Gruppköp av "MuPPS Variant B" - GRUPPKÖP AVSLUTAT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cinder

Gruppköp av "MuPPS Variant B" - GRUPPKÖP AVSLUTAT

Inläggav Cinder » 2016-01-18 09:52

Spoiler:
Visa
Tänkte kolla lite intresse för MuPPS Variant B (som egentligen inte är en riktig MuPPS va...) dvs. modellen som är en klon av Ino Audio a1.
Högtalaren ses på bilden nedan, jag har gjort en ny ritning för den (lägger upp den snarast) som jag tillsammans med Aerob håller på och diskuterar detaljer kring konstruktionen då det är han som kommer att snickra ihop lådorna om intresset finns.

Denna modell lämpar sig väl som surroundhögtalare alternativt att ställa i bokhyllan eller liknande, själv planerar jag att boka 6-8st för det förstnämnda bruket.
Jag kommer att lägga upp min uppdaterade ritning för högtalaren så snart vi kommit överens om konstruktionen, det är inga stora skillnader mot bilden nedan, men jag har gjort lådan med volymen 1,5l ganska exakt, vilket så vitt jag förstår ska vara en rätt optimal volym för Vifa-elementet TG9FD-10-04 som lådan byggs för.

Några saker som vi skulle behöva få klarhet i är t.ex. upphängningen där det nuvarande förslaget är enkel nyckelhålsupphängning med hängbleck enligt nedre bilden, dessa finns på t.ex. Biltema där de kostar 20kr för 10st.
Frågan här är då: Vill alla ha nyckelhålsupphängning, och hur många av de intresserade vill inte ha det? Vi resonerar som så att Aerob kan inte hålla på och göra femtioelva varianter av upphängning, så antingen görs en urfräsning för hängblecket på alla, eller så lämnas det helt ogjort och alla köpare får ordna upphängning själva. Jag röstar själv på att samtliga högtalare utrustas med hängbleck då det är en vettig upphängning och den sticker inte ut ur högtalaren eftersom den blir nedsänkt, därmed har man möjlighet att fixa en annan upphängning själva om man så önskar/behöver.

Lådorna avses levereras putsade i rå MDF, lackering är upp till var och en att ordna själv.

Sista och största frågetecknet är upphämtning alternativt frakt av de färdiga lådorna, detta har inte bestämts hur det löses på bästa sätt än, det spånar nog Aerob på som bara den. Intresserade får gärna komma med förslag kring detta.
Detta är alltså en intressekoll, och visar det sig att det finns tillräckligt intresse för detta gruppköp startar jag upp en skarp beställningstråd när alla frågetecken klarlagts.

Kom med förslag, kommentarer och idéer ifall ni är intresserade så kanske vi inom en inte allt för lång framtid sitter och lyssnar på just dessa högtalare!

Materiallista LCR-filter MuPPS Variant B:
  • Spole 0.25mH
  • Kondensator 18µF
  • Resistor 1.2-3.3Ohm

Uppdatering 2016-09-01:
Idag skickar Aerob iväg de sista lådorna på reservlistan, nu anses det här gruppköpet vara avslutat!
Kul att det blev så många som beställde, hoppas ni får ihop era MuPPSar och kan börja njuta :)

Uppdatering 2016-07-17:
Nu har vi satt punkt för den tyvärr väldigt tråkiga historian med elementgruppköpet, det blir inget av det.
Under eftermiddagen kommer jag att återbetala allas pengar för elementen.
Dock äntligen goda nyheter - lådorna har börjat levereras av Aerob och alla kommer snart att få hem sina beställningar!
Se leveranslistan nedan för uppdateringar, meddela gärna när ni mottagit paket!

LEVERANSLISTA (gröna mottagna, svarta skickade):
Waxxarn
EA_73
danryd
peh61
Padda
mawes
DorreN
Tank
kasper
Raggsockan
stefanw
mn12
Murkas
ofranzen
jooe
Albert
atd
BobHallon
Cinder

Uppdatering 2016-03-05:
Spoiler:
Visa
Nu har lådor levererats till de som inte beställt element!
Listan uppdateras med övriga beställare allt eftersom leveranser sker.

Uppdatering 2016-02-22:
Spoiler:
Visa
Vi inväntar besked på beställning av element, det är brist på dom i hela Europa verkar det som.
Mer information kommer så fort vi själva får veta något!

Uppdatering 2016-02-14:
Spoiler:
Visa
Eftersom Aerob är en osedvanligt flitig snickare ser det ut att bli färdiga lådor innan februaris slut, element ska beställas i veckan:
Bild

Uppdatering 2016-02-14:
Spoiler:
Visa
Tillverkningen fortskrider:
Bild

Uppdatering 2016-02-13:
Spoiler:
Visa
Nu är tillverkningen igång, inte kan man klaga på vad Aerob hinner på en dag, inte :D :
Bild

Uppdatering 2016-02-04:
Beställning av element - Vifa/Tymphany TG9FD-10-04! STÄNGD
Spoiler:
Visa
Nu kamrater är det dags att börja beställa elementen till era nya MuPPS:ar!
Betalning går till på samma sätt som med lådorna, Swish till mig och priset per element är 220kr/st totalt, inkl samfrakt med lådorna hem till dig.

Denna gången blir det lite enklare:
1. Räkna ut totalsumman: 220kr x antal element.
Ex: Tommy vill beställa 14st element: 220kr x 14 = 3080kr

2. Betala summan till mig på Swish - (Nummer borttaget - beställning STÄNGD). Ange ert användarnamn och hur många element ni betalar för.
Ex: Cinder 14st element

3. Skicka mig ett PM att du betalat så att jag kan bekräfta att din betalning kommit fram.

Thats it! Jag har med all sannolikhet redan era addressuppgifter mm. (dessa kommer jag nog att skicka runt sen så att alla får bekräfta att det inte blivit några misstag med siffror och sånt som lätt blir fel)
Vi sätter deadline på betalning av element till söndag 14/2, men betala in snarast så att vi ser att beställningen blir som förväntat 102st element enligt intresselistan.
Beställning av element är bindande och återbetalning sker endast ifall köpet mot all förmodan inte skulle bli av.

BESTÄLLARLISTA ELEMENT:
Cinder 14st BETALT
mn12 4st BETALT
Murkas 4st BETALT
atd 4st BETALT
BobHallon 6st BETALT
Albert 6st BETALT
kasper 8st BETALT
ofranzen 4st BETALT
Tank 8st BETALT
mawes 8st BETALT
Waxxarn 12st BETALT
jooe 4st BETALT
Raggsockan 8st BETALT
DorreN 8st BETALT
Padda 8st BETALT
stefanw 12st BETALT

Totalt: 118st

Uppdatering 2016-02-04:
Reservlista för lådor!

Vi startar en reservlista för högtalarlådor för er som inte hann med i beställningen, det kan hända att det blir material över och vi ser gärna att allt används i slutändan.
Så om någon fortfarande är intresserad men inte kom med i beställargruppen så meddela i tråden eller via PM till mig för att komma med på reservlistan för eventuella överblivna lådor.
Betalning mm. av dessa lådor sker först när Aerob är helt klar med all tillverkning, då vi kan se om och hur många lådor som finns att tillgå. Dessa säljs i ordning efter anmälan till reservlistan.

RESERVLISTA LÅDOR:
Lennart 4st
MagnusÖstberg 10-12st
andershelin 6st
danfra 2st
Raggsockan 4st
mander 4st

Uppdatering 2016-02-03:
Nu är beställning för lådor stängd!

Spoiler:
Visa
Det har varit väldigt stort intresse för MuPPS variant B, och nu måste vi sätta stopp för beställning om vi ska klara av att leverera.
Eftersom intresset har varit långt över vår förväntan kommer leveranser att sträcka sig in i mars, det kommer inte att gå att leverera alla lådor i februari, vi ber om lite tålamod :)
Material är dock beställt, levereras på tisdag nästa vecka, och Aerob kommer därefter att sätta igång med tillverkning snarast.

Uppdatering 2016-02-02:
Spoiler:
Visa
Det börjar komma in prisuppgifter på elementen, slutlig uppgift bör kunna presenteras under veckan.
Vi kommer nog att kunna samfrakta elementen med lådorna ändå, så ni som är intresserade bör ha lite is i magen, prisläget är inte helt fel.

Uppdatering 2016-02-01:
Spoiler:
Visa
Nu har vår officiella deadline den 31/1 gått ut, men om det finns några MuPPS-sugna eftersläntare kvar där ute i stugorna så kan ni fortfarande beställa några dagar framöver!
Instruktionerna är desamma som tidigare, finns en bit längre ner i det här inlägget.
104st beställda lådor fram tills nu, vilken uppslutning! :)

Uppdatering 2016-01-28:
Spoiler:
Visa
Uppdaterat ritningen med bättre mått för hängblecket.

Uppdatering 2016-01-27:
Spoiler:
Visa
Vi byter hängblecksleverantör till Clas Ohlson, jag har jämfört de från Biltema och CO, och Biltemas är av sämre kvalité (stansningen verkar hamna lite här och där...) och är större, med större hål vilket innebär att man måste ha en större skruv och därmed måste fräsa ur djupare på baksidan av lådan. Detta vill vi undvika då vi inte har jättemycket gods att spela med. Clas Ohlson har motsvarande av lite bättre sort, art nr. 11-1352.

Instresselista element:
Spoiler:
Visa
Uppdatering 2016-01-23:
Till högtalarlådor behövs högtalarelement, vi kör en intressekoll på gruppköp för dessa när vi ändå håller på!

INTRESSELISTA ELEMENT (VIFA TG9FD-10-04):
Cinder 14st
mn12 4st
Kultivator 4st
Waxxarn 8st
Murkas 4st
mawes 8st
DorreN 8st
ofranzen 4st
Tank 8st
jooe 4st
Albert 6st
kasper 8st
Raggsockan 8st
stefanw 12st
BobHallon 6st

Totalt: 106st

Beställning lådor:
Spoiler:
Visa
Uppdatering 2016-01-21:
Nu kamrater är det dags att börja beställa och betala era MuPPS Variant B!

Det man får hem när man beställer är alltså färdigbyggda högtalarlådor där det man behöver göra själv för att få en komplett högtalare är:

• Måla eller på annat sätt fixa slutfinish på lådorna
  • Fylla högtalaren med lämpligt dämpmaterial
  • Köpa och montera högtalarelement (TG9FD-10-04 - vi kollar på gruppköp på denna!), valfria anslutningsterminaler samt hängbleck (Biltema art nr 86744 Clas Ohlson art nr. 11-1352)

För att beställa era högtalarlådor gör ni så här:

1. Räkna ut hur mycket era högtalarlådor + frakt kommer att kosta
Priset för en högtalarlåda är 175kr/st och det är fritt att beställa vilket antal man vill.
Frakten för lådorna är 150kr per kolli (1 kolli = max 8 lådor - samma fraktkostnad för 1-8 lådor), beställer man mer än 8 lådor blir det alltså två kollin och därmed dubbla fraktkostnaden,
oavsett om man beställer 9 eller 16 högtalare. Beställer man mer än 16 lådor blir det tre kollin osv.
Detta kan vi tyvärr inte styra mer över eftersom vi inte kan köpa in hur många olika emballage som helst.

Ex: Tommy vill beställa 14st lådor: (14 x 175kr) + (2 x 150) = 2750kr

2. Betala högtalare + frakt
Betalning sker till mig (Cinder - Tommy Alatalo) via Swish till (Nummer borttaget - beställning stängd), betala hela summan (lådor+frakt) på en och samma gång.
Skriv i Swish-meddelandet ert användarnamn här på faktiskt, ert riktiga namn, och hur många högtalare ni betalar för.

Ex: "Cinder, Tommy Alatalo, 14st"
Om detta inte får plats, skriv då användarnamn i alla fall och ett PM med resterande information via forumet.
Har ni inte Swish så ser jag helst att ni skaffar det, eller så får vi ordna med en banköverföring i värsta fall (skicka PM).

OBS: Vi kör 31 januari som en deadline för betalning så att vi ser att det blir 50+ lådor beställda!

3. Skicka mig ett PM att ni betalat, och för hur många lådor. Skriv även er önskade leveransaddress och telefonnummer i PM:et

OBS: Inga betalningar återbetalas. Betalning är bindande beställning.

Aerob kommer att starta upp tillverkningen snarast när betalningarna börjar komma in, och när allt börjar bli klart för jag över allas betalningar till honom.
Sen är det bara att invänta leverans, målet är att alla ska ha sina nya lådor innan slutet av februari!

BESTÄLLARLISTA LÅDOR:
Cinder 14st BETALT
Padda 8st BETALT
mn12 4st BETALT
Murkas 6st BETALT
mawes 8st BETALT
EA_73 4st BETALT
danryd 6st BETALT
peh61 8st BETALT
ofranzen 4st BETALT
DorreN 8st BETALT
Tank 8st BETALT
Waxxarn 8st BETALT
jooe 4st BETALT
Albert 6st BETALT
kasper 8st BETALT
Raggsockan 8st BETALT
stefanw 12st BETALT
atd 4st BETALT
BobHallon 6st BETALT

Totalt: 134st

Uppdatering 2016-01-20:
Spoiler:
Visa
Denna onsdagskväll spenderade undertecknad med att utreda vilket emballage som blir lämpligast för våra framtida högtalare, inte helt lätt kan jag säga!
Jag kom fram till detta resultat efter mycket testande i CAD med olika packning osv:

För upp till 4st högtalare skickas de i 340x240x200mm kartong.
För upp till 8st högtalare skickas de i 380x380x190mm kartong

Frakten kommer att ske med Schenker enligt Aerobs tidigare tanke, och fraktkostnaden kommer då att bli 150kr/kolli.
Notera att om man beställer mer än 8st högtalare innebär det två kollin eller fler beroende på antal!

Mycket fördelaktigt att "provpacka" i CAD:

Bild

Uppdatering 2016-01-19:
Spoiler:
Visa
Jag har pratat med Aerob om detaljer kring gruppköpet och vi kom fram till dessa punkter:
  • Priset per låda blir 175kr/st.
  • Lådorna kommer inte att bestyckas med anslutningsterminaler då det lär finnas många olika önskemål om detta.
  • Lådorna kommer att få en urfräsning för ett hängbleck från Biltema, detta skaffar man och fäster på lådan själv efter lackering eller annan ytfinish är gjord. (De kostar 20kr för 10st.)
  • Betalning kommer att ske till mig (Tommy) via Swish eller i annat fall banköverföring, Swish helt klart att föredra. Mer detaljer om detta kommer snarast.
  • Beställning och betalning kommer att ske löpande fram till 31 januari då vi väntar oss att alla intresserade ska ha betalat - HÅLL DENNA DEADLINE!
  • Lådorna kommer därefter att byggas av Aerob och målet är att samtliga lådor ska vara levererade innan slutet av februari.
  • Beställning och betalning är bindande - pengar kommer inte att betalas tillbaka efter lagd beställning.
Vi letar febrilt efter bästa fraktsätt och kostnadseffektivt emballage, förhoppningen är att hitta en fraktlåda för <4 högtalare och en <8 högtalare, har man beställt fler högtalarlådor är så packas de i lämpliga kombinationer av emballaget.
Frakten bör preliminärt hamna kring 150kr/kolli. Detta kommer att fastställas under de kommande dagarna, sen bör det inte finnas så fasligt många frågetecken kvar!

Spoiler:
Visa
Jag har uppdaterat nedan med aktuell ritning för högtalaren, mindre förändringar kan förekomma innan produktion.

INTRESSELISTA MUPPS VARIANT B:
Cinder 14st
Kultivator 4st
danryd 4-10st
EA_73 4st
mawes 2st
Padda 8st
Nordin 8-16st
Waxxarn 8st
ofranzen 2-4st
mn12 4st
Murkas 6st

Totalt: 64st (räknat på lägsta antal)
Kommentera i tråden eller skicka mig ett PM om ni ändrar er.

Ritning:
Spoiler:
Visa
Bild

Hängbleck:
Spoiler:
Visa
Bild
Senast redigerad av Cinder 2016-09-01 11:53, redigerad totalt 170 gånger.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Re: Intressekoll gruppköp av "MuPPS Variant B" a.k.a. "a1-kl

Inläggav vattuvarg » 2016-01-18 12:14

Intresserad av fyra men måste veta om jag har råd. Vad kostar varje högtalare, gissningsvis? Hängbleck skulle fungera för mig.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-18 12:16

vattuvarg skrev:Intresserad av fyra men måste veta om jag har råd. Vad kostar varje högtalare, gissningsvis? Hängbleck skulle fungera för mig.

En preliminär siffra från Aerob säger ca 200kr per låda. Någonstans därikring bör det hamna.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-18 12:26

Cinder skrev:
vattuvarg skrev:Intresserad av fyra men måste veta om jag har råd. Vad kostar varje högtalare, gissningsvis? Hängbleck skulle fungera för mig.

En preliminär siffra från Aerob säger ca 200kr per låda. Någonstans därikring bör det hamna.

Då har jag råd till fyra stycken. Brabra.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Kultivator

Inläggav Kultivator » 2016-01-18 14:55

Rör det sig om tillsågade MDF-delar eller en ihopsatt låda?

Jag skulle vara intresserad av 4st om det är färdiga lådor!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-18 15:14

Det är ihopsatta och putsade lådor färdiga för målning. Angående prisbilden så sa jag 150-200 till Cinder, och jag hoppas att vi rör oss närmre 150 än 200 men jag måste experimentera lite innan jag kan säga säkert.

Summer Passing

danryd

Inläggav danryd » 2016-01-18 19:07

Jag är också intresserad. 4-10 st

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-01-18 20:47

Hej
Jag är intresserad av fyra st.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

mawes

Inläggav mawes » 2016-01-18 21:03

Vart i landet snickras lådorna? Jag är intresserad av minst 2, förmodligen fler.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-18 21:11

Uppdaterade första inlägget med lista över de intresserade, vi skulle behöva ca 50 beställda lådor för att det ska gå ihop ekonomiskt enligt Aerobs kalkyl, så några till får gärna hoppa på! (Eller så får vi andra lätta mer på lädret hehe ;) )

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-01-18 21:49

Kolla på minhembio.com också vet att någon ställde frågan där för längesen men minns inte vem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 10:31

Vad roligt :)

Det är ett riktigt bra pris för er som undrar, vi fick leta väldigt länge sist för att komma ner i de nivåerna!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 11:13

Oh låter spännande!

Vad tror ni funkar bäst, köra 2st i serie per kanal?

Beroende på frakt mm kan jag vara intresserad av 4-8st.

Mvh Nordin
Aliquando et insanire iucundum est

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 11:18

Nordin skrev:Oh låter spännande!

Vad tror ni funkar bäst, köra 2st i serie per kanal?

Beroende på frakt mm kan jag vara intresserad av 4-8st.

Mvh Nordin

Beror kanske lite på vilka kanaler du syftar på. Jag har själv 6st MuPPS BOSSO i köket med 3st seriekopplade på vänster kanal och 3st på höger - det funkar riktigt bra.
Tänker själv sätta upp 3+3 som surround i vardagsrummet, helst ska man väl serieparallellkoppla dom, så det får nog bli så där, men kanske beställer jag fler bara för att ha till senare om man får större vardagsrum i framtiden.
2st i serie per kanal är nog inga som helst problem att driva i alla fall är kontentan av det jag ville ha sagt ;)

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 11:34

Cinder skrev:
.....

Mvh Nordin

Beror kanske....... ville ha sagt ;)

Tack för snabbt svar.

Tanken är Surround och ev. Surround back, men din erfarenhet är alltså att 3st i serie per kanal fungerar utan problem för en förstärkare. Blev fundersam om impedansen skulle ställa till det.

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 11:41

Nordin skrev:
Cinder skrev:
.....

Mvh Nordin

Tack för snabbt svar.

Tanken är Surround och ev. Surround back, men din erfarenhet är alltså att 3st i serie per kanal fungerar utan problem för en förstärkare. Blev fundersam om impedansen skulle ställa till det.

Mvh Nordin

Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet. Det är väl så att om man serieparallellkopplar så "ser" förstärkaren 4ohms last, elementet är specat till just 4 ohm, sen hur det blir när man bara seriekopplar rakt av kommer jag inte riktigt ihåg. Men det funkar bra på min Marantz-receiver som inte är något effektmonster :D

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 11:55

Efter att ha funderat lite på mina MYCKET ringrostiga elkunskaper så borde det väl bli så här:

3st i seriekoppling =>
Impedans = 4 Ohm + 4 Ohm + 4 Ohm = 12 Ohm

3st i serie parallellkoppling =>
Impedans = 4 Ohm + 1/(1/4 + 1/4) = 6 ohm

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 12:50

Allra bäst blir det med 4 stycken per kanal så ni kan serie-parallellkoppla till 4 ohm. Då kan ni "fuska" och använda ett filter för samtliga också.

Serie-parallellkoppla med 3 element är ingen bra idé. Seriekoppla två är OK.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-19 12:52

Ja att koppla serie/parallellet med ett ojämt antal högtalare är inte att rekommendera. Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 12:52

AndreasArvidsson skrev:Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.
+100
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 13:19

AndreasArvidsson skrev:Ja att koppla serie/parallellet med ett ojämt antal högtalare är inte att rekommendera. Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.

Hmm, jag har inget emot att köpa fler lådor, skrev just upp antalet till 10 för min beställning.. men får se om det får plats på väggen ovanför fönstrena bakom soffan...
Går det att fula ihop det med 3+3 annars? Jag kör som sagt 3+3 seriekopplat i köket och jag har inte märkt av några som helst problem hittills.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-19 13:41

Boka mig på 8.

Vart i landet blir ev upphämtning?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 13:46

Waxxarn skrev:Boka mig på 8.

Vart i landet blir ev upphämtning?

Det blir någonstans vid Aerob skulle jag utgå ifrån, jag har lite dålig koll på vart karln befinner sig däremot :D
Han får komma och upplysa oss om detta ;)

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 13:56

Tack alla för svaren, då har man lärt sig lite mer :D

Då blir det till att fundera kring 2st eller 4st per kanal...

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 14:14

Tveka inte på 4/kanal nu när ni har chansen!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-01-19 14:31

Nordin skrev:Efter att ha funderat lite på mina MYCKET ringrostiga elkunskaper så borde det väl bli så här:

3st i seriekoppling =>
Impedans = 4 Ohm + 4 Ohm + 4 Ohm = 12 Ohm

3st i serie parallellkoppling =>
Impedans = 4 Ohm + 1/(1/4 + 1/4) = 6 ohm

Mvh Nordin

Med 1 st i serie med 2 st parallellt kommer det ensamma elementet i serie få lika mycket effekt som de andra två delar på.
Oj det blev en konstig mening. Det i serie får dubbla effekten mot de andra två.

Förutom att det får större termisk och mekanisk belastning kommer det också att att spela starkare.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-19 15:38

Upphämtning sker i Motala. Jag uppmanar folk att försöka samfrakta i den mån det är möjligt då jag inte orkar med och har inte tid till allt för mycket spring. Jag tittar även på lite fraktalternativ, ber att få återkomma i den frågan. Kan i alla fall konstatera att vi är närma de 50 lådor vilket jag ansåg som minimum för att ta mig an projektet.

Summer Passing

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 15:55

chrisss skrev:
Nordin skrev:Efter att...

Mvh Nordin

Med 1 st i serie.... att spela starkare.

Bra förklaring. Så här i efterhand känns det rätt logiskt.

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-19 16:10

Motala låter ju perfekt, är ju bara ett stenkast ( Vadstena)
Harden The Fuck Up!

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-01-19 16:34

Vilket element ska man sätta i dessa varianter? Och får dom ungefär lika prestanda som "A1" ?
/Lennart

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 16:39

Lennart skrev:Vilket element ska man sätta i dessa varianter? Och får dom ungefär lika prestanda som "A1" ?
/Lennart

Det ska vara ett vifa tg9fd-10-04 som i vanliga MuPPS. Med tanke på att dessa högtalare endast kostar en bråkdel av vad Ino a1 gör så bör du inte förvänta dig samma prestanda.
Däremot ska de vara mycket prisvärda alternativ, själv har jag ett par piP som jag ska komplettera med dessa som surround, då ekonomin inte riktigt tillåter riktiga a1:or i nuläget.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-19 16:57

Jag har aldrig jämfört dessa högtalare sida vid sida, men jag känner mig väldigt säker på att a1 är en bättre högtalare och dessutom mindre rent fysiskt för de som tycker att det är viktigt.

Dessa blir dock väldigt mycket billigare och mycket prestanda för pengarna för den som inte behöver det allra värsta. Jag har själv redan 8st surrounder med samma typ element annars så hade jag hoppat på gruppköpet.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-19 18:25

Tänkte prova lite surround med dem, även jag med piP. ...eller så får döttrarna var sitt par datorhögtalare.

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 19:23

Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-01-19 19:29

Nordin skrev:Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin

-8? Betyder det att du har åtta du vill göra dig av med? :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-19 19:35

Nattlorden skrev:
Nordin skrev:Uppdaterar med att jag är intresserad av 8st - 16st.

Mvh Nordin

-8? Betyder det att du har åtta du vill göra dig av med? :mrgreen:

*mutter*mummel*mutter*

Ja, ja. Kanske ska vara 8-16st :P

Mvh Nordin

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-01-19 19:38

Jag är intresserad av 2 eller 4 st.

/Ola

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-01-19 19:58

Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-19 20:17

ofranzen skrev:Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Inget som jag kommer på på rak arm i alla fall, finns säkert något dock. Vill man ha en sådan lösning så är det något man får dribbla med själv.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-19 20:32

ofranzen skrev:Finns det något hängbleck som fungerar åt två håll så man skulle kunna beställa dem förberedda för att hängas som på bilden men också liggandes på sidan?

Som Aerob sa är det något du måste fixa med själv i så fall, jag ser spontant rätt mycket problematik med att hänga variant B liggande med ett hängbleck då den hamnar i obalans då. Skulle tippa att du behöver två hängbleck, men samtidigt måste du komma ihåg att det monteras en anslutningspanel på högtalarens baksida.

danryd

Inläggav danryd » 2016-01-19 20:45

Avhämtning i Motala? Frakt till Stockholm?

Och sen finns ju frågan kring tidsaspekt också, vad är det för tidsplan?

danryd

Inläggav danryd » 2016-01-19 20:48

Lennart skrev:Vilket element ska man sätta i dessa varianter? Och får dom ungefär lika prestanda som "A1" ?
/Lennart

Slog mig just, alternativa element? Ino-elementet från a1 går väl att beställa från honom? Dayton har ju några full range med? Nån som testat några alternativ?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-19 20:49

danryd skrev:Avhämtning i Motala? Frakt till Stockholm?

Och sen finns ju frågan kring tidsaspekt också, vad är det för tidsplan?

Ja, båda delarna!

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-19 21:30

danryd skrev:
/Lennart

Slog mig just, alternativa element? Ino-elementet från a1 går väl att beställa från honom? Dayton har ju några full range med? Nån som testat några alternativ?
Lådan är anpassad för det specifika elementet, absolut för stor för Ino-elementet. Övriga orkar jag inte kolla - det är ett bra element med väl framtaget filter för justering.

Men starta en egen tråd med diskussioner om elementval - det är mitt tips. Då blir det lättare för dem att hålla koll på gruppköpstråden om lådor :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 11:38

Gruppköp på Vifa elementen oxå?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 11:43

Waxxarn skrev:Gruppköp på Vifa elementen oxå?

Kan eventuellt ordnas, problemet är väl mest hur de ska delas ut till alla intresserade, jag bor i Luleå som inte direkt är centralt för er andra.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 11:48

Det förstås... Går väl att skicka dom till mig så kommer dom till samma region som lådorna.
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 12:10

Waxxarn skrev:Det förstås... Går väl att skicka dom till mig så kommer dom till samma region som lådorna.

Jo fast då är fråga hur många som gynnas av att dom kommer till dig ifall man ändå måste betala ytterligare frakt för att få hem dom till sig själv.
Inte helt lätt det där.. man måste ju köpa rätt många element för att storköpsrabatten inte ska ätas upp av frakt mellan forummedlemmar.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-20 12:30

Tänkte ju förvisso på att frakta dom med lådorna, då blir ju inte frakten så dyr
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-20 12:32

Waxxarn skrev:Tänkte ju förvisso på att frakta dom med lådorna, då blir ju inte frakten så dyr

Det var ju inte helt dumt tänkt.. Vi får ta och kolla på det, skulle ju kunna funka så länge man inte överskrider viktgränser så att det blir dyrare frakt.

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-20 12:56

Gruppköp av även elementet vore snitsigt. ...nu saknas bara gruppköp av en lämplig liten förstärkare...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 13:13

AndreasArvidsson skrev:Ja att koppla serie/parallellet med ett ojämt antal högtalare är inte att rekommendera. Det finns även klara spridnings och kapacitetsfördelar med 8st surrounder.

Det där får du gärna berätta mera om.

Varför skulle det vara sämre att seriekoppla 3 stycke än att seriekoppla 2 eller 4?

Självklart blir kapaciteten högre med 8 än med 6 högtalare, men skillnaden är inte större än mellan just 8 och 6, så jag förstår inte påpekandet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-20 13:17

Jag tror att det är någon kombination av serie- och parallellkoppling som åsyftas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 13:30

Det har du nog rätt i, men jag skulle i så fall rekommendera att man kopplar 3 i serie. Det fungerar bra när de är så lågohmiga. Och effekttålighetsmässigt kan det även vara ett visst skydd för elementen att vart och ett då bara kan tillgogogöra sig 1/9 av förstärkarens effekt. Jag tror elementet klara 10 W, och många hemmabioförstärkare är på runt 100 W.

Cinder skrev:
Nordin skrev:
Cinder skrev:

Tack för snabbt svar.

Mvh Nordin

Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet.

Varifrån kommer den uppgiften?

En känslighet på eller strax under 84 dB (1 meter, 1 watt) skulle inte jag kalla "väldigt lättdrivet", verkningsgraden är snarare klart låg. Så jag skulle nog säga att det är rätt så tungdrivet. Men allt är ju relativt. Små element har ofta rätt så låg verkningsgrad, och att det är på 4 ohm och alltså lastar förstärkaren hårt, gör att man trots allt får ut en anständig känslighet, eftersom 2,83 volt betyder två watt in i elementet får man ut runt 87 dB.

Cinder skrev:Det är väl så att om man serieparallellkopplar så "ser" förstärkaren 4ohms last, elementet är specat till just 4 ohm, sen hur det blir när man bara seriekopplar rakt av kommer jag inte riktigt ihåg. Men det funkar bra på min Marantz-receiver som inte är något effektmonster :D

När man seriekopplar två element så sjunker nivån från respektive med 6 dB. Beroende på hur långt ifrån varandra de är i rummet så kommer en del av det dock att fås tillbaka.

För surroundhögtalare (som sitter en bit ifrån varandra) så gäller som regel att de bortsett ifrån i basområdet, summerar med 3 dB. Så jämför man en högtalare med två seriekopplade, så ger de senare 3 dB lägre nivå ut i rummet.

Seriekopplar man tre så blir nivån ut i rummet knappt 5 dB lägre (från var och en sjunker nivån med cirka 9 dB).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-01-20 13:57

IngOehman skrev:

Det där får du gärna berätta mera om.

Varför skulle det vara sämre att seriekoppla 3 stycke än att seriekoppla 2 eller 4?

Självklart blir kapaciteten högre med 8 än med 6 högtalare, men skillnaden är inte större än mellan just 8 och 6, så jag förstår inte påpekandet.

Vh, iö

Tror att Andreas tänker det som chriss skrev på förra sidan :)

chrisss skrev:Med 1 st i serie med 2 st parallellt kommer det ensamma elementet i serie få lika mycket effekt som de andra två delar på.
Oj det blev en konstig mening. Det i serie får dubbla effekten mot de andra två.

Förutom att det får större termisk och mekanisk belastning kommer det också att att spela starkare.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-20 14:11

Exakt. Diskussionen var att koppla 1st i serie med 2stycken redan parallellkopplade. Det var dock lite dåligt formulerat av mig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 15:56

Ja, att koppla så är sällan en bra ide då det betyder att det enstaka elementet får 6 dB starkare (4 gånger mera effekt) än de två parallellkopplade.

Men som sagt - med ett element som bara klarar 10 W och som skall kopplas till en förstärkare på typ100 W är ren seriekoppling av tre element ingen dum ide.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2016-01-20 22:03

Jag är intresserad av 4 lådor - gärna med frakt till Stockholm om det går (annars får det bli en sväng till Motala).
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-01-20 22:50

Den som hämtar upp sina grejer i Motala är välkommen hem till mig på en kopp kaffe om så önskas och tid finnes. :)

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-01-21 14:55

Nu är jag sugen på att beställa ett par bara för att få en chans att besöka bakerman... vilka dilemman :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-21 14:59

Doofus skrev:Nu är jag sugen på att beställa ett par bara för att få en chans att besöka bakerman... vilka dilemman :)

Vadå dilemma? Det är bara att beställa ;)

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2016-01-21 22:58

Jag har 5.1 system i vardagsrummet idag, hur många högtalare blir bäst då till bakkanalerna?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-21 23:01

t0mas skrev:Jag har 5.1 system i vardagsrummet idag, hur många högtalare blir bäst då till bakkanalerna?

Beror väl dels på hur rummet ser ut och hur mycket plats du har, eller så låter i alla fall det generella svaret.
Allmänt är det bättre att ha fler högtalare så att ljudet sprids ut mer och inte bara kommer från en ensam högtalare då det mer upplevs som en "punktkälla".

Jag har själv börjat komma fram till att jag kommer att köra 4 + 4 i bakkanalerna... om det får plats - vilket jag tror att det gör :)
Annars kanske svaret också kan vara "så många som du har råd med" :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-21 23:23

Beror som sagt lite på, men mellan tummen och pekfingret: minst 3 per kanal men gärna 4 säger jag.

MattiasBGD

Re: Gruppköp av "MuPPS Variant B" - Beställ och betala

Inläggav MattiasBGD » 2016-01-22 22:25

Hur många i gruppköpet vill köpa element och spara frakt ihop med lådorna? jag behöver isf ett definitivt antal för att begära offert.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-23 00:13

MattiasBGD skrev:Hur många i gruppköpet vill köpa element och spara frakt ihop med lådorna? jag behöver isf ett definitivt antal för att begära offert.

Skriv upp mig på den listan i alla fall, 14 element.
Senast redigerad av Cinder 2016-01-23 00:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2016-01-23 00:22

Jag tar gärna 4 element också.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Kultivator

Inläggav Kultivator » 2016-01-23 00:44

Även jag köper gärna 4 lådor och 4 element i ett paket!

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-01-23 10:05

8 element
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-23 10:53

IngOehman skrev:Det har du nog rätt i, men jag skulle i så fall rekommendera att man kopplar 3 i serie. Det fungerar bra när de är så lågohmiga. Och effekttålighetsmässigt kan det även vara ett visst skydd för elementen att vart och ett då bara kan tillgogogöra sig 1/9 av förstärkarens effekt. Jag tror elementet klara 10 W, och många hemmabioförstärkare är på runt 100 W.

Cinder skrev:
Jag är dålig på det där med att räkna på högtalare i allmänhet, men Vifa TG9-elementet som sitter i MuPPS ska väl vara väldigt lättdrivet.

Varifrån kommer den uppgiften?

En känslighet på eller strax under 84 dB (1 meter, 1 watt) skulle inte jag kalla "väldigt lättdrivet", verkningsgraden är snarare klart låg. Så jag skulle nog säga att det är rätt så tungdrivet. Men allt är ju relativt. Små element har ofta rätt så låg verkningsgrad, och att det är på 4 ohm och alltså lastar förstärkaren hårt, gör att man trots allt får ut en anständig känslighet, eftersom 2,83 volt betyder två watt in i elementet får man ut runt 87 dB.

Vh, iö

Jag har ingen uppgift på det alls, det vara bara något jag hade fått för mig. Du har helt rätt Ingvar, jag har som sagt inte stenkoll på dessa saker! :)

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-01-23 12:37

Fantastiskt initiativ!

Jag beställer 6 lådor och är intresserad av 4 element (har 2 sedan innan).
Swishar och löser allt enligt Cinders klara instruktion under dagen för lådorna.

//M

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2016-01-23 14:32

Tyvärr har bilen bjudit på oväntade (och för min ekonomi tämligen grova) utgifter så jag måste avstå surroundexperiment denna gång. Måste helt enkelt prioritera de randiga kabinett jag beställt åt mina piPs.

Min beställning är alltså (tyvärr) 0 lådor och 0 element. :(

Användarvisningsbild
dilon

Inläggav dilon » 2016-01-23 18:13

Är det någon deadline satt för beställning av lådorna?
< ? >

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-23 18:15

dilon skrev:Är det någon deadline satt för beställning av lådorna?

Ja, senast 31 januari som det ser ut nu.

mawes

Inläggav mawes » 2016-01-23 21:34

Uppdaterar min beställning till 8 lådor+frakt, det skall vara swishat och klart.
Sätter mig på intresselista för 8 element också.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-01-23 21:36

Ska det vara filter till denna uppsättning?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-23 23:56

LCR rekommenderas.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-24 01:39

Jag körde enbart seriekonding i mina gamla surroundburkar, enligt maestros recept: viewtopic.php?p=301865#p301865

Summer Passing

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2016-01-24 16:45

Har vi någon gissning på element priset?
I Stockholm kan jag köpa dem för 275 över disk.
- Bosse
Senast redigerad av BAMBAM 2016-01-24 16:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-24 16:47

BAMBAM skrev:Harv någon gissning på element priset?
- Bosse

Om vi beställer ca 60 element från Loudspeaker Freaks så får vi ett styckpris på ungefär 23€, eller strax under 230kr/st med frakt till Sverige inräknat.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-01-24 21:03

Cinder skrev:
BAMBAM skrev:Harv någon gissning på element priset?
- Bosse

Om vi beställer ca 60 element från Loudspeaker Freaks så får vi ett styckpris på ungefär 23€, eller strax under 230kr/st med frakt till Sverige inräknat.

275kr på hifikit. 10% rabatt om man uppger att man är LTS-medlem. Det skadar inte att fråga Hifikit om dom kan matcha Loudspeaker Freaks bud på 230kr/element!

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-01-24 22:50

Hur ser lådorna ut? Har sex element liggandes, kanske skulle göra slag i saken och köpa lådor..... Kan ni lägga ut bild eller PM;a till mig?

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-24 22:52

andershelin skrev:Hur ser lådorna ut? Har sex element liggandes, kanske skulle göra slag i saken och köpa lådor..... Kan ni lägga ut bild eller PM;a till mig?

/Anders

Ritning finns i första inlägget.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-01-24 23:01

AndreasArvidsson skrev:
andershelin skrev:Hur ser lådorna ut? Har sex element liggandes, kanske skulle göra slag i saken och köpa lådor..... Kan ni lägga ut bild eller PM;a till mig?

/Anders

Ritning finns i första inlägget.

Ah, såg inte dem,tack
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

soren

Inläggav soren » 2016-01-25 01:35

Tror ni dessa skulle funka som ATMOS högtalare i taket, tillsammans med pi60, bs60, i14 och 6st a2?
Inga stora element direkt? Hur är off axis spridningen på dem?

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-01-25 17:09

soren skrev:Tror ni dessa skulle funka som ATMOS högtalare i taket, tillsammans med pi60, bs60, i14 och 6st a2?

Har också samma funderingar då jag har nästan samma uppsättning fast i32 och Y-4 + 6 a2 och håller på att bygga ut till Atmos och dessa burkar skulle passa storleksmässigt annars är ju a1 alternativet som gäller.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-25 23:35

peh61 skrev:
soren skrev:Tror ni dessa skulle funka som ATMOS högtalare i taket, tillsammans med pi60, bs60, i14 och 6st a2?

Har också samma funderingar då jag har nästan samma uppsättning fast i32 och Y-4 + 6 a2 och håller på att bygga ut till Atmos och dessa burkar skulle passa storleksmässigt annars är ju a1 alternativet som gäller.

Jag skulle väl tippa att MuPPS Variant B skulle funka, där är kanske största abret den vinklade baffeln.
Det beror nog på lite hur kräsen man är?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-26 01:09

Aerob skrev:Jag körde enbart seriekonding i mina gamla surroundburkar, enligt maestros recept: viewtopic.php?p=301865#p301865

Den där kondingen är utöver LCR och visar effekten av näraväggplaceringen i nedre registret.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-01-26 07:57

Vilket material behövs för lcr till dessa?

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-01-26 10:00

EA_73 skrev:Vilket material behövs för lcr till dessa?

Vad ÄR LCR?

Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-26 10:02

andershelin skrev:
EA_73 skrev:Vilket material behövs för lcr till dessa?

Vad ÄR LCR?

Anders

L = Spole
C = Kondensator
R = Resistor/motstånd

https://en.wikipedia.org/wiki/RLC_circuit

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-26 11:37

Någon kan kanske lägga en länk till LTS dokumentation över MUPPS?

//från telefonen hos kund.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-26 11:48

MagnusÖstberg skrev:Någon kan kanske lägga en länk till LTS dokumentation över MUPPS?

//från telefonen hos kund.

http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/ ... _Mupps.pdf

Det är väl dessa dokument som åsyftas?

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-01-26 15:46

som jag tolkat det något enkelt delningsfilter, men jag kan fattat helt fel :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-26 16:14

Inte delningsfilter men ett filter för korrektion av frekvensgången.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-01-26 21:47

Har sex element ligger som jag funderar på att köpa lådor till, men återkommer när jag bestämt mig.....har ingenstans att sätta upp dem som jag har det nu....blir väl sex element plus sex lådor som blir liggandes istället... :|

/Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-01-27 21:09

Jag är intresserad av 4 st element.

Nordin

Inläggav Nordin » 2016-01-28 21:35

Lite ändrade planer för min del så jag drar tillbaka min intresseanmälan.

Har kommit över ett par piP som jag istället ska komplettera med D1 och A1.

Vänliga hälsningar
Nordin

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-28 21:38

Nordin skrev:Lite ändrade planer för min del så jag drar tillbaka min intresseanmälan.

Har kommit över ett par piP som jag istället ska komplettera med D1 och A1.

Vänliga hälsningar
Nordin

Trist! Du får banne mig vara med nästa gång ;)

Om det förresten är någon som har bra koll på hur man bygger filter till MuPPS så får ni jättegärna slänga upp en komponentlista.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-29 01:24

Det står i länken till LTS beskrivning.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-29 08:30

MagnusÖstberg skrev:Det står i länken till LTS beskrivning.

Ah, perfekt, jag ska ta och uppdatera trådstarten med detta senare. Tack.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-29 10:45

Är det här rätt komponenter för filtret? Finns ju många olika typer av kondensatorer osv.

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... 08-mm-trad
http://www.hifikit.se/tillbehor/cross-cap
http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... stand-10-w

Hittade ingen 660µF kondensator, någon som vet vart det finns?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-29 11:28

Parallellkopplade 330 blir nog både enklare att få tag i,och billigare.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-29 11:33

Electrokit har ett gäng, men hur många volt behöver den tåla?
http://www.electrokit.com/productsearch ... dle=search

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-01-30 14:05

Har en fundering på uppfästningen av dessa högtalare, jag har tänkt sätta dom i taket och funderar på hur ni andra gör.
En tanke är att sätta en lång träskruv genom hela låda men det kanske förstör den eller vad tror ni?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 14:30

Det går alldeles utmärkt, lägg lite silikon i borrhålet du förberett med och använd skruv med flat skalle.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-30 14:34

peh61 skrev:Har en fundering på uppfästningen av dessa högtalare, jag har tänkt sätta dom i taket och funderar på hur ni andra gör.
En tanke är att sätta en lång träskruv genom hela låda men det kanske förstör den eller vad tror ni?

Jag tror säkert att du kan sätta en träskruv genom lådans bakvägg inifrån, är du extra noga så kan du täta i hålet med silikon eller nåt.

Alternativt beroende på ditt tak så kan man säkert hänga upp högtalarna med Clas Ohlsons dubbelhäftande tejp, det sitter helt sinnessjukt bra om man har ett par bitar och högtalaren väger bara kring ett kilo färdigställd.
Har själv satt upp en hörnhylla i badrummet där alla tvålar och schampo ligger med just den tejpen, och den sitter som fastmurad, nästan så jag tror att väggen följer med när man ska få loss det sen.
En väldigt stor fördel med tejpen är också att den är som en gummiremsa, vilket gör att den är väldligt lätt att lossa när man får bort grejerna som hängts upp först, man rullar bara upp den med tummen från ytan så är det klart - inga limrester eller annat skit.

Bara mitt tips i allmänhet då..

Se länken här: http://www.clasohlson.com/se/Monterings ... er/31-1633
Den där tejpen borde ha fått någon form av pris eller nåt enligt mig.. helt fenomenal produkt!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 14:39

Skulle aldrig montera upp med dubbelhäftande tejp.

Alternativet skulle vara nyckelhålsfäste av någon typ, men skruv är helt adekvat.

http://www.snyggtljud.se/image/cache/da ... 00x300.jpg
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-01-30 14:41

MagnusÖstberg skrev:Skulle aldrig montera upp med dubbelhäftande tejp.

Alternativet skulle vara nyckelhålsfäste av någon typ, men skruv är helt adekvat.

Det skulle jag också sagt innan jag använde tejpen jag just nämnde. Skulle montera det mesta med den så länge som underlaget inte är tapet eller liknande som blir förstört.
Men skruv är absolut inte fel, och funkar ju i de allra flesta lägen också.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-01-30 17:44

MagnusÖstberg skrev:Skulle aldrig montera upp med dubbelhäftande tejp.

Alla lådor kommer med en urfräsning för detta beslag:

Bild

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 18:12

Tumme upp!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2016-01-31 13:05

Går det att få tag på orginal Mupps någonstans eller är det snickra som gäller?
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-01-31 22:03

Grattis till alla som beställt. Tror dessa kommer bli riktigt fina.
Är sugen själv, då jag har sex element som ligger sedan några år tillbaka men kan inte se att jag skulle kunna använda sex lådor i min uppsättning med tanke på möblering och annat.....känns onödigt att köpa lådor som troligen blir liggandes bredvid de sex elementen, oanvända....
Får se vad framtiden ger....kan ju bli ett nytt gruppköp och att jag då kommit på ett sätt att använda mig av fler högtalare....

Lycka till allihop.

PS De sex elementen är ej till salu så detta var inget försök att få dem sålda DS
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-02-01 16:15

Något nytt om gruppköp av element? Det blir ju egentligen bara intressant om de kan samfraktas med lådorna. Eller blir så vansinnigt billiga att det lönar sig att gruppköpa inkl frakt istället för enkelheten med över disk.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-01 17:23

ofranzen skrev:Något nytt om gruppköp av element? Det blir ju egentligen bara intressant om de kan samfraktas med lådorna. Eller blir så vansinnigt billiga att det lönar sig att gruppköpa inkl frakt istället för enkelheten med över disk.

Det kommer nog inte att bli samfrakt av elementen med lådorna. Däremot är det ändå fördelaktigt med ett gruppköp lite beroende på vilket pris vi får. Säg att priset hamnar på 230kr/st som hos LoudspeakerFreaks så är det 45kr billigare per styck jämför med hifikit, ska man då ha 8 element innebär det 8 x 45 = 360kr billigare, minus frakten hem till sig då.

Vi bör få veta pris under veckan.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-02-01 18:11

Cinder skrev:
ofranzen skrev:Något nytt om gruppköp av element? Det blir ju egentligen bara intressant om de kan samfraktas med lådorna. Eller blir så vansinnigt billiga att det lönar sig att gruppköpa inkl frakt istället för enkelheten med över disk.

Det kommer nog inte att bli samfrakt av elementen med lådorna. Däremot är det ändå fördelaktigt med ett gruppköp lite beroende på vilket pris vi får. Säg att priset hamnar på 230kr/st som hos LoudspeakerFreaks så är det 45kr billigare per styck jämför med hifikit, ska man då ha 8 element innebär det 8 x 45 = 360kr billigare, minus frakten hem till sig då.

Vi bör få veta pris under veckan.

Cool.

Bara som referens så kostar de $19 från PartsExpress om man beställer 4+, och då har de säkert lite marginal kvar. Tror att vi borde kunna sänka priset rätt så saftigt från 230 spänn med tanke på antalet. Om inte så tror jag att jag inhandlar det själv från Hifi-kit ifall det skulle bli några garantiärenden eller liknande.

http://www.parts-express.com/tymphany-t ... --264-1064

//Markus

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-01 19:15

Murkas skrev:
Cinder skrev:Cool.

Bara som referens så kostar de $19 från PartsExpress om man beställer 4+, och då har de säkert lite marginal kvar. Tror att vi borde kunna sänka priset rätt så saftigt från 230 spänn med tanke på antalet. Om inte så tror jag att jag inhandlar det själv från Hifi-kit ifall det skulle bli några garantiärenden eller liknande.

http://www.parts-express.com/tymphany-t ... --264-1064

//Markus

Tror inte att det är så billigt från USA när man tagit med frakt + tull + moms i kalkylen.
Jag har inte koll på marginaler på dessa element, men alla som säljer hävdar som vanligt att de är små.

Tror inte att garantiärende ska vara något problem, kvitto finns ju för köpet och en order på 100+ element borde de ha koll på.
Om alla intresserade går med och beställer element innebär det att de som beställer fler sparar mer, men även de som inte ska ha så många får det lite billigare än att ta det själv.
Däremot slår det mot alla om det blir att alla beställer själv, och ju fler element man beställer, desto dyrare blir det, kollektivt sparar vi ju ändå en slant om man jämför 275 * 100 = 27500 kontra 230 * 100 = 23 000.
Ännu mer om vi får ett bättre pris givetvis.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-02-02 17:17

Fick hem ett par högtalarelement till dessa lådor i går men har inte observerat att dom är vita i konen så min fråga är om man törs måla dom svarta med någon färg då jag är rädd att dom lyser i biorummet?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-02 19:27

Jag hade ett par element som var målade, med spritpenna om jag minns rätt. Hörde ingen skillnad mot omålade. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-02 23:31

Jag har uppdaterat trådstarten lite igen, och till skillnad från tidigare uttalande så kommer vi nog att kunna samfrakta element och lådor.

Ang. färgning av element var det något jag också funderat på, ska man ha en färg så skulle jag tippa på spritpenna eller ännu bättre narvsvärta (läderfärg), det brukar sitta mycket bra.
Dock vågar jag inte uttala mig om påverkan på elementen av att man färgar dom..

Användarvisningsbild
Cinder

Re: Gruppköp av "MuPPS Variant B" - ELEMENTBESTÄLLNING ÖPPEN

Inläggav Cinder » 2016-02-04 21:55

Nu är alla välkomna att beställa och betala sina element! :)

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2016-02-06 00:06

Går det att beställa fler än det antal man anmälde intresse för?
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-06 00:17

jooe skrev:Går det att beställa fler än det antal man anmälde intresse för?

I ditt fall bör det gå bra eftersom du beställt 4 lådor, det finns plats i kartongen.
Hur många talar vi om?

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2016-02-06 09:13

6st element istf 4!
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-06 10:51

jooe skrev:6st element istf 4!

Det ska inte vara några problem, bara att beställa.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2016-02-11 08:01

Tjena.

Snabbt inlägg såhär på morgonen, jag är intresserad av 2 st element och eventuellt två lådor. Har missat tråden och måste kolla igenom innan den innan jag bokar lådor också. Men två element är jag säker på om det fortfarande går att boka.
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-11 12:40

McFlippaFlaster skrev:Tjena.

Snabbt inlägg såhär på morgonen, jag är intresserad av 2 st element och eventuellt två lådor. Har missat tråden och måste kolla igenom innan den innan jag bokar lådor också. Men två element är jag säker på om det fortfarande går att boka.

Du kan anmäla dig till reservlistan för lådor, 2 element borde gå att lösa, men måste höra med Aerob om detta först.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2016-02-11 22:24

Ok. Jag hade nog för bråttom. Jag har 6st liggandes och tänkte komplettera med 2st till, men jag inser att det rent geografiskt hamnar fel så jag passar denna gång. Tack ändå och hoppas ni blir nöjda!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-11 22:50

McFlippaFlaster skrev:Ok. Jag hade nog för bråttom. Jag har 6st liggandes och tänkte komplettera med 2st till, men jag inser att det rent geografiskt hamnar fel så jag passar denna gång. Tack ändå och hoppas ni blir nöjda!

Jag hänger nog inte riktigt med, vi fixar ju frakt åt alla?

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Gruppköp av "MuPPS Variant B" - ELEMENTBESTÄLLNING STÄNG

Inläggav Aerob » 2016-02-16 19:27

Tänkte bara informera om att det preliminärt kommer det att finnas 14 lådor över om någon missade tåget. Anmäl i så fall intresse i tråden, först till kvarn gäller!

I övrigt kommer jag så fort kartongerna kommer fram att packa och skicka till de som beställt enbart lådor, övriga får dessvärre vänta tills elementen anländer.

Summer Passing

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-02-16 19:49

Jag tar gärna 4 st lådor, kan hämtas i Motala om så önskas. Och blir det över 4 st element så tar jag dessa också!
/Lennart Jönsson i Askersund

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-16 23:53

Du står nu överst på reservlistan Lennart! Du får ha lite is i magen tills jag är färdig med alla förbeställda lådor bara!

Summer Passing

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-02-16 23:56

Sjukt imponerande tempo Aerob! Kul att se! :)

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-17 21:19

Nu när lådorna verkar färdiga...går det att få ett fotografi på en så att man kan se hur de blev?
PM:a om ni inte vill lägga ut här....

Kan vara så att jag önskar köpa sex lådor om de ser bra ut och om det finns kvar......

/Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-17 21:49

Det finns en bild i första inlägget, men det är bara en gruppbild så att säg, och innan lådorna är putsade. Kan knäppa en bild i morgon.

Edit: Som det ser ut så finns det preliminärt 14 extra lådor, 4 av dom är tingade av Lennart. Först till kvarn gäller.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-17 22:41

Vad kostade lådorna?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-18 00:20

MagnusÖstberg skrev:Vad kostade lådorna?

175kr/st

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-18 00:36

Jag kan ta resten. Kan lösa upphämtning i Motala. Hade gärna tagit 12 :)

Men hittar inget swishnummer...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-18 08:42

MagnusÖstberg skrev:Jag kan ta resten. Kan lösa upphämtning i Motala. Hade gärna tagit 12 :)

Du tar platsen under Lennart på reservlistan, vi avvaktar betalning av överskottslådorna tills jag är hundra på att det faktiskt blir 14 extra lådor.

Summer Passing

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-18 10:48

Jag kan ta sex lådor, om det blir några över....

/Anders
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-18 16:40

Aerob skrev:
MagnusÖstberg skrev:Jag kan ta resten. Kan lösa upphämtning i Motala. Hade gärna tagit 12 :)

Du tar platsen under Lennart på reservlistan, vi avvaktar betalning av överskottslådorna tills jag är hundra på att det faktiskt blir 14 extra lådor.
Topp!
Jag saknar dig.

danfra

Inläggav danfra » 2016-02-18 22:56

Önskar två lådor. Bor av en händelse i Motala också....

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-19 14:06

danfra skrev:Önskar två lådor. Bor av en händelse i Motala också....

Du är uppskriven på reservlistan.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-19 19:21

Jag räknade lite snabbt på överblivet material och jag TROR jag kan få ut tolv lådor till. Är detta något reservlistan är intresserad av? Har ingen lust att lägga massa extratid bara för att bli sittande med dessa lådor i slutändan...

Det finns ju 14 lådor sedan tidigare så i så fall finns det förhoppningsvis totalt 26 lådor att tillgå för reservlistan.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-19 19:33

Jag vill ju som sagt helst ha 12 lådor (fanns 10 kvar när jag ställde mig på listan)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-19 22:41

Och jag vill ha sex!!! Lådor, menar jag i det här fallet...
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Raggsockan

Inläggav Raggsockan » 2016-02-20 00:18

Kan ta 4st lådor till om det finns..

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-21 11:58

Jag bygger upp överblivet material så får vi se hur många lådor det blir i slutändan, betalning av lådor får vänta tills efter ordinarie gruppköp är packat och klart.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-27 10:48

Hur går det?

Vill inte missa när du vill ha betalt...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-27 10:55

MagnusÖstberg skrev:Hur går det?

Vi väntar på bekräftelse för elementbeställningen, du sitter lugnt i båten - kan skicka dig ett PM när det blir dags att betala.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-27 12:08

Cinder skrev:

Vi väntar på bekräftelse för elementbeställningen, du sitter lugnt i båten - kan skicka dig ett PM när det blir dags att betala.

Gärna till mig med.... :D
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-02-27 14:21

andershelin skrev:
Cinder skrev:

Gärna till mig med.... :D

Vi går i ordning på reservlistan med PM när det blir aktuellt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-27 19:34

:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-27 22:06

Ja det har inte hänt så mycket alls med extralådorna, håller fortfarande på att slutputsar ordinarie lådor, något som visade sig vara det mest tidskrävande momentet hittills.. De tre som beställt lådor utan element kan i alla fall räkna med att dom dyker upp nu i veckan som kommer, lådorna är packade och klara och jag ska försöka hinna inom schenker-ombudet på måndag.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-27 23:38

Jag har inte bråttom, jag vill bara inte missa att ge dig pengar.

"Får" ju inte göra något med ljud innan jag satt upp mina golvsocklar hemma :)
Jag saknar dig.

danryd

Inläggav danryd » 2016-02-27 23:45

Aerob skrev:

Ja det har inte hänt så mycket alls med extralådorna, håller fortfarande på att slutputsar ordinarie lådor, något som visade sig vara det mest tidskrävande momentet hittills.. De tre som beställt lådor utan element kan i alla fall räkna med att dom dyker upp nu i veckan som kommer, lådorna är packade och klara och jag ska försöka hinna inom schenker-ombudet på måndag.

Tjoho!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-02-28 20:46

Putsningen fortsätter så sakteligen, nu står det i alla fall 76st lådor färdiga för avfärd hemma i garaget. Har även påbörjat lådorna till reservlistan och det ser ut att bli som gissat 12 stycken extra lådor utöver de 14 som redan finns.

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-28 20:57

*hoppas* för då får du ihop 12 till mig :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-02-28 22:12

Och sex till mig!!! Jippiieee
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-02 18:09

Så, då var ytterligare 8 lådor utlevererade, utöver dom 18 som gick iväg med schenker i måndags!

Summer Passing

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-02 19:30

Å riktigt jädra fina är dom!!!
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 13:19

Ser att två paket har blivit uthämtade. Skulle vilja ha lite feedback på om allt var helt och fint?

Summer Passing

danryd

Inläggav danryd » 2016-03-05 15:17

Jag ska hämta inom en timme typ. Återkommer.

Har dock högsta förtroende för hantverket :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 15:41

Jag tänker mest på hur dom överlevt frakten, men förhoppningsvis blir du nöjd över hantverket också!

Summer Passing

danryd

Inläggav danryd » 2016-03-05 16:00

Seriöst emballerade, överlevt frakten intakt.

Rätt antal också, bara en sån sak :)

Bra jobbat, tackar

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-05 16:24

Hej
De är mycket fint gjorda. Riktigt proffsjobb. Mangen tack!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-05 17:42

Låter fint kamrater, hoppas det njuts MuPPS-ljud snart :)

danryd

Inläggav danryd » 2016-03-05 17:46

Cinder skrev:Låter fint kamrater, hoppas det njuts MuPPS-ljud snart :)

Funderar på Dayton rs100. Då blir det inte mycket likheter med originalet

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-03-05 19:25

Är också mycket nöjd med lådorna har monterat element i två st för utvärdering om dom passar ihop med ino A2 som Atmos takhögtalare och hitils gör dom inte bort sig möjligt att lcr filter behövs ska köpa hem komponenter och prova.
Tack för ett bra gruppköp.
//P-E

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-05 19:32

Nyfiken fråga. Vad har du haft för verktyg/maskiner vid tillverkningen med tanke på att resultatet blev fenomenalt?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 19:55

Justersåg och bordsfräs. Urtag för element och beslag körde jag i NC.

Summer Passing

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-05 19:59

Åhh, nice med nc antar jag. Bordsfräs hade varit riktigt kul att ha. Kanske kan montera min handöverfräs i något hembygge.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 23:15

Ja, nc'n blev en liten bonus som inte var planerad. Nu har jag ganska goda möjligheter att göra såna saker manuellt också men visst är det lite tidsbesparande när man bara behöver byta bit i maskin var trettionde sekund!

De flesta handöverfräsar brukar gå att montera i bord, finns massvis med inspiration att hitta på nätet.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-06 00:58

Sen ber vi användaren "atd" att kontakta kundtjänst (Cinder) omgående, du har inte uppgivit någon adress!

Summer Passing

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-03-14 20:15

Hej Cinder!

Har du någon uppdatering sen sist? Hur många element saknas?
Har vi någon plan på hur länge vi vill/kan vänta till leverans? Verkar vara 80-100 dagar leverans om vi ska vänta på att de ska börja producera igen...

Någon som fått sina lådor som kan dela med sig av en färdig kreation? :)

//M

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-14 20:47

Murkas skrev:Hej Cinder!

Har du någon uppdatering sen sist? Hur många element saknas?
Har vi någon plan på hur länge vi vill/kan vänta till leverans? Verkar vara 80-100 dagar leverans om vi ska vänta på att de ska börja producera igen...

Någon som fått sina lådor som kan dela med sig av en färdig kreation? :)

//M

Hej,

Vi väntar på att Mattias leverantör letar fram element så mycket det bara går, det saknas ca 70 element från beställningen.
Det är tyvärr inget vi kan göra åt saken eftersom ingen verkar ha element :/

Det finns dessvärre ingen Plan B just nu, det går inte att köpa element någon annanstans heller, så vi sitter i samma sits allihopa.
Så fort vi hör något från leverantör så kommer det att uppdateras i tråden, vi väntar lika ivrigt som ni andra köpare! :)

// Tommy

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-03-15 18:28

Tack för uppdateringen!

Hoppas inte lådorna står för mycket i vägen :)

//M

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-15 21:07

Lådorna står hemma i säkert förvar! Ska bara ta och göra färdigt dom där 12 sista också...

Summer Passing

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-16 13:39

Finns det inga andra alternativ? typ Dayton audio PS95-8
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-16 13:49

Waxxarn skrev:Finns det inga andra alternativ? typ Dayton audio PS95-8

Dayton PS95-8 kostar nästan dubbelt så mycket (kollade som snabbast, kanske finns lite billigare), är specat för 70mm baffelhål där vi har gjort 78mm för Vifa-elementet, och sen är lådan konstruerad med Vifan i åtanke.
Så tyvärr ser jag inte det elementet som ett alternativ, och tvivlar på att det finns några andra som skulle råka kvala in på exakt samma specifikation som vi har.

Vi får nog helt enkelt finna oss i att det blev riktigt oturlig timing med vår beställning av element, men de kommer levereras så fort vi får tag i dom.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-16 14:54

http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12396

76.8 monteringshål

http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... -sheet.pdf

220 ink frakt vid beställning av 14 st ( tog ett exempel antal)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-16 14:56

Waxxarn skrev:http://loudspeakerfreaks.com/Product.asp?Product_ID=12396

76.8 monteringshål

http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... -sheet.pdf

Hm, ja då är det någon som skrivit fel där jag läste.
Dayton själva då, "Baffle Cutout Diameter: 69.8mm"
http://www.daytonaudio.com/index.php/ps ... 8-ohm.html

Daytonen är nästan 10mm djupare in i lådan, börjar bli gränsfall om det finns såna marginaler.
Sen är det kort och gott så att vi har lovat att beställa Vifa-elementet, vilket vi gjort, och den beställningen kommer vi inte att ändra på, då jag utgår från att de flesta vill ha Vifa-elementet i slutändan, jag själv inkluderad.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-16 15:36

Givetvis! Tänkte mest om dom inte får fram fler
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-16 15:51

Waxxarn skrev:Givetvis! Tänkte mest om dom inte får fram fler

Det handlar nog inte om "om", utan om "när" :) 8)

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-16 15:52

Ja dåså :)
Harden The Fuck Up!

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-03-22 21:51

Tja!

Nu indikerar Loudspeakerfreaks att deras leverantör har 75st element i lager. Vi kanske kan dela upp beställningen? Bra pris där nu också.
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... ct_ID=7779

MVH
Markus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-22 22:30

Murkas skrev:Tja!

Nu indikerar Loudspeakerfreaks att deras leverantör har 75st element i lager. Vi kanske kan dela upp beställningen? Bra pris där nu också.

MVH
Markus

ta en funderare om ni skall beställa där för det är gamla EuropeAudio som har ganska skamfilat rykte om sig när det gäller lager hållning och leverans.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-03-23 22:57

boom skrev:
Murkas skrev:Tja!

MVH
Markus

ta en funderare om ni skall beställa där för det är gamla EuropeAudio som har ganska skamfilat rykte om sig när det gäller lager hållning och leverans.

OK, de har fortfarande problem?
Jag har beställt 2 gånger historiskt och aldrig varit med om några konstigheter, men jag har dock läst om andra som haft problem...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-25 00:37

Hur går det för dig Aerob?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-25 01:35

MagnusÖstberg skrev:Hur går det för dig Aerob?

Jag svarade på ett pm till en annan intressent på detta härom dagen, kanske bättre att göra det publikt... Jag har helt enkelt haft fullt upp med mitt "riktiga" jobb senaste tiden, så varken tid eller ork har funnits att göra klart dom sista lådorna. Jag gör en kraftansträngning när jag är hemkommen efter påskhelgen!

Summer Passing

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-25 14:25

Ingen fara, livet är viktigare :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-03-26 00:38

Om någon får 4 st lådor över så är jag intresserad av att köpa dom eller om det blir lådor över i sluttillverkningen.

Skicka järna ett pm

//P-E

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-04-01 19:55

Tja Cinder!

Något nytt på elementfronten? :)

//Markus

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-04-04 09:34

Murkas skrev:Tja Cinder!

Något nytt på elementfronten? :)

//Markus

Inte mycket nytt, kring v.19 verkar vara veckan då tillverkaren kan leverera element, mer än så kan jag inte säga.
Lagrena står tomma och vi kan inget annat än vänta.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-04-05 18:24

Ja det är ju beklagligt att elementbeställningen drar ut på tiden men tyvärr står det ju utanför vår makt dessvärre. Jag vet inte om det är någon tröst men alla lådor (förutom extralådorna Magnus! :D) är ju i alla fall klara och ligger och samlar damm i mitt garage!

Summer Passing

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-04-05 21:34

Aerob skrev:Ja det är ju beklagligt att elementbeställningen drar ut på tiden men tyvärr står det ju utanför vår makt dessvärre. Jag vet inte om det är någon tröst men alla lådor (förutom extralådorna Magnus! :D) är ju i alla fall klara och ligger och samlar damm i mitt garage!

Ehhhh Magnus? Jag då?..... 8O
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-04-06 21:39

Aerob skrev:Ja det är ju beklagligt att elementbeställningen drar ut på tiden men tyvärr står det ju utanför vår makt dessvärre. Jag vet inte om det är någon tröst men alla lådor (förutom extralådorna Magnus! :D) är ju i alla fall klara och ligger och samlar damm i mitt garage!

:D

Jag jobbar på i lägenheten i godan ro...
Jag saknar dig.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-04-21 16:13

Har vi några bilder på färdiga kreationer från de som fått sina lådor? :)

//Markus

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-05-08 00:23

Funderade lite på det där med filter och seriekopplad kondensator till variant B.
Har en uppsättning med LCR-filter för MuPPS BoSSO, tänkte använda dom i brist på annat, men går det att koppla ihop allt om man serieparallellt kör 4st element per kanal (surround L/R)?

Alltså kan jag koppla:
Förstärkare (+) -> 660uF kondensator -> LCR Filter -> 2st element serieparallellt -> 2st element serieparallellt -> Förstärkare (-)
Eller blir det fel? Elementen är serieparallellkopplade parvis alltså, besvärligt att illustrera.

Var får man idag bäst tag på 660uF kondensator till vettigt pris?

Ang. elementbeställningen så hoppas jag på besked under kommande två veckorna, hoppas att vår långa väntan är över snart!

danryd

Inläggav danryd » 2016-05-08 07:46

Tror jag gjorde rätt som tog dayton rs100 istället. Snart klar med mina 6, verkar bli riktigt bra. (Byggtråd kommer)

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-05-19 20:52

Bra bit in i v. 20 nu. Några nyheter? Har sett att svensk butik har dem som lagerförda igen t.ex.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-05-23 21:32

ofranzen skrev:Bra bit in i v. 20 nu. Några nyheter? Har sett att svensk butik har dem som lagerförda igen t.ex.

Försöker få besked kring detta, återkommer.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-05-25 22:05

Cinder skrev:
ofranzen skrev:Bra bit in i v. 20 nu. Några nyheter? Har sett att svensk butik har dem som lagerförda igen t.ex.

Tja!

Har du fått något ytterligare besked?
Snart börjar vi kanske närma oss tidpunkten då vi istället köper elementen var för sig?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-05-25 22:30

Murkas skrev:
Cinder skrev:

Tja!

Snart börjar vi kanske närma oss tidpunkten då vi istället köper elementen var för sig?

Nej, besked väntas i dagarna, och jag håller med om att detta köp ska nå sitt slut snarast.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-06-02 17:49

Nå?
Harden The Fuck Up!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-02 18:31

Cinder skrev:
Murkas skrev:
Cinder skrev:

Tja!

Nej, besked väntas i dagarna, och jag håller med om att detta köp ska nå sitt slut snarast.

det går att få tag i element bara man letar men varför beställer ni 4ohm när det går att få tag i 8 ohm,

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-06-02 18:45

Waxxarn skrev:Nå?

Jag har inte fått någon ytterligare information än, så fort jag vet mer så kommer jag att skriva här.
Förfrågan ligger hos leverantör om vårt leveransdatum.

Förstår att flera har sett att HiFi-Kit har haft inne elementet, dock inte i närheten av det antal som vi efterfrågar.

Jag uppdaterar här så fort jag vet mer, en lösning kommer snarast möjligt, men just nu hänger det
på tillverkare och leverantörer att meddela när vi får vår leverans.

Ber om ursäkt för den knapphändiga informationen, jag ligger på och försöker få besked, mer än så finns tyvärr inte att berätta just nu.

boom skrev:det går att få tag i element bara man letar men varför beställer ni 4ohm när det går att få tag i 8 ohm,

Jag tror inte att du har tagit hänsyn till att vi ska ha en rätt ansenlig mängd element som gör att det inte går att få tag på i en handvändning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-02 19:18

Cinder skrev:
Waxxarn skrev:Nå?

Jag har inte fått någon ytterligare information än, så fort jag vet mer så kommer jag att skriva här.
Förfrågan ligger hos leverantör om vårt leveransdatum.

Förstår att flera har sett att HiFi-Kit har haft inne elementet, dock inte i närheten av det antal som vi efterfrågar.

Jag uppdaterar här så fort jag vet mer, en lösning kommer snarast möjligt, men just nu hänger det
på tillverkare och leverantörer att meddela när vi får vår leverans.

Ber om ursäkt för den knapphändiga informationen, jag ligger på och försöker få besked, mer än så finns tyvärr inte att berätta just nu.

boom skrev:det går att få tag i element bara man letar men varför beställer ni 4ohm när det går att få tag i 8 ohm,

Jag tror inte att du har tagit hänsyn till att vi ska ha en rätt ansenlig mängd element som gör att det inte går att få tag på i en handvändning.

118st om jag inte läste fel på sidan 1 men varför inte titta på Vifa TC9FD18-08 som ser lite bättre ut på pappret och är billigare.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-06-02 19:53

Borde inte 8ohm bli bättre om man ska serie/ parallell koppla dom som surrounder?
Harden The Fuck Up!

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-06-02 21:28

Vem är det vi beställt av? Är det en privatperson?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-06-02 22:21

Murkas skrev:Vem är det vi beställt av? Är det en privatperson?

Vi har beställt via MattiasBGD (V&L Audio) och deras leverantör.
Det är nu skickat ytterligare ett mail med frågan om status på våra element.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-03 05:36

Waxxarn skrev:Borde inte 8ohm bli bättre om man ska serie/ parallell koppla dom som surrounder?

Helt rätt mycket bättre :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-05 03:52

boom skrev:... men varför inte titta på Vifa TC9FD18-08 som ser lite bättre ut på pappret och är billigare.
På vilket sätt då?
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-05 11:28

MagnusÖstberg skrev:
boom skrev:... men varför inte titta på Vifa TC9FD18-08 som ser lite bättre ut på pappret och är billigare.
På vilket sätt då?

bättre T/S värden + 8 ohm i mot 4 ohm.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-06-05 20:12

Cinder skrev:

Har vi pröjsat dem i förskott?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-06-06 09:14

Murkas skrev:
Cinder skrev:Har vi pröjsat dem i förskott?

Nej.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-06-07 16:24

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
På vilket sätt då?

På vilket vis är dom bättre?
Jag saknar dig.

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-06-07 16:44

Cinder skrev:

Det är beklagligt att fabriken inte levererar enligt preliminära leveranstiden tyvärr står det utanför min makt jag hoppas på konkret leveransdatum så snart som möjligt.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-06-29 21:46

MattiasBGD skrev:
Cinder skrev:

Det är beklagligt att fabriken inte levererar enligt preliminära leveranstiden tyvärr står det utanför min makt jag hoppas på konkret leveransdatum så snart som möjligt.

3 veckor till. Inget nytt?

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-06-29 22:32

Jag drog iväg ett mail till, jag kommer inte hålla på någon info det kommer rapportering så fort jag vet något.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-06-30 17:42

MattiasBGD skrev:Jag drog iväg ett mail till, jag kommer inte hålla på någon info det kommer rapportering så fort jag vet något.

Perfekt! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-06 23:53

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:
På vilket sätt då?

Jag tror Naqref tittade på det där när det begav sig och gjorde ett medvetet val. Känslighet och uppmätta T/S parametrar var, om jag inte minns fel, det som fällde avgörandet. Det var ju på gång en variant med starkare motor, men det rann ut i sanden.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-08 11:07

Du tänker nog på Lillstig?

Det var synd att det inte blev något med det, den var tänkt med ett Scan-Speak element.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-07-08 12:28

MagnusÖstberg skrev:Du tänker nog på Lillstig?

Det var synd att det inte blev något med det, den var tänkt med ett Scan-Speak element.

Nej, jag tänkte på den här:

viewtopic.php?f=3&t=23113

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-08 12:46

Ok, missade att det funderades på ett motorstarkare element till MUPPS.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-07-08 14:18

SB har ett nytt 4" som enligt mina lekmannaögon ser helt ok ut. Kanske inte som ersättning rakt av men ändå..

SB12PFC25-4

http://loudspeakerfreaks.com/document.a ... C25-04.pdf

Användarvisningsbild
jooe

Inläggav jooe » 2016-07-11 10:00

Är det inte dags att makulera beställningen av elementen? För mig personligen har gränsen för vad som är acceptabel väntetid uppnåtts för länge sedan, att inget datum för leverans kan ges är inte ok.
Mvh Joakim

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-07-11 17:00

Håller helt med föregående inlägg. Det är rätt många månader nu och jag vill ha mina högtalare. Är det svårt med leveranser så blir det bäst om alla beställer själva så blir det utspritt på flera säljare istället för att en enskild ska skaka fram hundra eller vad det rör sig om. Så får man gå miste om de tiorna styck det rör sig om i rabatt.

Jag vill ha pengarna för elementen återbetalda och lådorna skickade helt enkelt.

/Ola

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-07-12 07:28

Jag håller med båda ovanstående. När vi ej kan få ett besked på reviderad leveranstid på 9 veckor, då börjar det kännas lönlöst...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-07-12 14:46

Den acceptabla väntetiden har passerats med råge, det är det ingen som förnekar.
Jag har nu bett om besked för en sista gång, om det inte kommer något under veckan så kommer jag att börja betala tillbaka pengar.

Tyvärr är det ju dock så att det sannolikt inte kommer att gå fortare för de flesta att få sina element, då t.ex. Hifikit inte heller får hem element i några större partier, vilket innebär att vi kommer att få sitta och vänta länge även där.
Problemet ligger hos huvudleverantören/tillverkaren som tydligen är helt hopplös att ha att göra med.

Användarvisningsbild
Cinder

Re: Gruppköp av "MuPPS Variant B" - LÅDOR LEVERERAS

Inläggav Cinder » 2016-07-17 11:42

Nu händer det äntligen något positivt igen kring gruppköpet, Aerob skickar lådor!
Har uppdaterat trådstarten igen, så kika där.
Jag kommer att återbetala allas pengar för elementen senare i eftermiddag.

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-07-17 12:50

Är "reservlådorna" också på gång?

/Lennart

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-17 14:06

Lennart skrev:Är "reservlådorna" också på gång?

/Lennart

Reservlådorna blir klara under dagen, är i verkstaden och jobbar med dom i detta nu! Uppdaterar framåt kvällen med hur många reservlådor som finns tillgängliga.

Summer Passing

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2016-07-17 14:11

Det är väldigt beklagligt och står utom min makt så jag får be om ursäkt för att min leverantör inte kunde lämna konkreta besked eller leverans som först utlovat.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-07-17 18:04

Nu ska alla ha fått retur på sina elementbeställningar, är det något som blivit fel så skicka mig PM.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-07-17 18:48

Tack Cinder!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-17 19:25

Tyvärr hann jag inte med så mycket packning idag, bubbelplasten tog slut och jag hann inte inom och köpa ny. Jag bör hinna med att få ut resten av lådorna under morgondagen.

Så till reservlådorna då, om mina beräkningar stämmer, vilket de borde göra så finns det totalt 24st extra lådor att tillgå.

Reservlistan ser ut som följande:

Lennart 4st
MagnusÖstberg 10-12st
andershelin 6st
danfra 2st
Raggsockan 4st

Kan alla som är med på reservlistan bekräfta att dom fortfarande är intresserade? Har semester och planerar att åka iväg så snart alla lådor är packade så är man snabb får man sina lådor skickade i början på veckan eller så får man vänta tills jag är hemma från semestern. Fick ett PM av Lennart idag så han vet jag vill ha sina 4 lådor.

Summer Passing

danfra

Inläggav danfra » 2016-07-18 00:46

Jag vill fortfarande ha reservlådorna.
Du behöver inte packa in eller skicka åt mig då vi bor i samma stad :wink:
Vi löser en tid via PM.

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-07-18 08:02

Om det blir 4 st lådor över så är jag intresserad av dom eller om någon annan har över.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-18 08:35

Jag tar gärna lådorna jag sagt.

Jag hämtar gärna på plats, är på Västkusten nu
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-18 10:34

OK, då inväntar vi bara besked från andershelin också.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-18 15:38

Då var alla lådor ivägskickade, undantaget Cinder som ska ha ett par specialare också.

Summer Passing

Användarvisningsbild
ofranzen

Inläggav ofranzen » 2016-07-18 17:22

Tack för återbetealningen . Jag var precis och köpte ett par element på Hifi-Kit så det kändes skönt att äntligen börja få ihop grejerna.

Jag köpte också komponenter till filtret men det blev 15uF istf. 18uF. Kommer det göra någon märkbar skillnad så jag ska fixa exakt värde?

Har någon skiss på veroboard för filtret?

/Ola

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-18 19:35

Nu är även Cinders kartonger packade och klara för leverans, och därmed är allt utom reservlistan avklarat för detta gruppköp.

Summer Passing

mander

Inläggav mander » 2016-07-20 15:17

Jag är intresserad av 4 lådor.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-20 15:46

mander skrev:Jag är intresserad av 4 lådor.

Fler lådor än vad som finns kvar är redan reserverade så det är liten chans att det blir några över till dig. Men vi sätter dig på kölistan just in case!

Summer Passing

mander

Inläggav mander » 2016-07-20 15:51

Aerob skrev:
mander skrev:Jag är intresserad av 4 lådor.

Fler lådor än vad som finns kvar är redan reserverade så det är liten chans att det blir några över till dig. Men vi sätter dig på kölistan just in case!

Ok.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-07-22 13:01

Nu har jag hämtat ut mina lådor :)
Eftersom jag var den sista att få leverans av ordinarie beställare (ej reserv) så borde den stora majoriteten av er andra också ha mottagit paket vid det här laget.

Kan inte säga annat än att det är fruktansvärt bra hantverk i dessa lådor, hade inte kunnat göra det bättre själv! ;)
Två tummar upp för Aerob!

Bild

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-22 15:10

Härligt att höra Cinder! Hoppas att alla andra som beställt lådor också känner sig nöjda, dom allra flesta bör väl ha mottagit sina lådor vid det här laget?

Summer Passing

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-07-22 18:44

Aerob skrev:Härligt att höra Cinder! Hoppas att alla andra som beställt lådor också känner sig nöjda, dom allra flesta bör väl ha mottagit sina lådor vid det här laget?

Jag gick precis in på faktiskt för att skriva samma sak som Cinder precis skrivit. Maken till snyggt jobbat, inklusive leverans, emballage osv. Helproffsigt.

Tack för att jag fick vara med på detta gruppköp! :-)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-07-22 19:03

DorreN skrev:
Aerob skrev:Härligt att höra Cinder! Hoppas att alla andra som beställt lådor också känner sig nöjda, dom allra flesta bör väl ha mottagit sina lådor vid det här laget?

Jag gick precis in på faktiskt för att skriva samma sak som Cinder precis skrivit. Maken till snyggt jobbat, inklusive leverans, emballage osv. Helproffsigt.

Det är bara att du lägger upp nån bild när du börjar få ihop de små :)

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2016-07-22 22:09

Cinder skrev:
DorreN skrev:

Det är bara att du lägger upp nån bild när du börjar få ihop de små :)

Med ännu en dötter född och en byggsats med profundus X-4 ej färdigställd på 3 år så kan nog den bilden dröja. :-)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-24 19:48

Vad jag kan se är det fortfarande fem personer som inte hämtat ut sina paket. En SMS-avi ska vara utskickad till samtliga så om någon saknar en sådan så hör av er via PM så kan jag skicka trackingnumret till er. Nu är det förvisso semestertider så det kan ju ha en naturlig förklaring också, men det hade i alla fall varit skönt att alla i ordinarie gruppköpet fick hämtat ut sina paket och bekräftat att lådorna var hela och fina innan jag gör mig av med extralådorna.

Summer Passing

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-07-25 14:00

Var precis och hämtade mina lådor. De ser kanonfina ut!!
Tusen tack Cinder och Aerob för detta!

Hämtade i samma veva också mina element från Loudspeakerfreaks. 4st för 880 inkl. frakt och de levererades på 4 dagar. Verkar finnas fyra kvar på lager där.

Användarvisningsbild
ATD

Inläggav ATD » 2016-07-27 09:42

Hämtat lådorna: Fantasktiskt fint arbete. Tusen tack Cinder och Aerob för det fina engagemang som ni har visat.
/Anders

Användarvisningsbild
ATD

Inläggav ATD » 2016-07-27 16:01

Jag la nog beslag på de sista exen från Loudspeakerfreaks. Tack för tipset Murkas.

Lite pinsamt: jag tror att jag har sett någonstans var man kan köpa nyckelhålsbeslagen som passar. Kan dock inte hitta uppgiften nu.
Någon som kan tipsa?
/Anders

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-07-27 16:12

Clas Ohlson, 11-1352 hängbleck för infällning.

Summer Passing

Användarvisningsbild
ATD

Inläggav ATD » 2016-07-27 17:12

Tackar Aerob
/A

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2016-07-31 21:39

Ledsen för sen feedback, jag har hämtat ut mina lådor och dom ser ut att vara perfekta.

Bra jobbat och tack för initiativet.

/Simon

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-08-03 15:40

Till Joee:

Om ditt paket inte hämtas före 2016-08-04 kommer det att returneras med tillkommande fraktkostnad för mig. Saknar du trackingnumret så kolla det PM jag skickade till dig för ett par dagar sedan men som du fortfarande inte läst...

Andershelin behöver också hojta till inom en snar framtid om han vill ha de sex lådor han anmält intresse för, annars så går dom till näste man på turlistan. Även han har ett oläst PM sedan någon vecka tillbaka.

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-03 16:37

andershelin har inte var inloggad sedan 12 juli så kanske kan dröja innan du får svar av honom. jooe var iaf inne igår.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-08-04 17:05

Dåså, samtliga lådor från ordinarie gruppköp är nu uthämtade och så vitt jag vet har alla lådor kommit fram hela och fina. Jag börjar nu så sakteligen beta av reservlistan, MÖ har säkrat sina lådor, PM är skickat till danfra och Lennart om upphämtning. Andershelin har inte läst sitt PM och inte heller bekräftat sina sex lådor. Jag ger han lite tid på sig att dyka upp men har jag inte hört något inom godtycklig tid så frigörs hans sex lådor och då står Raggsockan näst på tur, efter det peh61 och därefter mander.

Summer Passing

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-04 20:31

Skulle det hända att det blir två över till slut önskar även jag ställa mig i kö. Verkar vara en trevlig liten högtalare som skulle passa mig bra.

Murkas

Inläggav Murkas » 2016-08-06 22:30

Fick äntligen tid att börja och 2 av 6 är nu helt klara. Resten återstår bara montering.

Provlyssnade lite, och det lät väldigt fint! :)

Bild

Förresten, kanske lite OT, men ändå. De kommer att fungera som surround-satelliter och har en hel del (typ kanske 50-100m) gammal kabel som husets tidigare ägare använde till sitt system. Han hade ett gäng Ino A2 som satelliter och hade dragit enkardelig kabel med väldigt liten area (antagligen mindre än 0,5mm2). Tror ni en sådan ledare funkar på typ 10-15m kabel? Jag känner mig väldigt tveksam, men tänkte testa innan jag börjar dra kabeln i alla fall för att höra efter om man kan höra någon skillnad...

Användarvisningsbild
peh61

Inläggav peh61 » 2016-08-06 22:47

Vill bara meddela att om någon får lådor över eller om någon hoppar av då är jad intresserad av minst 4 st.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-08-07 00:04

Jag antecknar det peh61! Sannolikheten att det blir några lådor över från restlagret är dock inte stor med tanke på intresset.

Summer Passing

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-08-07 10:13

Murkas skrev: De kommer att fungera som surround-satelliter och har en hel del (typ kanske 50-100m) gammal kabel som husets tidigare ägare använde till sitt system. Han hade ett gäng Ino A2 som satelliter och hade dragit enkardelig kabel med väldigt liten area (antagligen mindre än 0,5mm2). Tror ni en sådan ledare funkar på typ 10-15m kabel? Jag känner mig väldigt tveksam, men tänkte testa innan jag börjar dra kabeln i alla fall för att höra efter om man kan höra någon skillnad...

Inos surrounder har ca 3 gånger högre impedans än Mupps och är gjorda för att kunna köras "daisy-chained", dvs. när man drar EN kabel per kanal som sedan går från högtalare till högtalare om man kör flera högtalare på samma kanal. Du kan ju alltid prova men vid kontrollerade test borde du får en viss hörbar påverkan av tonkurvan med 15 m EKUA eftersom serieresistansen hamnar på ca 1,5 ohm. Om det sedan spelar någon roll i praktisk användning, vet jag inte.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Lennart

Inläggav Lennart » 2016-08-07 15:25

Fråga, Vifa elementet finns i både 4 och 8 ohm. Är det kritiskt vilket man väljer och har glömt hur delningsfilterkomponenterna är designade?
/Lennart

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-08-07 17:28

Lennart skrev:Fråga, Vifa elementet finns i både 4 och 8 ohm. Är det kritiskt vilket man väljer och har glömt hur delningsfilterkomponenterna är designade?
/Lennart

Högtalaren är designad efter 4ohm-elementet och filtret lika så. Hur kritiskt det är får dock var och en avgöra själv.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2016-08-23 23:16

Finns det fortfarande intresse för dessa lådor? Jag kunde tänkt mig fyra stycken själv men anmälde mig för sent...

Kollade Aerob och vi måste upp i minst 50 st för att han ska köra en batch till.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-24 08:35

Stef skrev:Finns det fortfarande intresse för dessa lådor? Jag kunde tänkt mig fyra stycken själv men anmälde mig för sent...

Kollade Aerob och vi måste upp i minst 50 st för att han ska köra en batch till.

Jag missade också gruppköpet och kan tänka mig att köpa 4 st om det blir en vända till.

En snabbtitt på trådens senaste inlägg vittnar om att det i alla fall borde vara 3-4 st till som står/stod i kö för reservlådor. Redan där är vi halvvägs mer eller mindre.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-08-24 14:55

Jag kan tänka mig 4-6 lådor om det blir aktuellt igen :)

dakk

Inläggav dakk » 2016-08-25 03:15

Jag var också försent ute. Är intresserad av 2 st lådor.

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2016-08-26 12:54

Jag kan förresten tänka mig sex. Så ca 18 så långt.

Kom igen folkens. MuPPS kan man väl inte få för många av :?: :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-08-26 15:46

OK, då har Andershelin fått mer än nog tid och hans sex lådor frigörs härmed. Raggsockan står näst på tur med fyra lådor på önskelistan, de resterande två lådorna kniper jag helt sonika för eget bruk. Så om Raggsockan fortfarande är intresserad kan hen hojta till, annars går vi vidare på listan med peh61 som näste man.

Summer Passing

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-26 20:42

Aerob skrev:annars går vi vidare på listan med peh61 som näste man.

Nu vill jag inte vara sådan, men jag anmälde intresse i tråden nästan två dagar före peh61. Se inlägg från 2016-08-04 kl 20:31.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-08-26 21:11

peh61 skrev:av peh61 » 2016-07-18, 8:02
Om det blir 4 st lådor över så är jag intresserad av dom eller om någon annan har över.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-26 21:19

Ah, jag ber om ursäkt. Dialogen från 2016-08-06 förvirrade mig. Beklagar.

peh61 skrev:Vill bara meddela att om någon får lådor över eller om någon hoppar av då är jad intresserad av minst 4 st.

Aerob skrev:Jag antecknar det peh61! Sannolikheten att det blir några lådor över från restlagret är dock inte stor med tanke på intresset.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-27 00:14

Vid/om ytterligare en ny vända så kan jag tänka mig 4st . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Raggsockan

Inläggav Raggsockan » 2016-08-28 13:44

Aerob skrev:OK, då har Andershelin fått mer än nog tid och hans sex lådor frigörs härmed. Raggsockan står näst på tur med fyra lådor på önskelistan, de resterande två lådorna kniper jag helt sonika för eget bruk. Så om Raggsockan fortfarande är intresserad kan hen hojta till, annars går vi vidare på listan med peh61 som näste man.

Tyvärr så står jag över.. Var visst förbi Lahäll och hämta lite prylar.. :D
Men jag får tacka så grymt mycket för detta gruppköp!

Mvh, Jon

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-08-28 14:26

Ok, då rullar bollen över till peh61!

Summer Passing

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-31 08:01

Aerob skrev:Ok, då rullar bollen över till peh61!

Attans, jag föll på mållinjen :)

Laila, Stef, dakk, Jodah... kan vi få ihop 32 lådor till tro? Känns som det kan bli svårt så här nära inpå avslutat gruppköp. Personligen har jag inga problem med att betala ett något högre pris för att få tillverkat en mindre serie, men oavsett gäller det ju att hitta någon som kan tänka sig att bygga.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-08-31 12:11

Jag kan tänka mig att bygga 32 lådor med försänkning för element för 250:-/st.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-31 13:38

DanNorman skrev:Jag kan tänka mig att bygga 32 lådor med försänkning för element för 250:-/st.

Vi är uppe i 18, och saknar med andra ord 32 till Aerobs minimum på 50 lådor. 250 kr/st funkar för mig. Hur många behöver vi få ihop för att det ska bli aktuellt?

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2016-08-31 13:57

DanNorman skrev:Jag kan tänka mig att bygga 32 lådor med försänkning för element för 250:-/st.

Försänkning för elementet hade vart nice!

Har heller inget problem med att priset eventuellt skulle gå upp lite. Men då går jag tillbaka till fyra lådor.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-08-31 17:41

Stef skrev:Men då går jag tillbaka till fyra lådor.

Ja, jag har egentligen inget behov för mer än två, så jag får nog också gå tillbaka till det. Och då är vi nere på 14...

Användarvisningsbild
DanNorman

Re: Gruppköp av "MuPPS Variant B" - GRUPPKÖP AVSLUTAT

Inläggav DanNorman » 2016-09-02 12:15

Vi säger 32 st minimum.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-09-02 14:36

Stef skrev:

Försänkning för elementet hade vart nice!

Har heller inget problem med att priset eventuellt skulle gå upp lite. Men då går jag tillbaka till fyra lådor.

Försänka elementet 3mm i en 8mm baffel låter sådär i mina ögon, då tycker jag man bör gå upp till 12mm baffel.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-09-02 14:39

Ska för övrigt kika om det finns någon skiva undangömd på jobbet,i så fall kan jag bygga ett mindre antal än 50. Annars gör fraktkostnaden att priset måste gå upp för att det ska bli försvarbart att bygga.

Summer Passing

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-09-02 15:09

Aerob skrev:Ska för övrigt kika om det finns någon skiva undangömd på jobbet,i så fall kan jag bygga ett mindre antal än 50. Annars gör fraktkostnaden att priset måste gå upp för att det ska bli försvarbart att bygga.

Kanon, Aerob. För min del är det högst sekundärt vem som bygger, men du verkar onekligen ha kläm på processen sedan tidigare. Keep us posted. Mitt intresse kvarstår, som synes.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-09-02 15:44

Jag kommer att köra en liten runda till! Blir nog ett femtiotal när jag ändå bygger, så det som inte blir uppbokat nu direkt lägger jag på lagerhyllan för eventuella framtida intressenter. Återkommer med mer info efter helgen, kanske bättre att ta det i en ny tråd?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2016-09-02 15:55

För min del är det ingen panik, det är nog bra att låta förfrågan mogna lite så folk hinner komma med.
Jag gillar ju o snickra själv iofs, men för dom här pengarna så är det ju liksom ingen mening.

pjocke

Inläggav pjocke » 2016-09-02 19:46

Aerob skrev:Jag kommer att köra en liten runda till! Blir nog ett femtiotal när jag ändå bygger, så det som inte blir uppbokat nu direkt lägger jag på lagerhyllan för eventuella framtida intressenter. Återkommer med mer info efter helgen, kanske bättre att ta det i en ny tråd?

Kör en ny tråd så blir det rent och fint. Kul!

Användarvisningsbild
Stef

Inläggav Stef » 2016-09-03 09:41

Aerob skrev:Jag kommer att köra en liten runda till! Blir nog ett femtiotal när jag ändå bygger, så det som inte blir uppbokat nu direkt lägger jag på lagerhyllan för eventuella framtida intressenter. Återkommer med mer info efter helgen, kanske bättre att ta det i en ny tråd?

Gott :)

Posta en länk till en eventuell ny tråd här bara så folk inte missar det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-09 18:21

Hallå!

Tänkte besöka området imorgon, kan man hälsa på?

Kolla PM :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-09 19:21

Hallå!

Om någon har Aerobs nummer (slarvat bort det) så skicka mig det på PM är ni snälla.

Jag tänkte städa hans garage lite...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-09-10 21:17

Länk till tråd om nytt gruppköp av dessa lådor: viewtopic.php?f=3&t=64181

Summer Passing

Återgå till DIY-forum