Moderator: Redaktörer
WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?
Nattlorden skrev:WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?
Nej, det anser jag är ett feltänk. Dåliga inspelningar funkar ytterst sällan att skruva upp och den typen av musik som omnämnt skulle må jättebra av att kunna spelas högt.
Zeeall skrev:Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.
Zeeall skrev:Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.
PerStromgren skrev:Här handlar det kanske litet om vad man lägger i ordet "inspelning"? Om man menar "upptagning" så ska den väl bara berätta hur ruffigt och skitigt det lät, menar vi däremot "produktion" innefattar det ju också själva ruffigheten.
Så blir det när skiten hamnar i hifin!
AndreasArvidsson skrev:En dålig inspelning är aldrig bra.
PerStromgren skrev:AndreasArvidsson skrev:En dålig inspelning är aldrig bra.
Tycker du att förstainläggets exempel är bra eller dåliga inpelningar?
Svante skrev:Jag har haft förmånen att få höra en del inspelningar i genrerna som ni nämner här som är bra gjorda. Och det är inte något som förstör vare sig känsla eller stil, tvärtom låter det bara bra. Det enda de inte gör är att låta starkt på samma volymkontrollsläge som skräpinspelningarna. Men det är ju lätt fixat, man vrider på lite till. Och sedan ytterligare lite till eftersom det går.
Bill50x skrev:Zeeall skrev:Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.
Nä, varför det? De som spelar in, mixar och mastrar skapar väl det ljud som man önskar förmedla? Vill man förmedla ett "rått" ljud så är det väl det som är "en bra inspelning".
/ B
Svante skrev: Det enda de inte gör är att låta starkt på samma volymkontrollsläge som skräpinspelningarna.
phloam skrev:En tekniskt dålig men musikmässigt bra inspelning är något som sker slumpmässigt men visar sig passa musiken väldigt väl. Det går liksom inte att ersätta med en "bra" inspelning eftersom man då tappar särprägeln - och inte heller skapas avsiktligen eftersom det då blir produktion och det är inte riktigt samma sak
tobm skrev:Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.
PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.
Med vänlig hälsning
Pekka
phloam skrev:+1 @ CODY
Den definitiva spiken i kistan för att "all musik är bättre med high fidelity-inspelning" torde vara denna låt. Den som hävdar att detta stycke på något sätt skulle må bättre av, eller bli mer njutbar och/eller övertygande i superduper-närvaro som om man vore där behöver ha ett allvarligt snack med sig själv
http://www.youtube.com/watch?v=-d69hYZsGoo
/thread
Burzum - Filosofem
The album was recorded under purposefully bad conditions. No guitar amplifier was used; Vikernes plugged his guitar into the amplifier of his brother's stereo and used an old fuzz pedal.[3] For the vocals, he asked a sound technician for the worst microphone he had, and ended up using a headset.
http://www.youtube.com/watch?v=fsPBgpMZU8U
The Sonics - Here Are The Sonics och Boom
Early in 1965 Etiquette released the Sonics' debut LP, Here Are The Sonics, which was produced at Audio Recording in Seattle, Wash., with famed Pacific Northwest recording engineer Kearney Barton. It was recorded on a two-track tape recorder, with only one microphone to pick up the entire drum kit. It was here that they began to pioneer some of their infamously reckless recording techniques. A second album, Boom, followed in February 1966. During the recording, the Sonics ripped the soundproofing off the walls at the country and western-oriented Wiley/Griffith studio in Tacoma to "get a live-er sound."
http://www.youtube.com/watch?v=EELaBIo_1ps
http://www.youtube.com/watch?v=vtyiGVpeZTE
CODY skrev:phloam skrev:+1 @ CODY
Den definitiva spiken i kistan för att "all musik är bättre med high fidelity-inspelning" torde vara denna låt. Den som hävdar att detta stycke på något sätt skulle må bättre av, eller bli mer njutbar och/eller övertygande i superduper-närvaro som om man vore där behöver ha ett allvarligt snack med sig själv
http://www.youtube.com/watch?v=-d69hYZsGoo
/thread
Fantastiskt.
Här lajjar New Order med ny teknik. Dett dåliga ljudet är del av upplevelsen.
http://www.youtube.com/watch?v=E8s_6MrZZ58
och här
http://www.youtube.com/watch?v=RMAsJ9sKcKI
Pissljud
CODY skrev:PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfekt. Då ser jag fram mot att ditt omanliga gnäll helt upphör från och med idag den 9 januari 2014.
CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50
Vad gäller dåliga och bra anläggningar konstaterar jag att de som gnäller av allt att döma har ungefär samma anläggningar och förfäktar ungefär samma idéer som den som rekommendar/konstruerat anläggningen.
Jag [...] skall sluta skriva i era gnälltrådar.
Zeeall skrev:Burzum - Filosofem
The album was recorded under purposefully bad conditions. No guitar amplifier was used; Vikernes plugged his guitar into the amplifier of his brother's stereo and used an old fuzz pedal.[3] For the vocals, he asked a sound technician for the worst microphone he had, and ended up using a headset.
http://www.youtube.com/watch?v=fsPBgpMZU8UThe Sonics - Here Are The Sonics och Boom
Early in 1965 Etiquette released the Sonics' debut LP, Here Are The Sonics, which was produced at Audio Recording in Seattle, Wash., with famed Pacific Northwest recording engineer Kearney Barton. It was recorded on a two-track tape recorder, with only one microphone to pick up the entire drum kit. It was here that they began to pioneer some of their infamously reckless recording techniques. A second album, Boom, followed in February 1966. During the recording, the Sonics ripped the soundproofing off the walls at the country and western-oriented Wiley/Griffith studio in Tacoma to "get a live-er sound."
http://www.youtube.com/watch?v=EELaBIo_1ps
http://www.youtube.com/watch?v=vtyiGVpeZTE
Almen skrev:CODY skrev:PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfekt. Då ser jag fram mot att ditt omanliga gnäll helt upphör från och med idag den 9 januari 2014.CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50
Vad gäller dåliga och bra anläggningar konstaterar jag att de som gnäller av allt att döma har ungefär samma anläggningar och förfäktar ungefär samma idéer som den som rekommendar/konstruerat anläggningen.
CODY skrev:Fantastiskt.
och här
Pissljud
PekkaJohansson skrev:Philemon Arthur and The Dung låter, trots bandmättnad och distorsion, bättre än de sönderproducerade/mastrade exempel som har presenterats i tråden. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna göras betydligt bättre.
Nattlorden skrev:CODY skrev:Fantastiskt.
och här
Pissljud
Det där var väl helt ok exempel på att man kan välja saker att låta 'dåligt' utan att inspelningen för den delen är pajad. Det där går ju utmärkt att skruva upp. Jag tycker inte detta är pissljud alls, jag hör bara bra musik med en vald stil.
CODY skrev:Tro mig det är inga val som gjorts. Den är helt egenproducerad och teknikern hade fått tag på en helt ny digital redigeringsapparat.
CODY skrev:Almen skrev:CODY skrev:PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.
Med vänlig hälsning
Pekka
Perfekt. Då ser jag fram mot att ditt omanliga gnäll helt upphör från och med idag den 9 januari 2014.CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50
¨
Jag kan ju inte rå för att du och Pekka Johansson gör trådar till gnälltrådar.
Nattlorden skrev:CODY skrev:Tro mig det är inga val som gjorts. Den är helt egenproducerad och teknikern hade fått tag på en helt ny digital redigeringsapparat.
Jo, klart att det är ett val att göra så. Och hade man inte gillat resultatet hade man kunnat välja att inte släppa, eller bara betrakta det som demo och gått in i större studioproduktion. Inte bara ett val således, utan många.
CODY skrev:Almen skrev:CODY skrev:PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.
Med vänlig hälsning
Pekka
¨
Jag kan ju inte rå för att du och Pekka Johansson gör trådar till gnälltrådar. Men det är över nu eftersom pekka inte ser någon idé med att gnälla och kommer att upphöra med det. Att du inte har något bättre för dig än att söka upp fem år gamla inlägg är jättekonstigt. Du borde porrsurfa istället.
phloam skrev:Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tackGärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.
IngOehman skrev:För mig hade det inte gjort någon större skillnad. Ingen favvolåt helt enkelt.
phloam skrev:Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tackGärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.
phloam skrev:Eller menar du att det inte är nån idé med HiFi om man inte gillar musiken i fråga?? Mr. Green
Nattlorden skrev:Ja, den hade tjänat på en renare och mer upplöst återgivning med tydligare rumsklang helt säkert.
phloam skrev:Jag kan dock framföra sakliga argument för att ett sämre ljud passar bättre - nämligen att en dålig inspelning stämmer mycket bättre överens med musikernas intentioner och låtens budskap (den avsiktliga enkelheten, naivistiska tonen, den närmast rudimentära uppbyggnaden osv).
Kan du presentera något enda liknande argument för att ett bättre ljud skulle vara bättre för låten som sådan? Exakt vad hade låten tjänat? På vilket sätt hade ett hifi-ljud bidragit till att understryka känslan i själva låten?
Nattlorden skrev:Det hade framgått mycket tydligare VAR Gösta skall komma in. Det kanske till och med var så att Gösta kom in, men vi inte hör fotstegen i det allmänna bruset, vad vet jag?
phloam skrev:phloam skrev:Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tackGärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.
Almen, kom in i diksussionen istället, vad tycker du om jag ställer samma fråga till dig?
phloam skrev:IngOehman skrev:För mig hade det inte gjort någon större skillnad. Ingen favvolåt helt enkelt.
Någon skillnad borde det väl göra, om än liten - och i så fall åt vlket håll?
Eller menar du att det inte är nån idé med HiFi om man inte gillar musiken i fråga??
IngOehman skrev:På vilket sätt spelar ljudkvaliteten roll om man inte vill höra låten?
Almen skrev:Eftersom det är en hypotetisk fråga så svarar jag hypotetiskt: ja! och kontrar med en annan hypotetisk fråga: Tänk dig sekvensen där mamman kommer in och säger åt dem att sluta tramsa ("fjamsa"?) - tänk dig den i högupplöst surround, där man har dem framför sig på golvet, och mamman öppnar dörren bakom ryggen på dig, och verkligen är där. Tycker du det hade blivit sämre på något sätt? Om du hade haft bägge att jämföra från början?
Tänk dig Kind of Blue i distorderad, svajig och bandbegränsad mono - hade det blivit bättre? Hade du valt det framför den bästa CD-utgåvan?
phloam skrev:Jag har svårt att se hur den surroundinformationen skulle tillföra något väsentligt till själva låten öht, annat än vara en kul teknkgimmick som inte passar med resten (så även Nattis förslag). Låten som helhet passr ju enlig mig inte i flerkanalig hifi surround alls.
phloam skrev:IngOehman skrev:På vilket sätt spelar ljudkvaliteten roll om man inte vill höra låten?
Tänk dig följande: Om du vore musikproducent och var tvungen att tycka till om musiken, hur skulle du säga om en grupp du jobbar med kom till dig och sade "Vi gjorde en tafflig hemmainspelning som vi tycker blev helt klockren för låten i fråga, vi vill ge ut den!"
phloam skrev:Skulle du då säga katgoriskt Nej och hävda att inget annat än absolut HiFi kan vara bra (vi kan ju använda Gösta som exempel) och be de göra om inspelningen i studio istället?
phloam skrev:Almen skrev:Eftersom det är en hypotetisk fråga så svarar jag hypotetiskt: ja! och kontrar med en annan hypotetisk fråga: Tänk dig sekvensen där mamman kommer in och säger åt dem att sluta tramsa ("fjamsa"?) - tänk dig den i högupplöst surround, där man har dem framför sig på golvet, och mamman öppnar dörren bakom ryggen på dig, och verkligen är där. Tycker du det hade blivit sämre på något sätt? Om du hade haft bägge att jämföra från början?
Jag har svårt att se hur den surroundinformationen skulle tillföra något väsentligt till själva låten öht, annat än vara en kul teknkgimmick som inte passar med resten (så även Nattis förslag). Låten som helhet passr ju enlig mig inte i flerkanalig hifi surround alls. Inte bara poänglöst utan gående emot hela låtens själ.
phloam skrev:Tänk dig Kind of Blue i distorderad, svajig och bandbegränsad mono - hade det blivit bättre? Hade du valt det framför den bästa CD-utgåvan?
Jag kan inte säga om just den "färgningen" skulle passa just den låten, men det låter osannolikt, särskilt det där med svaj. Däremot kan jag tänka mig att t.ex. en udda mikrofonuppställning kan ge fel som visar sig vara rätt
Det är ju i praktiken en fråga om (som tidigare sagt) oavsiktlig produktion där utfallet visar sig passa bra i det enskilda fallet.
Det går ju inte att vända på det och säga att all musik skulle må bra av att spelas in tekniskt dåligt - det handlar om en konstnärlig process där slumpen kan visa sig fördelaktig.
Är det så svårt att hålla med om? Man behöver ju inte ge upp några hifi-ideal för det, bara acceptera att viss musik trivs i en lite ruffare miljö
Nattlorden skrev:Det är inte till låten som formatet och kvalitén på inspelningen hör. Format och kvalité är parametrar som reglerar hur pass reproducerbar musiken blir.
phloam skrev:Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.
phloam skrev:IÖ, jag känner inte att jag fick något svar på själva fråganStryk "absolut" om du vill. Mastering kan vi hålla utanför, vi talar inspelning/produktion.
phloam skrev:Skulle du stödja din grupp att göra om nåt som de tycker passar låten, men som är fel ur återgivningshänseende?
phloam skrev:Skulle du stå ut med att gruppen (vi kan ju förutsätta att det är musik du själv gillar) föredrar en tekniskt sett sämre inspelning än en tekniskt sett bättre, bara på subjektiva grunder?
IngOehman skrev: Jag kan inte se hur
begreppet är applicerbart på producerad musik. Möjligen kan man tala om
ljudkvalitet sett helt subjektivt. Men återgivning eller hifi är inaktuellt när
det man gör inte är att återge något, utan man skapar ju.
WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?
MichaelG skrev:WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?
Jag tycker att svaret blir olika beroende på hur man tolkar frågan. Och utifrån detta kan jag nog hålla med bägge "läger". Om man å ena sidan tolkar frågan som "Om man fått önskat sound på en inspelning bland annat genom att använda skräpmikrofoner och leksaksreverb, skulle soundet bli bättre genom att använda proffsutrustning?" är svaret självklart - NEJ! Har man fått det sound man vill, så blir det ju sämre genom att ändra på det.
MichaelG skrev:Om man i stället tolkar frågan som "Om man vill föreviga en musikalisk händelse som låter riktigt skitig och ruffig, men helt rätt - vinner man något på att göra en så bra inspelning som möjligt?" så blir svaret självklart - JA! Vill man spela in en musikalisk händelse som låter rätt, måste ju inspelningen vara så bra som möjligt för att bevara just den skitiga och ruffiga känslan.
IngOehman skrev:Tänk om alternativen är "det bästa man kan tänka sig" (vilket i detta fall
får representeras av det man skapat), respektive "mycket bättre än något
som man kunde föreställa sig", då blir det ju bättre om man ändrar på det i
den senare riktningen.
Och ungefär där tror jag tyvärr att vi är med avseende på mycket musik
som produceras.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:Tänk om alternativen är "det bästa man kan tänka sig" (vilket i detta fall
får representeras av det man skapat), respektive "mycket bättre än något
som man kunde föreställa sig", då blir det ju bättre om man ändrar på det i
den senare riktningen.
Och ungefär där tror jag tyvärr att vi är med avseende på mycket musik
som produceras.
Jodå, det håller jag med om. Men om man som jag skrev "fått det sound man vill", så har man ju som sagt fått det. Och då är det ju inte ett annat sound man vill ha.
MichaelG skrev:Jag var med i en rockgrupp en gång i tiden och vi letade febrilt efter ett speciellt sound för sången till en viss låt. Vi fann det genom att sångaren stod i mitt badrum och sjöng in i en spann. Då lät det exakt som vi ville. Det hade alltså inte blivit bättre på något annat sätt.
IngOehman skrev:
Även om jag får den korv jag vill ha (och har beställt) på korvmojen så
betyder inte det att jag inte hade föredragit en annan korv, en som jag
inte kände till och därför inte kunde veta att jag skulle föredra.
IngOehman skrev:Jag förstår precis vad du skriver. Men hänger du med på detta: Om du får
det bästa du kan föreställa dig, så betyder det inte med nödvändighet att
du har fått det bästa du kan (hade kunnat) uppleva.
IngOehman skrev:Det håller jag med om, men det är en helt ny fråga och den har inte mycket
med det du skrev från början och som jag kommenterade, att göra.
Nu talar du ju bara om att bli nöjd.
IngOehman skrev:Eller menar du på fullt allvar att det är helt och fullständigt otänkbart att nya
smaksensationer skulle kunna få dig att omvärdera din ursprungliga uppfattning?
Vh, iö
MichaelG skrev:IngOehman skrev:
Även om jag får den korv jag vill ha (och har beställt) på korvmojen så
betyder inte det att jag inte hade föredragit en annan korv, en som jag
inte kände till och därför inte kunde veta att jag skulle föredra.
Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller om du läser slarvigt, men om jag vill ha min korv på ett visst sätt och får en korv som smakar exakt som jag vill ha det, så behöver jag inte jämföra med andra korvar för att veta detta. Lika litet som jag behöver jämföra med andra korvar för att veta om jag inte fått en korv som motsvarar vad jag förväntar mig. Notera att jag inte skriver om det bästa/optimala/etc soundet/korven/etc. Detta kan jag ju i princip inte kora förrän jag prövat världens alla tänkbara varianter. Jag skriver bara att om jag har en specifik förväntan/idé och denna infrias helt, så är det gott så. Däremot kan du tycka att jag borde ha en annan förväntan. Men det är faktiskt något annat.
Nattlorden skrev:phloam skrev:Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.
Jag pratar om att man inte skall använda försämringar i mediat som musikaliskt val. De musikaliska valen skall göras vid skapandet/mixandet, men kvalitén på mediat skall levereras oantastat. Hur distad man vill ha sången i en mick spelar mig ingen roll, men det bör helst inte göras på bekostnad av upplösningen hos inspelningen av det distade, för det påverkar reproduktionsmöjligheten av den vid uppspelningen.
phloam skrev:Nattlorden skrev:phloam skrev:Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.
Jag pratar om att man inte skall använda försämringar i mediat som musikaliskt val. De musikaliska valen skall göras vid skapandet/mixandet, men kvalitén på mediat skall levereras oantastat. Hur distad man vill ha sången i en mick spelar mig ingen roll, men det bör helst inte göras på bekostnad av upplösningen hos inspelningen av det distade, för det påverkar reproduktionsmöjligheten av den vid uppspelningen.
Det kan jag hålla med om!Vi pratar ju (som jag förstått det) om inspelningar i betydelsen "skapandet/mixandet" , producerandet, sound osv - inte senare led (reproduktion).
IngOehman skrev:phloam skrev:Skulle du stödja din grupp att göra om nåt som de tycker passar låten, men som är fel ur återgivningshänseende?
Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "fel ur återgivningshänse-
ende". Och jag förklarade varför jag inte förstår det. Jag kan inte se hur
begreppet är applicerbart på producerad musik. Möjligen kan man tala om
ljudkvalitet sett helt subjektivt. Men återgivning eller hifi är inaktuellt när
det man gör inte är att återge något, utan man skapar ju.
Nattlorden skrev:Var placerar du (om)mastring då? Där förändingarna görs efter att musikerna lämnat ifrån sig det som de anser vara den färdiga produkten?
phloam skrev:Nattlorden skrev:Var placerar du (om)mastring då? Där förändingarna görs efter att musikerna lämnat ifrån sig det som de anser vara den färdiga produkten?
I de fall som det är ett medvetet val av artist/producent så får man räkna det till det sound som en inspelning har.
Annars (då det är bortom artistens/producentens kontroll) är det lite utanför denna diskussion då vi pratar om oavsiktligt/avsiktligt "dåliga inspelningar", inte dålig mastring.
Det faller lite mellan stolarna här, tonvikten ligger väl på tidigare led i inspelningen.
phloam skrev:Tokmastring kan ju, även om man avskyr företeelsen som sådan, passa viss populärmusik.
Nattlorden skrev:Absolut icke.
phloam skrev:Nattlorden skrev:Absolut icke.
Du menar att tokmastring aldrig, aldrig, aldrig kan vara ett artistiskt val?![]()
Men nu halkar vi in på mastringsdebatten och det var kanske inte meningen med tråden
jeff_belowski skrev:Har inte läst alla inlägg i tråden, det ska erkännas, men här kommer mina
fem ören och i värsta fall har någon redan yttrat liknande åsikt:
Så länge artisterna, producenterna, mastering osv är nöjda med vad de
åstadkommit så ska lyssnarna bara sitta där... och lyssna, de är i ingen
position att lägga sig i den konstnärliga processen hur mycket eller lite
konstnärlig de tycker att den är. Passar det inte är det bara att låta bli att
lyssna/köpa, mycket enkelt.
Fascistiska idér om "välljud" bör hållas på sin rätta plats som internetforum
och i kommentarsfältet på youtube.
jeff_belowski skrev:I den musik jag lyssnar på
finns det nästan alltid en anledning till att det låter som det gör. Saker och
ting har sin historia och jag skulle aldrig ens kunna drömma om att jag som
lyssnare/konsument skulle kunna berätta den bättre än berättaren själv.
PekkaJohansson skrev:tobm skrev:Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.
Det är jag övertygad om att de hade. Hela tanken med god ljudåtergivning är ju att musikernas spelande, intentioner och känslor framgår mer tydligt när inte tekniken står i vägen. Att man gillar låtarna är en annan sak - bra musik brukar överleva även dålig ljudåtergivning.
Min erfarenhet är att människor närmast uteslutande verkar föredra god återgivning framför dålig när de får chansen att jämföra - oavsett musikstil. För min egen del har det varit en fantastisk öronöppnare att genom åren höra inspelningar i olika kvalitetsklasser genom allt bättre anläggningar och i allt bättre lyssningsmiljöer. Resultatet är entydligt: ju bättre inspelning och återgivning desto större blir upplevelsen. En fördel med rimligt goda inspelningar är att man kan spela någorlunda högt utan att distorsionen får öronen att vika sig.
Med vänlig hälsning
Pekka
tobm skrev:
För mig är bruset, distet och det allmänt inte perfekta ljudet en del av musiken, eller åtminstone det musikaliska/artistiska uttrycket. Och tar man bort det som kommer av att man spelat in på en halvrisig kassettbandspelare tar man bort en del av låtarnas själ. Åtminstone är det så för min del med Mountain Goats.
Sedan kan jag tycka att det kan finnas en poäng med att allt inte låter perfekt. Några tycker säkert att det är dumt att inte sträva efter vad som är optimalt, själv tycker jag att det kan ligga något positivt i att se (i det här fallet höra) skönheten i det som inte är perfekt. Att det faktiskt finns en poäng med det imperfekta. I mitt fall när det gäller Mountain Goats så förstärker ljudbilden från kassettbandspelaren upplevelsen/känslorna jag får av musiken.
Nattlorden skrev:phloam skrev:Nattlorden skrev:Absolut icke.
Du menar att tokmastring aldrig, aldrig, aldrig kan vara ett artistiskt val?![]()
Men nu halkar vi in på mastringsdebatten och det var kanske inte meningen med tråden
Ja, för hade det varit artistens val så hade det skett redan vid mixningen.
phloam skrev:När återgivningen inte är transparent så kan man antingen se den som störande eller som (se ovan) en del av musiken och upplevelsen. M.a.o. kan dålig inspelning, en bristfällig anläggning i ett rum, ett sprak i vinylen göra upplevelsen unik på ett för lyssnaren icke ofördelaktigt sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster