Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".
Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.
Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.
phloam skrev:Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara?
i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:
1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.
2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.
3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare.![]()
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT.![]()
![]()
4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var.![]()
![]()
![]()

Frodrak skrev:i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:
1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.
2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.
3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare.![]()
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT.![]()
![]()
4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var.![]()
![]()
![]()
Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe![]()
![]()
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.
Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.
Ska vi rota i arkiven?
Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.
Ska vi rota i arkiven?
Eller så har du vett att citera hela inlägget i dess sammanhang.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:Morello skrev:Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.
Ska vi rota i arkiven?
Eller så har du vett att citera hela inlägget i dess sammanhang.
Ett annat sätt är att inte börja meningen med "eller".
Morello skrev:Japp, jag ska inte ifrågasätta dina dogmer mer.
Ragnwald skrev:Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.
.
Morello skrev:Du komemr aldrig att lyckas föra ovanstående i bevis just eftersom det är en dogm/myt.
Ragnwald skrev:Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.
Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.
Köpte nyligen det omtalade Rotel 1090 för att återigen förvissa mig om min ståndpunkt.
Slutsatsen blev att, om jag matar en fullregisterhögtalare, vinner rörförstärkaren, utan tvekan.
Däremot separerar jag basen med elektroniskt delningsfilter och driver dem med 1090 och rörförstärkaren i övre register, så blir jag funnen i nirvana.
Ragnwald skrev:Morello skrev:Du komemr aldrig att lyckas föra ovanstående i bevis just eftersom det är en dogm/myt.
Knappast en dogm, enär jag föredrar ljudet som jag beskrev det.
F.ö. har jag inget behov av att på något vis bevisa för andra, att mitt ställningstagande är helt korrekt, annat än att visa att ett öppet sinne kan ge större musikalisk njutning.
Har ännu inte testat Brystones vidunder, så man vet aldrig (eller vi får se).
matereo skrev:
Morello, du borde låta din sanning vara din och inte dyvla på den på andra i en tråd som denna. Jag vet att det är lätt hänt när man är personligt övertygad om vägen man är inne på.
Morello skrev:matereo skrev:
Morello, du borde låta din sanning vara din och inte dyvla på den på andra i en tråd som denna. Jag vet att det är lätt hänt när man är personligt övertygad om vägen man är inne på.
Du borde ta reda på något i frågan innan du skriver inlägg.
Kaffekoppen skrev:Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.
Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.
Kaffekoppen skrev:De är säkert jättebra, har du några exempel?
Förresten, så kan man av många olika anledningar vara mer än nöjd med många olika apparater färgande eller ej.
Men nu är vi ute och cyklar från ämnet och får nog starta en ny tråd.
boyafraid skrev:jag bytte för ett tag sedan åsikt om klass d-förstärkare
det visade sig dock att min världsbild inte stått och fallit med det, och att de väntande existensiella spörsmål jag hoppats på aldrig riktigt aktualiserades
matereo skrev:Morello skrev:matereo skrev:
Du borde ta reda på något i frågan innan du skriver inlägg.
Du är ju bara för löjlig när du påstår att vissa har bytt till fel åsikt för att du tycker du har sett sanningen och ljuset.
Nå om det lilla du vet är allt som är... Kan vi avbryta all akustik och ljudforskning nu då? Vi vet ju redan allt, och du har rätt!
Jag är glad att jag är en egen individ i de flesta hänseenden och inte dig. Känner inte du så med ibland?
Koffe skrev:Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.
boyafraid skrev:jag bytte för ett tag sedan åsikt om klass d-förstärkare
det visade sig dock att min världsbild inte stått och fallit med det, och att de väntande existensiella spörsmål jag hoppats på aldrig riktigt aktualiserades
Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.
Morello skrev:Ditt påstående om elektronrörens bättre förmåga att återge ett dynamiskt förlopp är en dogm eller om du hellre föredrar det: gallimatias.
Jag tycker det är trist att läsa sådant som bidrar till mytbildning och humbug, därav min reaktion.
Att du föredrar det av rören färgade ljudet är naturligtvis din ensak.
Koffe skrev:Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.
subjektivisten skrev:Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå.
Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".
Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.
/ B
Bill50x skrev:phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".
Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.
Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.
Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!
Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena![]()
Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka
/ B
Ragnwald skrev:Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.
Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.
Köpte nyligen det omtalade Rotel 1090 för att återigen förvissa mig om min ståndpunkt.
Slutsatsen blev att, om jag matar en fullregisterhögtalare, vinner rörförstärkaren, utan tvekan.
Däremot separerar jag basen med elektroniskt delningsfilter och driver dem med 1090 och rörförstärkaren i övre register, så blir jag funnen i nirvana.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".
Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.
/ B
Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".
/ B
Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen.
boyafraid skrev:men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt
subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt.
subjektivisten skrev:Ja, om jag fortsatta så skulle det vara okej. Dock handla det främst om i början att vi inte förstod varandra hur vi tänkte. Och jag erkänner jag har fel och andra hade rätt. Något som jag aldrig sett av vissa andra som fortsätter hävda sina saker på väldigt dåliga grunder.
subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.
Mayro skrev:subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.
Vi mer vuxna anser som tur är att man inte skall bli förbannade på barn. utan endast försöka lära dom saker via rätt sätt. Inte som du via ilska som du skriver ovan. Men men..
Jag har under senaste 40 åren med stereointresse ändrat mig massor om hifi och hur man närmar sig sin hobby och polarna runt om denna hobby. Så du ligger bara 35 år efter mig i utvecklingen.
Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..
MVH
Mayro skrev:Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..
MVH
Birger skrev:..och det kommer från dig nin....![]()
morsning...
Birger skrev:Varför så bitter lille man??
Birger skrev:Varför så arg?
Birger skrev:Blev du slagen med dyrkablar när du var liten?
Birger skrev:Varför gå under en synonym som du antagligen föraktar med hela hjärtat med tanke på dina inlägg istället för ditt vanliga lilla nin, ökänt på alla ljudfora?
Birger skrev:Eller har du bytt åsikt igen?
Birger skrev:Jag har inte bytt åsikt. Sedan jag började med denna trevliga HOBBY har jag tyckt att låter det bra i mina öron är det bra i mina öron
subjektivisten skrev:Mayro skrev:Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..
MVH
Bland det roligaste jag läst på länge. Snacka om en person som inte har någon som helst självinsikt.
Mayro skrev:jag använder mig av den mer vuxna taktiken att bedömma dig som en ouppfostrad liten kille med för stora kallingar så lilla klockspelet glappar hela tiden..Exakt som käften och tangentbordet gör..
Greensleeves skrev:Jag antar att hifi-kommunism här anspelar på ett uppifrån styrt, likriktat tänkande... t.ex. rörande vilken stereoåtergivning som kan sägas vara acceptabel.
matereo skrev:Du mayro, jag blir lite nyfiken. Vad menar du med hifi-kommunism? Jag är väl egentligen inte någon kommunist, men tycker att den "ismen" i sin urform innehåller vissa både bra och intressanta synsätt och tankegångar bla när det gäller demokrati-utveckling, när det gäller imperialismen och även Marx/E's analys av marknadsekonomins mekanismer som används fortfarande i undervisningssyfte på många av världens handelshögskolor och liknande.
Är det inte hifi diktatur du menar?
Mayro skrev:Men som jag skrev tidigare så finns jag här för dig med stöd och tips osv den dagen du vill återuppta utveklingen av hifikunnandet och erfarenheten .
subjektivisten skrev:Mayro skrev:Men som jag skrev tidigare så finns jag här för dig med stöd och tips osv den dagen du vill återuppta utveklingen av hifikunnandet och erfarenheten .
Det är väl lika bra att jag frågar Wolfgang, eftersom dina tips beror på vad han säljer, och vad du denna veckan, lr dag, råkar anse är sanningen.
Greensleeves skrev:...
P. S. För övrigt anser jag det inte helt lätt att, om jag ska försöka vara seriös, hitta fram till en ljudbild ang. stereoåtergivning, som det verkligen går att trivas med i längden. Jag är smått avundsjuk på de som lyckats göra det, t.ex. alla som gillar brittiska hifi-märken som satsar på en musikalisk, rytmisk återgivning, oavsett om den är helt ofärgande eller ej. Dessa hifi- & musikälskare låter sig minsann inte styras av någon som helst åsiktsnorm uppifrån, kalla det hifi-kommunism eller annat. D. S.
Johan_Lindroos skrev:...Det där är stampataktenmaffian eller vad det kallas, flatearth el. nå´t. Jag tycker att filosofin (em den existerar) haltar betänkligt. Brukar vara mestadels löst pladder utan kunskap. Jag tror mer att det numera är lyssnarna detta kommer ifrån än just vissa fabrikat. Det började väl med Tiefenbrun på sjuttiotalet...
Greensleeves skrev:En stor kram till alla musikälskare... eller... om det bättre behagar det maskulina tigerhjärtat: en fet smäll...
![]()
Mvh,
Greensleeves
Kaffekoppen skrev:Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.
Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.
Kaffekoppen skrev:
Mayro skrev:"skavanker,,mystik,,Troende,,gyllene ljudet".![]()
Jadu.. OM jag hade tänkt sådana ordval runt kablar´s intweekande samt användande i ett system såsom helhet skulle jag anses tillhöra skaran GROVA skeptiker..![]()
subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?
subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.
subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.
subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.
patrikf skrev:subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.
Märk väl att han skrev "förhöjer UPPLEVELSEN". I upplevelsen ingår annat än sånt som går att mäta.
Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.
StefanL skrev:Beror inte det på vilken standard man mäter mot?
En standard som definierar utrustning, mätförfarande, egenskap och gränsvärde menar jag.
Finns ingen standard, så kan man mäta lite hur man vill för att få fram önskat resultat. Tycker jag då.
subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.
Kaffekoppen skrev:Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?
Mayro skrev:Jag skrev i en annan tråd att du bara har kapacitet att se det omedelbara och inte flera saker. Detta ser ut att stämma väldigt bra det tyvärr igen..
Men men. Jag lovar öppna mitt hifidagis för dig igen då jag har lust att leka på smågrabbars vis igen med dig....
Vee-Eight skrev:Mayro, Subjektivisten:
Personliga påhopp och gliringar sänker både er och alla andras trevnad. Vv sluta.
Mayro skrev:Hörrödu där.. Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.
Mayro skrev:BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...
subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?
Floyd skrev:Som en sann LTS-lärjunge anser du väl att luften ska transportera ljudet till högtalarna istället för någon meningslös kabel som ändå bara färgar ljudet?
Då blir det ju minimal påverkan menar jag.
Kraniet skrev:... så har jag varit av den bestämda åsikten att hifi handlar om reproduktion av informationen på skivan inget annat. Informationen på skivan är den enda referens man bör jämföra med.
Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B
Jag tycker Mayro har rätt.subjektivisten skrev:Mayro skrev:Hörrödu där.. Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.
Detta borde väl förklara vart problemet ligger...
Ragnwald skrev:Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B
Vi och man, ska nog användas med försiktighet här.
För min egen del, har jag varit med vid högklassiga inspelningar av akustisk musik och även själv åstadkommit en del godkänt.
Sedan kunnat avnjuta masterbanden (oredigerat, okomprimerat) i anläggningen hemma och därvid känt mig tämligen nöjd med realismen.
Bill50x skrev:... Som jag ser det anpassas såväl inspelningar, mix som mastring efter en tänkt uppspelningsmiljö. Så troligen är ljudet på fonogrammet inte tänkt att "låta som det låter" utan "låta bra" hos genomsnittskonsumenten. Alltså ännu mindre anledningen att det ska "låta som på skivan"./ B
Tror jag inte någon hävdat så kategoriskt. Däremot har bland annat jag sagt att det i vissa sammanhang låter bra att göra så. Beror naturligtvis helt och hållet på typ av musik, typ av instrument, kompositörens och instrumentalistens intentioner, etc...Bill50x skrev:För övrigt har ju flera hävdat att man (tex) måste komprimera trummorna för att det ska låta bra.
I lyssningen i studion (eventuellt kompletterat med testlyssning i externa anläggningar), och "låter bra" jämfört med icke-komprimering så klart.Låta bra i vaddå kan man fråga sig. Och vad menas med låta bra?
subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.
Men det är väl det som är själva essensen i musiken, att det låter olika högt?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.
Men det är väl det som är själva essensen i musiken, att det låter olika högt?
/ B
Inte om det kanske är skillnader på 10 db mellan strändiga smatter.
Almen skrev:Det är dumt med fasta regler när det handlar om musik.
Bill50x skrev:10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?
/ B
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?
/ B
Problemet är att om 3 slag per sekund har helt olika dynamik så tror jag att man skulle bli sjösjuk av ljudet. Det handlar inte om jazz eller annan musik så du har mycket längre tid att uppfatta varje slag, utan ett ständigt smatter.
Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Almen skrev:Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Almen skrev:Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Nils skrev:Jag håller med om tidsplaceringen, det är en viktig del av rytmen. men du skriver själv "transient" - transienten är väl ljudstyrka, eller rättare sagt en flyktig/snabb sådan?
Nils skrev:Ja, rent definitionsmässigt/teoritiskt - Du har faktiskt rätt på det sättet. Men för oss som upplever, så är amplutiden minst lika viktig, anser jag. För att det ska funka i praktiken liksom.
Tid är, som du är lite inne på, inte detsamma som hastighet eller tempo!Nils skrev: Man vad är takten då, i praktiken? Det som inte står på notpappret det vill säga.
Nils skrev:Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.
Lust skrev:Som gammal trummis säger jag så här:
Det finns alltid en puls i musik som kan uttryckas i BPM eller något annat och den kan man enkelt mäta upp.
Sedan kan man med hjälp av amplitud och synkoper få en monoton puls att svänga.
Jag sätter hellre ett likamedtecken mellan puls och rytm än mellan sväng och rytm. Men det är jag det...
Magnuz skrev:Lust skrev:Som gammal trummis säger jag så här:
Det finns alltid en puls i musik som kan uttryckas i BPM eller något annat och den kan man enkelt mäta upp.
Sedan kan man med hjälp av amplitud och synkoper få en monoton puls att svänga.
Jag sätter hellre ett likamedtecken mellan puls och rytm än mellan sväng och rytm. Men det är jag det...
Sväng, puls och rytm är tre olika saker, skulle jag säga.
Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?Nils skrev:Fast det förklarar inte på en teknisk nivå varför man upplever hastigheten av musiken som sakta, snabb, eller varierande.
Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.
Almen skrev:Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".
IngOehman skrev:Skulle snarare diagnosticera en sådan mental förändring som att någon tidigare aktiv del i hjärnan skadats. Ändrar någon åsikt så lär det väl vara i den andra riktningen. Man kan ju utbilda sig och utveckla sitt förstånd och förnuft, men det är svårare att gå baklänges utan att någon sorts trauma mot/i hjärnan är inblandat.
Almen skrev:Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?Nils skrev:Fast det förklarar inte på en teknisk nivå varför man upplever hastigheten av musiken som sakta, snabb, eller varierande.
Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.
Jag är inte riktigt med på när du både säger "man skall ju kunna mäta allting" och "jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever". Man kan ju faktiskt kvantisera upplevelser genom att ge ett antal försökspersoner två musikstycken att lyssna på och ställa frågan "Vilket upplever du som snabbast?"
Det har säkert gjorts, förresten.
subjektivisten skrev:
Kan det vara så att BPM mätningen är för onogrann och man skulle behövt en eller kanske t o m två siffror till? 125,5 BPM eller 125,59 kanske man kan höra skillnad på, vad vet jag?
Piotr skrev:Jag har upplevt långsammare tempo vid avlyssning när någon komponent har förbättrats. Ny klocka i cd spelaren gav denna upplevda effekt.. har för mig att upgradering (läs sänkt distortion) av annan elektronik som slutsteg gav en liknande uplevelse.
Någon med liknande erfarenheter?
/Peter
Piotr skrev:Jag har upplevt långsammare tempo vid avlyssning när någon komponent har förbättrats. Ny klocka i cd spelaren gav denna upplevda effekt.. har för mig att upgradering (läs sänkt distortion) av annan elektronik som slutsteg gav en liknande uplevelse.
Någon med liknande erfarenheter?
/Peter
Bill50x skrev:Almen skrev:Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Just precis. Styrkevariationer är inte rytm. Man kan få rytm med tonstötar med noll i dynamik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster