Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Ser inte bra ut, finns ingen som är bra nog för att vinna i år,
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Ser inte bra ut, finns ingen som är bra nog för att vinna i år,
Böjd att hålla med.
Ovanligt blekt iår.
Men tycker dock att den unge killen igår hade en BRA låt. Charmig är han med. Den tror jag har en bra chans i svenska finalen. Men i EU (nåja, alla möjliga är ju med) blir det mycket svårt.
BORIS skrev:Tycker det är svårt att veta vad som är bra utan masvis.
Kan inte nån slänga upp några grafer?
matssvensson skrev::lol:![]()
![]()
![]()
![]()
Håller med. Har inte hört något i närheten av Heroes eller Euphoria i år. Och nu missar jag Sverigefinalen om inte Eurovisionen sänder över franska alperna. Gillade Franz låt igår, och att Bentsings smisklåt åkte direkt. Hur tänkte dom där - bugg med erotiska anspelningar på 50 nyanser som inte känts spännande någon gång i Sverige av årgång 2015?
/mats
IngOehman skrev:matssvensson skrev::lol:![]()
![]()
![]()
![]()
Håller med. Har inte hört något i närheten av Heroes eller Euphoria i år. Och nu missar jag Sverigefinalen om inte Eurovisionen sänder över franska alperna. Gillade Franz låt igår, och att Bentsings smisklåt åkte direkt. Hur tänkte dom där - bugg med erotiska anspelningar på 50 nyanser som inte känts spännande någon gång i Sverige av årgång 2015?
/mats
Tycker också att det hade varit kul att se vad som skulle ha hänt om en manlig programledare hade tilltalat en kvinnlig artist som Gina tilltalade Stenmark.
Är det som så att vi idag lever i den mest diskriminerande tidsåldern på mycket länge?
Och bara för att ingen skall misstolka det ovanstående - jag tycker det Gina sa till Stenmark var helt okej. Min synpunkt gäller att det finns en dubbel standard där andra helt okej kommentarer är politiskt inkorrekta.
Vh, iö
matssvensson skrev:IngOehman skrev:matssvensson skrev::lol:![]()
![]()
![]()
![]()
/mats
Tycker också att det hade varit kul att se vad som skulle ha hänt om en manlig programledare hade tilltalat en kvinnlig artist som Gina tilltalade Stenmark.
Är det som så att vi idag lever i den mest diskriminerande tidsåldern på mycket länge?
Och bara för att ingen skall misstolka det ovanstående - jag tycker det Gina sa till Stenmark var helt okej. Min synpunkt gäller att det finns en dubbel standard där andra helt okej kommentarer är politiskt inkorrekta.
Vh, iö
+1. Det är som om jämlikheten slagit över och nu ska vi män minsann få veta hur det känns. Så otroligt tröttsamt.
Tompa_39 skrev:Tror Frans eller Ace vinner...
Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.
Men, för bövelen kamrater och hifidårar, så som jag upplevde det så hade nästan alla som sjöng allvarliga intonationsproblem. Jag kanske har tillbringat för mycket tid bakom stallet och blivit väldigt sträng (sorry...), men om det inte är rent så är ju all världens pyroteknik, blixtar, laser, åkningar, panoreringar, korta kjolar eller melodier helt monumentalt meningslöst!
Tycker jag.
Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.
Men, för bövelen kamrater och hifidårar, så som jag upplevde det så hade nästan alla som sjöng allvarliga intonationsproblem. Jag kanske har tillbringat för mycket tid bakom stallet och blivit väldigt sträng (sorry...), men om det inte är rent så är ju all världens pyroteknik, blixtar, laser, åkningar, panoreringar, korta kjolar eller melodier helt monumentalt meningslöst!
Tycker jag.
darkg skrev:Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.
Tycker jag.
- Aj! ropade plötsligt Laban från Observatorieparken.
- Vad är det med dig? så Måns argt.
- Sångarna sjöng falskt, sa Laban och såg lidande ut. Å, vad det är besvärligt att vara musikalisk!
sportbilsentusiasten skrev:Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.
Det var helt säkert samma sak då när Salo och Jöback tävlade, att någon mellanakt var bättre än deras bidrag.
sportbilsentusiasten skrev:darkg skrev:Anders J skrev:Jag hörde av en slump det där mellanktspotpurriet på "Du Gamla...etc" för några veckor sedan och några av låtarna.
Tycker jag.
- Sångarna sjöng falskt, sa Laban och såg lidande ut. Å, vad det är besvärligt att vara musikalisk!
Jag är inte supermusikalisk eller har gehör eller nåt liknande.
Men min kropp ryser till när någon sjunger falskt. Jag kan inte styra det. Konstigt nog är det inte ingen fara alls om någon spelar fel på instrument, eller tar fel ton i sången.
Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Att inte alla hör hur fel det låter? Det har jag svårt att förstå. Vissa som jag talar med förstår inte ens problemet. Vänder sig i magen på mig.
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar. Jag har specialstuderar detta då det är ett påtagligt problem för mig.
Jag har vid vissa tillfällen tagit befälet i klappningen så alla startar klappa "rätt". Tror ni inte att fler o fler börjar klappa fel om jag slutar leda klappningen??![]()
Vad är det som gör detta?
Kan det ha något med passgång att göra? Men det är många fler som klappar fel än går fel...
sportbilsentusiasten skrev:Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Att inte alla hör hur fel det låter? Det har jag svårt att förstå. Vissa som jag talar med förstår inte ens problemet. Vänder sig i magen på mig.
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar.
HenrikTornquist skrev:I kväll tar möget iaf slut. Skönt det.
Zeeall skrev:HenrikTornquist skrev:I kväll tar möget iaf slut. Skönt det.
Glöm inte Eurovision Song Contest finalen också...
PekkaJohansson skrev:Jag sitter här och är chockad och förstummad. Vilken dynga från början till slut.
Med vänlig hälsning
Pekka
sportbilsentusiasten skrev:1 låt 10
2 låt 7
3 låt 12
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Extra pinsamt blev det då Salo/Jöback sjöng i en paus - WOW vilken klasskillnad.
Det var helt säkert samma sak då när Salo och Jöback tävlade, att någon mellanakt var bättre än deras bidrag.
paa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar.
Det är väl marschtakt som regerar i Europa?
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:darkg skrev:
Jag är inte supermusikalisk eller har gehör eller nåt liknande.
Men min kropp ryser till när någon sjunger falskt. Jag kan inte styra det. Konstigt nog är det inte ingen fara alls om någon spelar fel på instrument, eller tar fel ton i sången.
Likaså stör det mig väldigt mycket då folk klappar händerna på FEL TAKT. (ex fyrtakt; dvs de klappar på baskaggen och inte på virvelkaggen)
Lustigt nog är det mest européer som inte fattar. Jag har specialstuderar detta då det är ett påtagligt problem för mig.
Jag har vid vissa tillfällen tagit befälet i klappningen så alla startar klappa "rätt". Tror ni inte att fler o fler börjar klappa fel om jag slutar leda klappningen??![]()
Vad är det som gör detta?
Kan det ha något med passgång att göra? Men det är många fler som klappar fel än går fel...
Låter som du har en för snäv musikalisk definition. Hade alla tänkt så, så hade backbeat aldrig uppfunnits.
sportbilsentusiasten skrev:Inte alls snäv musikalisk definition!
Men antar att du inte läst vad jag skrev, är det backbeat klappar de felaktigt på baskaggen ju!
Om taktarten har virveln på 1'an eller 2'an eller annan...saknar relevans, de klappar ju felaktigt på BASKAGGEN.
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Inte alls snäv musikalisk definition!
Men antar att du inte läst vad jag skrev, är det backbeat klappar de felaktigt på baskaggen ju!
Om taktarten har virveln på 1'an eller 2'an eller annan...saknar relevans, de klappar ju felaktigt på BASKAGGEN.
Nej, du läste inte vad JAG skrev... Jag skrev att hade man varit så strikt så hade backbeat aldrig funnits.... eftersom de som då tänkte som du gör nu hade sagt det var fel och så hade det aldrig blivit mer av det.
Man kan klappa mitt mellan tredje och fjärde taken om man är konsekvent, och det är inte fel. Du behöver inte gilla det däremot.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Inte alls snäv musikalisk definition!
Nej, du läste inte vad JAG skrev... Jag skrev att hade man varit så strikt så hade backbeat aldrig funnits.... eftersom de som då tänkte som du gör nu hade sagt det var fel och så hade det aldrig blivit mer av det.
Man kan klappa mitt mellan tredje och fjärde taken om man är konsekvent, och det är inte fel. Du behöver inte gilla det däremot.
Men...men... Jag snackar ju om att vissa klappar på fel takt på BEFINTLIG musik.
Jag hör många nya takter o tempon men vi snackade ju inte att utmana gränser i NY musik
sportbilsentusiasten skrev:Jo för jag har talat med många av dom...
IngOehman skrev:Ja, tyvärr.
Den enda låt jag gillade, trots sin enformighet, var låt 6. Den kommer dock till korta jämfört med "originalet", "destination unknown".
https://www.youtube.com/watch?v=xBmHG7yzEpM
https://www.youtube.com/watch?v=8jxfkxBgR1c
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Ja, tyvärr.
Den enda låt jag gillade, trots sin enformighet, var låt 6. Den kommer dock till korta jämfört med "originalet", "destination unknown".
https://www.youtube.com/watch?v=xBmHG7yzEpM
https://www.youtube.com/watch?v=8jxfkxBgR1c
Börjar du bli gubbsjuk, Ingvar
Bill50x skrev:Trist låt på Mello. Men det var väl låt nr 7 du avsåg? Det är i alla fall den du länkat till.
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Men det var väl låt nr 7 du avsåg? Det är i alla fall den du länkat till.
Njae, jag syftade till låt 6, alltså den som hade det numret i finalen.
Tidigare i tävlingen (från när den plockats och hamnat på youtube) hade den tydligen nummer 7. Jag vet inte mer än att jag ser det på youtube. Jag har inte följt tävlingen, såg bara den repris av finalen som gick i natt.
philipbtz skrev:Kanske skall tillägga att jag inte tyckte någon låt var en riktig vinnare. Tidigare år har haft lite högre klass.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Kanske skall tillägga att jag inte tyckte någon låt var en riktig vinnare. Tidigare år har haft lite högre klass.
Fast en hel del av låtarna är betydligt mer lyssningsbara över spotify. Youniverse framstår tydligare som en Euphoria-kopia där dock. Måste vara medvetet.... Eu -> You
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Kanske skall tillägga att jag inte tyckte någon låt var en riktig vinnare. Tidigare år har haft lite högre klass.
Fast en hel del av låtarna är betydligt mer lyssningsbara över spotify. Youniverse framstår tydligare som en Euphoria-kopia där dock. Måste vara medvetet.... Eu -> You
Japp, dock är väl de flesta låtarna en kopia av något annat? Den bästa kopian helt enkelt
petersteindl skrev:Kanske trådskaparen kan byta överskrift. T.ex. Mello 2016, nu 2017.
sportbilsentusiasten skrev:Grabbarna i bilen har en SOLKLAR hit. Skulle kunna vinna i EU
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Grabbarna i bilen har en SOLKLAR hit. Skulle kunna vinna i EU
Den låten var en parodi på en parodi (minns ej vad låten/gruppen heter) och var riktigt usel. Enligt mig alltså och det står jag för
petersteindl skrev:Har du sett hur långt den där videon är?
petersteindl skrev:Har du sett hur långt den där videon är?
Bill50x skrev:Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:Grabbarna i bilen har en SOLKLAR hit. Skulle kunna vinna i EU
Den låten var en parodi på en parodi (minns ej vad låten/gruppen heter) och var riktigt usel. Enligt mig alltså och det står jag för
Det var den här parodin jag tänkte på, snott rakt av...[ YouTube ]
/ B
paa skrev:Christers lektioner var dålig B-underhållning, och knappt det!
paa skrev:Låten lät lite Stevie Wonder och Michael Jackson, och både lite gammal på det sättet men ändå med lite modern amerikanskt stuk samtidigt. Annorlunda än det mesta i Mello.
petersteindl skrev:Owe Thörnqvist (87), i Mello! Vinner han med texten?
Har det skett det där som aldrig borde hänt?
Förenta staterna har valt till president –
En nyckfull, oredlig hök – ska regera på försök
Mens världen hotar att gå upp i rök.
Han installerades med skrål och prål och prakt
Mens länder skövlades i målmedveten slakt.
Är man regeringskompetent – om man är faktaresistent?
Då blir en outtalad sanning permanent.
I USA kan vem som helst bli president. Är du med på den?!
petersteindl skrev:Owe filade på sin text och gick vidare med Boogie man blues.Helt otroligt.
petersteindl skrev:Jag förstår inte vad Statements har i en Eurovisionsschlagertävling att göra. Den kan möjligtvis utgöra en del ur ett teaterstycke med musikinslag.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Jag förstår inte vad Statements har i en Eurovisionsschlagertävling att göra. Den kan möjligtvis utgöra en del ur ett teaterstycke med musikinslag.
Är det scenframträdandet du menar? Annars är väl låten (och dess arr) mer spännande än det mesta i genren?
petersteindl skrev:I vilken genre då? Den hör inte hemma i genren Schlagers, tycker jag.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:I vilken genre då? Den hör inte hemma i genren Schlagers, tycker jag.
Nej, men det gör väl nästan inget annat heller sedan Siw Malmkvist la av? (Om hon nu gjort det...)
Ge mig ett modernt Mello-exempel på vad du menar med schlager, Peter!
PerStromgren skrev:Ok, det är bred genre, även i din bok. Då tycker jag nog att Statement platsar, men att du (och juryn) inte tycker det får jag givetvis acceptera.
Nattlorden skrev:ESC har inget med schlager att göra - den kopplingen är ett svenskt konstigt påfund. Det är en låt-tävling, imte ens en sångtävling.
Jag har inget problem att nynna på Loreens bidrag, det är ett av de mer unika och sätter sig mest därför.
Däremot gillar jag in när tävlingen politiseras, så jag skulle aldrig rösta på den som totalvinnare.
Nattlorden skrev:Tack för att du förtydligade att jag hade rätt.![]()
Song, inte singing contest.
Norge vann t.ex. med en hyffsat instrumental låt. Secret Garden - "Nocturne". Så int behövs he sjungas myck, int.
Wiki skrev:The group won the Eurovision Melody Grand Prix Contest for Norway's second time in 1995 with the composition "Nocturne". It was the only time to date that a predominantly instrumental piece has won the Eurovision Song Contest, although a few Norwegian lyrics, written by screenwriter Petter Skavlan, were included to ensure that the entry adhered to the contest's rules.
sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
Fångad i en stormvind/Carola
Lat det svinge/Bobbysocks (hette de tror jag)
Dvs enkel uppbyggnad, trallvänligt, sätter sig snabbt = schlager för mig
PerStromgren skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
Inget i den genren som tilltalar dig de senaste 25 åren, alltså?
paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Nuförtiden är det ju mest syntmusik, om man nu ska karaktärisera det på något sätt.
Det är också lite märkligt att det är artisten som får vinnarstatyetten, när det är låtarna som tävlar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen skrev:Melodifestivalens bidrag har ofta utgjort en lokal definition av begreppet "schlager", med lättaktig pop, som gick i en glidning från inspiration av jazz och swing under 1960-talet över till inspiration av disco under 1970-talet. Efter att melodin Waterloo av ABBA vann 1974 gick trenden för resten av decenniet mot långsammare popballader, som de av Lasse Berghagen och Björn Skifs. Även dansband och dansbandsartister deltog med framgång. Under 1980-talet dominerades tävlingen av lättsmälta dansbands- och poplåtar, som de av Kikki Danielsson och Lotta Engberg, medan framgångarna under 1990-talet huvudsakligen gick till popballader. I samband med att telefonomröstningarna infördes 1999 blev det allt tuffare för balladerna, och musiken började gå mot "ren" pop och disco.
En viss konformism (det samtida svenska "schlager"-begreppet) fanns länge, men den började brytas när tävlingens upplägg förändrades 2002 och fler artister, grupper och bidrag som tidigare betraktats som för tävlingen alltför "udda" började nå större framgång och uppmärksamhet, bland annat Brandsta City Släckers med sin trallvänliga och humoristiska rock, Sarek, Nordman med sin etnopop samt The Ark med sin glamrock. I början av 2000-talet har även andelen elektroniska instrument i låtarna ökat, då liveorkestern avskaffats.
PerStromgren skrev:Var det inte vid något tillfälle så att alla bidrag sjöngs av samma sångare? Då var det ju verkligen en tävling mellan låtar!
(Jo, det var Ingvar Wixell och året var 1965. )
Angående schalger finns detta att läsa.https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen skrev:Melodifestivalens bidrag har ofta utgjort en lokal definition av begreppet "schlager", med lättaktig pop, som gick i en glidning från inspiration av jazz och swing under 1960-talet över till inspiration av disco under 1970-talet. Efter att melodin Waterloo av ABBA vann 1974 gick trenden för resten av decenniet mot långsammare popballader, som de av Lasse Berghagen och Björn Skifs. Även dansband och dansbandsartister deltog med framgång. Under 1980-talet dominerades tävlingen av lättsmälta dansbands- och poplåtar, som de av Kikki Danielsson och Lotta Engberg, medan framgångarna under 1990-talet huvudsakligen gick till popballader. I samband med att telefonomröstningarna infördes 1999 blev det allt tuffare för balladerna, och musiken började gå mot "ren" pop och disco.
En viss konformism (det samtida svenska "schlager"-begreppet) fanns länge, men den började brytas när tävlingens upplägg förändrades 2002 och fler artister, grupper och bidrag som tidigare betraktats som för tävlingen alltför "udda" började nå större framgång och uppmärksamhet, bland annat Brandsta City Släckers med sin trallvänliga och humoristiska rock, Sarek, Nordman med sin etnopop samt The Ark med sin glamrock. I början av 2000-talet har även andelen elektroniska instrument i låtarna ökat, då liveorkestern avskaffats.
sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
petersteindl skrev:Jag ser alltså motsatsen till det du ser och det gäller samma företeelse.![]()
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.
Det finns inget (ett) recept för en schlager, men däremot många. Inga av dem behöver vara framgångsrika. Bara för att en person säger "såhär gör man för att det skall bli en schlager" så behöver det absolut inte bli en schlager (i ordets rätta betydelse) av det.
Tron att det finns ett recept (som dessutom ofta ändras från år till år eftersom receptskaparna tror att receptet bäst reverse engineeras från nyliga framgångar...) har i själva verket lett till att en förfärlig massa junk-musik skapas. Junkmusik som påfallande ofta får storstryk av musik som skapats av människor som inte härmar utan skapar nytt.
Schlager är inte en beskrivning av musiken, det är en beskrivning av musikens framgång. Först när man förstått det kan man skapa riktigt bra musik, som om den får rätt exponering förvisso kan bli till schlagers.
En sak till förtjänar att nämnas - melodifestivalen heter inte något annat än det. Att folk kallar den för schlagerfestivalen berättar bara att de inte begriper bättre. I en festival kan man inte få fram schlagerigheten, i bästa fall får man en indikation på schlagerpotentialen, men det sanna svaret på dess schlagerpotentiel finns i antalet radiotimmar och sålda fonogram EFTER att tävlingen är över.
Och som sagt - tävlingen heter melodifestivalen. Iden att melodierna/låtarns skall vara av en specifik sort är nog huvudskälet till den extremt lpga kvaliteten på musiken. Och tyvärr går det utför år efter år. Allra största försämringen uppstod väl kanske det år då orkestern försvann, vilket satte fokus på sound och style istället för på själva musiken, som hade huvudrollen då "intrumentet" var lite mera givet. Kanske hjälpte även orkestern till på så vis att den ställde högre krav på kompositörerna.
Viktig sammanfattning: Schlager betyder att en låt blivit framgångsrik. Ordet säger INTE något om låtens konstruktion.
Vh, iö
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Jag ser alltså motsatsen till det du ser och det gäller samma företeelse.![]()
![]()
(Vad var det för hypotes och anti-hypotes som båda stärktes av att man såg en svart ko till? Jag letade nyss, men kom inte ihåg logiken bakom detta!)
petersteindl skrev:IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.
Det finns inget (ett) recept för en schlager, men däremot många. Inga av dem behöver vara framgångsrika. Bara för att en person säger "såhär gör man för att det skall bli en schlager" så behöver det absolut inte bli en schlager (i ordets rätta betydelse) av det.
Tron att det finns ett recept (som dessutom ofta ändras från år till år eftersom receptskaparna tror att receptet bäst reverse engineeras från nyliga framgångar...) har i själva verket lett till att en förfärlig massa junk-musik skapas. Junkmusik som påfallande ofta får storstryk av musik som skapats av människor som inte härmar utan skapar nytt.
Schlager är inte en beskrivning av musiken, det är en beskrivning av musikens framgång. Först när man förstått det kan man skapa riktigt bra musik, som om den får rätt exponering förvisso kan bli till schlagers.
En sak till förtjänar att nämnas - melodifestivalen heter inte något annat än det. Att folk kallar den för schlagerfestivalen berättar bara att de inte begriper bättre. I en festival kan man inte få fram schlagerigheten, i bästa fall får man en indikation på schlagerpotentialen, men det sanna svaret på dess schlagerpotentiel finns i antalet radiotimmar och sålda fonogram EFTER att tävlingen är över.
Och som sagt - tävlingen heter melodifestivalen. Iden att melodierna/låtarns skall vara av en specifik sort är nog huvudskälet till den extremt lpga kvaliteten på musiken. Och tyvärr går det utför år efter år. Allra största försämringen uppstod väl kanske det år då orkestern försvann, vilket satte fokus på sound och style istället för på själva musiken, som hade huvudrollen då "intrumentet" var lite mera givet. Kanske hjälpte även orkestern till på så vis att den ställde högre krav på kompositörerna.
Viktig sammanfattning: Schlager betyder att en låt blivit framgångsrik. Ordet säger INTE något om låtens konstruktion.
Vh, iö
Fast jag ser den svenska melodifestivalen såsom en uttagning av det nationella svenska bidraget till den internationella tävlingen d v s till Eurovision Song Contest (ESC). ESC arrangeras av Europeiska radio- och TV-unionen (EBU)
Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.
IngOehman skrev:Jag har ett specialintresse som jag närt nästan hela livet, som har ko-anknytning.
Nämligen att studera öronen på svartvitbrokig nötkreatur!
Redan som barn på 60-talet noterade jag nämligen att fläckarna (mönstret av omväxlande svart och vitt över deras kroppar) inte följde något speciellt mönster, men att öronen alltid var svarta!![]()
Det bevisar självklart inte att ingen svartvitbrokig biffel kan ha ett vitt öra, men hittills har jag inte sett en enda biffel av denna ras, men vita öron. Har stött på några få med rejält med hår som växer inuti örat och sticker fram, som är vitt och inte svart, men ingen med vita öronutsidor.
OM någon skulle stöta på en sådan biffel, ta en bild!!petersteindl skrev:IngOehman skrev:En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.
Vh, iö
Fast jag ser den svenska melodifestivalen såsom en uttagning av det nationella svenska bidraget till den internationella tävlingen d v s till Eurovision Song Contest (ESC). ESC arrangeras av Europeiska radio- och TV-unionen (EBU)
Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.
Med vänlig hälsning
Peter
Ja.
Och?
Vh, iö
petersteindl skrev:paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Nuförtiden är det ju mest syntmusik, om man nu ska karaktärisera det på något sätt.
Det är också lite märkligt att det är artisten som får vinnarstatyetten, när det är låtarna som tävlar.
Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet. Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.
Mvh
Peter
1962 visades inte Melodifestivalen i TV, utan sändes enbart i radio och vinnaren utsågs av lyssnarna genom poströstande. Det här bidraget, skrivet av Owe Törnqvist, kom på andra plats efter Inger Berggrens Sol och vår.
I tävlingen framfördes varje bidrag av två artister och När min vän framfördes även av Carli Tornhave.
Owe Törnqvist spelade själv in låten, men den gavs inte ut förrän 1990.
petersteindl skrev:paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet.
petersteindl skrev:Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet. Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.
Mvh
Peter
Se vad jag hittade på Youtube som kommentar till Owe Törnkvists låt "När min vän" sjungen av Monica Zetterlund:1962 visades inte Melodifestivalen i TV, utan sändes enbart i radio och vinnaren utsågs av lyssnarna genom poströstande. Det här bidraget, skrivet av Owe Törnqvist, kom på andra plats efter Inger Berggrens Sol och vår.
I tävlingen framfördes varje bidrag av två artister och När min vän framfördes även av Carli Tornhave.
Owe Törnqvist spelade själv in låten, men den gavs inte ut förrän 1990.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.
Nej. Ett bidrag. Det finns inget som hindrar att man byter artist. Vi var väldigt nära att behöva göra det med "Stad i ljus", här ifrån repetitionen:
låtskrivaren själv - Py Bäckman[ YouTube ]
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bästa versionen:[ YouTube ]
Den var väl inte speciellt bra? Tom riktigt dålig.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.
Nej. Ett bidrag. Det finns inget som hindrar att man byter artist. Vi var väldigt nära att behöva göra det med "Stad i ljus", här ifrån repetitionen:
låtskrivaren själv - Py Bäckman[ YouTube ]
Här är ett bra exempel på hur mycket artisten betyder. Py, underbar i sig, gör INTE låten rättvisa alls!!
Men det är tufft av Py att gå upp o tävla.
...
petersteindl skrev:Fel låt vann. Tycker jag. I år röstade jag för första gången i mitt liv och Nano fick min röst.
philipbtz skrev:Synd att SVT play inte har bättre kvalitettycker man borde få mer än 720p(sägs det att det är iaf men jag är tveksam) med stereo år 2017. Hade varit kul om man hade kunnat få det i Ultra HD med 5.1-ljud. Eller minst 1080p med 5.1. Men uppmixningen funkade ganska bra i receivern trots allt
Tarzan skrev:philipbtz skrev:Synd att SVT play inte har bättre kvalitettycker man borde få mer än 720p(sägs det att det är iaf men jag är tveksam) med stereo år 2017. Hade varit kul om man hade kunnat få det i Ultra HD med 5.1-ljud. Eller minst 1080p med 5.1. Men uppmixningen funkade ganska bra i receivern trots allt
Jag ser mycket hellre på en bra 720p än en 1080p komprimerad till samma mängd data. Och vid sånnahär sändningar när det är så många som tittar misstänker jag att det är svtplays bandbredd som är flaskhalsen. Till och med en 420p som inte bär några synliga spår av komprimering föredrar jag framför en komprimerad 720p. Lågupplöst går att skala upp ganska snyggt, men biprodukter av komprimering går inte att få bort så lätt.
philipbtz skrev:Tarzan skrev:philipbtz skrev:Synd att SVT play inte har bättre kvalitettycker man borde få mer än 720p(sägs det att det är iaf men jag är tveksam) med stereo år 2017. Hade varit kul om man hade kunnat få det i Ultra HD med 5.1-ljud. Eller minst 1080p med 5.1. Men uppmixningen funkade ganska bra i receivern trots allt
Jag ser mycket hellre på en bra 720p än en 1080p komprimerad till samma mängd data. Och vid sånnahär sändningar när det är så många som tittar misstänker jag att det är svtplays bandbredd som är flaskhalsen. Till och med en 420p som inte bär några synliga spår av komprimering föredrar jag framför en komprimerad 720p. Lågupplöst går att skala upp ganska snyggt, men biprodukter av komprimering går inte att få bort så lätt.
De får öka sin bandbredd. Om jag skall tvingas betala denna tv-avgift så hade det varit kul med lite bättre kvalitet.
Tarzan skrev:philipbtz skrev:Tarzan skrev:Jag ser mycket hellre på en bra 720p än en 1080p komprimerad till samma mängd data. Och vid sånnahär sändningar när det är så många som tittar misstänker jag att det är svtplays bandbredd som är flaskhalsen. Till och med en 420p som inte bär några synliga spår av komprimering föredrar jag framför en komprimerad 720p. Lågupplöst går att skala upp ganska snyggt, men biprodukter av komprimering går inte att få bort så lätt.
De får öka sin bandbredd. Om jag skall tvingas betala denna tv-avgift så hade det varit kul med lite bättre kvalitet.
Som jag förstått det är väl inte enbart användande av svtplay en anledning att betala tv-licens?
petersteindl skrev:Fel låt vann. Tycker jag. I år röstade jag för första gången i mitt liv och Nano fick min röst.
Johan_Lindroos skrev:Jag gillar Robins Bengtssons låt.
Johan_Lindroos skrev:5 mars skrev jag:Johan_Lindroos skrev:Jag gillar Robins Bengtssons låt.
Fuck, rätt låt vann!![]()
Ändrade han till freaking beautiful i finalen eller sjöng han fucking beautiful? Jag såg aldrig finalen.
matssvensson skrev:Freaking
Johan_Lindroos skrev:Men vad sjöng han då? Fucking eller freakin´?
Ska det vara så svårt att svara på?![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster