Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Skaffa ett 2 meter långt papprör med 12" diameter (sånt där som man gjuter plintar i) och sätt högtalaren i ena änden, låt andra änden mynna i bilen. Du bör få rätt juste förstärkning vid 345/(4*1)=86 Hz ungefär.
Vad menar du förresten med att det är skillnad på volym och ljudtryck?
Jensevik skrev:Är det riktig dB Dragrace du menar måste du hålla dig under 80Hz enligt reglerna.
Morello skrev:Svante skrev:Skaffa ett 2 meter långt papprör med 12" diameter (sånt där som man gjuter plintar i) och sätt högtalaren i ena änden, låt andra änden mynna i bilen. Du bör få rätt juste förstärkning vid 345/(4*1)=86 Hz ungefär.
Vad menar du förresten med att det är skillnad på volym och ljudtryck?Det som kallas discobas?
johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
Vad får jag för lljudnivå om jag tar 1,5 meter rör och en 58 hz ton? vad blir gainet?
///JOhan
Morello skrev:johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
Vad får jag för lljudnivå om jag tar 1,5 meter rör och en 58 hz ton? vad blir gainet?
///JOhan
Röret var nog ett skämt![]()
Morello skrev:johanh skrev:hur tar man redda på den då? härja in en tongenerator och spela från 0 hz upp till 20000 för å kolla vart det börjar dallra?
///JOhan
Röret var nog ett skämt![]()
paa skrev:Vad tror ni annars om att göra hela kupen till en helmholtzresonator? Sätta 18 tummaren fritt mot uteluften och stämma av det hela med en port eller öppning utåt? Detta kommer att pumpa upp ett enormt tryck runt avstämningen. Får man ha det så enligt reglerna, eller måste ljudutstrålningen vara instängd i bilen?
Annars måste man nog räkna på att det är två hopkopplade volymer.
johanh skrev:Hmmm, okej, men om mna inte nhar en tongenerator då? finns det nått program som man kan ladda hem som genererar toner? som man sen kan lägga på laptoppen å släpa ut i bilen? Går det att lösa på något smidigt sätt? Som sagt så behöver det inte låta bra, bara det låter med många Db!fast låter det bar dessutom så är ju det helt klart ett plus
![]()
///JOhan
johanh skrev:mike34: försöker du säga nått med innehållet på länken?
///JOhan
NNord skrev:Varför är det så intressant att spela starkt i bilen.
Det kommer ju ändå vara nån som spelar mer..
Ligger inte rekordet på 184db, då är ju 160db
ingenting att hänga i julgranen precis.
184db är ju så otroligt mycket mer
OTROLIGT mycket mer
Jensevik skrev:Ja det är ju som med alla andra sporter. Det gäller att prestera så bra som möjligt efter de förutsättningar man har. Man måste tänka på att det enda dBDrag har gemensamt med HiFi är prylarna man använder och fysiken bakom. Tycker personligen att det är lika tokigt att springa runt på en gräsplan och jaga en boll
jag tror inte att ditt diskant horn kommer att spela så värsthögt endiskant kan inte förmedla ett ljudtryck jag vill gärna se den diskanten som kan flytta luft så att byxbenet fladrarjohanh skrev:jag har inga planer på att tävla, så några regeler behöver inte följas alls!vill bara spela högt för att se om det kan göras med små resurser och desto mer teknik och fysik bakom det istället för 345 elemnet och ett kärnkraftverk...
![]()
det där med decibel berkar vara klvet tycker jag, är det ljudtryck eller volym som mäts?! annars kan man ju hornladda en diskant och spela skithögt utan att det tar plats!
///JOhan
det som är roligt är att man ställer fysikens lagar på kant och se vad man kan uppnå med 12 voltperanders skrev:Ursäkta att jag frågar, men _varför_ är det så viktigt att få högre än en jumbojet som startar eller JAS som drar på efterbrännkammaren?
Jensevik skrev:Är det inte (i och med de nya instrumenten) lufttryck man mäter nu för tiden i stället för ljudtryck?
johanh skrev:är inte ljudtryck och lufttryck samma sak? ljud är väl luft i rörelse kan man säga...eller har jag fattat fel då?
johanh skrev:okej, så om jag tar ett rör som är 1,5 meter långt och sätter ett 12" element med en känslighet på 99 db vid 1 watt och 1 meter och spelar en ren sinuston på 58 hz, kommer det låta mycket då? hehehe, några uppskattningar på db värde någon?![]()
///JOhan
johanh skrev:då måste jag ha tag på en db mätare...ska försöka fixa fram en om jag kan![]()
Det är kul att göra lite dumma grejjer ibland också bara för att testa, eller hur?
///JOhan
paa skrev:Plus hög resonansfrekvens högt Q och lång slaglängd.
boom skrev:försök att få tag i en beg stroker 15 jag har läst alla förslagen dom har gett dig dom är bara att förkasta för dom har varit provade i mitten av 90 talet såg att du hadeföreslagit en kappa 15 den går facktis att spela högt med i rätt låda har en kompis som har kört med 2 sådana
johanh skrev:jag köper en 18" eminece kappa bas! punkt slut! så är förutsättningarna framöverlåda bakom, eller inte? ///JOhan
johanh skrev:kan man inte få den att spela vid peaken på 1500 hz? den går ju upp till 105 db där! hehehehe![]()
Men det är ju iofs coolare med basfrekvens så hela bilen vibrerar
KOm med förslag på lådstorlek på slutna lådan och ev längd på röret, kom med era åsikter så betraktar jag dom alla och bestämmer mig sen
///JOhan
boom skrev:man måste mäta bilens reonansfrekvens först för att se var man får piken sen utgår man från den.
paa skrev:boom skrev:man måste mäta bilens reonansfrekvens först för att se var man får piken sen utgår man från den.
Vad betyder det; "utgår från den"?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster