Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Elementen som ingick i orginalet togs ur produktion.
Såldes som kitt med färdiga lådor under ett kort tag. Ritningar såldes nog aldrig.
Komorok skrev:Hur bygger man egna unityhorn? Nu blev jag sjukt nyfiken.
Aerob skrev:Kör hårt! Här har du en ganska trevlig samling: http://www.diysoundgroup.com/forum/index.php?topic=23.0
Referring to a second aspect of horn design according to principles of the present invention, attention is directed to the local cross-sectional area of the horn where a lower driver is located. At the upper frequency end of each of the lower drivers, the cross-sectional area of the horn, where the driver's output enters the horn, must be no greater than the area approximated by a round cross section that is one wavelength in circumference at that upper frequency end.
]Cancellation notches appear when the frequency is increased sufficiently so that sound from the driver, which travels to the closed end of the horn, is reflected back so as to arrive with 180° of phase shift to cancel that portion of the source information, thereby causing the cancellation notch.
Greets!
To get 'in the ballpark', find one that either is a closed back unit that resonates at ~SQRT(200*1400) = ~529 Hz, or if open back, then ~529 = 2*Fs/Qes. How you get there doesn't matter if you're not trying to get max efficiency out of it with 'X' diameter x 'Y' long vents. IIRC, TD's prototype driver's published specs were ~2*250 Hz/0.99 = 505 Hz, so I wouldn't get too hung up on the apparent need for a low Qt just because it's a horn app.
GM
How in the hell did you get your hands on that Celestion 4" driver? I tried every way possible to get Celestion to sell those to me and they wouldn't do it. Those are the exact 4" that Danley uses in several of his Synergy horns.
Hi guys
For what its worth, the every first one of these below was made using burlap to make the “waveguide”.
Perhaps you can use spandex to do the same thing.
Stretch the fabric across a framework, uniformly stretched a bit.
With something round, the size you need, press in the fabric to the depth you need and clamp in position.
Get some thin epoxy resin from the hobby shop and brush on a few coats until the fabric is ridged enough to deal with. Fill in the rear area with “great stuff” or equivalent polyurethane expanding foam.
Be sure to drill a number of big holes on the back side to let the excess out as it expands.
Figure it will take a couple trys until you get the hang of it but then it will be easy once you figure out what you need for your application.
Good luck
Tom Danley
http://www.danleysoundlabs.com/SH100.html
Hi Nemophyle, Noah
I knew what shape I needed on the outside (square), I knew I needed ports in the corners.
I cut out the center of a board, with a broad radius in the corners, roughly the shape of the flat part of the horn in the photo. I stretched the burlap across the opening and stapled it down on the back sides.
I pressed in the center of the cloth with an aluminum tube. Initially, it was too taught to stretch as far as I needed so I got it wet. After it was in position and dry, I painted on a couple coats of epoxy to make it stiff. After it was hard, I took the cylinder out and cut the opening.
I would try Spandex, it stretches a great deal, easier than burlap (in one direction a little more than the other) and has a nice smooth surface. I would try the same thing, use the built in tension in the fabric to form the curves you need. Then, stiffen it with epoxy into a solid part you can sand and paint.
Good luck, don’t be afraid to do a trial one (I made two) first to get the feel of the fabric, its cheap!
Noah, it would be wrong to tell you what driver it is although there is an Italian company with a short name that makes one VERY similar.
With any coax driver, there is a discontinuity between the compression driver and cone body, which acts as a horn. This driver had the “smallest issues” of all that I looked at for this job.
The SH100 was arranged to continue that horn to a dimension which allows it to have forward directivity down to a lower than average frequency, allowing it to be placed back against a wall without significant reflection
The discontinuity is still present at the transition point however and foam would hot fix it.
I suppose the traditional fix would be to measure at 1 meter instead of 2 and apply more smoothing to the measurement before publishing.
To make the acoustic phase response it has, the seam between the ranges had to be right, radiated power constant (more or less) but the that discontinuity shows up as small changes in on axis level / radiation pattern.
I can send you files we have just received that let you see the speaker radiation in 3-d, in several ways when you download the CLF free viewer. (files are not linked at the web site yet).
If you e-mail me at danleynospamlabs@comcast.net and (remove the no meat by product reference) I will send you the CLF files for the SH100 and SH50.
As you can see, both the SH50 and 100 are free from lobes and nulls normally associated with multiway loudspeakers at crossover.
The arrangement on the seven drivers in the SH50 show no interaction between frequency ranges and is the one, which can reproduce a square wave from about 220 Hz to 2600Hz. (posted some screen shots here a few weeks ago)
The SH100 can reproduce a square wave too over a narrower range.
FWIW, The response curve for the SH50 currently on the web site needs to be changed (has a reflection, time setting is off) but it hasn’t been done yet and theirs still snow on the ground here.
The power rating for the SH50 isn’t determined yet.
Rather than a 2 or 24 hr “death test” rating, the speaker is driven with an iec pink noise spectrum, until the speakers output simply departs 6 dB from linear, given the power.
This is a lower but more realistic rating for music etc.
Got to run,
Tom
Harryup skrev:Borde det inte vara en hyfsat stor skillnad på att sätta hornet i en låda och dämpa mellanregisterelementen bakåt eller spela dom i fri luft?
Har också själv kikat på sådana horn en del över tiden.
MÖ påstår ju att det är det bästa han har hört om jag förstått honom rätt.
mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:Rent spontant så lutar det åt någon 2-vägs variant som går ner till ca 300 Hz. Till det kan man ha någon 15 tums bas i BR-konfig. Kanske?
Helst vill man bygga 3-vägs med tappat horn, men man skall ju helst fattat vad man gör, annars är det lite spilld tid och pengar. Skynda långsamt alltså.
Skall läsa era inlägg lite närmare snart.
Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Borde det inte vara en hyfsat stor skillnad på att sätta hornet i en låda och dämpa mellanregisterelementen bakåt eller spela dom i fri luft?
mvh/Harryup
Du blandar inte ihop det med element som är konstruerades sluten kåpa?
Fjonkalicious skrev:Rent spontant så lutar det åt någon 2-vägs variant som går ner till ca 300 Hz. Till det kan man ha någon 15 tums bas i BR-konfig. Kanske?
Helst vill man bygga 3-vägs med tappat horn, men man skall ju helst fattat vad man gör, annars är det lite spilld tid och pengar. Skynda långsamt alltså.
Harryup skrev:Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Borde det inte vara en hyfsat stor skillnad på att sätta hornet i en låda och dämpa mellanregisterelementen bakåt eller spela dom i fri luft?
mvh/Harryup
Du blandar inte ihop det med element som är konstruerades sluten kåpa?
Är alltså mellenregistren som är valda med sluten kåpa/korg?
mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Ja, flera av byggena är gjorda med sådana.
Harryup skrev:Fjonkalicious skrev:Rent spontant så lutar det åt någon 2-vägs variant som går ner till ca 300 Hz. Till det kan man ha någon 15 tums bas i BR-konfig. Kanske?
Tänker du på typ Kraken i basen?
Kanske en konfig med en JBL 2227 under hornet? Fast då blir det en 3-vägs förstås.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Ja, flera av byggena är gjorda med sådana.
Ok, så mycket enklare. Finns det ritningar till både 1" och 2" drivers?
"Hur mycket" anpassas hornet till olika drivers?
mvh/Harryup
NiklasF skrev:Tycker dom iaf ser riktigt fräcka ut, Stevo1234 har väl hört och sade att dom låter riktigt bra med.
In 1996, Ralph D. Heinz of Renkus-Heinz received a patent for a multiple entry horn which incorporated multiple drivers for two bandpasses, high and mid, whose sound waves all exited into a single horn but at differing distances depending on the bandpass. It was marketed as the "CoEntrant" horn.[31] The mid- and high-frequency drivers in the Renkus-Heinz ST/STX product line both exited through a "Complex Conic" waveguide.[32] In the late 1990s, Thomas J. "Tom" Danley of Sound Physics Labs (also known as "Servodrive"), began working on a three-way multiple entry horn, bringing the SPL-td1 to market in 2000.[33] The design used seven drivers, with one high frequency driver at the horn's throat, four mid-frequency drivers near the throat and two low frequency drivers ported closer to the horn mouth. In 2001, Tom Danley began developing the "Unity" horn for Yorkville Sound, patenting the improvement in 2002.[34] Following the 2003 release of Yorkville's Unity line,[35] Danley formed Danley Sound Labs and developed a significant improvement over the SPL-td1 called the "Synergy" horn, yielding substantially better phase and magnitude response along with smoother polar pattern. The synergy horn design promises greater power output achieved from a smaller loudspeaker enclosure.[36] Because the design retains pattern control through its crossover regions and over a large range of its total bandwidth, and because the acoustic center of the design is near the rear of the enclosure, it is more easily combined in arrays for public address applications.[37]
steveo1234 skrev:NiklasF skrev:Tycker dom iaf ser riktigt fräcka ut, Stevo1234 har väl hört och sade att dom låter riktigt bra med.
Nopes.
Däremot harjag suttit med SM-60f (har jag för mig den hette) i kundvagnen med fingret på "buy" knappen...
NiklasF skrev:steveo1234 skrev:NiklasF skrev:Tycker dom iaf ser riktigt fräcka ut, Stevo1234 har väl hört och sade att dom låter riktigt bra med.
Nopes.
Däremot harjag suttit med SM-60f (har jag för mig den hette) i kundvagnen med fingret på "buy" knappen...
Hade bestämt för mig att någon här har lyssnat och att han och jag verkar ha samma ljudideal, undrar vem tusan det kan ha varit då
Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:
Ok, så mycket enklare. Finns det ritningar till både 1" och 2" drivers?
"Hur mycket" anpassas hornet till olika drivers?
mvh/Harryup
När du skriver drivers så blir jag lite snurrig. Men mellanregisterna är traditionella element med sluten kåpa, kallas det för drivers?
Som någon skrev, man kommer aldrig hitta det perfekta mellanregistret för den här applikationen, men en god kompromiss
Harryup skrev:
Menar kompressiondrivers typ JBL 2450 eller TAD 2002 el. 4001.
mvh/Harryup
Alla behöver horn.
NiklasF skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Alla behöver horn.
Är 4002 långt ifrån detta elementet du talar om?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=74983
schmutziger skrev:Detta känns verkligen som ett riktigt Fjonken projekt!
Man kan alltså räkna med att de spelar ner till 200Hz ungf?
om man inte stoppar in en uppsättning element till? typ 12"?
En tanke som poppade upp o som antagligen redan avhandlats,
de däringa aurasound bredbandarna som Linkwitz använder i pluto, hade man inte kunnat använda ett gäng sådana? typ 8-16st?
varför vill man ha fs på 500Hz ish på 6,5"? när CD ska spela ner till 8-900Hz, har bara skummat lite i denna o nån tråd till?
paa skrev:NiklasF skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Alla behöver horn.
Är 4002 långt ifrån detta elementet du talar om?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nsID=74983
Dom där i annonsen har ju fått sina berylliummembran utbytta till aluminium. (Radian säljer aluminiummembran.)
Då är dom väl värda bara en bråkdel av element i orginalutförande?
Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.
Fjonkalicious skrev:Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.
Bump
Fjonkalicious skrev:Fjonkalicious skrev:Är det bara jag som tycker det är misstänksamt att alla element som man hittat genom historien till mellanregister är antingen bilelement eller liknar något som man dragit ur farmors gamla radio. Jag är liksom inte trygg med det.
Bump
Aerob skrev:Harryup, har du jämfört dina TAD med dom bättre varianterna från Radian, BMS, 18sound mm? Undrar vad det är som gör dom så förbaskat dyra...
Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.
Driver skulle jag välja (i synnerhet som jag redan har) en TAD2002.
THAM15 kanske är kul.
Fjonk, har du tänkt spela musik hemma på ett sådant system?
mvh/Harryup
Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.
THAM15 kanske är kul.
mvh/Harryup
Men du kan ju inte spela ner till 300hz med en comp.driver. Jag är ute efter ett element! Har du tittat hur konstruktionen ser ut?
Tham15 kan verkligen vara kul och har haft det i pipelinen, men det kommer inte att funka eftersom det inte funkar så bra över 200 hz. Jag behöver något som går upp till iaf 300 hz.
Uppskattar verkligen om du läser tråden.
Harryup skrev:Fjonkalicious skrev:Harryup skrev:Vad är det allmänt erkänt "bästa" mellanregisterelementet med sluten kåpa för denna tillämpning som finns att köpa idag? Kostnad är inte oväsentlig med inte kritisk heller.
THAM15 kanske är kul.
mvh/Harryup
Men du kan ju inte spela ner till 300hz med en comp.driver. Jag är ute efter ett element! Har du tittat hur konstruktionen ser ut?
Tham15 kan verkligen vara kul och har haft det i pipelinen, men det kommer inte att funka eftersom det inte funkar så bra över 200 hz. Jag behöver något som går upp till iaf 300 hz.
Uppskattar verkligen om du läser tråden.
Jag läser tråden. Men är kanske otydlig.
Elementen med kåpa jag frågade om är ju för hornet.
Att det inte går ner till en THAM är ju klart men jag har ju redan nämnt JBL 2227 som en möjlig 3-vägare eller TAD 1102 vilket jag inte nämnt.
Och sen under det något typ THAM eller Kraken.
Fast sen finns det faktiskt en del som kör gamla JBL drivers med och utan större bakkåpa ner till minst 300Hz. Men det var ju inte min avsikt alls.
Som jag ser det bör man inte köra drivern särskilt mycket under 1kHz och hur långt ner funkar mellanregistren i hornet? Går dom under 300 så att man klarar att dela där eller bör man dela högre?
mvh/Harryup
Nissep skrev:Innan ni ger er på ett sånt här bygge kolla på detta:
http://www.avsforum.com/t/1405783/the-v ... horn-build
Kolla på hans filmer. Visst blir ni sugen?
Här finns akabak skript för att simulera.
http://www.avsforum.com/t/1257949/unity ... ak-scripts
Test med olika port konfigurationer.
http://www.avsforum.com/t/1407483/unity ... -6-drivers
Fjonkalicious skrev:Är jag helt dum i huvudet på att uttrycka mig?
Jag letar efter ett mellanregister som jag tror är bra. Pyle, GRS, Misco, Scanspeak, Seas... you name it. Men vilka är bra? Vilket hade du valt?
Harryup skrev:Inga förslag ännu?
Tycker bygget ser intressant ut.
Mvh/Harryup
The path length to the screen is 67mm. This does not take into acount the gasket, which is about 2mm thick, which I guessed is also about the offset to the element inside the WM 61 capsule in the end of my measurement mic. These two distances therefore cancel themselves out.
BTW, you will probably add 6mm or so in your mounting plate to mate this driver with the back of a unity horn.
Cheers
William Cowan
In no particular order, I have done some cutting and pasting...
BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
4554 – 26.7°
4555 - 30°
B & C
DE250 14.6°
DE10 7.7°
DE12 24°
DE400TN 20.7°
DE400 31°
DE500 17°
DE200 9.9°
DE85TN 34.5°
DE750TN 22°
DE950TN 17°
JBL
2450 10+°
Radian
950 20.3°
Celestion
CDX1-1745 20.16° total
CDX1-1730 20.16°
CDX1-1731 20.16°
CDX1-1746 7.6°
Beyma
CP750Nd – 24º
CP850Nd – 7º
CP755Nd – 12º60’
SMC65Nd – 15º
CP385Nd – 16º30’
SMC225Nd – 13º1’
Choose the CD driver first, then build the throat to match
Fjonkalicious skrev:Bmr kan jag inget om och jag är tveksam till att prova "annorlunda" element när kunskaperna från min sida inte är på topp. Dock snokade jag lite igår och tyckte detta kanske kan vara något? Inte dyrt isf:
http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... ne-16-ohm/
När det gäller 2xfs/qes så har jag släppt det kravet på inrådan från andra vettiga människor.
Mvh
schmutziger skrev:Fjonkalicious skrev:Bmr kan jag inget om och jag är tveksam till att prova "annorlunda" element när kunskaperna från min sida inte är på topp. Dock snokade jag lite igår och tyckte detta kanske kan vara något? Inte dyrt isf:
När det gäller 2xfs/qes så har jag släppt det kravet på inrådan från andra vettiga människor.
Mvh
Hade varit lite fräckt o fått till power tapering med en bunt sådana i hornet!
ju lägre frekvens desto fler element! kallas kanske 2.125vägare?
antagligen så är det väl någon av de andra kraven på ett sådant här horn som pajar den roliga iden...
Fjonkalicious skrev:Bmr kan jag inget om och jag är tveksam till att prova "annorlunda" element när kunskaperna från min sida inte är på topp. Dock snokade jag lite igår och tyckte detta kanske kan vara något? Inte dyrt isf:
Mvh
Alexi skrev:Har detta projekt visats i tråden innan?
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/10/synergy-prototype-2-complete.html
Mätningen såg rätt lovande ut:
mikaelhornqvist skrev:Har varit sugen på att komplettera mina THAM15 med något lika fantastiskt bra och stött på Synergy Horn som verkar minst lika bra. Enda problemet är ju att de inte spelar hela vägen ned till 150Hz, som tidigare nämnt.
Men hur stor skulle ett har synergy horn bli om man vill kunna få bra spridning ned till 150Hz?
Känns tråkigt med ett par BR-lådor till SH, men vad kan man bygga med ett par (eller fler) B&C 15TBX100 som matchar ljud-/spelstilen?
Speakers have asymmetrical horns with constant 90° horizontal coverage and 40-60°
vertical coverage. The horns have smooth features, so sound is not harsh like earlier CD
horns. Horizontal coverage must be uniform and sound quality must be high. Vertical
coverage is good floor to ceiling, but no more, since ceiling reflections are undesirable.
The crossover and driver spacing put vertical nulls just outside the coverage angle,
where they punctuate the edge of the pattern in the crossover region.
paa skrev:
Märkligt att diskantdrivern i detta horn får så bra frekvensgång, ända ner till delningen vid ca 950 Hz. Vad ska man med alla konstiga waveguides med konstiga namn till? Detta ser ju bättre ut än det mesta man sett, låter det lika bra också, eller låter det tratt?
The tweeter runs a little lower than I prefer. Just one PEQ filter was needed to get the treble response flat. So with two PEQ filters it measures very flat, most of the response is +/- 1.5 dB. The treble runs 2 dB lower than the midrange to achieve the slightly mellower voicing that I prefer.
Naqref skrev:Kanske inte så märkligt eftersom de flesta verkar vara CD-horn med i princip samma kurvatur (konisk) men där vissa har en radie ytterst (typ SEOS).
Vill man vara elak, eller snäll, så kan man säga att det är samma typ av former som Stig Carlsson pysslade med för trevägaren.
Fast 60cm tjocka lådor går väl väldigt lätt in genom en 80 cm bred dörr?mikaelhornqvist skrev:1,5x1,0x0,6m kanske blir svårt att pressa igenom en 80cm dörr, ...
Finns det någon beskrivning över hur det ska göras perfekt?Nissep skrev:Men dessa horn är ju inte helt raka faktiskt. Utan det blir en liten förändring vid halsen där diskantens utgångsvinkel skall anpassas till hornets vinkel.
paa skrev:Dom har dock utgått ifrån en halsvinkel på noll grader, fast de flesta horndrivers ligger på 10-14 graders halsvinkel, så waveguiden borde väl hellre starta med ungefär det?
Nissep skrev:Det lät som ett klokt val av diskantdriver.
Här kommer lite info som är bra att ha.The path length to the screen is 67mm. This does not take into acount the gasket, which is about 2mm thick, which I guessed is also about the offset to the element inside the WM 61 capsule in the end of my measurement mic. These two distances therefore cancel themselves out.
BTW, you will probably add 6mm or so in your mounting plate to mate this driver with the back of a unity horn.
Cheers
William Cowan
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rn-21.htmlIn no particular order, I have done some cutting and pasting...
BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
4554 – 26.7°
4555 - 30°
B & C
DE250 14.6°
DE10 7.7°
DE12 24°
DE400TN 20.7°
DE400 31°
DE500 17°
DE200 9.9°
DE85TN 34.5°
DE750TN 22°
DE950TN 17°
JBL
2450 10+°
Radian
950 20.3°
Celestion
CDX1-1745 20.16° total
CDX1-1730 20.16°
CDX1-1731 20.16°
CDX1-1746 7.6°
Beyma
CP750Nd – 24º
CP850Nd – 7º
CP755Nd – 12º60’
SMC65Nd – 15º
CP385Nd – 16º30’
SMC225Nd – 13º1’
Choose the CD driver first, then build the throat to match
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ngles.html
Red spade plockade isär en sådan här:
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... r.html?m=1
Så vad är bra med den infon?
Ja hornet skall ju helst övergå från driverns utgångsvinkel till hornets spridningavinkel så smidigt som möjligt för att minimera diffraktion i halsen av hornet. Geddes har skrivit en del av vikten av detta.
Sedan har du en utgångspunkt på avståndet från driverns monteringsplatta till dess akustiska centrum.
Nissep skrev:Och hornhonket kom från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas difraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg.
Naqref skrev:Nissep skrev:Och hornhonket kom från abrupta förändringar i vinkel i hornet där det bildas difraktion som skapar en ny våg som kan färdas tillbaka mot hornhalsen och skapa en stående våg.
Precis. Det man inte får glömma är att där WGn eller hornet tar slut så får man en diffraktionskant om man inte gör 180g CD-horn. Så det gäller att göra öppningen så stor att den inte ger så mycket diffraktion helt enkelt. Det relaterar till våglängden. Man kan tänka sig att första knäcken sker först där det inte blir något problem för de våglängder som diskanten ska spela, andra knäcken för de våglängder nästa element på tur o s v.
paa skrev:Fast 60cm tjocka lådor går väl väldigt lätt in genom en 80 cm bred dörr?mikaelhornqvist skrev:1,5x1,0x0,6m kanske blir svårt att pressa igenom en 80cm dörr, ...
Fjonkalicious skrev:Har ni börjat bygga än?
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Har ni börjat bygga än?
Var det inte du som skulle bygga först?
Naqref skrev:Kanske inte så märkligt eftersom de flesta verkar vara CD-horn med i princip samma kurvatur (konisk) men där vissa har en radie ytterst (typ SEOS).
Vill man vara elak, eller snäll, så kan man säga att det är samma typ av former som Stig Carlsson pysslade med för trevägaren.
paa skrev:Halvvägs ner på den här sidan finns bilder på ett blått horn med sidinmatning av mellanregister, som visades av en faktisktmedlem på Uppsala DIY 2009:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hichpage=2
I am working on a “large” speaker too since the stadium area is a place where the sound difference is a big deal.
I think you would enjoy it, a giant Synergy horn with 64 hf compression drivers, 44, 5 inch mid drivers and 16, 12 inch horn loaded woofers in a horn with a 120 inch tall by 45 inch wide mouth. I don’t think I will be having a pair in my livingroom.
Nissep skrev:Vi får hålla ögonen öppna och kolla när Danley släpper sitt senaste monster som han namedroppade på diyaudios tråd om lämpliga midrange högtalare.I am working on a “large” speaker too since the stadium area is a place where the sound difference is a big deal.
I think you would enjoy it, a giant Synergy horn with 64 hf compression drivers, 44, 5 inch mid drivers and 16, 12 inch horn loaded woofers in a horn with a 120 inch tall by 45 inch wide mouth. I don’t think I will be having a pair in my livingroom.
Låter som en mysig pjäs. 3m hög 1,14m bred..
NiklasF skrev:Nissep skrev:Vi får hålla ögonen öppna och kolla när Danley släpper sitt senaste monster som han namedroppade på diyaudios tråd om lämpliga midrange högtalare.I am working on a “large” speaker too since the stadium area is a place where the sound difference is a big deal.
Låter som en mysig pjäs. 3m hög 1,14m bred..
Nja, i56s spelar högre och snyggare dessutom tål 56:orna mer effekt.
Referring now to FIGS. 9 and 10, the port length, or acoustic length can be minimized significantly for horn walls that are relatively thick. Referring to FIG. 9, a lower frequency driver 20 is shown mounted to horn wall 130. A tapered port 132 is formed in horn wall 130. The tapered port 132 is preferably defined by frustoconical wall 134 having a large end adjacent driver 20 and a smaller end adjacent the outer surface 136 of the horn wall. Referring now to FIG. 10, a stepped port 140 is formed in horn wall 130, and is defined by stepped wall 144. The port defined by the stepped wall has a larger diameter adjacent driver 20 and a smaller diameter adjacent the outer surface 136 of the horn wall. As shown in FIG. 10 it is generally preferred that the step or transition 145 in wall 144 is located relatively close to the outer surface 136. With either port treatment shown in FIG. 9 or FIG. 10, the overall opening in horn wall 130 can be made substantially smaller than if a “straight” or cylindrical hole were employed.
Turning now to FIGS. 11 and 12, the modified system was tested for a square wave response. In FIG. 11, the sound reproduction system was tested with a square wave input signal 210 operating at a frequency of approximately 1.002 kHz, at or very close to the upper crossover frequency for the sound reproduction system. The output trace 212 shows a very good conformance to the square wave shape with only a small rise at the trailing end of each pulse in the wavetrain. FIG. 12 shows a square wave test at the lower crossover frequency of approximately 315 Hz
Det är ju en 70-sidig tråd, var finns godbitarna?Nissep skrev:http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/88237-suitable-midrange-cone-bandpass-mid-unity-horn.html
Nissep skrev:Kolla gärna in på både Danleys facebook sida och deras hemsida.
Hemsidan har tex genomskärningsbilder på nästan alla högtalare.
Högerklicka och öppna i nytt fönster och zooma hur mycket ni vill..
sh50..
Fjonkalicious skrev:paa: är det inte bara en ganska brutal lösning på att excitera ljudet från elementet vid rätt avstånd i hornet?
schmutziger skrev:Det är nog basreflex
Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:Det är nog basreflex
Med ofasade kanter!![]()
Vilken fin avatar du skaffat!
schmutziger skrev:Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:Det är nog basreflex
Med ofasade kanter!![]()
Vilken fin avatar du skaffat!
1. De borde nog köpa en vortex analyzer™
2. tack! Rätt likt eller hur!
Harryup skrev:Hur optimeras hålen i hornet?
mvh/Harryup
The lower driver is located at a position along the horn passageway at which the passageway has a preselected cross-sectional area which is no greater than the area of a round cross section having a circumference equal to one wavelength at the upper frequency end.
paa skrev:När det gäller HF-driver så är det många som skriver att BMS 4550 skulle vara att föredra, för att den går längre ner i frekvens än de flesta andra drivers, men om man kollar på t.ex den nedan länkade genomgången av olika drivers så tycker jag det ser ut som att rekommendationerna om lägsta tillåtna frekvens beror mest på att man gjort olika bedömningar om t.ex säkerhetsmarginaler hos de olika tillverkarna, än att elementen i sig själva skulle skilja så mycket rent tekniskt på den punkten. Man kan ju t.ex göra helt olika bedömningar om vad som är lämpligt för PA-system respektive för hemhögtalare:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf
BMS 4552 i den jämförelsen skiljer sig väl från 4550 enbart genom en något kraftigare magnet, vilken som sig brukar ger en aningens lägre nivå i lägsta registret, men annars i stort sett lika.
Vattenfallsdiagrammen verkar ju tala entydigt för DE250 i alla fall.
Nissep skrev:Jag har hittat en öppen sica 4", en sluten visaton.
Jag har provmätt en 3" med olika portdiameter.
Men än så länge inte kopplat något till ett horn.
Det är först där det blir riktigt intressant.
I SEOS kan man slänga in en vanlig dome.schmutziger skrev:finns det någon specifik anledning till att man vill dela till CD vid låga 1kHz? skulle man inte kunna låta middarna spela upp till 2-3kHz?`om man fårbandpasshålen närmre drivern?
Skulle det kunna funka med en vanlig dome osså?
paa skrev:Mellanregistret funkar ju som en bandpass, och den blir lätt ganska smalbandig. Om man vill dela den nedåt vid 250 Hz så kan två oktaver upp till övre delningen antagligen vara ganska lagom, då kommer centerfrekvensen på 500 Hz och övre delningen vid 1kHz.
Jag har sett projekt på diyaudio med domediskanter i unityhorn.
Nissep skrev:Eftersom man vill att avståndet från mellanregistrets portar till akustiskt centrum på diskanten skall vara 1/4 våglängd av delningsfrekvensen så är det svårt att få plats med mellanregister elementet om man lägger delningen för högt.
Man har ju provat vanlig dome diskant i ett synergyhorn på avs forumet.
http://www.avsforum.com/t/1405783/the-v ... horn-build
Most people are using flare rate and cutoff frequency interchangeably. A driver tapped into a Synergy style speaker will not play LOWER in frequency than the local flare rate/cutoff frequency. A driver tapped into a Synergy style speaker will normally play up to a frequency where the circumference of the cross sectional area of the tap is equal to one wavelength.
Example: You have a mid tap into the horn where the area is 60cm^2. To find the local flare rate/cutoff frequency you use Horn Response to calculate the length it takes for it to reach 120cm^2 (a doubling of area). Lets say it takes 4cm to go from 60cm^2 to 120cm^2 in our conical horn. Highlight the horn segment in Horn Response and press the E key on your keyboard to change the horn profile from conical to exponential. The flare rate will now be displayed. In this example it should tell you the flare rate is 474.37Hz. This is how low you can expect the mids to play provided there are not issues with your horn build. Now to figure out how high it will play. We can calculate what the circumference of a circle with an area of 60cm^2. It is 27.45cm long. a 1248Hz sound wave is 27.48cm long. Therefore we can expect our mid to play reasonably well between about 470Hz - 1250Hz. One last detail is the cancellation notch. If you space the mids too far down the horn, the notch will over ride everything. If the notch occurs at 1000Hz, than that is high you will get out of the mid.
NiklasF skrev:Hur går det då, blire någon andra vers eller?
NiklasF skrev:Fasiken vad projekt folk har igång nurå, jaja langa länken dit då
Hoppas, hoppas, automatöversättning av teknisk patent-engelska eller bara kämpa på, pest eller kolera!Nattlorden skrev:Hoppas du kunnat automatöversätta delar och sedan rätta snarare än att du kämpat dig genom, om det inte är något du är väldigt van att göra dvs
paa skrev:Nu finns det en svensk översättning av Synergy-patentet här:
http://user.faktiskt.io/paa/Danley_patent_sv.pdf
Om någon hittar något som är felaktigt översatt så hojta till, så kanske någon kan fixa till det om det känns tillräckligt angeläget.
Då menar jag inte sådant som skulle kunna vara mer poetiskt eller mer riktig patentspråk, utan bara rena faktafel.
Håll till godo.
schmutziger skrev:http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/244890-synergy-horns-dayton-prv.html
Bara att börja bygga verkar det som!
Fjonkalicious skrev:Men ändå, för dessa kan kombineras med tappat horn.
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Men ändå, för dessa kan kombineras med tappat horn.
Det där var en för svår mening för att jag ska fatta, vad menar du, exakt.
Kicken skrev:Hmmm..ska man bygga 2 eller 3 vägs?
paa skrev:Kicken skrev:Hmmm..ska man bygga 2 eller 3 vägs?
Om man bygger tvåvägs så kan man ju komma ner till 250-300 Hz, men om man vill komma ner till 80 Hz eller lägre med en trevägs så blir den väl gigantiskt stor?
paa skrev:Kicken skrev:Hmmm..ska man bygga 2 eller 3 vägs?
Om man bygger tvåvägs så kan man ju komma ner till 250-300 Hz, men om man vill komma ner till 80 Hz eller lägre med en trevägs så blir den väl gigantiskt stor?
steveo1234 skrev:paa skrev:Kicken skrev:Hmmm..ska man bygga 2 eller 3 vägs?
Danley SM60f är en tvåvägare och den tar sig med lätthet ner till 80hz.
Nissep skrev:Helst av allt vill du unvika veck. Minimera difraktionkällor i hornhalsen. Det är största anledningen till "horn honk"
Om jag inte mins fel så är Peavys arbete något som Geddes inte är så glad över, någonting med att han jobbade med dem och de stal iden.
Så helt fel ute är de inte..
Men Seos projektet är väl det som ligger bäst till enligt mig själv.
http://www.avsforum.com/t/1291022/hey-g ... lying-here
Den är ju beräknad med geddes formler om jag inte missat något.
Den är värt att kopiera. Enklast kanske är att man beställer den billigaste 1" hornet från Polen och gjuter av halsen på den.
Sedan bygger man hornet med samma spridning fast längre och större..
Och hornhalsen gjuter man med polyester eller liknande med hjälp av pluggen man tillverkat.
Det kan vara bra om man kollar att öppningsvinklarna är samma på hornet som på diskanten.
Adhoc skrev:Ny tråd på hififorums på DIY-horn med bilder, verkar bli smutta skapelser; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91354
dukanvadet skrev:Jäklar vad snyggt! Jag får lite bauhaus-vibbar.
Fjonkalicious skrev:dukanvadet skrev:Jäklar vad snyggt! Jag får lite bauhaus-vibbar.
Bauhaus? Det där liknar väl inget som har med bauhaus att göra?
Komorok skrev:Fjonkalicious skrev:dukanvadet skrev:Jäklar vad snyggt! Jag får lite bauhaus-vibbar.
Jo, det tycker jag ju att det gör.
paa skrev:Bara en liten inspirationsbild, J1-hornet:
Fjonkalicious skrev:Ett sådant påstående kan man inte komma med utan att förklara sig.
Fjonkalicious skrev:Komorok skrev:Fjonkalicious skrev:
Jo, det tycker jag ju att det gör.
Ett sådant påstående kan man inte komma med utan att förklara sig.
paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
På LLB-mässan den 17-19 Mars kommer vi att visa upp innovativa och välljudande högtalare utvecklade av den legendariska Tom Danley.
Mässan går i Älvsjö.
paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
På LLB-mässan den 17-19 Mars kommer vi att visa upp innovativa och välljudande högtalare utvecklade av den legendariska Tom Danley.
Mässan går i Älvsjö.
Nattlorden skrev:paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
Mässan går i Älvsjö.
Hmmm... Intressantaste anledningen på länge att bevista en mässa, men det funkar inte just då.
Adhoc skrev:Nattlorden skrev:paa skrev:Så här skriver Point Source Scandinavia:
Mässan går i Älvsjö.
Hmmm... Intressantaste anledningen på länge att bevista en mässa, men det funkar inte just då.
För mässan-Älvsjö står det på hemsidan idag: 10-12/5.
paa skrev:Nu på onsdag är seminariet om synergyhornen på LLB- mässan. Nån som ska gå?
paa skrev:På seminariet pratade Douglas Jones från Danley bl.a om att delningsfiltren till t.ex SH50 var framtagna med hjälp av LspCAD, ett program som han berömde för sin flexibilitet och förmåga att göra mer än de flesta användare kanske tänkt på. Vidare visade han oscilloskåpbilder som visade att filtren kunde återge något som såg ut som en skaplig fyrkantvåg över en stor del av registret, över två delningsfrekvenser, eftersom det var ett trevägssystem.
Han sa även att eftersom det var en punktkälla så kunde man göra saker i filtret utan att behöva tänka på lobning och sådana saker.
Även om man vill finjustera med eq så är det inget problem eftersom utstrålningen inte förändras. Däremot varnade han för att ersätta det passiva filtret med ett aktivt, i tron att man skulle få till ett bättre filter.
För övrigt tyckte jag att SH50 såg lite mindre ut än jag föreställt mig dem, men det kan förstås bli ett intryck i en stor mässhall, och en annan sak när de ska placeras i ett litet trångt rum.
PetterPersson skrev:Om det anses vara reklam, så ta bort detta inlägg.
Jag har ett gäng 4" mellanregister-celestionelement, samma som Tom Danley använder hemma. Dessa är köpta av mig privat och det var duktigt meck att få tag på dem. Är du intresserad av några till eget bygge? Fördelaktigt pris och allt över inköpspriset skänks till Läkare utan gränser eftersom detta massköp var inspirerat av ett projekt på ett grannforum.
/Petter
PetterPersson skrev:Om det anses vara reklam, så ta bort detta inlägg.
Jag har ett gäng 4" mellanregister-celestionelement, samma som Tom Danley använder hemma. Dessa är köpta av mig privat och det var duktigt meck att få tag på dem. Är du intresserad av några till eget bygge? Fördelaktigt pris och allt över inköpspriset skänks till Läkare utan gränser eftersom detta massköp var inspirerat av ett projekt på ett grannforum.
/Petter
PetterPersson skrev:Det tycker jag med![]()
28 st lyckades jag få tag i...
Done!PetterPersson skrev:Ja, det är möjligt. Pris är valfritt över inköpspriset beroende på sitt samvete relativt kommersiella aktörer. Överskottet från dessa element skänks som sagt. Pris tar vi på pm, så hör av dig...
schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Redspade gör flat-pack på synergy nu.
Han var dock svindyr med sina pse144, dessa kanske är trevligare prissatta?!
schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Man undrar ju, tyvärr är det med element och då tror jag att det blir rätt kostsamt.
steveo1234 skrev:Fjonkalicious skrev:schmutziger skrev:http://redspade-audio.blogspot.se/2016/07/diy-point-source-horn-pre-order.html
Man undrar ju, tyvärr är det med element och då tror jag att det blir rätt kostsamt.
Hmm, ser nu att det dessutom behövs en basunderdel till dem då målet verkar vara 3db vid några hundra hertz.. Det tar ju bort en stor del av mitt intresse....
Fjonkalicious skrev:Bumpar min egen tråd. Är det någon annan som byggt?
Hittade Celestion-elementen billigt, funderar på att köpa 8 st och sätta ihop något.
Funderar även på att 3d-printa mynningshuvudet och därmed kunna göra olika huvuden för att testa olika lösningar.
ljudstomp skrev:Fjonkalicious skrev:Bumpar min egen tråd. Är det någon annan som byggt?
Hittade Celestion-elementen billigt, funderar på att köpa 8 st och sätta ihop något.
Funderar även på att 3d-printa mynningshuvudet och därmed kunna göra olika huvuden för att testa olika lösningar.
Nej men har funderat på det ett tag!
Har ev tänkt 3d-printa hela hornet i 2 delar som jag sett någon på diyaudio göra. Uppdaterar detta inlägg med lite länkar senare.
Vart har du hittat Celestion-elementen någonstans?
Nissep skrev:Vill bara säga att nu är det typ klart..
Långt bak i tiden så visade jag någon simulering och planering för ett tvåvägs 500hz 90x40 horn som hornta skulle ha.
Lång historia gjord kort. Det är numera mitt och jag adderade 6” midbasar till det.
När jag inte är på jobbet kan jag fylla i med någon kommentar. Men tills dess lite bilder.
https://www.flickr.com/gp/105352785@N06/8bc6kf0x1U
Nissep skrev:Du måste följa länken till Flickr så finns det gott om bilder..
Nattlorden skrev:Nissep skrev:Du måste följa länken till Flickr så finns det gott om bilder..
Jag syftade på texten till bilderna.
MagnusÖstberg skrev:Nu har du ju gjort lite annorlunda än originalet, men när jag var i fabriken kasserades en stor del horn eftersom utgångsvinkeln ur hornet (avfasningen på 20mm typ) inte var helt korrekt.
steveo1234 skrev:Huga vilken DIY-insats... Imponerande.
Hur låter det då?
Nissep skrev:lite headroom för mysiga hemmakvällar
Nissep skrev:steveo1234 skrev:Huga vilken DIY-insats... Imponerande.
Hur låter det då?
Jag tror ingen är förvånad om jag säger att det låter fantastiskt.
Men så känns det i princip alltid med det senaste jag själv byggt.
Nissep skrev:https://www.facebook.com/PointSourceScandinavia/ Ni som bor lite mer söder om Gävle så att säga kan ju försöka stalka vår Svenska återförsäljare och lyssna på orginalen.
Och snabbaste du kan skapa något själv är att kopiera Danley Studio.
Orginalet använder en Beyma men som jag skrev innan så kan man ta lös främre hornet på REDCATT`s större koaxialer.
https://redcatt.de/REDCATT-CX801X8_1
1300kr för att lyssna på en monokälla är inte helt fel.
Ta lös hornet, fila/borra upp hålen. Skapa en tätning mellan hornet och främre packningen.
Mät, applicera eq, och sen tillbaka till ritbordet om det behövs.
När du är nöjd, köp ett bättre element och börja om..
https://www.oberton.com/en/products/neo ... 50vcx.html
När du ändå inte är nöjd, köp ännu fetare och börja om:
https://www.oberton.com/en/products/neo ... ?showall=1
Eller så går man direkt till drömmen och köper BMS trevägs koaxial och kombinerar med en https://www.minidsp.com/products/minids ... dsp-2x4-hd per sida, tre kanaler till koaxialen, en till basstödet.
Mät, korrigera med dsp:n till förbannelse.
Nissep skrev:Synd att vår inhemska marknad inte är stor för Danley produkter.
Det kan bli en lång väntan så att säga.
Helst av allt skulle man fått höra Hyperion.
Nissep skrev:På tal om mindre synergy horn, ingen som är sugen på att göra en med ett koaxialelement?
Figur 7 i patenten visar ju hur man skulle kunna gå tillväga.
https://redcatt.de/REDCATT-CX601X8_1 Kostar inte mycket och har en del att erbjuda.
Tex en komplett 3d modell https://www.redcatt.net/assets/cx6f140x4-361b.step.zip
Diskanten är testad och inte värdelös, https://audioxpress.com/article/test-be ... om-redcatt
Sättet hornhalsen är uppbyggd på är först en konisk expansion sedan en till med större vinkel.
Om man 3d-printrar ett horn eller hornhals har man en ”hylla” att täta mot och portningen in i hornet går ju att laborera en del med.
Sedan simulerar kondelen inte värdelöst i ett synergyhorn heller.
De andra Redcatt elementen har jag bekräftat med Nick (importören) att de är löstagbara om någon vill borra ett par hål och täta mellan horn och kondelen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster