Moderator: Redaktörer
ryst skrev:
pengarna man spar på att köpa andra dyrhögtalare kan man lägga på ett nytt potatisland i trädgården.
Mayro skrev:Men anser man sina 20000 kr burkar spöa ut Wilsons stora bestar samt Dynaudios värstingar så är rummet inte det ända som inverkar..
Mayro skrev:hahaha.. du är snabbt en "innekille" här med dina inledande inlägg... Inte dåligt gjort ..
Fråga. vad använder du för otroliga högtalare som du anser vara bättre än dessa toppmodeller du tar upp? Sådana vill jag omgående höra på..
Aspedistra skrev:Mayro skrev:Fråga. vad använder du för otroliga högtalare som du anser vara bättre än dessa toppmodeller du tar upp? Sådana vill jag omgående höra på..
Ja "de otroliga" högtalarna jag hade i min ägo då var Canton RC-L!
Mayro skrev:Men anser man sina 20000 kr burkar spöa ut Wilsons stora bestar samt Dynaudios värstingar så är rummet inte det ända som inverkar.. Dom två stora skall ju i så den sämsta uppställ dom kan ha lätt ändå ha så många parametrar på plats så dessa ännu ej avslöjade underverk för billiga pengar skall inte ha en chans..
Bamsefar skrev:
Discopuckeln ? den klarar ju inte ens av 20Hz på ett vettigt sätt, -10 där och vid vad 2500Hz (och 6kHz) - jissis amalia va' dåligt....
Haakan_W skrev:den där discopuckeln var inte att leka med heller
Naqref™ skrev:Bamsefar skrev:
Discopuckeln ? den klarar ju inte ens av 20Hz på ett vettigt sätt, -10 där och vid vad 2500Hz (och 6kHz) - jissis amalia va' dåligt....
Fast -10dB @ 20 Hz vid frifält är rätt ok i ett normalt rum. Så det är inte problemet. Puckeln däremot kan man ha åsikter om
Bamsefar skrev:Naqref™ skrev:Bamsefar skrev:
Fast -10dB @ 20 Hz vid frifält är rätt ok i ett normalt rum. Så det är inte problemet. Puckeln däremot kan man ha åsikter om
Antar att jag är bortskämd då eller ?
Naqref™ skrev:Gissningsvis så kommer ditt kommande bassystem ligga i närheten av -10dB (+/-4dB) vid 20Hz (och falla med 12dB/oktav därunder) i frifält så jag gissar inte att det är problemet utan puckeln och dess maskerande effekter som är det du är kräsen emot.
Bamsefar skrev:Naqref™ skrev:Gissningsvis så kommer ditt kommande bassystem ligga i närheten av -10dB (+/-4dB) vid 20Hz (och falla med 12dB/oktav därunder) i frifält så jag gissar inte att det är problemet utan puckeln och dess maskerande effekter som är det du är kräsen emot.
Jag hoppas på +/- 1dB vid 15Hz, i mitt rum då
stereotypen skrev:Rydberg:
Var har du hittat den där grafen på Maxxarna?
stereotypen skrev:"The MAXX's in-room response was impressively smooth from 100Hz to 6kHz, meeting ±2dB limits."
Bamsefar skrev:stereotypen skrev:"The MAXX's in-room response was impressively smooth from 100Hz to 6kHz, meeting ±2dB limits."
Varför begränsa sig enbart till det området ?
Nä det är inte så konstigt de gav även missfostret Wavac SH-833 class A rankingstereotypen skrev:Stereophile, tidningen som grafen är tagen ifrån utnämde Wilson Maxx till "Product of the year" 2005.
De verkar inte vara alltför bekymrade över hur de mätte.
policyn skrev:8. Copyright
När man citerar så måste källan alltid anges och citaten skall hållas så korta som möjligt (max ca 10meningar).
Nej gosigt skulle inte jag säga att dom låter. Du borde provlyssna dom, Haakan.Haakan_W skrev:men det låter nog ganska gosigt
stereotypen skrev:Inte dessa heller då förstår jag:
2005 Alexandria X-2
SoundStage!
.
.
.
.
1995 X-1 Grand SLAMM Stereophile,
"Speaker of the Year"
Aspedistra skrev:Jag har vänner som har Respons Grand. Det är en högtalare som jag så småningom även tänker handla, när plånboken blir tjock! Dessa högtalare mäter perfekt! En snörrät frekvenskurva! Dessutom Låter dom mycket bra!
Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!
paa skrev:Jag har hört Wilson låta rent dåligt i Göteborg, mycket sämre än tex Respons, men i Stockholm lät de riktigt, riktigt bra där jag satt. Med tanke på alla akustikprodukter dom släpat in i det rummet, kanske man skall dra slutsatsen att Wilson inte fungerar bra utan massiva akustikåtgärder?
Morello skrev:Att basregistret från MAXX är rimligt adekvat råder inget tvivel om, men resten av registret är en katastrof. MAXX2's allvarligaste problem är att elementen inte samarbetar, utan interferar lite hur som havet. Vidare har jag ganska stor erfarenhet av det aktuella mellanregistret och som bekant ersatte jag det, på förekommen anledning, i mina egna högtalare med något av en helt annan och högre dignitet. Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat.Bara en sådan liten detalj som att dämpvadden i MAXX2 låg och fladdrade mot porten gör att i alla fall jag drar på näsan.
Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat.
Mayro skrev:Mayro, du stirrar dig blind på varumärken och prislapp - inget annat.
Jag har alldrig höjt wilson till skyarna tidigare någonsin..
Aspedistra skrev:Huruvida man gillar eller ogillar en talare handlar ju om tycke och smak, samt viss påverkan av andra. Om jag tycker att min kvinna är det underbaraste som finns, så är jag säker på att inte alla tycker det!
Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!
Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.
Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant.
Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.
EngelholmAudio skrev:Nej gosigt skulle inte jag säga att dom låter. Du borde provlyssna dom, Haakan.Haakan_W skrev:men det låter nog ganska gosigt
I övrigt skulle jag nog vilja säga "hatten av för Morellos inlägg".
Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
-distortion- skrev:paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
Som gjorde mest nytta vid 65-70Hz?Nee.. så illa kan det väl inte vara.
paa skrev:-distortion- skrev:paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
Som gjorde mest nytta vid 65-70Hz?Nee.. så illa kan det väl inte vara.
Vad menar du som skulle vara illa?
Morello skrev:Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.
Morello skrev:Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant.
Inte ens ett rum kan rädda ett par Dynaudio
Sen att dom kanske behöver akustiska åtgärder för att låta bra är väl inte konstigt? Vilka högtalare behöver inte det.
Ett visst populärt märke här på forumet behöver ju väldigt mycket med akustiska åtgärder. Så fort någon tycker det låter dåligt skylls det på akustiken.
stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.
Haakan_W skrev:stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.
säkert inget standard element om man ser till T/S men konupphängning samt kon ser identiska ut med 8545 och vad man fått höra så är väl det kanske inte det idealiska
Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Mayro skrev:Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Iö.
Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar härJag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam..
stereotypen skrev:Men jag kanske vände elementet med magneten utåt
Vee-Eight skrev:Mayro skrev:Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Iö.
Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar härJag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam..
Tar mig friheten med en tolkning. Alltså jag tror att Wilsons till synes konstiga mätkurvor inte påverkade det faktiska välljud som var på mässan. Eftersom även undertecknad tyckte om dem så må de alltså ha hur vissna mätkurvor som helst; de lät bra iaf.![]()
Tycker jag då...![]()
IngOehman skrev:I ett mycket stort rum (som Wilson-rummet på mässan) är inte direktljudet speciellt dominerande för klangupplevelsen, så då kan högtalare upplevas vara klangligt balanserade även om de uppvisar mycket stora fasfel (eller rättare sagt integrationsinterferenser) i alla delningar.
JonasNilsson skrev:Det där med humlan är faktiskt en liten skröna/myt.
Man tänkte lite fel bara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor#Myt ... lans_flykt
/Jonas
IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte. Puckel är en effekt av högtalarens dimensionering.
nl1970 skrev:stereotypen skrev: testade att köpa det standardelement från Seas som Wilson modifierar (Seas Ca17RCY).
Var det inte Cb17 som användes? Altså det med pappkon.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 48 gäster