Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:I-or == Isidor ?
Kraniet skrev:Och klass-d förstärkare
https://purifi-audio.com/
Treols har skrivit lite om deras nya 6,5 tum bas/mid
http://www.troelsgravesen.dk/Purifi.htm
Hificompass har gjort en mer utförlig test av elementet.
https://hificompass.com/en/reviews/puri ... -midwoofer
De verkar tänkt lite utanför ramarna. Speciellt utseende på elementet.
Ser ut att prestera riktigt bra. Men priset verkar bli högt.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:I-or == Isidor ?
Det var min första tanke så fort jag såg första inlägget. Jag såg inte ens I-or, jag såg Isidor. Har väntat i 13 år på sådan come back.
Mvh
Peter
Morello skrev:Kul att Isidor är tillbaka, men varför under ny pseudonym undrar vän av ordning.
Almen skrev:Wow, det var en comeback som heter duga! Inte riktigt "twenty years ago today", men...
Almen skrev:Välkommen tillbaka, I(sid)or.
rajapruk skrev:Forumet tas i så fall till en högre nivå.
rajapruk skrev:Skulle vara glädjande om en ny användare S-te också dök upp.
petersteindl skrev:Jag har haft ett längre telefonsamtal med Svante idag. Ser mörkt ut. Förrutom att han tappat intresset för faktiskt så har han totalfullt på jobbet som tar all hans tid. Det är dock ett positivt uppdrag han jobbar på. Det är många nya som skall in på KTH nu och det skall organiseras upp.
Mvh
Peter
avr7000 skrev:Någon som köpt och testat elementet?
Funderar på att köpa o stoppa i ett par OA51
Kraniet skrev:Slapp jag betala för elementen så hade jag gärna byggt nåt. Dom är ju vansinnigt dyra tyvärr
RogerGustavsson skrev:Vad kostar de?
shifts skrev:RogerGustavsson skrev:Vad kostar de?
Priser finns listade i Purifis internetbutik: https://purifi-audio.com/vare-kategori/transducers/
Baffel skrev:Har denna högtalare element från Purifi? Eller..
https://hifitorget.se/visa_annons.php/o ... 107758.htm
avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Jättespännande! Vore iofs synd om .N om det skulle visa sig bli än bättre, men självklart hade det varit kul om det gå att pusha OA51 till ännu högre höjder...
I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Framför allt har Purify jagat ned alla olinjäriteter till ovanligt låga nivåer med ultralåg distorsion som följd, även vid relativt höga ljudtrycksnivåer. Förutom de klassiska förskjutningsberoende och strömberoende parametrarna har de också minimerat magnetiska hystereseffekter, vilket sänker distorsionsgolvet vid lägre membranförskjutningar (d.v.s. framför allt vid mellanhöga till höga frekvenser). Dessutom har surroundmoder, som leder till typiska frekvensgångsvariationer i mellanregistret, adresserats genom en ovanlig utformning av elastomermaterialet för att bryta upp rotationssymmetrin (här kunde man ha hittat en elegantare lösning, men det viktigaste är att det fungerar).
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Beställtnu blir det OA51 med buckliga upphängningar
Jättespännande! Vore iofs synd om .N om det skulle visa sig bli än bättre, men självklart hade det varit kul om det gå att pusha OA51 till ännu högre höjder...
Varför synd?
Hade elementet funnits då, kanske han valt det...
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:
Varför synd?
Visst, men det är ren spekulation och inget man skulle sätta hans namn på alltså.
I-or skrev:Tack!
Det har nog inte hänt jättemycket på konsidan de senaste 20 åren eller så, men jag är ganska övertygad över att vi kommer att få se betydligt styvare konstruktioner när grafenfibrer i alla dess former blir allt billigare. Det blir då möjligt att uppnå både hög styvhet / låg massa och relativt hög dämpning, vilket är precis vad konerna behöver.
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:
Varför synd?
Visst, men det är ren spekulation och inget man skulle sätta hans namn på alltså.
Varför skulle man sätta hans namn på en ny OA51 variant?
Anders gjorde massor för Carlsson-entusiasterna (Inte minst genom att stå för den akustiska designen av Larsenhögtalarna) och hedras därför med OA51.N (cancerfonden etc.) då han pekat ut ett Wavecor-element som spännande kandidat till OA51 innan han gick bort.
Jag hoppas att det framgått för alla att OA51.N inte är en Anderskonstruktion och att vi skulle försöka rida på hans namn.
Hade det varit Anders som gjort den skulle det inte tagit 1,5 år att konstruera filter etc.![]()
När det nu blir en ny OA51 variant konstruerad med detta Purifi-element får den ha ett annat namn.
(Både Magnus och jag samt Mattias, vi som gjorde OA51.N har köpt elementen så en ny variant blir det)
Maarten skrev:I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Framför allt har Purify jagat ned alla olinjäriteter till ovanligt låga nivåer med ultralåg distorsion som följd, även vid relativt höga ljudtrycksnivåer. Förutom de klassiska förskjutningsberoende och strömberoende parametrarna har de också minimerat magnetiska hystereseffekter, vilket sänker distorsionsgolvet vid lägre membranförskjutningar (d.v.s. framför allt vid mellanhöga till höga frekvenser). Dessutom har surroundmoder, som leder till typiska frekvensgångsvariationer i mellanregistret, adresserats genom en ovanlig utformning av elastomermaterialet för att bryta upp rotationssymmetrin (här kunde man ha hittat en elegantare lösning, men det viktigaste är att det fungerar).
Kul att du är tillbaka! (inte den förste att säga det men likafullt så).
Låg dist men lite taggigt runt 4k.
Hur ser du på uppbrytning i koner? Idag verkar ju fokus ligga på motorsystemet, inget fel i det men konerna verkar ju inte ha utvecklats på samma sätt. Snarare tvärtom med hårda koner som ska funka som kolvar men spricker såklart upp lite högre upp och utöver dist för sämre spridningsbeteende.
avr7000 skrev:Namnet på den nya högtalarvarianten får bli Carlsson PuriFiftyOne
avr7000 skrev:Japp....
Den vi har, Larsen 9 diskanten, en jag testar nu - en Seas med aluminium dome och titanbobin... nån från SB Acoustics kanske,
Jag har nån berylliumdiskant från Scan-speak men den har inte lika snygg spridning som jag vill ha.
juanth skrev:avr7000 skrev:Japp....
Den vi har, Larsen 9 diskanten, en jag testar nu - en Seas med aluminium dome och titanbobin... nån från SB Acoustics kanske,
Jag har nån berylliumdiskant från Scan-speak men den har inte lika snygg spridning som jag vill ha.
Den här då?![]()
https://hificompass.com/en/content/blie ... me-tweeter
OA51.lux
avr7000 skrev:https://www.soundimports.eu/en/bliesma-t34a-4.html
Morello skrev:I-or skrev:Tack!
Det har nog inte hänt jättemycket på konsidan de senaste 20 åren eller så, men jag är ganska övertygad över att vi kommer att få se betydligt styvare konstruktioner när grafenfibrer i alla dess former blir allt billigare. Det blir då möjligt att uppnå både hög styvhet / låg massa och relativt hög dämpning, vilket är precis vad konerna behöver.
Jag känner att tiden är mogen för den stora tråden om element av absolut högsta kvalitet .
jonasp skrev:Ämnet är kanske svårare att bottna helt än vissa andra, kan man tänka.
I-or skrev:Maarten skrev:I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Hur ser du på uppbrytning i koner? Idag verkar ju fokus ligga på motorsystemet, inget fel i det men konerna verkar ju inte ha utvecklats på samma sätt. Snarare tvärtom med hårda koner som ska funka som kolvar men spricker såklart upp lite högre upp och utöver dist för sämre spridningsbeteende.
Jag glömde att svara på spridningsfrågan. Det är i praktiken knappast möjligt att kontrollera både frekvensgång, spridning och distorsion för elementet i den övre delen av arbetsområdet. Man får då välja och jag skulle då optimera för kolvbeteende så högt upp i frekvens som möjligt för att hålla frekvensgång och distorsion under så bra kontroll som möjligt. Spridningen får man hantera genom ett bra val av delningsfrekvens(er).
jonasp skrev:Finns det där examensarbetet tillgängligt på nätet någonstans? Hade velat läsa det igen.
juanth skrev:avr7000 skrev:Japp....
Den här då?![]()
OA51.lux
Johan_Lindroos skrev:juanth skrev:avr7000 skrev:Japp....
Den här då?![]()
OA51.lux
Icke att förglömma är även varianten med mjuk kalott, alltså BlieSma T25S-6. Kolla här:
https://hificompass.com/en/reviews/blie ... d-6-t25s-6
Där kan man se att användningsområdet för ett element som huvudsakligen avlyssnas i en kraftig vinkel (off-axis) kan ge gynnsamma förhållanden för både direktljudet (off-axis) och det diffusa ljudfältet i rummet (som jag tror att Stig vill ha). Sedan ser man att verkningsgraden vid de högsta frekvensområdet är som högst med mjukmembranet jämfört med både aluminium, beryllium och diamant.![]()
![]()
![]()
![]()
Kanske inte "bäst" i varje parametrar, men en bra helhet, och med pris i trakt med aluminiumvarianten är inte fel.
Jag tror detta elements egenskaper liknar lite de som OA-61-diskanten har. Om jag får gissa lite så kanske BlieSma-elementet tål mer effekt och ger lägre dist.
P.S. Tack för tipset om testsajten. Det är första gången jag sett sidan. Förresten, spridningskurvorna verkar väl saknas hos elementet du länkade till(?). D.S.
jonasp skrev:Ibland får jag för mig att jag borde göra ett OA51-liknande toppsystem med 8"-baselementet som vi tog fram till Acoustic Illusion m9. Tror dock att marknaden är ytterst begränsad i förhållande till det jobb det skulle innebära.
Maarten skrev:
Intressant!
Ang " knappast möjligt att kontrollera både frekvensgång, spridning och distorsion", är det för att det inte går att hitta surround-material (och i mindre mån konmaterial) med "tillräckligt" hög dämpning för att släcka ut stående vågor? Eller beror disten på något annat?
Minns det gamla ex-arbetet från 2003 som simulerade ett element (p17rcy) och jag tänker att med rätt val av materialegenskaper / parametrar (styvhet, inre dämpning, geometri etc) så kanske man kan minimera stående vågor och uppbrytningsbeteenden, uppnå fin roll-off, bra spridning och även minimera dist? Men det kanske inte går, utan att det istället är en trade-off?
EDIT: Sökte och hittade lite här (inte hunnit läsa ännu, verkar dock vara mycket fokus på motorn igen): https://www.klippel.de/fileadmin/_migra ... oms_01.pdf
Se sista delarna av ex-arbetet, som visar på en rätt fin roll-off, som även är förbättrad ytterligare i px-17-lts (av IÖ med annan dust-cap har jag för mig):
Kraniet skrev:Här fanns ett byggprojekt med 6-tummaren dessutom.
https://hificompass.com/en/projects/2-w ... bliss-bewg
Även här valdes slav. Basreflex verkar svårt att genomföra med det här elementet.
juanth skrev:Kraniet skrev:Här fanns ett byggprojekt med 6-tummaren dessutom.
Även här valdes slav. Basreflex verkar svårt att genomföra med det här elementet.
Att det byggs utan basreflex handlar om att det är svårt att få in ett rör i 15-20 liter säger han i texten.
Där passar nog OA51 lådan bra in.
avr7000 skrev:Man kan ha ett rör av lämplig diameter och en mjuk 90 graders böj i den inre kammaren....
I-or skrev:Det finns inga material som ens är nära att dämpa ut böjmoder i konen till den grad som är nödvändig för att uppnå den tulipanaros som ett element utan märkbara uppbrytningar och med frekvensen minskande strålande yta skulle kunna utgöra. Detta låter sig helt enkelt inte göras och man bör ställa sig ytterst tveksam till olika uttalanden om att detta är möjligt. Vissa tillverkare har t.o.m. arbetat med s.k. avstämda dämpare i surrounden med viss framgång, men utan att för den skull bli av med problemet.
Jag vill påstå att man ser tydliga membrandistorsionseffekter för alla element som används upp till strax under första uppbrytningsfrekvensen eller högre (vilket gäller för alla fullrange tvåvägshögtalare med normala konmaterial och delningsfrekvenser). Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar. Här har vi ett ganska fult exempel:
https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1221:nrc-measurements-monitor-audio-silver-6&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
Jag har själv väldigt svårt för denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat. Kombinationen av styv kon (grafen) och relativt låg delningsfrekvens kan dock i stort sett eliminera problemet, som för Magico A1:
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
När det gäller exjobbet tycker jag att författarna trots allt kunde ha lagt lite mer tid på att stämma av modellen, det ser lite halvdant ut när simuleringsresultaten ligger bortåt 5 dB ifrån mätresultaten för ett ganska enkelt mekanoakustiskt system som det handlar om här. Exjobbare ska lida, så är det bara.![]()
Den använda simuleringstekniken* var dock rejält "old-school" redan 2003 när exjobbet utfördes. Man har sedan länge utnyttjat FEM/BEM för den här typen av simuleringar och resultaten kan med lite arbete bli fantastiskt bra.
*I den riktiga världen, d.v.s. den mekaniska, tramsar man inte med elektriska analogier utan bygger upp modellen direkt med massamatris, styvhetsmatris och dämpningsmatris.
skrutten skrev:Discovery elementets 3:e tons dist tycker jag är lite hög och klarar inte högreljudtryck lika bra som t.ex. Vifa P17WJ00. Förutom 3:e tonen så ligger disten hyggligt. Ska kanske mäta med lite högre ljudnivåer någon dag.
Distmätningen är gjord vid en låg utnivå ca 80dB vid micken på 25cm avstånd.
Maarten skrev:Intressant igen, tack!
Har du länkar till bra FEM-simuleringar av koner? Tycker ofta att de handlar om magnetsystem.
Det första exemplet är ju typiskt ful uppbrytning och även jag har svårt för "denna distorsion eftersom övre mellanregister / nedre diskant låter pressat". Tror att en del andra också blir lyssningströtta av sådant distorsion.
Du skriver att: "Jag vill påstå att man ser tydliga membrandistorsionseffekter för alla element som används upp till strax under första uppbrytningsfrekvensen eller högre (vilket gäller för alla fullrange tvåvägshögtalare med normala konmaterial och delningsfrekvenser). Denna distorsion ligger ofta uppåt 1-3 % (THD) vid lite högre ljudtrycksnivåer och är klart hörbar". Detta får ju rätt stora implikationer om man vill konstruera bra högtalare. För av det jag sett så är det få eller nästan inga element som inte uppvisar sådana uppbrytningar och distorsion. Bra att få det svart på vitt vad jag tidigare anat, tack!
Nu kan ju du detta mycket bättre än jag, men jag tycker mig ändå ha sett att en del gamla klassiska element med mjuka koner klarar uppbrytningen bättre än moderna hårda koner. Se t ex, som dock är mätt med väl låg nivå:
Här är några slumpvist valda mer moderna element från tidigare nämnd mätsida som jag inte tycker presterar speciellt väl i detta känsliga område och de är ju inga jättebilliga element. Flertalet med detta beteende fokuserar väl också på styva koner och mindre på inre dämpning (?):
Metallkoner är ju ofta ännu värre.
Lite kul att jämföra ett litet skruttelement för 150:- mot Purifin. Den senare utklassar ju förstås det billiga men skillnaden är inte mer än ca 0-15dB mellan 500-10kHz vid 2,83V, eller uppskattningsvis 0,3% vs 0,1% THD i snitt (?):
Det som jag tänker är lite intressant är att det billiga elementet uppvisar fortsatt relativt låg distorsion över frekvensen för första stående vågen medan Purifin har en peak vid den andra. Det här skulle väl ändå kunna tala lite för det jag var ute efter i första inlägget, att bra dämpning/anpassning, geometri etc, kan påverka beteendet i detta svåra område? Lite i linje med skillnaden i Skruttens mätningar ovan avseende P17wj vs 18W/8424G00. Eller?
I-or skrev: Det första man måste ta hänsyn till är ljudtrycksnivån vid mätningarna. När jag skriver "lite högre ljudtrycksnivåer" menar jag ca 100 dB / 1 m halvrymd (alltså ungefärligen motsvarande 95 dB nominellt / 2 m i Soundstages mätningar för de ganska höga frekvenser det handlar om här). Vi kan alltså direkt stryka Skruttens mätningar som ungefärligen motsvarar 70 dB under dessa förutsättningar.
När det gäller Hificompass mätningar måste man titta på den högsta spänningen (och oftast även lägga till lite mer distorsion med ögonmåttet eftersom spänningen inte riktigt räcker till för 100 dB / 1 m). Det finns två element som utmärker sig här med THD-toppar om ca 1 % i uppbrytningsområdet - Morel och Purifi. Båda elementen har ganska avancerade koner med kolfiber/skumplast-sandwich respektive speciell fiberblandning. Övriga element har THD-toppar om ca 5 %, vilket är totalt underkänt. Det är helt enkelt inte möjligt att klara högt ställda krav på membrandistorsion med typiska konmaterial, oavsett allt marknadsföringspladder.
Ja, detta gäller alla Faktiskt-medlemmars favorithögtalare också, även de som marknadsförs som lågdistorderande. Hållfasthetsläran tar inga fångar.![]()
Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag inte att det finns ett enda element på marknaden som ens är nära nog tillräckligt bra inom detta område. Drar man på rejält (105 dB / 1 m - sinus i relevant frekvensområde, alltså typiskt ytterligare en hygglig bit högre total ljudtrycksnivå med musiksignaler) får man räkna med toppar om ca 3-30 % THD runt 1-3 kHz oavsett pris.![]()
Skälet till detta står att finna i de höga mekaniska spänningar som konerna utsätts för i uppbrytningsområdet vid höga accelerationer (ljudtrycksnivåer). Man brukar vid typiskt mekaniskt konstruktionsarbete inte lägga speciellt mycket vikt vid de relativt små olinjäriteter som framför allt polymerer, men även pappersmaterial etc uppvisar i spännings-töjningsdiagrammen eftersom det är betydelselöst här och en linjär approximation ofta duger väl. Man måste dock i alla strukturmekaniska sammanhang vara mycket försiktig med överdrivna påkänningar eftersom man lätt råkar in i utmattningsproblematik (jämför med konutmattning i PA-sammanhang). I hifi-sammanhang är konutmattning i princip ett okänt fenomen, men en olinjäritet om normalt sett försumbara 3 % är dock riktigt illa vad gäller distorsion.
Aluminium har stora fördelar jämfört med de flesta andra konmaterial eftersom materialet i det närmaste uppträder helt linjärt upp till sträckgränsen. Problemen är bara att de inre förlusterna är minimala och att amplituderna vid resonans därmed blir skyhöga samt att alldeles för många tillverkare tror att materialet kommer att lösa alla problem och därmed övergår till stora konöppningsvinklar, vilket förstås sänker den första böjresonansfrekvensen betydligt (som för den überusla Monitor Audio-högtalaren ovan). De låga inre förlusterna går dock att hantera och via den höga materialstyvheten t.o.m. vända till en fördel med s.k. constrained layer-teknik (sandwich med styva täckskikt och superhögförlustmaterial i kärnan) även om det tyvärr sällan görs i praktiken, både av okunskap och kostnadsskäl (vem bryr sig om membrandistorsion på 10 % när man kan tokhypa coola aluminiumkorgar, tuff ventilation eller hyperstyva titanbobiner?).
Jag har inte direkt jagat FEM-simuleringar på nätet, men dessa är nog inte så vanligt förekommande. Det finns en del material i gamla JAES-rapporter, men tyvärr måste man nog oftast utföra dem själv om man vill veta lite mer (ANSYS, Pro/E, Catia m.fl. är bra, men speciellt Comsol Multiphysics är sällsynt väl lämpad mjukvara. Denna lämpar sig tyvärr inte så väl för den som inte har en solid bakgrund inom relevanta områden.).
petersteindl skrev:I-or skrev: Det första man måste ta hänsyn till är ljudtrycksnivån vid mätningarna. När jag skriver "lite högre ljudtrycksnivåer" menar jag ca 100 dB / 1 m halvrymd (alltså ungefärligen motsvarande 95 dB nominellt / 2 m i Soundstages mätningar för de ganska höga frekvenser det handlar om här). Vi kan alltså direkt stryka Skruttens mätningar som ungefärligen motsvarar 70 dB under dessa förutsättningar.
När det gäller Hificompass mätningar måste man titta på den högsta spänningen (och oftast även lägga till lite mer distorsion med ögonmåttet eftersom spänningen inte riktigt räcker till för 100 dB / 1 m). Det finns två element som utmärker sig här med THD-toppar om ca 1 % i uppbrytningsområdet - Morel och Purifi. Båda elementen har ganska avancerade koner med kolfiber/skumplast-sandwich respektive speciell fiberblandning. Övriga element har THD-toppar om ca 5 %, vilket är totalt underkänt. Det är helt enkelt inte möjligt att klara högt ställda krav på membrandistorsion med typiska konmaterial, oavsett allt marknadsföringspladder.
Ja, detta gäller alla Faktiskt-medlemmars favorithögtalare också, även de som marknadsförs som lågdistorderande. Hållfasthetsläran tar inga fångar.![]()
Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag inte att det finns ett enda element på marknaden som ens är nära nog tillräckligt bra inom detta område. Drar man på rejält (105 dB / 1 m - sinus i relevant frekvensområde, alltså typiskt ytterligare en hygglig bit högre total ljudtrycksnivå med musiksignaler) får man räkna med toppar om ca 3-30 % THD runt 1-3 kHz oavsett pris.![]()
Skälet till detta står att finna i de höga mekaniska spänningar som konerna utsätts för i uppbrytningsområdet vid höga accelerationer (ljudtrycksnivåer). Man brukar vid typiskt mekaniskt konstruktionsarbete inte lägga speciellt mycket vikt vid de relativt små olinjäriteter som framför allt polymerer, men även pappersmaterial etc uppvisar i spännings-töjningsdiagrammen eftersom det är betydelselöst här och en linjär approximation ofta duger väl. Man måste dock i alla strukturmekaniska sammanhang vara mycket försiktig med överdrivna påkänningar eftersom man lätt råkar in i utmattningsproblematik (jämför med konutmattning i PA-sammanhang). I hifi-sammanhang är konutmattning i princip ett okänt fenomen, men en olinjäritet om normalt sett försumbara 3 % är dock riktigt illa vad gäller distorsion.
Aluminium har stora fördelar jämfört med de flesta andra konmaterial eftersom materialet i det närmaste uppträder helt linjärt upp till sträckgränsen. Problemen är bara att de inre förlusterna är minimala och att amplituderna vid resonans därmed blir skyhöga samt att alldeles för många tillverkare tror att materialet kommer att lösa alla problem och därmed övergår till stora konöppningsvinklar, vilket förstås sänker den första böjresonansfrekvensen betydligt (som för den überusla Monitor Audio-högtalaren ovan). De låga inre förlusterna går dock att hantera och via den höga materialstyvheten t.o.m. vända till en fördel med s.k. constrained layer-teknik (sandwich med styva täckskikt och superhögförlustmaterial i kärnan) även om det tyvärr sällan görs i praktiken, både av okunskap och kostnadsskäl (vem bryr sig om membrandistorsion på 10 % när man kan tokhypa coola aluminiumkorgar, tuff ventilation eller hyperstyva titanbobiner?).
Jag har inte direkt jagat FEM-simuleringar på nätet, men dessa är nog inte så vanligt förekommande. Det finns en del material i gamla JAES-rapporter, men tyvärr måste man nog oftast utföra dem själv om man vill veta lite mer (ANSYS, Pro/E, Catia m.fl. är bra, men speciellt Comsol Multiphysics är sällsynt väl lämpad mjukvara. Denna lämpar sig tyvärr inte så väl för den som inte har en solid bakgrund inom relevanta områden.).
Vad anser du om detta element? https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4 Att användas exempelvis mellan 175 Hz och 2 kHz.
Mvh
Peter
avr7000 skrev:Man kan ha ett rör av lämplig diameter och en mjuk 90 graders böj i den inre kammaren....
juanth skrev:avr7000 skrev:Man kan ha ett rör av lämplig diameter och en mjuk 90 graders böj i den inre kammaren....
Två portar?
I-or skrev:...Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag inte att det finns ett enda element på marknaden som ens är nära nog tillräckligt bra inom detta område. Drar man på rejält (105 dB / 1 m - sinus i relevant frekvensområde, alltså typiskt ytterligare en hygglig bit högre total ljudtrycksnivå med musiksignaler) får man räkna med toppar om ca 3-30 % THD runt 1-3 kHz oavsett pris.![]()
…. forts...
Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
petersteindl skrev:
Vad anser du om detta element? https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb15nbac30-4 Att användas exempelvis mellan 175 Hz och 2 kHz.
Mvh
Peter
Maarten skrev:
Tack I-or, mycket informativt inlägg och det klargör mina funderingar. Det här med distorsion i konerna känns alltmer som ett eftersatt och svårt område och en slutsats jag (ånyo) drar av ditt svar är att många välljudsdiskussioner suboptimerar rejält.
Jag är medveten om att insignalnivåerna för distorsionsmätningarna bör vara vid betydligt högre nivå, men jag valde 2,83V eftersom det var vid denna nivå som grafer fanns för de element jag kollade på (vill jag minnas). Och även om Skruttens mätningar är vid på tok för låg nivå, så syns ändå en skillnad mellan de två elementen.
Jag vet inte om jag var tydlig nog men en sak du väl dock inte riktigt svarade på (?) är;1) vilka ofta förekommande orsaker till att olika element bryter upp olika snyggt? Du har ju nämnt olinjäritet i konmaterial samt att ingen dämpning förmår släcka ut uppbrytning, men likafullt tycker jag mig se skillnader som beror på vad jag tror är en optimering avseende anpassning mellan talspole, kon och surround? Kanske i likhet med karakteristisk impedans?
2) Samt i vilken grad detta då påverkar distorsion? Dvs finns det en korrelation mellan mjuk kurva i uppbrytningsområdet och distorsion?
3) Vidare ifall en del (ofta mjuka) koner hanterar detta något bättre?
Exemplet med Purifin och det billiga Peerless TC9 visar ju även vid 11V input (ca 15w i 8ohm och ett ljudtryck om ca 96dB vs 100dB) att disten skiljer sig mindre än ca 5dB över 1kHz och ligger uppskattningsvis på ca 1% och 0,6%. TC9 kostar ju ca $10, medans Purifin ca $370. Jag vet ju inte vågutbredningshastigheten mm i konerna och därmed vid vilken frekvens första uppbrytningen infaller, så jag kanske är gör fel antaganden, men min fundering är alltså om det lilla TC9 har en ganska gynnsam dämpning i surround, kanske även viss dämpning i själva konen samt kantskuren kon för att variera avstånd till talspolen, citat: "The cone utilizes Tymphany-patented PentaCut NRSC cone technology to help dampen and control cone resonances, optimizing the listening experience" och därmed beter sig snyggt även över första uppbrytningen?
Eller drar jag för långtgående/fel slutsatser?
Se:
Peerless TC9FD18-08: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... tc9fd18-08
Purifi PTT6.5W04-01A: https://hificompass.com/en/speakers/mea ... t65w04-01a
Synd också att det verkar vara ont om distorsionsmätningar på element som ser ut att bryta upp snyggt. T ex hade jag gärna sett dist-mätningar på dessa gamla klassiker för att se hur en del av dem hanterar uppbrytningar för att jämföra med dagens mer hårda koner: https://site.diy-loudspeakers.com/image ... alog_s.pdf
Jag gurglade på "polypropylene linearity elasticity" men hittade inte något jag kunde översätta till högtalare. Denna var dock en enkel och pedagogisk illustration: https://enterfea.com/difference-between ... -material/
I-or skrev:Surrounden är en viktig del av det strukturakustiska systemet och man kan med smarta lösningar för denna del kraftigt påverka egenskaperna i uppbrytningsområdet. Jag nämnde avstämda dämpare ovan, men det finns betydligt fler möjligheter att använda rätt material och dimensioner. Resonanser blir det förstås likafullt, men de kan bli mindre märkbara om man lurar in böjvågen i en fälla vid konens kant och lyckas förhindra att delar av den reflekteras tillbaka mot talspolen.
----
Med vissa surroundlösningar i kombination med vissa konlösningar kan man erhålla en betydligt högre modal dämpning, men detta måste i praktiken arbetas fram med FEM. Spolen kommer mest in som en massaklump i sammanhanget.
jonasp skrev:Nu ska man ha klart för sig att de krav I-or ställer upp inte är i direkt relation till marknadens status för tillfället, utan i relation till vad som är fysiskt möjligt att göra. Några av de element som I-or alltså förkastar som "inte bra nog" är alltså bland de bättre som finns att köpa.
I-or skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Köp.![]()
SB Acoustics SB15NBAC30-4 är ett 5"-element och klarar därför inte riktigt fullrange-kraven för en tvåvägslösning, men använder man det i en trevägare, vilket du är inne på, kommer man att få någonting som ligger i klass med distorsionsmästaren Magico S5 (sådär $35000) i mellanregistret. Skälet till de enormt fina prestanda är, förutom en superlinjär motor, att man har använt en aluminiumkon med inpressade förstyvningar och förstås att konen har relativt små dimensioner. Detta är antagligen ett av de allra bästa 5"-elementen på marknaden och att priset är förhållandevis lågt gör inte saken sämre.
Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
petersteindl skrev:Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
Exakt vad är det du opponerar dig mot?
Mvh
Peter
Maarten skrev:jonasp skrev:Nu ska man ha klart för sig att de krav I-or ställer upp inte är i direkt relation till marknadens status för tillfället, utan i relation till vad som är fysiskt möjligt att göra. Några av de element som I-or alltså förkastar som "inte bra nog" är alltså bland de bättre som finns att köpa.
Så kanske det är? Men man kan ju också se det som att detta område är förbisett och att många element som är "bland de bättre som finns att köpa" helt enkelt har fokuserat på annat? Av prioritering eller okunskap?
En möjlig slutsats kan vara bedömning av element kanske behöver ses i andra perspektiv, beaktat att disten kan vara rätt så hörbar?
För min del har svaren gett mig nya perspektiv och jag har inte hört dem genomgångna på det här viset. Det skulle kunna spegla inte bara min okunskap utan en generell brist på medvetenhet/förståelse inom gebitet?
Maarten skrev:petersteindl skrev:Maarten skrev:@Peter o Erik: Nu ska det bli intressant att höra I-ors svar men jag tycker inte att det elementet ser så fint ut vid 11V input.
Exakt vad är det du opponerar dig mot?
Mvh
Peter
Hej Peter!
Det var bara snabbt kollat men generellt högre och ojämnare dist än Purifin tänkte jag. Men det är ju stor prisskillnad också, så det är ju en orättvis jämförelse. Jag ser ju att disten är låg inom det område du angav och jag litar betydligt mer på t ex I-ors omdöme här än mitt.
Du ger ju även en intressant referens till elementet i inlägget ovan.
Men jag funderar också på vad kast i dist-kurvorna säger avseende resonansfenomen? Samt att ffa andra-tonen växer oproportionerligt mot övriga i t ex registret 500-1000Hz vid spänningsökning 2V till 11V. Det gjorde mig fundersam,
Jag kan för lite om orsaker, hörbarhet och prioriteringar här. Utgående från I-ors föregående inlägg anar jag möjliga tolkningar och prioriteringar. Du som känner elementet kanske kan ge förklaring?
petersteindl skrev:Maarten skrev:För min del har svaren gett mig nya perspektiv och jag har inte hört dem genomgångna på det här viset. Det skulle kunna spegla inte bara min okunskap utan en generell brist på medvetenhet/förståelse inom gebitet?
I princip är det så. Men det är inte enbart I-or som behärskar området. Jag sätter även Lilltroll på den piedestalen. Men det finns fler. Ulrich på Danesian Audio d v s SB-acoustics är på samma nivå. Högtalarelementtillverkare måste också se till vad som ger mest bang for the buck. Scan Speak har ingen som är på denna nivå och har aldrig haft. Däremot hade Birger Jörgensen (Birger dog 2016) en mycket stor portion praktisk erfarenhet av limmer och coating och kombinationer som få har, samt teknisk kompetens. Frank på Danesian matchar Birger. Frank var ansvarig för produktion och framtagning av högtalarelement på Scan Speak och Vifa gällande mekaniskt och elektromekaniskt och akustiskt fram till år 2006/07 och Ulrich var på Scan Speak till den tidpunkten. De var mina bästa kontakter på den tiden. De hoppade, liksom nästan alla med kunskap, då Tymphany köpte Scan Speak, Peerless och Vifa. Därefter blev det stor omorganisation på Scan Speak och idag är det Taiwanesisk ägare.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Intressant tråd.
Följer men har inte mycket att tillföra, förutom att jag flera gånger varit sugen på att köpa det där SB acoustic elementet 15 SBAC .
Är detta en bild på en tekniskt nästan perfekt högtalare ? Angående purifi elementet....
Läs mer här :
Kraniet skrev:
Men för priset av de elementen kan man bygga en rätt fin trevägare med SB NAC-element och få nåt mycket med mer fullregister
petersteindl skrev: Ulrich på Danesian Audio d v s SB-acoustics är på samma nivå.... Däremot hade Birger Jörgensen (Birger dog 2016) en mycket stor portion praktisk erfarenhet av limmer och coating och kombinationer som få har, samt teknisk kompetens. Frank på Danesian matchar Birger. Frank var ansvarig för produktion och framtagning av högtalarelement på Scan Speak och Vifa gällande mekaniskt och elektromekaniskt och akustiskt fram till år 2006/07 och Ulrich var på Scan Speak till den tidpunkten....
Huruvida andra högtalarelementtillverkare jobbar med FEM + annat smått och gott har jag ingen uppfattning om, men man skall inte undervärdera andras dolda kunskaper. Alla behöver dock pengar för bostad och för att köpa mat. Det sätter ofta rangordningen i hur man prioriterar R&D och nya projekt.
1978 lyckades efter mycket handpåläggning de sex högtalare som gjordes
nå >70 watt utan lavindistorsion (att de
högfrekventa övertonskomponenterna "kör
om" de lågfrekventare i amplitud, vilket
brukar sammanfalla väldigt väl med att
man tycker att det låter hårt och illa). I dag
klarar pi60s 10 kW utan lavindistorsion,
når frekvensen år tillräckligt hög, så inte
maximalt membranutslag sätter gränsen
IngOehman skrev:Ja, precis så är det.
Jag brukar dock föredra att titta på spektrum än att bara mäta THD.
Bästa mätmetod är dock den som jag använde 1977 för att hitta hörbarhetsnivåerna, närmare bestämt en apparat med dubbelvolymkontroll således att det som skickades in och det som kom ut hade samma nivå om distorsion saknades. Mellan de båda volymstegen kunde man koppla in valfri krets med sina olinjäriteter (inklusive en förstärkare, en högtalare, en mätmikrofon och en mikförstärkare, tillsammans ställda till gain = 1).
Metoden gick ut på att låta många lyssna på en kedja där denna mojäng var en del, och testobjektet var en sak som den kopplade ut till. Sen fick var och en vrida på volymkontrollen tills de tyckte att ljudet ändrades. Det vill säga tills de olinjära fenomenen blev noterbara. För varje testperson och programmaterial noterade jag nivåerna, och korrelerade till sist allting mot just THD-mätningar.
Detta fick mig att inse att det är rätt så meningslöst att mäta THD för att få ett svar på om ett objekt var tillräckligt bra eller inte. Man var tvungen att göra en mycket noggrannare analys av THDns utveckling som funktion av nivån. Precis som paa beskriver. Och ännu bättre möjlighet att förutsäga hörbarheten gavs när man iakttog spektrum som funktion av nivån. Till min stora förvåning tolerarade de flesta öron olinjäriteter som renderar upp till 7% distorsion för sinusvåg, på visst programmaterial. Samma öron kunde bedöma en annan olinjäritet som helst oacceptabel vid en nivå som fick olinjäriteterna i den att rendera en bråkdel av en procent distorsion för en sinuston.
Kort sagt - försök till tumregelgränser för vad som är tolererbar distorsion baserat på en enkel distnivå, är dömt att misslyckas. En kedja som vid aktuell lyssning har 1/10 så mycket distorsion som en annan, kan ändå vara den klart sämre.
Men det skall väl också sägas att förenklingar av tonkurvefel är lika förfelade. Hörbarheten av även sådan fel med massor av saker att göra, och skall man hitta en gräns som säger att det är i sanning harmlöst, så är vi nere på +/- 0,05 dB, vilket jag hoppas alla förstår är omöjligt att nå för en komplett audiokedja.
Därför är det viktigt att i jakten på "det perfekta ljudet" lära sig en väldig massa om vad som ger acceptabelt svårhörda fel - trots att man inte klarar varken +/- 0,05 dB eller distorsion lägre än 0,01%. Klara man inte dessa "absoluta krav" (stereosystemfel oräknat i denna förenklade dialog) så behöver man helt enkelt kunna värdera hur olika brister väger sinsemellan. Ju mer man vet om det, desto bättre musikåtergivning kan man nå.
Men den stora utmaningen är ändå inte detta, utan den stora är det som kommer efteråt, när man behärskat det basala - att greppa stereosystemfel och hur örat sorterar olika sortera rumspåverkan. Ju mer man lär sig, desto tydligare blir det att man inte kan använda enkla mallar, tumregler och kokboksmetoder om det skall bli riktigt bra.
Vh, iö
I-or skrev:Jag har följande kommentarer till ovanstående citat:
1. I allt utom extrema fall kommer man att råka på förskjutningsbegränsningar för en högtalare vid 10 kW ineffekt, både för baselement och diskantdito.
Belker skrev:ASR är inte imponerad. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/purifi-spk5-speaker-review-prototype.17806/
Belker skrev:ASR är inte imponerad. https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/purifi-spk5-speaker-review-prototype.17806/
Belker skrev:Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”
Belker skrev:Självklart. Klantigt implementerat av Purify, dock. Inte likt dem.
Ligger det förresten något i Amirs spekulation?
” Thinking out loud, I wonder how much bass energy we loose by lowering distortion. Harmonics of low frequencies perceptually would raise the total energy in that region. I wonder if this, together with port issue, was behind lack of sufficient impact in bass response.”
Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.
juanth skrev:Belker skrev:Javisst. Och ja, den var i dåligt skick. Men det är ju ändå enligt Purifys ritningar, som jag förstår det. Och om den var trasig verkar det ju konstigt om det inte gick att reparera. Särskilt om han har ett par att jämföra. Om syftet var att visa hur högt man kan dela kunde de ju lika gärna låtit bli att bygga en låda med diskanter och bara skickat elementet. I vilket fall som helst lär ju fortsättning följa. ASR (forumet, inte bara Amir) kommer aldrig acceptera att Vadsohelst Purify mäter dåligt.
Så är det säkert. Det kommer mera.
Men jag tycker det ger minuspoäng till ASR att släppa ett reportage på med det högst oklara förutsättningarna. Särskilt som det inte är Purify som skickat in den.
De hängs ut rejält. De borde fått chansen att lämna synpunkter när Amir märkte att mätningarna han utför ligger långt från specifikationerna.
Det luktar både läckage och andra problem.
rajapruk skrev:Alla oklara förutsättningar är tydligt redogjorda för.
Tangband skrev:Valet av diskant utan waveguide och rörets placering precis bakom boomern är bara två exempel, väl ?
I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
rajapruk skrev:Om man undrar över någon mätspec så är det bara att fråga Amir så svarar han direkt. Inte svårare än så. Helt ointressant och irrelevant. Om det måste frågas om något fundamentalt, så är det redan där något knasigt. På en offentlig sajt som ger sig ut att redovisa objektiva sanna adekvata data så medföljer ett ansvar. Jag kan inte någonstans se att Amir tagit den pinnen. Snarast tvärtom. Det finns en psykologi involverad och den kan vara svår för konsumenter att se, men för gamla rävar i branschen syns det igenom direkt. Det, liksom bara lyser. /PS
Så som jag har förstått det så mäter han på samma sätt varje gång om inget annat anges, och det är specat på forumet på annat ställe än i varje review hur den mätspecen är. Har du kollat efter det? Jag har kollat. Det är inte tillräckligt dokumenterat. Dessutom bör inte helt olika högtalare med olika principer mätas på samma sätt. I alla fall inte om om mätning och lyssning skall korrelera med varandra. /PS
Jag ser ASR som populärvetenskap, och det bästa som hänt mig inom audio typkunna se hur olika högtalare sprider, och hur dacar mäter jämförbart med andra. Det är grymt bra för mig att lyftas ur det subjektiva review-träsket. Men jag kan förstå att det kanske inte är bra nog för andra mer professionella syften. Populärvetenskap?? Genom att inte dokumentera på ett adekvat sätt hur mätprocedurerna är så blir det stolpe ut. Han får heller inte de mätresultat som visar på de brister som högtalarna har då de används i bostadsrum d v s såsom normalkonsumenten kommer använda högtalarna. Han ser sin rangordning som absolut - istället borde ha se det som en möjlig rangordning över produkterna där mer noggrann lyssning kan ge helt annat resultat och till och med diametralt motsatt resultat./PS
Jag tror inte att han är korrupt. Men han har ju en egen bild av hur saker ”ska” mäta i sina slutsatser som man inte behöver hålla med om. Har han en egen bild av hur saker skall mäta så är han de facto korrupt. Han anser sig veta och bestämmer därmed mätmetod och har en bild över hur det skall mäta och ger en absolut rangordning efter denna mätprincip. Då har han låst in sig i sitt korrupta tänk./PS
petersteindl skrev:I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
+1
Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
jonasp skrev:rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.
petersteindl skrev:Hur handskas perception med kod, det är frågan. Samma gäller inspelad kod i stereo med fantomprojektion av ljudkällor. Att återge en ljudillusion av en verklighet som är kodad med minimal kod där perceptionen bygger upp en ny verklighet med hjälp av koden. Det gäller att ha rätt kod. Kom gärna igen då du hittat en mätning som redovisar objektiv adekvat avkodning som visar subjektiv perceptuell avkodning. Då har man något att komma med. Hittills har jag aldrig sett något sådant mätlabb, inte ens som ett teoretiskt försök på pappret. Man förfinar befintliga mätinstrument och det är bra. De kan komma att behövas i ett framtidslabb för forskning på objektiv fysikalisk kodning av perceptuella fenomen, speciellt gällande fenomenet ljud, där perceptuell avkodning skall ske för att återskapa Ljudillusionen av den kodade ljudverkligheten som jag kallar Ljudeventets källkod.
Mvh
Peter
jonasp skrev:rajapruk skrev:Jag kan förstå att det kan kännas irriterande för en tillverkare att Amir rangordnar alla produkter utefter de objektiva mått som han anser vara de viktigaste.
Amir är moderator på ASR och anställd av Harman. Det borde du i konsekvensens namn ha synpunkter på.
Solveit skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
+1
Jag är ledsen folks. Jag ser inte AudioScienceReview som en seriös verksamhet och har heller aldrig gjort det. För mig stinker det korruption lång väg, ända från början. Det är min personliga syn efter att ha läst det de skriver och sett deras mätningar. Jag är dock lite branschskadad eftersom jag vet hur det fungerar bakom kulisserna. Då kan man lukta sig till lik ganska snabbt. Texterna är alldeles för personligt ensidigt präglade enligt ett ganska distinkt mönster och mätningarna har för dålig specificering för att vara utförd av någon kunnig person inom mätteknik. Är personen okunnig så är det i grund och botten brist på kunskap och därmed har företeelsen som sådan en oseriös prägel, är personen på AudioScienceReview kunnig så är testerna helt enkelt riggade och än mer oseriöst. Bakom kulisserna råder djungelns lag med rovdjur och byte. Det är bara att älska läget och acceptera det man inte kan göra något åt. Det är spelets regler. Man får hålla sig till reglerna och load the dice i hifibranshens vals. Den enes bröd, den andres död. Stereophile är eller var korrupt fast där specificeras mätningarna ganska bra, vilket betyder att man som utomstående kan göra vissa bedömningar om apparaten som testas och om testpersonens omdöme och kunskap.
Mvh
Peter
Kan du ge exempel på vilka mätningar som är oseriösa?
Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Tangband skrev:Jag kan tycka att om Purifi bryr sig skulle de delta i tråden på audiosciencereview och erbjuda att skicka en ny högtalare för test .
Jag tycker även det är BRA att Amirm testar apparater och högtalare som INTE skickats av nån tillverkare utan beräknas vara ungefär likadan som den produkt konsumenten beräknas få då han köper.
Jag är rätt säker på att det förekommer fusk från tillverkare som skickar in och kanske väljer ut apparater eller högtalare som är extra optimerade och justerade.
Genelec har överlag fått väldigt fina testomdömen av Amirm och de är inte del av Harmankoncernen. Inte heller topptestade kinesiska Topping har Harman- förbindelser .*
Nyss blev en infinity-högtalare sågad och den tillhör Harman-koncernen.
En crown xli800 testades och blev ganska sågad - trots Harman-tillhörighet.
Endast ett Harman-knutet företag, Revel, har genomgående fått goda tester- men det gäller även Genelec .
———————-
*Dessa två företag ( Genelec och topping ) får man sällan läsa om i tex Stereophile av den troligen enkla anledningen att de inte betalar annonser.
Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Det är helt irrelevant i sammanhanget. Ser du testen på Purifi-högtalaren som en hyllning? Det är en test som i dagsläget möjligtvis halverar bolagsvärdet på Purifi. Det är således många tiotals miljoner kronor det handlar om. Om Purifi diskuterar med investerare, som naturligtvis får kännedom om denna review, så kommer investeraren antingen dra sig ut ur affären eller omförhandla pris och värdering på Purifi. That's reality. Ni tänker enskilda produkter, jag tänker i varumärken och bolagsvärdering.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Det står att det som testats är en prototyp. Alltså inte en färdig produkt.
Det är alltså en transportskadad prototyp som testats som river upp alla dessa åsikter. Amir har humor.
jonasp skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Det är helt irrelevant i sammanhanget. Ser du testen på Purifi-högtalaren som en hyllning? Det är en test som i dagsläget möjligtvis halverar bolagsvärdet på Purifi. Det är således många tiotals miljoner kronor det handlar om. Om Purifi diskuterar med investerare, som naturligtvis får kännedom om denna review, så kommer investeraren antingen dra sig ut ur affären eller omförhandla pris och värdering på Purifi. That's reality. Ni tänker enskilda produkter, jag tänker i varumärken och bolagsvärdering.
Mvh
Peter
Ursäkta, men det där är skitprat. Investerare är inte dumma i huvudet. Att bolagsvärdet skulle halveras av testet på ASR är naturligtvis fria fantasier.
petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Mvh
Peter
jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?
Igen, det är naturligtvis fria fantasier och saknar helt verklighetsförankring.
petersteindl skrev:Varför skickar en engelsk distributör/återförsäljare en prototyp? Är det verkligen sanktionerat av Purifi?
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Peter, det finns nog ingen annanstans där Purify hyllas mer än på ASR. Dina farhågor om jäv syns inte i testresultaten.
Mvh
Peter
Men snälla... med den logiken har har ASR från början skapat det bolagsvärde som nu halverats. Som jonasp redan sagt, investerare är inte idioter. Inte på det viset iaf.
pLudio skrev:petersteindl skrev:Varför skickar en engelsk distributör/återförsäljare en prototyp? Är det verkligen sanktionerat av Purifi?
Celuaris verkar vara ett nystartat garageföretag som säljer färdigbyggda DIY-högtalare sedan i somras. Han byggde först tre par högtalare, fick två sålda på eBay och så har det rullat på sedan dess.
https://celuaris.com/products/celuaris- ... ing-purifi
petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Har du varit i kontakt med bolagets investerare?
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev: Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Har du varit i kontakt med bolagets investerare?
Varför frågar du det?
Mvh
Peter
petersteindl skrev:jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?
Nej, det du skriver stämmer inte in på någon investerare jag träffat på och jag har träffat på många. Deras tekniska due diligence verifieras knappast av testen. De har 2 produkter (klass D slutsteg, högtalarelement) varav den ena produkten än så länge har frågetecken. Investerare kommer avvakta. Jag kan också säga att om ledningen i Purifi skulle ursäkta sig till investerare med det du skriver, nämligen, att deras produkt fått ett amatörmässigt test på en internetssida (som visserligen är den ledande), av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in (utan deras distributör/återförsäljare), så skulle vilken investerare som helst som jag kommit i kontakt med tacka för sig och önska bolaget lycka till. Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Här finns en massa positiva tester som eventuella investerare kan gotta sig i:
https://purifi-audio.com/press/
Bland annat ASRs test av förstärkarmodulen.
Testet av den trasiga högtalarprototypen dyker nog inte upp där dock
petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.
Mvh
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Du menar alltså att investernas beräkning på bolagets framtida avkastning skulle hänga på ett amatörmässigt test på en internetssida av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in? Och att deras tekniska due diligence helt skulle omkullkastas av ett enda test på nätet?
Nej, det du skriver stämmer inte in på någon investerare jag träffat på och jag har träffat på många. Deras tekniska due diligence verifieras knappast av testen. De har 2 produkter (klass D slutsteg, högtalarelement) varav den ena produkten än så länge har frågetecken. Investerare kommer avvakta. Jag kan också säga att om ledningen i Purifi skulle ursäkta sig till investerare med det du skriver, nämligen, att deras produkt fått ett amatörmässigt test på en internetssida (som visserligen är den ledande), av en trasig prototyp som de själva inte ens skickat in (utan deras distributör/återförsäljare), så skulle vilken investerare som helst som jag kommit i kontakt med tacka för sig och önska bolaget lycka till. Det är tvivelsutan.
Mvh
Peter
Jag har också träffat många investerare, vilket jag tror du egentligen vet. (Nu ska vi inte göra diskussionen till Argumentum ad verecundiam!) Och de investerare jag har träffat har i de allra flesta fall utmärkt sig genom att vara både kunniga och gjort sin hemläxa. Och jag skrev inte att deras tekniska due diligence skulle verifieras av testen, utan tvärtom att den inte skulle omkullkastas av testen.
I mina ögon är det du skriver direkt häpnadsväckande, och faktiskt en smula löjeväckande, då du mer eller mindre skriver att alla investerare du kommit i kontakt med är fullständigt inkompetenta. Vi får väl hoppas att de inte läser på faktiskt.io.Jag har som du förstår en diametralt annorlunda uppfattning.
Till yttermera visso är en av grundarna Peter Lyngdorf. Jag tvivlar på att de söker särskilt mycket externt kapital - men det vet jag förstås ingenting om.
Belker skrev:petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.
Mvh
Peter
Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/master-review-index.11398/
Möjligtvis kan man tycka att han testat oproportionerligt många Revelhögtalare.
Wiki skrev:Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.
petersteindl skrev:Belker skrev:petersteindl skrev:Det kallas jäv och är i princip samma sak som korruption. Audiosciencereview har anknytning till Harman. Harman äger flera märken bl.a. Revel. Men det är så att Samsung äger Harman. Det finns ekonomiska branschanknytningar som jag ser som direkt skadligt i sammanhanget och ger en oacceptabel jävsituation.
Mvh
Peter
Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/master-review-index.11398/
Fast, det är fortfarande jäv.Wiki skrev:Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.
De brukar inte rekommendera produkter vars pris har en extra nolla bakom sig oavsett märke.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:.....
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf. Det är ingen höjdare och tarvar en rejäl och godtagbar förklaring. Har investerare andra investeringsobjekt att välja på parallellt, så är ett sådant test en total pain in the ass för Purifi. Den informationen räcker för mig.
Mvh
Peter
Although extremely simple, with numerous possibilities for enhancement by the skilled speaker designer, the SPK5 design very successfully demonstrates the tremendous improvements in sound quality which is possible to achieve when using the long-stroke ultra-low-distortion PTT6.5W04 woofer from PURIFI Transducer Technology.
Belker skrev:petersteindl skrev:.....
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf. Det är ingen höjdare och tarvar en rejäl och godtagbar förklaring. Har investerare andra investeringsobjekt att välja på parallellt, så är ett sådant test en total pain in the ass för Purifi. Den informationen räcker för mig.
Mvh
Peter
Vad menar du? Har du meddelat Lyngdorfs investerare om testet utan att varken de eller Lyngdorf kände till det? Det var ju omtänksamt i så fall.
rajapruk skrev:Purifi SPK5 är en demonstrationsplattform för Purifi-elementet. Det är inte en högtalare som de tänkt sälja som produkt.
https://purifi-audio.com/tech/Although extremely simple, with numerous possibilities for enhancement by the skilled speaker designer, the SPK5 design very successfully demonstrates the tremendous improvements in sound quality which is possible to achieve when using the long-stroke ultra-low-distortion PTT6.5W04 woofer from PURIFI Transducer Technology.
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Ursäkta att jag ältar ett gammalt citat, men jag kände mig tvungen att kolla om det finns något talar för jävsanklagelsen. Att Amir är öppen med sina affärsmässiga kopplingar är känt, men hur ligger det till med själva testresultaten? Har de tendens? Om syftet med ASR är att gynna Harman och, när andan faller på, slakta uppstickare i branschen, gör han ett bra jobb. I synnerhet vad gäller Purify har han kört ett otroligt utstuderat ”long game”...
Fast, det är fortfarande jäv.Wiki skrev:Jäv är en rätts- eller beslutssituation där en person kan tänkas vara partisk eller där det finns någon särskild omständighet som kan rubba förtroendet för personens opartiskhet. Den som invändningen riktas mot kallas jävig. En jävig person får inte delta i beslutet i fråga eller i förberedelserna för beslutet. För att jäv ska föreligga krävs det inte att personen är partisk utan bara att situationen är sådan att det typiskt sett finns skäl att misstänka partiskhet, vilket inte alltid är helt oproblematiskt.
De brukar inte rekommendera produkter vars pris har en extra nolla bakom sig oavsett märke.
Mvh
Peter
Tänk att jag var nästan säker på att du skulle fokusera på ordet jäv i din replik. Sakfrågan, då? Tror du fortfarande att Amir har en agenda att sänka Purify?
Baffel skrev:Men vilka är de tilltänkta kunderna för Purifi? Är det hemmapulare som skickar ihop sina egna högtalare så är det väl självklart att vad Amir skriver tas i beaktande för val av element. Är kunderna profesionella högtalartillverkare så har de nog allt listat ut det som framkommit i denna tråd och bortser från det vid köp. Utifrån det resonerar väl potentiella investerare. Kan jag tänka mig.
rajapruk skrev:Purifi SPK5 är en demonstrationsplattform för Purifi-elementet. Det är inte en högtalare som de tänkt sälja som produkt.
https://purifi-audio.com/tech/Although extremely simple, with numerous possibilities for enhancement by the skilled speaker designer, the SPK5 design very successfully demonstrates the tremendous improvements in sound quality which is possible to achieve when using the long-stroke ultra-low-distortion PTT6.5W04 woofer from PURIFI Transducer Technology.
Belker skrev:Så först går du fullständigt i taket för att ASR publicerat ett inte helt positivt test (men uppenbarligen inte pga Purifis teknik om man läser noga), för att det riskerar Purifis eventuella kapitaltillskott, sen är du den förste att meddela investeraren detta?
jonasp skrev:Ja, det förefaller vara ett ytterst märkligt agerande.
Morello skrev:Peter, får man rekommendera några djupa andetag?
petersteindl skrev:jonasp skrev:Ja, det förefaller vara ett ytterst märkligt agerande.
Vad menar du? Vilket agerande?
petersteindl skrev:...
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf
...
jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Ja, det förefaller vara ett ytterst märkligt agerande.
Vad menar du? Vilket agerande?
Jag tror istället du får förklara vad du menade i följande stycke (min understrykning):petersteindl skrev:...
Jag har precis under skrivandets gång hunnit prata med investerare i USA. Lyngdorf kände inte till testet innan jag skickade länk till investeraren. Lyngdorf visste inte att en sådan högtalare var skickat för test till ASR. Det blev en nyhet för Lyngdorf
...
Belker skrev:Peter, jag varken förvränger eller påstår. Jag har i mina två senaste inlägg kontrollfrågat om jag verkligen förstått rätt av vad du skrivit i den här saken. Jag tycker din kritik mot ASR är orimlig, i synnerhet sett till hela recensionsindustrin. Jag tycker ditt agerande mot Putifi/Lyngdorf och eventuell investerare verkar märklig utifrån vad du skrivit. Jag fick intrycket av att Purifis finansiering och fortsatta verksamhet hängde på en oerhört skör tråd, med tanke på din reaktion kring recensionen, vilket fick det att verka en aning märkligt att du direkt informerade investeraren om sakers tillstånd. Men fine, om ni är bästisar och bundis sen 40 år tillbaka, så visst. Det var inget som framgick, därav mina kontrollfrågor.
I-or skrev:Högtalaren var defekt när Amir tog emot den och även om han har försökt att reparera den, så fungerar den inte som avsett. Detta framgår också tydligt i mätningarna, framförallt i impedanskurvan och frekvensgångskurvorna för element och port runt portavstämningsfrekvensen. I övrigt är det svårt att veta vad som har skadats under transporten. Högtalaren kan mycket väl ha sina problem även i intakt skick, men det var direkt oseriöst att publicera detta.
juanth skrev:Det är oseriöst och riskerar att drabba även ASR:s anseende om inte annat. Amir säger sig ha lagat högtalarna innan han börjar testa. När han sedan kan (borde) konstatera att det ändå är något som inte stämmer så skulle det ha blåsts av givetvis. Istället publiceras det.
Detta är inte audio science research...snarare desperat kvällstidningsmanér
Belker skrev:Peter, alla fattar att det inte är Purifis nya element som är problemet i recensionen. Det inkluderar alla eventuella investerare, annars har de inte förstått vad de investerar i. Det finns ett enormt uppdämt intresse bland ASRs medlemmar att veta mer om elementet och Amir gjorde väl bedömningen att det trots allt var värt att publicera. Det kan man ha åsikter om, men jag tror inte någon normalbegåvad läsare missade alla brasklappar.
rajapruk skrev:klass-D förstärkarmögul
Belker skrev:Peter, alla fattar att det inte är Purifis nya element som är problemet i recensionen. Det inkluderar alla eventuella investerare, annars har de inte förstått vad de investerar i. Det finns ett enormt uppdämt intresse bland ASRs medlemmar att veta mer om elementet och Amir gjorde väl bedömningen att det trots allt var värt att publicera. Det kan man ha åsikter om, men jag tror inte någon normalbegåvad läsare missade alla brasklappar.
Och lugna dig lite med personlighetsanalyserna, är du snäll.
petersteindl skrev:Hur andra recensenter fungerar i en slags jämförelse är helt ovidkommande. Det är billiga ursäkter att peka på andra då man vill skylla ifrån sig. Jamen han ba va ju dålig, då kan ju Amir vara nästan lika dålig eller lika dålig. Vad är det för dumheter? Amir har begått ett plumpt övertramp. Men det visar ju på att om du varit recensent så hade du publicerat tester på trasiga produkter som gått sönder i transporten och jonasp hade gjort likadant. Ni representerar ju samma tänk och anda. Annars så skulle ni inte försvara det hela såsom ni gör.
Belker skrev:rajapruk skrev:klass-D förstärkarmögul
Känns som ett Morellouttryck
Belker skrev:rajapruk skrev:klass-D förstärkarmögul
Känns som ett Morellouttryck
petersteindl skrev:De har jag tagit för länge sedan. Det som nu är i tråden från Belker och jonasp är horribelt.
rajapruk skrev:Jag tror Amir inte idiotförklarar sina läsare på det sättet att de inte kan förstå vad det står i testet. Sen blir det kanske lite eld i baken på Purifi och/eller lådbyggaren att skicka in något fungerande till honom, vilket alla hans läsare mycket gärna vill se.
goat76 skrev:Detta test av prototyp av Purifi-elementet kommer i lång tid framåt och av många att förknippas med företaget, det kommer alltid att hänga med och folk kommer med tiden glömma bort att det ”bara” var en prototyp.
pLudio skrev:goat76 skrev:Detta test av prototyp av Purifi-elementet kommer i lång tid framåt och av många att förknippas med företaget, det kommer alltid att hänga med och folk kommer med tiden glömma bort att det ”bara” var en prototyp.
Elementet var inte en prototyp men det var sannolikt transportskadat.
MacBruce skrev:Utan att vilja lägga mig i Giganternas Kamp...Och inte utan att gå en smula utanför ämnet.
Det skulle inte vara första gången som en produkts rykte har blivit oreparabelt fördärvat av en "sidoaktör". T.ex Motorolas processor 6800, som fick ryktet att vara oanvändbart slö — pga en Basic-interpreter från Robert Uiterwyk. Det var iofs en fantastiskt bra Basic (för sin tid och bortsett från att den använde stackpekaren som ett extra index-register...), men den var långsam pga BCD-aritmetik. Mycket noggrann aritmetik, alltså... Och så var den ju en "genuin" interpreter.
Det hjälpte inte, att TSC sedermera kom med vad som förmodligen var den tidens snabbaste Basic-interpreter[*] — vilken producerade .bac-kod, dock. 6800 var i "populasens" ögon fortfarande "slö". Ännu i dag säger "folk", när man nämner 6800-processorn som en av den tidens favoriter: "jamen - den var ju så j*vla slö!"
[*]Jag jämförde (funktionellt) samma program på en 1-MHz 6800 i TSC Basic med en 4-MHz ABC80-Basic, och i de flesta fall "vann" TSC, trots att TSC (som standardvärde) hade en högre precision i aritmetiken. (Den kunde man precisera till önskad nivå i källkoden).
petersteindl skrev:MacBruce skrev:Utan att vilja lägga mig i Giganternas Kamp...Och inte utan att gå en smula utanför ämnet.
Det skulle inte vara första gången som en produkts rykte har blivit oreparabelt fördärvat av en "sidoaktör". T.ex Motorolas processor 6800, som fick ryktet att vara oanvändbart slö — pga en Basic-interpreter från Robert Uiterwyk. Det var iofs en fantastiskt bra Basic (för sin tid och bortsett från att den använde stackpekaren som ett extra index-register...), men den var långsam pga BCD-aritmetik. Mycket noggrann aritmetik, alltså... Och så var den ju en "genuin" interpreter.
Det hjälpte inte, att TSC sedermera kom med vad som förmodligen var den tidens snabbaste Basic-interpreter[*] — vilken producerade .bac-kod, dock. 6800 var i "populasens" ögon fortfarande "slö". Ännu i dag säger "folk", när man nämner 6800-processorn som en av den tidens favoriter: "jamen - den var ju så j*vla slö!"
[*]Jag jämförde (funktionellt) samma program på en 1-MHz 6800 i TSC Basic med en 4-MHz ABC80-Basic, och i de flesta fall "vann" TSC, trots att TSC (som standardvärde) hade en högre precision i aritmetiken. (Den kunde man precisera till önskad nivå i källkoden).
Det olyckligaste exemplet jag känner till var den gamla svenska uppstickaren i kassettapevärlden, Tracktape. Det var på 80-talet.
De blev nedskrivna i svensk press och det var deras första leverans som inte höll måttet. Därefter blev de bra.
Men företaget och varumärket repade sig aldrig och de gick i konkurs. Ägarna tog livet av sig. Butikerna köpte en massa bra Tracktape från konkurslager som de sålde ut.
Tjacka Tracktape! kom och köp - skynda fynda - ägarna hängde sig igår - halva priset.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:MacBruce skrev:Utan att vilja lägga mig i Giganternas Kamp...Och inte utan att gå en smula utanför ämnet.
Det olyckligaste exemplet jag känner till var den gamla svenska uppstickaren i kassettapevärlden, Tracktape. Det var på 80-talet.
De blev nedskrivna i svensk press och det var deras första leverans som inte höll måttet. Därefter blev de bra.
Men företaget och varumärket repade sig aldrig och de gick i konkurs. Ägarna tog livet av sig. Butikerna köpte en massa bra Tracktape från konkurslager som de sålde ut.
Tjacka Tracktape! kom och köp - skynda fynda - ägarna hängde sig igår - halva priset.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:MacBruce skrev:Utan att vilja lägga mig i Giganternas Kamp...Och inte utan att gå en smula utanför ämnet.
Mvh
Peter
Mja, produkten lanserades innan den var klar med kvalitetsproblem som följd. Därefter kom skatten på magnetband. Därtill hade Ingegerd en massa andra problem, så att koppla självmordet till vad pressen skrev om banden är inte rimligt.
Michael skrev:Var det inte Amir (eller skall man säga ASR) som trodde ett klass-D-stereoslutsteg var fel på, när han tittade underskalet. Detta bara baserat på vad han såg och trodde. Ingen mätning varken före eller efter han 'reparerade' den, att den verkligen var felaktig. Mycket dåligt, kan lura ägare att 'förstöra' sina egna steg. ...jo ni tror rätt, om ni tror att jag tror att den inte var felaktig.
PS. Tycker inte om att han redovisar kurvor som är långt ifrån verkligheten. Många blir nog lurade, för de mycket dumma begränsningarna i mätapperaturen framgår inte. Vissa kurvor borde inte visas överhuvudtaget. Liksom helt galna. Mätningar och val av mätinstrument måste ske utifrån vad som mäts och vad som vill visas. Valet var kanske vettigt förr när han började och bara mätte en viss grupp av apparater, som mätutrustningen klarade av. Nu mäter han även annat, som har helt andra egenskaper och det blir liksom lurendrejeri resultat. Jag uppfattar detta som mycket märkligt och man kan ju undra vilka kunskaper han har. ...eller kanske brist på vänner som kan påtala tokigheterna.
Edit: Bidrog inte jag nu till OffTopic, tråden skall väl handla om Purifi - jag ber om ursäkt.
//Michael
rajapruk skrev:Jag undrar varför demonstrationsplattformen använder basreflex och inte slavbasar? Känns ju som att slavbasar ingår i konceptet med dessa element lite, eller?
rajapruk skrev:Om jag skulle vilja göra en minimalt liten sluten låda som spelar rak frekvensgång från 150Hz upp till 650Hz, driven och delad aktivt med dsp, lämpar sig 6,5" purifi-elementet för detta? Hur många decibel får jag ut som mest innan disten kommer lavinartat tro? Någon som har knappat in elementet i Basta!?
rajapruk skrev:Om målet är maximalt låg distorsion vid säg 100dB/1m frifält så ligger Purifi bra till?
jonasp skrev:rajapruk skrev:Om målet är maximalt låg distorsion vid säg 100dB/1m frifält så ligger Purifi bra till?
Ja, den behöver då ca 11V (huvudräknat så ta det med en nypa salt) och då är distorsionen fortfarande mycket låg!
rajapruk skrev:jonasp skrev:rajapruk skrev:Om målet är maximalt låg distorsion vid säg 100dB/1m frifält så ligger Purifi bra till?
Ja, den behöver då ca 11V (huvudräknat så ta det med en nypa salt) och då är distorsionen fortfarande mycket låg!
Vad blir det i Watt?
Tangband skrev:Lite väl svepande formuleringar där... Menar du mätningar på klass D steg ?
Då Amirm mätte på Allos tpa 3118 gjorde han det även utan AES filter och resultatet var väldigt bra utan HF-skräp .
Andra klass D steg har mätt illa med mycket störningar men det har han även redovisat.
I-or skrev:Maarten skrev:I-or skrev:PTT6.5W04-01A är ett väl dyrt men extremt högpresterande element som definitivt bör framhållas för ambitiösa självbyggare.
Jag glömde att svara på spridningsfrågan. Det är i praktiken knappast möjligt att kontrollera både frekvensgång, spridning och distorsion för elementet i den övre delen av arbetsområdet. Man får då välja och jag skulle då optimera för kolvbeteende så högt upp i frekvens som möjligt för att hålla frekvensgång och distorsion under så bra kontroll som möjligt. Spridningen får man hantera genom ett bra val av delningsfrekvens(er).
avr7000 skrev:Basarna har kommit![]()
Kraniet skrev:avr7000 skrev:Basarna har kommit![]()
SpännandeSå då får vi se lite bilder snart då?
avr7000 skrev:Basarna har kommit![]()
Kraniet skrev:avr7000 skrev:Basarna har kommit![]()
SpännandeSå då får vi se lite bilder snart då?
avr7000 skrev:Purifi har släppt nya element
När det gäller typ 6,5 tum som jag köpt är det en ny variant med med "normal" slaglängd och högre känslighet...
https://purifi-audio.com/transducers/
Stefan
DVD-ai skrev:@AVR7000: Nu vill jag ju ha fler intryck om hur OA51 gör sig med detta element!
Det är ju mycket spännande!
Baffel skrev:En snabb fråga , det där trista smutsiga frågan. Vad kostar de?
Baffel skrev:En snabb fråga , det där trista smutsiga frågan. Vad kostar de?
juanth skrev:DVD-ai skrev:@AVR7000: Nu vill jag ju ha fler intryck om hur OA51 gör sig med detta element!
Det är ju mycket spännande!
+1
avr7000 skrev:Magnus kunde inte hålla sig
Han monterade den och testade...
Första intrycket var mycket positivt!
Stefan
zten skrev:avr7000 skrev:Magnus kunde inte hålla sig
Han monterade den och testade...
Första intrycket var mycket positivt!
Stefan
Det här är ju väldigt intressant, optimera mera...javisst!
Testade han elementet plug and play med .N setupen eller har det gjorts några andra modifieringar, behövs ett nytt delningsfilter, andra moddar vad gäller dämping . Förstod att du Stefan ska köra annan diskant, men hur funkar .N diskanten?
Larz
pLudio skrev:Historien om den trasiga högtalaren som Amir testade fortsätter; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20005/
pLudio skrev:Historien om den trasiga högtalaren som Amir testade fortsätter; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20005/
Plymotonic skrev:pLudio skrev:Historien om den trasiga högtalaren som Amir testade fortsätter; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20005/
Det var ett räligt fuskbygge! Talspolen gned mot filterspolenoch lådan tät som en dammsugarpåse
![]()
/ply
petersteindl skrev:pLudio skrev:Historien om den trasiga högtalaren som Amir testade fortsätter; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20005/
Så där ja, nu går det att se att det är en basreflexavstämning avstämd till 30 Hz som verkar kunna funka. Man kan dock i impedanskurvan se att det finns en del förluster i porten. Resistansen i spolar utgör del av förlusten men jag tippar att 2 st 90 graderböjar i basreflexröret ger en del förluster. Resistansen med filter är lite drygt 4 ohm och impedansen vid avstämningsfrekvensen är kring 6,5 ohm. Den skillnaden tycker jag är för stor.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:pLudio skrev:Historien om den trasiga högtalaren som Amir testade fortsätter; https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20005/
Så där ja, nu går det att se att det är en basreflexavstämning avstämd till 30 Hz som verkar kunna funka. Man kan dock i impedanskurvan se att det finns en del förluster i porten. Resistansen i spolar utgör del av förlusten men jag tippar att 2 st 90 graderböjar i basreflexröret ger en del förluster. Resistansen med filter är lite drygt 4 ohm och impedansen vid avstämningsfrekvensen är kring 6,5 ohm. Den skillnaden tycker jag är för stor.
Mvh
Peter
Lyssningstesten med den nya ” hela” konstruktionen har gjorts idag av Amirm.
Jag tycker det ser ut som om basreflex tuningen är ca 10 Hz för låg, borde vara kring 40 Hz istället.
Amirm klagar på att det inte finns nån riktig bas .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ker.20125/
Baffel skrev:Hur är det ens möjligt att det blev en sådan soppa av detta? Synd om Purifi.
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Jag tycker det ser ut som om basreflex tuningen är ca 10 Hz för låg, borde vara kring 40 Hz istället.
Den senaste impedansmätningen visar helt annorlunda resultat än tidigare och helt andra Q-värden på avstämningen.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
Den senaste impedansmätningen visar helt annorlunda resultat än tidigare och helt andra Q-värden på avstämningen.
Mvh
Peter
Jag skulle tippa på att ett bättre ljudtesultat skulle kunna uppnås med betydligt mindre låda med högre avstämning samt en bättre diskant. Det är bara vad jag tror, men jag är bara en glad amatör.
Solveit skrev:Passade på när frugan var ute med hunden.
Går att trycka på äckligt högt med Purifi.
Mätt ifrån 1 meter.
Maarten skrev:Solveit skrev:Passade på när frugan var ute med hunden.
Går att trycka på äckligt högt med Purifi.
Mätt ifrån 1 meter.
Vad är det för burkar? Hembygge? Vilka element?
Belker skrev:Fortfarande ett bra element i medioker implementation. Fortfarande konstigt att Purifi väljer att demonstrera sin fina teknik i denna tappning.
Tangband skrev:Kanske dåligt omdöme av företaget att låta en uppenbar amatör bygga en högtalare och skicka in....hmm...
Zei skrev:Solveit.
Du får nästan slänga upp lite bilder på dina skapelser. Skulle vara kul att se
/JZ
I-or skrev:Morello skrev:Jag tycker väl för övrigt att specificerat maximalt ljudtryck bör uppges med THD-villkor. Jag vet inte vad en rimlig siffra är - vad säger elementöverdängaren Isidor om saken?
Nu är THD är ett ganska grovt mått, men man bör nog sätta en THD-gräns om 1 % ned till ca 100 Hz vid 120 dB / 1 m halvrymd för att man ska kunna anse att det är riktigt bra. För lägre frekvenser kan man acceptera en stigning, dels eftersom hörselns distorsionskänslighet minskar och dels eftersom rumsbidragen till det totala ljudtrycket är omfattande.
Naturligtvis finns det inga hifi-högtalare på marknaden som kommer i närheten av detta och det är just därför som vi har den här diskussionen. Innan någon nämner horn vill jag poängtera att de är diskvalificerade genom den alldeles för höga distorsionen vid låga till medelhöga ljudtrycksnivåer.
The midrange distortion is remarkably low at approximately 0.30% THD at 104dB at 1 meter. The lowest I have tested so far
avr7000 skrev:Sitter nu och spelar och justerar det sista på filtret på Magnus OA51 med Purifi-basen.... den låter verkligen bra.
Han kör just nu med https://sbacoustics.com/product/sb26cdc-c000-4/ keramikdiskant men vi har även testat aluminiumvarianten vi kör i OA51.N.
Jag skall köra Blisema diskanten i mina OA51
Stefan
juanth skrev:avr7000 skrev:Sitter nu och spelar och justerar det sista på filtret på Magnus OA51 med Purifi-basen.... den låter verkligen bra.
Han kör just nu med https://sbacoustics.com/product/sb26cdc-c000-4/ keramikdiskant men vi har även testat aluminiumvarianten vi kör i OA51.N.
Stefan
Härligt!
Du har testat Bliesma och bestämt dig för dem alltså?
avr7000 skrev:juanth skrev:avr7000 skrev:Sitter nu och spelar och justerar det sista på filtret på Magnus OA51 med Purifi-basen.... den låter verkligen bra.
Stefan
Härligt!
Du har testat Bliesma och bestämt dig för dem alltså?
Har inte testat Blisema än men jag har fullt förtroende för att den går att få att låta bra/rätt och jag vill åt den högre känsligheten hos den för att ytterligare få lägre dist i diskanten
Nattlorden skrev:Den där keramikvarianten sb17cac tyckte i alla fall jag såg trevlig ut i kurvorna.... några nackdelar som eliminerar den som alternativ?
avr7000 skrev:Sitter nu och spelar och justerar det sista på filtret på Magnus OA51 med Purifi-basen.... den låter verkligen bra.
Stefan
In general, the pattern and level of distortion of the 8-ohm version at the same sound pressure level corresponds to that of the 4-ohm version. Small differences in the behavior of various harmonics over the entire frequency range may be due to the individual characteristics of specific samples, but the general trend certainly remains. Distortion is very low, probably the lowest I have seen in a 6 "midwoofer.
...
The harmonic distortion measurements corresponds to the datasheet too. Excellent!
The record low level of harmonic and intermodulation distortion makes the PTT6.5W08-01B the absolute leader in linearity among all 6" midwoofers on the market today. I think it can be taken as a reference point.
paa skrev:När jag tittar på alla dessa kurvor och ser att resonansfrekvensen för elementen är mer eller mindre beroende av utstyrningen, dvs slaglängden, så funderar jag på om inte detta kan spela slavbasar i händerna? De borde ju också ha progressiv fjädring så att avstämningen på så sätt följer bättre efter baselementet vid högre nivåer, än vad en helmholtz-resonans kan göra?
Har ni sett några sådana undersökningar? Förskjutningen av resonansfrekvensen är ju ganska avsevärd, i vissa fall 2/1.
I-or skrev:paa skrev:När jag tittar på alla dessa kurvor och ser att resonansfrekvensen för elementen är mer eller mindre beroende av utstyrningen, dvs slaglängden, så funderar jag på om inte detta kan spela slavbasar i händerna? De borde ju också ha progressiv fjädring så att avstämningen på så sätt följer bättre efter baselementet vid högre nivåer, än vad en helmholtz-resonans kan göra?
Har ni sett några sådana undersökningar? Förskjutningen av resonansfrekvensen är ju ganska avsevärd, i vissa fall 2/1.
En styrka för basreflexlösningar är att de är ganska stabila och att frekvensgången typiskt varierar betydligt mindre med elementets resonansfrekvens än för en sluten låda. Om både elementets och slavbasens resonansfrekvens varierar blir det förstås extra illa.
paa skrev:Hur mycket kan basreflex kompensera för skillnader i de olika elementens distorsion i lägsta registret?
Maarten skrev:Men oj, en andraton ~60-65 db och en tredjeton betydligt lägre, förhoppningsvis då vid 2,83v, eller ännu hellre, 1w i 8 ohm? Det motsvarar ju 0,06~0,1 %.
Dessutom över ett stort register 100~3000 Hz.
Heller inte fy skam i djupbasen.
Äntligen en lågdistorderande 8~tummare. Två ihop med viewtopic.php?f=10&t=71151&start=90#p2214194 och en vass (!) diskant så blir potentialen svårslagen. Nästan möjlighet att spräcka ljudvallen.
Johan_Lindroos skrev:ljudtrycksnivån bara är 80 dB.
thulle skrev:Johan_Lindroos skrev:ljudtrycksnivån bara är 80 dB.
90 dB? jämfört med småsyskonen som oftast är 84-89 dB.
Johan_Lindroos skrev:90 dB?
thulle skrev:Johan_Lindroos skrev:90 dB?
Ja? Grafen med angivna 2,83Vrms och diskuterade andra-/tredjetonsdist ligger väl ändå på 90 dB-linjen, snarare än 80 dB som den passerar vid ca 35 Hz?
I-or skrev:Ca 90 dB i mätningen av HD och 80/80 dB för IMD-mätningen.
Johan_Lindroos skrev:Vi tittade på olika grafer helt enkelt. Jag skrev om den nedre intermodulationstonsdistorsionsgrafen, men du tittade nog på den övre med frekvensgången (där varierar ju ljudtrycknivån med alla möjliga värden, dock ofta vid 90 dB). Det var därför jag undrade hur du kunde få (det jag skrev) 80 dB att bli 90 dB.
diyAudio, https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.371749/
Ken Newton
Member
2021-05-02 4:03 pm
Regarding the potential sound character neutrality of rigid (meaning, high-Q) cone materials, Ted Jordan once proposed a simple kitchen experiment. He said to sit two drinking cups on a counter, one made of plastic (a low-Q material) and the other of glass (a high-Q material). Then strike each cup with a knife edge. The plastic cup material is naturally highly damped and produces a short 'thunk' sort of sound, while the glass cup rings a long time.
Now, repeat the experiment, except this time, with a fingertip resting on the rim of each cup. The plastic cup essentially sounds the same as before, while the glass cup now produces a very brief and colorless 'tick' sort of sound. Being high-Q, the glass is much more easily edge terminated with something close to it's characteristic mechanical impedance (your fingertip), while the plastic cup is permanently terminated by it's own lossy material, which is inherently distributed throughout the cup. Even when held in your entire hand, the plastic cup's sound character when struck persists. Ted's point being that high-Q cone materials can be made much more colorless than can distributed low-Q cone materials.
Maarten skrev:Alltså, håller 8" elementet samma klass som ovan preliminära mätningar så gör Purifi bara bättre och bättre element. Se även deras nya aluminium 6,5" som kraniet länkade till ovan. Här pratar vi 0,03~0,06% @2,83v över ett rätt stort område, ca 200-4000 hz. Tyvärr lite sämre känslighet, slaglängden kostar på.
https://purifi-audio.com/ptt6-5x08-naa-08/
Sen:
Ligger det något i detta? Associerar till vad I-or skrivit i början av denna tråd angående svårigheten att dämpa ut böjvågor. Kanske lite billiga analogier i citatet nedan? Bör väl vara relaterat till energilagring? Men kanske också koppling?diyAudio, https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.371749/
Ken Newton
Member
2021-05-02 4:03 pm
Regarding the potential sound character neutrality of rigid (meaning, high-Q) cone materials, Ted Jordan once proposed a simple kitchen experiment. He said to sit two drinking cups on a counter, one made of plastic (a low-Q material) and the other of glass (a high-Q material). Then strike each cup with a knife edge. The plastic cup material is naturally highly damped and produces a short 'thunk' sort of sound, while the glass cup rings a long time.
Now, repeat the experiment, except this time, with a fingertip resting on the rim of each cup. The plastic cup essentially sounds the same as before, while the glass cup now produces a very brief and colorless 'tick' sort of sound. Being high-Q, the glass is much more easily edge terminated with something close to it's characteristic mechanical impedance (your fingertip), while the plastic cup is permanently terminated by it's own lossy material, which is inherently distributed throughout the cup. Even when held in your entire hand, the plastic cup's sound character when struck persists. Ted's point being that high-Q cone materials can be made much more colorless than can distributed low-Q cone materials.
I-or skrev:Som en parallell kan man också ta upp det meningslösa i att i en godtycklig punkt knacka på högtalarlådan för att avgöra om den ger upphov till s.k. lådljud. Detta är meningslöst eftersom exciteringen av moderna i strukturen blir helt annorlunda när högtalarelementet står för kraftgenereringen och trycket fördelar sig på ett visst sätt inne i lådan.
The Purifi is a special driver it can belt out clean deep bass but at the same time it is nimble enough to reproduce the gran cassa or the string bass
Kraniet skrev:Intressant att den marknadsförs som ett riktigt pris/prestanda monster med priset 48 000 kr..
(Men Lyngdorf säger ju trots allt i videon "for its size".)
Den här smågalna dansken har gjort recension.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster