Jodå, dom fortsätter leverera,
ett litet smakprov tills albumet släpps den 19:e Maj
https://www.youtube.com/watch?v=bJzHY9DqsbI
Moderator: Redaktörer
Tompa_39 skrev::D
Jodå, dom fortsätter leverera,
ett litet smakprov tills albumet släpps den 19:e Maj
https://www.youtube.com/watch?v=bJzHY9DqsbI
jockewe skrev:Äntligen damp CD'n ned i brevlådan
Öset är det inget fel på, inte heller spel och sång!
Hur kan det vara SÅÅÅ svårt att mixa? Låter litet, stökigt och trångt.
jeff_belowski skrev:Någon som orkar styra upp en MasVis?
BORIS skrev:Sry, lämnar mig oberörd
solhaga skrev:Helt klart är det dock att detta skall spelas HÖÖGT!
LageB skrev:Hur någon kan tycka något spår i Loopified låter som "kakafoni" övergår mitt förstånd.
solhaga skrev:Det är ju en komplex musikstil, kanske man behöver lära sig att lyssna på den. Men efter några genomlyssningar börjar det kanske att låta bättre?!
solhaga skrev:Det är i "Wake me up" två sekvenser från 0:43 till 1:18 samt 2:02 till 2:35 som jag tycker att det blir kakafoni.
Begriper helt enkelt inte bakgrundsljudet som jag tycker tar överhand.
LageB skrev:Förmodar att du upplever stråk & synt-rörelsen dissonant i dessa delar. För mig är det genialt.
Smaken är som baken
LageB skrev:Det är allmänt känt att Dirty Loops är stora just bland musiker, men jag tycker inte man kan säga Loopfied är musik för musiker. Jag t.ex är inte musiker
LageB skrev:Lyssnar nu 4:e gången genom Loopified (med lurar) och jag kan bara säga - wow.
Personligen är jag i himlen. Mina favoriter genom livet har varit Stewie Wonder, Steely Dan, Casiopeia, Mezoforte, Chic Corea, Level 42, Chicago etc och även Jazz med mycket blås. DL har på något sätt lyckats sammanföra allt jag gillar. Jag är nog deras största fan. Hur någon kan tycka något spår i Loopified låter som "kakafoni" övergår mitt förstånd.
LageB skrev:solhaga skrev:Det är i "Wake me up" två sekvenser från 0:43 till 1:18 samt 2:02 till 2:35 som jag tycker att det blir kakafoni.
Begriper helt enkelt inte bakgrundsljudet som jag tycker tar överhand.
Förmodar att du upplever synt-stråk rörelsen dissonant och dominant i dessa delar. För mig är det genialt.
Smaken är som baken
Tompa_39 skrev:Näha du Lage....det är faktiskt jag som är deras största fan, iallafall enligt frugan,kolla bara vad hon svarade när jag ville pusha för deras singel "Hit me"![]()
"Nej, jag har inte missat den. Jag lyssnar till den hela tiden när jag åker i bilen eller är hemma tillsammans med min man;) Jag får också regelbundet lyssna till lovprisning över dessa geniala musiker som gör det som knappt ingen annan förmår göra. Jag får dessutom lyssna till samma musikstrof flera gånger för att verkligen höra vissa speciella harmonier.
Jag har verkligen förstått att Dirty Loops har kommit med en ny hit. Puss älskling!"
![]()
..Vilken är din favvolåt just nu?
/ Tompa
PS. har du Japan versionen eller ? ds.
LageB skrev:Tompa_39 skrev:Näha du Lage....det är faktiskt jag som är deras största fan, iallafall enligt frugan,kolla bara vad hon svarade när jag ville pusha för deras singel "Hit me"![]()
"Nej, jag har inte missat den. Jag lyssnar till den hela tiden när jag åker i bilen eller är hemma tillsammans med min man;) Jag får också regelbundet lyssna till lovprisning över dessa geniala musiker som gör det som knappt ingen annan förmår göra. Jag får dessutom lyssna till samma musikstrof flera gånger för att verkligen höra vissa speciella harmonier.
Jag har verkligen förstått att Dirty Loops har kommit med en ny hit. Puss älskling!"
![]()
..Vilken är din favvolåt just nu?
/ Tompa
PS. har du Japan versionen eller ? ds.
Haha, jag har samma situation med min fru, EXAKT samma![]()
Just nu gillar jag nog Roller Coaster bäst (vilket ös) och brasset är helt overklig.
Har inte den Japanska versionen, kanske borde köpa den också
solhaga skrev:Skulle sitta fint.
Men: "This item is not available for download in your country"
Fixa en proxy eller vänta tills den dyker upp hos HDTracks?
solhaga skrev:Skulle sitta fint.
Men: "This item is not available for download in your country"
Fixa en proxy eller vänta tills den dyker upp hos HDTracks?
Tompa_39 skrev:Nä, nu är jag övertygad, det finns ingen Pop-platta som släppts överhuvudtaget,period,punkt, som har fiffigare/snyggare/ballare/vackrare/häftigare/oemotståndligare/musikaligare harmonisering och arrangemang i låtarna än denna *loopified*.
Det finns tamejsjutton inte ett enda av spåren där det inte finns detaljer som man 'bara liksom dör av' när man hör dom.
Iallafall inget som jag hört.
Den som kan matcha med nåt får gärna tipsa.
solhaga skrev:Pop? Jazz? Blues? Techno? Rock?
Nej, det är Dirty Loops!
De har satt en helt egen changer med ett platta som redan känns som en Greatest Hits; varje spår är en pärla i sig.
Håller med dig Tompa till 110 %!
Stevie Wonder? Skulle vara på 78 varv då.
PS: Låter ännu bättre i 96/24!
solhaga skrev:Lyssnade på Loopified sex gånger igår medans jag oljade in ett altangolv.
Efter mat och kaffe satte jag på finstereon och lyssnade på .. Loopified.
Insnöad, definitivt!
Perka skrev:Någon som vet något om några live framträdanden i sommar?
//Per
LageB skrev:Tror det kan hjälpa för en del att lyssna på Loopified i lagom portioner - och som tidigare nämnts med hörlurar. Jag önskar jag hade en högtalaranläggning som kunde låta lite som lurar. En fraktion-liknande ljudintryck som med hörlurar och jag hade varit glad. Det är också rummet som spökar naturligtvis. Enklare musik (mindre komplex) går bra för mig genom mina högtalare - men tyvärr, loopified - endast hörlurar hos mig.
Roller Coaster - Håller inte måttet???
Hmmm, jag kan väl bara säga som så, att det är väldig tur att vi alla kan få ha olika smakJag tycket Roller Coaster (för närvarande) är bland de bästa spåren. Vilket DRAG, & vilket blås!! Jag har nog 200 i puls efter varje genomlyssning av Roller Coaster. Kan nog bero på att jag fuskat med lite trumpet/kornett själv i yngre dar...
Sen tycker jag det är lite snedvridet att tala om vanliga covers då vi pratar Dirty Loops. Jag hade aldrig hört Biebers version tidigare så jag fick lov att kolla upp den förra veckan. Jag kunde inte hålla mig för skratt - snacka om att förvandla skit till guld. Det är för mig två helt väsensskilda alster, även om det är delvis lånad grundmelodi.
jockewe skrev:Jag gillar verkligen Loopified! Strålande spel å sång så att man tappar hakan!
I hörlurar... Bara i hörlurar... Och då stör jag mig på att de kunde gjort det annorlunda men gjorde just så här - det mesta händer mitt inne i huvvet, trumsetet har ingen space, basen är överallt i mitten och massor ligger strax ovanför mittemellan öronen. Det är liksom en kamp om viket ljud som är mest i mitten!
LageB skrev:Det är allmänt känt att Dirty Loops är stora just bland musiker, men jag tycker inte man kan säga Loopfied är musik för musiker. Jag t.ex är inte musiker
Zeeall skrev:Jag har försökt lyssna på Dirty Loops men jag pallar inte mer än några sekunder. Tycker det är otroligt ocharmigt instrumentrunkeri. Skulle passa bra som meny-musik i ett välkänt racing-spel till Playstation.
LageB skrev:Zeeall skrev:Jag har försökt lyssna på Dirty Loops men jag pallar inte mer än några sekunder. Tycker det är otroligt ocharmigt instrumentrunkeri. Skulle passa bra som meny-musik i ett välkänt racing-spel till Playstation.
Kanske detta kan åtnjutas och pallas lite mera i så fall då..: https://www.youtube.com/watch?v=EXKYHK0 ... e=youtu.be![]()
![]()
![]()
solhaga skrev:Här är det synbara (och hörbara) skillnader. Framförallt ligger cresten någon tiondels dB högre på 24/96:an i de allra flesta fall samt att det inte finns lika många maxvärden i histogrammet för 24/96.
Även mastringen ser på en del spår ut att vara olika, men det kanske bara upplösningen på giffen som spelar oss ett spratt.
Ett exempel är Hit Me vid andra e:et vid orden Left: Crest
Fler eller motstridiga kommentarer...
PekkaJohansson skrev:solhaga skrev:Här är det synbara (och hörbara) skillnader. Framförallt ligger cresten någon tiondels dB högre på 24/96:an i de allra flesta fall samt att det inte finns lika många maxvärden i histogrammet för 24/96.
Även mastringen ser på en del spår ut att vara olika, men det kanske bara upplösningen på giffen som spelar oss ett spratt.
Ett exempel är Hit Me vid andra e:et vid orden Left: Crest
Fler eller motstridiga kommentarer...
Heliga ko! Jag skulle av bilderna att döma säga att det är svårt, för att inte säga omöjligt, att höra skillnad mellan wav-filerna och 24/96. Min gissning är att masteringen är identisk och att de ytterst små skillnaderna mellan versionerna hör samman med tidskodningen och/eller konverteringen. Riktigt, riktigt illa är det under alla omständigheter. Jag har även från annat håll hört att musiken ska vara fantastisk men jag har ingen brådska att provlyssna efter att ha sett detta. Än en gång tack till de faktiskter som tar sig tid att undersöka sakernas tillstånd och delar med sig av sin vetskap.
Med vänlig hälsning
Pekka
Zeeall skrev:Jag har försökt lyssna på Dirty Loops men jag pallar inte mer än några sekunder. Tycker det är otroligt ocharmigt instrumentrunkeri. Skulle passa bra som meny-musik i ett välkänt racing-spel till Playstation.
jeff_belowski skrev:Zeeall skrev:Jag har försökt lyssna på Dirty Loops men jag pallar inte mer än några sekunder. Tycker det är otroligt ocharmigt instrumentrunkeri. Skulle passa bra som meny-musik i ett välkänt racing-spel till Playstation.
App-app-app-ap-ap-ap-p! Du kan ju inte SNO mina oneliners!![]()
Kolla kommentar fyra... (Trodde faktiskt att jag hade skrivit det där i en annan av
Dirty Loops-trådarna, det finns ju bara femtielva stycken va?)
Tycker du är rätt tuff som klarar ett par sekunder faktiskt. De som lyssnar på hela
skivan rakt igenom, eller kanske flera gånger om igen... ledsen att behöva ge dig
beskedet, men de är tuffare än dig!Och du som trodde det var ball med black
metal... Känner du dig som en katolsk nunna när du lyssnar på Dirty Loops?
Nåja, killarna kan verkligen sina instrument och var bäst på musiklektionerna.
Jag skulle vilja säga att de har en enorm potential på något sätt ändå... det är
ju ändå julafton.
Tompa_39 skrev:...fast Pekka, låt inte lite masvis-grafer hindra dig från att uppleva det bästa som gjorts i musikväg på 30 år
LageB skrev:Trevligt Tompa![]()
Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags.....![]()
På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Härligt liveband tycks det vara helt klart....
shaft skrev:LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar.
LageB skrev:shaft skrev:LageB skrev:Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
Jag var där på Berns. Det blev en superkul konsert - fast ljudet lämnade en del att önska. I i alla fall framme på vänstra sidan. Basen och framförallt baskaggen på trummorna var så stark att musiken "tippade över" och man fick en magsmäll. Försökte man prata med så stark bas så "distortions-vorblade" ljudet om Ni förstår hur jag menar.
Tråkigt att upplevde sådant ljud Shaft. Ljudkvalité är ju lite småviktigt när man går på konsert trots allt.....
Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?
/ B
LageB skrev:Trevligt Tompa![]()
Tyvärr missade jag DL på Berns i Söndags.....![]()
På många av amatörliveupptagningarna jag sett/hört (inklusive den du länkade till) så låter vokaldelen uruselt, eller inget alls...
Här hör man verkligen Jonah Nilssons sång och hur skicklig han är: http://www.youtube.com/watch?v=IDHHXJIr ... e=youtu.be
LageB skrev:Bill50x skrev:Lyssnade nyss på deras album. Inser inte alls storheten/hype'n. Vad är det jag har missat?
/ B
Du har inte missat något alls Bill50x
Det är ju det som är så underbart med musik -varje människa upplever musik individuellt. Jag kan absolut inte säga något om vad DU missar men jag skriver gärna lite om varför jag tycker Dirty Loops är så fantastiska
- Deras (i mitt tycke) fantastiska arrangemang och harmonisering av musikstyckerna (oavsett om det är egna låtar eller covers)
- Hur man blandar flera musikgenrer, pop, jazz, soul, gospel, techno (i mitt tycke) på ett innovativt sätt i dagens musikvärd.
- Helt enkelt att jag älskar låtarna (här kan jag inte ge logisk förklaring) Hjälper nog om man tidigare gillat West Coast och fusion musik.....
- Otroliga musiker alla tre. Här är nog de flesta experter ense.
Tja, det var lite av vad jag tycker. Min högst personliga uppfattning dock...![]()
![]()
PerStromgren skrev:Jag gillar välproducerade skivor med musiker av högsta klass, t.ex. Steely Dan. Då borde jag gilla DL, vilket jag också gör en liten stund när jag bländas av musikerna, men av någon outgrundlig anledning blir det för mycket rätt kvickt. Litet otippat i mitt fall, men dock.
Jag röstar med Bill50x här.
phloam skrev:Jag tror jag vet vad problemet är..... de är musikens svar på LCHF.
Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart!
Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Körde via spotify och fick en Judas Priestlåt med samma titel därefter.... Den kan säkert vara lyssningsbar annars, men efter ett mästerverk som detta blev det bara helt olyssningsbart!
Går inte att jämföra ett mästerverk som Hell Bent For Leather/Killing Machine med Loopified.
phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!!
Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ).
phloam skrev:Ok då diskuterar vi Musik!!!
All musik står på två ben - genomförande och innehåll. Loopified ställer saker på sin spets genom att vara en slags absolut motsats till vad t.ex. punkrock handlar om. Man kan kompensera bristfälligt genomförande eller instrumentell skicklighet - genom att göra "lite men bra" och med stor känsla framföra ett viktigt budskap. Punk, industri, folk, metal, minimalism, experimentellt - här finns mängder med exempel på riktigt stor Musik som skapas med enkla medel.
Sen finns det mellanting där man vilar lika mycket på innehåll som på framförande - artister som har starka budskap och som samarbetar med skickliga studiomusiker och producenter för att lyfta fram dem. T.ex. Brian Eno och Robert Fripp som bidrar aktivt till innehållet genom att både ha känsla för mening och skicklighet i framförandet.
Eller tänk på Philip Glass - orkestermusikerna (har jag hört iaf) lär ha avskytt att framföra dessa extremt krävande, monotona slingor som var nödvändiga för slutresultatet. Musik som hårt arbete och föga lekfullhet, men resultatet är lika fantastiskt för det.
Loopified handlar (tyvärr, imho) nästan enbart om det Tompa beskriver - ett otroligt skickligt genomförande som skapar en nästan 100% ren instrumentalkick för lyssnaren, avsiktligt befriad från budskap eller mening (lite kärlekslyrics för att öht ha nåt att sjunga, typ). Det kan jag tycka är helt ok, det kan vara skönt att slippa en massa weltschmerz och bara köra feelgoodjazz.
Men många upplever nog att det saknas något för att väcka något engagemang. Det handlar inte om att missa något eller inte begripa det skickliga osv - utan snarare om att man känner att det blir för ensidigt. Man önskar att de skulle använda sin skicklighet att göra nåt mer poängfullt, inte bara "show off", kolla vad vi kan spela.
Det där att "jorda" musiken kanske handlar om att man inte bara kan stå på ett ben som Loopified gör praktiskt taget hela tiden.
Tompa_39 skrev:phloam skrev:Fattar precis vad du menar Phloam, bra beskrivet, och då det gäller DL så är ju texterna enligt mig bara en "bärare" av sången och groovet.
Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."
Det unika i min mening med DirtyLoops är att dom får ihop musiken, via en massa influenser, på ett sätt som jag aldrig hört förr, och att inspirationskällorna för kombinationen i deras musik kommer från genrers som jag gillat sen slutet på 70-talet.
Det är det som slår an mina 'strängar' på ett helt sjukt sätt, och även LageB's vad jag förstår.![]()
/ T
Tompa_39 skrev:Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
" -Don't give a damn what the words say, as long as they get along with the music and the rhyme, and that You actually can sing them..."
phloam skrev:Tompa_39 skrev:Jag minns att Jay Graydon en gång i en intervju sa typ att han egentligen;
Ja precis!Respekt till Jay som helt ärligt och öppet deklarerar att det är det rent musikaliska som är avsikten, inte att förmedla specifika budskap.
Och jag har full förståelse för att man går igång på denna typ av musik, det kan jag också (i små doser) och att det är intressant att de gör saker på ett eget sätt (kombinationen av stilar som du nämner t.ex.).
Vi får se om de kan mogna som artister och inte bara fortsätta som skickliga musiker
phloam skrev:Vi får se om de kan mogna som artister och inte bara fortsätta som skickliga musiker
Bill50x skrev:phloam skrev:Vi får se om de kan mogna som artister och inte bara fortsätta som skickliga musiker
Det är väl detta som skiljer skickliga studiomusiker från övriga musiker. Studiomusiker koncentrerar sig på instrumenten och att spela så bra det bara går. Gärna med att göra komplex, varierande musik där allt sitter som berget.
För att det ska "tala" till mig behövs dock även ideer, något som man vill säga, mer än att briljera. Detta gäller ju inte bara studiomusiker, dessutom långt ifrån alla, lyssna till ex på Yngwie. Hans mål är tydligen att spela så många toner som möjligt per sekund. Men är det bra? Tekniskt skickligt, ja. Musikaliskt, skittråkigt. Nu är ju DL hur mycket bättre som helst än vad YM någonsin kommer bli, kanske är jag också lite orättvis mot studiomusiker. Men jag hoppas att mina tankar når fram.
/ B
solhaga skrev:På onsdag är det i varje fall Pustervik som gäller!
solhaga skrev:De var helt enkelt magiskt bra och bjöd verkligen på sig själva, hela tiden med glimten i ögat med ett stort mått av klädsam självdistans.
De hade roligt och vi stortrivdes hela den dryga timmen det varade.
solhaga skrev:De var helt enkelt magiskt bra och bjöd verkligen på sig själva, hela tiden med glimten i ögat med ett stort mått av klädsam självdistans.
De hade roligt och vi stortrivdes hela den dryga timmen det varade.
solhaga skrev:Tog några videos:
http://youtu.be/9XqQ47dyaSo
http://youtu.be/4gFoDCKDnDk
Hade inte tid för fler, ville bara digga.
Tompa_39 skrev:Roligt! , de verkar var riktiga 'svärmorsdrömmar' alla tre![]()
Var ljudet ok? hur mycket folk var det ?
LageB skrev:Även fast denna artikel (intervju) är fokuserad på Henrik Linder och hans basteknik så är det bland dom bättre artiklarna jag läst om Dirty Loops: http://cms.bassplayer.com/artists/1171/ ... -bpl/48947
solhaga skrev:Göteborg, Pustervik.
Tisdagen den 30 september 2014:
På scenen strax efter kl 20:
Dirty Loops
Jag var där!
LageB skrev:...och här kommer ännu en ny cover av Dirty Loops. Denna gång en stillsam tolkning av Alphavills 'Forever Young': https://www.youtube.com/watch?v=L2N_zRXxghI
Eargasm skrev:Av musiker, för musiker, är jag rädd.
LageB skrev:...och här kommer ännu en ny cover av Dirty Loops. Denna gång en stillsam tolkning av Alphavills 'Forever Young': https://www.youtube.com/watch?v=L2N_zRXxghI
BORIS skrev:e.....ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär.....
BORIS skrev:Skulle iofs tippa på att just han spenderar en hel del tid framför spegeln med kammen
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.
Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet
Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...
PerStromgren skrev:Tompa_39 skrev:En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Om man är uppväxt och har sina rötter i Slick/Funk/Soul/FusionJazz och med band och artister som exempelvis Earth,Wind & Fire, Level42, Jeff Lorber, Steely Dan, Marc Jordan, Al Jarreau, Stevie Wonder, Michael Jackson m.m, och där då dessa unga pojkspolingar kombinerar på nåt sätt alla dessa på ett unikt sätt, (jag jag skriver unikt eftersom hittills har jag inte hört nåt annat band göra det på detta sätt) så kan man inte annat än bara älska det...
Hur f-n kan jag ha missat Jeff Lorber?Men nu ska här liras, tack för tips!
KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.
LageB skrev:KentLindqvist skrev:Denna komplexa musik hade troligtvis tjänat på att inte vara så våldtagen.
Kan tänka mig att många presumtiva lyssnare är av det kräsnare slaget ljudmässigt. Faktiskt.
Själv har jag aldrig fått Dirty Loops att låta jättebra på mina Fostex högtalarbyggen tyvärr![]()
Det blir rörigt när det blir lite komplext (vilket det ofta är med DL) -så när jag ska njuta får det bli med hörlurarna.
Funderar nu allvarligt att se över min anläggning!!!
Tompa_39 skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Men måste man inte ha ett syfte som artist, vilja säga något. Vad vill dessa, Dirty Loops, säga? Vilka är dom? Efter att hört dom har jag ingen aning, ett gäng välkammade pojkar som gillar att lira musik, ungefär. Det unnar jag dom verkligen men varför jag ska lyssna på dom vet jag inte, och dom talar inte heller om varför. Det är väl där skon klämmer, dom talar inte till mig. Jag vill påverkas av det jag lyssnar på, känna, tänka ny saker men DL lämnar mig oberörd.
Till och med Forever Young, som med Alphaville är en helt fantastisk låt i sin genre, blir bara en massa delar utan helhet
En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?
BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...
BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn
Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Kul
Vore ännu roligare att höra vad du tycker ist för att droppa ett namn
Vore också kul med en länk el nåt där man kan läsa om hur Q Jones ville men inte fick producera DL och inte bara där han hyllar dom allmänt
Anders Bagge har berättat i tv om sms:et från "Q".
Jag tycker de är fantastiska i sina bästa stunder, och vissa andra spår tilltalar mig mindre. Det är inte min favoritgenré, men jag har lite Stevie Wonder på hyllan, och jag har inte hör någon annan vokalist komma närmre i klass.
BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak
Nattlorden skrev:BORIS skrev:Ok, i fortsättningen är det nog bättre att säga att Q Jones har uttalat sitt gillande, om du nu känner att du behöver ge dina egna åsikter lite tyngd.
Sådana där rykten finns det gott om och att han faktiskt skulle vara intresserad är en helt annan sak
Absolut inte. Jag har ingen som helst anledning att misstro en förstahandsuppgift från Anders Bagge. Och det har inget som helst med mig att göra, blanda inte in mig - tack.
Nattlorden skrev: Med tanke på att Quincy Jones blev småsur över att han inte fick producera deras platta, så skulle jag nog vilja klassa deras skicklighet som en bit över vad som är vanligt förekommande...
BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones
Nattlorden skrev:BORIS skrev:
Ja, din källkritik får ju såklart du stå för. Jag har inte blandat in dig utan bara kommenterat att du i ditt inlägg klassar DL endast utifrån ett påstått SMS ifrån Q Jones
Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.
Nattlorden skrev:BORIS skrev:
Om du inte anser Anders Bagge trovärdig - ta upp ditt problem med honom. För min del är det inte ett påstått SMS, utan ett korrekt omnämnt SMS.
bomellberg skrev:Icke desto mindre så är det ju som BORIS säger. Du klassar deras skicklighet efter vad Q Jones anser.
BORIS skrev:Tompa_39 skrev:BORIS skrev:Ja, smaken är som bekant olika. Jag har faktiskt svårt att se vad det är som attraherar andra så. Brukar ändå kunna se kvaliteter i artister även om jag inte själv uppskattar dom men här är det verkligen svårt. Skickliga? ja visst, men det finns hur många skickliga musiker som helst så att ett par avancerade ackordföljder och oväntade tonartsbyten osv är inget som allena håller mig kvar som lyssnare. Men jag antar att detta iaf är vad som uppskattas och får andra att tycka om att lyssna? Och antagligen har vi också olika uppfattning om hur vanligt det är med musiker med liknande begåvning.
En stor del av oss som gillar DL gör det nog pga av deras mix av genrer som vi gillat tidigare.
Vad lyssnade du själv på Boris när du var mellan 16-25 år typ?
Aha, ja så kan det ju vara, såklart. Och när du säger det kan jag konstatera att även om jag lyssnade på många olika stilar i den åldern så var det till stor del "vit" mer eller mindre gitarrbaserad rock av något slag. Detta tycks jag ständigt återkomma till även om, som sagt, stilen kan skifta med alltifrån finstämda betraktelser till tungt, mörkt mangel.
Undantag finns och under flera år lyssnade jag i stort sett bara på funk, gärna ifrån första halvan av 70-talet. Kom då naturligt i kontakt med musiken ifrån genrerna varifrån DL hämtar inspiration. Så stilen är inte direkt obekant även om jag tycker samtida storheter som D´angelo och Prince spelar i en helt annan liga och tilltalar mig på ett helt annat sätt. Kanske lite orättvis jämförelse men aspirerar man på att vara unika kan man väl tåla det.
Mitt intryck av DL består och jag är tillbaka där det började med vita män med gitarrer..
forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
Nattlorden skrev:forzell skrev:Denna tråd kommer ständigt upp, och jag har verkligen försökt att förstå vad som är så bra. Det låter mest som ett pojkband. Får absolut ingen känsla eller närvaro. Det finns shyssta element i musiken men de passar liksom inte ihop.
Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...
forzell skrev:Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket
forzell skrev:Nattlorden skrev:Antar du inte uppskattar Stevie Wonder heller...
Förtår inte kopplingen mellan han och detta band?
Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?
Tompa_39 skrev:Ibland är det svårt att förklara vad som slår an strängen hos en och allt bara stämmer...
...men en litet försök att kan vara att OM man under slutet på 70- och början på 80-talet lyssnade på typ, Level42, Gino Vannelli, Steely Dan, Earth,Wind & Fire, Stevie Wonder ...etc...och det liksom la grunden för ens musiksmak så fattar man oftast Dirty Loops storhet.
Grejen för mig är också hur de lyckas kombinera en harmonisering med hyperfärgade ackord, och schyssta off- och on-beats (sorry Boris, men där är vi inte överens) runt en förhållande enkel och sångbar melodi gör att jag går igång.....och att Avicci skulle vara nån slags förbild...nja...hans glassbilsfanfarer ger jag inte mycket för.
Däremot är ju deras cover på hans "Wake me up" ett jättebra exempel på hur de kan förädla en förhållandevis enkel komposition.
ante_77 skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
Jag tror inte Quincy Jones (Jr / den riktige) hade blivit sur över att inte få producera deras platta om du hade haft rätt... Finns få svenska band som fått så många namnkunniga musiker att gå i spinn som Dirty Loops... Jag tror du bör lyssna igen och kanske mindre analytiskt?
Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.
Nattlorden skrev:ante_77 skrev:Nattlorden skrev:
Lyssna mer analytiskt skulle jag rekommendera.
För att ha något att skriva på forum om snarare än att nyttja sin begränsade tid till att njuta?
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Men, Dirty Loops har jag inte riktigt förstått storheten med. De är alla extremt duktiga musiker, men helheten är för klinisk. De känns som ett band ihopplockade av studiomusiker, var och en för sig jätteduktig, men lider brist på idéer som får det hela att fungera. Ett akademiskt sväng kanske man ska kalla det?
BORIS skrev:Visst har de fått beröm av en och annan musiker men att de på något sätt skulle vara unika eller utmärka sig i det avseendet är inte sant. Finns inte fog för ett sådant påstående helt enkelt och det krävs verkligen inte mycket kunskap för att förstå det. DL har långt kvar och väldigt mycket att bevisa innan de gjort sig förtjänta att ens jämföras med ett stort antal svenska band och musiker som de facto gjort oändligt mycket större både intryck och avtryck. Sagt utan att basha DL på något sätt
forzell skrev:...
Lyssnar annars på det mesta. Fast just nu har jag såsat in mig i bluesen, får se när jag lyckas komma ur det träsket
LageB skrev:Högst mediokra musiker eller hur? mediokert arr också... pft...
BORIS skrev:Att kritiken mot DL skulle bestå av att de är högst mediokra musiker är nog mest påhitt, tvärtom verkar många villigt erkänna deras skicklighet. Även de som inte finner nöje att lyssna på deras musik. Det är ju som bekant så med musik, upplevelsen kan vara medioker trots individuell skicklighet hos musikerna.
Annars brukar dynamik här på faktiskt.se vara något av en knäckfråga, dålig dynamik och det är i princip ''olyssningsbart'' oavsett övriga kvaliteter.
Vad säger ni Dirty Loops-diggare?
Edit, kan tillägga att DL's album Loopified har ett DR värde på 6 vilket får ses som ordentligt komprimerat och säkert kategoriserats som ''söndermastrad'' av många
BORIS skrev:Tråkigt för dom som gillar DL och sett fram emot nytt material.
Lätt att vara efterklok men måste ändå säga att jag inte är särskilt överraskad. Har hela tiden tyckt att det kreativa drivet saknats i det man hört och att allt för stort fokus legat på deras musikaliska talang. Talang är fint och själv kan bara drömma om den men det krävs något mer för att inte bara lyckas utan också för att det ska bli intressant och spännande. Det tycker jag DL saknat.
Nu kan ju “creational differences“ betyda allt ifrån just det till regelrätta bråk och att de helt enkelt inte står ut med att se varandra och man kan alltid hoppas att de nu hamnar i sammanhang med andra musiker som har någon av de pusselbitar som saknades i DL. Kanske var detta det bästa som kunde hända
Tompa_39 skrev:Hah!
Har ju glömt denna ju:
Visst låter det bra...jag menar ur hifi-synpunkt?[ YouTube ]
PerStromgren skrev:Quincy Jones Productions? Är dom i sånt fint sällskap?
PerStromgren skrev:Har ni hört Jonah sjunga Billie Jean? Hans Michael Jackson-sång är inte så dålig!
Från en konset för pappa Quincy:[ YouTube ]
nuffe skrev:Inte meningen att slå undan benen på er som gillar DL....
Men jag tycker det låter instängt på nåt sätt, trummisen slår som sjutton men det låter ffuttt, samma med gitarren.
Sången känns ok men det är allt.
Musikaliskt skulle denna musik kunna tilltala mig men men står inte ut med [o]ljudet
Henrik
PerStromgren skrev:Har ni hört Jonah sjunga Billie Jean? Hans Michael Jackson-sång är inte så dålig!
Från en konset för pappa Quincy:[ YouTube ]
solhaga skrev:Ja, dom är härligt medryckande att se på.
Någon som har tips om var man köpa Dirty Loops:Phoenix?
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst