Börjar bygga imorrn.
KarlXII skrev:Finns det någon bild på när du kladdade isocyanat i ansiktet?
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
![]()
Förmodligen...![]()
If something is worth doing, it´s worth overdoing...![]()
Börjar bygga imorrn.
Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.
![]()
Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.
Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?
IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:
Jag hade nog börjat med 2 stycken basar. Eventuellt kan du ju sälja av de andra två och spara lite plats och pengar.
![]()
Förmodligen...![]()
If something is worth doing, it´s worth overdoing...![]()
Börjar bygga imorrn.
Alltså, jag kör dubbla IB med totalt 6 stycken rätt kapabla 15" i ett rum på under 25m^2. Du behöver inte motivera överkapacitet för mig.
![]()
Det du har är dock överkapacitet över överkapacitet.
Med det sagt så. Kul bygge, jag ser fram emot bilder och lyssningsintryck. Hur tänker du EQ`a?
Blir förmodligen en mini-dsp.
Verkar faktiskt inte finnas något bättre på marknaden ?
MagnusÖstberg skrev:Det kan vi snart testa, men jag och några kloka hjärnor ser ännu inte något problem med det
Edit: Men det är 2x8 varianten.
single_malt skrev:IngOehman skrev:*Dock är det en myt att slutna lådor vars samarbete optimerats för rummet
med hjälp av eq, skulle klara mera programnivå, genom den högre mekaniska
verkningsgraden i subsoniska registret och sitt långsammare fall mot de låga
frekvenserna. Snarare gäller det motsatta - basreflexlådor utan eq klarar sig
bättre med avseende på att hantera mera programnivå (väldigt mycket mer
i registret över Fh).
Om man gör jämförelser mellan systemen ska man tänka på att man kanske kan klämma in två element i en sluten låda av samma storlek som en basreflex med jämförbara egenskaper.
IngOehman skrev:Med reservation för ditt "med jämförbara egenskaper" (menade du just stor-
leken?) så - ja! Dock behövs i regel tre gånger så många motsvarande ele-
ment i sluten låda för att nå liknande kapacitet i registret från 0,9 *Fh och
uppåt. (Ned till ungefär 0,7 *Fh är basreflexlådans mekaniska verkningsgrad
samma eller bättre än den slutna lådan.)
AndreasArvidsson skrev:Hel baffel och sedan topp då dessa syns mest.
Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
HenrikE skrev:Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Detta är precis samma besked jag fick hos lackeringsfirman när jag lämnade in mitt senaste bygge. Gera 45 grader är enda rimliga sättet att få skarvarna osynliga efter lackering. Men sen beror det ju på hur petig man är. De tyckte att skarvarna syntes jättetydligt på mina lådor. Jag tycker knappt de syns alls om man inte letar efter dem.
Elfsberg skrev:De där lådorna i länken var riktigt snygga.
Aerob skrev:Som ni säger, limfogar brukar krypa fram förr eller senare. Sedan beror det på både underarbete samt vilken färg, glanstal och hur man applicerar färgen hur mycket det syns i slutändan.
När jag bygger kuber brukar jag gera ihop topp/botten och sidor, låta bakstycke vara innanförliggande och sedan limma baffeln stumt mot lådan. Sedan fräser jag ett 2x2mm spår med notfräs genom limskarven runt hela lådan. Det lilla notspåret gör att det ser lite mer arbetat ut, och limskarven lyser med sin frånvaro.
Samma beskrivning plus en bild som visar notspåret som löper runt lådan kan man hitta här: viewtopic.php?p=1727532#p1727532
Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
lennartj skrev:Kalejdokom skrev:Bäst är väl förstås om man gerar alla kanter 45 grader, men det är ju en fråga om tillgång till maskiner eller vilken budget man har för att köpa tjänster.
Vissa hävdar att man inte kan slippa synliga kanter, hur väl man än spacklar och grundar - förr eller senare syns det genom färgen ändå. Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.
Frågan är vad "eller senare" betyder.
Det är snart 8 år sedan jag byggde mina lådor och jag är en mycket oerfaren amatör som inte byggt en högtalarlåda på 30 år och det var dessutom en byggsats. Däremot är jag nog ganska bra på att formulera de rätta frågorna och hitta kompetens som kan ge de mest relevanta svaren.
Nu verkar det finnas program för nästan allt, men då går man ju miste om tillfredsställelsen att ha klurat själv, som på kapningsschemat till mina fyra OB52-lådor där jag fick in alla på en 22 mm MDF-skiva med 84% utnyttjandegrad.
[ Bild ]
Det var väldigt väl använda pengar att låta K-Rauta kapa skivan så att jag bara fick tre travar med 8 små skivor (och lite spill) som jag lätt kunde köra hem i en vanlig personbil.
Tack vare att lådorna är så små i förhållande till de våglängder de återger anser jag att extra stagning är helt överflödig när jag bygger i 22 mm MDF och kexar alla fogytor (tack för lånet av kexfräsen, adhoc)
[ Bild ]
Redan när jag satte ihop lådorna torrt med bara kex kändes de så tighta att det nästan verkade onödigt att limma dem.
Den som lyder (goda) råd är vis, tror jag att det heter, och det viktigaste är nog att inte fuska med underarbetet så jag spacklade och slipade ändå i många omgångar för att vara på säkra sidan innan jag handrollade dem tre gånger, grundfärg + 2 ggr lackfärg.
[ Bild ]
Matchningen mellan de troligen sprutlackerade OA52 och de handrollade OB52 är jag helt nöjd med
[ Bild ]
På en undersida kan jag skönja en fog, men för användning med Carlsson OA52 är det längsta sidan som är vänd framåt så den gjorde jag hel och lät fogarna hamna på gavlarna, men de är fortfarande osynliga.
[ Bild ]
Nu har jag vänt dem på högkant för att spela med B&W DM4.
Så här ser OA52 och OB52 ut tillsammans.
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 28 gäster