En sund HiFi-utveckling.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

En sund HiFi-utveckling.

Inläggav Flint » 2006-10-02 14:44

Istället för att bara gnälla om allt som är fel inom HiFi och branschen kanske vi istället skulle diskutera hur vi vill ha det och hur framtiden skall se ut. Vad är bra nu och värt att behålla? Hur kan vi själva bidra till en positiv utveckling. Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Huvudfrågan alltså:
Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?

edit: förtydligande.
Senast redigerad av Flint 2006-10-02 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
-distortion-

Re: En sund HiFi-utveckling.

Inläggav -distortion- » 2006-10-02 14:48

Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 14:52

-distortion- skrev:
Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.

Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.

beror nog på VEM man avslöjar--diskuterar--kritiserar--Eller har tankar och åsikter om det..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 14:55

Tvärtom tycker jag att det knappt gnälls någosin, och när det vid enstaka tillfällen gnälls så är det bara för att den som gör det vill berätta just hur det borde vara istället och hur man kanske kan lösa problemet.

Oavsett allt detta så gnäller ju du Flint värst av alla (och jag vet inte om jag någosin sett att du kommit med några konstruktiva förslag). :wink:

Du borde därför föregå med gott exempel och komma med denna tråds första förslag! :P

Fast allra först kommer jag:
Mitt förslag är att Flint skall sluta gnälla utan att sen komma med positiva konstruktiva förslag! :twisted:
Okonstruktivt gnäll är bara destruktivt, det hörs ju nästan på namnet. Så inget mera solo-gnäll, utan alltid en kompletterande lösning! 8)
(I varje fall senare i tråden. Om du vill gnälla i ett inlägg för att komma med ett bra förslag i ett senare inlägg går det förstås bra.)

I övrigt tycker jag att de största problemen är att:

1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.

2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!

4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.

5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 14:58

Mayro skrev:
-distortion- skrev:

Njaoo..

beror nog på VEM man avslöjar--diskuterar--kritiserar--Eller har tankar och åsikter om det..
Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.

Men det är naturligtvis lika viktigt att belysa det som är riktigt bra eftersom det ger möjlighet för många att se närmare på saker man kanske annars missat.

Informationsutbyte i största allmänhet alltså!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 15:03

Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.

Så du anser detta fora vara ett "Agenda hifi" då? :lol: Där agnarna skiljs från vetet..eller va det vettet tro... 8O

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 15:18

Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-02 15:25

Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.

Jag önskar:

Morello sa precis det jag tänkte. Bort med all trams om voodoo kablar i tidningarna mm så kanske vi slipper se sådant i framtiden och så kan folk lägga pengar på sånt som verkligen gör skillnad.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-02 15:33

Morello skrev:Jag önskar:

Själv önskar jag fler kvalitetsprodukter från större företag... :mrgreen:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-02 15:36

Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-10-02 15:36

Morello skrev:1. Mindre eller ingen voodoo.

1. och 3. kan mycket väl bli följden av 2!

Jag tror att problemet är att få tidningar som MoLT och The Audio Critic, som jag tycker båda uppfyller krav 2, att överleva. Annonser korrumperar, verkar det som, så det är bara fristående tidningar som kan bli kritiska. Tyvärr försvinner ofta läskretsen med annonserna...
... tycker jag!

Per

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 15:43

Mayro skrev:

Så du anser detta fora vara ett "Agenda hifi" då? :lol: Där agnarna skiljs från vetet..eller va det vettet tro... 8O

:)
Jag hoppas det är så mycket mer än så... varför göra livet så smalbandigt och klassificera allt i absurdum? Jag blir bara glad om jag får info som är nyttig - var jag än får den!

Jo, sen vill jag ha kul också!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 16:16

Jag önskar:

Hur skulle det påverka dina egna inköp?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 16:20

Jag önskar:

Inte mycket att tillægga, men jag ser gærna æven mer kvalitetsprodukter æven från større føretag. Ett stort føretag kan ha større serier vilket ger lægre pris till konsument.

En grej till: Alla dessa nya modeller som kommer hela tiden.... Lægg ner det! Några føretag kør sina produkter under lång tid, t.ex. Quad, McInosch, Burrmester m.fl. Den enda jag kænner till som har denna filosofi och som har någrolunda rimliga priser ær Quad. Alla nya modeller, alltså, vad var fel på den førra, så fel att modellen helt læggs ned och ersætts, kanske till och med av en sæmmre produkt.

En seriøs førstærkare bør kunna sæljas oførændrad i 10 år eller mer. CD och DVD har ju så mycket finnser och sånt, så dær ær det ju lite annorlunda.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 16:27

JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Jag tror inte att anmälan av olika företag leder någon som helst vart. Det är bara destruktivt beteende enligt mig (att anmäla saker alltså).

Dessutom handlar inte denna tråd om att "gnälla", den handlar om hur man konstruktivt kan göra en bättre HiFi-brasch i framtiden. Jag personligen tror inte att anmälan hit eller dit gör någon gladare, snarare blir det bara än mer problem för alla konsumenter och HiFi-firmor.

Nog gnällt nu. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 16:53

Positiv utveckling?

- Bätre integrering med datorvärlden, inkl fungerande nätverk etc

- Snyggare apparater

/ B

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-02 17:01

Mindre integrering med datorvärlden. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-02 17:04

Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:32

Önskelista.
Jag vill ha kvar lokala HiFi-butiker med bra pesonlig service.
Dom får gärna sälja kablar som kostar 3miljarder stycket om dom vill. Jag tänker ändå inte köpa någon, utom möjligen något demoex.
Jag vill kunna välja att lyssna på vad som helst. Även Pi60 och jämföra med säg Cerwin Vega utan att behöva gå en kvällskurs i hur Pi60 ska placeras. Jämförelse på mina vilkor. Sen vill jag kunna pruta och tro att jag har gjort en bra affär.

Personligen tycker jag ungefär lika illa om mångkanalstereo och hemmabiosar som många här tycker om ormolja och dyrkablar men det skulle aldrig falla mig in att idiotförklara branschen för det. Det gäller för den att sälja eller gå under och försvinna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:33

Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 17:36

Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.

HOPPPAS du har fel... :wink: JÄTTEFEL....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 17:38

Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.

Det är i alla fall denna rikting som mediabranschen söker sig. Annars riskerar dom att gå under. OBS detta är inte samma sak som att kulturen och dess utövare går under. Dom kommer få betalt på annat sätt....

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 17:39

Mayro skrev:

Senast jag hade fel var någon gång i början på 70-talet. :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-02 17:40

Det där tycker jag passar bättre på TV-aparater. Då kunde licenspengarna gå till public service-program och betala-per-timma-inkomsterna finansiera skitunderhållningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-02 17:42

Harryup skrev:
Mayro skrev:

Vad misstog du dig på då, trodde du att du alltid skulle ha rätt? 8)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 17:45

Bill50x skrev:

Det är i alla fall denna rikting som mediabranschen söker sig. Annars riskerar dom att gå under. OBS detta är inte samma sak som att kulturen och dess utövare går under. Dom kommer få betalt på annat sätt....

/ B

Helt riktigt, men musikbrachen vill styra vad vi ska køpa. Konsumeterna (det ær vi det) ska inte kunna påverka. Helst ska alla køpa samma låt och betala før den hemma, i mp3-spelaren, i bilen, på kontoret etc.

Medaibracnhen vill ha minimal kostnad (exkl. reklam) och maximal intæckt. Musikalsik utveckling och teknsikt vælgjorda produkter tillhør INTE musikbranches intressen, i så fall hade dom ju hållit på med den nu. OBS! Med musikbranchen meas "Dom Stora Bolagen". Det ges ut ny, dynamisk och kulturellt berikande musik, ibland t.o.m. med god teknioks kvalitet. Men det ær på små skumma bolag som "vanligt folk" aldrig hørt talats om.

Framtiden før musiken finns (hoppas jag) i Live-framtrædandet.

(Dom Stora) Skivbolagen kommer næstan helt att sluta att ge ut skivor och istællet inrikta sig helt på att stæmma folk, eftersom det ger stor intæckt med mycket små kostander.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 18:35

Harryup skrev:
Mayro skrev:

låter kanonbra det va så länge sedan. Då säger statestiken att det nu kan vara dax igen...vilket jag hoppas starkt på att du har..

Men tror tyvärr du har rätt i själv... :cry:

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-02 20:10

Johan_Lindroos skrev:
JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.

Tärnström

Jag tror inte att anmälan av olika företag leder någon som helst vart. Det är bara destruktivt beteende enligt mig (att anmäla saker alltså).

Dessutom handlar inte denna tråd om att "gnälla", den handlar om hur man konstruktivt kan göra en bättre HiFi-brasch i framtiden. Jag personligen tror inte att anmälan hit eller dit gör någon gladare, snarare blir det bara än mer problem för alla konsumenter och HiFi-firmor.

Nog gnällt nu. :wink:

Vilseledande marknadsföring är ju olagligt och jag kan inte förstå varför det inte skulle beivras. Jag är själv övertygad om att lagstiftningen på den punkten har bidragit till att marknadsföringen rent allmänt har mått bra av det, men det kanske du inte heller håller med om och då förstår jag din ståndpunkt vad gäller hifi-branschens marknadsföring bättre (även om jag inte håller med). För övrigt såg jag mitt förslag som konstruktivt, inte som gnäll :wink:

Ett annat önskemål är att grundförutsättningarna för bra ljud byggs in redan från början i våra bostäder; väggar som inte är parallella; det gyllene snittet (rummets dimensioner); och allt vad som nu kan tänkas gynna ljudet ska naturligtvis införas i byggstandarden. Det är enormt frustrerande med bostäder där det knappt fungerar att smälla upp en stereo på ett vettigt sätt.

Men för att detta skulle förverkligas skulle det behövas en ljudlobby som påverkar våra politiker att ta tag i dessa högprioriterade frågor.

Tärnström

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 20:15

Om tillverkarna säljarna osv skulle någonsin bli fällda i Sverige då dom inte blir det i stämmningarnas land nr 1 USA så vore det unikt... :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-02 20:34

Kan ju absolut inte tänka mig att det skulle gagna någon i Sverige att hacka på enskilda leverantörer. Har en känsla av att kabeltillverkare inte brukar lova så mycket extra välljud utan bara att dom är ett alternativ som kan ge bättre ljud.
Däremot om man vill sänka ett antal av våra få butiker som sysslar med bättre HIFI så är ju en negativ publicitet av hela branschen bra. Snarare att verka för att folk upptäcker alternativen skulle vara bättre.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-02 20:57

Är det inte så att vissa butiker säljer kablage på öppet köp? Om kunden inte är nöjd kan man ju då lämna tillbaka.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-02 21:14

Max_Headroom skrev:Är det inte så att vissa butiker säljer kablage på öppet köp? Om kunden inte är nöjd kan man ju då lämna tillbaka.

tror till o med dom flesta butiker lämnar lånegrejor för hemprovande idag...inte bara kablar då utan elektronik osv.. Det är väl ett av skälen butikerna sedan blir förbannade på nätsäljarna här eller utomlands som sedan får sälja det nya efter butikerna fått stå för demogrej o utlånande.. :wink:

Så en hel del faller allt tal om att butikerna skulle lura sina köpare eller föra dom bakom ljuset...sådant är nog mycket mer det omvända anser och tror jag ifråga om vem som blåser vem...tror handlarna är dom som blir blåsta och väldigt sällan kunderna..

men det kanske va lite ot detta.... 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-02 23:40

Max_Headroom skrev:Helt riktigt, men musikbrachen vill styra vad vi ska køpa. Konsumeterna (det ær vi det) ska inte kunna påverka. Helst ska alla køpa samma låt och betala før den hemma, i mp3-spelaren, i bilen, på kontoret etc.

Håller med om mycket där...!

Annars, själv är jag inne på att det borde vara lättare att hitta "personliga" lösningar, idag känns det så toppstyrt eller statusbetonat... vill se mer otraditionella saker, kvalitet ska inte behöva vara tråkigt.... återkommer när jag kan förklara tydligare :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-03 07:44

Vad gäller marknadsföringen är jag inte ute efter enskilda handlare. Det är snarare producenterna det handlar om - om det nu finns någon som gör sig skyldig till vilseledande marknadsföring. Men det är lite kul att se motståndet mot tanken på att få det prövat, på samma sätt som alla andra branscher får se sig prövade, speciellt med tanke på det "gnäll" som förs fram i otaliga trådar, bland annat på det hähr forumet.

Tärnström

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-03 12:17

Min vision om en sund HiFi-utveckling:

1. En vetgirig, ärlig och undersökande press som kan ta upp kampen med ormoljenasare och "icke-prestanda" i apparater. Dessutom borde pressen intressera sig mer för interaktionen mellan rum, högtalare och lyssnaren, istället för att testa den ena lika-ljudande kabeln efter den andra.

2. Ett genombrott på högtalarmarknaden där en tillverkare med rejäla tillverkningsresurser lyckas anställa ett geni till högtalardesigner och ett par genier till marknadsförare som inte dödar konstruktionerna med en massa krav på säljfaktorer. Den sedan nyligen uppvaknande pressen ger sedan konstruktionerna välförtjänta recensioner som skiljer ut dessa välgjorda skapelser från de övriga amatörernas skräp. Följden av detta blir att flertalet högtalarfirmor tvingar rycka upp sig till mot nya måttstocken på marknaden för att kunna överleva.

Efter några år har vi fått ett rejält uppsving i kvaliteten på högtalare, som även innefattar en trevlig design och klara riktlinjer för hur högtalarna ska placeras i hemmamiljön.

3. En stor tillgång på kompetenta akustikfirmor som kan ge effektiva råd på hur man anpassar sitt hem för bättre lyssningsakustik, samtidigt som lösningarna ska kunna accepteras estetiskt.

4. En tillgång på musik som innefattar all musik man kan tänkas vilja lyssna till. Musiken ska vara tillgänglig via lyssning direkt mot en server hos den som tillhandahåller tjänsten. Mot en fast avgift per månad får du tillgång till all musik och alla filmer/konserter direkt in i din multimediaspelare. Det skulle vara skönt att slippa samla på alla dessa plastbitar med musik och filmer!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 12:23

Conan
Finns det inte risk att dina idéer minskar mångfalden?

Om jag hårddrar det utan att lägga fingrar på ditt tangentbord.
Bort med exklusiva produkter och bort med ON-OFF och Siba.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 12:58

Jag tror man till stor del har missat faktumet att hifi INTE är en storsäljare längre.. Att folk inte ens bryr sig idag.. Så jag tror man missat faktumet att hifi branchen i sin helhet INTE längre ens har samma mål som debatörerna här tror eller hoppas...

Hifi som begrepp är rent döende... Skvalradio är det som gäller numera o ev lite lurar i öronen via sin tel...

Så produkterna lever i sina dödskramper numera med en minskande skala köpare.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...

Ända målet nu är att kunna ta betalt för musiken.. Hur den låter är skit samma.. Inte ens artisterna behöver vara bra längre.. utan dom hittas på gatan.. Snyggast vinner.. och sedan lär man dom någon ton som säljer... O sedan mixar man dom.. o kränger till folk med sina telefoner osv...

tidningar i Sverige har väl levt under galgen snart i tio femton år minst. Så investera i mer faktabaserad info tar bort dom sista läsarna också...

Jag förväntar mig mer att dom börjar med lite snygga brudar som mitt uppslag snart för att få sälja.. lite som aktuell raport fast med hifi mellan dom "kroppsliga " repotagen... :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 14:56

Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)
Självklart, och intergrerat trådlöst nätverk med för den delen..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 14:57

Johan_Lindroos skrev:Mindre integrering med datorvärlden. :wink:
Tomten bor på Kungsholmen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 14:58

Kaffekoppen skrev:
Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden. :)

Och fasta minnen på 1 terrabyte för intern lagring när man inte lyssnar strömmande från nätet....

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 15:00

Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 15:01

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:

Och fasta minnen på 1 terrabyte för intern lagring när man inte lyssnar strömmande från nätet....

/ B
Precis som jag har alltså...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 15:01

Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...

Å så köpte han en mp3-spelare i snöre med två tillhörande proppar och levde lycklig i resten av sitt liv.....

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 15:15

Man kan inte direkt säga att det haglar in uppslag och hurrarop för framtidens HiFi. Det enda man med säkerhet kan säga hittills är att om vi bara får bort ormoljan och nuvarande facktidningar från HiFi-hyllorna så är det bra som det är. Det råder deppression i HiFi-träsket.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-03 15:53

Flint,

Man kan inte direkt säga att det haglar in uppslag och hurrarop för framtidens HiFi. Det enda man med säkerhet kan säga hittills är att om vi bara får bort ormoljan och nuvarande facktidningar från HiFi-hyllorna så är det bra som det är. Det råder deppression i HiFi-träsket.

Bra summering av läget tror jag! För att bryta detta depressiva tillstånd krävs ett spårbyte i branschen; sluta dividera om skillnaderna mellan olika förstärkare och CD-spelare. Apparaterna är tillräckligt bra för att inte vara den svaga länken i någon anlägging egentligen. Likaså är diskussioner om format hit & dit lika fruktlös. Om ett knippe hifi-knuttar inte kan höra skillnad på mp3 och CD, torde väl alla diskussioner om än mer högupplösande format vara ovidkommande tjafs egentligen?

Högtalare & rum; där ligger nyckeln till en utveckling inom hifi! Hur ska vi få fram lösningar som på ett akustiskt och estetiskt godtagbart sätt integrerar högtalarsystemet i boendemiljön? DÅ först kommer också "vanligt folk" att se fördelarna med god återgivning hemma. Även ett erkännande från hifi-sociten om att förstärkare, CD/DVD-spelare och komprimerade format duger fin-fint, skulle nog ge många normalkonsumenter av hifi råg i ryggen att fortsätta med en vettig högtalar/rum-uppsättning.

Visst, det kanske minskar mångfalden om "sanningen" om de ljudande effekten mellan t.ex. olika förstärkare kom till allmän kännedom (och erkännande). Men varför skulle det gagna utvecklingen att hålla inne med information om hur saker & ting faktiskt förhåller sig? Är det ingen större ljudmässig skillnad mellan två apparater så är det väl inte! Varför hålla denna vanflörställning under armarna bara för att man vill upprätthålla en mångfald?

Du skrev att jag i min version av framtiden ville skrota både OnOff/Siba och high end-sfären, och det stämmer också rätt bra. Fast jag ser betydligt fler fördelar med OnOff-apparater än jag ser behovet av exklusiva och överprissatta apparater som levererar samma faktiska prestanda som de tio gånger billigare apparaerna från stormarknaden.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:02

Conan
Dom som köper en anläggning för två mille har förmodligen gått ifrån prisnivån 50KKr. Jag förstår inte varför exklusiv HiFi måste bort. Den konkurrerar ju knappast med mellannivåläget. Och ingen har sagt att ljudkvalitet står i rak relation till pris. Det är bara vissa som har fått för sig det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 16:08

Conan skrev:Högtalare & rum; där ligger nyckeln till en utveckling inom hifi! Hur ska vi få fram lösningar som på ett akustiskt och estetiskt godtagbart sätt integrerar högtalarsystemet i boendemiljön?

Ikeasoffor med inbyggda basfällor? Hemtex-gardiner med avpassad dämpning för skrikiga diskanter? Soffbord med inbyggd sub-woofer? Gobelänger och rumsavdelare med akustiskt riktiga egenskaper?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:12

Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 08:14

Flint,

...förstår inte varför exklusiv HiFi måste bort."

Måste bort & måste bort... Det är självklart upp till var och en att lägga hur mycket som helst på en exklusiv anläggning. Lika självklart är det att företag måste få tillverka exklusiva prylar och ta ut hur mycket betalt för dem man önskar.

Du skriver att prestandan inte står i rak relation till priset. Jag vill nog hävda att i många fall står priset i ingen relation till prestandan. Då kan man börja fråga sig om nyttan med exklusiv hifi, när samma hörbara prestanda kan fås för nåt från de lite dyrare hyllorna på Siba. High end-segmentet fyller ingen fuknktion när det endast är snyggare förpackade prylar. Fast det är nog egentligen bara inbitna hifi-entusiaster som tycker kromglänsande apparater och underarmstjocka högtalarsladdar är speciellt estetiskt lockande...

Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.

Ja, varför inte. Den möbelaffär som kan presentera hemmadator, multimediaspelare, en kompetent förstärkare och en extremt högkvalitativ högtalaruppsättning, förpackat i ett estetiskt välbalanserat möblering kan nog göra en del affärer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 09:48

Conan skrev:Jag vill nog hävda att i många fall står priset i ingen relation till prestandan. Då kan man börja fråga sig om nyttan med exklusiv hifi, när samma hörbara prestanda kan fås för nåt från de lite dyrare hyllorna på Siba. High end-segmentet fyller ingen fuknktion när det endast är snyggare förpackade prylar.

Hur är det i övrigt i samhället. Tänker du likadant där. Blodpudding mot oxfilé. Filén är ormolja, ska bort. Näringsvärdet står inte alls i relation till priset. Stadsjeepar mot bensinsnåla budgetbilar, kläder, datorer, joggingskor, verktyg, boendeformer, osv.

Varför ska valfriheten inom just HiFi begränsas?
Hur kommer det sig att planekonomi här är bra och inte annars?

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-04 10:17

Jag tycker att utvecklingen ända gått framåt på många punkter. Lånade hem gamla Hifi & Musik från början av 80-talet från bibblan igår i jakt på en recension av mina gamla högtalare (som jag tyvärr inte hittade). Priserna på hifi-prylar har verkligen sjunkit sen dess! Man kunde se annonser på halvbra kasettdäck som kostade runt 8000:-, för-slutstegskombinationer gick inte sällan på 10000-20000 osv och detta i annonser från -83. Hifi måste varit hutlöst dyrt på den tiden alltså 8O

Idag får man ju bättre grejer till samma och billigare pris utan att ens räkna om kronans värde :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 11:21

Tack Erol och grattis. Du verkar inte ha drabbats av HiFi-deppet.

Mer/fler saker som är bra med dagens HiFi.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 12:24

Det finns ju ändå en fysisk och smakmässig skillnad mellan blodpudding och oxfilé. Tror nog att jag skulle kunna skilja på dem i blindtest faktiskt.

Däremot att skilja lyssningsmässigt mellan en förstärkare för 50 000 och en hemmabioreceiver för 5 000 är jag inte lika säker. Låter man bara hemmabiostärkaren jobba inom sin effektkapacitet, och sedan låter dyr-förstärkaren spela lika (lågt) som receivern, tror jag det är mycket svårt att höra skillnad mellan dem i DBT. Kolla t.ex. in Richard Clakrs Amplifier Challange på:

http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

Jag säger inte att planekonomi är en vettig lösning på någonting. Tillgång och efterfrågan får styra bäst de vill bara det sker inom lagens råmärken. Däremot tycker jag att blodpudding är blodpudding oavsett om påsen den levereras i är av Bybees kvantumrenarmaterial eller inte. Och blodpudding leverad i påsar av kvantumrenarmaterial tycker jag har begränsat värde faktiskt. Men jag skulle för det aldrig förespråka ett förbud mot att få sälja, tillverka eller köpa denna esoteriska :roll: blodpudding.

Tycker du, Flint, att vi för mångfalden och utvecklingen inom den gastronomiska världen behöver mer avancerad blodpudding, som t.ex:

1. Blodpudding som redan är inbränd?
2. Blodpudding som levereras i specialförpackningar av kvantumrenarmaterial eller inbäddade i Shakti-stenar?
3. Blodpudding som är dopad med delar av ppm-nivåer rhodium?
4. Blodpudding som är målad i glitterfärg?
5. Blodpudding som levereras i vibrationsdämpade förpackningar?

8O

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 12:29

Varför inte? Jag kanske till och med skulle köpa en bit. Eller så skulle jag bara ruska på huvudet och köpa min vanliga gamla standardpudding.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-04 12:42

Kunder av idag är vana att köpa halvuselt billigt skräp använda i 2 år och sedan slänga. Då kan man även ändra färg etc efter mode.
Dyrare saker som t.ex. vettigt bra HiFi eller TV eller projektor etc skall hålla lite längre eftersom den inte kan bytas ut lika ofta.
Helst skall den klara av ommöbleringar och flyttar till nya bostäder på ett enkelt sätt.
Tyvärr så är inte detta helt förenligt med fysikens och akustikens lagar. Konsumentens val står då mellan att:
1. Lära sig mycket, ta lång tid på sig samt möblera efter vad som fungerar ljudmässigt.
eller
2. Mer eller mindre strunta i välljud och göra en snabb halvdan lösning.

Jag ser i framtiden fler HiFi butiker som tar ett helhetsgrepp och ger kunder som är beredda att betala en väl fungerande helhetslösning. Dvs inklusive installation, intrimmning m.m. Att ställa in en projektor bra idag är lång ifrån enkelt. Tänk då att Svensson som misslyckas med att programera videon skall försöka... Ja, bra blir det inte.

Uppslaget med integration av HiFi/Hemmabio och möbelbutik tror jag är ett vinnande koncept. Mer akustikvänliga möbler behövs verkligen.
Att det inte finns soffor och soffbord med inbyggd subwoofer är klart underligt. Här finns en klart outnyttjad marknad.

I tanken om helhetslösning så skall en HiFi-butik förståss även sälja abonemang för musik/film-nedladdning.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-04 13:37

Hemmabiomarknaden är räddningen, tror jag. Där är dynamik, bra ljud och bild fortfarande något som är viktigt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2006-10-04 13:53

Jag önskar:

Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 13:59

BB skrev:

Jag önskar:

Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.

/BB

Om du här talar om skivornas kvalitet ljudligt vilket jag tror :?: så säger du exakt som jag anser.. Därmed håller jag med dig till fullo BB..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 14:16

Conan skrev:1. Blodpudding som redan är inbränd?
2. Blodpudding som levereras i specialförpackningar av kvantumrenarmaterial eller inbäddade i Shakti-stenar?
3. Blodpudding som är dopad med delar av ppm-nivåer rhodium?
4. Blodpudding som är målad i glitterfärg?
5. Blodpudding som levereras i vibrationsdämpade förpackningar?

Ett rent akademiskt spörsmål, blodpudding äter jag icke :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:23

Inte jag heller. Av de två allternativen jag nämnde föredrar jag oxfilé, oavsett näringsnivå.

(Nu ljög jag lite. Iband kan jag tycka att blodpudding och stekt bacon är gott)
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 14:43, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 14:42

fasiken Conan. Du ÄR ju en highend kock ser jag ju.. Din smarriga roliga blodpudding skulle va skoj att prova.. :D

Iofs så gillar man möjligen inte mer än den ursprungliga "riktiga" blodpuddingen.. Vilket jag tro också.. Men men.. Man vet aldrig.. Jag ställer upp och avsmakar din kok konst.. Ev finner jag ju något som förhöjer den smarriga blodpuddingens goda orginalsmaksmak...

Kanske inte dina förslag idag var dom bästa.. men i framtiden kommer du ev på¨en sak som KAN förhöja njutande med "blodpudding ala voodoo"

8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:45

Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 14:53

BB skrev:

Jag önskar:

/BB

Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Och fasktiskt.se, detta ær inget skæmt! Jag tror att en viktig anledning till "vanligt folks" ointresse før HiFi hænger ihop med den degenrering av (populær)musiken som skett det framførallt det senaste deceniet. Varfør køpa dyr och fin utrusning nær møget som Dom Stora Bolagen marknadsfør (dvs det dom flesta kænner till och køper) ær så dåligt?
Alla ær ju inte sånna att dom har hundratals skivor från den tid då den musiken hade mer sjæl och engagemang.

Vægen till bættre HiFi går genom god musik. Sådan gørs æven idag, men nås i princip bara av specialintresserade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:11

Flint skrev:Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.

Ja.. Serverad med en in(o)sektdrink att skölja ner allt smarrigt med...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:13

Serverad med dyrkabeljo.

:D

Det finns faktiskt ett sätt att göra blodpuddingen ätlig. Man börjar med att steka fläsk. Därefter kokar man upp lite potatis. Slutligen kompletterar man med löksås. Som avslutning lägger man blodpuddingen åt sidan eftersom den inte längre fyller någon funktion.

Smaklig spis!

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:14

Mayro
Sen är man placebomätt. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:15

Bill50x skrev:
Serverad med dyrkabeljo.

:D

Det finns faktiskt ett sätt att göra blodpuddingen ätlig. Man börjar med att steka fläsk. Därefter kokar man upp lite potatis. Slutligen kompletterar man med löksås. Som avslutning lägger man blodpuddingen åt sidan eftersom den inte längre fyller någon funktion.

Smaklig spis!

/ B

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:16

Bill50x
Ska testas. Kan tänka mig att det fungerar även med pölsa.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 15:20

Behöver jag ens nämna att den tweakade blodpuddingen stekt i ormolja, för optimal upplevelse avnjutes bäst i icke-blint tillstånd med förpackningen framför näsan och strax efter man läst på i Mat & Mystik om hur detta esoteriskt gastronomiska mästerverk på ett markant sätt skiljer sig från den vanliga puddingen från ICA?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:20

Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Vanligt folks ointresse beror nog snarare på att musiken idag konkurrerar med så mycket annat. Det är bara den allra mest slimmade breda musiken som syns (hörs...), den andra måste man leta efter.

För det finns hur mycket underbar och bra musik som helst idag! Mer än vad det någonsin funnits. Men den spelas sällan i TV, aldrig i reklamradiokanalerna och bara i vissa program i public service-radion. Man måste läsa nöjestidningar, musiktidningar, springa på klubbar och vara allmänt nyfiken för att hitta dessa pärlor.

För varje bra grupp eller artist som fanns/finns från 80-talet finns det minst 5 till idag.

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:26

Max,

Degeneringen av populärmusiken har pågått sedan 1930-talet. För varje teknisk landvinning verkar artisterna generellt ha blivit mindre skickliga och mindre kapabla att nå ut till sin publik. Det är kanske inte så konstigt - det är en väldig skillnad att sjunga utan förstärkning inför en stor publik eller vid en akustisk inspelning jämfört med den armada av apparater som finns mellan artist och lyssnare idag.

Musikerna var generellt skickligare förr. På väldigt många amerikanska popplattor från tidigt 60-tal spelar extremt duktiga jazzmusiker - det var deras extraknäck för att håva in pengar. Det är också väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-) Det hela är också beroende på genre - visartister har till exempel alltid varit mer begripliga än andra. 80-talets popartister hamnar generellt ganska långt ner på kvalitetsstegen även om förstås lysande exempel förekom även då. Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 15:32, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:30

bill50x
här MÅSTE jag ta strid med dig..

För varje bra grupp eller artist som fanns/finns från 80-talet finns det minst 5 till idag.

Jag anser att det krävs säkert 100 artister minimum idag för att finna en i den äldre tidens kvalitet.. Och än mer tydligt blir det då man betänker att idag finns en max två låter på en BRA skiva som ÄR bra.. resten är utfyllnad så det blir ett album... Förr va det en möjligen två låtar som var utfyllnaden o resten kanonlåtar...

Men jag talar nu om "tidigare "och till nu och inte endast ett årtionde iofs... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:32

Instämmer med PekkaJohansson

Man refererar gärna till sin egen präglingsperiod när man pratar om musikalisk kvalitet.

(Därmed inte sagt Pekka att din var på 30-talet.)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 15:38

PekkaJohansson skrev:Max,

Degeneringen av populärmusiken har pågått sedan 1930-talet. För varje teknisk landvinning verkar artisterna generellt ha blivit mindre skickliga och mindre kapabla att nå ut till sin publik. Det är kanske inte så konstigt - det är en väldig skillnad att sjunga utan förstärkning inför en stor publik eller vid en akustisk inspelning jämfört med den armada av apparater som finns mellan artist och lyssnare idag. Det är väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-) Det hela är också beroende på genre - visartister har till exempel alltid varit mer begripliga än andra. 80-talets popartister hamnar generellt ganska långt ner på kvalitetsstegen även om förstås lysande exempel förekom även då. Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Nu börjar det likna något. Faktiskt.se egen Kapten Stofil? Kalles kaviar är blandad med mjukost, konsumloggan är stiliserad och Margareta Kjellberg är död. Dags att lämna denna jämmerdal: det finns INGET kvar att leva för...

Fråga: När dog rocken?
Svar: När de bytte ut tuban mot ståbas...

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:41

Instämmer även med Dahlqvist.
Det börjar bli svårt det här.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-10-04 15:42

En sak är iaf säkert, det görs mer intressant musik idag och bättre. Idag är det mycket mer och bredare än någonsin innan. Fast, det kommer alltid finnas dom som säger att "det är bara skit nu, annat var det på 60-talet", att deras föräldrar sa samma om 60-tals musiken har dom glömt bort...
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:44

Att artisterna var skickligare förr innebär förstås inte att allt var bättre förr. Var sak har sin tid, skulle man kunna säga, och visst är mångfalden oerhört mycket större idag. Men visst var även prylarna vackrare, tjejerna snyggare och vädret bättre på 50- och 60-talet..? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 15:46, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:46

PekkaJohansson
Det är bra med lite perspektiv. Själv gillar jag just nu musiken från andra världskriget. Kanske beroende på stämningen pga. hoten om utplåning. Det fanns en innlevelse som verkar äkta.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 15:48

Jag håller delvis med Pekka, men inte alls helt. Tycker kvaliteten har gått i vågor flera gånger under 1900-talet, och att höjdpunkterna varit 1959 - 1979 samt 1999 och framåt (hittills!). :o Fortsätter det i tjugoårsperioder har vi åtminstone 13 år kvar! :P

Max's synpunkter:
Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.

Och fasktiskt.se, detta ær inget skæmt! Jag tror att en viktig anledning till "vanligt folks" ointresse før HiFi hænger ihop med den degenrering av (populær)musiken som skett det framførallt det senaste deceniet. Varfør køpa dyr och fin utrusning nær møget som Dom Stora Bolagen marknadsfør (dvs det dom flesta kænner till och køper) ær så dåligt?
Alla ær ju inte sånna att dom har hundratals skivor från den tid då den musiken hade mer sjæl och engagemang.

Vægen till bættre HiFi går genom god musik. Sådan gørs æven idag, men nås i princip bara av specialintresserade.

...håller jag knappt med om alls. :?

Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Menar således, likt någon annan inläggare (Bill50x?), att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Ljudkvaliteten är dock för det mesta tragiskt låg nuförtiden (se mitt första inlägg i den här tråden), men det är ju en fråga för sig det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 15:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:50

80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 15:54

PekkaJohansson skrev:Att artisterna var skickligare förr innebär förstås inte att allt var bättre förr. Var sak har sin tid, skulle man kunna säga, och visst är mångfalden oerhört mycket större idag. Men visst var även prylarna vackrare, tjejerna snyggare och vädret bättre på 50- och 60-talet..? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka

för att inte snacka om bilarna.... 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 15:55

Jag noterar att stockkonservativa klubben har möte. :)

Får man vara med?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 15:55

Flint skrev:80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.

Well put!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 15:56

Morello söker inträde i stockkonservativa klubben? Kunde jag aldrig tänka mig... :-D :-D :-D

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 15:59

IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Jag tror att det hela är så enkelt som att ni har någon defekt på er musikaliska smak. Jag kan bara trösta er med att ingen är felfri.

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 15:59

PekkaJohansson skrev:Morello söker inträde i stockkonservativa klubben? Kunde jag aldrig tänka mig... :-D :-D :-D

Mvh Pekka

Jazzå. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:01

vad menas med "stockkonservativ" :?:

Jag tror man menar att man gillar "förr" typ...

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-04 16:04

subjektivisten skrev:En sak är iaf säkert, det görs mer intressant musik idag och bättre. Idag är det mycket mer och bredare än någonsin innan. Fast, det kommer alltid finnas dom som säger att "det är bara skit nu, annat var det på 60-talet", att deras föräldrar sa samma om 60-tals musiken har dom glömt bort...

Jag får väl dra till med 50-talet då! :wink: Sanningen är den att de flesta rockband som kom då lät för djävligt. Det var inga höjdarmusiker som lirade med Tommy Steele, Bill Haley osv. Några undantag fanns det i form av Presley ( han sjönk som en sten på 60-talet ) Jerry Lee Lewis och Little Richard. 60-talets svenska popmusiker ( nu generaliserar jag lite ) är väl inget heller att hänga i den s k granen. 70-talet tycker jag är en blomstringstid för rock-och popmusik.
I dag finns massvis med bra musik men man måste söka upp den. Den drunknar annars i likriktningsskvalet med schlagerfestivaler, Idol och annan smörja!

För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne! :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:10

För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!

äsch då... Vi är inte farliga.. :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:12

IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Vad säger du Max :mrgreen:

Jag måste erkänna att jag efter Max´ kampanj om 80-talsmusikens storhet letat mig tillbaka lite bland skivorna och faktiskt hittat en del bra musik. Men väldigt mycket skräp där tidens tand satt djupa spår....

Jag vidhåller dock att de sista 10 åren har fört med sig en formlig explosion av bra musik, det gäller även den svenska musikscenen. Ibland börjar det dock kännas som det gått inflation bland tjejer med tunna röster och en gitarr. Om några år när vi har lite perspektiv så vet vi vilka av dom som är bra... :-)

/ B

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-10-04 16:14

Mayro skrev:
För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!

OK då, jag får väl tro dig på ditt ord :wink: men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 16:19

PekkaJohansson skrev: Det är också väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat... :-)

Lyssna på Magnus Ugglas 70-tals grejjor och æven den fina (men illaljudande) "Væalkommen till folkhemmet". Men han ær ju ett undantag. Hans cover av "jazzgossen" ær lysnade (kom på någon 70-talsplatta)!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:26

hajen1 skrev:
Mayro skrev:

OK då, jag får väl tro dig på ditt ord :wink: men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:

morrar inte ALLTID fruar lite till o från :lol: :lol: Så var inte orolig Hajen1..Du överlever nog... Och ta inte nu betoningen på ordet "nog" för hårt. En viss risk kan ju finnas....kanske.
Men ta inte detta kanske för hårt heller. För det går nog bra ... nä nu kom nog igen ju :roll:

Ok. va inte orolig. Hoppas vi...

Du har nog rätt Det KAN tydligen inte uteslutas att det KAN vara farligt med blodpuddingsätare ... 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 16:33

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Vad säger du Max :mrgreen:

Vi har diskuterat det førr. Ingvar påstår "...att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien.".

Ett påstående. Klart folk måste få påstå saker. Dessutom ær det en ren smaksak. Vi hade ju en omrøstning om saken tidiagre hær på faktiskt.se och 80-talet visade sig vara mycket populært.
Mycket av den musik som ær bra som gørs idag (Någon som hørt Koop's nya?) har sin grund i 80-talets utveckling.

Det klart, gillar man inte det typiska soundet av en Linn LM1 så kanske det tidiga 80-talet inte ær så upphetsande, men gillar man det så ær det underbart :-)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:36

Tycker nogdet finns gott om kvalitetsmusik från 1980-talets glansdagar.

Bland populärmusiken har vi Toto, Rush, Simple Minds, Frank Sinatra(?) och många fler.

För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 16:45

Bland annat mot bakgrund av Max återkommande lovord över 80-talet (då för övrigt även jag växte upp) har också jag köpt på mig en hel del 80-talspop. Det handlar både om originalutgåvor på cd av musik som jag har haft på LP och om sådant som jag hoppade över när det begav sig. Dessutom har jag köpt ett helt gäng 80-tals-album på vinyl för 2 kr/st på den lokala lumpboden. Det mesta framstår som oerhört daterat, förutom några synthbaserade engelska plattor med ett fåtal bra låtar. En del soulinspirerat material är mycket bra (Culture Club, Wham!, Alison Moyet/Yazoo) och bär tydliga spår av sent 60-tal och Motown. Duran Duran förvaltade på sina tidiga plattor en klassisk engelsk poptradition, medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Intressant är att Johnny Cash i sin självbiografi framhåller Elvis skicklighet som kompgitarrist. Det har såvitt jag vet ingen gjort tidigare, men Cash hängde ju, till skillnad från alla så kallade kännare, med Elvis under hela Sun-eran. Själv har jag alltid levt i tron att Elvis knappt kunde hantera en gitarr. Han ser oerhört vilsen ut i boxningsringen vid come-backen 1968. Att Elvis sjönk som en sten på 60-talet är bara sant till viss del. De första tre-fyra åren bjöd på högklassiga inspelningar och drivna musiker och producenter på RCA innan det blev alltför mycket filmtrams. "Little Sister"/"His Latest Flame" är en mycket trevlig och väl framförd dubbel A-sidesingel, för att inte tala om hela LP:n "Elvis is Back!" (riktigt bra på cd men bara i första tyska utgåvan, RCA ND XXXXX). Hans version av Ketty Lesters "Love Letters" från 1968 är inte så tokig den heller, och delar av "From Elvis in Memphis" och...

Det värsta under de senaste tio-femton åren är alla dansversioner av fina gamla poplåtar med någon lallande blondin eller brunett som knappast har valts ut för sina vokala kvaliteter. En hel del av 80-talspopen kommer nu tillbaka i detta kväljande format - usch och fy för sådant!

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-10-04 16:50, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:47

Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.

Äsch, det är väl själklart i de här sammanhangen? Lika självklart som att Toto var tekniskt drivna men skittråkiga... 8)

Jazz Butcher däremot, dom var bra.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:49

hajen1 skrev:men nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne :roll:

Lyft lite försiktigt på ena överläppen och kollat hörntänderna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:51

Bill50x skrev:
Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.

Äsch, det är väl själklart i de här sammanhangen? Lika självklart som att Toto var tekniskt drivna men skittråkiga... 8)

Jazz Butcher däremot, dom var bra.

/ B

Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten. :wink: På tål om rytmik alltså.
-Innehar F-skattsedel-

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 16:56

Köpte Toto-samlingen "Past to Present" från 1990. Den visade sig inte låta som jag mindes att Toto IV gjorde. Jag kollade i häftet och, mycket riktigt, samlingen var remastrad av Doug Sax. Redan 1990 hade man alltså börjat med detta otyg. Tur att jag bara hade betalat 30 kr för plattan. Får väl leta upp originalutgåvan av "IV" på Ebay eller nästa gång jag kommer till Staterna.

Med vänlig hälsning

Pekka, som ändå placerar Toto i samma tråkighetsfack som Dire Straits
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 17:12

PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Huh? Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD. 35$ kostade den. Begagnad (bolaget vægrar sælja den, och skulle dom sælja den skulle det bli en komprimerad "digital remaster" med bortskuren bas).
Bland dom bæsta skivor som gjorts, någonsin.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 17:14

Morello skrev:Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Nej, han var en knarkare som dog alldeles lagom.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 17:32, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-10-04 17:31

Max_Headroom skrev:Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD. 35$ kostade den. Begagnad (bolaget vægrar sælja den, och skulle dom sælja den skulle det bli en komprimerad "digital remaster" med bortskuren bas).
Bland dom bæsta skivor som gjorts, någonsin.

Tänk så olika man kan tycka! Jag baserar mitt uttalande främst på minnen från förr och lyssning på "Into the Gap" som jag hittade nyligen på LP för 10 kr. Blippigt, bloppigt, blek produktion, dålig sång och låtarna är för långa för sitt eget bästa. Jag köpte "Here's to Future Days" igår (LP, 2 kr) och ska lyssna så fort jag får tillfälle. Jag hyser dock inga stora förhoppningar. Återkommer med mina intryck!

Jag får passa på att gratulera Max till lyckan att ha hittat en eftersökt cd i originalutgåva. Det är en fin känsla när det inträffar!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 18:25

Just det, glömde ju Dire Straits - ett av 1970 och 1980-talens mest framstående popband.

Jeff Porcaro medverkade dock bara på sista albumet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 18:35

Flint skrev:
Morello skrev:Jeff Porcaro var kung och dog för ung. 8)

Nej, han var en knarkare som dog alldeles lagom.

Fast det var inte bara han som sysslade med sådant otyg.

80-talet? Oj då gav ju Gabriel ut dom fantastiska skivorna Gabriel 4 och SO :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 19:12

mats
Hur skulle du vilja att framtidens HiFi-marknad ser ut?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 19:35

Det har gjorts mycket bra musik under alla tider och mycket dålig också men ju mer tiden går desto mer glömmer man bort den sistnämnda. Man blir ju nämligen mer sällan ofrivilligt utsatt för äldre musik än ny, så det man hör av äldre musik är i allmänhet sådant man valt själv.

Vad gäller trådens ursprungliga ämne önskar jag nog främst att inspelningarna blir bättre, så att det överhuvudtaget är någon vits med att lägga tid och pengar på hifi. Man blir lite less när var och varannan inspelning håller så låg kvalitet att man i vissa avseenden kunde gjort ett bättre jobb själv med hobbyutrustning...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-04 20:16

PekkaJohansson skrev: Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma! :-)

Även om du har god smak Pekka, så håller jag defintivt inte med här! Phil's alldeles speciella stämma var en grundstomme i deras musik, den var absolut totalt rätt i sitt sammanhang. En av de bästa synthsångarna överhuvudtaget imho :)

För att addera lite topicrelaterat: Innehållet kan hänga ihop med tekniken så tillvida att när musiken känns viktig så blir tekniken också det. 80talet var extremt intressant (se nedan) för många, idag är musikutbudet bedövande stort och långt mer kommersialiserat. Slit o släng-musik passar slit o släng-teknik....

Jag tycker att själva musiken i sig, om den enagerar, föder ett teknikintresse.
Senast redigerad av phloam 2006-10-04 21:23, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 20:22

Lite OT om OT i den här tråden.
Jag har inget som helst emot att den innehåller OT bara admin accepterar det. Bara ni inte betraktar det som OT att jag ibland går in och ställer ursprungsfrågan.
Slut OT.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-04 20:43

IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien. :x Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.

Menar således, likt någon annan inläggare (Bill50x?), att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.

Ingvar, jag respekterar din personliga smak, men att säga att 80-talet var så dåligt är inte sant helt enkelt.

Om en person tillbringade sitt 80-tal med att lyssna på Samantha Fox så kanske man kan säga så. Själv lyssnade på helt andra saker.

Att utvecklingen går i vågor kan jag hålla med om, vilket ofta hänger samman med utvecklingen inom musikteknik och instrument. Ta elgitarren och allt den förde med sig. Det enda motsvarande jag kan komma på är synthesizern under 70/80-tal. Idag har vi datorn som var mans musikverktyg och studio (The Knife gjorde sin första skiva helt på dator).

Under 80talet var det många, även vanliga "pop"musiker, som gjorde förvånansvärt konstnärligt avancerad musik, förmodligen tack vare just inspiration från synthen och dess nya möjligheter. I mitten av 80-talet kom helt nya musikstilar som förebådade sånt som är etablerat idag. Men man var tvungen att leta bortom hitlistor för att få hela bilden.

Jag ställer gärna samman en lista på viktig, bra 80-talsmusik för den som visar intresse. Bill50x, Max, Pekka... hjälp mig ok? :)

On topic: Jag ville säga att synthen också skapade intresse för teknik, både för hur teknik kan användas för att skapa, och i förlängningen också hur den kan förhöja lyssnandet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-04 22:45

Tack för en underbar tråd!

Conan skrev:Ja, varför inte. Den möbelaffär som kan presentera hemmadator, multimediaspelare, en kompetent förstärkare och en extremt högkvalitativ högtalaruppsättning, förpackat i ett estetiskt välbalanserat möblering kan nog göra en del affärer.

Jepp. Jag är övertygad om att "branchen" står i mitt i sin i särklass största omdaning någonsin. Jag tror nämligen att vi är på väg över i en internettjänstebaserad struktur där media köps på helt andra sätt än idag. Den traditionella "spelaren" (LP, CD, DVD, Tuner) är nog snart kommersiellt döda. Jag tror att nästa generaration hifi-nerdar kommer att ha en helt annan struktur på uppbyggnaden av anläggningen. Vi kommer att tala om olika "gränssnitt" (datormjukvaror och nätverksspelare) till onlinebaserade tjänster snarare än CD->Förstärkare->Högtalare. I nästa generation av Windows (Vista) kommer tillexempel rumsmätning (for dummys :-)) och rumkorrigering att vara standard. Det säger en del om de visioner som idag utarbetas och som i framtiden kommer att påverka hur vi lyssnar.

Jag tror att för nästa generation av hifi-geeks kommer kedjan att vara: Tjänst->DSP-mjukvaror->Datorgränssnitt (nätverksspelare)->aktiva högtalare.

... inom 10 år mina vänner... :-)

PS. 80-talet... var inte musiken bra men dåligt inspelad? DS.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 23:13

Flint skrev:mats
Hur skulle du vilja att framtidens HiFi-marknad ser ut?

Ja du, vet inte om jag får lov att svara. Som du vet är jag dum i skallen. Jag begriper inte mycket av de tekniska diskussionerna. Men jag gör ett försök.

I min hifidröm så finns Siba, elgiganten kvar, för att sälja icke highendstuff osv. Med den skillnaden att det är mer uppdelat. Att den personalen som sysslar med hifi kan sina saker. Ja kanske inte som Ingvar Ö, men mer kött på benen. Som det är idag så säljer de sakerna utan att kunna så mycket. Mer kunnande på personalen.

Herregud det säger ju sig själv att när personalen skall både ha hand om köksidan och hifisidan blir ju inte så bra. Är viktigt med personal som kan sina saker. Det räcker inte med Åströmsförsäljningskola. Hjälpa kunderna att hitta rätt inte bara få kunderna att köpa den dyrare apparaten än vad man tänkt sig från början.

En bra kundkontakt är oerhört viktigt vare sig man köper highend eller loend.

Det märkliga är går man till ett ställe som säljer kvaliteshifi så får man mycket mer hjälp om hur man skall ställa upp sakerna, ställa in än på tex Siba. Det är bra att det är så på kvaliteshifiställena, men så borde det vara på lågpriskedjorna också. För trots allt de kunderna som köper på kvalitetshifiställena kan ju mer än Sibakunderna (de flesta i alla fall). På Siba eller de andra får man oftast klara sig själv. Lite mer av den omsorgen vill jag ha över på lågpriskedjorna. Ok de kanske måste höjga priserna om säljarna skall kunna och tipsa mer, fast i längden tjänar nog kunderna på det i längden.

Nu vet inte om jag är rätt men i avdelingen att faktiskt upplyser om skojarna i branscen. Är nog så bra, men ger det något resultat? För vad jag kan se så är det bara vi här inne som ser att inte köpa skojarnas saker. Men det tycks ju inte hjälpa för de sk skojarna säljer ju lika mycket för det. Känns det inte meningslöst med agendan för det hjälper ju inte, eller har det? Lite nyfiken här.

Nu vill inte jag påstå eftersom jag inte är kapabel eller har lyssnat på vad vissa kallar för ormolja som Transparent, Nordost osv. Men vissa kör ju hela tiden att Faktiskt informera om ormolja osv. Men det är ju bara vi som vet om det, det känns meningslöst. Verkar inte gå ut längre än här.

Som sagt Flint, eftersom jag inte är så klok, så har jag inte mycket att säga. Men bättre kundkontakt.

Oj nu är det nog en annan diskussion, men när det gäller tekniker och marknadsförare är det såklart väldans viktigt med bra kommunikation emellan.

Nu har det blivit kanske lite konstigt i meningarna och stavfel. Men jag är väldans trött i hjärnan just nu.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:23

Sund hifi-utveckling låter som en självmotsägelse.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:24

mats
Det var ett j¤vla bra och genomtänkt svar tycker jag. Tack.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 23:25

Naqref™ skrev:Sund hifi-utveckling låter som en självmotsägelse.

Förklara.
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-04 23:32

Efter två hifi-mässor på kort tid tycker jag hifi är rätt tramsigt. Trams kan vara sunt eller osunt. Just då tyckte jag det var det ena. ;)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-04 23:38

Naqref™ skrev:Efter två hifi-mässor på kort tid tycker jag hifi är rätt tramsigt. Trams kan vara sunt eller osunt. Just då tyckte jag det var det ena. ;)

Du är rolig du Anders. Kul att du rör i grytan :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-05 02:29

Max_Headroom skrev:
PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.

Huh? Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD.

Tänk om du har rätt i detta, och i och med det bevisar att allt annat var sämre. :wink:

Kanske har du rätt. Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

I förlängningen blir förstås frågan: gjordes det mellan 1984-1993* någonting överhuvudtaget som inte var ännu sämre än det sämsta som gjordes under perioden 1974-1979? Kanske kan perioden förlängas till 1974-1983, men då är det inte lika troligt längre.

Vh, iö

- - - - -

*I musikens värld sträcker sig ju årtiondena ungefär tre år in på nästa årtionde, innan det nya årtiondets musik startar "på riktigt". Det är en tradition som hållit i sig över 100 år! :o

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-05 07:25

Morello skrev:

Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten. :wink: På tål om rytmik alltså.

Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.
sb17nbac till alla!

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-05 09:01

Måste ju bara försvara 80-talet ur musikalisk synpunkt jag med. Det decenium som präglat en stackars 70-talist hårt. Det kom mycket bra musik då tycker jag.

T ex:

Depeche Mode
Madonna
The Smiths
Imperiet
INXS
U2
Kate Bush
Madness
Metallica
Mike Oldfield
Motörhead
Nick Cave
NIN
Red Hot Chili Peppers
REM
Sisters of Mercy
mm mm

Kan ju hålla på hur länge som helst. Mycket står sig bra än idag också :)

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2006-10-05 09:35

80-talet var grymt bra!

OT - sorry...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 09:39

Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-05 09:41

markih skrev:
Morello skrev:

Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.

Just det, det har du rätt i. :)

Jag tror föresten att Chad Cromwell har fått överta rollen som Knopflers batterist.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 09:44

The Bug är ruskigt bra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 16:30

Flint skrev:Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.

Ett fantastiskt decennium som kuliminerade med Pixies tredje album "Doolittle", 1989. Kanske tidernas bästa rockalbum och den indirekta anledningen till att Kurt Cobain & Co satsade allt på ett kort något år senare...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-05 17:10

Det är väl inte för mycket sagt om man påstår att 80-talet var en guldålder för underground/avantgardistisk musik?

Allt från [pretto-varning] Laurie Andersson och Peter Gabriel till FOETUS och Einsturzende och Skinny Puppy, via art-pop a la Pet Shop Boys och Talking Heads osv osv.... [/pretto-varning]

80-talet borde inte definieras av Kajagoogoo och A Flock Of Seagulls, typ :) (även om de hade sin alldeles speciella charm :D )

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 20:04

IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

Hört talas om discovågen? :wink:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 21:04

Magnuz skrev:
IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?

Hört talas om discovågen? :wink:

Det gjordes mycket riktigt usel progg också...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 21:13

Max_Headroom skrev:
Det gjordes mycket riktigt usel progg också...

Så sant, så sant. Den var så hemsk att den glömde jag helt... :D Sen har vi ju en massa gamla fina rockband som mest ägnade 70-talet åt att bli nerknarkade och splittras, en massa fruktansvärd AOR såg dagens ljus, liksom diverse hissjazz, några inte allt för vare sig banbrytande eller talangfulla punkband samt inte att förglömma: the BeeGees. *Stön* Det var visst inte så mycket bättre förr när allt kommer omkring... :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 21:46

Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...

Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:50

Flint skrev:

Fel: NATIONALTEATERN!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-05 21:56

Flint skrev:

Bild

8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:04

Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!

Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.

Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...
Senast redigerad av Flint 2006-10-05 22:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 22:05

Rally var skitbra, trots att det nästan får räknas som nutid.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:01

Flint skrev:
Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!

Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.

Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...

Jag tycker nog att mycket av progg-musiken var rätt bra. Bodde i Göteborg på den tiden och Gbg var väl ett sorts centrum för "vänstermusiken". Det var ganska schyst stämning på gårdsfesterna med de långhåriga skäggen i manchesterbyxor, rödvinspimplande och musiken som skrålade med Thomas Wiehe, Dag Vag, Contact, Peps, Blå Tåget, Philemon Artur & The Dung, Ola Magnell, Fläsket Brinner.... ack ja, det var tider det...

Redan då jobbade jag på reklambyrå så gissa om vi hade kul diskussioner :D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:04

Ko över Sarek var kul. Men nästan allt var taffligt spelat rent musikaliskt.
Det ansågs politiskt rätt att inte kunna lira men göra det ändå.
Som en demokratisk rättighet, nej skyldighet.

Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?
Senast redigerad av Flint 2006-10-05 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:11

Flint skrev:Ko över Sarek var kul.

Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?

Nej. Jag har levt efter devisen: "Om man inte är vänster när man är ung har man inget hjärta, är man inte höger som vuxen har man ingen hjärna." Och jag gick med i MUF redan -73 :-) Där träffade jag en tjej som jag fortfarande är mycket god vän med (numera moderat kommunalpolitiker i Danderyd och Dylan-fan), hon bodde i Haga, gick i Palestina-schal och propagerade för kommunala dagis....

Världen är inte så svart-vit (eller blå-röd) som många inbillar sig ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:19

En sak är säker, det var en tid med mycket framtidstro. Allt var möjligt. Diskutionerna gick som du säger på högvarv.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-05 23:23

IngOehman skrev:I övrigt tycker jag att de största problemen är att:

1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.

2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!

4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.

5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.

Vh, iö

Lustigt, jag instämmer helt och hållet...

Kan tillägga att 5:an borde stödjas av lagstiftning om att det som påstås i reklam ska ha stöd i vetenskapen. Då jedrans skulle det bli myror i brallan på reklammakarna. :lol: :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-05 23:30

Nu får vi inte prata politik här, men om det där ska gå att genomföra så lär vi nog helt byta politiskt system.

Jag tycker att det mesta är trams.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 23:44

Svante skrev:
IngOehman skrev:2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?

Lustigt, jag instämmer helt och hållet...

Om tekniska spörsmål presenteras med alla undantag och vinklingar som tekniker brukar presentera sina rön på så är det inga problem. "Svensson" kommer inte fatta ett skit och med rätt uppbackning från marknadsavdelningen så kommer "Svensson" tro att han fattar.... Vad man uppnår då är precis det som Stereophile gör:
1) Den normale konsumenten tror att allt är skitbra, allt som publiceras måste ju vara det, eller hur?
2) De som förstår den tekniska harangen fattar förstås att det är skräp de läser om, men kommer att bli så imponerad över att tillverkaren presenterar "sanningen" att de köper prylen ändå!

Å så blir alla lyckliga.... 8)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 00:07

Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.

Vad fan bryr sig marknaden om en handfull HiFi-nördar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-06 00:22

Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.

Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....

Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta :-)

/ B

Användarvisningsbild
Ronnie

Branschen

Inläggav Ronnie » 2006-10-06 01:07

Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?

Det spelar inte så stor roll för ljudet.

Det ljudliga resultatet beror inte på apparater eller butiker. Knappt ens på kunskap tror jag, utan på längtan efter musiken och ärlighet inför hur det faktiskt låter.

För att citera Ingvar-look-aliken Prot: "Everyone in the universe knows what musical instruments sound like". Eller citerade jag fel nu? :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 08:07

En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 08:46

Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.

Hm låter tvärtom som Ingvar tycker (Jag menar IÖ vår gamle vän). Han tycker det är trist att behöva byta apparater hela tiden. Bestämd dig för tusan och njut av musiken.

Om jag har sagt något fel Ingvar så hojta till. Men jag är ganska säker du inte att gillat scenariet som Flint beskrev, eller cyklar jag med tant Agda nu :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 08:48

Bill50x skrev:
Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.

Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....

Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta :-)

/ B

Ja sacd och speciellt dvda som är ännu mer väljud är halvt steg nere i graven redan :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 12:00

mats
Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-06 12:47

Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-06 12:59

Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..

Frågan ær också om det finns någon annan branch dær tillverkarna ljuger lika mycket och ogenerat, helt utan risk att avsløjas av någon form av kristisk branchpress (som i HiFi-fallet sjælva ljuger sig blå med fiktiva lyssningsintryck och ett helt sannsløst språkbruk i sina recnesioner).

Om bara HiFi-balskorna blev seriøsa skulle mycket av avarterna inom HiFi førsvinna.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 13:03

Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.

VAA? Vad konstigt Ingvar vill ha regler och restriktioner. Jag trodde han trodde på friheten att inte ha regler och restriktioner, det är hans tumme. :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-06 13:09

Max_Headroom skrev:
Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..

Frågan ær också om det finns någon annan branch dær tillverkarna ljuger lika mycket och ogenerat, helt utan risk att avsløjas av någon form av kristisk branchpress (som i HiFi-fallet sjælva ljuger sig blå med fiktiva lyssningsintryck och ett helt sannsløst språkbruk i sina recnesioner).

Om bara HiFi-balskorna blev seriøsa skulle mycket av avarterna inom HiFi førsvinna.

du är tydligen rätt okunnig om vad som är lögner eller vad som är subjektiva intryck....

Tidningar skriver sina subjektiva intryck.. Inte sina lögner..

och sedan kan man ha åsikter om deras intryck stämmer med sina egna då man själv bedömmer samma sak... Och då ev komma fram till annan subjektiv åsikt...

Men detta är inte att avslöja logner. Det är att skapa sig sina egna åsikter som INTE behöver överens stämma med tidningarnas skrivna intryck..

men jag delar däremot allas åsikter om det står att dom har annan slutledning mot det tidningarna ofta hör eller inte hör... :lol:

För det verkar genomgående vara aningen problem med att höra "rätt" på en hel del tidskrifter.. Tex att alltid vid NÄSTA modell hittar man som först förra modellens brister.... 8O

men som sagt. Det är inte lögner. Det är uppenbara problem med hörandet.. Vilket ju kan bero på tex skador i hörselgångarna eller så kanske.som läkt ihop till året efter... 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 13:24

Det finns en klar likhet mellan facktidningarna och LTS i åtminstone ett avseende.

När facktidningarna testar en vara berättar dom mest om varans fördelar. Ev. någon liten skavank.

När LTS f/e-bedömmer förstärkare avslöjar dom inte vilka som är bottenlöst dåliga. Bara den som är bra.

Vad är skillnaden i attityd där.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2006-10-06 13:32

Flint skrev:Det finns en klar likhet mellan facktidningarna och LTS i åtminstone ett avseende.

När facktidningarna testar en vara berättar dom mest om varans fördelar. Ev. någon liten skavank.

När LTS f/e-bedömmer förstärkare avslöjar dom inte vilka som är bottenlöst dåliga. Bara den som är bra.

Det vore kul att veta! Hemska tanke om man sitter på en sådan :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-06 13:33

Mayro skrev:
Max_Headroom skrev:

>du är tydligen rätt okunnig om vad som är lögner eller vad som är subjektiva intryck....

Om Pioneer skriver att en apparat räknar ut övertoner, fast den inte alls gör det, är det en lögn, eller är det ett subjektiva intryck? Jag vill mena att påståenden som helt enkelt inte stämmer med verkligheten är lögn.

>Tidningar skriver sina subjektiva intryck.. Inte sina lögner..

Tidningarna skriver om ljudskillnader som inte finns. Man tillskriver också produkter som helt saknar funktion"ljudmässiga fördelar", ibland t.o.m. stora sådana. Om det beror på att tidningarna istort sett aldrig testar något under kontrolelrade former, eller man gör det för att blaskan ska vara attraktiv för annonsörer vet jag inte. Men det spelar ju mindre roll. Skillnader som inte kan höras i ett ABX-test är antingen så små att man inte behöver bry sig. I dom fall skillnaden varken går att höra i ABX-test och ej heller förklara rent fysiskt, så, tja, då finns den inte alls. Tidningen hittar helt enkelt på. Eller så upplever faktiskt recenstenet en skillnad, men är för lat och ointresserad för att faktiskt försöka undersöka produkten mer kontrollerat (t.ex. ABX eller F/E-test) och/eller förklara hur ljudskillnaden kan upstå trots att all känd fysik talar för att produkten är en ren bluff.
I en del fall skriver man om skilnader som faktiskt finns, men är knappt hörbara, fast man beskriver skillnaderna som "stora". Läsaren luras helt enkelt att tro att saker som har mycket ringa inverkan på återgivningen istället är mycket viktiga, ja rent grundläggande.

> För det verkar genomgående vara aningen problem med att höra "rätt" på en hel del tidskrifter.. Tex att alltid vid NÄSTA modell hittar man som först förra modellens brister.... 8O

Ja, det är ju märkligt. Den nya modellen är i stort sett alltid bättre än den gamla...

>men som sagt. Det är inte lögner. Det är uppenbara problem med hörandet.. Vilket ju kan bero på tex skador i hörselgångarna eller så kanske.som läkt ihop till året efter... 8)

Det vore tackasamt tdingarna hade en mer kritisk hållning och faktiskt kontrollerade vad dom lyssnade på, inte bara "koppla in, lyssna och tyck" som dom gör nu. Lyssning är ett mycket bra sätt på att sålla agnarna från vetet. Tyvärr är hörseln precis lika lättlurat som andra sinnen, så det gäller att rensa bort felkällor så att man verkligen lyssnar på testobjektet, inte sina förväningar eller prislappen...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 13:33

Jodå Flint, se testet av QUAD för några nummer sedan. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 13:41

Det stämmer att vi försöker var hyggligt effektiva med spaltutrymmet och inte i allför hög grad slösa det på beskrivningar av produkter som man änd inte vill råda någon att köpa, men i övrigt är det väl rätt uppenbart för det mesta och för de flesta (hoppas jag) att man i MoLt sällan kan läsa några beskrivning av om "hur bra en apparat låter".

Vi ser ju inte apparater som välljudalstrare, utan som återgivningsapparater med en ganska väldefinierad uppgift - nämligen att vara trogen informationen på fonogrammet.

Vi testar således alltid apparater ur återgivningsperspektivet, vilket får till följd att en perfekt återgivning är utgångspunkten, och det vi skriver om blir således avvikelserna därifrån. Förhoppningsvis framgår entusiasmen ändå när vi hittar en apparat med mycket lite färgning/små återgivningsfel. Men det går sällan att läsa i MoLt om något ljudkvalitetsrelaterat "positivt". Antingen är en apparat transparent, eller också är den det inte. När den inte är det blir beskrivningen en kritik av något slag.

Det är viktigt att hålla detta i minnet (om man inte förstår det intuitivt) eftersom det kan leda till att en recension i MoLt som beskriver en apparat med ett fåtal tillkortakommanden (som beskrivs och kritiseras) kan vara en överlägset mycket bättre musikåtergivare än en annan apparat som får åtskilliga spaltdecimeter av lovord och beskrivningar av hur bra den låter med det ena eller andra fonogrammet i snurr, i en kommersiell hifi-tidskrift.

Vh, iö

- - - - -

PS. Mx_headroom: Klockrent inlägg!

Att publicera en omfattande beskrivning av en skillnad som inte finns i verkligheten kan inte rimligtvis kallas som något annat än lögn, hur mycket man än vill ursäkta sådant genom att kalla det ett subjektivt intryck. Om en tidskrift vill kunna berätta att två identiskt ljudande objekt uppfattades låta olika subjektivt (icke blint) måste det rimligen framgå att det kan vara inbillningseffekter. Annars för de ju läsarna bakom ljuset.

Man skall dock minnas att det stått en hel del bra saker i de kommersiella hifi-tidskrifterna också, och att det inte alla är likadana som varandra . Men, det är viktigt är att peka på felen, så att de kan göra rättning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 14:06

Flint skrev, om min fempunktiga önskelista:

Jag bryr mig bara om dem som bryr sig om sig!

På vilket sätt är det intressant att diskutera ljudkvalitet i de sammanhang där ingen bryr sig?

Jag vill vända på ditt resonemang och säga att det är BARA 10 000 genuint intresserade är de enda man behöver bry sig om, för det är bara de som drabbas av de dumheter som pågår.

Sen vill jag nog påstå att de 10 000 är minst 100 000 människor potentiellt, kanske rent av 500 000... Om bara allt var så gott som det skulle kunna var är jag helt säker på att musikåtergivningsintresset skulle formligen explodera!* (Och de skulle dra musikbranschen med sig uppåt!)

Hobbyn att lyssna på musik blir ju inte roligare än det man får ut av det. Redan idag kan det vara hur trevligt som helst, men besvikelserna med avseende på icke genomtänkta apparater och usel ljudkvalitet på majoriteten av köpbara fonogram drar ned potentialen dekader!

Vh, iö

- - - - -

*Om jag tittar på de arbetsplatser jag varit på under mitt liv så har hifi-intresset genom min försorg "drabbat" i varje fall 25% på avdelningarna. Nu har de förvisso varit mansdominerade, men låt oss säga att hifi är "potentiellt superintressant" (på passionerad nivå) för 20% av alla män och för 2% av alla kvinnor (mellan 15-65 år). Det är 11% av sisådär 6 000 000 människor det...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 14:10

IngOehman
Nu handlade det inte om vad du eller jag tycker i första hand utan om köpkraften hos en liten elit mot den i den stora massan. Det handlade om var aktiespekulanterna placerar sina pengar för att få så god avkastning som möjligt. Jag tror att vi måste inse reella ekonomiska fakta. Min egen sympati hamnar i HiFi-nördgänget.

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-10-06 14:42

Flint skrev:Det finns en klar likhet mellan facktidningarna och LTS i åtminstone ett avseende.

Stor skillnad. Den produkt som är dålig nämns inte alls. Nåt helt annat än att bara nämna positiva sidor hos en produkt. Då framställs den i ett vinklat sken, till skillnad från att inte säga något alls.

Övrigt: Även jag tyckte att Max's inlägg var bra. Det fångar kärnan i Hifi-tidsskrifters ofta tveksamma tester.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 15:07

mats skrev:
Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.

Hm låter tvärtom som Ingvar tycker (Jag menar IÖ vår gamle vän). Han tycker det är trist att behöva byta apparater hela tiden. Bestämd dig för tusan och njut av musiken.

Du missförstår mig, som vanligt. :(

Jag har aldrig varit drabbad. Jag byter apparater ytterst sällan. Problemet att byteskarusellen finns drabbar mig dock när jag i sällsynta fall behöver köpa en apparat, eftersom byteskarusellens motor är att ständigt nya modeller lanceras - som aldrig är varken ordentligt genomtänkta eller ordentligt genomarbetade!

I en sund värld blir apparaterna mer och mer genomtänkta för varje årtionde. Inte svårare och svåarare att använda, och det blir mer och mer troligt att de inte användas på bästa sätt hos användarna. :cry:

mats skrev:Om jag har sagt något fel Ingvar så hojta till. Men jag är ganska säker du inte att gillat scenariet som Flint beskrev, eller cyklar jag med tant Agda nu :)

Du är ute och cyklar, som vanligt. :wink: Jag har bett dig att sluta tolka det jag skriver förut, och gör det nu igen. Det blir ju alltid fel. Det är bättre att du låter bli helt .

Det jag skrivit står ju där att läsa för de som önskar. Du behöver inte försöka "berätta för andra vad det jag skriver betyder". Varje gång du gör det visar det sig att du inte förstått vad jag skrivit, så låt hellre bli.

Du har halvt rätt i en sak dock, nämligen att jag inte är överens med Flint. Jag håller helt med honom om att hifi-marknaden skulle må bra av# större omsättning, men jag håller verkligen inte med om att det borde ske genom att hifi-intresserade skall byta apparater oftare.

Det borde ske genom att FLER blir hifi-intresserade (eller snarare musikåtergivningskrävande, för vem vettig är intresserad av apparaterna?) och det kan bara ske genom att det ger något att vara det. Det behövs bättre apparater (de får gärna vara dyrare och bytas åtskilligt mera sällan) och framförallt behövs det mera välgjorda fonogram. Den negativa ljudkvalitetstävling som rasat de senaste 15 åren måste få ett slut!

mats skrev:

VAA? Vad konstigt Ingvar vill ha regler och restriktioner. Jag trodde han trodde på friheten att inte ha regler och restriktioner, det är hans tumme. :)

Flint har helt fel. Jag avskyr regler och restriktioner.

Mats bör, om han vill veta vad jag vill, läsa det jag skriver (och försöka att INTE misstolka det). Läs inte vad andra skriver att jag vill. Det vet det inte.

Gemensamma standarder handlar om överenskommelser. Ärlig marknadsföring kan uppstå med hjälp av en kritisk press, som talar klarspråk om att företag talar osanning i sin annonsering.

Konsumenterna är redan skyddade med en lagstiftning som hindrar marknadsförare att tala osanning. Denna lagstiftning används yttert sällan, så det är ett trubbigt verktyg.

Om jag fick som jag ville skulle den lagstiftningen helt kunna tas bort! Så länge den finns hindrar den medborgerligt curage dock (så är det alltid - finns det en lag och ett straff slås moralen ut, för den behövs ju inte längre) så en lagstiftning sm finns för att skydda medborgarna från att bli bedragna bör användas när den finns. Annars finns ingen skydd alls.

Jag är för frihet och mot tvång, men det måste självklart finnas mekanismer som hindrar ondska från att sprida sig, om man vill att ondskan skall drabba oskyldiga så lite som möjligt.

Orsaken till att jag ogillar lagar och tvång är att jag har tron och förhoppningen att det i en helt fri värld blir så, att "goda"mekanismer som hindrar ondska (såsom marknadsföringslögner) växer fram helt av sig själv - helt enkelt för att de behövs, och alla vill ha dem! Bedragare avslöjas, eftersom alla inser att de gör folk illa.

Vh, iö

- - - - -

#Frågan om vad som är "en välmående bransch" är inte lätt att besvara dock... Är den en som sysselsätter så många människor som möjligt, eller är det en som med sina produkter gör så många som möjligt lyckliga (både de som tillverkar dem och de som köper dem)?

Om alla i hela landet köpte en sunkig plast-hifi-apparat två gånger per år på grund av att de hela tiden går sönder, och varje gång man köper en ny så får man lära sig från början hur apparaten skall manövreras :( , och varje gång har de förbättra några saker, men ställt till med lika många nya fel. :cry:
Vore det bra?

Ja, det vore förstås bra om man vill att de tillverkande företagen skall tjäna mycket pengar och kunna anställa många människor, men skulle de anställdas arbete verkligen vara välanvänt? Det är inte kul varken att göra saker som ingen bli glad över, eller att köpa saker som man inte blir glad över.

Om istället alla i hela landet köpte en tio gånger så dyr hihi-apparatur, som dessutom höll minst tio år, och varje gång man gör en sådan nyinvestering så bleve man glad över hur genomtänkt den nya apparaten är. Den manövreras på samma sätt som den förra som man hade, den har utvekclats tekniskt så att den presterar bättre, och den har tillägnat sig alla de system-landvinningar som åren givit. Kanske är den rent av nära på identisk med den som fanns tio år tidigare (den kan till och med heta samma sak). Vore det bra?

Tja... Det skulle betyda att hifi-branchen (givet samma antal köpare) skulle omsätta bara hälften så mycket pengar i sålda apparater räknat. Men transporterna skulle gå ned (bra för miljön) mängden sopor som producerades skulle gå ned (bra för mijön), alla som jobbade med konstruktion eller tillverkning av appraterna skulle känna att de hade ett mycket mera meningsfullt jobb och framförallt: Det skulle bli väldigt mycket roligare att använda sin hifi-anläggning därhemma, för den skulle ju vara bättre!

De enda som inte skulle bli nöjda är de som gillar just att byta apparater, och som tycker att det skall ändra sig dramatiskt varje gång man byter något. Då kanske det är trist att det så sällan kommer några nya att byta till, och att utvecklingen är inriktad på små förbättringar snarare än stora förändringar.

Som bonus skulle jag tro att försäljningen faktikt skulle öka dramatiskt om hifi-branshen skulle gå i den i mina ögon sundare riktningen, men det är bara min gissning det. Min inuition är dock utmärkt! :P Hittills (snart ett halvt sekel) har jag inte haft fel någosin. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 15:19

Ledsen Ingvar. Jag vägrar läsa det där, men jag tror att det är ett försök till bortförklaring av din regelsamling för branschen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 15:31

Du är en tramsgubbe. :wink:

Tramsa för du dock göra för dig själv. Jag läste det du skrev, men jag finner inte något i det som är värt att kommentera. 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-06 15:52

Ingvar.
Betyder det att du anser dig stå över ekonomiska lagar, också? :D

Det påstås vara fredag idag. Skåååru tåååre en rackare i kväll och bli yr i hatten?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 16:25

Det betyder att du är en tramsgubbe, ingenting annat.

Jag är inte synkroniserad med samhällets fjantiga sprittraditioner för övrigt. Jag kan tänka mig att blanda mig en GT alla dagar i veckan, och alla tider på dygnet. 8)

Det är frihet det! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-06 16:33

Blanda är en sak, dricka en annan. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-10-06 18:44

IngOehman skrev:Det betyder att du är en tramsgubbe, ingenting annat.

Jag är inte synkroniserad med samhällets fjantiga sprittraditioner för övrigt. Jag kan tänka mig att blanda mig en GT alla dagar i veckan, och alla tider på dygnet. 8)

Det är frihet det! :P

Vh, iö

kan väl vem som helst göra. Alla är fria att blanda sina drinkar när som helst och dricka det också. I förbehållet att man inte gorma och bär sig åt när man är full då är det en annan femma för då stör man andra och Ingvar kanske blir arg på folk (hoppas inte såklart) pågrund av spriten. som sagt en annan femma. Men vem som helst är fri att blanda o dricka bara man tar ansvar.

Blanda på Ingvar för böveln, och ha en trevlig helg, din kanalje :)

aba aba herr Åström, sa du blanda o dricka när som helst? Är du rent galen? Skulle vilja se dig blanda på jobb och dricka det.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-07 14:56

IÖ skrev:Att publicera en omfattande beskrivning av en skillnad som inte finns i verkligheten kan inte rimligtvis kallas som något annat än lögn

Jo, det kan det nog. Lögn förutsätter väl att det är ett medvetet bedrägligt beteende och det behöver ju inte vara fallet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-07 16:04

Köp dyrt och sälj billigt - ofta!
Föreningen för HiFi:ns bevarande.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-09 17:05

Jag tycker att IÖ är inne på en mycket viktig poäng i sin jämförelse med att köpa en billiga apparat ofta eller en betydligt dyrare apparat mycket mer sällan.
En viss gråzon uppstår då när många HiFi-nördar köper begagnat och säljer vidare. Byteskarusellen kostar då inte allt för mycket per år (i samma storleksordning som köpa billigt ofta och slänga det efter kort tid).
En klar likhet syns med bilar där de flesta använder sig av byteskarusellen, dock med något längre tid. Dvs ytterst få personer går från ingen bil till splitterny bil. Istället börjar man med billig begagnad bil och byter med åren upp sig för att slutligen kanske köpa en ny bil.
Även de flesta som köper en ny bil är dock oftast inne i byteskarusellen genom att byta t.ex. vart 3:e år.

I bil-exemplet så säljer handlarna fortfarande både budget-bilar och dyr-bilar (och mellandyra-bilar), även om procenten nya budget-bilar är lägre än procenten billig-plast-HiFi (hm, bord väl heta LoFi i detta sammanhang).

Olika mognad på beståndsdelarna inom HiFi bör i mitt tycke beaktas. T.ex. är högtalare en mogen produkt, så de kan anses hålla länge (över 10 år). Rena slutsteg ligger nära i mognad.
En DVD-spelare däremot är ganska passé 5år senare, samma gäller troligen projektorer och TV.
Försteg är svårare att klassa, och beror mycket på om de är för 2-kanal eller om man inbegriper dekoders, bildsignals-switchar etc.

Personligen så försöker jag tänka med långsiktigt ju mognare en produkt är. Dvs närmar mig "skall-troligen-behållas-i-10-år" lägret.
Om jag antar att jag inte är ensam om att tänka på detta viset så är det till stor del branchens uppgift att leverera komponenter som kunderna tror kommer att leva i 10 år eller mer.

Ett typexempel på vad som skadar branchen är kriget mellan konkurrerande blålaserformat. Att hela tiden se att blålaser finns "runt hörnet" ger knappast signalen att idag köpa en DVD och tro att det är hyfsat gångbart ens i närheten av 10 år.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-09 22:41

Det slog mig. Vi kanske inte behöver en sund HiFi-marknad.
Varför hålla fast vid något som kanske är förlegat?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 22:43

Flint skrev:Det slog mig. Vi kanske inte behöver en sund HiFi-marknad.
Varför hålla fast vid något som kanske är förlegat?

Vem vet, det kanske är VI som är förlegade?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 22:46

Flint skrev:Köp dyrt och sälj billigt - ofta!
Föreningen för HiFi:ns bevarande.
Typ! :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-09 22:47

Bill50x

Det tror jag.

Koffe har en frisk inställning. Välkomnar dator-HiFi.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-10 20:47

Flint skrev:Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.

Framtiden är här: http://www.moogio.se/Default.aspx?mainP ... PageIDX=46

Du tittar på en subwoofer, en förstärkare och tre högtalare. Och en soffa.

Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-11 10:34

Från länkade site: Kablar, lådor och burkar försvinner.

All form av teknisk information saknas, så de riktar sig definitivt mot designmedvetna personer och inte mot audiofiler.
Jag blir ändå fundersam på hur de menar att kablar försvinner.
Möjligen kan man överföra signalerna trådlöst, men det verkar aningen för billigt för att vara en sådan lösning. Om man tar bort högtalarkablarna och bara skickar signalen trådlöst så behöver man förståss ström till enheten i andra änden, så hur de får bort strömkablarna också är en gåta för mig.

Även kabel för överföringen av bild är knepigt att bli av med, speciellt som de inte säljer TV/projektorer.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 11:07

silvervarg skrev:
Från länkade site: Kablar, lådor och burkar försvinner.

All form av teknisk information saknas, så de riktar sig definitivt mot designmedvetna personer och inte mot audiofiler.
Jag blir ändå fundersam på hur de menar att kablar försvinner.
Möjligen kan man överföra signalerna trådlöst, men det verkar aningen för billigt för att vara en sådan lösning. Om man tar bort högtalarkablarna och bara skickar signalen trådlöst så behöver man förståss ström till enheten i andra änden, så hur de får bort strömkablarna också är en gåta för mig.

Även kabel för överföringen av bild är knepigt att bli av med, speciellt som de inte säljer TV/projektorer.

Håller med allt du säger, men du får väl åka och kolla i deras showroom i Linköping :D

Moogio Linköping
Nya Tanneforsvägen 45
582 42 Linköping
013-21 21 44
Fax: 013-21 21 45
linkoping@moogio.com

Öppettider:
Mån - Fre 9 - 18
When routine bites hard

Återgå till Generellt om hifi