Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-01 16:19

Efter ett antal förstudier och utvärderingar av alternativa koncept för nya bakkanaler, har jag idag startat upp sågen och provat ut exakta vinklar för lådkonstruktionen. Högtalarna skall tjäna två syften:
1. Lounghögtalare i stereo för normal* musiklyssning i vardagsrum.
2. Bakkanaler till hemmabion vid filmtittande.

*) Sansade SPL-nivåer och ingen utpräglad sweetspot. Snarare lite diffus/bred ljudbild med stor spridning.

Inspiration/idéer kommer främst från Sonab/MP/Mirsch m.fl. orthoakustiska modeller. Högtalarna blir symmetriskt 8-kantiga med samtliga element riktade uppåt.

Element som skall användas:

Bas: Scanspeak 15W/8530-K00, som än så länge sitter i denna skapelse (ja, den som tidigare så brutalt kapats från stor till mindre låda i två steg :D - nu slaktas den för gott :( ).
Bild

Diskanter: 8 st Peerless K24CT i varje. Dom har legat i en frigolitlåda i garaget i tre år nu...
Bild

Galler från Derma i Gråbo har också skrotat länge i väntan på rätt projekt. Dom får också vara med.
Bild

Det blir en liten, golvplacerad sak, på knappa 20 liter till basen, som lär bli något underavstämd vilket fungerat bra i tidigare applikationer. Vid simulering med WIN-Isd rekommenderas endast 7 liters låda för optimal avstämning till dessa basar. I nuvarande låda har jag 16 liter och uppmätt avstämning på 37 Hz. Någon ritning finns inte (bara i huvudet), men innan jag landade den symmetriska designen såg konceptet ut så här 8O :D (jag insåg det omöjliga och valde en enklare modell):
Bild

Kaffepausen är slut - dags för en omgång till med sågen (det blir ju 16 lika sidor till två lådor...)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-01 18:50

Sidorna är 40 cm höga så jag kan inte använda kapsågen till snitten. Efter lite (ca 3 tim 8O ) testsågning och finjustering fick jag till slut rätt vinklel (22,5 grader) på cirkelsågen. Jag fäste en regel som anhåll och det blev faktiskt riktigt bra resultat:
Bild

Nu är alla 16 bitarna kapade och så här långt verkar det stämma:
Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-07-01 19:54

Fränt! heja heja
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-01 20:29

Detta skall bli kul att följa!

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-07-02 07:18

Kul form :D
Ska bli spännande att följa.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 10:55

Apropå formen kanske jag behöver förtydliga att "ritningen" ovan alltså INTE gäller längre. Den var ju ganska "kul" men byggde på andra basar och blev helt enkelt för svår (ja, inte omöjlig, men svår) att realisera. Nu blir det istället en symmetrisk, 8-kantig papperskorg på 40 cm höjd.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-02 11:03

Så det är ett tvåvägssystem, eller rättare sagt 1 + 8?
Kommer alla diskanterna spela samma signal/fas?
Vad är den tänkta delningsfrekvensen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 11:20

Eftersom det inte finns någon ritning får jag beskriva hur jag tänkt mig. Jag är nämligen lite osäker på en sak...
Tänk er en OA5 Typ 1, 8-kantig och med 8 diskanter placerade runt om basen och riktade snett inåt/uppåt (enligt ritning ovan).
Jag vill nämligen undvika synliga vinklar på gallret (som på 70-talarna) eftersom jag inte tror att jag kan få till det snyggt. Jag tänker mig istället gallret infällt jäms med ovansidan (utan att sticka upp ovanpå). Det innebär att toppbaffeln blir nedsänkt 60 mm. Med diskanternas placering ser jag inga problem eftersom ingen av dom spelar mot någon sarg. Vad tror OA-proffsen?

Gällande frågan om signal/fas, så är svaret att alla diskanter spelar samma signal. Det finns liksom inget fram eller bak. Man kan vrida lådan hur som helst, med samma resultat. Alla element spelar symmetriskt uppåt. Delning får vi se efter mätning, men så lågt som möjligt antar jag. Sonab delade väl vid 1800Hz och jag har tidigare mätt upp att dessa diskanter faller av under 1000Hz, så det låter väl rimligt att sikta ovanför 1500Hz. Det blir att mäta och lyssna...

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-02 11:42

Jag har ingen orthohistoria/kunskap, så jag ber om ursäkt för dumma frågor.
(Men jag har lite idéer i bakhuvudet för mina AMT:er...)

Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).

Möter basen diskanterna frekvensmässigt eller skall du ha ett mellanregisterelement också?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-02 11:44

Kalejdokom skrev:Eftersom det inte finns någon ritning får jag beskriva hur jag tänkt mig. Jag är nämligen lite osäker på en sak...
Tänk er en OA5 Typ 1, 8-kantig och med 8 diskanter placerade runt om basen och riktade snett inåt/uppåt (enligt ritning ovan).
Jag vill nämligen undvika synliga vinklar på gallret (som på 70-talarna) eftersom jag inte tror att jag kan få till det snyggt. Jag tänker mig istället gallret infällt jäms med ovansidan (utan att sticka upp ovanpå). Det innebär att toppbaffeln blir nedsänkt 60 mm. Med diskanternas placering ser jag inga problem eftersom ingen av dom spelar mot någon sarg. Vad tror OA-proffsen?

Gällande frågan om signal/fas, så är svaret att alla diskanter spelar samma signal. Det finns liksom inget fram eller bak. Man kan vrida lådan hur som helst, med samma resultat. Alla element spelar symmetriskt uppåt. Delning får vi se efter mätning, men så lågt som möjligt antar jag. Sonab delade väl vid 1800Hz och jag har tidigare mätt upp att dessa diskanter faller av under 1000Hz, så det låter väl rimligt att sikta ovanför 1500Hz. Det blir att mäta och lyssna...

Kolla var resonasfrekvensen ligger och dela där med hög branthet.
Med så många diskanter är det inte troligt att du överbelastar effekttåligheten i klustret.
Samt lycka till.

Edit.
Hittade datablad i mina pärmar.
Kanske har du nytta av dom.
Bilagor
K24CT 2.jpg
K24CT 2.jpg (295.41 KiB) Visad 9820 gånger
K24CT 1.jpg
K24CT 1.jpg (299.4 KiB) Visad 9820 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-02 12:19

Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.

Om det nu blir något problem så tror jag just detta skulle kunna vara orsaken. Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-07-02 12:19

Kalejdokom skrev:Apropå formen kanske jag behöver förtydliga att "ritningen" ovan alltså INTE gäller längre. Den var ju ganska "kul" men byggde på andra basar och blev helt enkelt för svår (ja, inte omöjlig, men svår) att realisera. Nu blir det istället en symmetrisk, 8-kantig papperskorg på 40 cm höjd.

Snyggt, en 2017 års AB11!

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:26

Tack Perfector. Jag har dock bladet sedan tidigare. Att dela så lågt som vid resonansfrekvensen är nog onödigt lågt. Tumregler är ju inget vi rankar högt här, men andra har hävdat att man inte bör dela lägre än en oktav ovanför resonansfrekvensen. 2400Hz låter dock orimligt högt. Men som jag skrev är det både en fråga om mätning och lyssning. Om det inte låter bra så är det ju ingen idé att dela onödigt lågt. Scanspeakbasen som jag använder låter däremot väldigt bra ganska högt upp i frekvens, men i det här fallet får jag ju problem med spridningen om jag delar för högt, så det gäller att prova sig fram till lämplig delning. Vi får se när det närmar sig provspelning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:35

PerStromgren skrev:Snyggt, en 2017 års AB11!

Ja, där är den ju, modellen jag hade i minnet men inte visste vad den hette :) .
Samma idé, men med diskanterna på toppbaffeln, runt om basen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:38

paa skrev:
Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.

Om det nu blir något problem så tror jag just detta skulle kunna vara orsaken. Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.

Det där är intressant och värt att utvärdera innan jag slår spiken i kistan. Jag tänkte just att många diskanter i en cirkel skulle hjälpa till att sprida åt alla håll, men det kanske inte får avsedd verkan. Ska se om jag får plats att vinkla om några av elementen. Bäst vore kanske att ändå flytta upp baffeln och höja gallret så att det blir mer luft runt diskanterna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-02 12:39

Kalejdokom skrev:Tack Perfector. Jag har dock bladet sedan tidigare. Att dela så lågt som vid resonansfrekvensen är nog onödigt lågt. Tumregler är ju inget vi rankar högt här, men andra har hävdat att man inte bör dela lägre än en oktav ovanför resonansfrekvensen. 2400Hz låter dock orimligt högt. Men som jag skrev är det både en fråga om mätning och lyssning. Om det inte låter bra så är det ju ingen idé att dela onödigt lågt. Scanspeakbasen som jag använder låter däremot väldigt bra ganska högt upp i frekvens, men i det här fallet får jag ju problem med spridningen om jag delar för högt, så det gäller att prova sig fram till lämplig delning. Vi får se när det närmar sig provspelning.

Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:46

solhaga skrev:Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).
Möter basen diskanterna frekvensmässigt eller skall du ha ett mellanregisterelement också?

Svårt att förklara med ord, men tänk dig som på bilden nedan (lånad av Foppa13 här på Faktiskt.se), men med basen mitt mellan diskanterna och att det är 8 istället för fyra diskanter runt om. Baffeln är alltså nedsänkt i lådan så att det blir en sarg runt "bakom" diskanterna.

Det blir en ren 2-vägare.
Bilagor
oa5-typ1.jpg
oa5-typ1.jpg (77.19 KiB) Visad 9774 gånger
Senast redigerad av Kalejdokom 2017-07-02 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:48

Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?

Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-02 12:51

En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 12:53

Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:54

Ja, det är så jag tänker. Det blir att prova med mitt digitala filter under utvärdering (DCX2496).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:57

solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).

Jag har redan fixat med vinklar (möbelbeslag) som jag kan vinkla godtyckligt. Det finns en M4-gänga på baksidan av magneten, helt lägligt :) :
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-02 12:58

petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter

För dessa element då, antar jag.

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?

Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.

Hur lågt förespråkas det att man kan gå för att bibehålla orthoprincipen?

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-02 13:00

Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.

Jag har redan fixat med vinklar (möbelbeslag) som jag kan vinkla godtyckligt. Det finns en M4-gänga på baksidan av magneten, helt lägligt :) :
[ Bild ]

Gott!

Denna diskant är alltså sluten bakåt.

Är det nödvändigt att diskantelementet är det för orthoprincipen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 13:08

Orthoprincipen behärskar jag inte - mina ambitioner är bara att få till en så "rundspridande" högtalare som möjligt :) .

Så här tänkte jag mig elementplaceringen från början:
Bild

Men kanske det blir bättre med något sådant här?:
Bild

Edit: ja, dom är slutna bakåt (precis som Sonabs MT24 t.ex. - samma princip som för OA12/14/116/2212)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-02 13:16

På vilket sätt förväntar du dig en förbättring? Idealt sett borde du kunna rotera samtliga lika mycket utan förändring, så det vore intressant att veta vad det är du jagar när du tänker så.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 13:52

Så här gjorde Stig i sitt gamla patent från 1962.

SE304309B.jpg
SE304309B.jpg (336.28 KiB) Visad 9694 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 14:07

solhaga skrev:
petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter

För dessa element då, antar jag.

Kalejdokom skrev:

Hur lågt förespråkas det att man kan gå för att bibehålla orthoprincipen?

Ja, naturligtvis är det med dessa högtalarelement, men det är också med hänsyn taget till det ortoakustiska som Stig ville uppnå.

Delningsfrekvensen sätts tillräckligt lågt så att man undviker kamfiltereffekt på direktljudet från mellanregistrets reflexer från närstående vägg. Det var ett av kriterierna gällande ortoakustiska högtalare för Stig Carlssons högtalare. Därmed är även avståndet från mellanregistret till vägg kritiskt samt mellanregistrets spridningsegenskaper ovanför ungefär 1500 Hz och vinklingen av mellanregisterelementet. Det betyder att om mellanregisterelementet är mer riktat över 1500/2000 Hz så är det en fördel i Stigs Carlssons konstruktioner. Det är alltså tvärt emot vad många tror.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 14:09

Nattlorden skrev:På vilket sätt förväntar du dig en förbättring? Idealt sett borde du kunna rotera samtliga lika mycket utan förändring, så det vore intressant att veta vad det är du jagar när du tänker så.

Förbättring vet jag inte. Det vara bara en alternativ placering som idé efter paa:s inlägg tidigare:

paa skrev:Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.

Det finns ju många idéer/teorier gällande placering av diskanter, allt från OD-11 till OA-2212 plus Y-config m.fl. Med och utan fasvändning, olika impedanser osv. Frågan är bara vad som blir "mest rätt" för mig i detta projekt :? ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 14:14

Peter, tack för intressant input gällande Carlssons konstruktioner. I mitt fall placeras lådorna mot vägg i ett burspråk. så det blir två nära väggar i 45 grader plus ytterligare en i 45 grader någon halvmeter bort. Dessutom är det ryggåstak som lutar från vägg och upp mot nock. Hur reflexerna kommer att påverka är svårt att gissa... jag vet bara att jag har en gynnsam (?) placering för basregistret. Det har jag förstått med mina nuvarande högtalare som står på samma plats :) .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 14:15

Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).

Svårt att förklara med ord, men tänk dig som på bilden nedan (lånad av Foppa13 här på Faktiskt.se), men med basen mitt mellan diskanterna och att det är 8 istället för fyra diskanter runt om. Baffeln är alltså nedsänkt i lådan så att det blir en sarg runt "bakom" diskanterna.

Det blir en ren 2-vägare.

Här är en bild på popboxen.
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-02 14:31

Den popboxen ser inte riktigt riktig ut.
Här finns en sida om popboxar:
https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... /popboxen/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 14:46

paa skrev:Den popboxen ser inte riktigt riktig ut.
Här finns en sida om popboxar:
https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... /popboxen/

Alla popboxar var hemmasnickrade och byggsatser. Så viss diskrepans finns det mellan olika byggen. Det viktiga var att hitta en bild som bäst illustrerar diskanternas placering runt mellanregistret som Jon Idestam Almqvist kom på på 50-talet för att få ett billigare alternativ till kolboxen där högtalarna funkar med Idestam Almqvists högohmiga rörslutsteg i bas/mellanregister.

Vill man se enligt originalritning så finns det mycket riktigt bilder på Carlsson Planet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 16:05

Och här är en bild på baffeln till min tänkta "popbox", först som tänkt från början:
Bild

Och här med fyra diskanter vinklade 90 grader:
Bild

Om det gör någon skillnad har jag ingen aning om, men som sagt så får vi väl se/höra/mäta. Den stora frågan är dock om det kommer att funka med baffeln nedsänkt eller om gallret behöver sticka upp ovanpå...?

PS, tack Adobe för Photomerge i PS - jag har än så länge bara ett diskantelement med bygel monterad 8) !

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 16:11

Fast vid närmare eftertanke, så blir det ju ingen reell skillnad med de olika alternativen - det blir ju summa samma riktning, bara med lite olika placering av elementen :lol: :oops: .
Får nog tänka en vända till... alternativet är förstås att vända några element så att det blir en mer riktad verkan mot lyssnaren (som t.ex. med Y-config). Fler diskanter riktade "framåt" typ.

Men alla varianter som avviker från den första betyder nog att jag behöver höja baffeln och gallret för att inte få element som spelar rakt in i en av kanterna runt baffeln :evil: .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 16:12

Kanske är jag bekymrad för gallerhörnen i onödan. Kan man "sy" ihop hörnen med ståltråd utan att det syns för mycket efter lackering? Annan erfarenhet?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-02 17:02

Möjligen kan det vara spännande att fundera över vridbara (och eller tiltkapabla) diskanter som trimmas efter hur högtalaren hamnar i rummet, med avstånd och vinklar till väggar och mysfåtölj. Lite som man brukar göra med spotlights. Kanske onödigt pilligt... Ett alternativ till det är att bara använda <8 diskanter och utifrån placering välja vilken eller vilka (ej vridbara) som ska vara off line för bäst balans där högtalaren hamnar. En kanske ännu sämre idé är att dela (och därmed driva) dem individuellt, eller i grupp :P så kan man ratta, ratta, ratta. Ratta mig om jag har fel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 17:07

Kalejdokom skrev:Fast vid närmare eftertanke, så blir det ju ingen reell skillnad med de olika alternativen - det blir ju summa samma riktning, bara med lite olika placering av elementen :lol: :oops: .
Får nog tänka en vända till... alternativet är förstås att vända några element så att det blir en mer riktad verkan mot lyssnaren (som t.ex. med Y-config). Fler diskanter riktade "framåt" typ.

Men alla varianter som avviker från den första betyder nog att jag behöver höja baffeln och gallret för att inte få element som spelar rakt in i en av kanterna runt baffeln :evil: .

i 2212 så vinklade Stig varannan diskant på bågen mer mot taket. Vinklingen var alltså i vertikalled. Det blev en modifikation under produktionen av OA2212. Det skulle man kunna prova i din OA18. :) Det skulle kanske kunna vara 30 grader skillnad på varannan diskant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-02 17:08

Värt att nämna är att det kan vara snajsigt att fräsa i vinkel för regelbundna polyedrargoner, även om såg nog känns stabilare om man får till det som du fick.

Spoiler:
Visa
tex
2017-07-02 17_03_37-katalog.pdf.png
2017-07-02 17_03_37-katalog.pdf.png (132.28 KiB) Visad 7067 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 17:10

darkg skrev:Möjligen kan det vara spännande att fundera över vridbara (och eller tiltkapabla) diskanter som trimmas efter hur högtalaren hamnar i rummet, med avstånd och vinklar till väggar och mysfåtölj. Lite som man brukar göra med spotlights. Kanske onödigt pilligt... Ett alternativ till det är att bara använda <8 diskanter och utifrån placering välja vilken eller vilka (ej vridbara) som ska vara off line för bäst balans där högtalaren hamnar. En kanske ännu sämre idé är att dela (och därmed driva) dem individuellt, eller i grupp :P så kan man ratta, ratta, ratta. Ratta mig om jag har fel.

Bra idé! Jag gillar ju aktiv delning och separata slutsteg. Förslag på någon billig multikanalare med 18 kanaler... In- och urkoppling samt rotation, kanske går att fixa med servomotorer och någon BT-applikation... Ska fundera på det. :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-02 17:11

Kalejdokom skrev:Kanske är jag bekymrad för gallerhörnen i onödan. Kan man "sy" ihop hörnen med ståltråd utan att det syns för mycket efter lackering? Annan erfarenhet?

Jag har sett att man bara viker de exakt tillkapade bitarna för hörnen (är det förståbart?) så att det blir en perfekt anpassning när man sätter ner gallret i nedsänkningen.
Har sett det på hemsnickrade galler till Carlssonhögtalare och det är väldigt svårt att se att det inte är lött eller punktsvetsat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 17:12

petersteindl skrev:i 2212 så vinklade Stig varannan diskant på bågen mer mot taket. Vinklingen var alltså i vertikalled. Det blev en modifikation under produktionen av OA2212. Det skulle man kunna prova i din OA18. :) Det skulle kanske kunna vara 30 grader skillnad på varannan diskant.

Också en bra idé. Tänker också på Larsen 8 med ambiensdiskant riktad rakt upp.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 17:16

Perfector skrev:Jag har sett att man bara viker de exakt tillkapade bitarna för hörnen (är det förståbart?) så att det blir en perfekt anpassning när man sätter ner gallret i nedsänkningen.
Har sett det på hemsnickrade galler till Carlssonhögtalare och det är väldigt svårt att se att det inte är lött eller punktsvetsat.

Jag har ju lite mer galler än det går åt, så det blir väl att testa lite först. Mina farhågor säger att det kan glipa lite i hörnen. Det är ju iofs bara ca 5 cm höjd, så det kanske funkar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-02 17:18

Kalejdokom skrev:
darkg skrev:Möjligen kan det vara spännande att fundera över vridbara (och eller tiltkapabla) diskanter som trimmas efter hur högtalaren hamnar i rummet, med avstånd och vinklar till väggar och mysfåtölj. Lite som man brukar göra med spotlights. Kanske onödigt pilligt... Ett alternativ till det är att bara använda <8 diskanter och utifrån placering välja vilken eller vilka (ej vridbara) som ska vara off line för bäst balans där högtalaren hamnar. En kanske ännu sämre idé är att dela (och därmed driva) dem individuellt, eller i grupp :P så kan man ratta, ratta, ratta. Ratta mig om jag har fel.

Bra idé! Jag gillar ju aktiv delning och separata slutsteg. Förslag på någon billig multikanalare med 18 kanaler... In- och urkoppling samt rotation, kanske går att fixa med servomotorer och någon BT-applikation... Ska fundera på det. :D

I så fall kan du ju dessutom ha olika presets som på olika sätt passar bäst.
Även om allt det här är en delvis överarbetad idé, som det väl egentligen är, skulle en bra sak vara att du kan "on the fly" utvärdera massa olika konfigurationer och kanske hitta den bästa, som kan permanentas i MKII. En utvecklingsplattform och snackis.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 17:21

Kalejdokom skrev:
petersteindl skrev:i 2212 så vinklade Stig varannan diskant på bågen mer mot taket. Vinklingen var alltså i vertikalled. Det blev en modifikation under produktionen av OA2212. Det skulle man kunna prova i din OA18. :) Det skulle kanske kunna vara 30 grader skillnad på varannan diskant.

Också en bra idé. Tänker också på Larsen 8 med ambiensdiskant riktad rakt upp.

Det är stor skillnad på Larsen 8 och övriga. Larsen 8 har 2 st ambiensdiskanter riktade vertikalt uppåt. De är dessutom kopplade i motfas mot varandra och de sitter symmetriskt om linjen mellan lyssnare och diskanten från direktljudsdiskanten. På så sätt får ambiensdiskanterna ett nollställe på samtliga frekvenser i riktningen för direktljudet och påverkar således direktljudet minimalt. I andra riktningar blir det tvärtom.

I ditt fall vill du åstadkomma ambienshögtalare och då är det bäst att bygga högtalarna så att de blir optimerade för ambiens. Du ville dessutom ha dem rundstrålande.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 18:06

Bra att du vet hur jag vill ha det, Peter :) . Jag kommer väl antingen bli nöjd eller missnöjd utan att förstå varför. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 19:01

Slutsnickrat för den här helgen - helt ok start!

Torrmontering, endast ihopdraget med några tvingar. Passformen är över förväntan, med tanke på hur himla små marginaler det är för att inte vinklarna ska skena iväg. Mindre glipor fixar jag med spackel. Hål och försänkning för basport skymtar nere till vänster:
Bild

Och på plats, högst provisoriskt, ser man lite hur det kan komma att bli:
Bild

Och då slår mig två saker:
1. Det är absolut ingen nackdel med en sockel/stativ som lyfter burkarna någon decimeter, så att överkant kommer mer i nivå med soffan.
2. Om jag sätter en kulled på stativet kan jag ju vinkla hela skapelsen och på så vis få flexibilitet i spridningsbilden. Lite som Carlssons kolbox 8) (lutningen syns dock inte så bra i denna fotovinkel):
Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-07-02 19:23

Jag gillar att du står i en gruva och snickrar!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 19:59

Belker skrev:Jag gillar att du står i en gruva och snickrar!

Ja, men det är ett dagbrott! :)

Vi bor i sluttningshus men istället för att fylla igen mot huset på baksidan (mot berget) valde vi att bygga en gigantisk altan över utrymmet. Jag har satt plasttak under altanen så att regnvattnet leds bort - så att jag kan ha en utesnickarverkstad utan att skita ner hela omgivningen med MDF-damm.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-07-02 20:12

Låter bra! Jag planerar nåt liknande.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-03 17:14

16 möbelbeslag har fått kröka rygg i skruvstädet. 30 graders lutning får det bli - samma som på OA116 och T22OA:
Bild

16 st K24CT monterade med kortaste M4-skruv mot magneten (pust, borde byggt OA12 istället :) ):
Bild

Mer om möbelbeslagen, dessa diskanter och hålet på baksidan finns att läsa i den här tråden (som dog):
viewtopic.php?f=3&t=57724

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-07-03 19:21

Kul projekt!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-03 19:51

Javisst! Och roligare blir det (förhoppningsvis). Allt fortfarande bara löst placerat - inget limmat, skruvat eller lött än så länge. Diskanterna (som är 4 ohm) är kopplade [4 i serie // 4 i serie] med en teoretiskt resulterande impedans på 8 ohm. Re mätt med multimeter visar drygt 6 ohm, så det verkar stämma bra. Basen ligger som sagt också löst utan skruvar, det saknas basport och gliporna mellan sidorna är millimeterstora på sina håll. Det blir alltså ingen mätning av bas i den här riggen. Lådan är dock halvfylld med Isover. Jag siktar på typ 400-20.000 Hz för att prova ut delning och fas samt testa lite olika placering av diskanterna. Och om det överhuvudtaget verkar funka med baffeln nedsänkt...
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-03 20:36

En liten fundering.
8-sidig ger ju parallella väggar.
Kan inte det ge studsar som ger nya resonanser i lådan?
7-sidig skulle kunna ge ett oändligt rum utan parallella studsar, eller?
Om man bucklar botten något uppåt i mitten får man inte heller studsar i höjdled.
men det kanske inte går att göra?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-03 20:54

7 diskanter skulle nog ställa till det lite grand i filterbygget....

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-07-03 20:58

7 sidor men fortfarande 8 diskanter.......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-03 21:03

Maccis skrev:7 sidor men fortfarande 8 diskanter.......

Det skulle skära sig visuellt... 8O

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-03 21:05

Verkligen! 9 sidor och 9 diskanter varav 1 bara för syns skull (reserv!) kanske i så fall :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-03 21:23

Vad ni är sköna! och kreativa... :)
7 sidor och 7 diskanter var det ju tänkt från början (se ritning i början av tråden). Min tanke var då att det fanns en "framsida" och då tänkte jag koppla de tre bakre (framåtrikade) diskanter i serie, parallellt med de fyra främre diskanterna i serie. Då skulle ju det framåtriktade ljudet bli något starkare (12 ohm) än det bak-/sidoriktade (16 ohm).

9 sidor hade kanske varit kul, men mindre kul att göra om alla sidor från början :evil: . Dessutom har jag ju bara 16 diskanter...

Varför skulle det bli mer problem med stående vågor med 8 väggar än med 4 (som i en rektangulär/traditionell form)? Lådan kommer förstås att dämpas ordentligt.

Men vet ni vad - nu spelar den! :) Rigmor Gustafsson ljudar fram lite suggestiv jazz och det låter alldeles förträffligt trevligt! 8O 8)
Efter en stunds mätande (med grafisk dB-mätare, inga svepmätningar ännu), har jag landat i ett 6/18 dB/okt filter runt 1500Hz. På så vis får jag ett bra stycke mellanregister som överlagrar och basen har jag ju sedan tidigare bara positivt att säga om gällande mellanregistret.
Kanske fattas lite bas (då lådan ännu är otät och utan basport), kanske just därför som åskan nu brakar loss runt knuten... :?

Användarvisningsbild
spiii

Inläggav spiii » 2017-07-04 10:33

Varför inte krångla till det lite och bygga en sjukantig kolboxliknande skapelse?
kolbox heptagon.png
kolbox heptagon.png (34.87 KiB) Visad 6693 gånger

Hälsningar,
Sam
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 10:41

Ja, varför inte? Skapa gärna en byggtråd och låt oss få veta hur det går...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 18:24

Första mätningen utomhus avslöjar två allvarliga problem med min konstruktion:

1. Baffelsteget! En symmetrisk 8-kantig baffel med elementet i centrum - kan det bli värre? Ja, kanske med en helt cirkulär baffel. Det här blir en utmaning vid filterkonstruktion.
2. Nedsänkningen av baffeln (60 mm) orsakar en "akustisk kortslutning" EXAKT på den frekvens som motsvarar våglängden mellan de parallella sidoväggarna. Se mätning nedan, dippen/peaken vid 1250 Hz motsvarar på millimetern 270 mm - måttet mellan sidorna!
För att "bekräfta" placerade jag en ihoprullad handduk längs insidan av kanten och då försvann dippen. Se mätning före/efter nedan (10 cm rakt ovanför basen, bara mätning av basen utan filter). Dippen vid 2200Hz med dämpning vet jag inte vad som orsakar. Men det blir i alla fall att lyfta upp baffeln och göra nya mätningar :) .

Utan dämpning längs sargen:
Bild

Med handduk längs insidan av sargen:
Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-04 18:40

Du kan prova att borra en massa hål i "bullerskärmen".
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-04 18:47

Coolt bygge Kalejdis :) !
Hade varit spännande att se hur mätningen påverkats av en sfär, tex ett crocketklot, delvis nedsänkt mot mellanregistret!?
Lite som Duevel Planet.
http://www.duevel.com/Produkte/EPlanets.shtml
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 19:02

Goda idéer, men nu har jag lyft upp baffeln och gjort ny mätning. Beklagar konstig titel på grafen men det betyder att baffeln nu är i jämnhöjd med ovankant (ingen försänkning) och att micken är 10cm ovan elementet vid mätning :) . Kurvan ser likadan ut vid mätning 50 cm ovanför.
Jag påminner nytillkomna tittare om att lådan fortfarande är otät och utan basport, så bry er inte om <100Hz. Möjligen kan mätningen påverkas av att inga diskanter nu står på baffeln. :?

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-04 20:33

Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:

Bild

Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-05 00:36

Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.
Dock, med diskanter lite random utställda, och mätning i något som kan likna lyssningsvinkel, så börjar det ju faktiskt fixa till sig:

[ Bild ]

Antagligen hjälper diskanterna till att jämna ut kurvan för basen (random reflexer) och dippen vid 3kHz flyttar sig och ändrar djup, beroende på hur jag vinklar diskanterna. Det inger hopp för slutlig tweakning, när lådor och diskanter skall placeras på plats inomhus.

[ Bild ]

Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?
Då kan du mäta utomhus och emulera inomhus, kanske.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-05 00:53

Kalejdokom skrev:Nu står det diskanter på baffeln. Men att mäta en OA-högtalare utomhus blir ju lite knasigt - det finns ju inga väggar som reflekterar ljudet.

[ Bild ]

[ Bild ]

Kan du göra en 16-siding som är så att säga sfärisk? Den undre halvan låter du vara rund. Den övre halvan har då 8 sidor. På varje av dessa 8 sidor monterar du en av dessa diskanter. Sedan låter du denna sitta ovanför mellanregistret som en boll. Då strålar bollen i halvsfär ovanför mellanregistret. Om det blir bra har jag ingen aning om. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 06:49

Perfector skrev:Kan du inte tillverka ett löst hörn av 2 bitar då?

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 07:06

petersteindl skrev:Kan du göra en 16-siding som är så att säga sfärisk? Den undre halvan låter du vara rund. Den övre halvan har då 8 sidor. På varje av dessa 8 sidor monterar du en av dessa diskanter. Sedan låter du denna sitta ovanför mellanregistret som en boll. Då strålar bollen i halvsfär ovanför mellanregistret. Om det blir bra har jag ingen aning om. :)

Med vänlig hälsning
Peter

8O :) - nog för att jag gillar alternativa lösningar, men det där är nog beyond my technical skills!
Jag fattar principen, men det skulle bli ett rätt stort "klot". Tidigare har jag skissat på typ en line array med dessa diskanter på en båge över basen och det liknar ju lite din idé. Två bågar i kors med fyra diskanter på varje, vore ju ett snarlikt koncept. Det blir då ingen halvsfär ovanför basen, men rätt mycket annan yta för ljudet att reflekteras mot.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-05 09:16

Bäst blir kanske 7,5 sidor av stokastiskt vriden lärk i ett icke-euklidiskt hörn, och diskanter som roterar med oerhörd schwung under det att ett tunt dis av svavelhexafluorid (exakt på daggpunkten) upprätthålls vid sweet spot. Men visst, ta den enkla vägen du.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-05 09:19

Kalejdokom skrev:

Kreativt, igen! Finessen med att mäta ute är ju dock att slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet från själva högtalaren. Jag är nöjd så här långt, och kommer spåna vidare om utformningen, nu med nya förutsättningar. En positiv konsekvens av att lyfta upp baffeln är att det blir enklare att vrida diskanterna hur som helst, utan att ta hänsyn till sargen som fanns tidigare. Och det låter redan märkbart bättre vid musiklyssning. :)

Jag tror det är svårt att mäta en rundstrålande högtalare utomhus då den ju är dedikerad reflexer mot andra ytor.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-05 11:27

Liten eftersläntrare.
Ett hörn i V-form (90 grader) och sedan mäta i "öppningen" mellan väggarna för att utröna var spridningen ligger bäst ljudmässigt.
Det kan du göra i fria luften och då slipper du påverkan från tak och möbler i rummet.
Men det kanske är krångligt att åstadkomma?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 14:18

Kalejdokom skrev:

Vad jag förstår är finessen med att mäta utomhus MED utvalda begränsningsytor är att du just KAN styra vilka reflekterande ytor du vill ha med i din mätning. Vilket kan vara värdefullt om man vill försöka konstruera en högtalare som ska användas i en definierad reflekterande miljö. Nota bene att du då också behöver förstå skillnaden mellan vad mätmikrofonen mäter samt visar i förhållande till hur vår hörsel uppfattar samma ljud. Så Perfector har en poäng tycker jag. Tror också Stig utnyttjade mark och husvägg som begränsningsytor för mätningar utomhus på sina högtalare.

Vill du slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet mäter du med fördel i fritt fält utomhus (om bakgrundsbruset är tillräckligt svagt för din önskade upplösning).

Kul projekt och spännande mätningar. Intressant att vissa konstruktionslösningar kan få sån inverkan på resultatet. Otroligt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, så vi andra kan försöka lära oss samtidigt. Att du skjuter frekvensdippen uppåt när du la dit en handduk kanske beror på att fick ett kortare avstånd till studsen mot framkant på handduken, istället för mot den hårda sargen som i första mätningen. Även om handduken absorberar en del utstrålat ljud i den riktningen, så reflekteras en del av det mot handduksytan tänker jag.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-05 15:00

matssvensson skrev:
Kalejdokom skrev:

Vad jag förstår är finessen med att mäta utomhus MED utvalda begränsningsytor är att du just KAN styra vilka reflekterande ytor du vill ha med i din mätning. Vilket kan vara värdefullt om man vill försöka konstruera en högtalare som ska användas i en definierad reflekterande miljö. Nota bene att du då också behöver förstå skillnaden mellan vad mätmikrofonen mäter samt visar i förhållande till hur vår hörsel uppfattar samma ljud. Så Perfector har en poäng tycker jag. Tror också Stig utnyttjade mark och husvägg som begränsningsytor för mätningar utomhus på sina högtalare.

Vill du slippa alla reflexer och bara mäta direktljudet mäter du med fördel i fritt fält utomhus (om bakgrundsbruset är tillräckligt svagt för din önskade upplösning).

Kul projekt och spännande mätningar. Intressant att vissa konstruktionslösningar kan få sån inverkan på resultatet. Otroligt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, så vi andra kan försöka lära oss samtidigt. Att du skjuter frekvensdippen uppåt när du la dit en handduk kanske beror på att fick ett kortare avstånd till studsen mot framkant på handduken, istället för mot den hårda sargen som i första mätningen. Även om handduken absorberar en del utstrålat ljud i den riktningen, så reflekteras en del av det mot handduksytan tänker jag.

mvh, Mats

Här håller inte jag med. :) Att slippa alla reflexer är inte liktydigt med att bara mäta direktljudet. Så är det i vart fall inte upp till ungefär 500 Hz.
De reflexer från högtalarens närstående vägg som i Carlssons fall i princip är ljudfondväggen d v s den främre väggen ur lyssnarens synvinkel och den bakre väggen ur högtalarens synvinkel (om högtalaren kunde se) ingår i högtalarens direktljud. Om reflexerna påverkar på så sätt att de alltid är i fas upp till 20 kHz med ljudet från ljudkällan så får tonkurvan på direktljudet från ljudkällan 6 dB högre ljudnivå upp till 20 kHz än om ingen vägg fanns. Om det är så att reflexerna istället ligger i fas vid vissa frekvenser och ur fas vid andra frekvenser i jämförelse med ljudet från ljudkällan så bidrar reflexerna till kamfiltereffekt på tonkurvan på direktljudet från ljudkällan. En till ljudkällan närstående vägg ändrar direktljudets tonkurva från ljudkällan och speciellt om reflex och direktljud får samma vinkel. Då smälter de ihop upp till en viss fördröjning. Om fördröjningen hos reflexen är tillräckligt stor så uppfattas reflexen istället som ett eko. Då har den inte smällt samman. Men gällande högtalaråtergivning i bostadsrum kan man utgå ifrån att det i princip alltid är så att de smälter samman till ett och endast ett direktljud.

Även golvet kommer med i ekvationen för direktljudet beroende på högtalarens avstånd från golvet och frekvens. Samma princip gäller taket men reflexer underifrån och reflexer ovanifrån ter sig olika för lyssnaren.

Om reflexen har samma vinkel som direktljudet och är nära ljudkällan så bör man se reflexen som en integrerad del i direktljudet.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 17:06

petersteindl skrev:Om reflexen har samma vinkel som direktljudet och är nära ljudkällan så bör man se reflexen som en integrerad del i direktljudet.

Jomenvisst. Slarvigt formulerat av mig. Tack för tillrättavisningen Peter - som i hela din förklaring kanske också kan ses som ett exempel vad en mätmikrofon mäter och hur vår hörsel tolkar ljudet i mätpunkten.

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 17:44

Intressanta inlägg! Jag tänker kanske lite försiktigt så här, att med mätningar (gärna utomhus) kan man avslöja en del brister, som kommer direkt ur konstruktion och design, t.ex. lådvolym, avstämning, baffelstegseffekter och andra "fenomen" som kommer av t.ex. lådans form, kanter och elementens placering på/i lådan och inbördes. Men det är svårare att mäta sig fram till en garanti på att det kommer låta bra i ett normalt vardagsrum. Väggar/golv/tak tillsammans med möbler och textilier påverkar förstås på de mest varierande och oförutsägbara vis. Mätningen är också intressant för att se hur de olika elementen spelar på plats i lådan, utan filter (för att ta ställning till lämplig delningsfrekvens och eventuell dämpning av register).

Jag tänker mig alltså mätningen främst som ett kontrollverktyg för att identifiera och möjligen eliminera direkta fel i konstruktionen. Det kan också handla om t.ex. fasfel pga filter eller dålig integration mellan registren rent nivåmässigt.

Mätningar inomhus kan man göra som komplement/uppföljning, men min erfarenhet är att det är väldigt svårt att tolka mätningar i möblerade rum. I alla fall med mina begränsade kunskaper i akustik. Jag brukar därför främst lyssna kritiskt och leta efter obehagliga ljud eller konstigheter som jag inte känner igen i musiken och därefter mäta för att se om jag kan koppla upplevelsen till responsen i mätkurvan.

Men det är jag det, som Perfector skulle uttryckt det :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-05 21:01

Nu har jag flyttat in igen. Med baffeln i höjt läge återgår jag till ursprungstanken - en helt symmetrisk placering av diskanterna, men nu riktade utåt. Och då händer det grejer! För att stjäla begrepp ur en parallelltråd, kan man säga att högtalaren "spelar ut" på ett helt nytt sätt. Även mätningar ser riktigt ok ut. Jag provade att mäta på ca 50 cm avstånd i typ lyssningsvinkel, ca 90 cm över golv, och jag får liknande respons hur jag än flyttar mätmikrofonen längs en parabel "framför" högtalaren. Med min grafiska dB-mätare (rosa brus 20-20kHz) ser man tydligare det jag upplever med öronen - en balanserad ljudbild, utan obehagliga överraskningar. Jag testar med lite mer röstkrävande spår (Jeanette Köhn & Swedish Radio Choir/New Eyes on Baroque) och håren reser sig lätt längs armarna (ja, de små fjun som finns om man tittar noga/nära :oops: ). Dippen vid 180Hz försvinner när jag backar mikrofonen några decimeter, men då tillkommer också en del andra reflexer som gör mätningen mer ointressant ju mer avståndet ökar.

Bild

Bild

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2017-07-05 22:50

Ja, nu börjar det bli intressant!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-07-05 23:27

Kul! Och nu har du skaffat dig ett komplicerat gallerbockningsprojekt istället. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 01:31

Mmmm... :?
Men jag har förstås redan sågat till en 8-kantig MDF-skiva som är 2mm mindre än toppens yttermått, att använda som mall att bocka gallret över. Jag tänker mig ett galler med samma yttermått som själva lådan, så att gallret blir som en förlängning av lådan. Tänk en Puckstång doppad i lakrits-sås, för att tala GB-nostalgi. :) Men, som påpekats blir det lite pyssel att få till hörnen så att det inte ser för mycket DIY ut...

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-07-06 06:50

Om jag tänker rätt kommer du med din åttakantiga form behöva klippa och böja gallret 45 grader mot trådriktningen för hälften av sidorna. Har du testat hur det går och ser ut? Jag kan tänka mig att det blir lite extra klurigt.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 10:21

Ja, du har rätt - livet är fullt av utmaningar :) .
Att bocka 45 grader mot rutnätet är nog inga problem, men värre blir det förstås att klippa kanterna på diagonalen mot rutnätet och få till skarven mot intilliggande "rätvinkliga" sidor :? .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-06 10:44

Kalejdokom skrev:Ja, du har rätt - livet är fullt av utmaningar :) .
Att bocka 45 grader mot rutnätet är nog inga problem, men värre blir det förstås att klippa kanterna på diagonalen mot rutnätet och få till skarven mot intilliggande "rätvinkliga" sidor :? .

Eller så klipper du först kanten och viker 8-kantig.
Sedan en topp och lägger på.
Att fästa ihop dom blir det stora arbetet.
Eventuellt få en tråd från antingen topplocket eller sidorna och vika runt motparten.
Tar antagligen en jävla tid, men man har inte roligare än man gör sig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 10:59

Vi får väl se. Men spontant blir det ju mycket längre summa synlig skarv om man gör ett separat lock och sarg/kant. Det är ju bara ca 5 cm som sticker upp där skarvarna blir synliga.
Men med svart galler och svartmålad baffel och svarta element och lite nedtonad belysning - så lär väl ingen se varken gallret eller skarvarna :) .

Alla som lyssnar kommer ju dessutom att sluta ögonen av välbehag, så jag kanske inte behöver något galler överhuvudtaget? 8)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-06 11:08

Kalejdokom skrev:Vi får väl se. Men spontant blir det ju mycket längre summa synlig skarv om man gör ett separat lock och sarg/kant. Det är ju bara ca 5 cm som sticker upp där skarvarna blir synliga.
Men med svart galler och svartmålad baffel och svarta element och lite nedtonad belysning - så lär väl ingen se varken gallret eller skarvarna :) .

Alla som lyssnar kommer ju dessutom att sluta ögonen av välbehag, så jag kanske inte behöver något galler överhuvudtaget? 8)

Jodå jag blundar redan :-)
Maestro, Music please.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-07-06 13:40

När det inte spisas skivor får du dra på grillöverdraget. Då blir det inte dammigt heller! :)

Nä skämt å sido, kul att du är igång och sågar vinklar igen. Bra med folk som gör och inte bara pratar..

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 15:18

Jag försöker hålla moralen uppe, men det är inte lätt när det bara är en arbetsdag kvar till semestern, men flera veckors arbete kvar att göra :roll: ...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 18:14

Att bocka lite galler räknas väl inte som högtalarbygge? :oops: Nåja, det var ganska raskt avklarat. Jag klippte av en remsa galler, klippte upp tre flikar halvvägs in från långsidan och bockade till kanterna, först för hand över min 8-kantiga MDF-mall och fäste sedan en sida i taget i skruvstädet och bankade helt enkelt lite försiktigt med en hammare tills vinkeln blev något liknande 90 grader. Förvånansvärt snabbt och enkelt. Detta alltså gjort helt på en höft, med bara ögonmått, plåtsaxen, städet och hammaren som verktyg. På en knapp meters avstånd är det helt omöjligt att se skarvarna:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 18:18

Emanuelgbg skrev:När det inte spisas skivor får du dra på grillöverdraget. Då blir det inte dammigt heller! :)

Hur visste du att jag hade ett sådant överdrag liggandes i garaget? Köptes med Webern, men har aldrig använts :oops: . Grillen har väl ändå livstids garanti? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-06 18:21

Ser bra ut. Vi på faktiskt kan nog skrapa ihop 10 000 nät som du får nöjet och äran att klippa och bocka till. 8) :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-06 18:31

Fint bockat.
Borde gå att löda hörnen med gasverk och lämpligt hårdlod.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 20:39

Tackar och bockar! :lol:
NADifierad, du är välkommen till Lindome med svetsen...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-06 20:41

Jag är inte säker på att jag skulle svetsa ihop nätet. Sonab gjorde inte det. Det kan lätt bli en slags fjädereffekt av hela nätet med tråkig resonans som följd.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 20:49

De mest gedigna "Carlsson"-näten jag sett är de till OA50 (jag har ett par själv). De är förmodligen punktsvetsade i maskin och förstärkta med en metallprofil längs kanterna. Stabila och snygga!
Hade Sonab även en vikt och häftad tygkant runt som skydd för de vassa kardelerna längs kanten mot baffeln? Tänker på 70-talarna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-06 21:17

Kalejdokom skrev:De mest gedigna "Carlsson"-näten jag sett är de till OA50 (jag har ett par själv). De är förmodligen punktsvetsade i maskin och förstärkta med en metallprofil längs kanterna. Stabila och snygga!
Hade Sonab även en vikt och häftad tygkant runt som skydd för de vassa kardelerna längs kanten mot baffeln? Tänker på 70-talarna.

Det var en gummiprofil som ett U. Den gick runt nertill på nätet och häftades ihop enligt samma princip som man häftar ihop flera A4-sidor. Sedan fanns det ett spår i högtalarna mellan sargen på lådan och taket som elementen satt på. I detta spår krängde man ner nätet med gummiprofilen.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 22:40

Ok. Som jag nämnt tänker jag mig att gallret skall liva med ytterkanterna på lådan (som på OA50). Det innebär att jag behöver vika in nersidan av gallerkanterna och sedan lösa fastsättningen på något sätt, antingen dikt an mot toppbaffeln eller med en liten spalt emellan (som på OA50). Nyfiken på hur det låter sig göras, blev det en vända till garaget igen. Och det gick ju också att fixa ganska lätt. Det svåra blir sedan att få till de exakta måtten på slutprodukten så att det blir exakt rätt i yttermått och exakt rätt höjd på all sidokanter:

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-07-06 22:41

Kalejdokom skrev:De mest gedigna "Carlsson"-näten jag sett är de till OA50 (jag har ett par själv). De är förmodligen punktsvetsade i maskin och förstärkta med en metallprofil längs kanterna. Stabila och snygga!

https://www.kuntze.se/produkt-kategori/gummilister/ laddar du ner produktkatalogen och letar upp 511-0100. Den gummilisten är exakt som den som satt på 70-talarna. Du kan häfta med "pappersklammers" modell lite större. Har du inte lämplig häftapparat går det att trycka i dem för hand. Även med häftapparat får du nog justera i efterhand.

Edit: Men nu ser jag att du kanske har en egen lösning.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 22:59

STDI, tack för tipset, men vi postade visst samtidigt - det blir nog inte aktuellt med någon gummikant för mig.

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2017-07-06 23:02

Magneter?/ Mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 23:09

Hade också funderingar på magneter men gallret verkar inte magnetiskt. Jag är osäker på vad det är för legering i stålet, men det är nog syrafast.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-06 23:12

Perfector skrev:Eller så klipper du först kanten och viker 8-kantig.
Sedan en topp och lägger på.
Att fästa ihop dom blir det stora arbetet.

Nu är det visserligen inte aktuellt i det här fallet, men jag känner ändå för att berätta att jag hade funderat på den lösningen, och eftersom jag inte skulle få till skarven diskret skulle jag göra den markant, typ en nätt träram. Men det är jag det. :wink:

Det blir bättre, att döma av experimenten, som K gör.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-06 23:30

Visst har jag skissat på lösningar liknande gamla OA6 Typ1, men oroats över hur mycket spridningen hindras av trälisterna runt gallrets kanter.
Men, som sagt så tror jag att det blir bra med den tänkta konstruktionen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-07 00:00

Man kan t.ex. svetsa fast en vertikal stålstång t.ex. 2-3 mm i diameter på nätets insida på exempelvis 4 ställen runtom. Man låter stålstången sticka ut 5-10 mm undertill. Då kan man borra hål för dessa i högtalarlådans ovansida. Sedan trär man på nätet. Då bör nätet sitta på plats och kunna vara kant i kant med lådan. Detta i kombination med gummilist bör kunna funka för att det inte skall skallra då man spelar musik.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2017-07-07 07:00

Du skulle kunna limma små järnbitar inuti gallret och fälla in små magneter i toppen av lådan.
Lite plast/gummi mellan så sitter det nog. Gallret ser tunt ut, håller det om någon lägger en bok på?
Snyggt bockat!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-07 07:48

Ingen lägger/ställer något på mina högtalare! :twisted: :)
Gallret har exakt samma trådtjocklek och maskdelning som till OA50 och jag upplever det tvärtom rätt så "stabilt". Genom att böja ner sidorna fixeras dessutom formen. Skulle något tungt av misstag hamna på ovansidan så sitter det ju åtta diskanter några millimeter därunder som väl utan problem tar upp lasten.

Små neodymmagneter har jag använt tidigare till tygfronter. Kan säkert funka. Pinnar eller trälister är också alternativ. Det löser sig :) .

Nu blir det tyvärr lite uppehåll i byggandet, bl.a. pga det här:
viewtopic.php?f=11&t=65667&p=1926419

På återseende!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-07 08:02

Kalejdokom skrev:Ingen lägger/ställer något på mina högtalare! :twisted: :)

Grattis... så har inte alla det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-07 09:08

Man får vara balanskonstnär om man ska kunna ställa något på de här (även de nya 8-kantiga kommer nog att luta lite): 8)

Bild Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-07 11:30

Jag lovar det finns folk som kan!
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-07 14:50

Ja, men han har ju stödhjul - fusk!

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-07-10 09:19

Är det slutna diskanter som gäller vid liknande konstruktioner?

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-10 09:42

Diskanter brukar vara slutna. Någon kan säkert leta upp något undantag. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-10 10:12

Inte jag... men det är nog extremt ovanligt (om det finns någon överhuvudtaget). Det är väl kanske montaget man kan diskutera. I de flesta högtalare sitter ju alla element "flush mounted" jäms med baffeln. I många rundstrålande högtalare används montage liknande detta projekt. Det är väl bara lite olika sätt att konstruera. Och det skulle bli väldigt pilligt och krävande att göra små vinklade baffeldelar för att kunna försänka alla diskanterna som vid konventionellt montage.

Edit: det finns ju förstås banddiskanter, som är öppna både fram och bak. De används främst till dipolhögtalare där man vill ha ljudspridning både framåt och bakåt.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-07-10 12:17

En tanke som slog mig nu, ett klot, fast det kanske inte tillför ett skvatt för dig?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-07-10 12:59

sladdbarn skrev:Är det slutna diskanter som gäller vid liknande konstruktioner?

[ Bild ]

Vad händer med spridningen om alla diskanter går ut i rummet istället för att "krocka" med varandra?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-10 13:59

Ja, säg det. Men så är ju t.ex. alla Sonabs 70-talare konstruerade, så det kan ju inte vara helt fel.
Helt ovetenskapligt upplever jag, som jag skrivit tidigare, att det låter "bättre" med diskanterna riktade utåt. Mätningarna ser också bra ut; tillräckligt bra för att gå vidare med den här designen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-10 16:12

Riktade mot varandra med måttlig vinkel så borde de spela in i varandras membran med fas-ansfulla konsekvenser, eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-07-10 16:27

darkg skrev:Riktade mot varandra med måttlig vinkel så borde de spela in i varandras membran med fas-ansfulla konsekvenser, eller?

Fasligt vad du var känslig då! :mrgreen:

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-07-11 13:00

Evil_Homer skrev:En tanke som slog mig nu, ett klot, fast det kanske inte tillför ett skvatt för dig?

Death star design ;)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-27 10:18

Ett litet livstecken i tråden. :) Projektet lever, men semestern ska ju även ägnas åt annat. Dessutom har sonen mellanlandat med hela sitt bohag från studentlyan, i avvaktan på ny lägenhet i september, så fram tills dess blir det svårt att komma åt verktygen i garaget...

Gallren har i alla fall nu rengjorts med avfettningsmedel/högtryckstvätt samt skurats med såpa:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-29 12:11

Vissa verktyg är lättare att komma åt, så det blev lite alternativt DIY-ande igår. Ett blivande garage till ÅV-kärlen. Om det slutar regnar, kanske det blir klart idag. :?

Bild

Den här lille rödhaksungen (?) ville nyfiket vara med och övervaka byggandet :) :

Bild

Andra valde att spana lite från ovan 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 12:22

Tada! Och tunnorna fick plats...

Bild

På "framsidan" blev det en liten arbetsbänk i två nivåer för diverse trädgårdsfix eller kanske att det blir en Ernst-pynt-hylla med pelargonier och ljuslyktor för stämningsfulla utekvällar. :twisted:

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-07-30 12:29

Ser fint ut :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 18:11

Jo, tack. Det blev rätt så bra. När allt var klart fick jag en beställning på ett mindre växthus/drivhus att placera mot gaveln... Då gogglade jag rätt på en byggsats och sa att "det där får väl duga?". Och så blev det!

Dags istället att återgå till trådämnet. Men då blev det FEL FEL FEL FEL... :evil: :evil:
Jag tänkte vara smart och börja med det tråkiga/svåraste och göra klart gallren innan jag bygger ihop lådan (nu när design och storlek är spikad). Men då hände det sällsynta (?) att jag hade otur när jag tänkte och klippte till första gallret efter fel mall så det blev alldeles för litet. VÄLDIGT retsamt eftersom jag inte har mer galler. Nu blir det alltså att ta sig till Derma i Gråbo och äska lite mer galler. Hoppas att dom fortfarande har samma dimension i lager.

Nåväl, gjort är gjort, så jag ägnade lite tid åt att testa ut min metod för att tillverka gallren på den felklippta biten. Först hade jag alltså klippt till gallret med plåtsaxen:

Bild

Bild

Jag hade också gjort ett "verktyg" (det också i fel mått :evil: ) för att bocka gallret runt. Tre ihopskruvade träskivor och en gummiklubba för att banka till formen.

Bild

Den sista vikta biten är här alldeles för lång pga fel mått. Den skall bara vara knappt 2 cm.

Bild

Men resultatet verkar bli som förväntat. Skarven syns knappt och vinklarna blir räta. Höjden är ca 60 mm för att rymma diskanterna som nu blir monterade på baffel i nivå med överkanten.

Bild

Metoden verkar alltså funka. Återstår bara att skaffa nytt galler och börja om från början :) .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-30 18:20

Du får bygga en mycket liten rörförstärkare av felklippet. Eller en koja för gråsuggor. Glöggvärmare.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-30 18:27

Min son kom med det kreativa förslaget att krympa lådorna... 8O
Helt plötsligt kändes det som att klippa till nytt galler vore rena barnleken :) (alla 20 sidor till lådorna är ju redan klara).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-07-30 23:25

Du blev helt enkelt distraherad av ovidkommande projekt.
Håll dig till HIFI`n.
Frugan kan väl bygga hydda åt soptunnorna? :D
En tröst att även du kan göra fel :) .

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-07-31 01:03

Skulle precis till att fråga hur du fick till dina galler, men du var ju snäll och la ut det innan :)

Det ser ju maskinvikt ut så jag är rätt impad. Jag kom precis på att jag behöver bocka nya galler jag med. Får köpa på mig lite övningsgaller tror jag :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-31 09:00

Om du har vägarna förbi Lindome får du gärna mina spillbitar att öva på. Jag har några remsor på ca 50x15 cm plus lite småbitar (och ett felklippt galler :) ).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-08-01 01:12

Inte för tillfället, men jag tackar för inbjudan :) Jag skall nog hitta lite galler i skåneland. Gummiklubba har jag redan, det var ett sådant där infallsköp där jag såg klubban framför mig och tänkte
- det där var en perfekt Gummiklubba som jag säkert kommer ha användning av någon gång som jag inte har en aning om just nu... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-01 06:17

Gummiklubba är bra att ha... till exempel om gummiankorna skulle bli våldsamma... :mrgreen:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-01 08:40

Nattlorden skrev:Gummiklubba är bra att ha... till exempel om gummiankorna skulle bli våldsamma... :mrgreen:

+1 :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-01 15:13

Nä, då tar jag fram storsläggan!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 13:56

Back on track! Det regnar för mycket för att ägna sig åt trädgårdssnickerier, så idag har jag påbörjat montering av lådorna. Först obligatorisk avfasning på insidan av toppbaffeln:

Bild

Därefter den något besvärliga limningsprocessen. Jag börjar med två motstående sidor för att få lite stadga...

Bild

...för att sedan montera övriga sidor:

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-03 14:08

Fint!

Just ja, jag skulle fasa på insidan jag också. Fast regnväder är inte fräsväder för mig.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-03 14:59

Det var vågat att börja med de två motstående, de sista bitarna kanske inte skulle passat.....

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 16:36

Jag gör som TV-kockarna - klipper bort ointressanta transportsträckor. Jag hade naturligtvis först alla sidor på plats (med tvingar) innan jag slutligen limmade två motstående sidor. Efter att limmet torkat tog jag isär alla lösa sidor och fortsatte att limma dom i den ordning som de suttit med endast tvingar. Ja, det finns säkert smartare sätt, men jag ville inte riskera att behöva slå isär lådorna om det senare sketat sig... :)

Nu är båda lådorna ordentligt limmade och första lådan spacklad längs alla små glipor längs skarvarna och ojämnheter på ovan-/undersida. Imorgon går jag lös med slipmaskin för att förbereda för ytbehandling. Sen är semestern slut och höstdepressionen tar vid. Får se när det blir tid för hobbyprojekt igen. :? :(

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-03 22:03

Medans spacklet härdar ordentligt passar jag på att kontrollera avstämning och basförmåga. Jag klär inneväggarna med dämpfilt från Biltema. Med ett 12mm-objektiv ser det ut så här inne i lådan (det är BR-porten som syns i botten) :) :

Bild

I botten fluffar jag även till en bit stenull:

Bild

Sedan i med basen och lite mätningar. Idag gör jag bara närfältsmätning för att fastställa avstämning, först framför elementet:

Bild

Sedan framför porten:

Bild

Avstämningen visas tydligt vid 34 Hz. Det blir nog bra!
Kurvor i grafen:
Röd: framför baselementet
Grön: framför porten
Violett: Beräknad SPL-kurva (Röd+Grön)

Bild

Och visst spelar den bas 8) ! Bela Flack får hela garaget att svänga med (jag kör basen som bredband, utan diskanter, filter eller eq, så det kommer förmodligen låta lite trevligare när allt kommer på plats).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-03 22:23

Kalejdokom skrev:Tada! Och tunnorna fick plats...

[ Bild ]

På "framsidan" blev det en liten arbetsbänk i två nivåer för diverse trädgårdsfix eller kanske att det blir en Ernst-pynt-hylla med pelargonier och ljuslyktor för stämningsfulla utekvällar. :twisted:

[ Bild ]

ska inte tunnorna stå med handtagen mot sophämtaren?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-04 00:08

Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-04 00:17

Kalejdokom skrev:Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.
Öppningen av luckorna vetter mot huset så att det blir smidigt att slänga skräpet :) .

Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-05 13:36

Byglarna till diskanterna får lite färg:

Bild

Lådorna har slipats en första vända. Att få till en spacklad yta 100% kräver lite jobb. Det blir till att spackla och slipa igen. Sidorna är dock ok. Troligen blir det fanér, men det beror på om jag hittar lämplig sort. Har tänkt mig ask.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-05 18:49

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Sån lyx har vi inte på vår gata. Vill man få tömning måste kärlen rullas fram till tomtgränsen, ett kärl var vecka.

Tjusigt.
Vi har tunnorna vid tomtgränsen hela tiden och öppnar mot huset så gubbarna kommer åt handtaget .

Gubbarna? Robotarmen menar du väl? Ingen som kliver ur hos oss...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-05 19:00

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Tjusigt.

De slutade med robotarmarna hos oss när det blev mer än en tunna sm skulle tas hand om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-05 19:22

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
Perfector skrev:Tjusigt.

De slutade med robotarmarna hos oss när det blev mer än en tunna sm skulle tas hand om.

De tar båda tunnorna per robotarm hos oss. Matavfall varannan vecka, restavfall var fjärde.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-05 20:16

Här körs det 2-facksbilar där två tunnor hängs på samtidigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-05 21:20

Ok, jag skall sluta blogga om ovidkommande trädgårdsprojekt i mina byggtrådar :wink: :) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-05 21:26

Nattlorden skrev:
Perfector skrev:

Tjusigt.

Nä, i Trosa kommer det manuell hantering och så får vi nya gröna påsar åxå :-)
Jag bor ju på landet vetja. ;-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-08-05 23:20

Jag förutspår en bred topp runt 800 Hz och en smalare dipp vid 1600 Hz med en nivåskillnad på 8 dB på lite längre avstånd, rakt framför ("ovanför").
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-06 00:04

Ja, jag berörde baffelstödet tidigare i tråden. Får se, när alla element är på plats, om det behövs någon särskild treat för detta. Dippen vid 1600 Hz kan ju komma att kompenseras av diskanterna, beroende på vald delningsfrekvens/-branthet. Frågan är dock, hur man lämpligast mäter på en sådan här konstruktion? Tanken är ju att det i princip skall bli en rundstrålande högtalare. Att baselementet får en uppåtriktad extra energi runt 800 Hz kanske inte bara är negativt eftersom den primära lyssningsvinkeln ligger mellan 30-90 grader relativt det uppåtriktade elementet. :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-08 15:04

Nytt galler införskaffat. Jag fick "resten på rullen" för lite kaffepengar. :)

Bild

Tog även svängen om Optimera och fick med mig några bitar bokfanér. Tänkte att de kunde få flirta med mina OA50.XLR, som fick samma faner:

Bild

OA50.XLR i oljad bok:

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-12 15:37

För att lösa två "problem" yxar jag till en baffel i 8 mm MDF, att sätta ovanpå lådorna:
1) Jag har svårt för basar som inte är försänkta. Även om det i detta fall mest handlar om feelgood, så får det väl vara skäl nog :) .
2) För att få gallret att "sväva" ovanför lådan vill jag skapa ett indrag mellan lådan och gallret (som på OA50 typ).

Bild

Bild

Och med en första omgång matt sprayfärg ser det ut så här:

Bild

Alltså klart för fanéring. Två motstående sidor i taget. Jag har ingen aning om hur länge tvingarna behövs för att få limmet att fästa, men jag brukar köra två timmar (x 8 moment = 16 timmar :evil: ). Nåja, jag kan klippa och bocka galler medans jag väntar :) .

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-13 09:39

Tidplanen håller väl ganska bra. Söndag morgon och halvvägs. Fanér sitter nu på fyra sidor på båda lådorna:

Bild

Efter att ha jämnat till kanterna med brytkniv och slipkloss väntar resterande sidor på fanér. Jag tejpar fanéret på en spånskiva med smörpapper (för att hindra ev limgenomträngning att fastna på spånskivan):

Bild

Bild

Och här ännu ett fotomotiv som lämpar sig för 12mm vidvinkel 8) :

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-13 19:07

Klippning och vikning av galler pågår parallellt...

Bild

Och slutresultatet blev helt ok. Återstår att fixera de nedvikna kanterna med en tunn najtråd på undersidan så att de inte senare får för sig att glipa i skarvarna. Och så svart färg förstås.

Bild

Nu blir det tyvärr paus i byggandet några dagar. På återseende! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-13 19:10

Jättekul att följa med på resan.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-08-13 19:15

Gallret blev ju skitbra!
Inspirerande, som alltid :) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-13 20:18

Tack! För egen del tryter tyvärr inspirationen ju längre projektet framskrider. Jag är hopplöst trött på alla tidskrävande moment - nu vill jag bara bli klar!
Ett steg närmare målet har jag hunnit ikväll. Skruvarna till diskantbyglarna fick sig lite svart färg, så nu är byglarna också på plats:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-14 20:17

Högst imponerad av gallret; jag hade inte fixat en kvadrat så snyggt jälv.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-14 20:36

Jag kan väl erkänna att det var en utmaning och rätt svårt. Att klippa gallret för hand med plåtsax, särskilt på diagonalen mot rutorna, var himla jobbigt. Sen blev det en massa små utstickande grader som fick ansas för att få det jämt i skarvarna. Det tarvade också en del tanke och provbitar för att först klura ut hur jag skulle klippa och bocka för att få rätt yttermått. Jag kan återkomma med lite detaljbilder när det är helt klart och målat.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-08-17 22:28

NADifierad skrev:Gallret blev ju skitbra!
Inspirerande, som alltid :) .

+1 :-)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-18 09:12

Mycket snyggt o jättebra hantverk som vanligt :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-18 09:52

Tack för livsuppehållande påhejanden :) . Får se vad helgen medger av tid för fortsättning. Jag har fuskat lite på kvällarna denna vecka och limmat nästa alla laminatsidor. Än så länge har jag dock bara gjort klart en (av 16) kanter där laminatskarvarna möts. Otroligt pilligt att slipa ner överlappande laminat med limrester för att få till en snygg/osynlig skarv mellan sidorna. Det ser lovande ut, men tar som sagt mycket tid...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-21 19:45

Nu är grovjobbet med att slipa till kanterna klart och det gick över förväntan. Alla 16 kanterna blev perfekta 8O :oops: :

Bild

Med lite fantasi kan man ana hur det kommer att se ut:

Bild

Så, båda lådorna redo för nästa moment, finslipning av ytorna och behandling med olja. De indragna övre kanterna behöver också en omgång svart lackfärg efter vådlig framfart med slippappret:

Bild

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-08-21 20:00

Imponerande hantverk! Som vanligt :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-08-21 20:06

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-08-21 20:43

stort tack för all inspirerande dokumentation! Grymt imponerad av din färdighet.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-21 20:54

Tack, tack...

Man kan tycka att det ibland blir lite väl detaljerade bilder/beskrivningar, men för mig handlar det också om att dokumentera för eget minne (hur var det nu jag gjorde med det här...?).
Extra roligt är det ju förstås om någon kan bli inspirerad eller få nya idéer. Så är det i alla fall för mig - utan Faktiskt.se hade mina högtalarskills varit ganska blygsamma! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-21 21:24

Vågar man föreslå finpolering med vax istället för oljor?
Du får en enormt djup lyster och nästan oförstörbar yta.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2017-08-21 22:12

Riktigt snyggt.
Djupt inponerad.
Du har ju en omänsklig finnish
På dina grejer :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-21 22:21

Perfector skrev:Vågar man föreslå finpolering med vax istället för oljor?
Du får en enormt djup lyster och nästan oförstörbar yta.

Nja, mina andra "Carlsson"-lådor har jag behandlat med möbelolja och putsat med finaste Trollull, med mycket bra resultat. Jag har likadant bokfanér på dessa så tanken är att de ska få samma look.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-08-22 08:32

Som vanligt imponerad av dina byggen. Riktigt snyggt och välgjort.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-08-22 09:34

Kalejdokom skrev:Nu är grovjobbet med att slipa till kanterna klart och det gick över förväntan. Alla 16 kanterna blev perfekta 8O :oops: :

[ Bild ]

Med lite fantasi kan man ana hur det kommer att se ut:

[ Bild ]

Så, båda lådorna redo för nästa moment, finslipning av ytorna och behandling med olja. De indragna övre kanterna behöver också en omgång svart lackfärg efter vådlig framfart med slippappret:

[ Bild ]

Det ser fint ut. Då jag fixade finish på bok så finslipade jag med 240, 400, 800 och 1200 papp. Man torkar rent mellan varje slippapper. Därefter gjorde jag ordentligt rent. Sedan använde jag olja. Hittade inget vax som jag tyckte blev bra på just bok. Däremot på valnöt var vax jättebra. Det var också så att bok hade svårt att ta till sig linolja. Tror jag spädde ut linoljan. Sedan torkade jag det rent med lösningsmedel.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-22 15:01

Tyvärr är mitt fanér inte helt plant på alla sidor. På vissa sidor finns lite ådring i fanéret som har viss textur/relief. Att slipa ner det till helt plan yta är nog inte möjligt utan risk att man går igenom fanéret. Kombinationen olja och trollull har gett en fin yta tidigare. Inte helt blank, men lite sidenmatt yta, som är skön att beröra :) .

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-08-22 15:30

Ett snyggebygge!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-08-22 17:50

i skrev:Ett snyggebygge!

+1 rätt ordval!

Ser riktigt seriöst ut :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-28 23:14

Finslipat alla ytor och bättrat svarta lacken en vända. Rundade av de vertikala kanterna en aning med superfint papper och det blev riktigt najz.
Har funderat en del på om jag behöver stativ för att komma upp en bit från golvet. Har ju också haft funderingar på ev tiltbart stativ för att kunna luta lådorna något. Ställde därför upp en låda på ben (fästa med silvertejp) och en låda bara på SD-fötter direkt mot golv.

Och det här ser ju inte riktigt klokt ut 8O :oops: :

Bild

Så det får nog bli så här, proportionerna ser bättre ut och det ger ett lugnare intryck. De här ska ju inte i första hand synas, utan främst bara sprida en diffus ljudbild längs burspråket bakom soffan:

Bild

Har också borrat upp hål för polskruvar på baksidan, så nu är allt klart för ytbehandling av lådor och galler, innan montage av element slutligen kan påbörjas :) .

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-08-28 23:18

Tummenupp

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-28 23:34

Heja, heja, heja!
Fan va fint det blir.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-29 07:16

Mycket snyggt blir det och jag hoppas det låter som du tänkt att du velat att de ska låta.

I nästa tråd får du lägga upp alla bilder på små misslyckanden och svårigheter på vägen. Ja, jag vet att du la upp en bild på gallret som blev fel, men det behövs mer för att inte få oss andra att börja känna att våra egna förmågor inte ens kan klassas som förmågor. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-29 07:35

Hade kanske funkat på höga ben om du satt dit fyra till... så det följt formen... då hade det lättare accepterats som 'design'.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-08-29 09:37

Jag håller Nattis, nästan. Ben med halva höjden, ett i varje hörn hade nog kunnat passera, men snyggast är att den nog bara lätt lyft från golvet.

Varje gång jag ser din högatalare, tänker jag på Martin Perssons MP-30!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-08-29 10:25

Jag tycker att de bör få en oktagonal sockel i botten, som har en diameter aningen mindre än högtalaren. Då kommer den att se lite snyggt flytande ut, istället för att sidorna slutar tight mot golvet. Det tycker jag är snyggt. :)

Edit: Typ så här:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:39

PerStromgren skrev:Jag håller Nattis, nästan. Ben med halva höjden, ett i varje hörn hade nog kunnat passera, men snyggast är att den nog bara lätt lyft från golvet.

Varje gång jag ser din högatalare, tänker jag på Martin Perssons MP-30!

Ja, det är ju roligt att andra haft liknande idéer 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:42

Fostex skrev:Jag tycker att de bör få en oktagonal sockel i botten, som har en diameter aningen mindre än högtalaren. Då kommer den att se lite snyggt flytande ut, istället för att sidorna slutar tight mot golvet. Det tycker jag är snyggt. :)

Edit: Typ så här:
[ Bild ]

Ja, det är ett bra förslag. Jag har spånat kring något liknande men då måste jag först bestämma att jag definitivt lämnar tanken på tiltbart stativ.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:45

Tarzan skrev:Mycket snyggt blir det och jag hoppas det låter som du tänkt att du velat att de ska låta.

I nästa tråd får du lägga upp alla bilder på små misslyckanden och svårigheter på vägen. Ja, jag vet att du la upp en bild på gallret som blev fel, men det behövs mer för att inte få oss andra att börja känna att våra egna förmågor inte ens kan klassas som förmågor. :wink:

Jag ska fundera och se om jag kan komma på något mer. :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 18:49

Nu har jag funderat...

Här är två "misslyckanden" i en och samma bild 8O :
1. Jag slant lite med kniven (nere till höger) när jag skar bort fanéret över hålet för porten :evil: :oops: .
2. Jag borrade hålet till första polskruven (till höger) med 6,5 mm istället för 6 mm borr :roll: :oops: . Jag vill gärna att polskruven får så trångt som möjligt i hålet för bästa möjliga passform. Dessbättre kommer det ju inte att synas alls när skruvarna är monterade och åtdragna :) .

Sen kommer jag tyvärr inte på några fler fel att tala om 8) ...

Bild

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-08-29 19:03

Dom blev väldigt tjusiga :)
Det ska vara lite småmissar på hembyggena, det är ju hantverk! :wink:
Och varför inte flörta lite till med Carlssons tidigare högtalare och sätta hjul istället för fötter?
Små svarta hjul som syns knappt och dessutom praktiskt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 19:39

Hmm, finns ju Carlsson "original" att köpa på Hifi-kit. Mindre hjul är nog inte så bra på parkettgolv.
Men jag är tveksam. Gummifötter och lämplig sockel känns nog bäst idag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-29 19:49

Två lite större hjul (R2D2 möter säck-kärra) på sidorna så kan du tilta med en diskret justerbar bakfot. Dessutom kan du skoja varenda gång den fastnar i mattkanten: Nu har jag visst fått nåt om bakfoten, håå håå!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-30 17:44

Har läst på lite och tagit intryck av olika förslag. Blev också lite inspirerad när det visade sig att fanéret, efter sista finslipning, faktiskt blev riktigt slätt och fint (trots lite grövre ådring på sina ställen).
Så det blev en vända till Bauhaus för div inköp. Tänker prova att först olja och polera med fin Trollull och därefter gå på med bivax. Ska bli spännande! Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 18:01

Kalejdokom skrev:Har läst på lite och tagit intryck av olika förslag. Blev också lite inspirerad när det visade sig att fanéret, efter sista finslipning, faktiskt blev riktigt slätt och fint (trots lite grövre ådring på sina ställen).
Så det blev en vända till Bauhaus för div inköp. Tänker prova att först olja och polera med fin Trollull och därefter gå på med bivax. Ska bli spännande! Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

[ Bild ]

Har du slipat med våtpapper (inte nödvändigtvis med vatten) så blir ytan spegelslät, och då kan du gå direkt på med bivaxet som annars kan få svårt att få fäste.
Men föralldel, övning ger färdighet så ta du en bit fane'r om du har nån över och prova med båda metoderna så ser du vad dina ögon fröjdas mest över.
Vi här fröjdas hela tiden av det du gör.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-30 22:22

Kalejdokom skrev:Nu har jag funderat...

Här är två "misslyckanden" i en och samma bild 8O :
1. Jag slant lite med kniven (nere till höger) när jag skar bort fanéret över hålet för porten :evil: :oops: .
2. Jag borrade hålet till första polskruven (till höger) med 6,5 mm istället för 6 mm borr :roll: :oops: . Jag vill gärna att polskruven får så trångt som möjligt i hålet för bästa möjliga passform. Dessbättre kommer det ju inte att synas alls när skruvarna är monterade och åtdragna :) .

Sen kommer jag tyvärr inte på några fler fel att tala om 8) ...

[ Bild ]
Å tack! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-31 10:06

Kalejdokom skrev:Finslipat alla ytor och bättrat svarta lacken en vända. Rundade av de vertikala kanterna en aning med superfint papper och det blev riktigt najz.
Har funderat en del på om jag behöver stativ för att komma upp en bit från golvet. Har ju också haft funderingar på ev tiltbart stativ för att kunna luta lådorna något. Ställde därför upp en låda på ben (fästa med silvertejp) och en låda bara på SD-fötter direkt mot golv.

Och det här ser ju inte riktigt klokt ut 8O :oops: :

[ Bild ]

Håller med, känns lite R2D2..... :lol:
Hursomhelst mycket snyggt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-11 17:59

Kalejdokom skrev:Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

Jag var ju lite nyfiken på skillnaden mellan bara olja eller olja + bivax. Jag satte därför fanér på en bit MDF för att testa.
Vänstra halvan med bara olja, polerad med Trollull till en len och sidenmatt yta.
Högra halvan har samma som vänstra i botten plus en omgång bivax, polerad med trasa:

Bild

Och vinklar jag skivan så att ljuset från ett fönster speglas i ytan blir det tydligare att den vaxade delen är väsentligt blankare:

Bild

Fanéret blir alltså lite mörkare och blankare med både olja och vax. Dessutom blir ytan len som en nysmord barnrumpa :) :oops: . Najz!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-11 18:34

Kan du prova med enbart bivax?
Skulle vara intressant att få en 3-delad upplevelse.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-11 22:30

Kan jag väl, men allt jag läst om behandling av möbler där man vill ha en blank och tålig yta så är det ofta en blandning av olja och vax. Jag tänker att oljan är bra för att inte träet ska torka.
Och för att få en helt jämförbar test så måste jag i så fall sätta ytterligare fanér på en skiva och jag har bara små spillbitar av fanér kvar - och ingen vidare lust att lägga mer tid på tester. Nu är det the real thing som gäller 8) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-11 23:10

Då så.
Lycka till med äventyret.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-09-12 08:34

jag har ett par lådor som jag behandlade med bara vax. det ser jättebra ut, men det verkar torka ut fort. Ska nog olja innan jag vaxar nästa gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-12 08:46

Jag hade gått på enbart oljan då... men det är ju min smak bara.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-12 12:19

Ja, det blir nog ljud, hur vi än gör med lådorna :wink: . Jag kan leva med båda varianterna, men nu kör vi med olja och vax så har vi testat det. En annan gång blir det något annat. Life Changes...
Det enda som verkar konstant är (bristen på) tid. Ser jag framåt i almanackan, får jag vara glad om det blir klart till jul! :( :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 13:00

Funderar lite på filtret och blir lite osäker på hur man ska räkna på diskanternas verkningsgrad vid nedanstående koppling (strunta i filterkomponenterna just nu). Rent elektriskt får ju varje diskant 1/8 av den sammanlagda effekten, av ETT motsvarande 8 ohms element. En halvering av effekten motsvarar -3dB i SPL. Alltså minskar verkningsgraden med 9dB (1/8 motsvarar halvering tre gånger) för varje diskant. Men 8 st element med samma SPL ger ju +9dB enligt samma resonemang. Så kontentan borde bli att ljudnivån blir densamma som med ett element. Är det så?

Jag kommer förstås att mäta nivåerna innan jag bestämmer hur mycket dämpning som måste till, men det är intressant att veta hur det borde bli, rent teoretiskt :) .

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 13:09

klassiska tipset för serie-parallell är att kóppla ihop punkterna mellan diskanterna i båda armarna, så blir spänningsdelningen säkrare ifall de individuella parametrarna skiljer lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 13:18

Hm... diskanterna sitter i en ring runt ovansidan och jag vill minimera allt synligt kablage mellan elementen. Om jag mäter varje diskant med brus och ser om jag får samma ljudnivå från alla element så borde det väl inte vara något problem med den koppling jag ritat? Annars har du säkert rätt i att det kan bli jämnare med färre element i serie.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 18:47

Några steg framåt... jag najar ihop de invikta sidorna av gallret med tunn ståltråd på undersidan, så att de inte glipar:

Bild

Sedan på med svart sprayfärg och efter en första omgång olja på burkarna, kan man ana varthän det är på väg :) :

Bild

Någon indragen sockel blir det inte, men med infällda mjukfötter så blir det ca 10 mm distans från golvet, så att en viss svävande effekt ändå uppnås.
Och för den med känsliga ögon, så är det helt tydligt att det inte räckte med tre omgångar sprayfärg på gallret. Det blir nog tre till innan jag är nöjd!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-13 19:21

Ser väldigt professionellt ut. Mycket bra jobbat. Spraya på du :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-13 19:38

Tjusigt! Dina projekt är en inspirationskälla. :D

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-09-14 08:51

Riktigt snyggt och välgjort som vanligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-14 09:03

Faller in i hyllningskören.. Riktigt snyggt bygge från början till slut :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 10:21

bassman skrev:...till slut :-)

Du går händelserna i förväg! Under gallren ekar det fortfarande tomt och öde. Ni får stå ut med mina myrsteg ett tag till :) .

Men TACK alla, för glada tillrop. Det sporrar ju till fortsatt arbete. Idag har jag köpt kardborreband som jag tänker testa för att hålla gallren på plats. Får se om de fäster på det lackade gallret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 13:49

Bild

När köptes de? 197...? :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-09-14 15:50

Kalejdokom skrev:Sedan på med svart sprayfärg och efter en första omgång olja på burkarna, kan man ana varthän det är på väg :) :

[ Bild ]

Någon indragen sockel blir det inte, men med infällda mjukfötter så blir det ca 10 mm distans från golvet, så att en viss svävande effekt ändå uppnås.
Och för den med känsliga ögon, så är det helt tydligt att det inte räckte med tre omgångar sprayfärg på gallret. Det blir nog tre till innan jag är nöjd!

Svårt att tro att det är ett hemmabygge! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 16:49

Ok, avslöjad... loppisfynd på Myrorna. 75 kr, förvisso utan element och galler, torkat och sprucket faner, men ändå - ett fynd som ju gick att få hyfs på med lite möda :D .

Not! Ska man behöva sända live på nätet för att bli trodd på det här forat?! :evil:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 16:56

Nattlorden skrev:[ Bild ]

När köptes de? 197...? :)

Ja inspirationen kommer ju bl.a. från MP och Luxor Briljant från 70-talet. Det fanns flera liknande modeller i oa-barndomen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-09-14 18:08

Kalejdokom skrev:Ok, avslöjad... loppisfynd på Myrorna. 75 kr, förvisso utan element och galler, torkat och sprucket faner, men ändå - ett fynd som ju gick att få hyfs på med lite möda :D .

Not! Ska man behöva sända live på nätet för att bli trodd på det här forat?! :evil:

Ja tack! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 19:44

Sorry, saknar egen U2b-kanal... :oops:

Back on track - vad gör jag för fel när färgen ser flammig ut, fortfarande efter sex lager sprayfärg?! Jag försöker svepa så jämt jag kan över gallret med sprayburken och det ser ok ut när färgen är våt. Två minuter senare håller jag upp gallret i motljus och det är helt flammigt. Och det blir olika mönster efter varje omgång, så det beror inte på att gallret t.ex. skulle vara ojämnt rengjort från smuts och fett före målning. Jag använder Biltemas fälgfärg (halvblank). Någon som har någon idé?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-14 19:50

Kalejdokom skrev:Sorry, saknar egen U2b-kanal... :oops:

Back on track - vad gör jag för fel när färgen ser flammig ut, fortfarande efter sex lager sprayfärg?! Jag försöker svepa så jämt jag kan över gallret med sprayburken och det ser ok ut när färgen är våt. Två minuter senare håller jag upp gallret i motljus och det är helt flammigt. Och det blir olika mönster efter varje omgång, så det beror inte på att gallret t.ex. skulle vara ojämnt rengjort från smuts och fett före målning. Jag använder Biltemas fälgfärg (halvblank). Någon som har någon idé?

Det där känner jag igen. Förra sommaren målade jag några kåpor till en ful gammal mc med biltemas blanka svarta färg. Det blev matta fält i slumpmässigt mönster hur jag än gjorde, blev aldrig bra. Det blev bättre när jag provade att skaka burken otroligt länge innan, men ändå inte bra. Till slut kom jag på att jag kunde polera upp det matta och då dög det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 20:22

Jag har även en burk mattsvart grundfärg. Värt ett försök kanske. Färgen får gärna vara matt. Redan den halvblanka jag använt nu är väldigt matt.
Just nu regnar det dock i "målarstudion", så det blir inget mer sprayande ikväll.

Träfinishen verkar bli desto bättre. Efter två lager olja och putsning med Trollull är ytan perfekt inför sista lagret med bivax och polering :) .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-15 12:58

Jag spraymålade gallren till mina popboxar tre gånger och fick i alla fall inte till det snyggt. Jag ställde en fråga här hos oss, och fick några tips om färg. Men, som sagt, riktigt bra blev det aldrig.

Jag lever med det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 13:03

Kan man inte hälla upp färg i ett grunt tråg och doppa gallren i detta? Finns ju färger som är avsedda för metall, tex sådan som man målar grindar och annat som ska klara utomhusbruk. Har målat en del och har aldrig stött på några problem med skiftningar.
Alternativt skulle jag prova med att spraya metalliclack på gallret.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-15 13:46

Visst kan man slabba med vanlig målarfärg i tråg eller med pensel, men det kändes intuitivt som att spray vore optimalt enkelt. Jag har en sista teori att testa i em och det är att spraya på lite längre avstånd för att undvika ojämn fördelning av mängden färg (så att det i princip bara blir en dimma som fördelar sig jämnt över gallret).

Funkar inte det så slänger jag skiten och köper ett par Ino a2 och hänger på väggen! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 14:02

Kalejdokom skrev:Funkar inte det så slänger jag skiten och köper ett par Ino a2 och hänger på väggen! :mrgreen:

Så lätt ska du inte ge upp :-)
Jag började tidigare med att renovera ett par OA14 och då sprejade jag topplattan med svart färg. Hade noll problem med flammighet, därför är jag lite undrande till problemen som beskrivits i tråden. Den svarta lacken jag använt till grinden utanför huset skulle garanterat inte ge dessa problem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-15 14:28

Att spraya på trä har jag heller inte haft problem med. Det är samma spray jag använt på toppbaffeln i detta projekt.
Att ge upp kommer förstås inte på tal - det var väl bara ett infall av fredagshumor :) med blinkning till alla Ino-nördar*.

*) Jag har förstås inget emot Ino eller dess nördar - är kanske bara lite nyfiken, eftersom jag aldrig varken sett eller hört en Ino-högtalare IRL.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-09-15 15:09

Mycket coola!

Användarvisningsbild
Platis

Inläggav Platis » 2017-09-15 20:09

Väldigt inspirerande läsning! :)
När det gäller svart färg till gallret, välj gärna sidenmatt, ger ett mer sobert intryck än helmatt eller blankt!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-18 08:18

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 11:12

:)
6-kantiga Carlsson/Sonab?
Det blir lite problem med passformen till mina 8-kantiga...

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-09-18 16:47

Sprayar du baksidan också?
Jag skulle hänga upp gallret med en ståltråd (där det syns minst) och köra bak o framsida samtidigt.
Och köp lackspray med god kvalité.
Biltemas kan vara rätt blaskiga och lite material i tex.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 19:19

Tack för alla tips om gallret, men nu har jag testat min teori (att spruta på långt avstånd) och det funkade perfekt. Det syns inte längre någon skiftning i färgen. Försökte fånga det på bild, men det är hopplöst med ytor och reflexer som lyser genom gallret och interferensmönster som spökar. Den här blev väl närmast verkligheten:

Bild

Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 19:21

Jodah skrev:Sprayar du baksidan också?
Jag skulle hänga upp gallret med en ståltråd (där det syns minst) och köra bak o framsida samtidigt.

Missade att svara på detta. Check på båda! :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-19 07:57

Sådär ja!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-09-19 09:07

Misstänkte det skulle funka. Har använt flera olika sprayfärger och ingen av dem är bättre eller sämre, Biltemas är bara billigare :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-19 15:14

Bravo! Själv skulle jag säkerligen spraya så gallret korkade igen snarare... :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-19 20:45

Kalejdokom skrev:Tack för alla tips om gallret, men nu har jag testat min teori (att spruta på långt avstånd) och det funkade perfekt. Det syns inte längre någon skiftning i färgen. Försökte fånga det på bild, men det är hopplöst med ytor och reflexer som lyser genom gallret och interferensmönster som spökar. Den här blev väl närmast verkligheten:

[ Bild ]

Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

När jag ser kanten tänker jag osökt på u-formade kantlister.
Jag vet att dom finns i olika utföranden och det borde finnas något som passar dig.
man trycker helt enkelt på dom runt om över kanten och får då en något bredare kant av plast eller gummi om det finns.
Annars tänker jag en lite tunn gummislang som man skär på längden och sätter runt om.
Då överförs nog inte heller vibrationer från musiken till gallret och dessutom dämpas kontaktytan mellan galler och sarg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-19 20:50

Kalejdokom skrev:Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

Ja, se till att de inte sitter för hårt bara :-)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-19 21:16

Nix, det blev två kuddar med kardborreband till varje galler. Det behövs inte mycket för att hålla dom på plats.
Perfector, kantlister till gallren har varit uppe i tråden tidigare men är överkurs, då dessa är invikta under gallret och inte kommer att varken synas eller behöva skyddas på något sätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-19 21:28

Kalejdokom skrev:Nix, det blev två kuddar med kardborreband till varje galler. Det behövs inte mycket för att hålla dom på plats.
Perfector, kantlister till gallren har varit uppe i tråden tidigare men är överkurs, då dessa är invikta under gallret och inte kommer att varken synas eller behöva skyddas på något sätt.

Det är bara den tyska genen i mig är petig.
Det ser så snyggt ut när man lyfter upp gallret med en list runt om.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-23 13:04

Så var lådorna helt klara; vaxade och polerade - poserar här tillsammans med storasyster, OA50.XLR, i lilla salongen :) .

Bild

Återstår att montera element, portar och terminaler innan utprovning av filter kan påbörjas. Pulsen stiger så sakteliga...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-09-23 15:25

Fin fint!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-23 17:39

Jag har klurat mycket på optimal placering av diskanterna - och jag fortsätter på den inslagna vägen, att helt ovetenskapligt lita på magkänslan. Så här får det bli:

Bild

Lådorna ska ju stå i ett burspråk mot en kort vägg i 45 graders vinkel mot kort- och långsidorna i rummet. Det blir därför en höger- och en vänstervariant (relativt basreflexporten på baksidan) för lite viktad energi riktad framåt i rummet.
Ja, vissa av diskanterna har blivit lite dammiga :oops: . De är coatade så det är lite trixigt att få dom helt rena.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-24 11:48

Jag skulle vara lite orolig för gångskillnaden mellan de bakre och främre diskanterna som är riktade mot kameran. Den kan ge tråkiga destruktiva interferenser.

Vore jag dig skulle jag se till att jag kunde laborera fritt med riktningarna för diskanterna och se vad som låter och mäter bäst, innan jag spikade exakta positionerna. Men det har du säkert redan tänkt på :).

/m

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-24 12:04

Kalejdokom skrev:Jag har klurat mycket på optimal placering av diskanterna - och jag fortsätter på den inslagna vägen, att helt ovetenskapligt lita på magkänslan. Så här får det bli:

[ Bild ]

Lådorna ska ju stå i ett burspråk mot en kort vägg i 45 graders vinkel mot kort- och långsidorna i rummet. Det blir därför en höger- och en vänstervariant (relativt basreflexporten på baksidan) för lite viktad energi riktad framåt i rummet.
Ja, vissa av diskanterna har blivit lite dammiga :oops: . De är coatade så det är lite trixigt att få dom helt rena.

Det där ser ju fint ut.
Carlsons oa2212 hade ju massor med diskanter på alla möjliga positioner och fick det att låta musik.
Jäkligt vackert arbete dessutom
Tuta och kör.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-24 12:08

Kalejdokom skrev:Jag har klurat mycket på optimal placering av diskanterna - och jag fortsätter på den inslagna vägen, att helt ovetenskapligt lita på magkänslan. Så här får det bli:

[ Bild ]

Eftersom du ändrar symmetrin så måste du nog ha mer kontroll över fasegenskaper i olika riktningar. Förutom det som Mats påpekar så spelar t.ex. diskanten mitt emellan direktljudsdiskanterna i motfas gentemot dessa om du inte vänder polaritet på denna. Hur det påverkar vet jag inte men det kan vara värt att beakta. Stig fick exempelvis bättre resultat genom att polaritetsvända diskanten längst fram framför direktljudsbågen i OA2212.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-24 14:23

Mats och Peter, ni har förstås helt rätt. Det här blir inte bra. Många diskanter är förstås ingen garant för att det blir bättre ljud. Snarare börjar jag ana att svårigheten ökar kvadratiskt med antalet diskanter.
Idag har ju solen kikat fram och jag fångade tillfället till lite mätning ute i det gröna... och det var ingen uppmuntrande syn. Micken placerad ca 60 cm snett framför ovanifrån.

Första mätning bara basen utan filter. Ser ju ok ut till drygt 2kHz (Svante förutspådde en bred topp vid 800 Hz, är det den vi anar? :) ):

Bild

Sedan bara diskanter, från 1 kHz - och här anar man ju problem (jag provade även att flytta runt micken men fick liknande berg- och dalbana oavsett placering):

Bild

Här ett enkelt försök till integrering med delning vid 2 kHz, 12/18 dB/okt:

Bild

Tyvärr hinner jag inte mer idag, men gissar att jag får backa bandet och plocka bort några diskanter och fundera på hur de sam- och motverkar varandra :( .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-24 20:36

Jag testade att vrida de två udda placerade diskanterna så att alla åtta nu sitter symmetriskt riktade snett inåt/uppåt. Och faktiskt både ser det bättre ut (på mätkurvan) och låter riktigt bra. Jag konstaterar dock att diskanterna inte låter så charmigt lägre ner i frekvens så just nu testar jag ett filter med lite flackare (6 dB/okt) LP-filter på basen vid ca 2kHz och ett brantare (18 dB/okt) HP-filter på diskanterna vid 3kHz. Dessutom har jag lagt på ett notchfilter som dämpar ca 5 dB@800Hz - och ja, det låter riktigt trevligt :) . Ok, bara en högtalare (L+R) men den fyller upp rummet ordentligt. Och ljudet är ungefär detsamma överallt i rummet så målet med orthoakustisk loungehögtalare verkar vara på god väg. Diskanterna är inte direkt linjära heller i de övre registren och de faller av ganska snabbt över 10 kHz. En egenskap som jag faktiskt gillar, då öronen tenderat att bli lite "distkänsliga" på senare år... Vassa/högfrekventa ljud skär helt enkelt i örat :( .

Vid tillfälle ska jag plocka fram godislådan med filterkomponenter och testa med ett passivt filter (än så länge kör jag via mitt Behringer DCX2496).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-25 01:44

Kalejdokom skrev:Jag testade att vrida de två udda placerade diskanterna så att alla åtta nu sitter symmetriskt riktade snett inåt/uppåt. Och faktiskt både ser det bättre ut (på mätkurvan) och låter riktigt bra. Jag konstaterar dock att diskanterna inte låter så charmigt lägre ner i frekvens så just nu testar jag ett filter med lite flackare (6 dB/okt) LP-filter på basen vid ca 2kHz och ett brantare (18 dB/okt) HP-filter på diskanterna vid 3kHz. Dessutom har jag lagt på ett notchfilter som dämpar ca 5 dB@800Hz - och ja, det låter riktigt trevligt :) . Ok, bara en högtalare (L+R) men den fyller upp rummet ordentligt. Och ljudet är ungefär detsamma överallt i rummet så målet med orthoakustisk loungehögtalare verkar vara på god väg. Diskanterna är inte direkt linjära heller i de övre registren och de faller av ganska snabbt över 10 kHz. En egenskap som jag faktiskt gillar, då öronen tenderat att bli lite "distkänsliga" på senare år... Vassa/högfrekventa ljud skär helt enkelt i örat :( .

Vid tillfälle ska jag plocka fram godislådan med filterkomponenter och testa med ett passivt filter (än så länge kör jag via mitt Behringer DCX2496).

Ja, så skulle jag spontant gissat ge ett jämnare mätresultat. Kul att du också verkar tycka det låter anständigt. Och ja, jag skulle också vara försiktig med att stressa diskanterna med för mycket lågfrekvent energi.

mvh, mats

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-09-25 19:51

det är ju jäkligt knepigt att mäta tänker jag då det ju är en högtalare som ska jobba med reflexerna från rummet. Så att mäta "ekofritt" kommer ju inte visa så mycket av vad högtalaren presterar i rummet?

den här varianten av mätning kan kanske vara värd att göra istället? http://carlssonkult.se/measuring.aspx
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-25 20:25

Ja, att mäta är att veta, sägs det ju. Men jag vet inte om jag blir så mycket klokare på mina mätningar. För som Grafpro skriver, behöver man ju förstå vad det är man mäter - och det gör jag tyvärr inte...

Dock, kan jag ju jämföra utseendet på kurvorna vid olika mätningar och samtidigt försöka lyssna på skillnaden - och då ljusnar det ju lite i dimman :) .
Att ha åtta diskanter i en ring runt basen är nog ingen bra idé. Det blir ju som en waveguide till basen, samtidigt som det förmodligen inte ger mer spridning av diskanten än med färre element. Så jag testade helt enkelt att ta bort hälften av diskanterna och vrida dem i vinkel mot basen, för att undvika för mycket plana ytor mot basen. Och vips mäter det nu mycket jämnare. Jag har provat lite olika mätvinklar och avstånd och jag tycker mig inte se några katastrofkurvor. Kurvan nedan är med micken placerad enligt bilden. Dessutom verkar det bli ytterligare lite lugnare när jag lägger bitar av Biltemas tjocka dämpfilt mellan diskanterna. Delning är 12dB@2kHz för basen och 18dB@2,5kHz för diskanterna.

Edit: kanske borde jag också fasvända den bakåtriktade diskanten?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-25 20:46

Hur blir det med diskanter riktade rakt uppåt? Du kan ju inte nöja dig med fyra nu när du har 8, liksom. Funkar inte det får du rikta dem rakt ner i baffeln istället.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-25 21:25

darkg skrev:Hur blir det med diskanter riktade rakt uppåt? Du kan ju inte nöja dig med fyra nu när du har 8, liksom. Funkar inte det får du rikta dem rakt ner i baffeln istället.

Eller gruppera dom 2 och 2 i V-form med magneterna mot varandra i V'ets nederdel och sedan ser det ut som en V-Twin A' la Harley davidson.
Ökad spridning och ganska tjusigt kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-25 21:42

Det är ju ganska trångt på baffeln och det medger inte så mycket variation om alla åtta ska få plats. Jag ska låta intrycken sjunka på plats innan jag eventuellt forskar vidare.

Med lådan på rätt plats och med rätt musik låter det just nu väldigt rätt. Här en ögonblicksbild från ett spår på Toto's album "Through the looking glass" (ett studioalbum med bara covers). Fullt ställ ända ner till 40Hz - och med en balanserad kurva längs hela registret.
Och nej, jag har ingen EQ i signalvägen 8) .

Bild

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-09-26 09:06

Kalejdokom skrev:Det är ju ganska trångt på baffeln och det medger inte så mycket variation om alla åtta ska få plats. Jag ska låta intrycken sjunka på plats innan jag eventuellt forskar vidare.

Med lådan på rätt plats och med rätt musik låter det just nu väldigt rätt. Här en ögonblicksbild från ett spår på Toto's album "Through the looking glass" (ett studioalbum med bara covers). Fullt ställ ända ner till 40Hz - och med en balanserad kurva längs hela registret.
Och nej, jag har ingen EQ i signalvägen 8) .

[ Bild ]

Snyggt :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-26 12:50

Case (maybe) closed :) . Efter ett halvt dygn av laborerande ser det nu ut så här. Basen har fått ett enklaste 6 dB/okt filter; en spole på 0,72 mH:

Bild

Diskanterna lever lite lyxigare tillvaro, med ett 12 dB/okt filter med en konding på 6,8 uF och en spole på 0,47 mH.
Därtill dämpning med ca 3 dB. Resulterande impedans för diskanterna är ca 6 ohm inkl seriemotstånd på 2 ohm.
Diskanterna spelar med omvänd polaritet, men den bakåtriktade diskanten är fasvänd.

Bild

Kontroll av delningsfiltret via närfältsmätning, 40Hz-15kHz +/-3dB. Hur rummet sedan påverkar har jag ingen aning om, men det låter förtvivlat vackert... :oops:
Bara bas: Lila
Bara diskant: Grön
Summa: Blå

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-09-27 15:33

Hur mäter den i olika riktningar då? För jag tycker det är spännande att försöka förstå vad som händer med spridningen med så här många diskanter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-27 15:57

Tarzan skrev:Hur mäter den i olika riktningar då? För jag tycker det är spännande att försöka förstå vad som händer med spridningen med så här många diskanter.

Blir inte så många riktningar att kolla av... då den bör vara rotationssymmetrisk , så det är bara riktningarna mellan två diskanter som behöver undersökas logiskt sett...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-27 16:01

Nattlorden skrev:
Tarzan skrev:Hur mäter den i olika riktningar då? För jag tycker det är spännande att försöka förstå vad som händer med spridningen med så här många diskanter.

Blir inte så många riktningar att kolla av... då den bör vara rotationssymmetrisk , så det är bara riktningarna mellan två diskanter som behöver undersökas logiskt sett...

Fast en är fasvänd.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-27 17:39

En LTAS-mätning kanske kan ge lite närmare besked?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-27 17:45

Nu är det två fasvända :) . Ja, det är ju inget roligt tillstånd, att gå runt och vara nöjd (om man inte heter hifikg).

För att ge lite respons på dagens inlägg ovan. Jag har alltså forskat vidare med nya elementplaceringar. Jag vill ju använda så många diskanter som möjligt...
Idag ser det ut så här, med tre element "framåt" i serie, parallellt med två element "bakåt" i serie. De bakåtvända spelar med omvänd polaritet.
Teoretiskt bör det väl ge något högre SPL för de bakåtriktade, men jag tänker att det inte spelar så stor roll, då de inte är riktade mot lyssnaren. Kanske ökar det "OA-effekten" något, vad vet jag?

Bild

För att få en bild av lyssningsmiljön. så ser det ut så här. Högtalarna ska stå i var sitt hörn av burspråket. Sedan är det ryggåstak upp till nock mitt i rummet.
Nu spelar alltså de bakåtriktade diskanterna rakt mot sidoväggen respektive den vinklade väggen i burspråket. Den lilla arrayen med de tre övriga diskanterna tänker jag ska fylla ut ljudet mot lyssnaren/-arna.

Bild

Att mäta i olika riktningar i ett möblerat rum ser jag som totalt meningslöst. Jag kan i alla fall inte tolka mätresultaten.
Närfältsmätningen jag gjorde var bara för att få till integreringen vid utformning av (det passiva) filtret.
Dock, är jag nog inte helt fel ute, när det ser ut så här vid mätning mitt i rummet, ca 3 meter från högtalaren och 1 meter över golv. Rummet är normalt möblerat med två större ullmattor, soffa, skinnfåtöljer, lätta gardiner, bokhyllevägg och sparsamt med tavlor.
Dippen vid 200 Hz får jag var jag än mäter i rummet, så det är nog en rumsnod, som jag inte är särskilt bekymrad över. Jag tror att den kommer av på burspråkets utformning. Jag fick inte den dippen när jag mätte på högtalaren placerad ute i rummet.
Däremot är jag förvånad över den jämna kurvan längs hela lågbasregistret - och det återspeglas tydligt vid lyssning till akustisk jazz, med mycket kontrabas. Inga konstiga resonanser eller oljud - bara skön musik :) .

Bild

Nu är jag väldigt sugen på att sätta liv i den andra lådan, för att testa om jag får till den där förväntade illusionen av ljud från hela bakväggen, med båda kanaler inkopplade 8) .

Edit: LTAS-mätning har jag läst om, men det verkar krångligt - och jag är inte så nördigt intresserad av alla detaljer, så det får nog vara :) .

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2017-09-27 17:54

Vid lyssningsavstånd förordar jag LTAS-mätningar då de tar med alla reflexer. Kan nog ge en annan bild än nuvarande mätning. Det ser inte alls tokigt som den mätningen redovisar. Kul projekt. Det ger inget att läsa Stig C's patent för de tidiga flerdiskantersmodellerna. Där måste väl stå ett och annat matnyttigt hur de modellerna är tänkta att fungera med respektive arrangemang.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-27 22:58

Kalejdokom skrev:Dippen vid 200 Hz får jag var jag än mäter i rummet, så det är nog en rumsnod, som jag inte är särskilt bekymrad över. Jag tror att den kommer av på burspråkets utformning. Jag fick inte den dippen när jag mätte på högtalaren placerad ute i rummet.
Däremot är jag förvånad över den jämna kurvan längs hela lågbasregistret - och det återspeglas tydligt vid lyssning till akustisk jazz, med mycket kontrabas. Inga konstiga resonanser eller oljud - bara skön musik :) .

[ Bild ]

Kan dippen vid 200 kanske ha med första golvreflexen att göra? Håller med om att inte oroa sig för mycket för den om registret låter balanserat. Lite mycket energi 3-4 kHz?

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-01 12:40

Så här blev det till slut, med fyra element i array och två bakåtriktade med omvänd polaritet:

Bild

Tillsammans med ytterligare lite nivådämpning av diskanterna fick jag till den rätta "ljudbilden". På några meters avstånd låter det som att ljudet kommer mer uppifrån väggen/taket än riktat från högtalaren.
Jag gjorde dock en märklig iakttagelse; under hela filterutprovningen har jag kört med bi-amping - samma insignal till två identiska slutstegskanaler där var sin kanal matar bas- resp diskantregistret. När jag var nöjd med filtret och kopplade om till en gemensam slutstegskanal - ja då såg mätningen helt annorlunda ut och jag fick bättre/jämnare kurva när jag vände polaritet på diskanterna. Hur kan det komma sig? Och jag tänker föratås på alla kommersiella högtalare som levereras med dubbla terminaler för att möjliggöra bi-amping. Blir det alltså helt olika ljudkurvor med/utan bi-amping?

Nåväl, nu har jag plockat ner testriggen och återgår till garaget för slutmontage av filter och diskanter. På återhörande!

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-01 19:25

Kalejdokom skrev:Jag gjorde dock en märklig iakttagelse; under hela filterutprovningen har jag kört med bi-amping - samma insignal till två identiska slutstegskanaler där var sin kanal matar bas- resp diskantregistret. När jag var nöjd med filtret och kopplade om till en gemensam slutstegskanal - ja då såg mätningen helt annorlunda ut och jag fick bättre/jämnare kurva när jag vände polaritet på diskanterna. Hur kan det komma sig?

Hmm, det låter skumt. Helt säker på att du kopplat slutstegen identiskt till högtalaren? Låter nästan som att du vänt polariteten någonstans i kedjan till ett slutsteg, eller haft någon form av fördröjning i en av kanalerna.

Det borde inte bli någon skillnad, om inte konstruktionen är gravt feldimensionerad tänker jag.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-01 19:34

matssvensson skrev:gravt feldimensionerad

Jag ska se om jag kan återskapa scenariot och göra nya mätningar innan jag löder ihop filtret permanent. Men det får anstå tills jag monterat ihop det hela.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-01 20:09

Kalejdokom skrev:
matssvensson skrev:gravt feldimensionerad

Jag ska se om jag kan återskapa scenariot och göra nya mätningar innan jag löder ihop filtret permanent. Men det får anstå tills jag monterat ihop det hela.

Jag menade alltså inte ditt arbete, utan generellt en högtalare/förstärkarkombination där det blir stor skillnad mellan single och bi-amping.

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-01 22:18

Ja, men i mitt fall är det ju svårt att beskylla någon annan för eventuella konstruktionsfel - och notera min smiley efter citatet. Jag är alltså fullt medveten om att jag kan ha gjort någon ogenomtänkt felkoppling. T.ex. började jag mätningen, efter omkoppling till bara ett slutsteg, med att ha kopplat diskantfiltret i serie med spolen till basen. Det blev inte så bra... :oops: :) . Gör om och gör rätt!

Jag använder ett helt analogt slutsteg som jag tror är rätt ok (ett ganska nytt NAD C275BEE) så någon fördröjning finns nog inte mellan kanalerna.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-01 22:25

Att göra fel ingår i konstruktionsarbetet 8)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-01 23:27

Ja, och att sedan göra rätt! 8)

Edit: ibland är det lite besvärande att det står "Installationssamordnare" på mitt visitkort... :oops:

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-10-02 08:43

:D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-04 18:19

matssvensson skrev:
Kalejdokom skrev:Jag gjorde dock en märklig iakttagelse; under hela filterutprovningen har jag kört med bi-amping - samma insignal till två identiska slutstegskanaler där var sin kanal matar bas- resp diskantregistret. När jag var nöjd med filtret och kopplade om till en gemensam slutstegskanal - ja då såg mätningen helt annorlunda ut och jag fick bättre/jämnare kurva när jag vände polaritet på diskanterna. Hur kan det komma sig?

Hmm, det låter skumt. Helt säker på att du kopplat slutstegen identiskt till högtalaren? Låter nästan som att du vänt polariteten någonstans i kedjan till ett slutsteg, eller haft någon form av fördröjning i en av kanalerna.

Det borde inte bli någon skillnad, om inte konstruktionen är gravt feldimensionerad tänker jag.

mvh, mats

Forskade lite (eller extremt mycket :evil: ) i detta och hittade förstås ett "fel". Och lika frustrerad över problemet, lika glad blir man när man hittar felet :) :
Under hela utprovningen av filtret använde jag två slutstegskanaler som vanligen används till topparna i mina dipol-frontar. Eftersom jag där kör helt aktiv delning så skyddar jag banddiskanterna med en fet konding i serie (som sitter på terminalen på baksidan av slutsteget, högst upp i en garderob). Jag hade förstås fullständigt glömt bort kondingen och inte förrän jag mätte upp utsignalerna från de respektive två kanalerna såg jag skillnaden - och kom på hur det stod till 8O :oops: :) .

Nu har jag tweakat med filtret ytterligare och landat i ett 18 dB/okt filter till diskanten, men fortsatt 6 dB/okt till basen. Därtill lite ytterligare nivådämpning av diskanten. Att mäta är förstås fortfarande ganska obegripligt, men så här ser det i alla fall ut, först ca 5 cm ovan baselementet, mitt i diskant-arrayen (här syns t.ex. tydligt att bidraget från basreflexporten saknas). Dippen vid 1kHz får jag även utan filter, så det beror säkert på någon utsläckning pga baffelform och/eller placering av elementen:

Bild

Och mitt i rummet blir det förstås mycket reflexer, men ljudet är behagligt och balanserat. Här kommer bidraget från porten med 8) :

Bild

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-05 07:51

Bra att du hittade ”misstaget”. Det brukar man göra till slut :). Och att du är nöjd med resultatet.

/m

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-07 19:43

Så har vi kommit till vägs ände även med detta projekt. Dagen har ägnats åt filtermontage och slutmontering av element.
I skrivande stund jammar Jacques Loussier och hans trio på sina Bach-tolkningar i jazz-anda. Dessförinnan tog Anders Bondeman med sig orgeln från St Jacobs kyrka i Stockholm - in i vårt vardagsrum 8) 8O (via Bertil Alvings fina inspelning).
Högtalarna överträffar förväntningarna! Dom är löjligt små och drivs av en liten nätverksreceiver från Denon (Ceol N9) och ändå utmanar dom mina dipoler med 6 st 10-tumsbasar som drivs av feta slutsteg. Hur är det möjligt...?
Nåväl, lite bilder från slutfasen, först filtren, som monterats stående på en av innerväggarna:

Bild

Sedan på med alla diskanter och löda, löda, löda...

Bild

Galler på det:

Bild

Bild

Och så upp i finrummet och på plats bredvid/bakom soffan, till vänster:

Bild

...och till höger:

Bild

Jag vill passa på att tacka alla som bidragit med fakta, idéer och uppslag kring projektets alla frågeställningar. Jag har lärt mig mycket och insett att det inte alltid funkar så bra att skjuta från höften. Orthoakustik är svårt och inte så självklart att det blir bra hur man än gör. Så Tack, Tack!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-10-07 20:38

Dom är så djäkla vackra att se.
Om det såldes sådana tjusiga högtalare kanske jag aldrig skulle börjat bygga själv.
En fröjd för ögat och säkert en njutning för örat.
MVG.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-07 22:52

Med tanke på baselementets bredbandighet skulle det kunna vara intressant att se en tonkurva mätt rakt ovanför högtalaren. Dit spelar diskanterna med sin sämsta utsträckning, basen med sin bästa...

Det kan faktikst se rätt så bra ut även uppåt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-08 11:45

IngOehman skrev:Det kan faktikst se rätt så bra ut även uppåt.

Just nu har jag inte möjlighet att flytta ut mätrigg och högtalare i det gröna, så det får bli ett test med väggar och golv på plats.
Och då ser det ju riktigt bra ut på nära håll i alla fall. Här 20 cm rakt ovanifrån:

Bild

På 50 cm börjar det flippa ur:

Bild

Och på en meters avstånd är det väl inte så mycket direktljud kvar på mätningen:

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-10-09 01:55

Stort grattis!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-10-09 08:47

Tackar :) !

Igår fick jag även tillfälle att justera in 7.1-setup:en, med dessa som nya bakkanaler och slavbassubbarna i bokhyllan. Jag tror att jag fick till det hyfsat bra :) .
Blev sedan sittande i soffan avlyssnande LOTR (utan bild) med bara sido- och bakkanaler inkopplade (för att lyssna in bakkanalernas integration). Jag vaknade till när fyrverkerierna brakade loss vid festen hemma hos Bilbo Bagger i the Shire :oops: 8) :) .

Återgå till DIY-forum