Neurochrome Modulus-86

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

solhaga

Neurochrome Modulus-86

Inläggav solhaga » 2023-04-29 00:23

Gainclowner har jag några liggandes sedan 2009.
Det är Brian Bells design från det avsomnade Chipamp.com.
De har ursprungligtvis använts av mig som drivare för de OB-basar jag hade då men sedan legat oanvända.

Efter mina äventyr med SLAPS och X-SLAPS, ville jag nu ha något som inte behöver två 10A-säkringar eller fläktar för värmeutvecklingen skull och som inte skjuter op-ampar i försteget.

Så varför inte plocka fram de gamla clownerna och kontrollera hur de mäter (på den tiden mätte jag inte):

Vid 1W:
Bild

Vid 42,5W (+/- 30 VDC matning), strax innan klippning:
Bild

Stepped level vid 1 kHz från 0,5W till 42,5W:
Bild

Jag tänkte först att de får duga, tog en omväg till att nästan köpa fem stycken HA AmpTwenty, för att sedan snubbla över dessa clowner: Tom Christiansens Modulus-86.
Ganska dyra mönsterkort, men eftersom jag redan har LM3886:or, transformatorer och kylflänsar samt kan skära och svetsa ihop lådor själv, så blir det inte så dyra nya utlägg för övriga komponenter.
Övriga komponenter är beställda från Mouser och Electrokit och kommer nog i veckan som kommer men jag snålade med portot för mönsterkorten från Kanada, så det lär dröja ytterligare någon vecka till innan byggstart.
Senast redigerad av solhaga 2023-06-10 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Gainclown?

Inläggav Belker » 2023-04-29 08:01

Tom är bra att ha att göra med och han har mycket spännande i sin lilla butik.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-29 08:18

Ja, vi har redan haft en givande maildiskussion.

En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Det blir ju ett extra försteg med kanske osäker förstärkning för den negativa buffern.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 10:59

Transformatorerna skördar jag från mina Trimodal. De är på 2x24 Vac och 225 VA.
En transformator kommer att driva två Modulus-86-steg. Rekommendationen för en vid 8 ohml last och +/- 36 Vdc matningspänning är 46 VA.
Strax innan klippning vid 52 W (20,25 Vrms över 7,5 ohm) ut från Bell-steget ovan ligger matningen på +/- 32 Vdc.
Detta lär gå ned ytterliggare med två moduler, så jag kan kanske få ut 50 W från varje modul.

Kylflänsarna (0.75 K/W (L x B x H) 200 x 150 x 25 mm) skördar jag från mina X-SLAPS.
Här är rekommendationen 1,76 K/W, så det får bli en kylfläns per steg.

Nätdelarna är Carlos Felipes "Snubberized desgn" och skördas från mina gamla Bell-steg.
De är avsedda för två moduler.

Så det blir fem stycken dual mono-lådor med en transformator, en nätdel, två Modulus-86 samt två kylflänsar var.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 12:17

Nu hängde jag inte med. Då skrev en trafo och trafon har två lindningar. Till detta två moduler. ...men du skrev dual-mono, det blir det ju inte då. Det blir ju stereo steg. För 'dual mono' så skall de ha helt egna nätdelar. ...men du kanske kommer att ha endast en ingångs kontakt - och då blir det ju mono! Kanske därför du kallar de dual-mono.

solhaga skrev:En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Det blir ju ett extra försteg med kanske osäker förstärkning för den negativa buffern.
Nja, nu är vi inne på terminologi igen och det är ju i och för sig inte min starka sida, men...
Driva diffat: Skulle nog kalla det driva balancerat och mitt svar är nog nej (då du nu inte verkar ha balancerad utgång idag).
Däremot: Bör du använda diff-ingången, helt klart. Då med diffkabel. Minus ingången kopplas till signaljord så nära utgången som möjligt (brukar rätt ofta vara en RCA kontakt). På detta sätt kommer slutsteget se signalen som försteget ger, utan eventuella jordströmmar och störningar i jordledaren i kabeln.

Addera till en negativ buffer ger inget plus. Lite finlir kan i så fall vara att addera till ett motstånd (och eventuellt liten konding) på minussidan, så den liknar plussidan.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 13:15

Michael skrev:Nu hängde jag inte med. Då skrev en trafo och trafon har två lindningar. Till detta två moduler. ...men du skrev dual-mono, det blir det ju inte då. Det blir ju stereo steg. För 'dual mono' så skall de ha helt egna nätdelar. ...men du kanske kommer att ha endast en ingångs kontakt - och då blir det ju mono! Kanske därför du kallar de dual-mono.

Ok, det var mer med avseende på hur jag kommer att använda dom eftersom de driver varsitt element oaktat sida.

Så här ser nätdelen ut:
Bild

Michael skrev:
solhaga skrev:En sak som jag dock är osäker på är om man skall driva stegen differentiellt som han rekommenderar.
Nja, nu är vi inne på terminologi igen och det är ju i och för sig inte min starka sida, men...
Driva diffat: Skulle nog kalla det driva balancerat och mitt svar är nog nej (då du nu inte verkar ha balancerad utgång idag).
Däremot: Bör du använda diff-ingången, helt klart. Då med diffkabel. Minus ingången kopplas till signaljord så nära utgången som möjligt (brukar rätt ofta vara en RCA kontakt). På detta sätt kommer slutsteget se signalen som försteget ger, utan eventuella jordströmmar och störningar i jordledaren i kabeln.

Så där ser topologin ut (från Neurochromes öppna dokumentation/Circuit topology):
Bild

Michael skrev:Addera till en negativ buffer ger inget plus. Lite finlir kan i så fall vara att addera till ett motstånd (och eventuellt liten konding) på minussidan, så den liknar plussidan.

//Michael

Jag har naturligtvis då också en positiv buffer, men den är enklare att få till; den kräver ju inga precisionsmotstånd.
Den inverterande buffern ligger då inte i serie med den positiva buffern.
Får se om det ger några mätbara resultat.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 15:29

Hmm, inte som jag minns... aha, den är förändrad! Ny version.

Positiv buffer?? Nu måste jag nog fråga, vad kommer de att drivas ifrån? Något som finns eller något som skall byggas.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 15:43

Buffrarna, dvs single end till differentiellt, drivs av en DAC.
DAC:en har LM4562:or och Modulus-86 har LM4562:or som ingångssteg,
så försteget kommer också att bestå av en LM4562 per kanal.

Jag bygger om ett befintligt försteg.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 16:05

Varför bygger du om försteget?
Är försteget bara volymkontroll?

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 16:30

Det differentiella försteget jag har idag har 12 gångers förstärkning för att kunna driva X-SLAPS som själv förstärker 2 gånger.
Försteget har två extra utgångar utöver de åtta som DAC:en har.
De extra utgångarna är bara en dubblering av subbasutgångarna eftersom jag har dubbla subbasar på varje sida.

Jag har inga fysiska volymkontroller, allt sköts i Roons DSP.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 18:03

Men nu är det väl så att X-SLAPS försvinner. Blir det bara Modulus stegen?
I så fall behövs väl inte försteget, utan koppla de direkt på DACen.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 18:25

Ja.
Men jag skall testa differentiellt och se om det gör någon mätbar skillnad.
Jag skall även kolla med Tom i morgon.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-30 20:43

Det enda som jag tror kan hända är att du gör något misstag (hoppas du ursäktar) om du mäter en förbättring när du inför extra steg som inte behövs. Eventuellt om din DAC-utgång är så svag så den inte klarar av slutstegen (har uppfattat det som om du på vissa kanaler belastar med mer än ett slutsteg). Vet i och för sig inte ingångsimpedansen på Modulus och hittade det inte på Specifications sidan (lite märkligt, de specar mycket och bra). Men visst, märkliga fenomen kan uppstå och är DAC lite märklig och känslig, så kan väl vad som helst hända. Fast då borde nog dac'en ses över.

Att Tom skulle gjort bort sig totalt och gjort något som skulle vara en mycket märklig konstruktion, som skulle känna av att det är SE signal och då förstöra signalen - tror jag är helt uteslutet.

PS. Du bör nivå anpassa nivåerna. Eventuellt kan det ju ske genom att ändra nåt motstånd på Modulus kortet.

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-04-30 22:38

Mitt petimeteröga retar sig på "gainclown".

Det är en gainclone :) Vilket är en kopia av kluderbygget Gaincard som var en otrolig rip off.

För övrigt står det en del om compoumdförstärkare i Bob Cordells bok, framför allt i första utgåvan. Tror att Moduls är inspirerad av denna bla..

Och en massa intressant i övrigt.

Precis som denna tråden. Kul med stärkartråd.
Hojta om du vill bygga med LM4780, dubbel LM3886 insamma kapsel.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-04-30 23:50

rikkitikkitavi skrev:Mitt petimeteröga retar sig på "gainclown".

Det är en gainclone :) Vilket är en kopia av kluderbygget Gaincard som var en otrolig rip off.

Va, heter det inte Gainclown?

rikkitikkitavi skrev:För övrigt står det en del om compoumdförstärkare i Bob Cordells bok, framför allt i första utgåvan. Tror att Moduls är inspirerad av denna bla..
Och en massa intressant i övrigt.

Tom går igenom Super GainClone här.

Jag har köpt Douglas Selfs böcker i ämnet, härav mina Trimodalsteg. Komplicerade steg som tyvärr nog har åldrats en del.

rikkitikkitavi skrev:Precis som denna tråden. Kul med stärkartråd.

Tack, även om det mest är för att få det dokumenterat för min egen del.

rikkitikkitavi skrev:Hojta om du vill bygga med LM4780, dubbel LM3886 insamma kapsel.

Inga LM3886 till salu? (Retorisk fråga)
Såg din LM4780-annons på hififorum, så jag pratade med Tom om dom. Han hade några Parallel-86 mönsterkort över som jag skulle kunna få köpa.
Annars trodde han att fyra stycken LM4780 skulle kunna inbringa $80 - $100 på diyaudio.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-01 08:39

Jag kan tycka att Self är intressant, men ser inte riktig poängen med Trimodalförstärkaren.

Bob Cordells BC-1 är intressant.

Tyvärr, inga LM3886. Blev aldrig ngt bygg med dem, men jag har några LM49830 och LM49810.

Håller på att bygga LucyBs lilla 50W nu mdd laterals och Jfetingång. Den verkar imponerande. Simulerar ialla fall otroligt fint. . Men det går trögt :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 12:07

rikkitikkitavi skrev:Jag kan tycka att Self är intressant, men ser inte riktig poängen med Trimodalförstärkaren.

Bob Cordells BC-1 är intressant.

Tyvärr, inga LM3886. Blev aldrig ngt bygg med dem, men jag har några LM49830 och LM49810.

Håller på att bygga LucyBs lilla 50W nu mdd laterals och Jfetingång. Den verkar imponerande. Simulerar ialla fall otroligt fint. . Men det går trögt :)

Nej, jag tror att Douglas Self villade bort sig i jakten på distorsionsorsaker.

Men BC-1 ser också ganska komplex ut.

Jag hittar inget om LucyBs lilla 50W, har du en länk?
Senast redigerad av solhaga 2023-05-01 12:30, redigerad totalt 1 gång.

nijo

Inläggav nijo » 2023-05-01 12:09

Jag har några LM4780 liggande, vad finns det för kul att hitta på med dem? Neurochrome känns lite dyrt med nästan 1000 kr per kretskort om de hade gått att beställa (även om de verkar bra).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-01 12:54

Hm, skrev fel. SuzyJ är det.

Länk :
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.364130/

Finns en 100W också.

Nackdelen är de dyra Lateral mosfettarna men Lukas har billiga om man inte vill köpa från Profusionplc.
SusyJ verkar vara lite orginell, hon bygger ett labbaggregat med laterals för hon hade så många liggande...

Visst är det många komponter jämfört med en LM3886 förstärkare, diskreta också men för en som byggt Selfs trimodal ;)?

Jag tycker BC-1 verkar bra, finns ett Youtubeklipp där Cordell går genom den. Tyvärr var enda biblioteksexemplaret (Göteborgs. Stadsbibliotek) av hans bok av andra utgåvan förkommen

Håller på att LTSpica upp den nu också.Bra designer är förlåtande mot variationer på transistorparametrarna.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 13:58

rikkitikkitavi skrev:Hm, skrev fel. SuzyJ är det.

Länk :
https://www.diyaudio.com/community/thre ... mp.364130/

Finns en 100W också.

Tack!

rikkitikkitavi skrev:Nackdelen är de dyra Lateral mosfettarna men Lukas har billiga om man inte vill köpa från Profusionplc.
SusyJ verkar vara lite orginell, hon bygger ett labbaggregat med laterals för hon hade så många liggande...

Jag har också några ECX10N20 liggande; de var instabila i den applikationen som jag testade dom i.

rikkitikkitavi skrev:Visst är det många komponter jämfört med en LM3886 förstärkare, diskreta också men för en som byggt Selfs trimodal ;)?

Jag får inte riktigt ihop schemats och mönsterkortets komponenter; det verkar finnas fler komponenter i schemat än vad som finns på mönsterkortet?

rikkitikkitavi skrev:Jag tycker BC-1 verkar bra, finns ett Youtubeklipp där Cordell går genom den. Tyvärr var enda biblioteksexemplaret (Göteborgs. Stadsbibliotek) av hans bok av andra utgåvan förkommen

Håller på att LTSpica upp den nu också.Bra designer är förlåtande mot variationer på transistorparametrarna.

Boken finns på Amazon för under en tusenlappen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 14:33

nijo skrev:Jag har några LM4780 liggande, vad finns det för kul att hitta på med dem? Neurochrome känns lite dyrt med nästan 1000 kr per kretskort om de hade gått att beställa (även om de verkar bra).

Det finns mönsterkort att köpa på eBay.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 18:06

Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Så jag kommer att förse de nya slutstegen med XLR-kontakter.
Vill jag ändå mata med en single end-signal, så får jag lösa det med kabeln.

Det skall väl vara en honkontakt i chassiet?

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 18:35

Som XLR-kontakt tänkte jag mig denna från Electrokit.

Jag har länge inte använt några högtalarterminaler och jag tänkte att det kunde vara dags nu.
Är dessa från Kjell & Co bra?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-01 19:11

solhaga skrev:Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Ja, om du inte är japan. https://coutant.org/xlrhist/history.pdf
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-01 19:27

pLudio skrev:
solhaga skrev:Tom svarade med att generellt så låter balanserat bättre, kanske beroende på att jorden försvinner från Modulus-86s signalväg.

Ja, om du inte är japan. https://coutant.org/xlrhist/history.pdf

Kanon!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-01 23:54

Det där låter lite skumt. Jorden försvinner med både balancerad och se signal, ty den har diff-ingång (beror i och för sig lite på källan, men här handlade det ju om slutsteget). Misstänker lite att det där svaret var inte svar på din tidigare frågeställning, eller så var din frågeställning något annat än vad jag trodde. ...men nu kvittar det. För du kommer montera xlr med diff-ingång - bra!

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-02 00:04

Michael skrev:
Det där låter lite skumt. Jorden försvinner med både balancerad och se signal, ty den har diff-ingång (beror i och för sig lite på källan, men här handlade det ju om slutsteget). Misstänker lite att det där svaret var inte svar på din tidigare frågeställning, eller så var din frågeställning något annat än vad jag trodde. ...men nu kvittar det. För du kommer montera xlr med diff-ingång - bra!

//Michael

Frågan löd:
My DAC (ExaSound E38) has single ended outputs and the cables between the DAC and the Modulus-86 will be less that a meter.
Surely, there no point in having a single end to differential stage in between?

Ja, det blir XLR. Antingen så kan jag använda en konverteringskabel om jag inte gör ett försteg eller så kanske jag uppdaterar DAC:en till en med balanserade utgångar..

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-02 11:43

Hmm, får inte riktigt ihop frågan och svaret. men det kvittar.

E38 Mark II ger 2.1V och Modulus-86 behöver 1.8V för 40W i 8 ohm, så det är väl en bra match. Du kan ju kolla om den klipper med en sinus på 0 dBFS. Då vet du att du kan dra på max utan att vara orolig för att det klipper.

Vill du sova extra bra så sätter du ett 200 ohms motstånd i RCA kontaken, på minus ledare (som där går till jord). 200 ohm kommer från specen på E38 Mark II.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-02 23:36

Michael skrev:Hmm, får inte riktigt ihop frågan och svaret. men det kvittar.

E38 Mark II ger 2.1V och Modulus-86 behöver 1.8V för 40W i 8 ohm, så det är väl en bra match. Du kan ju kolla om den klipper med en sinus på 0 dBFS. Då vet du att du kan dra på max utan att vara orolig för att det klipper.

Vill du sova extra bra så sätter du ett 200 ohms motstånd i RCA kontaken, på minus ledare (som där går till jord). 200 ohm kommer från specen på E38 Mark II.

//Michael

Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Vad skulle det ha för inverkan?

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-05-03 00:54

Är dessa kort så mycket bättre än BrianBell/Chipsmp. com?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-03 01:07

Enligt Neurochrome/Specifications så skall de vara det.

Mina mätningar ovan är gjorda på just Bells kort från Chipamp.
Om ett par veckor så vet vi svaret (så långt/lågt nu min EMU0204 kan detektera.)

Det kan ju vara svårt att få tag på LM3886:or.
Ett alternativ är att då köpa Neurochromes Modulus-8 Stereo Kit.
Om du inte använder SMPS, så behöver du ett kraftkort, om du nu inte har Carlos kort från Chipamp.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-05-03 08:39

Jag har ett färdigbyggt kort med dubbla 3886 från Douk Audio. Med kontaktperson Liu Chenxi som i Room 1329, WangCheng Building, Longhua street, Longhua new distric, Shenzhen, Guandong, China :D
Aldrig gjort nåt med det så vet inte om det funkar. Ser dock prydligt och fint ut och den medföljande specifikationen är på tyska vilken ju borgar för kvalitet.
Bilagor
LM3886 stereo china.jpg
LM3886 stereo china.jpg (207.24 KiB) Visad 2694 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-03 19:03

solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).
Det är väl stör undertryckningen som blir bättre. Kan väl kanske säga att jag själv aldrig kopplat så (ännu), men det uppmuntras av flera här på forumet. Den som lyssnar på signalen kommer att se 200 ohm på både plus-signalen och minus-signalen. De båda skall likna varandra och gå väldigt tight ihop, tvinnat i skärmad kabel.

Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

För att undvika loop via alla skyddsjordar och dac. Så skulle jag nog göra som brukligt att låta signaljord i slutsteget inte sitta hårt till chassiejord. Utan ett 100 ohms motstånd vid XLR kontakten (mellan chassie och xlr-jord). Parallellt brukar man sätta en liten konding.

PS. Nu ser jag nåt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på var GND ingången går på pcb't. Det är inga synliga ledare till jordplanet (så som nätdel-gnd och output-gnd har).

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-03 19:50

Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).

https://www.hypex.nl/media/c8/3d/26/164 ... oblems.pdf

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-03 20:06

Michael skrev:
solhaga skrev:Menar du i serie med jordanslutningen från DAC:en till slutsteget?
Nej. Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord. Detta inne i RCA kontakten (signalkällan).
Det är väl stör undertryckningen som blir bättre. Kan väl kanske säga att jag själv aldrig kopplat så (ännu), men det uppmuntras av flera här på forumet. Den som lyssnar på signalen kommer att se 200 ohm på både plus-signalen och minus-signalen. De båda skall likna varandra och gå väldigt tight ihop, tvinnat i skärmad kabel.

Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

För att undvika loop via alla skyddsjordar och dac. Så skulle jag nog göra som brukligt att låta signaljord i slutsteget inte sitta hårt till chassiejord. Utan ett 100 ohms motstånd vid XLR kontakten (mellan chassie och xlr-jord). Parallellt brukar man sätta en liten konding.

PS. Nu ser jag nåt. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på var GND ingången går på pcb't. Det är inga synliga ledare till jordplanet (så som nätdel-gnd och output-gnd har).

//Michael

Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.

Modulus-86s mönsterkort är fyrlagers.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-03 20:28

Verkar funnits en E38 med mini-XLR på beställning.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-03 20:47

Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-03 23:40

pLudio skrev:
Michael skrev:Sedan kan man tänka till på jorden i slutsteget. Jag skulle nog inte dra nån jordsladd till GND på ingången på pcb. Utan dra jorden från XLR-kontakten till jordpunkten (nollan) vid nätdelen. Dit du drar GND på pcb till nätdelen. Detta för att undvika jordloop inne i lådan (som även om den funnits, inte är i signalvägen).

Koppla inte stift 1 till jord på nätdelen utan XLR-kontakten till chassit istället (eller stift 1 direkt till chassit).

Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.

solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Jo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.

solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.
Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).

pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-03 23:53

RogerGustavsson skrev:Verkar funnits en E38 med mini-XLR på beställning.

Japp, jag har kollat i DAC:en om det finns förberett på mönsterkortet.
Men har inte hittat något.
Letar man på nätet om E38-moddning så kan man hamna här.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 00:02

Michael skrev:
pLudio skrev:

Jo jag kan förstå det finns olika skolor, men jag står fast vid det jag skrev och får delvis medhåll i dokumentet du länkade till.

solhaga skrev:Nu blir jag lite förvirrad. Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?
Jo det gör det. Om du köper/bygger rätt kabel.

solhaga skrev:På DAC:en är RCA-kontaktens signaljord kopplad till chassiejord.
Bland annat därav mitt tips (som ifrågasattes ovan).

pLudio skrev:Du har GND vid IN+ och IN- på Modulus-86. Är tanken att ha skärmad kabel internt där skärmen (och indirekt XLR stift 1) kopplas till den GND?
Ja, men nej - om mitt förslag görs. Om det bara skulle vara en modul, så kan det göras så. Nu skulle han ha två moduler och då blir det en jordloop internt i lådan, som kan undvikas med mitt tips. Notera dock att även om det kopplas med en jordloop, så kommer den loop inte ingå i signaljorden och således inte ge brum. Så inget stort problem med den loopen, men bra ändå undvika.

//Michael

Det låter väldigt kompliserat.
Jag tar tjuren vid hornen om problem upp står.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-04 00:26

solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?

Signaljorden i RCA får agera minusledare och kommer inverteras och summeras med plusledaren vilket ger dig common-mode rejection fastän det kommer från RCA, men summeringen ger dig bara halva spänningen jämfört med en XLR-källa.

Som Michael skriver behöver du bygga rätt typ av kabel (många köpekablar är felaktiga) med två ledare plus skärm, som i en XLR->XLR kabel. Se PDF:en jag länkade även för kabeln.

Det RCA-kablar saknar är en skärm mellan apparaternas chassin som inte är en del av signalkedjan.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 01:13

pLudio skrev:
solhaga skrev:Om det är en RCA-kontakt så finns det väl ingen minusledare?

Signaljorden i RCA får agera minusledare och kommer inverteras och summeras med plusledaren vilket ger dig common-mode rejection fastän det kommer från RCA, men summeringen ger dig bara halva spänningen jämfört med en XLR-källa.

Som Michael skriver behöver du bygga rätt typ av kabel (många köpekablar är felaktiga) med två ledare plus skärm, som i en XLR->XLR kabel. Se PDF:en jag länkade även för kabeln.

Det RCA-kablar saknar är en skärm mellan apparaternas chassin som inte är en del av signalkedjan.

Tack; det är lättare att förstå med rätt kontext.
Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Men även att använda en specialkrets såsom LME49724 eller OPA1632 skulle kräva en hel del kringkomponenter:
Bild
Inget man bygger upp på ett experimentkort direkt.

Så här ser Neurochromes försteg ut.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 07:38

Jag tror jag har en livstidsförbrukning av DRV134

https://www.ti.com/product/DRV134

Den har det mesta inbyggt. Avkopplingskondingar klarar du dig inte utan :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-04 08:32

solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Den ultimata(?) kabeln (punkt 4.5) har ett RC-nätverk (100nF, 100 ohm) som man oftast inte behöver och varken Neurochrome eller Benchmark bryr sig om det. Kabeln med 200 ohm har jag nog missat.

AES48 som nämns av Bruno; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 08:50

Så här ser ett single end till differentiellt-steg ut i min värld:
Bild
IC1 är i mitt fall LM4562, samma typ som sitter i DAC:en och Modulus-86.
R2 och R3 är 10 kohm, 0.1%. R1 är 10 kohm 1 %.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-04 08:59

solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.
Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.

solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.

PS. En skiss skulle kanske hjälpa och ge mer info än skrift i denna tråd. Kabel skiss finns via länken "Neurochrome" som pLudio postade. Så som jag tänkt inne i slutsteget, vore ju också snyggt med skiss eller whiteboard :) men men, jag tror du reder ut det. Du har ju byggt mycket mycket mer komplicerade grejer än detta.

PS2. Jag kanske kan röra till det ännu mera... genom att invertera ingången på ena modulen (skifta +/- ). Så kan du köra bryggat, genom att bara koppla in högtalaren annorlunda (inga switchar eller så för att växla mellan bryggat/obryggat). Notera dock att jag tror inte dessa moduler tycker om låga impedanser så bra. Så du har nog ingen nytta av detta.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-04 09:02

solhaga skrev:Så här ser ett single end till differentiellt-steg ut i min värld:
Ja, så kan det se ut. Spana även in DRV134, så ser du en lite annorlunda koppling.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:06

pLudio skrev:
solhaga skrev:Kabeln du beskriver är den som är med i dokumentationen från Neurochrome, förutom motståndet på 200 ohm då.

Den ultimata(?) kabeln (punkt 4.5) har ett RC-nätverk (100nF, 100 ohm) som man oftast inte behöver och varken Neurochrome eller Benchmark bryr sig om det. Kabeln med 200 ohm har jag nog missat.

AES48 som nämns av Bruno; https://www.aes.org/standards/comments/ ... 21-cfc.pdf

Ja, så här ser Neurochromes förslag, tack för den öppna länken:
Bild

Michael skrev:Motståndet skall sitta i serie med minus-ledaren och gå till jord.

Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Detta för att de differentiella ingångarna på Modulus-86 skall samma ha källimpedans.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:16

Michael skrev:
solhaga skrev:Det låter väldigt kompliserat.
Då har du nog missuppfattat något. Handlar om att dra ledare 'rätt' i lådan och koppla kabeln rätt med rätt kabel. Skippa motståndet, om det blir komplicerat eller svårt få plats med.

solhaga skrev:Jag har annars trott att göra en single end till differentiell omvandling skulle vara en enkel uppgift.
Tillför bara extra saker och extra distortion (som i och för sig kan vara obefintlig). Gör som står i manualen till DACen, kör utan nåt extra.

PS. En skiss skulle kanske hjälpa och ge mer info än skrift i denna tråd. Kabel skiss finns via länken "Neurochrome" som pLudio postade. Så som jag tänkt inne i slutsteget, vore ju också snyggt med skiss eller whiteboard :) men men, jag tror du reder ut det. Du har ju byggt mycket mycket mer komplicerade grejer än detta.

PS2. Jag kanske kan röra till det ännu mera... genom att invertera ingången på ena modulen (skifta +/- ). Så kan du köra bryggat, genom att bara koppla in högtalaren annorlunda (inga switchar eller så för att växla mellan bryggat/obryggat). Notera dock att jag tror inte dessa moduler tycker om låga impedanser så bra. Så du har nog ingen nytta av detta.

//Michael

Ja, jag tror att vi har bottnat detta.
Mycket av förvirringen beror nog på att vi har olika definitioner; jag tenderar att vara mer bokstavstrogen.

Att få till ett bryggat steg är enkelt, men 50 W i 8 ohm räcker för mig. Annars så finns ju Modulus-286.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 09:24

Så här är instruktionen:
Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-04 09:40

solhaga skrev:Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Ja

solhaga skrev:Så här är instruktionen:
Här var mitt tips att inte ha den korta grön ledaren mellan skärm och xlr+låda. Utan istället dra xlr1 till nätdelens noll-stjärna. Plus att koppla 100ohm/100nF mellan chassie och xlr1. (förtydligande, när du har två slutsteg, en nätdel och en xlr kontakt i en låda)

PS. Jag säger inte att det är hel-fel att koppla enligt bild (och som pLudio skrev) i detta fall. Men jag skulle nog inte gjort så.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-04 12:14

Michael skrev:

Modulus-86 Input Sensitivity 1.8 V RMS, så du klarar dig bra med RCA/"halv XLR".

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 13:01

Ah, ser nu att ADCn har differentiella ingångar som flyter på Vcom. Det betyder att du behöver en OPA1632 eller motsvarande koppling med diskreta OP som i databladet för ADCn (bild 44)
(det har med hur delta sigma modulatorn är uppbyggd)

Det går inte att tricksa med kablarna, det måste vara en äkta differentiell signal som flyter på Vcom eller motsvarande spänning.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 14:05

Jag har ingen ADC, det var bara exempel på en OPA1632-tillämpning.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 14:22

Så det är ok att de två differentiella signalerna svänger runt COM, inte runt en offsetspänning?

Dvs samma som ditt exempel med LM4562/TL072?

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 14:27

Finns det någon reell risk att det flyter iväg?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2023-05-04 14:30

Inte med din koppling eller en DRV134 om man har en bra jord.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 17:47

Det finns ett enkelt sätt att testa single end eller balanserat utan att bygga någon konverterare, REW har ju möjlighet att invertera den andra utgången på EMU0204:

Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-04 18:18

Här är EMU0204 loopad, Java-drivrutiner:
Bild
ASIO-drivrutiner:
Bild
Jag antar att Windows "lägger sig i" mer i Java-fallet.

Så något borde jag kunna detektera från Modulus-86

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-04 20:03

Ja, du får högre effekt. ...men vill du verkligen ha högre effekt än vad den klarar av? Den kommer klippa. Vill du ha klippning så fixa det digitalt istället.

solhaga skrev:Finns det någon reell risk att det flyter iväg?
Om du inte ansluter jorden mellan DAC och slutsteg, ja. Okey, extra vilt kan det ju vara att köra med jord via skyddsjord - men helgalet och risk pajja allt. Gör inte saken mer komplicerad. Koppla rätt och njut av musik.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-05 14:10

solhaga skrev:Jag antar att Windows "lägger sig i" mer i Java-fallet.

Det är ju Java i båda fallen men REW 5.20.12 fick stöd för WASAPI Exclusive så ASIO behövs inte längre.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-05 14:19

Så här tänkte jag mig lådan, den blir (bxdxh) 240x200x150 mm.

Hålen högst upp på bakplåten är XLR-kontakterna.
De längst ner är från vänster till höger: "Vänster" högtalarteminaler, strömkabel, strömbrytare samt "höger" högtalarteminaler:
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-05 14:56

pLudio skrev:
solhaga skrev:Jag antar att Windows "lägger sig i" mer i Java-fallet.

Det är ju Java i båda fallen men REW 5.20.12 fick stöd för WASAPI Exclusive så ASIO behövs inte längre.

Jag kör 5.20.13 Pro.

Dessa alternativ finns:
Bild
Ger böset enligt ovan.

Bild
Bild
Dessa två ger samma resultat, den bättre ovan.
Så, ja du här rätt pLudio; ASIO är obsolete då JAVA/WASAPI (EXCL) ger samma resultat.
Men JAVA utan exklusiv "device" ger inte någon "WASAPI-drift".

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-05 15:07

Kraniet skrev:Jag har ett färdigbyggt kort med dubbla 3886 från Douk Audio. Med kontaktperson Liu Chenxi som i Room 1329, WangCheng Building, Longhua street, Longhua new distric, Shenzhen, Guandong, China :D
Aldrig gjort nåt med det så vet inte om det funkar. Ser dock prydligt och fint ut och den medföljande specifikationen är på tyska vilken ju borgar för kvalitet.

Jag köpte på mig denna.
Den inkluderar nätdel som din. Det kan ju vara något att driva en garageanläggning exempelvis.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-06 18:15

solhaga skrev:Hålen högst upp på bakplåten är XLR-kontakterna.
Det är ju två hål. Skulle du inte ha mono (dual-mono)? Alltså bara en XLR kontakt, men två moduler i lådan.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-06 18:54

En XLR-ingång per slutsteg.
Jag har valt att paketera två kanaler i varje låda.
Vilket element och sida en kanal driver bestämmer jag senare.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-06 19:27

Blir smidigare med kablage om en RCA utgång bara går till en XLR-ingång. Även mindre jordloopar, men som i detta fall inte skall ge något brum (pga diffingången på modulerna).

Du skulle kunna göra så att du monterar två XLR, men kopplar bara in den ena. Då kan du rätt enkelt koppla om inne i lådan, om du vill använda de annorlunda i framtiden.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-06 19:39

Ja, det blir en kabel per utgång på DAC:en eller försteget beroende på vilken lösning jag kommer att finna vara bäst; RCA till XLR-kabel från DAC:en direkt eller en ren XLR-kabel via ett försteg (single end till balanserad-omvandling).
Slustegen har en XLR-kontakt var oberoende av lösning ovan.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-07 08:50

Jag trodde du skulle ha två steg på en dac utgång. Missförstog jag detta?

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-07 09:11

De två subbaskanalerna kommer att driva två element var, ja.
Det blir antingen med hjälp av en enkel kabelsplitter i RCA till XLR-fallet eller med hjälp av en förförstärkare i XLR till XLR-fallet.
I det senare fallet har alltså förförstärkaren åtta kanaler in och tio utgångar.
Övriga sex DAC-kanaler driver var sitt element: tweeter, mid samt bas.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-07 18:26

Aha, okey så det blir stereo steg, alla lika.

Jag skulle montera XLR kontakterna precis intill varandra i lådan.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-07 19:32

Finns det någon tanke bakom att göra på det viset?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-05-08 00:18

Ja, men i detta fall mindre nytta i praktiken - då modulerna har diff-ingång. Tanken är minska jordströmmar genom att låta jord (loop) gå nära varandra. Hade det varit odiffad ingång och rca, så skulle det vara viktigare. Tanken gäller både utanför och inne i förstärkaren. Trafon kan skapa magnetfält.

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-05-09 09:58

Jag antar att du kopplar skyddsjord till chassit. Fundera igenom hur du skall koppla allt innan du köper XLR-kontakter till chassit för en del modeller kopplar stift 1 till chassit och andra inte.

Se t ex alla varianter av https://www.neutrik.com/en/neutrik/prod ... s/b-series.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-09 10:02

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-13 12:48

Suck, mönsterkorten fast i tullen i över en vecka och högtalarterminalerna bortsnillade av BudBee.

Tur att det är fint väder!

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-17 12:28

Kjells terminaler saknar urtag för banankontakt, men jag är mer orolig för att de inte är isolerade mot chassiet.
Sedan kan ju det se lite B ut bredvid XLR-donen.

Speakondon är kanske bättre då?

Hittade några på Amazon, tror ni att de "dyger":

NL4 kabel

NL4 chassie

Tio stycken NL4-par skulle då kosta 340:- inklusive frakt och vara framme på måndag/tisdag.
Sedan kan ju det vara kul att ha kabeldon i olika färger för vänster/höger.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-05-17 12:40

Jag skulle satsa på riktiga Neutrik, inte noname.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-17 15:04

Ja, det är ju dumt att snåla.

Fick ett tips på dessa från Thomann.
Jag använder då de fyra polerna för min fyrflätade kabel.

Med lite olika färger och kabeldimensioner på kontaktdonen kan jag nu hålla isär de fem elementen per sida.

Användarvisningsbild
Amatoeren

Inläggav Amatoeren » 2023-05-18 12:00

Amatören lever som han tipsar om, 6x250W slutsteg under byggnad:
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-18 12:18

Snyggt!

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-19 10:40

solhaga skrev:
Kraniet skrev:Jag har ett färdigbyggt kort med dubbla 3886 från Douk Audio. Med kontaktperson Liu Chenxi som i Room 1329, WangCheng Building, Longhua street, Longhua new distric, Shenzhen, Guandong, China :D

Jag köpte på mig denna.
Den inkluderar nätdel som din. Det kan ju vara något att driva en garageanläggning exempelvis.

Att man aldrig lär sig; naturligtvis så saknades LM3886:orna på Amazonköpet.

Löftet:
Bild

Verkligheten:
Bild Bild
Det är inte jag som har lött.

Jag tänker inte chansa med en av de LM3886:or jag har, så det får bli en retur.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-05-19 10:51

solhaga skrev:Att man aldrig lär sig; naturligtvis så saknades LM3886:orna på Amazonköpet.

Trist
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-05-19 10:57

Har du hunnit returnera?
I annat fall - PM: a mig så ordnar vi de chip du behöver!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-19 11:14

oa51 skrev:Har du hunnit returnera?

Än så länge har jag bara anmält returen; jag inte fått någon RMA än och alltså inte skickat tillbaka den.

oa51 skrev:I annat fall - PM:a mig så ordnar vi de chip du behöver!

Det vore ytterst gentilt. PM skickat.

nijo

Inläggav nijo » 2023-05-19 11:37

Om du returnerar tycker jag det verkar som att Audiophonics har kort som ser prydliga ut: https://www.audiophonics.fr/en/search?s ... ery=Lm3886

Har ingen egen erfarenhet av dem.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-19 12:48

Jag redan tio mönsterkort från Neurochrome på ingång, när nu Postnords betalningsportal för importavgifter fungerar.

Amazon-kortet såg dock tillräckligt intressant ut för att testa; jag har andra projekt där det skulle passa.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-26 08:47

Postnords betalningsportal för importavgifter fungerar fortfarande inte, men det har ju inte ens gått tre veckor.

Så jag har börjat titta på kinakortet, tack oa51 för kretsarna, och ser att det faktiskt måste ha förutom 26 VAC-matning för slutsteget en separat 15 VAC-matning för LM4562-delen.
Den senares nätdel har egen brygga mm och diskreta spänningsregulatorer med en 18 volts zenerdiod som spänningsreferens (till höger i bilden nedan syns + delen kring en NPN-transistor 2SC2383):
Bild
Det går inte kan använda 7815/7915 rakt av från 26 VAC (eller högre), men varför inte använda dylika efter 15 VACs nätdel?

Med 20 VAC-matning istället för 26 VAC, så tänker jag fulkoppla 7815/7915 för att slippa en extra transformator.

Jag funderar också på hur LM4562:an används:
Bild

Så nu blir det lite bakåtingenjörande.
Ja, jag har letat men inte hittat. Säljaren säger på Amazon att:
Notera: Det finns inte ett elektroniskt diagram endast för professionella

Jag fick förresten tillbaka 200:- för att LM3886-kretsarna saknades, men den felaktiga informationen hos Amazon har ännu inte ändrats.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2023-05-26 09:10

Borde kanske inte ta upp detta. Jag är nog yrkesskadad men när jag ser sådana bilder kan jag inte låta bli att granska lödningarna. Är korten köpta färdiglödda?
Medlem i MEK

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-26 09:14

Eri skrev:Borde kanske inte ta upp detta. Jag är nog yrkesskadad men när jag ser sådana bilder kan jag inte låta bli att granska lödningarna. Är korten köpta färdiglödda?

Korten är köpta färdiglödda.

solhaga skrev:
solhaga skrev:

Jag köpte på mig denna.

Att man aldrig lär sig; naturligtvis så saknades LM3886:orna på Amazonköpet.

Löftet:
[ Bild ]

Verkligheten:
[ Bild ] [ Bild ]
Det är inte jag som har lött.

Jag tänker inte chansa med en av de LM3886:or jag har, så det får bli en retur.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2023-05-27 08:55

Det var ju bra då att dom var köpta färdiglödda när jag nu stack ut hakan. Då kan jag bara lägga till att dom lödningarna inte hade blivit godkända på mitt sista jobb, och jag hade inte heller godkänt dem.
Medlem i MEK

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-05-29 09:43

Eri skrev:Det var ju bra då att dom var köpta färdiglödda när jag nu stack ut hakan. Då kan jag bara lägga till att dom lödningarna inte hade blivit godkända på mitt sista jobb, och jag hade inte heller godkänt dem.

Men detta är DIY-delen av forumet, så mina krav är ändå inte på en professionell nivå.

Jag har försökt att göra en bakåtingenjörning av kinakortet, men har inte lyckats hålla koncentrationen uppe hela vägen.
Det verkar vara en variant av super gainclone med drivning av LM3886 med den inverterade ingången ; jag är dock inte klar över om den andra halvan av LM4562 utgör ett servo eller är en differentiell matning av LM3886 (det vill säga kopplad till den icke-invertare ingången).

Så jag avbröt mitt strävande och kopplade upp kortet; 15 VAC matningen för LM4562:orna löste jag med hjälp av ett spänningsaggregat.
Efter höga distorsionsvärden initalt, lyckades jag få ut hyfsade värden: -85 dB för 2HD och -115 dB för 3HD.
Det senare praktiskt taget i bruset från mätutrustningen.
Men kortet var inte stabilt; utsignalen gick mellan två moder ungefär var tionde sekund.

I min iver att felsöka, så råkade jag kortsluta pinne tre och fyra på LM3886, det vill säga utgången med minusmatningen!
Avbrända kopparbanor och förmodade flera trasiga komponenter blev resultatet.

Jag måste vara mer disciplinerad med Neurochromekorten; rampa upp spänningen med spänningsaggregat mm.

I eftermiddag har Postnord haft korten i tre veckor.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-09 11:46

Så har paketet med mönsterkort kommit i genom nålsögat Postnords importhanterning; det tog bara en månad!

Bild Bild

Synd att det är så fint väder, men jag kanske kan stjäla mig någon timme när det är som varmast.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-09 15:35

Gjorde en enkel vigjigg för motstånden:
Bild

och monterade de första fyra:
Bild

Lasse-

Re: Neurochrome Modulus-86

Inläggav Lasse- » 2023-06-10 21:42

Köpte mig en sån här bock jigg när jag skulle en bocka en del komponenter och den fanns på eBay men det var ett tag sedan
Bilagor
7FE7FFD6-610B-4097-83C4-3057C30CC51A.jpeg
7FE7FFD6-610B-4097-83C4-3057C30CC51A.jpeg (1.12 MiB) Visad 3056 gånger
31551924-CE50-4CF6-81C5-FA75344F9F91.jpeg
31551924-CE50-4CF6-81C5-FA75344F9F91.jpeg (1.16 MiB) Visad 3056 gånger

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-10 23:28

Jovisst.
Tänkte ett kort ögonblick på att skriva ut en sådan:
Bild
Men jag var för otålig.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2023-06-11 10:54

Kul bygge!

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2023-06-11 15:06

Michael skrev:
solhaga skrev:Så om jag förstår dig rätt, så skall 200 ohmsmotståndet sitta mellan de två gröna prickarna till vänster?
Ja

Det är lite svårt att följa utan att rita schema.
"mellan gröna prickarna" tolkar jag som "Variant A" som jag ritat här.
Var det verkligen så ni menade?

Jag skulle vilja koppla enligt "Variant B" om det handlar om att få så balanserad matande impedans som möjligt.
Originalet utan motstånd blir nog också bra.
Variant A skulle kunna ge problem med försämrat skydd mot RF-upptagning och även vid audiofrekvens om ingen ytterligare jordväg finns mellan apparaterna.
Bilagor
balanserad kabel.png
balanserad kabel.png (68.69 KiB) Visad 2962 gånger

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-11 17:15

@rajapruk
Tack, snart klar med alla elektrolytkondensatorer.

@kimmen
Variant B borde det vara, ja.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-11 19:30

All elektronik monterad:
Bild

I morgon blir det okulärkontroll samt tvättning av kretskort, kanske hinner jag köra upp ett eller annat kort.

Om nu inte solcellsinstallationen sker i morgon:
Bild

eller om jag bygger färdigt trappan till Attefallshuset,
Bild

eller om jag sätter upp panelskivorna inuti Attefallshuset.
Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-06-11 21:06

Du är ju otrolig :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-12 00:33

Äsch, varken jag eller roboten behöver ju klippa gräsmattorna i den här torkan så jag har gott om tid över.

Kom precis på att det är ju LM3886T, så jag måste ha en bussning när jag monterar den mot kylflänsen:
Bild

Inte så dyra, men det försenar ju bygget några dagar.
Tur att man har en 3D-skrivare.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-06-12 02:03

Här händer det grejer. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-12 14:52

petersteindl skrev:Här händer det grejer. :)

Ja, äntligen.

Det blev för smått att skriva ut bussningar.
Jag borde ha några i mina gömmor, japp det fanns en påse.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2023-06-12 22:37

Hej fick du med något krets schema p

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-12 22:46

Nej.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-13 14:47

Ett par kort är uppkörda. Här är mätningar på #7:
Matningen uppmätt till +/- 34,4 VDC.

Frekvenssvar vid 1 W över 7,5 ohm:
Bild

Distorsion för samma mätning:
Bild

Distorsion vid 1 kHz när insignalen stegas 0,2 dB per mätning, från -29 dB (0,25 W uteffekt) till -6,0 dB (klippning vid -6,2 dB och 47,6 W uteffekt)
Bild
Senast redigerad av solhaga 2023-06-13 16:03, redigerad totalt 2 gånger.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-13 15:02

Bell (första posten) jämfört med Modulus-86 vid 1 W:
Bild

I procent:
Bild

Generellt ligger Modulus-86 långt under Bell-kortet, men det är under 100 Hz och över 1 kHz det verkligen sticker iväg för Bell-kortet.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-06-13 15:43

:lol:

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-13 19:13

Här är en mätning på Modulus-86 med single end och differentiell ingång:
Bild

Jag har inverterat en andra utgång i REW i en laboratorieuppkoppling, så det speglar kanske inte en verklig differentiell signal.
Jag har sänkt den differentiella insignalen med 6 dB för att kompensera så att det blir samma nivå ut.
Den differentiella signalen borde ge lägre distorsion än single end.

Hacken i THD-kurvan till höger beror på att övertonerna "lämnar" THD-beräkningen en efter en; 5HD, 4HD, 3HD och till sist 2HD vid 24 kHz.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-15 18:20

Jag drog igång plasmaskäraren för första gången på över ett år, så det var först på tredje försöket jag lyckades skära ut en baksida:
Bild

Bild
Utsidan kommer att vara svart.

Jag har flyttat transformatorns placering till fronten, det gör att transformatorns monteringsbult kommer att vara synlig.
Hål för den i mitten, till höger syns hålet för strömställaren.
Bild

Men jag tänkte sätta dit en 3D-utskriven plakett över bulten:
Bild

Eftersom de tre texterna har olika höjd, så kan jag få dessa i olika färger.
Någon av texternas färger kommer att matcha inkommande signalkabels RCA-kontakts färg.
Motsvarande XLR-kontakt är ju silverfärgad, men jag kan i några fall få en matchning på högtalarutgångens Speakon-kontakt.

Användarvisningsbild
kimmen

Inläggav kimmen » 2023-06-15 19:45

Snyggt!

Vilken fart i byggena. :mrgreen:
Men det låter ju som att det bara var jag som tolkade vad ni pratade om fel då om det blev variant B ändå.

Angående plastsvamparna/bussningarna: vad tänkte du skriva ut i?
Jag tänker att det kan bli ganska varmt och man vill ju inte att de smälter så det blir kortis mellan GND och V-.

T.ex. dessa "riktiga" är ju specade för upp till 163 °C.
https://www.elfa.se/sv/isolerbussning-t ... p/17560237
Dessa är för vanliga TO220-kapslar men jag har för mig det är samma hålstorlek på LM3886.
Kanske finns liknande i mindre än 100-pack någonstans.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-15 20:09

kimmen skrev:Snyggt!

Vilken fart i byggena. :mrgreen:

Tack, men det är inte så mycket annat att göra i värmen.

kimmen skrev:Men det låter ju som att det bara var jag som tolkade vad ni pratade om fel då om det blev variant B ändå.

Nejdå, jag tyckte också att det var märkligt med variant A, tack för klargörandet med variant B.
Jag tänkte att jag tar det när jag är där, vilket är nog i morgon då de första RCA-kontakterna kommer.

kimmen skrev:Angående plastsvamparna/bussningarna: vad tänkte du skriva ut i?
Jag tänker att det kan bli ganska varmt och man vill ju inte att de smälter så det blir kortis mellan GND och V-.

T.ex. dessa "riktiga" är ju specade för upp till 163 °C.
https://www.elfa.se/sv/isolerbussning-t ... p/17560237
Dessa är för vanliga TO220-kapslar men jag har för mig det är samma hålstorlek på LM3886.
Kanske finns liknande i mindre än 100-pack någonstans.

De ovan skrev jag ut i PETG, men det blev inte bra. De bussningar jag hade hemma passade inte, så nu har jag köpt riktiga TO220-bussningar.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-06-16 13:31

Jag får kanske be om ursäkt. Mitt "Ja" svar om de två gröna punkterna kan tolkas felaktigt. Om jag går tillbaks och läser nu, men läser man annat som då också skrevs så kan man ändå komma tillrätta. Nu med den fina skissen så är det enklare... som ni redan skrivit: Variant B

PS. Går rätt bra utan motstånd också.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-16 16:10

Ursäkten godtagen! Det blev ju ändå rätt i slutändan.

Så här blev implementationen:

RCA-donet:
Bild
Motståndet ligger mellan skärmen och vit kabeldel.
Jag pillade dit en bit isolertejp runt motståndet så att det inte kortsluts till skärm.
Det känns inte helt tillförlitligt, så jag får nog hitta en bättre lösning.

XLR-donet:
Bild
Röd går till Hot (pinne 2), vit går till Cold (pinne 3) och skärm går till pinne 1.

Mäter rätt gör kabeln i all fall (än så länge):
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-06-21 10:32

Jag monterar kortet på en aluminiumbit som sedan skruvas fast i kylflänsen:

Bild
Silikonmellanlägg mellan LM3886 och aluminiumbit och kylpasta mellan aluminiumbit och kylfläns.
I överkant syns den skylt som skall täcka fastsvetsningen av bulten för transformatorn i fronten.

Bild
Förutom att det blir enklare att montera modulerna, så passar de nya hålen bättre i kylflänsen.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-04 23:37

Det blev lite trångt i lådan för kortkontakteringen:
Bild

Så jag gör om lådan till att vara 60 mm bredare.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-08 18:38

Så det blev till att skära ut plåtar för lite bredare lådor:

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-07-08 20:17

Underbart! Själv sitter man och mekar med pelarborrtillsats och Dremel!

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-12 16:34

Jo, men om jag tar med den tid och de pengarna jag har lagt ned på skäraren, så vinner din metod med hästlängder.

Det blev lite bättre med 60 mm bredare låda:
Bild

Fronten:
Bild
Väldigt vad tydligt stringningen syns, det är inte så framträdande i verkligheten.

Baksida:
Bild

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-07-12 17:51

Det ser ju väldigt fin ut :)
Senast redigerad av sammel 2023-07-12 18:03, redigerad totalt 1 gång.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-12 17:53

sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut :)

9,3 kg!

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2023-07-12 18:05

solhaga skrev:
sammel skrev:Det ser ju väldigt fit ut :)

9,3 kg!

Det är inte att leka med, menade fin, inte fit vet inte vad det betyder :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-15 23:55

Jag skulle nog ha valt bara ett par kablar på utgången och byglat på kontakten. Ser ingen fördel med två par.

På vänstra kanalen så går lågnivån inuti/mellan ut-paren, inte helt lyckat.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-16 00:19

Michael skrev:Jag skulle nog ha valt bara ett par kablar på utgången och byglat på kontakten. Ser ingen fördel med två par.

På vänstra kanalen så går lågnivån inuti/mellan ut-paren, inte helt lyckat.

//Michael

Tja, det är väl en fråga om tycke och smak.

Ojdå, då skall jag ändra så att det blir likadant på den högra kanalen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-16 11:05

:lol: hoppas det var ett skämt, eller felskrivning (kanske ett ord saknas eller ihop blandning av vänster höger).

Trixet är hur tvinningen görs för att bli bra när det är fyra ledare (men inte så viktigt). På ena sidan så har du tvinnat två par (inte fyrfläta). Då blir det lite viktigt vilka pinnar som används i sladden och i högtalaren. För att tvinningen skall göra nytta. Annars kan det bli så att plus går i ena paret och minus i andra paret. ...och då skulle det i vänsterkanal bli så att lågnivå kabeln ligger inne i en loop av denna ström, som skulle kunna ge upphov till lite störström.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-16 13:55

Michael skrev:Trixet är hur tvinningen görs för att bli bra när det är fyra ledare (men inte så viktigt). På ena sidan så har du tvinnat två par (inte fyrfläta). Då blir det lite viktigt vilka pinnar som används i sladden och i högtalaren. För att tvinningen skall göra nytta. Annars kan det bli så att plus går i ena paret och minus i andra paret. ...och då skulle det i vänsterkanal bli så att lågnivå kabeln ligger inne i en loop av denna ström, som skulle kunna ge upphov till lite störström.

//Michael

Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-16 18:22

Äntligen är alla fem dubbelstegen färdiga:
Bild

Nu återstår att göra en grundligare test av insignalskablaget samt tillverka tio stycken av resultatet.
I jämförelse med speakonkontakterna för högtalarna/utgångarna, så känns XLR-donen verkligen uråldriga.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-16 19:51

Tjusigt :)

solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)

Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låd delar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-16 20:05

Michael skrev:Tjusigt :)
//Michael

Tack!

Michael skrev:
solhaga skrev:Högtalarkablarnas delar har olika färg, så det är ingen risk.
Men man vet ju aldrig hur man kanske kopplar i framtiden. Eventuellt löds en högtalarkabel med bara två ledare, med bara två av stiften anslutna. Då kanske man tar fel på en av pinnarna, ty de båda plus är inte helt lika (liksom de båda minus). (jag kanske bör notera att detta inte är en stor sak, men små detaljer kan även beaktas ibland även om de i praktiken inte innebär något)
//Michael

Det spelar ingen roll, så länge man kopplar plus och minus rätt.

Michael skrev:Tjusigt :)
Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låd delar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

Jag har lagt en tråd från ena XLR-kontaktens monteringsskruv till en av lockets skruvar.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-17 12:36

solhaga skrev:
Michael skrev:Jag ser att du verkar ha plastdetaljer som håller ihop lådan. Har du sett till så alla plåtar (låddelar) har kontakt med varandra? Betänk också att eloxering (liksom plast) inte leder ström.

//Michael

Jag har lagt en tråd från ena XLR-kontaktens monteringsskruv till en av lockets skruvar.

Som så här:
Bild

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-18 18:28

Det blev inte så farligt trångt:
Bild

Jag testade kablage och slutsteg ett efter ett med en brusloop för att säkerställa att allt var rätt inkopplat.
När jag sedan satte mig för att börja lyssna på hela anläggningen, så blev jag alldeles förskräckt; hörbart brum!

Efter det att den första paniken lagt sig, noterade jag att brummet försvann så snart DAC:en blev aktiv.
När musikstycket var slut var det helt brumfritt, tills DAC:en efter några sekunder blev inaktiv; displayen visar inte någon källa.
Pausar jag ett musikstycke så att displayen fortfarande visar källdata, så förblir det tyst och brumfritt.

Jag antar att DAC:en lämnar dess utgångar helt öppna, antagligen via relän. Samma sak om DAC:en är avstängd.
Detta är inte något jag har märkt med tidigare slutsteg, så jag tillskriver det Modulus-86s differentialingångar.

Nåväl, med anläggningen komplett med dator och DAC:
Bild

tar jag farväl av ljudbyggandet för att bara lyssna på musik:
Bild

Sedan är det dags för min nya leksak, ersättaren för min gamla Prusa i3 Mk3:
Bild
Den har väntat på mig i snart två veckor.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-18 23:48

Vad har du kopplat stegen till på bilden? Verkar inte vara dac'en, utan nån rca kabel hona.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-19 00:23

RCA Y-koppling för subbasarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-19 10:36

Aha - inte helt bra, men de är väl inte så långa.
Så är slutstegen: 2x sub, bas, mid-amt, diskant-amt.

Det där brummet du skrev om. Är det i alla kanaler, eller bara subbarna?

Edit: Hur blev det med strömförbrukningen, jämfört med gamla? För det var väl en anledning till nybygget.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-19 11:28

Michael skrev:Så är slutstegen: 2x sub, bas, mid-amt, diskant-amt?

Ja.

Det där brummet du skrev om. Är det i alla kanaler, eller bara subbarna?

Alla.

Edit: Hur blev det med strömförbrukningen, jämfört med gamla? För det var väl en anledning till nybygget?

Ej mätbart vid ingen signal in.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-19 13:03

Tänkte lite på brummet och kom på att det kan va en bieffekt av semibalancerad kabel, om det finns lite jordströmmar. För om DACen släpper utsignalen helt fri. Så kommer slutsteget se kabeln (spänningsfallet i jordledaren/skärmen). Detta då minus ser i jord i käll-änden av kabeln, medans plussen ser jorden i slutsteget (via nåt motstånd).

Sitter dac-nätdelen och datorn i samma 230-uttag som slutstegen?

Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-19 17:12

Michael skrev:Tänkte lite på brummet och kom på att det kan va en bieffekt av semibalancerad kabel, om det finns lite jordströmmar. För om DACen släpper utsignalen helt fri. Så kommer slutsteget se kabeln (spänningsfallet i jordledaren/skärmen). Detta då minus ser i jord i käll-änden av kabeln, medans plussen ser jorden i slutsteget (via nåt motstånd).
//Michael

Nej, brummet finns där med icke ansluten kabel.

Michael skrev:Sitter dac-nätdelen och datorn i samma 230-uttag som slutstegen?

Ja, men det kan näppeligen vara anledningen eftersom brummet även finns där med icke ansluten kabel.

Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

Nej! Jag vill inte ha några jordloopar.

Jag är i kontakt med konstruktören Tom om detta, kanske kan han hitta en lösning som är "icke-invasiv".

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-20 15:18

Toms förslag om att kortsluta ett motstånd (R13) hjälpte inte.

Läste genom designdokumentationen igen, och där står faktiskt att XLR-kontaktens pinne 1 rekommenderas att anslutas till chassit.

Och då försvann brummet vid oansluten ingång!

Men vid kontroll av att detta inte påverkar mätresultaten, fann jag att distorsionen går upp under 3 kHz med så mycket som 10 dB:
Bild
1: Omodifierat,
2: Kortsluten R13,
3: R13 2M2 och XLR pinne 1 till chassi,
4: R13 kortslutet och XLR pinne 1 till chassit.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-21 00:56

Med hjälp av manuella mätningar med REWs RTA och inte de svep jag har använt innan,
ser jag att de ökade distorsionnivåerna under 3 kHz ovan härör från att mätdatorn driver upp bruset när XLR-kontaktens pinne 1 kopplas till chassijord.

Så humproblemet är borta.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-21 10:16

solhaga skrev:
Michael skrev:Hur gjorde du med jorden i slutstegen. Hårt kopplad till skyddsjord?

Nej! Jag vill inte ha några jordloopar.
Oj oj, ha flytande steg (i förhållande till lådan) är nog inte så bra. Detta skrev vi om tidigare. Då jag rekommenderade 100 ohm vid xlr kontakt till chassie, med tillhörande konding (för att dra ner hf skräp till lådan direkt och inte in i lådan). Någon annan tyckte hård koppling var bättre.

Nu i ditt fall så har du två XLR. Då får du tyvärr en jordloop i lådan, om båda xlr kopplas hårt till chassit. Men det kanske inte skadar så mycket. Förhoppningsvis så går den strömmen en kort väg på mönsterkortet och inte in bland det känsliga. Ett par 100-ohmare skulle dock göra den vägen svagare.

Nu har du ju diff-ingång, så ljudet skall inte påverkas av dessa jordströmmar.

PS. Det är bland annat p.g.a. detta som mono-steg är trevliga. Mycket enklare undvika jordloopar.

- Bra att det löste sig!

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-21 10:23

Vilken pinne på XLR-kontakten avser du?
Vilket kapacitansvärde på kondensatorn rekommenderar du?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-21 15:04

XLR pinne 1.
Ungefär 10nF. Jag har visst använt 4,7nF i ett steg. Hittade att någon rekommenderade 22nF.

men...

Vad är R13 för något motstånd, var sitter det?
Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mösterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet). Skulle gått att mäta på ett oanslutet mösterkort. Du skulle kunna mäta på ett slutsteg när det är avstängt och utan xlr kablage anslutet. Mellan chassi och nätdels GND (resistansmät med multimeter).

//Michael

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-07-21 15:42

Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mösterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet).

Från Toms byggvideo om det hjälper:
Modulus-86.png
Modulus-86.png (361.22 KiB) Visad 3676 gånger

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-21 16:03

Nä, hjälpte inte. Det är avsaknaden av 'thermal relief' på GND vid lågnivå ingången som får mig att undra. Är det bara ett smart sätt hur ledarna är dragna (för att hålla borta eventuell ström däri från känsliga områden) eller går den via nån komponent och sedan till övrig GND.

//Michael

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-21 21:21

Michael skrev:XLR pinne 1.
Ungefär 10nF. Jag har visst använt 4,7nF i ett steg. Hittade att någon rekommenderade 22nF.
l

Ok, och då skall kondensatorn sitta parallellt med motståndet?

Michael skrev:Vad är R13 för något motstånd, var sitter det?l

R13s resistansvärde är 2M2 ohm. Jag har inte gjort någon bakåtannotering.

Michael skrev:Jag minns att jag reagerade lite på en bild på mönsterkortet. Så funderar på om GND vid ingången (på mönsterkortet) verkligen sitter hårt till GND på kraftanslutning (på mönsterkortet). Skulle gått att mäta på ett oanslutet mösterkort. Du skulle kunna mäta på ett slutsteg när det är avstängt och utan xlr kablage anslutet. Mellan chassi och nätdels GND (resistansmät med multimeter).
//Michael

Min DMM visar noll ohm.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-07-21 23:20

solhaga skrev:Ok, och då skall kondensatorn sitta parallellt med motståndet?
Ja

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-22 13:35

Jag satte 220 ohm på en av XLR-kontakterna mellan pinne 1 och XLR-kontaktens chassipinne.
Det avhjälpte både brumproblemet och de något sämre mätresultaten vid kortsluten pinne 1 till chassipinnen.
Detta gäller båda kanalerna, så ett motstånd gör ingen jordloop.
Jag testade även en kondensator på 100 nF, huruvida det sänker eventuella hf-störningar vet jag ej.

Bild
1: XLR pinne 1 öppen,
2: XLR pinne 1 till XLR chassipinne,
3: XLR pinne 1 via motstånd 220 ohm till XLR chassiepinne
4: XLR pinne 1 via motstånd 220 ohm parallellt med kondensator 100 nF till XLR chassiepinne
5: Den andra kanalen med XLR pinne 1 öppen.

Som synes ligger graf 2, något ljusare blå/indigo, högre än alla de andra.

solhaga

Inläggav solhaga » 2023-07-22 19:54

Med alla stegs XLR-kontakters pinne 1 och chassipinne ihopkopplade via ett 220 ohms motstånd och ihopkopplad med DAC och dator, hörs fortfarande ett i mitt tycke för högt brum.

Den högre distorsionsnivån för graf 2 ovan förfaller vara mätartefakter; när jag mäter distorsionen manuellt med hjälp av REWs RTA, så ser jag inte några förhöjda nivåer.

Så bort med motstånden och koppla pinne 1 och chassikontakten via ett komponentben.

Med alla stegs XLR-kontakters pinne 1 och chassipinne så ihopkopplade och med DAC och dator inkopplade hörs i praktiken inget brum.

Friden sänker sig över Solhaga...

Återgå till DIY-forum