Allt gott!
Moderator: Redaktörer
eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?
pLudio skrev:eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?
Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?
pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.
Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.
Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?
eljulio skrev:pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.
Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.
Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?
Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.
Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Tangband skrev:Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
ROON fungerar felfritt
Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.
RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Tangband skrev:eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.
Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?
Baffel skrev:Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/
Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.
Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag .
pLudio skrev:Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.
Ted_B skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.
Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
eljulio skrev:En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt.
pLudio skrev:eljulio skrev:En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt.
Alla streamers är datorer.
JM skrev:Jag föredrar att fjärrstyra en dator fast kopplad till anläggningen än att sända allt ljuddata trådlöst? På detta sätt har jag koll på alla bitar.
eljulio skrev:Ted_B skrev:Tangband skrev:
Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det.![]()
![]()
För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?
Ted_B skrev:eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering!![]()
Allt gott!
Som tidigare sagts, köp en bra dac, ny eller begagnad, och koppla chromecasten optiskt till den.
Det blir bra resultat för rimliga pengar.
Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.
Tangband skrev:Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
ROON fungerar felfritt
Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.
Tangband skrev:Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.
Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.
Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.
eljulio skrev:En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt.
Tangband skrev:Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.
Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Ted_B skrev:Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.
Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.
Säkert kan någon forummedlem låna ut en Rasperry så att du får prova, och kanske en dac. Var bor du?
oa51 skrev:Det finns mycket skrivet om Rpi:s dåliga USB- överföring.
eljulio skrev:Känns som att vettigast att börja med är en DAC av god kvalitet och koppla in min befintliga chromecast i den. Sen streama som vanligt via telefonen. Nästa steg är väl sen att prova Tidal loseless och detektera eventuella skillnader.
Var jag bor? En bit utanför Kalmar.
jonasp skrev:Varför skulle asynkron överföring vara bättre? Hut ska detta påverka ljudet menar ni? Vad finns det för problem med SPDIF som kan lösas med asynkron överföring, anser ni?
hcl skrev:Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.
.
Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
Tangband skrev:
Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra.![]()
Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
Såhär ser jittret ut från chromecast med chrome jämfört med focusrite 2i2 .
Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?
MusicMan skrev:Tangband skrev:
Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra.![]()
Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
Såhär ser jittret ut från chromecast med chrome jämfört med focusrite 2i2 .
Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?
Det är solklart att det inte låter lika bra som du skriver och visar med bilderna.
Däremot är det att man streamar/castar från webbläsaren Chrome som gör att det blir så där kasst. Alltså inte för att det är streamern Chromecast som tar emot det. Kör man Spotify Connect till Chromecasten så är det inte så där illa. Alltså är det rätt hårt att såga Chromecast helt bara för att det blir skit när man castar från webbläsaren Chrome.
Jag fick ett ryck igår och skakade liv i min Raspberry Pi med HifiBerry DAC+ Pro. Relativt smidig lösning för under 1500 om man gillar att pilla och har musik på en NAS eller för den delen musiken på ett USB-minne inkopplat.
Jag drog igång samma musik på Chromecast med Spotify Connect som jag har som FLAC via NAS till RaspberryPi. Drog på mig mina Sennheiser HD600 och växlade mellan källorna. Visst är det skillnad men väldigt marginell. Lite renare och tydligare i hela registret med FLAC via RaspberryPi. Det lär nog mest bero på att Spotify Connect via Chromecast inte kommer upp i 320kbps. Nu ska jag försöka få igång Spotify via RaspberryPi genom Rune Audio. Ofta väger smidigheten med Spotify högre än ljudkvaliteten men det är väl bäst att ha möjlighet till båda.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.
FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet![]()
FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet![]()
FBK skrev:Jisses, att det är så illaJag orkar inte hålla på med datorer då det bara är strul. Och om man ska få det att låta lika bra som på CD så verkar det dra iväg i pris också.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.
Är du helt säker på det ? Vem vet vad som hänt med firmware osv för chromecasten sedan audiosciencereview-testen?
Jag tycker själv det ser ut som ett solklart fall att chromecast struntar i ljudkvalitet, eftersom det inte fungerar med chrome.
Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag .
Morello skrev:hcl skrev:Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.
.
Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att föra ett vetenskapligt samtal när begrepp som "trygg", "tveksam" och "alltid kompromiss"(utan saklig invänding) används.
Faktum är att det går utmärkt bra att implementera klockan på sändarsidan och sedan medelst en faslåst slinga återvinna den på mottagarsidan.
FBK skrev:Jisses, att det är så illaJag orkar inte hålla på med datorer då det bara är strul. Och om man ska få det att låta lika bra som på CD så verkar det dra iväg i pris också.
pLudio skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.
Är du helt säker på det ? Vem vet vad som hänt med firmware osv för chromecasten sedan audiosciencereview-testen?
Jag tycker själv det ser ut som ett solklart fall att chromecast struntar i ljudkvalitet, eftersom det inte fungerar med chrome.
Som sagt så är det inget fel på Chromecast:
[ Bild ]
Koppla Chromecast till en bra DAC och ljudet blir mycket bra. Svagheten som återstår Spotifys komprimering av musiken.
Harryup skrev:Om den samplar om till 48 så finns det delade åsikter. Personligen skulle jag sikta på minst en pie eller blunote.
Maccis skrev:FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet![]()
Nä.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.
petersteindl skrev:Maccis skrev:FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet![]()
Nä.
+1
Baffel skrev:Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.
https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/
Sen om det verkligen är så stor hörbar skillnad mellan olika DACar vet i tusan . Du kan ju kolla här :
DAC blind test: NO audible difference whatsoever
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... oever.html
Den tråden tog visst var den skulle, över 200 sidor![]()
Nu har du Tidal med. Har du några hyfsade hörlurar och lyckas hitta samma låtar på Spotify och Tidal , som kommer från samma inspelning, så kan ju du och en kompis köra blindtest där . Ni kommer inte höra någon skillnad........tror jag....
iTunes of the latest update
Mac Mini latest gen, by the mini Toslink output
Feeding a nanoDigi miniDSP
Then, SPDIF out1 to DAC (A)
SPDIF out2 to DAC (B)
Copied EQ for both, except the gain
Gain adjusted within 0.1-0.3db and double-checked by ears
ICEpower 50asx2 amplifier
Baffel skrev:https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/
The technology behind MQA is complex, and a full description is somewhat time-consuming. Suffice to say that it “deblurs” the audio by cleaning up the timing of samples
Baffel skrev:Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.
Sen om det verkligen är så stor hörbar skillnad mellan olika DACar vet i tusan . Du kan ju kolla här :
Nu har du Tidal med. Har du några hyfsade hörlurar och lyckas hitta samma låtar på Spotify och Tidal , som kommer från samma inspelning, så kan ju du och en kompis köra blindtest där . Ni kommer inte höra någon skillnad........tror jag....
Baffel skrev:Japp har du helt rätt i. Så hur tusan man ska göra för att jämföra olika streamingtjänster mellan varandra har jag ingen aning om . Men det sägs ju ofta att tex när jag lyssnade på låt x på Tidal så lät det bättre än när jag spelade samma låt på Spotify, som om ljudet på Tidal generellt är bättre ( låter bättre) . Borde man inte hellre säga : På Tidal när jag lyssnade på låt x så kom den från en bättre inspelning än när jag lyssnade på samma låt på Spotify. Därmed lät den bättre på Tidal.
pLudio skrev:Baffel skrev:https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/The technology behind MQA is complex, and a full description is somewhat time-consuming. Suffice to say that it “deblurs” the audio by cleaning up the timing of samples
Bara svammel.
juanth skrev:Baffel skrev:Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.
Ett stort problem är att det inte går att veta säkert om det är samma version av en inspelning. Streamingtjänsterna är streamingotjänster på den punkten. De vägrar använda de nummer som finns på tex CD & vinyl
(funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat
hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.
Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-
Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]
gflar skrev:hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.
Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-
Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]
Med vad styr man dessa spelare? App i platta eller mobil?
eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?
eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?
pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.
hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.
Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg)(funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat
STDI skrev:hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.
Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg)(funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat
Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
hcl skrev:STDI skrev:hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.
Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) (funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.
Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.
pLudio skrev:eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?
Ditt försteg tar väl 4-pinnars tvåkanals DIN i klassisk Naim-stil? Heter de SNAIC? Någon sådan kabel som inte är dyr i så fall.
Japp, stämmer bra! Finns DIN-ingång.eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?
Toslink. Inget fancy. Den skall inte böjas skarpare än en snusdosa. MEN Chromecast Audio behöver varianten eller adapter som passar i ett 3,5 mm mini-Toslink jack.
pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.
eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?
Tangband skrev:eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?
Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.
Däremot kan du ju köra USB från dator till naimdacen.
STDI skrev:hcl skrev:STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.
Jag jämför varken med Tidal eller något annat. Jag bara konstaterar att många "klagar" på Spotify samtidigt som jag tror att många, åtminstone de flesta som kör Spotify Connect, inte får/tar ut mesta möjliga ur Spotify.
gflar skrev:Tangband skrev:eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?
Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.
Däremot kan du ju köra USB från dator till naimdacen.
Så här skriver Amir (som du gärna hänvisar till) om Chromecast Audio.
"3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.
4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit."
there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources
eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
Tangband skrev:eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.
eljulio skrev:Tangband skrev:eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.
Gött!
Tangband skrev:eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
eljulio skrev:Tangband skrev:eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
Gött!
goat76 skrev:eljulio skrev:Tangband skrev:
Gött!
Du blir säkert nöjd med Naim-dacen, testa sedan Tidal och se till att du går in i inställningarna och ändrar till Tidal HIFI så att du verkligen lyssnar på deras stream i CD-kvalitet. Och gör för guds skull inte som några av "ledarna" på forumet som totalsågade Tidal efter lyssning på deras gratis 30 sekunders samples i 64 kbps-kvalitet.
eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
pLudio skrev:eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens.
Det blir fint.
STDI skrev:eljulio skrev:Tangband skrev:
Gött!
Du skulle ju inte ha en dator i rummet. Vad blir din källa då?
eljulio skrev:Så här ser baksidan ut på min förstärkare. Antar att det bara är att koppla in dacen i valfri ingång med rca-kablar och sen ansluta övrig utrustning, chromemast, hårddisk och dator när jag vill i dacen?
STDI skrev:STDI skrev:eljulio skrev:
Gött!
Du skulle ju inte ha en dator i rummet. Vad blir din källa då?
eljulio skrev:en av de viktigaste sakerna känns som att kunna koppla in hårddisk direkt i dacen
pLudio skrev:eljulio skrev:en av de viktigaste sakerna känns som att kunna koppla in hårddisk direkt i dacen
Och där är vi tillbaka till en streamer (dator), ingen DAC tar en hårddisk.
Men det finns väl mjukvara för Chromecast att spela upp FLAC över LAN?
gflar skrev:Vilken typ av hårddisk? Nas?
eljulio skrev:gflar skrev:Vilken typ av hårddisk? Nas?
vanligt portabel hårddisk som ansluts via USB till dator. Vet inte om man kan göra någon lokal nätverksslösning där man kommer åt innehållet. Just nu är den ansluten till stationär dator på annan plats i huset.
eljulio skrev:hela min cd-samling som jag har rippat till flac-filer.
pLudio skrev:eljulio skrev:hela min cd-samling som jag har rippat till flac-filer.
Du har väl en extra kopia? Alla diskar går sönder.
pLudio skrev:Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).
Nu ser du ut att ha kopplat Toslink:en mellan två DAC:ar som tar Toslink in. Vart tar de analoga RCA ut vägen på sista bilden? Utgången på Chromecast?
https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK#Mini-TOSLINK
gflar skrev:Ser lite konstigt ut. Från vad kommer optiska in i Naim-dacen?
Inte 3,5 elektrisk utan mini toslink i ena änden och vanlig toslink i andra änden.eljulio skrev:pLudio skrev:Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).
Nu ser du ut att ha kopplat Toslink:en mellan två DAC:ar som tar Toslink in. Vart tar de analoga RCA ut vägen på sista bilden? Utgången på Chromecast?
då har jag nog fel kabel. måste ha toslink i ena änden och 3.5 i andra änden. finns det?
Ted_B skrev:Inte 3,5 elektrisk utan mini toslink i ena änden och vanlig toslink i andra änden.eljulio skrev:pLudio skrev:Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).
då har jag nog fel kabel. måste ha toslink i ena änden och 3.5 i andra änden. finns det?
Skickat från min J9210 via Tapatalk
eljulio skrev:menar du en sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 1-m-p39259
ena änden in i dacen och andra in i chromecasten direkt?
Ted_B skrev:Ja, en sådan kabel mellan dac och Chromecast.
Skickat från min J9210 via Tapatalk
eljulio skrev:mer kabelfråga.
Adapter från USB till iphone? Så att jag kan köra allt från telefonen och slipper laptopen?
goat76 skrev:eljulio skrev:mer kabelfråga.
Adapter från USB till iphone? Så att jag kan köra allt från telefonen och slipper laptopen?
Vad ska du med Chromecast till om du inte tänkt casta till den?
gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.
eljulio skrev:gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.
låter ju smutt. hur gör jag då?
pLudio skrev:Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.
gflar skrev:eljulio skrev:gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.
låter ju smutt. hur gör jag då?
Anslut NAS till nätverket (kabel), den kan finnas var som helst i huset och vara igång alltid. Kopiera från din USB-disk till en mapp i NAS. Sedan skaffa app till mobilen som castar Spotify, Tidal och från NAS.
Vad du ska skaffa för NAS och app kan andra svara bättre på.
Sist men inte minst, för riktig säkerhet förvara USB-disken hos svärmor
Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.
https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup
Frisk skrev:Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.
https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup
Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".
Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.
Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.
Baffel skrev:Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar.
hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.
![]()
pLudio skrev:hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.
När trådskaparen är grundförvirrad och har kompetens lika djup som ett fågelbad så kan det gå så här.
![]()
Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.
Ted_B skrev:Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!
RogerGustavsson skrev:Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?
eljulio skrev:Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster