Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rikard

Reda ut: Sjunger Håkan Hellström falskt?

Inläggav Rikard » 2008-04-24 18:57

Den här frågan delar Sverige

:wink:

Vissa hävdar att Håkan Hellström sjunger falskt, andra att han sjunger bra, andra tycker bara att han har en speciell röst men faktiskt sjunger i ton.

Själv gillar jag Hellström, och tycker att han har en väldigt speciell röst, men inte att han sjunger falskt.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Rikard 2008-04-25 09:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-24 19:09

Ja du... den dagen han har sjungit något skall jag försöka besvara det.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-24 19:11

Man kan sjunga falskt och ändå sjunga "bra". Och man kan gilla folk som sjunger falskt och ändå inte gilla Håkan Hellströms sätt att sjunga ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-24 19:16

Ja, det är komplexa grejor...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-24 19:51

Han sjunger falskt med stor entusiasm!

/Jocke

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-24 19:55

Han slajdar lite på tonerna som man kan slajda på en hotdog i gamla stan.

edit: Jag tror han sjunger så med flit eftersom han tycker det var hans grej kanske. :) Fast i Stockholm bor det mycket tokstollar , det gör det.
Senast redigerad av Pinnick 2008-04-24 20:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:01

Håller med första, det pågår väl mer vad gäller intonation och artikulation och glissando och vadetnuheter, än vad gäller tonsäkerhet?

Egentligen är det nog rätt skickligt att lägga så mycket känsla i sången, det hela är ju helt "rätt" även om det inte låter "korrekt".

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:02

Pinnick skrev:Han slajdar lite på tonerna som man kan slajda på en hotdog i gamla stan.

:D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-04-24 20:07

Han är inte i närheten av att träffa ton. Stor enusiasm, men det hjälper inte. Det låter apa.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2008-04-24 20:13

Jag kan tyvärr inte uppskatta honom
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-04-24 20:22

Går det inte att avgöra?
Säger som skämtet om han som frågade om biffen på tallriken var kalv eller oxe - "känner du inte det på smaken så kvittar det väl vad det är!"

För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-24 20:31

jockewe skrev:För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.

Va menar du med detta? Att du som musiker är speciell eller har speciella krav?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-24 20:42

jockewe skrev:Går det inte att avgöra?

jo det tog mig ett par minuter på youtube att konstatera att det egentligen inte sjungs falskt utan att det (som sagt) handlar om andra saker.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-04-24 20:55

Försök ta en stämma? :)

/Jocke

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-24 22:20

Jodå, nog sjunger han lite falskt ibland men inte är det så farligt, det gör ju t.ex. Madonna, Whitney Houston och Elvis Presley också. Han verkar i alla fall väcka starka känslor hos folk, såväl positiva som negativa.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2008-04-24 23:30

Det finns ju en väldans massa olika sätt att sjunga falskt på, och i Hellströms fall måste jag tillstå att han gör det ganska njutbart. Monica Zetterlund gjorde det på ett annat sätt, som också var trevligt för det mesta.

Viktoria Tolstoy gör det på ett obehagligt sätt. Andrea Boccelli gör det på ett rent outhärdligt sätt.

En föreläsare i pedagogik sade, när han jämförde två typer av elever med varandra:

Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Jag tycker det är ganska träffande! "KääÄÄn IiiIIngen sorg föööÖÖr mig GötebooOrg"...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-24 23:45

Ja det är lite lustigt att folk har hakat upp sig så på just Håkan Hellström. Det finns ju de som verkligen sjunger falskt. Någon som minns Lutricia MacNeal? Eller Shakira. Eller varför inte den gamla 80-talsdängan "China in Your Hand" med T'pau. Den sistnämnda är lite lustig för hon som sjunger är inte osäker på tonerna utan sjunger konsekvent och med full kraft samma halvsura ton gång på gång, om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-25 00:08

Jag tycker det låter ganska så kontrollerat när han sjunger. Det kan ju vara ganska svårt att sitta och leka med rösten så det låter bara lite "fel" , så förmodligen kan han sjunga väldigt på tonen också. :) (och är musikalisk) . Gissar jag.

länk
Denna kille sjunger mycket hellre än bra. 8) Hyfsat drag ändå!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 06:39

Morgan skrev:Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Så dj-a rätt!

Precis som sk "perfekta" förstärkare som inte hörs i en f/e-lyssning ändå kan vara lika trista som Carola....

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-25 08:28

Morgan skrev:Det finns ju en väldans massa olika sätt att sjunga falskt på, och i Hellströms fall måste jag tillstå att han gör det ganska njutbart. Monica Zetterlund gjorde det på ett annat sätt, som också var trevligt för det mesta.

Viktoria Tolstoy gör det på ett obehagligt sätt. Andrea Boccelli gör det på ett rent outhärdligt sätt.

En föreläsare i pedagogik sade, när han jämförde två typer av elever med varandra:

Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Tycket du har helt fel.

Hellström och Zetterlund är obehagligt. Tolstoy & Bocelli mycket bra.

Carola har massor av fel på sitt sångsätt.

IHMO

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-25 08:57

Bill50x skrev:Precis som sk "perfekta" förstärkare som inte hörs i en f/e-lyssning ändå kan vara lika trista som Carola....

/ B

Det har ju ingen som helst koppling alls.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 09:22

Nattlorden skrev:Hellström och Zetterlund är obehagligt. Tolstoy & Bocelli mycket bra.

Carola har massor av fel på sitt sångsätt.

Det finns inget rätt eller fel, bara åsikter. Min åsikt är att jag ogillar Carola, jag struntar i om hon sjunger rätt eller fel. Hon har under hela sin karriär inte lyckats göra ett helt album med sjyst musik, hon har åsikter som får mig att storkna och hon är lika genuin som en bit plast.

Monica Zetterlund var en stor artist och när ett antal artister sjöng hennes låtar på Sergels Torg för ett par år sedan insåg man snabbt hennes storhet. Hon hade en förmåga att göra andras låtar till sina egna, precis som tex Eva Cassidy eller Freddy Wadling.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-04-25 09:33

Bill50x skrev:Monica Zetterlund var en stor artist och när ett antal artister sjöng hennes låtar på Sergels Torg för ett par år sedan insåg man snabbt hennes storhet. Hon hade en förmåga att göra andras låtar till sina egna, precis som tex Eva Cassidy eller Freddy Wadling.

Håller definitivt med om det stora artistskapet... att hon är obehagligt off key med (o)jämna mellanrum - framför allt på äldre dar förhindrade inte att jag gick och såg henne live.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-25 10:35

jockewe skrev:
För mig som musiker är HH Helt Outhärdlig.

För MIG som musiker (på hobbybasis men ändå mer än 12 år inklusive STOOOORA konserter) så är Håkan Hellström ett musikaliskt geni med en känsla i sin sång som mycket få kommer ens i närheten av, och dom som säger något annat förstår sig inte på känslor och musik. sådeså :P
Det behöver inte vara så jädra korrekt hela tiden.

PS: han kan även konsten att skriva låtar vilket få artister av idag kan.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 10:39

Intressant att läsa era inlägg i frågan.

Hans sångsätt ser han som sin image/varumärke. Precis som han säger sig bo i Göteborg, eller har han nu på senare år erkänt att han bor i Stockholm (Södermalm) officiellt?

Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre, men inte vågar ändra sin stil, av rädsla för att förlora sina fans. Utan har har istället valt att gå åt andra hållet och sjunga mer utstuderat speciellt, nichat in sin röst medvetet. Själv tycker jag att det är outhärdligt att lyssna på av den enkla orsaken att det känns falskt och då menar jag inte ur ton. Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar och då känns även hans entusiasm och överdrivna glada stil falsk. Ingen är alltid sprudlande glad och klämkäck. Men det är ju bara min åsikt, jag tycker att personer som inte är sig själva utan istället spelar en roll, är falska. Även om det i grunden såklart finns mycket av honom själv i denna falska bild han försöker spela upp.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 10:51

Jag anar den tämligen filosofiska frågan: Vad är Sång? :)

För att vara lite elak: Tolstoy har jag hört, men kommer knappt ihåg nånting. Hellström hör man en gång och glömmer aldrig. Vem sjunger "bäst"?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 10:57

Alexi skrev:Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre, men inte vågar ändra sin stil, av rädsla för att förlora sina fans. Utan har har istället valt att gå åt andra hållet och sjunga mer utstuderat speciellt, nichat in sin röst medvetet.

Men det värsta är ändå den kassa ljudkvaliteten på hans skivor. speciellt hans röst låter väldigt trist.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 11:03

Alexi skrev:Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar

Men - Hellström låter ju ändå som "Hellström", han försöker inte låta som nån annan. Eller ingen speciell.

Skulle inte Sven Bertil Taube, Pavarotti, Perelli, Carola, Freddie Wadling osv kunna anklagas för samma saker? Det är väl rätt ointressant att veta hur de egentligen låter, eller hur bra de egentligen kan sjunga - är det inte artistens särdrag publiken vill ha? Så länge illusionen funkar så är det väl ok?

Nu kan jag inte Hellström så bra, men allt är väl inte lika extremt? I En lång lång sång sjunger han ju nästan normalt :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-04-25 11:06

phloam skrev:
Alexi skrev:Utan oäkta, känslokallt, utstuderat, kalkylerat, för att tjäna pengar

Men - Hellström låter ju ändå som "Hellström", han försöker inte låta som nån annan. Eller ingen speciell.

Skulle inte Sven Bertil Taube, Pavarotti, Perelli, Carola, Freddie Wadling osv kunna anklagas för samma saker? Det är väl rätt ointressant att veta hur de egentligen låter, eller hur bra de egentligen kan sjunga - är det inte artistens särdrag publiken vill ha? Så länge illusionen funkar så är det väl ok?

Vem vill inte tjäna pengar? Och varenda operasångare faller ju för bilan med resonemanget att dom sjunger konstruerat och inte som sig själva. Det är (var) väl bara Birgit Nilsson som pratade som hon sjöng :-)

/ B

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-25 11:23

Om han sjunger falskt.. hmm.. låt mig formulera mig på detta viset:

Om jag skulle bli tvingad att välja mellan 2 skivor där den ena var hellstöm och den andra var "Absolut tavelkritor mot griffeltavla" så skulle inte håkan vinna.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 11:37

Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Som ett annat exempel kan jag nämna att efter att ha sätt en intervju med Anna Ternheim, där hon uttrycker att hon inte har något eget musikintresse, utan "folk som kan det där bättre" väljer musik åt henne. Har varken jag eller min sambo kunnat lyssna på henne mer. Det känns bara falskt och vi har alla hennes skivor och singlar och har gått på alla hennes konserter i Stockholm tidigare.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-25 11:42

Bill50x skrev:
Morgan skrev:Det finns de som gör precis allting rätt, men liksom inte berör det allra minsta - som Carola Häggkvist. Och så finns det de som får det mesta om bakfoten, men som man bara inte kan låta bli att älska - som Håkan Hellström.

Så dj-a rätt!

/ B

Håller också med fullständigt! Känslan är viktigare än hur väl en sångare/sångerska kan hålla en ton eller inte. Finns det något värre än när en del operasångare ska ge sig på popmusik? Där kan vi snacka om outhärdligt 8O
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-25 11:45

Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Skulle du kunna ge några exempel på artister "med själ"? Som är äkta och inte fördärvade på något sätt.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Xor

Inläggav Xor » 2008-04-25 11:50

Hellström "själ" skulle i så fall var en dyngrak ylande tonåring klockan halv 4 på natten som fått för sig att han är kung på att sjunga men som alla andra tycker är pinsam ;)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 12:10

TCM skrev:
Alexi skrev:Jag skulle idag snarare jämföra honom med DiLeva. När man nichar sin image så hårt att kläder, känslor allt är inbakad i den. Då finns ingen äkthet kvar, då är man bara en kommersiell produkt. Jag föredrar artister/musik med själ.

Skulle du kunna ge några exempel på artister "med själ"? Som är äkta och inte fördärvade på något sätt.
Många artisters första skivor har själ, så även Håkan, men efter Anna Ternheim insidenten så vågar jag inte ta reda på för mycket om artisten, med risk för att samma sak ska hända även där. Vi har försökt att lyssna på Anna igen, men än så länge går det inte. Därför vet jag heller inte om jag vågar lista några artister här, med risk för bli motbevisad.
Om vi tar ett exempel istället på en artist jag själv inte lyssnar så mycket på, Morrissey. Han tackade för ett år sedan nej till £40 miljoner för att återförena The Smiths. Han får byta skivbolag rätt ofta, för han vägrar kompromissa, utan vill göra sin egen grej. Han tycker Tommy Körbergs - Judy, min vän, är världens bästa låt någonsin och står för det :)

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-04-25 12:56

andra exempel: Melvins och Shellac som gör precis vad dom själva vill

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 13:19

Eftersom jag faktiskt äger alla Håkan-skivor (eller min sambo egentligen), testade jag att först sätta på hans nyaste och sedan byta till hans första och o jäklar vilken skillnad det är i känslan! Noterade också att dom senaste skivorna alla har DRM.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2008-04-25 14:03

Alexi skrev:Eftersom jag faktiskt äger alla Håkan-skivor (eller min sambo egentligen), testade jag att först sätta på hans nyaste och sedan byta till hans första och o jäklar vilken skillnad det är i känslan! Noterade också att dom senaste skivorna alla har DRM.

Den nyaste, "För sent för Edelweiss" alltså? Låt nr 6 (titelspåret) är ju helt underbar egentligen :).

Visst kan det låta lite orent här och där men det tillför ju något, det skulle förmodligen inte alls vara lika bra om han sjöng helt rent och perfekt.

Tycker nog att "Ett kolikbarns bekännelser" är hans bästa hittills.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-25 14:18

Nej den hade jag missat, var något gammalt, något nytt jag jämförde med.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-25 14:28

TCM skrev:Finns det något värre än när en del operasångare ska ge sig på popmusik? Där kan vi snacka om outhärdligt 8O

:D hear hear! :D

Sen kan jag hålla med Alexi om att man gärna vill att artisten har nån slags trovärdighet. Påminner om när man insåg att vissa grupper bara är på skoj; att t.ex. 1000 homo DJ's som bara var samma gäng som hängde i studion (Ministry/pigface/puppy/whatever) och "fullast på trummorna" ungefär så blev det en låt, hmm, får hitta på nåt gruppnamn.. finns ingen direkt ansvarig serös artist bakom att få auotgrafer av typ, gör kanske inte så mycket :mrgreen: Men hellre det än att upptäcka att "seriösa" artister som man verkligen gillar egentligen får både låtar och texter skrivna åt sig. Trist, på nåt sätt.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-25 20:26

Ingen tvekan om att han sjunger falskt och han är en ganska tråkig artist i övrigt också tycker jag men verkar som person symatisk men otillräcklig. Att se honom på samma scen som Sven-Bertil Taube i TV var i alla fall plågsamt.

Men hans fans verkar älska honom.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 15:34

mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt

Fast varför har folk fastnat så för just Håkans falsksång? Det finns ju hur många som helst som sjunger falskt men i de flesta fall talas det inte om det. Jag antar att det har mer att göra med att Håkan sjunger på ett avvikande sätt (inte som man "ska" sjunga) än att han sjunger falskt och att vanligt folk inte vet vad falsksång är och i de flesta fall heller inte har gehör nog att avgöra vad som är falskt och inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-26 16:33

Rätt ointressant om han sjunger falskt eller inte. Han har, till skillnad mot dom flesta andra, känslor i sången och bra melodier.
Det är som att säga att Malmsteen är den bästa gitarristen någonsin, om man bara går efter något subjektiv objektivitet vad som är tekniskt "korrekt". :roll:

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-26 17:48

subjektivisten skrev:Rätt ointressant om han sjunger falskt eller inte. Han har, till skillnad mot dom flesta andra, känslor i sången och bra melodier.
Det är som att säga att Malmsteen är den bästa gitarristen någonsin, om man bara går efter något subjektiv objektivitet vad som är tekniskt "korrekt". :roll:

Det finns artister som är tillräckligt tonsäkra för att sjunga falskt medvetet på ett intressant sätt, men HH träffar sällan en ton rätt så jag tror inte det stämmer i hans fall. Han är säkert musikalisk på andra sätt, en del av hans låtar är ju inte helt tokiga. Bättre om andra framför dem.

Det är f ö övrigt inte ovanligt bland operasångare att det tar någon tiondels sekund eller så innan de glider fram tonen. Tillfällig falsksång men kan vara nog så irriterande.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-04-26 17:51

Jag kan bara inte med skrikhalsen...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-26 17:58

Jag är inne på Magnuz linje där, man säger att han sjunger falskt i brist på ord. Jag skulle vilja höra vad en sångpedagog har att säga om HH's sångstil.

Om man autotunar bort eventuell falsksång i ordets egentliga betydelse, skulle det då låta som vem som helst? Knappast.

Operavibrato = falsksång i självsvängning? :P

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-26 19:26

Angående Hellströms ev. falsksång så är det inte mycket att reda ut...falskt så in i helvite.... och inte beror det på någon sorts känsla för musiken utan brist på förmåga.

De som avsiktligt sjunger litet falskt gör det bara på vissa toner och bara ibland.

Träffar HH rätt (någotsånär) på en endaste ton? Jag uppfattar honom som någon sorts clown.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-04-26 19:39

Jag tror denna utredning tarvar konkreta bevis. :) Kan någon länka (youtube förslagsvis) till den låt där HH sjunger som falskast och ange lite tider för toner som är direkt falska. Är lite för stressad för att leta fram men lyssnar gärna.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-26 19:46

DrMabuse skrev:Angående Hellströms ev. falsksång så är det inte mycket att reda ut...falskt så in i helvite.... och inte beror det på någon sorts känsla för musiken utan brist på förmåga.

Din åsikt ja, dock helt fel.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 19:48

phloam skrev:Jag tror denna utredning tarvar konkreta bevis. :) Kan någon länka (youtube förslagsvis) till den låt där HH sjunger som falskast och ange lite tider för toner som är direkt falska. Är lite för stressad för att leta fram men lyssnar gärna.

Utmärkt idé. Jag har lyssnat igenom ett par låtar nu och visst är det halvsurt på ett par ställen men att påstå att han inte träffar en enda ton är helt enkelt fel. Däremot har han en väldigt ansträngd sångstil (som antagligen inte är särskilt bra för stämbanden) och hans röst spricker ganska ofta, men även då lyckas han faktiskt oftast hitta rätt ton. Jag tror som sagt att problemet är att folk inte riktigt förstår vad falsksång är.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-26 19:58

Så här skriver gitarristen Johan Norberg om det hela i en artikel i tidningen Vi

HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-26 20:58

HÅKANS EGEN SÅNGRÖST har varit omdiskuterad. En del ängsliga musikpoliser avfärdar honom med att han sjunger falskt. Samtidigt är de skivor vi hör med ”bra” sångare falskare än någonsin. Varje musikstudio använder autotune, en programvara som justerar all sång så att den stämmer exakt. Det här har korrumperat musiklyssnandet så att folk knappt känner igen en äkta röst när de hör en.
På Håkans skivor är det däremot äkta hela vägen. Han tar i från tårna och lyckas med det svåraste: att få mig att tro på vartenda ord. Jag lyssnar en extra gång med proffsmusikeröronen och noterar att han faktiskt inte sjunger falskt någonstans.
Det är den jublande satsningen och totala avsaknaden av manér och traditionell sångteknik som folk misstar för falsksång. Det blir en reaktion av ”så där kan man väl inte sjunga heller”, som att det äkta uttrycket blir genant, att han kommer lite för nära.

Att han inte skulle sjunga falskt en enda gång är ett helt häpnadsväckande påstående och resonemanget om autotune är märkligt. Att det finns många usla sångare bevisar ingenting utan är snarast en sågning av branchen.

I fallet HH är det en solklar brist på förmåga som gör falsksången.

Problem blir det först med sångare som

Billie Holiday (Swing Brother Swing)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/VOCW24880-A.ram

eller Leadbelly (Roberta)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/BLU051506.ram

eller Louis Armstrong (Georgia On My Mind)http://www.jazz-on-line.com/a/ramc/OKe405063-C.ram

alla tre har gjort stora bidrag till 1900-talets musik, men de de rent? eller snarare....det gjorde de inte.

Finns gott om kända svenska falsksjungare: Lill-Babs, Monica Zetterlund, Lill Lindfors för att nämna några och ingen av dem är/var någon större musikalisk uttolkare.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-26 21:51

Nu har jag också lyssnat på några låtar på youtube inkl en livelåt. Jag håller inte med om att det är en solklar brist ;) eller att det är så falskt. Är det falskt alls? Han varierar tonen lite med en viss stil. Tycker jag. HH kanske inte tycker som jag iofs. ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-04-27 09:26

:lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-27 10:07

Magnuz skrev:
mapem skrev:Ingen tvekan om att han sjunger falskt

Fast varför har folk fastnat så för just Håkans falsksång? Det finns ju hur många som helst som sjunger falskt men i de flesta fall talas det inte om det. Jag antar att det har mer att göra med att Håkan sjunger på ett avvikande sätt (inte som man "ska" sjunga) än att han sjunger falskt och att vanligt folk inte vet vad falsksång är och i de flesta fall heller inte har gehör nog att avgöra vad som är falskt och inte.

Tror samma sak, det är den annorlunda rösten "folk" reagerar på, inte falsksången. Om jag med mitt (dock ganska taskiga) gehör ska uppskatta om det är falskt eller inte hamnar jag i slutsatsen: Oftast inte, men visst, någon gång här och där...

Användarvisningsbild
Trams
Inaktiverad

Inläggav Trams » 2008-04-27 12:28

Alexi skrev:Jag har från säkra källor, att han kan sjunga bättre

Stämmer! Men när han sjunger "bättre" är han värdelös...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-27 13:15

celef Du hittade också hit med skägget :)

Jag tror inte det skulle låta direkt värdelöst, men lite tråkigt och inte nåt märkvärdigt ?

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2008-04-27 20:55

Jag har en platta med Uli John Roth vars sång påminner en hel del om Hellströms. Jag fick inledningsvis uppfattningen att han liksom letar sig fram till rätt ton men nu efter en hel del lyssnande gillar det jag hör.
Det är inte falskt, men mycket annorlunda.

MVH
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-27 21:19

Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 08:58

Jag grundar min bedömning på det program där jag hörde honom sjunga tillsammans med Sven-Bertil Taube. Mest Taube-låtar men även några andra. HH sjöng falskt, med mycket begränsat register tonhöjdsmässigt och även styrkemässigt, genom i stort sett hela programmet. S-B log milt överseende (så tolkade i alla fall jag hans leende). Jag tycker det är plågsamt, men jag kan förstå dem som gillar honom. Han är en intressant scenpersonlighet med ett starkt utspel.

En falsksånare som jag ändå gillar är Nicolai Dunger. Visserligen är jag gråhårig, men ändå.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-28 09:56

celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar

HAHA Håller med :D :P 8)

F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 12:08

Bongo skrev:
celef skrev::lol: faktiskt måste bestå av ett gäng gråhåriga gubbar

HAHA Håller med :D :P 8)

F.ö. Hur många vilsna tonåringar har inte Håkan Hellström räddat livet på?

Amen hörnini. Frågan gällde om HH sjunger falskt. Det gör han. Men han kan ju vara en intressant och bra artist ändå, och räddar han livet på massor av folk, då är det ju kanon!

Min hustru har bättre musiköra än jag, tränat av mångårigt fiolspel. Hon stänger av teven om HH dyker upp, eller lämnar rummet. Hon är inte en gråhårig gubbe, men hon hatar falsksångare.

Min son, som heller inte är gubbe eller gråhårig, han säger att HH visserligen sjunger väldigt falskt, men det är en del av det konstnärliga uttrycket fassan, en estetisk princip, asså. Fast han gillar inte HH han heller. Tycker han är en posör.

Jag har däremot en arbetskamrat som älskar HH, särskilt när han sjunger i sjömanskostym. Han skiter i om HH sjunger falskt, det räckte med att han är söt. Vi har diskuterat HH mycket på kafferasterna, och jag delar inte hans preferenser, varken musikaliskt eller sexuellt. Men han är trevlig ändå.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 12:09

subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 12:11

subjektivisten skrev:
subjektivisten skrev:Vore ju på sin plats att folk som påstår han sjunger falskt berättar vart och vilka låtar han gör det i.

Som jag skrev: Jag hörde honom på teve i en konsert med S-B Taube, han sjöng falskt, men jag minns inte exakt vilka låtar det var. Det kanske går att återse programmet på svt:s hemsida?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 12:50

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 13:07

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-28 13:09

Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.
Hörde på en intervju med honom på radio för ett tag sen.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-04-28 13:14

Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.

Har du börjat ändra dig? ;)

SatanicT said:

Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D

SatanicT shouted in September 2007
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2008-04-28 13:14

TCM skrev:
Strauss skrev:Han sjunger som han gör med flit. Han är tydligen tränad i sång och kan sjunga "normalt" men att sjunga som han gör är hans stil. Och han kan ju leva på det så varför inte.

Har du börjat ändra dig? ;)

SatanicT said:

Nej nej, du kan ju inte lyssna på Håkan Hellström. Det går bara inte =D

SatanicT shouted in September 2007

En intervju som sagt, hans vedervärdiga musik lyssnar jag inte på ;)

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-04-28 13:16

subjektivisten skrev:Falskt? http://www.youtube.com/watch?v=rEjlD240HlA

Lyssnade bara en kort stund, men hittade ingenting som lät falskt. Återigen, är ganska kass på att avgöra det.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-04-28 14:06

Kan sälla mig till dom som INTE tycker att Håkan sjunger falskt, han sjunger bara väldigt speciellt.
(falskt för mig är att inte träffa rätt ton, Håkan träffar rätt ton så som jag hör det.)

edit stavfel
Senast redigerad av Bongo 2008-04-28 14:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 14:07

Ja, jag är långt ifrån någon expert, men på skivan så vet inte jag om han sjunger falskt iaf. Dock så har han en egen stil på rösten. :D

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2008-04-28 14:11

Det här är falskt
http://www.youtube.com/watch?v=cBw9kQ4JEvo
Hoppas jag inte får stryk nu av nån :lol:

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-04-28 16:14

Nja hans röst är ju inte samet precis.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-28 16:39

Subjektivisten: Första klippet, Fritiof Anderssons paradmarsch. Där sjunger han faktiskt inte falskt. Riktigt snyggt framförande, jag kapitulerar! Men om jag inte minns helt fel var det lite värre i ett par andra låtar.

Men i det andra klippet "Gråt inte....osv" så glider han på ett för mig obehagligt sätt på tonerna. Kanke medvetet, men falskt låter det i alla fall i mina öron.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2008-04-28 19:26

Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Jämför med Eva Cassidy som var strålande tonsäker och mycket begåvad.http://www.youtube.com/watch?v=K7-haKkFnT8&feature=related

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-28 19:39

DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Kan du ge tips om vilken låt och vart?

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-04-28 20:36

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-28 21:20

subjektivisten skrev:
DrMabuse skrev:Tja, både SB och HH sjunger falskt då och då. Speciellt SB verkar ha svårt att intonera rätt. Tydligen har HH lättare att träffa tonerna när han sjunger tyst (det har de flesta).

Kan du ge tips om vilken låt och vart?

SB missar lite i ditt exempel ovan, särskilt i första versen t.ex. vid "snögar" 00:13 (lite för högt) "går" 00:16 (lite för lågt) "(vinter-)natt" 00:24 (för lågt igen).

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-29 09:23

Lyssnade igenom Göteborgslåten. Det är en kanonbra låt, utan tvekan, en av de bästa som gjorts inom populärmusikgenren under senare år. Men hans sångsätt gör det svårt för mig att lyssna på den. Det var första gången jag klarade att lyssna på hela.

Ett exempel. I frasen "på diskoteeeeek" så ligger han ett kvarts tonsteg eller så under i den utragna tonen i sista stavelsen (eeeek) och kommer rätt bara en bråkdel av en sekund alldeles i slutet.

Dessutom med en gäll och skärande röst. Jag förstår nu att det är medvetet, att grabben faktiskt kan sjunga rent när han vill, och jag håller med om att S-B Taube faktiskt missar fler intonationer än HH i exemplet "Fritiof Andersson". Men S-B:s behagliga röst med rik timbre, dvs många övertoner, maskerar missarna.

HH:s gällare röst i exemplet "Göteborg" snarare understryker än maskerar intonationsmissarna, men jag lutar åt att tro att det inte är några missar utan medvetet. Att han kommer rätt precis när en lång ton avslutas tyder på att han läget under kontroll.

Då undrar jag bara: Varför? Jag kanske är präglad av musikaliska konventioner, men jag har svårt för HH:s sångsätt i Göteborgslåten.

Avslutar detta inägg med ett helt annat exempel. Jag hörde mezzosopranen Malena Ernman, en operasångerska av världsklass, sjunga Händelarior i Konserthuset härförleden. Efter ett långt avsnitt a capella, helt utan orkesterstöd alltså, hade hon dalat en liten liten aning, men när orkestern kom igång igen rättade hon till tonläget på en mikrosekund.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 12:04

Jag gillar egna röster. Hur trist vore inte musiken om allt lät som Mariah Carey eller Céline Dion (två kräkmedel om något). Personlig prägel är sånt som skiljer på dussingrupper och dom riktigt talangfulla.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-29 12:35

Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

På senare år har det blivit helt orimligt populärt med sångare som ständigt ligger i skarvläget mellan huvudklang och bröstklang som Shakira, Håkan, The Knife, Analis Morisette och samtliga band inom den så kallade indie-genren. Men det där skarvläget är icke att förväxla med falsksång ála Monica Zetterlund. Men illa låter det, i alla fall i mina öron.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 12:36

Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-29 12:46

subjektivisten skrev:Jag gillar egna röster. Hur trist vore inte musiken om allt lät som Mariah Carey eller Céline Dion (två kräkmedel om något). Personlig prägel är sånt som skiljer på dussingrupper och dom riktigt talangfulla.

Instämmer tillfullo! Brrr för såna artister!

Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

Instämmer tillfullo! Hurra för såna artister!

Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.

Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-29 12:50

mapem skrev:
Alexi skrev:Stor skillnad på egen röst och en påtvingad förvrängning av den egna rösten.

Instämmer i detta också, och undrar samtidigt om inte Håkan Hellströms manér är just en, kanske inte påtvingad, men ändå medveten, konstlad förvrängning av den egna rösten, som i alla fall i mina öron låter mindre tilltalande.
Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-29 17:22

Olle ljungström är en annan briljant sångare som ofta får massa skit för sin röst. http://www.youtube.com/watch?v=KwVltW5wejc

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-04-29 17:26

Alexi skrev:
mapem skrev:

Ja jag vill med bestämdhet hävda det och det är lätt att höra om man lyssnar på tidiga skivor mot nya, vilken stor skillnad det faktiskt är på att sjunga med känsla och med manér.

Men... är inte bel canto en "konstlad förvrängning" av rösten? Sjunger inte dagens barocksångare med "manér"? Det känns litet som att klaga på Hendrix dist.

Huruvida någon sjunger med känsla eller ej är ju fullständigt subjektivt!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-29 18:58

Vigor skrev:Två favissar hos mig är Tom Waits och Louis Armstrong. De har sannerligen egna röster!

På senare år har det blivit helt orimligt populärt med sångare som ständigt ligger i skarvläget mellan huvudklang och bröstklang som Shakira, Håkan, The Knife, Analis Morisette och samtliga band inom den så kallade indie-genren. Men det där skarvläget är icke att förväxla med falsksång ála Monica Zetterlund. Men illa låter det, i alla fall i mina öron.

Fast åtminstone Shakira och Alanis sjunger rejält falskt både här och där. Särskilt den förstnämnda.

Almen skrev:Men... är inte bel canto en "konstlad förvrängning" av rösten? Sjunger inte dagens barocksångare med "manér"? Det känns litet som att klaga på Hendrix dist.

Visst är det så.

Almen skrev:Huruvida någon sjunger med känsla eller ej är ju fullständigt subjektivt!

Absolut.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:01

Egentligen är just sången ett riktigt "skit-instrument" i ett band, enligt min åsikt och med mina erfarenheter.
Kvittar helt hur bra sångaren sjunger rent tekniskt, finns inte det där lilla extra är det ointressant. Sen om det är lite småsurt, raspig röst eller intressanta svängningar, det kvittar, det ger rösten karisma och därmed musiken intressant.
Hade det inte varit för Dylan hade Hendrix aldrig sjungit, han resonerade nämligen efter att ha hör Dylan: Kan han så kan fan jag också...
Ozzy, Roy Orbison, Anastacia, Winehouse, Waits, listan blir hur lång som helst med bra musik framförd med enl. pedagoger tveksam sång.

Håkan är mer en entertainer för mig, man kan inte låta bli att bli glad av musiken, värre var det med hans gamla band Broder Daniel, jag blev bara förbannad av eländet...
Sån är jag...

Jag tycker inte Håkan sjunger falskt, jag tycker han sjunger ärligt, lite för ärligt ibland bara... :)
"..klä ditt rum med Rockwool"
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-04-30 09:17

Wideglide skrev:värre var det med hans gamla band Broder Daniel, jag blev bara förbannad av eländet...
Broder Daniel har aldrig varit HH:s band! Men vist har han spelat trummor och bas i bandet under olika perioder.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-04-30 09:22

Du har rätt, jag formulerade mig luddigt.
Men han spelade bas i bandet även om det inte var "hans" band.
Kul att nåt bra kom ur det skitbandet.. :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 13:14

Broder daniel var ett av dom absolut bästa banden som kommit ifrån sverige dom senaste 15-20 åren. Rätt ska vara rätt.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-30 17:25

8O

...nåja, mångfald förnöjer. Tur att det finns så mycket olika musik att välja på så att man kan hitta något som passar just ens egna specifika smak. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 17:29

Tror inte att man har en specifik smak. Det jag alltså menar är att dom flesta som verkligen gillar musik och är nyfikna har en smak som ständigt utvecklas och utökas. För mig verkar det trist om man endast gillar en viss smak musik. Usch så jobbigt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-04-30 18:29

subjektivisten skrev:Broder daniel var ett av dom absolut bästa banden som kommit ifrån sverige dom senaste 15-20 åren. Rätt ska vara rätt.

BD var ett av de absolut sämsta banden som kommit ifrån någonstans någonsin. Sedan blev de plötsligt hur bra som helst. Undra vad som hände?

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-04-30 20:32

Antar att jag i så fall inte bör såga BD så stenhårt som jag gör. Kanske bara har råkat höra gamla låtar från innan de blev bra.

Ge gärna ett exempel på nåt bra med BD som man bör kolla in. Vore ju synd om man missar nått som är "hur bra som helst".

Ett annat band med en sådan utväcklingskurva är ju Katatonia. Viss skillnad på "Dance of December Souls" och "The Great Cold Distance" om man säger så.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-30 20:59

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-04-30 22:57

Det lät visst som jag stack ut hakan lite, ursäkta.

Hur kan ni inte höra att han sjunger falskt???

Så här enkelt är det, han fokuserar på ordet han sjunger och blir det riktigt falskt så får man rätta till det om man hinner.
Se'n när han lyssnar i studion "aaaaah, jo det blev kanske ok, men kan du ta den från den andra tagningen, NEEEEEEJ oooh var? Har vi den?? OK jag litar på dig."

"Oh, Du Sjunger Fint Håkan (kompisarna/ de som skall tjäna pengar)"

Klipp, Klipp och vips är allt godtagbart, de flesta toner blir rätt efter ett tag.
(på en konsert bryr sig förhoppningsvis ingen så mycket, man är ju där för att gilla)

Med "för mig som musiker" ville jag säga att det är OUTHÄRDLIGT att lyssna på någon som letar efter toner. (även om det annars är gjort med inlevelse)

Det är en skillnad på att leta och på att böja, böjandet görs för att Med Utgångspunkt Från En Ren Ton göra så stor spänning som det går (tänk all blues t.ex.

/Joa
- - -

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 00:01

Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? 8O

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-01 00:16

subjektivisten skrev:
Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? Shocked

Jag skickade en länk med en Hellströmlåt, den låten är ju off nästan hela tiden. 8)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-05-01 02:53

Oavsett om han kan sjunga eller inte så har han en grymt jobbig röst som man ändå inte orkar lyssna på...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-05-01 07:53

verdad skrev:subjektivisten skrev:
Låt och vart tack? Hur många gånger ska man behöva fråga samma fråga? Shocked

Jag skickade en länk med en Hellströmlåt, den låten är ju off nästan hela tiden. 8)

Nu är jag ingen expert men vart någonstans sjunger han falskt under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-01 09:59

Inom populär musik finns två sorters sångare/vokalister:
De som "glider" upp och träffar (ibland) rätt ton,
och sen finns det de som sätter den utan glissando, mitt i prick varenda gång...
Skillnaden? TRÄNING!
Men som upplevelse behöver ingen av kategorierna vara bättre än den andra...
Håkan tillhör definitivt den första kategorin sångare.
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-01 10:50

Jag tycker det är lite bisarrt att det tycks förespråkas nåt slags sångideal, där man ska sjunga på ett visst sätt (tonsäkert osv, kort sagt). Hur ska man då se på nån som t.ex. pratsjunger i en låt, är det då höjden av dålig sång? Det är ju helt orimligt.

Jag tänker särskilt på en låt med Sonic Youth (som jag tyvärr inte minns namnet på) där Kim Gordon halvsjunger med släpig röst till skramliga gitarrer och det är så precis exakt på kornet hela tiden, en suverän sånginsats i en suverän låt.

Likadant med Broder Daniel då t.ex. som jag inte hört så mycket med, men sången är helt rätt (just pga dess brister) till musiken som helhet. Så även i fallet HH.

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-01 11:11

Håkan kan som så många andra, ex. Lou Reed, Waits, Dylan, Taube, Lill-Babs, Roger Waters plus en massa andra kända stora artister helt enkelt INTE SJUNGA! Men det är inget hinder för att göra bra musik...
Hade man lyckats överföra samma (o)skicklighet på bandets trummis hade han garanterat fått kicken... personligheten och "känslan" är inte lika avgörande för instrumentalisterna i bandet som för sångaren.

Vem som helst kommer inte undan med vad som helst... :D
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2008-05-01 17:26

Håkans medmusiker är ju om något ännu sämre! Huruvida Håkan sjunger (jätte-) falskt kan diskuteras, men hans gitarrister har förmodligen inte tagit en enda ren ton under hela kariären.

Stämapparater och indie-popare tycks reppelera varandra!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-01 19:41

subjektivisten skrev:

Magnuz 8O 8O 8O

Kanske överdrev jag lite. :wink: Jag menar bara att det är svårt att gissa hur bra de skulle bli utifrån hur de lät på Saturday Night Engine.

Någon som ofta sjunger rejält falskt är förresten Henrik Berggren.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-05-05 09:57

subjektivisten skrev:

Nu är jag ingen expert men vart någonstans sjunger han falskt under Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg?

Citerar mig själv, tidigare i tråden:

Ett exempel. I frasen "på diskoteeeeek" så ligger han ett kvarts tonsteg eller så under i den utragna tonen i sista stavelsen (eeeek) och kommer rätt bara en bråkdel av en sekund alldeles i slutet.

Vill du ha fler bevis?

Precis som Jockewe skrev så letar han och hittar till slut rätt, men då är tonen nästan slut.

Det finns även klassiskt skolade sångare som kan ha svårt med intonationen, men dom brukar ändå hitta rätt så gott som omedelbart och inte glida i flera sekunder som HH gör här.

Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 10:49

Kul att det äntligen diskuteras lite mer musikrelaterat här på faktiskt. Även om det ännu är väldigt teknik inriktat om falsksång så glädjer det mig att vi kan debattera annat än apparater :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 16:02

mapem skrev:Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Absolut, skulle jag vilja säga...! Varför inte! Är det inte en stor del av HH's charm? Sen så riktar sig väl HH's sång och musik (liksom BD) till en målgrupp som inte direkt präglas av perfektionism i största allmänhet utan snarare av trasighet, utanförskap, ångest osv, så jag tycker det känns helt rätt. Det är ju på grund av dennes känsla för ofullständighet som det blir poesi av det hela. Skönsång hade blivit helt ointressant.

Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 16:08

phloam skrev:
mapem skrev:Medvetna falsktoner kan vara ett effektivt konstnärligt uttrycksmedel i rätt sammanhang, men är det det här?

Absolut, skulle jag vilja säga...! Varför inte! Är det inte en stor del av HH's charm? Sen så riktar sig väl HH's sång och musik (liksom BD) till en målgrupp som inte direkt präglas av perfektionism i största allmänhet utan snarare av trasighet, utanförskap, ångest osv, så jag tycker det känns helt rätt. Det är ju på grund av dennes känsla för ofullständighet som det blir poesi av det hela. Skönsång hade blivit helt ointressant.

Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)
Nja Shoreline låter väldigt vackert när Anna Ternheim framför den, utan falsksång!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-05 16:10

Eftersom han är väldigt uppskattad av många, så måste väl svaret vara ja?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-05-05 16:21

Alexi skrev:
phloam skrev:Som du själv sa så bra; han träffar rätt - i allra allra sista stund. Det är det som är så genialt :)
Nja Shoreline låter väldigt vackert när Anna Ternheim framför den, utan falsksång!

Det tror jag säkert! (har ej hört) Men - jag tror inte Anna på samma sätt drabbas av tonåringar med t-shirts som det står "Ternheim är Gud" på... 8)

(vilken video är det nu man ser den i... återkommer)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-05 16:40

Shoreline med Anna

Henrik Bergren till skillnad från Håkan Hellström kan inte sjunga, så där är falsksången ingen falsk gimmick. Han skulle visserligen kunna välja att ta sånglektioner, för att bli bättre (Henrik alltså).

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2008-05-05 19:54

Hallå...man kan inte jämföra anna ternheim med Håkan Hellström, då vågar jag mig på att säga att man inte förstått Håkan alls...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-05 21:44

Almen skrev:

Nej. För det första vet du inte om det är medvetet (jag är nästan helt säker på att det inte är det) och för det andra vet du inte om det är falsksången som folk uppskattar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-05-05 21:48

Magnuz skrev:
Almen skrev:

Nej. För det första vet du inte om det är medvetet (jag är nästan helt säker på att det inte är det) och för det andra vet du inte om det är falsksången som folk uppskattar.

Nu måste vi snart gå till botten med detta. VAD är falskt? All diskussion är ju meningslös om vi inte är överens om detta. Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Det är väl egentligen ganska raffinerat, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-05 21:59

Mapem skrev:
Precis som Jockewe skrev så letar han och hittar till slut rätt, men då är tonen nästan slut.

Just så, han ligger ju nästan "off" hela tiden. Om låten är 3min och 30 sekunder så ligger han falskt mer än han ligger rätt "on" kanske 2,30.

Är väl ingen hit att ligga mer falskt än korrekt. För mig är det i alla fall vidrigt att lyssna till. :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-05-06 00:20

Bill50x skrev:Nu måste vi snart gå till botten med detta. VAD är falskt? All diskussion är ju meningslös om vi inte är överens om detta. Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Ja vad är det egentligen att sjunga falskt? Är det bara falskt när man missar så mycket att man hamnar hela toner utanför låtens skala* (vad nu det innebär, jag skulle ju kunna skapa en godtycklig skala eller godtyckliga tonsteg) eller räcker det att man som Håkan är några cent off ibland men hittar av "rätt" toner? Exempel på det förstnämnda hittar ni här: Luke Skywalker Lyssna t.ex. på ordet "dance" alldeles i början. 8O

* Man kanske bör tillägga att en låt mycket väl kan innehålla flera skalor, även samtidigt, att det inte finns en västerländsk skala och en indisk utan massor av olika varianter på båda håll och att musikaliska skalor inte är naturlagar utan ett sätt att försöka beskriva musikens uppbyggnad.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-06 09:04

Bill50x skrev:
Eftersom man i olika delar av världen har olika tonskalor är ju begreppet i sig ganska flytande. HH kanske sjunger efter den indiska tonskalan, dvs han träffar rätt direkt och glider sedan över till den västerländska tonskalan.

Det är väl egentligen ganska raffinerat, eller hur?

Vänta nu lite här..... Ett a är väl alltid ett a, oavsett om man spelar en dimskala, lokrisk, dur, harmonisk moll, zigenarskala, eller någon av kyrkotonarterna eller vilken skala som helst. Även om tonskalorna är olika är ju ett a fotfarande ett a, även i en annan skala.
Alltså A=440Hz. Det är väl samma oavsett skala, inte sant.

Spelar du en låt i låt oss säga G-dur, så är det vissa toner som när man tar dem låter falskt, eftersom de inte passa till G-dur.

Det handlar ju om tonsäkerhet, alltså hur säkert artisten "hittar" tonerna han/hon ska sjunga. Detta är inte alltid så lätt. Om man sjunger a cappella en tid och och sedan tar ett ackord efter ett tag, så är det inte alls ovanligt att man har sjunkit något. Typexemplet. körsång.

Ett undantag finns dock, har en kompis med absolut gehör*, han sjunker ej när han sjunger oavsett hur lång tid som gått.

*Till den kategorin hör absolut inte Håkan Hellström :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-05-06 09:14

verdad skrev:Vänta nu lite här..... Ett a är väl alltid ett a, oavsett om man spelar en dimskala, lokrisk, dur, harmonisk moll, zigenarskala, eller någon av kyrkotonarterna eller vilken skala som helst. Även om tonskalorna är olika är ju ett a fotfarande ett a, även i en annan skala.
Alltså A=440Hz. Det är väl samma oavsett skala, inte sant.
Nej. Dels utgår du nu från det tempererade systemet, men där kan a vara 435 Hz, 451 Hz, eller något annat som passar musiken, instrumenten och framförandet.

Och dels försvinner allt sådant tänkande i alla icke-tempererade system. Ett "440 Hz-a" är då olika beroende på vilken skala den befinner sig i, och beroende på det musikaliska sammanhanget.

Tyvärr. :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-05-06 09:21

Bongo skrev:Hallå...man kan inte jämföra anna ternheim med Håkan Hellström, då vågar jag mig på att säga att man inte förstått Håkan alls...
Om du läser vad jag skrev, så jämförde jag HH med Henrik Bergren! :)

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2008-05-06 09:39

Almen skrev:
Nej. Dels utgår du nu från det tempererade systemet, men där kan a vara 435 Hz, 451 Hz, eller något annat som passar musiken, instrumenten och framförandet.

Och dels försvinner allt sådant tänkande i alla icke-tempererade system. Ett "440 Hz-a" är då olika beroende på vilken skala den befinner sig i, och beroende på det musikaliska sammanhanget.

Intressant. Då kanske det är som så att HH ligger i en icke tempererad skala ändå :D

Innebär det att t.ex. den indiska musiken stämmer om sina instrument konstant för varje ny låt eller. Eller är det så att "a" alltid är typ 435 Hz.

Hur gör man när de ska spela ihop med ett piano. Stämmer de hela pianot et halvt tonsteg lägre/högre?

Just det, de har ju inte piano i indisk musik. :?

Användarvisningsbild
Wideglide

Inläggav Wideglide » 2008-05-06 09:51

Håller helt med ovanstående talare.
Visst finns det musik som vi västerlänningar upplever som "falsk", ex. indisk och arabisk musik, detta beroende på fler toner per oktav, sekunda toner mm. Vi är helt enkelt inte vana vid den typen av tonindelning och upplever det som falskt. Mig veterligen spelar inte HH den typen av musik. Be någon körtjej/kille lägga en stämma på det HH sjunger, det lär skita sig rätt kraftigt.. :D
Karln sjunger orent och ibland falskt med en massa sura toner här och där, därmed inte sagt att det är dåligt på något vis. Jag lyssnar hellre på HH än Carola m.flera som visst lär sjunga "rent"(och själlöst..)
Stig Carlsson
Civ.ing.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-01 13:58

HH sjunger inte rent, men han har många andra positiva egenskaper som ändå gör honom till en bra artist. Hur orent han sjunger tycker jag varierar mellan olika låtar och det är nog medvetet valt som en del av hans egna stil. Personligen tycker jag riktig tvättäkta falsksång gör ontatt lyssna på, fast vad som gör ont är nog väldigt personligt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2008-06-01 15:10

optonica skrev:Personligen tycker jag riktig tvättäkta falsksång gör ontatt lyssna på, fast vad som gör ont är nog väldigt personligt.

Det problemet har jag också, fast det har faktiskt blivit mycket bättre med åren. Som barn hade jag otroligt svårt att stå ut med falsksång eller ostämda instrument.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2008-06-01 21:05

Magnuz skrev:Som barn hade jag otroligt svårt att stå ut med falsksång eller ostämda instrument.

Javisst lär man sig med tiden att det finns värre saker att reta upp sig på ;)
- - -

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2008-06-01 21:14

orkade inte läsa igenom hela tråden men...
Det jag kan förstå att folk kan ha synpunkter på när det gäller HH´s sång, är det MANÈR han gjort sig. dvs. gapigheten, glissandon osv.
om man gillar detta uttrycksätt är väl en smaksak.
själv har jag väldigt svårt för skolade operaröster, vilket ju också är ett manér, (det finns ju mikrofoner, sjung som folk!) som enligt mig hör till det mer museala!
Hörde på p2 ngn svensk kvinnlig vokalgrupp som sjöng en låt ur carmen på svenska och med vanliga röster, och det var njutbart!
operamanéret är ju enligt mig upprepning och smått perverst i sin stagnation. HH är ju åtmintånde kreativ i sitt behandlande av utrycket, såtillvida att han blandar och ger med en fräsh hand för att vara inom sin genre. like it or not.

Användarvisningsbild
saabkungen

Inläggav saabkungen » 2008-06-06 04:17

Min dotter på 2,5 år stod å sjöng lite för sig själv när tjejens syster kom med komentaren: hon övar så hon ska bli lika duktig som HH.. När jag svarade att hon redan lät bättre gick hon iväg :lol:
Rösterna i mitt huvud är helt tysta, försöker dom göra mig galen?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-26 16:20

mapem skrev:
subjektivisten skrev:

Citerar mig själv, tidigare i tråden:

Vill du ha fler bevis?

Ja tack. Du menar att han sjunger falskt för att du hitta ett ord som man kan ifrågasätta om det är falskt eller ej?

joseph

Inläggav joseph » 2008-07-25 00:37

Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-07-25 08:40

joseph skrev:Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Då kan vi sammanfatta det så här:
Han har inte sjunga(!), han kan inte komma på egna låtar utan snor det mesta från andra, sen med tanke på hur grymt dåliga hans låtar är så verkar han också sakna förmågan att sno bra låtar, eller så lyckas han kanske förstöra orginallåtarna helt när han snor dom..
men fortfarande säljer han väl ändå hyffsat bra?

Men iofs tycker jag tyvärr det ofta går åt det hållet på radio idag... speciellt när det gäller svensk musik, desto mer "hej jag gjorde låten på 3 minuter och spelade in den med en mikrofon jag köpte på överskottsbolaget för 3 kr" desto bättre... verkar vara inne att det ska låta bugdet, lite skitigt och väldigt simpelt, och helst ska inte sångaren/sångerskan kunna sjunga.

Användarvisningsbild
Rikard

Inläggav Rikard » 2008-07-25 10:12

joseph skrev:Hur han sjunger tänker jag inte kommentera, men vad han sjunger är falskt. Ibland stjäl han så mycket av andra låtar att han gömmer sig bakom "inspiration". Men det blir ju bara den delen av befolkningen som känner igen originalen medveten om. Jfr Brännö serenad / San Diego Serenade (Tom Waits). Men ibland snor han bara melodier och ackord, och ibland snor han låttitlar och idéer från den västerländska låtskatten.

Vad gör man om man snor ackord? Menar du ackordsföljder eller?
Det är inte förbjudet att köra C F G fastän någon har gjort det förr, vet du...

Men visst, Håkan Hellström låter sig inspireras ganska friskt av andra.

joseph

Inläggav joseph » 2008-07-25 19:43

Rikard skrev:
Vad gör man om man snor ackord? Menar du ackordsföljder eller?
Det är inte förbjudet att köra C F G fastän någon har gjort det förr, vet du...

Jag menade förstås ackordföljder tillsammans med melodier. "... melodier och ackord, ..."

Återgå till Musikstugan