Moderator: Redaktörer
swenko skrev:Någon som har koll på vilken volym som elementet upptar?
Satt och försökte simulera i winisd men får inte parametrarna att stämma i programmet mot seas värden.
Någon som orkar och vill simulera någon trevlig volym och storlek på rör samt längd så blir jag glad.
Finns det någon gräns på hur lång man kan göra portar förutom platsbrist?
Elfsberg skrev:Jag tycker nog att du ska börja med att göra enkla, kubiska, lådor först för att testa funktion.
swenko skrev:Jag har snöat in lite på seas L26RO4Y eller L26ROY. Jag har inte kommit underfund med vilken som är lämpligast men RO4Y har ju mindre vas och verkar gilla mindre lådor och det känns som ett plus.
Alternative box design:
In the case of a bass-reflex enclosure of the same cabinet size, a port with an ID of 7cm
would have to be 38cm long in order to achieve a Helmholtz resonance at 25Hz. This
leaves only 1cm to the back wall if a straight tube is used, so we don’t recommend this.
Instead, we recommend increasing the cabinet size to 50 liters.
With a port diameter of 7cm, the length should be 30cm in order to have a Helmholtz
resonance at 25Hz.
In a sealed box application the L26ROY could be used in a 20 liter box to have a Qtc of
0.707. The -3 dB point would be 54Hz, and the -10 dB point is at 30 Hz.
paa skrev:Däri finns denna passus om basreflexlösning med ROY:Alternative box design:
In the case of a bass-reflex enclosure of the same cabinet size, a port with an ID of 7cm
would have to be 38cm long in order to achieve a Helmholtz resonance at 25Hz. This
leaves only 1cm to the back wall if a straight tube is used, so we don’t recommend this.
With a port diameter of 7cm, the length should be 30cm in order to have a Helmholtz
resonance at 25Hz.
In a sealed box application the L26ROY could be used in a 20 liter box to have a Qtc of
0.707. The -3 dB point would be 54Hz, and the -10 dB point is at 30 Hz.
DQ-20 skrev:Och här kommer det obligatoriska DQ-20-inlägget när L26ROY kommer på tal: elementet är inte lämpligt för portade lösningar. VAS är för liten samtidigt som Q-värdet är lågt. Det ger en liten låda, vilket gör att avstämningen måste ske via ett jättelångt rör som inte får plats i lådan. En port med 70 mm diameter är för liten.
/DQ-20
Cortado skrev:Ikea verkar ha hajjat galoppen!
swenko skrev:Ja man verkar få plocka hem själv om man vill ha den modellen.
Daytons övriga modeller? Titta lite på ultimate serien men den verka hamna liknande som l26royen..Verkar vettigt men i slutändan mer frågetecken.
Nä jag får nog ta och läsa högtalar kokboken ikväll och fundera vidare.
Får se när mattias flikar in med portstorleken på sina simuleringar så jag kan prova rita lite igen.
Någon som vet vilken volym dayton dvc310-88 12 tar i lådan?
swenko skrev:Xtz room analysern är det något användbart? Någon som har nån bra länk till tråd sida över mätning kanske?
MattiasBGD skrev:swenko skrev:4" port till DVC310-88 i 50liter för att få ner porthastigheten under 30m/sCortado skrev:Här kommer något gammalt och gott, en tråd om just basreflexportar vilket ju kan vara väldigt lämpligt såhär långt in i tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140
Cortado skrev:Det där DQ-20 säger stämmer överens med dels vad jag tycker och även det jag simulerat. Ultimaxen som nämns tidigare (länk till den: http://tinyurl.com/k3hb7ow) som nämts tidigare vill ha stor
låda och rätt grov port för att generera acceptabelt låga frekvenser utan superflås. Portdimensionen, vad jag kom fram till när jag Basta!-de med UM-elementet är portarea på 140cm2,
längd på 617,7mm och då avstämt till 18Hz. Tror faktiskt porten skulle behöva vara större, eller att man fler mindre portar.
Jag tycker nog att en låda på nästan 170L för en tolvtummare inte är försvarbart när Daytons RSS390HF-4 kostar några dollar mindre än UM12", tillåter en konstruktion som med halva lådvolymen oportat överglänser den portade UM12-konstruktionen.
Lägger till en simulering och hoppas att jag inte tänkt helt tokigt någonstans, vilket jag faktiskt förutsätter lite.
-Jonne
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:swenko skrev:4" port till DVC310-88 i 50liter för att få ner porthastigheten under 30m/sCortado skrev:Här kommer något gammalt och gott, en tråd om just basreflexportar vilket ju kan vara väldigt lämpligt såhär långt in i tråden:
viewtopic.php?f=10&t=3140
I tråden som Cortado hänvisar till så framkommer det bland annat att en rund 4" port i princip är helt chokad redan vid 10m/s. Just saying...
Generellt sett kan man nog säga att stora element som behöver relativt stora lådor för att uppnå en bra avstämning är en Bra Sak. Man behöver ju ganska rejäla portar för stora element med stor slaglängd som dessutom kan driva portarna till höga nivåer. 70 mm kan vara lagom åt en 8". Hur T/S-parametrarna ska se ut kan man ju ha lite olika filosofisk uppfattning om men det är helt klart en fördel om elementet KAN placeras i en relativt stor låda. Med "relativt stor" menar jag över 100 liter för en 12".
Tycker jag.
/DQ-20
MattiasBGD skrev:Vill han inte trilskas med att handla från USA så är det som sagt knappt 1300kr/st för LAB12 från eBay England.
Komorok skrev:Fast slavbassystem har andra brister. Och ännu fler variabler att balansera. Usch.
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Vill han inte trilskas med att handla från USA så är det som sagt knappt 1300kr/st för LAB12 från eBay England.
Hur tycker du LAB12:orna har fungerat i basreflex? Det är ju många som gillar elementet. Jag tycker mig dock ha sett lite "wobblingstendenser" på ett Youtube-klipp med extrema utslag.
/DQ-20
Cortado skrev:Nu har jag simulerat både DVC310-88 och Eminence LAB12 och de simulerar ganska lika. DVC310'an har ca 1,5dB högre känslighet i portat utförande, med samma förutsättningar (50L låda, 60% Viso, porten är avstämd till 25Hz med en portdiameter på 100mm). I slutet utförande med samma förutsättningar, 50L låda med 60% Viso) så skiljer det sig mindre, kanske 1dB.
Om valet står mellan DVC310-88 och LAB12 så är mitt val DVC310-88.
Här kommer DVC310 simulerad, notera att porten är relativt lång vilket kan ge lite praktiska bekymmer. Kan alltså vara bättre med slavbas.
MattiasBGD skrev:Fast du stoppar ju inte i 60% fyllning i en portad låda? helst så lite som möjligt eller inget alls.
MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=grSZ8KF5gY0
Cortado skrev:MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Menar du att om man fyller lådan så att man även täcker porten?
Att täcka porten eller vägen för luften mellan elementet och porten så är jag med dig, det känns som en dålig idé men i övrigt så ser jag inte några nackdelar. Med det sagt så ska jag ju tillägga att jag ändå är en glad amatör och är desto gladare om jag kan lära mig något nytt.Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
Vad är det man ska titta/lyssna efter på YouTube-klippet?
Det där verkar ju vara en sluten låda.
Komorok skrev:Jag har gärna så mycket fluff i en BR-låda som det går utan att det drabbar BR-resonansen. Det gäller att placera det rätt bara.
MattiasBGD skrev:Många videos på youtube där element ser ut att vobbla kan mkt väl vara kamera fenomen har jag hört.
DQ-20 skrev:
http://youtu.be/56kMf7mRHx8
Han kunde ju gärna ha sett till att filtrera sina toppar ordentligt...
/DQ-20
MattiasBGD skrev:Du försämrar väl den portade lådans verkningsgrad? lådan ska ju ha lätt för att andas luften i lådan.
Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
paa skrev:Däri finns denna passus om basreflexlösning med ROY:Alternative box design:
resonance at 25Hz.
DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
Man kan ju alltid hoppas. Det ser rent ut sagt förjävligt ut.
Någon som kan bringa klarhet i detta?
Rollo skrev:Kameran som tagit bilden samplar inte hela bilden samtidigt, utan betar av pixelrad efter pixelrad. Högtalarmembranet (eller propellern) hinner flytta sig lite innan nästa rad samplas. Om mobilkameran (som ofta är boven i dramat) hade hållits på andra ledden hade det sett naturligare ut.
swenko skrev:Ok. Vi försöker lite igen.
Hur hittar man lämplig väg att gå för att få bilden lagom stor för forumet?
Cortado skrev:Mattias, vilkn slavbas skulle du rekommendera till det där dvc elementet?
Det är inte så enkelt att hålla på med för en nybörjare. Det skall labbas med vikter, impedansmätning för att kolla avstämning och slaven/slavarna skall spelas in också. Med tanke på att slavarna bör kunna pumpa mer luft är det aktiva elementet så bör man kanske ha 2st 12" slavar för en aktiv 12" så blir det ju snabbt inte så prisvärt längre.
MattiasBGD skrev:Cortado skrev:Mattias, vilkn slavbas skulle du rekommendera till det där dvc elementet?
Det är inte så enkelt att hålla på med för en nybörjare. Det skall labbas med vikter, impedansmätning för att kolla avstämning och slaven/slavarna skall spelas in också. Med tanke på att slavarna bör kunna pumpa mer luft är det aktiva elementet så bör man kanske ha 2st 12" slavar för en aktiv 12" så blir det ju snabbt inte så prisvärt längre.
http://www.parts-express.com/dayton-aud ... r--295-496
2st utav Daytons 12" slav 2005kr kostar det totalt ink. Allt hem till din dörr för 2st slavelement och 1st dvc 310-88.
Det är ju lite det som är grejen med diy och som det sagts förut bygg slutet om det känns svårt med BR eller slavbas. Skulle ändå rekommendera minidsp och mätmick.
MattiasBGD skrev:Det är ju inget TC sounds Ultra kitt med dubbla slavar som du sitter på för dryga 14000kr... tycker du själv att det låter bra med Fs på 28,8Hz som dina slavar har då? självklart ska man addera vikt på slavarna för att sänka utgångsvärdet. Däremot har alla slavar ett lägsta värde som begränsar exempelvis CSS APR12 slavar som har Fp 25Hz och 6,7Hz med maximala 1200gram.
boom skrev:MattiasBGD skrev:Det är ju inget TC sounds Ultra kitt med dubbla slavar som du sitter på för dryga 14000kr... tycker du själv att det låter bra med Fs på 28,8Hz som dina slavar har då? självklart ska man addera vikt på slavarna för att sänka utgångsvärdet. Däremot har alla slavar ett lägsta värde som begränsar exempelvis CSS APR12 slavar som har Fp 25Hz och 6,7Hz med maximala 1200gram.
Nix dom slavarna skulle jag inte ens ta i mot om jag fick dom.
jag använder AE speakers slavar och dom slavarna har ett fs på 3.3hz och en vikt på 2200gram så vad du har fått i från att jag använder TC- sound slavar det vet jag inte.
http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php
http://aespeakers.com/aes_store/catalog ... 5a0n3ghqs6
swenko skrev:Ja det verkade ju vara vettigt pris och på hemma plan.
Får nog fundera på att sikta på dayton spåret.
Man kan ju inte mer än misslyckas:-)
Beställa mick och basar från USA.
Hypotetiskt. Om man bygger en portad låda med långt rör och provar ut längd där sen bygger med slot port hur stor är sannolikheten att det blir bra? Någon som har erfarenhet?
Tittade lite på dayton i postat tror jag hamnade på typ 1 14cm rör 1.2meter. Minns inte exakt just nu.
swenko skrev:Ja det verkade ju vara vettigt pris och på hemma plan.
Får nog fundera på att sikta på dayton spåret.
Man kan ju inte mer än misslyckas:-)
Beställa mick och basar från USA.
Hypotetiskt. Om man bygger en portad låda med långt rör och provar ut längd där sen bygger med slot port hur stor är sannolikheten att det blir bra? Någon som har erfarenhet?
Tittade lite på dayton i postat tror jag hamnade på typ 1 14cm rör 1.2meter. Minns inte exakt just nu.
MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Det pratas ju om att Dayton DVC 310-315 12" och 15" är kopior på Adire Shiva elementen.
swenko skrev:Jag tror jag siktar på slutna lådor och bygger 2 st med dayton elementen. Kanske kan bli med slavbas i framtiden..
Tänkte bara dubbelkolla lite vad ni anser om volym på lådor? Suttit och försökt lagt in dvc-310-88 i winisd pro och när jag väljer sluten låda så får jag rekommenderad volym på 32,55 liter Fsc 41,43 med qtc på 0,703. plus element och eventuella stag.
Jag är ju nybörjare på programmet och kan mycket väl gjort en massa fel på vägen därför jag kollar om det låter rimligt.
dock vill jag även ha åsikter om en testlåda för att se om det funkar.
Portad 63,03 liter 22,37 hz 2st 102mm portar som är 147,56 cm lång. Kommer ner i 15,67 m/s i porthastighet då vid 350w. Ska rita upp den och får se hur överjävligt det kommer se ut sen undersöka vad det blir för kostnad att bygga:)
Vad rekommenderas för temperatur i programmet på talspolen för det börjar ju ändras det mesta över 50° märker jag eller är det inget att hänga upp sig på nämnvärt?
swenko skrev:2st 102mm portar som är 147,56 cm lång. Kommer ner i 15,67 m/s i porthastighet då vid 350w.
boom skrev:MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Det pratas ju om att Dayton DVC 310-315 12" och 15" är kopior på Adire Shiva elementen.
Om så är så hade jag köpt ett gäng och stoppat dom i sluten kavitet men det stämmer inte riktigt med adire shivas T/S
Då shiva kom i 4 olika modeler.
MagnusÖstberg skrev:boom skrev:MattiasBGD skrev:Detta är självklart bara ett förslag utifrån simuleringar jag har inte själv byggt eller lyssnat på ett sådant här kitt men iaf... har gjort så gott jag kunnat för att hitta en billig lösning som verkar vettig för pengarna.
Om så är så hade jag köpt ett gäng och stoppat dom i sluten kavitet men det stämmer inte riktigt med adire shivas T/S
Då shiva kom i 4 olika modeler.
På vilket sätt skulle de vara kopior? Om så, får jag ersättning då?
paa skrev:Hade sista modellen Shiva XBL2-motor?
Har "kopiorna" det?
DQ-20 skrev:paa skrev:Hade sista modellen Shiva XBL2-motor?
Har "kopiorna" det?
Tumult (15") och Maelstrom (18") hade väl det? Shiva (12") vet jag inte men tror inte det. Iallafall inte originalet.
Just my << (much less than) 2 cents.
DQ-20
swenko skrev:Portresonans från h-vete katastrofala blir ljudupplevelsen?
swenko skrev:Jag har försökt läst lite om ämnet men inte hittat något som jag blivit speciellt mycket klokare på. Dock tycktes jag läsa att det hänger ihop med vad porten är i för material eller hänger det bara ihop med luftens beskaffenhet och hastighet?
swenko skrev:Nånting ska byggas för har beställt två basar från USA nu och blir nog sluten samt göra en provlåda portad.
swenko skrev:Min tanke var 2st 220x37mm portar som får gå c:a ett varv runt lådan. Dock går det ju en massa mdf men hade 2 skivor över på jobbet. Väggen mellan porten på vägen runt blir 19 mm.
boom skrev:orginalet hade inte xbl2 motor men den som såldes av kevin haskins på diy cable hade det
Cortado skrev:Swenko, Vad var det mer exakt för baslåda du har idag?
Tänkte att man kanske kunde ta reda på vad det sitter i den och se om man kan simulera på ett ungefär vad den har för prestanda..
MattiasBGD skrev:Xtz 10" står i första inlägget.
MattiasBGD skrev:Kan ju gissa på peerless xxls.
Cortado skrev:MattiasBGD skrev:Kan ju gissa på peerless xxls.
Nä, den har inte inverterad dammkåpa, samt har den inte den där tätningen på utsidan som XTZ:s element verkar ha.
Det är ju ganska vanligt att man har tätningen på utsidan på PA-element, men än har jag inte hittat vad det är för något.
Fler ideer?
MattiasBGD skrev:Wavcore kanske? förutsatt att dom beställer med svart dammkåpa istället.
http://www.wavecor.com/html/sw263wa01_03.html
http://www.wavecor.com/Wavecor_SW263WA03___SW263TU01_cabinet_simulations.pdf
MattiasBGD skrev:Tveksamt, jag frågade lite om elementen både i W10.16 och Cinema subbarna men han vågade inte säga något
swenko skrev:Har försökt läst på om isolering i lådan och hittade en äldre tråd där ull verkade vara vettigare än isolering..dock verkar det bli dyrt med enassa akustik ull.. Någon som vet om vanlig tvättad kardad ull är lika bra eller väldigt nära?
Rollo skrev:DQ-20 skrev:MattiasBGD skrev:Här är ett kamera fenomen. Eller? jag hoppas verkligen de iaf.
Man kan ju alltid hoppas. Det ser rent ut sagt förjävligt ut.
Någon som kan bringa klarhet i detta?
Kameran som tagit bilden samplar inte hela bilden samtidigt, utan betar av pixelrad efter pixelrad. Högtalarmembranet (eller propellern) hinner flytta sig lite innan nästa rad samplas. Om mobilkameran (som ofta är boven i dramat) hade hållits på andra ledden hade det sett naturligare ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster