Hör du skillnad på absolut fas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kan du höra absolut fas =polaritetsomkoppling? (Båda kanalerna omkopplade samtidigt givetvis)

Ja, det är alltid lätt att höra!
16
13%
Ja, på visst programmaterial och med vissa anläggningar.
28
22%
Nej, det har jag aldrig märkt skillnad från.
65
51%
Jag förstår inte frågan.
18
14%

Antal röster : 127

Användarvisningsbild
IngOehman

Hör du skillnad på absolut fas?

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 00:50

Hej alla!

I denna tråd har jag tänkt mig att vi skall ägna åtminstone de två första sidorna åt BARA att berätta om våra erfarenheter av hörbarhet av absolut fas. :P

Tekniska analyser och teoretiseringar angående vad saker kan tänkas beror på och relevansen för olika iakttagelser och liknande tar vi alltså lite senare i tråden.

Här i början alltså BARA berättelser om vad vi hört och upplevt. Alltså berättelser om vilka musiksignaler, vilka system och vilka upplevelser vi har erfarit från dem med avseende på absolutfas-omkopplingar.

Alla berättelser mottages med spänning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-30 01:00

Nej, aldrig.

Vore iofs roligt att leta efter ett ljud som kan provocera fram hörbarhet, vilket kanske går.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 01:39

Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz. 8)

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar.

Vh, iö

- - - - -

*Det skadar inte om den därutöver är LP-filtrerad (1:a ordn) över 1000 Hz.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-30 02:28

Mja. Jag svarade "ibland och med vissa anläggningar". Jag har dock inte experimenterat så mycket med saken. Man ser till att det blir rätt polaritet genom att kolla med ett batteri. Om sedan CD-spelaren skulle råka invertera fasen så har jag ingen aning om den saken och bryr mig inte mycket.

Med vissa högtalare har jag hört skillnad på kraftfullt brass. En del låtar med Stevie Wonder eller Otis Redding exempelvis har ett härligt brassigt bett i ena fasläget, och i det andra fasläget (utan att veta vilket som är vilket i absoluta termer, alltså) blir brasset en gnutta mjukare och mindre gällt i öronen. Jag försökte dock lyssna efter just den saken efter att ha hört dig, Ingvar, prata om det i något sammanhang. Jag lyssnade helt öppet, och då kan det ju varit suggestion med i bilden. Men jag har alltså tyckt mig höra skillnaden, och det är väl så stora krav man kan ställa i en tråd av det här slaget.

Jag skulle gärna prova med tekniska signaler eller speciellt musikmaterial blint någon gång, bara för att se om jag kan höra skillnaden i verkligheten. Tills vidare är jag inte så värst neurotisk med absolut fas.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-01-30 04:37

Jag har nog uppfattat det som Morgan men var för feg för att rösta. Vid öppen lyssning vid mixerbord som har haft polaritetsswitch har jag upplevt i huvudsak liknande skillnader som Morgan.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2007-01-30 09:18

Nä, jag kan inte påminna mig att någon gång ha hört någon skillnad på mitt vanliga lyssningsmaterial, musik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-30 09:39

Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Bild. Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 10:04

Jag har letat efter partyskivan Absolute Phase 3 men inte hittat den, så jag har inte kunnat testa. :(
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-30 10:17

Jo, jag har (tyckt mig) höra skillnad. Inbillning eller inte men attacker kan bli klarare och kortare, när man noterar en skillnad. Har ju filter där man kan koppla om fasen men har faktiskt slutat bry mig. Minns skillnaderna som större när man spelar LP skivor. "Felet" borde väl märkas olika mycket om man har basreflex eller sluten låda.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-30 10:54

Jag har hört det på mindre bra högtalarsystem som haft olinjäriteter, särskilt på hornhögtalare där kompressionen i hornhalsen är hög.

På mitt nuvarande högtalarsystem har jag inte märkt något.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-01-30 10:57

RogerGustavsson skrev:Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Berodde gissningsvis på att slutsteget är ruggigt asymmetriskt, dvs har massor med andraton och eller andra jämna övertoner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-30 11:17

På inspelad akustisk musik har jag aldrig lagt märke till att jag hör någon skillnad som är tillräckligt tydlig för att jag ska kunna peka ut den.

Med en stadig sågtandsvåg runt 150Hz och "rätt" nivå upplever jag mindre fasskillnader och nivåskillnader mellan grundton och övertonerna. Ibland upplever även jag en tonhöjdsförändring och att ljudet flyttas något i sid/djupled.

Skillnaderna är små, men tillräckligt stora för att jag inte ska tro att det enbart handlar om högtalarnas/hörlurarnas olinjäritet. Djupare än så har jag inte "forskat".

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-01-30 11:57

Om man skiftar högtalarkontakterna på båda högtalarna, har man skiftat absolut fas då? Bara för att jag ska begripa vad absolut fas är fö' någe.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-01-30 11:59

Ja.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-01-30 12:04

Skulle man kunna tänka sig att skillnaden är större om man spelar en DVD?
Många ljud där som inte kommer ifrån fina harmoniska instrument.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2007-01-30 12:16

mapem skrev:Om man skiftar högtalarkontakterna på båda högtalarna, har man skiftat absolut fas då?

Ja, det är rätt uppfattat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-01-30 12:16

Men nu vet jag inte om jag missförstått något, men frågan var väl om man kunde höra absolut fas, och inte huruvida man kan höra skillnad på två lyssningar med olika fas (relativ fas)?

Jag föreställer mig en lyssning, där man skall avgöra om fasläget är korrekt eller inte, det vill säga tryckvågens fluktuationer stämmer överens med dem i verkligheten. Vilket alltså kräver ett naturligt förekommande och allmänt känt ljudmaterial.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-30 12:35

Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz.

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar
Jag gorde detta på arbetet i Pro Tools, men vet ej om det blev rätt, dvs hörde absolut ingen skillnad! Det jag gjorde var att sätta upp två spår med sågtands tonen på båda, på det ena spåret satte jag upp två filter (L+R) och på dom byttes polaritet. Sen hoppade jag i mellan spåren med filter och utan, och hörde som sagt ingen skillnad alls. Vad gör jag för fel?

Alltså är det nån skillnad på switcha som jag gjorde eller switcha bakom högtalarna?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2007-01-30 14:06

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:Josef Svalander spelade på Carlsson OA-51 med detta slutsteg Där var ett byte av fasläget väldigt tydligt. Annars har man läst (tror det var Stig Carlsson som yttrade det) att ju mindre fel som finns i anläggningen desto mindre hör man hör man fasbytet. Är det så?

Berodde gissningsvis på att slutsteget är ruggigt asymmetriskt, dvs har massor med andraton och eller andra jämna övertoner.

Så kan det nog ha varit men det vet jag inte. Subjektivt lät det mycket bra om Pink Floyds "The Wall". Korrekt kan jag inte avgöra för det finns knappast något korrekt i det fallet.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2007-01-30 15:54

har ej testat men polarn satte fel polarinsering i ena högtalaren & det lät som att basen åkte omkring likt en ping-pong boll jävligt snabbt :?

Men jag tror inte jag skulle höra skillnad om båda två var fel :oops:

Av erfarenhet hör jag varken skillnad från kablar, närkablar, signalkablar så svaret är i samma anda alltså: NEJ
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-30 18:20

Almen skrev:Men nu vet jag inte om jag missförstått något, men frågan var väl om man kunde höra absolut fas, och inte huruvida man kan höra skillnad på två lyssningar med olika fas (relativ fas)?

Jag föreställer mig en lyssning, där man skall avgöra om fasläget är korrekt eller inte, det vill säga tryckvågens fluktuationer stämmer överens med dem i verkligheten. Vilket alltså kräver ett naturligt förekommande och allmänt känt ljudmaterial.

Njae frågan var om man kan höra absolut fas, vilket brukar betyda om man kan höra skillnad mellan korrekt absolutfas och inverterad absolutfas.

Att kräva att någon skall ha en så fenomenalt minne att förmåga finns att höra om det är korrekt absolut fas även i icke-F/E-lyssningssituationen - är rätt tufft.

Så tuff är jag inte. :wink:

Frågan är alltså bara: Hör du en fasomkoppling?
(I båda kanalerna samtidigt, självklart. Det är ju liksom svårt att missa en fasomkoppling om den sker bara i ena kanalen. :wink: )

Självklart får man då jämföra omfasad med icke omfasad.

Vh, iö

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-01-30 18:23

Ägde en gång ett Melos 111B rörbaserat försteg. I manualen till detta skrev man att man absolut måste skifta polaritet på högtalarkablarna för att man skulle få just absolut fas !

Jag kunde aldrig höra någon skillnad på denna eller "rätt" koppling.. :?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
ollemirsch
Saknad legendar, † 2011

Inläggav ollemirsch » 2007-01-30 18:31

Nu vill jag bara ställa en fråga till I.Ö.
Går det att definiera vad som är rätt och vad som är fel fas? Jag menar, finns det någon norm som säger att en viss impuls skall starta uppåt eller nedåt?
Om det finns en norm, hur vet man att allt kommer rätt fram från alla olika ljudkällor vi har? Slutar det inte med att man vid varje enskilt tillfälle måste bestämma sig för att nu är det rätt fas - nu är det fel fas. Och skall man kunna göra det, måste ju skillnaden vara ganska klar, åtminstone för vana lyssnare. Jag bara frågar..........
Olle

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-01-30 20:46

Bör det höras?

Jag ställer mig rätt frågande till det... Borde liksom inte spela någon roll
om elementet rör sig inåt eller utåt först vid ett anslag av ett instrument
eftersom det ju ändå kommer att röra sig åt båda håll ifrån nollpunkten.

Men visst har det inte precis samma egenskaper (att det förflyttar sig
med aningen olika hastighet innåt eller utan) åt båda håll så kanske man
kan höra skillnad?

Annars förstår jag inte vitsen alls...

OT:
Såg förresten en film häromdagen där någon lyckats strula till ljudet (2.0)
rejält... Ena frontkanalen var i princip helt ur fas med den andra vilket
resulterade i att allt istället hördes ur bakkanalerna när man körde matris
kodat :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-30 21:34

Jag har inte testat mycket, i dag så gjorde jag några tester och jag tror inte att jag kan höra någon skillnad, men jag har testat för lite egentligen.

Skulle nog testa att fasvända i datorn så att det går snabbare att växla.

Å andra sidan så blir ju signalen då fasvänd redan innan den når förstärkaren, så då testar man väl förstärkaren också? :roll:

Edit: Fast det kanske man gör hursomhelst förresten. :roll:

Det är fasligt ( :wink: ) svårt att höra någon skillnad i alla fall, den saken är klar! 8)

Så vad skall jag svara?

Jag har ju aldrig märkt någon skillnad, men eftersom jag bara har testat nu (vad jag minns i alla fall) så kan jag ju inte utesluta att jag skulle höra skillnad i en annan anläggning.

Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-01-30 22:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-01-30 22:18

Hvergang :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-30 22:36

Vet inte riktigt vad jag skall lyssna efter... men jag får testa helt enkelt. Har haft en gammal reciever som hade knappen "phase shift".. kanske vore en finess att återinföra? :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2007-01-30 22:37

För vilket instrument/ljud borde man kunna höra skillnad...?

Det enda jag direkt kommer på är då man trampar till hårt på bastrummepedalen och s a s håller kvar foten med tryck så att bastrummeskinnet gör en "impulsrörelse" framåt och s a s stannar där tills man släpper pedalen...
(borde ja bli en initial konrörelse utåt om man skall efterlikna det ljud som "puliken" hör)

(men då undrar man ju om ljudet av detta låter olika för trummisen som sitter på skinnets baksida och "publiken" som vistas på framsidan...)

Hmmm :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-30 22:46

IngOehman skrev:Testa en sågtandsvåg* med grundtonsfrekvensen 123 Hz. 8)

Jag är mycket nyfiken på hur du upplever en fasvändning på en sådan signal. Prova gärna många olika anlässningar.

Vh, iö

- - - - -

*Det skadar inte om den därutöver är LP-filtrerad (1:a ordn) över 1000 Hz.

Kan någon ordna en ljudfil med ovanstående?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-01-30 23:00

Kan någon ordna en ljudfil med ovanstående?
Om du PM:ar din mail så skickar jag imorgon (ons)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-30 23:33

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-01-30 23:54

Alltså, det är ju givet att man med ett extremt distorderande system kan höra skillnad. Tag ett exempel med ett slutsteg som klipper vid +1V men -10V. Så matar man det med tex sin^2-pulser som blir toppklippta åt ena hållet, men inte åt andra.

Det är extremen, och den är givetvis hörbar. Frågan är sedan hur långt ifrån extremen man måste gå för att det ska höras. Och man ska inte glömma att örat i sig är olinjärt.

Med den bakgrunden är det förbluffande hur liten skillnad det blir när man fasvänder signalen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 00:00

Svante:

Det vore bra om du adderade ett LP-filter (1:a ord) vid sisådär 500 - 1000 Hz, och om en och samma ljudfil innehöll båda versionerna, men växlade mellan positiv och negativ fas kanske varannan sekund eller så.
(Det tar ju så lång tid att växla mellan de där spåren att det är svårt att jämföra dem ordentligt annars).

Om du har lust att göra en sådan som folk kan avlyssna i sina hifi-anläggningar - så är jag väldigt nyfiken på hur alla upplever de två fas-versionerna när de avväxlar varandra med tvåsekundersintervall (utan tystnad emellan).

Tror det kan vara extra bra om alla särskilt ger akt på hur de uppfattar tonhöjden.

ollemirsch skrev:Nu vill jag bara ställa en fråga till I.Ö.
Går det att definiera vad som är rätt och vad som är fel fas? Jag menar, finns det någon norm som säger att en viss impuls skall starta uppåt eller nedåt?

En mycket bra fråga, som jag dock i enlighet med första inlägget i denna tråd tänkte att vi skulle börja diskutera först någon eller ett par sidor in i den här tråden.

Min avsikt är alltså att vi börjar (lite försiktigt) med att undersöka vilka erfarenheter alla har, och först därefter går vi in på diverse diskussioner runt det hela - som till exempel svårigheten att veta vad som är rätt absolut fas på respektive inspelning - för att inte tala om svårigheten med att definiera vad som är "avspelning med rätt absolut fas" om man använder högtalares vars fasgång roterar åtskilliga varv inom audioområdet...

Men som sagt - var sak får sin tid i denna tråd. Just nu nöjer vi oss med att undersöka vilka erfarenheter alla har. Om några sidor återkommer vi med analysen och de djupare diskussionerna. :P

ollemirsch skrev:Om det finns en norm, hur vet man att allt kommer rätt fram från alla olika ljudkällor vi har?

Slutar det inte med att man vid varje enskilt tillfälle måste bestämma sig för att nu är det rätt fas - nu är det fel fas. Och skall man kunna göra det, måste ju skillnaden vara ganska klar, åtminstone för vana lyssnare. Jag bara frågar...

Det där med huruvida det finns en norm (vilket det i praktiken inte gör - inspelningar görs alltsom aftast med omvänd absulut fas eller blandat från olika instrument) eller inte spelar ingen större roll för grundfrågan som ju inte har med varken inspelningarna eller hifi-anläggningarna att göra utan med hörseln:

Gör det att höra skillnad när man fasvänder en musiksignal?

Om denna grundfråga besvaras med "-Nej", spelar utvikningnarna ingen roll alls.

Om grundfrågan besvaras med "-Ja, men bara i vissa anläggningar", är det intressant att utreda om fasväxling hörs i de goda eller i de dåliga anläggningarna. Hörs de i goda anläggningar (läs linjära, alltså objektivt goda) är det ett tecken på att örat kan höra absolut fas, hörs de i de olinjärare anläggingarna är det ett tecken på att kombinationseffekter uppstår - som i sin tur visar att hörbarhet av absolut fas kan vara ett illavarslade tecken...

Om grundfrågan besvaras med "-Ja, men bara med visst programmaterial", är det även då intressant att utreda om fasväxling hörs i de goda eller i de dåliga anläggningarna, men kanske även om det är begränsat till att kunna höras bara i vissa frekvensområden.

Om grundfrågan besvaras med "Ja, alltid och lätt", måste absolutfas-frågan upphöjas till en vilktig fråga, och då kanske inspelningsindustrin måste börja ta frågan på större allvar. Dock är det rimligt att komma ihåg att i detta fall måste hörbarhetens beroenda av eventuella fel i avspelningskedjan noga utredas dessförinnan.

Ungefär så har jag tänkt...

Men som sagt - just nu gäller bara att samla in synpunkter från alla som har någon uppfattning i frågan, baserad på de erfarenheter de har. :P

Utan att jag vill gå händelserna i förväg, kan jag meddela att jag ju gjort massor av studer på mänskiliga hörselns fasdetektionsförmåga, och tyvärr har jag kunna konstatera att problemet med fasdistorsion och absolut fas är tämligen komplext - vi kan under vissa betingelser höra fasdistorsion, och vi kan under vissa betingelser till och med höra absolutfas-växling, och olinjära apparater kan därtill definitivt skapa "falsk" hörbarhet av absolut fas. :? Men i de allra flesta fall förblir fasdetektionen låg med de flesta programmaterialen, förutsatt linjära och fina lyssningsapparater och rimliga ljudtyck.

De svar jag sett så här långt är alltså väldigt mycket i fas (ursäkta, jag kunde inte låt bli... :oops: ) med hur verkligheten tycks se ut. Hittills har jag inte sett några svar som inte kan förklaras med kända egenskaper hos hörseln och hos kombinationeseffekter mellan asymmetriska musiksignaler och olinjära apparater. Inget av det jag sett skrivas så här långt indikerar någon inbillning, utan snarare tyder de på flera har stött på olika kategorier av välkända fenomen, medan andra haft turen att inte stöta på dem. 8)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-07 15:03, redigerad totalt 1 gång.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-01-31 00:34

Jag prövar ibland fasomkopplaren på mitt försteg när jag lyssnar på vanliga fongram, men har aldrig med någon som helst säkerhet kunnat säga att jag hört någon skillnad.

Mvh

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-31 01:58

Nu har jag lyssnat lite på sågtänderna. 8)

Ett problem är att det ganska snabbt blir fasligt jobbigt att lyssna på dem, särskilt om man skall lyssna starkt.

Det blir nog lite mindre jobbigt om man LP-filtrerar.

Än så länge har jag inte lyckats höra någon tydlig skillnad.

Senast redigerad av BACH 2007-02-03 14:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-31 05:33

Usch! Man blir ju alldeles illamående av att lyssna på det där i ett par minuter!

Men ok: Jag upplever skillnaden oerhört tydligt vid snabba växlingar. Jag är helt övertygad om att jag vid ett snabbt ABX-blindtest skulle sätta en serie om 50 rätt i rad innan jag blev för trött. Och det skulle gå på under två minuter att göra den serien, vill jag lova.

Jag hör en tonhöjdsskillnad, och jag tog fram gitarren för att avgöra hur stor jag uppfattar den att vara. Jag uppfattar grundtonen i den den fil som slutar på dn som nästan men inte riktigt fullt en halvton lägre än den fil som slutar på up.

Utrustningen var det inbyggda ljudkortet och ett par Sennheiser HD-600 hörlurar. Jag har tyvärr inga högtalare uppställde att jämföra med för tillfället. Han ingen aning om ifall mitt ljudkort fasvänder eller inte, givetvis!

Vore mycket intresserad av att få höra en förklaring till det här tydliga hörbara fenomenet. Finns det någon slags musiksignal som ens är i närheten av att vara lika avslöjande för absolutfasskillnader?

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2007-01-31 09:14

JA, med UNDERWORLDs "beaucoup fish" kommer jag ihåg att det var trökigt när jag kopplat fel, vände fas och det blev kul.

hade en ConradJohnson rörCD och en vit T-shirt på den tiden, kan det ha med saken att göra?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2007-01-31 09:55

Genom min bärbara burk och ett par Porta Pro tycker jag mig höra skillnad. Den som heter "123Hzsawup.wav" låter som om den skulle ligga lite högre i frekvens än den som heter "down".

Har aldrig testat något liknande mig veterligen, före nu.

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-01-31 10:16

Jag byggde en fil som alternerar mellan "up" och "down". Det är endast ett omslag så man får köra den loopad.

De två ljuden är först brant filtrerade vid 1kHz (lågpass).

http://www.mellberg.org/phasesounds/123sawfiltered1secup1secdn.wav

På just denna fil är det mycket lätt att höra både karaktärsskillnad och pitch-skillnad. Eftersom de båda har exakt lika många nollgenomgångar kan jag inte förklara vad pitch-skillnaden beror på; måste vara något psyko-akustiskt fenomen. :-)

/Bosse

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2007-01-31 11:14

Hjärnan är inte alltid ett så exakt instrument som man tror.

Sedan tror jag att det är bra om man har en liten paus på kanske 50-100 millisekunder mellan de två exemplen. Annars finns kanske risken att man upplever en fasskillnad just i växlingsskarven och då är det ju inte den absoluta fasen man pekar ut.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2007-01-31 14:46

bomellberg skrev:Jag byggde en fil som alternerar mellan "up" och "down". Det är endast ett omslag så man får köra den loopad.

De två ljuden är först brant filtrerade vid 1kHz (lågpass).

På just denna fil är det mycket lätt att höra både karaktärsskillnad och pitch-skillnad. Eftersom de båda har exakt lika många nollgenomgångar kan jag inte förklara vad pitch-skillnaden beror på; måste vara något psyko-akustiskt fenomen. :-)

/Bosse

Kanonbra! Tack för den filen!

Jag måste ta tillbaka det där om att det skulle vara "nästan men inte fullt ett halvt tonsteg" i upplevd pitch-skillnad mellan ljuden. Så mycket skillnad är det verkligen inte, utan det handlar kanske om kring 5-10 cent i upplevd tonhöjdsskillnad (utan att vara särskilt duktig på att avgöra sådant exakt).

Karaktären på ljuden är också olika. Jag upplever "up" som en liten gnutta svagare, men också lite "spetsigare". "dn" låter både lite kraftfullare och mer luddigt och dämpat på något vis. Det är svårt att beskriva karaktären särskilt väl med ord. "Varmt och gyllene och med gosig rörkaraktär, fast inte utan pondus", så skulle kanske en hifi-skribent beskrivit "dn" i jämförelse med det mer "kliniskt analytiska" för "up".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 14:59

Kul att se att fenomenet noteras och beskrivs såsom det typiskt brukar upplevas (Roger beskrev det ju till och med innan jag nämnt det!). Jag ägnade nästan ett halvårs tid åt att studera detta specifika fenomen (som är mycket komplexare än det som rör sågtandsvågen) i slutet av 70-talet (delvis åt SR), och sedan gjorde jag ytterligare lite studier på det för några år sedan.

Ja, det är ett psykoakustiskt fenomen. Och därtill finns det en massa andra närbesläktade yttringar av samma vår hörsels grundegenskap. :o

Jag tänkte berätta lite mera om det senare i tråden, tillsammans med en hel hop andra intressata fasrelaterade problem, om det kan vara av intresse. Exempelvis de egenskaper som gör brass till en extra känslig "testsignal" i många sammanhang... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-01-31 15:50

Om det kan vara av intresse? Det är det utan tvekan och jag tackar åter igen för den kunskap du delar med dig av.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2007-01-31 17:19

Nu lyssnade jag på sågtandsvågen, hörde ingen skillnad först när jag körde i stereon (på låg volym) men sen när jag testade på mina portapro så hördes det skillnad. Lyssnade man lågt var det ingen skillnad men vred man på lite så började skillnaden höras och med ännu högre volym hördes tonhöjdsskillnaden tydligt och karaktären på ljudet var också olika. (=andratonsdisten som ökar?)

Mycket intressant att man upplever tonhöjdsskillnaden!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-01-31 17:33

Det intressanta som jag funnit med just denna testsignal, är att systemet som spelar signalen INTE behöver uppvisa olinjäriteter för att fenomenet skall höras. :o

Det räcker med att tillräcklig ljudvolym som exponerar örat. Detta är alltså en "äkta" fasdetektion som hörseln klarar av att göra alldeles själv. :P

Tvärtemot testsignalens sätt att vara, är den bästa musikekvivalenten för att visa fenomenet faktiskt pukor. Det kan verka märkligt, men efter att man kartlagt fenomenets alla grunder är det lätt att inse varför just punkor blir känsliga för denna typ av fasdistorsion.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2007-01-31 18:05

Undrar om det beror på att jag inte spelar tillräckligt starkt, att jag inte hör någon skillnad. :roll:

Möjligen att jag kan höra lite lite skillnad som att man slår på ett filter, men jag är inte säker, jag skulle nog inte reagera på det spontant.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2007-01-31 18:12

Hittade inte mina hörlurar så jag lyssnade via bärbara datorns inbyggda värsting-högtalare.

Det är fascinerande att det kan höras så tydlig skillnad på samma signal upp&nervänd. Desssutom via datorns ljudkort/förstärkare/högtalare.

Den första upplevs lite högre i frekvens och renare på nåt sätt.
Den andra är lite dovare, lite burkig och lägre i frekvens. Som om den var mixad med en lägre ton samtidigt. Distad liksom...

Förutsättningen att höra skillnad är ju optimal vid så snabb växling.
Om jag bara lyssnade på en ton i taget med kanske 15 s mellan är det tvekesamt om jag med säkerhet skulle kunna avgöra vilken som är vilken.

Intressant!
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-01-31 18:30

Svantes länkar dvs. separata spår icke LP filtrerade.

Lyssnade först på up och det lät... illa! :) Sedan till dn och direkt hörde jag att det lät lite luddigare och varmare på nå vis. Skillnaden var relativt stor men sedan när jag switchade fram och tillbaka lät det i princip likadant.. !! :o

Lyssnade i HD600 via Audiofire4 på behaglig dvs. relativt låg volym.

edit: Och vidare till Mellbergs länk. Här upplevde jag först att tvåan lät lite sänkt i pitch men sedan blev det svårare att höra denna effekt. Vad som däremot blev tydligt var att det lät som den grundläggande sinusen man uppafttar lät starkare.

edit2: Lyssnade lite till på Mellbergs LP filtrerade spår och tycker mig nu kunna höra en sänkning i tonhöjd samt en styrkeökning på grundtonen i "dn". Övertonsspektrat upplever jag likartat i de två varianterna.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-01-31 19:55

7/7 sen slutade jag. Jobbigt att lyssna på skiten.

De lät i stort sett likadant men med någon liten subtil skillnad. Jag upplevde det som att klangen ändrades en aning i "mellanregistret" (fördovning av någon frekvens) samtidigt som det "svävade" en aning på neråtfilen.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2007-01-31 22:53

Hörde tydlig skillnad i hörlurar (koss portapro).

Svårt att beskriva i ord, men första halvan lät typ som "bruuuuuuuuuu" och andra halvan som "brööööööööö", något överdrivet.

mvh

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-01 00:11

Ok, testade Svantes filer med hörlurar och dn låter iaf i mina öron betydligt varmare och luddigare än up. Däremot är jag osäker på om jag tycker mig uppleva någon direkt tonhöjdsskillnad. Tycker nog att jag upplever grundtonen vara densamma i båda fallen (vilket den ju är).

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-01 01:55

Med bomellbergs version hör jag tydlig skillnad i tonhöjd.
Den första tonen är helst djupare / dovare än den andra, men jag kan med viljekraft ändra till att uppfatta det som att det är ungefär tvärt om... bara inte exakt samma toner tvärt om, utan två något annorlunda toner tvärt om. :)

Dessutom hör jag någon slags överton eller skorrande i vänster kanal på den andra tonen.

Allra lustigast är när jag stänger av. I tystnaden hör jag en lång stund som någon slags typisk gammaldags dataspelseffekt. Tänk VIC-20 för de som hade den hemdatorn. :)
I Commodore 64-termer: ljudet som hörs när man dör i spelet "Wizball" men långsammare. :)
Det verkade fullständigt snurrigt, så jag gjorde om testet med samma resultat, och inte alls samma resultat när jag spelade musik och sedan stängde av den.

Med Svantes version hör jag inte någon skillnad på tonerna, men jag kan ändra tonhöjden ...enbart i höger öra. Genom någonting i stil med att hålla andan, spärra upp ögonen eller "spänna öronen" så som de gör "självmant" när jag hör något plötsligt okänt ljud. Lustigt var också att periodvis kunna höra ett superlågfrekvent och superkonsekvent svaj i detta högra öra. :)
EDIT: jooo. Jag hör visst skillnad på Svantes. Gjorde nog fel när jag skulle spela upp dem först. "Up" har klart lägre pitch än "Dn".

Det var jättesvårt att höra en helt konsekvent ton med Svantes version, eftersom minsta skillnad i inandning eller kroppshållning ändrade tonhöjden.

Nu hör jag mest min gamla kompis tinnitus.
Utrustning: dator, receiver + hörlursutgång + Audio Technica ATH-M40fs

EDIT: Är tonhöjd och pitch samma sak? Pitch hade jag skrivit om jag inte hade trott att det var onödigt förengelskande. Frekvens däremot är då väl kanske inget man talar om när man skapar musik då eller? Hm..

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2007-02-01 02:45

Pitch och tonhöjd är här samma sak. Jag lyckas inte övertyga mig om att det som jag upplever som en ljusare/vassare eller mörkare/dovare/mjukare klang pga av signalens fasläge på Svantes filer ger en känsla av olika tonhöjd. Det finns ju vissa tonserier som vid upprepande ger en känsla av kontinuerligt stegrande (eller fallande) tonhöjd.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-02-01 22:37

På bomellbergs fil hörs en tydlig skillnad mellan del 1 och 2 genom min stereo. Del 2 låter ngt "basigare" (eller fylligare om man så vill) än del 1. Eventuella skillnader i tonhöjd och tonstyrka är så små att jag inte hör dem.

Svantes 2 filer var svårare att höra skillnad på. Den ena lät emellertid ngt litet fylligare än den andra. Den fylligare var också den som avslutades mjukast. Den ngt ljusare filen hade en ngt stötigare avslutning. Jag hörde varken skillnad på tonhöjd eller tonstyrka här heller.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2007-02-02 02:37

Genom mina altec lansing datorhögtalare tycker jag mig möjligtvis kunna uppfatta att "up" låter mer nasal och "dn" låter mer luftig och kanske lite mörkare? Ibland uppfattar jag även det som mer "sprakljud" ifrån "dn".

edit: svantes filer på relativt låg volym skall tilläggas. Godnatt!

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-02-02 11:24

I går kväll skiftade jag polaritet på båda högtalarna. Och sen tyckte jag att allt lät lite ljusare, lite mer upplöst, basen lät svagare men tydligare. Detta tyckte jag mig höra. Men jag tycker det är märkligt om det skulle vara så. Jag ska skifta fram och tillbaka några gånger i dag när jag ändå inte har så mycket annat mer för mig än att försöka bota min förkylning. Så får vi se om intrycket består. Eller om det var inbillning. Eller om det var så att det var bra att gymnastisera anslutningarna lie grann helt enkelt. Jag vet inte. Jag har inte svarat på frågan ännu.

Nu har jag svarat. Och det blev nej. Jag hör ingen skillnad, på min anlägning alltså.
Senast redigerad av mapem 2007-02-05 14:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-05 13:21

Man kan inte vänta sig några generellt entydiga upplevelser av ett fasbyte vid spelning av musik.

Musiksignaler (ljud från musikinstrument) kännetecknas nämligen av det följande:

1. De är med några få undantag* tämligen symmetriska (ser ungefär likadana ut uppåner på oscilloskopet). Och även om enskilda anslag från vissa instrument kan ha vissa asymmetrier, så ser de fördet mesta rätt olika ut i olika utstrålningsvinklar.

2. De är rätt ofta så att de är uppånervända redan på fonogrammet, eftersom fasvändningar inte är ovanliga i inspelningskedjor.

Därtill är de flesta HiFi-anläggningar randomfasalstrande, det vill säga de fasvrider kontinuerligt genom audioområdet, vilket får till följd att vissa toner återges med korrekt fas, andra återges med inverterade fas, och de allra flesta hamnar någonstans därimellan. Min erfarenhet är att man om tittar på alla anläggningar på marknaden så finner man att >95% av dem mellan 16 och 20 000 Hz har en fasvridning överstigande 700 grader, och som alla vet är 360 grader ett helt varv... Många fasvrider flera tusen grader.

Den slutsats man kan dra av detta är att man genom att spela musiksignaler och lyssna, är att man inte kan dra några signifikanta slutsatser om huruvida det är viktigt att avspela fonogram med "rätt fas", eftersom dels inspelningarna inte behöver ha det, dels musikinstrument kan på verkas diametralt olika (en inspelnings bastuba låter ljusare med inverterad fas, en annan låter ljusare med rätt fas), och dels är det vanligt att den anläggning man lyssnar med fasvrider dramatisk, således att rätt absolut fas inte ens går att definiera. :?

MEN - om man lyssnar till en testsignal (exempelvis den sågtandsvåg som jag föreskrivit - 123 Hz och LP-filtrerad# vid 300-1000 Hz) och finner att de låter rätt olika i rätt resp inverterad fas, och då kan man dra åtminstone de följande slutsatserna:

1. Örat (inte nödvändigtvis alla, men vissa öron) kan detektera fasdistorsionen på denna signal.

2. Inspelningsindustrin (i varje fall den del som arbetar med akustisk musik) borde ge akt på att bevara den absoluta fasen korrekt.

3. högtalare bör utformas således att de inte har någon delningsfrekvens i registret 100 - 250 Hz, i varje fall inte med mindre än att den ligger där av något bra skäl, såsom exempelvis att det eliminerar ett större fel.

Vh, iö

- - - - -

*Exempel på undantag är pukor (orkesterpukor alltså, inte pop-pukor) och de flesta mässingsblåsinstrument som spelas spräckigt (så starkt att tonen exploderar i övertonsrikedom och skirhet).

#Allra helst med ett 1:a ordningens linjärfasfilter, för att inte korrumpera vågens upp/ned-symmetri. Den är ju upp/ned-asymmetrisk bara om man inkluderar tidsdimensionen, vilket betyder att en sådan testsignal INTE blir spektralt påverkas av reella kvadratiska termer. Det gör den till en extra bra testsignal, eftersom den fokuserar experimentet på örats egenskaper, och inte på kombinationseffekter mellan testsignalen och kvadratiska olinjäriteter i elektroniken. :P

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-05 22:29

randomfasalstrande

Jag hade gissat att "randomfasalstrande" avsåg när man använder apparater för att t.ex. några gånger i sekunden avsiktligt slumpa fram olika faslägen i basregistret... för att lura örat att tro att rummet är större... eller nåt? :)

Användarvisningsbild
uruguru

Fasvridning

Inläggav uruguru » 2007-02-07 10:03

Därtill är de flesta HiFi-anläggningar randomfasalstrande, det vill säga de fasvrider kontinuerligt genom audioområdet, vilket får till följd att vissa toner återges med korrekt fas, andra återges med inverterade fas, och de allra flesta hamnar någonstans därimellan. Min erfarenhet är att man om tittar på alla anläggningar på marknaden så finner man att >95% av dem mellan 16 och 20 000 Hz har en fasvridning överstigande 700 grader, och som alla vet är 360 grader ett helt varv... Många fasvrider flera tusen grader.

Det var som fasen.Jag trodde att fasvridningen höll sej inom 90 grader i elektroniken.
Högtalarna är ju en annan sak.
Fasvridningen är ju frekvensberoende dvs högre vid högre frekvenser.
Jag förstår därför valet av frekvensområde för testfilerna.
Är detta frekvensområde valt pga erfarenhet kanske?
Vad är den högsta frekvens som kan tänkas återges med t.ex max 45 grader fasvridning?(Hela kedjan inräknad).
Det där med brassmusik ger ju en del ytterligare funderingar som jag ännu inte kan formulera, typ hög frekvens och massor med övertoner.
Kul ämne.Jag har alltid kopplat fasriktigt enligt försiktighetsprincipen.

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-02-08 12:17

Högtalartillverkaren Reference 3A anger att modellen "MM de Capo i" har "Phase: Almost constant at +/- 10 degrees."
Låter som en bra siffra...

Ingvars inlägg ovan förklarar nog något jag minns sen jag höll på med PA för 20 år sedan: vid spelning utomhus fick vi inte till trumljudet. Det var stora fyrvägssystem med JBL+horn i mellanregistret. Vi fasvände alla register på båda sidorna och då lät det bra. Ingen hade någon bra förklaring varför.

/ mvh Tomas F.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-08 13:37

Ja, det är ju lite lustigt det där att ett "real life-högtalarsystem" (med sin för det mesta dramatiska fasvridning genom audioområdet) inte alls behöver vara mera "rättfasat" bara för att man ansluter plus till rött och minus till svart.

Vad som är mera rätt fasat kan därtill vara beroende på vad man prioriterar (vilket frekvensmråde och/eller sorts musiksignal), samt högtalarsystemets övriga fel.

Är högtalarsystemet ett hornsystem vid lite högre frekvenser kan man vara alldeles säker på att det bidrar med en del andratonsdistorsion, och om så är fallet kommer mässingblås att låta matt om högtalaren är felfasad i just det registret. Om samma högtalare har en annan fasvridning (kanske flera hundra grader annorlunda, och dessutom med stor derivata) i registret 100 - 250 Hz så kommer det fasläget som "öppnade" klangen för mässingsblåset, att riskera stympa stunsen i slagverket... :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-08 13:48

IÖ,

luftens andratonsdistortion, är den komprimerande på positiva eller negativa delen av en sinus?

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-09 01:38

Det beror på vad man menar med komprimerande, men i princip är svaret att den är komrimerande på den negativa sidan - det vill säga att övertrycken (liksom de gör det i en trumpet) överdrivs en liten smula vid extrema ljudtryck.

Luftens egen distorsion är dock för det mesta (normala ljudtryck och sträckor) försumbar jämfört med de som sker i den kompletta HiFi-apparaten. Jag undantar då den luftolinjäritet som provoceras fram i en kompressionshornhögtalare, som normalt är långt ifrån försumbar. Men den kan å andra sidan räknas in i HiFi-apparatens distorsion, eftersom den sker innan ljudet lämnat hornmynningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-02-09 09:17

IngOehman skrev:Ja, det är ju lite lustigt det där att ett "real life-högtalarsystem" (med sin för det mesta dramatiska fasvridning genom audioområdet) inte alls behöver vara mera "rättfasat" bara för att man ansluter plus till rött och minus till svart.

Vh, iö

Särskilt inte med JBL som valt att låta elementet gå inåt på många modeller om man kopplar + på rött.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-09 09:32

IngOehman skrev:Det beror på vad man menar med komprimerande, men i princip är svaret att den är komrimerande på den negativa sidan - det vill säga att övertrycken (liksom de gör det i en trumpet) överdrivs en liten smula vid extrema ljudtryck.

Luftens egen distorsion är dock för det mesta (normala ljudtryck och sträckor) försumbar jämfört med de som sker i den kompletta HiFi-apparaten. Jag undantar då den luftolinjäritet som provoceras fram i en kompressionshornhögtalare, som normalt är långt ifrån försumbar. Men den kan å andra sidan räknas in i HiFi-apparatens distorsion, eftersom den sker innan ljudet lämnat hornmynningen.

Vh, iö

Nelson Pass förespråkar ju osymmetrisk distortion pga att det är mer "naturligt" dvs. det är så luften distorterar (jaa, att manipulera och förändra en ton från dess original måste ju anses vara att tortera den stackars tonen, därav distortera i stället för det kanske korrekta distordera..:) ) signalen.

Om nu luftens bidrag till hörbar färgning i regel är försumbar, ja då får man kanske lov att klassificera Nelson's teori som.... lite mysigt California-flum helt enkelt! 8)

Har funtat lite på det där och undrat över signifikansen gällande fasläget i apparater med osymmetrisk distortion. Min tanke har då alltså varit att man skall använda apparaten så att den efterapar luftens fasläge på distortionen.

Släpper dom funderingarna ett tag.. ;)

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-12 17:00

Inser just att vi nu är på sida tre. :o

Då är det dags för lite analys och lite redogörelser! :P

Kapitel 1:

Först och främst kan det nog vara bra att dela upp problemet i alla de dimensioner som kommer in. Kapitel 1 handlar om falsk fasdetektion, alltså sådana fall där hörbarhet av fasomkastning indikerar brister i anläggningen snarare än örats hörförmåga.

Följande kan ge falsk hörbarhet av fasdistorsion:

1. Akustisk apparatur som ger asymmetrisk distorsion vid extrema ljudtryck (vilket uppstår i t ex kompressionshorn).

2. Elektrisk apparatur med asymmetrisk signalhantering (single end-förstärkare t ex).

3. Återkoppling till signalkällan (gäller framförallt vid vinylspelning).

Utmärkt signal för att utröna om man har en falsk polaritetsdetektering är mässingsbrass. Företrädelsevis trumpeter som blåser på av bara 17. Sådana signaler låter påtagligt annorlunda i och ur fas om man har en signalkedja med kvadratiska distorsionstermer. :?

Om 1: För det mesta låter de bäst (mest löd och liv) i "rätt fasläge" om det är högtalarna som är skurken i kedjan.

Om 2: Är det förstärkaren som är det (single end), så kan endera fasläge låta bäst, eftersom signalen i olika konstruktioner passerar det förstärkande elementet i olika fasläge.

Om 3: Är orsaken till hörbara skillnader akustiska återkopplingsfenomen (oftast till skivspelare) så är det för det mesta inte på brass som skillnaderna blir som störst, utan snarare upplever man att rytmiska skeenden korrumperas. Åtgärden är enkel - flytta ut skivspelaren ur lyssningsrummet!
. Försvinner skillnaden mellan rätt och omvänd fas då, så kan man vara säker på att det var återförandet av "gamla ljud" till skivspelaren som orsakade skillnaden mellan ifas- och urfas-spelning. Som bonus finner man nästan undantagslöst i dessa fall att det låter påtagligt mycket bättre när skivspelaren lämnat lyssingsrummet! :P

Detta om falsk fasdetektion, som alltså inte har med örats förmåga att göra, utan med brister i anläggningen. Även om det kanske är trist att ha detekterat brister i ens anläggning kan det ju vara uppmuntrande att man känner till en metod - dessa fassamband - för att detektera dem! :P

Som reservation kan jag tillägga att det förstås inte går att utesluta att även hörseln hos vissa människor skulle kunna ha denna fasdetektionsförmåga - och att de alltså kan höra skillnad på rättvänt brass och uppånervänt även utan en distorderande kedja, men de experiment jag har gjort har visat att det vanliga tycks vara att det är MYCKET svårt att detektera skillnader mellan rätt och omvänd fas med hjälp av brass, om anläggningen är rensad på kvadratiska distorsionstermer. I varje fall vid rimliga ljudtryck.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-12 18:34, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-12 17:34

.
Kapitel 2:

Detta andra kapitel handlar om högtalares delningsfilter, eller rättare sagt; om svårigheten att dra slutsatser av experiment, på grund av att de allra flesta högtalares fasdistorsion är extremt stor - faktiskt så stor att begreppet absolut fas blir oanvändbart.

Följande egenskaper hos högtalare är förekommande:

1. Ett minimalt antal högtalare på marknaden är minimumfassystem. Dessa kallas ofta falsinjära, men man skall inte tro att det betyder att de är linjärfassystem - för det är något helt annat.

2. Några högtalare på marknaden är försedda med konventionella fasvridande delningsfilter, men har väl valda delningsfrekvenser, således att de saknar delningsfrekvenser mellan 100 - 250 Hz, och att registret 1000 - 10000 Hz är rimligt faslinjärt OCH ifas (vilket det faktiskt kan vara även om det finns en delning i det registret).

3. De flesta högtalare på marknaden fasvider flera varv genom audioområdet, och kan inte med bästa vilja i världen kallas faslinjära, men det kan ändå ha utmärkt integration mellan elementen runt delningarna, och de kan vara i det stora hela utmärkta högtalare (även om förstås inte alla är det).

I de allra flesta fallen kan man förstås inte veta vad det är för högtalare man har, det vill säga vilken förmåga de har att "tala sanning" fasmässigt. Att tillverkare påstår att ett system är faslinjärt betyder ju inte, i praktiken, varken att det är säkert att de är linjärfassystem eller att det är ett minimumfassystem. I själva verket betyder det inte ens att de har en hygglig förmåg att bevara en vågform.
. Högtalare av linjärfastyp är faktiskt något som jag inte tror existerar ens(!), men däremot finns det både högtalare som är av minimumfastyp, och sådana som har bättre fasgång/vågformsnoggrannhet än så - utan att vara det! :P

De allra flesta högtalare på marknaden erbjuder dock en i det närmaste ickeexisterande ursprungstrohet mot ljudvågornas vågformer. Det gör dem inte nödvändigtvis till dåliga högtalare - men det är något att tänka på för den som vill ta ställning till hur "rätt absolut fas" låter... 8)

Om 1: Bland de högtalare som kallas faslinjära hittar man, trots namnet, högtalare med många olika sorters fasdistorsion. De fasåtergivningsmässigt bästa av dem kan hyggligt väl återge en akustisk vågform med stor likhet med originalet (var det en röst, en explosion, en gitarr eller en synt). Vissa av dem kallas faslinjära av tillverkarens marknadsföringsavdelning, av skäl som jag inte känner till.

Om 2: Högtalare som inte har någon delning i registret 100 - 250 Hz (vilket förhoppningsvis gäller de flesta i grupp 1 också) kan i regel användas för att undersöka örats fasdetektionsförmåga på ett absolutare sätt än att bara konstatera skillnad mellan "i-fas" och "ur-fas".
. Vad jag menar med detta är att man med vilken högtalare som helst med viss ljudtrycksförmåga och låg distorsion, kan påvisa att vi på instrument som har hög grund- och övertonsenergi i registret 100 - 250 Hz - kan höra skillnad mella ifas-anslutning av högtalaren och urfas-anslutning, men att man behöver en högtalare som återger nämnt register med låg fasdistrosion för att kunna avgöra om man föredrar korrekt akustisk fas framför inverterad akustisk fas på olika inspelningar man avlyssnar. Andra högtalare spelar ju med fasdistorsion i båda faslägena.

Om 3: Men högtalare med okänd fasdistorsion kan man (enkligt ovanstående) förvisso leka med fasomkoppling av högtalarna, och roa sig med att se om man kan höra några effekter av det på olika programmaterial, men det går inte att dra några slutsatser om huruvida "rätt" eller omvänd" fas låter si eller så, eftersom det man yssnar på i båda fallen är sagnaler med stor fasdistosion.

Detta om högtalarnas roll som potentiellt undersökningsförsvårade länk.

Som reservation kan jag tillägga att en detektion av skillnaden mellan "ifas" och "urfas" med en fasvridande högtalare inte säger något om hörbarhet av den typ av fasdistorsion som högtalare uppvisar. Den fasdistorsionen är ju mycket mera komplex än att bara vända fasen uppåner som ju är vad en polaritetsväxling gör.
. Utan att gå på djupet med den frågan alltför mycket kan jag nämna att hörbarheten av högtalares fasdistorsion är mindre än de flesta tror, men icke desto mindre påvisbar i rätt upplagda experiment. Den kan dock yttra sig på väldigt många olika vis beroende på den exakta naturen av just den fasdistorsion som aktuell högtalare uppvisar. Hörbarheten kan vara allt från uddlöshet i okesterpukregistret (liknande den som absolutfas kan ge) till upplevda förändringar av musikaliska förlopp. Svävningar i "orena" harmonier* kan flytta sig påtagligt i tiden.

Vh, iö

- - - - -

*Med orena menas inte att musikerna behöver spela fel, bara det liv som finns i levande musik på grund av avvikelser från klinisk renklingande stämning.
Senast redigerad av IngOehman 2007-02-12 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-12 18:14

.
Kapitel 3:

Om örats verkliga förmåga med avseende på detektion av fasdistorsion (det vi/jag vet om den) handlar detta tredje kapitel. Jag har lyckats kartlägga detektioner som möjligen indikerar att att vi har ett tiotal detektionsmekanismer som kan hjälpa oss att höra olika sorters fasdistorsion - men på grund av vagheten i flera av dem och den därpå följande svårigheen att katalogisera egenskaperna på något ra sätt - kommer jag primärt att ägna mig åt tre fenomen, nämligen de som är lättast att påvisa.

Följande tre saker tycks vi (de flesta av oss) kunna detektera:

1. Praktiskt taget alla tycks kunna detektera att musiken börjar "slitas sönder rytmiskt/i tiden", om grupplöptiden överstiger 3/f sekunder.

2. I registret 100 - 250 Hz tycks vi vara särdeles känsliga för fasdistorsion. Känsligheten går upp många gånger hos de flesta lyssnare, således att den grundläggnade gränsen om 0,8/f som gäller för alla lyssnare jag undersökt, i hela resten av audioområdet - är helt oavändbar i detta snäva register. Snarare kan vi höra fasfel som är nedåt 1/5 av vad 0,8/f-gränsen anger. :o
. Här är det ofta i form av dynamiska fel ("uddlöshet" i anslag), klang och pitch-förändringar vi uppfattar felen. Alltså sällan som fel i tiden, trots att det är vad det är rent tekniskt. :o

3. Utöver de nämnda fasdetektionsförmågorna tycks vi även kunna detektera fasdistorsion genom blandning - alltså samma fenomen som en radiomottagare brukar sig av när den blandar ned de högfrekventa radiosignalerna (ibland via en mellanfrekvens) och får audiofrekventa ljud som resultat.
. Vi kan alltså höra att svävningar flyttar sig i musiken när vi tillför fasdistorsion.

Om 1: De allra känsligaste lyssnare jag hittat tycks kunna detektera grupplöptidsfel nedåt 1/f, vilket gjort att jag arbetar med en praktisk gräns om 0,8/f, som jag menar att INGA högtalare/högtalarsystem (delade och separerade system exempelvis i senare fallet) skall överstiga.
. Denna gräns går hyggligt lätt att hålla sig innanför även med ganska branta delningsfilter, förutsatt att de är väl implementerade. Det som inte brukar gå bra, är att dela under 70 Hz, till basmodulsystem (om inte undre gränsfrekvensen på systemet är nedåt 10 Hz eller lägre, eller om mycket flacka filter används). Ej heller kan man med framgång kombinera branta (så branta som behövs av andra skäl) delningar i 80-Hz registret med subsonicfilter.

Om 2: Allra lättast hör man effekter av "100 - 250 Hz-fasdistorsionen" (inte bara fasvridning, utan även fasomkopplingar brukar vara lätta att höra) med triangelvåg LP-filtrerad över 500 - 1000 Hz. Av akustiska ljud brukar orkesterpunkor vara känsligast (lättast att detektera fasdistorsion på).

Om 3: Yttringen av denna hörselförmåga handlar alltså om att vi kan höra blandfenomen redan när vi lyssnar på musiken (även live - i synnerhet då till och med, eftersom fenomenen är starkast när det är starkt och okomprimerat), och om vi bara lär oss att identifiera dessa fenomen så kan vi lära oss att höra när de ramlar runt i tiden också.
. Jag har ägnat massor av tid (mer än ett kvarts år) åt att kartlägga och försöka förstå mig på detta lustiga fenomen, som inte täcks in av 0,8/f-gränsen. En av slutsatserna jag drog under den tiden var att de allra flesta saknar förmågan utan träning, vilket i sin tur kan vara ett argument för att INTE prata om den. Det vore ju synd om ett fenomen som är harmlöst och rent av ohörbart för de fleta, blir ett problem bara för att man pekar på det. :?
. Jag har dock kunna konstatera att fenomenets egenskaper kan gäcka även ett sådant resonemang - för det går att påvisa det när man studerar lyssnarnas undermedvetna reaktioner, redan innan de lärt sig att medvetet detektera denna speciella form av fasdistorsion! 8O :? Yttringenär så vitt jag har kunnat kartlägga tydligast mellan 200 - 2000 Hz. Jag har inte hittat någon som över 6000 Hz har kunnat detektera fasdistorsion av rimlig storlek överhuvudtaget.

Detta om olika fasdetektionstalanger som människans hörsel tycks ha.

Några reservationer till det ovanstående har jag inte, men jag kan nämna att det är stora skillnader mellan den medvetna detektionens upplevda storlek. Skall man jämföra hörbarheten av förekommande fasdistorsion i registret 100 - 250 Hz med hörbarhet av svävningsfenomenen är det senare problemet försumbart.
. Hur det ser ut om man skulle jämföra den undermedvetna förändrande effekten på musiken av de två fasdistorsionseffekterna är det svårare att svara på frågan. :? Jag kan tänka mig att svävningsdistorsionens roll blir något större då (den kan få en "icke fasvriden" och en fasvriden version av ett musikstycke att låta som två olika framföranden).

Men det är nog fortfarande är ett problem som nästan kan försummas - i synnerhet om man jämför det med alla de övriga förvrängningsformerna som en normal HiFi-anläggningar ställer till med, rummet inräknat. :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-12 18:36

Några frågor på nå't? :o

Vh, iö

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2007-02-12 18:37

Tackar för utomordentligt intressant information!

Keep it comin' för detta måste vara många som uppskattar stort.

Inga frågor :oops:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-12 19:17

IÖ,

Ej heller kan man med framgång kombinera branta (så branta som behövs av andra skäl) delningar i 80-Hz registret med subsonicfilter.

lust att förtydliga detta?

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-02-13 17:31

Om filtrena hamnar för nära i varandra i frekvens så adderas fasvridningen och grupplöptiden till hörbara nivåer?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2007-02-14 01:18

Är det någon på detta forum som provat "The Arbitrator":

http://www.thuneau.com/arbitrator.htm?

Jag var på gång men hade inte alla data för mina högtalare. Tanken är att man matar in vad man har för slags högtalare (2-vägs, 3-vägs) och vilka delningsfrekvenser och brantheter som ingår. Programmet gör en "fasinvers" till högtalaren och ut kommer det musik!

Humbug? Med IÖ's ovanstående föreläsningar lär väl ett dylikt program inte kunna göra mycket nytta eftersom delningsfrekvens och branthet inte ger entydiga fasvridningar i alla högtalare.

/Bosse

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-02-14 02:52

ut kommer det musik

-Låter krångligt! Här räcker det med att välja låt och trycka på "play".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-15 00:52

Martin skrev:Om filtrena hamnar för nära i varandra i frekvens så adderas fasvridningen och grupplöptiden till hörbara nivåer?

Stämmer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-02-15 10:39

IngOehman skrev:
Martin skrev:Om filtrena hamnar för nära i varandra i frekvens så adderas fasvridningen och grupplöptiden till hörbara nivåer?

Stämmer.

Vh, iö

Aah :oops: nu e jag med!

/Peter

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-02-15 14:29

IngOehman skrev:Några frågor på nå't? :o

Först och främst; ett stort tack för att du tar dig tid till detta! Även om jag inte förstår riktigt allt (jag kan i princip inget tekniskt), så håller du dig (som vanligt) på en nivå så att jag ändå tycker mig begripa tillräckligt mycket för att jag skall fascineras av det. :D

En fråga: Jag har tyckt mig höra skillnader på "rätt"- respektive "fel"vänd nätfas. (Alltså hur nätsladdens stickpropp sitter i väggurtaget.) Detta går i allmänhet ganska lätt att mäta upp med en faspenna (tror jag de kallas) genom att se hur snabbt den detekterar strömmar i en apparat. Är kontakten vänd åt "fel" håll börjar faspennan lysa (min lyser - det kanske finns andra modeller) längre ifrån apparaten än om kontakten är vänd åt "rätt" håll. Ibland är skillnaderna små, på vissa apparater är de stora.

Har denna fasvändning något samband, eller släktskap, med den fasvändning denna tråd handlar om?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-02-28 02:36

Nix, inget samband alls.

Det du registrerar har inget med absolut fas på musiksignalen att göra, utan är högst troligt en störsignal, i form av asymmetriskt läckage från en eller flera av dina hifi-apparaters nätdelar, som potentiellt ger störande jordströmmar när stickproppen sitter fel. :(

Mina erfarenheter har för det mesta varit att proppens vriding inte spelar någon större roll, men ju värre oreda man har bakom apparatena, desto känsligare blir apparatparken för enstaka felvända kablar. :?

Ju flera jordslingor med stor geometrisk area som man har bland sladdarna, desto (potentiellt) värre plockar uppkopplingen upp dylika problem. :x

En idealiskt kopplad utrustning där endast en apparat är skyddsjordad (försteget, eller den apparat som innehåller förstegsfunktionen helst) och alla interconnectkablar är dragna så att inga loopar bildas - är i princip helt immun mot felvända sladdar. :P

Den låter dessutom troligen bättre än en med jordslingor men aldrig så rättvända nätsladdar... :P

Kort sagt: Spelar vändning av nätkontakterna någon roll så gör man klokt i att rätta till anläggningen så att nätkontaktvändningen slutar spela roll! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aake_GBG

Inläggav Aake_GBG » 2007-03-04 23:10

Ovan argument låter som ren musik i mina öron och jag hoppas innerligt att detta är fallet.
Har dock lite olika erfarenheter där troligen en mindre övertänkt inkoppling av utrustningen genererat en del problem.
Senaste inköpta McIntosh förstärkaren verkar "skita i vilket" och bara spelar på emedans Meridian försteget reagerar på en vänd fas?
Har funnit en del kommentarer på nätet och funderar kanske lite över det som kallas "wood effect". http://www.positive-feedback.com/Iss...woodeffect.htm.
Detta är kanske lite "of topic" men nog får det mig att undra om hur saker och ting hänger ihop. Utveckla gärna ämnet för en som riktigt begriper.
MVH, Åke
Aake

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-03-05 11:35

Finns ju en del leverantörers apparater som inte går igång om nätkontakten sitter i "fel" riktning, t.ex. Audionet. Så vissa tycker nog att det gör skillnad iaf.
Under viss betingelse.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-03-05 18:09

Kloka ord.

Betingelserna skall man aldrig ignorera, även om de som gillar tumregler gärna gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Aake_GBG

Inläggav Aake_GBG » 2007-03-10 20:16

Vet ej vilka tumregler som refereras till men med lite sunt förnuft så kan man kanske prova sig fram.
Har testat med att låta den enhet som skall "fasas rätt" stå helt fri i den meningen att endast nät kabeln är ansluten och därefter undersöka med en fas penna hur mycket spänning som finns i chassit när man vänder nätkabeln, detta gäller en jordad anslutning som matas över en störskyddstrafo på 2 kw.

Det går att se skillnader framför allt på försteget ( Meridian) men det är mindre skillnader på slutsteget ( McIntosh) och CD ( Meridian), om någon?

Indikerar detta att försteget är av en mindre lyckad design eller att jag skall titta över hur kabeldragningen är gjord fram till försteget?

Samtliga enheter matas över en Jenving kopplingsdosa och med Audioquest NRG nätkablar.

MVH, Åke
Aake

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-07-03 16:55

Vh, iö

Hej IÖ, jag bumpar den här mycket intressanta tråden med en fråga eller två.

Jag har läst på och försökt förstå huruvida jag som mastrare kan påverka den absoluta polariteten eller inte.

Om jag definierar "rätt" fas i mina PI60s (den som låter bäst), kommer den absoluta polariteten vara "rätt" per automatik i ett icke-minimumfas system eller bara i ett minimumfassystem?

(om fasen är "rätt" bestämd med testsignaler i slutkundssystemet)

Eller är det så att fasdistortionen i den största delen av världens högtalare är så stor att det inte spelar någon roll?

Vänligen,

Philip

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2009-07-03 20:52

Jag känner igen kommentaren om horn-PA:t. Jag antar att detta är en av de viktigare orsaker till varför jag har en något negativ syn på hornhögtalare...

Fenomenet IÖ förklara bidrar också till att förklara varför det finns så få kompakta PA-hornhögtalare med bra ljud, antar jag. Liten högtalare = litet horn = ogynnsam delningsfrekvens = fasdistorsion och integreringsproblem. Ett horn som går ner under 100 Hz och använder direktljudet från konen för att nå högre i frekvens blir ju väldigt stort om de skall kunna spela starkt. (Dvs anpassas med lämplig area mot ett professionellt element som då minst blir 10" stort. Det enda proffselement för horn jag sett som är mindre, är en 8" från Community, och hornet är så litet att man trots att man har två st 8" ÄNDÅ tvingas dela ovanför 100Hz.)

Finns det några data på om personer är olika känsliga för olika typer av distorsion?
Kan till exempel fasproblem passera i princip obemärkta av en lyssnare som däremot enkelt detekterar (och inte föredrar) "rör-värme"?
Eller vice versa, så klart.

/Alexander

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-07-03 21:22

Kanske en förutsättning för att man skall höra skillnaden ändå är att man vet vad det handlar om.
Nåt slax "tekniskt-medvetenhets-placebo" liksom...

Men, nej, jag hade en DAC som man kunde skifta fasen på. Problemet var att man inte kunde göra detta från lyssningsplatsen, utan tvinagdes palpera apparaten.

Förvisso kunde man ju ha kört med längre kablar till och från apparaten.
Men då hade väl de långa kablarna gjort att skillnaden inte kunnat höras i alla fall. :)

Det enda jag förnam var att det ljöd ett litet "knäpp" då jag skiftade.

Jag började väl, efter detta misslyckade försök, att inse, att det är väsentligare att ägna min uppmärksamhet åt skillnader som är enkelt detekterbara, istället för att försöka "slå personliga rekord" i detalj-perceptions-disciplinen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-03 21:31

philip skrev:

Vh, iö

Hej IÖ, jag bumpar den här mycket intressanta tråden med en fråga eller två.

Oj, den här gamla tråden. Va kul!

philip skrev:Jag har läst på och försökt förstå huruvida jag som mastrare kan påverka den absoluta polariteten eller inte.

Om jag definierar "rätt" fas i mina PI60s (den som låter bäst), kommer den absoluta polariteten vara "rätt" per automatik i ett icke-minimumfas system eller bara i ett minimumfassystem?

(om fasen är "rätt" bestämd med testsignaler i slutkundssystemet)

Nej, inte per automatik, men ODDSEN att den blir rätt (subjektivt rätt - alltså de som kommer att föredras) ökar troligen, eftersom:

1. De flesta har samma subjektiva preferenser med avseende på fasläget, i det register där örat kan detektera även enkla fasdistorsioner (det finns komplicerade också...), alltså under några hundra Hz.

2. de flesta högtalare har baselement som är inkopplade i positiv fas, och delningsfrevkenser då nere är trots allt rätt ovanligt. Om man spelar med ett systsem med basmoduler så är det dock INTE basmodulernas fas som är den mest kritiska, utan de högtalare som arbetar över 80 Hz (och under 300).

philip skrev:Eller är det så att fasdistortionen i den största delen av världens högtalare är så stor att det inte spelar någon roll?

Vänligen,

Philip

Njae, det är väldigt svårt att ge ett absolut svar (utan spekulationer eller svaj) på detta, men "ingen roll alls" skulle ju betyda att fasbeteendena hos förefintliga högtalare var helt random, och så är det ju inte. Så visst tycker jag det är bättre att göra så rätt som möjligt. Alltid kan det ju vara till glädje för någon.

Däremot är det som jag ser det en annan femma när det gäller akustisk musik, och då tycker just jag, att det (i min ryggrad i varje fall) känns mera rätt att optimera fasen objektivt, alltså att försöka hedra det ursprungliga akustiska fasläget (övertryck blir positiv signal) än att optimera upplevelsen subjektivt i efterhand.

Då finns det ju en ursprunglig absolut fas.

Skälet till min uppfattning därvidlag, är att musikerna ju faktisk hört musiken de spelat akustiskt, och förmodligen spelat efter vad de hört. Det akustika ljudet har så att säga varit deras återkoppling och musiken har inte skapats vid mixerbordet.

Men ingenting är självklart.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-07-03 21:39

IngOehman skrev:...Skälet till min uppfattning därvidlag, är att musikerna ju faktisk hört musiken de spelat akustiskt, och förmodligen spelat efter vad de hört. Det akustika ljudet har så att säga varit deras återkoppling och musiken har inte skapats vid mixerbordet.

Vh, iö

Men, och nu har jag väl läst lika slarvigt om eljest:
Musikerna står ju i sina specifika lägen i förhållande till varandra. Och micen / micarna / åhörarna befinner sej i helt andra lägen relativt ljudkällorna...

Med således andra fasrelationer till det ljud de registrerar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-03 21:40

Det är olika saker.

Du pratar om hur de interfererar, tror jag. Det blir tekniskt rätt
olika beroende på position, men uppfattas ofta som av väldigt
underordnad betydelse för lyssnarna. Man slåss sällan om den
där "sweet spot-stolen" live. ;)

Däremot kan ju instrumenten som enskildheter uppfattas lite
olika beroende på rätt eller inverterad absoult fas. I varje fall
vissa av dem.

I kombination med hornhögtalare brukar effekterna av fasväx-
ling vara klart hörbara, men det är ju en helt annat sak.

Att fasvända akustiska musik live är dock svårt, för att inte säga
omöjligt, men man kan ju utforma tekniska experiment för att
utreda hörselns potential kunna höra det.

W201 skrev:Finns det några data på om personer är olika känsliga för olika typer av distorsion?
Kan till exempel fasproblem passera i princip obemärkta av en lyssnare som däremot enkelt detekterar (och inte föredrar) "rör-värme"?
Eller vice versa, så klart.

/Alexander

Jadå, men de studier jag gjort visar inte på så jättestora skill-
nader (även om de med skarpast hörsel i regel är mera kritiska,
med avseende på allt, och sällan eller aldrig bara en parameter)
och att det stora skillnaderna inte är från person till person.

De stora skillnaderna är de som man ser de första dagarna efter
att en "ny lyssnare" fått börja försöka höra skillnader.

Man kan träna sig hörsel, eller rättare sagt sin hjärna.

Bertil Hellsten skrev för länge sedan en kul sak om det (som jag
skall försöka citera rimligt ackurat från minnet) nämligen:

-Man kan så till den milda grad träna sin hörsel, att man till sist
inte står ut med att lyssna på någon av sina skivor.

;)

Det tål att tänkas på, tycker jag.

Jag brukar alltid säga att: -Det är klokt att alltid träna sin tolerans
lika mycket, eller mera, som sin förmåga att höra förvrängningar.

(För ingen annan än man själv drabbas ju av att man hör felen
bättre än musiken bakom dem. :? )

Men - fel som man kan bli av med genom att höra dem brukar
ju å andra sidan göra allt roligare. Efteråt. :)

Mitt lilla talesätt är ju inte helt olikt Bertils, så det är kanske inte
så konstigt att jag gillar hans. ;)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-07-03 22:17, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-07-03 21:52

IngOehman skrev:Bertil Hellsten skrev för länge sedan en kul sak om det (som jag
skall försöka citera rimligt ackurat från minnet) nämligen:

-Man kan så till den milda grad träna sin hörsel, att man till sist
inte står ut med att lyssna på någon av sina skivor.

Stor visdom det där ! :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
faulhund

Att lura (sin egen) hörsel ...

Inläggav faulhund » 2009-07-03 23:31

"Man kan så till den milda grad träna sin hörsel ..."

Ja, det stämmer nog att inget sinne kan luras så som hörseln. Det visas ju av anekdoten (si non e vero e ben trovato) om läraren i dirigering, som bett orkestermusikerna avsiktligt spela fel, för att se, om eleverna märker det. Efter försöket påpekar han felen för sin dirigeringsstudent, varvid en av musikerna reser sig up, bockar och säger: "Ursäkta, professorn, men jag glömde att spela fel!"

Jag vill inte påstå att jag har guldöron, men en sak har blivit ett högst påtagligt problem i citatets mening: Jag har blivit allergisk mot vibrato! Det är så att jag nästan undviker att höra opera numera, vilket jag sedan min ungdom älskat. (Men det har kanske fördelen att jag kommit att intressera mig för kyrkomusik och äldre musik i stället.) Men jag har en sådan tidsupplösning att jag inte hör medelfrekvensen i de sjungna tonerna utan snarare de frekvenser, där kurvan vänder. Jag hör alltså inget annat än orena drillar, för de ligger inga halvtoner från medel utan ofta mer - och var som heltst. Problemet finns även om modulationsfrekvensen är en bra bit över 6 Hz, där den brukar ligga. (Gamla tanter med avsevärt lägre vibratofrekvens kan väl ingen uthärda, men för mig är t.ex. Callas helt omöjlig. Söderström tyckte jag om, jag tippar att hon låg vid 10 Hz.)

Det har inte alltid varit ett problem: I början av min musiklyssnarkarriär undrade jag, varför VU-nålen svängde så på enstaka toner. Först vid närmare lyssnande hörde jag vibratot, som tydligen även orsakade ett tremulo. (Att de vid "rätt" utfört sångvibrato är svåra att skilja åt, förklaras ju av att besselfunktionen avklingar så snabbt att man inte hör mer än första ordningens sidband, när modulationsfrekvensen är stor i förhållande till frekvenssvinget.

Kan någon -snälla - ge mig ett tips hur jag kan träna upp min hörsel, så att jag kan höra vilken ton som sjungs (i medel kanske det är riktigt intonerat!)??? Självast Johan Sundberg var oförstående. Förmodligen måste jag lära mig sjunga med vibrato själv: Det har inte förväntats av en körsångare (mest klassisk kyrkokör men någon gång operakör) ...

Det var visst OT; absolut fas handlar det om ... Jag har inte intresserat mig för det, men när jag ansluter ett batteri (t.ex. för att testa fasriktig koppling), låter stegsvaret mestadels olika för mig beroende på polaritet. Är det strömningsfenomen i chassiet, eller inbillning?

Inspirerad av B&O "Uni-Phase" högtalare (E. Baekgaard 1975) byggde jag (när jag var 17) aktiva delningsfilter för att så gott det med enkla Philipsboxar gick få elementen i fas. Med det har jag låtit mig mig nöja sedan dess (nu är jag 50). Så det är bra att elementen nu börjar braka ihop, så att jag tvingas köpa nytt ...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-04 10:52

Jag måste väl hänsvisa till mitt eget lilla citat då, att man inte får glömma att träna sin tolerans lika mycket, eller mer, som sin förmåga att höra förvrängningar.

När det gäller vibratosång är ju saken mera komplicerad, eftersom det i hög grad är en avsiktsfråga vad som är förvrängt och vad som inte är det, men visst kan det bara befriande att höra sång utan eller med måttligt vibrato ibland.

När det gäller tremolofrågan kan jag berätta att skälen till att man hör sådant kan vara legio. Den du skissade vill jag nog säga är den minst vanliga (därmed inte sagt att det inte är så, för dig, men jag är fundersam).

De mest vanliga skälen är att man har en återgivningskedja (inklusive rummet) som har alltför ojämn tonkurva eller att - håll i dig nu - det som framsjungits faktiskt inte är ett riktigt vibrato! ;)

Det är mycket vanligt, i varje fall när det gäller sång, att "vibratot" substitueras med vad som ibland kalla stötvibrato - alltså tremolo! Det är nämligen mycket lättare för många röster att darra i nivå än att göra ett riktigt vibrato.

Vibratofrekvens kom du också in på, och jag måste ju hålla med dig om att Elisabeth Söderströms (i den unga karriären) vibrato - och för all del hela sångrösten och tekniken allt som allt - är alldeles fantastisk. Att hon sorteras som nummer två och ibland knappt ens det, av svenska sopraner är bara fel. Nummer ett är hon ju! Birgit Nilssons falsksång (absolut gehör eller inte) klarade jag knappt alls.

Märkligt nog (givet vad du skrev) håller jag dock just Callas som nummer ett i världen. Men, lika varandra är de ju inte alls. Man det är väl som med maträtter. Ens favorit och andraval behöver ju inte vara ett dugg lika varandra. I Callas fall handlar det ju om uttrycket, som är så stort att man knappt förstår varför andra sångerskor sjunger överhuvudtaget. Men visst har hon en märklig röst, och bara det gått ett tag sedan jag hört Callas, så går det ju att lyssna på andra också. ;)

Det där med vibratofrekvens vill jag säga några ord om också, nämligen att det är väldigt beroende på VAD det är som spelas. Allt är ju inte sång här i världen. Jag köper inte det rätt vanliga "ju snabbare desto bättre"-resonemanget. Lägre frekvenser får gärna vibreras långsammare, och vibratot själv för gärna röra sig i frekvens. Violin får gärna vibreras mycket långsammare än sång, men jag gillar förvisso Heifetz "mekanism-vibrato" (som han kunde koppla på som meden knapp, och som gick mycket snabbt).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2010-09-29 00:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-07-04 15:36

På tal om vibrato, på din democd som du spelade från när vi mätte upp mitt rum, så hade du en inspelning av sången" Oh danny boy" med en dam som hade mycket vibrato, vem var det?

Plötsligt kom jag på vad Gary Moore och Thin Lizzy hämtade inspiration till solot på Black Rose.

Vh Christer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-07-04 15:56

Det var ingen dam - det var ju Harry Belafonte! :)

Men hans röst kan nog påminna om en äldre kvinnas, en som rökt mycket.
Rätt ljus och lite hes, vilket nog kan låta som en hes och mörk kvinnoröst.

Inspelningen är från 1959, men den är inte tillgänglig i det skick som jag
spelade, men man kan hitta den vanliga CD-utgåvarn (HB i Carnegie hall)
och även vinylutgåvan (begangnad då bara) eller rättare sagt utgåvorna.
Det finns minst två olika, jag har båda. De senare är de bättre, men ingen
av dem är lika bra som den jag har på testskivan.

Jag skulle med glädje betala 100 000:- för masterbandet dock. Det finns
mera på det än någon av utgåvorna innehåller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2009-07-06 11:23

IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag tackar och bockar för svar. :)

/P

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-09-28 20:04

Detta inlägg tillför inget i ämnet absolut fas, som jag tycker är intressant men helt saknar nödig kunskap om för att delta i.

Jag måste bara tillägga att min favorit i kategorin skruvade vibraton kommer från Uriah heep, låten Bird of pray från plattan Salisbury. Men det är förmodligen inget äkta vibrato utan antagligen ett stötvibrato, jag visste inte att det fanns olika tills alldeles nyligen. Intressant det också.
Mot ljusare tider

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-29 12:47

Eftersom fasen alltid hänger ihop med beloppskurvan (teoretiskt via Hilbert-Bode-transformen) kommer fas alltid att kunna detekteras om (hörbara) irregulariteter finns i responskurvan.

mangs

Inläggav mangs » 2010-10-01 16:17

Om man instället inverterar signalerna för båda kanalerna i inspelningen borde man väl få samma effekt? Genom att ta två filer där den ena är inverterad borde man snabbt kunna göra ett A/B-test gällande vad man upplever som bäst? Sedan tror jag tyvärr att olika inspelningar kommer ge olika resultat.

Den enda fas jag märkt skillnad på är att all utrustningen är kopplad så att det blir minst potentialskillnad mellan chassina.

Utöver om man bara skulle invertera ena kanalen då. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Re:

Inläggav Piotr » 2015-11-17 19:37

Tengil skrev:På tal om vibrato, på din democd som du spelade från när vi mätte upp mitt rum, så hade du en inspelning av sången" Oh danny boy" med en dam som hade mycket vibrato, vem var det?

Plötsligt kom jag på vad Gary Moore och Thin Lizzy hämtade inspiration till solot på Black Rose.

Vh Christer

Dom har en annan låt (eller är det Black Rose?) där dom hämtar inspiration från ett flertal tradlåtar... fint skit i kubik!!

Användarvisningsbild
Piotr

Re:

Inläggav Piotr » 2015-11-17 19:50

RogerJoensson skrev:På inspelad akustisk musik har jag aldrig lagt märke till att jag hör någon skillnad som är tillräckligt tydlig för att jag ska kunna peka ut den.

Med en stadig sågtandsvåg runt 150Hz och "rätt" nivå upplever jag mindre fasskillnader och nivåskillnader mellan grundton och övertonerna. Ibland upplever även jag en tonhöjdsförändring och att ljudet flyttas något i sid/djupled.

Skillnaderna är små, men tillräckligt stora för att jag inte ska tro att det enbart handlar om högtalarnas/hörlurarnas olinjäritet. Djupare än så har jag inte "forskat".

Lekte nyligen med sågtand igen, med denna tråd i minnet.

Körde ingen lågpass och testade 50Hz, 100Hz, 400Hz 4000Hz eller nåt sånt.

Jag lyssnade i lurar och undersökte distortionen för 50Hz vilken inte indikerade något skillnad beroende på fasläge (låg dist överlag från luren).

Mest hörbart var 50Hz men jag hörde en klar men relativt liten skillnad även på 4kHz.

Vid tillfälle ska jag även testa runt 6kHz och mäta dist.

Något förvånad över hur lätt det var att höra skillnad.. Tacksam för input om det kan tänkas vara något jag förbisett som leder till felaktig detektion.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Re: Hör du skillnad på absolut fas?

Inläggav ostmaccan » 2015-11-17 22:05

Tack för bumpandet av denna tråd! Mycket läsvärt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Re:

Inläggav IngOehman » 2015-11-20 01:21

Piotr skrev:
RogerJoensson skrev:På inspelad akustisk musik har jag aldrig lagt märke till att jag hör någon skillnad som är tillräckligt tydlig för att jag ska kunna peka ut den.

Lekte nyligen med sågtand igen, med denna tråd i minnet.

Körde ingen lågpass och testade 50Hz, 100Hz, 400Hz 4000Hz eller nåt sånt.

Jag lyssnade i lurar och undersökte distortionen för 50Hz vilken inte indikerade något skillnad beroende på fasläge (låg dist överlag från luren).

När du säger att du undersökte distorsionen för 50 Hz, menar du för "50 Hz sågtansvåg" eller mätte du distorsionen vid 50 Hz (vilket man förstås mäter med sinusvåg)?

Piotr skrev:Mest hörbart var 50Hz men jag hörde en klar men relativt liten skillnad även på 4kHz.

Vid tillfälle ska jag även testa runt 6kHz och mäta dist.

Något förvånad över hur lätt det var att höra skillnad.. Tacksam för input om det kan tänkas vara något jag förbisett som leder till felaktig detektion.

Vill man höra ännu större skillnader så kan man testa med asymmetrisk fyrkantvåg. Alltså en där "låg" är kanske 3-5 gånger så lång som "hög".

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-20 02:57

IngOehman skrev:När du säger att du undersökte distorsionen för 50 Hz, menar du för "50 Hz sågtansvåg" eller mätte du distorsionen vid 50 Hz (vilket man förstås mäter med sinusvåg)?

Ämen komigen nu.. Jag hade väl inte förväntat mig någon skillnad på en fasvänd sinus.. :)

Körde 50Hz sågtand och kikade noga på de primära komponenternas amplitud och letade skräp därimellan.

Vill man höra ännu större skillnader så kan man testa med asymmetrisk fyrkantvåg. Alltså en där "låg" är kanske 3-5 gånger så lång som "hög".

Intressant, skall testas vid tillfälle. Testade även 5kHz och 6kHz sågtand i går men det var helt kört på 6kHz, kanske att jag hörde något på 5kHz men osäkert. 4kHz blir nog en stark serie i ett blindtest. Den aktuella hörluren har lite hyss för sig där uppe i diskanten så jag ska testa med någon annan lur (inear) på högre frekvenser.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-11-20 03:12

Jag har en fasknapp på mitt försteg som jag inte orkar använda. Trots att den är omkopplingsbar ifrån fjärren så är det inte så att man orkar lägga 5-10 minuter per skiva på att försöka höra om det hörs nån skillnad. Dessutom är det mig veterligen inte nödvändigtvis samma skillnad på alla spåren.
Men tidigare har jag hört skillnad på en del inspelningar men de är inte så många. Är så pass ointresserad av det att jag inte ens minns om det var något speciellt som utmärkte de inspelningarna.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-20 15:48

Piotr skrev:
IngOehman skrev:När du säger att du undersökte distorsionen för 50 Hz, menar du för "50 Hz sågtansvåg" eller mätte du distorsionen vid 50 Hz (vilket man förstås mäter med sinusvåg)?

Ämen komigen nu.. Jag hade väl inte förväntat mig någon skillnad på en fasvänd sinus.. :)

Körde 50Hz sågtand och kikade noga på de primära komponenternas amplitud och letade skräp därimellan.

Du svarade på min följdfråga innan jag ens han ställa den! :) Toppen.

Om man testar signalen jag nämnder som alternativ (asymmetrisk fyrkantvåg) så ger den som regel som en bonus, ännu mindre skillnader i distorsion.

Piotr skrev:
iö skrev:Vill man höra ännu större skillnader så kan man testa med asymmetrisk fyrkantvåg. Alltså en där "låg" är kanske 3-5 gånger så lång som "hög".

Intressant, skall testas vid tillfälle. Testade även 5kHz och 6kHz sågtand i går men det var helt kört på 6kHz, kanske att jag hörde något på 5kHz men osäkert. 4kHz blir nog en stark serie i ett blindtest. Den aktuella hörluren har lite hyss för sig där uppe i diskanten så jag ska testa med någon annan lur (inear) på högre frekvenser.

Ofta så får man störst utslag på saker som händer vid fasvändning när grundtonen ligger i registret 100 - 250 Hz.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-20 18:19

IngOehman skrev:Ofta så får man störst utslag på saker som händer vid fasvändning när grundtonen ligger i registret 100 - 250 Hz.

Minns att du skrivit om det tidigare och det finns andra studier som pekar åt ung. samma håll.

Det var därför jag först blev lite förvånad när jag upplevde störst skillnad vid 50Hz. Men, å andra sidan så hamnar ju de första och starkaste övertonerna rakt igenom det område som då anses vara känsligast så att säga.

JM

Inläggav JM » 2015-11-20 18:33

IngOehman skrev: Ofta så får man störst utslag på saker som händer vid fasvändning när grundtonen ligger i registret 100 - 250 Hz.
Vh, iö

Undrar lite försiktigt vilka fakta du grundar detta påstående på?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-20 21:56

JM, jag har läst ett par studier som påvisar ung. samma resultat.

Kunde svära på att jag hade minst en sparad men hittar den inte. Hursom, tunga experter har kommit fram till ung. samma sak under en lång tid och det är att örat fixar att höra fasvridningar och fasläge på asymmetriska signaler. Förmågan är som störst i området 100Hz till nånstans mellan 500Hz och 2kHz beroende på vilken studie man läser, och avtar därefter till att bli tämligen usel eller helt utebliven över nånstans runt 2-6kHz.

Högst känslighet ser man med speciella signaler och lyssning i hörlurar eller vid högtalarlyssning i dämpad miljö.

Mitt intryck är att slutsatsen de flesta drar är att det i praktiken inte är "så farligt".. dvs. att med det mesta musikväg i normalt livliga lyssningsrum så är det oftast omöjligt att höra fasvridningar som lätt hörs under speciella omständigheter.

Testa själv med sågtandsvåg vid olika frekvenser. Använda lurar och spela på ganska låg nivå till att börja med. Det finns risk att en detektion beror på asymmetrisk olinjäritet i själva luren och den distortion det leder till minskar vid lägre avspelningsnivå.

Jag hör som sagt störst skillnad när de ingående tonerna spänner över området 100-200Hz. Det är förvånansvärt vad stor skillnad det är fråga om. Det låter som olika tonhöjd och rent klangligt låter det också olika ljust/mörkt. Det spektrala innehållet som kan ses med mätapparatur är i stort identiskt (om avspelningskedjan är linjär nog) men örat hör något annat.

JM

Inläggav JM » 2015-11-20 23:13

Piotr skrev:JM, jag har läst ett par studier som påvisar ung. samma resultat.

Kunde svära på att jag hade minst en sparad men hittar den inte. Hursom, tunga experter har kommit fram till ung. samma sak under en lång tid och det är att örat fixar att höra fasvridningar och fasläge på asymmetriska signaler. Förmågan är som störst i området 100Hz till nånstans mellan 500Hz och 2kHz beroende på vilken studie man läser, och avtar därefter till att bli tämligen usel eller helt utebliven över nånstans runt 2-6kHz.

Högst känslighet ser man med speciella signaler och lyssning i hörlurar eller vid högtalarlyssning i dämpad miljö.

Mitt intryck är att slutsatsen de flesta drar är att det i praktiken inte är "så farligt".. dvs. att med det mesta musikväg i normalt livliga lyssningsrum så är det oftast omöjligt att höra fasvridningar som lätt hörs under speciella omständigheter.

Testa själv med sågtandsvåg vid olika frekvenser. Använda lurar och spela på ganska låg nivå till att börja med. Det finns risk att en detektion beror på asymmetrisk olinjäritet i själva luren och den distortion det leder till minskar vid lägre avspelningsnivå.

Jag hör som sagt störst skillnad när de ingående tonerna spänner över området 100-200Hz. Det är förvånansvärt vad stor skillnad det är fråga om. Det låter som olika tonhöjd och rent klangligt låter det också olika ljust/mörkt. Det spektrala innehållet som kan ses med mätapparatur är i stort identiskt (om avspelningskedjan är linjär nog) men örat hör något annat.

Jag dåligt påläst på perceptionen av fasskillnader. Men om det är som du o Ingvar antyder torde starka dominerande reflexer (fasvända) uppblandade med direktljudet ge betydande negativ påverkan på musikupplevelsen, ffa i de lägre frekvenserna där absorbenter är relativt verkningslösa.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-20 23:29

Om just fasvändning (polaritetsvändning?) på reflekterat ljud har negativa konsekvenser eller inte har jag ingen aning om.

Tror inte man ska ta det för givet och i de fall man har det (dipoler) så har man ju även "i-fas-reflektioner" med ursprung i högtalarens framsida.

Sen har vi den relativa fasen på själva fördröjningen på alla reflekterade rumsbidrag också. Den blir ju lite hur som helst beroende på frekvens och fördröjning till lyssningsplats.

Intressant men svårstuderat - skulle jag tro - då det är så mycket som spelar in.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-21 11:49

Bra resonemang där, från början till slut, och visst är det svårstuderat då det är så komplext.

Men det är inte värre än att man när man börjar titta på det, ganska så snabbt (några dagars studier i form av experiment där man försöker hålla nere variablernas antal, helst till bara en) ser massor av mönster.

Bland annat märker man att en ifasreflex påverkar lite annorlunda än en urfasreflex, men det gör ju även en reflex med en lite annan fördröjning, så någon generell karaktär som beror av polariteten går inte att definiera. Man kan också notera att de tidsintervall där reflexer uppfattas som nästan entydigt negativa, och de (längre) där reflexerna i förekommande fall uppfattas berikande, inte skiljer sig nämnvärt som funktion av reflexens polaritet.

JM skrev:Jag dåligt påläst på perceptionen av fasskillnader. Men om det är som du o Ingvar antyder torde starka dominerande reflexer (fasvända) uppblandade med direktljudet ge betydande negativ påverkan på musikupplevelsen, ffa i de lägre frekvenserna där absorbenter är relativt verkningslösa.

JM

Det där är ett prima exempel på vetenskapligt otillåtna slutsatser.

Det du skriver ser ut att göra anspråk på att vara tilllåten deduktion (en logisk slutsats) men premisserna för att kunna dra några sådana slutsatser lyser ju helt med sin frånvaro.

Hela det jag fetat är på sin höjd ett hugskott (man kan tro att det är så, men varför tro något?) och det jag även strukit under är dels subjektivt men dessutom finns redan massor av kunskap som säger oss, att det kan bli så, eller bli precis tvärtom!

Det beror på en massa olika faktorer som inte ens finns nämnda i de villkor du tecknar.

Ett vetenskapligt närmande av sådana här frågor är bättre, och då premisser inte bara saknas i ditt exempel utan dessutom i stort lyser med sin frånvaro när man tittar på vad som är generellt känt, behöver man ta till induktion för att komma vidare, alltså undersöka saken.

Och när man gör det så finner man att tidiga reflexer förvisso påverkar musikupplevelsen. Hur de påverkar som funktion av anländandetid, anländanderiktning, antal och som funktion av programmaterialet, blir för alltför stort att gå igenom här: Men en rimlig sammanfattning kan vara denna:

1. Tidiga reflexer kan i förekommande fall i hög grad berika musikupplevelsen, om de kommer rätt i tid, från rätt riktningar och i lagom antal.

2, Tidiga reflexer kan i förekommande fall i hög grad förstöra musikupplevelsen, om de kommer fel i tid, från fel riktningar och i olämpliga antal.

3. Punkt 1 och 2 gäller dessutom vare sig om de tidiga refiexerna är ifasiga eller urfasiga. Och för att undvika missförstånd, med det menas INTE huruvida de interfererar konstruktivt eller destruktivt med de direktanlända ljudet (vilket ju alltid blir frekvensberoende) bara huruvida det är vända likadant eller uppånervända. Dock låter det inte identliskt likadant med ifasreflexer och urfasreflexer, lika lite som reflexer som är fördröjda X ms låter likadant som den som är fördröjda Y ms.

4. För punkt 1 och 2 gäller även att det är subjektivt och i hög grad beroende på programmaterial, som i viss grad även beroende på lyssnaren.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-21 16:52

JM skrev:
Piotr skrev:JM, jag har läst ett par studier som påvisar ung. samma resultat.

Jag dåligt påläst på perceptionen av fasskillnader. Men om det är som du o Ingvar antyder torde starka dominerande reflexer (fasvända) uppblandade med direktljudet ge betydande negativ påverkan på musikupplevelsen, ffa i de lägre frekvenserna där absorbenter är relativt verkningslösa.

JM

Jag skulle nog snarare tolka det som Piotr säger som att det inte är så farligt alls.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-01 14:28

Jag skulle tolka det som att det beror på, och det beror på mycket.

För det gör det nämligen. :)

Jag får helt enkelt känslan av att Piotr i stort sett delar min uppfattning om hur dessa saker fungerar.

Vh, iö

mangs

Inläggav mangs » 2015-12-01 15:11

IngOehman skrev:
3. Punkt 1 och 2 gäller dessutom vare sig om de tidiga refiexerna är ifasiga eller urfasiga. Och för att undvika missförstånd, med det menas INTE huruvida de interfererar konstruktivt eller destruktivt med de direktanlända ljudet (vilket ju alltid blir frekvensberoende) bara huruvida det är vända likadant eller uppånervända. Dock låter det inte identliskt likadant med ifasreflexer och urfasreflexer, lika lite som reflexer som är fördröjda X ms låter likadant som den som är fördröjda Y ms.
Vh, iö

Intressant, du har inte möjlighet att utveckla det du skriver i fetad text ovan? Vad menar du med uppånervända? Jag har nämligen trott att om du matas med två signaler som är identiska men där den ena är i motfas så ser de likadana ut fast upp och ned? Å andra sidan så blir det ju lite annorlunda om fasvinklarna inte är exakt 0/180/360 grader. Två signaler som konstruktivt läggs samman kan som maximalt summeras till att vi upplever en nivåhöjning med +6dB medan de i ett större fasområde ger mindre ökningar än så för att då när signalerna släcker ut varandra vid 180 grader ta ut varandra helt.

Menar du att det är viktigt att interferensen är på samma sida om 0? För att ge ett exempel med två signaler med två sinusvågor där den ena är på 100Hz medan den andra är på 101Hz. Spelar du upp dessa i varsin högtalare där de är i fas större delen av tiden eller i motfas så kommer vi ju få rätt olika resultat.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-01 15:13

Jag har en liten ängslig fråga:

Jag har läst att fasfel (där ena högtalaren har plus till plus och minus till minus, medan den andra högtalaren har plus till minus respektive minus till plus) yttrar sig som att "min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet", medan fel absolut fas (där kablarna till bägge högtalarna är "felvända") är betydligt svårare att upptäcka i normalfallet. Detta stämmer också överens med mina erfarenheter; Felfasat ger simmig stereobild som låter allmänt konstig, medan felaktig absolut fas inte är något jag reagerar på när jag lyssnar på musik.

Men...

Härom månaden var jag inne i en butik där en person bestämt hävdade att en felvänd högtalarkabelkabel (det jag kallar fasfel) medför att hela ljudbilden kantrar till den sida som är felfasad. Samtidigt som fel absolut fas är det som ger en simmig och odefinierbar stereobild. Jag hävdade bestämt min uppfattning att fasfel ger simmig stereobild, medan fel absolut fas är svårare att överhuvud taget upptäcka. Efter att vi tjafsat en stund, enades vi om att vi sonika tar och lyssnar på ett par högtalare samtidigt som vi kopplar om. Sagt och gjort - vi lyssnade på litet olika kopplingar men det hjälpte inte. Efter lyssningen var jag helt övertygad om att jag hört exakt det jag förväntade mig, medan den andra personen triumferande sa att "hörde du nu att det var som jag sa". Vid fasfel hörde jag alltså en simmig och otydlig stereobild, medan den andre hörde hur hela ljudbilden kantrade till den högtalare som var felfasad. Vid fel absolut fas hörde jag ingen skillnad alls mot rätt absolut fas, medan den andre påstod sig höra hur hela stereobilden grötades till och blev simmig och otydlig. Det stod några personer till och lyssnade, men ingen av dem hävdade någon uppfattning i frågan.

Vi enades om att vi var oeniga och jag lämnade butiken. Väl hemma gjorde jag några experiment till med samma (av mig förväntade) resultat. Min undran är därför; har jag missat något, eller?

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-12-01 15:33

Köpte en gång för länge sedan en skiva med XTC "Skylarking". För några år sedan så upptäckte en tekniker att skivan var graverad i "motfas" (eller nåt). Jag har nu köpt den nya rättfasade varianten. Jag hör tyvärr ingen skillnad.

mangs

Inläggav mangs » 2015-12-01 15:45

MichaelG skrev:Jag har en liten ängslig fråga:

Jag har läst att fasfel (där ena högtalaren har plus till plus och minus till minus, medan den andra högtalaren har plus till minus respektive minus till plus) yttrar sig som att "min röst kommer nu från en obestämd plats i rummet", medan fel absolut fas (där kablarna till bägge högtalarna är "felvända") är betydligt svårare att upptäcka i normalfallet. Detta stämmer också överens med mina erfarenheter; Felfasat ger simmig stereobild som låter allmänt konstig, medan felaktig absolut fas inte är något jag reagerar på när jag lyssnar på musik.

Men...

Härom månaden var jag inne i en butik där en person bestämt hävdade att en felvänd högtalarkabelkabel (det jag kallar fasfel) medför att hela ljudbilden kantrar till den sida som är felfasad. Samtidigt som fel absolut fas är det som ger en simmig och odefinierbar stereobild. Jag hävdade bestämt min uppfattning att fasfel ger simmig stereobild, medan fel absolut fas är svårare att överhuvud taget upptäcka. Efter att vi tjafsat en stund, enades vi om att vi sonika tar och lyssnar på ett par högtalare samtidigt som vi kopplar om. Sagt och gjort - vi lyssnade på litet olika kopplingar men det hjälpte inte. Efter lyssningen var jag helt övertygad om att jag hört exakt det jag förväntade mig, medan den andra personen triumferande sa att "hörde du nu att det var som jag sa". Vid fasfel hörde jag alltså en simmig och otydlig stereobild, medan den andre hörde hur hela ljudbilden kantrade till den högtalare som var felfasad. Vid fel absolut fas hörde jag ingen skillnad alls mot rätt absolut fas, medan den andre påstod sig höra hur hela stereobilden grötades till och blev simmig och otydlig. Det stod några personer till och lyssnade, men ingen av dem hävdade någon uppfattning i frågan.

Vi enades om att vi var oeniga och jag lämnade butiken. Väl hemma gjorde jag några experiment till med samma (av mig förväntade) resultat. Min undran är därför; har jag missat något, eller?

Wow, detta öppnade upp mina ögon eller öron eftersom jag hemma i min anläggning där jag har knivskarp fokus i sweetspot på monosignaler och om då ena signalen är inverterad så blir totalljudet väldigt diffust men det låter ändå som att ljudet kommer från höger högtalare. Måste ta fram lite fler testfiler där jag väljer att invertera på lite olika sätt och se hur jag upplever skillnaderna om det finns några.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-01 21:58

Men...

Var ni båda exakt i sweet spot då ni lyssnade?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-12-02 11:01

petersteindl skrev:[Var ni båda exakt i sweet spot då ni lyssnade?

Jag satt i sweet spot och den andre personen stod typ vid sidan om mig. Dvs något närmare den ena högtalaren. Jag har dessutom för mig att han ställde sig på samma sida om mig som den högtalare på vilken han precis vänt fasen på. Vilket i så fall skulle kunna förklara att stereobilden (för honom) kantrade åt just det hållet. Däremot förklarar det (väl?) inte att vi uppfattade ändring av absolut fas på olika sätt. Dvs att jag inte hörde någon direkt skillnad, medan han tyckte att hela stereoperspektivet blev simmig och otydlig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-02 15:31

MichaelG skrev:
petersteindl skrev:[Var ni båda exakt i sweet spot då ni lyssnade?

Jag satt i sweet spot och den andre personen stod typ vid sidan om mig. Dvs något närmare den ena högtalaren. Jag har dessutom för mig att han ställde sig på samma sida om mig som den högtalare på vilken han precis vänt fasen på. Vilket i så fall skulle kunna förklara att stereobilden (för honom) kantrade åt just det hållet. Däremot förklarar det (väl?) inte att vi uppfattade ändring av absolut fas på olika sätt. Dvs att jag inte hörde någon direkt skillnad, medan han tyckte att hela stereoperspektivet blev simmig och otydlig.

Då kan ni båda faktiskt ha rätt :D

Sedan vill jag helst använda ordet polaritet på man vänder högtalarkabeln mellan + och -. Antingen skiftar man polaritet på båda kanalerna eller bara på ena. Att ni uppfattade skillnad på olika sätt då båda kanalerna skiftar polaritet kan nog också inträffa. Det måste jag dock grunna lite på.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-02 17:33

Men...

Inte alls. Du har helt rätt, han har helt fel.

Du borde ha börjat experimentet med att felfasa båda högtalarna* och sedan vändt den ena av dem, för att få höra honom säga att ljudilden kantrade över till den andra sidan, varefter du hade kunna berätta att den du vände var den som fick rätt fas.

Vh, iö

- - - - -

*Hela iden om att en högtalare kan vara "rättfasad" är dock främst akademisk. I varje fall om högtalaren är av normal typ, det vill säga sådan att den växlar fasläge flera gånger genom frekvensområdet. Det är inte ovanligt alls att trevägshögtalare fasvrider mer än 1000 grader från 10 Hz - 20 000 Hz. Ett halvt varv (fasvändt) är 180 grader.

De som inte vet det vill som regel tycka att det ANSLUTNA fasläget där rött kopplas mot rött och svar mot svart, ÄR det där högtalaren spelar i fas, och gör man tvärtom så blir det ur fas. Men i verkligheten så spelar de flesta högtalare alltså vissa frekvenser i fas och vissa ur fas, oavsett vilket fasläge man anslutit högtalaren i. Däremot så gör de det på samma sätt om de är likadana och har anslutits på samma sätt - vilket leder till en fokuserad ljudbild om inget annat större fel råder.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-02 17:59

mangs skrev:
IngOehman skrev:
Vh, iö

Intressant, du har inte möjlighet att utveckla det du skriver i fetad text ovan? Vad menar du med uppånervända?

Att en transient som går uppåt istället går nedåt. Om högtalaren i direktljudet ger ifrån sig en transient med positiv polaritet så kan en reflex från en vägg i rummet vara i samma fasläga (men fördröjt förstås) eller vara i det motsatta fasläget (fortfarande fördröjt). Det senare gäller vissa av reflexerna från rummets väggar om högtalaren är en dipol, eftersom sådana högtalare strålar ut alla ljud i två versioner, den framåt och en bakåt, och de är fasvända i förhållande till varandra.

mangs skrev:Jag har nämligen trott att om du matas med två signaler som är identiska men där den ena är i motfas så ser de likadana ut fast upp och ned?

Javisst, det är ju det jag skrev.

Är signalerna sinusformade eller har någon annan form som är upp-/nedsymmetrisk så kan man förvisso inte se skillnad på en rättvänt och en uppånervänd version om man inte vet hur förskjutna i tiden de är i förhållande till varandra. Men en sinuston är ju ett specialfall. En musiksignal behöver ju inte vara symmetrisk, den kan vara kraftigt asymmetrisk. Ljud från många trummor och ljudet från t ex en högljutt spelad trumpet är väldigt asymmetriska. Trycktopparna kan vara mer än 5 gånger starkare än undertrycken (som i gengäld upptar längre tid*).

mangs skrev:Å andra sidan så blir det ju lite annorlunda om fasvinklarna inte är exakt 0/180/360 grader. Två signaler som konstruktivt läggs samman kan som maximalt summeras till att vi upplever en nivåhöjning med +6dB medan de i ett större fasområde ger mindre ökningar än så för att då när signalerna släcker ut varandra vid 180 grader ta ut varandra helt.

Är inte säker på vad du vill ha sagt med detta. Men två signaler som ligger i fas med varandra (vilket bestäms av båda fasläget och fördröjningen) ger en summa om +6dB om de var lika starka.

Summerar man två signaler ur fas så blir summan svagare än de starkaste av de två, och noll om de är lika starka.

Summerar man två signaler som ligger i randomfas så blir summan +3dB om de var lika starka. Randomfas är ett teoretiskt begrepp som verkligheten dock kan komma mer eller mindre nära. Den kommer väldigt nära om man t ex tittar på en bredbandig signal (en musiksignal eller brus t ex) som är fördröjd väsentligt mera än några våglängder för den lägsta frekvens den innehåller.

mangs skrev:Menar du att det är viktigt att interferensen är på samma sida om 0? [(quote]
Jag vet inte vad det betyder.

mangs skrev:För att ge ett exempel med två signaler med två sinusvågor där den ena är på 100Hz medan den andra är på 101Hz. Spelar du upp dessa i varsin högtalare där de är i fas större delen av tiden eller i motfas så kommer vi ju få rätt olika resultat.

Ja, tittar man på hur två signaler med olika frekvens summerar, och vill ha ett enkelt svar på frågan, så måste man använda ett mätfönster som är väsentligt längre än periodtiden för interferensen mellan signalerna. Annars för man inte med en hel cykel med tillräcklig marginal. Och summan blir då +3dB om signalerna är lika starka.

När man talar om att addera ett direktljud och ett reflekterat ljud kan vi dock förutsätta att båda i ett rimligt långt tidsperspektiv har samma frekvensinnehåll. Därmed inte nödvändigtvis samma frekvensvägning, men en ton i direktljudet motsvaras av exakt samma ton (igen, möjligen med en annan klanglig vägning) i det reflekterade ljudet, inte något 1 Hz därifrån.

Vh, iö

- - - - -

*Om signalen saknar DC-innehåll (utöver själva lufttrycket).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-12-02 22:15

Fasfel eller fasrätt?
Vissa talare har ju element som avsiktligt är delvis ur fas (mellan de olika elementen) eller tom är fasvända.
Men om polariteten är olika mellan H o V talare, hörs nog troligen olika mycket beroende på kvalitén på insignal och talaren i sig. Och rummet förstås.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-03 00:42

Njae, av de saker du räknar upp är det nästan bara rummet som kan göra det mindre hörbart. :)

I ett bra rum hör man om ena högtalare är inkopplad med fel polaritet nästan helt oberoende av insignal och högtalare.

I mycket stora (och därmed med stort avstånd mellan högtalarna) och kraftigt ekande rum kan det vara svårare att höra dock.

- - -

Men det är som jag ser det viktigt att inte blanda ihop en felfasad högtalare (att L och R inte är anslutna med samma polaritet) med örats förmåga att höra fasvridning (signifikant vågformsdistorsion, 99% av ala högtalare har det, massor av det) och absolut fas.

Frågan om fasvridning har ju varit uppe en del i tråden redan, och som många konstaterat (typ alla som studerat det) så går det att höra fasdistorsion åtminstone i registret 100 - 250 Hz.

Men örat är mycket mindre känsligt för fasvridning/vågformsdistorsion är de flesta föreställer sig när de får titta på oförvrängda vågor och av fasvridning förvrängda vågor, och skall gissa hur olika de låter.

Frågan om absolut fas är lite akademisk om man inte studerar den med den vetenskapliga akribi som frågan kräver.

Att t ex undersöka vikten av korrekt absolut fas med en högtalare som har tusentalet grader fasvridning blir bara knas - det renderar ju båda polariterna att visa felaktig absolut fas, bara de frekvensområden som har fel ändras.

Att undersöka vikten av korrekt absolut fas med en kedja med nämnvärda kvadratiska komponenter gör även det en sådan studie meningslös, även om högtalarna skulle råka vara några skapligt faslinjära sällsyntheter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-12-03 14:50

Satt precis och slog i en gammal H&M och läste en recension av ett litet försteg, "Lejonclou", och i recensionen nämner recensenten att han hörde att något liksom inte stämde. Då kom han på att just detta försteg av "kretstekniska" skäl hade vänt på den absoluta fasen och när han vände på högtalarkablarna föll bitarna på plats...

Troligt? Eller visste han helt enkelt om att fasen var vänd och ville få med det i texten på något "kul att läsa"-vis?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-12-05 00:52

Jag gissar på det sistnämnda, men tycker egentligen inte att det spelar någon större roll varken vad jag tror eller hur det var.

Det tråkiga är dock att sådana artiklar hjälper till att sprida vrångföreställningar om hörbarheten för absolut fas.

- - -

Men man kan ju fråga sig - om ungefär hälften av alla inspelningar är gjorde med omvänd fas eller blandfas, hade skribenten då (på något underfundigt sätt) valt ut de inspelningar där alla ljud var tagna med rätt absolut fas? Och vilka högtalare användes? De flesta spelar ju varken rätt eller fel absolut fas, utan en salig blandning. Vissa frekvenser kommer ut med en fasvridning, andra med en annan, och ytterligare andra med en tredje.

Så har lyssnaren ens hört de rapporterade effekterna tillsammans med programmaterial och högtalare som gör det meningsfullt att alls använda begreppet absolut fas?

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi