Moderator: Redaktörer
jonasby skrev:Mycket intressant. Jag kommer följa.
Glömde: Har också en beställning liggandes hos de däringa holländarna. Billigt som tusan blev det. Men grejerna kommer ju aldrig. Men betalt har jag. Nu har de dessutom tagit bort leveransinfon. Jag har skickat klagobrev utan svar än så längre. Om de inte ens bryr sig svara när jag redan har betalat in ... ja, då är de inte min leverantör längre. Hoppas andra har bättre erfarenheter. (Minns inte om det fanns alternativ med senare betalning, det gjorde det säkert för nå't extra tillägg kanske ...)
Martin skrev:Waveguide är helt rätt för det resultatet du vill ha. Jag skulle rekommendera en 27TBCD/GB-DXT istället med inbyggd lite mindre waveguide. Har också använt just 27TBFC/G med egengjord waveguide. Det är en utmaning att få till översta oktaven utan reflektioner i halsen. Nu är de inte så störande ljudmässigt är min erfarenhet men små förändringar gör stor skillnad där uppe i frekvens. Det som är knepigt är framför allt avståndet mellan membranets infästning upp till ovanpå gallret där waveguiden börjar. Kolla gärna in mitt projekt i högtalarbyggartävligen från 2006 för mer info.
Skulle rekommendera att mäta mitt i rummet någon meter upp från golvet och gate:a istället för plant på golvet. Uppmätta reflektionerna från golvet kan man inte göra så mycket med i själva konstruktionen av filtret, utan man får räkna/simulera på det teoretiskt för att få rätt kompensation (fallande frekvensgång från ~200Hz och neråt).
Tarzan skrev:Nu ska det byggas toppar inspirerade av schmutzigers feelgood-tråd och mina förutfattade meningar om i14.
Här är några mål som kommer eftersträvas
Svagt fallande tonkurva under 200 Hz för placering nära dämpad vägg.
Svagt fallande tonkurva ovanför 1 kHz eftersom att det är trevligare att lyssna på.
En dip runt 3 kHz som helst bara yttrar sig i direktljudet. Detta på grund av att hörseln har en dip runt 3 kHz när ljudkällan står rakt framför, men som inte yttrar sig när ljudet kommer från sidorna (som det ju gör med stereohögtalare).
Ganska snäv, men jämn spridning ovanför ca 2 kHz, så att toe in kan använda time-intensity trading för att bredda sweetspot.
Tankar om hur det ska uppnås
Jag har tänkt använda Seas ca22rny, ett 8"-element som tycks ha en fin tonkurva ganska långt upp i frekvens. Jag funderade på att beställa W22ny001 istället, men kunde inte motivera de extra 1000 kronorna för något lite bättre spridning högre upp i frekvens, plus en lite möjlighet till enklare filterkonstruktion. Som diskant blir det en Seas 27TBFC/G, en metalldome-diskant som ska användas i en Visaton WG 148 R waveguide för att bättre anpassa spridningen till baselementet. Delningen blir så högt som möjligt utan att energikurvan sabbas helt. Förhoppningsvis blir den vid runt 3 kHz, så att brytfrekvenserna kan optimeras för energikurvan och kurvan för direktljudet kan justeras genom att förskjuta diskanten i djupled.
Första steget
Nu är element beställda från loudspeakerfreaks, som europeaudio numera heter. De fanns inte i lager vilket betyder att de antagligen inte kommer förrän till hösten någon gång.
Jag har ingen möjlighet till utomhusmätning, men jag har som tidigare tänkt lägga högtalaren på golvet och mäta med mikrofonen hängande ner från taket och gatea mätningarna.
boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.
Tarzan skrev:boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.
94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet.
boom skrev:Tarzan skrev:boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.
94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet.
Har du pyntat med paypal så kontakta dom om det tar för lång tid för dom leker företagen inte med. jag vet!
Tarzan skrev:Med risk för att få tråden låst väljer jag att kalla det som hänt ett mirakel. Holländarna har skickat paketet med elementen efter att ha flyttat fram det preliminära datumet enbart en gång.
DanNorman skrev:Antagligen borde du ha en wg med samma effektiva diameter som baselementets. Typ 170mm i det här fallet. Har du några tanka på hur nära du vill placera elementen?
hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät?
Tarzan skrev:hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät?
Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.
Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
hammarn_2 skrev:Tarzan skrev:hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät?
Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.
Ah. Hursomhelst så är det ju inte så intressant med tanke på delningen. Täntkeintepådet innan..Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
Jag är impad! (och inspirerad, nu vill jag lära mig att bygga filter)
DanNorman skrev:Angående peaken i impedanskurvan; hög impedans är bra impedans (dock inte krokig om du kör med rörstärkare)![]()
"Konjugatlänkar" där man bränner effekt i ett motstånd är bara av ondo.
Visa en kurva på den simulerade impedansen.
petersteindl skrev:@ Tarzan: Intressant, du verkar vilja ha en betydligt större kvot mellan reflekterat ljud och direktljud runt 2 kHz än i övriga frekvensregister.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.
Finns det impedanskurva på elementen i låda var för sig utan filter?
DanNorman skrev:Glöm inte ev. kabelresistans och framförallt inte spolarnas resistans. Men en riktig impedansmätning på basen måste du givetvis ha.
Tarzan skrev:PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.
Finns det impedanskurva på elementen i låda var för sig utan filter?
Impedansen är mätt i Limp, så det är inte där något fel ligger. Däremot hade jag stora problem med att få mätningen att funka i Limp. Efter en lång stund av googlande testade jag att helt enkelt byta plats på höger och vänster ingång på ljudkortet och helt plötsligt fick jag fina resultat som verkade rimliga.
Nej, jag har inte mätt basens impedans i låda än, och jag misstänker att det kommer påverka en del. En låda måste bara bli klar först, men det är på gång.
Tror den beror på anslutningen mot membranet eller början av formen i "halsen" på tratten. Har haft liknande effekt på mina första waveguides och då var det att halsen var för smal. Behövde vidgas så att början på halsen fick större öppningsvinkel (mera konisk form). Man kanske kan åstadkomma ungefär samma effekt om man kapar på en bit av halsen så att membranet flyttas fram i waveguiden.Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på![]()
Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.
Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.
Cortado skrev:Får du samma problem i Holm?
rotel2 skrev:Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på![]()
Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.
Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.
Det där med fasen kan vara klurigt. Mäter du med tidsfönster? Om inte, gör det. Hade samma problem med fas och speakers workshop tidigare. Då fick jag fram fasen via Hilberts transform, det fungerade klockrent!
Med Rew tycker jag mig få till en tillförlitlig fasmätning. Mäter då med tidsfönster ca 1m avstånd.
Kan du visa hur dina mätningar ser ut?
Lycka till!
PappaBas skrev:I ARTA sätter loop-backen själva nollpunkten. Så beroende på mätavståndet gatear jag alltid från samma startpunkt.
I Arta kan man hålla gateningen och bara göra om mätningarna.
Jag hade problem med fasmätningar med annat ljudkort där latensen inte var konstant i ljudkortet. Kör du i ASIO-läge?
Maccis skrev:Kika in:
http://loudspeakerfreaks.com/intro.asp
joakimfors skrev:Du kan ju ta cykeln till electrokit och kolla vad de har i hyllan.
Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?
Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?
Martin skrev:Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?
LSPcad ritar ut intern resistans för spolar som en egen resistor i schemat.
schmutziger skrev:Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?
Antagligen som en väldigt lång koppar kabel som är lackad o sen ihoprullad för att spara plats. Tyvärr dämpas toppoktaverna extra men det kan vara ok i många fall
Tarzan skrev:Ja, jo jag tänkte det där seriemotståndet faktiskt precis som en lång koppartråd som är lackad och ihoprullad. Och jag visste, helt rätt antaget, inte att man kunde högerklicka på spolen och ange resistans.
PappaBas skrev:LspCad är enkelt och superöverskådligt jämfört med SoundEasy.
SoundEasy har allt! Om man hittar det....
Martin skrev:Kan också vara energin 3-4kHz som blev för hög och tolkas som att diskanten är för hög. Där har man ju varit några gånger.
Martin skrev:Kan också vara energin 3-4kHz som blev för hög och tolkas som att diskanten är för hög. Där har man ju varit några gånger.
boom skrev:behövs konjugatlänk på diskanten då du har kopierat ett filter som diskanten är gjord för att gå med konjugatlänk du tillför bara mera energi till diskanten med länken .
jonasby skrev:Heja, heja!
rotel2 skrev:Kul att du kommit så pass långt med ditt projekt.
Jag vet inte vad Boom menar exakt med att du ska införa en konjugatlänk. Det finns iaf vad jag vet två typer av k-länkar. Den ena sätts innan filtret, den andra sätts in efter filtret. Har du inte ett "oönskat" impedansförlopp hade jag inte stoppat in någon länk.
boom skrev:rotel2 skrev:Kul att du kommit så pass långt med ditt projekt.
Jag vet inte vad Boom menar exakt med att du ska införa en konjugatlänk. Det finns iaf vad jag vet två typer av k-länkar. Den ena sätts innan filtret, den andra sätts in efter filtret. Har du inte ett "oönskat" impedansförlopp hade jag inte stoppat in någon länk.
Filtret baseras på att elementen ligger på 6 ohm och han använder 8ohms? element och därför får han att diskanten låter vass vid vissa frekvenser och ser man hur layouten för filtret ser ut så ligger det en konjugat länk på diskant filtret som är anpassat efter inos diskant och inte till den diskanten som han använder .
hade jag varit i hans kläder så hade jag delat det vid 2500Hz och testat i en 12/18db konfiguration.
PappaBas skrev:Kan du inte skriva ut vinklarna? Är det 10grader mellan varje steg?
Den där puckeln som blir off-axis vid runt 3,5 kHz ser ju ut att komma från basen.
PappaBas skrev:Ja men då är ju puckeln väldigt mycket off-Axis och lågt i nivå så den märks nog inte.
Hur ser LTAS ut?
Skitkul att följaskall labba när jag kommer hem.
Är inne på att bättre förstå hur låd och kantgeometrier påverkar så man kan använda de för att få högtalare att bete sig som man vill (i tillägg till filterfipplande).
Sitter med Xdir men tror jag kanske får bygga lite olika provlådor och mäta på de för att få ihop det.
Tarzan skrev:Jag börjar redan tvivla. Seas ca22rnx ser ju trevligare ut spridningsmässigt upp emot 3000 Hz än ca22rny som jag köpt, och faller ovanför det av så att det egentligen bara behövs baffelstegskompensering om man delar vid 3000 Hz, vilket jag ju siktat på. Men nu ligger antagligen RNY och väntar på hemköp. Det skadar ju inte att testa. I värsta fall får jag väl sälja RNY vidare eller använda dem till något annat.
RNY:
[ Bild ]
RNX:
[ Bild ]
Den potentiellt äckliga peaken vid just 3kHz skulle man ju kunna bekämpa med en kant någonstans på baffeln som ger en utsläckning där, om det är praktiskt möjligt avståndsmässigt.
Spacebug skrev:Har du provat med en rc länk på RNY basen för att kontrollera avrullningen vid delningen?
Mitt högtalarprojekt har insomnat lite då omdragning av el och nätverk i rummet/huset fick gå före men innan allt revs ner labbade jag lite med visaton waveguiden.
Provade olika distansbrickor/halsar i hopp om vettigare frekvensrespons över 10khz och även mer verkningsgrad neråt i frekvens, tänkte kunna utnyttja det för att dela in diskanten högre i frekvens elektriskt...
Hursom, tror jag körde med en delning runt 3khz, till basen körde jag då en spole på 1mH samt en rc länk mot jord med 7,5ohm och 12uF.
Det tyckte jag gav en avrullning mot diskanten som hyffsat matchade upp med diskanten.
Kraniet skrev:varför delar du vid så hög frekvens? en delning vid 2kHz skulle antagligen vara enklare att få till?
Kraniet skrev:varför delar du vid så hög frekvens? en delning vid 2kHz skulle antagligen vara enklare att få till?
Kraniet skrev:är förstås medveten om problemen, men jag ser också till vad som är praktiskt med de element som valts. Att som här lägga en flera dB dipp i diskanten vid samma frekvens som basens offaxis dippar lika mycket känns något problematiskt. Men det kanske fungerar, det återstår ju att se vad TS tycker.
Jag har byggt ett par lådor med RNY-basen med en Seas BFC/G utan waveguide. Blev hyffsat bra, dock delade jag ju förstås något lägre för att få det att fungera. Men det är ju inte helt trivialt att få ihop det då elementens spridning ser ut som de gör.
Vad jag förstår från Ino-högtalarna så delas diskanten något flackt för att den ska få chans att "fylla i" off-axis responsen. Kan ju kanske vara värt ett försök? Ino-basen är ju förstås av en annan kaliber dock så det kanske är svårt att jämföra..
Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan
Tarzan skrev:Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan
På så vis. Ja, det verkar ju rimligt (för mig som inte kan särskilt mycket om konuppbrytningar än).
Jag beställde från loudspeakerfreaks ännu en gång. Jag tror att det är spänningen i att inte veta när sakerna kommer skickas som jag gillar. Just nu säger hemsidan i alla fall 19 november, men vi får se hur det blir med det
Tarzan skrev:Idag, den 21a, har datumet ändrats till "delayed delivery upcoming". Spänningen stiger
Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.
Piotr skrev:Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.
Det där hänger ju ihop. Dvs. Tonkurvan + Q-värdet + fasen. Eller missförstår jag?
Dvs. ändra lådans volym och du ändrar tonkurva och fas samt får ett nytt Q för systemet.
Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.
Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite?
Piotr skrev:Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.
Det stämmer om systemet är ett enkelt system som en högtalare vid låga frekvenser. Min poäng var att tonkurva, fasgång och Q alla beror på högtalarelementets parametrar i kombination med lådans volym. Ett samplat system där allt hänger ihop.Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite?
Om man använder ett aktivt filter så blir summa-responsen densamma som om du skulle knåpat till samma tonkurva genom att bara ändra lådvolymen.
OBS detta förutsätter att filterfunktionen som du adderar är av typen "minimum phase" eller kanske bättre uttryckt "min-fas" på svenska.
Tarzan skrev:Loudspeakerfreaks aka europe audio aka holländarna har gett mig anledning att tvivla en smula på den massiva kritiken ännu en gång!
Doofus skrev:Följer, gillar dina praktiska bilder.
Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.
paa skrev:Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.
Det var ju dubbeltydigt och roligt!
Tarzan skrev:Problemet är att om jag behåller waveguidens förstärkning vid 3 kHz måste jag använda ett kratigare notchfilter vid ca 3,5 kHz för att inte få alltför stora förstärkningar on axis. Detta filter medför en massa fasvridning vid delningen för diskanten, vilket tvingar mig att fördröja diskanten ännu mer i djupled, .
paa skrev:Jag tror Chrisss har rätt att waveguiden inte påverkar minimumfasegenskaperna, utan att det enbart är den akustiska frekvensgången som ger fasgången för ljudvågorna.
Att det sedan kan vara mer eller mindre svårt att få till filtret beroende på utgångsvärdena är en annan sak.
chrisss skrev:Jag har läst att drivers normalt är min-fas-devices men har aldrig sett något exempel på driver som inte är det.
IngOehman skrev:Du kan lokalt öka spridningen lite genom att vid den frekvens där du vill
att basen skall likna diskanten mera (strax under delningen?) skaffa dig lite
kantreflexer som hamnar ur fas med direktljudet. Det betyder att det skall
vara en våglängd till kanten. En våglängd vid 1500 Hz är sisådär 23 cm. Det
betyder 46 cm tvärs över*.
Men du måste vara beredd på att en bieffekt blir en liten svacka i samma
frekvensområde, så det kan bli knepigare att åstadkomma delningsfiltret.
Hur stor svacken blir beror på baselementets grundtonkurva, dess grund-
spridning och på hur stor del av baffelkanten (är baffeln rund, kvadratisk,
rektangulär...) som hamnar på just det avståndet.
Vh, iö
- - - - -
*Förvisso kan det verkliga avståndet behöva bli ett lite annat eftersom det
inte är riktigt så enkelt som att mekaniska och akustiska avstånd är samma,
särskilt inte när elementets membran är koniskt, men även ljudhastigheten i
konen kommer in. Om baffel inte är rund utan rektanulär (två kanter snarare
än hela omkretsen på ett visst avstånd) så skall den om man skall vara noga
vara mindre bred än 46 cm (typ knappt 40 cm) för att ge en svacka vid samma
frekvens som en cirkulär baffel med en diameter om 46 cm. Det gäller även,
omän i något mindre grad, om tre av de fyra kanterna är på samma avstånd
från basens centrum.
Utan att veta hade du nog rätt. Knöligheten (tejp) försvann när jag bytte till en waveguide av en bit 12mm plywood. Det är den som syns i de senaste mätningarna.rotel2 skrev:Snyggt jobbat Tarzan!![]()
Utan att veta, i vanlig ordning, så tror jag faktiskt att "knögglet" i din tejpade waveguide kommer att påverka dina mätningar mycket.
rotel2 skrev:Tarzan, du är ambitiös. Det gillar jag!
Snyggt arbete med plyfan. Har du handfilat eller är rundning gjord med fräs?
Jag skrev:CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...
paa skrev:45 grader uppåt är väl inte hugget i sten? Det beror ju på takhöjden i förhållande till lyssningsavståndet vilken vinkel som blir gynnsammast.
Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?
gopnik skrev:Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?
Värmeutvecklingen är inte så intressant som minskningen av känsligheten, och linjäritet vet jag inte vad du menar med. Det som händer är att man får en serieresistans. Det vill säga som en förstärkare med låg dämpfaktor eller för tunn högtalarkabel - tonkurvan kommer allt mer att likna impedanskurvan ju större serieresistansen är. Även filterfunktionerna påverkas. Simulera filtret med ett virtuellt motstånd i serie med varje spole, motsvarande spolens serieresistans. Ibland kan resistansen i en mycket tunn, billig spole ersätta ett motstånd och spara både en komponent och en massa pengar. Oftast vill man nog ha så grova spolar man anser sig ha råd med.
paa skrev:Lägg in spolarnas resistans som en serieresistor i filterkretsen i simuleringen så ser du vart det barkar hän med olika grovlek/resistans.
MagnusÖstberg skrev:Ja, men lite koll vill man ju ha på hur man tänkt sig filtret innan man bygger slutliga lådan, eller så får man köpa läget att man får göra en eller flera testlådor innan man hamnar rätt. Det är nog det normala, men ett steg många hoppar över.
Jag tycker du har kloka tankar och förnuftig utvecklingsfas. Många kan lära av den här tråden. Mycket bra!
Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.
gopnik skrev:Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.
Jo, jag sa ju det.Också.
darkg skrev:Madrassens funktion är spännande, alltså.
(Jag bygger just nu i 18 mm hyllplan med korrekt kritiskt mått. Även om det inte är korrekt-korrekt, som i rätt. Det är konsekvent i alla fall. För det mesta.)
Tarzan skrev:
CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...
nuffe skrev:Tarzan skrev:
CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...
Bara ett litet tips, läs IÖs gammla artiklar om LTS F1 i Molten. Där finns några kluriga formler för bla. takreflexen. Kan återkomma med vilket nummer det är om du vill.
Henrik
nuffe skrev:Artikeln jag pratar om finns i Molt nr 2 1997. Just tak reflexen formeln gav för mig ett mycket bra resultat.
Om reser sig från soffan ändras (sjunker) inte ljudbilden någonting. Tyvärr blev mina talare lite höga o jag har
en låg soffa, så bilden förändras lite de sista 7 cm. Men om man sitter på en kudde blir det perfekt när man
reser på sig, eller sätter sig.
Har du tillgång till Molten? Tror tyvärr inte artikeln om F1 ligger kvar på Lts hemsida.
Henrik
Tarzan skrev:Nu till en annan fråga. Vad är det med Arta och upplösning i mätningar i basen? Jag förstår inte. Hur gör jag bäst en närfältsmätning på baselementet t.ex.?
Jag kommer personligen inte hänga dig. Så mycket kan jag lova.nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...
Henrik
Tarzan skrev: Högtalaren ligger här och vilar sig på golvet, på en madrass för att simulera väggnära placering med dämpning.
nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...
Henrik
Perfector skrev:Klarlacka och visa för pengar.
Den är ju riktigt stilig.
Tack! Jag tror det blir någon blå lasyr, eller olja med blå pigment i.rotel2 skrev:Snyggt!
En fråga bara. Varför skruvade du inte diskanten från baksidan, dvs från insidan av baffeln?
MagnusÖstberg skrev:Mät i många vinklingar också, så du ser var den viker av energikurvemässigt.
Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.
mh-audio.nl skrev:Increasing the value of R will increase* the depth or Q of the notch. The L/C ratio creates a fairly narroe filter shape (hight Q) which should work for the most peak situations.
If a wider filter shape is desired use smaller values of C and proportionately langer values of L.
As long as the product of L x C is the same number, the circuit resonance will remain the same but the Bandwidth will change!
Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
MagnusÖstberg skrev:Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Jag vet inte hur dina öron fungerar, men mina hör i ganska många riktningar.
Tarzan skrev:Inte heller den här gången lyckas jag bygga likadana lådor. Den här gången blev det fiberriktningen på högtalarens baksida som skiljer dem åt. Dessutom finns det ingenting som tyder på att detta blir enda skillnaden... Det blir en milstolpe i mitt liv när jag lyckas kopiera någonting helt för första gången.
Tarzan skrev:Har man inte någon tillräckligt lång skruvtving kan man ju gå och köpa några. Men är man vare sig sugen på att gå ut, lägga pengar på skruvtving/limknekt, vänta med att limma eller få en limfog med optimal hållbarhet kan man ju använda ett bord lastat med lite tunga saker till exempel.
OBS! Sista limningen! Mycket kul och spännande!
[ Bild ]
Perfector skrev:Kul sätt att limma.
Du har naturligtvis tänkt på att ändträ inte är så lätt att få att fästa.
Blir det försänkta skruvar åxå?
(Blir avis som inte har snickarbänk så jag åxå kan leka, du får det att se så kul ut)
Jodah skrev:Är "bottenbrädan" på högtalaren ett anhåll bara, eller limmar du både topp och botten nu?
Kul projekt
Kalejdokom skrev:Trist, men ett sätt att komma runt det är att bygga båda lådorna parallellt. Det förutsätter dock att man först jobbar med en "testlåda" under utvecklingsskedet, för att sedan bygga "the real thing" när man är nöjd. Då behöver man inte heller vara så noga i testskedet utan kan spara krutet på noggrannhet och finish till de slutliga lådorna.
Aerob skrev:Jättefint bygge, framför allt med tanke på de verktyg som tycks stå till hands! Nu vill jag inte verka negativ på något sätt, men som Kalejdokom lite är inne på så måste jag fråga om du har tagit någon hänsyn till fuktrörelser och fiberriktning vid byggnationen? Jag är rädd att de där lådorna spricker någonstans innan året är slut... Upplåsta konstruktioner av massivträ är tyvärr ingen höjdare.
Tarzan skrev:Inga vertikalt gående träfibrer i världen kan få den att se mindre kompakt ut.
paa skrev:Kanske bilder på några av prylarna finns i Tarzans presentationstråd:
viewtopic.php?p=1635152#p1635152
t.ex den här:
[ Bild ]
AndreasArvidsson skrev:Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat!
Kraniet skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat!
Den handfilade menar du. Väldigt bra gjort.
Nu återstår bara att överföra profilen till en CAD-fil så andra kan skriva ut WGn i en 3d-skrivare![]()
...
paa skrev:Kraniet skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat!
Den handfilade menar du. Väldigt bra gjort.
Nu återstår bara att överföra profilen till en CAD-fil så andra kan skriva ut WGn i en 3d-skrivare![]()
...
Det räcker väl långt med en enkel måttsatt 2D-skiss på tvärsnittet, att rita 3D-cad kan väl den göra som har lust, utifrån profilens mått.
DVD-ai skrev:Jätte fint bygge
Dom ser ut att kunna låta väldigt bra med mätningarna som utgångspunkt
Hur är energikurvan vertikalt ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 217 gäster