Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Bra projekt det här! Men bör den inte ha samma flare på insidan också för att minimera turbulensen även där?
Jag använde ju den här runda porten när jag bygde basar för ett tag sen (eller ja dom är inte färdiga än) som är mer eller mindre helt symetrisk istället för att bara ha flaren på utsidan, funkar fint den
I-or skrev:Det visar sig att det går att få en enkelsidig rakväggig expansion att fungera rimligt väl med en vinkel mellan ca 10 och 15 grader. Det viktigaste är att rundningarna i portmynningen har en bra form. Höjdkvoten för expansionen avgörs av hur mycket plats man har för portens längd och vilket flöde man har. Oftast är det ganska lagom med ca 3 gånger.
Dubbelsidig rakväggig expansion ger hälften så stora vinklar.
Nedan framgår hur mynningsrundningarna bör vara utformade:
paa skrev:Men att räkna ut rörelseenergin hos luften i en port med variabelt tvärsnitt är ju ingen enkel sak, när porten är häften så tjock på mitten så går luften dubbelt så fort och energin blir fyra gånger högre, och så varierar det längs hela porten. Min praktiska erfarenhet är att avstämningen blir lägre än vad en överslagsberäkning indikerar.
Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.
Kan man spara plats med en full radie i ändan av tratten? Hur stor bör den i så fall vara jämfört med portens höjd i mittsegmentet?
Hur stor bör en fläns som avslutar i fri luft inne i lådan vara?
Neuhausen skrev:Jag sitter just och tänker på portens inre fläns och hur bra det skulle vara att ha den lite mindre för att göra porten lättare att byta.
18-19 liter med avdrag för port och element samt något stag. I dagsläget avstämd till 32-33 Hz med ett 380 mm långt rör med invändig diameter 70 mmNeuhausen skrev:Vilken volym har den och vilken avstämning passar?
Neuhausen skrev:Den minsta arean är 28.77cm2.... Lufthastigheten ser enligt Vituixcad ut att bli 35-40m/s vid nivåer som driver elementet till Xmax. Men det får ni gärna kontrollräkna. Vilka hastigheter har fungerat tillfredställande med slitsportar tidigare?
Neuhausen skrev:Måttet på porten är 120mm X 10mm på det smalaste stället. Genomsnittsarean för den 5cm långa expanderade delen är ca 16cm2 och för en rakbit 11.8cm2. En 20cm lång port får en genomsnittsarea på 13.9cm2 och en 15cm lång port får en snittarea på 14.6cm2.
Neuhausen skrev:Det skulle vara intressant att prova att minska portstorleken tills hela porten bara blir 10cm lång för en räv. Främst för att se om de höga lufthastigheterna man får då fungerar. Det är ett syfte i sig att göra 3d skrivna detaljer så små som möjligt. Är det något du vill prova Johan?
I-or skrev:För de egenskaper som man brukar ha för slitsportarna (ca 10-15 mm höga, med en avstämningsfrekvens om ca 17-25 Hz och hyggligt, men inte helt optimalt, utformade) kan man därför se ca 20 m/s som ett riktvärde med rimligt god noggrannhet för musiksignaler med låg grad av maskering*. Med mer normalt maskerande material kan man använda ca 25 m/s (en tokoptimerad slitsport bör kunna komma upp mot 30 m/s här - mer blir det nog inte, det går ganska fort när svårartad kompression sätter in och ger den slutgiltiga begränsningen)
Ported speaker pipe resonance reducing test. Ported speakers often have resonance what one didn’t want. That’s standing wave resonance occurred by open end pipe. It usually cancel out the midrange especially the port is placed in baffle. I tested to reduce pressure by opening holes at the node points. I tried several pipes, but here’s the two of them. Area of each hole is quarter of the port area. And the placement of the hole is quarter and half of the pipe. Each hole is covered by tape tighten foam. Holes at half reduced only 1st mode with a lot amount of attenuation. Maybe it could reduce 3rd mode too, but I couldn’t find significant result of 3rd. And holes and quarter reduced 1st and 2nd both. Not as much as first one at 1st mode, but it reduced a fair amount of peaks. As It was measured without any filter, so practically, If baffle step compensation and lowpass filter are applied, the 1st and even 2nd mode resonance both will be lowered enough as not to affect midrange response. It is widely known trick, but hope someone gets interesting.
Hjalmar_Branting skrev:Jag gjorde en tokoptimerad slitsport enl formel som finns att finna på forumet till ett par basmoduler med Satori Wo24.
Ritade upp i Fusion 360 och printade ut.
Avstämningen hamnade lite lägre än den beräknade, ...
Froggy skrev:Ok, skulle en tumregel kunna se ut så här ?
-lågpass filter vid 120 Hz eller lägre
-lågpass filtret har en branthet om 24 dB/ oktav eller brantare
-1:a pipresonansen minst 2 oktaver över avstämningsferekvensen
-
Neuhausen skrev:Är någon annan intresserad av att skriva ut en port?
Hjalmar_Branting skrev:Jag kan skriva ut en port om någon vill ha.
Har ingen direkt användning själv för tillfället.
I-or skrev:Man kan gå tillväga på olika sätt, men mest rättframt är nog att räkna med hela längden från mynning till mynning i kombination med den genomsnittliga tvärsnittsarean.
För övrigt bör man uppmärksamma att ändkorrektionen beror på den hydrauliska diametern Dh = 2*w*h/(w+h), vilken när w>>h kan skrivas som Dh ≈ 2*h. För cirkulära portar är Dh = D, så som synes blir ändkorrektionen relativt liten för slitsportar.
För expanderande mynningar bör man använda dimensionerna för den konstanta delen av tvärsnittet vid beräkning av ändkorrektionen. Ändkorrektionen får oavsett tvärsnittsform ett stort beroende av var den inre mynningen placeras, men eftersom den är liten för slitsportar blir skillnaden i resonansfrekvens begränsad.
Neuhausen skrev:En del av portarna blir ganska mycket att skriva ut, så jag började rita en insatsport som är tänkt att kombineras med skivor av trä. Det är inspirerat av Mårtens skiss på en byggbar port och kan byggas med enkel eller dubbel expansion. Här med en totalt 300mm lång port med 10mm MDF skiva som förlängning. Den 3d skrivna delen är totalt 100X200mm. Profilen är avsedd för 8mm ensidig höjd eller 16mm tvåsidig höjd men växer inte mycket för de större porthöjderna.
En port med den här enkla formen tror jag att man gör mycket snabbare i trä med en slipmaskin och en mall. Men det blir bra mycket dammigare.
Den är inte konfigurerbar för närvarande då 2d profilen jag använde tidigare bestod av ett antal raka streck. Den här består istället av splines för att ge helt sömlösa former precis som 3d portarna. Men den här typen är mycket enklare att göra konfigurerbar.
Chris71 skrev:Hej
jag är gärna testobjekt då jag ett antal byggen som behöver räddas från min kassa förmåga att använda cad och runda portar, skrivare finns så om det finns nån som kan modulera fram filer så skiver jag gärna ut och mäter i dessa projekt.
2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17MFC + STAC F3=38Hz
2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17NBAC + ADC F3=33Hz
2-vägs bokhyllehögtalare, 16liter Dynaudio MW160 + T330DA F3=38Hz
3-vägs fullregister 110liter med 26w/4534g00 i basen, detta kommer vara en väggmonterad modell så porten kommer löpa parallelt med den bakre väggen och basen kommer monteras väggnära och lågt. F3=23-25Hz
I samtliga fall är tanken att porten skall mynna neråt för att hitta optimal placering av porten med hänsyn till montering och utrymme i lådan.
Sämsta höj i låda är 330mm och de flesta har några extra cm, tanken är att montera porten från insidan och sen fräsa mynningen som ansluter till porten från utsidan.
Mer mått och detaljer finns att få.
Neuhausen skrev:Chris71 skrev:Hej
jag är gärna testobjekt då jag ett antal byggen som behöver räddas från min kassa förmåga att använda cad och runda portar, skrivare finns så om det finns nån som kan modulera fram filer så skiver jag gärna ut och mäter i dessa projekt.
2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17MFC + STAC F3=38Hz
2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17NBAC + ADC F3=33Hz
2-vägs bokhyllehögtalare, 16liter Dynaudio MW160 + T330DA F3=38Hz
3-vägs fullregister 110liter med 26w/4534g00 i basen, detta kommer vara en väggmonterad modell så porten kommer löpa parallelt med den bakre väggen och basen kommer monteras väggnära och lågt. F3=23-25Hz
I samtliga fall är tanken att porten skall mynna neråt för att hitta optimal placering av porten med hänsyn till montering och utrymme i lådan.
Sämsta höj i låda är 330mm och de flesta har några extra cm, tanken är att montera porten från insidan och sen fräsa mynningen som ansluter till porten från utsidan.
Mer mått och detaljer finns att få.
För de mindre elementen så har jag redan en färdig port med förlängningsmoduler exporterad till STEP för utskrift. Skicka email i PM så får du filerna. Porten är gjord för att monteras utifrån och flänsen är anpassad för att den inre tratten skall gå ut genom hålet för att det skall vara lätt att byta. Men vill du installera på ett annat sätt så hjälper jag till att ändra.
Om den går att använda för 38Hz är en av sakerna vi vill prova, Basta säger att "actual port length" skall är något mindre än de 90mm som de två ändarna blir när de limmas ihop direkt. Men end correction skall tydligen göra mycket mindre på slitsportar, så det har god chans att fungera.
Skulle det inte fungera med den portstorleken så finns det tillräckligt mycket marginal i flänsens storlek för att öka portens bredd från 90mm till 105mm utan att man behöver kompromissa med den plana ytans storlek på den inre portmynningen. Den lilla lådan med 33Hz avstämning är inget problem och 16l lådan med 38Hz avstämning får också något längre port på grund av den lägre volymen.
För 10" elementet har jag två färdiga portar, en som är rätt i storlek men som kanske ger kortare port än vad som är möjligt i så stor låda. Jag kan korta dem i modellen utan att ta bort något av tratten ifall det behövs. Det finns också en större port i samma design som har onödigt stor portarea för att vara en slitsport.
Alla portarna hamnar gott och väl in underkant för lufthastigheterna en optimerad port skall klara. Ca 30m/s räknat på genomsnittsarean.
Det finns också en miniatyrport avsedd att sträcka gränserna maximalt i en högtalare liknande en Räv. Miniatyrporten har samma flänsstorlek som den porten som passar dina bokhyllehögtalare då den är gjort för att vara lätt att prova, men den går att göra mycket mindre och är egentligen tänkt för de element som spelar i så liten låda att basreflex inte är praktiskt möjligt. Den motsvarar ett rör med innerdiameter på 3.3cm och ser ut att fungera i både 19l och 16l lådan med en total längd på 90mm.
johaneriksson skrev:Hur skrev du ut portarna? Jag har funderat kring att klyva den så man skriver ut två u formade delar och inte behöver några invändiga stöd.
Chris71 skrev:2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17MFC + STAC F3=38Hz
Chris71 skrev:2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17NBAC + ADC F3=33Hz
Chris71 skrev:2-vägs bokhyllehögtalare, 16liter Dynaudio MW160 + T330DA F3=38Hz
Chris71 skrev:3-vägs fullregister 110liter med 26w/4534g00 i basen, detta kommer vara en väggmonterad modell så porten kommer löpa parallelt med den bakre väggen och basen kommer monteras väggnära och lågt. F3=23-25Hz
Neuhausen skrev:När man använder dokumentet så kommer den uträknade mållängden ändras när man ändrar längden på de förlängningar man använder eftersom det påverkar genomsnittsarean. Så det blir fel om man beräknat en port som blivit 40cm lång och sedan beräknar en port som bara blir 10cm, utan att "bygga porten" med förlängningar i delen där man gör det.
Jag har ingen förhoppning om att måtten nedan kommer stämma exakt och målet är att modifiera formlerna i dokumentet så att de stämmer så bra som möjligt.Chris71 skrev:2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17MFC + STAC F3=38Hz
Portvariant: Räv-L
Kalkylblad version: 251215
Längd: 9.6cm.
Snittarea: 12,08cm2
Närmsta byggsatsmått: 9cm
Avstämning med närmsta byggsatsmått: 39,32Hz.Chris71 skrev:2-vägs bokhyllemodell, 19liter SB17NBAC + ADC F3=33Hz
Mållängd: 12,8cm.
Närmsta byggsatsmått: 13cm
Snittarea: 11,05cm2
Avstämning med närmsta byggsatsmått: 32,83Hz.Chris71 skrev:2-vägs bokhyllehögtalare, 16liter Dynaudio MW160 + T330DA F3=38Hz
Målängd: 11,6
Närmsta byggsatsmått: 11cm
Snittarea: 11,47cm3
Avstämning med närmsta byggsatsmått: 38,85 (130mm lång ger 35.77Hz)
Portvariant Räv microport kan också fungera ok för den här, portavstämningen utan förlängningbit blir enligt dokumentet 36.69Hz. Snittarean är 8.47cm2 och total portlängd 90mm. Det går att ta av några millimeter på portlängden då tratten inkluderar en liten rak del, men osäkerheten i beräkningen gör att det är bäst att prova först. Det går också att ändra flänsens dimensioner, som i den här versionen är gjord för att passa i samma hål som den normala Räv-L porten.Chris71 skrev:3-vägs fullregister 110liter med 26w/4534g00 i basen, detta kommer vara en väggmonterad modell så porten kommer löpa parallelt med den bakre väggen och basen kommer monteras väggnära och lågt. F3=23-25Hz
Portvariant: Stor
Målängd 110l: 23cm.
Närmsta byggsatsmått: 22,5cm
Snittarea: 62,94cm2
Målängd 125l: 19,3cm.
Närmsta byggsatsmått: 20cm
Snittarea: 64,9cm2
Avstämning med närmsta byggsatsmått 110l: 23,88Hz
Avstämning med närmsta byggsatsmått 125l: 23,7Hz

johaneriksson skrev:Bättre yta inuti porten samt enklare utskrift under prototypstadiet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster