Musik som man gillar med "dåligt" ljud, sämre med

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Musik som man gillar med "dåligt" ljud, sämre med

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-05 14:07

Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?

Själv lyssnar jag på mycket punk, hardcore och metal. Då främst sånt som är lite skitigare, oldschool-stuk. Och många skivor med riktigt knasiga inspelningar har så grymt nice sound och skulle inte alls varit lika bra annars.

Ska ge några exempel, men varnar först för att dom som är okända med musikstilarna förmodligen kommer tycka att det är helt nutty.

Nausea - Clutches

Totalitär - Sin egen motståndare

G.I.S.M - Endless blockades for the pussy footer

Amebix - Largactyl
Häpp!

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-01-08 11:04

Det mesta med hårdrock och punk är rätt taffligt inspelat, tex ALLA Iron Maidens album (förutom kanske Brave New World).
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Musik som man gillar med "dåligt" ljud, sämre

Inläggav Nattlorden » 2014-01-08 11:14

WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?

Nej, det anser jag är ett feltänk. Dåliga inspelningar funkar ytterst sällan att skruva upp och den typen av musik som omnämnt skulle må jättebra av att kunna spelas högt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-01-08 11:21

Nattlorden skrev:
WhereNextColumbus skrev:Lyssnar ni på någon musik som har riktigt dåliga inspelningar som ni tycker skulle varit sämre med "bättre" inspelningar?

Nej, det anser jag är ett feltänk. Dåliga inspelningar funkar ytterst sällan att skruva upp och den typen av musik som omnämnt skulle må jättebra av att kunna spelas högt.

Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-08 11:25

Zeeall skrev:Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.

Nä, varför det? De som spelar in, mixar och mastrar skapar väl det ljud som man önskar förmedla? Vill man förmedla ett "rått" ljud så är det väl det som är "en bra inspelning".

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-08 11:37

Zeeall skrev:Det handlar mer om attityden och "soundet". En bra inspelning skulle ge för snällt ljud.

Den kan du förmedla i vilket fall som. En gitarr som skriker vid 110dB ger mer attityd än om man måste fisa fram på 80dB för att inspelningen inte fungerar att spela högre innan den övergår i total gröt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-08 11:40

Här handlar det kanske litet om vad man lägger i ordet "inspelning"? Om man menar "upptagning" så ska den väl bara berätta hur ruffigt och skitigt det lät, menar vi däremot "produktion" innefattar det ju också själva ruffigheten.

Så blir det när skiten hamnar i hifin!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-08 11:41

En dålig inspelning är aldrig bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-08 11:45

PerStromgren skrev:Här handlar det kanske litet om vad man lägger i ordet "inspelning"? Om man menar "upptagning" så ska den väl bara berätta hur ruffigt och skitigt det lät, menar vi däremot "produktion" innefattar det ju också själva ruffigheten.

Så blir det när skiten hamnar i hifin!

Den skall alltså inte vara ruffig beroende på att upptagningen tryckts ihop i efterhand. Den skall vara ruffig i sitt musicerande (mixning inkluderad självklart) men lagd på media med bibehållen dynamik och full upplösning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-08 11:50

AndreasArvidsson skrev:En dålig inspelning är aldrig bra.

Tycker du att förstainläggets exempel är bra eller dåliga inpelningar?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-08 11:51

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:En dålig inspelning är aldrig bra.

Tycker du att förstainläggets exempel är bra eller dåliga inpelningar?

Sitter på jobbet nu så kan inte avgöra. Skall försöka lyssna senare.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-08 12:24

Jag lyssnar på en hel del LoFi-musik, gammal punk osv. Men det blir mindre å mindre faktiskt av den varan. Genom dom nya musiktjänsterna Spotify med mera har jag fått upp öronen för en hel del annat i musikvärlden :-)

Sen har man inte någon loudness-knapp längre då blir det inte lika skoj... :P
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-08 13:33

Jag har haft förmånen att få höra en del inspelningar i genrerna som ni nämner här som är bra gjorda. Och det är inte något som förstör vare sig känsla eller stil, tvärtom låter det bara bra. Det enda de inte gör är att låta starkt på samma volymkontrollsläge som skräpinspelningarna. Men det är ju lätt fixat, man vrider på lite till. Och sedan ytterligare lite till eftersom det går :D .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-08 13:41

Svante skrev:Jag har haft förmånen att få höra en del inspelningar i genrerna som ni nämner här som är bra gjorda. Och det är inte något som förstör vare sig känsla eller stil, tvärtom låter det bara bra. Det enda de inte gör är att låta starkt på samma volymkontrollsläge som skräpinspelningarna. Men det är ju lätt fixat, man vrider på lite till. Och sedan ytterligare lite till eftersom det går :D .

+!

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-08 15:43

Bill50x skrev:

Nä, varför det? De som spelar in, mixar och mastrar skapar väl det ljud som man önskar förmedla? Vill man förmedla ett "rått" ljud så är det väl det som är "en bra inspelning".

/ B

En tekniskt dålig men musikmässigt bra inspelning är något som sker slumpmässigt men visar sig passa musiken väldigt väl. Det går liksom inte att ersätta med en "bra" inspelning eftersom man då tappar särprägeln - och inte heller skapas avsiktligen eftersom det då blir produktion och det är inte riktigt samma sak :)

Man kan likna det vid en live-inspelning som kanske inte var optimal men skapade ett unikt uttryck vid ett unikt tillfälle. I vissa fall kan det visa sig passa musiken bättre än en kliniskt perfekt inspelning.

Utgår man från en perfekt inspelning så måste man producera fram vad som passar musiken - en dålig inspelning kan visa sig vara en slumpmässigt perfekt "produktion" :D

Och nu talar vi inte komprimeringsrace utan dålig inspelning på flera olika sätt.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-08 15:58

Svante skrev: Det enda de inte gör är att låta starkt på samma volymkontrollsläge som skräpinspelningarna.

Då kan det ju inte vara fråga om en "dålig inspelning" utan mest en fråga om komprimering?

En dålig inspelning som visar sig passa musiken kan innebära en massa olika saker utöver just den biten. Precis som produktion är något som inte bara mastras fram.

Jag har en LP som av misstag spelades in med någon (dolby?)knapp intryckt som inte skulle varit det - vilket gav plattan ett lite dovare murrigt sound. Ett rent misstag som gav en speciell upplevelse. Vilken är "bäst"? Originalet eller åtgärdad återutgåva? På nåt vis kan jag föredra den "dåliga" :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-08 18:31

phloam skrev:En tekniskt dålig men musikmässigt bra inspelning är något som sker slumpmässigt men visar sig passa musiken väldigt väl. Det går liksom inte att ersätta med en "bra" inspelning eftersom man då tappar särprägeln - och inte heller skapas avsiktligen eftersom det då blir produktion och det är inte riktigt samma sak :)

Detta blir ju lätt en pseudo-disklussion. Vad är en "dålig" inspelning? Vad är en "tekniskt god" inspelning? Ska man dra det till sin spets är ju alla fuzzade gitarrer dåliga eftersom de är distade. Nästan alla svenska skivinspelningar är ju dåliga för att rösten är distad på sångaren. Jag tycker det är trist, men tydligen är det ett avsiktligt mode.

/ B

tiaz

Inläggav tiaz » 2014-01-08 19:02

så länkar du youtube....... bland det sämsta man kan ha i sammanhanget "kvalitetsbedömning"

men jag säger ändå vad jag tycker utifrån klippen!

första http://www.youtube.com/embed/7Oq0e4WWQsA
ljudkvalitén är lite halvdann, dock långt från det sämsta jag hört!

andra http://www.youtube.com/embed/_ZnJcudnpVQ
alldeles för mkt gain kring 3khz o uppåt? bättre filter på symbalen (gissning men skrikig inspelning)

3rd http://www.youtube.com/embed/IztmJRegmCQ
sångare låter för högt och även här löjligt med dist, dynamik och kraft saknas och instrumentalisterna är kasst integrerade

4 http://www.youtube.com/watch?v=4xXhBs1Ho18
känns som lite mer mellanregister o lite mer bas än de två sistnämda? =mer dynamik o inte lika skrikig som de två senare. men helt klart inget o hänga i julgranen! :lol:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-01-08 19:50

Jäklar vad illa de det lät.. :o

Tack för dom tiaz :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-01-08 21:31

Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.

Jag pratar förstås om Mountain Goats album till och med "All Hail West Texas".

Två exempel:

http://youtu.be/bUipXnxiygc

http://youtu.be/w6IrmULLV0M

Har tyvärr ingen Spotify på den här datorn, det kanske låter tydligare där hur låtarna är inspelade?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-01-08 22:08

tobm skrev:Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.

Det är jag övertygad om att de hade. Hela tanken med god ljudåtergivning är ju att musikernas spelande, intentioner och känslor framgår mer tydligt när inte tekniken står i vägen. Att man gillar låtarna är en annan sak - bra musik brukar överleva även dålig ljudåtergivning.

Min erfarenhet är att människor närmast uteslutande verkar föredra god återgivning framför dålig när de får chansen att jämföra - oavsett musikstil. För min egen del har det varit en fantastisk öronöppnare att genom åren höra inspelningar i olika kvalitetsklasser genom allt bättre anläggningar och i allt bättre lyssningsmiljöer. Resultatet är entydligt: ju bättre inspelning och återgivning desto större blir upplevelsen. En fördel med rimligt goda inspelningar är att man kan spela någorlunda högt utan att distorsionen får öronen att vika sig.

Apropå trådämnet har vi några gånger på forumet omnämnt ett fåtal äldre inspelningar av hårdrock och punk som håller relativt god klass. Den som tvivlar på vad jag avser ovan kan prova till exempel något med Clash. Det är musik med attityd i inspelningar som på tidig cd framstår som närmast audiofila jämfört med det mesta som har producerats och (åter)utgetts de senaste 20 åren.

Kul musikexempel i första inlägget, förresten. Totalitär var särskilt roliga! De påminner om den här gruppen från den första svenska punkvågen:

http://www.youtube.com/watch?v=2A6050vJXgY

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-08 23:27

Clash signades till CBS på en gång. Finast tänkbara studios, tekniker och producenter från början. Samma som Rod Stewart, faktiskt. Sex Pistols till EMI och hade samma producent som Pink Floyd etc. De går bort. Sex Pistols själva är inte nöjda med hårdrocksljudet de fick.

"Dåliga" inspelningar är ofta bra, inte minst för att det ofta är i stunden något blir bra. Finns ingen anledning att kokettera med att man främst gillar "god återgivning" och vet att "vi" vill/ska få örona öppnade (genom att lyssna på the Clash). Finns ingen anledning att spruta ur sig förlamande fördomar om ett nutida återgivningsmässigt syndafall som inte finns.

Vad gäller låtarna som WNC presentarar har jag lystnat på youtube genom ganska bra hörlurar och det är verkligen dassig ljudkvalitet
:D

Jag tror inte att det skulle bli så mycket bättre. Särskilt Nausea har en elak och aggressiv ton, som inte skulle passa "bra" inspelad.

Här är en låt som jag vill att ni ska lyssna på som på sätt och vis är makalöst dåligt inspelad:

http://www.youtube.com/watch?v=9_kmrQhTsfM&list=ALBTKoXRg38BCR4POVVAySjv_0HVNE0kvL

men jag har oerhört svårtt att föreställa mig den med ett annat ljud.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 02:44

+1 @ CODY

Den definitiva spiken i kistan för att "all musik är bättre med high fidelity-inspelning" torde vara denna låt. Den som hävdar att detta stycke på något sätt skulle må bättre av, eller bli mer njutbar och/eller övertygande i superduper-närvaro som om man vore där behöver ha ett allvarligt snack med sig själv :)

http://www.youtube.com/watch?v=-d69hYZsGoo :D

/thread

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2014-01-09 11:50

Philemon Arthur and The Dung låter, trots bandmättnad och distorsion, bättre än de sönderproducerade/mastrade exempel som har presenterats i tråden. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna göras betydligt bättre. Tänk er hela "Musikens historia del 1 och 2" i AB-stereo med bra mikrofoner, korta kablar, högklassig mikrofonförstärkare och A/D-omvandlare bara någon meter bort! Där snackar vi upplevelse!

Jag kan rada upp exempel efter exempel genom musikens historia (!) på även snabbt ihopkomna inspelningar som hade låtit bättre med bättre ljudteknik. Vilken seriös person skulle till exempel hävda att Beatles debutalbum, inspelat på en dag och med den nerv som kännetecknar skivan, skulle ha varit mindre njutbart med mer naturlig klang och lägre distorsion?

Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 12:09

PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.

Med vänlig hälsning

Pekka

Perfekt. Då ser jag fram mot att ditt omanliga gnäll helt upphör från och med idag den 9 januari 2014.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 12:22

phloam skrev:+1 @ CODY

Den definitiva spiken i kistan för att "all musik är bättre med high fidelity-inspelning" torde vara denna låt. Den som hävdar att detta stycke på något sätt skulle må bättre av, eller bli mer njutbar och/eller övertygande i superduper-närvaro som om man vore där behöver ha ett allvarligt snack med sig själv :)

/thread

Fantastiskt.

Här lajjar New Order med ny teknik. Dett dåliga ljudet är del av upplevelsen.

http://www.youtube.com/watch?v=E8s_6MrZZ58

och här

http://www.youtube.com/watch?v=RMAsJ9sKcKI

Pissljud :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-01-09 12:41

Burzum - Filosofem

The album was recorded under purposefully bad conditions. No guitar amplifier was used; Vikernes plugged his guitar into the amplifier of his brother's stereo and used an old fuzz pedal.[3] For the vocals, he asked a sound technician for the worst microphone he had, and ended up using a headset.

http://www.youtube.com/watch?v=fsPBgpMZU8U

The Sonics - Here Are The Sonics och Boom

Early in 1965 Etiquette released the Sonics' debut LP, Here Are The Sonics, which was produced at Audio Recording in Seattle, Wash., with famed Pacific Northwest recording engineer Kearney Barton. It was recorded on a two-track tape recorder, with only one microphone to pick up the entire drum kit. It was here that they began to pioneer some of their infamously reckless recording techniques. A second album, Boom, followed in February 1966. During the recording, the Sonics ripped the soundproofing off the walls at the country and western-oriented Wiley/Griffith studio in Tacoma to "get a live-er sound."

http://www.youtube.com/watch?v=EELaBIo_1ps

http://www.youtube.com/watch?v=vtyiGVpeZTE

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-09 13:06

CODY skrev:
phloam skrev:+1 @ CODY

/thread

Fantastiskt.

och här

Men vaddå, det går ju att skapa väldigt mycket sämre ljudåtergivning än
sådär. Att du nöjer dig med det där är konstigt.

Frågan är om du menar att det skall vara exakt sådär, och att det är just
den dåliga ljudkvaliteten som är så bra?

Jag kan tänka mig att du skulle ha rätt så svårt att pricka in just de där om
jag fick en dag på mig i en studio med originalinspelningarna, för att ta fram
några olika versioner.

- - -

Jag vet ju inte vad du skulle ha tyckt, men jag har ju testat rätt så många
olika versioner av många olika inspelningar på rätt många olika människor,
och det verkar inte vara några större mysterier med avseende på vad som
föredras.

Nästan utan undantag så föredrar alla lyssnare samma version, och det är
sällsynt att den föredragna versionen INTE är den minst komprimerade, minst
distorderande och med minst smalbandiga eq-höjningar. Det gäller oavsett
vad det är för musik. Feelingen överlever helt enkelt bäst så.

Jag förstår heller inte varför detta skulle vara något kontroversiellt.

Vem som helst som är intresserad kan ju undersöka saken själv.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-09 13:08

CODY skrev:
PekkaJohansson skrev:Det är, för att travestera Ingemar Stenmark, uppenbarligen ingen idé att förklara vitsen med god ljudkvalitet för den som inte vill begripa. Det tragiska är att de missuppfattningar som kommer till uttryck i tråden är en del av förklaringen till att många skivproduktioner i dag låter sämre än på 1950-talet. Det drabbar alla musikvänner och inte bara den som ger blanka fasen i allt vad ljudkvalitet heter.

Med vänlig hälsning

Pekka

Perfekt. Då ser jag fram mot att ditt omanliga gnäll helt upphör från och med idag den 9 januari 2014.

CODY skrev:fre 20 nov, 2009 09:50

Vad gäller dåliga och bra anläggningar konstaterar jag att de som gnäller av allt att döma har ungefär samma anläggningar och förfäktar ungefär samma idéer som den som rekommendar/konstruerat anläggningen.

Jag [...] skall sluta skriva i era gnälltrådar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 13:13

Zeeall skrev:
Burzum - Filosofem

The album was recorded under purposefully bad conditions. No guitar amplifier was used; Vikernes plugged his guitar into the amplifier of his brother's stereo and used an old fuzz pedal.[3] For the vocals, he asked a sound technician for the worst microphone he had, and ended up using a headset.

http://www.youtube.com/watch?v=fsPBgpMZU8U

The Sonics - Here Are The Sonics och Boom

Early in 1965 Etiquette released the Sonics' debut LP, Here Are The Sonics, which was produced at Audio Recording in Seattle, Wash., with famed Pacific Northwest recording engineer Kearney Barton. It was recorded on a two-track tape recorder, with only one microphone to pick up the entire drum kit. It was here that they began to pioneer some of their infamously reckless recording techniques. A second album, Boom, followed in February 1966. During the recording, the Sonics ripped the soundproofing off the walls at the country and western-oriented Wiley/Griffith studio in Tacoma to "get a live-er sound."

http://www.youtube.com/watch?v=EELaBIo_1ps

http://www.youtube.com/watch?v=vtyiGVpeZTE

Mark E Smith, från the Fall som gjort många Sonicscovers, sätter sig på kassettbandspelaren:

http://annotatedfall.doomby.com/pages/the-annotated-lyrics/paintwork.html

Resultatet:

http://www.youtube.com/watch?v=-OyXKfQjAms&list=PLrO4SwMB0WVMlDEKODzu8UA-FIlq6E0bW

:D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 13:17

Almen skrev:
CODY skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Vad gäller dåliga och bra anläggningar konstaterar jag att de som gnäller av allt att döma har ungefär samma anläggningar och förfäktar ungefär samma idéer som den som rekommendar/konstruerat anläggningen.

¨
Jag kan ju inte rå för att du och Pekka Johansson gör trådar till gnälltrådar. Men det är över nu eftersom pekka inte ser någon idé med att gnälla och kommer att upphöra med det. Att du inte har något bättre för dig än att söka upp fem år gamla inlägg är jättekonstigt. Du borde porrsurfa istället. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 13:17

CODY skrev:Fantastiskt.

och här

Det där var väl helt ok exempel på att man kan välja saker att låta 'dåligt' utan att inspelningen för den delen är pajad. Det där går ju utmärkt att skruva upp. Jag tycker inte detta är pissljud alls, jag hör bara bra musik med en vald stil.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 13:27

PekkaJohansson skrev:Philemon Arthur and The Dung låter, trots bandmättnad och distorsion, bättre än de sönderproducerade/mastrade exempel som har presenterats i tråden. Därmed inte sagt att det inte skulle kunna göras betydligt bättre.

Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tack :) Gärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 13:39

Nattlorden skrev:
CODY skrev:Fantastiskt.

och här

Det där var väl helt ok exempel på att man kan välja saker att låta 'dåligt' utan att inspelningen för den delen är pajad. Det där går ju utmärkt att skruva upp. Jag tycker inte detta är pissljud alls, jag hör bara bra musik med en vald stil.

Tro mig det är inga val som gjorts. Den är helt egenproducerad och teknikern hade fått tag på en helt ny digital redigeringsapparat. Skriket i början av låten kommer av att Peter Hook stoppar in en snöboll under tröjan på Sumner när han sjunger.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 14:01

CODY skrev:Tro mig det är inga val som gjorts. Den är helt egenproducerad och teknikern hade fått tag på en helt ny digital redigeringsapparat.

Jo, klart att det är ett val att göra så. Och hade man inte gillat resultatet hade man kunnat välja att inte släppa, eller bara betrakta det som demo och gått in i större studioproduktion. Inte bara ett val således, utan många.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-09 14:07

CODY skrev:
Almen skrev:
CODY skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

¨
Jag kan ju inte rå för att du och Pekka Johansson gör trådar till gnälltrådar.

Nä, men du kan ju hålla vad du lovat. På tal om omanligt gnäll.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 14:12

Prova att bidra med något annat än personangrepp och forumarkeologi. Lär dig citera också. Den diskussion du inlett om mig har inget att göra med TS fråga. Du är respektlös och egoistisk.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-09 14:13

Nattlorden skrev:
CODY skrev:Tro mig det är inga val som gjorts. Den är helt egenproducerad och teknikern hade fått tag på en helt ny digital redigeringsapparat.

Jo, klart att det är ett val att göra så. Och hade man inte gillat resultatet hade man kunnat välja att inte släppa, eller bara betrakta det som demo och gått in i större studioproduktion. Inte bara ett val således, utan många.

De har valt spela in den tre gånger till. Det var deras andra singel. Det är inte billigt med studiotid. :)

Det jag vill visa med exemplat är att det är allt annat än perfekta ljudet som gör den helt enastående. Senare inspelningar har inte detta utan låter "bättre" :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-09 14:21

CODY skrev:
Almen skrev:
CODY skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

¨
Jag kan ju inte rå för att du och Pekka Johansson gör trådar till gnälltrådar. Men det är över nu eftersom pekka inte ser någon idé med att gnälla och kommer att upphöra med det. Att du inte har något bättre för dig än att söka upp fem år gamla inlägg är jättekonstigt. Du borde porrsurfa istället. :)

Han kanske helt enkelt minns det du skrev. Almen har bra minne. Om han
minns ditt inlägg så var det nog en rätt snabb affär att hitta det.

Och när det gäller Pekka så tror jag du missförstår honom.

Han säger inte att han kommer att sluta gnälla, eller skriva i tråden. Han
skrev bara att han inser att det inte är någon ide att försöka förklara för
just dem som inte vill begripa.

Jag kan tänka mig att han syftade på t ex dig.

Men det finns ju andra som kanske är mera mottagliga för de argument och
de erfarenheter som Pekka redovisar. Människor som är och blir nyfikna på
det Pekka skriver, och som det därför möjligen är meningsfullt för Pekka att
skriva för. Eller hur?

Så vore jag du så skulle jag snarare strunta helt i att läsa det Pekka skriv-
er än att läsa det och sen bara säga emot. Han vet att det inte är menings-
fullt att framföra argument till just dig. Och du vet ju att du inte är intresserad
av att lyssna på det han säger, så varför läsa det alls?

- - -

Jag läser gärna det ni båda säger och konstaterar att ni har väldigt olika
uppfattning. Och av det ni skriver så tror jag Pekka har undersökt saken
mycket noggrannare. Men det gör ju inte att du skall byta uppfattning. Ni
har samma rätt till era uppfattningar. Dock så tror jag nog att det skulle
vara lättare att få dig att byta uppfattning än Pekka.

Jag tror nämligen att du med hans erfarenheter även skulle dela hans upp-
fattning. Men vad jag tror är tämligen ointressant, på samma sätt som det
är tämligen ointressant (för frågan) vad du tycker.

Så något egentligt problem finns bara om din inställning blir använd till att
förstöra musik som skulle ha fått låta bättre utan din insats.

Jag har även blivit lite bekymrad när jag sett vissas inlägg i trådar som har
handlat om förslag på nya standarder där man reglerar medelvärdet istället
för som idag toppvärdet. Inte för att jag har något emot att någon har den
ena eller andra preferensen när det gäller sound, utan för att just de som
har förfäktat din inställning, tycks ha missförstått vilka konsekvenser en ny
standard som reglerar medelvärdet skulle få, och det är bekymmersamt för
då blir saken svår att diskutera.

Jag vet inte (minns inte) om du är en av dem som yttrat saker i frågan som
visat att du inte förstått vad standarden skulle betyda, men de som gjorde
det skriver ungefär samma saker som du brukar skriva i frågan.

- - -

Sammanfattningsvis tycker jag inte att människor behöver tycka likadant
utan så länge alla tycker som de vill är allt bra. Men det är bekymmersamt
om de som deltar i en debatt inte förstår frågan. Beslut måste fattas byggt
på insikt om det frågan handlar om.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-09 14:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 14:21

phloam skrev:Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tack :) Gärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.

Almen, kom in i diksussionen istället, vad tycker du om jag ställer samma fråga till dig?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-09 14:57

För mig hade det inte gjort någon större skillnad. Ingen favvolåt helt enkelt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 15:01

IngOehman skrev:För mig hade det inte gjort någon större skillnad. Ingen favvolåt helt enkelt.

Någon skillnad borde det väl göra, om än liten - och i så fall åt vlket håll? :)

Eller menar du att det inte är nån idé med HiFi om man inte gillar musiken i fråga?? :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 15:17

phloam skrev:Menar du att låten med PATD hade tjänat på att spelas in i Super-HiFi eller inte? Ange Ja eller nej för tydlighets skull tack :) Gärna någon motivation också, jag tycker frågan är principiellt viktig.

Ja, den hade tjänat på en renare och mer upplöst återgivning med tydligare rumsklang helt säkert.

phloam skrev:Eller menar du att det inte är nån idé med HiFi om man inte gillar musiken i fråga?? Mr. Green

På ett personligt plan är det ju helt klart så. Gillar man inte det så behöver det ju inte vara hifi. Det behöver inte ens finnas. Tänker man lite större och vill sina medmänniskor väl, så är det ju definitivt mening med hifi på sådant som jag inte gillar, men andra kan tänkas gilla.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 15:47

Nattlorden skrev:Ja, den hade tjänat på en renare och mer upplöst återgivning med tydligare rumsklang helt säkert.

Tack för ett rakt svar! :)

Jag kan dock framföra sakliga argument för att ett sämre ljud passar bättre - nämligen att en dålig inspelning stämmer mycket bättre överens med musikernas intentioner och låtens budskap (den avsiktliga enkelheten, naivistiska tonen, den närmast rudimentära uppbyggnaden osv).

Kan du presentera något enda liknande argument för att ett bättre ljud skulle vara bättre för låten som sådan? Exakt vad hade låten tjänat? På vilket sätt hade ett hifi-ljud bidragit till att understryka känslan i själva låten?

Finns det någonting i själva låten som tjänas av en starkare närarokänsla?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 15:55

phloam skrev:Jag kan dock framföra sakliga argument för att ett sämre ljud passar bättre - nämligen att en dålig inspelning stämmer mycket bättre överens med musikernas intentioner och låtens budskap (den avsiktliga enkelheten, naivistiska tonen, den närmast rudimentära uppbyggnaden osv).

Kan du presentera något enda liknande argument för att ett bättre ljud skulle vara bättre för låten som sådan? Exakt vad hade låten tjänat? På vilket sätt hade ett hifi-ljud bidragit till att understryka känslan i själva låten?

Till att börja med, varför måste jag uppfatta låten på det viset?

Men likfullt, hela enkelheten hade framgått mycket tydligare om den fått framstå mer naken i rumsklangen. Det hade framgått mycket tydligare VAR Gösta skall komma in. Det kanske till och med var så att Gösta kom in, men vi inte hör fotstegen i det allmänna bruset, vad vet jag?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-09 16:12

Nattlorden skrev:Det hade framgått mycket tydligare VAR Gösta skall komma in. Det kanske till och med var så att Gösta kom in, men vi inte hör fotstegen i det allmänna bruset, vad vet jag?

Ok i rest my case :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-01-09 18:24

phloam skrev:

Almen, kom in i diksussionen istället, vad tycker du om jag ställer samma fråga till dig?

Eftersom det är en hypotetisk fråga så svarar jag hypotetiskt: ja! och kontrar med en annan hypotetisk fråga: Tänk dig sekvensen där mamman kommer in och säger åt dem att sluta tramsa ("fjamsa"?) - tänk dig den i högupplöst surround, där man har dem framför sig på golvet, och mamman öppnar dörren bakom ryggen på dig, och verkligen är där. Tycker du det hade blivit sämre på något sätt? Om du hade haft bägge att jämföra från början?

Tänk dig Kind of Blue i distorderad, svajig och bandbegränsad mono - hade det blivit bättre? Hade du valt det framför den bästa CD-utgåvan?

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-10 11:16

Jag som tyckte att ingen verkade intresserad av det här ämnet, glömde bort tråden. Men se nu! Både den diskussion jag hoppades på tog fart, och spårade ur lite smått. Classic.

Hur som helst, jag definierar inte en dålig inspelning här med något särskilt. Det kan vara dynamiken, det kan vara sunkiga instrument, det kan vara en distande mic etc etc Jag tycker att låtarna jag länkade till har helt underbart ljud på sitt sätt. För att det hör till musikstilen. Förstår man inte genren så kommer man förmodligen inte förstå varför jag tycker så heller. Sen att överföringen upp på youtube har ytterligare degraderat dom på "fel" sätt är ju tråkigt. När jag lyssnar på andra typer av musik så värderar jag helt andra saker.
Häpp!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 13:23

phloam skrev:
IngOehman skrev:För mig hade det inte gjort någon större skillnad. Ingen favvolåt helt enkelt.

Någon skillnad borde det väl göra, om än liten - och i så fall åt vlket håll? :)

Eller menar du att det inte är nån idé med HiFi om man inte gillar musiken i fråga?? :mrgreen:

Ehh... Ja!

Eller hur menar du?

På vilket sätt spelar ljudkvaliteten roll om man inte vill höra låten?

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-10 13:41

IngOehman skrev:På vilket sätt spelar ljudkvaliteten roll om man inte vill höra låten?

Tänk dig följande: Om du vore musikproducent och var tvungen att tycka till om musiken, hur skulle du säga om en grupp du jobbar med kom till dig och sade "Vi gjorde en tafflig hemmainspelning som vi tycker blev helt klockren för låten i fråga, vi vill ge ut den!"

Skulle du då säga katgoriskt Nej och hävda att inget annat än absolut HiFi kan vara bra (vi kan ju använda Gösta som exempel) och be de göra om inspelningen i studio istället?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-10 14:07

Almen skrev:Eftersom det är en hypotetisk fråga så svarar jag hypotetiskt: ja! och kontrar med en annan hypotetisk fråga: Tänk dig sekvensen där mamman kommer in och säger åt dem att sluta tramsa ("fjamsa"?) - tänk dig den i högupplöst surround, där man har dem framför sig på golvet, och mamman öppnar dörren bakom ryggen på dig, och verkligen är där. Tycker du det hade blivit sämre på något sätt? Om du hade haft bägge att jämföra från början?

Jag har svårt att se hur den surroundinformationen skulle tillföra något väsentligt till själva låten öht, annat än vara en kul teknkgimmick som inte passar med resten (så även Nattis förslag). Låten som helhet passr ju enlig mig inte i flerkanalig hifi surround alls. Inte bara poänglöst utan gående emot hela låtens själ.

Tänk dig Kind of Blue i distorderad, svajig och bandbegränsad mono - hade det blivit bättre? Hade du valt det framför den bästa CD-utgåvan?

Jag kan inte säga om just den "färgningen" skulle passa just den låten, men det låter osannolikt, särskilt det där med svaj. Däremot kan jag tänka mig att t.ex. en udda mikrofonuppställning kan ge fel som visar sig vara rätt :)

Det är ju i praktiken en fråga om (som tidigare sagt) oavsiktlig produktion där utfallet visar sig passa bra i det enskilda fallet.

Det går ju inte att vända på det och säga att all musik skulle må bra av att spelas in tekniskt dåligt - det handlar om en konstnärlig process där slumpen kan visa sig fördelaktig.

Är det så svårt att hålla med om? Man behöver ju inte ge upp några hifi-ideal för det, bara acceptera att viss musik trivs i en lite ruffare miljö :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 14:26

phloam skrev:Jag har svårt att se hur den surroundinformationen skulle tillföra något väsentligt till själva låten öht, annat än vara en kul teknkgimmick som inte passar med resten (så även Nattis förslag). Låten som helhet passr ju enlig mig inte i flerkanalig hifi surround alls.

Det är inte till låten som formatet och kvalitén på inspelningen hör. Format och kvalité är parametrar som reglerar hur pass reproducerbar musiken blir.

Vill man det skall låta en fyrkantsvåg, så är inte rätt väg att bitreducera inspelningen tills det inte återstår något annat, det blir mycket bättre att använda samtliga bitar i formatet och se till att lägga in en fyrkantsvåg från början. Har man inte den möjligheten så kan man ju först göra bitreduceringen på sitt original och sedan ÅTERINSPELA detta ljudet med full upplösning. Låter likadant, har bättre kvalité.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 15:32

phloam skrev:
IngOehman skrev:På vilket sätt spelar ljudkvaliteten roll om man inte vill höra låten?

Tänk dig följande: Om du vore musikproducent och var tvungen att tycka till om musiken, hur skulle du säga om en grupp du jobbar med kom till dig och sade "Vi gjorde en tafflig hemmainspelning som vi tycker blev helt klockren för låten i fråga, vi vill ge ut den!"

Jag är inte säker på att jag förstår hur du ser på producentrollen, men jag
kan väl säga såhär:

1. Om jag jobbade som producent i musiksvängen så är jag med och skapar
låten, tillsammans med ljudtekniker och musiker. Det är för mig vad det är att
vara producent. (I filmbranschen är det lite annorlunda dock.)

2. Om jag jobbade som producent så skulle jag bara arbeta med projekt som
jag tycker är bra. Något som jag tycker är dåligt skulle jag hänvisa till någon
annan.

phloam skrev:Skulle du då säga katgoriskt Nej och hävda att inget annat än absolut HiFi kan vara bra (vi kan ju använda Gösta som exempel) och be de göra om inspelningen i studio istället?

Vad menar du med "absolut HiFi"? Jag känner inte till begreppet. HiFi är i sig
en förkortning av high fidelity, alltså hög fidelitet. Fidelitet betyder trohet,
och det som då åsyftas är att vara trogen ursprunget. Men när det gäller
producerad musik så skapas ju musiken oftast i studion och hörs via moni-
torerna. Något akustiskt original att vara trogen, finns inte.

Hela HiFi-begreppet är därför som jag ser det svårapplicerat när det gäller
producerad musik, och jag har aldrig användt det. Vad menar DU med det?
Det vill säga med ditt "absolut HiFi"?

Det är som jag ser det rimligare att tala om något lite luddigare, som t ex
"ljudkvalitet", och det tydligaste (entydigaste) kännetecknet för sådan när
det gäller producerad musik är väl att informationsmängden inte är alltför
naggad i kanten.

Jag har t ex aldrig hört någon inspelning bli bättre (subjektivt) av att mast-
ringskomprimeras. Det betyder inte att det inte kan finnas sådana fall, men
alla exempel jag kommit i kontakt med där jag fått chans att jämföra med
tvåkanalsmixen från inspelnings- eller mixstudion, har jag föredragit denna
framför den mastrade versionen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 15:47

phloam skrev:
Almen skrev:Eftersom det är en hypotetisk fråga så svarar jag hypotetiskt: ja! och kontrar med en annan hypotetisk fråga: Tänk dig sekvensen där mamman kommer in och säger åt dem att sluta tramsa ("fjamsa"?) - tänk dig den i högupplöst surround, där man har dem framför sig på golvet, och mamman öppnar dörren bakom ryggen på dig, och verkligen är där. Tycker du det hade blivit sämre på något sätt? Om du hade haft bägge att jämföra från början?

Jag har svårt att se hur den surroundinformationen skulle tillföra något väsentligt till själva låten öht, annat än vara en kul teknkgimmick som inte passar med resten (så även Nattis förslag). Låten som helhet passr ju enlig mig inte i flerkanalig hifi surround alls. Inte bara poänglöst utan gående emot hela låtens själ.

Så kan man förstås tycka, och det är lika rimligt att ha den åsikten som
att säga detsamma om stereo - och hävda att mono är det man skall ha
om man vill slippa undan giimmicken stereofoni...

Det är för övrigt just vad vissa tycker och framförallt tyckte när stereo var
nytt.

Jag delar nog Almens uppfattning, men menar att inspelningen ifråga ger
mycket mindre än den hade kunnat ge, på så många sätt att jag inte skulle
säga att brist på surround är det mest uppenbara.

Jag har faktiskt några lite liknande upptagningar gjorda på 30-talet som är
väldigt mycket mera rumsligt "läckra" än denna, trots mono.

Men det sagt är jag inte främmande för att teknisk sunkighet kan vara en
del av produktionen. Men just denna tycker jag inte ger så mycket.

phloam skrev:

Jag kan inte säga om just den "färgningen" skulle passa just den låten, men det låter osannolikt, särskilt det där med svaj. Däremot kan jag tänka mig att t.ex. en udda mikrofonuppställning kan ge fel som visar sig vara rätt :)

Det är ju i praktiken en fråga om (som tidigare sagt) oavsiktlig produktion där utfallet visar sig passa bra i det enskilda fallet.

Det går ju inte att vända på det och säga att all musik skulle må bra av att spelas in tekniskt dåligt - det handlar om en konstnärlig process där slumpen kan visa sig fördelaktig.

Är det så svårt att hålla med om? Man behöver ju inte ge upp några hifi-ideal för det, bara acceptera att viss musik trivs i en lite ruffare miljö :)

Det är väl upp till var och en att bedöma vad man tycker om det?

Det känns rimligare att du skall acceptera när andra har andra uppfattningar
än du, än att andra skall acceptera att du dikterar vad alla skall tycka. Det
är ju en subjektiv fråga och bara för att du upplever att någon skitig produk-
tion är väldigt rätt och att musiken "trivs", så behöver ju inte andra hålla med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-10 16:13

IÖ, jag känner inte att jag fick något svar på själva frågan :) Stryk "absolut" om du vill. Mastering kan vi hålla utanför, vi talar inspelning/produktion.

Skulle du stödja din grupp att göra om nåt som de tycker passar låten, men som är fel ur återgivningshänseende? Skulle du stå ut med att gruppen (vi kan ju förutsätta att det är musik du själv gillar) föredrar en tekniskt sett sämre inspelning än en tekniskt sett bättre, bara på subjektiva grunder?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-10 16:19

Nattlorden skrev:Det är inte till låten som formatet och kvalitén på inspelningen hör. Format och kvalité är parametrar som reglerar hur pass reproducerbar musiken blir.

Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 16:34

phloam skrev:Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.

Jag pratar om att man inte skall använda försämringar i mediat som musikaliskt val. De musikaliska valen skall göras vid skapandet/mixandet, men kvalitén på mediat skall levereras oantastat. Hur distad man vill ha sången i en mick spelar mig ingen roll, men det bör helst inte göras på bekostnad av upplösningen hos inspelningen av det distade, för det påverkar reproduktionsmöjligheten av den vid uppspelningen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 16:43

phloam skrev:IÖ, jag känner inte att jag fick något svar på själva frågan :) Stryk "absolut" om du vill. Mastering kan vi hålla utanför, vi talar inspelning/produktion.

Du fick svar på frågan, men du svarade inte på någon av mina frågor.
Varför gör du inte det?

Så här svarade jag (utdrag från det längre svaret):

Hela HiFi-begreppet är... ...som jag ser det svårapplicerat när det gäller
producerad musik, och jag har aldrig användt det. Vad menar DU med
det?...

...Det är som jag ser det rimligare att tala om något lite luddigare, som t ex
"ljudkvalitet", och det tydligaste (entydigaste) kännetecknet för sådan när
det gäller producerad musik är väl att informationsmängden inte är alltför
naggad i kanten.

Jag har t ex aldrig hört någon inspelning bli bättre (subjektivt) av att mast-
ringskomprimeras. Det betyder inte att det inte kan finnas sådana fall, men
alla exempel jag kommit i kontakt med där jag fått chans att jämföra med
tvåkanalsmixen från inspelnings- eller mixstudion, har jag föredragit denna
framför den mastrade versionen.

phloam skrev:Skulle du stödja din grupp att göra om nåt som de tycker passar låten, men som är fel ur återgivningshänseende?

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "fel ur återgivningshänse-
ende". Och jag förklarade varför jag inte förstår det. Jag kan inte se hur
begreppet är applicerbart på producerad musik. Möjligen kan man tala om
ljudkvalitet sett helt subjektivt. Men återgivning eller hifi är inaktuellt när
det man gör inte är att återge något, utan man skapar ju.

phloam skrev:Skulle du stå ut med att gruppen (vi kan ju förutsätta att det är musik du själv gillar) föredrar en tekniskt sett sämre inspelning än en tekniskt sett bättre, bara på subjektiva grunder?

Stå ut med?

Det är en väldigt hypotetisk fråga. Jag har aldrig stött på något sådant.
Ingen föredrar någonsin det sämre. Det är en myt bara. Någon kan vara
övertygad om att de gillar något på grund av den dåliga ljudkvaliteten,
men som regel är det soundet* de föredrar då. Inget som har med ljud-
kvaliteten att göra.

Vh, iö

- - - - -

*Om det råder några oklarheter med avseende på hur ordet sound brukar
användas i sådana här sammanhang så är det "det som är gemensamt för
hur man uppfattar låten oavsett vilken anläggning man spelar den i". Det
som låter likadant oavsett anläggning.

Faktorer som instrumentljudet, mixen, reverb (mängd och sort), och inver-
kan av t ex kompressorer kan i hög grad påverka soundet (den senare är
praktiskt taget alltid till det sämre om den finns efter mixen).

Lyssningsanläggningens egenskaper påverkar dock inte nämnvärt soundet.

Därför är det lätt att avgöra vad man tycker om soundet i praktiskt taget
vilken anläggning som helst, men att bedöma hur god ljudkvaliteten är, är
svårare och svårare ju sämre anläggning man lyssnar i.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 16:59

IngOehman skrev: Jag kan inte se hur

+1

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-10 17:51

Jag tycker att svaret blir olika beroende på hur man tolkar frågan. Och utifrån detta kan jag nog hålla med bägge "läger". Om man å ena sidan tolkar frågan som "Om man fått önskat sound på en inspelning bland annat genom att använda skräpmikrofoner och leksaksreverb, skulle soundet bli bättre genom att använda proffsutrustning?" är svaret självklart - NEJ! Har man fått det sound man vill, så blir det ju sämre genom att ändra på det.

Om man i stället tolkar frågan som "Om man vill föreviga en musikalisk händelse som låter riktigt skitig och ruffig, men helt rätt - vinner man något på att göra en så bra inspelning som möjligt?" så blir svaret självklart - JA! Vill man spela in en musikalisk händelse som låter rätt, måste ju inspelningen vara så bra som möjligt för att bevara just den skitiga och ruffiga känslan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 17:58

MichaelG skrev:

Jag tycker att svaret blir olika beroende på hur man tolkar frågan. Och utifrån detta kan jag nog hålla med bägge "läger". Om man å ena sidan tolkar frågan som "Om man fått önskat sound på en inspelning bland annat genom att använda skräpmikrofoner och leksaksreverb, skulle soundet bli bättre genom att använda proffsutrustning?" är svaret självklart - NEJ! Har man fått det sound man vill, så blir det ju sämre genom att ändra på det.

Det är inte säkert.

Tänk om alternativen är "det bästa man kan tänka sig" (vilket i detta fall
får representeras av det man skapat), respektive "mycket bättre än något
som man kunde föreställa sig", då blir det ju bättre om man ändrar på det i
den senare riktningen.

Och ungefär där tror jag tyvärr att vi är med avseende på mycket musik
som produceras. :(

MichaelG skrev:Om man i stället tolkar frågan som "Om man vill föreviga en musikalisk händelse som låter riktigt skitig och ruffig, men helt rätt - vinner man något på att göra en så bra inspelning som möjligt?" så blir svaret självklart - JA! Vill man spela in en musikalisk händelse som låter rätt, måste ju inspelningen vara så bra som möjligt för att bevara just den skitiga och ruffiga känslan.

Visst är det så.

Men då talar vi inte om producerad musik, utan om att dokumentera live-
händelser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-10 20:58

IngOehman skrev:Tänk om alternativen är "det bästa man kan tänka sig" (vilket i detta fall
den senare riktningen.

Jodå, det håller jag med om. Men om man som jag skrev "fått det sound man vill", så har man ju som sagt fått det. Och då är det ju inte ett annat sound man vill ha. Jag var med i en rockgrupp en gång i tiden och vi letade febrilt efter ett speciellt sound för sången till en viss låt. Vi fann det genom att sångaren stod i mitt badrum och sjöng in i en spann. Då lät det exakt som vi ville. Det hade alltså inte blivit bättre på något annat sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 21:07

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:Tänk om alternativen är "det bästa man kan tänka sig" (vilket i detta fall
den senare riktningen.

Jodå, det håller jag med om. Men om man som jag skrev "fått det sound man vill", så har man ju som sagt fått det. Och då är det ju inte ett annat sound man vill ha.

Igen - det vet man inte innan han fått jämföra.

Även om jag får den korv jag vill ha (och har beställt) på korvmojen så
betyder inte det att jag inte hade föredragit en annan korv, en som jag
inte kände till och därför inte kunde veta att jag skulle föredra.

MichaelG skrev:Jag var med i en rockgrupp en gång i tiden och vi letade febrilt efter ett speciellt sound för sången till en viss låt. Vi fann det genom att sångaren stod i mitt badrum och sjöng in i en spann. Då lät det exakt som vi ville. Det hade alltså inte blivit bättre på något annat sätt.

Alltså? Du ledde det inte i bevis med ditt resonemang, även om du kanske
tyckte att du gjorde det.

Så igen - det vet du inte. Inte jag heller. Ingen kan veta om det hade
kunnat bli bättre. Bättre i betydelsen på ett sätt som DU hade tyckt vara
bättre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-10 22:45

iö,

Du kan få låna min kam å kamma bena, själv så behöver jag den inte längre . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 23:09

Bättre tycker jag det vore, om du istället för att komma med sådana där
allmänt hållna synpunkter om jag att skall skärpa mig/lägga av, anmäler
de eventuella sakinvändning du kan tänkas ha.

Om du inte tycker att det resonemang jag för går ihop (att man inte har
bevisat att något som är "som man ville ha det", inte kan bli - enligt ens
egen potentiella bedömning - bättre) så kan du väl berätta vilka invänd-
ningar du har istället?

Missförstå mig inte, jag förstår ju att du skojar lite, men om detta är en
fråga som det rent objektivt inte råder konsensus om, så tycker jag det
är bättre att reda ut det hela än att bara lägga ned. Objektiva saker är
alltid möjligt att reda ut.

Det är ju inte en fråga om tycke och smak vad som bevisas av att någon
har uppnått "vad man ville", och det är ett faktum att något sådant inte
visat att personen inte hade kunnat föredragit ett annat resultat - ett
som man inte ens kunde föreställa sig.

Hade det inte varit på det viset skulle utvecklingen inte går framåt alls.
All utveckling sprungar i grunden ur upptäckter om att någon kan göras
till och med bättre än man trott var möjligt igår.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-10 23:20

IngOehman skrev:

Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller om du läser slarvigt, men om jag vill ha min korv på ett visst sätt och får en korv som smakar exakt som jag vill ha det, så behöver jag inte jämföra med andra korvar för att veta detta. Lika litet som jag behöver jämföra med andra korvar för att veta om jag inte fått en korv som motsvarar vad jag förväntar mig. Notera att jag inte skriver om det bästa/optimala/etc soundet/korven/etc. Detta kan jag ju i princip inte kora förrän jag prövat världens alla tänkbara varianter. Jag skriver bara att om jag har en specifik förväntan/idé och denna infrias helt, så är det gott så. Däremot kan du tycka att jag borde ha en annan förväntan. Men det är faktiskt något annat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 23:27

Jag förstår precis vad du skriver. Men hänger du med på detta: Om du får
det bästa du kan föreställa dig, så betyder det inte med nödvändighet att
du har fått det bästa du kan (hade kunnat) uppleva.

När du bara jämför med dina förväntningar så begränsas du ju av dem.

Om du sedan hävdar att du inte "behöver" jämföra med något då du anser
att du är fullt nöjd så invänder jag inte emot det - visst kan du anse att
du inte behöver det. Men det har inte med frågan att göra. Det är inte ett
argument mot att något kan finnas som du hade föredragit.

Eller hur?

Sen reducerade du ju dessutom din ursprungliga utsaga nu till "motsvarar
vad jag förväntar mig", men det var ju inte det vi talade om, eller hur? Vi
talade om ditt påstående: "Om man å ena sidan tolkar frågan som "Om
man fått önskat sound på en inspelning bland annat genom att använda
skräpmikrofoner och leksaksreverb, skulle soundet bli bättre genom att
använda proffsutrustning?" är svaret självklart - NEJ".

Det är just detta du skrev som jag talar om/kommenterade, och invände
emot - inte om resultatet motsvarar dina (eller vems det nu handlar om)
förväntningar.

Du får inte byta fot mitt i resonemanget.

Ursäkta att jag är lite iglig, men jag vill ju inte att frågan skall ändras mitt
i resonemanget. Det jag kommenterat är det du skrev från början, inte det
du skrev nu.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-01-10 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-10 23:35

IngOehman skrev:Jag förstår precis vad du skriver. Men hänger du med på detta: Om du får
det bästa du kan föreställa dig, så betyder det inte med nödvändighet att
du har fått det bästa du kan (hade kunnat) uppleva.

Absolut. Men hänger du med på detta: Om du får exakt det du vill ha, så kan du känna dig nöjd när du får detta. (Tänk dig exempelvis att du lyssnat på olika högtalare, men känner dig missnöjd med vad du hör. Du väljer därför att konstruera ett par själv och heureka - plötsligt får du det du saknade hos andra högtalare du hört. Du känner att du är hemma! Kan du då känna detta, eller måste du höra resten av jordens högtalare innan du kan unna dig den känslan?)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 23:40

Det håller jag med om, men det är en helt ny fråga och den har inte mycket
med det du skrev från början och som jag kommenterade, att göra.

Nu talar du ju bara om att bli nöjd.

Jag kan bli nöjd till och med om jag inte når riktigt fram till det bästa jag kan
föreställa mig. ;)

Ibland nöjer jag mig med en bråkdel av vad som jag vet går att åstadkomma!

Lyssnar ibland på musik i min iphone (inbyggda högtalaren) med behållning. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-10 23:52

IngOehman skrev:Det håller jag med om, men det är en helt ny fråga och den har inte mycket
med det du skrev från början och som jag kommenterade, att göra.

Nu talar du ju bara om att bli nöjd.

Någon av oss förstår inte den andre. I mitt första inlägg skrev jag "Har man fått det sound man vill, så blir det ju sämre genom att ändra på det."

Jag ser inget annat än att det är denna tes jag argumenterar för utan fotbyten. Men jag lämnar naturligtvis full reservation för att mina formuleringar lämnar utrymme för andra tolkningar.

Som musiker (och som matlagare) har jag ibland en vision av vad jag vill uppnå. Och när jag uppnår detta är jag nöjd. Inte för att det är good enough utan just för tillfredsställelsen av att ha nått dit jag ville. Om jag däremot inte når riktigt dit (om spannen i badrummet i mitt tidigare exempel bara nästan motsvarat min vision) kunde jag valt att låta nöja mig, eller att leta vidare till dess jag nått min vision.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-11 00:00

NEJ!!!

Om du fått den mat du ville ha så betyder det INTE att den behöver bli (enligt
din smak) sämre genom att ändra på den.

Hur det är med den saken får du svar på genom att smaka och tycka!

Den kan bli både sämre och bättre.

Eller menar du på fullt allvar att det är helt och fullständigt otänkbart att nya
smaksensationer skulle kunna få dig att omvärdera din ursprungliga uppfattning?

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-11 00:16

IngOehman skrev:Eller menar du på fullt allvar att det är helt och fullständigt otänkbart att nya
smaksensationer skulle kunna få dig att omvärdera din ursprungliga uppfattning?

Vh, iö

Jag har väl förmodligen någon form av diagnos (min fru hävdar ibland att jag är autist, men hon har nog fel) men jag kan ibland ha en väldigt tydlig förnimmelse av vad jag vill uppnå när jag exempelvis lagar mat. Jag kan nästan känna smaken jag eftersträvar i gomen innan jag ens börjat laga maten. Och sedan blir en del av målet med själva matlagningen att nå just dit. I det läget är det för mig fullständigt ointressant huruvida det finns andra smaksensationer. Det kommer nog en dag för detta också. Exempelvis vid de tillfällen då jag litet oinspirerat inte riktigt vet vad jag letar efter. Då kan jag experimentera desto mer och hoppas på att bli positivt överraskad. Men allt har sin tid. Att nå min vision har sin tid och att hitta nya sensationer har sin. Och det ena behöver - för mig - inte utesluta det andra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-11 00:18

Vad du bedömer vara helt ointressant är, igen, en annan fråga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-11 00:25

iö, du behöver inte låna min kam om du inte vill* . . . typ. :)

*Att det inte finns något infinite eller någon bevisbar frånvaro, kan om man vill, kanske inte alltid betyda att man nödvändigtvis måste kamma mittbena på flintskallar . . . typ :wink:
Senast redigerad av Laila 2014-01-11 00:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-11 00:28

Man behöver inte kamma alls, någon kalufs. Jag brukar låta mitt hår göra
som det vill.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-11 00:34

Din egen kalufs ja . . . typ. 8) :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 13:25

MichaelG skrev:
IngOehman skrev:

Jag vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller om du läser slarvigt, men om jag vill ha min korv på ett visst sätt och får en korv som smakar exakt som jag vill ha det, så behöver jag inte jämföra med andra korvar för att veta detta. Lika litet som jag behöver jämföra med andra korvar för att veta om jag inte fått en korv som motsvarar vad jag förväntar mig. Notera att jag inte skriver om det bästa/optimala/etc soundet/korven/etc. Detta kan jag ju i princip inte kora förrän jag prövat världens alla tänkbara varianter. Jag skriver bara att om jag har en specifik förväntan/idé och denna infrias helt, så är det gott så. Däremot kan du tycka att jag borde ha en annan förväntan. Men det är faktiskt något annat.

MchaelG, jag förstår precis hur du menar om det är någon tröst :)

Det IÖ däremot inte förstår/noterar är det där "vill ha" som du skriver - vilket innebär att du som musiker är en skapande person och du vet vad du vill skapa! Jämförelser är m.a.o. ointressanta och är bara bra för den som inte skapar något själv utan bara väljer.

Gör man musik, lagar egen mat eller skapar konst så gör man inte det genom evinnerliga jämförelser för att hitta nåt optimalt :D Man gör ett statement, och det är vad soundet man vill ha är.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 13:30

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Nu talar vi kanske förbi varandra? Reproduktion av ljud är en sak, subjektiva uppfattningar om hur vissa brister vid själva inspelningen kan passa vissa typer av musik är en helt annan.

Jag pratar om att man inte skall använda försämringar i mediat som musikaliskt val. De musikaliska valen skall göras vid skapandet/mixandet, men kvalitén på mediat skall levereras oantastat. Hur distad man vill ha sången i en mick spelar mig ingen roll, men det bör helst inte göras på bekostnad av upplösningen hos inspelningen av det distade, för det påverkar reproduktionsmöjligheten av den vid uppspelningen.

Det kan jag hålla med om! :) Vi pratar ju (som jag förstått det) om inspelningar i betydelsen "skapandet/mixandet" , producerandet, sound osv - inte senare led (reproduktion).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 13:37

phloam skrev:
Nattlorden skrev:

Det kan jag hålla med om! :) Vi pratar ju (som jag förstått det) om inspelningar i betydelsen "skapandet/mixandet" , producerandet, sound osv - inte senare led (reproduktion).

Var placerar du (om)mastring då? Där förändingarna görs efter att musikerna lämnat ifrån sig det som de anser vara den färdiga produkten?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 13:55

IngOehman skrev:
phloam skrev:Skulle du stödja din grupp att göra om nåt som de tycker passar låten, men som är fel ur återgivningshänseende?

Jag förstår fortfarande inte vad du menar med "fel ur återgivningshänse-
ende". Och jag förklarade varför jag inte förstår det. Jag kan inte se hur

Med "fel ur återgivningshänseende" menar jag att att man som musikskapare kan välja att:

A: spela in på ett helt korrekt sätt rent tekniskt och få en inspelning som är helt neutral och enbart avsedd att skapa en så bra närvaroupplevelse som möjligt - d.v.s. "hifi-mässig" (bra ur återgivningshänseende).

Eller så kan man välja att:

B: spela in på ett sätt som är medvetet felaktigt för att bidra till ett sound som syftar till att passa musiken rent konstnärligt/innehållsmässigt (t.ex. som i exemplet med Burzum som Zeeall skrev om) men INTE strävar efter maximal närvaroupplevelse eller är "hifi-mässig" eller "bra ur återgivningshänseende".

Eller så kan man:

C: råka ut för oavsiktliga fel i inspelningen (t.ex. liveförhållanden) som skapar en konstnärlig form och ett sound som senare visar sig passa musiken rent konstnärligt/innehållsmässigt men INTE kan påstås vara optimal för att skapa maximal närvaroupplevelse eller är "hifi-mässig" eller "bra ur återgivningshänseende".

Så med detta uppklarat (förhoppningsvis) så frågar jag igen:

Om du var producent till en grupp (som gör musik som du gillar mycket) och dessa skulle vilja ge ut en skiva baserat på alt B eller C - skulle du tvinga dem att att göra om inspelningen enligt A (för att de inte vet hur bra det är)?
Senast redigerad av phloam 2014-01-11 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 14:01

Nattlorden skrev:Var placerar du (om)mastring då? Där förändingarna görs efter att musikerna lämnat ifrån sig det som de anser vara den färdiga produkten?

I de fall som det är ett medvetet val av artist/producent så får man räkna det till det sound som en inspelning har.

Annars (då det är bortom artistens/producentens kontroll) är det lite utanför denna diskussion då vi pratar om oavsiktligt/avsiktligt "dåliga inspelningar", inte dålig mastring.

Det faller lite mellan stolarna här, tonvikten ligger väl på tidigare led i inspelningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 16:36

phloam skrev:
Nattlorden skrev:Var placerar du (om)mastring då? Där förändingarna görs efter att musikerna lämnat ifrån sig det som de anser vara den färdiga produkten?

I de fall som det är ett medvetet val av artist/producent så får man räkna det till det sound som en inspelning har.

Annars (då det är bortom artistens/producentens kontroll) är det lite utanför denna diskussion då vi pratar om oavsiktligt/avsiktligt "dåliga inspelningar", inte dålig mastring.

Det faller lite mellan stolarna här, tonvikten ligger väl på tidigare led i inspelningen.

Inte för min del. När jag köper något så avser jag att köpa en inspelning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 17:01

Det kan jag förstå, men det sämsta med dålig mastring är att den kan vara oönskad av artisten/ske utan dennes medgivande. Annars faller den under skapandeprocessen och kan, som hävdas i denna tråd, falla under kategorin "dåliga saker som är bra" :D

Tokmastring kan ju, även om man avskyr företeelsen som sådan, passa viss populärmusik.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 17:58

phloam skrev:Tokmastring kan ju, även om man avskyr företeelsen som sådan, passa viss populärmusik.

Absolut icke. Det gör bara att den förpassas till så usla uppspelare att man inte märker så tydligt var problemet finns. Typ standardinstallerad bilradio.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-11 19:14

Nattlorden skrev:Absolut icke.

Du menar att tokmastring aldrig, aldrig, aldrig kan vara ett artistiskt val? :D

Men nu halkar vi in på mastringsdebatten och det var kanske inte meningen med tråden :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 20:30

phloam skrev:

Men nu halkar vi in på mastringsdebatten och det var kanske inte meningen med tråden :)

Ja, för hade det varit artistens val så hade det skett redan vid mixningen.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 20:46

Har inte läst alla inlägg i tråden, det ska erkännas, men här kommer mina
fem ören och i värsta fall har någon redan yttrat liknande åsikt:

Så länge artisterna, producenterna, mastering osv är nöjda med vad de
åstadkommit så ska lyssnarna bara sitta där... och lyssna, de är i ingen
position att lägga sig i den konstnärliga processen hur mycket eller lite
konstnärlig de tycker att den är. Passar det inte är det bara att låta bli att
lyssna/köpa, mycket enkelt.

Fascistiska idér om "välljud" bör hållas på sin rätta plats som internetforum
och i kommentarsfältet på youtube.
:lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-11 20:49

jeff_belowski skrev:Har inte läst alla inlägg i tråden, det ska erkännas, men här kommer mina
fem ören och i värsta fall har någon redan yttrat liknande åsikt:

Så länge artisterna, producenterna, mastering osv är nöjda med vad de
åstadkommit så ska lyssnarna bara sitta där... och lyssna, de är i ingen
position att lägga sig i den konstnärliga processen hur mycket eller lite
konstnärlig de tycker att den är. Passar det inte är det bara att låta bli att
lyssna/köpa, mycket enkelt.

Fascistiska idér om "välljud" bör hållas på sin rätta plats som internetforum
och i kommentarsfältet på youtube.
:lol:

För att citera liftaren's guide, du kommer att vara en av de första med ryggen mot väggen när revolutionen kommer... :wink:

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-11 20:57

Med all säkerhet! Det är år sedan jag struntade i att ta det där tåget... :)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-12 01:14

Men missförstå mig rätt! Jag gillar "välinspelad" musik som vilken annan här.
Saken är den att den musik jag oftast lyssnar på inte är sönderknullad för att
passa kommersiella intressen, kommersiell (och ibland även public service)
radio, toplistor och annat trams. Det är ju till för barn (eller vuxna lika kulturellt
utvecklade som barn), så jag förstår inte varför vuxna mäniskor blir upprörda
när absolute kids 666 låter fördjävligt. Vem bryr sig? Mycket musik som inte
är eller har ambitionen att vara mainstream är också oftast producerad med
kärlek, omtanke och kultur och då blir resultatet därefter även om det kanske
inte håller absolut toppkvallité i produktionen. I den musik jag lyssnar på
finns det nästan alltid en anledning till att det låter som det gör. Saker och
ting har sin historia och jag skulle aldrig ens kunna drömma om att jag som
lyssnare/konsument skulle kunna berätta den bättre än berättaren själv.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-12 02:00

För övrigt trodde jag alltid att jag skulle gå först i tåget när revolutionen kommer.

Nattlorden gav mig allt ett bryskt uppvaknande där! :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2014-01-12 02:25

jeff_belowski skrev:I den musik jag lyssnar på
finns det nästan alltid en anledning till att det låter som det gör. Saker och
ting har sin historia och jag skulle aldrig ens kunna drömma om att jag som
lyssnare/konsument skulle kunna berätta den bättre än berättaren själv.

*gillar*
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
tobm

Inläggav tobm » 2014-01-12 23:46

PekkaJohansson skrev:
tobm skrev:Några av de bästa låtarna i musikhistorien har spelats in på en Panasonic RX-FT500 kassettbandspelare, om någon frågar mig. Är inte säker på att de skulle kunnat förmedla samma känsla om de varit bättre inspelade.

Det är jag övertygad om att de hade. Hela tanken med god ljudåtergivning är ju att musikernas spelande, intentioner och känslor framgår mer tydligt när inte tekniken står i vägen. Att man gillar låtarna är en annan sak - bra musik brukar överleva även dålig ljudåtergivning.

Min erfarenhet är att människor närmast uteslutande verkar föredra god återgivning framför dålig när de får chansen att jämföra - oavsett musikstil. För min egen del har det varit en fantastisk öronöppnare att genom åren höra inspelningar i olika kvalitetsklasser genom allt bättre anläggningar och i allt bättre lyssningsmiljöer. Resultatet är entydligt: ju bättre inspelning och återgivning desto större blir upplevelsen. En fördel med rimligt goda inspelningar är att man kan spela någorlunda högt utan att distorsionen får öronen att vika sig.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag är med på vad du säger och håller i allmänhet med om att ju bättre ljudkvalitet/återgivning desto bättre/starkare musikupplevelse. Men just i fallet Mountain Goats stämmer det inte i mitt fall (jag inser att allt det här tyckandet är subjektivt, så egentligen kanske det inte är värt att diskutera, men vad skulle man annars göra en söndagskväll när man är jetlaggad...).

För mig är bruset, distet och det allmänt inte perfekta ljudet en del av musiken, eller åtminstone det musikaliska/artistiska uttrycket. Och tar man bort det som kommer av att man spelat in på en halvrisig kassettbandspelare tar man bort en del av låtarnas själ. Åtminstone är det så för min del med Mountain Goats.

Sedan kan jag tycka att det kan finnas en poäng med att allt inte låter perfekt. Några tycker säkert att det är dumt att inte sträva efter vad som är optimalt, själv tycker jag att det kan ligga något positivt i att se (i det här fallet höra) skönheten i det som inte är perfekt. Att det faktiskt finns en poäng med det imperfekta. I mitt fall när det gäller Mountain Goats så förstärker ljudbilden från kassettbandspelaren upplevelsen/känslorna jag får av musiken.

Två exempel: "Going to Georgia" finns i originalversion här:

http://www.youtube.com/watch?v=qe6DE9BXWeY

och i en senare version, live i en radiostudio här:

http://www.youtube.com/watch?v=zW69F2yvF2Y

Själv föredrar jag utan tvekan den första, tidiga versionen. Visst, det är inte samma inspelning i olika ljudkvalitet så man jämför äpplen med päron, och John Darnielle är 20 år äldre och mindre desperat i den senare versionen, men jag vågar säga att jag skulle föredra kassettbandsversionen före en studioversion även om båda spelats in samtidigt. Åtminstone jag får en mycket närmare, mer intim upplevelse av den första versionen, och jag tror att det har med kassetbandspelaren att göra.

Sedan kan det säkert till en viss del bero på att jag är van vid kassettbandsversionen eftersom det var den versionen jag hörde först, och min erfarenhet är att man (jag) ofta föredrar den version av en låt man (jag) hör först. Åtminstone om man hinner höra den många gånger och skapa en relation till den innan man hör en annan version. Men jag tror att det bara är en del av anledningen till varför jag föredrar originalet.

Exempel nummer två. År 2005 släppte Mountain Goats skivorna "The Sunset Tree" och "Come, Come To The Sunset Tree", där den senare till många delar är demoversioner av låtar på den första, "officiella" skivan.

Nu är det ju verkligen som att jämföra äpplen med apelsiner, men här kommer två versioner av samma låt, och ni kan säkert gissa vilken jag föredrar...

http://www.youtube.com/watch?v=Mjs5vkX3JGg

http://www.youtube.com/watch?v=xa-DWtGsl8I

Och jag hade som sagt med största säkerhet föredragit "demoversionen" inspelad hemma hos John Darniell framför exakt samma version inspelad med perfekt ljud i en studio.

Mvh,
Tommy

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-13 13:54

tobm skrev:
För mig är bruset, distet och det allmänt inte perfekta ljudet en del av musiken, eller åtminstone det musikaliska/artistiska uttrycket. Och tar man bort det som kommer av att man spelat in på en halvrisig kassettbandspelare tar man bort en del av låtarnas själ. Åtminstone är det så för min del med Mountain Goats.

Sedan kan jag tycka att det kan finnas en poäng med att allt inte låter perfekt. Några tycker säkert att det är dumt att inte sträva efter vad som är optimalt, själv tycker jag att det kan ligga något positivt i att se (i det här fallet höra) skönheten i det som inte är perfekt. Att det faktiskt finns en poäng med det imperfekta. I mitt fall när det gäller Mountain Goats så förstärker ljudbilden från kassettbandspelaren upplevelsen/känslorna jag får av musiken.

Bra sagt. Jag tror att det finns olika sätt att förhålla sig till musiken och lyssnandet:

När återgivningen inte är transparent så kan man antingen se den som störande eller som (se ovan) en del av musiken och upplevelsen. M.a.o. kan dålig inspelning, en bristfällig anläggning i ett rum, ett sprak i vinylen göra upplevelsen unik på ett för lyssnaren icke ofördelaktigt sätt.

Att enbart se dessa "fel" som nåt negativt innebär i så fall att man på sätt och vis distanserar sig till musiken - den ägde rum nån annanstans, och dit kan man bara komma om illusionen att vara "där" inte bryts. Man vill komma bort från Här och Nu. Men är det avsikten med all musik? Att dyrkas som nåt oantastligt som bara var äkta nån annanstans och i en annan tid för någon annan?

Bra ljudkvalitet ska handla primärt om att få fram ett budskap på ett adekvat sätt. Är det hårdrock ska man kunna spela högt, är det techno ska låga frekvenser vara hörbara. Men det nästan maniskt upprepade Hifi-mantrat om att "vara där" är inte alls nån självklarhet enligt mig, jag tror de flesta musiker vill skapa en upplevelse för Dig, där du är, här och nu.

På så sätt kan t.ex. en dålig inspelning bidra till att förankra upplevelsen i lyssnarens verklighet. vilket kan passa viss musik som inte är avsedd att beundras som ett konstverk på galleri (t.ex. klassisk musik), utan är avsedd att skaka om lyssnaren i dennes situation - (t.ex. punkrock).

Edit: naturligtvis kan klassisk musik vara omskakande och tvärtom, det finns inget absolut rätt/fel s.a.s

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2014-01-14 00:23

Nattlorden skrev:
phloam skrev:

Ja, för hade det varit artistens val så hade det skett redan vid mixningen.

Mastring har väl varit ett separat steg väldigt länge när det gäller större produktioner, finns ju folk som bara jobbar med att få låtarna att matcha varandra (master EQ) och sedan låta så högt som möjligt med master kompressor förståss.

Tror dom flesta artister litar på folket som mixar och mastrar och bara låter skivbolaget skicka iväg deras låtar och är nöjda med resultatet, dom flesta föredrar ju trots allt det moderna brickwallade soundet, även artister.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-14 08:53

phloam skrev:När återgivningen inte är transparent så kan man antingen se den som störande eller som (se ovan) en del av musiken och upplevelsen. M.a.o. kan dålig inspelning, en bristfällig anläggning i ett rum, ett sprak i vinylen göra upplevelsen unik på ett för lyssnaren icke ofördelaktigt sätt.

Men visst kan även "dåliga" inpelningar vara hifi? Jag tänker på de "LoFi" (!) utgåvor som var (är?) populära, ta tex The Moldy Peaches. Vissa inspelningar enkelt gjorda i någons vardagsrum, med det skramliga ekot och hela köret. Man känner sig direkt förflyttad till vardagsrummet, nästan så man kan ta på de enkla inspelningsutrustningarna. Det distar och låter allmänt sunkigt. Och det låter helt rätt.

Men tänk om... tänk om det är ett medvetet sound och att man har spelat in i en jättefin studio med alla apparater som tänkas kan? Huuvaa! Kan det vara så?

En bristfällig anläggning är säkert inte bristfällig i alla bemärkelser. Passar dess fördelar kanske extra bra med viss typ av musik? Typexemplet är väl de miljondyra superanläggningarna som bara klarar demojazz och sakral körmusik, så fort man spelar rock/punk/lofi så låter det pest - och så skyller man på de dåliga inspelningarna, kompression osv. Men när det låter sämre, på en absolut skala, i dyranläggningen än i en betydligt enklare anläggning - hur ska man bedöma då? För min del är det enkelt, den fiiina anläggningen excellerar bara på visst material, i övrigt är den sämre än mycket annat enklare.

Så ibland är det bara att bita i det sura äpplet, när det låter illa om en inspelning så kan det mycket väl vara den egna anläggningen som fallerar.

/ B

Återgå till Musikstugan