Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-06-30 12:55

Jag har en Peugeot 206 RC från 2006 som jag planerar bygga ljud i, och söker nu hjälp med elementval m.m.

Edit: Nedanstående frågor är inte längre relevanta, bygget startar på sida 3. Både slutsteg, midbasar och subbasar har inte valts än !

Jag vill inte förstöra inredningen och planerar att ha allt så undangömt som möjligt. Mekanismen till dom elektriskt styrda backspeglarna har ett skydd där originaldiskanterna satt, detta skyddet kan utan större åverkan husera större diskanter upp till 8 cm diameter frontplatt och 4 cm djup.

Dörrarnas originaluttag rymmer en 6.5 tums högtalare och har c.a 17-18 liter volym bakom sig. De är täta och har dämpats med dynomat 2mm (någon typ blymatta resonansdämpande) samt silent coat sound absorber (inoljad vattenavstötande absorbent i stil med ino-ACO). Midbasen kommer delas vid 80hz med 24 eller 36 dB / oktav mot subwoofer i bagaget.

Framsystemet delas aktivt digitalt och jag har c.a 2x60w i 4 ohm för diskanter samt 2x180w 4ohm för midbasar.

Målet är att ur originaluttagen som sitter c.a 40 cm ifrån varandra få så trevligt ljud som möjigt vid ganska höga volymer.
Just nu sitter detta kit i bilen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1094
Men det orkar inte med alls så fort jag vill spela på lite... speciellt så går jag förbi midbasarnas x-max väldigt tidigt, dom kan inte slå mer än 3 mm.
Diskanterna gillar jag inte alls, oavsett volym.

Har ni några förslag på element och delningsfrekvens skulle det vara mycket uppskattat !
Senast redigerad av Doofus 2015-07-05 13:11, redigerad totalt 1 gång.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Perfector » 2015-06-30 13:49

Doofus skrev:Jag har en Peugeot 206 RC från 2006 som jag planerar bygga ljud i, och söker nu hjälp med elementval m.m.

Jag vill inte förstöra inredningen och planerar att ha allt så undangömt som möjligt. Mekanismen till dom elektriskt styrda backspeglarna har ett skydd där originaldiskanterna satt, detta skyddet kan utan större åverkan husera större diskanter upp till 8 cm diameter frontplatt och 4 cm djup.

Dörrarnas originaluttag rymmer en 6.5 tums högtalare och har c.a 17-18 liter volym bakom sig. De är täta och har dämpats med dynomat 2mm (någon typ blymatta resonansdämpande) samt silent coat sound absorber (inoljad vattenavstötande absorbent i stil med ino-ACO). Midbasen kommer delas vid 80hz med 24 eller 36 dB / oktav mot subwoofer i bagaget.

Framsystemet delas aktivt digitalt och jag har c.a 2x60w i 4 ohm för diskanter samt 2x180w 4ohm för midbasar.

Målet är att ur originaluttagen som sitter c.a 40 cm ifrån varandra få så trevligt ljud som möjigt vid ganska höga volymer.
Just nu sitter detta kit i bilen: http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_1094
Men det orkar inte med alls så fort jag vill spela på lite... speciellt så går jag förbi midbasarnas x-max väldigt tidigt, dom kan inte slå mer än 3 mm.
Diskanterna gillar jag inte alls, oavsett volym.

Har ni några förslag på element och delningsfrekvens skulle det vara mycket uppskattat !

Kan varmt rekommendera www.Monacor.se och vidare till bilhögtalare.
Se'n kan jag föreslå att du istället för att byta skaffar en Subba som monteras mot ryggstödet i baksätet ihop med ett litet slutsteg som då får ta de lägsta frekvenserna upp till 80 Hz.
Det blir billigare och minst lika bra.
Det finns element som inte ska ha låda till följd av det höga totalQ dom har.
En annan väg är att använda reservhjulsbaljan om du har en sådan och lägga 16mm plyfa på platsen med hål för 10 eller 12" bas. Det spelar ingen roll om du fyller hela skuffen med väskor så hörs basen i hela bilen i alla fall.
Men Peugeot har väl reservhjulet under utifrån? Då försvinner den optionen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 14:02

Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 14:12

Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 14:46

ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Cortado » 2015-06-30 14:59

Kanske något PA-element med hög känslighet?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 15:55

Jag tycker mig inte hitta några PA-element på 6.5" som skulle fungera för min applikation med delning vid 80hz.
Ge gärna exempel !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 17:03

Doofus skrev:
ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.


Nu är det så längesedan jag har hållt på med bilstereo, så jag drog bara till med en lätt gissning med att gå "upp en klass".
När jag ser på känsligheten så verkar Reference vara bättre än U-serien.

Så kanske du behöver en mindre volym för att kontrollera konutslaget.
Med runt 89dB känslighet och 120Wrms så verkar det annars vara ett ok element.
Då gäller det förstås att övriga parametrar är ok i förhållande till "lådvolymen" som du har.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 17:27

Jag kan tycka att det jag har är högtalare lämpat för att sitta i en bildörr, sen kan man ju gissa sig till att hela "lådan" flexar ganska mycket. Dessutom är den inte helt tät och kan nog aldrig bli. Lite därför jag söker hjälp.

Var bör jag försöka dela för att få minst problem med avståndet mellan diskant och midbas ? Jag förstår att det antagligen kommer låta ganska dåligt hur jag än gör, men finns det något som vi kan kalla "minst dåligt".

Dom kit-system jag hört delar ganska högt och lyssningsintrycket blir att musikerna springer runt på golvet i bilen.. förutom lite pling-plong som ligger ungeför i höjd med ratten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1553
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Zeeall » 2015-06-30 17:27

Doofus skrev:Jag tycker mig inte hitta några PA-element på 6.5" som skulle fungera för min applikation med delning vid 80hz.
Ge gärna exempel !



http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... tum/6fe200
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 17:41

Man tackar!

Hmmm Fs ligger lite högt (120), kan man gissa sig till hur det kommer fungera vid delning under Fs ?
Den dalen vid 1.5kHz är också lite oroväckande.

I övrigt ser det ju lysande ut, bra x-max, rätt känslighet, rätt effekttålighet.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 17:44

Doofus skrev:Jag kan tycka att det jag har är högtalare lämpat för att sitta i en bildörr, sen kan man ju gissa sig till att hela "lådan" flexar ganska mycket. Dessutom är den inte helt tät och kan nog aldrig bli. Lite därför jag söker hjälp.

Var bör jag försöka dela för att få minst problem med avståndet mellan diskant och midbas ? Jag förstår att det antagligen kommer låta ganska dåligt hur jag än gör, men finns det något som vi kan kalla "minst dåligt".

Dom kit-system jag hört delar ganska högt och lyssningsintrycket blir att musikerna springer runt på golvet i bilen.. förutom lite pling-plong som ligger ungeför i höjd med ratten.


Det är en ogynnsam miljö om man ska ha välljud i en bil.
Testa med en mindre låda till midbasen till en början.

Kanske ett 3-vägssystem där du har midbas, mellanreg. och diskant är bättre.
Dock blir det att ta fram sågen eller köra mellanregistret där mekanismen för backspeglarna sitter.

DLS UP36i kanske passar?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 18:07

Vid en snabbkoll så klarar min huvudenhet inte mer än 3 kanalar, 4 hade vart smutt.
Om jag inte delar mellanregister och diskant passivt. Men då åker vi på nästa patrull, delning är låst till vad pioneer tyckte var vettigt...

enligt manualen:

Low LPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 36/30/24/18/12 dB/oktav.

Mid HPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Mid LPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

High HPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Det är därför jag försöker göra det minst dåliga av originaluttagen, kanske en delning så lågt som 1,25 till 1,6 kHz kan vara fördelaktig ? Men vilken diskant vill vara med på det :P
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 18:24

Doofus skrev:Vid en snabbkoll så klarar min huvudenhet inte mer än 3 kanalar, 4 hade vart smutt.
Om jag inte delar mellanregister och diskant passivt. Men då åker vi på nästa patrull, delning är låst till vad pioneer tyckte var vettigt...

enligt manualen:

Low LPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 36/30/24/18/12 dB/oktav.

Mid HPF: 25- 31,5- 40- 50- 63- 80- 100- 125- 160- 200- 250 Hz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Mid LPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

High HPF: 1,25- 1,6- 2- 2,5- 3,15- 4- 5- 6,3- 8- 10- 12,5 kHz med 24/18/12/6 dB/oktav.

Det är därför jag försöker göra det minst dåliga av originaluttagen, kanske en delning så lågt som 1,25 till 1,6 kHz kan vara fördelaktig ? Men vilken diskant vill vara med på det :P


Nu är jag inte riktigt med.

Kan du inte köra passiv delning för trevägskit och Mid HPF i tillägg till det samma systemet på t.ex 80Hz?

Kan du lista upp vad du har för prylar så som slutsteg och andra saker?

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 18:42

Givetvis går det att köra passivt, men då tappar jag ju tidskompenseringen. Och jag får dessutom börja skära i inredningen för att husera mellanregistret.

Jag har just nu
Huvudenhet: Pioneer DEH80PRS

Framsystem: DLS reference RSC6.2
Baksystem: DLS performance 425 (urkopplat, finner ingen nytta av baksystem)
Bas: DD 6,5 SW (uppgradera efter jag är nöjd med framsystemet)

Diskanterna drivs av huvudenheten och midbasarna fram av ett litet class-d steg från biltema på 2x100w. Jag har fler slutsteg liggandes, därav effektangivelsen i första posten dom åker in så fort jag hittar rätt högtalare !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 20:16

Doofus skrev:Givetvis går det att köra passivt, men då tappar jag ju tidskompenseringen. Och jag får dessutom börja skära i inredningen för att husera mellanregistret.

Jag har just nu
Huvudenhet: Pioneer DEH80PRS

Framsystem: DLS reference RSC6.2
Baksystem: DLS performance 425 (urkopplat, finner ingen nytta av baksystem)
Bas: DD 6,5 SW (uppgradera efter jag är nöjd med framsystemet)

Diskanterna drivs av huvudenheten och midbasarna fram av ett litet class-d steg från biltema på 2x100w. Jag har fler slutsteg liggandes, därav effektangivelsen i första posten dom åker in så fort jag hittar rätt högtalare !


DLS mellanreg låg väl på Ø82mm och 25mm djup.

Nåja, kanske tidskompenseringen är fixat i filtret. Något grovt kanske när placering av element är olika beroende på installation.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 20:42

Jag var inne i dom tankebanorna också, men det börjar dra iväg så inåt tusan i pengar och arbete med att såga i dörrarna.

Även om jag hittade ett mellanregister och diskant som passar rent fysiskt återstår att lägsta delning jag får med tidskomp är alltså 1,25 khz.

Förhoppning jag hade var att med lite hjälp hitta en diskant och en midbas som klarar mina SPL-krav men också låter -så bra som det går- just i detta förhållandet.
Midbasen sitter inte längst ner på dörren utan en bit upp på mitten se bild här:
Bild
Där ni ser kabelgenomföringen mot backspegeln sitter alltså diskanten.

Jag är helt enkelt inte nöjd och har inte kunskap att få ihop det :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 21:09

Doofus skrev:Jag var inne i dom tankebanorna också, men det börjar dra iväg så inåt tusan i pengar och arbete med att såga i dörrarna.

Även om jag hittade ett mellanregister och diskant som passar rent fysiskt återstår att lägsta delning jag får med tidskomp är alltså 1,25 khz.

Förhoppning jag hade var att med lite hjälp hitta en diskant och en midbas som klarar mina SPL-krav men också låter -så bra som det går- just i detta förhållandet.
Midbasen sitter inte längst ner på dörren utan en bit upp på mitten se bild här:
[ Bild ]
Där ni ser kabelgenomföringen mot backspegeln sitter alltså diskanten.

Jag är helt enkelt inte nöjd och har inte kunskap att få ihop det :)


Billjud och ekonomi är en knepigare ekvation än 2ch i vardagsrummet.
Dessutom så krävs det ofta en hel del ingrepp i inredningen.

Ett alternativ är att hitta ett par dörrsidor och andra detaljer på skroten.

"Kick panels" var väldigt populärt förr. Gjorde själv en del sådana med hjälp av 4" PVC rör, bara för att det var kul att bygga.
Största problemet var att man förköpet sig på högtalarelement och slutstegen blev alltid den svagaste länken. Slutsteg kostade fläsk och man var student, så jag lade allt på hyllan.
Det var inga problem att låta högt, men det var nog aldrig så bra ljud.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-06-30 21:32

Jo visst är det så man kan kasta pengar på det tills problemen nästan försvinner, men om vi faller vidare på min frågeställning.
Hur får jag till det minst dåligt med nuvarande förhållande mellan diskant och midbas med det avståndet jag har mellan dessa.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav t0mas » 2015-06-30 21:40

Gå till www.bilstereoforum.se där finns hjälp att hämta.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 06:27

Doofus skrev:
ante_77 skrev:
Doofus skrev:Tack för svar, dock har jag redan subwoofer för avlastningen under 80 hz.
Det jag söker är förslag på element till framsystemet.


U-serien till DLS?
Kan det vara något?


Det fanns tre olika 6.5" Gothia, Nordica och UPi6 , vilket element menar du och av vilken anledning ? Jag har ju DLS reference element som slår i botten väldigt fort.

Dela framsystemet högre det får spela för mycket bas och det vill man inte ha utan dela det runt 70hz så det bara spelar midbas ordinal filtret delar lägre .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 07:58

Framsystemet spelar ingenting under 80hz, det tar alltså slut på slaglängd för midbasarna över 80 hz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 08:37

Doofus skrev:Framsystemet spelar ingenting under 80hz, det tar alltså slut på slaglängd för midbasarna över 80 hz.

Använder du någon typ av basboost då slår det igenom oavsett.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 08:51

Nope ingen bassboost, ingenting extra. Dom tröttnar bara när jag spelar på lite.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 09:01

Doofus skrev:Nope ingen bassboost, ingenting extra. Dom tröttnar bara när jag spelar på lite.

Hur mycket effekt får dom .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 09:07

100w i 4 ohm / bas.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 12:03

Doofus skrev:100w i 4 ohm / bas.

Det var inte så mycket.Jag kör med 150watt utan problem.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 12:24

Öhm, ok..... Det var ju bra information...

Vi får väl helt enkelt göra en byggtråd av detta så får jag lära mig den hårda vägen, det verkar inte gå att få till det om jag inte går på ett 4-vägssystem.. A-stolparna offras till förmån för mellanregister och det här är vad jag planerat i systemväg. Är nyfiken på Dayton´s element så vi testar med en uppsättning.

Diskant: Dayton AMT Mini-8, delas med HPF vid 6-8 khz i huvudenheten.
Mellanregister: Dayton RS100P-4, delas LPF vid 6-8khz i huvudenheten, HPF 300-500hz i slutsteget.
Midbasar: Dayton RS180-4, delas LPF vid 300-500 hz i slutsteget, HPF vid 60-80hz i huvudenheten.

Lågbasar: Delas i huvudenheten med LPF vid 60-80hz samt HPF vid 10-20hz. Element har jag inte valt än.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 13:40

Doofus skrev:Öhm, ok..... Det var ju bra information...

Vi får väl helt enkelt göra en byggtråd av detta så får jag lära mig den hårda vägen, det verkar inte gå att få till det om jag inte går på ett 4-vägssystem.. A-stolparna offras till förmån för mellanregister och det här är vad jag planerat i systemväg. Är nyfiken på Dayton´s element så vi testar med en uppsättning.

Diskant: Dayton AMT Mini-8, delas med HPF vid 6-8 khz i huvudenheten.
Mellanregister: Dayton RS100P-4, delas LPF vid 6-8khz i huvudenheten, HPF 300-500hz i slutsteget.
Midbasar: Dayton RS180-4, delas LPF vid 300-500 hz i slutsteget, HPF vid 60-80hz i huvudenheten.

Lågbasar: Delas i huvudenheten med LPF vid 60-80hz samt HPF vid 10-20hz. Element har jag inte valt än.

Mvh Doof

Tror nästan att du skall titta på andra element och ha lite mera val möjligheter.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 14:10

Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23681
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-01 16:36

Tycker att prisnivån drar iväg så fort något ska bli för bilbråket. Peerless och Audax hade tidigare rätt anständiga 6.5:or som presterade förvånsvärt bra jämfört med dito från JBL, Infinity, DLS m.fl. De sistnämnda verkade inriktade på att kompletteras med bassystem och hade rätt höga resonansfrekvenser. Rätt gynnsamt för tillverkarna... 100 W på det lilla avståndet man har till dörren är inte riktigt min nivå. En högtalare i hemmet spelar på rätt bra med 100 W och flera gånger längre avstånd (blir rätt stort nivåtapp om avståndet ökas). I min bil (MB med Harman Kardon) skorrar det rejält i dörrarna när man drar på. Känns som dörrhögtalarna är dåligt avlastade av baslådan där bak.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 16:39

Doofus skrev:Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.

Okej då skulle jag ha byggt så här om det går.
Midbas har ett eget slutsteg sen kör du mellanregister och diskant på ett slutsteg med passiv delning .
Här har du lite som jag skulle ha andvänt.
http://www.caraudio-store.de/BOLD,6,16c ... cff3e.html
http://www.caraudio-store.de/CompRT672, ... b23de.html
det finns mera midbas element som kan prestera.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 16:50

RogerGustavsson skrev:Tycker att prisnivån drar iväg så fort något ska bli för bilbråket. Peerless och Audax hade tidigare rätt anständiga 6.5:or som presterade förvånsvärt bra jämfört med dito från JBL, Infinity, DLS m.fl. De sistnämnda verkade inriktade på att kompletteras med bassystem och hade rätt höga resonansfrekvenser. Rätt gynnsamt för tillverkarna... 100 W på det lilla avståndet man har till dörren är inte riktigt min nivå. En högtalare i hemmet spelar på rätt bra med 100 W och flera gånger längre avstånd (blir rätt stort nivåtapp om avståndet ökas). I min bil (MB med Harman Kardon) skorrar det rejält i dörrarna när man drar på. Känns som dörrhögtalarna är dåligt avlastade av baslådan där bak.


Jag håller med dig, störljuden i en bil är helt horribla, mycket pryttlar som börjar vibrera. Men mina dörrar har inte så mycket missljud för sig i dagsläget, dom är dämpade bra. Mina dörrar spelar dock ingenting under 80hz, en subwoofer får ta hand om resten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 17:04

boom skrev:
Doofus skrev:Jag har tittat på massor av element, men nu har jag fastnat för dessa och blir det illa så gör det inte så mycket.

Okej då skulle jag ha byggt så här om det går.
Midbas har ett eget slutsteg sen kör du mellanregister och diskant på ett slutsteg med passiv delning .
Här har du lite som jag skulle ha andvänt.
http://www.caraudio-store.de/BOLD,6,16c ... cff3e.html
http://www.caraudio-store.de/CompRT672, ... b23de.html
det finns mera midbas element som kan prestera.


Båda elementen hade väldigt låg känslighet, det surplar massor av effekt. Dom visar inga tonkurvor heller. Dock bra effekttålighet och slaglängd för en 6,5 tummare !

Varför skulle du välja att dela diskant och mellanregister passivt, på vilket sätt är det bättre än det jag föreslog tidigare ?

Som jag visade förut så har ju alla element en egen slutstegskanal.

Huvudenhet > high > slutsteg 2 kanal > diskant
Huvudenhet > mid > slutsteg 4 kanal > Inbyggt delningsfilter i slutsteg > midbas och mellanregister.
Huvudenhet > low > slutsteg 1 kanal > subwoofer

På utgångarna high mid low har jag 16 bands parametrisk EQ, tidskomp, samt variabel delning enligt tabellen jag visade tidigare.

Valet att lägga midbas och mellanregister på samma utgång för att senare dela dom genom slutsteget beror på att "mid" utgången är den enda som passar för lägsta och högsta delning, delar jag mellan och diskant på high så är lägsta delning 1,25 khz.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 18:07

Du kan spara in 1 slutsteg för så som du vill ha det kommer att sluka batteri .
Sen som du visar på hp lp så är det för bakkanaler jag har lika dant på min cd spelare för jag misstänker att det står på lågnivå ut front rear sub.
då är det bättre att driva midbass och ett passivt delat 4 tums kit för kittet om du bygger så kommer att gå på bakkanalerna rear out.
Jag kör själv i delningar på mibas 90Hz 18dB kit 200Hz 18dB + delningen på kittet så runt 24 dB på bara kitet basen delar jag med 12db 95Hz
sen är hela klabbet tidskompat för att få fram en soundstage .
du har inte funderat på ett bra 3vägs kit.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 18:26

Uppbyggnaden är ju 4-vägs som jag beskrivit, och det är inga bak eller fram utgångar bara High - midrange -midbass - low. Där midrange och midbass delas i steget istället för i huvudenheten.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-01 21:56

Doofus skrev:Uppbyggnaden är ju 4-vägs som jag beskrivit, och det är inga bak eller fram utgångar bara High - midrange -midbass - low. Där midrange och midbass delas i steget istället för i huvudenheten.

Varför står det på baksidan av den apparat du äger R F SW det är vad som finns i utgångar på rca.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-01 22:01

Den har en switch på ovansidan som ställer om från original "front, rear, subwoofer" till Network mode. Då har du full frihet.

3-Way Digital Network: The DEH-80PRS features a 3-Way Digital Network, connecting (via three 5V RCA preouts) up to three external amplifiers, each dedicated to driving high-, mid- and low-frequency ranges, respectively. The result: more distinct separation of the three frequency ranges, for more full, natural sound realizing more of each speaker’s potential in a multi-speaker system.

Sen plockar jag mid utgången och delar den med det aktiva filtret som finns i min 4-kanalsförstärkare den delar med 12dB / oktav vid mellan 300-500 hz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 05:57

Doofus skrev:Den har en switch på ovansidan som ställer om från original "front, rear, subwoofer" till Network mode. Då har du full frihet.

3-Way Digital Network: The DEH-80PRS features a 3-Way Digital Network, connecting (via three 5V RCA preouts) up to three external amplifiers, each dedicated to driving high-, mid- and low-frequency ranges, respectively. The result: more distinct separation of the three frequency ranges, for more full, natural sound realizing more of each speaker’s potential in a multi-speaker system.

Sen plockar jag mid utgången och delar den med det aktiva filtret som finns i min 4-kanalsförstärkare den delar med 12dB / oktav vid mellan 300-500 hz.

Hur har du tänkt göra med subutgången då du skall använda alla 3 utgångar till framsystemet. för det finns fortfarande bara 3 rca utgångar.
Jag kan också köra network på min cd spelare.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 08:09

Jag vet inte om det gör någon nytta att jag förklarar ytterligare en gång, men jag kan lugna dig med att även subwoofern får en helt egen signal.

Det är midbasarna i dörrarna och mellanregisterna i A-stolparna som delas i slutsteget.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav t0mas » 2015-07-02 08:28

Med din lösning så kan du inte tidskompensera mellan mellanregister och midbasar vilket jag tror behövs då avståndet från a-stolpe och dörr är lång. Jag skulle pröva att byta ut ditt biltema steg mot något bättre och se om inte nuvarande DLS kit spelar bättre då. Dörrarna är dämpade säger du och det är bra, hur är det med baffeln? Är den stabil? Installationen är många gånger viktigare än elementen.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 09:03

t0mas skrev:Med din lösning så kan du inte tidskompensera mellan mellanregister och midbasar vilket jag tror behövs då avståndet från a-stolpe och dörr är lång. Jag skulle pröva att byta ut ditt biltema steg mot något bättre och se om inte nuvarande DLS kit spelar bättre då. Dörrarna är dämpade säger du och det är bra, hur är det med baffeln? Är den stabil? Installationen är många gånger viktigare än elementen.


Hej !

I tidigare poster har jag beskrivit att mer effekt och mer steg finns tillgängliga.

Avståndet mellan midbas och mellanregister blir ganska exakt, sånär som på några millimeter, samma till mitt öra, det var därför jag valde att lägga dessa på samma steg. Avståndet mellan midbasen och mellanregistret har ingenting med tidskompensering att göra, tidskomp avser att korrigera för avståndet mellan högtalare och öra. Inte för avståndet mellan högtalare och högtalare, där pratar vi mer om delningsfrekvensanpassning /montering.

Tidskompensering är viktigast för skillnader mellan höger och vänster, samt subwoofer i bagageutrymme. Där gör det mest skillnad,

Baffeln för midbasen är stabil, titta på bilden i tråden så tror jag man kan ana att det inte är skruvat i plåten, utan ett gjutet plastchassi som i sin tur är skruvat i dörren.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav t0mas » 2015-07-02 09:14

Jamen dårå bara å köra

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 09:28

Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 17:12

Doofus skrev:Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

Du verkar ha hajat allt så varför en byggtråd.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:09

boom skrev:
Doofus skrev:Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

Du verkar ha hajat allt så varför en byggtråd.


Eller så behöver jag hjälp av någon som är mer kvalificerad ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 18:13

Doofus skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:Jag kommer nog behöva massor med hjälp, så jag gör om detta till en byggtråd :)

Du verkar ha hajat allt så varför en byggtråd.


Eller så behöver jag hjälp av någon som är mer kvalificerad ?

jo det verkar så att du behöver det på något annat forum.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:26

Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 18:42

Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ante_77 » 2015-07-02 18:44

boom skrev:
Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.


Alltså ett 3-vägs kit

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-02 18:58

boom skrev:
Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.


Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 20:48

ante_77 skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.


Alltså ett 3-vägs kit

Det är den enkla vägen och jag har haft dom tankarna .

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-02 20:52

Doofus skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:Esch ta det inte så seriöst, eftersom jag inte fick några svar här eller i butiker jag besökt så fick jag tänka om helt enkelt.
Jag fick känslan av att du inte alls läst det jag postat utan bara kastade ut lite generella tips, oavsett om det hade med mitt bygge o göra eller inte.
Vi har ju snurrat in på hur saker och ting är kopplade hit och dit, och det är säkerligen jag som beskrivit väldigt dåligt. Må så vara.

Jag fortsätter hur som helst med tråden, kanske gör det någon glad. :)

Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.


Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?

Då kan man tids kompa midbas för sig och mellanregistret&diskant för sig för att få en bättre scen bild & den 3 dimensionella ljud bilden så den ligger på instrument brädan /motorhuv.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-03 08:16

boom skrev:
Doofus skrev:
boom skrev:Problemet är att jag har nästan byggt som du tänker göra.
Men det fungerade inte utan där fick jag tänka om ordentligt och börja tänka i andra banor för att just få till det med slutsteg och högtalare
så det var därför jag tyckte att du skulle köra ett 2 vägs kit som mellanreg och disk och köra ren midbas .Så om jag stolpar upp hur jag fick till en soundstage som är riktigt bra.
midbas 1 slutsteg delas 60 Hz upp till 200Hz delas i steget+ett gammalt backe hp filter variabelt.
mellan reg/diskant 1 slutsteg från 200Hz sen delar den passivt delas i huvodenhet
Och dom delar på ett 4 kanalsteg
Basen från 80Hz och neråt
så i praktiken så blir det 3 steg samma som du skall använda.


Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?

Då kan man tids kompa midbas för sig och mellanregistret&diskant för sig för att få en bättre scen bild & den 3 dimensionella ljud bilden så den ligger på instrument brädan /motorhuv.


Det låter som en bra lösning, jag kanske ska börja med att få en bra montering av högtalarna i bilen sen testa det du nämner ovan först. Bara jag får ihop dörrarna och kan dra ut kablage till en kopplingsschema så kan jag ju säkerligen pilla i passiva filter :)

Hur väljer man baffelns vinkel när man bygger för mellanregister och diskant i A-stolparna. Är det 90 grader mot lyssnaren eller ska man sikta vänster på passagerarsätet och höger på förarsätet för symmetri ?
(Jag har hört om dessa 2 varianter på bilstereoforum) Men jag får ingen riktig förståelse varför, jag kan tycka att det beror på vilka element man valt ?

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

ORgANic
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2007-03-19
Ort: Umeå

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav ORgANic » 2015-07-03 09:50

Så här har jag förstått det:

Ljudnivån från högtalaren är högst on-axis och avtar med ökad vinkel (frekvensberoende) samtidigt så avtar nivån med avståndet.
Logiken bakom att sikta vänster mot passagerar sätet och höger mot förar sätet är att kompensera för avståndsskillnaden mha vinkeln för att minska nivå skillnaden mellan höger och vänster. Balans reglaget funkar ju endast om man är ensam.

Om vinkeln mellan elementet och närmaste lyssnare blir för extrem (beroende av högtalarens spridning) kan det vara bättre med en annan vinkel.


Vad jag förstått så är det sen stora avståndsskillnaden vid A-stolpe montage som gjort montage i "kicker panelen" populärt där den procentuella skillnaden blir mindre på bekostnad av att ljudbilden blir låg.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-03 10:11

ORgANic skrev:Så här har jag förstått det:

Ljudnivån från högtalaren är högst on-axis och avtar med ökad vinkel (frekvensberoende) samtidigt så avtar nivån med avståndet.
Logiken bakom att sikta vänster mot passagerar sätet och höger mot förar sätet är att kompensera för avståndsskillnaden mha vinkeln för att minska nivå skillnaden mellan höger och vänster. Balans reglaget funkar ju endast om man är ensam.

Om vinkeln mellan elementet och närmaste lyssnare blir för extrem (beroende av högtalarens spridning) kan det vara bättre med en annan vinkel.


Vad jag förstått så är det sen stora avståndsskillnaden vid A-stolpe montage som gjort montage i "kicker panelen" populärt där den procentuella skillnaden blir mindre på bekostnad av att ljudbilden blir låg.


Det låter som en vettigt slutsats, nu har jag tur med en inte allt för stor kupe avstånd skiljer sig alltså inte enormt, då kanske jag gör bäst i symmetrisk placering och sikta varje a-stolpes baffel mot bortre framsäte.
Hur mycket tänker man på passageraren ? Och hur tas alla stora reflekterande ytor in i ekvationen ? Spridningslins och dämp-panel ala carlsson kanske är idé ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-03 15:40

Doofus skrev:
boom skrev:
Doofus skrev:
Men jag förstår inte varför det du beskriver ovanför skulle vara bättre ? Man kan ju iofs ta bort ett slutsteg, det är positivt. Vad var det som inte fungerade för dig ?

Då kan man tids kompa midbas för sig och mellanregistret&diskant för sig för att få en bättre scen bild & den 3 dimensionella ljud bilden så den ligger på instrument brädan /motorhuv.


Det låter som en bra lösning, jag kanske ska börja med att få en bra montering av högtalarna i bilen sen testa det du nämner ovan först. Bara jag får ihop dörrarna och kan dra ut kablage till en kopplingsschema så kan jag ju säkerligen pilla i passiva filter :)

Hur väljer man baffelns vinkel när man bygger för mellanregister och diskant i A-stolparna. Är det 90 grader mot lyssnaren eller ska man sikta vänster på passagerarsätet och höger på förarsätet för symmetri ?
(Jag har hört om dessa 2 varianter på bilstereoforum) Men jag får ingen riktig förståelse varför, jag kan tycka att det beror på vilka element man valt ?

Mvh Doof

Man kan sikta i mellan passargerar sätet och förarsätet där har man enganska bra utgångs punkt sen är det trail and error
som gäller man får helt enkelt prova sig fram.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-03 16:52

Tack för input, jag får nog gå ut i bilen och bygga en testbaffel för detta.

En tanke jag hade var off-axis responsen måste vara väldigt bra för alla element upp till 30 grader, nästan inget element kommer ju spela on-axis.
Kanske en mindre dämpvinge för att iaf försöka få bort vindrutan ur ekvationen kan vara att tänka på ?

Jag har också hejdat mig i valet av midbasar och diskanter, mellanregister är dock inhandlade (dayton RS-100P-4) för dom lät såpass fantastiskt trevligt också även när jag snurrade och vände på dom. :)

Länk till elementet: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-03 18:37

Doofus skrev:Tack för input, jag får nog gå ut i bilen och bygga en testbaffel för detta.

En tanke jag hade var off-axis responsen måste vara väldigt bra för alla element upp till 30 grader, nästan inget element kommer ju spela on-axis.
Kanske en mindre dämpvinge för att iaf försöka få bort vindrutan ur ekvationen kan vara att tänka på ?

Jag har också hejdat mig i valet av midbasar och diskanter, mellanregister är dock inhandlade (dayton RS-100P-4) för dom lät såpass fantastiskt trevligt också även när jag snurrade och vände på dom. :)

Länk till elementet: http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369

Det är enklare om man kan få upp högtalarna i instrument brädan då har man mycket gratis .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-03 19:23

Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav boom » 2015-07-05 12:23

Doofus skrev:Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.

Hur ser det ut när dörrsidan sitter på .Och går det att byta galler till ett som passar en 8 tummare då jag själv är inne på väg.
Jag ser att man kan lima in masonit på dom ställen i dörren som har stora hål vilket ger lite mindre skallrande.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element.

Inläggav Doofus » 2015-07-05 13:03

boom skrev:
Doofus skrev:Ja det blir planen just nu, mellanregister och diskanter kommer monteras i poddar på A-stolparna.

Jag kikar också på hur stor bas jag kan få in i orignaluttagen, det ser ut som att nästan en 8-tummare kan få plats med lite flyt.
Dock medför gallret framför att allt ljud inte kommer "ut" så att säga, 1/6 av högtalaren kommer då täckas av inredning från ytterdörren. Men 6,5 tum kanske räcker, jag har tänkt spela från dryga 60-80 hz till 150-250 hz endast.

Hur ser det ut när dörrsidan sitter på .Och går det att byta galler till ett som passar en 8 tummare då jag själv är inne på väg.
Jag ser att man kan lima in masonit på dom ställen i dörren som har stora hål vilket ger lite mindre skallrande.


Det yttre gallret som sitter framför är lite större och inte helt runt, jag tänkte också masonit eller tunn mdf först, sen kom jag på att jag nog inte vill ha saker som kan dra åt sig fukt i bildörrarna.. Så jag letar efter tillräckligt tjock plast eller akryl som jag kan såga till för täppa igen dörren så att säga.

Jag ska nu göra ett första test med följande element:
http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=275-040
http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-369

Det passiva filtret är enkelt, en spole på 0,15 mH i serie med mellanregistret.
Diskaten delas genom en konding på 0,68 uF i serie samt en spole på 2,5 mH i paralell. Diskanten polvänd.

Detta är bara för att ge ett riktmärke om, men det simulerade resultatet blir då:
Bild

Eftersom baffeln blir "vad som får plats" och jag har ingen aning om vad lådvolym kan tänkas bli i slutändan så får vi börja där. Idag ska jag testa att såga ut några provbafflar.

Det ska utgöra registret 200 hz till 20 khz.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-05 17:18

Skall du köra 18dB på diskanten om inte så får du lite mera effekt tålighet på den.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-10 11:29

Nu har jag gjort modeller för baffeln, inköpt allt som behövs för plastningen och gjort en mock-up för ungefär hur det ska sitta.
Ikväll tänkte jag göra en enklare provlyssning för att få rätt vinkel på baffeln.

Eftersom jag också vill att passageraren ska få en ok upplevelse funderar jag på att vinkla bafflarna så att dom korsar varandra ungefär där växelspaken är, men det är bara tankar.

Midbasfunderingarna har gått till SPL Dynamics 6.1 HF, någon som har erfarenhet av dessa ? De "ser ut" att ha ungefär det jag söker.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-10 13:11

Doofus skrev:Nu har jag gjort modeller för baffeln, inköpt allt som behövs för plastningen och gjort en mock-up för ungefär hur det ska sitta.
Ikväll tänkte jag göra en enklare provlyssning för att få rätt vinkel på baffeln.

Eftersom jag också vill att passageraren ska få en ok upplevelse funderar jag på att vinkla bafflarna så att dom korsar varandra ungefär där växelspaken är, men det är bara tankar.

Midbasfunderingarna har gått till SPL Dynamics 6.1 HF, någon som har erfarenhet av dessa ? De "ser ut" att ha ungefär det jag söker.

Mvh Doof

Midbasen med 3tums talspole borde borga för låg dist och bra ventilation av talspolen.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-10 13:53

Det är inte lätt att bara låna ett par för provlyssning, sen gör ju inte provlyssningen speciellt mycket om jag måste fibbla en himla massa med dsp´n i bilen..

Men jag tror det blir både midbasar och sub-basar från SPL Dynamics.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-10 16:22

Doofus skrev:Det är inte lätt att bara låna ett par för provlyssning, sen gör ju inte provlyssningen speciellt mycket om jag måste fibbla en himla massa med dsp´n i bilen..

Men jag tror det blir både midbasar och sub-basar från SPL Dynamics.

Skall du ha en riktigt bra subbas så titta på ESX och deras qe serie.Dom går att få ner Q värdet på i låda.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-13 12:39

Beställde ett par SPL Dynamics 6.1 HF så nu blir det att plasta lådor i dörrsidorna . :(

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-13 12:50

Ja du ser, det blir nog ett sådant par för mig med, men först ska jag få ordning på mina poddar och få ihop mellanregister och diskant fint.

Jag har 3 diskanter att testa med till en början iaf.

AMT mini-8
ND28F-6
ND25TA-4

Rapportera gärna hur du tycker midbasarna fungerar !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-13 13:31

Skall testa dom så fort dom kommer men dom trivs bäst i basreflex så som det är nu så blir det i läckande bildörr.
men då får man en lite hint om vad dom klarar .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-15 11:13

Jag tänkte uppdatera med lite bilder också !

Nu har vi hamnat här:

Bild

Plastningen kommer ske förhoppningsvis ikväll, Jag stoppade i element och testspelade några låtar medans jag vinklade bafflarna tills ljudbilden börja komma en bit ovanför ratten och ut över huven, högst ovetenskapligt men får duga för mig. Kommer antagligen bli något bättre med tidskompensering.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-15 12:24

Det kommer att bli stor skillnad när det är tidskompat rätt :D Man får en stor ljud scen över instrumentbrädan/motorhuven.Sen om man får till integrationen av basen så blir det ännu bättre .

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-15 13:50

boom skrev:Det kommer att bli stor skillnad när det är tidskompat rätt :D Man får en stor ljud scen över instrumentbrädan/motorhuven.Sen om man får till integrationen av basen så blir det ännu bättre .


Ja vi får se hur det går, jag vet inte hur jag kommer köra till en början, dörrarna kommer nu täppas till rejält. Jag tänkte använda mig av någon 5 mm tjock akrylplast som sedan fästs med skruv och bult för att få en så tät dörr som möjligt. Givetvis kommer det läcka lite vid rutan, men alternativet att plasta hela lådor och bygga om dörrsidorna känns inte aktuellt.

Dom segel jag nu monterar poddarna i är lätta att byta och kostar inte så fasligt mycket om man behöver nya.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-15 15:40


Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-15 15:55

Jag får då aldrig kompromissa ! Haha, jahopp då kanske man ska försöka sig på en låda i dörren... Jag har iaf hittat mellanregister och slutsteg till dessa, Pioneer´s PRS serie tror jag det får bli, ljuvligt vackra och knyter ihop bygget lite !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-15 16:42

Det är stor skillnad på att spela ut i dörrarna midbasen blir inte riktigt så bra om man kan plasta en separat låda i dörrsidorna så man får plats med en slim 8 :D

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-17 17:29

Doofus skrev:Rapportera gärna hur du tycker midbasarna fungerar !

Det hade jag gjort i dag om det där jävla posten hade fungerat som det skall göra det måste vara den sämsta transportören i Sverige i dag
Ett paket som skall ta 3 dagar tar i dag 6 dagar med den nya postnord undrar vad fan dom håller på med egentligen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Nattlorden » 2015-07-17 19:52

Det skall bara sorteras i Helsingfors först....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-20 22:05

Nattlorden skrev:Det skall bara sorteras i Helsingfors först....

Nä bara felsorterad som vanligt.
lägger ett par bilder på dom dom ser riktigt välbyggda ut med 3 tums talspole.
Bilagor
IMG_20150720_212322.jpg
IMG_20150720_212322.jpg (225.59 KiB) Visad 3796 gånger
IMG_20150720_212508.jpg
IMG_20150720_212508.jpg (192.42 KiB) Visad 3796 gånger
IMG_20150720_212613.jpg
IMG_20150720_212613.jpg (192.56 KiB) Visad 3796 gånger

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-07-20 22:07

Dom var läckra !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-07-21 14:20

Doofus skrev:Dom var läckra !

Dom låter riktigt bra ,Man kan fläska på rätt bra med dom innan dom ger upp jag gav dom ungefär ca 125 Watt/Rms@70,Hp/12Db och då hade dom inte protesterat ännu .
Men nu började dörrarna att protestera( fuktskyddet skramlar ordentligt) så det blir att täta dom till egen kavitet.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav boom » 2015-08-15 10:34

Ett hot tips Doofus Biltema har billigt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst ... 000032878/ som funkar riktigt bra.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-08-17 10:23

Pioneer PRS-171 midbasar har anlänt för test, dessutom ett pioneer PRS-A500 slutsteg !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Perfector » 2015-10-20 21:34

Blev det inget mer?
Är nyfiken som sjutton på resultatet i bilder.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Doofus
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Bilstereobygge, val av element. Nu drar det igång !

Inläggav Doofus » 2015-12-14 12:07

Perfector skrev:Blev det inget mer?
Är nyfiken som sjutton på resultatet i bilder.


Jag ber om ursäkt, "poddarna" till a-stolparna byggdes. Men infästningen klarade inte vikten och jag ville inte börja modifiera annat för att skruva dit dom. Så istället blev det en liten AMT-diskant i originalhålen, samt pioneer midbasarna. Dörrarna är genomgångna med dynamat och oljad dämpmatta som inte suger åt sig vatten. Det bidrog till en mer premiumkänsla över lag !

Sen stannade bygget där, det låter inte alls bra ännu, men iaf bättre än innan. Och allt ser original ut, jag tog mig helt enkelt vatten över huvudet med detta projekt. Bil-ljud måste jag lära mig mycket mer om.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster