Moderator: Redaktörer
MattiasBGD skrev:Vet inte om jag vågar presentera några simuleringar på IB från WinISD för jag är osäker på hur det bär iväg och om man ska tänka på något speciellt vid volymberäkning till elementen.
MagnusÖstberg skrev:Varför då?
MagnusÖstberg skrev:Det kan du ju tycka, men det tycker inte jag.
Jämförelse med samma kost, samma displacement och effektåtgången för en given utnivå och distorision är mer intressanta faktorer än antalet för mig.
MagnusÖstberg skrev:Det kan du ju tycka, men det tycker inte jag.
Jämförelse med samma kost, samma displacement och effektåtgången för en given utnivå och distorision är mer intressanta faktorer än antalet för mig.
Evil_Homer skrev:Har aldrig hört någon sådan lösning, men verkar vara ett sätt att få infra rent och starkt.
Man blir dock halvt synskadad av att försöka läsa specar via mobilen så får snällt vänta tills jag kommer hem imorgon.
Verkar inte vara någon IB förespråkare här inne idag.
Såg en liten jämförelse mellan AE och LMS ultran.
"To keep the output in perspective, compare to a known driver. The IB18HT will displace 4.4L peak to peak at the 18mm Xmax. A pair would displace 8.8L peak to peak. The LMS ultra displaces 8L peak to peak at the 33.66mm Xmax. So 16 of the IB18HT is going to give more output than 8 LMS Ultra 5400's. I would't expect people would consider that too little in the room. The pair of IB18HT is significantly less expensive to buy.
The power requirements are also massively different. The pair of IB18HT at 20hz require about 500W to reach the 18mm Xmax giving over 116dB. The single LMSR5400 requires 5000W to reach it's Xmax limits at 20hz. It literally takes 10X the power to get the same output even before you factor in the rise in resistance of the VC due to the extra heat. A pair of the IB18HT are 10dB more efficient. That is modelling both in an infinite baffle. If you looked at the LMS5400 in sealed enclosures, the efficiency of the system goes down significantly more. The cost of power to run the IB18HT is again significantly less. Not to mention the HVAC requirements to keep things cool with amplifiers making 40,000W and VC's dissipating that kind of power into the room. That easily surpasses 100,000 BTU no matter how efficient the amps are.
Physically the suspension on the IB18HT is dead quiet up to over the 18mm Xmax. They have the same low distortion motor with full copper sleeve on the pole as all the other woofers we make here in the US. 16 of the IB18HT will produce just shy of 135dB at 20hz, requiring only 5000W total to reach the 18mm Xmax for this. In addition, the suspension allows for clean travel another 5-6mm beyond this 18mm point so there is plenty of headroom and no worry of damage. With proper room design the VLF should be substantial."
Aerob skrev:Generell läsning runt IB-lösningar lär du hitta i mängder här: http://ibsubwoofers.proboards.com Säkerligen en hel del med AE också. Sen har ju Steveo1234 skrivit en hel del både i sin medlemspresentation och här under DIY och Teknik-avdelningen.
Evil_Homer skrev:Aerob skrev:Generell läsning runt IB-lösningar lär du hitta i mängder här: http://ibsubwoofers.proboards.com Säkerligen en hel del med AE också. Sen har ju Steveo1234 skrivit en hel del både i sin medlemspresentation och här under DIY och Teknik-avdelningen.
Sitter och läser Stevo1234 just nu, riktigt trist att alla bilderna är borta i tråden.
Men man blir ju inte mindre sugen på att testa IB efter vad han skriver precis![]()
Han kör ju dessutom med 15" och den var det lite bättre pris på
Evil_Homer skrev:Fantasierna skenar om att sälja av och börja om och få prestanda som överstiger mina Svs PB13U.
Ni som kan det här med simuleringar, hur ser det ut med 15 alt 18IB ifrån AE jämfört med mina burkar?
Hur ser det ut två vs fyra element?
Starkare,renare,djupare?
Mått på rummet 4,92 x 3,53x 2,19, tänkte manifolden skulle angränsa till garaget på 4x7, det bör väl räcka till?
Evil_Homer skrev:Du får mer än gärna skicka över filerna!
Vet inte riktigt vad man skall förvänta sig då man aldrig hört en IB, men läser man runt bland dom som byggt då verkar dom lyriska
Janils skrev:HAr du set tråden med projekter på AEs hemsida?
Her finder du et projekt med 8 x 15" IB. Den ultimative sub.
Frekevenser ned til 10 Hz.
http://www.aespeakers.com/phpbb2/viewto ... =14&t=1624
Der finns ochså en anne tråd med en 4 x 15" IB.
Janils skrev:Skojer du? Tror inte der finns musik med signal under 10 Hz. Orgel går til 16 Hz, så jeg tror det rækker.
Ved 10 Hz har du en roomgain på 6-9 dB, avhængigt af rommet och placeringen af din IB.
Selv har jeg kørt med OB der rakte til 25 Hz (- 6dB) och det er full tilstrækkeligen.
Om du ønsker signal til 5 Hz har jeg en Earth Quake tactile transducer med 1.000 watt effekt du kan köpa!
Janils skrev:Skojer du? Tror inte der finns musik med signal under 10 Hz.
...
Om du ønsker signal til 5 Hz har jeg en Earth Quake tactile transducer med 1.000 watt effekt du kan köpa!
Bubben skrev:Du kan nå under 10 Hz, frågan är bara hur starkt du vill spela.
Evil_Homer skrev:Bubben skrev:Du kan nå under 10 Hz, frågan är bara hur starkt du vill spela.
Starkare än referens, man vill säkert ha en liten skidbacke där nere tänker jag.
bakerman22 skrev:Utan rumsstöd?
Bubben skrev:Evil_Homer skrev:Bubben skrev:Du kan nå under 10 Hz, frågan är bara hur starkt du vill spela.
Starkare än referens, man vill säkert ha en liten skidbacke där nere tänker jag.
Nu är jag fruktansvärt kass på de här simuleringsprogrammen, men jag får det till att du kan få fram 104dB vid 10Hz, innan elementen börjar slå över xmax. Men jag har säkert fel...
Evil_Homer skrev:Nu är jag fruktansvärt kass på de här simuleringsprogrammen, men jag får det till att du kan få fram 104dB vid 10Hz, innan elementen börjar slå över xmax. Men jag har säkert fel...
Evil_Homer skrev:Vad kan man räkna med för rumsstöd tror du, 104dBC är inte mycket att hänga i granen.
steveo1234 skrev:...jag har mätt upp 115db vid 4hz HELT utan kompression
DVD-ai skrev:Men sedan så EQ'ar man ju till det lyft man vill ha vid låga frekvenser så att återgivningen inte är helt "slät", men begränsningen gör ju ändå av var du kan spela som svagast i förhållande till hur mycket du vill ha ut och detta område blir ju mot lägre frekvenser.
så det skadar ju knappast att ha lite extra headroom där nere![]()
Almen skrev:steveo1234 skrev:...jag har mätt upp 115db vid 4hz HELT utan kompression
Varför minskar avstånden mellan kurvorna om det inte komprimerar? Är det inte jämna steg i ineffekterna?
DVD-ai skrev:Naturligtvis på plats i rummet (nytto ljudtryck) !
I övrigt så har jag bara till tillägga att vad man "behöver" ju är upp till en själv att bedömma.
Man bör veta vad man "behöver" nere vid 10Hz för att kunna dimmensionera ett system stort nog att göra det som man själv anser gör en glad.
10Hz är så pass lågt att mycket luft behöver flyttas, det är inget enkelt jobb tyvärr...
Att det går att spela starkt vi dom högre frekvenserna begränsas ju vid inframaterial oavsett pga att svagaste punkten i fallet med infra hamnar i ett område som man dessutom vill kunna spela väldigt mycket starkare än övriga områden för att få en upplevd vinst av tillskottet så långt ner i frekvens.
Detta är vad jag själv tycker, är man nöjd med 120dB vid 10Hz så är det ju naturligtvis inget hinder utan då bygger man !
Men jag personligen hade nog dubblat antalet basar till 126dB innan jag börjat fundera på att lägga ner arbetet som krävs för en stor installation liknande denna
Evil_Homer skrev:DVD-ai skrev:Naturligtvis på plats i rummet (nytto ljudtryck) !
I övrigt så har jag bara till tillägga att vad man "behöver" ju är upp till en själv att bedömma.
Man bör veta vad man "behöver" nere vid 10Hz för att kunna dimmensionera ett system stort nog att göra det som man själv anser gör en glad.
10Hz är så pass lågt att mycket luft behöver flyttas, det är inget enkelt jobb tyvärr...
Att det går att spela starkt vi dom högre frekvenserna begränsas ju vid inframaterial oavsett pga att svagaste punkten i fallet med infra hamnar i ett område som man dessutom vill kunna spela väldigt mycket starkare än övriga områden för att få en upplevd vinst av tillskottet så långt ner i frekvens.
Detta är vad jag själv tycker, är man nöjd med 120dB vid 10Hz så är det ju naturligtvis inget hinder utan då bygger man !
Men jag personligen hade nog dubblat antalet basar till 126dB innan jag börjat fundera på att lägga ner arbetet som krävs för en stor installation liknande denna
Jag hade mer än gärna dubblat antalet basar, men som vanligt så är det pengar som styr.
Hade jag bara haft stereo som intresse så hade det inte vart så mycket att orda om, tuta och kör in 32st 15" men jag gillar fiske, jag gillar bilar, jag gillar mitt hus, och alla dom käkar pengar
Jag vill inte bygga och sen " jaha, var detta allt" heller så därför är jag lite intresserad av vad man kan förvänta sig skall hända i rummet när en IB med 4st IB15HT sitter på plats.
Simuleringsprogram och liknande är jag skitkass på, litar helt fullt på folket här skall guida mig och säga om det blir bra eller inte.
Evil_Homer skrev:Egentligen är det mindre jobb med dom här "lådorna" räcker det inte till med 4st 15 så får jag skaffa 4st till framöver, då är det ju "bara" att göra om manifolden och smälla dit dubbla i varje istället.
Stor.bakerman22 skrev:Hur stor är skillnaden med fyra AE18 jämfört med fyra AE15?
Det skiljer ju inga jättemängder i pris, men en hel del i luftförflyttning.
bakerman22 skrev:Hur stor är skillnaden med fyra AE18 jämfört med fyra AE15?
Det skiljer ju inga jättemängder i pris, men en hel del i luftförflyttning.
Egerwood skrev:Hm
2x18" mot 4 x 15" ?
det blir ju bara en strålnings punkt men ändå.
Egerwood skrev:Hm
2x18" mot 4 x 15" ?
det blir ju bara en strålnings punkt men ändå.
steveo1234 skrev:Jobbet är minimalt egentligen. Största problemet är oftast att göra hål i väggen. Lådan kan byggas otroligt enkelt. En låda av 20mm MDF som kläs med OSB. Eventuell måla den svart invändigt. Thats it. Svårast tyckte jag var att göra hålen och få ner inslagsmuttrarna så de matchade snyggt. Men jag är inte särskilt händig iheller...
Evil_Homer skrev:Ställer samma fråga här som i min presentation, 1/4 modellen och köra fyra hål i väggen och montera dom i en vanlig baffel?
Tänker som så att sprida basen jämt istället för att köra ett hål med alla fyra i.
Stjäl minst plats i garaget med denna lösningen med.
Mirage skrev:Roligt att se att du är på gång med egen IB Niklas! När jag för några år sen började fundera på att bygga en minns jag att du var sugen på att komma och lyssna, men mitt projekt har dragit ut lite på tiden.... Nu får vi se vem som blir klar först!![]()
Angående din senaste fråga så har jag förstått att lösningar med elementen mitt emot varandra är att föredra, då reaktionskrafterna släcks ut med den monteringen. Ska du sätta elementen i fyra hål i väggen så får du nog förstärka den ordentligt, men det finns de som fått detta att funka bra med.
Sen har jag en fundering angående citerad text nedan, jag förmodar att den kan vara av intresse även för dig.steveo1234 skrev:Jobbet är minimalt egentligen. Största problemet är oftast att göra hål i väggen. Lådan kan byggas otroligt enkelt. En låda av 20mm MDF som kläs med OSB. Eventuell måla den svart invändigt. Thats it. Svårast tyckte jag var att göra hålen och få ner inslagsmuttrarna så de matchade snyggt. Men jag är inte särskilt händig iheller...
Jag har sett att det är vanligt att man bygger lådorna (manifolden) på detta sätt, en låda av MDF som man klär invändigt med OSB. Skrollar man ner till "Designing and building the box" på den här sidan så ser man att det är just detta man förespråkar. Jag funderar ändå på om det är nödvändigt med en så stabil konstruktion om man monterar elementen mitt emot varandra? Teoretiskt ska alla krafter släckas ut och jag har även läst de som testat och kommit fram till att lådan inte vibrerar alls. Finns det ändå några skäl att bygga en så avancerad låda?
Själv kommer jag att bygga med två BMS 18N862 (4 ohm) i en låda nersänkt i golvet. Jag har inte kommit så långt än, håller på att röja i källaren än. Mitt projekt finns än så länge bara på Component.
steveo1234 skrev:Evil_Homer skrev:Ställer samma fråga här som i min presentation, 1/4 modellen och köra fyra hål i väggen och montera dom i en vanlig baffel?
Tänker som så att sprida basen jämt istället för att köra ett hål med alla fyra i.
Stjäl minst plats i garaget med denna lösningen med.
Korta svaret: Det beror på.
Lite längre svar: Om du kan bygga 4 i linje så har den en teoretisk liten fördel genom att den sprider ut strålningspunkterna. Däremot ställer den lösningen mycket stora krav på strukturell styvhet så at elementen har en fast punkt att röra sig från. Tom små rörelser kan halvera ljudtrycksförmågan och det är lätt at underskatta kraften i fyra stycken 15" som rör sig 30gånger i sekunden och kanske 2cm varje slag.
Att bygga en manifold med 2-4element i två lager är mycket lättare och är vanligtvis standardrekommandationen.
Evil_Homer skrev:Bokat upp mig på en spånskiva ala 30mm, dubbel sådan eller enkel till baffeln?
Tänker att det kanske blir mycket att fräsa ur om man kör med 60mm baffel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster