DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Inläggav aisopos » 2014-10-09 22:45

Då är det helt klart med lokaler, en del föranmälda utställare finns, datum är klart.
Lördagen 8/11. Öppet för besökare har vi mellan 12 och 16.

Utställare börjar och ställa upp så tidigt som det behövs. Jag räknar med att öppna senast 0900, men ännu tidigare om det är någon som önskar. Utställare lämnar lokalerna så fort som vi är klara, vad nu klockan blir.
Troligen blir det även en sväng på fredag kväll för att ställa upp en del system redan dagen innan.

Nu är det väl bara att placera ut utställare i lokalerna.
2-a skiss lokaler.png
2-a skiss lokaler.png (6.31 KiB) Visad 12962 gånger

Orangea rum är ej disponibla för mässan. En del kommer vara låst andra för förvaring av sådant vi måste flytta undan.
Bilden är ganska skissartad, det finns bl.a. lite toaletter och sånt, som jag inte ritat ut.

Mellan rum 1 och rum 2 är det lite mer överhörning än i andra rum så där tycker jag att vi lämpligtvis placerar mindre högljudda alster.

Såhär placerar vi utställarna, listan ändras kontinuerligt.
Rum 1: Martin, 4-vägs MetallElement-högtalare. KristoferA ett par slutsteg och kanske en förförstärkare om den hinner bli klar tills dess. Några olika småhögtalare följer också med
sammel Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till.
Rum 2: luminous - CBT36 Linearray
Marten_Med_ fantastiskt osnygga, men prisvärda OB högtalare. Prisvärda om man bortser från den dyra spolen. Dessa drivs av min lilla Denon CEOL Piccolo spelandes några utvalda välljudande flac'ar och en samling favoriter från Spotify.
Rum 3: paa, SEOS-toppar.
smile elektronik med högtalare (men om någon annan med högtalare vill samsas med min elektronik så delar jag gärna med mig!)
ev aisopos Sina gamla TBTH http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81296
Rum 4:
Rum 5:

Korridorspöke: BAMBAM dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning

Några som känner att dom vill samsas, antingen som kombination elektronik - högtalare, eller bara ställa ut i samma rum?

Andren - kaffemaskin

Vi börjar såhär, nu ikväll då.
Jag ska lägga upp en blänkare på hififorum också, sen.

mitt feletonnummer är Osjusex8-611 1OO
Senast redigerad av aisopos 2014-11-06 23:52, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
aisopos

Re: DIY Alunda (Uppsala) 2014 - 8 nov.

Inläggav aisopos » 2014-10-09 23:05

Och så här hittar man hit:
Lokalerna ligger vid skolan i Alunda, 3 mil nordöst Uppsala.
Bild

Bild
För bilburna stockholmare och kommande från andra orter än Uppsala blir det egentligen inte så stor skillnad mot där det var tidigare år på ångströmslabbet. Det blir tre mil extra, men man behöver inte in och gröta i Uppsala.
Det finns gott om busskommunikationer hit, ofta 2ggr i timmen och ända till drygt midnatt.
http://www.ul.se/Global/Resa/Tidtabelle ... 886web.pdf

Och såhär ser det ut på själva skolområdet.
Alunda-01.gif
Alunda-01.gif (67.09 KiB) Visad 12955 gånger

De röda ringarna är de två husen vi disponerar.
Det finns gott om gratis parkeringar där, bl.a. där jag skrivit "parkering". Och bussen har en hållplats väldigt nära, där jag skrivit "Buss".

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-10 06:19

Super att det faktiskt blir något, bra jobbat!

Jag vidhåller vid min elektronik, jag har lite problem med försteget just nu, men hoppas lösa detta.

Högtalare är det lite sämre med ifrån min sida, dock håller jag på att färdigställa ett par "TPAM10HTL" hoppas jag blir färdig med dessa innan träffen.

Kniper det med högtalare så kan jag plocka med mig ett par H.A.D TLX transmission line lådor med beyma element i.

Användarvisningsbild
ssoep

Inläggav ssoep » 2014-10-10 22:40

Väldigt sugen att komma.
Kan ta med något PA-steg har ett antal LAB 2000 och några filter även mina mellanregister om intresse finns.
Basarna är för stora.
http://www.minhembio.com/ssoep

Hjälper gärna till med arrangemanget nu när det är i närheten, skicka PM.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-11 11:53

Eftersom ingen annan börjar så bokar jag rum nr.1
Där kommer det förhoppningsvis ställas upp ett par slutna 4-vägare med enbart aluminiummembran om de får plats i bagaget på bilen. Impedans 4-16ohm, känslighet 86dB. Inbjuder den som vill att assistera med sin egenbyggda elektronik för att driva dem. Som motiverande backup kommer jag annars koppla in dem med Linn för- och slutsteg Kolektor och LK85. :)
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-11 11:57

Jag kan ta med mina SEOS-toppar känslighet 93-95 dB, de tål 500W, och samsas med någon som har med sig förstärkare, annars kommer jag köra med ett par Sentec PA9. Rum nr 3 blir bra. Kanske LAB-stegen kan lira på dom, ssoep? Du kan ju ta med topparna också, så kan vi jämföra lite.
Byggtråden:
viewtopic.php?f=3&t=58125
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-11 13:23

Bra att ni börjar tänka på placeringarna, jag uppdaterar första posten allteftersom.

Och jag tror vi börjar med att fylla hus 1, jag tycker vi siktar på två olika utställda system per rum, ev tre.
Detta medger nämligen att även utställare får en chans att kolla runt lite medan deras grejer "vilar".
Men då en del endast har högtalare andra endast elektronik så kan det ju bli uppåt 6 st utställare per rum om det vill sig så.

Vi kan sen närsomhelst stuva om rummen helt om behov uppstår, t.ex. när vi börjar fylla på i hus 2 också.
Men som det nu ser ut så bör det gärna dyka upp några aningens mer svagspelande system till rum 1 och 2, och gärna något mer starkspelande till rum 3. Fast det är givetvis inget måste, i samma rum kan svaga system samsas med starka, men däremot kan ett starkt system i rum 2 störa till rum 1.

Använd denna tråd till att efterlysa det du tycker saknas för att dema dina grejer, du behöver hjälp med högtalare, förstärkare, signalkällor eller annat för att få ihop en utställningssetup.
Så kombinerar vi ihop efter bästa förmåga.

Själv kan nog bidra med någon enklare fabrikstillverkad CD-spelare eller förstärkare. Eller mina Pioneer S-CN301-LR om det händelsevis plötsligt skulle bli för många DIY-stärkare jmf med DIY-högtalare. ;)
På DIY-sidan har jag nog dessvärre inget vettigt att bidra med i år. Och har i höst blivit riktigt chookad med annat att göra att jag näppeligen kan fixa något heller.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-10-11 13:33

Riktigt trevligt att det fixas och donas runt om i landet, den som var i Vänersborg var riktigt lyckad tycker jag och ser fram emot nästa eldsjäl som drar igång något häromkring igen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-11 13:51

Då bokar jag rum 2... jag ställer upp min elektronik med högtalare men om någon annan med högtalare vill samsas med min elektronik så delar jag gärna med mig!
Egentligen ser jag hellre att något kompletterar mig med högtalare än att jag tar med mig mina!

Edit: plockar även med mig fabrikstillverkad cd/dvd samt MiniDSP vid behov

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-10-12 11:04

Jag hoppar då in i rum ett. Med följer ett par slutsteg och kanske en förförstärkare om den hinner bli klar tills dess. Några olika småhögtalare följer också med och diverse kablar.

PS: Kan man ta med lite prylar för att sälja där?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-12 11:41

Lite d.i.y försäljning tycker jag är helt ok.
Jag kan säkert släpa med mig lite skrot jag med :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 14:27

Det har av lokalägarna inte påpekats något direkt förbud mot kommersiell verksamhet i lokalerna.

Men jag själv har däremot meddelat att arrangemanget är av privat och icke-kommersiell karaktär på så vis att inga marknadsaktörer verkar inom ramarna för sitt företag i form av reklam för sina produkter eller gör vinst på arrangemanget.
Jag har också hintat om att det är trevligt om utställare kan sälja av lite av överbliven utrustning/material som en loppis, på det helt privata planet.
Det har inte lyfts några synpunkter mot detta.

Så, jag ser inga problem med att en viss smärre loppis-verksamhet bedrivs, på privat basis.

Det är inte heller något problem att branschaktörer ställer ut sina egna DIY-projekt. Det bör ju alltså inte vara företagets produkt då, utan någon egenkonstruerat, för eget bruk. Jag känner mig helt övertygad att vi är vuxna nog att sköta allt detta rätt. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 14:30

Om någon skulle vilja dema ett par 9LAEH på denna mässa så skulle åtminstone jag själv tycka det var trevligt. :)
Jag har hört så mycket gott om dessa högtalare.

(Skruttens projekt)
viewtopic.php?f=3&t=18807

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-10-12 14:40

Absolut, de har jag inte lyssnat på än. Det är samma midbas som jag använder som övre mellanregister i 4-vägaren. Kanske kunde vara kul att göra en jämförelse i så fall.

Användarvisningsbild
vemsom

Inläggav vemsom » 2014-10-12 17:33

Skall försöka komma.
Är det någon som skall köra? Jag tänkte ta med lite saker att sälja om det finns plats att sälja saker?

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-10-12 19:11

Någon från Eskilstuna trakten som vill dit? Då kan vi samåka isåfall.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-12 19:44

Vi måste även bestämma lite tider ... :D

Klarar alla utställare att göra klart under lördag morgon?
Isåfall kan jag tänka mig att det är rätt bra att starta insläpp för utställare för att rodda ihop sina saker från ca 08.00 på morgonen.

När ska vi öppna för publiken?
11.00, 12.00 ??

Sluttid? 16.00, 17.00 ??

Jag är medveten om att det hela inte är så knivskarpt, att en del publik både kommer tidigare och lämnar senare, för att hjälpa till och/eller surra med sina polare. Men vi bör kanske ha en officiell öppningstid i vilket fall. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-13 00:28

Klart att det är bra med officiell öppettid, även om man inte behöver hålla stenhårt på den så vill ju folk veta om det är öppet när dom kommer.
Det blir ju några timmar att köra på morgonen, så det är väl bra om det inte öppnar för tidigt bara, 12 skulle jag föreslå.
Sedan är det ju inte så stor mässa så 4-5 timmar räcker säkert väl till för att hinna kolla på allt spännande, i alla fall för de som inte ställer ut.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-10-13 05:29

Kul initiativ synd att det är långt bort för min del. Jag kommer säkert deltaga eller hjälpa till med något liknande i hemtrakterna till våren när jag är lite mer färdig med mina projekt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-13 06:02

När är det dags att avbryta för dagen?
Utställare ska hinna plocka ner och packa in i bilarna, städa av och ställa tillbaka lokalerna i ursprungsskick.
Sen brukar vi väl åka och äta efteråt, alla som är hågade samt har tid.

Äta lokalt i Alunda? Här saknas det ställen med några gastronomiska höjder. Restaurang Olandsbaren har halvhygglig miljö att sitta i, Pizzor och kebab och sånt i medelkvalitet och så har dom lite a'la' carte-rätter.
Jag hittar ingen meny på nätet, kanske det finns en gömd här någonstans.
http://olandsbaren.blogspot.se/

Annars är det väl att åka in till Uppsala och äta som gäller.

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2014-10-16 12:13

Nån från 3-stad som skall åka ?

Nån med Hornbasar som ställer ut ...?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-19 17:39

aisopos skrev:Då är det helt klart med lokaler, en del föranmälda utställare finns, datum är klart.

Då är det väl bara att placera ut i lokalerna då.

Orangea rum är ej disponibla för mässan. En del kommer vara låst andra för förvaring av sådant vi måste flytta undan.
Bilden är ganska skissartad, det finns bl.a. lite toaletter och sånt, som jag inte ritat ut.

Mellan rum 1 och rum 2 är det lite mer överhörning än i andra rum så där tycker jag att vi lämpligtvis placerar mindre högljudda alster.

...

Hur mycket möbler finns det i lokalerna? Finns det stolar. tex för lyssnare, och något bord att ställa elektronik på, eller är det fullmöblerade skolsalar? Hur är det med gardiner eller eventuellt akustiktak?
Finns det många jordade uttag? Fast det är väl säkrast att ta med skarvsladdar och grendosor?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-19 21:31

Bord finns det bra om (helt tillräckligt). Pianon, synthar och trumset finns det något för många av 8) .
Så utställare (gärna med några hjälpande händer) får bära undan lite undan lite grejer.
Stolar är det för få av. Jag håller på och försöker skaka fram en hög med extrastolar, som jag i så fall vill ha hjälp med att bära in och sen ut av någon/några flinka medhjälpare.

Akustiktak har jag tyckt mig se överallt, gardiner har jag faktiskt inte tänkt på ...

Uttag måste det väl finnas? Men jag tror att utställare gärna tar med de grendosor dom behöver och gärna någon skarvsladd också.
Jag kan själv hugga med mig lite grendosor och kabelvinda, och några andra skarvsladdar, så vi inte står oss slätt om några glömmer detta.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-20 23:35

Hur är det med de som tidigare anmält intresse men ännu inte velat peta in sig i något rum?

Kan ni kanske hojta till lite här hur ni vill placera er, eller be mig placera er lite random sådär. ;)

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-10-21 00:49

Tänkte ta med mig mina fantastiskt osnygga, men prisvärda OB högtalare. Prisvärda om man bortser från den dyra spolen. Dessa drivs av min lilla Denon CEOL Piccolo spelandes några utvalda välljudande flac'ar och en samling favoriter från Spotify. På tal om Spotify, hur är det med Internet förbindelse, finns det eller är det egen 4G puck som gäller?

Dom är inte så stora, 120x60 men behöver komma ut ca en meter från väggen för locka fram basen.

Är det någon som har två spolar på 10mH helst ner mot 0,5ohm som kan tänka sig att låna ut under lördagen så blir den ännu billigare. Då pratar vi nästan gratis.

Recept,
1. Plywood, gratis, byggmarknaden bytte skivsåg och "sågade" in sig med att dela 2400x1200 skivor till 1200x600, massor och åter av massor med spill bitar blev det, som jag fick några
2. Den billigaste 15" i Sverige, hela 299:-/st med en liten dansande apa på damkåpan och lagom högt QTS och en pytte magnet
3. Den populära vita Vifan TG9FD-10-04
4. Ett enkelt delningsfilter, som kan bli ännu billigare med 10mH spolar och inte 20mH
5. Lite kabel/terminaler och annat från skrot lådan

Finns det förbättrings potential, ja visst, men det spara jag på tills barnen blivit stora och flyttat ut.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-10-21 07:26

Ett tips: jag var med på min första diy-träff i kristianstad för ett halvår sedan. Jättekul och intressant, men tyvärr för dålig uppslutning. Satsa hårt på marknadsföring. Dels genom att skapa en tråd i generellt om hifi men även på andra forum. Annars kommer det inte komma så mycket folk.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-27 14:21

Har PM:at ssoep för nån vecka sedan om ev samverkan vid träffen, men han har tydligen inte läst det än, nån som vet hur man kontaktar honom?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-28 13:38

Nu är det flera som inte läst sina PM!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-28 20:55

aisopos, du får gärna pytsa in mina CBT36 i något rum. Jag tror att det kommer ta lite längre tid för mig att sätta upp systemet än för andra kanske, så det kan vara en ide att sätta mig i hus 2.

Om det är någon som har ett par subwoofers som skulle trivas bra ihop med ett par CBT36, så hojta gärna!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-28 21:04

paa skrev:Nu är det flera som inte läst sina PM!

Eller, pga av tidsbrist, inte svarat ... :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-28 21:11

Idag har jag fixat extra stolar. Kan få allt mellan 50 och 100 extra (ja säkert ännu fler om det verkligen skulle behövas).
Ja hur många sittplatser i varje rum bör vi anordna? 10, 15, 20 ? Fler?

Jag hade tidigare tänkt mig att få hjälp av någon/några att bära stolar från och till den närliggande skolan.
Men nu blev det så att jag måste hämta stolarna på fredag, ca 15.00 och lämna igen dom på måndag ca 0600 -0700.
Så jag antar att slitet blev allena mitt eget ... ;)

luminous, hinner du sätta upp från lördag morgon, eller skulle du behöva börja på fredag? Det kan säkert gå att fixa om det behövs.

Sova här i Alunda? :D till lördan?

Jag har en relativt tom friggebod.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-28 21:21

aisopos skrev:Idag har jag fixat extra stolar. Kan få allt mellan 50 och 100 extra (ja säkert ännu fler om det verkligen skulle behövas).
Ja hur många sittplatser i varje rum bör vi anordna? 10, 15, 20 ? Fler?

Jag hade tidigare tänkt mig att få hjälp av någon/några att bära stolar från och till den närliggande skolan.
Men nu blev det så att jag måste hämta stolarna på fredag, ca 15.00 och lämna igen dom på måndag ca 0600 -0700.
Så jag antar att slitet blev allena mitt eget ... ;)

luminous, hinner du sätta upp från lördag morgon, eller skulle du behöva börja på fredag? Det kan säkert gå att fixa om det behövs.

Sova här i Alunda? :D till lördan?

Jag har en relativt tom friggebod.

Det skulle eventuellt vara bra att sätta upp på fredan, jag skickar PM.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-28 22:27

luminous skrev:aisopos, du får gärna pytsa in mina CBT36 i något rum. Jag tror att det kommer ta lite längre tid för mig att sätta upp systemet än för andra kanske, så det kan vara en ide att sätta mig i hus 2.

Om det är någon som har ett par subwoofers som skulle trivas bra ihop med ett par CBT36, så hojta gärna!

vad driver du dina skapelser med?
är du sugen att para ihop dina högtalare med min elektronik så kan jag vara intresserad!
Jag har ett form av "tappade horn" jag tänkte ta med som subbar (TPAM10HTL)

Säg till om du är intresserad!

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-10-30 20:23

Jag tänkte köra en NAD-hemmabioreciever, jag behöver 4 kanaler till högtalarna. Ganska gammal men tung klump på en 25 kilo däromkring. Vad har du för elektronik, smile?
När det gäller subbar så behöver de nog ha output upp till 200Hz eller så, för CBT36orna behöver delas ganska högt.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 07:01

Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Elektroniken i övrigt är klass A steg, ett på 15w och ett på 25 W
Har även ett Hypex ucd400 steg klass D.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 09:31

smile skrev:Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Då kanske dina subbar passar bättre ihop med mina toppar?

Jag tänkte köra mina SEOS-toppar med en laptop som tar Spotify Premium, och medtagna USB-minnen med musikfiler i olika format, via ett M-Audio ljudkort till två Sentec PA9.
Men det skulle väl varit kul att köra med ett system som även ger bas i lägsta oktaven?
Jag har dock inget delningsfilter som delar mot basar, annat än receivern som jag inte tänkte ta med.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-10-31 10:52

Jag har en, än så länge helt oanvänd, miniDSP 2x4 som jag gärna lånar ut till den som behöver något att dela med.
http://www.minidsp.com/products/minidsp ... inidsp-2x4

Men det är inte troligt att jag kan bistå med programmering/konfigurering i någon större utsträckning än någon annan, då jag alltså inte har provat den än, eller läst på något.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 11:24

Jag har tyvärr heller ingen koll på programmering av mini-DSP.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 18:39

Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Jag lånar gärna ut subbarna till ditt system Paa, de lär bli rätt kompetenta tillsammans! :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-10-31 20:22

paa skrev:
smile skrev:Då kanske det inte är så lyckat då mina subbar bara går upp till 90-100 Hz :)

Då kanske dina subbar passar bättre ihop med mina toppar?

Jag tänkte köra mina SEOS-toppar med en laptop som tar Spotify Premium, och medtagna USB-minnen med musikfiler i olika format, via ett M-Audio ljudkort till två Sentec PA9.
Men det skulle väl varit kul att köra med ett system som även ger bas i lägsta oktaven?
Jag har dock inget delningsfilter som delar mot basar, annat än receivern som jag inte tänkte ta med.

Sväng in här på vägen ner, jag har ett CR80S som för tillfället inte används (i väntan på bättre tider)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 21:00

smile skrev:Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Jag lånar gärna ut subbarna till ditt system Paa, de lär bli rätt kompetenta tillsammans! :)

Hej,
Du kan väl komma med i rum 3, så kör vi sakerna tillsammans, det går ju bra att turas om under dagen. Det blir nog bra tryck från subbarna, och det verkar mindre problem med överhörning från det rummet.
Jag kan ta med mina små "envägare" som är byggda som tribut till Carlssons trevägare, och som jag visat tidigare i Uppsala, så kan du koppla upp något av dina steg på dom om du vill?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-31 21:02

gflar skrev:Sväng in här på vägen ner, jag har ett CR80S som för tillfället inte används (i väntan på bättre tider)

Får se hur det blir med smile's grejor, men ska du inte ner och kolla själv?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-10-31 21:13

Det är lockande, inte minst att se dina skapelser. Om inte jag får annat för mig och och lusten faller på så....

Btw, jag har fullt upp med dina "gamla" ritningar nu om dagarna på jobbet :)

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-10-31 21:17

paa skrev:
smile skrev:Jag har MiniDSP, kommer att ta med denna samt dator för att ställa in som man vill!

Hej,
Du kan väl komma med i rum 3, så kör vi sakerna tillsammans, det går ju bra att turas om under dagen. Det blir nog bra tryck från subbarna, och det verkar mindre problem med överhörning från det rummet.
Jag kan ta med mina små "envägare" som är byggda som tribut till Carlssons trevägare, och som jag visat tidigare i Uppsala, så kan du koppla upp något av dina steg på dom om du vill?

Det låter väl vettigt :)

Jag kan också ta med mig en envägare så kan man gm föra lite!

Det kan bli roligt!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-01 17:56

Tycker det är kul med detta arrangemang. Sa redan från början att jag tänkte komma(som åskådare) lite feg är jag nog har ju byggt högtalare sen jag var ung tonåring nu gammal tonåring (51),
Har inte byggt något på ca 10 år, men det jag lyssnar på nu byggde jag då funderar på att komma ur min "garderob" och ta med det jag har.
Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till. Kan tänka mig att låna ut min subb om någon behöver. Tar nog med grejerna får se om jag plockar upp dem, det kunde vara kul,men lite ångestladdat :) Finns det mycket plats kavr så kan jag plocka upp mitt.
Har även med min bärbara med lite tonkurvemätningsmöjligheter om det finns intresse. ja vi får se vad det blir. Kommer med gör jag i alla fall

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-02 15:04

sammel skrev:Tycker det är kul med detta arrangemang. Sa redan från början att jag tänkte komma(som åskådare) lite feg är jag nog har ju byggt högtalare sen jag var ung tonåring nu gammal tonåring (51),
Har inte byggt något på ca 10 år, men det jag lyssnar på nu byggde jag då funderar på att komma ur min "garderob" och ta med det jag har.
Ett par Sateliter med Vifas PL14 och DX2TG En subb med ett "Goldenage line " (TC sounds OEM-tillverkning för Golden age musik runt 1998-1999.) i en ca 50 liters basreflex med inbyggt slutsteg med svepbart delnings filter upp till 170 HZ.
Med lite icke hembyggd elektronik till. Kan tänka mig att låna ut min subb om någon behöver. Tar nog med grejerna får se om jag plockar upp dem, det kunde vara kul,men lite ångestladdat :) Finns det mycket plats kavr så kan jag plocka upp mitt.
Har även med min bärbara med lite tonkurvemätningsmöjligheter om det finns intresse. ja vi får se vad det blir. Kommer med gör jag i alla fall

Du behöver vara rädd för dom som ställer ut på en sådan här träff, det är plats för alla som vill vara med, och spännvidden brukar vara enorm mellan de olika alstren, så det är ju bara att krydda på tillställningen med dina grejor!
Stämningen brukar i alla fall vara betydligt lugnare och trevligare än den stundtals hetsiga diskussionen på olika forum.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 15:17

Mycket trevligt sammel. Jag har redan placerat in dig i ett rum. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 17:56

Mat och sånt då?

Hade vi en kaffemaskin påväg?

Jag kan ta en micro hemifrån. Annars finns det också en restaurang (eller två faktiskt) i Alunda. Den ena ligger bara några hundra meter ifrån där vi är. Det är OK att promenera dit om man vill.

Ska de som är intresserade gå ut och äta efteråt?
I Alunda eller åka in till Uppsala då?
Jag bör nog boka bord i veckan om vi vill ha ett bord som rymmer många.

Är det någon som behöver sova över i Alunda eller Uppsala?
Jag har en friggebod, det finns även plats inne i huset. Men vi är en barnfamilj så en viss begränsning av stök och ljudnivå inne i huset gäller.

Man kan ringa mig på numret jag lägger i första inlägget.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-02 18:27

När det är hundra klart med öppettiderna för besökarna, så lägg upp det också, både i löpande tråden och i förstainlägget.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 18:50

Ja oj !

Jag skrev kl 12-16 på hifi-forum idag. Då antar jag att jag bestämt det då. 8)

Sen kommer utställare mycket tidigare, och en del besökare samåker med dessa och blir naturligtvis insläppta ändå.

Som jag ser det så blir det en massa personer, främst de som är mest insyltade i DIY-träsket, som kommer av olika anledningar både slinka in tidigare och lämna senare, och det är väl helt OK.
Men nu sätter vi 12-16 som officiell öppetid.

Råkar man befinna sig i lokalerna före eller efter detta är det risk att bli satt i arbete att flytta saker, städa osv. ;)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-02 20:26

aisopos skrev:Mycket trevligt sammel. Jag har redan placerat in dig i ett rum. :)

Kanonbra tack så mycket, jätte kul :)
Det jag har med ytterligare är en DacMagicPlus med Bluetooth dongel och ett Sirius DMX100, och min bärbara som jag tänker spela musik ifrån.
Sen finns det möjlighet att köra musik ifrån ex Iphone genom DacMagic:en via Bluetooth.
Tar som sagt med lite av varje. Ja det blir kul :)
Jag går gärna ut och äter i Alunda eller Uppsala går vilket som det låter kul.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-02 20:29

paa skrev:Du behöver vara rädd för dom som ställer ut på en sådan här träff, det är plats för alla som vill vara med, och spännvidden brukar vara enorm mellan de olika alstren, så det är ju bara att krydda på tillställningen med dina grejor!
Stämningen brukar i alla fall vara betydligt lugnare och trevligare än den stundtals hetsiga diskussionen på olika forum.

Tack för att du avdramatiserar det lite för mig paa , det känns bra:)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 23:35

Fortfarande tycker jag det skulle vara jättetrevligt om någon som byggt skruttens 9LAEH ville komma och visa upp dom på denna mässa.

(Skruttens projekt)
viewtopic.php?f=3&t=18807

Och återigen.
Har någon en DIY-förstärkare (för mycket) så kan vi kasta upp den med mina köpes Pioneer S-CN301-LR.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-02 23:45

Och nu märkte jag helt pinsamt att det fanns ju två olika Martin som utställare (jag skyller åtminstone min miss på det :oops: ).
Så nu har jag petat in Martin_med_ i ett rum.

Har jag missat något mer så hojta till.

Martin_med_ hade även en fråga om internet. Och jag vet faktiskt inte, men jag ska försöka kolla upp det nu i veckan.

Och i övrigt, får vi en eller två utställare till så tror jag att vi skiftar om rejält i lokalerna och använder 2 rum i vardera huset.
Men annars är det nog lika bra att vara i ett och samma hus.

Är det någon utställare som helst vill vara ensam i sitt rum?
Det är ju plättlätt att ordna, som det ser ut nu.
Men jag tror att de flesta gärna samsas med någon annan för att få tid att gå runt själv halva tiden.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-03 00:18

Jag är helt flexibel :)

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2014-11-04 11:35

Kan det tänkas finnas plats i sista minuten, ett litet hörn i en korridor kanske? utrymmesbehov ca ett skrivbord med 2 bärbara datorer och hörlurar.

Jag vill dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning (avkodnings riktning) och visa special micken för inspelning av ambisonics.

Bosse

Användarvisningsbild
KristoferA

Inläggav KristoferA » 2014-11-04 15:58

Jag måste tyvärr komma med den dåliga nyheten att jag kan tyvärr inte komma på er träff. Händer för mycket här hemma just nu. Martin som jag skulle dela rum med har då ingen elektronik som det ser ut men han kan låna det jag har då om han vill eller om någon annan kan hjälpa han med det. Hoppas att ni kommer ha det riktigt trevligt där och glöm inte att ta många bilder.

mvh: Kristofer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-04 16:07

Det var tråkigt att höra, men jag har ju Linn-elektroniken att driva dem med så det löser sig. Den största praktiska frågan är nu hur jag ska få in högtalarna i någon bil... Ett problem jag tänkt skjuta upp till det är dags att åka.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-04 20:42

Jag kommer att ha tre slutsteg med mig, minst ett för mycket... vill någon låna klass A steg med 2x15 alt 2x25w så går det bra, jag behöver bara ett av dessa :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-04 22:06

BAMBAM skrev:Kan det tänkas finnas plats i sista minuten, ett litet hörn i en korridor kanske? utrymmesbehov ca ett skrivbord med 2 bärbara datorer och hörlurar.

Jag vill dema uppspelning av Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar med headtrackning (avkodnings riktning) och visa special micken för inspelning av ambisonics.

Bosse

Ja det ska väl inte vara något problem att klämma in.

Det är ju t.o.m väldigt lätt att klämma in ytterligare 4 fulla demosystem, om det dyker upp fler sena anmälningar.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-05 13:23

Lite snabbt tagna bilder på lokalerna idag.
Oskärpa och lutande horisont bjuder jag på, tar inget extra för det. :)

Rum 1. Har gardiner, akustiktak, dimbara lysrörsarmaturer + annan belysning. Nätverksuttag.
Här måste synthar flyttas lite snabbt och snärtigt till rummet precis bredvid. Pianon hoppas jag kan stå kvar.
diy-al-rum1-01.JPG
diy-al-rum1-01.JPG (21.9 KiB) Visad 7863 gånger

diy-al-rum1-02.JPG
diy-al-rum1-02.JPG (17.32 KiB) Visad 7863 gånger

Rum 2. Har inte gardiner, inte nätverksuttag, övrigt som rum1.
Här måste också lite saker stuvas undan, åt kanterna helst. De oranga skåpen längst bak är lite olyckligt. Det är en akustikvägg bakom, men nyttan förtas ju ordentligt av detta. De går iofs att flytta, t.ex. ut i korridoren. Men ganska mycket jobb.
diy-al-rum2-01.JPG
diy-al-rum2-01.JPG (17.4 KiB) Visad 7863 gånger

diy-al-rum2-02.JPG
diy-al-rum2-02.JPG (19.16 KiB) Visad 7863 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-05 13:35

Rum 3. Som rum 1. (jag glömde kolla ljuset där, men antagligen dimbara armaturer där med)
Här måste trumsetet och en keyboard och lite annat stuvas undan i rummet bredvid.

diy-al-rum3-01.jpg
diy-al-rum3-01.jpg (23.94 KiB) Visad 7860 gånger

diy-al-rum3-02.jpg
diy-al-rum3-02.jpg (24.86 KiB) Visad 7860 gånger

Så lite allmänna utrymmen.
Korridoren sett från dörren till rum 1 mot ingången (som är till höger där framme) Döören närmast till vänster är rum 2. och till höger rum3.
diy-al-korr-01.jpg
diy-al-korr-01.jpg (15.05 KiB) Visad 7860 gånger

Och vad man ser när man kommer in innanför entren. Här ser man t.ex. dörrarna till toa.
Denna bild blev knäpp, det ser inte klokt ut. Men skåpet till höger i bild blockerar inte ingången nästan, det är faktiskt en del avstånd.
diy-al-korr-02.jpg
diy-al-korr-02.jpg (14.67 KiB) Visad 7860 gånger

bakom skåpet finns ett utrymme ...
diy-al-korr-03.jpg
diy-al-korr-03.jpg (11.99 KiB) Visad 7860 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-05 19:47

aisopos skrev:Ska de som är intresserade gå ut och äta efteråt?
I Alunda eller åka in till Uppsala då?

Jag kan tänka mig att hänga med på middag några timmar, dock inte halva natten.
Är det inte enklast att ta det i Alunda, så behöver vi kanske inte få några problem med parkering av bilar som är fyllda med spännande prylar?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-05 22:14

paa skrev:Jag kan tänka mig att hänga med på middag några timmar, dock inte halva natten.
Är det inte enklast att ta det i Alunda, så behöver vi kanske inte få några problem med parkering av bilar som är fyllda med spännande prylar

Jag är också på för käka något i Alunda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-05 22:46

aisopos skrev:Lite snabbt tagna bilder på lokalerna idag.
Oskärpa och lutande horisont bjuder jag på, tar inget extra för det. :)

Finns det lämplig plats för kaffemaskin om någon sådan dyker upp?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-05 23:41

Behöver den stå vid diskbänk?
Annars är det väl bara att välja ut en plats i korridoren, finns två bra ställen.

Kommer ingen annan kaffemaskin så tar jag väl med vår bryggare.

Det finns ett litet fikarum, som är lärarnas och vanligtvis låst, utom när dom rastar. Jag har ingen aning om vi kan ha möjligheten att vara där.
Vet inte ens om jag vågar fråga, vi har fått mycket ynnest än så länge. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-05 23:58

Nätverk finns som sagt, i åtminstone två av rummen.
Men det kräver någon slags inloggning (jag testade lite idag), imorgon ska jag ringa (igen, jag försökte idag) och försöka få reda på ifall vi kan nyttja nätverket. Men räkna inte med det än så länge.

Sen måste vi besluta om en sak nu.
Ska vi nöja oss med ena huset?
De tre rum som just nu verkar ganska bra fyllda, och allt i samma hus.

Fördelar, allt i samma hus, mysigare och enklare osv.
Nackdelar, mer överhörning mellan rum 1 och 2, än om vi separerar till olika hus. Men idag när jag var där så insåg jag att det hördes mer från bilar som körde förbi utanför än från sången och pianot från rummet bredvid.
Jag bedömer att vi kan acceptera detta.

Jag tänkte att jag skulle kunna ringa och blåsa av lånet av hus nr2 imorgon isåfall. Det huset lånar vi nämligen av fritidsförvaltningen och hus ett av kulturskolan.

Hus två har två stora f.d. klassrum. Jag tog en bild genom ett fönster idag, lyckades inte alls förhindra en massa reflexer, men det går att få ett litet intryck av hur det ser ut där inne.
Betydligt mer att städa undan för att anordna demo där. Det andra rummet fick jag inga användbara bilder ifrån, men det var mer tomt, ett pingisbord och en soffgrupp tyckte jag att jag kunde skymta där.
diy-al-rum5-01.jpg
diy-al-rum5-01.jpg (15.59 KiB) Visad 7784 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-06 00:49

aisopos skrev:Nätverk finns som sagt, i åtminstone två av rummen.
Men det kräver någon slags inloggning (jag testade lite idag), imorgon ska jag ringa (igen, jag försökte idag) och försöka få reda på ifall vi kan nyttja nätverket. Men räkna inte med det än så länge.

Det känns ju onödigt att flytta möbler och städa i två hus, om vi får plats i ett.

Jag tar med mig en trådlös bredbandsdongel med inbyggd router, så om Telia 3G går bra i Alunda, så kan säkert nån mer köra via den om det behövs.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-06 11:25

Nackdelar, mer överhörning mellan rum 1 och 2, än om vi separerar till olika hus. Men idag när jag var där så insåg jag att det hördes mer från bilar som körde förbi utanför än från sången och pianot från rummet bredvid.

Jag tänkte att jag skulle kunna ringa och blåsa av lånet av hus nr2 imorgon isåfall. Det huset lånar vi nämligen av fritidsförvaltningen och hus ett av kulturskolan.

Hus två har två stora f.d. klassrum. Jag tog en bild genom ett fönster idag, lyckades inte alls förhindra en massa reflexer, men det går att få ett litet intryck av hur det ser ut där inne.
Betydligt mer att städa undan för att anordna demo där. Det andra rummet fick jag inga användbara bilder ifrån, men det var mer tomt, ett pingisbord och en soffgrupp tyckte jag att jag kunde skymta där.
diy-al-rum5-01.jpg

Det där ser ju iofs rätt så bra ut för demo av en anläggning för många personer. :) Allt är ju redan färdigt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-06 12:08

Martin skrev:

diy-al-rum5-01.jpg

Det där ser ju iofs rätt så bra ut för demo av en anläggning för många personer. :) Allt är ju redan färdigt.

Eller så kan man ha "soffrummet" till kaffemaskinen, så kan man slå sig ner och snacka lite när man fikar.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-06 19:21

Ja hur ska vi ha det, egentligen.
Idag avbokade jag huset med två rum. Ska jag försöka få tillbaka det?

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-06 20:58

Middag i Alunda då?
Hur stort bord ska jag boka? Hur många kan tänka sig komma?

I mitt inlägg från 13 okt skriver jag lite om olandsbaren.

Det finns ett annat ställe också, gossens pizzeria. Med vidrigt tråkig miljö att sitta i. Ganska OK Pizzor, men inget annat direkt bra på menyn. Och längre bort från mässan.

Jag anser att det är Olandsbaren som gäller. Den är trots allt ganska OK.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-06 21:49

Jag vill gärna äta med er, så boka för mig:)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-06 21:52

Restaurang Olandsbaren är ok för min del, så boka mig.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-06 23:08

Jag bokar väl ett hyggligt stort bord, så det får plats fler än nu "anmälda".

Då ska vi se.
* Jag (Vi) skippar hus nr 2?

* Jag tar med några skarvsladdar, grendosor, micro, vattenkokare, kaffebryggare (som backup ifall ingen annan kaffemaskin dyker upp), kaffe, mjölk.
Plastmuggar må jag kanske köpa? Och kanske lite småbullar eller nåt sånt, så säljer vi kaffe till självkostnadspris.

* Det saknas faktiskt en anläggning i paa/smile's rum. Jag kan kanske ta med mig mina TBTH och ställa ut där. Dom ser lika gräsliga och quick'n'dirty ut som förut. Det har inte hänt något speciellt sedan jag ställde ut dom förra gången, förutom att dom numera har inbyggda förstärkare och aktiva delningsfilter.

*Jag bokar bord på restaurang.

* Jag ordnar fram en 40-50 extra stolar. Eller är det för mycket? typ 25 per rum.

Jaha, hrmm, var det något mer. Påminn mig om vad jag glömt!!!

Jo, någon sen anmälan av någon utställare som vill komma och placera sig i rum 3 vore jättetrevligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-06 23:25

aisopos skrev:Jaha, hrmm, var det något mer. Påminn mig om vad jag glömt!!!

Lägg upp detta sista på HiFIForum med.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-06 23:55

paa skrev:Har PM:at ssoep för nån vecka sedan om ev samverkan vid träffen, men han har tydligen inte läst det än, nån som vet hur man kontaktar honom?

Hörde ssoep aldrig av sig?

Har inte PM:at mig åtminstone.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-07 00:15

aisopos skrev:
paa skrev:Har PM:at ssoep för nån vecka sedan om ev samverkan vid träffen, men han har tydligen inte läst det än, nån som vet hur man kontaktar honom?

Hörde ssoep aldrig av sig?

Har inte PM:at mig åtminstone.

Nej, PM:et ligger kvar i utkorgen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-07 00:26

Jag slänger in mig själv i middagsbokningen också!
Jag tror dock inte att jag kan bli allt för långrandig när det gäller maten då jag har tre små som väntar på mig hemma, men äta bör man ju ändå på något sätt :)

Bara jag som börjar känna mig lite stressad?
Jag har precis monterat in basarna i mina skapelser, lyckades dra en skruv snett och det blev gängpaj på rampamuffen... ur med allting igen och laga... Nu väntar jag på att limmet ska torka.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-11-07 00:40

Är det inte på DIY-dagen som det brukar snöa så in i h-e? 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-07 07:48

smile skrev:Bara jag som börjar känna mig lite stressad?
Jag har precis monterat in basarna i mina skapelser, lyckades dra en skruv snett och det blev gängpaj på rampamuffen... ur med allting igen och laga... Nu väntar jag på att limmet ska torka.

Premiärnerver ... 8)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-07 11:03

Att äta verkar som en bra avslutning, om det inte blir allt för sent.

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-11-07 15:06

Äta låter trevligt.
Jag åker med ett släp ikväll från Uppsala till Alunda, det finns plats om någon vill packa med något.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-07 20:15

Jag är i Uppsala nu planerar att va i Alunda omkr 9 30 i morgon:)
Vi syns o hörs :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-07 23:22

Jag och luminous har tjuvstartat lite med det roliga ikväll.

Bära in och börja ställa upp:
inflytt-01.jpg
inflytt-01.jpg (19.2 KiB) Visad 7583 gånger

Lite provlyssning på världens fulaste högtalare:
tbth-lyssning.jpg
tbth-lyssning.jpg (14.33 KiB) Visad 7583 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-07 23:27

Jag tänkte dyka upp också, och hänger gärna med och äter!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-07 23:52

Trevligt att ni börjat redan.
Kul att Ingvar dyker upp
Tur att jag glömde mina högtalare :oops:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-07 23:56

sammel skrev:Tur att jag glömde mina högtalare :oops:

Nää :o

Sant? 8O

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-07 23:59

aisopos skrev:Sant?

Nej, blev bara lie nervös :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-08 00:16

Puhhh, OK. :)

Jag har möblerat om lite. Det verkade som att luminous ville "utmana" Martin på ett litet välljudbattle, så dom får dela rum.
Så får du sammel och jag dela rum 2, och paa/smile/Marten_med rum 3.
Men vi kan ändra runt mer i morgon bitti om vi vill. Förutom att luminous får vara kvar i rum 1 då han har ställt in och mätt upp prylarna där.

Jag har bokat bord för 15 pers. Jag kan ringa imorgon mitt på dagen och öka/minska om det verkar behövas.
Skulle besökare som vill vara med och äta försöka hitta mig, så jag får ett mer säkert antal.
Jag kan sätta en lapp av något slag vid mina TBTH-högtalare, att skriva in sig på. Jag kan ringa och boka om bordet runt 15.00, då.

Och en sak till.
Både den vanliga skolan (i den stora byggnaden bredvid) och kulturskolan som vi håller hus i är i har skoförbud under veckorna, dvs både lärare och elever går i strumpor eller rena inneskor.
Jag tänker att det är kanske en god idé att vi följer detta även denna kväll. Det skulle underlätta städningen efteråt något grymt mycket.
Och jag tycker det skulle vara trevligt att gå omkring i strumporna ungefär som att man är hemma.

Men man kan alltså då även ta med inneskor eller tofflor osv om man önskar.
Det finns även en liten bunt med blå fotskydd av plast innanför ytterdörren, för de som hellre håller sig rejält varm om fötterna.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-11-08 11:11

Skulle gärna vara med. Verkar väldigt trevligt.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2014-11-08 11:37

Jag dyker upp vid 2-tiden.

Äter gärna. Hoppas det finns plats?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-11-08 12:46

Jag och Osten är på väg nu!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-08 12:51

Har tyvärr fått förhinder så ni får komma förbi mig om ni vill höra 4-vägare. Ha det så trevligt!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-11-08 13:53

Synd att det är så långt bort ur min synvinkel.

Det vore najs om någon kunde ta lite bilder och presentera utställarnas kreationer..

:)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-08 16:18

Härliga mobil bilder,

Un Monstre (mina)
Bild

Bild

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-11-08 23:21

Extra stort tack till er som hade med något att visa upp och berätta om för oss andra :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-08 23:47

Stort tack till Aisopos för anordnande av denna lilla träff!
Det var roligt att träffa allt trevligt folk och att lyssna på olika lösningar!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-09 00:13

bassman skrev:Synd att det är så långt bort ur min synvinkel.

Det vore najs om någon kunde ta lite bilder och presentera utställarnas kreationer..

Jag har bilder i kameran och kan kanske berätta något lite. Men som både arrangör och utställare fick jag inte så väldans mycket tid att lyssna så mycket.

Men jag tror jag tankar ur kameran först i morgon, nu är det lite rödvin, musik och prat med min bättre hälft som knappt fick träffa mig denna lördag. ;)

På tal om det. Ska vi starta en dedikerad bildtråd?
Kanske inte så nödvändigt. Denna tråd är ju inte så jättelång så vi kan kanske låta den övergå till bildtråd nu?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-09 11:08

aisopos skrev:På tal om det. Ska vi starta en dedikerad bildtråd?
Kanske inte så nödvändigt. Denna tråd är ju inte så jättelång så vi kan kanske låta den övergå till bildtråd nu?

Jag har också några bilder i kameran som jag kan lägga upp upp kväll eller i morgon, och det går väl bra att fortsätta här?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-09 12:08

Nu har jag tömt kameran och kan lugnt konstatera att det var väldigt få bilder där, väldigt dålig kvalitet på många vis, bla skärpan helt åt skogen på många av bilderna. Någonstans mitt i mässan upptäckte jag att kameran var ställd i ett underligt läge. :( :oops:
(Ibland skulle helautomatiska kameror vara bättre.)
Jag hade tydligen inte heller en tanke på att fotografera de utställda objekten i närbild. :oops: :?

Nåja, lite uppackning på morgonen:

Här huserar paa, smile och Marten_Med_. Och här luras det på lämpliga sätt att koppla. :)
upp-rum3_01.jpg
upp-rum3_01.jpg (27.3 KiB) Visad 8447 gånger

Och i rum två hade sammel sina tvåvägs satelliter med vifa-element och en sub med inbyggd förstärkare.
Och mina TBTH med tangband-element, 4" bredband i sluten låda och ett litet TH med en 5" för basen (40-100Hz) det finns en länk tidigare i denna tråd till TBTH-projekttråden.
upp-rum2_01.jpg
upp-rum2_01.jpg (27.33 KiB) Visad 8447 gånger

Finns ingen uppackningsbild på luminous cbt36 i rum 1, det blev ju klart redan kvällen innan. Tråkigt nog kunde inte Martin komma med sina 4-vägshögtalare. :(

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2014-11-09 12:16

Tack för trevligt arrangemang. Kul att träffa andra "gör det självare"
Tyvärr hann jag inte ta så mycket bilder , Aisopos har tagit på samma objekt som jag fast bättre
Så jag laddar inte upp mina.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-09 12:17

Det kunde gärna ha kommit mer publik, men några tiotal kom det i alla fall. När det var som trängst så kändes det rätt OK.
lyssn-rum3.jpg
lyssn-rum3.jpg (37.4 KiB) Visad 8445 gånger

luminous CBT36 har en bra finish
cbt36.jpg
cbt36.jpg (21.49 KiB) Visad 8445 gånger

Här har paa sina vita SEOS-toppar, stödda av smiles 10" tappade horn (Martinssons TPAM10HT?). Sen har vi Marten_Med_s de röda läckert dekorerade OB-bafflarna. smile's små tabaq-varianter står också där. Och smile har även bidragit med en hel hög med hembyggd elektronik, jag tror det var hela 3 olika förstärkare och en förförstärkare. Herrarna får själva presentera sin alster i mer detalj.
setup-rum3.jpg
setup-rum3.jpg (32.95 KiB) Visad 8445 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-09 12:23

Snillen spekulerar: ;)
snillen.jpg
snillen.jpg (17.61 KiB) Visad 8436 gånger

När jag kom in här så stod det och pekades och mättes och diskuterades cm hit och dit och väglängder hit och dit och jämfördes med uppmätta kurvor på datorskärmen. Jag missade både början och slutet av diskussionen, men inser i alla fall så mycket i att detta är en av de roliga sakerna med dessa DIY-mässor. Att vi lär av av varandra, både som utställare och publik.

Användarvisningsbild
cobra-427

Inläggav cobra-427 » 2014-11-09 15:10

Tack för bilderna så man fick se era alster Bild

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-11-09 15:21

Kul att det verkar blivit så lyckat!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-11-09 15:54

Jag säger samma sak här som jag sa där - fascinerande att man på en diy-mässa av detta slag möts av större välljud från i princip vartenda system(!) än man vanligtvis hör från någon anläggning i någon enda vanlig hifi-butik. På mässan hördes välljud överallt (jag undantar då ett par små köpehögtalare som något hade tagit med och spelade på vid sidan om diy-byggena. Det lät riktigt dåligt).

Mina favorithögtalare, även om de inte var de minst färgande på mässan, var Un Monstre. Helt underbara!

Allt som spelades i dem lät (trots påtagligt färgad diskant) mest bara som musik och inte som apparater, även om jag tror att en del av hemligheten var god musiksmak från ägaren. Suverän låt följdes av suverän låt... :)

I det, i basregistret, relativt dåliga rummet kom även dipolprincipen till sin rätt. De spelade riktigt artikulerat trots rummet. I mina öron var dessa högtalare best in show.

Kan det vara så enkelt som att det som kännetecknar de flesta som alls ger sig på diy, helt enkelt är att de VÅGAR lyssna? Jag tror de stora tillverkarna lyssnar för lite och mäter alldeles för mycket (utan att först ha gjort klart för sig hur det bör mäta, och varför).

Missförstå mig inte - man kan självklart gå vilse illa även när man lyssnar, och svagheterna är förstås:

1. Att det för många blir svårt att skilja mellan inspelning och anläggning (vilket man ju gör automatiskt när man mäter), och,

2. Att många kan höra att något är fel utan att från det veta vad det beror på. De flestas hörsel är inte så objektiv att den kan användas som ett mätinstrument. Så att lyssna löser inte nödvändigtvis problemen, det bara berättar att det finns problem.

Bäst är förstås att både mäta och lyssna, men det är inte så lätt.

Många blir endera döva när de börjar mäta (döva i betydelsen att de stirrar sig blinda(!) på mätresultaten och tror mer på dem än på vad de skulle kunna höra om de fortfarande lyssnade) eller frustrerade över att de inte tycker att det de hör och det de mäter går ihop. Det gör det nämligen inte om man betraktar mätresultaten från ett tumregelperspektiv.

Hursomhelst var det väldigt kul och givande att lyssna och prata med utställarna, liksom att med dem som stannade kvar få en god middag efteråt på lokala krogen, som vida översteg mina förväntningar. Riktigt gott. Men sällskapet var ännu bättre.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-11-09 16:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-11-09 16:00

Nu har jag varit och hämtat mina egna prylar samt ordnat för stoltransporten imorgon bitti.

Jag drog också lite snabbt av golven med en bred sopkvast, det var verkligen inte mycket jag fångade upp, kanske mest sånt som redan fanns där innan vi kom in där.
Så det fungerade mycket bra med skoförbudet. Tack alla för att ni ställde upp på det. :)

Men, jag hittade en mc-Donaldspåse i kylen. Jag tror det var någon deltagares, men jag tänkte kolla lite snabbt att så är fallet så jag inte råkar kasta bort något som tillhör personalen där. :)

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2014-11-09 17:30

Kul att träffa alla och creds till aisopos/Mikael som tog initiativet!
Synd bara att det inte blev mer tid till att lyssna på alla andras grejer.

PS det var min Mc-donalspåse.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-09 20:59

Kanon, tack Aisopos. Tyckte det var hur lyckat som helst, kommer gärna tillbaka i vår (hint, hint, Aisopos) :lol:

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-11-09 21:31

Mer bilder! :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-11-09 22:44

Själv han jag inte med att fota, jag hade fullt upp med att lösa problemet med min krånglande MiniDSP. ..

Hoppas någon annan kan fylla på med mera bilder, kanske finns det någon som fotade skapelserna lite närmare?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-10 16:00

Marten_Med_ visade i "SPL Copy" hur man skapade FRD och ZMA-filer från kurvor i punktgrafik, från t.ex mätprogram.
T.o.m skannade kurvor ska fungera, mycket intressant.
Sedan visade han även XSim som verkar väldigt användarvänligt när man ska konstruera delningsfilter. Den utgår från FRD och ZMA-filerna.
Båda programmen verkar faktiskt vara shareware.

Bild
Jag skulle säga att denna korta visning var värd hela resan för mig.

Bambam satt i korridoren och grejade med Ambisonics (3D spherical sound) över hörlurar.
Gemensamma krafter på internet driver dessa saker framåt, och Bambam verkade ganska involverad i dessa ansträngningar.

Bild

Även jag får tacka aisopos för allt jobb han lagt ner inför denna träff!
Senast redigerad av paa 2014-11-10 16:05, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-10 16:05

paa: har de utvecklat de programmen så att man får ut minimumfas också? För det får man inte i den versionen jag har (spl-trace).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-10 16:08

Martin skrev:paa: har de utvecklat de programmen så att man får ut minimumfas också? För det får man inte i den versionen jag har (spl-trace).

Vi skickar frågan till Marten_Med_ och hoppas att någon skapar en egen tråd som handlar om dessa program!
Senast redigerad av paa 2014-11-10 16:30, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2014-11-10 16:25

det där låter som ett fantiastiskt användbart program, jag vill oxå ha! påminner om gamla netcalc jag körde med förr, där kunde man rita ton- och impedanskurvor med reglar, mycket likt en grafisk eq, men här med valbar upplösning.

kalkylera minifas kan jag göra i annat program, men kompensera dom ritade mätkurvorna för baffeln, är det möjligt? det kanske är att begära för mycket?
Bikinitider

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-10 16:33

Nu har jag skapat en tråd för XSim, vi tar det i denna fortsättningsvis:
viewtopic.php?f=3&t=59573
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-12 23:22

IngOehman skrev:Mina favorithögtalare, även om de inte var de minst färgande på mässan, var Un Monstre. Helt underbara!

Allt som spelades i dem lät (trots påtagligt färgad diskant) mest bara som musik och inte som apparater, även om jag tror att en del av hemligheten var god musiksmak från ägaren. Suverän låt följdes av suverän låt... :)

I det, i basregistret, relativt dåliga rummet kom även dipolprincipen till sin rätt. De spelade riktigt artikulerat trots rummet. I mina öron var dessa högtalare best in show.

Vh, iö

Nästan så att jag blir lite röd om kinderna, men tack, fantastiskt kul att höra.
Fast jag håller inte med om "påtagligt färgad diskant", den är ju vit, fast det är klart vissa anser att vitt är en färg, så ok du vinner.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2014-11-13 10:56

Nu blir man ju nyfiken. Kan vi få höra lite mer om le monstre?

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-13 20:34

landa skrev:Nu blir man ju nyfiken. Kan vi få höra lite mer om le monstre?

Tyvärr, nä. Det ingår så super hemliga super material i bygget som är hemliga, så jag får inte avslöja något. :lol:

Jo jag kan väll försöka peta ihop en lite tråd om skapandet av dessa monster, men jag varnar det är ett fantastiskt Quick 'n' Dirty bygge.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-11-13 20:54

Marten_Med_ skrev:Jo jag kan väll försöka peta ihop en lite tråd om skapandet av dessa monster, men jag varnar det är ett fantastiskt Quick 'n' Dirty bygge.

\M

Såna gillar vi :)
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-16 17:15

Jag måste tyvärr erkänna något... och säga förlåt till alla som besökte Alund och lyssnade på "Un Monstre"

Jo, jag hittade även förklaringen till att vänster högtalare lät högre, jag skylde på ventilationsröret bakom, men det var tyvärr lite mer pinsamt än så... :oops:
Jag hade kopplat ena delningsfiltret helt fel 8O

Så här ska det se ut...
Bild

Men höger högtalare såg ut så här...
Bild

Lite pinsamt, men gjort är gjort... Häng inte upp er på värdena på komponenterna utan kopplingen, om någon missade den lila detaljen...

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-16 18:27

Nu får du simulera båda varianterna som "straff"!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2014-11-16 20:12

paa skrev:Nu får du simulera båda varianterna som "straff"!

Ok,
Bild
Mindre skillnad än jag trodde.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-11-16 21:41

Ja, har man sett!
Numera pensionär.

Återgå till DIY-forum