Moderator: Redaktörer
Frank Zappa är säkert en av de mest osannolika rockstjärnorna.
Han kunde spela på cykel och vara drogfri på 1960-talet.
I ena sekunden knivskarp satiriker. I nästa ren snuskgubbe,
som kunde få svenskar att lyckligt ovetande tralla med i "Bobby Brown".
SVT2 onsdag 26 november 22.30.
Programledare: Magnus Broni.
Repris: lördag 01.15, söndag 13.05.
Julle_Jansson skrev:One Size Fits All och Live In New York skulle jag rekomendera. Man skall komma ihåg att Zapp har gjort massor med skräp också (vilket han villigt erkände själv vad jag förståt), så allt är inte bra.
Tengil skrev:Hej
Kan bara instämma i kören One size fits all är verkligen en riktigt bra platta, låter bra också som nästan alla zappaplattor.
Sedan är jag som slarti väldigt förtjust i you can´t do that on stage anymore 1-6 dessa dubbelplattor är otroligt bra.
Christer
Almen skrev:Haha, snart tre år sedan. Den stora frågan är givetvis: köpte Naqref någon Zappa-skiva, och i sådana fall - vilken?
Naqref™ skrev:Eh... näe men det står en cd Zappa - Apostrophe med handskriven text i hyllan.
Almen skrev:Naqref™ skrev:Eh... näe men det står en cd Zappa - Apostrophe med handskriven text i hyllan.
VA?Aja baja!
Frank Zappa är en av de få artister som tidigt tog upp kampen med de stora bolagen, kämpade sig ur ett slavkontrakt och bildade eget skivbolag. Man är skyldig hans minne att betala för förmånen att lyssna till hans musik.
De flesta av hans skivor finns nu för 99:- på CDON eller Ginza (Rykodisc, mastring godkänd av FZ, oftast mycket bra ljud).
Almen skrev:Visst, om du inte bryr dig om huruvida allt outgivet material som finns ges ut eller ej, eller om det som bara finns på video ges ut på DVD (eller BlueRay, eller HDDVD), eller utgivet material som från början var tänkt i surround ges ut på DVD-Audio, eller... eller.... Och om du inte tycker att Gail Zappa gör ett bra jobb i förvaltandet av FZs arv.
Är du intresserad av Zappas musik över huvud taget?
Bill50x skrev:Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi.
Almen skrev:Bill50x skrev:Men jag är inte svårare nörd än att jag nöjer mig med de skivor som gavs ut i FZ´s regi.
Visst, men det behöver väl inte betyda att du inte tycker det är helt fel att inte betala för musiken?
(Jag kände för att skriva en mening med många negationer i, OK?)
Håller med.Bill50x skrev:Resonemanget om huruvida man ska betala för musiken och i så fall på vilket sätt, till vem och hur mycket är en helt annan diskussion och har debatterats i ett antal trådar.
Den diskussionen tänker jag inte börja om här.
Just det!Men Zappas musik är värd att betala för och framför allt om den har ett mervärde i riklig dokumentation och/eller bättre ljud osv.
Eller så kan man kalla det förvaltandet av Frank Zappas efterlämnade musikaliska arv.Vad som ges ut idag kan man, om man vill vara lite elak, kalla för geschäft och att suga ur mer slantar ur en död mans musikskatt.
Amen.Framför allt är det superbt att all hans musik finns tillgänglig för dom som inte var med på den tiden det begav sig!
woland skrev:MP3/IPod-generationen är ett stort hot mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv.
.Jag vågar påstå att det är de stora multinationella mediabolagen som är det stora hotet mot ett kvalitativt och nyskapande musikliv. Dom är bara intresserad av middle-of-the-road musik som kan säljas i stora mängder av ett fåtal artister. Det är där de stora slantarna ligger
woland skrev:Kan för övrigt rekommendera Dubbel-CD:n "The Best Band you never heard".
Säger mycket om Zappas musikaliska universum, och alla hans influenser.
Annars är det allt av honom som gäller. Tråkigast är nog "Overnite Sensation".
Mvh
woland skrev:... Men faktum kvarstår att artisterna måste få betalt för sitt jobb. Det är ju deras verk som missbrukas.
Slartibartfast skrev:Men såklart är alla skivor utan Mothers of *vention bättre än de med - som tumregel.
Bill50x skrev:Slartibartfast skrev:Men såklart är alla skivor utan Mothers of *vention bättre än de med - som tumregel.
Nu har ju Ingenjörn sagt att man inte ska ha tumregler... Och jag håller inte med dig helt. Senare skivor, dvs utan MOI är mer lättlyssnade, ja. Men är man på rätt humör så erbjuder FZ/MOI ganska halsbrytande musikaliska turer! Och med ett stänk av 60-tals pårökta flum - sån´t gillar vi som var med då
/ B
woland skrev:Slartibartfast skrev:Du jämför en av Zappas best-of-´88-tour med en av hans bästa studioalbum. Konstig jämförelse
Varför skulle det vara konstigt?
Mvh
KJG skrev:Mitt första inlägg i forumet!
Hej alla!
Over-Nite Sensation är mycket lättlyssnat, lyssnade på den idag på vinyl, mycket trevlig skiva. Man bör vara på rätt humör för att lyssna på lite mer snuskigare och utflippade skivor som till exempel Uncle Meat och Absolutely Free, för övrigt de enda Zappa-skivor jag äger för tillfället. Men vid rätt tillfälle är de riktigt bra.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster