Moderator: Redaktörer
woland skrev:Jaja, vi har ju inte hört den ännu !!
wintersun skrev::?
Bara jag som inte är så himla upphetsad? Den där grunkan skulle inte göra någon nytta hemma hos mig.
phloam skrev:Instämmer, tror jag, skulle vilja veta vad dessa "slimdevices" egentligen är för nåt o.s.v. i sammandrag. Erfarenheter från användare...?
Audix skrev:Tycker den ser riktigt snygg och kul ut!![]()
Synd att den inte har en hdmi-ut också.
woland skrev:En sådan här apparat passar kanske i pojkrummet, men inte vill man ha den i musikanläggning. Inget för vuxna.
Koffe skrev:Jag tror inte att vare sig SB3 eller Transport är vägs ände. De är en fingervisning om hur HiFi kommer att se ut och fungera om några år. Personligen tror jag starkt på en client-server modell i hemmet. Möjlighet kommer inte serverdelen att finnas ikvar hemma. Vi kommer sannorligt att köpa den som tjänst. Det finns egenligen ingen anledning att jag själv skall drifta tjänsten "min skivsamling". Varför kan jag inte köpa mina skivor som strömmar när jag vill lyssna på dem?

Grismannen skrev:Hej.
För att det det ska funka lär man väll behöva ha en dator ett snabbt bredband?
Min erfarenhet av datorer är att dom är betydligt mer labila än min ljudanläggning.
Känns lite som att det skulle kunna strula ganska mycket och vara frustrerande när man vill lyssna och inte kan för att datorn har fått spel eller att det är nått vaj på internet.
Verkar enklare med en vanlig anläggning tycker i af jag.
Sen är det ju lite av charmen att pilla lite på cd-fodralen och sina vinylskivor också.
MEN det är kul att se och läsa att utvecklingen går framåt och att folk och tillverkare kanske börjar förstå att Mp3 inte är något vidare media iaf.
Blir datorer och internetuppkopplingar säkrare och mindre felkänsliga så är det ju en väldigt smart grunka.
Grismannen skrev:Hej.
För att det det ska funka lär man väll behöva ha en dator ett snabbt bredband?
...
Blir datorer och internetuppkopplingar säkrare och mindre felkänsliga så är det ju en väldigt smart grunka.
Koffe skrev:phloam skrev:Instämmer, tror jag, skulle vilja veta vad dessa "slimdevices" egentligen är för nåt o.s.v. i sammandrag. Erfarenheter från användare...?
Ehh--- Vad vill du veta? Det finns ett (kanske) 5-10 MYCKET enusiastiska användare på forumet. Jag gick med här för att prata om SlimDevices-grejor med andra likasinnade.
jonasp skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite väl dyrt med $2000 för en MP3-spelarmanick med lite systemintegration? Vad är det som är så fantastiskt med denna apparat som motiverar priset?![]()
/J.
Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.
Sen kan du ju använda den som DAC till andra apparater... och som försteg om jag förstått det rätt.
jonasp skrev:Är det bara jag som tycker att det är lite väl dyrt med $2000 för en MP3-spelarmanick med lite systemintegration? Vad är det som är så fantastiskt med denna apparat som motiverar priset?
woland skrev:Strauss skrev:Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.
Sen kan du ju använda den som DAC till andra apparater... och som försteg om jag förstått det rätt.
Jaså det gör den !!
Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.
Mvh
Strauss skrev:Tydligen sitter det en DAC i den som är i nivå med eller till och med spöar Benchmark DAC-1.
Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.Koffe skrev:Skall vi försöka ordna med en provlyssning? Jag gissar att JoS (som jag tror är den svenska agenten) gärna skulle ställa upp.
Mich skrev:Snälla, jämför inte ett chip i en apparat med en annan komplett apparat. Går ju liksom inte. Bara för att dom använder AKM's top-of-the-line DA-chip betyder inte att produkten är bra.
Strauss skrev:Mich skrev:Snälla, jämför inte ett chip i en apparat med en annan komplett apparat. Går ju liksom inte. Bara för att dom använder AKM's top-of-the-line DA-chip betyder inte att produkten är bra.
Men gäsp... gå in på http://www.slimdevices.com/ ... där kan du bläddra dig fram till en del intressant läsning.
woland skrev:Detta börjar likna sådant som går att läsa på ett annat välkänt HiFi-forum.
phloam skrev:Ursäkta dum fråga, men man har alltså en vanlig nätverkssladd in i SB'n (som är en liten apparat med display) - eller, om man kör trådlöst, hur ser det ut då? Var har ni själva SB'n monterad, ligger den löst? Använder ni sen fjärrkontroll till den lilla burken med display? Eller styr ni musiken direkt via SB-delen, vad finns det för kontroller på den (förutom in/utgångar, display...)?
Hur går det till rent praktiskt i hanteringen? Hjälp mig få en klarare bild
razor skrev:Varför måste en anläggning innehålla analoga källor? Det finns många anläggningar som bara har en cd-spelare som källa. En sådan skulle klara sig lika bra med en SB + dator som källa.
Mich skrev:Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.
Bill50x skrev:Radion är fortfarande analog i vårt land....
phloam skrev:Ursäkta dum fråga, men man har alltså en vanlig nätverkssladd in i SB'n (som är en liten apparat med display) - eller, om man kör trådlöst, hur ser det ut då? Var har ni själva SB'n monterad, ligger den löst? Använder ni sen fjärrkontroll till den lilla burken med display? Eller styr ni musiken direkt via SB-delen, vad finns det för kontroller på den (förutom in/utgångar, display...)?
Hur går det till rent praktiskt i hanteringen? Hjälp mig få en klarare bild
Bill50x skrev:Koffe skrev:SRs Wav-strömmar låter toppen. Bättre än alla analog-tuners jag har ägt...
Var hittar man dessa wav-strömmar?
/ B
Koffe skrev:UrSv skrev:Det kanske är WMA-strömmar det handlar om?
Jepp! Sorry! Mitt misstag!
Bill50x skrev:Det är ju lite skillnad förstås.... Men du menar väl inte webradion? Tycker du det är bra kvalité på den? Hos mig låter det inte alls så bra som min enkla tuner (Denon TU-255).
Koffe skrev:Bill50x skrev:Det är ju lite skillnad förstås.... Men du menar väl inte webradion? Tycker du det är bra kvalité på den? Hos mig låter det inte alls så bra som min enkla tuner (Denon TU-255).
Du är välkommen att lyssna
... när har du vägarna förbi bandhagen?
zkoa skrev:Kanske en av Suns senaste Opteron servrar kan hjälpa dig. 24TB i 4U storlek. Helt rätt, ingeting för hemmet. Klart mycket smidigare (billigare?) att prenumerera på en tjänst med ett enormt utbud.
Piotr skrev:Hajjar inte riktigt... är det en trådlös DAC helt enkelt?
/Peter
Strauss skrev:Piotr skrev:Hajjar inte riktigt... är det en trådlös DAC helt enkelt?
/Peter
Nja, du ersätter din cd-spelare och radio med den (och mycket mer).
http://www.slimdevices.com/
Piotr skrev:Eftersom den inte spelar plastdiskar så ersätter den ju inte en CDP. Alltså en trådlös DAC med (volymkontroll jaja) och digital tuner?
Citatet kommer från en äldre tråd i ett liknande ämne.Koffe skrev:Squeezebox konceptet består av två delar:
1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!
2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.
En bra fråga. Kanske därför att den eliminerar behövet av (bla) en CD-spelare? Det blir liksom naturligt att mäta och jämföra med just CD:n och CD-spelaren. Har du en SB3 eller en Transporter behöver man ingen CD, rent funtionellt. Dessutom är (vad jag förstår) SB3 och Transporter mindre jitterbenägen än de absoluta flertalet CD-spelare och alltså ett bättre alternativ om man använder en extern DAC.Morello skrev:Varför jämförs apparaten ifråga med CD-spelare?
housemicke skrev:har aldrig förstått vitsen med såna där apparater (med reservation för att den kan göra mer än jag förstår) själv lägger jag upp en playlist på datan sen är det klart. behövs inga boxar displayer eller liknande imo. nåt jag skulle vilja ha dock är ett program som blixtsnabbt (snabbare än en gris hinner blinka) ändrar volymen på alla låtar så dom låter lika högt (ungefär som i nero när man kan välja den funktionen när man bränner cds men fort)
housemicke skrev:har aldrig förstått vitsen med såna där apparater (med reservation för att den kan göra mer än jag förstår) själv lägger jag upp en playlist på datan sen är det klart.
Mich skrev:Ne, nu blandar du nog ihop det med SoundBridge produkterna.Koffe skrev:Skall vi försöka ordna med en provlyssning? Jag gissar att JoS (som jag tror är den svenska agenten) gärna skulle ställa upp.
Strauss skrev:Gaston skrev:PS. Undrar om man kan få till en lika bra apparat med opensourceprylar och en fin DAC-implementation
Det kan man säkert, men då försvinner hela upplägget: Smiiidigt! Koppla in skiten, sen kör man bara
Gaston skrev:Hehe, "smiiidigt" kanske inte representerar hela upplägget för alla forummedlemmar![]()
Till exempel tycker jag att det både är roligt att lyssna och att ha varit delaktig i ljudreproduktionskedjans framställning
DIY 4TW!
Strauss skrev:hehe jo jag förstår vad du menar, men att ha sitt vardagsrum se ut som en soptipp är nog inte många utanför DIY-kretsar som tycker om
Själv satsar jag på stilrent
AndersH skrev:Hej, tänkte bara tala om att SB3:an är den mest revolutionerande audio produkt jag stött på under de senaste 15 åren.
[...]
[...]
Denna appart har revolutionerat mitt musik lyssnande, prova den!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 20 gäster