Nu är de (till 99%) klara. Jag har inte orkat uppdatera, för det känns som allt som har hänt sedan senaste uppdateringen har varit en besvikelse. Jag grundmålade med någon oljebaserad grundfärg. Det blev jättebra och slätt och fint när jag slipade, förutom att färgen på vissa ställen verkar ha reagerat med något och bildat gegga istället för torr färg, trots torktid på burken på 12 timmar, och slipning efter tre dagar.
Efter det löst sig med 235235 timmar slipning så rollade jag (eftersom jag lagt ner kraven på snygg finish) med Jotun Lady Supreme Finish lackfärg. Den är tre gånger dyrare än Biltemas mattsvarta lackfärg som jag använt innan. När färgen torkat kunde jag konstatera att den flöt ut hundra gånger sämre, täckte sämre och fick apelsinigare yta än Biltemas. Jag målade flödigt. Jag slipade ner ojämnheterna och rollade en gång till med mindre färg för att se om det gjorde någon skillnad. Då blev den lite slätare, men man kan se var man rollat. Jag har varit extremt noggrann med att bara måla på öppen färg, och ändå har det blivit så.
Eftersom jag släppt kraven på finish så gjorde detta inte så mycket, även om det så klart var tråkigt efter att ha lagt säkert 50-60 timmar på att spackla och slipa. Hade jag brytt mig mer hade jag så klart slipat färgen slät och målat igen med annan färg, men nu sket jag i det.
När jag äntligen skulle slutmontera högtalarna såg jag att hålen jag borrat för terminalerna var för små. Jag hade borrat 10 mm, och terminalerna krävde 12 mm. Valet stod mellan att utvidga hålen med befintlig 10 mm-borr, eller med rasp eller liknande. Jag testade med befintlig borr, vilket gick bra, förutom att någon flisa i färgen lossnade. Det döljs dock av terminalen. Men jag köpte ändå en 12 mm-borr och borrade upp resterande terminalhål.
När jag skulle montera filtrena i lådan så fick de inte plats för att ett av stagen hamnat 2 mm snett i förhållande till hur jag mätt. Så jag fick såga till filterplattan, och lyckades montera dem.
Men högtalarelementen passade inte, eftersom grundfärgen byggt för mycket. Att slipa ner tre lager färg runt elementkanten tog en miljard timmar, så jag sket i det och skar bort runtom med en vass brytbladskniv. Det lämnade så klart en synlig kant när elementen monterats, men det fyller man ju i med en svart tuschpenna... tänkte jag. Men min tuschpenna räckte en halv centimeter innan den tog slut. Nu sket jag även i detta och skruvade ihop allting för att få lyssna någon gång.
Första intrycket när jag lyssnade var att något lät konstigt. Efter några sekunder kunde jag konstatera att det som jag tyckte var konstigt var att ljudet inte kom från högtalarna, utan från någon oidentifierbar plats framför mig. Det hade alltså "släppt från högtalarna". Efter lite försiktigt testspelande på svag volym så kan jag i alla fall konstatera att
det var värt det!!! för det låter riktigt, riktigt bra även med helt oinspelade element. Helt plötsligt fattar jag vad poängen med Flamboyantmixen av Planet Dada var när ljuden snurrar runt i rummet, och jag kan höra stor skillnad på djupet i ljudbilden på olika inspelningar från exemplen från någon tråd som handlade om det.
Slutsats: Högtalarna har inte fått slutfinish i närheten av vad tiden jag lagt ner på det borde innebära på grund av slarviga sista steg, men jag är jättenöjd med ljudet hittills