Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Exempelvis om man själv i sin anläggning tänker sig att använda högtalare som är mer lågohmiga eller har någon konstigare fasvridning än vad konstlasten har, så kan det vara så att en förstärkare som lyssnats via den konstlast som LTS har, och visat sig vara bra, kan ge ett sämre sound om man lyssnar i sin egen anläggning med högtalare som är svårare att driva. Förstås vad jag menar...?
Nu kan jag ju också säga att "problemet" inte är så stort i praktiken eftersom dagens konstlast innebär en högtalare som är mer trögdriven än de flesta högtalare. Jag tycker allmänt att man bör inte skaffa sig högtalare som har impedans på två ohm eller lägre i något frekvensregister. Sådana burkar anser jag snällt vara "mindre välkonstruerade". Man bör tänka på att förstärkarens dämpfaktor då behöver vara extremt stor, vilket gör att i princip alla rörförstärkare får problem att driva sådana högtalare.
Lust skrev:Vad har konstlasten i F/E-lyssningen för impedans?

Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Exempelvis om man själv i sin anläggning tänker sig att använda högtalare som är mer lågohmiga eller har någon konstigare fasvridning än vad konstlasten har, så kan det vara så att en förstärkare som lyssnats via den konstlast som LTS har, och visat sig vara bra, kan ge ett sämre sound om man lyssnar i sin egen anläggning med högtalare som är svårare att driva. Förstås vad jag menar...?
Med reservation för att den övre är uppmätt, den nedre simulerad.Johan_Lindroos skrev:Lust skrev:Vad har konstlasten i F/E-lyssningen för impedans?
beloppet:
Fasen:
Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.subjektivisten skrev:Johan_Lindroos skrev:Konstlastens impedans kan vara en fallgrop.
Exempelvis om man själv i sin anläggning tänker sig att använda högtalare som är mer lågohmiga eller har någon konstigare fasvridning än vad konstlasten har, så kan det vara så att en förstärkare som lyssnats via den konstlast som LTS har, och visat sig vara bra, kan ge ett sämre sound om man lyssnar i sin egen anläggning med högtalare som är svårare att driva. Förstås vad jag menar...?
Ja, jag förstår. Men hur är det då om man har en väldigt snäll högtalare då. Då kanske en förstärkare, som inte lyckades perfekt i F/E lyssningstestet, att kunna driva dessa utan färgning av ljudet alltså?
Martin skrev:Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.
Martin skrev:Det tänkte jag också på. Man får väl helt enkelt använda hjärnan (precis som vi gör här) och inte vara så kunskapsfientlig så kan man lätt räkna ut vad som är väsentligt. Har man en snäll högtalare som varierar mellan 7 och 10ohm så kan man säkert använda en förstärkare som inte klarat ett F/E-test map klangfärgning i mellanregistret men presterat bättre på hörbar distorsion tex.
Det finns ju exakt info om konstlasten i artikeln jag länkade till. Enklast är väl att var och en jämför med sina egna högtalare och förstärkare och avgör hur stor nytta man har av testet?subjektivisten skrev:publicerar man någon form av alternativ uppgifter med testet? Typ, "om din högtalare är extremt lättdrivan så är denna förstärkare utmärkt, dock om dom är svårdriva (något ca tal) så klarar dom inte F/E lyssningstestet"?
T ex, är ju en viss skillnad mellan "Pelle" som spelar på rätt svårdrivna högtalare, och väldigt dynamisk musik, väldigt högt mot "Anders" som spelar mest vanlig pop/rock/metal, på lättdrivna högtalare, och ligger mest runt 70-85 db i hemmet. Vore kanske intressant att ha med någon form av följinfo som klarlägger mer kanske?
TomasF skrev:Om vi F/E-testar en förstärkare med olinjärheter som liknar referensförstärkarens olinjärheter så kommer den testade förstärkaren klassas med det goda betyget "möjligt transparent". Olinjärheterna döljer varandra.
TomasF skrev:Med reservation för att jag inte förstått testmetoden, och jag HAR använt sökfunktionen och kollat på LTS hemsida men hittar ingen tydlig beskrivning hur CD-spelare LTS-testas.
Magnuz skrev:TomasF skrev:Om vi F/E-testar en förstärkare med olinjärheter som liknar referensförstärkarens olinjärheter så kommer den testade förstärkaren klassas med det goda betyget "möjligt transparent". Olinjärheterna döljer varandra.
Troligen inte, snarare tvärtom: för att "referensförstärkarens" (inget bra ordval, som du själv påpekar) fel ska dölja den testade förstärkarens fel eller vice versa måste felen vara varandras invers. När man kopplar in förstärkare nummer två i testslingan adderas ju dess eventuella fel till den befintliga signalen.
TomasF skrev:Antag istället att (C) nu är alltid inkopplad. Nu kommer BÅDE (A) och (B) att framstå som färgande, eftersom deras dist är annorlunda än (C)s och allstå lätt detekterbar. (A) och (B) döms ut!
Alltså favoriserar F-E-testmetoden produkter med likartade (men små) fel som de alltid inkopplade produkterna har?
JohanS skrev:Kan inte konstlasten vara ett problem åt andra hållet mot det Johan Lindroos nämner också? Dvs att konstlasten är så svår att den framkallar hörbar färgning som inte är relevant för en högtalare som utgör en enklare last.
TomasF skrev:Alltså favoriserar F-E-testmetoden produkter med likartade (men små) fel som de alltid inkopplade produkterna har?
Nattlorden skrev:JohanS skrev:Kan inte konstlasten vara ett problem åt andra hållet mot det Johan Lindroos nämner också? Dvs att konstlasten är så svår att den framkallar hörbar färgning som inte är relevant för en högtalare som utgör en enklare last.
"Problemet" i det fallet är väl bara att rekommendationslistan blir lite för hårt sållad... Det innebär inget problem för de saker som tagit sig dit.
Nattlorden skrev:Vad jag kan se så är nästan all kritik baserad på hypotesen att man godkänner för mycket... vilket bevisligen inte är fallet. ( Enda anledningen till detta vad jag kan se är att folk inte i sin vildaste fantasi kan acceptera att de få saker som rekommenderas är så bra som testen föranleder oss att tro... )
Svante skrev:ibland undrar jag om inte lite väl många apparater sågas pga att de inte klarar F/E-lyssningen, tex pga ett basfall på 1 dB vid 20 Hz. En sån förstärkare fungerar utmärkt i de allra flesta anläggningar.
Almen skrev:Svante skrev:ibland undrar jag om inte lite väl många apparater sågas pga att de inte klarar F/E-lyssningen, tex pga ett basfall på 1 dB vid 20 Hz. En sån förstärkare fungerar utmärkt i de allra flesta anläggningar.
Men där handlar det väl om igen om att man som konsument själv måste tolka innebörden av testresultatet?
Svante skrev:Men ibland undrar jag om inte lite väl många apparater sågas pga att de inte klarar F/E-lyssningen, tex pga ett basfall på 1 dB vid 20 Hz.
Almen skrev:Svante skrev:ibland undrar jag om inte lite väl många apparater sågas pga att de inte klarar F/E-lyssningen, tex pga ett basfall på 1 dB vid 20 Hz. En sån förstärkare fungerar utmärkt i de allra flesta anläggningar.
Men där handlar det väl om igen om att man som konsument själv måste tolka innebörden av testresultatet?
Almen skrev: Så det gäller ju att inte sila mygg och svälja elefanter...
BACH skrev:Svante skrev:Almen skrev: Så det gäller ju att inte sila mygg och svälja elefanter...
... svälja "kanel", brukar man väl säga?
Du menar nog kameler, kanel har man väl på gröten.![]()
![]()
![]()
Vh
perstromgren skrev:Hur är känsligheten på F/E-lyssningen om man använder ett par goda hörlurar i stället för högtalare? Blir den sämre eller bättre?
Intuitivt har jag svårt att tänka mig att det finns skillnader som inte hörs i hörlurar men i högtalare, men det är inget jag vet. Ni som provat, berätta!
Svante skrev:perstromgren skrev:Hur är känsligheten på F/E-lyssningen om man använder ett par goda hörlurar i stället för högtalare? Blir den sämre eller bättre?
Intuitivt har jag svårt att tänka mig att det finns skillnader som inte hörs i hörlurar men i högtalare, men det är inget jag vet. Ni som provat, berätta!
Ända tills jag var med på LTS tester så klarade jag mig bra mycket bättre i hörlurar. Men med utrustningen i Studio Blue så vete fasen.
Mitt intryck är att man når jekligt långt med den.
perstromgren skrev:Svante skrev:perstromgren skrev:Hur är känsligheten på F/E-lyssningen om man använder ett par goda hörlurar i stället för högtalare? Blir den sämre eller bättre?
Intuitivt har jag svårt att tänka mig att det finns skillnader som inte hörs i hörlurar men i högtalare, men det är inget jag vet. Ni som provat, berätta!
Ända tills jag var med på LTS tester så klarade jag mig bra mycket bättre i hörlurar. Men med utrustningen i Studio Blue så vete fasen.
Mitt intryck är att man når jekligt långt med den.
Av bilderna att döma är det rätt dyr utrustning... Har någon gjort en direkt jämförelse mellan hörlurar och goda högtalare utan att gå till extremen, som Studio Blues lyssningsmonitorer verkar vara?
Svante skrev:perstromgren skrev:Av bilderna att döma är det rätt dyr utrustning... Har någon gjort en direkt jämförelse mellan hörlurar och goda högtalare utan att gå till extremen, som Studio Blues lyssningsmonitorer verkar vara?
Ja, och då har jag alltid lyckats bättre med hörlurar. Förmodligen beror det på att jag inte har något audiofildämpat rum, snarare än själva utrustningen. Men det är bara min känsla.
perstromgren skrev:Svante skrev:perstromgren skrev:Av bilderna att döma är det rätt dyr utrustning... Har någon gjort en direkt jämförelse mellan hörlurar och goda högtalare utan att gå till extremen, som Studio Blues lyssningsmonitorer verkar vara?
Ja, och då har jag alltid lyckats bättre med hörlurar. Förmodligen beror det på att jag inte har något audiofildämpat rum, snarare än själva utrustningen. Men det är bara min känsla.
Hörlurar har två direkta fördelar i detta sammanhang, som jag ser det:
1. De är inte beroende av ett bra rum och låter lika bra överallt.
2. De är billiga, jämfört med högtalare.
1 + 2 gör att en F/E-lyssning kan upprepas (reproduceras) om så önskas.
Därav min fråga om hörlurar duger.
Svante skrev:perstromgren skrev:
Därav min fråga om hörlurar duger.
Det finns två argument emot.
Bas och diskant.
Studio Blues basåtergivning är grym (vilket inte min är hemma (vilket får mig att fundera över ett tidigare inlägg jag skrev i tråden)). Många förstärkare har fallit pga detta; de skulle inte ha fallit hemma hos mig eller i ett par lurar. Andra änden är diskanten, och här tror jag inte att lurar i allmänhet når lika högt.
Hursomhelst är tillpassningen av lurarna på huvudet känslig, både i bas och diskant.
Piotr skrev:Frekvensgången är ju inte linjär i lurar.. kurvan är ju anpassad psykoakustiskt.
Nattlorden skrev:Frågan är väl snarare... är hörseln tillräcklig för att bedömma lågbasåtergivning. Jag säger i alla fall nej på det, det är kroppen som "hör" vibrationsspektrat snarare än öronen när det går lågt.
perstromgren skrev:Menar du verkligen att ett par Sennheiser HD650 eller Stax SR 303, till exempel, inte kan återge tillräckligt låga och höga frekvenser?![]()
Användare som besöker denna kategori: Adis och 32 gäster