Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.
-distortion- skrev:Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.
Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.
Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.Mayro skrev:-distortion- skrev:Flint skrev:Jag tror inte att det är konstruktivt att hänga här på Faktiskt och idiotförklara branschen som många gör.
Njaoo..
Konstruktivt i den meningen att genom att kritisera, diskutera och avslöja rena bluffar så blir branschen bättre genom att fler bli upplysta om fallgropar och placeboprodukter.
beror nog på VEM man avslöjar--diskuterar--kritiserar--Eller har tankar och åsikter om det..
Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.
Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.
Jag önskar:
1. Mindre eller ingen voodoo.
2. En kritisk press med kompetent personal.
3. Mer kvalitetsprodukter från mindre företag.
Morello skrev:Jag önskar:
Morello skrev:1. Mindre eller ingen voodoo.
Jag hoppas det är så mycket mer än så... varför göra livet så smalbandigt och klassificera allt i absurdum? Jag blir bara glad om jag får info som är nyttig - var jag än får den!Mayro skrev:Njae, jag påstår att alla bluffmakare som avslöjjas och där information om det sprids är bra. Då slipper ju förhoppningsvis någon slänga pengarna i sjön.
Så du anser detta fora vara ett "Agenda hifi" då?Där agnarna skiljs från vetet..eller va det vettet tro...
![]()
Jag önskar:
JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.
Tärnström
Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.
Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Eller i varje fall en streamingtjänst där man betalar ett antal pengar per månad och sedan fritt kan lyssna på vad man vill.
Mayro skrev:Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
HOPPPAS du har fel...JÄTTEFEL....
Harryup skrev:Mayro skrev:Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Senast jag hade fel var någon gång i början på 70-talet.
Bill50x skrev:Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Det är i alla fall denna rikting som mediabranschen söker sig. Annars riskerar dom att gå under. OBS detta är inte samma sak som att kulturen och dess utövare går under. Dom kommer få betalt på annat sätt....
/ B
Harryup skrev:Mayro skrev:Harryup skrev:Tror vi kommer se en kontokortsterminal på apparaten där man drar sitt kort och sedan får lyssna på vad man vill tills pengarna tar slut på kontot.
Senast jag hade fel var någon gång i början på 70-talet.
Johan_Lindroos skrev:JTarnstrom skrev:Kritisk granskning från konsumentverket vore önskvärd. Hifi-branschen verkar ha fått lite frikort vad gäller marknadsföringen. Vore bra om något fall kunde prövas rättsligt av konsumentombudsmannen. Det finns säkert några här som skulle kunna koka ihop underlag för en anmälan.
Tärnström
Jag tror inte att anmälan av olika företag leder någon som helst vart. Det är bara destruktivt beteende enligt mig (att anmäla saker alltså).
Dessutom handlar inte denna tråd om att "gnälla", den handlar om hur man konstruktivt kan göra en bättre HiFi-brasch i framtiden. Jag personligen tror inte att anmälan hit eller dit gör någon gladare, snarare blir det bara än mer problem för alla konsumenter och HiFi-firmor.
Nog gnällt nu.
Max_Headroom skrev:Är det inte så att vissa butiker säljer kablage på öppet köp? Om kunden inte är nöjd kan man ju då lämna tillbaka.
Max_Headroom skrev:Helt riktigt, men musikbrachen vill styra vad vi ska køpa. Konsumeterna (det ær vi det) ska inte kunna påverka. Helst ska alla køpa samma låt och betala før den hemma, i mp3-spelaren, i bilen, på kontoret etc.
Självklart, och intergrerat trådlöst nätverk med för den delen..Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden.
Kaffekoppen skrev:Självklart, och intergrerat trådlöst nätverk med för den delen..Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden.
Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Precis som jag har alltså...Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Självklart, och intergrerat trådlöst nätverk med för den delen..Morello skrev:Jag tro vi kommer att få se mer USB/firewire-don på hifiapparaturen i framtiden.
Och fasta minnen på 1 terrabyte för intern lagring när man inte lyssnar strömmande från nätet....
/ B
Kaffekoppen skrev:Det här är onekligen ett av de största problemen faktiskt. Inte att forumen inte samarbetar, men att inspelningarnas kvalité är så låg att det faktiskt kan bli ett sämre slutresultat ju bättre anläggning man har...Mayro skrev:.... Så att bolagen skulle spilla krut på en hobby där inte ens forumen kan samarbeta för att påverka inspelningarna vi skall lyssna på är nog uteslutet...
Man kan inte direkt säga att det haglar in uppslag och hurrarop för framtidens HiFi. Det enda man med säkerhet kan säga hittills är att om vi bara får bort ormoljan och nuvarande facktidningar från HiFi-hyllorna så är det bra som det är. Det råder deppression i HiFi-träsket.
Conan skrev:Högtalare & rum; där ligger nyckeln till en utveckling inom hifi! Hur ska vi få fram lösningar som på ett akustiskt och estetiskt godtagbart sätt integrerar högtalarsystemet i boendemiljön?
...förstår inte varför exklusiv HiFi måste bort."
Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.
Conan skrev:Jag vill nog hävda att i många fall står priset i ingen relation till prestandan. Då kan man börja fråga sig om nyttan med exklusiv hifi, när samma hörbara prestanda kan fås för nåt från de lite dyrare hyllorna på Siba. High end-segmentet fyller ingen fuknktion när det endast är snyggare förpackade prylar.
Jag önskar:
BB skrev:Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.
Jag önskar:
Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.
/BB
Conan skrev:1. Blodpudding som redan är inbränd?
2. Blodpudding som levereras i specialförpackningar av kvantumrenarmaterial eller inbäddade i Shakti-stenar?
3. Blodpudding som är dopad med delar av ppm-nivåer rhodium?
4. Blodpudding som är målad i glitterfärg?
5. Blodpudding som levereras i vibrationsdämpade förpackningar?
BB skrev:Morello skrev:Flints huvudfråga är relevant.
Jag önskar:
Personligen önskar jag över lag en högre teknisk kvalitet på den signal vi matar utrustningarna med.
/BB
Flint skrev:Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.
Flint skrev:Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.
Bill50x skrev:Flint skrev:Blodpudding stekt i ormolja borde ju va´nåt´.
Serverad med dyrkabeljo.
![]()
Det finns faktiskt ett sätt att göra blodpuddingen ätlig. Man börjar med att steka fläsk. Därefter kokar man upp lite potatis. Slutligen kompletterar man med löksås. Som avslutning lägger man blodpuddingen åt sidan eftersom den inte längre fyller någon funktion.
Smaklig spis!
/ B
Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.
För varje bra grupp eller artist som fanns/finns från 80-talet finns det minst 5 till idag.
PekkaJohansson skrev:Max,
Degeneringen av populärmusiken har pågått sedan 1930-talet. För varje teknisk landvinning verkar artisterna generellt ha blivit mindre skickliga och mindre kapabla att nå ut till sin publik. Det är kanske inte så konstigt - det är en väldig skillnad att sjunga utan förstärkning inför en stor publik eller vid en akustisk inspelning jämfört med den armada av apparater som finns mellan artist och lyssnare idag. Det är väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat...Det hela är också beroende på genre - visartister har till exempel alltid varit mer begripliga än andra. 80-talets popartister hamnar generellt ganska långt ner på kvalitetsstegen även om förstås lysande exempel förekom även då. Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma!
Med vänlig hälsning
Pekka
Max_Headroom skrev:Jag ønskar en återgång till den høga kulturella kvalitet på signalen som producerades førr, t.ex. på 80-talet. Den teknikska kvaliteten får førståss gærna højas tillbaka till den nivån som rådde då också, och ønnu hellre: Højas ytterligare! Men den kulturella nivån kæns mest angelægaen.
Och fasktiskt.se, detta ær inget skæmt! Jag tror att en viktig anledning till "vanligt folks" ointresse før HiFi hænger ihop med den degenrering av (populær)musiken som skett det framførallt det senaste deceniet. Varfør køpa dyr och fin utrusning nær møget som Dom Stora Bolagen marknadsfør (dvs det dom flesta kænner till och køper) ær så dåligt?
Alla ær ju inte sånna att dom har hundratals skivor från den tid då den musiken hade mer sjæl och engagemang.
Vægen till bættre HiFi går genom god musik. Sådan gørs æven idag, men nås i princip bara av specialintresserade.
PekkaJohansson skrev:Att artisterna var skickligare förr innebär förstås inte att allt var bättre förr. Var sak har sin tid, skulle man kunna säga, och visst är mångfalden oerhört mycket större idag. Men visst var även prylarna vackrare, tjejerna snyggare och vädret bättre på 50- och 60-talet..?
Med vänlig hälsning
Pekka
Flint skrev:80-talet för mig kunde man musikaliskt ha hoppat över.
IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien.Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.
PekkaJohansson skrev:Morello söker inträde i stockkonservativa klubben? Kunde jag aldrig tänka mig...![]()
![]()
Mvh Pekka
subjektivisten skrev:En sak är iaf säkert, det görs mer intressant musik idag och bättre. Idag är det mycket mer och bredare än någonsin innan. Fast, det kommer alltid finnas dom som säger att "det är bara skit nu, annat var det på 60-talet", att deras föräldrar sa samma om 60-tals musiken har dom glömt bort...
För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!
IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.
Mayro skrev:För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!
äsch då... Vi är inte farliga..![]()
PekkaJohansson skrev: Det är också väldigt intressant att höra hur till exempel artikulationen blir sämre för varje årtionde. Lyssna först på Edvard Persson, Ernst Rolf, Karl Gerhard och andra artister från 78-varvseran. Pröva sedan några exempel från senare epoker. Från och med tidigt 70-talet sluddrar de allra flesta - jo, jag vet, Elvis och Springsteen har alltid sluddrat...
hajen1 skrev:Mayro skrev:För övrigt betraktar jag personer som äter blodpudding med en viss misstro, framför allt så skall man hålla sig ifrån dem vid fullmåne!
äsch då... Vi är inte farliga..![]()
OK då, jag får väl tro dig på ditt ordmen nog tycker jag frugan ( blodpuddingsätare ) morrar i sömnen vid fullmåne
Bill50x skrev:IngOehman skrev:... att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.
Vad säger du Max![]()
Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.
Bill50x skrev:Morello skrev:För övrigt kan det vara klädsamt att tillägga "jag tycker.." i dylika sammanhang.
Äsch, det är väl själklart i de här sammanhangen? Lika självklart som att Toto var tekniskt drivna men skittråkiga...![]()
Jazz Butcher däremot, dom var bra.
/ B
PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.
Max_Headroom skrev:Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD. 35$ kostade den. Begagnad (bolaget vægrar sælja den, och skulle dom sælja den skulle det bli en komprimerad "digital remaster" med bortskuren bas).
Bland dom bæsta skivor som gjorts, någonsin.
Flint skrev:Morello skrev:Jeff Porcaro var kung och dog för ung.
Nej, han var en knarkare som dog alldeles lagom.
PekkaJohansson skrev: Philip Oakey borde definitivt ha låtit damerna i Human League sköta sången ensamma!
IngOehman skrev:Skulle snarare vilja påstå att 80-talet är den sämsta i den moderna musikhistorien.Det var en musikkulturell sorgeperiod dominerad av ultrakommersiell lågkvalitativ synth- och hårdrocksmusik. Även den kvarlevande popmusiken färgades illa av eländet, även om den aldrig sjönk lika djupt i eländet.
Menar således, likt någon annan inläggare (Bill50x?), att nutidens musik är mångfaldigt rikare både i kvalitet och kvantitet jämfört med 80-talets obehagligheter.
Conan skrev:Ja, varför inte. Den möbelaffär som kan presentera hemmadator, multimediaspelare, en kompetent förstärkare och en extremt högkvalitativ högtalaruppsättning, förpackat i ett estetiskt välbalanserat möblering kan nog göra en del affärer.
Flint skrev:mats
Hur skulle du vilja att framtidens HiFi-marknad ser ut?
Naqref™ skrev:Efter två hifi-mässor på kort tid tycker jag hifi är rätt tramsigt. Trams kan vara sunt eller osunt. Just då tyckte jag det var det ena.
Max_Headroom skrev:PekkaJohansson skrev:...medan artister som Thompson Twins framstår som fruktansvärt bleka och ointressanta så här drygt tjugo år senare - och inte minst mot bakgrund av vad som gjorts tidigare under pophistorien.
Huh? Thompson Twins var ju bland dom allra bæsta! Jag som nyligen lyckats jaga tag i "future days" på CD.
Morello skrev:
Jeff Porcaro var kung och dog för ung.![]()
Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten.På tål om rytmik alltså.
markih skrev:Morello skrev:
Jeff Porcaro var kung och dog för ung.![]()
Lyssna på Rosanna eller Dire Straits "heavy fuel". Speciellt på fillet i slutet av låten.På tål om rytmik alltså.
Finns en annan låt på det albumet med tight rytmik och sväng: The Bug har jag för mig att den heter.
Flint skrev:Vad har jag sagt om OT? Ös på bara. Berätta om 80-talets musik.
Magnuz skrev:IÖ skrev:Frågan är då om det gjordes någonting överhuvudtaget mellan 1974 och 1979 som var lika dåligt?
Hört talas om discovågen?
Max_Headroom skrev:
Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.
Flint skrev:Max_Headroom skrev:Det gjordes mycket riktigt usel progg också...
Fel, det gjordes ingen som helst bra progg.
Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!
Flint skrev:Hetsporren skrev:Fel: NATIONALTEATERN!
Totta var bra. Han kunde inte sjunga. Annars gillade jag inte proggens eviga låsta rattlås i vänstersväng. Den gick mig helt förbi, precis som hippievågen. Tog ingen skada av nån' av dom.
Kom på en sak, undrar vad jag då tog skada av? Punken? Njäääe...
Flint skrev:Ko över Sarek var kul.
Var Bill50x KFMLR:are på den tiden? Höll Säpo koll på dig?
IngOehman skrev:I övrigt tycker jag att de största problemen är att:
1. För många av fonogrammen låter för dåligt, lösningen på detta är att fonogrammen slipper mastringsprocessen, samt att radion får en ny lagstiftning avseende modulation/utstyrning. Det senare kan göra att sönderkompirimerad musik förlorar sitt nivåförsprång.
2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?
3. Tillverkarna borde sluta tänka marknadsekonomiskt och börja tänka långsiktigt istället. Lösningen är att skippa idén med att byta modeller stup i kvarten. Det skulle leda till bättre (mera genomtänkta) apparater, och dessutom att den del av utvecklingen som skenar och gör att folk "behöver" byta hela tiden kan stävjas, men förstås även dyrare apparater och mindre sälj. Fast det skulle det vara värt!
4. Standardiseringen för systemlösningar skulle respekteras bättre inom branschen. Just nu tar alltför många företag chansen att hitta på egna standarder för att kunna tjäna mera pengar. Det leder till att många goda ideer kommer bort i "mångfalden" eftersom ingen klok konsumen vill satsa på system som inte kommer att överleva. Hur detta skall gå till kan man fråga sig, men nog borde exempelvis medlemsskap i DVD-A-konsortiet inkludera att man inte motarbetar systemet, genom att sticka kniven i ryggen på det men en egen standard? Tycker AES med flera borde arbeta på att få branschen att inse att de skall söka koncensus för att få bra standarder.
5. Konsumentverket borde reagera hårdare på de stundtals rent lögnaktiga anspråk som görs i marknadsföring. Lögnen hinner runt halva jorden innan sanningen fått på sig stövlarna, brukar man säga. Det är därför voo doo-makarna bör hindras från att tala osanning. Får lögner spridas fritt så kommer alltför mycket av den viktiga debatten att handla om att reda ut en massa oegentliga uttalanden, när den skulle ha kunnat leda någotstans istället.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:2. Pressen borde bli mera kritisk, vilket det är svårt att finna någon lösning på. Av ekonomiska skäl behöver de ju hålla sig väl med branschen, så de får in annonser. Kanske är lösningen att agera som Stereophile, alltså att erbjuda både sanningar och läsgodis för dem som vill läsa att allt är bra?
Lustigt, jag instämmer helt och hållet...
Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.
Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.
Vad fan bryr sig marknaden om en handfull HiFi-nördar?
Hur vill vi att HiFi-branshen ska se ut i framtiden?
Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.
Bill50x skrev:Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.
Hur många svenssonhushåll finns det i sverige? Säg 2-3miljoner. Och alla har minst en ljudanläggning av något slag. Det är ju där pengarna finns.
Tyvärr har du rätt Flintis. "Svensson" köper inte systemkamera som väger ett kilo för 10 papp, hur bra den än är. Han vill hellre ha en liten platt 100-grammare även om han måste tumma på bildkvaliteten....
Vi kan sitta här och önska hur det borde vara, det kommer aldrig bli så. Med vinylskivan gick välljudet i graven. Nu ska vi vara glada om ettor och nollor åtminstone kommer i rätt ordning. Att 80% av dom försvinner på vägen får vi ta
/ B
Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..
![]()
Flint skrev:mats
Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.
Max_Headroom skrev:Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..
![]()
Frågan ær också om det finns någon annan branch dær tillverkarna ljuger lika mycket och ogenerat, helt utan risk att avsløjas av någon form av kristisk branchpress (som i HiFi-fallet sjælva ljuger sig blå med fiktiva lyssningsintryck och ett helt sannsløst språkbruk i sina recnesioner).
Om bara HiFi-balskorna blev seriøsa skulle mycket av avarterna inom HiFi førsvinna.
Flint skrev:Det finns en klar likhet mellan facktidningarna och LTS i åtminstone ett avseende.
När facktidningarna testar en vara berättar dom mest om varans fördelar. Ev. någon liten skavank.
När LTS f/e-bedömmer förstärkare avslöjar dom inte vilka som är bottenlöst dåliga. Bara den som är bra.
Vad är skillnaden i attityd där.
Mayro skrev:Max_Headroom skrev:Mayro skrev:Jag kom att tänka på en sak. Det finns väl inte NÅGON branch med så mycket inbördes bråkande hit o dit som den tekniska vetenskapliga världen.. Så att se denna värld skriva broschyrer o sedemera läsa dom då "nya rön" kommit skulle bli rätt skoj läsning..
![]()
Frågan ær också om det finns någon annan branch dær tillverkarna ljuger lika mycket och ogenerat, helt utan risk att avsløjas av någon form av kristisk branchpress (som i HiFi-fallet sjælva ljuger sig blå med fiktiva lyssningsintryck och ett helt sannsløst språkbruk i sina recnesioner).
Om bara HiFi-balskorna blev seriøsa skulle mycket av avarterna inom HiFi førsvinna.
>du är tydligen rätt okunnig om vad som är lögner eller vad som är subjektiva intryck....
Flint skrev:Det där är HiFi-nördarnas önskelista. Hur många såna finns det i sverige? Säg lika många som här på Faktiskt.se. Vad är det 2-3000. Vi garderar med 10000.
Flint skrev:Det finns en klar likhet mellan facktidningarna och LTS i åtminstone ett avseende.
När facktidningarna testar en vara berättar dom mest om varans fördelar. Ev. någon liten skavank.
När LTS f/e-bedömmer förstärkare avslöjar dom inte vilka som är bottenlöst dåliga. Bara den som är bra.
Vad är skillnaden i attityd där.
mats skrev:Flint skrev:En sundare HiFi-marknad skulle skapas om omsättningen ökade. Alltså om alla bytta sin fina anläggning lite oftare. Då såg aktiekapitalavkasningsinkomsttagarna att här finns det en ökande marknad, den ska vi investera mer i. Om man som kund vill förbättra klimatet för kvalitets-HiFi (vad det nu är, det får väl konsumentverket avgöra i framtiden enligt Svante) så skall man handla mer och oftare i det skiktet.
Hm låter tvärtom som Ingvar tycker (Jag menar IÖ vår gamle vän). Han tycker det är trist att behöva byta apparater hela tiden. Bestämd dig för tusan och njut av musiken.
mats skrev:Om jag har sagt något fel Ingvar så hojta till. Men jag är ganska säker du inte att gillat scenariet som Flint beskrev, eller cyklar jag med tant Agda nu
mats skrev:Flint skrev:mats
Ja, jag vill stimulera med konsumtion i rätt prissegment (prissegment - kan man säga så?) och Ingvar vill belägga marknaden med regler och restriktioner.
VAA? Vad konstigt Ingvar vill ha regler och restriktioner. Jag trodde han trodde på friheten att inte ha regler och restriktioner, det är hans tumme.
IngOehman skrev:Det betyder att du är en tramsgubbe, ingenting annat.
Jag är inte synkroniserad med samhällets fjantiga sprittraditioner för övrigt. Jag kan tänka mig att blanda mig en GT alla dagar i veckan, och alla tider på dygnet.![]()
Det är frihet det!![]()
Vh, iö
IÖ skrev:Att publicera en omfattande beskrivning av en skillnad som inte finns i verkligheten kan inte rimligtvis kallas som något annat än lögn
Flint skrev:Framtidens HiFI-butik kan bli en möbelaffär.
Du tittar på en subwoofer, en förstärkare och tre högtalare. Och en soffa.
Från länkade site: Kablar, lådor och burkar försvinner.
silvervarg skrev:Från länkade site: Kablar, lådor och burkar försvinner.
All form av teknisk information saknas, så de riktar sig definitivt mot designmedvetna personer och inte mot audiofiler.
Jag blir ändå fundersam på hur de menar att kablar försvinner.
Möjligen kan man överföra signalerna trådlöst, men det verkar aningen för billigt för att vara en sådan lösning. Om man tar bort högtalarkablarna och bara skickar signalen trådlöst så behöver man förståss ström till enheten i andra änden, så hur de får bort strömkablarna också är en gåta för mig.
Även kabel för överföringen av bild är knepigt att bli av med, speciellt som de inte säljer TV/projektorer.
Moogio Linköping
Nya Tanneforsvägen 45
582 42 Linköping
013-21 21 44
Fax: 013-21 21 45
linkoping@moogio.com
Öppettider:
Mån - Fre 9 - 18
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 31 gäster