Streamer av god klass

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Streamer av god klass

Inläggav eljulio » 2021-01-03 07:47

Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Streamer av god klass

Inläggav AndersP » 2021-01-03 08:42

Jag har samma fundering.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-03 11:05

Låna hem och prova. Handlarna skickar under rådande omständigheter gärna istället för att du går till butiken.
Prova en Lumin mini, Auralic, Moon Mind 2 eller Melco.
Hör du skillnad till det bättre och tycker det är värt pengarna så go for it. Det är kul att testa olika prylar i sin egen setup också, det är ju den du lyssnar på. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-03 11:25

En Linn DS eller DSM kan ju vara något att testa. Linn och Naim är ju ifrån samma skola när det gäller karaktär.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 14:06

eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?

Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 14:38

pLudio skrev:
eljulio skrev:Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre?

Bättre mjukvara och/eller bättre DAC? Chomecast Audio har väl Toslink?

Hmmm... vet inte riktigt vad jag ska svara, usel kunskapsnivå... :oops:

Min motfråga blir väl om jag behöver både och? Dac och streamer?. OM jag nu behöver det...

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 14:59

Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.
När det gäller mjukvara är support och uppdateringar viktiga.

Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 15:11

pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Personligen tycker jag mjukvaran är den viktigaste biten i en streamer (säger jag som inte använder en) så länge man kan koppla in en DAC om man vill utnyttja det någon dag.

Vad skall den koppla upp sig mot? Vilka filformat behöver den ha stöd för? Eller streamar du bara från musiktjänster?

Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 15:57

Så om inget fattas dig vad gäller mjukvaran för streaming så låter det som om en Chi-Fi DAC som mäter ypperligt är en prisvärd uppgradering.

Är DIN-ingångarna på Naim-försteget kompatibla med XLR om man har rätt kabel, så du vill ha en DAC med XLR?

Folk som faktiskt använder en streamer dagligen kanske är av en annan åsikt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 19:18

eljulio skrev:
pLudio skrev:Kör du analogt ut från din Chromecast Audio idag så är åtminstone en bättre DAC en rimlig uppgradering.

Ja, analogt in i förstärkaren. Streamar från musiktjänster. I dagsläget Spotify.

Det bör man undvika. Bättre att koppla Chromecasten optiskt till en DAC. Webläsaren Chrome bör undvikas. Vet inte hur Spotify sköter trådlöst.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-03 19:36

Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

BosseS

Inläggav BosseS » 2021-01-03 20:08

Jag kör Yamaha WXC-50 som jag är nöjd med.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 20:10

Maccis skrev:Vad är det som gör att Chrome skall undvikas?

Ger uselt resultat med chromecast både digitalt och analogt.
Test finns på audiosciencereview.
ROON fungerar felfritt

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 20:16

Tangband skrev:

ROON fungerar felfritt

Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 20:48

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:

ROON fungerar felfritt

Det verkar även andra mjukvaror med Cast-funktion göra som VLC eller Tidal.

Ok, så rådet blir?

Både en vettig dac och streamer?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 21:10

Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 21:34

RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 21:44

Men vad är det ljudmässigt som en streamer gällande Spotify gör bättre än att bara ha en dator plus extern DAC liggandes vid och inkopplad i förstärkaren? . Detta med kabel. Kör man bara Spotify byter man ju låtar med den padda/mobil man har med dig . Så inget kabelelende. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 21:48, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-03 21:44

eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.

Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?

Du bör även söka dig bort från spdif överföringen eftersom resultatet aldrig blir riktigt i toppklass. Asynkron USB är mycket bättre, så även streamers som inte heller använder spdif då man lyssnar på musik från tex en NAS.
Senast redigerad av Tangband 2021-01-03 22:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-03 22:01

Tangband skrev:
eljulio skrev:Nu när man är klar på högtalarsidan så börjar man ju fundera på vad man mer kan göra för att inte stå still... Idag streamar jag via chromecast audio och undrar helt enkelt om det är någon poäng att köpa en ny streamer som ev. gör jobbet bättre? Försteg är Naim XS. Kom gärna med tips med motivering! :D

Allt gott!

Att köra från din dator via asynkron USB och genom ett focusrite 2i2 kort med ASIO ger tillräckligt bra resultat ljudmässigt för att kallas high end. Jag har nyss lyssnat på en sån setup och resultatet var verkligen suveränt och förvånande bra. Billigt också. Jag tror personligen inte det behövs bättre grejor som källa. Detta trodde jag inte för tre veckor sedan, men det verkar vara på det sättet.

Syftet med en streamer är väl egentligen att slippa dator-eländet och kabeln. Har du ett såpass väljudande förstärkare som naim xs så bör du nog köpa bättre grejor än en chromecast, en begagnad streamer från naim är ju kanske både prestanda och designmässigt rätt ?

Begagnat är ett självklart alternativ. Naims prylar tenderar att springa iväg lite i pris...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-03 22:03

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 22:15

Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-01-03 22:32

Baffel skrev:Men jag fattar inte . Blir det bättre ljud med en dedikerad streamer än om man bara kör med en dator (padda /mobil, laptop vad som helst ) och hyfsad extern DAC med kablar in i förstärkaren ? Detta gällande Spotify.

Knappast. Nu vet jag inte om det ändrats, men Spotify Connect (streamer) gick väl på 256kb/s, medans datorversionen gick på 320kb/s. Även om det numera möjligtvis är ändrat till samma, lär det ju inte ge fördel till streamer. Möjligtvis i användarvänlighet. Men det förutsätter ju att hififirman som knåpat ihop streamern kan något om mjukvara och att underhålla denna.
Senast redigerad av Belker 2021-01-03 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 23:23

En streamer är "bara" en dator med förinstallerad mjukvara samt ofta en integrerad DAC.

T ex Bryston BDP-π är en Raspberry Pi med kort för digitalt ut, en liten skärm och speciell mjukvara. Då kan man lika gärna installera t ex moOde på en Raspbeery Pi 4 och koppla en DAC till den antingen via USB, via ett extra kort som har digital ut eller ett extra kort med en DAC och slippa en låda. Man får läsa på lite om vad som stöds, både vad gäller USB och I2S. Finns en del färdiga paket med.

Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.

Det är förstås bekvämt att köpa något som fungerar direkt ur lådan med snygg front och fjärrkontroll.
Senast redigerad av pLudio 2021-01-03 23:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-03 23:30

Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag . :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-03 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-03 23:32

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Chromecast är en form av streamer om än enkel. Det finns olika nivåer på vad man vill streama. Har inte koll på just Spotify längre. Kör man Tidal via Chromecast dyker den upp som ett alternativ att spela ifrån. Om nu önskan är om lite bättre ljud kan Chromecast anslutas optiskt till en DAC, den interna DAC:en i Chromecast "bypassas". Visst kan man köpa en streamer med DAC t.ex. Bluesound eller de dyrare alternativen som Sprudel nämnt. En del har inbyggd hårddisk för lagring av egna filer. Andra föredrar att nätverkslagra på en egen server, NAS. Roon är en mjukvara för server och den gör en massa annat dock inte gratis. I princip kan kostnaden sträcka sig från ca 1000 kr för en DAC till sexsiffrigt för fullt utbyggda system.

Bluesound node2i har testats och jag uppmanar alla som är intresserade av streamers att läsa testen.

Den enda streamern för humant pris som generellt presterar bra är fortfarande Yamaha wxc50 , som inte kunde detekteras i LTS F/E test.

Brukar inte den ratas för sin funktion i övrigt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-03 23:38

Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag . :)

Musikservrar som Roon har ett mervärde och anpassade klienter/streamers ger då en ännu bättre upplevelse. Gamla Squeezebox media server är ett annat exempel och lever vidare med bl a https://www.picoreplayer.org/.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-04 00:36

pLudio skrev:Vilken bitrate man kan räkna med vad gäller Spotify Connect har jag ingen aning om.

På de flesta enheter med Spotify Connect så funkar det som en "Web player", man får således max 256 kbit/s (AAC).

Spotify Connect.png
Spotify Connect.png (63.7 KiB) Visad 3439 gånger

Kör man Logitech Media Server med plugin Spotty så funkar det som de övriga alternativen i bilden ovan, man får alltså upp till 320 kbit/s (Ogg Vorbis).

Frågan var uppe senast i går på Squeezebox-forumet: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)&p=1002237&viewfull=1#post1002237

Tidal Connect funkar inte med LMS. Däremot funkar plugin för Tidal bra för att strömma FLAC och att integrera med egen musik i biblioteket.

Som mångårig användare av Squeezebox och Logitech Media Server lägger jag också en röst på det. Många möjligheter och utvecklas hela tiden med nya funktioner. Snabbt, snyggt och smidigt att styra från telefon, padda eller dator. Sedan ett par år kör jag Raspberry Pi som server, med pCP som pLudio länkar till ovan.

Hur bra det ska låta bestämmer man väl genom vad man köper till. Med tanke på vad en Pi kostar så blir det en del över till en bra DAC. Ska man använda USB som utgång så bör man kanske satsa på en Pi 4 då de separerat nätverk från USB på dessa, vilket en del menar påverkar ljudet.
Vill man ha andra utgångar kan man köpa till ett kort från t.ex: https://www.hifiberry.com
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 00:38

Allt gott!

Som tidigare sagts, köp en bra dac, ny eller begagnad, och koppla chromecasten optiskt till den.
Det blir bra resultat för rimliga pengar.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 00:45

Tangband skrev:

Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 05:24

Ted_B skrev:
Tangband skrev:

Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.

Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det. :oops: :cry:

För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 07:38

eljulio skrev:En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt.

Alla streamers är datorer. En Raspberry Pi är pytteliten och fläktlös så det går jättebra i lyssningsrummet. Eventuell musikserver kan stå var som helst i huset.

Ett förslag är att köpa en modern DAC med bra USB som du kopplar till en Raspberry Pi 4 och Chromecast via Toslink så kan du välxa mellan två lösningar. Med ett extra SD-kort till RPi:n kan du enkelt prova olika mjukvaror. RPi4:an är billig.

Tids nog vet du vad du vill ha av en streamer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 08:11

pLudio skrev:

Alla streamers är datorer.

Ja precis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2021-01-04 09:15

Jag föredrar att fjärrstyra en dator fast kopplad till anläggningen än att sända allt ljuddata trådlöst? På detta sätt har jag koll på alla bitar.
Streamers verkar helt onödiga, potentiellt ljudförstörande och trasslar bara till tillvaron till ett högt pris.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 09:32

JM skrev:Jag föredrar att fjärrstyra en dator fast kopplad till anläggningen än att sända allt ljuddata trådlöst? På detta sätt har jag koll på alla bitar.

Du tappar inga bitar i etern.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 09:55

eljulio skrev:
Ted_B skrev:
Tangband skrev:

Ok, så en bra dac är grundtipset då, och behåll chromecasten, om jag nu har förstått det mesta rätt här. En dator i lyssningsrummet är inte aktuellt. När det gäller budget så tycker jag att allt över 10 000 totalt är för mycket, då jag inte tror att mer pengar än så kan tillföra något kvalitetsmässigt i det här fallet. Speciellt inte om jag "bara" ska ha en dac. Får gärna kosta betydligt mindre. Ber om ursäkt för otydligheten i början om pengar jag är beredd att lägga, borde ha gjort det. :oops: :cry:

För övrigt kan jag tänka mig att köra Tidal eller annan tjänst om det kan bli hörbar skillnad mot Spottan, men först bör jag kanske uppgradera med ny dac innan jag testar?

Men vad är du ute efter om du ska köra Spotify? En dator , vilken som helst , som är uppkopplad på nätet liggandes vid ditt spelverk ihop med en bra DAC med fjärr för att ändra volymen . Tex denna
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 14486.html
Som fått bra recensioner ,så har du ju en smidig lösning . Nya låtar i Spotify byter du ju på en annan dator . Eller ni , vet inte hur många som kan vara uppkopplade på Spotify samtidigt . Smidigt , enkelt och bra. Har väldigt svårt tänka mig att man skulle höra så stor skillnad, om ens någon , med någon annan lösning när man kör Spotify . Det oavsett pengar . Och med höra menar jag om det gjorts seriösa , vettiga BLINDTESTER . Det är det enda som skulle övertyga mig i alla fall. Inte tal om bits och rates , tåtar eller optiskt osv.

Jag tycker du ska göra så här:

Om du kan låna . Billigaste tex det jag nämnt ovan jämfört med en lösning för 10 000 kr. Du ska veta på detta forum är det som afrodisiakum att nämna blidtest och Peters högtalare . Vem vet pga av det kanske du kan låna av forumister här som är nyfikna på vad du skulle komma fram till för resultat. En tanke bara . :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-01-04 10:28

Nu är du där jag anade att du skulle hamna, råd från alla håll och kanter med anekdotisk bevisföring som grund. :mrgreen:
Förstår att mina förslag hamnade utanför din budget, men jag har lyssnat på dem alla.
En streamer som har riktigt gott rykte i billigare klass är raspberry pi. Den och en bra och välrenommerad dac, gärna begagnad som Chord 2 Qute, Qutest (för dyr kanske?), Benchmark dac 2 så är du hemma.
Nu när du skaffat dig högtalare med potential att avslöja det mesta av god upplösning i den tidigare kedjan så är det rimligt att du förbättrar den delen också. Spotify är också en svag länk, välj hellre egna CD som du rippar eller andra förlustfria format som Tidal t ex.
Säkert kan någon forummedlem låna ut en Rasperry så att du får prova, och kanske en dac. Var bor du?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 10:51

Ted_B skrev:

Allt gott!

Som tidigare sagts, köp en bra dac, ny eller begagnad, och koppla chromecasten optiskt till den.
Det blir bra resultat för rimliga pengar.

Du är då fast vid spdif protokollet dessutom med optisk kontakt, inte nog med det , - du måste även skaffa ett ROON abonnemang för att inte chromecasten ska förstöra musiken totalt.

Rasberry pi som digital drive med en bra dac är ett betydligt bättre förslag. Men du bör tappa signalen från pajen via asynkron USB.
...Eller en bärbar dator med focusrite 2i2 med usb kabel och ASIO , även om sladden irriterar.

Läs gärna Molt för att se vilka dacar som inte detekterats. Det är inte många.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 11:01

Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 11:06

Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.

Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.

Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 11:12

Tangband skrev:

ROON fungerar felfritt

Jag letade upp recensionen som du tog bilden från:
Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... tput.4544/

Vad som alltså låter kasst är när man Cast:ar från webbläsaren Google Chrome till Chromecasten för den drar ned kvalitén på ljudet. Det är inte relevant för Spotify Connect vad jag kan se.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 11:17

Tangband skrev:
Morello skrev:Vadå "dessutom optisk kontakt" - det finns ingen nackdel med toslink (eller annan optisk överföring) jämfört med kopparkabel.

Nej, men toslink är en defakto spdif och underlägset asynkron data förbindelse via USB med ASIO.
Tyvärr har de flesta streamers ingen USB utgång , men datorer och professionella ljudkort har det.
Ska man streama ljud anser jag att allt bör vara inbyggt i apparaten så man slipper spdif.

Jag fick mig en öron-öppnare för tre veckor sedan då jag fick höra hur bra dator - asynkron USB/ASIO - focusrite 2i2 kunde låta i en mycket påkostad anläggning.

Mja, det är inget fel med SPDIF (optisk eller över koax) - givet att saker är korrekt implementerade.

Men har Focusrite 2i2 asynkron USB-mottagare? Jag har en sådan (focusrite) vilken jag nyttjar jämte mikrofon för akustiska mätningar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 11:21

Precis som redan nämnts så är det alltid tal om en form av dator när det ska streamas. Hur får du nu Spotify till din Chromecast Audio? Mobil, surfplatta etc. är också datorer!

Tangband skrev:

Plockar du någon av dessa som USB? http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Freedom/

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-04 11:34

Varför köpa både en streamer och en dac?
Prova med t ex en Topping d50 eller e30 optiskt kopplad till chromecasten, det blir ju en högst rimlig kostnad, använd mobilen för att styra Spotify/Tidal.
Utvärdera hur du tycker det låter och gå vidare därifrån om du inte är nöjd, tänk dock på att vi är ett flertal här som inte riktigt tycker att Spotify räcker till, det är något som inte låter bra med Spotify, Tidal brukar få bättre omdöme.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 12:32

Känns som att vettigast att börja med är en DAC av god kvalitet och koppla in min befintliga chromecast i den. Sen streama som vanligt via telefonen. Nästa steg är väl sen att prova Tidal loseless och detektera eventuella skillnader.

Var jag bor? En bit utanför Kalmar.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 12:34

Denna var det ju bra pris på. Finns det lika bra alternativ tro som kan beställas från svenska handlare? Vilka krav ska man ställa på en DAC?

BosseS

Inläggav BosseS » 2021-01-04 12:58

Ted_B skrev:Jag sålde min wxc50, tyckte det var helt hopplöst dåligt att styra Tidal med Yamahas musiccast, det funkar så mycket bättre att använda Tidal-appen i mobilen och köra via chromecast.

För Spotify tycker jag den fungerar utmärkt. Den kopplar snabbt upp sig vid uppstart och är stabil.
Ta även emot bluetooth och nät för uppspelning från disk och annat.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-04 13:08

Tangband skrev:

Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.

BTW; Det verkar inte helt simpelt att använda asynkron avspelning generellt från dator (varianter på ljuddistribution i PC-miljö). Det är inte generellt kompatibelt med alla program, t.ex. Spotify etc... Med generiska uppspelningsprogram (i dator) tvingas väl drivrutinen till USB-DAC:en att hänga på Kernel-ljudet trots att man har en "asynkron" överföring av ljuddata?

Focusrites billigare serie är förvisso inte dåliga, men inte direkt stat-of-the-art heller. Har man den slutgiltiga lösningen i högtalaränden har jag svårt att förstå varför man skall nöja sig med ganska bra i signakälleänden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2021-01-04 14:31

Det finns mycket skrivet om Rpi:s dåliga USB- överföring. Detta är vad jag förstår orsaken till att man kompletterar med en HAT från t.ex Allo https://allo.com/ vilket jag gjort. Min Rpi2+ Allo Digione fungerar utmärkt, kontrolleras enkelt via platta/telefon. Jag tycker denna lösning är riktigt smutt och enligt tester t.ex https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-allo-digione-rpi-s-pdif.5418/ så är det en bra implementering. Andra lösningar inkluderar DAC till ett lägre pris t.ex. https://allo.com/sparky/boss-dac.html, men denna kan inte jämföras med min Bremen Licence No1 8)
Sprudel skriver:
Säkert kan någon forummedlem låna ut en Rasperry så att du får prova, och kanske en dac. Var bor du?

Skicka PM till mig om du vill låna någon av dessa....
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 14:53

oa51 skrev:Det finns mycket skrivet om Rpi:s dåliga USB- överföring.

Ja, men Raspberry Pi 4 har inte det problemet.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-04 14:53

Varför skulle asynkron överföring vara bättre? Hut ska detta påverka ljudet menar ni? Vad finns det för problem med SPDIF som kan lösas med asynkron överföring, anser ni?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 14:54

eljulio skrev:Känns som att vettigast att börja med är en DAC av god kvalitet och koppla in min befintliga chromecast i den. Sen streama som vanligt via telefonen. Nästa steg är väl sen att prova Tidal loseless och detektera eventuella skillnader.

Var jag bor? En bit utanför Kalmar.

Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra. :)

Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Såhär ser jittret ut från chromecast med chrome jämfört med focusrite 2i2 .

Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?
Senast redigerad av Tangband 2021-01-04 16:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-04 15:06

120 dagar Tidal Premium/HiFi för 40:-.

Från tråden :
viewtopic.php?f=9&t=71340

Kanske fortfarande är aktuellt , ? Ifall man vill testa på Tidal.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-04 16:20

jonasp skrev:Varför skulle asynkron överföring vara bättre? Hut ska detta påverka ljudet menar ni? Vad finns det för problem med SPDIF som kan lösas med asynkron överföring, anser ni?

Om källans klocka är bättre än en klockan i mottagaren så nej, men vad är sannolikheten att klockan i en dator har lika bra prestanda som en klocklösnimg i en dedicerad (bra) hifi-streamer?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-04 16:25

hcl skrev:Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.

.

Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att föra ett vetenskapligt samtal när begrepp som "trygg", "tveksam" och "alltid kompromiss"(utan saklig invänding) används.

Faktum är att det går utmärkt bra att implementera klockan på sändarsidan och sedan medelst en faslåst slinga återvinna den på mottagarsidan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 17:22

Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-01-04 19:04

Tangband skrev:
Jag tycker nog nästan som sprudel : låna hem lite olika alternativ - hör du ingen skillnad så grattis- det blev billigt och bra. :)

Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Ser ni någon skillnad ? Varför i hela friden skulle man vilja koppla in en chromecast i en anläggning där högtalarna kostar 60000:- ?

Det är solklart att det inte låter lika bra som du skriver och visar med bilderna.
Däremot är det att man streamar/castar från webbläsaren Chrome som gör att det blir så där kasst. Alltså inte för att det är streamern Chromecast som tar emot det. Kör man Spotify Connect till Chromecasten så är det inte så där illa. Alltså är det rätt hårt att såga Chromecast helt bara för att det blir skit när man castar från webbläsaren Chrome.

Jag fick ett ryck igår och skakade liv i min Raspberry Pi med HifiBerry DAC+ Pro. Relativt smidig lösning för under 1500 om man gillar att pilla och har musik på en NAS eller för den delen musiken på ett USB-minne inkopplat.
Jag drog igång samma musik på Chromecast med Spotify Connect som jag har som FLAC via NAS till RaspberryPi. Drog på mig mina Sennheiser HD600 och växlade mellan källorna. Visst är det skillnad men väldigt marginell. Lite renare och tydligare i hela registret med FLAC via RaspberryPi. Det lär nog mest bero på att Spotify Connect via Chromecast inte kommer upp i 320kbps. Nu ska jag försöka få igång Spotify via RaspberryPi genom Rune Audio. Ofta väger smidigheten med Spotify högre än ljudkvaliteten men det är väl bäst att ha möjlighet till båda.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 19:23

MusicMan skrev:
Tangband skrev:

Det är solklart att det inte låter lika bra som du skriver och visar med bilderna.
Däremot är det att man streamar/castar från webbläsaren Chrome som gör att det blir så där kasst. Alltså inte för att det är streamern Chromecast som tar emot det. Kör man Spotify Connect till Chromecasten så är det inte så där illa. Alltså är det rätt hårt att såga Chromecast helt bara för att det blir skit när man castar från webbläsaren Chrome.

Jag fick ett ryck igår och skakade liv i min Raspberry Pi med HifiBerry DAC+ Pro. Relativt smidig lösning för under 1500 om man gillar att pilla och har musik på en NAS eller för den delen musiken på ett USB-minne inkopplat.
Jag drog igång samma musik på Chromecast med Spotify Connect som jag har som FLAC via NAS till RaspberryPi. Drog på mig mina Sennheiser HD600 och växlade mellan källorna. Visst är det skillnad men väldigt marginell. Lite renare och tydligare i hela registret med FLAC via RaspberryPi. Det lär nog mest bero på att Spotify Connect via Chromecast inte kommer upp i 320kbps. Nu ska jag försöka få igång Spotify via RaspberryPi genom Rune Audio. Ofta väger smidigheten med Spotify högre än ljudkvaliteten men det är väl bäst att ha möjlighet till båda.

Visst har du rätt i mycket av det du skriver, men trådskaparen har ju en väldigt påkostad anläggning som i nuläget är väldigt snedkomponerad där ”vad skit somhelst” ska driva en DAC och att man då ska räkna med bra resultat? Du märker själv att din Rasberry pi låter bättre som digital drive än chromecast då du lyssnar med lurar. Jag kan bara nämna att genom ett par bra högtalare blir skillnaderna ännu större.

Hearing is knowing, så det är nog det bästa förslaget att låna hem lite olika grejor, inte bara utgå från ” sämsta man kan hitta ”.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-04 19:27

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Det viktigaste är nog att få till den digitala signalen så den blir rätt, och där faller chromecasten om du inte skaffar ROON.

Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.

Är du helt säker på det ? Vem vet vad som hänt med firmware osv för chromecasten sedan audiosciencereview-testen?
Jag tycker själv det ser ut som ett solklart fall att chromecast struntar i ljudkvalitet, eftersom det inte fungerar med chrome.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 19:30

Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet :?: :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 19:31

FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet :?: :?

Ja.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2021-01-04 19:35

Jisses, att det är så illa :roll: Jag orkar inte hålla på med datorer då det bara är strul. Och om man ska få det att låta lika bra som på CD så verkar det dra iväg i pris också.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2021-01-04 19:36

FBK skrev:Är det bara jag och Morello som spelar CD-skivor på det här forumet :?: :?

Nä.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-04 19:46

FBK skrev:Jisses, att det är så illa :roll: Jag orkar inte hålla på med datorer då det bara är strul. Och om man ska få det att låta lika bra som på CD så verkar det dra iväg i pris också.

Nej, det kan jag inte hålla med om. Min Squeezebox Touch plus Raspberry Pi server har kostat betydligt mindre än min CD-spelare. Jag kör bägge digitalt till samma försteg, med inbyggd DAC. Jag kan inte höra skillnad på dem, så då föredrar jag bekvämligheten av att kunna bläddra mellan alla mina skivor på paddan eller telefon. Samtidigt som jag har i samma app har tillgång till såväl radio som strömningstjänster.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 19:49

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:

Är du helt säker på det ? Vem vet vad som hänt med firmware osv för chromecasten sedan audiosciencereview-testen?
Jag tycker själv det ser ut som ett solklart fall att chromecast struntar i ljudkvalitet, eftersom det inte fungerar med chrome.

Som sagt så är det inget fel på Chromecast:
Bild

Koppla Chromecast till en bra DAC och ljudet blir mycket bra. Svagheten som återstår är Spotifys komprimering av musiken.
Senast redigerad av pLudio 2021-01-04 19:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-04 19:49

Baffel skrev:Aha . Typ som att köpa en integrerad förstärkare för att det är smidigare än separata för och slutsteg . Trodde en streamer tillförde något mer men okej då vet jag . :)

Går inte att svara på generellt, men jämför man bästa kontinuerliga ljud är en dator som man även använder till annat inget som kommer låta likadant över tiden. Personligen om jag söker kvalite’ inte använda Spotify heller.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-04 19:53

Morello skrev:
hcl skrev:Synkron överföring och därmed klockning styrd från datorn är jag tveksam till. Det blir alltid en kompromiss. Asynkront bör det vara om jag skall känna mig helt trygg.

.

Det blir svårt, för att inte säga omöjligt, att föra ett vetenskapligt samtal när begrepp som "trygg", "tveksam" och "alltid kompromiss"(utan saklig invänding) används.

Faktum är att det går utmärkt bra att implementera klockan på sändarsidan och sedan medelst en faslåst slinga återvinna den på mottagarsidan.

Fast det blir alltid sämre än med motsvarande kvalitet implementerad asynkron lösning med klockan i/nära DAC:en.

Varför argumentera för en dyrare och sämre lösning?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-04 19:58

FBK skrev:Jisses, att det är så illa :roll: Jag orkar inte hålla på med datorer då det bara är strul. Och om man ska få det att låta lika bra som på CD så verkar det dra iväg i pris också.

Alltså jag har en hel del CD-skivor och lyssnar också på dem ibland. Men smidigheten med stremat är oslagbar. Dessutom är det kul att göra olika spellistor, som gamla tidens blandband, bara mycket enklare. Och så är ju utbudet enormt. Men jag skrev precis i min medlemspresentation att skillnaden mellan spottan och CD ibland är besvärande stor. Jag hör skillnaden mycket tidigare nu än tidigare. Därav behovet av högkvalitativ streaming.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-04 20:00

pLudio skrev:
Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Det behövs nog inte Roon för det, skippa Chrome. Det går numera lika bra trådlöst direkt från t.ex. Tidal eller egna filer från VLC.

Som sagt så är det inget fel på Chromecast:
[ Bild ]

Koppla Chromecast till en bra DAC och ljudet blir mycket bra. Svagheten som återstår Spotifys komprimering av musiken.

Om den samplar om till 48 så finns det delade åsikter. Personligen skulle jag sikta på minst en pie eller blunote.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-04 20:05

Harryup skrev:Om den samplar om till 48 så finns det delade åsikter. Personligen skulle jag sikta på minst en pie eller blunote.

Testfilen är 24/48.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-01-04 20:09

Maccis skrev:

Nä.

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-04 20:35

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jag är ingen expert men Chromecasten är en mottagare och det verkar vara sändaränden som ställer till det, läs webläsaren Chrome i just detta fall. Google själva tror jag inte bryr sig, speciellt inte när Chromecast Audio inte längre säljs sedan ett bra tag. Jag har testat att "Casta" från Tidal och VLC till Chromecast, jämfört det med att köra USB asynkront och så har jag kört Airplay till Airport Express. Alltihopa jämfördes med den CD jag har. Blev det någon skillnad att tala om? Inte i mina öron.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-04 20:41

Nä det är kul att använda olika media jag kör kassettband, cd, vinyl, Dat & rullband
förutom steaming via LMS & Squeezebox :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2021-01-04 22:14

petersteindl skrev:
Maccis skrev:

Nä.

+1

+2
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-05 00:51

Nä, jag spelar nog en cd varannan månad eller så...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-05 00:54

Cd i första hand, Tidal/Spotify för att leta efter ny musik, vid slölyssning eller i lurar på jobbet.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 00:58

Sett att de säljer stenkakor på ett loppis nära mig ....undrar om....man ...skulle .... :)

Mycket underhållande och intressant:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1224244

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-05 06:18

Jag spelade en hel del CD igår kväll och jämförde även vid några tillfällen mot Spotify, låt för låt. I vissa fall var det till stor nackdel för Spotify, dvs. en väldigt hörbar skillnad med förlorad dynamik, mindre detaljer, i vissa fall dovt. Men som jag har nämnt tidigare så vill jag kunna streama musiken också. Med högsta möjliga kvalitet. En dac lär jag behöva. Sen undrar jag fortsatt om det här med streamer. Laddade ned Tidal igår och kunde spela en låt! Sen gick det inte att "casta" längre från telefonen till chromecasten. :evil: Och det var surt för jag började precis jämföra mot Spotify där jag provade med Billies "Bad guy" på Tidal och sen på Spotify. Tyckte faktiskt att det var märkbart renare på Tidal, men sen när jag skulle fortsätta lyssningsjämförelser så slutade castingen att fungera. Nåväl. Jag ska läsa igenom hela tråden igen och försöka fatta något form av beslut för fortsättningen. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 06:48

Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.
https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/

Sen om det verkligen är så stor hörbar skillnad mellan olika DACar vet i tusan . Du kan ju kolla här :

DAC blind test: NO audible difference whatsoever
https://www.diyaudio.com/forums/digital ... oever.html
Den tråden tog visst var den skulle, över 200 sidor :mrgreen:

Nu har du Tidal med. Har du några hyfsade hörlurar och lyckas hitta samma låtar på Spotify och Tidal , som kommer från samma inspelning, så kan ju du och en kompis köra blindtest där . Ni kommer inte höra någon skillnad. :).......tror jag....

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-05 08:19

Baffel skrev:Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.

Sen om det verkligen är så stor hörbar skillnad mellan olika DACar vet i tusan . Du kan ju kolla här :

Nu har du Tidal med. Har du några hyfsade hörlurar och lyckas hitta samma låtar på Spotify och Tidal , som kommer från samma inspelning, så kan ju du och en kompis köra blindtest där . Ni kommer inte höra någon skillnad. :).......tror jag....

Set-up:
iTunes of the latest update
Mac Mini latest gen, by the mini Toslink output
Feeding a nanoDigi miniDSP
Then, SPDIF out1 to DAC (A)
SPDIF out2 to DAC (B)
Copied EQ for both, except the gain
Gain adjusted within 0.1-0.3db and double-checked by ears
ICEpower 50asx2 amplifier

No differences detected ... Go figure! :roll:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-05 10:16

Baffel skrev:https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/

The technology behind MQA is complex, and a full description is somewhat time-consuming. Suffice to say that it “deblurs” the audio by cleaning up the timing of samples

Bara svammel.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 10:20

Ha ha ytterligare ett vinprovare hifitest/tips . Missade det. Sorry.
I stil med tex detta:
viewtopic.php?f=9&t=71266

Bäst att ta de där DAC tipsen med en skopa salt i så fall.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-01-05 10:54

Baffel skrev:Gör det . Här några tips på billiga DAC . Har endast hört CLIPTHAT av de rekommendationerna. Den är bra. Apple har visst också någon bra billig lösning.

Ett stort problem är att det inte går att veta säkert om det är samma version av en inspelning. Streamingtjänsterna är streamingotjänster på den punkten. De vägrar använda de nummer som finns på tex CD & vinyl
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-05 11:04

Japp har du helt rätt i. Så hur tusan man ska göra för att jämföra olika streamingtjänster mellan varandra har jag ingen aning om . Men det sägs ju ofta att tex när jag lyssnade på låt x på Tidal så lät det bättre än när jag spelade samma låt på Spotify, som om ljudet på Tidal generellt är bättre ( låter bättre) . Borde man inte hellre säga : På Tidal när jag lyssnade på låt x så kom den från en bättre inspelning än när jag lyssnade på samma låt på Spotify. Därmed lät den bättre på Tidal.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-05 11:44

Baffel skrev:Japp har du helt rätt i. Så hur tusan man ska göra för att jämföra olika streamingtjänster mellan varandra har jag ingen aning om . Men det sägs ju ofta att tex när jag lyssnade på låt x på Tidal så lät det bättre än när jag spelade samma låt på Spotify, som om ljudet på Tidal generellt är bättre ( låter bättre) . Borde man inte hellre säga : På Tidal när jag lyssnade på låt x så kom den från en bättre inspelning än när jag lyssnade på samma låt på Spotify. Därmed lät den bättre på Tidal.

Varför skulle det vara svårt, det är bara att välja musik som endast givits ut i en version vilket är lätt att ta reda på ifall du kollar upp albumet på discogs. Om du endast är intresserad av mainstream-musik så blir det naturligtvis svårt att veta vilka versioner du försöker jämföra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2021-01-05 11:51

pLudio skrev:
Baffel skrev:https://oldtimemusic.com/best-usb-dacs-under-100/

The technology behind MQA is complex, and a full description is somewhat time-consuming. Suffice to say that it “deblurs” the audio by cleaning up the timing of samples

Bara svammel.

Helt riktigt! Bra att detta upprepas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-06 02:21

juanth skrev:

Ett stort problem är att det inte går att veta säkert om det är samma version av en inspelning. Streamingtjänsterna är streamingotjänster på den punkten. De vägrar använda de nummer som finns på tex CD & vinyl

Ja det är ett problem, men om man skall lyssna på ett antal jämförelser mellan Tidal och Spotify och Spotify har sämre versioner så spelar det ju ingen roll eftersom man inte kommer få någon bättre version ifrån Spotify. Om orsaken till att Tidal låter bättre är pga. högre upplösning eller att Tidal låter bättre för att det är bättre versioner är ju ointressant om man lyssnar på vad man kan få lyssna på om man streamar.
Personligen anser jag att ibland så kan Spotify låta så bra så att det "det räcker" men sen går det inte många låtar innan det börjar komma låtar som oavsett anledning låter så dåligt att det gör att man direkt tröttnar. Jag tycker att Spotifys generella kvalité är så låg att det är mycket trevligare att lyssna på CD, Tidal och i synnerhet Qobuz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 02:29

OT . Nu när det förhoppningsvis snart är löst med vaccin för covid och man kan börja att springa på loppisar igen kan det vara värt, rent ljudmässigt, att köpa en riktigt billig CD - spelare för typ 300 kr och på loppisarna köpa på sig CD skivor? Kommer den ultrabudget CD lösning låta bättre än streamat från tex Spotify? Jag tänkte inte köpa någon CD - spelare till jag kom på denna tanke . :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 06:59

Här tre begagnade alternativ:

https://hifitorget.se/visa_annons.php/h ... 116575.htm

https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 116964.htm

https://hifitorget.se/visa_annons.php/m ... 116417.htm

Känns ju tilltalande med Naim som alternativ för att hålla ihop det så att säga. Vad säger ni?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 09:00

Naim :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-06 09:56

Birdie naim naim

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 09:59

Naim kommer passa fint i din anläggning. Hellre en ny Topping D90 än någon av de andra.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 10:09

Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:16

Optiskt (såklart) från Chromecast, RCA eller din mellan dac o försteg.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 10:17

Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg)
http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat
(funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.
Senast redigerad av hcl 2021-01-06 10:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:20

hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Klimax renew (Klimax DS i enklare låda): https://www.tradera.com/item/344357/436603827/linn-klimax-renew-ds-2011-version-av-klimax-kort-

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]

Med vad styr man dessa spelare? App i platta eller mobil?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 10:23

gflar skrev:
hcl skrev:Med någon av dessa ”riktiga” Streaming-spelare (streamar asynkront från NAS eller direkt från TIDAL eller m.h.a. Spotify Connect) slipper man blanda in dator (utöver ev. NAS om man nu vill ha en sådan, vilket jag i.o.f.s. rekommenderar). Med en DAC har man ju bara löst en del av behovet.

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) [url]http://www.highfidelity.se/kopia-på-skivspelare-begagnat[/url]

Med vad styr man dessa spelare? App i platta eller mobil?

Något av dom, eller från dator (man kan även ha igång flera styranordningar helt samtidigt)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 10:27

eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?

Ditt försteg tar väl 4-pinnars tvåkanals DIN i klassisk Naim-stil? Heter de SNAIC? Någon sådan kabel som inte är dyr i så fall.

eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?

Toslink. Inget fancy. Den skall inte böjas skarpare än en snusdosa. MEN Chromecast Audio behöver varianten eller adapter som passar i ett 3,5 mm mini-Toslink jack.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:28

Som med en Chromecast då. Förstår att det inte är lika ”sexigt” med en Chromecast, men för TS med budget på ca 10 papp är det en bra start med DAC o redan befintlig Chromecast. Själv skulle jag köpt en Topping D90 (har jag redan gjort) :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-06 10:41

Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 10:43

pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Lite sugen på den då den har Tidalconnect

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 11:20

Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 12:02

STDI skrev:

Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2021-01-06 12:12

STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Spotify Connect till gamla Logitech Squeezebox ger kvalité Very High på Spotify språk dvs 320 Kbit/s.
Vore ju konstigt om ingen annan tillverkare lyckats ordna detta då Spotify Connect för Sqeezebox är ett
hobby projekt av entusiaster.

Däremot har ju appen på Apple TV varit mindre bra, då har det varit bättre
att köra Airplay från sin telefon eller läsplatta då man via telefon & läsplatta får Very High (320 Kbit/s) på
dessa enheter. Vet ej om detta är löst ännu eller om problemen kvarstår via appen på Apple TV.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 12:38

hcl skrev:
STDI skrev:

Beg. Linn Akurat DS, Majik DSM (d.v.s. med försteg) (funkar inte att länka p.g.a. ”å” i länken.

Ja, om man är ute efter kvalitet så är nog TIDAL generellt bättre. Jag ville bara peka på möjligheterna. För egen del spelar jag 99% från egen NAS.

Jag jämför varken med Tidal eller något annat. Jag bara konstaterar att många "klagar" på Spotify samtidigt som jag tror att många, åtminstone de flesta som kör Spotify Connect, inte får/tar ut mesta möjliga ur Spotify.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-06 12:47

Ja, det är lite märkligt att det inte är fler mediaspelare som kör Spotify Connect så att man får ut den bästa ljudströmmen.
Jag försöker komma ihåg turerna kring det här, var det så från början? Eller var det Spotify som ändrade hur Connect funkar?

Squeezebox, eller snarare Logitech Media Server, må vara ett hobbyprojekt i dag, men ändå med viss support från Logitech. En av de mest drivande är Michael Herger och vad jag förstått är han fortfarande anställd på Logitech. Han har andra arbetsuppgifter, men får även lägga arbetstid på att utveckla LMS och dess program (plugins). Den senaste versionen av LMS (8.1.0) finns även att ladda ner från Logitechs webbplats: https://www.mysqueezebox.com/download

Det är Michael Herger (mherger) som gjort programmet Spotty, som används för att spela från Spotify. Den senate tiden har det varit lite problem med att det är för många användare, då det fungerar så att alla delar på ett Client ID. Lösningen är att registrera sig som apputvecklare hos Spotify och få ett eget Client ID, vilket jag gjort.

Jag har knappt använt Spotify i ATV, så jag vet inte vad som är mindre bra med den appen. ATV har dock en annan nackel, den samplar om allt ljud till 48 kHz. Ljudet från Spotify (och CD m.m.) är 44,1 kHz. Ojämna omvandlingar som denna anses inte vara till fördel för ljudet.
Vill man strömma ljud med enheter från Apple är det bättre att använda en Airport Express, som behåller 44,1 kHz.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 13:33

pLudio skrev:
eljulio skrev:Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren?

Ditt försteg tar väl 4-pinnars tvåkanals DIN i klassisk Naim-stil? Heter de SNAIC? Någon sådan kabel som inte är dyr i så fall.

Japp, stämmer bra! Finns DIN-ingång.

eljulio skrev:Och chromecasten till dacen?

Toslink. Inget fancy. Den skall inte böjas skarpare än en snusdosa. MEN Chromecast Audio behöver varianten eller adapter som passar i ett 3,5 mm mini-Toslink jack.

Ok!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 13:46

pLudio skrev:Och i framtiden kan han fynda t ex en Bluesound NODE2i som har en medioker inbyggd DAC men stöd för en massa streamingtjänster.

Den har även en medioker toslinkingång och elektriskt spdif utgång .
Jag förstår inte varför man skulle köpa en sån ?
Då framstår en Yamaha wxc50 eller begagnad DS spelare från Linn som rena fynden.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 13:54

eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.
Däremot kan du ju köra USB från dator till naimdacen.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-06 14:13

Tangband skrev:
eljulio skrev:Ok, ska nog lägga ett bud på Naimen. Vad är bästa sättet kvalitetsmässigt att ansluta en sådan till förstärkaren? Och chromecasten till dacen?

Fixa så att den digitala signalen blir rätt först. Det blir den inte från en chromecast. Vadsom helst är bättre !
Och ljudet blir inte bättre för att du kopplar in en naim-dac till en chromecast.

Så här skriver Amir (som du gärna hänvisar till) om Chromecast Audio.

"3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit."

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 15:18

STDI skrev:
hcl skrev:
STDI skrev:Spotify Connect kan ju inte ge lika hög kvalité som Spotify från dator enligt det här inlägget. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2150870#p2150870

Jag jämför varken med Tidal eller något annat. Jag bara konstaterar att många "klagar" på Spotify samtidigt som jag tror att många, åtminstone de flesta som kör Spotify Connect, inte får/tar ut mesta möjliga ur Spotify.

Utan att veta så gissar jag att ev. brister med olika varianter nog sällan primärt beror på MP3-, OGG- etc kodning. Då tror jag mer på diverse omkodning, samplerate och komprimering med ev. nivåjustering. Inte att snålkodning inte påverkar, men omkodning och extra kompression är värre.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-06 15:26

gflar skrev:
Tangband skrev:

Så här skriver Amir (som du gärna hänvisar till) om Chromecast Audio.

"3. The Chromecast output has more jitter than an audiophile/instrument grade Toslink output. This is evident when used with low quality DACs like Schiit Modi 2 Uber.

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit."

Bara det att han skriver

there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources

placerar honom bland amatörerna. Det är inte seriöst att uttrycka sig så, då det uppenbarligen inte är sant.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 16:31

Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens. :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-01-06 16:53

eljulio skrev:Det blev Naim-dacen. Jag och säljare är överens. :)

Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 17:30

Tangband skrev:

Kul, du kan alltid få high-end ljud nu genom att koppla in en laptop via asynkron USB , tror det blir ett rejält lyft från Cromecast digitalt och analogt.

Gött! :D

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-06 17:50

eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du skulle ju inte ha en dator i rummet. Vad blir din källa då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-06 17:56

Tangband skrev:

Tror nog att Naimen fixar det digitalt med Chromecasten. Alltså med tanke på det som Amir skriver:

Senast redigerad av RogerGustavsson 2021-01-06 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-06 18:20

eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du blir säkert nöjd med Naim-dacen, testa sedan Tidal och se till att du går in i inställningarna och ändrar till Tidal HIFI så att du verkligen lyssnar på deras stream i CD-kvalitet. Och gör för guds skull inte som några av "ledarna" på forumet som totalsågade Tidal efter lyssning på deras gratis 30 sekunders samples i 64 kbps-kvalitet. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-06 18:43

goat76 skrev:
eljulio skrev:
Tangband skrev:

Du blir säkert nöjd med Naim-dacen, testa sedan Tidal och se till att du går in i inställningarna och ändrar till Tidal HIFI så att du verkligen lyssnar på deras stream i CD-kvalitet. Och gör för guds skull inte som några av "ledarna" på forumet som totalsågade Tidal efter lyssning på deras gratis 30 sekunders samples i 64 kbps-kvalitet. :)

Absolut. Har skaffat abonnemang som ger tillgång till Master, när det finns.

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2021-01-06 21:22

Lite halvt off topic men eftersom det tagits upp lite kring det.
Spotify Connect ändrades 2018 vilket gjorde att en del apparater/appar inte fungerade längre. Jag kör Raspberry Pi och de flesta OS (som bygger på mpd) kan klara Spotify Connect men det anses då vara en beta-funktionalitet som kan strula. Jag har inte kört det så mycket men inte haft några problem. Eftersom det Pi är en dator så kan man köra med 320kbps till skillnad från Chromecast. Kör man moode audio så har den även crossfeed med tre olika filter om man vill testa det för hörlurslyssning.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-07 00:01

Det blir fint.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 09:10

pLudio skrev:

Det blir fint.

Så här ser baksidan ut på min förstärkare. Antar att det bara är att koppla in dacen i valfri ingång med rca-kablar och sen ansluta övrig utrustning, chromemast, hårddisk och dator när jag vill i dacen?

naim xs.jpg
naim xs.jpg (1.79 MiB) Visad 2060 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2021-01-08 09:18

STDI skrev:
eljulio skrev:
Tangband skrev:

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 09:26

eljulio skrev:Så här ser baksidan ut på min förstärkare. Antar att det bara är att koppla in dacen i valfri ingång med rca-kablar och sen ansluta övrig utrustning, chromemast, hårddisk och dator när jag vill i dacen?

Ja. Eftersom det är en Naim så har du även DIN-kontakter som alternativ till RCA men jag gissar att du redan har RCA men inte DIN liggandes hemma så kör på RCA i så fall.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 10:13

STDI skrev:
STDI skrev:
eljulio skrev:

Jag sitter med laptopen ibland och den kan man ju använda... en av de viktigaste sakerna känns som att kunna koppla in hårddisk direkt i dacen och spela upp hela min cd-samling som jag har rippat till flac-filer.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 10:26

eljulio skrev:en av de viktigaste sakerna känns som att kunna koppla in hårddisk direkt i dacen

Och där är vi tillbaka till en streamer (dator), ingen DAC tar en hårddisk.

Men det finns väl mjukvara för Chromecast att spela upp FLAC över LAN?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-08 10:51

Vilken typ av hårddisk? Nas?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 11:01

pLudio skrev:
eljulio skrev:en av de viktigaste sakerna känns som att kunna koppla in hårddisk direkt i dacen

Och där är vi tillbaka till en streamer (dator), ingen DAC tar en hårddisk.

Men det finns väl mjukvara för Chromecast att spela upp FLAC över LAN?

ok, måste ansluta hårddisken till laptop och spela via datorn alltså...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 11:02

gflar skrev:Vilken typ av hårddisk? Nas?

vanligt portabel hårddisk som ansluts via USB till dator. Vet inte om man kan göra någon lokal nätverksslösning där man kommer åt innehållet. Just nu är den ansluten till stationär dator på annan plats i huset.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 11:24

eljulio skrev:
gflar skrev:Vilken typ av hårddisk? Nas?

vanligt portabel hårddisk som ansluts via USB till dator. Vet inte om man kan göra någon lokal nätverksslösning där man kommer åt innehållet. Just nu är den ansluten till stationär dator på annan plats i huset.

Dela musikkatalogen över nätet från din stationära dator. Har du Windows 10 (och kanske äldre?) så har du utöver vanlig SMB-fildelning även möjlighet att dela ut katalogen över UPnP/DLNA (ett protokoll ämnat för multimedia).

Spela upp filerna från Chromecast eller annan streamer.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-08 11:26

Om dator och hårddisk är igång på annan plats ska det ju gå att komma åt med mjukvara i mobil eller platta. Men andra kan svara bättre på vad som är bästa lösning.
Kan ju funka med disk i DAC också, men jag tippar på att det blir trögt.

pLudio hann före

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 11:29

eljulio skrev:hela min cd-samling som jag har rippat till flac-filer.

Du har väl en extra kopia? Alla diskar går sönder. :-)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 11:49

pLudio skrev:
eljulio skrev:hela min cd-samling som jag har rippat till flac-filer.

Du har väl en extra kopia? Alla diskar går sönder. :-)

nej, det måste jag göra!! :oops: 8O

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 16:15

hmmm... får igång det via USB till laptop och kan spela mina flacfiler från google drive.

Men när jag kopplar in chromecasten i dacen enligt nedan bilder är det bara tyst. Känns som att jag gör något fel, men vad?

ingång till dac_1.jpg
ingång till dac_1.jpg (1.69 MiB) Visad 1976 gånger

ingång till dac.jpg
ingång till dac.jpg (1.94 MiB) Visad 1976 gånger

converter.jpg
converter.jpg (1.68 MiB) Visad 1976 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 16:31

Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).

Nu ser du ut att ha kopplat Toslink:en mellan två DAC:ar som tar Toslink in. Vart tar de analoga RCA ut vägen på sista bilden? Utgången på Chromecast?

https://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK#Mini-TOSLINK

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-08 16:32

Ser lite konstigt ut. Från vad kommer optiska in i Naim-dacen?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 16:53

pLudio skrev:Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).

Nu ser du ut att ha kopplat Toslink:en mellan två DAC:ar som tar Toslink in. Vart tar de analoga RCA ut vägen på sista bilden? Utgången på Chromecast?

då har jag nog fel kabel. måste ha toslink i ena änden och 3.5 i andra änden. finns det?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 16:55

gflar skrev:Ser lite konstigt ut. Från vad kommer optiska in i Naim-dacen?

från digital converter, so ovan bild, den har en toslinkingång och på "andra sidan" är det rca-ingångar som jag har kopplat in med 3.5 till chromecasten.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-08 16:59

eljulio skrev:
pLudio skrev:Dig 3 på DAC:en skall vara direkt kopplad till Chromecast:en med en 3,5 mm mini-Toslink i Chromecast-änden (samma jack som analoga stereopluggen).

då har jag nog fel kabel. måste ha toslink i ena änden och 3.5 i andra änden. finns det?
Inte 3,5 elektrisk utan mini toslink i ena änden och vanlig toslink i andra änden.

Skickat från min J9210 via Tapatalk
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 17:02

så här ser det ut:

chromecast kopplad.jpg
chromecast kopplad.jpg (1.75 MiB) Visad 1947 gånger

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 17:03

Ted_B skrev:
eljulio skrev:

Inte 3,5 elektrisk utan mini toslink i ena änden och vanlig toslink i andra änden.

menar du en sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 1-m-p39259

ena änden in i dacen och andra in i chromecasten direkt?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 17:09

eljulio skrev:menar du en sån här? https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... 1-m-p39259

ena änden in i dacen och andra in i chromecasten direkt?

Ja, en sån där. Finns som färdiga kablar och som adapter som passar på vanlig Toslink-kontakt.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-08 17:12

Ja, en sådan kabel mellan dac och Chromecast.

The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 17:17

Ted_B skrev:Ja, en sådan kabel mellan dac och Chromecast.

toppen! då hoppas jag det funkar. får köpa imorgon. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 17:18

mer kabelfråga.

Adapter från USB till iphone? Så att jag kan köra allt från telefonen och slipper laptopen?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-01-08 18:02

eljulio skrev:mer kabelfråga.

Adapter från USB till iphone? Så att jag kan köra allt från telefonen och slipper laptopen?

Vad ska du med Chromecast till om du inte tänkt casta till den?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 18:04

goat76 skrev:
eljulio skrev:mer kabelfråga.

Vad ska du med Chromecast till om du inte tänkt casta till den?

jo, det tänker jag också göra, vill inte behöva använda usb-kabel jämnt, särskilt inte för slölyssning i köket.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-08 18:05

Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-08 18:32

gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.

låter ju smutt. hur gör jag då?

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2021-01-08 19:48

eljulio skrev:
gflar skrev:Om du nu ska skaffa en till hårddisk för att säkerhetskopiera, varför inte en NAS då? Då kan du använda app i mobilen som kommer åt allt du har.

Anslut NAS till nätverket (kabel), den kan finnas var som helst i huset och vara igång alltid. Kopiera från din USB-disk till en mapp i NAS. Sedan skaffa app till mobilen som castar Spotify, Tidal och från NAS.

Vad du ska skaffa för NAS och app kan andra svara bättre på.

Sist men inte minst, för riktig säkerhet förvara USB-disken hos svärmor :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-08 22:52

Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 06:58

pLudio skrev:Förresten så borde du skaffa bananer till högtalarkablarna. T ex Wago som avhandlades i viewtopic.php?f=10&t=71326.

ännu en sak att se över! :D tur att jag är klar med högtalarna nu i alla fall... :lol:

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 06:58

gflar skrev:
eljulio skrev:

Anslut NAS till nätverket (kabel), den kan finnas var som helst i huset och vara igång alltid. Kopiera från din USB-disk till en mapp i NAS. Sedan skaffa app till mobilen som castar Spotify, Tidal och från NAS.

Vad du ska skaffa för NAS och app kan andra svara bättre på.

Sist men inte minst, för riktig säkerhet förvara USB-disken hos svärmor :)

Klart intressant. Tillbaka till google.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-09 08:29

Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

https://www.techradar.com/best/best-cloud-backup

Frisk

Inläggav Frisk » 2021-01-09 09:24

Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".

Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.

Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-01-09 10:14

Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-01-09 11:38

Frisk skrev:
Baffel skrev:Lägg backuppen i molnet . Ska det vara riktigt vasst finns det program som tar automatiska backupper typ var femte minut på allting . Det görs i bakgrunden utan att det märks, för att sedan läggas upp i molnet. Lite överdrivet i ditt fall måhända men något jag inte fattar varför inte alla företag har.

Att göra sin backup i molnet kan ju vara en sak, men man måste ju vara medveten om att även andras diskar kan gå sönder, så man ska ju ha sin egen data också, det händer ju att användares data försvinner även från "molnen".

Att kontinuerligt synka är ju mer en redundans än backup, tar du bort en fil av misstag försvinner den ju även från redundansen, då vill man gärna också ha en backup att gå tillbaka till.

Att lägga saker hos någon annan innebär ju också att man måste veta ganska väl var den hamnar och vilka villkor som finns så inte datan sprids på oönskat sätt. Kanske inte så noga för personliga musikbiblioteket men definitivt för vissa företagsdokument.

Redundans , backup etc för företag är väl OT för denna tråd . Troligtvis även frågan om realtids backup . Lägger man sin data hos tex en amerikansk leverantör ska man vara medveten om att dem amerikanska staten har rätt att ta del av den datan.

Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar. :)

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-01-09 13:00

Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

:arrow:

:?:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-01-09 13:00

Baffel skrev:Som privatperson gäller väl mest att inte glöm inte bort att ta backup och kolla så man kan öppna backupperna även om allt skulle krascha så man har program för det . Är väl inga större problem om det inte är några knepigheter som backas upp , men det kan ju vara värt att kolla så det fungerar. :)

Det är av den anledningen jag vill ha ett backup-program som bara kopierar filerna rätt av, och bara kopierar det som är ändrat/tillagt vid nästa körning. Program som innehåller komprimerade filer plus en massa tilläggsfiler går fetbort för mig. Att testa om en sådan backup fungerar en gång i halvåret kräver för mig ytterligare ty 8TB diskar samt att jag tycker det är kul att köra kopiering i några dygn.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-09 15:09

hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-09 16:18

pLudio skrev:
hcl skrev:Är inte denna tråd tämligen förvirrad? Frågeställningen rör "Streamer av god klass" varpå trådskaparen sedermera köper en DAC. Fine, men förväntningarna tycks vara att en denna DAC gör samma sak som en "streamer", vilket givetvis inte är fallet.

När trådskaparen är grundförvirrad och har kompetens lika djup som ett fågelbad så kan det gå så här.

Streamern Chromecast Audio blev av god klass när den kompletterades med en kompetent DAC.

Och ja, precis så blev det på grund av din och alla andras kompetens som hjälpte mig rätt. Det blev väldigt bra. Klart lyft!

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-01-09 23:54

Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 07:38

Ted_B skrev:Du har hunnit provlyssna med chromecasten digitalt kopplad till dacen?
Kul om du upplever att det låter bättre än tidigare!

Ja, en så länge bara via Spotify. Vill helst inte använda floskler. Men jag har i alla fall fått en klart hörbar skillnad med något som jag skulle beskriva som "renare" återgivning och det känns ännu mer öppet. Jag är väldigt nöjd.

Nu tittar jag på ytterligare uppgraderingar när det gäller uppspelning av min skivsamling från hårddisk.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2021-01-10 13:22

Som alternativ till en vanlig NAS kan man köra en Raspberry Pi med en USB-disk till. Installerar man (tidigare nämnda) piCorePlayer och Logitech Media Server på sen så får man även en musikspelare som spelar så väl egen musik från hårddisken som strömningstjänster som Spotify och Tidal, med högsta tillgängliga kvalitet från Spotify.
Kan anslutas direkt till USB-ingången på DAC:en eller med extra kort till någon annan digital ingång. Då slipper man "casta" från andra enheter, och kan använda dessa enbart för styrning.

Jag kör själv med en Pi4 på detta sätt. Ska man ha den i lyssningsrummet så avråder jag dock från det paket från OKdo som jag köpte, då det har en fläkt som låter rätt mycket. Finns andra Pi med passiv kylning. Jag har min i källaren, så det spelar mig ingen roll.

Pi4 med disk.jpeg
2,5" USB-disk samt Raspberry Pi4B från OKdo
Pi4 med disk.jpeg (280.75 KiB) Visad 2165 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 14:10

RogerGustavsson skrev:Vad används den lilla DAC:en på de sista bilderna till?

Jag har en dac. Det du såg på bilden ar ett felköp som jag fick "hjälp" med från Kjell & Company. Den ska lämnas tillbaka. Det är Naimdacen som används.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 17:50

Jag har skaffat Plex för att hantera mina flacfiler. Smidig app att streama med och alla metadata följer med, med omslag och allt. Får ta och rippa resten nu. Vid en närmare kontroll ser jag att det saknas en del...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2021-01-10 18:28

Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-01-10 19:15

Nej, båda är förlustfria format så rippa till FLAC som tar mindre plats.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-01-11 06:02

Äh, OT. blev det.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-01-11 21:01

eljulio skrev:Börjat rippa igen. Har det någon hörbar betydelse om jag rippar i flac eller wav? Jag tror inte det, men...? Använder Windows media player som verkar plocka den data jag behöver, med omslag och info om skivan mm.

Media Player använder Windows Mixer som samplar om så det går att få bättre ljud med t.ex. JRiver.
Problemet med WAV är att man kan inte räkna med att det går att flytta filerna och att det blir någon ordning på det. Du kan sluta med att få typ fil1.wav fil2.wav etc. Så kör med Flac så sparas konvolut och namn i filen.

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2021-01-11 23:45

Tänk bara på att Pi3 inte orkar driva en USB-disk, den måste ha egen ström. Kanske funkar med en SSD-disk utan extern ström?!

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2021-01-18 12:13

Kopplade in en äldre airport express till "verkstadsstereon".
Är ( naturligtvis inte) imponerad av apples integration, burken dyker upp som en "högtalare" i alla
mac-ars kontrollpanel. Bara att välja och köra.

Nu är den relatit mycket buffrad, så jag tror det blir tokigt att använda till filmer. Men för musik går det utmärkt.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-01-21 09:22

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2021-01-21 09:39

Airplay 1 är ju lite av en besvikelse men det ska bli intressant att se hur du uppfattar den :)
Miljö-alarmist

Återgå till Köpråd