ollemirsch skrev:Nattlorden har en point:
"Dra på så det skriker i diskanterna, men ingen blir störd av det". Det här delar nog diskussionen i två halvor. Det finns dom som helst vill ha så ren och distorsionfri musik som möjligt. Sen finns det dom som avsiktligt framkallar olika former av distorsion, bl.a. genom kraftig överstyrning av alla elektronik. Ingår som standardelement i den moderna pop-musiken.
Men det är inte min gård, det kan jag inte förkasta eller försvara. Jag är för gammal för att lära mig att sitta på nytt sätt, så jag föredrar att hålla mig till hifi (jag trodde att det var det det gällde), dvs naturtrogen ljudåtergivning så långt det går, med den dynamikbegränsning som radioutsändningen kräver.
Olle,
man kan väl skilja på radioåtergivning och fonogram. För radioåtergivning (FM) behövs viss kompression och limitering. Dock ej att beblanda med reklamradions skval vars enda syfte med komprimering är att hörast starkast i etern. "Starkast signal = folket väljer att lyssa på just vår kanal."
Att detta smittat av sig på pop och rockindustrin i tron att "högre nivå är bättre"=säljer mer, fungerar inte i praktiken då reklamradion ändå komprimerar sitt material (som nog ändå får anses vara en av de främsta reklampelarna för rock och pop idag). I princip all modern pop och rock som produceras idag väljer producent och artist att maximera utnivån på bekostnad att signaltoppar klipper på matieralet. TIll råga på allt så bemödar man sig på att göra "digital remastering" på alldeles utmärkta äldre fonogram i hopp om att den högre utnivån och epitetet "digitally remastered" ska sälja några skivor till.
Jag vill också skilja på musik där man medvetet skruvat till ljudet så att det passar ett ljudideal för artisten. Notera att absolut ljudnivå inte är ljudideal då de flesta hemmaapparater har en volymknapp som kan justeras.
Den sista saken som kan ha påverkat den höga nivån och klippta topparna är kanske CD-växlare, främst för bil. Det torde dock vara snabbt övergående då MP3-generationen faktiskt har verktyg för att jämna ut nivåskillnader mellan låtar utan att skivindustrin behöver lägga sig i.