Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Jag har också funderat i de här banorna. Min spontana tanke är
3) Bättre DAC + bättre förstärkare.
Nä, jag vet inte, faktiskt. Känns svårt att avgöra så där spontant... Vore väldigt intressant att testa en bra DAC så man eventuellt inser hur mycket det kan göra.
Men 1:an känns litet bortkastade pengar - en enklare DAC är väl vad du har i en CD-spelare eller receiver, och varför skall du då köpa en extern DAC?
Bamsefar skrev:Här måste budgeten fram innan man kan svara.
T.ex. en beggad DAC-1 plus två Sentec PA-9or ?
Moment-23 skrev:Någon som vet?
Hetsporren skrev:Moment-23 skrev:Någon som vet?
Jag vet. Jag gillade den inte, trots bra ljud och digitala ingångar. Displayen är svårläst, knapparna oxå plus att de är väldigt små/klena. Rasslig mekanik. Fjärren är dock det stora sorgebarnet, fullkomligt värdelös.
Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.
Hade man bara haft tid och kunskap så...
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Det är nästan så att det är frestande med ett litet dac DIY projekt med en sådan som bas.
Hade man bara haft tid och kunskap så...
Varför inte köpa en begagnad HK och plocka ut det du behöver och montera i en mindre låda? Då behöver du inte konstruera något, fast lite hum om vad som är fram och bak på en lödkolv behövs förstås
/ B
boyafraid skrev:hemmabiostärkare = dac + förstärkare i ett
Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.
Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.
regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.
riktigt hur är jag inte klar över ännu (toslink, RCA, USB...)
Max_Headroom skrev:Skillander mellan förstärkare är större än den mellan DACar. Se till att skaffa en förstärkre som är kraftig nog att spela högt och med bra dynamik. Hur kraftigt det är beror på vad du har för högtalare och rum.
Köp en DAC för det som blir över. Borde finnas gott om Sentec DiAnor nu som du kan få för en spottstyver. Den står sig fortfarande bra.
regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
En dröm jag har vore att jag kan ha min HTPC att leverera ljud via det trådbundna nätverket till en vettig receiver.
Moment-23 skrev:regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?
Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?
rexq skrev:Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?
Låter mycket vettigt med dom båda 970 plus piP. Ska du leta begagnat är den gamla HK-670 instressant med om nu snöat in på Harman.
regent8 skrev:Moment-23 skrev:regent8 skrev:Någon som hittat någon bra surr-förstärkare med bra interna DACar ?
Nätverk som i ethernet, eller? Varför inte dra koax från s/pdif ut från datorn till stärkaren?
Ett bra surroundförsteg skall vara nuforce avp-16. Den kan du kombinera med separata slutsteg. Lite över min budget men kanske något för dig?
HTPCn har "four USB 2.0, S/PDIF, Bluetooth and more unconventional AV options like composite-in, S-video in and D-video out"
Nu undrar jag om du inte menar optisk S/PDIF.
Det jag inte är helt säker på är om S/PDIF på denna kan skicka allt ljud ut från PCn, så det inte är bara DVD/CD ljudet.
Ett alternativ som då inte verkar vara nödvändigt är att ha ethernet, eller USB, ingång på AVreceivern (som tex Denon 4306 har).
On NuForce stegen skull vara aktuellt gäller det att hitta bra effektsteg.
NuForces egna monoblock är bra (och dyra).
Jag är inte klar än över vilken väg att gå.
Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
paa skrev:Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
Vad ska du jämföra med?
Almen skrev:paa skrev:Almen skrev:Har fått låna en DAC-1:a av en bekant. Så nu blir det test framöver.
Vad ska du jämföra med?
Har en nyinköpt AVR-2307 och en Pioneer 656, tänkte jämföra interna DAC:arna i dessa bägge maskiner med DAC-1:an.
Måste köpa litet digitalkablar, bara.
Moment-23 skrev:Mina tankar går f.n i dessa banor: squeezebox + h/k hd 970 (cd spelare + dac) + h/k hk 970 (stärkare) + piP. Stärkaren lär kunna driva ett par piP och cd spelaren med digitalingång är högintressant. Har jag lite tur och hittar begagnat så borde jag klara mig på runt 10.000kr (exklusive squeezebox). Det är väl en vettig kombination?

Almen skrev:- Brus (eller rättare sagt surr)! Ett tydligt 100 Hz-emanerande surr från DAC:en i både bas- och diskantelementen.
Tidigare var slutsteget den enda jordade enheten (kör i ojordade urtag), nu med en jordad DAC så kanske det bildas jordslingor. Testade att vända på kontakterna utan resultat. Får testa att dra jordad förlängningssladd. Tillagt: hördes på ca 2 m håll, så det är inget "pressa örat mot diskanten"-sus.
Bamsefar skrev:Det där är inte normalt. Den skall (!) vara knäpptyst !!
Almen skrev:Pioneer 656 -> Benchmark DAC-1 -> Bryston 4BST
Optiskt mellan 656 och DAC-1, obalanserat mellan DAC-1 och Bryston.
Volymratt på DAC-1:ans front använd som reglage.
Almen skrev:
Volymratt på DAC-1:ans front använd som reglage.
Har ingen koax, men snart.Moment-23 skrev:Har du möjlighet att testa elektriskt digitalt (s/pdif) mellan 656 och DAC-1? Det skulle vara intressant att veta om du märker någon skillnad.
Denon AVR-2307Så vad använder du som försteg/volymkontroll när du kör analogt ut från 656:an?
Almen skrev:Har ingen koax, men snart.Moment-23 skrev:Har du möjlighet att testa elektriskt digitalt (s/pdif) mellan 656 och DAC-1? Det skulle vara intressant att veta om du märker någon skillnad.Denon AVR-2307Så vad använder du som försteg/volymkontroll när du kör analogt ut från 656:an?
Moment-23 skrev:Då jag står inför inköp av såväl dac som förstärkare så undrar jag var jag ska lägga "krutet". Hur mycket påverkas ljudet av de skillnader som finns mellan olika dac:ar respektive olika förstärkare?
Jag förstår att inte ens en superförstärkare kan "rädda" en dålig insignal från en dålig dac, men samtidigt kan (väl?) en "dålig" förstärkare också förstöra en "fin" signal från tex en benchmark dac-1?
Ska jag köpa:
1. Enklare dac + bättre förstärkare?
2. Bättre dac + enklare förstärkare?
Med bättre dac avser jag här benchmark dac-1.
Med enklare förstärkare menar jag tex h/k 670, NAD 372 och liknande.
Enklare dac eller bättre förstärkare har jag inte så bra koll på så om det alternativet är att föredra så tar jag gärna emot tips på vad som kan vara lämpligt.
Så det är fastslaget utan den minsta tveksanhet att Pioneer är högjittrande?Richard skrev:Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).
Men det är kanske något du inte tror på.
Richard skrev:Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).
Almen skrev:Richard skrev:Almen, det låter som klassiska ljudskillnader man kan uppleva med lågjittrande respektive högjittrande digitala produkter ( Benchmark resp. Pioneer ).
Jag tror på mina öron. Åh, vad jag har längtat efter att säga det!![]()
![]()
Allvarligt talat, att det teoretiskt skulle kunna vara skillnad i jitter mellan 656:an och DAC1:an kan jag tänka mig. Men jag har inte den lyssningserfarenheten att jag kan koppla eventuella (små) ljudskillnader till jitter sådär, bara.
Som sagt, jag behöver bättre switch och blindare test för att med säkerhet kunna fastslå om jag kan höra skillnad eller ej.
Richard skrev:Moment-23 skrev:Då jag står inför inköp av såväl dac som förstärkare så undrar jag var jag ska lägga "krutet". Hur mycket påverkas ljudet av de skillnader som finns mellan olika dac:ar respektive olika förstärkare?
Jag förstår att inte ens en superförstärkare kan "rädda" en dålig insignal från en dålig dac, men samtidigt kan (väl?) en "dålig" förstärkare också förstöra en "fin" signal från tex en benchmark dac-1?
Ska jag köpa:
1. Enklare dac + bättre förstärkare?
2. Bättre dac + enklare förstärkare?
Med bättre dac avser jag här benchmark dac-1.
Med enklare förstärkare menar jag tex h/k 670, NAD 372 och liknande.
Enklare dac eller bättre förstärkare har jag inte så bra koll på så om det alternativet är att föredra så tar jag gärna emot tips på vad som kan vara lämpligt.
Beror nog lite på vad du är ute efter. Vill du ha en samlande dac för digitaltv, dvd och cd är nog alternativet med en surroundreceiver med inbyggd dac bäst.
Eftersträvar du däremot bästa möjliga 2-kanalsljud från cd blir det inte lika enkelt.
Här tror jag att en Benchmark DAC 1 är hörbart överlägsen, speciellt då den är nästan helt imun mot jitter från inkopplande transporter, tack vara " clockless" teknologin. Du kan köra vilken dvd transport som helst med fint resultat tack vare det. I Övrigt är Benchmark dac 1 osedvanligt kompetent konstruerad, troligen den bästa dacen som finns oavsett pris i dagsläget.
Kör du med andra dacar har transporten också en viss betydelse.
V.H. Richard.
Richard skrev:Klämbox verkar mycket intressant, jag funderar själv på en sådan.
Hifipressen världen över är lyriska över ljudet, även från den inbyggda dacen. Stereophile hade en del små anmärkningar märmässigt på just dacen, annars kanske det räcker att använda den inbyggda?
Svenska High fidelity jämförde sqeezbox nyligen mot cd-spelare för 50000:-, där klämboxen gick segrande ur striden ( säger io.f.sig inte mycket ).
Det verkar ju vanebildande bra att kunna byta skiva på en sekund, genom användandet av en dator.
Moment-23 skrev:Richard skrev:Klämbox verkar mycket intressant, jag funderar själv på en sådan.
Hifipressen världen över är lyriska över ljudet, även från den inbyggda dacen. Stereophile hade en del små anmärkningar märmässigt på just dacen, annars kanske det räcker att använda den inbyggda?
Svenska High fidelity jämförde sqeezbox nyligen mot cd-spelare för 50000:-, där klämboxen gick segrande ur striden ( säger io.f.sig inte mycket ).
Det verkar ju vanebildande bra att kunna byta skiva på en sekund, genom användandet av en dator.
Vet du i vilket nummer den testades? Var det inte möjligen "slimdevices transporter" som testades mot cd spelarna? Squeezeboxen är bra för pengarna men att den klår cd spelare för 50 papp är jag ytterst tveksam till. Jag har testat den både analogt och digitalt via en HK hemmabioreciever med inbyggd dac och det lät bättre när hk'n skötte d/a omvandlingen. Man ska nog sätta sb'n i sitt rätta perspektiv, dvs (enligt mig) en mycket duglig och framförallt flexibel apparat som spelar bättre än den kostar, men den har naturligtvis sina begränsningar. Det är därför jag vill köra den med en extern dac.
Almen skrev:Första preliminära testet:
Kört digitalt ut från 656:an och in på DAC1:an (optisk billig kabel), sedan analogt in på CD-ingången på 2307:an. Därjämte analogt ut från 656:an och in på EXT IN på 2307:an.
Japp, jag tänkte försöka få till det också. Problemet med 656:an är att den bara har en koax- och en opto-utgång, men det kanske man kan lösa med en optosplitter, om det finns att tillgå.paa skrev:Kommer du att ha möjlighet att jämföra digitalt från 656 till 2307 med digitalt från 656 via DAC1 och analogt till 2307? Skulle ju vara intressant att jämföra digitalingången på Denon-receivern med andra D/A-omvandlare!
Richard skrev:Den testades i nr. 6- 2006.
" För vid direkt jämförelse med squeezebox råkar vi om och om igen i tvivel om det korrekta i spelstilen hos våran Mark levinsonspelare.
Faktum är att ljudet från squeezebox på en gång är så musikaliskt och avslappat att höra på att den om och om igen ger lust att höra mer. Vad kan vi önska oss mera?"
Transporter har också testats i ett senare nummer, där den jämfördes med Benchmark dac 1. Transporter lät, enligt tidningen, något bättre.
JTarnstrom skrev:En Benchmark kostar ju 10000:-. Denon kommer med nya recivrar som funkar som mediaspelare via ethernet. En 2808 lär kosta i trakterna av en DAC1. Tycker det låter som mycket pengar... Och jag som just lagt handpenning på en Stello DA100.
Tärnström
Moment-23 skrev:Richard skrev:Den testades i nr. 6- 2006.
" För vid direkt jämförelse med squeezebox råkar vi om och om igen i tvivel om det korrekta i spelstilen hos våran Mark levinsonspelare.
Faktum är att ljudet från squeezebox på en gång är så musikaliskt och avslappat att höra på att den om och om igen ger lust att höra mer. Vad kan vi önska oss mera?"
Transporter har också testats i ett senare nummer, där den jämfördes med Benchmark dac 1. Transporter lät, enligt tidningen, något bättre.
Måste läsa artikeln. Jag är väldigt skeptiskt till detta. Det råkade inte möjligen vara så att slimdevices hade någon annons i tidningen i just det eller i närliggande nummer?
Bamsefar skrev:Transportern är noterbart dyrare än SB3 + DAC-1. Och nej jag delar inte den åsikten, att Transporter skulle vara bättre.
Den är inte en ens en transport utan bara en dyr produkt för den som gillar dyra saker som inte tillför något mer än penisförlängare (undrar om jag blir modererad nu ?).
Bamsefar skrev:Moment-23 skrev:Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W?![]()
![]()
![]()
![]()
Jag äger inga piP... Än mindre 2*400w...
Ton skrev:Hur är det med transporter, har den digital volymkontroll eller inte? Känns annars som den optimala spelaren tillsammans med ett slutsteg.
Moment-23 skrev:Nä, sorry, det var ju HetsporrenBamsefar skrev:Jag äger inga piP... Än mindre 2*400w...Moment-23 skrev:Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W?![]()
![]()
![]()
![]()
Hetsporren skrev:Moment-23 skrev:Nä, sorry, det var ju HetsporrenBamsefar skrev:Jag äger inga piP... Än mindre 2*400w...Moment-23 skrev:Och det ska komma från en som driver sina piP med, vad var det 2x400W?![]()
![]()
![]()
![]()
Jag "driver dem" inte med 400 watt, jag gräver (fram dynamik i plattorna)!
Almen skrev:Japp, jag tänkte försöka få till det också. Problemet med 656:an är att den bara har en koax- och en opto-utgång, men det kanske man kan lösa med en optosplitter, om det finns att tillgå.paa skrev:Kommer du att ha möjlighet att jämföra digitalt från 656 till 2307 med digitalt från 656 via DAC1 och analogt till 2307? Skulle ju vara intressant att jämföra digitalingången på Denon-receivern med andra D/A-omvandlare!
Ton skrev:Hur är det med transporter, har den digital volymkontroll eller inte? Känns annars som den optimala spelaren tillsammans med ett slutsteg.
SlimDevices skrev:Transporter Built-in Attenuation
The Transporter provides built-in line level attenuation for the RCA unbalanced connectors. Balanced attenuation must be provided externally.
The internal attenuation is provided using an internal jumper setting inside the case. Four attenuation levels are provided: -30dB, -20 dB, -10 dB and 0 dB.
What line levels can you expect using the internal attenuators?
Attenuation (dB) 0.0 -10 -20 -30
Line Level (Vrms) 2.0 0.6 0.2 0.06
Why not just use the digital volume control?
One reason not to depend on the digital volume control is that Slim Devices audio players are driven by software. There is always a risk (however small) of a software defect that causes the analog output to go to full levels by accident. This would result in the potential speaker or hearing damage if the levels are not matched.
Reducing the volume on the Transporter or Squeezebox occurs in the digital domain before the DAC. If you have to keep the volume very low to "fix" the line level mismatch, you are losing dynamic range and SNR.
An owner has tested Squeezebox audio performance to show the impact of operation in the low end of the digital volume control.
The Squeezebox head designer recommends attenuation for matching line levels to input sensitivity, and reserving the digital volume control for regular day to day listening control.
Practically speaking, however, if a mismatch is small (e.g. .5-1 dB), you might elect to use the Preamp Volume Control in the SlimServer GUI. This setting provides a fixed upper limit on the volume control range. While not recommended because it is effectively the same as using the volume control, a small mismatch is not going to risk hearing or speakers and maybe more convenient than adding small fixed attenuators. An alternative is to simply live with the small mismatch especially if there is headroom in the amp beyond published specifications. Some may choose a small attenuator over the Preamp Volume Control to ensure SNR is maintained.
Mich skrev:Vad menar du med denna rad?
SlimDevices skrev:Transporter Built-in Attenuation
The Transporter provides built-in line level attenuation for the RCA unbalanced connectors. Balanced attenuation must be provided externally.
The internal attenuation is provided using an internal jumper setting inside the case. Four attenuation levels are provided: -30dB, -20 dB, -10 dB and 0 dB.
What line levels can you expect using the internal attenuators?
Attenuation (dB) 0.0 -10 -20 -30
Line Level (Vrms) 2.0 0.6 0.2 0.06
Mich skrev:Ser jätte konstigt ut, hoppas det inte är apparaten utan mätförfarandet som ger detta resultat.
//Michael
Mich skrev:Aha, det var det du menade. Läser man två gånger så klingar det till. Tänkte på något annat först.
Angående mätningarna så är det skillnad mellan några kurvor där det inte borde. Oj, tittade igen och insåg att det var ett rakt streck på frekvensgången som inte var test objektets![]()
Ett fall på 0,5dB vid 20kHz, är inte det lite mycket?
regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax)
/Lars
Magnuz skrev:regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax)
/Lars
Japp. Använder du en extern DAC slipper du legato linken.
Richard skrev:Magnuz skrev:regent8 skrev:Kommer man förbi Legato link om man tar ut signalen via optiska (eller om det var coax) utgånen?
/Lars
Japp. Använder du en extern DAC slipper du legato linken.
Sant. Använder du en optisk utgång slipper du dessutom strömstörningar mellan cd-dac.
JTarnstrom skrev:Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.
Tärnström
Det undrar jag med!paa skrev:Intressant resultat. Frågan är om någon annan receiver från någon annan tillverkare har avsevärt bättre inbygd D/A-omvandling?
Kanske är det större skillnad på D/A-omvandlingen än förstärkarkretsarna mellan olika fabrikat på AV-receivrar, och i så fall kan man ju undra varför inte div apparattestare kancentrerat sig mera på detta?
Hur gör man då?Bamsefar skrev:Har benchmarkat min Benchmark DAC-1 mot den inbyggda i Denon AVR-2307ci
Moment-23 skrev:JTarnstrom skrev:Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.
Tärnström
Vilket menade du med den sista meningen, att stellon även är bättre än dvd-1740 eller att dvd-1740 är bättre än avr-1908?
JTarnstrom skrev:Moment-23 skrev:JTarnstrom skrev:Nu vet jag inte vad som avses med benchmarkad men min erfarenhet är densamma, fast med 1908:an. Jag kör en Stello DA-100 och den låter hörbart bättre än de inbyggda DAC:arna. Diskanten är betydligt mer utsträckt och överhuvudtaget blir det ett lyft i hela ljudbilden med den externa DAC:en. Detta gäller även med den inbyggda DAC:en i DVD-1740.
Tärnström
Vilket menade du med den sista meningen, att stellon även är bättre än dvd-1740 eller att dvd-1740 är bättre än avr-1908?
Stellon är bättre än bägge (har inte kollat, men kanske sitter det samma DAC:ar i 1740 och 1908). Observera att jag inte säger något om vilken av kombinationerna som mest neutralt, bara vilken jag tycker låter bäst.
Tärnström
Moment-23 skrev:Observerat![]()
Du har inte möjligen någon sb som du kan jämföra 1908 med?
Bob
JTarnstrom skrev:Moment-23 skrev:Observerat![]()
Bob
Du får nog förklara vad en sb är för någotJag är helt lost.
Tärnström
Moment-23 skrev:JTarnstrom skrev:Moment-23 skrev:Observerat![]()
Bob
Du får nog förklara vad en sb är för någotJag är helt lost.
Tärnström
sb=squeezebox![]()
bOb
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 8 gäster