Moderator: Redaktörer
Jara skrev:Jag har inte sett någon rök... men den vill inte starta. Den kan stå på standby och den röda standylampan lyser, men då jag vill ha igång den så "söker den efter kontakt", men går snart tillbaka till standby igen.
Vad kan felet vara?? Please help!!
Pinnick skrev:man brukar väl säga att slutsteget "brinner" när det överbelastas och slutar fungera tror jag. Inte att det brinner med låga och rök
meanmachine skrev:Nu har du chansen att köpa -kanal iställetSe det mon en möjlighet en upplysning ett tecken från ovan
![]()
Glaset är halv fullt
Morello skrev:Varför i hela friden köper man en biomaskin för att spela endast tvåkanaligt material?
Låter i mina öron helknasigt, då biomaskinernas menysystem och informationsfattiga manualer gör dem synnerligen svåranvända..
tvett skrev:Ingen rök? Hade varit intressant att se om den hade någon färg... Om du inte såg någon rök kanske det tyder på att den var transparent.
Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen har ingen annan modell varit så omtalad pga kvalitetsaspekter som 2105.
Sanny_X skrev:Kaffekoppen skrev:Mig veterliggen har ingen annan modell varit så omtalad pga kvalitetsaspekter som 2105.
Kommer att tänka på ett kraftigt slutsteg...
Kanske borde LTS lägga in driftaspekt i sina rekommendationer? Ungefär som vinskribenterna tar hänsyn till priset: "Perfekt med dyrt som f-n" skulle LTS kunna deklarera "Helt transparent men inte att lita på i längden".
Jag är inte insatt men att döma av denna och andra trådar borde 2105 och NAD 208 åka ner en bit på skalan på grund av dålig driftsäkerhet
Och varje gång säger du att det är sista gångenMorello skrev:NAD håller bitvis usel kvalitet, men ingen har väl gjort något annat gällande heller?
Sa han som preciiiis reparerat en tobakspatinerad 208:a.
Kaffekoppen skrev:Och varje gång säger du att det är sista gångenMorello skrev:NAD håller bitvis usel kvalitet, men ingen har väl gjort något annat gällande heller?
Vilka komponenter hamnar i "skräplådan" och hur vet man att just de kommer ha kortare livslängd?Richard skrev:Det går ju att göra apparater som inte stup i kvarten går sönder även med grejor från skräplådan. Med dåliga komponenter får man dock inte räkna med en livslängd längre en kanske 10 år, innan en reparation/kraftig prestandaförsämring inleds.
Denon använder så vitt jag vet inte glasfiber förrän prisklasser från 4000:- och uppåt. Vidare har Denon i sina receivrar under 6000:-
urusla potar, kondensatorer,trafos, IC kretsar mm, vilket de också delar med andra japanska ( som numera tillverkas i Kina ) tillverkare.
Kaffekoppen skrev:Och varje gång säger du att det är sista gångenMorello skrev:NAD håller bitvis usel kvalitet, men ingen har väl gjort något annat gällande heller?
Det finns väl ingen människa med förnuftet i behåll som skulle påstå att en Lada håller bättre än en Lexus.
Är dom utvecklade antingen för audio eller långtidskvalitetsaspekten (det var ett krångligt ord)? Har de alltså kanske lika sunkig hållbarhet om de görs för audio?Richard skrev:Dessa komponenter är spelciellt utvecklade för musikåtergivning eller långtidskvalitetsaspekten.
Richard skrev:
Tvett, du har inget vett!
(Troll finns visst överallt, inte bara i skogen)
Kaffekoppen skrev:Är dom utvecklade antingen för audio eller långtidskvalitetsaspekten (det var ett krångligt ord)? Har de alltså kanske lika sunkig hållbarhet om de görs för audio?Richard skrev:Dessa komponenter är spelciellt utvecklade för musikåtergivning eller långtidskvalitetsaspekten.
Vad skilljer en kondensator för audio gentemot en kondensator för andra ändamål?
Låter en sådan kondensator annorlunda och betyder det att alla som inte har dem låter felaktigt?
Är prislistan riktig eller var det bara som förtydligande över prisskillnaderna som du tror de är?
Morello skrev:Richard,
Dina inläg saknar all önskvärd substans och avslöjar att du helt saknar kunskap i ämnet.
Richard skrev:Jag har själv bytt Ic-kretsar i analogdelen på en Maranz cd 67 se, från dess JRC 2114 till en OPA 2604 och upplevde en stor ljudförbättring.
Jag lödde dit ic hållare för att lätt byta emellan. Varje gång upplevdes det otvetydigt som en klar förbättring vid bytet till Opa 2604.
Provade också med en AD 275 men upplevde då en försämring av ljudet. Skillnaden var dock mycket liten.
Tyvärr så finns det i Ingengörskretsar fortfarande en övertro på den undermåliga, ljudmässigt, Ic kretsen NE 5534, detta tycker JAG är tråkigt. Ni andra får tycka vad ni vill.
undermåliga, ljudmässigt, Ic kretsen NE 5534
Det här blev en riktigt rolig tråd.
Richard skrev:Ingvar Öhman skriver i Molt -99 att man med gott resultat kan byta ut Ne 5534 mot tex. opa 2104 med en hörbar förbättring. Således en Ingenjör som både lyssnar och mäter, vilket är sällsynt.
Kaffekoppen skrev:Jag känner ingen som inte både mäter och lyssnar.
Richard skrev:Ne 5534 används inte av NÅGOT seriöst stereomärke längre, eftersom det kommit ut så pass många bättre allternativ. T.om. konservativa ROTEL har sparkat ut den till förmån för AD 711.
Richard skrev:Ingvar Öhman skriver i Molt -99 att man med gott resultat kan byta ut Ne 5534 mot tex. opa 2104 med en hörbar förbättring. Således en Ingenjör som både lyssnar och mäter, vilket är sällsynt.
solidstate skrev:Vem vet. Att han är din vän gör honom knappast felfri.![]()
/SS
solidstate skrev:Du har förmodligen rätt.
/SS
Morello skrev:Jag tror Rikard åsyftar JFET-OP'n OPA2604 från TI/Burr Brown.
Hur som helst måste vi väl kunna vara överens om att byte av ampar ger ljudmässiga STORA skillnader annars är ju vi modds heldumma.
Ps. Vad sägs om att mods inte alltid vet vad dom gör, alltså kan konstruera från grunden? Mer gillar 'göra' än att 'kunna'? Ds.
Ja, jag hoppas de inte förstörde mitt Sansui B-2101 när de bytte ut elektrolyternameanmachine skrev:Ta ett gammalt onkyosteg eller Sansui.
Köp ett par Philips eller Rifa oavsett och byt ut de dåliga nipponchemicon på15000uF som sitter där in med ett par 33000uF Rifa eller Philips på 6a Feta monster och i ett AB-test kommer ingen att ens fundera på om det ger skillnad eller inte
Den blev "utslängd" av hans fru aftersom han var en "skotsamlare"
Richard skrev:På LCaudios hemsida finns det intressant information om olika IC:s ljud och diskussioner om detta, utbytes Ic/socklar samt funderingar kring den förfärliga NE 5534 och dess kloner.
Morello skrev:Richard skrev:På LCaudios hemsida finns det intressant information om olika IC:s ljud och diskussioner om detta, utbytes Ic/socklar samt funderingar kring den förfärliga NE 5534 och dess kloner.
Nämda shemsida är direkt olämplig för den som söker förståelse på ett djupare och ickedogmaitskt plan.Kolla hellre Douglas Selfs sida där man hittar mätningar på den trots åldern relativt fina OP'n 5534.
meanmachine skrev:Sen att kondensatorer Mr Morello håller olika kvalité även om vi inte vetenskapligt kan förklara det eftersom vi bara har våra dumma subjektiva öron att gå efter är väl ändå väldigt väl grundat.
Speciellt på nätdelen.
Min ständigt återkommande fråga, som jag aldrig får svar på är; om man nu inte kan mäta detta och förklara det vetenskapligt, hur kan då tillverkare göra serier som är likadana?
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Sen att kondensatorer Mr Morello håller olika kvalité även om vi inte vetenskapligt kan förklara det eftersom vi bara har våra dumma subjektiva öron att gå efter är väl ändå väldigt väl grundat.
Speciellt på nätdelen.
Min ständigt återkommande fråga, som jag aldrig får svar på är; om man nu inte kan mäta detta och förklara det vetenskapligt, hur kan då tillverkare göra serier som är likadana?
meanmachine skrev:SubjektivistenMin ständigt återkommande fråga, som jag aldrig får svar på är; om man nu inte kan mäta detta och förklara det vetenskapligt, hur kan då tillverkare göra serier som är likadana?
Det är hörbart sen finns det även parametrar som går att mäta på olika saker runt en konding men poängen är främst att alla gånger kan vi vanliga dödliga inte förklara saker men vi vet och då behöves ingenjörer som kan förklara. Vetenskapen, den föränderliga. Du vet subjektivisten att alla vi är inte psykiska vrak som inbillar oss allt vi hör. Skulle tro att dessa finner du int ebland moddare främst utan blar köpare. Men du har din charm
meanmachine skrev:Du vet subjektivisten att alla vi är inte psykiska vrak som inbillar oss allt vi hör.
Richard skrev:niclasz: Om du inte kan höra skillnad på komponenter, kondensatorer, Ic kretsar mm, så, fint för dig!![]()
Niclasz och subjektivisten, Dahlqvist:
Har ni själva jämfört tex bipolära elektrolyter versus polypropar i t.ex delningfiltret i en högtalare?
Har ni inte gjort det, tycker jag du ska prova istället för att påstå att skillnaderna inte finns.
Den stora majoriteten bland Hifikonstruktörer anser definitivt att det finns skillnad, olika komponenter låter olika.
För mig finns det ingen tvekan alls, man måtte vara både blind och döv för att inte höra den.( skillnaden, alltså ).
Edit: Tänk om världen var så enkel att man kan köpa billigast möjliga komponent, och sedan veta att det inte finns något bättre! Vad billigt man skulle komma undan! Tyvärr är verkligheten inte så enkel.
Jag tror ni pratar bredvid varandra. Ingen har sagt något om att det alltid går att använda vilken komponent som helst, så har inte jag tolkat det iallafall. Men att byta ut en kondensator A som är anpassad för produkten med avseende på tekniska kvalifikationer mot en annan utan grundläggande fysikalisk skillnad annat än ett högre pris och fina ord tvivlas det nog på tills motsatsen kan anses bevisad. Det måste ju du också tycka är rimmligt?Richard skrev:Edit: Tänk om världen var så enkel att man kan köpa billigast möjliga komponent, och sedan veta att det inte finns något bättre! Vad billigt man skulle komma undan! Tyvärr är verkligheten inte så enkel.
subjektivisten skrev:Eftersom det visst är svårt att förstå min fråga så ställer jag den igen till Richard och meanmachine:
I många fall så läser man att "man hör detta men man kan inte mäta det och/eller förklara det". Om man nu inte kan det, hur kan man då göra en serie som låter exakt lika? Det borde ju vara som att spela på lotto för att få två att låta exakt lika då.
Richard skrev:Däremot att elektrolyter i serie med signalen låter dåligt, det är, fullt och visst, helt sant. Lika sant som att IC kretsen NE 5534 låter dåligt.
Richard skrev:Har man inte prova med en elektrolyt i serie med signalen: gör det!
Du har nog fel på din hörsel om du inte kan höra försämringen.
( Och, har man inte provat, ska man ju KANSKE inte utala sig så kategoriskt, att det inte är någon skillnad... )
Du menar att det är så du subjektivt upplever resultatet? För du menar väl inte generellt sätt att det är sant, i alla applikationer*?Richard skrev:Sedär , några subjektiva utlåtanden som enligt mig förvisso är helt sanna!
Kaffekoppen skrev:Du menar att det är så du subjektivt upplever resultatet? För du menar väl inte generellt sätt att det är sant, i alla applikationer*?Richard skrev:Sedär , några subjektiva utlåtanden som enligt mig förvisso är helt sanna!
*Låter alla slutsteg med elektrolyter, eller alla högtalare med elektrolyter sämre än de borde?Märk väl att jag markerade ordet alla, det räcker ju att du har fel om en enda produkt så faller hela din slutsats.
![]()
![]()
Märk väl att jag inte motsäger dig på någon punkt. Jag håller inte med dig heller. Jag har helt enkelt inte underlag nog för att dra så generella slutsattser som du anser dig kunna göra.
Richard skrev:Förvisso, jag kan helt och fullt hålla med dig om att ALLA högtalare som har elektrolyter i sitt delningsfilter är sämre än de borde vara.
niklasz skrev:
Kan subjektiva utlåtanden vara sanna?
Morello skrev:
Här kan man ju för höga farao läsa fler dogmer än vad man hittar i bibeln!
Kafekoppen skrev:
Så elaka maskinen:
Måste subjektiva iakttagelser vara sanna?
Om inte, så kan de lika gärna vara falska. Lika bra att verifiera dem
subjektivisten skrev:Eftersom det visst är svårt att förstå min fråga så ställer jag den igen till Richard och meanmachine:
I många fall så läser man att "man hör detta men man kan inte mäta det och/eller förklara det". Om man nu inte kan det, hur kan man då göra en serie som låter exakt lika? Det borde ju vara som att spela på lotto för att få två att låta exakt lika då.
Kaffekoppen skrev:Men om man är intresserad så får man väl skaffa kunskap?
meanmachine skrev:Men ärligen Morello så är det inte så fel om du läser in kontentan av resonemanget .
meanmachine skrev:Nej men tycker en del b.la Morello går hårt på Rickard fast de verkar har liknande åsikter sen försöker jag undvika rövslickeri så gott jag kan för att inte bli en tyst grå mus som bara rättar mig i ledet efter de STOR pojkarna.
meanmachine skrev:niklasz skrev:
Kan subjektiva utlåtanden vara sanna?
Absolut. Mitt subjektiva omdöme är att ljudet blir bättre om jag byte ut diskant-kondingen som tex är en std elektrolyt mot en PP med samma värde. Ljudet förändra och jag hör detta. Men jag kan inte förklara det. En ingenjör skulle med tester kunna ge en teknisk förklaringsmodell som bevisar mitt rätt
subjektivisten skrev:meanmachine skrev:Nej men tycker en del b.la Morello går hårt på Rickard fast de verkar har liknande åsikter sen försöker jag undvika rövslickeri så gott jag kan för att inte bli en tyst grå mus som bara rättar mig i ledet efter de STOR pojkarna.
Ja, men det du och Richard har läst i hifi blaskor, blandning mellan ormolja reklam och personer som inte har dom rätta kunskaperna för det dom uttalar sig om, mot Morello, som trots allt har byggt massa förstärkare och förstår principen väldigt bra. Det är ju en rätt stor skillnad i vem som kommer med intressanta inlägg. Richard gjorde ju ett enormt generaliserande utlägg som är i samma klass som "alla transistor förstärkare låter ljusa och hårda" precis.
Det finns en tid att inse man inte har alla svaren kära MM
meanmachine skrev:Visst. Men man behöver inte läsa in allt så hårt ellerhur man borde bli ödmjukare med större kunskap inte mer nitisk
Marten skrev:Man kan tillägga att kunskapsvärdet av olika uttalanden försvinner om subjektiviteter(=jag tycker, gillar etc) och objektviteter (=hur något är, egenskaper hos en sak, ett objekt etc) sammanblandas.
Dessutom blir språkförbistringarna i längden stora och ord förlorar betydelse. Dock ingen risk på faktiskt.se, men vanligt annars inom HiFi-sammanhang.
Man kan förvisso undersöka subjektiviteter objektivt, men att byta en sak och dra en slutsats ligger relativt långt från detta. Det är därför så mycket invändningar kommer mot Richard's uttalanden
meanmachine skrev:Jag tycker det är tråkigt att man sågar Rickard för hans generella uttalade eftersom han har en poäng som försvinner i havet av ordmärkeri dock.
phon skrev:Jag har ett par högtalare där jag designat in ESR från lyten i delningsflitret. Det skulle inte fungera bra alls med en polyprop.
Eller, det är klart att det skulle fungera, men då får man dessutom lägga till yttre resistanser tillsammans med polypropparna för att få nån ordning på det.
Här blir det alltså definitivt sämre med polyprop om man bara byter rakt av.
MP skrev: Bra då inser du att det finns tillfällen då elektrolyter är befogade då ?
Det har nämligen inte framgått klart i ditt (i mitt tycke) dogmatiska resonemang.
Richard skrev:Ingen kommer att kunna övertyga mig att elektrolyter i ett delningsfilter kan låta bra.
Richard skrev:Varför jag utalar mig kategoriskt i denna fråga är helt enkelt att jag många gånger testat, jämfört, lyssnat. För mig finns det helt enkelt obestridligen stora nackdelar ljudmässigt med elektrolyter.
Richard skrev:T.om. elektrolyter med MYCKET låg ESR, av typen OSCON ( torr elektrolyt med bra mätvärden ) har jag provat i t.ex. CD-spelare, bara för att konstatera samma försämring som med en dålig skräpelektrolyt.
Dahlqvist skrev:Att man ställer frågor som uppfattas som ifrågasättande behöver inte vara bara för att dissa (även om detta ibland säkert är ett syfte på internetforum) utan är berättigade frågor för den som söker värdera nya rön innan de passas in i en större kunskapsbild.
meanmachine skrev:MP skrev: Bra då inser du att det finns tillfällen då elektrolyter är befogade då ?
Det har nämligen inte framgått klart i ditt (i mitt tycke) dogmatiska resonemang.
Varför skall han ge efter då? Detta är ju hans övertygelse. Han är övertygad baserat på hans erfarenhet. Han behöver inte förklara sig. Om någon annan t.ex. Morello så är det dennes arbete att överbevisa med tydliga argument och vetenskapliga resonemang varför han har fel. Det är det som är skönheten med att vara subjektiv. Å andra sidan så blir man aldrig så dum som när man väl blir överbevisad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster