Nu är vi färdiga med PA:t :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Chopha » 2015-10-18 14:27

8) Hej Faktiskt,

Blev igår inbjuden till en liten grupp vänner som har ambitionen att bygga sitt egna PA över vintern och köra gratisfester utomhus nästa sommar.
Min roll är att ta reda på vilken teknik vi behöver i signalvägen och vilka högtalare vi bör bygga för att nå vårt mål.

Tanken de hade var från början att köpa ett sjyste PA av något trevligt märke (Funktion One, Martin Audio, d&b) och endast fokusera på klubbmakarbiten till sommaren. Men de tyckte att det inte kändes speciellt originellt att "låta och se ut som alla andra", så de vill helt enkelt bygga något eget som åtminstone spelar likvärdigt med de nämnda märkena. Det är vad jag är nyfiken att ta reda på med er hjälp!

Till att börja med kommer en liten rullbar rackvagn byggas i vilken en DSP i stil med Nexias SP kommer stå för delning och EQ. http://www.biamp.com/products/nexia/nexia_sp.aspx
Den i sin tur kommer vara kopplad mot en trådlös accesspunkt (router) i racket så att man kan styra Nexian med en liten laptop mitt på dansgolvet.
Nederst i racket ska stegen sitta, men vilka de kommer vara eller hur många vi behöver vet jag ännu inte och är något vi kommer behöva hjälp med.
Så till den största fråga då, högtalarna!

Musiken som kommer spelas på systemet är uteslutande elektronisk dansmusik, framför allt Acid, Techno, Jungle och Breakcore.
Så bashögtalarna kommer behöva ha en nedre gränsfrekvens på 30Hz (gärna lägre) i frifält och topparna en övre på minst 15kHz.

Då Nexian har fyrvägsdelning är såklart tanken ett fyrvägssystem där jag först funderat på att dela upp återgivningen av bas på två olika sorters högtalare.
Till att börja med bygga två eller fyra rediga basmoduler (18" element?) som får stå för frekvenserna mellan (minst) 30Hz och 60Hz och sedan låta exempelvis fyra THAM15 ta över vid 60Hz och spela upp till runt 150Hz. Är det en god idé tror ni att dela upp återgivning på det viset?

Min andra fundering har till följd varit vad de allra största och lägst spelande bashögtalarna bör vara av för sort?
Hur presterar exempelvis stora tappade horn utomhus som exempelvis "Eminence Tapped Horn" längst upp på sidan http://volvotreter.de/th.htm.
Nu presenteras ju inte speciellt mycket mätningar på det färdiga hornet som jag kan se på hemsidan, men ni förstår i alla fall hur min tankegång har vandrat.

När det kommer till mid- och toppsystem upplever jag det knepigare att hitta diy-ritningar på nätet där det finns någon form av mätning tillgänglig på resultatet.
Utöver allmänna tips om hur vi bör tänka som vi väldigt gärna vill ha, så är mid- och topphögtalarna det vi söker mest hjälp kring i en början.
För hittar vi inte ett par vettiga toppar vi kan bygga som låter klart och inte distar så gräsligt så kommer vi nog låta bli.

Startkapitalet vi har idag är 64-tusen och gruppens kassa kommer fyllas på allt eftersom.
Senast redigerad av Chopha 2020-08-25 11:10, redigerad totalt 17 gånger.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Vi tänkte bygga ett PA över vintern!

Inläggav joakimfors » 2015-10-18 14:57

Har inte specifikt letat sådana submonster (<30 Hz) men har råkat springa på några TH som ska klara sig ner dit och lägre. Frågan är väl sen hur mycket tryck de kan leverera. Har för mig att Gjallarhorn (V2) är stöddigast och kan skapa mest tryck av de jag kommer ihåg. Sen finns det en LilWrecker konstruktion på avsforum.com som också kan leverera rätt duktigt och sen har vi ju förstås Kraken 212 men minns inte om Petter Persson garanterar någon monstereffekt i PA-sammanhang med den. :)

Edit: Hmm, verkar som Ricci som ritat GH tycker om att bygga prylar i just den kategorn: http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... -horn.html och http://data-bass.ipbhost.com/index.php? ... -palehorn/ t.ex.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2015-10-19 17:57

Kanon, tack för tipsen!

Jag har läst lite om både Gjallarhornet och LilWrecker och de verkar båda väldigt potenta :)
LilWrecker såg ut som den lättare konstruktionen att bygga fler av så den är helt klart ett alternativ.
Ska ge Othorn och Palehorn en läsning också.

Efterlyser fortfarande tips på PA-toppar!
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2015-10-21 10:47

Har suttit och spanat efter toppar på nätet och något som dyker upp på olika DIY-forum är Bill Fitzmaurice högtalardesigner.
Det mesta är hornlösningar och en modell som fångat mitt öga är den som heter OmniTop 12/15.

http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop12.html
http://www.billfitzmaurice.com/OmniTop15.html

Mätningarna han presenterar på sin sida tar jag med en nypa salt, men på andra ställen har folk skrivit mycket väl om dem.
Modellerna går att bygga med tre olika uppsättningar för diskantelementen:

1. Six element flat Piezo array
The flat array sounds identical to the melded array, but with a narrower response of 90 degrees. Choose the flat array for the bottom cabinet in a vertical stack or when the audience will be more than thirty feet away from your PA.

2. Twelve element melded Piezo array
The melded array features a smooth off axis response out to 120 degrees. Choose the melded array when your audience will be within thirty feet from you PA.

3. One element compression horn
The compression driver array has an off axis response of 100 degrees.

Ett vanligt kompressorhorn enligt punkt 3 är lösningen jag förstår mig på bäst och även fast jag förstår innebörden av att sätta ett gäng piezodiskanter i rad likt ett line-array, blir det för komplext för mig för att kunna utvärdera applikationen i sig, samt hur den skulle göra sig i en hornmynning på det viset.
Speciellt när det kommer till att sätta ihop diskanterna bredvid varandra i en vinkel.

Några idéer?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-10-21 12:20

Har sett Bill Fitzmaurice nämnas lite här och där på amerikanska forum. Kan dock inte säga att jag fått något positivt intryck av honom eller hans skapelser. Kanske främst för att hans grafer är nästintill värdelösa. :D

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2015-10-21 13:35

Ja har fått något av det intrycket från honom själv.
Kan ju upplevas lite fult att jämföra sina högtalare med andras där den egna tonkurvan är otroligt utslätad (1/3 oktav) och motståndets tonkurva är i 1/12 oktav.
Klart den egna tonkurvan som är mjuk och slät ser bättre ut än den hackiga för en oinsatt.

Men folk som bygger dem och lyssnar brukar uppskatta dem.
Är en rad diskantelement en god ide eller är det vettigare att sätta ett diskanthorn av god kvalitet i mitten?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-01-18 18:04

Hej igen

Nu har vi efter ett par möten över årsskiftet kommit fram till att vi inte kommer kunna bygga toppar från grunden som återger med den kvalitet från 200Hz som vi haft som mål.
Det finns helt enkelt inga ritningar på PA-toppar som man kan bygga själv där det finns mätningar som styrker det konstruktören påstår.

Så det blir en uppsättning PA Top2+2 från Ino Audio som får stå för allt i musiken från 200Hz> och en uppsättning i monteringssats beställdes idag :)
Ska bli riktigt spännande att höra hur Ingvars PA-högtalare återger musik!

En i gruppen är lite skeptiskt ställd till användandet av 8" element i PA-högtalare och PA Top2+2:s lilla formfaktor.
Trots att det blir åtta stycken åttatummare totalt och de specade 132dB/par >180Hz. Jag tror att det räcker till att börja med i alla fall :D

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Uppdatering: Det blir ett PA-bygge inför sommarn!

Inläggav DVD-ai » 2016-01-19 06:03

Kul och spännande, ser fram mot intryck :)

Ja alltså 8st 8" kan ju spela riktigt starkt, men om man vill ha "bara mööööch!" så är kanske inte Ino's PA toppar rätt väg att gå, vill man däremot höra bra musik på tämligen höga ljudnivåer över en rätt stor yta så är det nog en alldeles utmärkt lösning :)

Det är svårt att tävla med flera 12" eller 15" och stora kompressionsdrivers (som är ganska vanligt som toppar i PA sammanhang) i fråga om maximalt ljudtryck och bortsett från ljudkvalitet :)

Hoppas att ni blir nöjda :D

Vad blir det för basar till ?
Hur ska detta delas, hur säkerställer ni en fin och välljudande delning/ integrering mellan toppar och moduler ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-01-19 21:39

Tackar! :)
Nä, "bara mööööch!" tänkte vi ta ett steg åt sidan ifrån. Vi hoppas på en mer klar och distorsionsfri återgivning! 8)

Till basar tänker vi bygga fyra stycken Tham15 och dessa ska delas mot Top2+2 någonstans kring 100-130Hz innan de första resonanserna i hornet har börjat ljuda.
Till subbasar tänker vi bygga fyra stycken Gjallarhorn som delas mot Tham15 vid 50Hz. Gjallarhornen får stå för all bas nedåt och vi hoppas att de stackade två och två liggandes kommer räcka.

Kort beskrivning av Gjallahornet: http://www.data-bass.com/data?page=system&id=45

Till att börja med kommer en liten rullbar rackvagn byggas i vilken en DSP i stil med Nexias SP kommer stå för delning och EQ. http://www.biamp.com/products/nexia/nexia_sp.aspx
Den i sin tur kommer vara kopplad mot en trådlös accesspunkt (router) i racket så att man kan styra Nexian med en liten laptop mitt på dansgolvet.
:)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-20 07:37

Vilket trevlig system detta kommer att bli !

Vart i landet kan man avnjuta detta och när/ hur ? :D

Men om ni ska ha 4st lådora spelande mellan enbart 50-150 Hz är inte det lite smalt ?
Kan inte detta område hanteras av slutna lådor som får arbeta upp mot 200-300Hz i stället ?
Det avlastar topparna mer och samtidigt ger mer fördelaktiga brytpunkter :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2016-01-20 16:56

varför inte en felix eller fyra

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 17:20

:-)
Felix är fin. Felix är stor!
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-01-20 17:55

Ja du, slutna basar som går att dela högre är iofs inte en dum idé! optimalt hade ju faktiskt varit att avlasta dem kring 180Hz.
Har ingen möjlighet att köra Basta på min Mac så jag kan inte simulera något själv. Vet du en bra konstruktion så får du gärna dela med dig!
Vi finns och kommer köra festar i Stockholm till en början.

Ja Felix kanske skulle kunna vara något. Ser ut som att den med tre portar öppna och 400g vikt ger den trevligaste frekvenskurvan för ändamålet.
Hade inte ni en ny och lite mindre konstruktion av Felix på gång?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 17:58

Bara i tanken ännu.
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-01-20 18:12

Tack, då vet jag! :)

Upptäckte nu att det TC Sounds LMS-Ultra 5400 -element som sitter i Gjallarhorn inte längre verkar säljas?
TC Sounds hänvisar till Parts-Express för handel och där är de slut. Vet ni om det finns en ersättare till just det LMS-Ultra-elementet?

Om inte så blir det annars fyra stycken av hornet Lil'Wrecker!
Stora som kylskåp och ca 130kg tunga per kabinett, men när det väl är dags för spontandans så glömmer vi nog det :D
http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... ecker.html
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 18:25

Felix väger in på ca 100Kg.
De år att flytta själv. Dock ryms bara en i taget i en Saab 95.
\\Sky

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-01-20 18:30

Stadigt :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2016-01-20 18:45

De gillas skarpt av samtliga i hushållet.
Kan inte tala för grannarna...
\\Sky

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-20 19:08

Om du ändå ska dela två gånger så är det väl lika bra att sikta på något slutet mellan "subbar" och "toppar" samt att låta den spela upp till i alla fall 250Hz ?!
Dela ca 80 och 250-300Hz ?
Så att du avslastar topparna ordentligt och samtidigt slipper låta basarna spela så långt upp i undre mellanregister/ övre bas registret, eller hur är din tanke med dubbla delningar ? :)

Felix är bra grejer, spelar HiFi och samtidigt med grym kapacitet !
4-6st sådana kommer man långt på, sedan om ni behöver extra middar så 4-8st 12" i slutet som tar hand om området 80-250/300Hz och slutligen överlämnar till PA-top.
Det borde ge en vettig fördelning och avlasta topparna mycket väl från al den extra effekt som man vill trycka in i basen och all den extra "smack" som man kan tänkas vilja ratta in "för känslans skull".
Allt detta extra hamnar framförallt i moduler och middar då, topparna får det lättare och kommer att låta ytterligare renare och mysigare :)
Samt må bättre av den lägre in effekten!

Kolla efter några 12" som passar bra att dela vid ca 250Hz (bör bete sig bra till kanske 1kHz) och som passar bra i förhållandevis smidiga slutna lådor för att ge bra output ner till 80Hz.
Bygg basar och middar med ljudkvalitet som rimmar väl med topparna, trist om topparna spelar musik och basarna spelar bas... Blir ju lite tudelat intryck då ?! :)

Detta kan bli ett super kul system!

Jag har inget jätte bra tips sådärrakt av på prisvärda 12" att ha till middar, men 12" är en storlek där man fortfarande kan hitta element som beter sig bra uppe vid 250-300Hz med 24dB/okt delning.
Och om någon som har bättre koll på marknaden kan komma med tips så vore det super ! :)
Dessutom med flera 12" så kan ni placera dom och få lite linjekälla och därmed minskad förlust av outputt med avstånd i det så viktiga midbasområdet!
Mvh//David

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 12:01

Försök göra det enkelt. Först, i hur stora lokaler ska ni spela? Hur mycket folk? Vilken typ av musik? Hur starkt? Stora system är balla men efter ett par spelningar kommer ryggar och annat börja klaga. Då kommer ni vilja ha byggt något smartare för er applikation. Jag har provat...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2016-01-22 15:45

PetterPersson skrev:Försök göra det enkelt. Först, i hur stora lokaler ska ni spela? Hur mycket folk? Vilken typ av musik? Hur starkt? Stora system är balla men efter ett par spelningar kommer ryggar och annat börja klaga. Då kommer ni vilja ha byggt något smartare för er applikation. Jag har provat...

Kul att se dig skriva! Det var inte igår...
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 17:03

Tack! Näe...Men jag har läst då och då...två småbarn och arbete är inte direkt fritidsfrämjande. Men nu när jag inte hinner bygga själv kan man ju få ut kreativitet genom att låta andra bygga ens idéer... :)

Användarvisningsbild
Vovven

På tal om knäckta ryggar.

Inläggav Vovven » 2016-01-22 19:55

Bild
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 21:04

Ja, det var kul Vovven!

Hur mycket av budgeten är kvar? Har ni tänkt på hur mycket ström som kan tänkas gå åt? Ett modernt baselement kan ju käka en fas själv 8) Jag tänker främst på önskad känslighet på baslådorna. Det kostar ju storlek men drar mindre ström...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 21:46

Ett rimligt alternativ:

4x B&C 18TBW100 avstämt till omkring 30-35 Hz. Ger 135-140 dB i 2 pi med 6000 W in... Elementen placerade likt detta och en stor baffel ger en direktivitet som ökar smockan i mellanbasen påtagligt.

~120x120x60 cm. Väger bara ca 160 kg. Elementet är svårslaget vad gäller pris/prestanda. Större än 18" skulle jag inte dela så högt. 180 Hz borde de klara.

Bild

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2016-01-22 22:51

Om den görs något mindre 120x120x50 och låter den spela ner till 30 Hz (jfr ~25 Hz) så tjänar du 2-3 dB och maxSPL blir då över 138 dB ner till 30 Hz. Något större portar på denna också.

Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-01-23 11:52

Fina förslag där petter :)
Och kan man få dessa att spela fint från 30Hz till 200Hz så är det ju en mycket bra ide, tycker jag !

Jag tänkte att eftersom man har valt dom topparna som man har gjort så är det "overkill" med bassystemet från helvetet i fråga om kapacitet.
Ditt förslag känns mysigt, 8st kvalitativa 18" i portat lär ju flytta mer än nog med luft för att med bra ljudkvalitet fylla ut under Pa-top2+2.
Om jag mins rätt (kan vara helt fel !!!!) så kan Pa-top 2+2 spela 3dB starkare än Ino i64s nere vid 100Hz, och ytterligare några dB starkare uppe från 200Hz.
Då borde det räcka gott och väl med 8st 18" i portat, tycker jag ! :)
Men sedan har vi ju frågan om effektivitet och då är det ju riktigt fint att ha än fler moduler, för att som sagt slippa dra säkringar. :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2016-06-18 17:05

Lång tid sedan senast!
Topparna har äntligen påbörjats och det som egentligen kvarstår är att få dem lackerade med en ändamålsenlig epoxifärg nu i veckan som kommer.
Eftersom det blivit så förskjutet med bygget så har vi inga basmoduler byggda ännu, så till invigningen på midsommarafton (välkomna!) ska vi hyra fyra slutna 2x18" basmoduler + stegvagn och delning av en vän till mig. Ska bli spännande att testa topparna med en sådan setup och sedan bygga vidare utifrån den erfarenheten.

Nedan följer lite bevis!

Materialet samlat! :D
Bild

Filtren färdiga
Bild

Testmonterade element
Bild

Bild

Måttar upp internkablaget
Bild

Layout för dämpmaterialet
Bild

Internkablaget färdigmåttat med den tänkta "dragningen" runt och igenom dämpmaterialet
Bild

Har även måttat upp, ritat och förborrat alla skruvhålen inför lackeringen.
Mer kommer när kabinetten är målade!

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA-bygget är äntligen igång! Ino-topparna snart klara

Inläggav Chopha » 2016-06-27 23:11

I måndags kväll kom lackeraren och hämtade kabinetten. Fick en bild senare på kvällen. Snabbt jobbat!
Bild

Lacken åkte på dagen efter och i torsdags vid 18-tiden levererades kabinetten färdiga till min dörr.
Svart i halvglans - stiligt ju!
Bild

Började med att bygga en högtalare som fick bli min testpilot. Märkte att jag behövde fräsa upp två spår i hålet för diskanten för att få ner den ordentligt. Första färdig!
Bild

Med den första högtalaren klar var det löpande bandet-principen som gällde. Trist, men här fanns ingen tid att lattja på.
Klockan vart halv tio på kvällen och dagen efter var det invigning klockan 16. Topparna var tvungna att bli klara innan sömnen.
Bara att tuta och köra! (men uppenbarligen inte knäppa speciellt många bilder) :D

Kom på mig själv att ta en bild när jag började löda dit diskantelementen.
Bild

Glömde såklart min läxa från första högtalaren att fräsa upp spår för diskanterna. :?
Åt sidan och fram med dragaren.
Bild

Äntligen klara, puh!
Klockan två på morgonen stod de redo att spelas på. Testade högtalarna med ett batteri i lätt nervositet över att eventuellt ha gjort en tabbe

- Snälla låt mig få slippa skruva isär någon av dem! Jag orkar inte...

Alla korrekta - YES! :mrgreen:
Bild

Invigningen skedde på midsommarafton i form av en Drum n' Bass-fest på Stora Skuggans dansbana på norra Djurgården här i Stockholm.
Hyrde elverk, steg, digital delning och två Community basar med två 18" i av en kollega. Blev riktigt lyckat faktiskt. Måste ha varit närmare 150 pers dansandes som mest - dansbanan var fylld :!: Och topparna lät verkligen svinfint! Riktigt finlirarljud som jag bara hört på korrekt rattade Funktion-One system på rave i England.
Mätte i snitt upp 110dBA 1m framför ena toppen under kvällen, så de gick nästan på tomgång.

Tyvärr dåligt med bilder från kvällen tagna av mig, men här en tagen av en vän. (jag står som en böj längst till höger )
Bild

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: PA-bygget del 1 klar! Ino-topparna invigda

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-27 23:30

:) :) :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-06-28 10:04

Riktigt rolig läsning! Det skulle vara spännande att se dessa live någon gång. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-01-29 15:30

Hej igen :)

Efter festen på dansbanan i midsommars så körde vi två fester till. En liten picnic-dans med endast en av de basarna på förra bilden, samt ännu en 12-timmarsfest som blev riktigt lyckad! Mycket härligt folk, bra stämning, kanske 250 besökare som mest(!), lite trevligt ljus och bra ljud! Topparna låter verkligen kanon. Ståendes i sin "2+2"-konfiguration likt i56 har de ganska snäv spridning men genom att ställa dem lite bredare isär och vinklat in dem har det låtit väldigt bra utan att bli ett hål i mitten. Vi har inte testat att ställa dem bredvid varandra för att se hur det låter (bortsett från kamfilter dansandes i sidled då). Vi spelade med de två basarna från midsommar samt två lite mindre "dubbelarton" vilket helt klart lät tillräckligt :)
Men det är så tråkigt att de flesta (alla?) PA-basar rullar av brant vid 30Hz. En av artisterna som spelade på den senaste festen rattade techno på trummaskiner och en ganska stor modularsynth, vilket lät kanonhäftigt men samtidigt hördes det att det saknades output så fort det började pitchas ner på modularen.

Jag har ju tidigare funderat på om vi ska bygga bashorn, så kallade Gjallarhorn, men efter att elementen slutat tillverkas, era tips kring basreflex-lösningar dök upp och att de äldre basreflexlådorna vi hyrde i somras imponerade trots storlek, började vi titta på basreflexlösningar.

Vi fastnade för en modell kallad "Full Marty Sub" på AVSForum.
311 L stort basreflexkabinett med en 18"-bas monterad mitt på baffeln, 17Hz i avstämning.
Marty Sub FAQ: http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... b-faq.html

Bild
Svart linje är den aktuella modellen men med ett annat element. Ska dock inte vara speciellt stor skillnad.

Elementen som vi köpt är ett par Dayton Audio Ultimax UM18-22 (2x2 Ohm) http://www.parts-express.com/dayton-aud ... l--295-518
Eftersom det inte gick att beställa dem från Parts-Express för en billig peng och att de samtidigt kostar 5 500 kr/styck på BRL, gjorde att vi sökte oss till Tyskland och till det enda stället i europa som verkade ha dem i lager i stunden, Intechnik.de. För lite mindre svettiga 450 Euro/styck och en bra fraktdeal fick vi hem dem i december. Jag har faktiskt inte sett dem i person själv ännu då de landade hos en i gänget och iom bristen på ett lagerutrymme att ha allt i, men de verkar rejäla :) Tror även att det kommer se fränt ut med så stora element utan dammkåpa nedfrästa i en baffel ;)

Så vi hörde av oss till ett snickeri vi är lite bekanta med och fick hjälp med att bygga kabinetten.
Med kabinetten klara för någon vecka sedan löste vi en perfekt lagerlösning där vi inte bara kan förvara våra prylar i, utan även är stor nog för oss att färdigställa högtalarna i. Så under vissa av de kommande helgerna i framtiden målar vi, löser handtag, hjul, anslutningar och elementmontage.
Många frågor kommer dyka upp, men det får vänta i stunden. Jag vill börja med en bild. De blev himla fint byggda måste jag säga!

Bild

/Christopher
Solar Sound

PS.
Kom på att jag glömde säga i försvar att vi vet att dansmusik väldigt ofta inte går ner till 17Hz och att tanken är att högpassfiltrera basarna, för att sedan vid behov, önskan och möjlighet flytta högpassfiltret från säg 25Hz till 17Hz. Vi vet också att vi inte kommer rigga utefestival för 500 pers och därmed inte behöver kunna spela 150dB i 30 Hz. Vilket verkar vara målet hos alla kommersiella modeller. Så varför inte lite infra på klubb liksom? 8)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-29 16:09

De ser grymma ut :) !
Det blir ett PA som varit intressant att höra in action.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tell

Inläggav Tell » 2017-01-29 16:28

Najs! Lyssnade på anläggningen när ni spelade där vid kvarnen i somras o var väl inte så imponerad av basarna som spelade då, så ska bli kul att lyssna på dom här som antagligen lär låta trevligare :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-01-29 20:20

Tack, ska absolut säga till i tid innan vår nästa fest! :)

Ja det var festen jag kallade picnic-dansen! De två enkelarton vi skramlat ihop för lån på under 24h slutade båda att fungera efter en timma :/
Så himla tråkigt när folk inte tar hand om sina prylar

Vi lyckades hämta en av de dubbelarton vi hyrde på midsommar och körde den i mono liggandes framför mixbordet.
Men sedan var det ju på sin höjd 25 personer där utöver oss själva så det fick gå.
Men mer bas kommer det garanterat att bli 8)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA-bygget del 2 inleds, baskabinetten levererade!

Inläggav Chopha » 2017-02-12 13:49

Sitter och letar efter delar till högtalarna och några frågor dök upp.

Hoppar rakt på sak:

1. Som det ser ut nu så blir det fyra stycken av denna sortens handtag per basmodul. https://www.thomann.de/se/adam_hall_3402.htm
Min fråga är vilket som är det bästa sättet att montera dem? Räcker det verkligen med att bara skruva fast dessa och täta inifrån med silicon?
Eller borde vi vara riktliga med PL400 vid monteringen? Tänker på allt ryckande och slitande som de kommer att få utstå från dag 1.

2. Till vilken grad är det viktigt att klä insidan av en basreflexkonstruktion som dessa med absorption (mineralull eller dyl.), och hur hade ni gjort?
Alla sidorna lika mycket? Olika mycket på olika sidor? Bara vissa ytor? Hur brukar det göras?! :)
I originaltråden på AVSForums talar de nämligen ganska lite om just detta och det behandlas på en ganska låg kunskapsnivå. Så därför frågar jag er!

3. Vilken ledararea är tillräcklig att ha på kabeln inuti en basmodul som kommer gå på höga effekter länge?

Två bilder till!

Rund avfasning
Bild

Insidan
Bild

Mvh
/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-13 11:21

Jag skulle inte använda PL400, det blir stenhårt. Någon typ av foglim skulle jag rekommendera. Jag själv kör med biltemas (BT multibond) nuförtiden, men det finns flera olika att köpa. Typ, Maxi Bond, SP054 och liknande.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-02-13 12:59

Okej, är det alltså ett mycket segare lim? Biltema låter billigt och bra :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-02-13 18:38

Jag har sett test av trälim på nätet, där endast epoxi var starkare än vanligt vitlim.
PU-lim och olika konstruktionslim var sämre än vitlimmet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-02-13 19:42

Ofan, och det är ett lim som inte hårdnar och spricker, samt tål temperatursvängningar?
Men fäster det verkligen kanonbra till att limma metall på plywood?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-02-14 01:54

I detta fall blir väl limmet mer en packning och fog. För du kommer väl att skruva också. Ett tunt lager foglim som packning. Sedan fyller du i hålet runt om (innifrån) med foglim.

PS. Andas inte in för mycket av 'ångorna', även om det är klassat luktfri.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-02-14 19:20

Givetvis skruvar vi!
Det var lite där frågeställningen utgick ifrån; räcker det med att bara skruva fast handtagen? (Förutsatt att det kommer lufttätas).
Eller rekommenderar ni att vi öser på generöst med något passande lim? Något som får trä och metall att sätta sig bra.
Handtagen kommer vi nog aldrig att ta bort tror jag, så det får lika gärna sitta som berget från början!

Elementen där emot sätter vi med inslagsmutter och tätningslist från Hi-Fi kit, om inget annat rekommenderas såklart! :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar inhandlas

Inläggav Chopha » 2017-02-17 17:58

Apropå element så var jag och hämtade dem till lagret idag. Packade upp en och tog lite mått på elementet och lådan för att vara på säkra sidan att hålen var frästa med korrekta mått. Inga problem :)

Dessa är ett par bitiga element, helt klart!

Bild

Bild

Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-02-20 12:58

Jäklar va porriga!

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-02-20 21:06

:mrgreen:
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-02-20 21:16

Ikväll började vi att måla!

Bild

Första varvet klart
Bild

Jag tog mått på utrymmet under det nedre staget och funderar på hur det skulle bli om jag fyllde den volymen med löst packad mineralull.
Vad tror ni om det? Är det för mycket dämpning? Är det för lite? Behövs det i en basmodul?!
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, handtag och hjul monteras

Inläggav Chopha » 2017-02-26 22:52

Tjenare, idag fortsatte bygget efter att lådorna målats ett andra varv i onsdags och hål för handtagen sågades i torsdags.

Testmontage
Bild

Sett från insidan
Bild

Ett par från sidan, handtagen monterade
Bild

Ett par framifrån
Bild

Baksidan med hjulen och hål för terminalerna
Bild

Slutade med att vi körde med en rand PL400 på kanten runt hålet innan vi fixerade handtagen och drog dit skruvarna.
När limmet brunnit ett tag tänker vi skära bort överflödet innan sista varvet färg går på. Funderar sedan även på att från insidan spruta ner någon form av fog mellan handtagets plåtkopp och träkanten och fylla upp glipan (syns på andra bilden). Jag är säker på att handtaget sitter fast nu, men samtidigt - why not? Kommer ju aldrig ta bort handtagen igen så varför inte maximera hållfastheten till 100% ?!

Undrar även fortfarande:

1. Till vilken grad behövs absorption inuti tror ni? Känns mest som att de på AVSForum sätter pyramidskum på insidan bara för att, utan någon riktig eftertanke kring dess funktion eller ickefunktion. Kan det vara så att det inte behövs alls? Kan man kanske räkna på det baklänges genom att exempelvis peta in volymen (311 liter) samt avstämningen (17Hz) i Basta och få en startpunkt till hur många procents absorption som erfordras?
Aldrig använt Basta ska tilläggas och är därför osäker på dess funktioner!

2. Räcker helt vanlig 1,5kv/mm högtalarkabel mellan terminalen och elementet eller bör den vara grövre eller av speciell sort?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: PA-bygget del 2 fortsätter, delar fraktas, lådor målas

Inläggav Tarzan » 2017-02-26 23:47

Större mängd dämpmaterial gör lådan akustiskt sett större, vilket påverkar avstämningen om längden på röret (slitsen) är densamma.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-03-01 21:58

Tack för svaret!

Började läsa runt och hittade information i en äldre tråd där det sades att det är viktigt även i basreflexlådor med en viss absorption inuti, av andra skäl än att bara ändra Q-värdet. Men en annan tanke slog mig.

Lådorna är strax under 120cm höga invändigt - kommer inte basmodulerna då eventuellt ha en illa ljudande resonans vid 70 Hz i och med att lådan stämmer överens med en kvartslängd? 120cm x 4 = 4,8m = cirkus 70 Hz

Och om jag då inte absorberar inuti - i alla fall i botten och taket - kommer de då inte klinga på ett resonant sätt vid all basåtergivning ovan 70 Hz?
Exempelvis vid delning uppåt vid 120-150 Hz.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-01 23:08

Var otroligt försiktig när ni gör hålen och sätter i inslagsmuttern. Minsta lilla fel och det nyper och går åt helvete.

Jag har använt det en gång och då gjorde jag en fixtur för att få i dem spikrakt, och klippte av vingarna lite för att de inte skulle ge sig åtsidorna. Pressade fast dem med hydralik och låste dem med PL400. Använd trälim i gängorna när ni monterar elementet så tätar det mot luftläckage den vägen. Trälimm lossnar lätt när man demonterar, men håller tätt och hindrar vandring av skruvarna när man spelar. Dra inte åt för hårt. Lagom är bäst.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-03-01 23:50

Chopha skrev:Tack för svaret!

Började läsa runt och hittade information i en äldre tråd där det sades att det är viktigt även i basreflexlådor med en viss absorption inuti, av andra skäl än att bara ändra Q-värdet. Men en annan tanke slog mig.

Lådorna är strax under 120cm höga invändigt - kommer inte basmodulerna då eventuellt ha en illa ljudande resonans vid 70 Hz i och med att lådan stämmer överens med en kvartslängd? 120cm x 4 = 4,8m = cirkus 70 Hz

Och om jag då inte absorberar inuti - i alla fall i botten och taket - kommer de då inte klinga på ett resonant sätt vid all basåtergivning ovan 70 Hz?
Exempelvis vid delning uppåt vid 120-150 Hz.

/Christopher

Jag tror snarare att det blir en resonans 140 Hz om det är på grund av måttet 120 cm hög låda. 1/4 av våglängden får man väl bara resonans vid om ena änden är öppen? Jag tror att problemet med resonans vid 140 Hz hade varit större om inte elementet suttit mitt på långsidan.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-03-02 13:18

Aha, såklart att halvlängden är starkare än kvartlängden :)
Dubbelt så stark också kan jag tänka mig?!

Om nu 140Hz kan bli ett problem, är det då en god idé att exempelvis fylla utrymmet i botten med mineralull
som jag tog upp i en tidigare post?

Chopha skrev:Jag tog mått på utrymmet under det nedre staget och funderar på hur det skulle bli om jag fyllde den volymen med löst packad mineralull.
Vad tror ni om det? Är det för mycket dämpning? Är det för lite? Behövs det i en basmodul?!
[ Bild ]
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-02 15:30

I just PA lådor som ska kånkas och transporteras, skulle jag valt skummgummimadrass som dämpmaterial.
Det är lättare att skära till i en form som ligger kvar, även under transport.
Efter dämpning får du sedan avgöra om det har någon negativ inverkan på portavstämningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-03-04 10:01

Jag röstar också för skummadrass, typ jysk basic F30 fungerar tämligen bra.

Nu vet jag ingenting alls om hur denna låda är räknad på, tänkt kring eller dimentionerad för...
Men med denna placeringen av porten inne i denna låda i förhållande till elementets placering så är det lite knepigt med placeringen av dämpningen, tycker jag.
Du kan Testa att fylla området i botten med madrass i stora ark som håller sig på plats utan problem.
Dessutom tror jag det är en fördel om du kär till 2-3st 10cm (2-3dm totalt beroende på hur mycket plats det finns mellan baselement och port ?!) tjocka ark med skum som du trycker fast mellan övre/ undre staget och mellan respektive sidovägg.
Tanken är att dessa skymmer porten och elementet från varandra fullständigt och förslagsvis så limmar du också skummet lite mot lådans väggar med vitlim så att ingenting flyttar sig sedan :)
Du lämnar helt tomt i lådant övre del och säkerställer att det är gott om luft kring portens mynning och baselementet, centrering mitt i lådan är nog en bra utgångspunkt. :)

Detta hade jag testat baserat på just denna lådans utformning, elementets placering och portens inre mynning som väll är placerad i tryck maximum i djupled men minimum i höjdled (istället flödesmaximum).
Och utan att veta hur denna låda är räknad på :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-03-04 13:23

Jysk it is! :D
Blir helt klart sådana madrasser till insidan. Låter ju hur smidigt som helst med skummadrass inuti, inte tänkt på det alls!

Vad är meningen med att förlänga den fria vägen mellan portens mynning och elementets baksida genom att ställa absorptionen
upp som du tänkte?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-24 16:24

hejsan :) vill du PMa mig lite priser på att tillverka dessa skapelser?

Ser riktigt trevliga ut
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-24 17:38

Jamen hur går det med dom här burkarna? Får man se o höra dom nånting i sommar? :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-24 19:55

Chopha skrev:Jysk it is! :D
Blir helt klart sådana madrasser till insidan. Låter ju hur smidigt som helst med skummadrass inuti, inte tänkt på det alls!

Vad är meningen med att förlänga den fria vägen mellan portens mynning och elementets baksida genom att ställa absorptionen
upp som du tänkte?

Här kommer jag och ser först nu att du svarat mig :oops:

Min tanke är den att på så vis få in mer dämpmaterial i mitten av lådan där det är flödesmaxima på eventuell stående respnans i lådan och verkningsgraden borde bli stor på dämpningen av denna ? eller ?
Men även att minska risken för att eventuella ljud från elementets baksida når porten och sedmera lyssnaren (säkerligen helt oviktigt i en ren baslåda som delas vid >100Hz, kanske ?)

Så tänkte jag :)
Det är ofta ett bra ställe att ha fluff på av dessa två orsaker av vad JAG har kunnat testa mig till.

Lycka till !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-06-20 16:41

Bump ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

PA:t som stod stilla är nu igång igen, med förändringar!

Inläggav Chopha » 2017-07-27 18:15

Hej, var ett tag sedan sist.

Vårt kollektiv drabbades av en del olyckor under året. Vi byggde klart basmodulerna och stod ansvariga för ljudet på det större dansgolvet på en liten fest här i Stockholm. Det lät skitfint. Lät avslappnat upp till de 95dBA som vi var tillåtna att spela i lokalen.
Däremot så hade vi hyrt steg som hade betydligt starkare effekt ut än vad elementen klarade.
Helt okej eftersom jag hade koll på gain-strukturen, men det hade tyvärr inte någon annan.
Givetvis så glider någon som är rund i hatten upp till rackvagnen halvvägs in i kvällen och vrider upp steget till basmodulerna...

Alla fyra elementen förstördes varav ett till och med började brinna så att det rök ut ur kabinettet.

Kvällen löper vidare med lokalens installerade basmoduler inkopplade med helt okej resultat. Ingen gäst ledsen i alla fall!
Men (så klart) så tappas en av topphögtalarna ner i golvet från axelhöjd när vi riggar ner. Kabinettet helt sprucket!

En vecka senare så omkommer en i gänget. Död.

Så vi har sedan i slutet på mars liksom kollapsat ihop lite. Därav den totala frånvaron från mig i just den här tråden här på faktiskt.

Nu under semestern började vi peppa till lite igen efter att ha snackat om de få festerna vi hade. Så vi har faktiskt en fest på gång igen till om två veckor, vilket känns jättekul! Toppen är lagad av Ingvars snickare och jag ska skruva ihop den igen nu i dagarna.
Basmoduler kommer vi hyra liksom slutsteg. Delning har vi köpt egen: DBX Driverack PA2 som fungerar utmärkt för vår storlek på fest!
Kom förbi om ni gillar Jungle och DnB!

Fick bekräftat för mig idag att två av elementen som inte verkade så åtgångna inte går att reparera och jag går i funderingar på vad jag ska göra med våra kabinett.Vi har alltså fyra stycken kabinett på ca 311L med slitsport. Avstämningen ska vara 17Hz om det är så att snickaren följde måttangivelserna slaviskt. Det tror jag inte (har dumt nog inte dubbelkollat) men avstämningen borde ligga däromkring. Det är alldeles för lågt säger en efterklok jag. 25Hz hade kanske varit en mer realistiskt avstämning att ha siktat på.

Vi vill ju såklart använda oss av kabinetten men vad skulle ni ha gjort?
En idé är att täppa igen portarna inuti kabinetten så att det inte syns från utsidan, och sedan köra element som lirar i stora slutna kabinett. Kan det funka sjyst?
En annan ide är att montera en helt ny baffel utanpå den befintliga på något stiligt sätt och sedan med ett par vanliga runda portar ändra avstämningen i kabinetten till runt 30Hz som passar ett riktigt sjyst PA-element bättre. Då skulle vi även kunna ta bort stora delar av slitsportens konstruktion med sticksåg för att få lös lite mer arbetsbar volym.

Va sejjer'u?! :wink:

/Christopher

PS.
Kan iofs bli så att vi måste montera en ny baffel oavsett då baffelhålet för elementen vi haft är 43cm och det visar sig vara få PA-element som har så stora monteringshål specade.

DS.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA:t som stod stilla är nu igång igen, med förändringar!

Inläggav Chopha » 2017-07-27 19:20

Exempel med ett B&C element som heter 18SW100 simulerat i 311L kabinett avstämt till 30Hz:
Element: http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/18-0/8/18sw100
Bild

Det kräver en ny baffel med basportar.
Vad tror ni?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-27 19:30

Fan vilket missflyt ni haft, och jag får beklaga sorgen över er kompis som gick bort :( .
Vad gäller fortsättningen för basmodulerna, så ser det ju inte allt för omöjligt ut, att korta av slitsportarna inne i lådorna!?
Det kanske går att använda sig av dem trots allt, och stämma av högre.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-07-27 19:57

Tack!

Jag har tyvärr ingen kunskap hur man räknar ut avstämningen baserat på mått.
Men om du eller någon annan med räknekunskapen kan tänka sig att hjälpa till så kan jag bidra med alla möjliga mått på slitsen imorgon på dagen! Slitsporten går ju in på djupet och svänger sedan 90° uppåt längst med ryggen på kabinetten, så genom att kapa bort portens stående lock på insidan (som staget sitter monterat mot i djupled) går det ju relativt fort att korrigera med rätt mått (givet att staget i djupled får tas bort och kompenseras för) :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-27 22:15

Den effektiva sammanlagda portarean i kvadratcentimeter är en bra början :) .
Sedan får du säkert en del förslag. Utifrån dessa är det sedan bara att testa och mäta.

Användarvisningsbild
Chopha

PA:t är igång igen. Första egna festen 2017 (på tiden!)

Inläggav Chopha » 2017-08-04 22:40

Fest imorgon!

Planera, fixa, hyra hit och hyra dit, köpa, boka DJs, spelschema, roddschema osv...
Men när allt rullar och folk å fä dansar och mår gott så är det alltid värt det :)

Spana efter Solar Sound IV på facebook om ni blir sugna på dans!

Jag har därav missat att svara angående våra basmoduler.
Portarna är:
7,5cm höga (båda i mynningen och inuti)
58cm djupa (mätt från mynningen hela vägen mot baksidan)
57cm breda totalt (vertikala stag borträknade)
54cm höga inuti kabinettet (mätt från insidans mynning hela vägen ned mot botten)

Hoppas att det är tillräckligt!
Mvh
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: PA:t är igång igen. Första egna festen 2017 (på tiden!)

Inläggav DVD-ai » 2017-08-05 06:36

Yipi !
Kul att ni är igång igen :D
Det skulle vara kul att komma förbi, men jag är egentligen redan dubbelt bokad ikväll... hmmm
Mvh//David

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: PA:t är igång igen. Första egna festen 2017 (på tiden!)

Inläggav NADifierad » 2017-08-05 10:42

Bild
Här är ditt exempel med ett B&C element som heter 18SW100 simulerat i 311L kabinett avstämt till 30Hz.

Som jämförelse hade det varit intressant med en simulering i 200 liter med 30hz avstämning? :)

Användarvisningsbild
Chopha

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning dock

Inläggav Chopha » 2017-08-07 21:13

Ja där är det :)

Kanske det, men vi har ju redan kabinett i volymen 311 liter så det har inte simulerats åt mig.
Jag har nämligen inte Windows så jag kan inte köra Basta! tyvärr.

Är det någon som har kunskapen och lust att beräkna portens avstämning åt mig?
Vilken förändring skulle höja lådornas avstämning?

Måtten igen:
7,5cm höga (både i mynningen och inuti)
58cm djupa (mätt från mynningen hela vägen mot baksidan)
57cm breda totalt (vertikala stag borträknade)
54cm höga inuti kabinettet (mätt från insidans mynning hela vägen ned mot botten)

Mvh
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: PA:t är igång igen! Behöver hjälp med portberäkning

Inläggav NADifierad » 2017-08-07 21:49

Ok :) .
Jag trodde att det var du själv som simulerat fram kurvorna.
Lådan verkar väl stor till det nya elementet, och den högre avstämningen. Fast kurvorna såg ju bra ut ändå.
Med portmåtten du uppgav, så får jag fram Lport på 30 cm med en formel, och 35 cm med en annan för en avstämning på 30Hz i 311 liter.
Sedan är det saker som påverkar avstämningen, som tex dämningsmaterial.
Så du bör prova dig (mäta) fram till optimal längd.
Det var mitt bud. Får se om jag får medhåll eller mothugg 8) .

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-08-07 23:30

Vilket av måtten i porten är det du tänker på när du skriver 30 och 35 cm? :)
Inte den totala längden va (djupet + höjden)?
För det skulle ju betyda att portarna är tjolahoppsan-mycket för långa...
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-07 23:41

Jo :) . Det är längden jag menar.
Nu är de ju runt metern långa.
Ju större lådvolymen är ju kortare blir porten för en given avstämning.
Fast jag kan ju ha räknat fel...? 8)
Hoppas att någon mer känner sig hågad att komma med förslag?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-09 19:21

Ja, på detta forum får man allt tåla att bli ifrågasatt. Några enkla universallösningar på all världens problem finns inte även om allt fler vill ha de enkla svaren, vilket inte minst syns i politiken, lokalt som globalt. Jag har förståelse för när tumregler ifrågasätts men "dumregler" är värre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-08-09 19:49

RogerGustavsson skrev:Ja, på detta forum får man allt tåla att bli ifrågasatt. Några enkla universallösningar på all världens problem finns inte även om allt fler vill ha de enkla svaren, vilket inte minst syns i politiken, lokalt som globalt. Jag har förståelse för när tumregler ifrågasätts men "dumregler" är värre.

Dumheter.
Ifrågasättande är bra, men bättre är om det finns något aktuellt att ifrågasätta.
Detta kom ju i princip rätt från luften.
Dessutom - ifrågasätt vad personer skriver, inte personerna själva, tack.

Tråden rensad, Roger onödigt nära en varning - håll er till ämnet fortsättningsvis.

/K12

T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2017-08-09 20:18

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-10 11:44

Jag har kontrollräknat lite genom att räkna på befintlig avstämning 17Hz. Mest för att kolla hur formlerna jag använder, stämmer med verkligheten.
Jag använde som sagt två olika formler, för att få lite att jämföra med.
För 17 Hz i 311 liter fick jag fram : 109cm och 125cm.
Så det tar jag som bekräftelse på att de ca 30cm för 30Hz, verkar rimligt. Så jag föreslår att du utgår från en portlängd på 35cm, och testar dig fram.
Troligen kommer den slutliga längden att vara kortare än så. (Det är lättare att såga av lite efterhand, än att förlänga :) )

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-08-13 16:49

Tack för hjälpen NADifierad!

Då blir det till att öppna upp porten på insidan så pass att endast 35cm återstår av portens djup!
Blir inte längre någon L-form i profil, men det förstår jag inte spelar någon roll. Right?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-13 16:53

Precis :) .
Lycka till, och återkom gärna med utvärdering.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-08-13 20:50

Tack, det ska jag!

Kom på att du skrev så här tidigare:
NADifierad skrev:"Lådan verkar väl stor till det nya elementet, och den högre avstämningen. Fast kurvorna såg ju bra ut ändå."

Hur menar du? Är det så att elementets parametrar avslöjar att det på något sätt skulle prestera sämre i kabinettstorleken än andra liknande element?
Frågar för att jag ogärna missar något :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-13 21:39

Jo elementets parametrar spelar roll vid val av lådvolym.
Nu kastade jag bara ett snabbt öga på länken för elementets parametrar, då du ju hade tillgång till simuleringar.
Det jag spontant reagerade på var att lådvolymen är större än elemetets "vas" värde.
Därför hade det varit intressant med simuleringar i mindre lådvolym.
Det rör sig ju trots allt om PA lådor, och då brukar storlek, vikt och hanterbarhet vara nog så viktigt :) .
Det hade även varit intressant att se hur 2 av de nya basarna hade simulerat i en 311 liters låda, vid en avstämning kring 30 Hz.
Själv har jag aldrig tagit mig för att lära mig , något mer omfattande simuleringsprogram.
Så vi får hoppas att någon av forumets duktiga simulanter :D , känner för att hjälpa till ?

Länken till elementparametrarna finns ju längre upp på sidan.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-14 19:08

Som nadifierad säger skulle det nog funka att ta bort den delen av porten som är efter svängen, men det skulle också funka att bygga en till port, så att lådan får två st L-formade portar. Gör man på det sättet borde avstämningen bli samma som om man halverar portens längd, men man får också effekten att man kan spela lite starkare eftersom lufthastigheten i porten blir lägre. Dessutom blir själva lådvolymen lite mindre, vilket den gott kan vara.

Fast nu när jag simulerar verkar det som om man får göra portarna lite kortare än i dess nuvarande utförande i alla fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-14 20:00

Tarzan skrev:... men det skulle också funka att bygga en till port, så att lådan får två st L-formade portar. Gör man på det sättet borde avstämningen bli samma som om man halverar portens längd...

Näej...

Om man dubblar tvärsnittsarean ska man dubbla den effektiva längden. Inte halvera. Eller missförstod jag dig?

fh = c/(2*pi)*sqrt(S/(L*V))
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-14 21:42

Svante skrev:
Tarzan skrev:... men det skulle också funka att bygga en till port, så att lådan får två st L-formade portar. Gör man på det sättet borde avstämningen bli samma som om man halverar portens längd...

Näej...

Om man dubblar tvärsnittsarean ska man dubbla den effektiva längden. Inte halvera. Eller missförstod jag dig?

fh = c/(2*pi)*sqrt(S/(L*V))

Jag tror du missförstod vad jag ville, men jag är inte säker. :)

Ska och ska, det beror på vad man vill åstadkomma. Om man, som i problemet i den här tråden, har en låda avstämd till 15-17Hz och istället vill ha en avstämning på strax över 30 Hz kan man antingen lägga till en likadan port, alltså dubblera tvärsnittsarean eller halvera längden på den befintliga porten. Och nu bortser jag från lådvolymförändringen som sker till följd av att porten tar större eller mindre plats. I det här fallet tycker jag det verkar vettigare att lägga till en likadan port istället för att halvera portlängden för att höja avstämningen en oktav, dels för att minska lufthastigheten i porten och dels för att minska lådvolymen lite.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-15 00:36

Ah, då förstår jag, och håller med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-15 20:03

Det var fan vad trögt det går att locka någon att bjussa på lite simuleringar 8) .
För att få igång disskusionen igen, då :
Skärmklipp3.PNG
Skärmklipp3.PNG (58.82 KiB) Visad 7976 gånger

Skärmklipp2.PNG
Skärmklipp2.PNG (46.59 KiB) Visad 7976 gånger

Skärmklipp.PNG
Skärmklipp.PNG (31.88 KiB) Visad 7976 gånger

http://www.micka.de/en/ Redan här, med ett onlinesimuleringsprogram, som jag inte riktigt får kläm på :? :) , Indikerar kurvorna att elementet nog hade presterat bättre i en mindre låda, än 311 liter..?..
Hittade ingen möjlighet att simulera med dubbla basar i samma volym.
Så någon annan? :?: 8)
Senast redigerad av NADifierad 2017-08-15 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-15 20:04

Här är TS för basarna:
Skärmklippts.PNG
Skärmklippts.PNG (6.3 KiB) Visad 7977 gånger

Jag har ringat in några fält som jag inte blev klok på.
Skärmklipp3.PNG
Skärmklipp3.PNG (82.73 KiB) Visad 7973 gånger

Vad frågar de efter?
Och ingenstans fick jag välja önskad avstämning. Jag hade ju tänkt mig 30 Hz... Underavstämning verkar inte ingå i verktygslådan.. :)

Och till sist, simulering i 311 liter som jämförelse:
Skärmklipp 1.PNG
Skärmklipp 1.PNG (59.05 KiB) Visad 7964 gånger

Skärmklipp2.PNG
Skärmklipp2.PNG (33.76 KiB) Visad 7964 gånger

Skärmklipp3.PNG
Skärmklipp3.PNG (49.47 KiB) Visad 7964 gånger

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-08-16 21:58

Jädrans, den kurvan ser inte så imponerande ut. Ser ut att kräva väggstöd + EQ för att ens låta "kul".
Men de andra bristerna i är ju potentiellt problematiska. Eller?
Hur mycket påverkar Group Delay vid delning runt 130-150 Hz? Och kan genomtänkt dämpning i lådan påverka Step Response-kurvan?

Hur kan simuleringen i Basta! skilja sig så mycket mot din?

Apropå:
Så här såg elementet ut i Basta! simulerat i 311 liter avstämt till 35 Hz

Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-17 06:15

Radikal skillnad mellan Bastakurvan och den jag postade i 311 liter :D .
Hade varit väldigt intressant att se vad Basta visar i tex 200 liter vid 30 Hz?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-17 08:30

Är det kanske room gain på i Basta!?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-17 10:45

När du skrivit lådvolymen, har du då räknat bort volymen för porten?

Det är ju en rätt stor port som tar upp emot 45 liter från lådan. Jag tycker fortfarande att en likadan port till borde bli perfekt. Avstämd till 28-30 Hz någonstans i 220 (alltså 310 liter minus volymen som de båda portarna tar i anspråk) liter med lite lagom med dämpmaterial i.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-17 16:56

Svante skrev:Är det kanske room gain på i Basta!?

Vet ej.
Varken jag eller Chopa behärskar Basta :) . Bastakurvorna är från tidigare i tråden.
Spontant kan jag nog tycka att PA-lådor bör konstrueras utan hänsyn till Roomgain. Eventuellt oönskad roomgainbonus får man sedan ta ner med EQ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-21 12:49

Bump ! :D

Hu gåre ?!
Mvh//David

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-24 22:28

Brann basarna opp?
Hur ser dom där Gjallarhornen ut? Hittar ingen bild på dom
Men bashorn är riktigt bra, kan rekommendera dom. Har själv 4 st bashorn med 22'' element i. Dom är kopior av Cerwin Vega TS42 (har själv byggt dom)
Dom brinner inte i första taget... De ger ett ljudtryck helt utöver det vanliga och har hängt med på mängder av helgalna fester i åratal där det spelats starkt så in i helvete

Elementen i dom heter Billebro Dragon 22. Det är ett helt fantastiskt element
Begriper inte varför Billebro fått så mycket skit, grejerna dom säljer där är helt fantastiska. Har köpt mängder av PA grejor där, och allt har hållit i flera år och funkar skitbra. Gamla synder?
Visst, att Kent skriver lite märkligheter är ju en sak, men det har ju inte nåt som helst med deras produkter å göra
Till alla, skit i alla hatkommentarer om Billebro. Dom har riktigt bra grejor där, liksom alla andra butiker. Men bättre pris såklart
MVH T.R.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-24 23:57

Kan med andra ord verkligen rekommendera Billebro

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2018-03-25 10:36

Haha... typ. :)

Första aprill är först om några dagar! :D

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-25 22:34

Jadu, men det är inget skämt
En av basarna var skadade i kanten när jag fick dom så jag skickade tillbaka den. Fick en ny utan tjafs. De köptes för ca 6 år sen
Flera vänner till mig har också köpt ljud och ljusgrejor på Billebro och är mycket nöjda med det.
Men som sagt, jag håller med om att Kent skrivit knäppa grejor ett antal tillfällen.

Har läst de här skräckhistorierna, men inget av det har hänt mig eller mina vänner

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2018-03-26 19:30

Vi står stilla än så länge med basmodulerna. Vi behöver stämma om lådorna och köpa nya element.
Blir nog så att vi följer Tarzans råd och adderar en till port ovanför den befintliga, låter vettigt att öka tvärsnittsarean för att sänka lufthastigheten i porten samt att det också stjäl en del volym i lådan då 300L> verkar vara för stort för de flesta PA-elements rekommendationer. Det lär dra igång relativt snart då sommaren och skogsfesterna börjar närma sig!

I övrigt så har vi Solar Sound vår sjätte fest nu i April den 21:a samt i Maj den 27:e på Eventhuset i Västberga, Stockholm från 22-05.
Då kör vi med våra toppar implementerade med deras basmoduler. Kommer bli mumma det, med en massa rök och laser on top!
Framför allt Jungle men också en del modernare och rakare DnB kommer spelas. Kvällens Joker är en vän till oss som skapar Techno live på modularsyntar och andra maskiner. Titta gärna förbi och dansa bort skosnörena i några timmar :)

Bild

Mvh
/Kåffa
Kontrollrummet

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-26 21:23

Skogsfester? Va kul :)
Men som sagt, skit i dom lådorna och bygg horn istället. Ni kommer att vinna så otroligt mycket på det, samma element och slutsteg men mer är 4ggr så mycket ljud. Med 22 tum blir det ännu mer :)
Hornen blir dessutom mindre o troligen lättare en era nuvarande lådor. Osäker dock om 22'' är det.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-26 21:28

Så här ser dom ut. Mina ser dock lite annorlunda ut men är i stort sätt likadana. De är 108 cm höga, 62 cm breda o 115 cm djupa.
Bilagor
horn.jpg
horn.jpg (34.74 KiB) Visad 9997 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2018-03-28 17:30

Kul att det verkar hända nåt!

Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-28 18:05

Glockenmeister skrev:Så här ser dom ut. Mina ser dock lite annorlunda ut men är i stort sätt likadana. De är 108 cm höga, 62 cm breda o 115 cm djupa.

Men de måste gå djupt i frekvens också. Hur djupt spelar dessa? Jag tycker de ser små ut.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-28 23:44

De går utan problem ner till 30hz. Om man ställer dom minst 2 bredvid varandra. Folk brukar rekommendera att man har en lowcut på 30hz då det tar bort onödigt ljud och onödig effektanvändning. Ljudet blir på så sätt renare. Lägre än 30hz är ju onödigt att gå.
De är allt annat än små dom där... De väger över 100 kg styck, o ja måtten på lådorna skrev jag tidigare.
Googla på Cerwin Vega TS42 så finns där bland annat en bild på en som hängt en kavaj framför. Då ser man hur stora de är. Men dom är ju väldigt kompakta om man jämför med det ljud dom ger. Betydligt starkare än 3 st 2x18 basreflex

Användarvisningsbild
Folob

Inläggav Folob » 2018-03-29 12:33

Ska bli kul att följa fixandet med nya basmoduler. Ska försöka göra en simulering med tidigare nämnt element i BassBox Pro till helgen.

Tell skrev:Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)

De verkar ha skaffat nytt ljud från Danley Sounds :)
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg (301.79 KiB) Visad 9910 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2018-03-29 17:51

Folob skrev:Ska bli kul att följa fixandet med nya basmoduler. Ska försöka göra en simulering med tidigare nämnt element i BassBox Pro till helgen.

Tell skrev:Intressant att ni kommer köra på Eventhuset också, ljudet där brukar vara väldigt dåligt, såpass dåligt att det ibland är svårt att ens känna igen vilken låt som spelas. Men med era toppar istället för deras standardljud så kaanske det kan bli nåt. Får se om jag dyker upp :)

De verkar ha skaffat nytt ljud från Danley Sounds :)
29351644_1778558758872714_1876974061205383221_o.jpg

Wow, det trodde jag aldrig skulle hända! Snubben som har hand om hela grejen är ju lite speciell o har under alla år tyckt dom har så väldigt bra ljud trots att folk klagar. Men iofs kanske han till slut lyssnade då. Dock får man väl se hur långt det räcker, rummet har väl lite att säga till om också.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-29 21:17

Jäklar. Är det fyra DBH-218 + fyra SH46? Hade gärna hört på lite Danley prylar.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-01 14:06

Häftiga toppar! Har kollat lite på dom, och de verkar vara väldigt enkla att bygga.
Har alla element som behövs, så jag kommer att bygga såna till mitt PA. De spelar starkare än en sån där fet klumpig 2x15. Gör man denna i rätt material väger den endast 30 kg, blir perfekt att ha på stativ och hänga upp.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2018-04-02 07:35

Men varför i hela friden har de satt topparna parallellt? De är ju punktkällor och på detta viset har man ju ställt till det för sig...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-02 19:21

De borde vara vinklade åt olika håll

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-04-22 23:59

Hittade en bild på ett av mina bashorn. Ser ut som en korsning mellan TS42 och L36
Bilagor
Satanshorn.PNG
Satanshorn.PNG (1.33 MiB) Visad 9663 gånger

Tell

Inläggav Tell » 2018-04-23 13:02

Jag var på Eventhuset o eran Solar Sounds fest nu i helgen, så fick ju höra deras nya ljud där (igen) då ni inte hade era Ino-toppar där :( Men hade nog inte spelat så stor roll antar jag då den där lokalen är som den är. Iofs var det mest basen jag hade problem med, den låter inte riktigt rätt nånstans tyvärr.
O så tröttnade jag iofs nånstans där i mitten då när det var nån som spelade DnB med så gott som bara trummor o bas. Träligt som fan :P

Användarvisningsbild
Chopha

Vi gör ett nytt försök med allt! (söker hjälp med Basta!)

Inläggav Chopha » 2020-04-13 14:02

Hej igen,

Det blev lite stillastående med ljudet efter senaste eventet för två år sedan men nu är vi igång igen!
I stunden håller vi på att bygga ett par midbasar enligt ritningar från en sida på facebook som heter "High Order Quarterwave Society".
Dem heter "Paraflex C-2D 1x15" Mullins-mod" och är avsedda att lira mellan 75 Hz till 3-400 Hz. https://www.facebook.com/groups/bassaz/ ... 3408024431
Usch, det tog fem timmar igår att kapa upp två och en halv plywood-skiva med med sänksåg! Nu är det värsta över så nu i eftermiddag börjar pusslandet :)

Jag har några frågor om Basta! och mina aktuella simuleringar för våra befintliga subbasar.

Tanken är att korta ner lådorna på höjden så att slitsporten sågas bort, sätta nya lock och montera runda portar (troligtvis av ventrör i plast från Bauhaus). Med innermåtten 610x900x560 mm blir volymen cirka 307 liter och med element, portar och extra stag medräknat hamnar innervolymen på cirka 250 liter. Tanken är att köpa ett par RCF LF18X401 https://www.rcf.it/en_US/products/produ ... 401/292553 och underavstämma lådorna något för att få god utsträckning till strax under 30 Hz. Målet är 120 dB/ 1m vid 30Hz i halvsfär per subbas. Dem kommer att delas uppåt mot midbasarna vid ca 80 Hz.

1. Något som jag är osäker på är "Max Peak Excursion" i botten på fliken "Vent/ passive radiator". Standardvalet är 50% relativt till portlängden samt
möjligheten att skriva in absolut värde i millimeter själv. Hur ska man förhålla sig till dessa värden? Blev inte helt klart för mig efter att ha läst guiden.

2. Jag har tagit reda på att en välutformad 100 mm port klarar 1/10 av ljudhastigheten, så 34 m/ s alltså. I mina simuleringar verkar 150 mm rör bäst för
att nå rätt avstämning. Hur mycket mindre hastighet klarar en (eller tre i det här fallet) 150 mm port? I simuleringarna här under överstiger inte
porthastigheten vid avstämningen mer än 20 m/ s med 1 500 W effekt in.

3. Portarna kommer även att bli längre än utrymmet inne i lådan vilket kommer kräva 90 graders böjar. Ska det då skrivas in som två rördelar under
"Vent/ Passive radiator" i Basta! ?

Bild

Bild

Bild

ALL hjälp är god hjälp!

Ta hand om er :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Re: Nya ryck med PA-basar till Ino PA Topp2+2 (Basta!-hjälp!

Inläggav Chopha » 2020-04-19 13:02

Det har gått vidare nu i helgen! Börjar se ut som något ;)

Är lite tight att bygga högtalare i lägenhet om man vill kunna leva hyfsat vanligt samtidigt.
Bild

Testmonterar på första lådan med tvingar medan stagen på den andra limmas.
Bild

Så här ser baksidan ut.
Bild

Så här är resultatet tänkt att se ut.
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-04-21 16:30

Ny fråga dök upp nu:

Är portlängden som är angiven i Basta! den totala längden på rören, eller varje rör för sig?
I mitt fall ovan så har jag angivet tre portar och den "faktiska portlängden" är då 680,4 mm för angiven avstämning.
Är det då tre stycken 680,4 mm portar som menas eller är det tre portar på 226,6 mm vardera?

Mvh
/Kåffa
Kontrollrummet

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-04-21 17:02

Det är längden för varje rör
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-04-21 17:24

Tack Magnus!
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell

Inläggav Tell » 2020-04-22 08:43

Kralliga basar! Fint det :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-04-27 11:29

Tackar :)

Jag har inte byggt vidare något med midbasarna i helgen, men jag har suttit och testat mig runt med olika kombinationer för subbasarna.

Om vi låter bli att kapa lådorna på höjden och istället såga bort/ plugga igen de befintliga slitsportarna invändigt så är lådorna ungefär 375 liter.
Med stag, element och portvolymen borträknad hamnar volymen på ungefär 344 liter och med 30 % viso simulerar den som 385 liter.
Då behöver endast portarna vara 42 cm långa vilket gör att dem får plats i lådan utan böj, samt att vi då kan använda 155 mm Aeroportar från Hifi-kit istället för ventrör (vilket jag har förstått fungerar väldigt mycket sämre).

Vad tror ni om detta förslag?
Bild
Bild
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-05-01 11:40

Kul tråd att följa! Tar bort det jag skrev tidigare då jag missuppfattade. Trodde du modifierade kick-lådorna.

Du bygger av så kallad konstruktions-plywood eller? Känns det som det funkar bra? Jag är lite orolig för att få det tillräckligt snyggt och tätt med billigare plywood. Men o andra sidan, fler lager och högre kvalité blir genast mycket dyrare. :roll:

Intressant att gänget bakom high order quarter wave börjar få fart i kretsarna! Vad ska du ha för element till kicklådorna? Ska bygga likadana nämligen. Hade varit kul med en frekvens-mätning om du kan göra det sen när du är klar?

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-02 09:27

Det stämmer. Var faktiskt en miss vid köpet och så här med facit i hand hade jag köpt ett finare plywood.
Med det sagt så går det bra att bygga med det, det finns en finare sida och en fulare och så länge man väljer fulsidan inåt blir det helt okej!

Jag kommer med högsta sannolikhet spackla alla synliga utrymmen med snickerispackel och sedan slipa jämnt.
Snålar man på pengarna blir det mera av jobbet :wink:

Va roligt!
Det blir ett billigt element till att börja med: Thomanns egna "The Box 15LB100" för ca 1 400 kr/ styck.
Matthew J Morgan på HOQS-forumet har har provat det elementet och det ska fungera kanon i denna konstruktion. Ett riktigt bang for the buck-element.
Ett element med starkare magnet passar bättre men då kostar det betydligt mera. B&C 15NW100 är det rekommenderade elementet för ca 3 500 kr/ styck.
Med en välbyggd låda värd att vårda byter vi element till något finare när vi har råd.

Är det ingen som har en åsikt om senaste planen för subbasarna?
Många tittar in i tråden och läser men vänder fort :oops:

Med vänlig hälsning,

EDIT:
Jag kommer mäta högtalarna separat och tillsammans när allt är klart, men så här har det sett ut när andra gjort mätningar:
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 10:38

Kul! Thomann verkar generellt ha väldigt bra budgetprylar så jag tror på detta projekt! Vet du möjligen xmax värde på den basen? Stod inget om det i databladet..

Ang. dina subbar kan jag inte säga så mycket mer än att:

1. Varför inte gå på att bygga nya Paraflexbasar till detta istället för basreflex? (Har försökt skumma tråden, kanske inte fattat grejen men du/ni bygger om gamla lådor nu?) Vet inte heller om de element ni har är lämpliga för Paraflex..
2. 344 liter låter väldigt stort?
3. Vid 50hz får du en xmax-platå likt jag hade i en simulering igår. Det är när xmax (rms värde) nått sitt max, och där med bottnar elementet teoretiskt. Känns inte helt optimalt om du vill kunna spela djupare än 50hz? Länk till mina simuleringar och lösning med xmax-platån.viewtopic.php?f=3&t=43964&start=90
Vad händer om du stämmer av lådan högre? Hur ser "max output level at MOL" kurvan ut? Kanske värt att kolla över inmatad siffra på Power Amplifier fliken också.
4. Något jag själv funderar över och som gör skillnad på xmax-platån är max velocity under vent limits. Såg att du undrade över detta också. Försvinner platån om du ändrar till 10m/s? Kurvorna ändrar sig radikalt om man justerar från 10 till 20m/s, men hur applicerar man detta i verkligheten? Fylla röret med stoppning på något sätt? Parametern påverkar ju inte övriga port-parametrar alls i programmet.

OBS! Detta är mina vilda spekulationer och bör tas med skopor av salt..

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-02 12:07

Vi har fyra stycken basreflexlådor av typen Full Marty gjorda av ett finsnickeri som vi vill använda oss av. Alla fyra baselementen brann upp så två stycken 18"-element kommer vi köpa. Problemet är att dem är avstämda till 17Hz och behöver stämmas om, antingen genom att bara såga bort slitsporten invändigt, plugga igen lådan och stoppa i nya portar vilket blir minst jobb. Eller kapa lådan tvärs igenom ovanför slitsporten för få önskad volym på det sättet, sätta ett nytt lock och nya portar. Känns tråkigt att kapa så fina lådor tvärs över och storleken dem har idag gör oss inget.

Sedan så har vi ingen plats att bygga någon högtalare större än dessa midbasar som är 60 x 60 x 60 cm. Hade jag haft tillgång till ett snickeri med förvaringsutrymme skulle jag troligtvis bygga ett par av något beprövat så som Paraflex C-2E Golden Formula.

Angående simuleringen för subbasarna trodde jag att elementet inte behövde använda längre slaglängd än 9 mm från 50Hz och nedåt vilket lämnade 5 mm Xmax i "mekanisk headroom" och konstruktionen därmed var god. Så fel en kan ha :)
Max Output Level är den röda kurvan som krysset är siktat på. Det är med 1 500 W simulerat.

Ska testa lite olika varianter och hålla ögat på Xmax-kurvan. Återkommer om det!
Apropå; vad är optimalt? Ett konstant sjunkande konutslag från Xmax vid avstämningen till tänkt delningsfrekvens uppåt?

Så här skriver Matthew om The Box 15LB100 på DIYAudio:
https://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/309352-compound-loading-6th-quarterwave-super-planar-horns-pipes-concepts-builds-post5262404.html
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-02 13:09

Om jag sänker effekten in från 1500 W till 465 W så uppstår inte platån. Här är även porthastigheten sänkt från 20- till 15 m/ s

Bild

Det måste ju innebära att konstruktionen alltså inte klara av att spela starkare än 123 dB @ 30 Hz (-3 dB @ 25 Hz) oavsett ytterligare förstärkareffekt.
Då känns det som att tilltänkta elementet är onödigt effekttåligt med sina 1 500 W (3 000 W Peak) ?
Trots det så simulerar det bättre än i lådan än 11 andra provade element...
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 15:24

Chopha skrev:Vi har fyra stycken basreflexlådor av typen Full Marty...

Då förstår jag approachen! :)

Chopha skrev:
Angående simuleringen för subbasarna trodde jag att elementet inte behövde använda längre slaglängd än 9 mm från 50Hz och nedåt vilket lämnade 5 mm Xmax i "mekanisk headroom" och konstruktionen därmed var god. Så fel en kan ha :)
Max Output Level är den röda kurvan som krysset är siktat på. Det är med 1 500 W simulerat.

Precis, tror du får tänka om där (iaf så som jag fattat xmax, med reservation!). Om ni simulerat på detta sätt innan kan det ju vara anledningen till varför era gamla basar brann upp? För stort konutslag brukar bli dyrt..

Nu kan jag tänka mig att ni vill spela utomhus och ganska linjärt, men du har en lite rolig puckel där vid 25hz som jag tror skulle må bättre av att planas ut. Alltså stämma av liite högre och då få ner xmax något på köpet om jag tänker rätt, och därmed också kanske öka total SPL. Spelar ni inomhus har ni några db room gain att kompensera med. Det kan ibland vara värt att dela lådan högre än man tänker sig. Om du delar vid 30-35 istället för 25 kanske SPL nivån vid 20hz fortfarande är densamma? Resultatet blir en jämnare kurva och man kanske köper sig några db extra i SPL istället. Dessa extra db SPL kan man senare använda för att pressa ned hela frekvenskurvan och på så sätt ha råd att sänka lägsta frekvens med DSP istället, om man skulle behaga spela låga frekvenser till kostnaden av SPL vill säga. Då har du byggt ett flexiblare system. Allt är ju alltid en kompromiss med sånt här. Att leverera 5 extra hz vid så låga frekvenser kräver extremt mycket av ett system och är helt enkelt inte alltid värt det. Obs att detta är min filosofi och mina teori om hur jag förstått hur man kan tänka när man bygger. Proffsen får gärna validera mitt tänk :wink:

Chopha skrev:Apropå; vad är optimalt? Ett konstant sjunkande konutslag från Xmax vid avstämningen till tänkt delningsfrekvens uppåt?

Har jag förstått basreflex rätt så sjunker xmax vid delningsfrekvensen som en sten (dyket du ser mellan 25-30hz på din senaste bild), detta gör att elementet står i princip stilla vid delningsfrekvensen i vissa konfigurationer och är som det ska vara. Sen kan jag inte uttala mig om ifall kurvan mår bäst av att vara linjär eller logaritmisk och om det faktiskt har någon betydelse. Tänker att så länge man inte har en platå på xmax så är det lugnt åtminstone. Din senaste bild visar en påbörjat platå från 25hz, det är lite vågat tänker jag. Better safe than sorry och se till att platån kommer från en frekvens du inte tänkt spela alls (typ 15hz). I den bästa av världar får man ingen platå alls, då bör du inte kunna spela sönder elementet i den lådan alls, annars kommer du behöva applicera ett extremt lågt satt högpassfilter för att ta bort allt under 25hz.

Här är en av mina simuleringar på ett 15" element. Inte direkt optimerat för den typen av applikation, men avstämd till 20hz. Som du ser dyker xmax där också. Trots att den är avstämd till 20hz dyker också total SPL redan vid 80hz..
Sica_20hz.png
Sica_20hz.png (31.01 KiB) Visad 6800 gånger

Chopha skrev:Om jag sänker effekten in från 1500 W till 465 W så uppstår inte platån. Här är även porthastigheten sänkt från 20- till 15 m/ s

Det måste ju innebära att konstruktionen alltså inte klara av att spela starkare än 123 dB @ 30 Hz (-3 dB @ 25 Hz) oavsett ytterligare förstärkareffekt.
Då känns det som att tilltänkta elementet är onödigt effekttåligt med sina 1 500 W (3 000 W Peak) ?
Trots det så simulerar det bättre än i lådan än 11 andra provade element...

123db är rätt mycket för ett element i en låda, speciellt vid 25-30hz. Men visst låter det lite skumt. O andra sidan finns det många andra lådkonstruktioner som kanske skulle stå pall för 1500w istället. Alla element lämpar sig inte för basreflex just. Du kanske maxar effekten om du höjer lådans avstämningsfrekvens?

Well, end of speculations... :P

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-05-09 14:39

Vill bara rätta till tidigare inlägg lite grann efter en insikt jag fick i Basta! precis.

En anledning till varför du kan få en röd platå på xmax kurvan är att du har för hög max voltage under Power amplifier fliken. Om du har max SPL kurvan aktiverad ser du hur du kan sänka max voltage tills platån försvinner, men samtidigt behålla max SPL till en viss nivå, när du sänker max voltage ytterligare tappar du max SPL. Detta är väldigt logiskt. Man har bara simulerat att man matat högtalaren med för mycket effekt och därmed överskridit xmax, tadaa - en platå är bildad. När max SPL är nådd skadar bara ytterligare effekt elementet.

Hoppas det skapade någon klarhet :D Ber om ursäkt om jag krånglat till det för dig!

Här är två exempel på en låda jag simulerar nu. 100v och 50v. Elementet har max effekt på 300w rms i 8ohm vilket då stämmer bra dessutom.

100 volt, matad med 1250w!
100v.png
100v.png (24.81 KiB) Visad 6741 gånger

50volt, matad med 312.4w, lite mer rimligt.
50v.png
50v.png (27.32 KiB) Visad 6741 gånger

Platån som kommer till vänster om dippen på xmax-kurvan är under delningsfrekvensen. Ett delningsfilter måste alltså appliceras för att ta hand om dessa frekvenser så att de inte skadar elementet.

Edit: inser nu också att du hade precis samma test och tankar ett par inlägg ovanför. Haha, sämst man är ibland! :lol:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-09 17:53

Vi hade oturen nog att en full individ gick fram till stegvagnen och maxade slutsteget in i våra Full Marty - ca 1 200 Watt för mycket och på några sekunder så började en av dem fyra ryka då spindeln började brinna. Hann bryta allt innan de övriga tre brann upp.
Ungefär 18-tusen kronor element åt skogen... :evil:

Ja det handlar ju verkligen om kompromissen mellan utsträckning nedåt och önskad SPL. Speciellt utomhus.
Stämmer jag lådan högre (säg 45 Hz) så måste ytterligare två 155 mm port adderas, men den kan då spela 131 dB vid 47 Hz med 1 087 Watt in utan att platån uppstår innan avstämningen. Så det verkar finnas en korrelation med avstämning och effekttålighet (och därmed ljudnivå).

Tror mig ha landat på 30 Hz avstämning nu efter att ha laborerat runt i Basta ett tag. Puckeln vid och strax ovan avstämningen ser jag inte som ett problem. Jag ser det mer som att jag fått någon extra dB känslighet vid avstämningen vilket gör att om jag slätar ut den med DSPn så kommer det "kosta" något mindre effekt just där jämfört mot lite högre upp i frekvens ( i detta fall säg 50 Hz). Jag är inte orolig för vad som händer under avstämningen, den informationen kommer filtreras bort med högpassfilter i DSPn :)
Bild

fp = 30 Hz
339 liter (379 liter med stoppning), 30% Viso, Qb = 10
63,245 Volt effekt in

Det verkar som att detta RCF-element (RCF L18X401) är det bästa för våra lådor. Har testat 13 andra element i prisklassen 2 500 - 4 000 kr och ingen verkar lira lika bra. Vad som är konstigt dock och som jag inte kan begripa är hur subbasarna får denna "Xmax-platå" när jag simulerar med mer än 500 Watt in.
Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.
Vad hände med de kvarvarande 3,5 millimetrarna?
Även under avstämningen visar platån på 8,5 mm oavsett om jag simulerar med 500 Watt eller 1 500 Watt :?: :!:

"Edit: inser nu också att du hade precis samma test och tankar ett par inlägg ovanför. Haha, sämst man är ibland!" :lol:

Dude, jag är bara glad att ha någon att bolla med :)
Tack för tipset på SICA-elementen!
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2020-05-09 18:06

Nu kanske jag missar något, men den termiska effekttåligheten bör inte nämnvärt påverkas av avstämningen.

Eller, den kanske hypotetiskt kan göra det - indirekt - genom att man flyttar runt de två impedanstopparna. Om den övre impedanstoppen hamnar vid en frekvens som har mycket mer energi än signalen i övrigt kan det innebära mindre total effekt, men det är verkligen ett närmast akademiskt specialfall.
Om man inte vill spela sönder saker rent termiskt ens vid felaktigt handhavande så ska man satsa på mindre slutsteg, effektbegränsningar, säkringar ... sådana saker.

Den effekttålighet man vanligtvis menar att man får kompromissa med när det gäller val av avstämning är den som beror på de rent mekaniska begränsningarna.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-05-09 18:13

Haha fy! Det där är nästan en försäkringsfråga eller? Låter sjukt orimligt om det inte är en person från crewet som gör så.

Kul att se att du mixtrar efter mina inputs och att det faktiskt kanske gjorde skillnad. Ett litet bevis på att man lärt sig något :roll:

Kloka tankar runt delning och DSP, helt riktigt! Som jag förstod det i Basta! tutorial-tråden så räknas alla värden i RMS, vilket gör att xmax inte visas korrekt. Dumt men sant, detta för att hålla en konsekvens mellan de olika parametrarna istället för att blanda storheter som jag förstod det. Skulle du simulera i ett annat program skulle du nog nå fullt xmax. Alltså är det säkerligen korrekt men visas galet.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-09 18:23

gopnik skrev:Nu kanske jag missar något, men den termiska effekttåligheten bör inte nämnvärt påverkas av avstämningen.

Eller, den kanske hypotetiskt kan göra det - indirekt - genom att man flyttar runt de två impedanstopparna. Om den övre impedanstoppen hamnar vid en frekvens som har mycket mer energi än signalen i övrigt kan det innebära mindre total effekt, men det är verkligen ett närmast akademiskt specialfall.
Om man inte vill spela sönder saker rent termiskt ens vid felaktigt handhavande så ska man satsa på mindre slutsteg, effektbegränsningar, säkringar ... sådana saker.

Den effekttålighet man vanligtvis menar att man får kompromissa med när det gäller val av avstämning är den som beror på de rent mekaniska begränsningarna.

Exakt, visst är det konstigt; den mekaniska begränsningen för elementet är inte nådd (12 mm Xmax), inte heller en elektriska som i detta fall är en tredjedel av specad effekttålighet (1 500 Watt). Minskar jag volymen på lådorna med 100 liter sjunker platån innan avstämningen något, men så även max SPL.
Kompenserar jag med att stoppa in ytterligare effekt så uppstår platån vid 600 Watt istället för vid 500 Watt, men får då en MOL-kurva som har betydligt mindre stöd vid och strax ovan avstämningen och därmed inte spelar lika starkt.

Imbecillen skrev:Haha fy! Det där är nästan en försäkringsfråga eller? Låter sjukt orimligt om det inte är en person från crewet som gör så.

Kul att se att du mixtrar efter mina inputs och att det faktiskt kanske gjorde skillnad. Ett litet bevis på att man lärt sig något :roll:

Kloka tankar runt delning och DSP, helt riktigt! Som jag förstod det i Basta! tutorial-tråden så räknas alla värden i RMS, vilket gör att xmax inte visas korrekt. Dumt men sant, detta för att hålla en konsekvens mellan de olika parametrarna istället för att blanda storheter som jag förstod det. Skulle du simulera i ett annat program skulle du nog nå fullt xmax. Alltså är det säkerligen korrekt men visas galet.

Ja det var en före detta medlem i gänget. Han vägrade betala och vi orkade inte då en annan i gänget gick bort strax efteråt...

Jag tackar och bockar :)

Då är jag med på Xmax-kurvans värden
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-05-10 23:57

Chopha skrev:Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.

8,5 gånger roten ur två är 12. Så 8,5 är 12 !
Förklaring har redan kommit i tråden. Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara :wink:

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-05-11 08:36

Michael skrev:
Chopha skrev:Platån visar då ett Xmax som är limmat vid 8,5 mm medan elementet i sig är specat med ett Xmax på 12 mm.

8,5 gånger roten ur två är 12. Så 8,5 är 12 !
Förklaring har redan kommit i tråden. Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara :wink:

//Michael

Jo jag är med på Xmax-kurvan. Lite sen på bollen? :wink:
Men jag tackar för övertydligheten!

Vad menar du här, hänger inte riktigt med:
Inte galet ritat, utan rimligt. Det är vi som tittar som måste veta lite bara
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-05-13 23:54

Någon använde ordet galet, medans det kan ses som rimligt - tycker jag (att basta gör som det gör).

"veta lite bara"... jo, vi som använder Basta och vi som tittar på graferna måste veta vad som visas. Liksom förstå vad kurvorna igentligen visar. Det kan va enkelt att knappa in värden och trycka på knappar och vips så finns massa kurvor. Däremot att tolka kurvorna... det kräver lite kunskaper! Xmax är ett mekaniskt mått och således toppvärde. Det skall samsas med andra värden som är rms, i samma graf.

PS. Men visst är det lite lurigt! ...en annan sak som irriterar mig är att det inte framgår om Xmax är p-p eller enkelväg. Jag skulle vilja ha plusminustecken där det anges. För att förtydliga att det är enkelväg.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-03 19:16

Lägehetssnickeriet är avslutat! (...typ)

Så här blev insidan efter att ha spacklat och slipat tre varv.

Bild
Bild

Målade två varv.

Bild
Bild

Element införskaffade strax efteråt. Blev ett par SICA 15 F 4 CP från Audioequipment.se (tack åter igen Imbecillen för tipset!)

Bild
Bild
Bild

Testmontering innan slutgiltig ihopsättning.

Bild
Bild

Första klar!

Bild

Båda färdiga! Det sista som gjordes var att slipa dem utvändigt samt runda av alla utvändiga kanter med en överhandsfräs.

Bild

Nästa steg blir att spackla resten av basarnas insidor samt måla dem båda utvändigt. Sedan ska dem målas på insidorna av en konstnärsvän vilket är varför jag spacklar och slipar insidan slät :)

PS.

Efter att i Logic X ha analyserat basen i nästan 40 blandade låtar från genrer vi brukar spela så verkar det som att det generellt inte finns speciellt mycket energi under 35 Hz. Så senaste simulering i Basta! är med ett nytt element RCF LF18N405 och 36,45 Hz avstämning med fyra stycken portar istället för tre (36,45 = korrigering efter maxlängden 380 mm per Aeroport 6"). Detta är med 80 Volt/ 800 Watt i 8 Ohm input och vid 45 Hz där konutslaget är som störst är det fortfarande 1 mm kvar innan Xmax är nådd. Detta borde med hjälp av ett brant högpassfilter vid 33 Hz kunna leverera tillräckligt med bas från 35 Hz och uppåt utan problem. För att inte tala om när vi till slut har byggt om alla fyra. Är det ens rimligt att hoppas på möjligheten till över 140 dB vid 35 Hz med fyra av dessa?!

8O :lol:

Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell

Re: Midbasarna till PA:t snart färdiga, nya idéer för subbas

Inläggav Tell » 2020-06-03 21:52

Saftigt! 35hz vid 140dB räcker rätt bra ja, hade lätt gärna lyssnat på dom om jag råkar vara i Stockholm när ni är redo med dom på fest :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-04 21:40

Eller hur :)
Kan bli riktigt bra faktiskt. Du är hjärtligt välkommen när vi kommer igång igen!

Har suttit och skissat lite på hur högtalarstacken skulle se ut per sida. Eftersom topparna kommer så högt upp funderar jag lite kring hur det hade låtit att ha dem spelandes upp och ner? Med dem rättvända hamnar diskanterna på 245 cm fr. marken och upp och ner hamnar dem på 190 cm. Eftersom vi brukar surra i lastpallar under basarna så är det kanske rimligare att räkna med 260 cm och 205 cm.

Har i samma veva även funderat på om det är en god idé att bygga till funktionen att kunna tilta topparna framåt mot publiken en aning.

Vad tror ni?

Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-06-04 23:38

Wow! Snyggt jobbat! Detta får mig pepp på att sätta igång med mina egna lådor. Har precis fått hem tre skivor kvistfri top notch björkplywood som bara väntar på att sågas upp. Utgick du helt från ritning och fräste ut spår i ena av sidorna? Har inte tittat så noga på hur jag ska bygga men ändå funderat lite på vilken ordning det blir och ifall några speciella tvingar eller verktyg vore bra att införskaffa. Har du några tips eller förslag nu när du byggt ett par lådor? Det är ju ändå rätt många delar som ska passa ihop. Kul att vi kör samma lådtyp och samma sorts element också. Om någon av oss tröttnar får vi väl höra av oss och sälja till den som vill bygga vidare, man kan aldrig få för många lådor ;)

Ang positionering av toppar tror jag på att ha diskant högt upp men luta högtalarna framåt något (kolla vertikal dispersion, mycket lär ändå skickas rakt upp i taket/luften helt utan nytta). Många verkar köra på detta koncept och det är ju bra ut många perspektiv. Ljud uppifrån studsar inte så mycket om det inte är liten lokal inomhus, fler hör tydligt toppregistret och man täcker lättare hela publiken. Egentligen är det bara bra att du kan få upp diskanten så högt så använd det till din fördel? :)

Ang. sub låter 140db vid 35hz fullt acceptabelt, duger till de flesta fester! Vad säger spl vid 20hz? Även om du delar bort mycket under 35hz försvinner väl inte allt? (Om du inte delar väldigt brant..). Hade varit intressant att se. Når du tex 120db vid 20hz kan du ju göra en DSP inställning som trycker ner nivåern på övriga systemet till att hamna på 120db också. Voilà, ett linjärt system från 20hz upp till 18khz eller vad dina diskanter pallar uppåt. Kan vara fint om man ska myslyssna ibland och inte pressa fullt..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-04 23:47

Jag vet att det blir fett, tror att det blir brutalt och hoppas att det blir precis vad du önskar :)

Det ser bra ut, vinklingar kan vara fördelaktig om det är så att publiken ska så nära, PAtop2 sprider (väll) inte jätte snävt vertikalt?
Hur ser den ut på 30* nedåt, det borde kunna vara väldigt nära då? Och dom flesta står väll ändå upp? ')
Eller hur nära ska du optimera för att folk står/sitter? :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-06-05 07:08

Kul att följa :)

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-05 08:09

Folks öron mår nog liite bättre av att topparna inte sprider så mycket neråt när folk vill krama basstacken. Sen är ju fördelen att högtalarna inte kan skymmas av folks kroppar o därmed kastar längre o lite jämnare ljud över dansgolvet. Så jag tror det blir helt finemang sådär :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-05 16:02

Imbecillen skrev:...Utgick du helt från ritning och fräste ut spår i ena av sidorna? Har inte tittat så noga på hur jag ska bygga men ändå funderat lite på vilken ordning det blir och ifall några speciella tvingar eller verktyg vore bra att införskaffa. Har du några tips eller förslag nu när du byggt ett par lådor?...Det är ju ändå rätt många delar som ska passa ihop. Kul
att vi kör samma lådtyp och samma sorts element också...

Jag byggde mina inifrån och ut men fräste inga spår i sidobiten. Fräste först elementhålen i båda bafflarna och monterade sedan från den biten och utåt tills innehållet var klart.
Som du ser på bilderna blev det två insatser som stoppades in i varsin större låda. När jag var klar med lådorna insåg jag att det finns något som heter Borrjigg/ Skruvjigg. :roll:
Det kan vara värt att köpa om du vill effektivisera bygget. Blev ett jädrans vridande och vändande på lådorna eftersom jag var tvungen att alltid skruva igenom skivan jag fixerade mot. Med en borrjigg kan du bygga inifrån och ut men med alla bitarna ståendes på ena sidobiten. Så otroligt mycket smuttare! Se bara till att inte skruva ner i parketten hemma :D
https://www.verktygsproffsen.se/maskintillbehor-forbrukningsmaterial/overiga-maskintillbehor/ovrigt/kreg-kjhd-borrjigg

Om du inte köper en borrjigg så kommer du behöva minst två stycken hörnspännare!
https://www.bauhaus.se/hornspannare-wol ... gI2ovD_BwE
Då blir det relativt enkelt: limma, fixera biten med hörnspännarna, dra i några skruv, släpp hörnspännarna - repetera.
Två vanliga tvingar på 80 cm är trevligt att ha när sidorna ska på.

Imbecillen skrev:Om någon av oss tröttnar får vi väl höra av oss och sälja till den som vill bygga vidare, man kan aldrig få för många lådor ;)

Haha eller hur! Kan ju bara bli dubbelt så bra.

Imbecillen skrev:Ang positionering av toppar tror jag på att ha diskant högt upp men luta högtalarna framåt något (kolla vertikal dispersion, mycket lär ändå skickas rakt upp i taket/luften helt utan nytta). Många verkar köra på detta koncept och det är ju bra ut många perspektiv. Ljud uppifrån studsar inte så mycket om det inte är liten lokal inomhus, fler hör tydligt toppregistret och man täcker lättare hela publiken. Egentligen är det bara bra att du kan få upp diskanten så högt så använd det till din fördel? :)

Helt rätt. Lär nog köra med dem rättvända och framåtlutade!

Imbecillen skrev:Ang. sub låter 140db vid 35hz fullt acceptabelt, duger till de flesta fester! Vad säger spl vid 20hz? Även om du delar bort mycket under 35hz försvinner väl inte allt? (Om du inte delar väldigt brant..). Hade varit intressant att se. Når du tex 120db vid 20hz kan du ju göra en DSP inställning som trycker ner nivåern på övriga systemet till att hamna på 120db också. Voilà, ett linjärt system från 20hz upp till 18khz eller vad dina diskanter pallar uppåt. Kan vara fint om man ska myslyssna ibland och inte pressa fullt.

Jag vi brukar ha ungefär 2-300 personer på våra fester utomhus så det tror jag blir lagom. Sedan är Jungle, D'nB och Breakcore inte genrer som är kända för deras stora dynamiska omfång. Jag kommer nog ha ett ganska brant högpassfilter på subbasarna för att skydda dem från att nå och passera Xmax under avstämningsfrekvensen. Vid lägre nivåer så överstyr inte elementet under avstämningen på samma sätt tror jag, men jag jagar inte längre 20 Hz så jag har inte kollat efter det. Kanske går att massera upp lite under 30 Hz med alla fyra igång samtidigt dock!

------
DVD-ai skrev:Jag vet att det blir fett, tror att det blir brutalt och hoppas att det blir precis vad du önskar :)

Det ser bra ut, vinklingar kan vara fördelaktig om det är så att publiken ska så nära, PAtop2 sprider (väll) inte jätte snävt vertikalt?
Hur ser den ut på 30* nedåt, det borde kunna vara väldigt nära då? Och dom flesta står väll ändå upp? ')
Eller hur nära ska du optimera för att folk står/sitter? :)

Jag tackar för välsignelsen Mr. Bas! :)
Ja alla står upp och det är helt klart fördelaktigt med vinkel för dem som står nära. Vet inte hur snävt dem sprider (måste ringa Ingvar och fråga!) men med 30° lutning framåt borde det ge god täckning för alla 1.5m från stacken och bakåt. Kanske ska skissa upp det på ett nytt ark...

------
Tangband skrev:Kul att följa :)

Va roligt, tack! :)

------
Tell skrev:Folks öron mår nog liite bättre av att topparna inte sprider så mycket neråt när folk vill krama basstacken. Sen är ju fördelen att högtalarna inte kan skymmas av folks kroppar o därmed kastar längre o lite jämnare ljud över dansgolvet. Så jag tror det blir helt finemang sådär :)

Nej då är det helt klart bättre att ha diskanterna uppåt så att man är off-axis när man är riktigt nära högtalarstacken, men även att få en god spridning över publiken.
Gött, tack! :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-05 16:25

RIngde Ingvar som berättade att diskanthornen sprider 40° åt alla håll i det verksamma frekvensbanden, dvs. 4 kHz och upp.
Kommer behöva göra lutningen ställbar i 10°/ 20°/ 30° eftersom det helt kommer bero på hur djupt dansgolvet blir :)
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-05 18:15

Ja jag tror att det kan vara en fördel att nivån sjunker något i högsta oktaven när man kommer så nära högtalarna.
Kan det inte vara så att vinkeln är bra att ha främst om du skulle behöva ha riggen på typ en liten scen eller liknande?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-22 17:42

Vi funderar på att köpa ett partytält för att både ge skugga när det är varmt samt om det skulle komma en skur.
Med en tältduk som närmast kommer slicka topparnas ovansida säger min magkänsla att det kan vara trevligt att rikta ner
diskanterna något mot slutet av dansgolvet. Möjligheten att vinkla ner topparna är inte i priolistan i stunden.

Midbasarna är färdigspacklade/ -slipade och ska målas svarta.

När det kommer till subbasarna har vi fräst hål för portarna i alla fyra och målat bafflarna ett varv innan limmande. .
Bilder kommer på processen!
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-06-22 17:53

Det ser jag fram mot :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-22 18:43

Julle fräser för portar för fullt!

Bild

Trattarna testmonterade

Bild

Översiktsbild på basarna så att ni får lite känsla för hur det kommer ser ut :)
Midbasarna på var sin sida och sedan topparna ovanpå dem. Kommer nog bli mumma det här!

Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell

Inläggav Tell » 2020-06-22 23:50

Kommer bli mys det där!

Användarvisningsbild
Imbecillen

Inläggav Imbecillen » 2020-06-23 09:40

Jäklar (i min "lilla" låda) var schysst det kommer bli! Perfekt att man kan ställa mittenlådorna upp om man vill göra en smalare rigg också. Tror det var rätt val att plugga gamla portarna istället för att såga sönder hela lådorna. De där portarna är ju minimala i storlek relativt till resten. Nu har ni dessutom fack för godispapper och kablage vid behov. :lol:

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-06-24 20:54

Tell skrev:Kommer bli mys det där!

Vi hoppas på det! Tack :)

Imbecillen skrev:Jäklar (i min "lilla" låda) var schysst det kommer bli! Perfekt att man kan ställa mittenlådorna upp om man vill göra en smalare rigg också. Tror det var rätt val att plugga gamla portarna istället för att såga sönder hela lådorna. De där portarna är ju minimala i storlek relativt till resten. Nu har ni dessutom fack för godispapper och kablage vid
behov. :lol:

Tack!
Helt sant, formatet är perfekt när man vill få in maximalt med bas i ett litet utrymme. Utmärkt för skygga DJs som kan gömma sig bakom basarna :)
Så otroligt mycket enklare att fräsa hål och limma dit aeroportarna istället för att oprecist snickra sönder fyra fina lådor.
Godispapper och kablage vetti tusan, men det kommer definitivt få folk utanför denna tråd och Faktiskt att klia sig i huvudet varför det utöver fyra runda portar även finns en slits.
-*Vad i tusan är det här för typ av bas?!"
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Protoypen till PA:ts subbasarna färdig och verifierad

Inläggav Chopha » 2020-06-28 22:24

Vi byggde klart prototypen nu i helgen för att testa på och verifiera så att våra simuleringar i Basta! stämmer överens med verkligheten.
Olyckligtvis så blev vi tvungna att såga bort den delen av slitsporten som gick vertikalt upp i lådornas insidor men med sticksåg och Fein gick det supersmidigt. Efter att ha fyllt slitsportens tre fack med fogskum och fimpat överflödet växte såklart lådorna i volym från tidigare uträkningar.
Med portarna bibehållna på 380 mm i längd så blev avstämningen 35,59 Hz i en låda på 337 liter med 8% viso och Qb på 14,9.

Bild

Här syns madrassbiten bakom elementet och ribborna som håller den på plats. Mörka limfläckar syns från vart slitsportens sida satt och vart ribborna gick.

Bild

Portarna på plats. Vi lämnade portarna endast ihoptejpade mot trattarna i baffeln för att kunna modifiera dem om behovet uppstått.

Bild

Prototypen färdig! 8)

Bild

Så med Svantes Tone och StudioSix FFT på telefonen gjorde vi några fulmätningar. Framför allt för att se så att avstämningen på 35,59 Hz stämde.
Med telefonen centrerad mot elementet och cirka 5 cm från dammkåpan fick jag bla det här mätresultatet vid logaritmiskt svep 150-20 Hz utan filter:

Bild

Inte illa pinkat ändå, sett till avstämningen! Ganska nära 35 Hz - verkar som 33-ish Hz :)
Gjorde även en mätning med telefonen centrerad i en av portarnas mynning, men appen verkar ha hängt sig.
Kurvan så likadan ut förutom att den efter 33 Hz sträckte sig något längre neråt mot 29 Hz med bibehållen ljudstyrka.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Prototypen på PA:ts subbasar färdig och verifierad

Inläggav DVD-ai » 2020-07-15 08:04

Fint resultat :)
Men hur låter det?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Imbecillen

Re: Prototypen på PA:ts subbasar färdig och verifierad

Inläggav Imbecillen » 2020-07-15 11:23

Snyggt! Ser ut att kunna flytta lite luft dom där 8)

Användarvisningsbild
Chopha

Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen...!)

Inläggav Chopha » 2020-07-21 20:17

Vi vet ännu inte riktigt hur dem låter, bara testat en prototyp :)
Eftersom verkligheten och mätningen inte stämde överens med simuleringen så började jag räkna baklänges i Basta tills jag fick en simulering vars avstämning stämde överens med min mätning. Lådan behövde vara strax över 400 L för att vid givna portdimensioner ha en avstämmning på 33 Hz. Jag måste ha missförstått Basta när jag subtraherade portvolymen från lådvolymen innan jag skrev in storleken i volym... :roll:

Lådvolymen blev alltså något för stor så madrassbiten och tillhörande fixeringsstag togs bort. Istället styvade vi upp lådorna ordentligt med korsande stag och limmade fast portarna i stagen med små klossar. Vi är nöjda med resultatet från den tidigare mätningen men känner att vi gärna börjar med en något högre avstämning (34-35 Hz) och tomma lådor tills vi har testat live och kanske upplevt att dem behöver dämpas något. Stagen skulle dock ha suttit där från början. Vi målade även insidorna framför portarna.

Bild
Bild
Bild

Midbasarnas sidor har slipats och spacklats ett par varv nu. Straffet för att ha köpt billig plywood men ändå vill ha en hyfsat blank finish :wink:
Första varvet svart färg på alla utsidorna.

Bild

Beställning är på väg från Thomann med två till 18"-element, slutsteg, rackvagn samt kablar.
Inte långt bort nu från att vi hittar på någon tillställning! :mrgreen:

PS.

Söker tips!
På vilket sätt lossar ni infällt och tight sittande element från ett kabinett? När vi skruvade ihop prototypen lämnade vi en ut- och invänd skruv i ett av skruvhålen att dra i med en polygrip. Att köra ner en mejsel i springan och bända skulle troligtvis bara spräcka träet. Vi funderar på att överhandsfräsa en halvmåne med 8 mm stålet på ena sidan av elementhålet, som är lika djup som elementet är nerfällt. Då skulle man kunna nå under kanten på korgen.
Är det en bra idé tror ni?

DS.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
gopnik

Re: Mid- och Subbasar snart klara! (Åk nu stenhårt i backen.

Inläggav gopnik » 2020-07-21 21:43

Gänga ett eller flera elementhål i stället. Då kan man enkelt skruva i maskinskruv att få tag och dra i.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-07-23 14:48

Det var en utmärkt idé! Tyvärr är hålen inte helt runda utan lite ovala :(
Funderade på om jag skulle klippa av vingarna på två inslagsmuttrar och stoppa in dem i två av korgens skruvhål underifrån. Efter att ha lossat alla skruvarna kan man skruva in maskinskruvar att dra i med polygrip. Men endast M4 går in i skruvhålet och då går det inte att skruva igenom träskruven vid montage.
Jag skulle iofs kunna byta ut två av åtta skruvar till en smalare variant.

En annan tanke som jag överväger är om jag bara inte ska borra två hål i elementkorgen (gjuten aluminium) och gänga ur för M4 eller M5 skruv.
Tänker att man skruvar dit en liten svart skruv med fin skalle och när elementet ska ur lådan byter man till en längre skruv med större hatt att dra i med polygrip.

Vad tror ni?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-07-23 17:58

Chopha skrev:...

PS.

Söker tips!
På vilket sätt lossar ni infällt och tight sittande element från ett kabinett? När vi skruvade ihop prototypen lämnade vi en ut- och invänd skruv i ett av skruvhålen att dra i med en polygrip. Att köra ner en mejsel i springan och bända skulle troligtvis bara spräcka träet. Vi funderar på att överhandsfräsa en halvmåne med 8 mm stålet på ena sidan av elementhålet, som är lika djup som elementet är nerfällt. Då skulle man kunna nå under kanten på korgen.
Är det en bra idé tror ni?

DS.

Jag rankar ingvar Öhmans variant som den överlägset bästa. Han tar och slipar till en gammal skruvmejsel så att den påmonner lite om en virknål. Man petar då in en lite spets åt sidan under korgkanten och drar uppåt. Kanske måste man se den för att fatta...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-07-23 21:05

Ino pEx (profundus Extractor)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-07-24 08:15

Johan_Lindroos skrev:Jag rankar ingvar Öhmans variant som den överlägset bästa. Han tar och slipar till en gammal skruvmejsel så att den påmonner lite om en virknål. Man petar då in en lite spets åt sidan under korgkanten och drar uppåt. Kanske måste man se den för att fatta...

Hmm, hänger nog med, stoppas den in i ett av skruvhålen på elementkorgen eller i springan mellan element och kabinett?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2020-07-24 09:30

Jag antar att skruvhålen är bäst, för att undvika skador på ytskiktet.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2020-07-24 18:06

Om det gäller dina stora baslådir hade jag skruvat bort bärhandtag och tryckt på magneten. Lådan med element nedåt och en mjuk plats för elementet att landa på precis under.

Alt kapa ett av basreflexrören om de är limmade och göra som ovan.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-08-25 10:47

Nu är allt färdigt! :D

Midbasarna (+ rack)
Bild

Innan elementen skruvades dit så lät jag dem stå ett tag med både rosa brus lågpassat vid 440 Hz, samt en sinuston på 20 Hz för att få lite rörelse i upphängningen. Tydligen ska det ta ett jädrans tag att spela in element som monteras i dessa Paraflex-modeller så jag passade på innan.
Med elementen ditskruvade testade jag dem båda med både svep och musik lågpassat runt 440 Hz. Precis som Imbecillen skrev i sin tråd så är dessa Otroligt känsliga! Vid svepningen nedan använde jag uppskattningsvis 10-15% av slutstegets (t.amp E800) gain och mätte i snitt 100 dB med telefonen 50 cm från mynningen. Logaritmiska svep 500 Hz - 20 Hz (lågpassat runt 440 Hz), skillnaderna mellan kurvorna är till störst del för att ena stod på golvet vid mätning, medan den andra stod ovanpå (60cm över golvet).

Bild

Subbasarna
Bild

Redo och fina. Ger lite närvaro ändå :)
Dock ej mätta på sedan vi tog bort dämpmaterialet inuti prototypen och stagade upp dem bättre.
Uppskattningsvis så har vi nu en något högre avstämning på ca 35 Hz, men när vi riggar ljudet och jag har mätt på dem igen kommer jag ladda upp en ny bild på basarnas frekvensrespons. Efter att funderat mycket slutade det med att vi körde på min idé med en inslagsmutter i ett av skruvhålen på elementen. Blir kanonsmidigt att dra ut alla skruvarna och skruva in en maskinskruv i inslagsmuttern att lyfta i, om behov uppstår.

Så här ser den slutliga simuleringen ut för subbasarna med 1400 W (4 Ohm/ 700 W (8Ohm) effekt in.

Bild

Jag har en fråga!
Kan jag mäta med multimeter på antingen slutstegens högnivåutgångar eller på elementens terminaler för att se hur många Volt som används vid exempelvis rosa brus? Vilket läge kör jag på multimetern?
/Kåffa
Kontrollrummet

Tell

Re: Nu är vi färdiga med PA:t :)

Inläggav Tell » 2020-08-25 18:07

Faan va saftigt! Bra byggt, hoppas nu ni får ihop en trevlig fest med antagligen Stockholms göttaste ljudsystem ^^

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-25 18:39

Tänk nu bara på att hålla avstånd, hälla spriten på händerna och begränsa personantalet till 50... ha så trevligt! :roll:

Fet rigg, snyggt byggt! Är det dock inte läge med några massiva stålstag framför basarna?

Användarvisningsbild
Imbecillen

Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Imbecillen » 2020-08-25 22:01

Snyggt! Kul med mätningar också. Jag har precis som dig dip vid 120 respektive 220hz på kick-lådorna trots att mina är något bredare. Ska försöka slåss för att jämna ut dessa med dämpmaterial och prova mig fram på olika sätt. Vad har du fyllt med för dämpmaterial? Pratade med Josh som designat resonator kammarna och han skapade dessa för att jämna ut 220hz dippen framförallt. Han gissade att det kanske gick att jämna ut ytterligare med tjockare densitet på fyllningen.

Hur löste du terminal på baksidan? Blir ju lite dumt med vända element så där.

Du har inga problem med glapp i elementen? Jag har problem med en av anslutningarna oturligt nog, men ska ta loss elementet och kolla läget. Förhoppningsvis lätt ordnat, kanske en kallödning eller någon skruv som sitter löst.

Subbarna blev bra maffiga, de ser musikaliska ut på något sätt. Hoppas de låter lika bra som de ser ut!

Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men man får rätt kassa toleranser med billiga instrument så det är svårt att få bra resultat. Min multimeter visade inte något alls, till att plötsligt visa grova 3volt på en gång. Svårt att hantera nivåer runt 2.83v med precision då. Har du en finare multimeter är det bara kolla på youtube hur man gör, ska funka bra! De billigaste för 200 spänn funkar sådär, men 5-600kr och uppåt verkar lira.

Annars rekommenderas ett oscilloskop. Jag köpte ett digitalt DSO oscilloskop som kostade 400 spänn som DIY kit, visar RMS och VPP. Bra känslighet och perfekt om man ska göra 2.83v mätningar. Dessutom ett kul litet projekt :)

Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra. Så här ställer jag min billiga multimeter:Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-08-27 00:58

Det bör åtminstone stå True RMS på den, för att överhuvudtaget få något vettigt värde.

Kanske göra en mätning med sinus signal (på en frekvens som DMMen hanterar) och sedan veta/ta reda på skillnaden mellan sinusen och det andra signalen, i digitala domänen.

//Michael

Användarvisningsbild
Chopha

Re: Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Chopha » 2020-08-27 21:16

Tell skrev:Faan va saftigt! Bra byggt, hoppas nu ni får ihop en trevlig fest med antagligen Stockholms göttaste ljudsystem ^^

Tack så mycket Tell! Ja topparna vet vi låter absolut kanon sedan innan så det ska bli roligt att se om det vi byggt hänger med topparnas briljans.

Kalejdokom skrev:Tänk nu bara på att hålla avstånd, hälla spriten på händerna och begränsa personantalet till 50... ha så trevligt! :roll:
Fet rigg, snyggt byggt! Är det dock inte läge med några massiva stålstag framför basarna?

Men vad är det du säger?! Spriten ska ju ner i strupen! :P
Tack Kalejdokom! Under 50 blir nog inget problem inför jungfruresan, blir mest nära vänner och bekanta. Menar du något skydd för elementen när du skriver stålstag?

Imbecillen skrev:Snyggt! Kul med mätningar också. Jag har precis som dig dip vid 120 respektive 220hz på kick-lådorna trots att mina är något bredare. Ska försöka slåss för att jämna ut dessa med dämpmaterial och prova mig fram på olika sätt. Vad har du fyllt med för dämpmaterial?

Jag skar ut en remsa och två kuber per kammare av skummadrass från Jysk som vi tidigare hade som fyllning i subbasarna. Hette det F20-något kanske?
För att täcka hålen är det remsor från golv till tak av svart 10 mm "frontskydd skumplast" från HiFi Kit. Handtagen sitter nästan längst bak i kammarna, 1 cm från baffelskivan och i mitten på utrymmet i höjdled. Mot baffelskivan inuti kammarna sitter det 3 cm tjocka skumremsor mellan golv och tak, ovanför och under handtagen sitter det två kuber av skummet. Kuberna klämmer fast både skumremsorna och de svarta frontskydden, men inte så att någon av hålen täcktes för. Handtagen virkades in mot baffelskivan först så att skumremsorna mosades ihop de centimeter som handtagen stack ner. Har ingenting som backar upp min idé annat att det kändes som en bra lösning.

Imbecillen skrev:Hur löste du terminal på baksidan? Blir ju lite dumt med vända element så där.

24 mm hålsåg under den horisontella skivan som delar den interna slitsen i uppåt- och nedåtväg och infällda Speakon-honor. Halverad tätningslist runt kontakterna, trälim och sedan skruvar. Ville försäkra mig om hundra procents täthet eftersom elementet sitter uppskattningsvis 20 cm från kontaktens baksida. Lufttryck? :mrgreen:
Ledde kablarna från kontakten genom en av skivorna till kammarens mynning samt genom bafflarna nere i hörnorna. Limmade runt kablarna och hålen innan de sista 5mm drogs igenom. Dubbeltätade med fingret ett varv dagen efter. Mitt enda egentliga misstag med mitt bygge var just denna genomföring. Jag måttade och gjorde hålen i bafflarna efter varandra utan att minnas att jag ju ville ha kabelgenomföringarna speglade. Höger/ Vänster liksom... :roll:

Imbecillen skrev:Du har inga problem med glapp i elementen? Jag har problem med en av anslutningarna oturligt nog, men ska ta loss elementet och kolla läget. Förhoppningsvis lätt ordnat, kanske en kallödning eller någon skruv som sitter löst.

Inga problem med mina element. Tråkigt! Har du hört av dig till butiken?

Imbecillen skrev:Subbarna blev bra maffiga, de ser musikaliska ut på något sätt. Hoppas de låter lika bra som de ser ut!

Tack så mycket! Dem ser rätt bitiga ut i person :) Vi hoppas på det med! Inom några veckor kommer vi har möjlighet att rigga och testa.

Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...

Jag har en multimeter i jobbet som är mer kapabel än mig själv så att säga :) Jag är inte ute efter att mäta känsligheten per Watt/ 2,83 V på högtalarna utan snarare mäta hur hög spänning de olika högtalarna arbetar med/ drar när ljudet är inställt och vi lirar runt 100-110 dB. Slutstegen till mid- och subbasar (The T.Amp E800 respektive E1500) har förutom Speakon även vanliga skruvterminaler. Är dessa länkade? Kan jag mäta på skruvterminalerna hur mycket mid- och subbasarna drar ur Speakon-kontakterna per kanal?
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-08-27 22:46

Ja, vanligt galler skulle ju sänka designen, men jag tänkte mig något liknande som lastbilar har på fronten som skydd för småvilt på vägarna...

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2020-08-28 08:33

Kalejdokom skrev:Ja, vanligt galler skulle ju sänka designen, men jag tänkte mig något liknande som lastbilar har på fronten som skydd för småvilt på vägarna...

Ja precis, galler hade förstört designen. Vi funderar på att såga ut tunna skivor som vi kan lägga mot fronten och dra ett spännband runt vi transport och förvaring. Portarna sticker ut längre ur baffeln än elementet så skivan kan vila mot dem utan att klämma elementet.
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Imbecillen

Re: Nu är vi färdiga med PA:t [emoji3]

Inläggav Imbecillen » 2020-08-31 08:13

Chopha skrev:
Imbecillen skrev:Förresten kan man mäta volt RMS med multimeter men... Mätning gör du helt enkelt på terminalen på elementet eller på slutsteg. Man mäter i AC så poler ska kvitta, men sätt rött på rött så blir det bra...

Jag har en multimeter i jobbet som är mer kapabel än mig själv så att säga :) Jag är inte ute efter att mäta känsligheten per Watt/ 2,83 V på högtalarna utan snarare mäta hur hög spänning de olika högtalarna arbetar med/ drar när ljudet är inställt och vi lirar runt 100-110 dB. Slutstegen till mid- och subbasar (The T.Amp E800 respektive E1500) har förutom Speakon även vanliga skruvterminaler. Är dessa länkade? Kan jag mäta på skruvterminalerna hur mycket mid- och subbasarna drar ur Speakon-kontakterna per kanal?

Tack för svaren, inspirerande att höra hur andra löst sina respektive projekt! Låter smart!

(Gissning:)
Är osäker på om de är länkade internt men det skulle inte förvåna mig om de är det. Vore till och med underligt om de inte vore det, men kanske finns det något skyddsrelä som slår ifrån när man sätter last på både skruv och speakon. Testa tänker jag? Får du ett rimligt utslag på skruvterminalerna så borde de vara länkade och därmed borde du även få ett trovärdigt mätresultat. Mig veterligen ska det ju inte vara någon skillnad på signalnivå på speakon och skruvterminal heller.

Återgå till DIY-forum