Moderator: Redaktörer
Poppen skrev:Exprimentlustan som fanns på 70-talet tycks ha gåt förlorad idag.
Titta på band som Led Zeppelin, Yes, Earth Wind & fire ( tidigt 70-tal),
Philly &% Family Stone.
Sådana bansd som hela tiden försökte spränga nya gränser finns inte idag.
Poppen skrev:Exprimentlustan som fanns på 70-talet tycks ha gåt förlorad idag.
Titta på band som Led Zeppelin, Yes, Earth Wind & fire ( tidigt 70-tal),
Philly &% Family Stone.
Sådana band som hela tiden försökte spränga nya gränser finns inte idag.
Max_Headroom skrev:Var finns dagens motsvarigheter till Art of Noice eller Gary Numan?
phloam skrev:... men jag frågar mig t.ex. om det öht finns några gränser kvar att överskrida när artister som t.ex. Aphex Twin, Einsturzende, Download, Foetus, Autechre osv osv satt milstolpar långt ut i världsrymden redan för typ 10-15 år sedan. Det går liksom inte att göra mer extrem musik.
Bill50x skrev:Ofta blir musiken mer komplex, men det betyder ju inte att den är mer extrem.
phloam skrev:Är det nån mer än jag som förresten tycker att 80-talsinfluenser i modern musik förekommer nu? (Feta synthbasgångar, ett visst sound, svårt att precisera, ett moderniserat 80talssound?) Kanske visar på min teoriSnart når vi kanske tillbaks till 50....40.....30tal (argh) osv
Max_Headroom skrev: Jag föredrar dock som det lät när det faktiskt var nytt. Men för kidsen som växer upp idga är det nytt. Vilka Gary Numan eller Vince Clarke är har dom ingen aning om.
IngOehman skrev:2. Är förvånad över att 90-talet renderat så få röster.För mig kändes det ju trots allt som en väg tillbaka till musik, från det mög som var 80-talet. Men kanske är det helt enkelt så, att det
är svårt att få fram något annat än "mest popularitet" från en sådan här omröstning. Om t ex alla de som tycker att 60- och 70-talen var bäst, tycker att 90-talet eller 00-talet var näst bäst, så märks det ju inte alls i omröstningen, eftersom de redan har använt sin röst på ett annat årtionde.Kenpigt sådant här.
IngOehman skrev:Njae...
Synthen kom fram på 60-talet, och de användes massor då och under
hela 70-talet.
Men det var först på 80-talet som man började lära sig att missbruka
dem på de mest sliskiga sätt, och göra en massa halvdansbandsaktig
eller schlagerbetonad "synth-musik" med dem. Och detta mög slog i
princip ut alla progrssiv pop, och började således totalt dominera hela
musiklivet, på ett sätt som inte existerat före 80-talet. Det vill säga...
det är ju inte riktigt sant för det fanns det ju de som spelade pudelrock
också...
IngOehman skrev:Howard Jones?
IngOehman skrev:Jag tror huvudproblemet var att man på samma gång som musikens
genre-mångfald stympades (i synnerhet i media), så gjorde man sig av
med allt det progressiva från 60- och 70-talens pop/rock/punk-musik.
soundbrigade skrev:Det är inget bevis på IÖs synth-teori, men jag läste om en av mina favoritgrupper, Renaissance, att man mot slutet bara körde massa Yamaha-synthar för att simulera stråkorkestrar vilket drog ner den musikaliska kvaliteten.
soundbrigade skrev:Max, är du med i SAS? (inom ())
Max_Headroom skrev:soundbrigade skrev:Max, är du med i SAS? (inom ())
Inte vad jag vet...
soundbrigade skrev:Max_Headroom skrev:soundbrigade skrev:Max, är du med i SAS? (inom ())
Inte vad jag vet...
Svenska AnalogSympatisörerna (svenskt analogt synthforum).
IngOehman skrev:
Jag tror huvudproblemet var att man på samma gång som musikens
genre-mångfald stympades (i synnerhet i media), så gjorde man sig av
med allt det progressiva från 60- och 70-talens pop/rock/punk-musik.
Själva musiken "togs liksom bort från musiken". Hmmm, undrar om det
är någon som försod det där...
Vad jag säger är ju egentligen bara att musiken är inuti och ytan är
utanpå. Problemet med 80-talet var inte att ytan ändrades, utan att
innanverket gjorde det, stympades närmare bestämt.
CODY skrev:Perioden 1973 – 1977/78 kallas i fortsättningen ”Sjuttiotalet).
CODY skrev:Bill50x skrev:Sex pistols, Kraftwerk, The Clash....
Tillhör Åttiotalet.
PekkaJohansson skrev:Du skämtar väl, Cody?
CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.
PekkaJohansson skrev:CODY skrev:Sjuttiotalet pågår 1973 - 1978.
Intressant definition av ett decennium!
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Själv tycker jag att Sextiotalet börjar 1965 och pågår till 1973. Före 1965 pågick Femtiotalet eller rockmusikens spädbarnsperiod.
Det som händer 1978 hör Åttiotalet till.
Att använda decennier som indelning av musikaliska perioder ger inte ett tillfredställande resultat.
PekkaJohansson skrev:
Jag envisas med att låta decennier förbli tioåriga perioder. Om vi testar att låta de musikaliska decennierna starta tre år efter de kalendariska får vi...[ etc ]
Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Håll er till kalenderåret så slipper ni fundera på när olika tider började och slutade. En platta som kom 31a decmber 1979 är 70-tal. 1a januari 1980 80-tal. Enkelt. Alla har samma regler.
Egentligen håller jag med dig. Musik som gavs ut, eller en grupps bästa/mest signifikativa musik utgivningsår. tycker jag speglar musikens hemvist. Kom en platta 1979 så är det en 70-talare.
Men samtidigt är det lite tekniker-fyrkantigt, eller säg advokat-bokstavstroget, om det passar bättre här på Faktiskt
Att knyta ihop musiken med vissa språng, såväl inom musiken som i samhället i övrigt, det har sina poänger. Men då kanske man inte ska tala om 70-talet utan om tex symfonirockeran istället?
/ B
Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.
phloam skrev:Pekka, CODY et al:
Känns tryggt med den kompetens ni uppvisar så nu ber jag om hjälp
I det ni skriver, vill jag bena ut/passa in (bl.a tidsmässigt) följande som jag möjligen ser som större strömningar musikledes:
rock 'n roll: Elvis och det där köret. Typ 50tal, kanske 60tal? Kan för lite.
psykedelia: Height Ashbury, Woodstock '68 och däromkring?
Proggressivt: Vad fan är detta?? Genesis eller Nationalteatern?? 70talsmörker?? Tidiga weirdo-Kraftwerk??
Punk: efter proggrörelsen, motreaktion yada yada, snart kommer....
....New Wave!!!: Sent 70tal, den nya kreativiteten, svårplacerade grupper som Talking Heads osvosv. PostPunk???
....som övergick i New Romance (Cure osv) tidiga 80talet. fram till 84 kanske. SYNTH!!!
Independent (things go underground!!) ? mitten 85 kanske och framåt i princip. Bra musik tar avstånd från populärmusik.
...som leder till förgreningar under mark; techno, acid, industri, och på den vägen är vi fortfarande.
Det intressantaste på sent 80 - början 90talet var ju neo-psykedeliska ravescenens stora framgångar... och fall med Goa-trams och rejv-kommisioner på senare 90tal. Technon överlever dock som sådan.
2000tal. Idol-uttagningar? Nostalgi för att överleva. Jag vet ingenting längre.
Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:
" there´s new wave, there´s no wave and there´s David Bowie"
PekkaJohansson skrev:Sextiotalet, med dess musikaliska och samhälleliga omvälvningar, börjar 1963 med Beatlemania - detta årtal menar jag är oomtvistligt!
phloam skrev:Jansson skrev:Kommer ihåg en reklam från tiden för släppet av "heroes" där det stod ungefärligen:
" there´s new wave, there´s no wave and there´s David Bowie"
Håller med - och samtidigt så är det ju bra att det finns ett så "kan betyda vadsomhelst" -namn som New Wave att ta till
Så många olika bra grupper som du säger - men det är väl ändå bättre att säga "New Wave" än "80-talsmusik". NW antyder åtminstone en ny kreativitet och är inte tidsmässigt missvisande...!
Förresten vad var "No Wave" nu igen, minns vagt...
Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik
Bill50x skrev:Varför måste musiken utvecklas i extrem riktning? Rocken blev tyngre och tyngre och den "värsta" sorten kallas väl för typ death metal. Men rocken har ju utvecklats i många olika riktningar, symfonisk rock på 70-talet, punken i slutet på den eran, mycket mer synt under 80-talet osv...
...Ofta blir musiken mer komplex, men det betyder ju inte att den är mer extrem.
IngOehman skrev:*Fast nog inte mycker när det gäller hiphop/rap:en, som dock till skill-
nad från vad många tror i Sverige idag, kom fram i mitten av 70-talet i
USA. Att den började smyga sig in i det europeiska musiklivet först 10
år senare beror nog mest på att radiobolagens musikmäniskor helt
enkelt inte fattade vad som hände i USA, eller att de fattade hur dåligt
det var. Attityd istället för musik.
Hiphopens utveckling till att bli musik och inte bara attityd och poesi fick
enligt mitt förfarande inte fart förrän på 00-talet! Och då influerat av...
Popmusiken!
CODY skrev:Magnuz skrev:Vi kanske helt enkelt kommer fram till att det är rätt meningslöst att kategorisera musik
Har tänkt mycket på detta. För mig känns det meningsfullt att kategorisera enligt följande:
Sextiotalet = 1965 - 1975
Åttiotalet = 1975 - 1985
Startpunkten på Sextiotalet har redogjorts fär ovan. 1975 var definitivt det sista året då det rent allmänt gjorde nyskapande populärmusik. Åren därefter fram till 1978 får av godhet ingå i Åttiotalet. Ca 1985 slutar New Order och Depeche Mode att dansa, U2 blir pretentiösa, Smiths har redan gjort sitt statement och många artister från början av Åttiotalet tappar kreativ fart (Cosetllo, t ex)
Fördelen med denna kategorisering är att man undviker Sjuttiotalet som kategori och den enda musik som var unik för det kronologiska sjuttiotalet kan glömmas och gömmas i Sextiotalet och Åttiotalet. Det är bäst så. För alla.
Synpunkter?
New Big Prinz/Cody
Jansson skrev:Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.
Synpunkter?
soundbrigade skrev:Jansson skrev:Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.
Synpunkter?
Låter väl vettigt. Men denna kreativ process verkar dock ha avsomnat. Kanske dags att för dagens "musiker" att återigen boka en biljett till Berlin.
petersteindl skrev:60-talet och 00-talet dvs runt sekelskiftet och framåt d v s förra sekelskiftet1900 alltså; Stravinskij, Debussy, Ravel och några till
![]()
CODY skrev:1985 - when it was good to be alive!
Jansson skrev:Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.
Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?
Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.
Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.
Synpunkter?
CODY skrev:Jansson skrev:Jag tror att vi i Sverige stirrar oss blinda på musik från GB och US när det fanns otroligt kreativ musik i Tyskland just under det tidsspannet.
Varför flyttar Bowie, den mest kreative och mesta entrepenören för nydanande musik under 70-talet, till Berlin runt -76-77?
Lyssna tex på Neu och tänk:
Bowie low, Iggy the idiot, Joy Division, Radiohead. PIL etc.
Så consensus: Det finns inga decennier, däremot en fortgående kreativ process.
Synpunkter?
Helt rätt. Bra att du räddar Sjuttiotalet. Problemet är väl att de som, liksom undertecknad, villl kategorisera allt möjligt till årtionden, drabbas av så många undantag att ketegoriseringen blir meningslös. Det naturliga är väl att se det som en process där musiker får inspiration av varandra och skapa nytt.
ertt kul exempel är the Fall, som alltid är bra och med i tiden, be it sjuttiotal, åttiotal, nittiotal eller tjuguhundratal.
Bekymret är ju att det är få som hörde det nyskapande när det skedde och därför blir kanske kartegoriseringen lidande. Jag tänker på Neu Can och annat du nämnt.
jag ställer en fråga till de vise i tråden angående var man skall placera, olika sorters -metal/core. Jag minns att jag lysnade på John Peel och hörde band som hette, Boltthrower, Carcass, Napalm Death (som blev kända sedan), vilket då var helt unik musik som var svår att ta till sig (köpte en platta med Sepultura och någon samlingsskiva, som jag inte gillar).
När föddes Grindcore och annat?
Edinburgh Man/Cody
phloam skrev:Jansson - skitbra inlägg!
Jag ska verkligen kolla dina tips då grupper som Can, Neu, Faust funnits där i bakgrunden men det har inte blivit av att jag lyssnat in mig på dem.
25 / decennie vore kul, starta ny tråd!
Egentligen är det precis som du säger; en ständig kreativ process som man sedan kanske korrelerar till egna upplevelser av olika årtionden i ens liv. Samt andra kreativa processer kanske, t.ex. klädmode![]()
Musiken struntar nog i vilket år det är
Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.
Tycker mest att det blir skåpmat från min sida när jag tänker efter......
Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.
FalloutBoy skrev:Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.
Här har du lite inspiration från Pitchfork:
Top 100 Albums of the 1970s
Top 100 Albums of the 1980s
Top 100 Albums of the 1990s
phloam skrev:Jansson skrev:Fast jag börjar tveka om 25/decennie. Osäker om jag kan tillföra nåt.
Jag är helt övertygad om att du kan tillföra mycket, så hjälp gärna till att skaka liv i musikdelen här
Sen vadå skåpmat, mina favoritgrupper som känns hur aktuella som helst är typ 20 år gamla företeelser numera (). Tänk att få upptäcka en ny favoritgrupp bland gamla band, hur coolt som helst. Åtminstone jag är mycket nyfiken på skåpmaten
Jansson skrev:[
Kommer du ihåg när Joy Division började slå igenom? De slog ju egentligen igenom för merparten av lyssnarna först efter att de inte längre fanns.
Vad säger du f.ö. -25 lista på ditt 80 tal?
Mvh G
CODY skrev:Jansson skrev:[
Kommer du ihåg när Joy Division började slå igenom? De slog ju egentligen igenom för merparten av lyssnarna först efter att de inte längre fanns.
Vad säger du f.ö. -25 lista på ditt 80 tal?
Mvh G
Javisst minns jag det. Alla vägar bar till JD. New Order bar till JD.
R.E.M. bar till Velvet underground som (baklänges) bar till JD. För att nämna några exempel.
På mer avancerade "discon" spelades Transmission och Love Will samtidigt som NO... Jag har hört att JD fortfarande (eller igen) spelas på "discon där det fortfarande (eller igen) finns 20åringar med smala svarta jeans...
Nog var NO ett bättre soundtrack till livet än JD. Och jag minns besvikelsen när första skivan Power Corruption & Lies inte innehöll Blue Monday utan man var tvungen att köpa maxin också. Nuförtiden betraktar jag JD och NO som ungefär samma grupp fram t o m Low-Life (1985), och håller JD-tiden för att vara den bästa tiden.
Can't rest on your laurels now, that you got none...
Hänger gärna med på en "bästa 80-talet" tråd. Skåpmat är den bästa maten!
MVH/Cody
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster