Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Jag har inte hört mycket av classé själv... Men jag läste en test som en tidning hade gjort. Efter att ha läst den skulle jag inte ens överväga att köpa något märket gjort. Antingen har man undermåliga konstruktioner, eller allvarliga kvalitetsproblem.
Det testade slutsteget brusade hörbart på lyssningsplats, helt oacceptabelt för ett slutsteg som kostar 60kkr, som detta alltså gjorde. Att det brusar om man lägger örat intill högtalaren, det är en sak, men på lyssningsplats, nej nej.
Se till att låna hem, vad du än köper.
Morello skrev:Av de classé-slutsteg jag haft hemma har inte något brusat speciellt mycketDäremot brusar en del av classé:s försteg på tok för mycket.
Max_Headroom skrev:Det testade slutsteget brusade hörbart på lyssningsplats, helt oacceptabelt för ett slutsteg som kostar 60kkr, som detta alltså gjorde. Att det brusar om man lägger örat intill högtalaren, det är en sak, men på lyssningsplats, nej nej.
Se till att låna hem, vad du än köper.
Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Rydberg skrev:Mikke> Jag har mätt på ett Classé steg, 480mm brett om jag inte missminner mig.
NNord skrev:Jo ja, men hemma hos mig brusar det så jag blir nästan galen också. Detta problem ska jag gå till botten med dock.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Nja, bruset behöver nödvändigtvis inte komma från nätdelen, utan från ett brusigt ingångsstegDet är inte speciellt svårt att göra en lågbrusig nätdel, men använder man 78XX eller 79XX-regulator brusar det en hel del(storleksordningen mV) från nätdelen
Kan nämna att mitt försteg "Sterling Dynamics SP1" brusar 1uV (-120dBV) från nätdelen. Signal-brus-förhållandet är cirka 115dB(relativt 2 volt) mätt med en bandbred om 300kHz
![]()
![]()
Det är lite av en hifi-myt att man måste ha batteridrift för att få lågt brum och brus.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:Batteridrivet försteg kanske vore en idé om man vill ha lågt brus.
Nja, bruset behöver nödvändigtvis inte komma från nätdelen, utan från ett brusigt ingångsstegDet är inte speciellt svårt att göra en lågbrusig nätdel, men använder man 78XX eller 79XX-regulator brusar det en hel del(storleksordningen mV) från nätdelen
Kan nämna att mitt försteg "Sterling Dynamics SP1" brusar 1uV (-120dBV) från nätdelen. Signal-brus-förhållandet är cirka 115dB(relativt 2 volt) mätt med en bandbred om 300kHz
![]()
![]()
Det är lite av en hifi-myt att man måste ha batteridrift för att få lågt brum och brus.
Visst, men du kan i alla fall inte få in några störningar via nätet eller upplockade via nätkabeln. Mitt metavox ligger på -126dB (relativt 6.35volt), men konstruktören menar på att det går att sänka något till med batteridrift, som det är nu går den på väggbula. Har två 12voltsbatterier liggande från en slaktad UPS, men har inte hittat en bra laddare till dem, så jag har inte testat.
(försteget vill ha 24 volt)
NNord skrev:Morello, ge exempel på lågdistande slutsteg som spottar
ur sig MÅNGA watt och klarar att driva MASSOR med element,
låt säga 8st 15" per kanal![]()
Behöver väl tänka på dämpfaktorn då?
Nattlorden skrev:Morello - låter som minst 30dB för lite för NN.
NNord skrev:Men nu va det fråga om massor med baslement.
Klarar den det då?
Utan att koka o fräsa
NNord skrev:Näe, 8st element per kanal.
Det kommer antaligen bli två steg som får köra
4st element per kanal
NNord skrev:JBL är en Camaro Z28 årsmodell 92 - 94, en blå
NNord skrev:Paralellt?
4ohm per element och 4st per kanal får jag till 4ohm,
eller 2 ohm om man vill va helt galen.
serie och paralell, inte BARA paralell heller..
NNord skrev:Vad menar du nuuu?
Svante skrev:Ja, hörni, nu hoppar jag in så får vi se om några frågetecken raknar.
Seriekoppling:
Jag hör alltsomoftast att man inte ska serikoppla element för att de då kommer i serie med en varierande impedans. Nu är inte det nåt större problem, om högtalarna är likadana, eftersom precis hälften av spänningen måste hamna över var och en av högtalarna. Vilken skulle få mest om de är lika? Om högtalarna är lite olika gör det inte så hemskt mycket heller, det betyder bara att den ena högtalaren får en gnutta mer spänning än den andra, men summan av de två akustiska signalerna blir ändå 1. Jämför resonemangen med seriefilter.
Blev ni någe klokare?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Wolfie och 26 gäster