Moderator: Redaktörer
DesignStudent skrev:Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?
DesignStudent skrev:Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?
Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?
DesignStudent skrev:Vilka är de största problemen när Du ska spela upp digital musik (tex mp3) hemma?
Max_Headroom skrev:Det är mp3 som gäller. Alla använder det och många har 1000-tals mp3or på sina diskar. Hur många sitter och rippar ned det i lossless eller sittar och laddar hem samma material i lossless en gång till? Inte många...
Att mp3 inte duger åt en pytteliten klick navelskådande audiofiler är en sak, dom kommer troligen ändå inte att köpa produkten.
Produikten måste stödja mp3 i första handa, wma i andra, diverse lossless och ogg i tredje.
Belker skrev:Gräv lite i skolans arkiv.
Max_Headroom skrev:Högtalaren bör kunna placeras på ett sätt som det stora flertalet "normal lyssnare" (dvs där den stora marknaden kan antas finnas) finner acceptabelt. Stora pjäser lång ut i rummet = dåligt. Väggnära = bra.
DesignStudent skrev:
(exempel:)
1 - Trådlös uppspelning
2 - Snabb att starta
3 - Översikt av musikbibliotek
4 - Utseende
5 - Pris
Tack igen!
guldfisk skrev:En kompressor i uppspelningsapparaten. Läs på om "The loudness race", om du inte redan känner till det. Istället för dynamikkomprimerade inspelningar, ska man kunna välja tydlighet/hörbarhet/kontrast beroende på uppspelningssituation.
Belker skrev:Bäst är kanske om du (Per) efter en första faktakoll här och från andra källor börjar bombardera med skisser, så kan vi ge feedback. Tror du snabbt skulle komma framåt, eftersom du har en enorm fokusgrupp i oss att utnyttja. Lite insnöad förvisso, men ändå
Mind skrev:Förresten, alla som vill ha trådlöst, Trådlöst mellan vad ?
Mediaspelaren står ju redan i vardagsrummet tillsammans med resterade stereo.
TCM skrev:Mellan mediaspelaren och där du har dina musikfiler lagrade - såvida det inte finns en inbyggd hårddisk i mediaspelaren.
DesignStudent skrev:TCM skrev:Mellan mediaspelaren och där du har dina musikfiler lagrade - såvida det inte finns en inbyggd hårddisk i mediaspelaren.
Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (= högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.
Style skrev:har blåtand verkligen tillräcklig räckvidd/bandvidd för musiköverföring?
Som det ser ut så kommer jag inte jobba med lagring i högtalaren. Den trådlösa aspekten blir som TCM säger isåfall mellan mediaspelaren (=
högtalaren) och vad du än väljer att lagra din musik på.
Ragnwald skrev:Har jag förstått trådskaparens tanke ?
Morello skrev:MP3 är väl för övrigt ett snudd på obsolet format för musiklyssnare då en hårddisk som rymmer flera hundra gigabyte kostar fikapengar.
Svante skrev: - snip -
2. Vända på steken: Dosan vid anläggningen är ett ljudkort som är kopplat till wlan, TP-kabel eller bluetooth. Då kan man sitta med laptoppen i soffan och spela med winamp, utan en massa audiosladdar.
- snip -
Jag hatar när någon har "uppfunnit" funktionalitet som redan finns i tex Windows, och ofta mycket bättre.
woland skrev:Svante skrev:Jag hatar när någon har "uppfunnit" funktionalitet som redan finns i tex Windows, och ofta mycket bättre.
Bra talat, kunde inte sagt det bättre själv. Ofta presenteras dessa s k "uppfinningar" också med ett skrattretande dåligt användargränssnitt.
Mvh
housemicke skrev:Vilka är de viktigaste funktionerna en optimal högtalare skulle uppfylla?
optimal till vad?
DesignStudent skrev:Angående den trådlösa aspekten så menar jag följande:
-ingen mediaspelare kommer förmodligen användas, folk lagrar ju redan digital musik på olika media, med gränssnitt man är bekant med.
DesignStudent skrev:Själva tekniken ska såklart fungera för bästa ljudkvalité. Jag tänkte mer på interaktionen och utförandet...
borde musiken följa med dig runt i hemmet?
hur ska man byta låt?
Naqref™ skrev:Lite motsägelsefullt detta:DesignStudent skrev:Angående den trådlösa aspekten så menar jag följande:
-ingen mediaspelare kommer förmodligen användas, folk lagrar ju redan digital musik på olika media, med gränssnitt man är bekant med.
jämfört med detta:DesignStudent skrev:Själva tekniken ska såklart fungera för bästa ljudkvalité. Jag tänkte mer på interaktionen och utförandet...
borde musiken följa med dig runt i hemmet?
hur ska man byta låt?
DesignStudent skrev:Jag funderar på att den sändande blåtandsdelen skall sitta på en 3.5mm stereokoppling. En sådan ingång finns i nästan all utrustning för att lagra musik.
Naqref™ skrev:Och om du ändå måste ha en kontakt för strömförsörjning så kan man lika gärna ha en ingång för optisk digital signal (finns rätt små sådana) så slipper man en massa problem signalmässigt (eftersom musiksignalen ändå måste AD-omvandlas.
Vad betyder AD-omvandling
vad är det positiva med en ingång för optisk digital signal?
Harryup skrev:Inget winamp! Inget Itunes! Gör den plattformsoberoende i Java eller nåt.
Inga hårddiskar i lyssningsrummet. Familjeservrar är redan på väg så en lämplig koppling till en sådan där all musik lagras. Hårddiskar blir mycket billigare och mycket större hela tiden, glöm MP3. Gör något formatoberoende så man kan välja själv vilken kvalité man vill ha.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 9 gäster