Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Inläggav Tarzan » 2016-06-03 10:18

Eftersom phtobucket blev giriga eller fick lite mer serverbelastning än de egentligen ville gjorde de inbäddade bilder otittbara om man inte betalar mer än vad jag är villig att betala. Bilderna är därför borta i tråden, så jag uppdaterar istället förstainlägget med bilder inbäddade från annat håll.

Jag kommer bara lägga upp bilder från bygget av version 2, eftersom jag inte tror att någon kan ha nytta av att titta på simuleringar och mätningar av version 1.

Såhär började version två, med tankar på nytt baselement som skulle göra delningen enklare, bara en spole i serie med basen men ändå akustiskt brant och kompenserat för baffelsteg.
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.16.15_zpsc5uv3sht.png
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.16.15_zpsc5uv3sht.png (187.07 KiB) Visad 9585 gånger

Diskanten skulle jag den här gången fila en egen waveguide till, dels för att det skulle bli snyggt men också för att kunna justera vilken frekvens diskanten skulle falla nivå under. Den frekvensen skulle justeras till att passa basens tonkurva.
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.41.47_zpsrhcz2gtg.png
Skarmavbild 2016-11-09 kl. 18.41.47_zpsrhcz2gtg.png (189.21 KiB) Visad 9585 gånger

Med en lite lagom baffelbredd skulle jag kunna matcha en svacka i elementets tonkurva med baffelns "förstärkningspuckel".
Skarmavbild 2016-11-17 kl. 10.35.53_zps1r6ulcya.png
Skarmavbild 2016-11-17 kl. 10.35.53_zps1r6ulcya.png (234.33 KiB) Visad 9585 gånger

Sen gjorde jag en prototyplåda av någon gammal kartong för att kolla hur baffeln skulle påverka tonkurvan lite längre upp vid delningen och för att kunna testa mig fram till en lagom djup hylla. På bilden ser man också förstadiet till waveguide, också den av kartong. Jag testade lite olika djup genom att lägga till och ta bort lager av kartong (med olika stora hål urskurna).
IMG_20161228_182057_zpsprmhvkal.jpg
IMG_20161228_182057_zpsprmhvkal.jpg (153.45 KiB) Visad 9585 gånger

Så här såg tonkurvan ut på baselementen, i kartongprototyplådan har jag för mig att det var. De stämde överens med varandra över förväntan vid höga frekvenser med tanke på allt man läst om vikten av att klangmatcha element.
klangmatchning_zpsmwgsdhit.png
klangmatchning_zpsmwgsdhit.png (76.17 KiB) Visad 9585 gånger

Sen mätte jag vågfrontscentrum på bas- och diskantelementen och kom fram till att basens låg 68mm bakom baffeln för relevanta frekvenser och vinklar och att diskantens låg ungefär vid diskatnets talspole. Detsamma kan nog sägas för baselementet, jag mätte aldrig det.
Skarmavbild 2016-12-17 kl. 14.33.21_zpsmn77e9pu.png
Skarmavbild 2016-12-17 kl. 14.33.21_zpsmn77e9pu.png (473.33 KiB) Visad 9585 gånger

IMG_20161216_163450_zpsgq1c3npo.jpg
IMG_20161216_163450_zpsgq1c3npo.jpg (90.86 KiB) Visad 9585 gånger

Här testade jag med en ganska grund WG och en djup hylla. Det fungerade såpass bra att jag bestämde mig för att börja fila på riktigt i träbiten som skulle bli diskantbaffel och waveguide i ett.
IMG_20170113_174419_zps1ttutdyb.jpg
IMG_20170113_174419_zps1ttutdyb.jpg (64.76 KiB) Visad 9585 gånger

Så här mätte diskanten ofiltrerad med den lilla waveguiden i plywood.
diskant_zpsmywpg6d7.png
diskant_zpsmywpg6d7.png (40.47 KiB) Visad 9585 gånger

Sen började jag testkoppla filter för basen. Det är alltså en stor spole i serie med basen och parallellt ligger en resonnanskrets (LCR) för att justera kurvan runt 2,5 - 5 k Hz
IMG_20170109_172202_zpshd6ekpky.jpg
IMG_20170109_172202_zpshd6ekpky.jpg (160.33 KiB) Visad 9585 gånger

Det gick ganska bra, men resultatet får ni inte se här eftersom jag nu kommit upp i 10 bilagor. Jag fortsätter i ett inlägg i slutet av tråden.

v1: Första versionen som byggde på seas ca22rny och Seas 27TBFC/G i en waveguide från visaton blev nästan ok. Problemet var att baselementet spelade för höga frekvenser on axis vilket gjorde det svårt att få till en brant delning och en relativt jämn spridning. (sida 1-4)

v2: Nu sätter jag istället min tilltro till Scan-Speak och att göra en egen waveguide. (sida 5-9)

v3: Tyvärr byggde jag i massivt trä, vilket förutspåddes skulle spricka, så det får bli en version 3 byggd av plywood när sprickan uppstår. Då ska waveguiden tillverkas med lite mindre felmarginaler och baffelmåtten kanske revideras något ytterligare en gång för att få bort lite småkrokigheter i diskantens tonkurva.

Här under strecket började tråden en gång i tiden__________________________________________________

Nu ska det byggas toppar inspirerade av schmutzigers feelgood-tråd och mina förutfattade meningar om i14.

Här är några mål som kommer eftersträvas
Svagt fallande tonkurva under 200 Hz för placering nära dämpad vägg.
Svagt fallande tonkurva ovanför 1 kHz eftersom att det är trevligare att lyssna på.
En dip runt 3 kHz som helst bara yttrar sig i direktljudet. Detta på grund av att hörseln har en dip runt 3 kHz när ljudkällan står rakt framför, men som inte yttrar sig när ljudet kommer från sidorna (som det ju gör med stereohögtalare).
Ganska snäv, men jämn spridning ovanför ca 2 kHz, så att toe in kan använda time-intensity trading för att bredda sweetspot.

Tankar om hur det ska uppnås
Jag har tänkt använda Seas ca22rny, ett 8"-element som tycks ha en fin tonkurva ganska långt upp i frekvens. Jag funderade på att beställa W22ny001 istället, men kunde inte motivera de extra 1000 kronorna för något lite bättre spridning högre upp i frekvens, plus en lite möjlighet till enklare filterkonstruktion. Som diskant blir det en Seas 27TBFC/G, en metalldome-diskant som ska användas i en Visaton WG 148 R waveguide för att bättre anpassa spridningen till baselementet. Delningen blir så högt som möjligt utan att energikurvan sabbas helt. Förhoppningsvis blir den vid runt 3 kHz, så att brytfrekvenserna kan optimeras för energikurvan och kurvan för direktljudet kan justeras genom att förskjuta diskanten i djupled.

Första steget
Nu är element beställda från loudspeakerfreaks, som europeaudio numera heter. De fanns inte i lager vilket betyder att de antagligen inte kommer förrän till hösten någon gång.

Jag har ingen möjlighet till utomhusmätning, men jag har som tidigare tänkt lägga högtalaren på golvet och mäta med mikrofonen hängande ner från taket och gatea mätningarna.
Senast redigerad av Tarzan 2018-02-20 23:00, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Toppar!

Inläggav Perfector » 2016-06-03 10:26

en 32 bands EQ ser ut att kunna få de exakta värdena du eftersträvar ;-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-06-03 10:44

Waveguide är helt rätt för det resultatet du vill ha. Jag skulle rekommendera en 27TBCD/GB-DXT istället med inbyggd lite mindre waveguide. Har också använt just 27TBFC/G med egengjord waveguide. Det är en utmaning att få till översta oktaven utan reflektioner i halsen. Nu är de inte så störande ljudmässigt är min erfarenhet men små förändringar gör stor skillnad där uppe i frekvens. Det som är knepigt är framför allt avståndet mellan membranets infästning upp till ovanpå gallret där waveguiden börjar. Kolla gärna in mitt projekt i högtalarbyggartävligen från 2006 för mer info.

Skulle rekommendera att mäta mitt i rummet någon meter upp från golvet och gate:a istället för plant på golvet. Uppmätta reflektionerna från golvet kan man inte göra så mycket med i själva konstruktionen av filtret, utan man får räkna/simulera på det teoretiskt för att få rätt kompensation (fallande frekvensgång från ~200Hz och neråt).
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-03 10:57

Mycket intressant. Jag kommer följa.

Glömde: Har också en beställning liggandes hos de däringa holländarna. Billigt som tusan blev det. Men grejerna kommer ju aldrig. Men betalt har jag. Nu har de dessutom tagit bort leveransinfon. Jag har skickat klagobrev utan svar än så längre. Om de inte ens bryr sig svara när jag redan har betalat in ... ja, då är de inte min leverantör längre. Hoppas andra har bättre erfarenheter. (Minns inte om det fanns alternativ med senare betalning, det gjorde det säkert för nå't extra tillägg kanske ...)
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-03 11:42

jonasby skrev:Mycket intressant. Jag kommer följa.

Glömde: Har också en beställning liggandes hos de däringa holländarna. Billigt som tusan blev det. Men grejerna kommer ju aldrig. Men betalt har jag. Nu har de dessutom tagit bort leveransinfon. Jag har skickat klagobrev utan svar än så längre. Om de inte ens bryr sig svara när jag redan har betalat in ... ja, då är de inte min leverantör längre. Hoppas andra har bättre erfarenheter. (Minns inte om det fanns alternativ med senare betalning, det gjorde det säkert för nå't extra tillägg kanske ...)

Jag har faktiskt precis samma erfarenhet sen tidigare, men varorna har alltid kommit förr eller senare. De många mailen jag skickade besvarades heller aldrig. Jag har inte bråttom så det låga priset väger över. Tack för varningen ändå :)

Martin skrev:Waveguide är helt rätt för det resultatet du vill ha. Jag skulle rekommendera en 27TBCD/GB-DXT istället med inbyggd lite mindre waveguide. Har också använt just 27TBFC/G med egengjord waveguide. Det är en utmaning att få till översta oktaven utan reflektioner i halsen. Nu är de inte så störande ljudmässigt är min erfarenhet men små förändringar gör stor skillnad där uppe i frekvens. Det som är knepigt är framför allt avståndet mellan membranets infästning upp till ovanpå gallret där waveguiden börjar. Kolla gärna in mitt projekt i högtalarbyggartävligen från 2006 för mer info.

Skulle rekommendera att mäta mitt i rummet någon meter upp från golvet och gate:a istället för plant på golvet. Uppmätta reflektionerna från golvet kan man inte göra så mycket med i själva konstruktionen av filtret, utan man får räkna/simulera på det teoretiskt för att få rätt kompensation (fallande frekvensgång från ~200Hz och neråt).

Tack för tipset! en bit upp i luften på en pall blir inga problem. Din tråd har jag läst, men jag kanske borde lusläsa den igen. Jag tänkte att jag skulle börja med waveguiden från visaton för att testa hur den beter sig i den kombinationen, och kanske bearbeta den lite med sandpapper ifall jag misstänker att det skulle hjälpa. Funkar det inte alls blir det istället någonting i stil med så som du gjorde i ditt projekt, vilket ger lite större frihet.

Lite förenklat har jag förstått det som att djupet på det lilla hornet reglerar vid vilken frekvens förstärkning direktljudet hamnar och öppningsgraden hur utsmetad förstärkningen blir i frekvens, men att också vinkeln på hornets början helst ska vara helt vinkelrät mot vågfronten för att undvika utsläckningar. Väldigt förenklat, ja. Är det helt fel? I denna tråd är alla tumregler välkomna, i alla fall för att prövas. :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-06-03 12:50

Det låter rätt. Själv gjorde jag hornet med utgångspunkt från bas-/mellanregistermembranets form för att matcha vågfronterna och sedan justerade utvidgningen för hf-egenskaper. Visatons WG är nog bra att utgå ifrån. Det är anpassningen till membranet som kan behöva justeras. I ditt fall har du ett större mellanregistermembran att matcha mot, men å andra sidan med bättre spridning (mindre aktiv konarea mot högre frekvenser) eftersom det är ett mjukare material än aluminium som jag använder. Att mäta och matcha vågfrontscentrum kan också vara en bra idé när man ändå håller på och justerar.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 16:40

Tarzan skrev:Nu ska det byggas toppar inspirerade av schmutzigers feelgood-tråd och mina förutfattade meningar om i14.

Här är några mål som kommer eftersträvas
Svagt fallande tonkurva under 200 Hz för placering nära dämpad vägg.
Svagt fallande tonkurva ovanför 1 kHz eftersom att det är trevligare att lyssna på.
En dip runt 3 kHz som helst bara yttrar sig i direktljudet. Detta på grund av att hörseln har en dip runt 3 kHz när ljudkällan står rakt framför, men som inte yttrar sig när ljudet kommer från sidorna (som det ju gör med stereohögtalare).
Ganska snäv, men jämn spridning ovanför ca 2 kHz, så att toe in kan använda time-intensity trading för att bredda sweetspot.

Tankar om hur det ska uppnås
Jag har tänkt använda Seas ca22rny, ett 8"-element som tycks ha en fin tonkurva ganska långt upp i frekvens. Jag funderade på att beställa W22ny001 istället, men kunde inte motivera de extra 1000 kronorna för något lite bättre spridning högre upp i frekvens, plus en lite möjlighet till enklare filterkonstruktion. Som diskant blir det en Seas 27TBFC/G, en metalldome-diskant som ska användas i en Visaton WG 148 R waveguide för att bättre anpassa spridningen till baselementet. Delningen blir så högt som möjligt utan att energikurvan sabbas helt. Förhoppningsvis blir den vid runt 3 kHz, så att brytfrekvenserna kan optimeras för energikurvan och kurvan för direktljudet kan justeras genom att förskjuta diskanten i djupled.

Första steget
Nu är element beställda från loudspeakerfreaks, som europeaudio numera heter. De fanns inte i lager vilket betyder att de antagligen inte kommer förrän till hösten någon gång.

Jag har ingen möjlighet till utomhusmätning, men jag har som tidigare tänkt lägga högtalaren på golvet och mäta med mikrofonen hängande ner från taket och gatea mätningarna.

använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-04 16:54

boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet. :lol:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-06-04 17:22

Tarzan skrev:
boom skrev:använd internet så hittar du seas 22rny-8 billigare än dom skitdyra holländarna. jag hittade samma element för 94 euro och det tog mig knappt 4 minuter.

94 eur var precis det priset jag betalade, och på det andra stället kostade diskanterna mer. Men tack ändå för påminnelsen om att det finns andra ställen att köpa ifrån än de där holländarna. Det är bara det att jag blir lite rädd för hemsidor på tyska. Helt omotiverat, jag vet. :lol:

Har du pyntat med paypal så kontakta dom om det tar för lång tid för dom leker företagen inte med. jag vet!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-04 17:59

boom skrev:
Tarzan skrev:

Har du pyntat med paypal så kontakta dom om det tar för lång tid för dom leker företagen inte med. jag vet!

Kanske därför de tar ut en extra kostnad för betalning med paypal? Just därför valde jag kortbetalning. Men nu vet jag till nästa gång. Vem vet, den gången kanske de skickar grejerna hur fort som helst?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-04 18:03

Holländarna är ökända för att ligga på sakerna. Men de gånger jag beställt har det gått relativt smärtfritt.
Följer ditt projekt med intresse :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-19 23:45

Med risk för att få tråden låst väljer jag att kalla det som hänt ett mirakel. Holländarna har skickat paketet med elementen efter att ha flyttat fram det preliminära datumet enbart en gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-06-19 23:54

Köp en lott! :) .
Faktum är att jag aldrig haft problem med leveranser från Europe Audio/Loudspeaker Freaks och ändå handlat där vid en handfull tillfällen.

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-06-20 10:47

Tarzan skrev:Med risk för att få tråden låst väljer jag att kalla det som hänt ett mirakel. Holländarna har skickat paketet med elementen efter att ha flyttat fram det preliminära datumet enbart en gång.

:-)
Kan nämna att även jag har fått mina paket ivägskickade förra veckan. Nu på väg ...

(Och de svarade på mitt sista "klagobrev" då jag röt till och begärde att beställning skulle avbrytas. Då svarade de iaf. Dock hade de inga grejer inne och det kan de väl kanske inte göra så mycket åt. Kan också nämna att jag la en beställning till (what?) men med grejer de hade i lager - noga med det - då gick det på 1 dag.)
/Kan också nämna att de nu har 12 Muppselement i lager./

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-23 11:45

Jag börjar redan tvivla. Seas ca22rnx ser ju trevligare ut spridningsmässigt upp emot 3000 Hz än ca22rny som jag köpt, och faller ovanför det av så att det egentligen bara behövs baffelstegskompensering om man delar vid 3000 Hz, vilket jag ju siktat på. Men nu ligger antagligen RNY och väntar på hemköp. Det skadar ju inte att testa. I värsta fall får jag väl sälja RNY vidare eller använda dem till något annat.

RNY:
Bild

RNX:
Bild

Den potentiellt äckliga peaken vid just 3kHz skulle man ju kunna bekämpa med en kant någonstans på baffeln som ger en utsläckning där, om det är praktiskt möjligt avståndsmässigt.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-23 12:57

Alltså du lurar inte bara dig själv med att de olika topparna och dalarna inte ligger exakt på samma ställen? Om man interpolerar mellan de ser det inte ut som jätteskillnad på spridningen?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-23 13:34

Tack. Bra med någon som talar en till rätta. Jag har ju faktiskt inte hunnit mäta på rny än.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-06-23 14:43

Skulle du mot förmodan inte vilja ha RNY:n tar jag de 8)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-06-23 15:36

har byggt en tvåvägare med RNY. låter väldigt bra, det är ett väldigt trevligt element. Använder den diskanten som du valt också, dock inte i WG.
Mvh
Magnus

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-06-23 16:20

Kan inte bidra med något så jag bara hejjar på från sidlinjen !
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-06-23 17:33

Om inte wg:n funkar tillfredställande kan jag kanske bidra. Jag har gjort över 30 olika wg:s till just H1212, med varierande resultat, men jag tror jag har rätt bra koll på det nu. Grunda (under 40mm kanske) verkar fungera mycket bra med en hel radda olika profiler.
Målet har väl varit ungefär samma som ditt, men jag har inte hittat nåt åttatumselement som duger :)
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-06-23 17:38

Antagligen borde du ha en wg med samma effektiva diameter som baselementets. Typ 170mm i det här fallet. Har du några tanka på hur nära du vill placera elementen?
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-25 13:10

DanNorman skrev:Antagligen borde du ha en wg med samma effektiva diameter som baselementets. Typ 170mm i det här fallet. Har du några tanka på hur nära du vill placera elementen?

Jag antar att den effektiva diametern borde variera med frekvensen, för elementet kan väl ändå inte ses som en kolv för alla frekvenser, alltså vara oändligt styvt?

Nej, jag har inga tankar på placering än, bara en förutfattad mening om att det är mer noga med placering ju högre i frekvens man vill dela. Jag har inte mätt på dem än. Jag ska snart iväg och hämta dem på hemköp :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-26 19:44

Sådär ja!

Nu har jag elementen hemma, har mätt impedans (utan låda) med LIMP och ska nu försöka lära mig mäta tonkurvor på smarta sätt. För att få fram användbara kurvor som ska ligga till grund för en första baffels utformning tänkte jag att det hade varit bra att ha en stor plan baffel att mäta på, så att man kan separera elementens spridning från baffelns i det här skedet. Tänker jag rätt?

Hur långt ner i frekvens blir mätningen tillfärlitlig sett till kortaste avstånd till kanten på testbaffeln?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-06-27 03:50

Nej, men vibrerar en mindre del av konen funkar resten av konen som waveguide. Dessutom måste du ha bra snäv spridning om du ska få till någon tit.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-06-27 13:48

Ja, det där med snäv spridning blir väl det svåraste samtidigt som det ska kombineras med delning. Det är ju rätt många dB nivån ska falla i sidled och fortfarande ha en jämn tonkurva för att det ska funka...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 15:14

Bild

Det ser ut att bli till att hålla tungan rätt i mun för att bekämpa bergochdalbana utåt kanterna, om det ens går. Om någon undrar är röd ca22rny och blå 27TBFC/G i visaton wg 148r, båda monterade på samma ställe på en 58x91 cm stor baffel, mätt på 1 meters avstånd med en line audio om1, t.amp, en gate på 5 ms i REW.

Är det någon som kan ge någon hint om hur spridningen kommer påverkas av att baffeln krymps till 29 cm på bredden?

hammarn_2

Re: Toppar! har mätt spridning

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-02 20:13

Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät? :D

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-02 20:54

Kul, Tarzan!

Har baffeln fasade hörn?
Jag vet inte hur stor skillnad du kommer att uppnå med en smalare baffel. Jag antar att längden, fasning av hörn samt elementplacering innebär ett samlat resultat ihop med baffelbredden.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 23:24

hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät? :D

Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.

Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...

Här är 0° med en här ganska rejält tilltagen BBC-dip. Den ska nog justeras lite så den inte blir fullt så djup?

Bild

och här är 50° åt sidan.

Bild

Det jag är så nöjd med är att elementen summerar mer åt sidorna än rakt fram. Eftersom diskanten är förskjuten i djupled på högtalaren kommer ju gångvägsskillnaden minska ju större vinkeln är. Detta gör att diskantens relativa fasvridning sett basen minskar när vinkeln ökar. Det leder till att faskurvorna glider mer och mer ihop när vinkeln går mot 90°, vilket betyder att de spelar mer och mer i fas. Woohoo! Nu Blir det spännande att testa detta i praktiken!

Och här är filtret:

Bild
RÖTT: filter till basen
->BLÅTT: baffelstegkompensation
BRUNT: diskantilter
TURKOS: någon sorts impedansutjämnare. Jag är inte helt säker på att jag ska ha med den, men utan den blir det en rejäl peak i impedansen runt 2kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! har simulerat filter

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 23:35

Pillade lite mer. Här är resultatet:

0 grader:
Bild

20 grader
Bild

30 grader

Bild

50 grader

Bild

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-07-02 23:39

Summeringen i 0 grader ser knasig ut. Summan är lägre än delbidragen.

Det betyder att det i en annan riktning än den uppmätta spelar starkare.

Edit: Kommentar gällde första graferna du postade.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-03 00:11

Tarzan skrev:
hammarn_2 skrev:Det mest iögonfallande verkar ju hända vad 4,8 kHz. Vet du vad det är för effekt? Angående vad som händer med en smalare baffel.. Kapa och mät? :D

Skulle det kunna vara kanten på baselementet? Det är ju inte försänkt, tänker jag.

Ah. Hursomhelst så är det ju inte så intressant med tanke på delningen. Täntkeintepådet innan..

Hur som helst har jag nu knåpat ihop ett filter på frihand som jag är väldigt nöjd med (i simuleringen i alla fall). Det beter sig så som jag vill och det verkar inte bli några äckliga svackor ut åt kanterna utan snarare som att hela nivån ovanför 1500 Hz bara sänks. Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...

Jag är impad! (och inspirerad, nu vill jag lära mig att bygga filter) :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 00:36

hammarn_2 skrev:
Tarzan skrev:

Ah. Hursomhelst så är det ju inte så intressant med tanke på delningen. Täntkeintepådet innan..

Jag är impad! (och inspirerad, nu vill jag lära mig att bygga filter) :D

Det vill jag med – jag har ingen aning om vad jag håller på med egentligen. Jag bara tittar på hur kurvor förändras när jag lägger till och tar bort olika komponenter och ändrar värdena på dem. Det är väl det som är det fina (eller förrädiska?) med simuleringsprogram, att man kan lära sig lite halvt hur saker fungerar utan att kunna räkna på det på ett korrekt sätt. :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-03 12:30

Angående peaken i impedanskurvan; hög impedans är bra impedans (dock inte krokig om du kör med rörstärkare) :)
"Konjugatlänkar" där man bränner effekt i ett motstånd är bara av ondo.
Visa en kurva på den simulerade impedansen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-03 13:20

@ Tarzan: Intressant, du verkar vilja ha en betydligt större kvot mellan reflekterat ljud och direktljud runt 2 kHz än i övriga frekvensregister. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 14:44

DanNorman skrev:Angående peaken i impedanskurvan; hög impedans är bra impedans (dock inte krokig om du kör med rörstärkare) :)
"Konjugatlänkar" där man bränner effekt i ett motstånd är bara av ondo.
Visa en kurva på den simulerade impedansen.

Peaken går nästan upp i 80 ohm :oops:
Bild

Men, det ska sägas att jag har ingen mätning på basen i låda än, vilket jag antar påverkar dess fas en del? Och då blir det ju till att ändra om i hela filtret ändå :)
petersteindl skrev:@ Tarzan: Intressant, du verkar vilja ha en betydligt större kvot mellan reflekterat ljud och direktljud runt 2 kHz än i övriga frekvensregister. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Mja. Tanken är att kurvan för det reflekterade ljudet ska vara så jämn som möjligt. Anledning är att jag läst att det är "bra" på otaliga ställen här på faktiskt, och att jag inte kan komma på någon logisk invändning mot det med mina väldigt begränsade kunskaper. Däremot vill jag ha en liten dip runt 3kHz på 0° eftersom jag fått för mig att ljud som kommer lite från sidan (där stereohögtalare normalt är placerade) på grund av huvudets form låter starkare runt 3kHz jämfört med ljud som kommer rakt framifrån. Därför tänker jag att ljudobjekt som spelas upp i en stereoanläggning och som är placerade mitt i ljudbilden borde uppfattas som om de har en liten förhöjning vid 3 kHz och den vill jag motverka. Typ.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-03 16:20

Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.
Finns det impedanskurva på elementen i låda var för sig utan filter?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-03 17:25

Glöm inte ev. kabelresistans och framförallt inte spolarnas resistans. Men en riktig impedansmätning på basen måste du givetvis ha.

Edit: Jag kanske missuppfattade ang. basmätningen. Impedansmätning har du, men inte tonkurva på baselement i låda? Även diskanten kommer nog mäta annorlunda i låda.
Senast redigerad av DanNorman 2016-07-03 17:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 17:26

PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.

Impedansen är mätt i Limp, så det är inte där något fel ligger. Däremot hade jag stora problem med att få mätningen att funka i Limp. Efter en lång stund av googlande testade jag att helt enkelt byta plats på höger och vänster ingång på ljudkortet och helt plötsligt fick jag fina resultat som verkade rimliga.

Nej, jag har inte mätt basens impedans i låda än, och jag misstänker att det kommer påverka en del. En låda måste bara bli klar först, men det är på gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 17:28

DanNorman skrev:Glöm inte ev. kabelresistans och framförallt inte spolarnas resistans. Men en riktig impedansmätning på basen måste du givetvis ha.

Tack för påminnelsen! Det ska inte glömma :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-03 18:17

Tarzan skrev:
PappaBas skrev:Har du mätt med LIMP? Mätboxen är gjord för den och har lite annan koppling än Sirp.

Impedansen är mätt i Limp, så det är inte där något fel ligger. Däremot hade jag stora problem med att få mätningen att funka i Limp. Efter en lång stund av googlande testade jag att helt enkelt byta plats på höger och vänster ingång på ljudkortet och helt plötsligt fick jag fina resultat som verkade rimliga.

Nej, jag har inte mätt basens impedans i låda än, och jag misstänker att det kommer påverka en del. En låda måste bara bli klar först, men det är på gång.

Är ju någon som inte märkt upp det ordentligt :roll:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-03 20:38

Testlåda på gång!
Jävlar vad stor den känns. 48 cm hög och 29 bred. Jag som är van vid mina små i6...
Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-04 09:57

Dippen vid 10 kHz är någonting som måste göras någonting åt med waveguidens form, men det vet jag inte om jag orkar ta mig an. Den finns ju inte on axis...
Tror den beror på anslutningen mot membranet eller början av formen i "halsen" på tratten. Har haft liknande effekt på mina första waveguides och då var det att halsen var för smal. Behövde vidgas så att början på halsen fick större öppningsvinkel (mera konisk form). Man kanske kan åstadkomma ungefär samma effekt om man kapar på en bit av halsen så att membranet flyttas fram i waveguiden.

Mitt tips är att jobba först med waveguiden så att skillnaden mellan spridningskurvorna blir så nära konstant som du vill ha det och sedan med filtret.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-04 10:11

Fast en prototyplåda är bra för att se vad som händer, tex hitta lämpliga delningsfrekvenser och upptäcka andra potentiella problem.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Behöver mäthjälp!

Inläggav Tarzan » 2016-07-06 16:50

När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på 8O

Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.

Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-06 16:57

Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på 8O

Jag tänkte att för enkelhetens skull bara mäta 800 - 20k Hz, både för bas och diskant. Jag tycker att fasen rullar på tok för mycket för basen, och när jag testade att starta mätningen vid 20 Hz istället vred fasen mycket mindre.

Jag mäter med en loopback-koppling på ljudkortet, vilket jag trodde skulle göra fasmätningen säkrare.

Det där med fasen kan vara klurigt. Mäter du med tidsfönster? Om inte, gör det. Hade samma problem med fas och speakers workshop tidigare. Då fick jag fram fasen via Hilberts transform, det fungerade klockrent!
Med Rew tycker jag mig få till en tillförlitlig fasmätning. Mäter då med tidsfönster ca 1m avstånd.

Kan du visa hur dina mätningar ser ut?

Lycka till!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-06 16:58

Får du samma problem i Holm?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-06 17:50

Cortado skrev:Får du samma problem i Holm?

Ska testa! Ska bara leta upp en ickestationär dator med windows på.
rotel2 skrev:
Tarzan skrev:När jag mäter i REW visar fasmätningen helt olika resultat beroende på vilken frekvens jag börjar på 8O

Det där med fasen kan vara klurigt. Mäter du med tidsfönster? Om inte, gör det. Hade samma problem med fas och speakers workshop tidigare. Då fick jag fram fasen via Hilberts transform, det fungerade klockrent!
Med Rew tycker jag mig få till en tillförlitlig fasmätning. Mäter då med tidsfönster ca 1m avstånd.

Kan du visa hur dina mätningar ser ut?

Lycka till!

Jodå, det är mätt med tidsfönster och så reflexfritt som möjligt. Resultatet blir samma oberoende av tidsfönstret.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-06 18:10

I ARTA sätter loop-backen själva nollpunkten. Så beroende på mätavståndet gatear jag alltid från samma startpunkt.
I Arta kan man hålla gateningen och bara göra om mätningarna.

Jag hade problem med fasmätningar med annat ljudkort där latensen inte var konstant i ljudkortet. Kör du i ASIO-läge?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-06 18:29

Jag har nu testat med HOLM. Där får jag inget resultat över huvud taget om jag försöker starta mätningen vid 800 Hz. Den verkar fungera fint om man startar vid 20 Hz, inga andra inställningar ändrade. ASIO-läge.

PappaBas skrev:I ARTA sätter loop-backen själva nollpunkten. Så beroende på mätavståndet gatear jag alltid från samma startpunkt.
I Arta kan man hålla gateningen och bara göra om mätningarna.

Jag hade problem med fasmätningar med annat ljudkort där latensen inte var konstant i ljudkortet. Kör du i ASIO-läge?

Jag ska testa ARTA med.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-06 20:22

Förstår inte vad du menar med att starta mätningen vid 800Hz? Menar du att mätsignalen inte har frekvensinnehåll under det? Typ diskantmätning.
I så fall kolla inställningen för trigg-signalen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-06 20:26

Precis. Mäta diskanten är vad jag vill göra.

Jag tror att jag fick fram de kurvor jag ville ha i ARTA. Det var dess förmåga att behålla samma gate från mätning till mätning som jag saknade i REW. Nu var jag bara tvungen att kontrollera så att jag alltid mätte på samma avstånd.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-06 23:02

Här är en bild förresten. Det är ju alltid kul.
Bild

Efter att ha mätt lite så funderar jag på om jag inte behöver skjuta fram basen en plywood till.

Jag tänker såhär:
Basens fas vrids mer än diskantens. Därför behöver diskanten vara förskjuten i djupled (mer lutning på fasen) för att de ska kunna delas snyggt. Eftersom jag inte har ett perfekt baselement som faller av helt naturligt ovanför 3kHz och inte heller har en förhöjning i tonkurvan ovanför 1kHz måste jag ha ett filter som är av i alla fall andra ordningen elektriskt om jag vill dela såpass högt som 3 kHz. Det vrider fasen mer, alltså behöver diskanten vara mer förskjuten i djupled än vad som hade varit nödvändigt med ett första ordningens filter (elektriskt).

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Behöver nog inte mäthjälp längre

Inläggav Tarzan » 2016-07-09 16:24

Det här med filter var ju jobbigt. Synd att jag inte har en enorm låda med alla möjliga olika filterkomponenter liggandes här hemma.

Här är en första variant som i alla fall mätte lite snyggt rakt framifrån.... men åt sidan var det ju inte mycket att hurra för:

Bild
Den lite grönblåaktiga linjen är 0° typ 1,20 bort och den röda är typ 80° åt sidan, allt på samma avstånd.

Och här är ett impulssvar för den som intresserar sig för det
Bild

Och nej, jag har inte mätt på såååå hög ljudnivå. Programmet är bara inte kalibrerat. Förlåt :)

Jag tror på en lite flackare delning till både bas och diskant som en potentiell lösning. Basen ensam sprider ju inte så värst bra uppe vid 3000 Hz, men hyllans kant gör att den får en förstärkning precis vid 3kHz och försvagningar både ovanför och nedanför i frekvens, vilket ger tonkurvan rakt fram en knäck som gör delningen brantare i just den riktningen. Typ.

Användarvisningsbild
jonasby

Re: Toppar! testade ett första filter

Inläggav jonasby » 2016-07-09 20:03

Kan man tolka dina tonkurvemätningar som att delningsfrekvensen är vid drygt 3kHz.
Och att man först ser basens sidledes spridning för <3kHz och därefter en "uppsamling" och diskantens något "bättre" sidledes spridning efter ca 3kHz?

I så fall - rent amatörmässigt - kanske man kunde utnyttja diskantens bättre spridningsegenskaper och dela vid lägre frekvens?
Så hade iaf jag tänkt och funderat kring.
(Har dock inte kollat vad datablad etc ev säger om dina element.)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-09 21:59

Fast han vill ha smal spridning, så det han behöver är en större waveguide och flackare basfilter (åtminstone) :)

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-09 22:03

Och kanske en baffel utan trappsteg, om det ger fulheter i basens tonkurva, som gör det svårt att dela den högre.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-07-09 22:30

En delning vid 5KHZ, eliptiskt kanske?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-07-09 22:31

Mycket intressant tråd detta
Håller själv på med ett liknande projekt med ca22rny och ss9700 i visaton waveguide.
Jag mäter dock inte så noggrant som du, men vi kanske kan hjälpa varandra lite då det verkar som vi båda strävar åt någorlunda samma typ av högtalare.

Filtret provade jag lite fram och tillbaka men till basen verkade det som en spole runt 1mH samt en RC länk passade bra för en delning runt 3khz.

Var överlag ganska nöjd med hur det lät men jag irriterade mig lite på att diskanten föll av en 3-4dB runt 8-10kHz, något som jag antog kom från WGn och mycket riktigt var det det.
Håller nu så sakteliga på att prova ut lite olika distanser till WGn för att bättre få till anslutningen mot membranet...

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-10 11:35

Här är ett omtänkt filter. Varför inte prova liksom?

Bild

Filtret till basen har bantats en del, det blev för mycket fasvridning med ett andra ordningens elektriskt filter till den, så om det kan fungera med ett första ordningens är det ju bara positivt, antar jag. Tanken här är att få till en ganska konstant sluttning på diskanten mellan 3 och 10 kHz, och inte alls lika pang på som i förra versionen. On axis kommer den summera ihop med basen som ju låter ända upp till 7 kHz typ, och åt sidorna, där enbart diskantens tonkurva dominerar kommer den ha rätats ut på grund av dess spridning. I simuleringen blir det en svacka mellan 6 och 8 kHz, men det ska bli kul att se hur det mäter.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-10 12:25

Detta var helt klart rätt väg att gå. Bara lite mer lutning på diskanten nu så :D
Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! testade ett andra filter

Inläggav Tarzan » 2016-07-10 15:25

Nu har jag pillat lite på filtervärdena (samma filter som ovan) och hittat ett som mäter ganska snyggt i horisontalplanet, men det blir lite katastrof i vertikalplanet. Dumt. Det verkar som om det får bli en avvägning...

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! testade ett andra filter

Inläggav Tarzan » 2016-07-10 23:07

Varifrån beställer man bäst komponenter med dessa värden? Och vad väljer man för kondensatorer? och vilka spolar? Vad jag förstått funkar alla spolar utom de med järnkärna bra i högtalarsammanhang, bara man håller koll på resistansen. Rätt?

L 1,8 mH i serie med basen
C 2,2 uF i serie med diskanten
C 8,2 uF
L 0,39 mH
R 1,5 Ohm

Jag har förlikat mig med lådan jag byggt och funderar på att använda den rätt av. Snabba ryck. Mindre dammande på så vis. Eller så är det bara min lathet som yttrar sig.

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Toppar! var köpa vilka filterkomponenter?

Inläggav joakimfors » 2016-07-10 23:11

Du kan ju ta cykeln till electrokit och kolla vad de har i hyllan. ;)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-07-10 23:22

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-07-10 23:28

Dock är de väldigt ostadiga när det kommer till leverans. Jag/vi har beställt där och de är konsekvent dåliga på levernas och visa vad de faktiskt har i lager.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-07-10 23:37

Jodå, jag är fullt medveten om det.
Har beställt flertalet gånger, någon gång fick jag vänta i ca 4 månader.

Har man bråttom, skall man kika på annan, men kan det ta lite tid får du det billigt.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-11 00:44

joakimfors skrev:Du kan ju ta cykeln till electrokit och kolla vad de har i hyllan. ;)

Synd. Enligt hemsidan har de inte några kondensatorer (som inte är elektrolyt) i rätt storlek... Det hade ju varit så trevligt med en fysisk butik här i närheten.

Loudspeakerfreaks igen alltså? ja, ja. Nepp. Det blev billigare att beställa från hifikit om jag bara höll mig till komponenter i lager på loudspeakerfreaks.

Jag bjuder på det här filtret, som jag tror blir bra. Hela projektet är ju tänkt att vara lite av en ino-efterhärmning så även filtret. Inte för att jag har några förhoppningar om att göra det bättre, men för att lära mig någonting på kuppen. När filtret sen finns på riktigt bjuds här på mätningar av alla möjliga slag.

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Toppar! det blev hifikit i alla fall

Inläggav RogerGustavsson » 2016-07-11 09:51

Kolla på http://www.lautsprechershop.de/ om de har de komponenter du behöver.

Verkar hamna på 69 €.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! sågade fel :(

Inläggav Tarzan » 2016-07-13 21:27

Jag sågade fel. låda nummer två kommer se extremt ful ut. Tur att det är mörkt i ljudrummet. Det kanske blir till att bygga andra, något optimerade, lådor ändå i mdf i framtiden. Felet inte heller bara estetiskt, utan kan säkert påverka spridningen, och det är inte tillrättningsbart utan att bygga om hela låda två. Jag kan inte ens tycka synd om mig för jag vet ju att det bara var mitt eget fel. Jag mätte bara en gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-13 22:29

Det heter "Jag såg fel" ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-07-13 23:46

Lika bra att fixa en ny låda så snabbt som möjligt, det minskar tiden av missnöje och lidande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-07-14 11:28

Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-07-14 11:29

Spackel / plastic padding ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-14 11:37

Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?

LSPcad ritar ut intern resistans för spolar som en egen resistor i schemat.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-14 11:39

Doofus skrev:Ser jag taskigt eller är det en resistor i serie med basen för nivådämpning ? Om så är fallet så hur har du tänkt dimensionera den ?

Antagligen som en väldigt lång koppar kabel som är lackad o sen ihoprullad för att spara plats. Tyvärr dämpas toppoktaverna extra men det kan vara ok i många fall :wink:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-14 11:40

Martin skrev:

LSPcad ritar ut intern resistans för spolar som en egen resistor i schemat.

Nej inte i lspcad 6 som detta ör. Tarzan vet nog inte att man ska högerklicka på spolen för att kunna ange spolens resistans

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-07-14 11:43

schmutziger skrev:

Antagligen som en väldigt lång koppar kabel som är lackad o sen ihoprullad för att spara plats. Tyvärr dämpas toppoktaverna extra men det kan vara ok i många fall :wink:

:lol: den förtjänade jag, har dålig koll på Lspcad. Tack för uppdateringen !

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-14 11:46

Verkar som att jag också har dålig koll på lspcad. Kunskaperna börjar bli gamla. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-14 15:03

Ja, jo jag tänkte det där seriemotståndet faktiskt precis som en lång koppartråd som är lackad och ihoprullad. Och jag visste, helt rätt antaget, inte att man kunde högerklicka på spolen och ange resistans.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-14 16:14

Tarzan skrev:Ja, jo jag tänkte det där seriemotståndet faktiskt precis som en lång koppartråd som är lackad och ihoprullad. Och jag visste, helt rätt antaget, inte att man kunde högerklicka på spolen och ange resistans.

Känns inte helt uppenbart. Mycket i lspcad som är så tyvärr

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-14 16:27

LspCad är enkelt och superöverskådligt jämfört med SoundEasy.
SoundEasy har allt! Om man hittar det.... :roll:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-14 16:35

PappaBas skrev:LspCad är enkelt och superöverskådligt jämfört med SoundEasy.
SoundEasy har allt! Om man hittar det.... :roll:

Namn väl valt mao :roll:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-14 18:08

När man väl lärt sig hitta bland alla fönster tycker jag det är helt ok, men första gången jag öppnade lspcad var min inställning ungefär som LSP's:
Bild

Jag passade på att måla den ena nu precis. Blir jag ensam om den här finnishen kanske?

Bild

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-07-14 18:29

Kan eventuellt vara så. Kan eventuellt också vara en av få prenumeranter av Dagens ETC här. Wp på båda

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-14 23:12

Diskanten behöver dämpas och delas något högre, vilket i praktiken innebär att snurra av lite från den lilla spolen och stoppa in ett seriemotstånd med diskanten. Tur att filtret bara sitter med snabbkopplingar än så länge.

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Toppar! nakenchockerar

Inläggav Martin » 2016-07-14 23:48

Kan också vara energin 3-4kHz som blev för hög och tolkas som att diskanten är för hög. Där har man ju varit några gånger.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-07-14 23:50

behövs konjugatlänk på diskanten då du har kopierat ett filter som diskanten är gjord för att gå med konjugatlänk du tillför bara mera energi till diskanten med länken .

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-15 00:22

Heja, heja! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-07-15 08:46

Martin skrev:Kan också vara energin 3-4kHz som blev för hög och tolkas som att diskanten är för hög. Där har man ju varit några gånger.

skulle vilja påstå detsamma. alldeles för mycket energi 3-4 kHz. Resten av kurvan tycker jag ser väldigt trevlig ut :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-15 10:17

Martin skrev:Kan också vara energin 3-4kHz som blev för hög och tolkas som att diskanten är för hög. Där har man ju varit några gånger.

Det tror jag med, men också att nivån är lite lite för hög i diskanten totalt. Det är inte exakt samma filter som i senaste mätningen som ligger uppe här. Energin runt 3-4 kHz tänkte jag ta ner genom att rulla av lite på den lilla spolen i diskantens filter, vilket borde flytta notchfiltret högre upp i frekvens.

boom skrev:behövs konjugatlänk på diskanten då du har kopierat ett filter som diskanten är gjord för att gå med konjugatlänk du tillför bara mera energi till diskanten med länken .

Jag förstår inte riktigt. Kan du berätta mer?

jonasby skrev:Heja, heja! :)

:D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-15 12:41

Det blir bättre, om inte inte riktigt bra. Än.

Bild

rotel2

Inläggav rotel2 » 2016-07-15 13:16

Kul att du kommit så pass långt med ditt projekt.

Jag vet inte vad Boom menar exakt med att du ska införa en konjugatlänk. Det finns iaf vad jag vet två typer av k-länkar. Den ena sätts innan filtret, den andra sätts in efter filtret. Har du inte ett "oönskat" impedansförlopp hade jag inte stoppat in någon länk.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-07-15 15:07

rotel2 skrev:Kul att du kommit så pass långt med ditt projekt.

Jag vet inte vad Boom menar exakt med att du ska införa en konjugatlänk. Det finns iaf vad jag vet två typer av k-länkar. Den ena sätts innan filtret, den andra sätts in efter filtret. Har du inte ett "oönskat" impedansförlopp hade jag inte stoppat in någon länk.

Filtret baseras på att elementen ligger på 6 ohm och han använder 8ohms? element och därför får han att diskanten låter vass vid vissa frekvenser och ser man hur layouten för filtret ser ut så ligger det en konjugat länk på diskant filtret som är anpassat efter inos diskant och inte till den diskanten som han använder .
hade jag varit i hans kläder så hade jag delat det vid 2500Hz och testat i en 12/18db konfiguration.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-15 15:13

Kan du inte skriva ut vinklarna? Är det 10grader mellan varje steg?
Den där puckeln som blir off-axis vid runt 3,5 kHz ser ju ut att komma från basen.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-15 15:42

boom skrev:
rotel2 skrev:Kul att du kommit så pass långt med ditt projekt.

Filtret baseras på att elementen ligger på 6 ohm och han använder 8ohms? element och därför får han att diskanten låter vass vid vissa frekvenser och ser man hur layouten för filtret ser ut så ligger det en konjugat länk på diskant filtret som är anpassat efter inos diskant och inte till den diskanten som han använder .
hade jag varit i hans kläder så hade jag delat det vid 2500Hz och testat i en 12/18db konfiguration.

Ok det var så du menade. Nej, så dum har jag inte varit att jag kopierat filtret rakt av – bara själva principen eller layouten om man så vill. Värdena har jag inte härmat, i alla fall inte medvetet eftersom jag inte känt till dem, och hade jag gjort det hade jag nog inte härmat efter utan anledning. :)
PappaBas skrev:Kan du inte skriva ut vinklarna? Är det 10grader mellan varje steg?
Den där puckeln som blir off-axis vid runt 3,5 kHz ser ju ut att komma från basen.

Nej, mäta vinklar orkar jag inte göra än. Jag har varit för lat för att göra en sån finurlig platta med snöre som du visade. Du (och alla andra) får nöja dig (er) med att den starkaste är 0° och den svagaste är upp emot 80° och att det är ganska jämna steg mellan dem, vilket ger +20° per mätning ungefär.

Jag måste ändå säga att jag tycker det låter förvånansvärt bra redan, sett till hur lite tid jag lagt på det här utöver all tid som gått åt till sågande och slipande och hur minimalt med erfarenhet jag hade innan jag började.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-15 16:14

Ja men då är ju puckeln väldigt mycket off-Axis och lågt i nivå så den märks nog inte.
Hur ser LTAS ut?
Skitkul att följa :) skall labba när jag kommer hem.
Är inne på att bättre förstå hur låd och kantgeometrier påverkar så man kan använda de för att få högtalare att bete sig som man vill (i tillägg till filterfipplande).
Sitter med Xdir men tror jag kanske får bygga lite olika provlådor och mäta på de för att få ihop det.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-15 17:45

PappaBas skrev:Ja men då är ju puckeln väldigt mycket off-Axis och lågt i nivå så den märks nog inte.
Hur ser LTAS ut?
Skitkul att följa :) skall labba när jag kommer hem.
Är inne på att bättre förstå hur låd och kantgeometrier påverkar så man kan använda de för att få högtalare att bete sig som man vill (i tillägg till filterfipplande).
Sitter med Xdir men tror jag kanske får bygga lite olika provlådor och mäta på de för att få ihop det.

Jag hittade en tråd om LTAS och skumläste lite, men jag blev inte riktigt klok på någonting bland alla olika åsikter om vad det var, vad det var till för och om det verkligen fungerade till det som det var till för.

Ska jag göra såhär: vitt brus på lite lagom nivå under typ en halvminut och jag håller själv mikrofonen och viftar med den på alla möjliga ställen runt omkring mig typ vid lyssningsplats? En eller två högtalare igång?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-15 18:24

Kör bägge, jag kör rosa brus för att inte stressa diskanterna (finns i generatorn i ARTA). Rör micken runt vid lyssningsplats. Tanken är väl att fånga summan av allt så att säga. Den kommer inte bli rak utan sluttande. Bra för att se om någon peak i någon riktning "slår igenom".

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-07-15 18:39

Lite off-topic.

Jag har lite funderat på att köra LTAS med brus men med miken fast på stativ.
Och samtidigt byta komponenter i filtret - om jag bara orkar bygga den där tänkta "filterkopplingsmodulen" med snabbkopplingar.
Jag inbillar mig att man då skulle kunna se förändringar live nästan i realtid. Bara byt komponent och omedelbart se resultatet.

Vet dock inte om detta kommer funka eller ens är bra eller rekommendabelt. Men så tänker jag.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2016-07-15 20:09

Jag tror att det är viktigt att skilja på direktljud och reflexer, och dessutom tonkurvor i andra riktningar än framåt. LTAS blandar ihop att till en grumlig soppa. LTAS skulle man göra som någon sorts kompletterande mätning, men jag vet inte riktigt vad den visar :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-15 20:30

Precis men jag tänker på den som en av många andra mätningar.
Det finns inga mätningar i vertikalplanet här. Visar LTAS något konstigt får man leta orsaken.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-15 20:57

Ja, trots att jag försökte klämma ihop bas och diskant nästan så mycket som möjligt så är det ändå 180mm centrum till centrum, bas till diskant. Med såpass hög delning blir det nog en del konstigheter i höjdled. Det hade varit intressant att se om/hur hyllan påverkar loobingen, men för att testa det hade jag ju varit tvungen att bygga en högtalare med rak baffel, men då hade jag ju blivit förpassad till ett digitalt filter för att kunna flytta fram baselementet med delay på diskanten. Dessutom hade ju tonkurva för både bas och diskant sett annorlunda ut på grund av baffelns form.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-15 21:23

Är inte alls menat som något påpekande eller så :) är bara nyfiken på hur det ser ut.
Loobning och spridning i vertikalled är ju vad den är så att säga i den lådan du har.
Behöver ju inte vara en nackdel att inte ha full spridning i vertikalled.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-16 17:05

Här är en LTAS-mätning, om jag nu gjort rätt. Den är gjort med 64k sequence length och 30 averages alltså typ 40 sekunder i Arta med rosa brus. Jag stod bakom soffan och vevade runt med mikrofonen inom halvsfären (så långt som min ena arm räckte) framför mig.

Bild

Här är det som LTAS-mätningen egentligen är ett komplement till. On axis bas, diskant och tillsammans.

Bild
Det är med en väldigt lång gate, så jag är inte helt säker på att oroligheterna under 1,5 kHz har med högtalaren att göra. Egentligen är det nog bara kvadranten uppe till höger man bör bry sig om.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-07-16 17:34

Något märkligt sker ju 800-1000Hz? Syns i båda mätningarna. Något i rummet?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-07-17 22:45

Högtalaren placerad på golvet? Prova att mäta mitt i rummet en bit upp från golvet i så fall då det kan bli kompenserat för reflexer i direktljudet vilket inte blir riktigt rätt.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-07-26 23:54

Bump!

Några summerande ord kring bygget/projektet/högtalarna? Vad är du särskilt nöjd med? Vad önskar du att du gjort annorlunda? (osv) Hur tycker du att de står sig mot dina i6?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-07-27 15:28

Summerande ord tycker jag inte man ska ge sig på innan allt är klart och det är det inte riktigt eftersom det, när jag orkar och lagt utvärdering och tankekraft bakom det hela kommer bygga en låda version 2 med lite mer optimerade mått. Redan nu tror jag mig veta att jag kommer försöka placera basen närmre kanten på hyllan och därmed också diskanten. Att den kommer närmre hyllkanten borde lytta en utsläckning (och en förstärkning ovanför den) i basens tonkurva lite uppåt i frekvens, möjligtvis från 2,5 till 3 kHz, vilket hade varit snyggt mätmässigt men vetefan om jag hade hört någon skillnad. Något annat som ska utvärderas mer är hur långt förskjuten i djupled som diskanten borde sitta både med tanke på loobing och kanske lite på fasriktighet. Dessutom kanske diskanten skulle upp med någon dB eller två. Kanske. Q-värdet på lådan hade jag också kunnat göra någonting åt så att tonkurvan under 200 Hz blir precis som jag vill.

Jämfört med i6 tycker jag de står sig helt ok. Man kan naturligtvis spela starkare utan att det tar emot på något sätt och jag får för mig att ljudbilden i alla fall liknar den i6 presenterar även om jag inte gjort några snabba omkopplingar fram och tillbaka, och därför kan ha helt fel. Den låter i alla fall inte på ett sätt som för mig låter påfallande dåligt :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-09-22 12:29

Tarzan skrev:Jag börjar redan tvivla. Seas ca22rnx ser ju trevligare ut spridningsmässigt upp emot 3000 Hz än ca22rny som jag köpt, och faller ovanför det av så att det egentligen bara behövs baffelstegskompensering om man delar vid 3000 Hz, vilket jag ju siktat på. Men nu ligger antagligen RNY och väntar på hemköp. Det skadar ju inte att testa. I värsta fall får jag väl sälja RNY vidare eller använda dem till något annat.

RNY:
[ Bild ]

RNX:
[ Bild ]

Den potentiellt äckliga peaken vid just 3kHz skulle man ju kunna bekämpa med en kant någonstans på baffeln som ger en utsläckning där, om det är praktiskt möjligt avståndsmässigt.

Såhär i efterhand inför version 2 (som kanske blir av någon gång) tänker jag faktiskt att jag hade rätt när jag tänkte RNX istället för RNY. Ett problem med version 1, alltså med RNY, är hur on-axis-ljudet sträcker sig mycket högre upp i frekvens än off-axis-ljudet. Om tonkurvan on-axis föll av brantare vid en lägre frekvens ungefär vid samma frekvens som off-axis-ljudet, skulle delningen till diskanten kunna göras brantare genom att utnyttja den akustiska effekten av waveguiden bättre.

Sett till den tonkurva som presenterats av SEAS för RNX känns det som om det skulle vara enklare att dela, men frågan är hur elementet beter sig i praktiken jämfört med RNY. RNX har ju till exempel en mindre magnet, vilket borde ge ett högre q-värde vid avrullningen i basen. Det ser jag inte som ett problem eftersom jag tycker att RNY faller av lite för flackt för att det ska kunna utnyttjas effektivt som en del av högpassfiltret vid 80 Hz.

En annan olikhet mellan elementen är ju att RNX har en peak vid 3000 Hz medan RNY har en väldigt jämn tonkurva on-axis. Jag tänker att peaken skulle kunna bekämpas med ett väl valt avstånd till kanten på hyllan. Hur är det nu? Reflexen som kommer från ett underlag som "försvinner" blir en reflex i motfas (diffraktion), men frågan är om det går att komma fram till var exakt ifrån peaken kommer så att avståndet kan regleras efter det. Förhoppningsvis går det att placera elementet så nära kanten som möjligt.

En annan förändring jag hade velat göra är att göra lådan grundare så att den kan placeras närmre väggen så att utsläckningen hamnar vid en lite högre frekvens, så att den blir lättare att dämpa bort.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Funderar på version 2

Inläggav Tarzan » 2016-10-12 23:45

Om jag ska ha ca22rnx som bas istället för ca22rny för att kunna dela brantare behöver jag en diskanttratt som förstärker som mest strax över 3000 Hz. Tratten från Visaton förstärker on-axis-ljudet som mest strax under 3 kHz, vilket blir ett problem och dessutom måste den modifieras med hjälp av fil, trial och error, vilket är tråkigt. Därför hittade jag som av en slump den här diskanten med tillhörande tratt från morel. Den ser ut att ha väldigt trevliga kurvor i databladet. Jag tänker filter i precis samma banor som i nuvarande version, alltså delning med en kondensator i serie med diskanten + ett notchfilter som tar vid precis under trattens effekt = jättebrant. Typ lika brant som baselementet faller av över 3kHz. Morel verkar inte vara något märke som används flitigt på faktiskt. Varfördå?

https://loudspeakerfreaks.com/document. ... CAT378.pdf

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-10-13 17:39

Har du provat med en rc länk på RNY basen för att kontrollera avrullningen vid delningen?

Mitt högtalarprojekt har insomnat lite då omdragning av el och nätverk i rummet/huset fick gå före men innan allt revs ner labbade jag lite med visaton waveguiden.
Provade olika distansbrickor/halsar i hopp om vettigare frekvensrespons över 10khz och även mer verkningsgrad neråt i frekvens, tänkte kunna utnyttja det för att dela in diskanten högre i frekvens elektriskt...

Hursom, tror jag körde med en delning runt 3khz, till basen körde jag då en spole på 1mH samt en rc länk mot jord med 7,5ohm och 12uF.
Det tyckte jag gav en avrullning mot diskanten som hyffsat matchade upp med diskanten.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-09 20:19

Spacebug skrev:Har du provat med en rc länk på RNY basen för att kontrollera avrullningen vid delningen?

Mitt högtalarprojekt har insomnat lite då omdragning av el och nätverk i rummet/huset fick gå före men innan allt revs ner labbade jag lite med visaton waveguiden.
Provade olika distansbrickor/halsar i hopp om vettigare frekvensrespons över 10khz och även mer verkningsgrad neråt i frekvens, tänkte kunna utnyttja det för att dela in diskanten högre i frekvens elektriskt...

Hursom, tror jag körde med en delning runt 3khz, till basen körde jag då en spole på 1mH samt en rc länk mot jord med 7,5ohm och 12uF.
Det tyckte jag gav en avrullning mot diskanten som hyffsat matchade upp med diskanten.

Ja, fast bara i LspCAD, inte i verkligheten. Jag är lite fanatiskt inställd på att det ska gå att åstadkomma på elementväg...

Därför impulsschoppade jag lite idag. Det blev danska element den här gången istället för norska. Såhär tänker jag mig nu.

Bild
*"Spikrakt" kanske ska tas med en nypa salt eller två

och diskanten:

Bild

I min huvudsimulering ser jag inte längre problem med för svag tonkurva i direktljudet mellan 1 och 3 kHz. Jag tror till och med att spridningen åt sidan kan bli helt ok ända ut till i alla fall 50°. Sen hänger det på hur många timmar jag orkar lägga på waveguidens utformning hur tonkurvan ser ut uppemot 10 kHz och uppåt i olika riktningar. Jag antar att det gäller att försöka kartlägga vilken vinkel vågfronten lämnar membranet för olika frekvenser, för att sen grubbla på vad man egentligen ska göra med den vetskapen i praktiken, alltså var det betyder att man ska sandpappra och hur mycket.

Kraniet

Re: Toppar! Spontanshoppade nya element

Inläggav Kraniet » 2016-11-09 21:36

varför delar du vid så hög frekvens? en delning vid 2kHz skulle antagligen vara enklare att få till?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-09 22:33

Kraniet skrev:varför delar du vid så hög frekvens? en delning vid 2kHz skulle antagligen vara enklare att få till?

För att det är svårt och jag är lite korkad.

Nej, det är för att jag har fått för mig att jag vill utnyttja baselementets tonkurva i filtret så mycket som möjligt och att jag vill ha relativt smal spridning inte bara i översta diskanten utan även längre ner så att "toe in" blir effektivt som någon sorts time intensity trading. Antingen blir det då en enrom waveguide eller en högre delning.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2016-11-09 22:37

Kraniet skrev:varför delar du vid så hög frekvens? en delning vid 2kHz skulle antagligen vara enklare att få till?

Generellt tycker jag att delning ofta görs för lågt.
Tycker det låter bättre om man inte pressar
diskanten med låga frekvenser.
Energiresponsen som ökar när diskanten tar vid
kan man kompensera med lägre nivå på diskanten
ovanför delningen. Stirra inte bara på on-axis.
Beakta energiresponsen.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-10 19:35

+1
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-10 21:54

är förstås medveten om problemen, men jag ser också till vad som är praktiskt med de element som valts. Att som här lägga en flera dB dipp i diskanten vid samma frekvens som basens offaxis dippar lika mycket känns något problematiskt. Men det kanske fungerar, det återstår ju att se vad TS tycker.

Jag har byggt ett par lådor med RNY-basen med en Seas BFC/G utan waveguide. Blev hyffsat bra, dock delade jag ju förstås något lägre för att få det att fungera. Men det är ju inte helt trivialt att få ihop det då elementens spridning ser ut som de gör.

Vad jag förstår från Ino-högtalarna så delas diskanten något flackt för att den ska få chans att "fylla i" off-axis responsen. Kan ju kanske vara värt ett försök? Ino-basen är ju förstås av en annan kaliber dock så det kanske är svårt att jämföra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-10 23:01

Kraniet skrev:är förstås medveten om problemen, men jag ser också till vad som är praktiskt med de element som valts. Att som här lägga en flera dB dipp i diskanten vid samma frekvens som basens offaxis dippar lika mycket känns något problematiskt. Men det kanske fungerar, det återstår ju att se vad TS tycker.

Jag har byggt ett par lådor med RNY-basen med en Seas BFC/G utan waveguide. Blev hyffsat bra, dock delade jag ju förstås något lägre för att få det att fungera. Men det är ju inte helt trivialt att få ihop det då elementens spridning ser ut som de gör.

Vad jag förstår från Ino-högtalarna så delas diskanten något flackt för att den ska få chans att "fylla i" off-axis responsen. Kan ju kanske vara värt ett försök? Ino-basen är ju förstås av en annan kaliber dock så det kanske är svårt att jämföra..

Ja, det står ju redan på förstasidan att hela det här projektet mer eller mindre går ut på att skamlöst kopiera i14 har jag för mig, mest utifrån fördomar och konspirationsteorier hittade här och var om dem. Det största delmålet är egentligen för mig att lära mig någonting.

Precis så som du beskriver gjorde jag med första varianten: dela diskanten flackt för att låta den fylla i basens dåliga spridning till viss del. Det ska bli kul och intressant att leka med dessa två nya element, framförallt basen.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-11-11 00:03

Ska bli intressant att se hur de nya elementen beter sig.

Angående waveguiden så provade jag sist med distansbrickor som drog ihop halsen närmare diskantens dome och täckte över domens upphängning.
Det verkade ge snyggare beteende >10kHz, då förlängde jag bara halsen från visaton WGn tills jag fick domens diameter på halsen, blev rätt lång distans...
Nästa test blir nog istället att testa en kortare WG genom att göra en kortare distansbricka där halsen kryper in mot domen och sedan fylla igen WG halsen med epoxi kanske för att få material att ta av.
Siktar på en lite kortare WG med större öppningsvinkel på halsen, får se hur det blir.

Vet inte hur waveguides bör designas, om man exempelvis bör täcka över upphängningen eller inte för att komma närmare domen...
Kan tänka mig att man tappar lite sd/area på att täcka upphängningen men att kanske vinsten av en snyggare anslutning mellan dome och hals väger upp nackdelarna, kanske...

Hursom, lycka till iaf!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-11 10:16

Visaton har ju två waveguides också vilka kan vara intressanta kanske.

http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... g148r.html
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 0x150.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2016-11-11 13:16

Det är den runda visaton waveguiden vi använder :wink:
Verkar hyfsat vettig men framförallt beteendet över 10kHz, åtminstone med mina ss 9700 diskanter lämnar lite att önska, gissar att det beror på hur waveguiden möter upp diskant domen, nåt som ju varierar från element till element.
Så jag provar med olika distansplattor gjorda av akrylglas tills jag hittar en profil som kan tänkas passa...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-11 13:45

ja just, jag hade för mig att det var Monacors WG som användes.

Men det är väl lite slumpen om de fungerar ihop med diskanten eller inte. Precis som du är inne på så bör den (WGn) ju anpassas till diskanten. Finns ju en hel del trådar på htguide om WGs.

Jag använder seas DXT till mina lådor jag spelar på men det är ju med en wavecor 7" bas/mid. Vet inte vilken skillnad den diskanten gör vid delning mot en 8" bas/mid. De använder den dock i ett bygge hos loudspeakerbuidling.com med en excelbas. De delar ju också vid något högre frekvens, men den dipp i energikurvan vid 2kHz följt av den ökade spridningen vid 4 kHz ser ut att kunna vara lite problematiskt. Fördelen är väl att det är 60gr kurvan så det kanske inte har allt för stor inverkan. 0 och 30 gr tycker jag ser vettig ut iaf.

Bild

https://www.loudspeakerbuilding.com/Mag ... 00972,4363
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-17 12:00

Du vet inte vad dippen vid 800 Hz kommer sig av? Jag har ju tydligen också en sådan som jag inte blir klok på med ca22rny.

Här kommer i alla fall en simulering med scanspeakelementets officiella tonkurva i bakgrunden. Jag tycker det ser ut att kunna bli en rätt jämn stigning från ca 300 Hz upp till delningen. Än så länge funkar det alltså med bara en spole som basfilter :)

Bild

Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.

Anledningen till att jag vill göra lådorna mindre är att jag vill kunna flytta dem närmre väggen så att utsläckningen hamnar vid en mer hanterbar (högre) frekvens, och att lyssningsavståndet också blir något större, vilket jag tänker mig kan vara trevligt i mitt väldigt dämpade rum.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-17 13:37

fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-17 18:37

Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan

På så vis. Ja, det verkar ju rimligt (för mig som inte kan särskilt mycket om konuppbrytningar än).

Jag beställde från loudspeakerfreaks ännu en gång. Jag tror att det är spänningen i att inte veta när sakerna kommer skickas som jag gillar. Just nu säger hemsidan i alla fall 19 november, men vi får se hur det blir med det :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-11-21 20:10

Tarzan skrev:
Kraniet skrev:fnurran vid 800 Hz är väl där konuppbrytningen börjar? Våglängden vid 800 Hz är ju ca 42 cm. Even scan-speak basarna har en fnurra där, syns ju även på impedanskurvan

På så vis. Ja, det verkar ju rimligt (för mig som inte kan särskilt mycket om konuppbrytningar än).

Jag beställde från loudspeakerfreaks ännu en gång. Jag tror att det är spänningen i att inte veta när sakerna kommer skickas som jag gillar. Just nu säger hemsidan i alla fall 19 november, men vi får se hur det blir med det :)

Idag, den 21a, har datumet ändrats till "delayed delivery upcoming". Spänningen stiger :D

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-11-22 10:01

vad fan hände egentligen med det där företaget? de var ju jättebra fram till nåt år sen, helt otroligt är det. Du kan ju lika gärna få dina grejor om tre månader.. Men visst är det spännande :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-11-22 16:16

Tarzan skrev:Idag, den 21a, har datumet ändrats till "delayed delivery upcoming". Spänningen stiger :D

Det där känner jag igen! Har du riktig tur tar äventyret inte slut där. När min beställning hade stått i det läget ett par veckor så skrev de att den var skickad. Men det var den ju inte, det tog två veckor till.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-06 14:45

WOOPWOOP Idag är dagen då det (kanske) hände. Efter att ha fått ett senare datum hela två gånger, minst, har texten nu ändrats till "ready for shipping" och fått en grön färg.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-12-06 16:22

Då är de nog redo att skickas om en dag eller tre..

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-06 19:13

Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.

Det där hänger ju ihop. Dvs. Tonkurvan + Q-värdet + fasen. Eller missförstår jag?

Dvs. ändra lådans volym och du ändrar tonkurva och fas samt får ett nytt Q för systemet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-06 21:23

Piotr skrev:
Tarzan skrev:Lådorna blir lite väl små för elementen egentligen, men tack vare Andreas Arvidsons trevliga program för att få fram egna biquadsiffror till filter i minidsp kan jag ju anpassa q-värdet helt. I basta verkar en oändligt stor låda med högre q-värde i filtret få precis samma fasegenskaper som en mindre låda med lägre q-värde i filtret. Fasen verkar alltså ber på tonkurvan och inte lådans q-värde.

Det där hänger ju ihop. Dvs. Tonkurvan + Q-värdet + fasen. Eller missförstår jag?

Dvs. ändra lådans volym och du ändrar tonkurva och fas samt får ett nytt Q för systemet.

Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.

Låda 1: Lagom stor och får ett naturligt q-värde på 0,5, men jag använder ett filter som har ett högre q-värde för att få till en viss tonkurva vid delningen till basar.
Låda 2: Lite för liten och får ett naturligt q-värde på 0,85, men jag använder ett filter som har ett lägre q-värde för att få till samma tonkurva vid delningen till basar.

Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-12-07 15:26

Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.

Det stämmer om systemet är ett enkelt system som en högtalare vid låga frekvenser. Min poäng var att tonkurva, fasgång och Q alla beror på högtalarelementets parametrar i kombination med lådans volym. Ett samplat system där allt hänger ihop.

Samma tonkurva är ju möjlig att få till med de två lådorna genom att ändra det aktiva filtret, men frågan är om fasvridningen för lådorna runt delningen blir densamma. Just nu tror jag att den blir det. Rätt eller fel?
Ja, jag är med på att f0 förskjuts lite uppåt i frekvens också med en mindre låda men vi kan väl bortse från det, i alla fall lite? :)

Om man använder ett aktivt filter så blir summa-responsen densamma som om du skulle knåpat till samma tonkurva genom att bara ändra lådvolymen.

OBS detta förutsätter att filterfunktionen som du adderar är av typen "minimum phase" eller kanske bättre uttryckt "min-fas" på svenska. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-07 17:45

Piotr skrev:
Tarzan skrev:Jag kan ju inte så mycket (alls) om det här, men som jag förstått det just nu så beror fasvridningen enbart på tonkurvan.

Det stämmer om systemet är ett enkelt system som en högtalare vid låga frekvenser. Min poäng var att tonkurva, fasgång och Q alla beror på högtalarelementets parametrar i kombination med lådans volym. Ett samplat system där allt hänger ihop.

Om man använder ett aktivt filter så blir summa-responsen densamma som om du skulle knåpat till samma tonkurva genom att bara ändra lådvolymen.

OBS detta förutsätter att filterfunktionen som du adderar är av typen "minimum phase" eller kanske bättre uttryckt "min-fas" på svenska. :)

Tack! Jag får nog googla lite mer innan jag kommer med fler filterfrågor.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Nya element snart hemma

Inläggav Tarzan » 2016-12-13 15:22

Loudspeakerfreaks aka europe audio aka holländarna har gett mig anledning att tvivla en smula på den massiva kritiken ännu en gång! Nu ska bara hemtentan bli klar och nästa inlämning och jul och inlämningen efter det. Sen blir det vågfrontscentrummätning, baffelbreddsoptimering, waveguidesprofilfilande, lådbyggande, impedansmätande, fasfunderande, spridningspusslande ... :D

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! vfc-mätning

Inläggav Tarzan » 2016-12-17 14:22

Enligt den här metoden har jag mätt VFC på diskant och basen:
Bild (Tack phon för bilden)

Men självklart har jag inte gått och skaffat en tongenerator och ett oscilloskop bara för detta, så det fick bli programmet Scope istället tillsammans med ett usbljudkort och en line audio OM1.

Jag har monterat bort diskantens faceplate (har det något namn på svenska?) och monterat den direkt i en kartongskiva istället så att det blir så liten påverkar från någonting som jag ändå inte kommer ha med i waveguiden senare. Vfc verkar hur som helst ligga någonstans en halvcentimeter bakom baffelytan. Något händer i mätningen för 12kHz. Kanske 30 grader ut åt sidan blir det en utsläckning och bortanför den är fasen omvänd och signalen väldigt svag.

Bild

Basen fick sig också en kartongbit, men den här anpassade jag till högtalarens tänkta baffelbredd. Vcf verkar ligga betydligt längre bakom baffelytan, men vågformen går inte att förenkla till en cirkel utan börjar svänga in lite snävare ju längre ut åt kanten man kommer.

Bild
Sett inifrån är sträcken 3kHz, 4kHz och 1,5kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-17 15:54

Jag försökte hitta en punkt som passade något så när för både 3 och 4 kHz över en 60° stor öppningsvinkel. Då fick jag det till att vfc (eller heter det då akustiskt centrum?) låg 68mm bakom baffelytan. Felmarginalen är mycket stor, minst sagt.

Bild

Diskanten visade samma vfc för alla mätta frekvenser inom 60° och ligger inom 0,5 cm bakom baffelytan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Toppar! Nya element snart hemma

Inläggav paa » 2016-12-17 20:09

Tarzan skrev:Loudspeakerfreaks aka europe audio aka holländarna har gett mig anledning att tvivla en smula på den massiva kritiken ännu en gång!

En månad bara drygt, det kanske är väldigt bra för att vara dom?

F.ö. en föredömlig bildkavalkad över vågfrontsmätningarna!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-18 20:18

Jag skulle säga att en månad är ganska normalt, men jag har ingenting att backa upp påståendet med.

Tonkurvan då? Den ser faktiskt nästan ok ut. Elementet faller inte av riktigt så tidigt som jag hade tänkt mig, men det ska nog gå bra ändå. Hursomhelst lekte jag ihop ett filter i lspcad, kopplade lite och fick fram ett såhär snyggt resultat.

Bild

Och lite spridning. Typ 0°, 25° och 50°

Bild

Om jag hade varit jag hade jag inte litat på mätningen under 1 kHz.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Ett första LP-filter

Inläggav Tarzan » 2016-12-22 15:37

Jag slängde ihop en waveguide lite på känn av 4 bitar kartong (återkommande tema), mest för att testa hur djup jag ska göra den och för att se hur diskanten beter sig tonkurvemässigt med jämfört med utan waveguide. Såhär vacker blev den.

Bild

Den är 17mm djup och den streckade "cirkeln" är 90mm i diameter.

Såhär mätte den och för att bara ha varit ihopslängd på måfå så tycker jag att den blev över förväntan. Det enda jag inte är nöjd med är puckeln i översta oktaven rakt fram. Annars verkar konceptet att ansluta waveguiden så nära domen som möjligt rätt tänkt.

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Waveguidar

Inläggav Tarzan » 2016-12-29 14:00

Med lite för många komponenter i filtret till basen blev det någonting i den här stilen. Jag ska också säga att jag äntligen har gjort mig en gradskiva (av kartong såklart) för att slippa höfta med alla vinklar hela tiden. Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.

Bild
0, 10, 20, 30, 45, 60 grader.

Det blir till att göra en ganska grund waveguide som får sin puckel vid 4,5 kHz istället för 3, för det går verkligen inte att få det här baselementet att dela såhär snyggt och brant vid en lägre frekvens. Skillnaden i spridning on axis jämfört med off axis är hur som helst mycket bättre än med seas ca22rny.

Med waveguiden till diskanten tänker jag mig att det kommer funka bra med en liknande tonkurva, fast spegelvänd gentemot basens, alltså svagt fallande i någon oktav för att sen störtdyka, allt detta utan så värst mycket fasvridning. Eller ja basens fallande fas kompenseras ju för genom att ge den kortare gångväg och det verkar passa helt ok med de 68mm som krävdes för att matcha VFC. Kanske att det blir något kortare. Vi får se hur det blir med 45 grader uppåt, alltså takreflexen.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-12-29 14:37

Följer, gillar dina praktiska bilder.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-29 16:26

Doofus skrev:Följer, gillar dina praktiska bilder.

Då får du en kartongbild till. Såhär ser testbaffeln ut. Eftersom ALLT skakar under 600 Hz och att baffeln är öppen bakåt har jag inte kunnat mäta baffelteg så värst bra, men det ska väl gå att simulera fram. Runt delningen verkar det däremot gå bättre – det är ju mest djupledsförskjutningen jag velat testa med avseende på fas och spridning runt delningen.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-29 17:47

Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.

Det var ju dubbeltydigt och roligt!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-29 19:29

paa skrev:
Tarzan skrev:Dessutom verkar ju specificerade vinklar vara uppskattade här.

Det var ju dubbeltydigt och roligt!

Och helt undermedvetet, så det tog ett tag innan jag fattade. Kul!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-01 17:17

För att få diskanten att kunna sammarbeta så bra som möjligt med basen behöver jag flytta dess undre gränsfrekvens, alltså där den starkaste förstärkningen av ljudet 0° ligger, från 3 till 4,5 kHz. Vilka alternativ har jag?

Djup: djupare WG = förstärkning vid en lägre frekvens
Munnens öppningsarea: Hur påverkar den?
Själva waveguidens geometri: Hur påverkar den?

Jag testade att göra WGn grundare, men behålla samma öppningsarea och resultatet var ganska nedslående. Visst flyttades förstärkningsfrekvensen uppåt, men jag fick inte alls samma tydliga knäck på tonkurvan som jag fick med den förra versionen WG vid 3 kHz.

Problemet är att om jag behåller waveguidens förstärkning vid 3 kHz måste jag använda ett kratigare notchfilter vid ca 3,5 kHz för att inte få alltför stora förstärkningar on axis. Detta filter medför en massa fasvridning vid delningen för diskanten, vilket tvingar mig att fördröja diskanten ännu mer i djupled, alltså längre än för att basens och diskantens VFC ska stämma något så när överens. Dessutom blir en sådan placering onödigt känslig för loobing, det är inte många grader i höjdled som får en relativt rak tonkurva då.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-01 19:43

Prova att minska waveguidens ytterdiameter motsvarande förhållande.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-01-01 20:04

Tarzan skrev:Problemet är att om jag behåller waveguidens förstärkning vid 3 kHz måste jag använda ett kratigare notchfilter vid ca 3,5 kHz för att inte få alltför stora förstärkningar on axis. Detta filter medför en massa fasvridning vid delningen för diskanten, vilket tvingar mig att fördröja diskanten ännu mer i djupled, .

Hm, det där förstår jag inte.

Ponera att:
Du har två alternativa SPL-kurvor. SPL#1 & SPL#2
Två olika filter appliceras XO#1 & XO#2
Målkurva för SPL är lika för båda kombinationerna.

Slutresultatet är alltså: SPL#1+XO#1 = SPL#2+XO#2 d.v.s identiska SPL-kurvor.

Du uttrycker dig som att det är ett faktum att de två olika lösningarna skulle bete sig olika beroende på
att den ena lösningens filter har "kraftigare notchfilter"

Det betyder isåfall att en WG inte har ett min-fas-beteende.

Är det så?
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-02 00:23

Tack för tipset paa och det är bra att du ifrågasätter Chrisss! Jag är ute på väldigt djupt vatten och kan ha fattat det mesta helt fel.

Jag har fått för mig att faskurvan dels beror på själva tonkurvan (varför har jag inte förstått) och då är den att betrakta som minfas, alltså att alla fasvariationer kan härledas ur tonkurvan på något sätt. "Innan dess" kan fasvridning introducerats av delningsfiltrets rent elektriska egenskaper. Allpassfilter finns ju till exempel. Den slutliga faskurvan man mäter är alltså ett resultat av tonkurvan och filtrets rent elektriska egenskaper.

Jag tänker mig att faskurvan dels beror på tonkurvan, och dels på filtrets egenskaper. I teorin skulle jag kunna få till samma tonkurva (i en specifik riktning) med en herrans massa komponenter fast med olika waveguide, men borde inte fasvridningen bli större då?

Imorgon ska jag mäta, testa och förhoppningsvis lära mig någonting om fas.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-02 00:36

Jag tror Chrisss har rätt att waveguiden inte påverkar minimumfasegenskaperna, utan att det enbart är den akustiska frekvensgången som ger fasgången för ljudvågorna.
Att det sedan kan vara mer eller mindre svårt att få till filtret beroende på utgångsvärdena är en annan sak.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-01-02 01:10

paa skrev:Jag tror Chrisss har rätt att waveguiden inte påverkar minimumfasegenskaperna, utan att det enbart är den akustiska frekvensgången som ger fasgången för ljudvågorna.
Att det sedan kan vara mer eller mindre svårt att få till filtret beroende på utgångsvärdena är en annan sak.

Exakt det menar jag.

Jag antar att den faktiska SPL-kurvans fas bestäms av frekvensgången som är kombinationen av driver+filter även för en WG.

Jag har läst att drivers normalt är min-fas-devices men har aldrig sett något exempel på driver som inte är det.

Det mätsystem jag använder (http://www.linearx.com/products/analyze ... LMS_01.htm) kan inte mäta fas.
Jag använder fas beräknad från SPL-kurvan efter att SPL-kurvan korrigerats i sina ändar (Tail correction).
Beräkning av fas kräver i teorin magnitud-data från 0 - oändlig frekvens.
Därför gör man en tail-correction före beräkning av fas.
Normalt 2nd order HP och en approximation LP.

Sedan kontrollerar jag att simulering stämmer med mätningar.
När djupläget, det relativa mellan drivers provats ut för bästa match mellan simulering och mätning har det
alltid stämt mycket bra. D.v.s den beräknade fasen (min-fas) har varit rätt.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-02 09:38

chrisss skrev:Jag har läst att drivers normalt är min-fas-devices men har aldrig sett något exempel på driver som inte är det.

Bredbandare med dubbelkon är inte minimumfassystem. Det blir ett mekaniskt filter mellan stora och lilla konen som syns på fasgången.
I övrigt säger jag som Chrisss, att jag inte sett något exempel på element med enkelmembran som inte är minimumfas.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-09 18:46

Jag tejpade vidare på den halvmisslyckade waveguiden tills den blev halvlyckad. Sen började jag pilla med filter och tillslut blev det såhär trassligt. Nästan alla komponenter i bild kommer från tiden då jag byggde mina första högtalare. Det var han som ledsagade mig då som sa att man skulle ha de där dyra foliespolarna. Såhär i efterhand kommer jag inte ihåg hans förklaring, tyvärr.

Bild

Men för mikrofonen blev det såhär, vilket jag skulle säga är ganska trevligt. Det som ska optimeras är helt klart waveguiden, men det är inte jättestora förändringar som gäller nu så jag tycker att nästa steg är att bygga låda och testa vidare.

Bild
Första sträcken är 0, 10, 20, 30, 45, 60, 85°

Det är någonting äckligt som händer vid 9 kHz som har med waveguiden att göra. Det borde kunna fixas genom att anpassa halsen till domen bättre. Annars tror jag inte att tonkurvan långt ut åt sidorna kommer se lika taggig ut när sidorna blir avfasade eller rundade. Som det är nu är det bara en kartongskiva som tar slut. Tyvärr beror dippen vid 85° 2,5kHz på baselementet i sig, så det kommer inte bli möjligt att göra någonting åt den med filter eller låda. De bredare topparna vid 350 och 1000 Hz bryr jag mig inte om eftersom jag misstänker att de är effekter av att det just nu är en öppen baffel plus att kartongen inte sluter helt tätt runt baselementet.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Snart redo för låda?

Inläggav Tarzan » 2017-01-11 13:01

Nu när jag vet ungefär vilka dimensioner waveguiden bör ha gjorde jag en ny, men den här gången i en överbliven bit plywood för att få lite bättre precision. Den är bara 12 mm djup och funkar helt ok för frekvenser upp till 10 kHz än så länge. Dippen on axis försvann, men det återstår ju fortfarande lite filande för att få till översta oktaven, eller i alla fall övergången till översta oktaven. Annars tycker jag att det mäter rätt snyggt spridningsmässigt nu.

Bild
0, 10, 20, 30, 45, 60, 80 grader.

Såhär ser filtret ut just nu. Anledningen till de två spolarna var att jag inte hade någon med rätt värde hemma. Samma sak med kondensatorer i serie och parallella med varandra. RCL-kretsen i serie med basen är till för att ta ner dess lite halväckliga topp vid 4 kHz

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-13 10:53

Jag lägger den här texten här så att jag hittar tillbaka till den när jag behöver den lite senare.

IngOehman skrev:Du kan lokalt öka spridningen lite genom att vid den frekvens där du vill
att basen skall likna diskanten mera (strax under delningen?) skaffa dig lite
kantreflexer som hamnar ur fas med direktljudet. Det betyder att det skall
vara en våglängd till kanten. En våglängd vid 1500 Hz är sisådär 23 cm. Det
betyder 46 cm tvärs över*.

Men du måste vara beredd på att en bieffekt blir en liten svacka i samma
frekvensområde, så det kan bli knepigare att åstadkomma delningsfiltret.

Hur stor svacken blir beror på baselementets grundtonkurva, dess grund-
spridning och på hur stor del av baffelkanten (är baffeln rund, kvadratisk,
rektangulär...) som hamnar på just det avståndet.

Vh, iö

- - - - -

*Förvisso kan det verkliga avståndet behöva bli ett lite annat eftersom det
inte är riktigt så enkelt som att mekaniska och akustiska avstånd är samma,
särskilt inte när elementets membran är koniskt, men även ljudhastigheten i
konen kommer in. Om baffel inte är rund utan rektanulär (två kanter snarare
än hela omkretsen på ett visst avstånd) så skall den om man skall vara noga
vara mindre bred än 46 cm (typ knappt 40 cm) för att ge en svacka vid samma
frekvens som en cirkulär baffel med en diameter om 46 cm. Det gäller även,
omän i något mindre grad, om tre av de fyra kanterna är på samma avstånd
från basens centrum.

Hittat i den här tråden: viewtopic.php?f=10&t=55359

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-13 13:36

Det sägs ju vara den minst viktiga av alla egenskaper en högtalare kan ha, men ändå...

Bild
Sin^2 puls 0,2 ms mätt på typ 230 cm från högtalarbaffelkartongen on axis. Mätt i programmet Scope och tonen genererades av Svantes trevliga lilla generator Tone. 0 på x-axeln representerar ingen särskilt tidpunkt. Urholkningen ca 0,4 ms efter toppen (alltså vid 950u) tror jag beror på mikrofonstativet.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2017-01-13 16:36

Snyggt jobbat Tarzan! :D

Utan att veta, i vanlig ordning, så tror jag faktiskt att "knögglet" i din tejpade waveguide kommer att påverka dina mätningar mycket.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-13 19:13

rotel2 skrev:Snyggt jobbat Tarzan! :D

Utan att veta, i vanlig ordning, så tror jag faktiskt att "knögglet" i din tejpade waveguide kommer att påverka dina mätningar mycket.
Utan att veta hade du nog rätt. Knöligheten (tejp) försvann när jag bytte till en waveguide av en bit 12mm plywood. Det är den som syns i de senaste mätningarna.

Bild

CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2017-01-13 23:31

Tarzan, du är ambitiös. Det gillar jag!

Snyggt arbete med plyfan. Har du handfilat eller är rundning gjord med fräs?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-14 00:09

rotel2 skrev:Tarzan, du är ambitiös. Det gillar jag!

Snyggt arbete med plyfan. Har du handfilat eller är rundning gjord med fräs?

Det är handfilat. Jag tror det är så jag får göra för att få ett resultat jag kan leva med;fila lite, mäta lite, fila lite till osv. Sen när jag fått till ett bra resultat får jag såga isär och göra en mall.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-14 18:04

Jag skrev:CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...

Stream of consciousness typ:
Rakt fram spelar elementen mer eller mindre helt i fas, utan någon fasvridning över delningen (i det här fallet). Om man rör mikrofonen längs en axel uppåt kan man se det som att basen förskjuts mer och mer i djupled relativt diskanten. Fasvridningen ökar alltså för basen om diskanten är referens. När fasskillnaden blivit så mycket som 360° spelar elementen återigen i fas. När baselementet är 360° förskjutet relativt diskanten ligger det en period efter diskanten, alltså en våglängd. Eftersom frekvenser har olika våglängd (ddduuuhhhh...) gäller det här bara för en en given frekvens (eller snarare litet frekvensområde). För att avgöra i vilken vinkel uppåt basen kommer vara 360° förskjuten jämfört med diskanten kommer avståndet mellan de två elementen spela roll. Hade båda elementens akustiska centrum befunnit sig på en vertikal axel och man velat ha 360° relativ förskjutning av basen 45° uppåt blir avståndet mellan elementens centrum (340 * sqrt(2))/delningsfrekvensn. Hade delningsfrekvensen varit 3000Hz hade optimalt avstånd blivit 16,02 cm. Nu är delningsfrekvensn 4000 Hz vilket ger det optimala CC-avståndet för 360° förskjutning 45° uppåt 12,02 cm, vilket blir på tok för nära för att vara praktiskt möjligt med ett 8"-element. Att låta 45° uppåt ha två våglängder skillnad mellan elementen kommer inte heller på tal. Då blir den vertikala sweetspoten på tok för smal. Inte ok.

Delslutsats: Att ha en loob 0° framåt och en 45° uppåt kommer inte vara möjligt med en delning vid 4000 Hz och de aktuella elementen.

Fast en loob on axis i vertikalplanet är ju inte ett självändamål, det räcker ju med en tonkurva jag är nöjd med. Om jag kan få delningens loob vinklad aningen uppåt behöver vinkeln mellan loberna inte vara hela 45°. Med lite tur (läs myyyycket trial and error) kan loobingen några grader uppåt förstärka ljudet i den riktningen lika mycket som baselementets minskade spridning uppåt sänker nivån.

Exempel:
0°: Elementen jobbar inte helt i fas. Diskanten och basen överlappar lite, men det blir ingen större tonkurvehöjning just eftersom diskant och bas inte spelar perfekt i fas.

typ 10° uppåt: Elementen jobbar helt i fas, men det blir ingen tonkurvehöjning eftersom basen inte strålar lika mycket i den här riktningen.

45° uppåt: Elementen jobbar helt i fas, fast med basen 360° förskjuten.

För att vrida looberna uppåt måste diskantens fasförskjutas lite runt delningen. Helst ska inte fasen förskjutas i resten av diskantens register. Detta borde gå att åstadkomma genom att låta notchfiltret påverka fasen mer i området so diskanten överlappar basen. För att få diskanten att överlappa basen behövs (återigen) större waveguide som ger en förstärkning vid lägre frekvens.

Jag förstår knappt själv riktigt hur jag menar i detalj, men det känns bra att fått det nedtecknat.

Att göra-lista:
Gör en djupare waveguide som ger en lägre förstärkningsfrekvens.
Ändra parallellkretsen i diskantens filter för att få en högre ingreppsfrekvens som leder till mer förskjuten fas.
Mäta mäta mäta

Delmål: Flytta looben uppåt några grader utan att flytta diskanten fysiskt bakåt, om det nu skulle visa sig möjligt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-14 18:49

45 grader uppåt är väl inte hugget i sten? Det beror ju på takhöjden i förhållande till lyssningsavståndet vilken vinkel som blir gynnsammast.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-14 20:29

paa skrev:45 grader uppåt är väl inte hugget i sten? Det beror ju på takhöjden i förhållande till lyssningsavståndet vilken vinkel som blir gynnsammast.

Sant. Bara looben inte hamnar typ 20 grader uppåt. Men det är ju alltid bra att ha något mål tänker jag. Jag tror förresten att jag kanske borde börja med att undersöka i vilken vinkel looben är just nu...

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Tråddiameter på spole!?

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 16:00

Jag har sökt lite halvhjärtat på forumet, men inte hittat något särskilt jättebra entydigt svar. Hifikit har ju lite olika trådtjocklek på sina spolar; 0,8, 1,2 och 1,4mm för de jag kollat på. När lönar det sig att välja 1,4mm över 0,8mm?

Större ledararea borde ge lägre resistans och därmed mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller? När är det relevant? Måste man maxa slutstegen för att få fram hörbara skillnader mellan 1,4mm och 0,8mm med samma induktans för signaler runt 1W? Det rör sig alltså om spolen till basens filter, som kommer vara uppdelad i en 1,2mH och en 0,6mH, båda i serie med baselementet.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-15 16:39

Ibland vill man ju ha resistansen och går ner i diameter för att få billigare spole och resistansen eller delar av den man vill ha på köpet.

Ibland kan man inte det av något skäl, tex på hur spolen reagerar med mycket effekt in och föredrar att lösa resistansen med separata,
och kanske parallellkopplade, motstånd som tål mycket effekt.

Som allt annnat är det en avvägning, men filter brukar jag designa efter worst case scenario - alltså utefter fallet med maxbelastning jag räknar att högtalaren belastas med.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2017-01-15 16:43, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-01-15 16:41

Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?

Värmeutvecklingen är inte så intressant som minskningen av känsligheten, och linjäritet vet jag inte vad du menar med. Det som händer är att man får en serieresistans. Det vill säga som en förstärkare med låg dämpfaktor eller för tunn högtalarkabel - tonkurvan kommer allt mer att likna impedanskurvan ju större serieresistansen är. Även filterfunktionerna påverkas. Simulera filtret med ett virtuellt motstånd i serie med varje spole, motsvarande spolens serieresistans. Ibland kan resistansen i en mycket tunn, billig spole ersätta ett motstånd och spara både en komponent och en massa pengar. Oftast vill man nog ha så grova spolar man anser sig ha råd med.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-01-15 17:54

gopnik skrev:
Tarzan skrev:mindre värmeutveckling och därmed linjärare beteende, eller?

Värmeutvecklingen är inte så intressant som minskningen av känsligheten, och linjäritet vet jag inte vad du menar med. Det som händer är att man får en serieresistans. Det vill säga som en förstärkare med låg dämpfaktor eller för tunn högtalarkabel - tonkurvan kommer allt mer att likna impedanskurvan ju större serieresistansen är. Även filterfunktionerna påverkas. Simulera filtret med ett virtuellt motstånd i serie med varje spole, motsvarande spolens serieresistans. Ibland kan resistansen i en mycket tunn, billig spole ersätta ett motstånd och spara både en komponent och en massa pengar. Oftast vill man nog ha så grova spolar man anser sig ha råd med.

Alltså, om man tar spolen L3 i schemat ovan finns det ingen annan anledning att ha en grov tråd än värmeutvecklingen i spolen. Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta. För spolar som sitter i serie med ett element däremot gäller det du säger. Känsligheten minskar, och ibland kanske man vill det, ibland inte.

Så det går inte att säga vilken spole som är bäst, man behöver räkna/simulera för att komma fram till vad som är rätt för just den konstruktion man håller på med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 18:54

Ok. Tack alla!

Jag tolkar era svar som att en spole i serie med basen med "för hög" resistans gröper ur tonkurvan i det område där elementets impedans är som lägst. I mitt fall skulle jag alltså kunna använda seriespolens resistans för att sänka området ca 300 - 1000 Hz. Jag skulle alltså kunna dimensionera om filtret: välja en spole med något högre resistans, och ge den ett lite lägre värde.

Och framförallt: det är helt och hållet jättekorkat att skaffa någon slutgiltig spole innan jag mätt basens impedans i en färdig, tät låda.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-15 19:17

Lägg in spolarnas resistans som en serieresistor i filterkretsen i simuleringen så ser du vart det barkar hän med olika grovlek/resistans.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 19:39

paa skrev:Lägg in spolarnas resistans som en serieresistor i filterkretsen i simuleringen så ser du vart det barkar hän med olika grovlek/resistans.

Mja, jo det har jag testat. Men, impedansmätningen som ligger till grund för simuleringen är gjord med elementet spelandes fritt. Impedanstoppen ligger alltså vid Fs och inte den den tänkta lådans resonans. Påverkan i övre basen av olika resistans i spolar blir alltså helt felsimulerad under typ 500 Hz. SPL-mätningen som också används i filtersimuleringen vågar jag dessutom bara lita på från strax under 1 kHz och uppåt.

Jag kanske borde försöka mig på funktionen för att kombinera uppmätt SPL och impedans över 500 Hz med simulering under 500 Hz? Det ska ju tydligen gå i LspCad. Fast då blir det kanske problem med baffelsteget. Det hamnar ju mitt emellan det simulerade och det uppmätta och riskerar att bli helt fel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-15 19:55

Ja, men lite koll vill man ju ha på hur man tänkt sig filtret innan man bygger slutliga lådan, eller så får man köpa läget att man får göra en eller flera testlådor innan man hamnar rätt. Det är nog det normala, men ett steg många hoppar över.

Jag tycker du har kloka tankar och förnuftig utvecklingsfas. Många kan lära av den här tråden. Mycket bra!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 20:07

MagnusÖstberg skrev:Ja, men lite koll vill man ju ha på hur man tänkt sig filtret innan man bygger slutliga lådan, eller så får man köpa läget att man får göra en eller flera testlådor innan man hamnar rätt. Det är nog det normala, men ett steg många hoppar över.

Jag tycker du har kloka tankar och förnuftig utvecklingsfas. Många kan lära av den här tråden. Mycket bra!

Tack! :D

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-01-15 20:19

Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.

Jo, jag sa ju det. :D Också.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-15 22:30

gopnik skrev:
Svante skrev:Man kan, utan prestandaförluster, ta en tunnare och billigare tråd och minska seriemotståndet en gnutta.

Jo, jag sa ju det. :D Också.

Om folk på det här forumet inte hade sagt emot folk som de egentligen försöker säga samma sak som, hade det inte skrivits mycket här... ;) Välkommen hit förresten, även om det inte är första tråden jag ser dig i.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-17 18:12

Jag orkade aldrig ta mig iväg till någon riktig byggvaruhandel, så det fick bli cals-ohlson på triangeln istället. Det var också på grund av att det slog mig att det är näst intill omöjligt att såga helt rakt när det gäller (för hand), så varför inte köpa material med korrekt kritiskt mått från början? Därför inhandlades två hyllplan det ena 280mm brett (som baffeln) och det andra 380mm brett (som höjden på högtalarna). Topparna kommer alltså byggas i 18mm furu. Våga vägra MDF! Baffeln blir dubbel tjocklek och baksidan får nog en spillbit som stag. Sidorna blir så små så att det nog ska räcka med att spänna madrass mellan dem som stagning.

Bild

Det mäter rätt snyggt för att vara oafasade kanter ändå, tycker jag.

Bild
Gejtat och 1/24 oktav smoothing.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Toppar! En första riktig baffel

Inläggav darkg » 2017-01-17 18:29

Madrassens funktion är spännande, alltså.

(Jag bygger just nu i 18 mm hyllplan med korrekt kritiskt mått. Även om det inte är korrekt-korrekt, som i rätt. Det är konsekvent i alla fall. För det mesta.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-17 18:37

darkg skrev:Madrassens funktion är spännande, alltså.

(Jag bygger just nu i 18 mm hyllplan med korrekt kritiskt mått. Även om det inte är korrekt-korrekt, som i rätt. Det är konsekvent i alla fall. För det mesta.)

Tack! Ordvitsar är alltid välkomna! De där hyllplanen är i alla fall sågade med mycket högre precision än vad jag kan få till med en halvslö såg och ett halvbra tålamod.

mawes

Inläggav mawes » 2017-01-17 19:07

Jag har inte så mycket att tillföra mer än att jag följer ditt bygge med stort intresse :) Väldigt kul med den här sortens byggtrådar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-18 00:24

Kör hårt!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-18 06:36

Tarzan skrev:
CC måttet mellan diskant och bas kommer at kluras en hel del på för att få till den där eftertraktade raka tonkurvan 45° uppåt...

Bara ett litet tips, läs IÖs gammla artiklar om LTS F1 i Molten. Där finns några kluriga formler för bla. takreflexen. Kan återkomma med vilket nummer det är om du vill.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 09:06

nuffe skrev:
Tarzan skrev:

Bara ett litet tips, läs IÖs gammla artiklar om LTS F1 i Molten. Där finns några kluriga formler för bla. takreflexen. Kan återkomma med vilket nummer det är om du vill.

Henrik

Gärna! Jag tänker att om man vill ha en loob rakt fram och en 45° upp, borde CC-avståndet vara våglängden vid delningsfrekvensen gånger roten ur två. Men det hade varit kul med någon formel som kanske tar hänsyn till önskad fasskillnad i de två riktningarna istället.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-18 19:44

Artikeln jag pratar om finns i Molt nr 2 1997. Just tak reflexen formeln gav för mig ett mycket bra resultat.
Om reser sig från soffan ändras (sjunker) inte ljudbilden någonting. Tyvärr blev mina talare lite höga o jag har
en låg soffa, så bilden förändras lite de sista 7 cm. Men om man sitter på en kudde blir det perfekt när man
reser på sig, eller sätter sig.

Har du tillgång till Molten? Tror tyvärr inte artikeln om F1 ligger kvar på Lts hemsida.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 20:56

nuffe skrev:Artikeln jag pratar om finns i Molt nr 2 1997. Just tak reflexen formeln gav för mig ett mycket bra resultat.
Om reser sig från soffan ändras (sjunker) inte ljudbilden någonting. Tyvärr blev mina talare lite höga o jag har
en låg soffa, så bilden förändras lite de sista 7 cm. Men om man sitter på en kudde blir det perfekt när man
reser på sig, eller sätter sig.

Har du tillgång till Molten? Tror tyvärr inte artikeln om F1 ligger kvar på Lts hemsida.

Henrik

Mer eller mindre tillgång får jag nog säga att jag har. Det betyder att det är möjligt för mig att ta mig till universitetsbiblioteket och lägga en beställning på att de ska hämtas upp ur källarens arkiv, men det är nog mindre troligt att jag faktiskt kommer göra det. Jag lägger det på minnet i alla fall. Nr 2 1997.

Nu till en annan fråga. Vad är det med Arta och upplösning i mätningar i basen? Jag förstår inte. Hur gör jag bäst en närfältsmätning på baselementet t.ex.?

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-01-18 21:32

Tarzan skrev:Nu till en annan fråga. Vad är det med Arta och upplösning i mätningar i basen? Jag förstår inte. Hur gör jag bäst en närfältsmätning på baselementet t.ex.?

Det är inget med ARTA. Det är mätprincipen (FFT) som är problemet.
Principen har fördelar men också nackdelar.

Upplösningen bestäms av samplingsfrekvens & sample size.
Mätpunkterna är linjärt spridda inom mätområdet.
Mätområdet bestäms av samplingsfrekvensen

Samplingfrekvens/Sample size = FFT Bin width = Upplösning i Hz med linjär fördelning

T.ex: 96000/4096=23,46 Hz
T.ex: 44100/32768=1,34 Hz

Låg samplingsfrekvens & lång sample size ökar upplösningen.

Mät nära membranet. OBS att du då inte ser baffelsteget.
Det blir höga nivåer. Akta dig för att klippa mic-ingången.

Jag gillar mitt stenålderssystem med logaritmisk spridning av mätpunkterna
och manuell hantering av flanker med efterföljande beräkning av min-fas.

FFT-svansen ner mot lägre frekvenser med rutten data är trist.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-18 21:54

Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??
Blir lite lättare för dig då...

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 22:06

Tack, då förstår jag varför det blir som det blir. I diskanten är det ju däremot trevligt med linjärt utspridda mätpunkter...

Jag gick runt problemet genom att använda Tombstone istället. För närfältsmätning funkar ju ändå inte gating.

nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??

Henrik
Jag kommer personligen inte hänga dig. Så mycket kan jag lova.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-18 22:22

Bild
Ja, kanterna ska fräsas, men det blir imorgon. Det är några tonkurveavvikelser jag skäms lite över som jag hoppas kommer bero på kantdiffraktion.

Såhär blev basen.
Bild
Kurvan som man ser är mätt nära, är mätt nära och den som är lite krokigare är mätt typ en meter ifrån. Högtalaren ligger här och vilar sig på golvet, på en madrass för att simulera väggnära placering med dämpning.

Jag tycker att det ser ut som om jag kan snåla in på en tjock spole och gå på den med lite mer motstånd för att få ner nivån 300-1000 Hz.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-18 22:25

Klarlacka och visa för pengar.
Den är ju riktigt stilig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-01-18 22:49

Tarzan skrev: Högtalaren ligger här och vilar sig på golvet, på en madrass för att simulera väggnära placering med dämpning.

Mät på golvet istället. Högtalaren på golvet & mic på golvet.

"Ground Plane"
https://www.google.se/search?q=ground+p ... gB#imgrc=_

Om du vill få med bakvägg med dämpning kan du mäta med väggen bakom högtalaren.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

rotel2

Inläggav rotel2 » 2017-01-18 23:17

Snyggt!

En fråga bara. Varför skruvade du inte diskanten från baksidan, dvs från insidan av baffeln? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-19 00:18

nuffe skrev:Är det nån som vet om man ta en kopia på artikeln och lägga upp här?? Utan att bli hängd??

Henrik

Borde väl vara lugnt om du PM:ar artikelförfattaren och frågar om lov?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 10:18

Chrisss: Jag återkommer med groundplanemätning!
Perfector skrev:Klarlacka och visa för pengar.
Den är ju riktigt stilig.
rotel2 skrev:Snyggt!

En fråga bara. Varför skruvade du inte diskanten från baksidan, dvs från insidan av baffeln? :D
Tack! Jag tror det blir någon blå lasyr, eller olja med blå pigment i.

Det är ett antal saker som styr den horisontella spridningen i olika frekvensområden i den här konstruktionen.
- 1500 Hz: Själva lådans storlek
Den här punkten är egentligen mest med, med tanke på att en myycket större låda hade spridit mindre ut åt sidorna vid lite lägre frekvenser.

1900 - 2900 Hz: Avstånd till bafflens kanter
De påverkar faktiskt inte jättemycket, men om kanterna placeras med jämn spridning från baselementets akustiska centrum kan man sänka nivån i ljudet 0° någon jämfört med ljudet åt sidorna tack vare diffraktion. Man får det alltså att sprida mer. Man kan få en liten fingervisning om vid vilken frekvens sänkningen hamnar med formeln 34340/f = avstånd från AC [cm], om jag förstått saken rätt. (Det är baserat på det inlägg av Ingvar jag citerar en bit upp i tråden.)

2000 - 4000 Hz: Baselementets spridningsegenskaper
Här är anledningen till att jag valde det här baselementet (jämfört med andra 8") – ljudet on axis liknar ljudet off axis ganska mycket även om det inte direkt mäter spikrakt i någon riktning. Här är också konstruktionens största svaghet spridningsmässigt. Typ 60° off axis har elementet en dipp vid 2500 Hz, som inte går att göra någonting åt, om jag inte skulle få för mig att börja försöka modda element, men det lämnar jag med glädje åt andra.

3000 - 5000 Hz: Filtrets funktion, eller elementens samarbete
Egentligen är det mest att elementen är förskjutna i djupled som möjliggör en ganska bra spridning runt delningen. VFC överlappar ganska bra.

4000 - 20000 Hz: Waveguidens geometri
Och här är den mest svåroptimerade delen av spridningen. Små skillnader i djup, anslutning till membranet, halsdiameter, öppningsdiameter, geometri mellan öppning och hals... Allt det påverkar, och på ett sätt som verkar vara ganska svårt att simulera fram och (för mig) omöjligt att räkna fram men hjälp av någon liten uppsättning formler. Det enda sättet jag tror funkar bra är att ändra formen i små steg med mätningar i många riktningar emellan.

Anslutningen till membranet påverkar hur långt upp i frekvens waveguiden kommer fungera (alltså att sprida alla frekvenser lika mycket).
Geometrin mellan öppning och hals påverkar spridningen och tonkurvan 0°i området 4000 - 10000 mest.
Öppningsdiametern tillsammans med waveguidens djup påverkar dess undre gränsfrekvens, och tonkurvan 0° för dess lite lägre register.

tldr: Det är för att jag vill ha möjlighet att slipa på waveguiden som diskanten är monterad så att jag kan montera bort den enkelt. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 11:46

BildBild

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Toppar! En låda typ klar

Inläggav nuffe » 2017-01-19 12:41

Du har PM

Henrik

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-01-19 12:49

Det är jättekul att följa denna tråd, härligt att du presenterar dina tankar och val av kompromisser. Just foton på mätningens uppställning och mätkurvan känns väldigt sunt.

Nu är det inte långt kvar till målsnöret !

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 18:50

Nu återstår det tråkiga arbetet att bygga en låda till. Filtret får vara kvar utanför lådan på obestämd tid. Jag tror dessutom att högtalarna måste upp några cm för att funka som de ska i ljudrummet, så det blir en liten stativfilterlåda under varje.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-19 21:15

Mät i många vinklingar också, så du ser var den viker av energikurvemässigt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-19 23:43

MagnusÖstberg skrev:Mät i många vinklingar också, så du ser var den viker av energikurvemässigt.

Är inte energikurvan viktigare om man lyssnar i diffusfältet? Men mäta i många vinklar gör jag så ofta jag kan, så jag vet ungefär hur den beter sig.

Så som waveguiden ser ut just nu blir det lite ojämnheter runt 6 kHz, både rakt fram och 30 grader åt sidan. Rör man sig lite uppåt eller nedåt holkas tonkurvan av med några dB vid och runt 4kHz. Eftersom elementen spelar helt i fas genom delningen är det en dip i energikurvan runt 4kHz.

En annan sak jag tänkt på är sugfiltren för basen, som är en RCL-krets parallellt med elementet. I lspCAD kan jag välja olika kombinationer av värden och ändå få samma resultat på tonkurvan. Jag har för mig att om jag väljer lite lägre värde på spolen kan det kompenseras med ett högre värde på kondensatorn och ett lite lägre värde på motståndet, till exempel. Påverkar hur jag väljer de olika värdena någonting annat än bara tonkurvan? Dist?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-20 01:15

Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.
Allt annat är petitesser.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-20 09:23

Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.

Jo självklart. Jag tänkte mer att om det går att minska dist i området 2 - 4 kHz är det ju bra.

Jag hittade det här:
mh-audio.nl skrev:Increasing the value of R will increase* the depth or Q of the notch. The L/C ratio creates a fairly narroe filter shape (hight Q) which should work for the most peak situations.

If a wider filter shape is desired use smaller values of C and proportionately langer values of L.
As long as the product of L x C is the same number, the circuit resonance will remain the same but the Bandwidth will change!

*Fast såklart tvärt om om hela kretsen sitter parallellt med elementet.

Det jag gör är alltså att göra en djupare dal med högre Q högre upp i frekvens, vilket får samma påverkan på kurvan som hörs. Jag får fundera vidare på hur exakt jag villl göra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-20 10:11

Perfector skrev:Den viktigaste kurvan är ändå lyssningskurvan, för det är den du ska stå ut med.

Jag vet inte hur dina öron fungerar, men mina hör i ganska många riktningar.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-20 11:36

MagnusÖstberg skrev:

Jag vet inte hur dina öron fungerar, men mina hör i ganska många riktningar.

Jag tänker att begreppet "lyssningskurvan" skulle kunna inbegripa tonkurvan i alla utstrålningsvinklar som på något sätt påverkar det man hör. Och vilka vinklar det rör sig om får man själv ta reda på 8)

I mitt ganska hårt dämpade lyssningsrum ligger direktljudet i dagsläget ca 20 dB över starkaste reflex i lyssningsplatsen, så jag tror det i det här fallet lönar sig mer att fokusera på direktljudet, fast såklart i alla vinklar där någon kan tänkas sitta och lyssna och de vinklar som blir till någon relativt stark reflex i platserna där någon kan tänkas sitta och lyssna.

I den där artikeln om LTS-högtalaren definierades ett fönster på +-60° horisontellt och -5° till +35° vertikalt (inte helt säker här) inom vilket tonkurvan optimerades. Det tyckte jag verkade vettigt, och ungefär vad jag själv tänkte mig, men inte riktigt kommer lyckas med. Jag får nog nöja mig med relativt jämn tonkurva +- 40 eller max 45° horisontellt och kanske +-10° vertikalt, men lyckas jag med det är jag nöjd för stunden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-20 12:07

Din målsättning når inte ens alla kommersiella högtalare :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-21 18:01

Det här är nog det mest tålamodskrävande jag sysslat med. Efter 3 timmar, bara hälften kvar känns det som :( Där gick den lördagen.

Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-01-21 19:00

Har du någon profilmall? Kanske kan underlätta vid förändring av kurvan på waveguiden.

Jag tycker du gör ett jättefint jobb, och att det är kul att följa dina äventyr. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-21 19:15

Nepp. Ingen profilmall. Jag går dels på känn men jämför hela tiden med den första, och det gick om jag får säga det själv, rätt bra. Lite bättre än med den första tyvärr.

Bild

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2017-01-22 00:21

Otroligt imponerad av ditt handarbete! :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-22 14:17

Inte heller den här gången lyckas jag bygga likadana lådor. Den här gången blev det fiberriktningen på högtalarens baksida som skiljer dem åt. Dessutom finns det ingenting som tyder på att detta blir enda skillnaden... Det blir en milstolpe i mitt liv när jag lyckas kopiera någonting helt för första gången.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-01-22 14:28

Tarzan skrev:Inte heller den här gången lyckas jag bygga likadana lådor. Den här gången blev det fiberriktningen på högtalarens baksida som skiljer dem åt. Dessutom finns det ingenting som tyder på att detta blir enda skillnaden... Det blir en milstolpe i mitt liv när jag lyckas kopiera någonting helt för första gången.

Så känner jag inför möjligheten, den hägrande visionen, att en dag lyckas kapa någonting rakt och i rätt vinkel. Tex 90 grader.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-22 16:13

Trist, men ett sätt att komma runt det är att bygga båda lådorna parallellt. Det förutsätter dock att man först jobbar med en "testlåda" under utvecklingsskedet, för att sedan bygga "the real thing" när man är nöjd. Då behöver man inte heller vara så noga i testskedet utan kan spara krutet på noggrannhet och finish till de slutliga lådorna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 11:21

Har man inte någon tillräckligt lång skruvtving kan man ju gå och köpa några. Men är man vare sig sugen på att gå ut, lägga pengar på skruvtving/limknekt, vänta med att limma eller få en limfog med optimal hållbarhet kan man ju använda ett bord lastat med lite tunga saker till exempel.

OBS! Sista limningen! Mycket kul och spännande!

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-01-25 11:29

Tarzan skrev:Har man inte någon tillräckligt lång skruvtving kan man ju gå och köpa några. Men är man vare sig sugen på att gå ut, lägga pengar på skruvtving/limknekt, vänta med att limma eller få en limfog med optimal hållbarhet kan man ju använda ett bord lastat med lite tunga saker till exempel.

OBS! Sista limningen! Mycket kul och spännande!

[ Bild ]

Kul sätt att limma.
Du har naturligtvis tänkt på att ändträ inte är så lätt att få att fästa.
Blir det försänkta skruvar åxå?
(Blir avis som inte har snickarbänk så jag åxå kan leka, du får det att se så kul ut)

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-25 11:59

Är "bottenbrädan" på högtalaren ett anhåll bara, eller limmar du både topp och botten nu?
Kul projekt :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 13:02

Perfector skrev:Kul sätt att limma.
Du har naturligtvis tänkt på att ändträ inte är så lätt att få att fästa.
Blir det försänkta skruvar åxå?
(Blir avis som inte har snickarbänk så jag åxå kan leka, du får det att se så kul ut)

Snickarbänk är någonting jag också saknar, så se inte det som ett hinder :wink:
Och nej, jag visste inte att det var svårare att få ändträ att fästa och det blir inga skruvar. Men jag förstår att trät suger i sig mer lim i ändträt. Det är en jämn, slipad yta, jag har använt rikligt med lim och det får sitta i press extra länge. Hoppas det räcker.

Jodah skrev:Är "bottenbrädan" på högtalaren ett anhåll bara, eller limmar du både topp och botten nu?
Kul projekt :)

Tack!
Nej, det är det riktiga undersidan och den är redan limmad. Den är tillsågad med lite marginal som går att fräsa bort åt alla håll. Det är eftersom det ju är omöjligt (för mig) att såga den perfekt från början. Den är redan limmad. Det blir för mycket som kan gå fel om jag försöker limma så mycket som möjligt på en gång.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-25 14:09

Ok, ser ut som hörnet på skivan har slagit sig lite uppåt, men det är kanske kameran som luras.
Kvisten ser lite elak ut, kanske lossnar när man fräser. Men den kanske är utanför "fräsmånen" :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 17:59

Det slog mig nämligen för några dagar sen att tänk om elementen inte har samma frekvenskurva!? Hur ska jag då göra med mina tänkta ganska höga delning? Så det var ganska orolig när jag ställde upp den andra lådan för mätning. Som tur är var det inte så stora variationer upp till 4 kHz. Skillnaden mellan elementen vid 4kHz där den är som störst är 1dB. Det kan jag helt klart leva med.

Bild
Det kan egentligen lika gärna bero på att jag inte fått till exakt samma vinkel vid mätningarna, vilket är någonting bra i det här fallet :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Toppar! Två lådor typ klara

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 18:52

Kalejdokom skrev:Trist, men ett sätt att komma runt det är att bygga båda lådorna parallellt. Det förutsätter dock att man först jobbar med en "testlåda" under utvecklingsskedet, för att sedan bygga "the real thing" när man är nöjd. Då behöver man inte heller vara så noga i testskedet utan kan spara krutet på noggrannhet och finish till de slutliga lådorna.

Jag borde lyssnat på dig.

Bild

...

Bild

Det går som tur är att göra dem lika igen, även om jag tycker att den vänstra är snyggare. Den högra blir så kort och tjock (tm) på något sätt. Inga vertikalt gående träfibrer i världen kan få den att se mindre kompakt ut.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-25 20:04

Men du har fan ninjaskills på att slipa diskanttrattar! :D
Dom blir nog fina när dom är lika och får ytbehandling.
Underskatta inte värdet av klart, man kan snöa in totalt ibland på smådetaljer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-01-25 20:20

Det där ser väl inte så illa ut? Snarare fantastiskt fint. Du ska vara stolt över ditt fina hantverk. Och som sagt, med lite omsorgsfull ytfinish blir dom skitsnygga.

Lite smolk i bägaren dock - jag byggde för många år sedan liknande storlek på lådor i limträ, utan invändigt "skelett" i MDF eller listverk. Det resulterade tyvärr i att båda lådorna sprack upp i skarvar, förmodligen beroende på att träet lever i takt med årstiderna. Sedan dess har jag fortsatt med limträ på ytan, men alltid med stomme helt eller delvis i MDF.

Men vi får hålla tummarna!

Edit: får be om ursäkt för mitt dåliga minne! Glöm det jag skrev om testlådor - du har ju byggt lådor i både plyfa och kartong. Kred för det. Kvarstår förslaget att bygga båda parallellt för att få dem så lika som möjligt :) .
Senast redigerad av Kalejdokom 2017-01-25 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-01-25 20:27

Mycket tjusigt!
Imponerande waveguide :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

jansch

Inläggav jansch » 2017-01-25 21:05

Eleganta lådor!

Men...är det inte onödigt svårt att jobba i riktigt trä istället för MDF eller t o m plywood?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-01-25 21:10

Jättefint bygge, framför allt med tanke på de verktyg som tycks stå till hands! Nu vill jag inte verka negativ på något sätt, men som Kalejdokom lite är inne på så måste jag fråga om du har tagit någon hänsyn till fuktrörelser och fiberriktning vid byggnationen? Jag är rädd att de där lådorna spricker någonstans innan året är slut... Upplåsta konstruktioner av massivträ är tyvärr ingen höjdare.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-25 22:06

Tack! Angående hur lätt/svårt det varit att jobba i tycker jag att trä har varit mycket trevligare än mdf som blir till ett äckligt damm hur man än gör.
Aerob skrev:Jättefint bygge, framför allt med tanke på de verktyg som tycks stå till hands! Nu vill jag inte verka negativ på något sätt, men som Kalejdokom lite är inne på så måste jag fråga om du har tagit någon hänsyn till fuktrörelser och fiberriktning vid byggnationen? Jag är rädd att de där lådorna spricker någonstans innan året är slut... Upplåsta konstruktioner av massivträ är tyvärr ingen höjdare.

Nej, några fuktrörelser har jag tyvärr inte tagit hänsyn till. I min enfald tänkte jag att det bara var massivt trä som var drabbat och inte stavlimmade saker. Vi får se hur det går för dem. Spänning i vardagen är ju uppskattat.

När vi ändå har den snickarkunnige på tråden, hur hade en konstruktion som tagit hänsyn till fiberriktning och fuktvariation sett ut?

Eftersom fiberriktningen är åt samma håll på alla bitar som står vertikalt (på den ena högtalaren i alla fall :oops:) borde det väl vara i skarvarna till botten och locket som det blir mest spänningar när fukten varierar? Hade man kunnat limma med något mer segflytande i just dessa skarva och känna sig lugn?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2017-01-25 23:01

Stavlimmat eller inte, stavarna är ju fortfarande massivträ liksom... Kvoten är densamma, en 200mm bred planka rör sig lika mycket som om den hade bestått av 10 bitar a 20mm. Det enda som utgör någon faktisk skillnad är hur årsringarna ligger, vilket som oftast betyder att en stavlimmad planka rör sig mindre än motsvarande hel planka i samma dimension. Rör sig gör den dock fortfarande. Trä rör sig lite drygt dubbelt så mycket tangientiellt som radiellt.

Som sagt, upplåsta konstruktioner är svårt, för att inte säga omöjligt när man vill att dom ska vara täta. Bästa lösningen torde vara om botten, framsida, topp och baksida löper i samma fiberriktning, som om du hade tagit en planka och bockat den tre gånger, och att fiberriktningen på sidorna är stående. Det är väl så du gjort om jag förstår dig rätt? Det som sätter käppar i hjulet är de två sista bitarna! Sidornas rörelse hålls emot av topp och botten då den axiella (den med fibrerna längsgående) fuktrörelsen är så väldigt mycket mindre. Det kanske håller ett år, eller två, eller tio för den delen, men i längden kan det inte hålla.

En riktigt overkill lösning som kanske hade funkat är att fräsa laxstjärt på sidorna av topp och botten, och två gradspår i varje sidostycke. Sedan skjuter man på sidostycket och fogar längsgående med en väldigt elastisk fog från insidan av lådan. Då kanske det kan hålla på sikt.

Typ så här sett framifrån:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-25 23:23

Eller en inre låda av dött material.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-01-25 23:35

Vilken flax, då gjorde jag rätt när jag byggde mina eps-2:or då :D
Topp, rygg, botten samt front i samma fiberriktning och sedan mdf i sidorna med rutlim. (Flexibelt)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-01-26 09:16

Riktigt snyggt blev det. Håller med om att den vänstra ser bättre ut rent proportioneligt.
Väl genomfört projekt, väldigt proffsigt och resultatet ser ju väldigt lovande ut ljudmässigt

Nu skulle du bara överfört WGns profil till en cadritning så andra kan kopiera bygget :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-01-26 11:37

När jag byggt lådor av stavlimmat trä, typ bänkskivor, har jag först spiklimmat fast 25x25 eller 30x30 mm list runtom sidorna invändigt. Därefter skruvlimmat inifrån och/eller använt tvingar utvändigt när lådan sats ihop. (Man kommer ifrån problemet med limfog mot enbart ändträ då, plus att spackla skruvhål på utsidan. Då bakstycket kan försänkas och skruvas mot gummilist på trälisten inuti blir det också betydligt enklare att justera mängden moff i lådan när man kan plocka bort bakstycket istället för att plocka ut elementet.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-01-26 13:19

Tarzan skrev:Inga vertikalt gående träfibrer i världen kan få den att se mindre kompakt ut.

Jo, de i det matchande stativet du ställer dem på sedan. :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-26 15:29

Sådärja! Nu är det beställt en massa filterkomponenter, vilket betyder att lyssningstestandet på två högtalare samtidigt (revolutionerande tanke, jag vet) snart kan börja. Spolarna har jag valt så att de är lite för stora eftersom det ju är så mycket enklare att rulla av en bit än att trolla dit några extra varv.

När/om jag blir nöjd uppdateras nog förstainlägget med ritning, komponentlista och mätningar. Det lär dröja, för filtret har ett antal komponenter vars värden kan tänkas behöva justeras.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-01-26 17:51

Snyggt byggt!!! Jag ser inga skillnader som inte är lätta att fixa, avfasade övre hörn.

Återigen ser mycket bra ut.

Henrik

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-01-31 22:53

Här är alltså den lilla lådan/stativet som är till för att både göra filtret lättillgängligt och att få upp högtalarna på rätt höjd.

Får filterlayouten godkänt?

Bild

Rött kladd = - diskant
Blått kladd = + bas
Svart kladd = + diskant och - bas (diskanten är alltså fasvänd)

Filtret:
HP: En liten kondensator och motstånd i serie. En kedja parallellt med diskanten bestående av en stor kondensator med ett stort parallellmotstånd över och en liten spole.
LP: En stor (röd) spole. En kedja parallellt med basen bestående av en kondensator, en spole och ett motstånd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Re: Toppar! ok filterlayout?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-01-31 23:55

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-01 00:10

Tack! Jag har inte alls tänkt på kondensator i förhållande till spolar. Jag ska genast flytta ner kondensatorn till sidan av spolen (eller ja, imorgon).

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-06 19:17

Nu låter det rätt bra, tycker jag allt. Men eftersom sprickor utlovades innan årets slut kommer jag nog inte orka lägga tid på att slipa waveguiden perfekt. Jag kommer nog inte heller lägga så jättemycket tid på någon vacker ytfinish.

Jag sparar på krafterna inför nästa version som blir av någon fin plywood, den gången byggd parallellt så att det blir symmetriskt. Det kanske blir i början av 2018?

Om jag snabbt ska säga någonting om hur den här versionen presterar kan jag säga att tonkurveavvikelserna är betydligt mindre än förra versionen. Dist är det mest av längst ner mot delningen till basarna, föga förvånande. Registret med näst mest dist är runt 2 kHz, alltså precis under delningen till diskanten. Ökningen här jämfört med lägre register är bara i och med andratonsdist. Absolut lägst dist är det precis över delningen till diskanten.

Jag tror inte att jag kommer kunna säga någonting om hur själva ljudbilden har påverkats från version ett till två. Förändringar i rummet har påverkat mer misstänker jag. Jag upplever inte att det är någonting i ljudet som sticker ut eller som saknas (fast just det är ju svårare att höra). Men jag kanske inte riktigt vet exakt vad det är jag ska lyssna efter eller testat med rätt, avslöjande material än.

Jag får väl lägga upp några mätningar på spridningen också även om jag skäms lite över hur waveguiden i sitt nästan färdigställda utförande mäter.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 00:14

Det är nu du skall bjuda på fika och ta in lite kritiska röster :)
Jag saknar dig.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-07 09:30

till nästa wg så kan du skära ut profilen i en bit plåt. plåten fixar du till med skarpa kanter och så den går att fästa i en borrchuck.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-07 11:21

Om någon har vägen förbi bjuder jag gärna på lite kaffe mot lite synpunkter :)

Ja, det där med att fixa till en bit metall, i alla fall för att kontrollera waveguiden, har jag haft ett tag. Tyvärr har jag inte tillgång till någon pelarborr, men det kanske är nästa logiska utvidgning av verktygslådan? Det eller en enklare bordssåg.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-02-07 11:40

skulle kanske kunna forma profilen ur en bit mdf som du sedan limmar sandpapper på.

edit: kan du överföra profilen till en cadritning så kan det ju gå att skriva ut den i 3D-skrivare, eller få profilen fräst i baffeln av nån med en cnc-fräs
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-26 15:56

Eftersom det utlåvades sprickor struntade jag i att göra waveguiden perfekt. Att göra den perfekt istället för så som den är nu hade tagit många timmar och bara resulterat i marginella nivåskillnader ganska långt från riktningen för direktljudet till sweetspot. Därför målade jag dem istället för att bli nöjd med hur de ser ut.

Filtret sitter alltså i den lilla svarta lådan under, som dessutom gör att högtalarna kommer upp på rätt höjd.

Bild

Hålet genom vilket sladden kommer upp ur bänken togs lite förhastat utan tanke på T-kvot. Jag kanske borde ta upp ett till.

Användarvisningsbild
nuffe

Re: Toppar! Version 2 klara

Inläggav nuffe » 2017-02-28 21:26

Snygg HiFI elefant :D

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-02-28 21:35

Att waveguiden är del av kabinettet är bara sååååå snyggt!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-18 17:35

Har du möjlighet att uppdatera några av bilderna här? Jag finner tråden av stort intresse.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-18 18:01

Kanske bilder på några av prylarna finns i Tarzans presentationstråd:

viewtopic.php?p=1635152#p1635152

t.ex den här:
Bild
Senast redigerad av paa 2018-02-18 18:03, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-18 18:03

paa skrev:Kanske bilder på några av prylarna finns i Tarzans presentationstråd:

viewtopic.php?p=1635152#p1635152
t.ex den här:
[ Bild ]

Det var därifrån jag snokade upp denna eminenta byggtråd! :)

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-19 19:03

Hmm. Jo jag skulle nog kunna uppdatera förstainlägget.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-20 22:50

Här fortsätter sammanfattningen av bygget av version 2 med fokus på de bilderna som försvann vars början finns att läsa i förstainlägget.

Så här blev resultatet on axis med bara seriespole och parallallresonanskrets.
raumltt noumljd_zpsov7daemm.png
raumltt noumljd_zpsov7daemm.png (39.55 KiB) Visad 5084 gånger

Efter många timmars svärande över filjäveln och sandpappret som liksom aldrig räckte till blev det såhär.
IMG_20170121_165625_zpslxm5osgq.jpg
IMG_20170121_165625_zpslxm5osgq.jpg (44.26 KiB) Visad 5084 gånger

Mätandet kunde fortsätta i den här konfigurationen. Det var rätt många gånger jag trodde mig vara färdig med slipandet på waveguiden, men så mätte det skit och så var jag tillbaka i sliphörnan.
IMG_20170117_165132_zpsgnbtemtp.jpg
IMG_20170117_165132_zpsgnbtemtp.jpg (56.73 KiB) Visad 5084 gånger

Efter att lådorna blev limmade kunde jag testa filter ännu lite mer seriöst. Här är en tidig variant av de varianter som började närma sig någonting som skulle kunna vara ok.
naumlstan ok_zpsv7nmnisi.png
naumlstan ok_zpsv7nmnisi.png (112.25 KiB) Visad 5084 gånger

I det förra var det för lite energi runt 3 kHz, men det åtgärdades i diskantfiltret. Jämnare spridning nu och lite hängmatta i diskanten har ingen dött av, snarare tvärt om.
naumlstan helt ok_zpss6nqykrd.png
naumlstan helt ok_zpss6nqykrd.png (100.61 KiB) Visad 5084 gånger

För skoj skull testade jag att köra en sin^2-puls genom högtalare, OM1, ljudkortet och programmet Scope. Så här fint blev det, vilket betyder att det inte är någon vidare fasvridning i delningen, vilket i sin tur antagligen inte betyder någonting för återgivningen.
sin2 puls_zpsv5dbv7uv.jpg
sin2 puls_zpsv5dbv7uv.jpg (77.87 KiB) Visad 5084 gånger

Här är en bild på filtret, med rätt komponenter men med något fel layout. Kondensatorn hamnade bredvid spolen istället för ovanpå och jag har för mig att avståndet mellan de parallella spolarna maximerades samtidigt som spolarna nära varandra ställdes 90° mot varandra.
IMG_20170131_213717_zpsst7yipuu.jpg
IMG_20170131_213717_zpsst7yipuu.jpg (68.25 KiB) Visad 5084 gånger

Här testar jag en ground plane measurement eller vad det nu kan tänkas heta på svenska.
IMG_20170119_104035_zpsbg3j7wnv.jpg
IMG_20170119_104035_zpsbg3j7wnv.jpg (39.58 KiB) Visad 5084 gånger

Det gav det här resultatet, alltså en hängmatta i övre mellanregister / låg diskant. Men eftersom den inte är gatead och mätningen är gjord inomhus får det ju ses som en blandning mellan direktljud on axis och energikurva, så den kanske inte säger jättemycket. Mitt på golvet är den i alla fall gjord, så inget väggstöd att tala om finns med.
groundplane_zps30xdxvnm.png
groundplane_zps30xdxvnm.png (96.87 KiB) Visad 5084 gånger

Här är en närfältsmätning jämfört med en mätning på större avstånd för att undersöka baffelsteget. Också denna gjord med Svantes Tombstone.
naumlra_zpsqwav4cnz.png
naumlra_zpsqwav4cnz.png (51.56 KiB) Visad 5084 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-20 22:58

Och här kommer de sista bilderna.

Här ser man en anledning till att bygga båda högtalarna samtidigt och inte bygga först en, sen en till. Jag bara fräste på av bara farten. Fan också tänkte jag sen.
IMG_20170125_173604_zps1g4gxhtt.jpg
IMG_20170125_173604_zps1g4gxhtt.jpg (86.48 KiB) Visad 5080 gånger

Här är en gatead mätning gjord i arta som nog beskriver ganska bra hur direktljudet 0° mäter över 1000 Hz.
bra_zpsl8mawtku.png
bra_zpsl8mawtku.png (67.95 KiB) Visad 5080 gånger

Och nu står de här på filterlådorna och spelar på rätt bra och har, så här ett år senare, inte spruckit än trots att de byggdes i massivt trä istället för MDF eller plywood.
IMG_20170226_144218_zpsrblwyozl.jpg
IMG_20170226_144218_zpsrblwyozl.jpg (56.5 KiB) Visad 5080 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-20 22:59

Sådär, nu finns bilderna igen. De första bilderna ligger i förstainlägget och de resterande här.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Toppar! Bilderna tillbaka!! (version 2 fortfarande klar)

Inläggav jonasp » 2018-02-20 23:05

Tack för uppdateringen! Mycket bra jobbat! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-02-21 08:41

En bra väldokumenterad byggtråd, hurra!

Henrik

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-21 08:50

Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-21 11:03

AndreasArvidsson skrev:Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat! :)

Den handfilade menar du. Väldigt bra gjort.
Nu återstår bara att överföra profilen till en CAD-fil så andra kan skriva ut WGn i en 3d-skrivare :)

Hela högtalarprojektet är väldigt proffsigt utfört och resultatet ser ut att kunna låta väldigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-21 13:28

Kraniet skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag gillar verkligen den nedfrästa waveguiden. Mycket bra jobbat! :)

Nu återstår bara att överföra profilen till en CAD-fil så andra kan skriva ut WGn i en 3d-skrivare :)
...

Det räcker väl långt med en enkel måttsatt 2D-skiss på tvärsnittet, att rita 3D-cad kan väl den göra som har lust, utifrån profilens mått.
Numera pensionär.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-02-21 19:38

paa skrev:
Kraniet skrev:

...

Det räcker väl långt med en enkel måttsatt 2D-skiss på tvärsnittet, att rita 3D-cad kan väl den göra som har lust, utifrån profilens mått.

Det är sant. Baksidans utformning mot diskanten behövs ju också.
Jag har tillgång till en 3D-skrivare så om det är nån som är intresserad så är det inga bekymmer att skriva ut. Har provat skriva ut lite WGs tidigare och det gick bra. Har dock inte mätt upp dom för att se om de blev bra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-23 13:14

Jätte fint bygge :)
Dom ser ut att kunna låta väldigt bra med mätningarna som utgångspunkt ;)

Hur är energikurvan vertikalt ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-02-23 22:05

DVD-ai skrev:Jätte fint bygge :)
Dom ser ut att kunna låta väldigt bra med mätningarna som utgångspunkt ;)

Hur är energikurvan vertikalt ?

Tack!
Den har jag nog ingen mätning på som jag kan hitta och jag har för mig att jag inte brydde mig så mycket om den. Jag antar att det är en del utsläckningar mellan 3 och 6 kHz. Jag har alltså inte fått till någonting sånt där snyggt att "ljudbilden sitter kvar när man reser sig" tack vare en svacka någonstans i övre mellanregister ca 20 grader (?) uppåt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-11-18 11:24

Hur har det gått med högtalarna? Fortfarande nöjd? Gjort några ändringar?
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum