Blev igår inbjuden till en liten grupp vänner som har ambitionen att bygga sitt egna PA över vintern och köra gratisfester utomhus nästa sommar.
Min roll är att ta reda på vilken teknik vi behöver i signalvägen och vilka högtalare vi bör bygga för att nå vårt mål.
Tanken de hade var från början att köpa ett sjyste PA av något trevligt märke (Funktion One, Martin Audio, d&b) och endast fokusera på klubbmakarbiten till sommaren. Men de tyckte att det inte kändes speciellt originellt att "låta och se ut som alla andra", så de vill helt enkelt bygga något eget som åtminstone spelar likvärdigt med de nämnda märkena. Det är vad jag är nyfiken att ta reda på med er hjälp!
Till att börja med kommer en liten rullbar rackvagn byggas i vilken en DSP i stil med Nexias SP kommer stå för delning och EQ. http://www.biamp.com/products/nexia/nexia_sp.aspx
Den i sin tur kommer vara kopplad mot en trådlös accesspunkt (router) i racket så att man kan styra Nexian med en liten laptop mitt på dansgolvet.
Nederst i racket ska stegen sitta, men vilka de kommer vara eller hur många vi behöver vet jag ännu inte och är något vi kommer behöva hjälp med.
Så till den största fråga då, högtalarna!
Musiken som kommer spelas på systemet är uteslutande elektronisk dansmusik, framför allt Acid, Techno, Jungle och Breakcore.
Så bashögtalarna kommer behöva ha en nedre gränsfrekvens på 30Hz (gärna lägre) i frifält och topparna en övre på minst 15kHz.
Då Nexian har fyrvägsdelning är såklart tanken ett fyrvägssystem där jag först funderat på att dela upp återgivningen av bas på två olika sorters högtalare.
Till att börja med bygga två eller fyra rediga basmoduler (18" element?) som får stå för frekvenserna mellan (minst) 30Hz och 60Hz och sedan låta exempelvis fyra THAM15 ta över vid 60Hz och spela upp till runt 150Hz. Är det en god idé tror ni att dela upp återgivning på det viset?
Min andra fundering har till följd varit vad de allra största och lägst spelande bashögtalarna bör vara av för sort?
Hur presterar exempelvis stora tappade horn utomhus som exempelvis "Eminence Tapped Horn" längst upp på sidan http://volvotreter.de/th.htm.
Nu presenteras ju inte speciellt mycket mätningar på det färdiga hornet som jag kan se på hemsidan, men ni förstår i alla fall hur min tankegång har vandrat.
När det kommer till mid- och toppsystem upplever jag det knepigare att hitta diy-ritningar på nätet där det finns någon form av mätning tillgänglig på resultatet.
Utöver allmänna tips om hur vi bör tänka som vi väldigt gärna vill ha, så är mid- och topphögtalarna det vi söker mest hjälp kring i en början.
För hittar vi inte ett par vettiga toppar vi kan bygga som låter klart och inte distar så gräsligt så kommer vi nog låta bli.
Startkapitalet vi har idag är 64-tusen och gruppens kassa kommer fyllas på allt eftersom.