Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Den är mindre intressant för högtalarproducenter, eftersom de i första hand har att återge det som fonogramproducenterna har skapat.
Man hör alltså inte en tonkurva, utan ett möjligen ett spektrum som uppstår som en kombination av fonogrammets spektrum och högtalarens tonkurva.
Att beskriva en högtalares "sound" i positiva ordalag är att klampa in på fonogramproducenternas mark. Visst kan man, men är det bra?
KarlXII skrev:Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Den är mindre intressant för högtalarproducenter, eftersom de i första hand har att återge det som fonogramproducenterna har skapat.
Man hör alltså inte en tonkurva, utan ett möjligen ett spektrum som uppstår som en kombination av fonogrammets spektrum och högtalarens tonkurva.
Att beskriva en högtalares "sound" i positiva ordalag är att klampa in på fonogramproducenternas mark. Visst kan man, men är det bra?
Det är väl bra ur konsumentens synvinkel - eftersom det är ett faktum att högtalare låter olika. Och råkar de låta lika är det inte säkert att de gör det i ett annat rum.
Johannes skrev:dynaudio har en 3tums talspole på 6,5tums elemet. helt sjukt.
dynaudio har 6db filter sägs det , allstå enkla filter.
Bernt skrev:En högtalare kan ha rak tonkurva och låta så trist att man vill kräkas.
En annan högtalare med rak tonkurva låter levande och kul, varför?
Salig Bo Hansson och gamle Stridbeck predikade ständigt om tonansats, alltså hur anslagen, transienterna återges. Det tycker jag personligen är aningen viktigare och prioriterar därefter. Man får i varje fall gott sväng om man prioriterar dynamiska aspekter.
(Jag brukar testa just den aspekten i högtalare med några spår från en skiva från tidigt 1960-tal: Sonny Boy Williamson - Live in Europe, Williamson var en mästare på att använda dynamiken (svagt-starkt) för att skapa rytm. Han spelade som kanske är bekant munspel och kunde få en hel konsertsal i gungning med bara det. Man hör blixtsnabbt om en komponent "har svänget" på t.ex Sonny Boy's Harmonica Blues.
Det kan också vara lärorikt att lyssna på trummor live då och då för att sätta ribban.)
Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
roggaro skrev:Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
generellt är nog 'transientvillig' bara av godo kan jag tycka.
kan ju också gälla val av förstärkare t.ex
Martin skrev:När folk pratar rak frekvensgång är det oftast framifrån de menar. Vad som händer i övriga riktningar hamnar ofta i skymundan och tillskrivs "andra parametrar" när egentligen även det handlar om frekvensgång.
Här är horisontella spridningen från en Dynaudio-stativare. Man ser tydligt energitoppen kring 3-5kHz.
JB skrev:Hängmattskurva är väl det örat helst vill höra enligt dom flesta eftersom all modern musik mixas så
celef skrev:Martin skrev:När folk pratar rak frekvensgång är det oftast framifrån de menar. Vad som händer i övriga riktningar hamnar ofta i skymundan och tillskrivs "andra parametrar" när egentligen även det handlar om frekvensgång.
Här är horisontella spridningen från en Dynaudio-stativare. Man ser tydligt energitoppen kring 3-5kHz.
Jag håller med, men tycker inte att energitoppen inte är så farlig, jag tycker diskantens ringa spridning kan nog få det att låta rätt trist
Johannes skrev:Intressant läsning. Så transient villigheten i hela registret är viktig.
Och för att hitta ett element som är det kan bara göras via hörsel.
Eller finns det nåt eller nån parameter som kan avslöja sånt?
aisopos skrev:celef skrev:Martin skrev:När folk pratar rak frekvensgång är det oftast framifrån de menar. Vad som händer i övriga riktningar hamnar ofta i skymundan och tillskrivs "andra parametrar" när egentligen även det handlar om frekvensgång.
Jag håller med, men tycker inte att energitoppen inte är så farlig, jag tycker diskantens ringa spridning kan nog få det att låta rätt trist
Varför leder mindre spridning till tristare ljud?
roggaro skrev:Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
aisopos skrev:Brukar du ofta ta med dina högtalare på promenad?
aisopos skrev:roggaro skrev:Kraniet skrev:dock så säger ju frekvenskurvan väldigt mycket. den är prio 1 enligt mig. Spelar ingen roll om man har en högtalare som kan maxa transienter men har en ojämn frekvenskurva med taskig energikurva.
Att högtalaren har bra transientegenskaper är väl bara ett annat ord för att den har
rak frekvensgång högt upp i frekvens samt fasriktig återgivning.
Utan rak frekvensgång och fasriktighet kan aldrig en transient bli bra !?
aisopos skrev:Fast jag har mina högtalare riktade mot mig mot lyssningspositionen.
Hur andra väljer att ställa sina högtalare vet jag ju inte, men jag antar att det
iaf är vanligast så.
Och på det viset blir det rak frekvensgång mot lyssnaren och otydlighet på det viset
som att någon går framför mig och pratar bort från mig kan ju inte uppkomma.
Jag tycker det snarare var du som kom med ett dumt exempel.
Jocke skrev:Det är ju enbart en liten del av ljudet från dina högtalare som faktiskt ÄR direktljud.
aisopos skrev:Men jag menar alltså helt enkelt att många vinklar in högtalarna och gör en viss
akustikbehandling av sidoväggar för att öka andelen direktljud och minska det andra
så att försöka slå fast "Det är ju enbart en liten del av ljudet från dina högtalare
som faktiskt ÄR direktljud." som en generell sanning tror jag är fel.
aisopos skrev:...
En annan sak.
Energikurvan är något som dyker upp i både denna tråd och flera andra.
Jag känner mig inte helt säker på vad ni menar med energikurva.
Det är väl något annat än tonkurva, antar jag, för annars kunde man väl skriva
tonkurva direkt?
Och har alla samma definition på energikurva?
Lite snabba förklaringar uppskattas.
Jag håller med, förutom att det skulle vara lika lätt som något annat.Men varför inte göra det så att frekvensgången är rak och fin on-axis och med en jämn och avfallande off-axis? Det är inte speciellt svårare att åstadkomma än något annat. Dessutom verkar Harmans forskning visa på att det är vad som föredras av människor i blindtest (monouppställning).
Johannes skrev:Det är ganska invecklat detta. Men transientvilligheten måste iaf göra att elementet blir musikaliskt följsamt iaf.
...
Alltså ett element som inte plockar fram detaljer kommer man Heller inte uppfatta dynamiskt?
Exakt. SE triod ljudet luras på det viset i många fall - för att dra en ovidkommande parallell.ett element som plockar fram detaljer kan ju lika väl komprimera för att åstadkomma detta..
Jocke skrev:Johannes skrev:Det är ganska invecklat detta. Men transientvilligheten måste iaf göra att elementet blir musikaliskt följsamt iaf.
...
Alltså ett element som inte plockar fram detaljer kommer man Heller inte uppfatta dynamiskt?
Ja, det är inte helt enkelt... ett element som plockar fram detaljer kan ju lika väl komprimera för att åstadkomma detta...
Kraniet skrev:Jocke skrev:Johannes skrev:Det är ganska invecklat detta. Men transientvilligheten måste iaf göra att elementet blir musikaliskt följsamt iaf.
...
Ja, det är inte helt enkelt... ett element som plockar fram detaljer kan ju lika väl komprimera för att åstadkomma detta...
ja eller distorsion ska man kanske säga. men komprimering är väl en form av dist.
men det var det jag försökte säga lite längre upp att många av de "karaktärsdrag" som en högtalare har skapas mha dist.
En "detaljerad" högtalare är inte nödvändigtvis en "korrekt" högtalare.
Men här blir det också svårt att avgöra eftersom de flesta inte vet källans "korrekta" detaljnivå (informationsnivå?).
Men här blir det också svårt att avgöra eftersom de flesta inte vet källans "korrekta" detaljnivå (informationsnivå?)
Johannes skrev:... Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar ...
Johannes skrev:Zaph. Com själv har ju byggt precis som jag med seas prestige L18 alu kon fasplugg. 14.5liter avstämd till 42hz fast jag har lägre avstämning på 36.5hz .
Han använder oxå seas diskanten som sitter i skruttens lilla stativare.
Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar men istället kanske mina scanspeak är lite för lugna
Men skall ju lyssna avslappnad till en högtalare.
aisopos skrev:Johannes skrev:... Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar ...
Det trodde jag också för många år sedan.
Och lite hänger det nog kvar, ty jag ser fortfarande aningens skeptiskt på domar
och membran i metall. Men jag vet numera att det inte behöver vara något problem.
Johannes skrev:
Många gillar ju seas diskant som sitter i skruttens konstruktion den har alu dome
Det borde ge en rejäl karaktär s skillnad mot mina scanspeak med coatad textil
Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar men istället kanske mina scanspeak är lite för lugna
Eri skrev:Johannes skrev:
Många gillar ju seas diskant som sitter i skruttens konstruktion den har alu dome
Det borde ge en rejäl karaktär s skillnad mot mina scanspeak med coatad textil
Man kan nog inte dra sådana generella slutsatser att materialet i en diskant avgör om den låter vasst eller inte. Jag har själv byggt skruttens 9LAEH. Jag valde dessutom den diskanten till min egen trevägare på grund av att den låter väldigt bra och absolut inte vasst. Jag har också erfarenhet av en annan av Seas aludiskanter H534 25TAF/D samma som användes i bl.a. LTS F1. Den låter inte heller vasst.
skrutten skrev:Johannes skrev:Zaph. Com själv har ju byggt precis som jag med seas prestige L18 alu kon fasplugg. 14.5liter avstämd till 42hz fast jag har lägre avstämning på 36.5hz .
Han använder oxå seas diskanten som sitter i skruttens lilla stativare.
Men skall ju lyssna avslappnad till en högtalare.
Nej nej det är inte samma diskant, den zaph använder låter ... enligt mig vasst och jobbigt, men den mäter bra i vissa tester som inte täcker upp hur den låter.
Men självklart hindrar det inte att ngra gillar den![]()
H1283 som sitter i 9LEAH låter helt annorlunda än H1212 som sitter zaph:s konstruktion.
Jocke skrev:Tycker du fortfarande att dina högtalare är lite återhållna, Johannes? Kanske skulle släppa upp diskanten någon dB till?SS 9500 är en långt mycket bättre diskant. Har ställt mina Seas-projekt åt sidan nu och lyft tillbaka SS-högtalarna. Förvisso med 9700 men det är något helt annat!
aisopos skrev:Johannes skrev:... Jag gillar inte när det blir för vasst i diskanten och vad jag har läst blir lättare med metall koner / domar ...
Det trodde jag också för många år sedan.
Och lite hänger det nog kvar, ty jag ser fortfarande aningens skeptiskt på domar
och membran i metall. Men jag vet numera att det inte behöver vara något problem.
Har precis som du varit skeptisk mot metall-koner, eller egentligen alla styva odämpade koner med kraftiga resonanser. Här är det rätt vanligt att man anpassar delningsfiltret för att inte excitera resonanserna till en nivå där de stör, ja iaf inte på en mätning...
Tror att resonanserna skapar beteenden hos elementen som inte låter sig elimineras av en "sugkrets". I den analoga tiden resonerades det om att hörseln kunde uppfatta detaljer under brusgolvet. (För en bandare handlar det om kanske -50dB. Dvs 4:e ordningens delningsfilter med brytfrekvens 2 oktaver från resonans...och ändå är den hörbar!^^)
Tror vidare att resonanser i metall eller hårda pappkoner måste hanteras mekaniskt för
att inte störa.
Johannes skrev:Jag vet inte . Kanske en anigen upp.
Johannes skrev:Men jag vet inte hur jag skall förhålla mej till seas L18 kanske är jag inte riktigt nöjd med den. Stör mej lite på transient svaret tror jag.
Provade täppa till rör öppningarna men då tappa dom all bas och djupare bas.
Johannes skrev:Men om man vill försäkra srk om att bygga en högt som låter riktigt bra. Varför köper man inte dom svindyra element en?
Johannes skrev:Vad skiljer tex seas alu diskanten som sitter i skruttens konstruktion mot min scanspeak och mot tex en diskant som kostar 3000kr? Vad betalar man för ?
skrutten skrev:Om man återgår till ursprungsfrågan så borde en rak frekvensgång framåt vara utgångsläget just för den riktningen. Jag menar att det kommer ut toner ur högtalaren som i rimlighetens namn borde vara bäst balancerade mot varandra med rak frekvensgång de varaiationer som man kan mäta upp i tonkurvan kan även uppfattas med hörseln. Detta gäller oavkortat för en högtalare i ett dämpat rum. Men saker verkar hända då man ställer in två högtalare i ett vanligt rum. Om man väger in detta så ställer rummet till det mesta men även de två högtalara ställer till det för varandra. I ett rum så får man dessutom information som strålas ut från vinklar av högtalarna som sedan kan reflektera olika mycket innan den når öronen. Tja vilken soppa![]()
Det är i detta läge högtalarna inte längre bör ha helt rak frekvensgång skulle jag själv tänka mig, men nära nog rak kanske
Jocke skrev:skrutten skrev:Om man återgår till ursprungsfrågan så borde en rak frekvensgång framåt vara utgångsläget just för den riktningen. Jag menar att det kommer ut toner ur högtalaren som i rimlighetens namn borde vara bäst balancerade mot varandra med rak frekvensgång de varaiationer som man kan mäta upp i tonkurvan kan även uppfattas med hörseln. Detta gäller oavkortat för en högtalare i ett dämpat rum. Men saker verkar hända då man ställer in två högtalare i ett vanligt rum. Om man väger in detta så ställer rummet till det mesta men även de två högtalara ställer till det för varandra. I ett rum så får man dessutom information som strålas ut från vinklar av högtalarna som sedan kan reflektera olika mycket innan den når öronen. Tja vilken soppa![]()
Det är i detta läge högtalarna inte längre bör ha helt rak frekvensgång skulle jag själv tänka mig, men nära nog rak kanske
Håller i stort sätt med dig men tror att vi krånglar till det en hel del helt i onödan. Nästan all musik vi lyssnar på är inspelad i studio och mixad i monitorer med snarlika förutsättningar som vår lyssningsmiljö hemma. Varför optimera sina högtalare för förutsättningar som inte finns längre? Musiken är redan optimerad för de förhållanden vi har hemma! Naturligtvis finns det personer som är intresserade av att resonera om mystiska egenskaper i svävande ordalag...
Tror att energikurvan är rätt avgörande för vilken frekvensgång som är optimal on axis.
kodapa skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:Om man återgår till ursprungsfrågan så borde en rak frekvensgång framåt vara utgångsläget just för den riktningen. Jag menar att det kommer ut toner ur högtalaren som i rimlighetens namn borde vara bäst balancerade mot varandra med rak frekvensgång de varaiationer som man kan mäta upp i tonkurvan kan även uppfattas med hörseln. Detta gäller oavkortat för en högtalare i ett dämpat rum. Men saker verkar hända då man ställer in två högtalare i ett vanligt rum. Om man väger in detta så ställer rummet till det mesta men även de två högtalara ställer till det för varandra. I ett rum så får man dessutom information som strålas ut från vinklar av högtalarna som sedan kan reflektera olika mycket innan den når öronen. Tja vilken soppa![]()
Håller i stort sätt med dig men tror att vi krånglar till det en hel del helt i onödan. Nästan all musik vi lyssnar på är inspelad i studio och mixad i monitorer med snarlika förutsättningar som vår lyssningsmiljö hemma. Varför optimera sina högtalare för förutsättningar som inte finns längre? Musiken är redan optimerad för de förhållanden vi har hemma! Naturligtvis finns det personer som är intresserade av att resonera om mystiska egenskaper i svävande ordalag...
Tror att energikurvan är rätt avgörande för vilken frekvensgång som är optimal on axis.
Om man inte mastrat i bilen vill säga...
Jocke skrev:kodapa skrev:Jocke skrev:skrutten skrev:Om man återgår till ursprungsfrågan så borde en rak frekvensgång framåt vara utgångsläget just för den riktningen. Jag menar att det kommer ut toner ur högtalaren som i rimlighetens namn borde vara bäst balancerade mot varandra med rak frekvensgång de varaiationer som man kan mäta upp i tonkurvan kan även uppfattas med hörseln. Detta gäller oavkortat för en högtalare i ett dämpat rum. Men saker verkar hända då man ställer in två högtalare i ett vanligt rum. Om man väger in detta så ställer rummet till det mesta men även de två högtalara ställer till det för varandra. I ett rum så får man dessutom information som strålas ut från vinklar av högtalarna som sedan kan reflektera olika mycket innan den når öronen. Tja vilken soppa![]()
Om man inte mastrat i bilen vill säga...
Var det inte Robyn? Haha!Ja, man får ha ett par högtalare för var låt!^^
Johannes skrev:Jag vet inte . Kanske en anigen upp. Men jag vet inte hur jag skall förhålla mej till seas L18 kanske är jag inte riktigt nöjd med den. Stör mej lite på transient svaret tror jag.
Provade täppa till rör öppningarna men då tappa dom all bas och djupare bas.
Vet inte vilka krav man kan ställa på denna element prisklass Heller.
9700 lär låta bra.
Men om man vill försäkra srk om att bygga en högt som låter riktigt bra. Varför köper man inte dom svindyra element en?
Vad skiljer tex seas alu diskanten som sitter i skruttens konstruktion mot min scanspeak och mot tex en diskant som kostar 3000kr? Vad betalar man för ?
JB skrev:Jag har faktiskt funderat lite på det där, borde ju faktiskt finnas en del fördelar med att även lyssna på sin mix i sunkiga högtalare.
Om man tänker sig ett par helt neutrala perfekta högtalare som dom flesta här nog skulle anse som perfekta högtalare att mixa med, då krävs det ju en ganska kraftig avvikelse vid alla frekvensband för att det ska låta så pass off att man märker det.
Om vi istället säger att man lyssnar med en högtalare som kraftigt boostar tex det högre mellanregistret så borde man ju enklare höra om mixen man gör har en peak vid det frekvensområdet eftersom högtalaren redan har en peak där, jämfört med en helt neutral högtalare, borde det inte bli så? :)
När jag gör mina mixar brukar jag iaf lyssna i olika anläggningar, och det händer ibland att jag inte märker "fel" i mixen förrns jag lyssnar på den i sunkiga högtalare.
Så något ligger det nog i att även testa sin mix i sunkiga högtalare.
celef skrev:man skulle ju kunna diskutera vilka mekanismer som styr detta med ljudbilden, hur får man den stor och fin? eller hur gör man den pytteliten och nästan obefintlig?
Sammantaget är min slutsats att vår upplevelse av bredden till stor del avgörs av reflexer från sidoväggar utanför lyssningstriangeln.
Johannes skrev:Men just bredd är intressant. Har ett par mission golvare med 6.5bas med diskant ligger väl runt 3500kr nypris. Fick dessa då jag tänkte ge dom vidare till mitt ex nu när vi flyttar isär så hon får nåt att spela med när jag tar mina grejer härifrån. Hur som helst så är det brutal skillnad i ljudbilden på dessa mission mot mina hemmabyggda stativare. Mission ger en riktad ljudbild. Medans mina hemmabyggen ger en helt annan bredd.
Johannes skrev:Intressant. Håller med.
Tycker dock att prestige l18 inte visar någon bra transient kurva.
Och den uppfattas lite trött men men
Exel lär vara fina grejer. Prestige är ju fattigmans exelmen zaph verkar inte tycka att dom riktigt är värda dom extra pengarna.
skrutten skrev:Jag kom på nåt som varje hemmapulare får känna av - att få lyssna till den frekvensgång man förtjänar.
Johannes skrev:Jag skall alltså köpa en spole som är lite mindre och ev höja diskanten kanske max 1db och iomed detta få högtalaren att "blomma ut" "släppa"? Och kanske på köpet få intrycket av transient villigare högtalare. . Kanske om jag höjer avstämningen ocå få intrycket av rappare lägre bas. ?
Johannes skrev:60ohm s motstånd alltså. Om det funkar kan man behålla motståndet eller är det bara en tillfällig lösning ?
Svante skrev:Frågan "vad vill man höra" är intressant och är väsentlig för fonogramproducenter.
Ingen fara, gäller att se kontexten tror jag. Man kan tro att tråden behandlar en allmän fråga, men läser man mellan raderna ser man att frågan egentligen grundar sig i ett specifikt fall.IngOehman skrev:PS. Oj, insåg just att tråden redan var flera sidor lång. Mitt svar härovan kan
nog med fördel bortses ifrån. Det är lite senkommet ju, liksom.
Martin skrev:
Jocke: Ja, det var imponerande snabbt!
Martin skrev:Ingen fara, gäller att se kontexten tror jag. Man kan tro att tråden behandlar en allmän fråga, men läser man mellan raderna ser man att frågan egentligen grundar sig i ett specifikt fall.IngOehman skrev:PS. Oj, insåg just att tråden redan var flera sidor lång. Mitt svar härovan kan
nog med fördel bortses ifrån. Det är lite senkommet ju, liksom.
Jocke skrev:Martin skrev:
Ja, jag brukar ju vara lite trög annars!![]()
Har ju försökt hjälpa Johannes med det här tidigare så det låg ju i princip klart... Kikade igen lite på det här med diskanten...
Det är ju inte bara sådär att byta element och kunna dra några större slutsatser av resultatet. Vi har tidigare kikat på att få överföringsfunktionen så lik som möjligt. Sedan uppför sig naturligtvis elementen lite olika akustiskt sett och det är svårt att säga vare sig bu eller bä om det utan att ha hört dem eller haft möjlighet att mäta...
Den blå kurvan är 1212 i Zaph´s design och här kan vi väl kalla den för målkurva (så länge iaf...). Den svarta kurvan är zaph´s filter med 9300. Du kör nu enligt den röda efter att ha bytt plats på motstånden. Den ligger någon dB under upp till typ 3kHz och det kan jag tänka mig påverkar den upplevda transientförmågan.
Den gröna kurva överensstämmer bättre med "målkurvan" och då med seriekondensatorn utbytt till 8,2uF och seriemotståndet till 2,7ohm. 3,3 behåller du men ansluter parallellt. Men som sagt - hur elementet uppför sig akustiskt berättar detta inget om...^^
Martin skrev:Men, det kan fortfarande vara så att en lite högre avstämning låter "rappare" (mer punch) än en lägre för att lägre frekvenser blir mer dämpade och inte exiterar rummets resonanser lika mycket. Då beror det på djupare bas att högtalarna låter slöare i rummet.
I mitt rum låter mina högtalare med L18 och låg avstämning inte alls slöa. Det är torr och djup bas i dem. Men jag kanske har ett gynnsamt rum för djupare bas med dämpande eftergivliga väggar mm.
skrutten skrev:Som jag upplever det är samtidig "brafasad" energi som inte störs av rummet nyckeln till den (upplevda) transientvilligheten.
En isolerad transient hörs i bästa fall som ett klick. Upplevd transient återgivning är något helt annat - grupplöptid och uppmätt transientsvar avspeglas i frekvenskurvan, beror på hur kurvan faller av mot DC.
skrutten skrev:Ärligt så tror jag att det behövs en redesign av hela högtalarfiltret. (Med risk att jag missförstått designgången för TS högtalare.)
mvh G
Johannes skrev:Jätte tacksam för din hjälp. Det har hela tiden gått åt rätt håll när du har varit inblandad.Jämnförde ju mina med dynaudio och det är ju rätt dyra stativare med en prislapp på ca 20000kr men låter dom så som örat vill ha det. ? Tycker d2905 är väl så mysig att lysdna på som dynaudio. Men den musikaliska följsamheten är ju nåt att csträva efter och och det kanske hänger ihop med transientvilligheten ?
Och. Även detta med bredden som är intressan.
Hår detta att förbättra eller är det enbart en begränsning i elements konstruktio?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster