Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.
Nattlorden skrev:paa skrev:Ingen aning, men att regla sicksack, så att reglarna inte är kopplade till båda sidors gips, torde vara det viktigaste.
Det är en enkelsidigt gipsad vägg som skall stå en bit innanför en lättbetongblocksvägg - det borde väl duga som "sicksack"?
RogerGustavsson skrev:Det brukar inte ge mycket dämpning, allra minst vid lägre frekvenser. Byggdes en sådan vägg hos min svärmor. Dubbelgips på 45x95 reglar med luftspalt närmast den befintliga väggen (hålstenstegel). Sa redan från början att det kommer göra liten nytta och så blev det. Med facit i hand, det hade i hennes fall varit bättre att dämpa på den störande sidan, grannens! En tung vägg har bättre möjlighet att dämpa.
paa skrev:Aha det är din vägg som är den störande, således?
Men dubbelgips med mineralull bakom borde det nog vara om det ska ha en chans till att märkas.
Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?
Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?
DQ-20 skrev:Vilket frekvensområdet är det som är problemet? Träväggar är svåra att få till i djupbasen.
Nattlorden skrev:Om man skall regla upp en vägg och få god ljuddämpning, vilka reglar är bäst?
Har hittat Gyprocs XR70 och Norgips dB+. Någon som vet vilken som är bäst, eller har det ingen märkbar skillnad?
Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
DQ-20 skrev:Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.
/DQ-20
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
Aargh! Det skulle ju vara hemligt...![]()
Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.
RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
Jag skulle gissa att dessa specifikationer inte går att uppnå av en amatör vid eftermontage. Okontrollerad flanktransmission riskerar att klassa ned konstruktionen flera tiotals decibel. Att uppnå 65 dB med en trävägg in situ kräver i princip nybyggnation.
/DQ-20
65 dB lär väl vara 65 dBA och det säger inte mycket om det är låga frekvenser man vill åt.
Just nu kör det med en vibrovält utanför kontoret. Det sätter bra fart på nio våningar betong! Låg-/infrabas antar jag fortplantar sig bra igenom det mesta i fråga om villaväggar. Hurdana väggar har t.ex. Tengil i sitt biorum? Störs hans grannar också?
paa skrev:Om det är främst basen som stör så torde det vara ogörligt att dämpa den med en dubbelväggskonstruktion, eftersom resonanser mellan de två väggarna t.o.m kan sänka ljuddämpningsförmågan. Då är det säkert bättre att öka på väggens massa och dämpning, tex genom att mura upp en tegelvägg dikt emot lecablocken.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:Berätta mer om vad du tänker bygga och vad du vill uppnå.
Aargh! Det skulle ju vara hemligt...![]()
Jag bygger bio. Byggnaden är leca/lättbetongblock. Hade enbart putsat blocken på insidan på högtalarväggen för att ha en hård vägg för basarnas skull. Men då grannen uppenbarligen störs när man drar på lite grand så får jag ju försöka ljuddämpa den väggen istället. Målsättningen är uppåt referensnivå och output ned i infraområdet.
Johan_Lindroos skrev:Är ditt hus fristående från grannens?
Viktigt att ta hänsyn till är att lågfrekvent ljudutbredning är väldigt rundstrålande, det kan alltså lika gärna vara ljud från andra väggar eller taket, eller via marken, som når din granne.
phon skrev:Vi reglade upp mot befintlig vägg, satte dubbel gips och fyllde med torr sand mellan vägg och skivor. Det blev betydligt tystare hos grannen, tyckte han alltså. Hur mycket betydligt är vet jag dock inte, men grannen var nöjd.
bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !!![]()
![]()
steveo1234 skrev:bakerman22 skrev:Lite småkul diskussion med tanke på att Komorok kör sitt system precis i mitten av ett åttavåningshus !!![]()
![]()
Haha. Det är skillnad på grannar och grannar
Nattlorden skrev:K-plyfa vet jag inte vad det är. Hade planer på osb, är det något liknande?
El beböver jag inte i väggen, känns onödigt att dra högtalarkabel inne i väggen när det ändå skall dämpväggar framför där de enkelt kan försvinnas.
Annars låter det ungefär som jag tänkt mig förutom att jag spanat på 70mm reglar. Menade du träreglar?, sådana har definitiva handhavandefördelar för mig.
Nattlorden skrev:Tycker det vore praktiskt med u-profilen som anslutning till sidoväggar också. Har gjort så på vanlig vägg innan, men nu kanske byggarna går ut och lägger en pizza?
filiphag skrev:tycker gipsskruvarna drar bättre i träreglar än i plåtreglarna, så jag fylde med korta regelbitar i alla u-profilbitar när dom satt på plats
Nattlorden skrev:K-plyfa vet jag inte vad det är. Hade planer på osb, är det något liknande?
El beböver jag inte i väggen, känns onödigt att dra högtalarkabel inne i väggen när det ändå skall dämpväggar framför där de enkelt kan försvinnas.
Annars låter det ungefär som jag tänkt mig förutom att jag spanat på 70mm reglar. Menade du träreglar?, sådana har definitiva handhavandefördelar för mig.
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:DQ-20 skrev:Kraniet skrev:kikar man i ISOVERs material så ser man att 2x12,5(gips), 120(regel/isolering), 10(luft), 120(regel/isolering), 2x12,5(gips) ger 65dB dämpning. Så det ska till lite tjocklek innan man börjar isolera väldigt mycket.
/DQ-20
65 dB lär väl vara 65 dBA och det säger inte mycket om det är låga frekvenser man vill åt.
Just nu kör det med en vibrovält utanför kontoret. Det sätter bra fart på nio våningar betong! Låg-/infrabas antar jag fortplantar sig bra igenom det mesta i fråga om villaväggar. Hurdana väggar har t.ex. Tengil i sitt biorum? Störs hans grannar också?
Nej, det är reduktionstal enligt en annan vägningskurva. Inte dB(A) som du tror.
RogerGustavsson skrev:Hur ser den vägningskurvan ut? 65 dB är ju en massa dämpning.
Nattlorden skrev:omlottreglat
Adhoc skrev:En länk jag lagt in tidigare: http://jhbrandt.net/How%20to%20find%20o ... 20need.pdf Finns en hel del bra tips om ljudisolering + svar på dina frågor.
paa skrev:Adhoc skrev:En länk jag lagt in tidigare: http://jhbrandt.net/How%20to%20find%20o ... 20need.pdf Finns en hel del bra tips om ljudisolering + svar på dina frågor.
Den visar ju också på problemet med att dämpningen faktiskt kan försämras under ca 250 Hz, när man reglar upp en extra gipsvägg med luftspalt mellan mot en betongvägg.
Adhoc skrev:Reglarna för innerväggen bör inte dras fast med skruv i ytterväggen av betong = stum förbindelse. Snarare fästas mot golv + tak och sidoväggar, med fjädrande gummidistans emellan samt en glipa runtom ”ramen” som drevas med skumplastsnöre och därefter fylls med elastisk fogmassa så det blir lufttätt runtom.
Harryup skrev:Vad sägs om cellulosagips?
Jag har sett och hört en isolering med en extravägg med 2 lager och Swedaclim emellan och det dämpade oerhört mycket.
Vanligt gips är ett mycket mer "sjungande" material.
Kika på Fermacell som det skrivits om tidigare.
paa skrev:Jag tror det är viktigt att identifiera dom svaga länkarna, vilken väg smiter ljudet iväg till grannen egentligen? Går huvuddelen verkligen genom betongväggen, eller går det genom fönster, tak, andra väggar, ventilation, eller någon annan väg?
Kanske bygge av en dubbelvägg, som kommer att ge resonansgenomslag i känsliga frekvenser, är helt fel väg att gå?
Adhoc skrev:Snörena; från 2_ch tråd om ljudisolerad vägg o dörr: "Bottningslist kallas cellplastsnöret, billigt som sagt:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=9573 "
Adhoc skrev:Dom riktiga duktiga studiobyggarna på Gear Slutz-forumet brukar avråda från Green Glue ("typ" Swedaclimmet) mellan skivorna. Orsaken är då ekonomiskt utbyte av den förbättrade dämpningen, jämfört med att lägga på någon ytterligare skiva på väggen som höjer ytvikten och därmed ljudisolationen. Funktionen är det alltså inget fel på men har du så dåligt med plats att du inte kan smacka dit ytterligare gips- eller spånskivor?
screen skrev:Innan du bestämmer dig för OSB eller K-Plyfa-skivor så gör gärna experimentet och dra fast den gipsskruv för träregel som du kommer att använda i båda materialen. Ta sedan hammaren och försök dra loss skruven och berätta gärna sedan om resultatet här, Tack!
Nattlorden skrev:paa skrev:Jag tror det är viktigt att identifiera dom svaga länkarna, vilken väg smiter ljudet iväg till grannen egentligen? Går huvuddelen verkligen genom betongväggen, eller går det genom fönster, tak, andra väggar, ventilation, eller någon annan väg?
Kanske bygge av en dubbelvägg, som kommer att ge resonansgenomslag i känsliga frekvenser, är helt fel väg att gå?
Det är den sidan av byggnaden det låter mest utanför sedan jag tätat ytterdörren. Ovanpå och under kan jag av naturliga skäl inte lyssna.
Fönster och ventilation saknas.
paa skrev:Ok, men har du någon aning om vilka frekvenser det är som främst behöver isoleras? Är det över eller under 250 Hz.
Det krävs ju helt olika åtgärder beroende på detta.
Nattlorden skrev:Adhoc skrev:Reglarna för innerväggen bör inte dras fast med skruv i ytterväggen av betong = stum förbindelse. Snarare fästas mot golv + tak och sidoväggar, med fjädrande gummidistans emellan samt en glipa runtom ”ramen” som drevas med skumplastsnöre och därefter fylls med elastisk fogmassa så det blir lufttätt runtom.
U-balkarna har gummibaksida, borde väl räcka. Innerväggen skall inte kopplas med ytterväggen.
Snörena har jag inte hört talas om innan och vilken fogmassa man bör ha vet jag inte heller.
Tänkte mig använda Swedaclim mellan osb/gips, gips/gips eller vilken kombo det nu bestäms till slut. Har försökt hitta någon mjuk upphängning för sekundärreglar att sätta skivorna i, men det verkar inte finnas samma saker här som i Amerikat...
Johan_Lindroos skrev:Nejnejnejnej, det där har jag skrivit om flera gånger tidigare. Det ger sämre ljudisolering.
Nattlorden skrev:Synd det är så långt från konsensus på vad man skall köra med, men jag skall försöka få någon form av mätning först.
MagnusÖstberg skrev:Är det tummregler du är ute efter Nattis?
Nattlorden skrev:Hålsten? Kallas lecablock det? I så fall ja.
Adhoc skrev:Betonghålsten ger en rejält tung och styv vägg => Bra för ljudisolation av låga frekvenser,
Purre skrev:En liten fundering, varför köra med stålregel framför trä? Finns det någon fördel i ditt fall?
Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Enkelgips, plast, rätt mycket isolering, spontat trägolv, vind med massa prylar.
Det kan säkert låta en del den vägen med. Taket har fullspontat undertak också, men det är inte tätt där taket sticker ut på sidorna och där är ventilationsöppningar också. Så det som kommer upp kommer nog ut också.
Naqref skrev:Låter som om du borde åtgärda detta först. Jag skulle gissa att majoriteten av ljudet slinker ut här. Och om du inte fixar detta så resten av ljudisoleringen bortkastad.
Naqref skrev:Då kan du som sagt i princip skippa alla andra försök att få ner störnivån ute.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Då kan du som sagt i princip skippa alla andra försök att få ner störnivån ute.
Det är inget råd, det är det o-råd och sådan följer jag inte.![]()
Att jag inte skulle sänka störnivån minst 20dB med en extra innervägg "finns inte på kartan", det är huruvida man kan komma upp i 35-40 eller mer som är frågan.
Naqref skrev:Som sagt. Så länge majoriteten av ljudet slinker ut på andra ställen än väggen så kommer du inte ens få 5dB mer i dämpning med en ny innervägg.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Som sagt. Så länge majoriteten av ljudet slinker ut på andra ställen än väggen så kommer du inte ens få 5dB mer i dämpning med en ny innervägg.
1. Men det tror jag inte är i närheten av korrekt. Vi talar om en vägg man kan kunnat känna luftdrag genom.
2. Glömde förresten säga att takgipsen är uppstyvad på insidan av de fastlimmade diffusionsreglarna.
Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
2. Det är noterat och det är en bra detalj. Problemen är nog snarast de glipor du nämner.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
2. Det är noterat och det är en bra detalj. Problemen är nog snarast de glipor du nämner.
Nej, enbart insida och en expert på putsning skulle kanske inte räkna det som putsning alls, det kan vara alldeles för tunnt.
Håller på att täta insidan med annan metod som jag känner mig säkrare på, så får vi se hur det beter sig när det är klart och att dörr och taklucka fått lister.
(Om nu iPhonen kan mäta något vettigt.)
( De delar som har innerväggar sedan innan är inte putsade på någon sida alls.)
DQ-20 skrev:Alltså, det som Naqref säger är att en trävägg varken gör till eller från i basen om du redan har en tätad betongvägg men flabbigt tak. Om du nu inte tror på Naqref kan du ju titta runt lite på Internätet. Där kommer du att hitta att flanktransmission och pyttesmå läckage helt kan ödelägga ljudisolationsförmågan hos en konstruktion. Du kommer också se att ljudklassade träkonstruktioner har dålig ljuddämpning i infraområdet.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:1. Men väggen är väl putsad både på in och utsida?
1.2 Nej, enbart insida och en expert på putsning skulle kanske inte räkna det som putsning alls, det kan vara alldeles för tunnt.
Håller på att täta insidan med annan metod som jag känner mig säkrare på, så får vi se hur det beter sig när det är klart och att dörr och taklucka fått lister.
(Om nu iPhonen kan mäta något vettigt.)
3. ( De delar som har innerväggar sedan innan är inte putsade på någon sida alls.)
Nattlorden skrev:DQ-20 skrev:Alltså, det som Naqref säger är att en trävägg varken gör till eller från i basen om du redan har en tätad betongvägg men flabbigt tak. Om du nu inte tror på Naqref kan du ju titta runt lite på Internätet. Där kommer du att hitta att flanktransmission och pyttesmå läckage helt kan ödelägga ljudisolationsförmågan hos en konstruktion. Du kommer också se att ljudklassade träkonstruktioner har dålig ljuddämpning i infraområdet.
Som sagt... jag tror inte att den ÄR tätad. Jobbar på det.
1. Flabbigt tak? Ingvar knackade på det och undrade hur vi fått enkelgips så stum.
Dålig? Att det inte är lika effektivt som högre frekvenser har jag aldrig ifrågasatt. All dämpning är bra - inte dålig. Ju bättre, destu bättre.
Naqref skrev:1. Med tanke på hur du har gått tillväga så är det kanske inte konstigt men du skrev tidigare att det inte var tätat vid kanterna. Det är snarast där ljudisoleringen brister.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:1. Med tanke på hur du har gått tillväga så är det kanske inte konstigt men du skrev tidigare att det inte var tätat vid kanterna. Det är snarast där ljudisoleringen brister.
Från vind och ut i takskägget är det väl inte tätat vid kanterna i något hus?
Naqref skrev:En fråga; Varför är lecablocken inte putsade på utsidan?
Naqref skrev:Oki. De andra väggarna som varken är putsade på in eller utsida går de att putsa på insidan? Eller satt där redan innerväggar? Och i s f hur är de konstruerade?
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Enkelgips, plast, rätt mycket isolering, spontat trägolv, vind med massa prylar.
Det kan säkert låta en del den vägen med. Taket har fullspontat undertak också, men det är inte tätt där taket sticker ut på sidorna och där är ventilationsöppningar också. Så det som kommer upp kommer nog ut också.
Nattlorden skrev:Naqref skrev:Oki. De andra väggarna som varken är putsade på in eller utsida går de att putsa på insidan? Eller satt där redan innerväggar? Och i s f hur är de konstruerade?
Där är innerväggar. 45mm regel, isolering, gips. Samma där, Ingvar tyckte de var styva nog, annars var jag beredd från byggstart att riva dem och sätta spånskiva+gips istället. Nu har jag ju bygg golv, platform, bakvägg och limmat diffusionspaneler där, så det tar emot ganska mycket att börja riva det nu som du säkert förstår.
(Du har PM)
Naqref skrev:Du kanske inte når ända fram med detta men då är det troligen inte denna vägg som är bekymret längre.
Naqref skrev:Alltså det man önskar är en styv homogen klump med stor massa (väggen då) som är mjukt upphängt. Därav den glesa reglingen med klena reglar samt tätlisten runtom.
Naqref skrev:Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Hur mycket tror du det låter genom taket?
Låter som om du borde åtgärda detta först. Jag skulle gissa att majoriteten av ljudet slinker ut här. Och om du inte fixar detta så resten av ljudisoleringen bortkastad.
Adhoc skrev:Nattlorden, Läser du Leca-länken, ser du att dom i klartext skriver att Leca-blocken är porösa och i princip verkningslösa isolationsmässigt mot låga frekvenser, oavsett tjocklek. Boten mot lågfrekvensläckaget som länken anbefaller är att minst 1 sida tätas av med spackel eller ganska tjock puts. Dessutom måste fogar tätas av runtom, dubbelväggar mekaniskt avskilda från varandra. Är det Leca-block eller betonghålsten du har förresten? Leca-blocken kan du slå en vanlig spik in i utan problem, det går inte på betonghålsten.
Utan att veta tror jag att dörren in i rummet kan vara en svag länk också, kanske den sämsta länken. En modern innerdörr är ofta en enkel träram fylld med wellpapp och med pålimmade tunna masonite- eller plywoodskivor, rent smäck i sammanhanget. En annan variant, nyare spegeldörrar i allmogestil är skräp också. Saknas gummilist runtom gör det inte saken bättre.
Adhoc skrev:Då får du av oförståeliga skäl spela Avratz eller låg sinus på tokvolymer under dagstid.
Kolla med ifånen ljudtryck inne i rummet, direkt utanför dörren, knata bort några meter i taget och notera förändringar. Med ifånen får du en indikation på hur väl dörren isolerar och alltså vad du kan behöva komplettera med för att nå dit du vill. Gör samma runda vid Lecaytterväggen. Är det bättre eller sämre där => vad är sämst länk för dig?
Jag tror inte det har jättebetydelse i sammanhanget om dörren vetter direkt mot grannen eller inte. Borde spela mer roll om det finns ett stort hinder på vägen mot grannen , iom att vad som borde gå ut genom dörren är rundstrålande bas.
Johan_Lindroos skrev:För att kunna ge rätt råd är det bra att se "fanstyget" på plats.
Johan_Lindroos skrev:Den extremt lilla uppfattning jag fått av ditt uthus är att det är inte från början byggt med tanke på att hålla god ljudisolering.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster