Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav phloam » 2007-06-12 15:11

Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.

Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Har du bytt "Hifi-åsikt" nån gång?

Inläggav Bill50x » 2007-06-12 15:24

phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Samt om det var det sedvanliga tjafset på faktiskt.se som bidrog (eller om det möjligen fått motsatt effekt) eller annat sammanhang.

Lite nyfiken på om de där "underhållande" trådarna åstadkommer nån förändring egentligen.

Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!

Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena :D

Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka :-)

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-06-12 15:25

Ja, det har jag. Först var jag en vanlig HiFi-tidningsläsare. Jag trodde det som stod där var sant och följde deras råd. Sedan började jag på högskolan. Läste lite el, lite matte, lite mekanik... Såg tillbaka på sådant jag läst om ljudsyntes och expriment med syntar... Jag insåg då att i princip allt som stod i HiFi-balskorna var fel, och mycket av lyssningsintrycken vid tester (som dessutom sällan är seriöst genomförda, i alla fall om testet avser att utvärdera produkten) i själva verket var placebo, påhitt eller kraftigt överdrivna.

Så började jag läsa MoLt. Nu skulle det låta som "i verkligheter"! Transparent var ordet. Senare, med åren, har jag insett att det bara är att gå halva vägen. Transparent är bra när man lyssnar på bra inspelningar. Och sådana har jag bara ett fåtal. Annars får man själv försöka minska problemen med dom ofta usla inspelningarna. Lösningen heter Noolom. Så jag förespråkar numera aktiv signalpåverkan, som man själv, inte apparattillverkaren, kan styra över, när man själv vill.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-06-12 16:33

Ja, det har jag. Ni som känner mig (här och/eller IRL) lär ha märkt det oxå... :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 16:44

Jag byter ständigt åsikt vartefter jag lär mig mer eller får saker dementerat. DVS min åsikt är under ständig ombyggnad. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 17:08

Gärna exempel! :) Om det kanske varit nåt större, lite "omvälvande" som ni minns speciellt...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 17:28

Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.

2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.
Trodde på "snabb bas", "stampa-tanten-känsla", "Krell-bas" etc.

3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Den var i varje fall en "bludder-bas" förstärkare. :evil:
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT. 8O :evil:

4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var. 8O 8O 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 17:39

Har ni upplevt detta som att ni s.a.s. brutit med en tidigare ganska stark "övertygelse" alltså?

(Det är ju en sak att bli mer kunnig/välinformerad, men har ni någon gång känt att ni verkligen tänkt i helt nya banor..?)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-06-12 17:49

Byter Hifi-åsikt som jag byter skjorta.

Förr: Carlsson det enda tänkbara.
Nu: Carlsson var bra en gång, men tiden har sprungit ifrån honom.

Förr: Infinity har en skimrande diskant
Nu: Infinity har en överdrivet markerad diskant

Förr: Vinyl låter alltid bäst
Nu: Cd låter oftast bättre än vinyl, om inte produktionen är för sunkig.

Förr: Mp3 låter alltid skit.
Nu: Mp3 kan låta riktigt bra.

Bara några exempel...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 18:11

med risk för tjatande och repetering.... "La Mayro" stärkaren.. Den är så "anorlunda" allt jag hört förr så den är i en egen nivå enligt mig.. Andra steg påminner om basfattiga anorektiker då La Mayro spänner tag i baskonerna och svingar musik.....Och detta oavsett vilket steg som jämförs till dagens dato.. och dom är ju några st i högsta klassen som fått sig en näsknäppa numera som sagt..

Bild

:)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-12 18:57

Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara? :)

Användarvisningsbild
Bredin

Inläggav Bredin » 2007-06-12 19:24

Ingen idée att köpa det dyraste/bästa innom hifi såvidare man inte har enormt onödigt mkt pengar.
Hifi är en sport om pris/prestanda :wink:
Mvh. Bred

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 19:52

phloam skrev:Mayro, så du menar att förr var transistorer det enda tänkbara? :)

i stort sett JA.. och då stora saker med stora kylflänsar o vikt som en mindre bil..

40 w rör skulle jag inte ens lyft ögonbrynet åt...gapgarvet skulle ännu ekat om någon sagt att jag skulle 1,5 år senare sitta helfrälst i en rörstärkare med 40 w och skriva att det är den största förändringen jag gjort om en åsikt inom denna härliga hobby musik och apparater samt mäniskor erbjuder....

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-12 19:58

Ja från att rörförstärkeri ej låter bra generellt till att det ofta tilltalar mig allra mest. Från att hornkonstruktioner låter trattigt och hårt, till att de ofta helt enkelt låter bäst i mina öron.

Mao, så anser jag att jag gått från fördom till erfarenhet och ny personlig slutledning.
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-12 20:42

eller så har vi som sadlat om gått från fördom till trolldom.. 8O

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-06-12 21:20

i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

1. Den aningslösa: jag trodde på första bästa/närmsta råd jag fick av kompis/"auktoritet"/säljare.

2. Den HiFi-blask styrna: jag trodde att de var seriösa, de som som skrev i blaskorna. Trodde det var viktigt med kablar, filtrerad el-försörjning, el-filter etc.

3. Den besvikna, desillusionerade fasen: jag köpte en Harman HK6650R då HiFi & Musik ansåg att den var en "budget-Krell".
Hade dessutom blivit nästan konstant besviken på HiFi-mässorna där den mesta superdyra "High-End" utrustningen lät FISIGT. 8O :evil:

4. Den uppenbarelseaktiga post-LTS fasen: gick med i LTS på rekommendation av en arbetskompis. Upptäckte att det var annat än kablar som spelade stor roll för musikåtergivningen. Upptäckte rummets enormt stora roll. Upptäckte att prisnivån blev irrelevant över en viss gräns. Upptäckte vilka bluffar HiFi-blask-journalisterna var. 8O 8O 8O :D

Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe :D :D :mrgreen:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2007-06-12 21:52

Har kommit så pass långt att jag löder mina egna kablar..skiter i vad hifiskribenter tycker(fast tidnigarna är bra produkinfo). Har försökt att tro att min Mustek DVD är lika bra som en betydligt dyrare cdp, men där tog det stopp. För närvarande är jag fast i hörlursträsket och funderar starkt på att köpa mig en maxed Headroom home balanced amp.

Bild
Bild
Bild
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-12 22:04

Frodrak skrev:
i skrev:Har haft fyra faser i mitt HiFi-liv:

Min understrykning och storabokstäver i andra stycket. Hehehe :D :D :mrgreen:

Suck! Trodde jag hade kollat igenom inlägget... :oops:
(Jag lovar!, jag vet faktiskt inte vad det är för känsla... :wink: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2007-06-12 22:16

Japp!

Nu låter jag den vedertagna fysik tala och så kan jag obekymrat lyssna.

"HighEND" Been there, done that.

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2007-06-12 22:53

Den som inte dagligen ifrågasätter och lär sig nytt blir ju helt enkelt en sur motvalls-kärring och dogmatisk forumkombat-tant...

Jag är för tillfället i stadiet musik.
Ipoden och hörlurar är det närmaste hifi jag kommer, men rackarns vad bra musik det finns och det är underbart att upptäcka nya genrer och nya artister.

Elektronik/ min kabel är bättre än ditt akustikrum/ snoppmätning/ högtalare / blindtest/ etc känns fjärran och oviktigt.

Det ni!
/P
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-06-12 23:21

Japp. Har gatt fr Eriks rorhackar till NAD 208(or).

Kram
11010000

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-12 23:56

Tux skrev:Den som inte dagligen ifrågasätter och lär sig nytt blir ju helt enkelt en sur motvalls-kärring och dogmatisk forumkombat-tant...

Är det inte det man strävar efter? :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-13 00:01

För att svara på tråden: Jag tror inte faktiskt eller något annat forum påverkat mina åsikter så mycket, de verkar vara någorlunda desamma. Däremot har jag fått upp ögonen för en del saker, t.ex. att det finns många bra billiga produkter och många mindre bra dyra dito och att hifi-pressen sällan är att lita på (det hade jag i och för sig anat långt innan jag blev medlem på faktiskt). Jag har också (alldeles nyligen) fått lära mig att dagens mp3-encoders är otroligt mycket bättre än gårdagens.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 00:36

Jo det jag nog mest har omvärderat är nog prislappens betydelse för prestandan. Senast nu i helgen, då jag kom på att jag ville se några filmer ute i fritidshuset. Så jag uppsökte ICA-maxi stormarknad och köpte en DVD-spelare för 499:-. Rent löjligt bra apparat. Varför jag betalat 10 och 15 gånger mer för mina andra DVD-spelare är idag svårt att begripa. OK ICA-maxi DVD:n saknar HDMI, men det kan jag stå ut med ute på landet, och den tar inte SACD heller, men det är ju film det handlar om.

Tvärtom så har ICA-apparaten flera fördelar. Logiska inställningar och genialiskt välgenomtänkt fjärr t ex.

Mvh

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 00:39

Ytterligare en fördel när den står i ett fritidshus är den knappast är stöldbegärlig. Tjuvar tenderar ju att gå på prislappen.

Mvh

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-13 01:31

Woland, vilket märke?? Funderar på att köpa billig DVD :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 09:41

Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär. Eller så kan min övertygelse ha varit helt solid. :wink:

Ngt som ändrats över åren är att man blir mindre och mindre förvånad, och man lärt sig såpass mycket och lärt sig relatera till kunskapen samt sätta in den i sitt sammanhang.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-06-13 10:59

Woland, vilket märke?? Funderar på att köpa billig DVD

Spelaren heter Tehcnica. Inget jag hört talas om tidigare, men de hade också ett par andra skumma märken, bl a en för 399:-. Men jag lyxade till det och lade på en hundring.

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2007-06-13 15:13

phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.

???

Jag har alltid haft rätt. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 15:29

Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.

Ska vi rota i arkiven? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 15:30

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:Jag tror inte att jag har vart tillräckligt dogmatisk för att dramatiskt ändrat åsikt bara sådär.

Eller så har du vett att citera hela inlägget i dess sammanhang. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-06-13 15:38

Japp, jag har gjort resan en bit mot "high-end" och tillbaka igen.

Först trodde jag på hifitidningar, att förstärkare lät olika engagerande, att CD-spelare blir bättre ju mer de kostar, att stativhögtalare låter på ett visst sätt osv.

Trodde tom att speciella kablar kunde vara viktigt för ljudet.

Vägen tillbaka började genom att jag började bli bättre på att bygga högtalare och förstå vad det är som händer där och läste på bland annat madisounds forum och fick upp ögonen för motargumenten som ju ofta var väldigt bra och den andra sidan av hifi: verkliga ljudförbättringar som även gick att förklara.

Nu tror jag inte lika mycket längre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 15:41

Vee-Eight skrev:
Morello skrev:

Ett annat sätt är att inte börja meningen med "eller". 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 16:00

Morello skrev:
Vee-Eight skrev:
Morello skrev:

Ett annat sätt är att inte börja meningen med "eller". 8)

ELLER så återgår du till ämnet. Bums ögonaböj.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 16:14

Japp, jag ska inte ifrågasätta dina dogmer mer. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-13 20:32

Morello skrev:Japp, jag ska inte ifrågasätta dina dogmer mer. 8)

Det får du gärna göra, om de nu finns. Men det du gjorde var att ta ett citat ur dess sammanhang, vilket var menat som en lustifikation, inte en slags konstig jakt på ev skelett i min garderob.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 21:12

Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.

Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.

Köpte nyligen det omtalade Rotel 1090 för att återigen förvissa mig om min ståndpunkt.
Slutsatsen blev att, om jag matar en fullregisterhögtalare, vinner rörförstärkaren, utan tvekan.
Däremot separerar jag basen med elektroniskt delningsfilter och driver dem med 1090 och rörförstärkaren i övre register, så blir jag funnen i nirvana. :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 21:33

Ragnwald skrev:Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.

. :lol:

Apropå dogmer? :)

Du komemr aldrig att lyckas föra ovanstående i bevis just eftersom det är en dogm/myt. 8)

Egentligen handlar det nog om att tex. 1090 inte färgar "dynamiska förlopp" på ett för dig lika angenämt sett.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-13 21:43

Morello skrev:Du komemr aldrig att lyckas föra ovanstående i bevis just eftersom det är en dogm/myt. 8)

Knappast en dogm, enär jag föredrar ljudet som jag beskrev det.
F.ö. har jag inget behov av att på något vis bevisa för andra, att mitt ställningstagande är helt korrekt, annat än att visa att ett öppet sinne kan ge större musikalisk njutning.

Har ännu inte testat Brystones vidunder, så man vet aldrig (eller vi får se). :D

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-13 23:09

Ragnwald skrev:Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.

Plågade mig igenom 70- och halva 80-talet, innan jag återvände till elektronrören och deras väsentligt större förmåga att återge dynamiska förlopp. Men då pratar vi om rörförstärkare på över 100W.

Köpte nyligen det omtalade Rotel 1090 för att återigen förvissa mig om min ståndpunkt.
Slutsatsen blev att, om jag matar en fullregisterhögtalare, vinner rörförstärkaren, utan tvekan.
Däremot separerar jag basen med elektroniskt delningsfilter och driver dem med 1090 och rörförstärkaren i övre register, så blir jag funnen i nirvana. :lol:

Intressant insikt som du gjort! Jag skulle gjärna testa det samma. Har dock inget kryddigare transistorsteg just nu.

Morello, du borde låta din sanning vara din och inte dyvla på den på andra i en tråd som denna. Jag vet att det är lätt hänt när man är personligt övertygad om vägen man är inne på. :D
from the beginning of our social awareness as kids we are taught to be mediocre, materialistic, two dimensional and limited. ;)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-13 23:17

Nej.
Vinglat några gånger men inte bytt grundläggande åsikter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 23:38

Ragnwald skrev:
Morello skrev:Du komemr aldrig att lyckas föra ovanstående i bevis just eftersom det är en dogm/myt. 8)

Knappast en dogm, enär jag föredrar ljudet som jag beskrev det.
F.ö. har jag inget behov av att på något vis bevisa för andra, att mitt ställningstagande är helt korrekt, annat än att visa att ett öppet sinne kan ge större musikalisk njutning.

Har ännu inte testat Brystones vidunder, så man vet aldrig (eller vi får se). :D

Ditt påstående om elektronrörens bätre förmåga att återge dynamsiak förlopp är en dogm eller om du hellre föredrar det: gallimatias.

Jag tycker det är trist att läsa sådant som bidrar till mytbildning och humbug, därav min reaktion.

Att du föredrar det av rören färgade ljudet är naturligtvis din ensak.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-13 23:39

matereo skrev:
Morello, du borde låta din sanning vara din och inte dyvla på den på andra i en tråd som denna. Jag vet att det är lätt hänt när man är personligt övertygad om vägen man är inne på. :D

Du borde ta reda på något i frågan innan du skriver inlägg.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-13 23:55

Det är ofta egna subjektiva upplevelser framförs som absoluta sanningar. Det gör det svårt för nya intressenter i ämnet att få korrekta upplysningar.

Vad det gäller ämnet så har jag vandrat från att längta efter hifitidningarnas fängslande tester till att söka svar själv, men det känns er som en mognadsprocess än att man bytt ideal.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-13 23:58

Morello skrev:
matereo skrev:

Du är ju bara för löjlig när du påstår att vissa har bytt till fel åsikt för att du tycker du har sett sanningen och ljuset.

Nå om det lilla du vet är allt som är... Kan vi avbryta all akustik och ljudforskning nu då? Vi vet ju redan allt, och du har rätt! 8O

Jag är glad att jag är en egen individ i de flesta hänseenden och inte dig. Känner inte du så med ibland?
Senast redigerad av matereo 2007-06-14 00:01, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-14 00:01

Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.

Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 00:03

Kaffekoppen skrev:Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.

Det betyder inte att han har någon åsikt i sak om den färgning (signalpåverkan) som bevisligen finns i rörförstärkare.

Det finns rörförstärkare som mäter ypperligt även enligt molt kriterier, hur är det med dem?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-14 00:11

De är säkert jättebra, har du några exempel?

Förresten, så kan man av många olika anledningar vara mer än nöjd med många olika apparater färgande eller ej.

Men nu är vi ute och cyklar från ämnet och får nog starta en ny tråd.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 00:17

Kaffekoppen skrev:De är säkert jättebra, har du några exempel?

Förresten, så kan man av många olika anledningar vara mer än nöjd med många olika apparater färgande eller ej.

Men nu är vi ute och cyklar från ämnet och får nog starta en ny tråd.

Det behövs inte alls, men jag har tidigare beskrivit hur jag gillar rörhäckar som både ger hög uppmätt dist och låg likaväl som frekvenskurvemässigt optimala eller ej.

Bra att du påpekar att tonal balans och annat är en smaksak! Min åsikt är dock ej att det är omognare att gilla ett visst grundljud än ett annat, det är mognad att komma underfund med vad man fördrar dock.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-14 00:59

jag bytte för ett tag sedan åsikt om klass d-förstärkare
det visade sig dock att min världsbild inte stått och fallit med det, och att de väntande existensiella spörsmål jag hoppats på aldrig riktigt aktualiserades

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-14 01:23

boyafraid skrev:jag bytte för ett tag sedan åsikt om klass d-förstärkare
det visade sig dock att min världsbild inte stått och fallit med det, och att de väntande existensiella spörsmål jag hoppats på aldrig riktigt aktualiserades

Och vad kom du fram till? Jag skulle verkligen välkomna en bra stärkare som inte adderar varken till sommarhettan eller elräkning nu den här tiden på året. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-06-14 09:36

matereo skrev:
Morello skrev:
matereo skrev:

Du är ju bara för löjlig när du påstår att vissa har bytt till fel åsikt för att du tycker du har sett sanningen och ljuset.

Nå om det lilla du vet är allt som är... Kan vi avbryta all akustik och ljudforskning nu då? Vi vet ju redan allt, och du har rätt! 8O

Jag är glad att jag är en egen individ i de flesta hänseenden och inte dig. Känner inte du så med ibland?

Jag har inte sagt att någon har fel åsikt - jag skrev att den tekniska redogörelse ragnwald kom med inte stämmer. Kom gärna med en invändning i sak, men bespara mig glåpord som "löjlig" etc.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-14 16:47

Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-14 16:57

Det räknas inte. Det är ju bara en orddefinition ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 17:07

Koffe skrev:Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.

:D :D :D

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-14 17:16

boyafraid skrev:jag bytte för ett tag sedan åsikt om klass d-förstärkare

Hmm. Klass E-förstärkare kör ju kreti och pleti med nuförtiden och är väl rätt överskattat. Klass LSD-förstärkare däremot lär ge en rätt så annorlunda syn på tillvaron, tyvärr för farligt för vanligt rekreationellt bruk. Klass THC kanske kan var en medelväg?

Hoppsan, jag spammar visst i min egen tråd :)

p.s. snöa inte in på rätt/fel, det viktiga är själva förändringen!!!

Användarvisningsbild
von_Clausewitz

Inläggav von_Clausewitz » 2007-06-14 19:18

Min resa startade med jättelika JBL-högtalare (TLX 10 vill jag minnas att de hette) med glasskiva ovanpå och slavbaselement. Detta drevs med någon obskyr philipsanläggning och var tuffast av alla sextonåringars anläggningar.

Med mer pengar efter ett sommarjobb blev det en anläggning från NAD/Denon hållet med mindre JPW-högtalare och massor med fler skivor (skivspelaren var en Bang och Olufsen lätt historia)

Efterhand blev det en scandinavisk familj. Mörch tonarm till Andersson separatkonstruktion till Carlsson OA-12. Skivspelaren var en Pink Triangle LPT. CD var en Marantz...67II tror jag

Familjeförändring ledde fram till (eller tvärtom :? ) Linn LK1 och LK2 till Miragehögtalare matade av en Linn LP12 med Ittok och K18.

Små justeringar bara i form av Canton Ergo RC-L via LK140 och...

...nu på övervåningen en Linn Classik som matar Carlsson med nya fräscha element (tack IÖ)

TAck för mig... vill stoppa OT med lite OnT
8)
vC

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-06-15 06:59

Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor.

Hur många gånger som helst!

Den enda åsikt jag nog lyckats hålla konstant genom åren är min övertygelse att skivspelare ska vara remdrivna. Men endera dan...

JohanR

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-17 23:52

Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå.
Men efter läst vad Öhman och Morello skrivit en längre tid, så brast det bara. Allt kändes så rätt, och efter halvtaffliga blindtester hemma så insåg jag att jag inte längre behövde drömma om svindyra kablar och annat trams. Det känns skönt, för det blir mer pengar på det viktiga, musiken.

Lite av det jag ändrat mig på:

*Vinyl är bäst. Idag anser jag att mediumet vinyl, är självklart inte bäst. Rätt skrämmande att jag trodde det ett tag. 8O Dock är det kluriga att det kan vara bättre än CD från utgåva till utgåva. Och den musiken jag lyssnar på är det skrämmande ofta så. Sedan är ju fortfarande vinylen bäst när det gäller omslag och känsla, men att själva formatet skulle vara bättre än 16/44.1 finner jag som ett skämt idag.

*Rör är närmare sanningen. Igen, rör är väldigt trevligt, har själv 150 watt rörförstärkare som jag inte tänkt byta ut, men det är dax att inse varför man gillar det. Dess färgning, och även kanske mysfaktorn. För mig räcker det bra även om jag funderar på ha en bra transistor också, så jag kan växla när jag vill det.

*Man kan inte mäta ljud. Detta är ju lite klurigt, för man kanske inte kan se exakt på mätningar hur saker kommer låta jämt, men igen, vi snackar om 0-40 000 Hz, om jag är snäll. Det området är ett skämt om vi ska jämföra mot bildsignaler som ligger på område flera hundratals gånger vidare än detta.

Det jag tycker tyckte förr, tycker jag det är trist att se nu hos andra, för jag vet själv hur indoktrinerad man var av alla dogmer och denna ständiga övertro på sin egen hörsel i öppna tester.
Så jag tackar Faktiskt och dess medlemar för få en logiker in på rätt spår även inom hifi. Ormolja ut, hjärnan in. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:26

Morello skrev:Ditt påstående om elektronrörens bättre förmåga att återge ett dynamiskt förlopp är en dogm eller om du hellre föredrar det: gallimatias.

Jag tycker det är trist att läsa sådant som bidrar till mytbildning och humbug, därav min reaktion.

Att du föredrar det av rören färgade ljudet är naturligtvis din ensak.

Jag är inte säker på att du har rätt här. Med de tekniska kunskaper och nyfikenhet du har skulle jag önska att du la lite mer tid och möda på att få mer kunskap.

Allt "bra ljud", oavsett transistor eller rör, är inte "färgning". Ibland kan det faktiskt vara så att elektroniken "förmedlar" något TROTS färgningen. Jag har själv under åren lyssnat på anläggningar som skiljt sig totalt ifrån varandra ljudmässigt, men som ändå förmedlat det musikaliska. Så här skrev jag i ett annat forum:

"Några här hävdar att ju stökigare musik man lyssnar på, ju större skillnad hör man på en bra och dålig anläggning. Här kan jag bara hålla med och som bidrag i debatten säger jag "tidig Frank Zappa". Och denna musik är synnerligen avslöjande, inte bara på anläggningens kvalitet utan även på ens egen inställning till vilka preferenser man har. Jag har lyssnat på tex Hot Rats genom en Linn-rigg och visst svänger det och det är mycket förståeligt jmf med en sk high-end anläggning (även om den låter snyggare). Men då, för länge sedan, lät det ändå apa för ljudet var helt kass. Distat, platt och allmänt otrevligt.

Samma platta i en suverän anläggning med rörelektronik, samma ordning, förståelse och kontroll. Men med ett gosigt rörljud, blöt bas och allmänt ganska odistinkt.
Vad som då (och även nu) förvånade mig var hur två så olika anläggningar, ljudmässigt och tekniskt, ändå förmedlade ungefär samma sak, musikaliskt sett.

Totalt sett var alltså dessa anläggningar väldigt lika, musikaliskt, men jag skulle nog gärna offra en aningens lite av detta om jag istället fick ett renare, tightare och mer "hifi-mässigt" ljud. För det där "öppna fönstret" där det låter så riktigt, det är också värt mycket. I alla fall för mig. Jag tycker om känslan av att rent akustiskt ha musikerna framför mig."

Med rätt konstruerad rörelektronik finns det ofta en sorts lätthet, eller självklarhet som ger en naturlighet till ljudet. Man hör att ljudet är för mjukt, eller diskantavrullat. Eller för diskantrikt. Men du är DÄR på ett sätt du inte hört förut. Eller du förstår Klezmer-musik i 13/16-delar som du inte gjort förut.

Detta händer självklart i transistorelektronik också, men vem lyssnar efter detta när allt annat (frekvensgång, dist etc) är "perfekt"? Vem lyssnar efter "musikaliska fel" när allt annat låter så bra?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:27

Koffe skrev:Förut tyckte jag att hifi var en rolig hobby som handlade om upplevelser och känslor. Nu har jag insett att hifi är en ap-trist sysselsättning för ingenjörer. Nu mer betecknar jag mej som musik- och lyssningsintresserad.

Välkommen i gänget!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-18 02:34

subjektivisten skrev:Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå.

Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-18 03:07

Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

Det är inte "man" som trodde på vad som stod i hifi-blaskorna, det är inte "man" som trodde "man" hade rätt om ormolja. Det var Du. Blanda inte in mig och andra i det hela.

/ B

Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen. :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-18 06:43

Bill50x skrev:
phloam skrev:Skulle vilja höra om tillfällen då folk här faktiskt.se bytt åsikt eller inställning i hifi-frågor. T.ex. "Okej då, vinyl ÄR bättre" eller "F/E är mer dogmatiskt än jag trodde, minsann".

Själv är jag den första att byta åsikt om jag får en relevant anledning, fast det har förstås inte hänt ännu - hahaha!

Skämt åsido, visst har jag bytt syn på vissa saker. Det vore väl märkligt om man inte tog intryck av logiska resonemang och andras erfarenheter. Och det är faktiskt ganska kul att hänga både här och på selleri (Linn-forumet), jag är ofta motvalls kärring på båda ställena :D

Själv tycker jag förstås att jag är realist som har förståelse får båda de ganska motstridiga synsätten, men det verkar jag vara ganska ensam om att tycka :-)

/ B

Det är du inte.

Sanningen till ljudnirvana går ej genom det dogmatiska selleriträsket, ej heller genom det teknokratiska Faktiskt.se fältet, sanningen står ofta att finna någonstans emellan dessa motpoler, enligt min uppfattning.

På Faktiskt.se finns det en hel del tekniska förklaringar på rätt hög nivå( ibland ). Lärorikt och intressant, dock inbland med felaktiga slutsatser ( min subjektiva uppfattning ).

Det intressantaste jag upplevt här, är de mätningar som stereophile visar på linns topp-högtalare, som verifierar de lyssningsintryck jag länge haft av dessa. Imponerande, men inte neutralt ljud.
Många Linnanhängare tror deras högtalare är den slutgiltiga konstruktionen på en korrekt hifihögtalare ( jag har själv varit där ), vilket är en slutsats dom felaktigt, har dragit.

En annan enligt mig, klart felaktig dogm på Faktiskt.se är detta med högjittrande DVD:s med switchade nätdelar skall låta lika bra som dedikerade moderna cd-spelare i samma prisklass.
Alla lyssningar jag och andra i min närhet gjort visar på motsatsen, i alla fall med de apparater vi provat.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-06-18 06:46

Ragnwald skrev:Blev lurad nån gång i början på 70-talet, att nu har transistorerna uppnått en högre realistisk nivå, jämfört med elektronrören.

Nirvana!

det är dit vi alla vill. :lol:

Keba

Inläggav Keba » 2007-06-18 20:02

Jag har under senaste året (eller kanske två åren) tyckte bättre och bättre om att lyssna i ett rum med ganska kort efterklang. Det förändrar lite hur man lyssnar och vad man hör.

Tidigare har jag gillat rör, mest för att de är roligare att meka med men också ljudet. Nu har jag en trissbaserad apparat som för mig låter rör.. För mig har rörljud alltid betytt avsaknad av hemsk övergångsdist, det har plågat alla trissor jag haft förut. Men jag tycker fortfarande att rör är klart roligare att meka med och så blir det snyggare också:)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-18 23:19

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Jag har inget emot dina upplevelser eller åsikter. Men skriv inte "man" när du menar "jag".

/ B

Nej, jag blandar in er ALLA. Blir rentsagt förbannadf på folk som år ut och år in vidhåller en åsikt utan en enda jävla gång försöka testa det logiskt och seriöst. Utan fortsätter med sina floskler, om och om igen. :evil:

Serilöst 8O 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-18 23:55

Om man blir förbannad på riktigt så kanske man skall prioritera om hobbyn? Verkar ju allt annat än sunt annars.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 00:00

men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2007-06-19 00:07

boyafraid skrev:men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt

Är liksom inte hela idén med faktiskt att man skall få vara förbannad på riktigt? iallafall trodde jag det. Fika kan man väll göra medans man grälar?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-19 00:50

subjektivisten skrev:

/ B

Jättefel. Så här skrev du:
"Jag har allt bytt åsikt, en hel del. Förr så trodde man på det som stod i hifi blaskorna, trots att jag är en rätt logiskt tänkande man. Men åratal av ständiga floskler och en "enig" kår av försäljare och andra krängare av ormolja gjorde att man trodde man hade rätt, ändå."

Detta är väl ändå en personlig synpunkt, något DU tycker, eller? Det är ju DU som trodde på hifi-blaskorna, eller hur? Så varför försöker du pådyvla den åsikten på mig eller andra? Skriver man "man" så inbegriper man andra personer. Skriver man "jag" så menar man just det.

JAG har inte trott på hifi-blaskorna, trots att jag är en logiskt tänkande man. Jag har aldrig trott på ormolja. Så varför påstår du detta genom att sätta epitetet "man" på dina egna upplevelser?

Skriv JAG om dina egna upplevelser, inte MAN. Vill du påpeka att några andra har "fel" åsikter, skriv då DU eller NI.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 00:57

boyafraid skrev:men subjektivisten är ju rolig just för att han blir förbannad på riktigt

Senast redigerad av subjektivisten 2007-06-19 01:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-19 01:00

och jag älskar dig för det
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-19 02:46

Jag bara ljög, jag har aldrig ändrat uppfattning för jag har aldrig... hoppsan... alltid rätt, menar jag. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 04:40

Jag tycker det är helt ok att bli upprörd om man diskuterar sin hobby med andra. Om man har behov att vara oförskämd och nedlåtande så bör man tänka på hur man kommer att uppfattas av alla andra även dom som inte deltar i diskussionen.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 09:54

Jag tycker det är ok att bli nästan hur knäpp som helst, bara man har den goda smaken att inte älta samma sak till förbannelse.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 12:17

Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 12:43

subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt.

Innebär det att du skulle ha uppskattat om du blivit idiotförklarad istället för att folk försökte förklara för dig om och om igen att du tänkte fel i tråden om skivcentrering? Att visa dåligt humör på grund av att andra har fel kan göra att folk tappar lusten hjälpa till nästa gång eftersom ingen på detta forum har erfarenhet av allt och kan allt. Sen går det alldeles utmärkt att tycka folk har fel lite väl ofta men det är inte straffbart att tycka fel eller att ha fel när det gäller sin hobby. I synnerhet som det alternativ som många tyckerär logiskt kanske inte är det under alla betingelser.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 13:40

Ja, om jag fortsatta så skulle det vara okej. Dock handla det främst om i början att vi inte förstod varandra hur vi tänkte. Och jag erkänner jag har fel och andra hade rätt. Något som jag aldrig sett av vissa andra som fortsätter hävda sina saker på väldigt dåliga grunder.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-06-19 13:58

subjektivisten skrev:Ja, om jag fortsatta så skulle det vara okej. Dock handla det främst om i början att vi inte förstod varandra hur vi tänkte. Och jag erkänner jag har fel och andra hade rätt. Något som jag aldrig sett av vissa andra som fortsätter hävda sina saker på väldigt dåliga grunder.

Jag håller med dig om det mesta utom första meningen. Jag tycker inte att det är ok att idiotförklara någon. Missar gör alla, det är däremot ok. Att man erkänner när man har förstått är ju ännu trevligare. Men ibland så kan det kännas som att möjligen har jag inte helt rätt, men jag har definitivt inte helt fel heller. Och då diskutera i svart eller vitt med någon annan är kanske inte helt lätt då budskapet kanske inte är glasklart ifrån någon av sidorna.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:18

Jag tycker att ärliga idiotförklaringar kan vara riktigt uppfriskande och för många här kan det nog vara lättare att ta än att någon kritiserar ens anläggning.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-06-19 16:23

Visst har jag bytt åsikt ang hifi. framförallt sedan jag upptäckte dett forum!
Jag drar mig även till minnes hur det var för mig som ny hifinörd. den första tiden lyssnade jag på musiken, sedan kom jag in i hifiträsket och lärde känna ett antal riktiga fanatiker. Innan jag lärde känna dessa människor, satt jag hemma och var nöjd med mina s.k lakritskablar och prylar i övrigt. Fick även tillfälle att prova en del dyrare kablar m.m av en handlare, men tyckte mig inte då uppfatta några större skillnader

Sedan gick det en tid, och jag började tro på allt "placebosnack"! Jo visst. Det fördärvade mitt liv. Jag började en jakt på det perfekta ljudet, och byteskarusellen var igång! :?

Nu har jag kommit till sans igen och därmed avyttrat mina Transpirationskablar och sitter numer nöjd med EKK samt egentillverkade signalkablar. Dyrelektroniken är nästan bara ett minne blott.

Med detta menar jag att jag totalt gjort en helomvändning.

Fasiken vad kul det är att lyssna på musik igen och inte leta fel, eller försöka höra hur prylarna låter!! :D
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Från integrerad till stereoslutsteg till monoslutsteg...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:24

En med åren förändrad hifi-attityd som jag har märkt hos mig själv - vad 2-kanalsstereo och förstärkeri angår - är följande.
Tidigare tänkte jag mig alltid förstärkare som integrerade historier. Därefter började jag förstå att det kan finnas vissa fördelar med en för- och slutstegskombination. Slutligen fick jag lära mig att man kan gå ett kvalitetsmässigt steg ytterligare genom att skaffa sig ett försteg plus två monoslutsteg.
Synd bara att dessa kvalitetsmässiga steg uppåt tenderar att kosta rätt mycket pengar.

I detta sammanhang talar jag alltså om kvalitetsmässiga förbättringar i de fall där för- och slutsteg passar ihop, inte färgar ljudet för mycket osv.
Dessutom är jag medveten om att det finns vissa, inte sällan ordentligt påkostade, integrerade förstärkare som är högpresterande så det förslår.

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:25

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg två gånger. Jag ber om ursäkt!

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:43, redigerad totalt 2 gånger.
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:27

En äkta 2-kanals audiofil skriver i stereo :D

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:27

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg tre gånger. Jag ber åter om ursäkt!

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:44, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-19 16:29

Jag klantade mig och skickade in samma inlägg fyra gånger. Jag antar att jag ytterligare en gång får be om ursäkt...

... Eller också gör jag inte det; det var helsickes svårt att få sitt inlägg publicerat när jag höll på med det... följaktligen tryckte jag flera ggr på Skicka-knappen, vilket jag upplever som en mänsklig reaktion när man inte får sitt inlägg publicerat rätt snabbt...

... Dessutom krånglade det idag när jag skulle försöka rätta till eländet med att ta bort dublett-inlägg... de tidigare tre inläggen blev hastigt fyra sådana... Jesuuusss...

... Tusan också att det ofta ska vara så mycket krångel med Internet-forumen...

Mvh,
Greensleeves
Senast redigerad av Greensleeves 2007-06-20 11:46, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-19 16:29

subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.

Vi mer vuxna anser som tur är att man inte skall bli förbannade på barn. utan endast försöka lära dom saker via rätt sätt. Inte som du via ilska som du skriver ovan. Men men..

Jag har under senaste 40 åren ändrat mig massor om hifi och hur man närmar sig sin hobby och polarna runt om denna hobby. Så du ligger bara 35 år efter mig i utvecklingen.

Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..

MVH

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-19 16:30

Igen ? :o

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-19 16:38

är det inte tre ggr du sänt samma inlägg greenslaves :)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-19 17:12

Mayro skrev:
subjektivisten skrev:Tycker det är sunt att bli förbannade på folk som beter sig som barn som vägrar tänka till och som ska alltid har rätt. Jag har ändrat mig ENORMT senaste 5 åren och insett och sagt jag haft mycket fel. Flera här har jag sett under samma år stått för sina åsikter hela tiden utan ens gjort ett försök att ifrågasätta det logiskt.

Vi mer vuxna anser som tur är att man inte skall bli förbannade på barn. utan endast försöka lära dom saker via rätt sätt. Inte som du via ilska som du skriver ovan. Men men..

Jag har under senaste 40 åren med stereointresse ändrat mig massor om hifi och hur man närmar sig sin hobby och polarna runt om denna hobby. Så du ligger bara 35 år efter mig i utvecklingen.

Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..

MVH

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-19 18:48

"hifi-kommunism" - det är riktigt roligt! *fniss*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 19:17

Mayro skrev:Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..

MVH

Bland det roligaste jag läst på länge. Snacka om en person som inte har någon som helst självinsikt. :lol:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-06-19 20:04

..och det kommer från dig nin.... :roll:

morsning...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-19 20:26

MP skrev:
Igen ? Surprised

Lite extra basstöd skadar sällan.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-19 20:30

Birger skrev:..och det kommer från dig nin.... :roll:

morsning...

Oj, Mayro's lilla sidekick :lol:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2007-06-19 22:50

Varför så bitter lille man??
Varför så arg?
Blev du slagen med dyrkablar när du var liten?
Varför gå under en synonym som du antagligen föraktar med hela hjärtat med tanke på dina inlägg istället för ditt vanliga lilla nin, ökänt på alla ljudfora?

Eller har du bytt åsikt igen?

Jag har inte bytt åsikt. Sedan jag började med denna trevliga HOBBY har jag tyckt att låter det bra i mina öron är det bra i mina öron 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-20 01:04

Birger skrev:Varför så bitter lille man??

Inte bitter och knappast liten heller 8)

Birger skrev:Varför så arg?

Inte arg alls, är glad som fan :D

Birger skrev:Blev du slagen med dyrkablar när du var liten?

Nej, tycker det är trist bara att folk blir lurade av skrupellösa människor.

Birger skrev:Varför gå under en synonym som du antagligen föraktar med hela hjärtat med tanke på dina inlägg istället för ditt vanliga lilla nin, ökänt på alla ljudfora?

Alla vet vem jag är och jag står för vem jag är IRL också med namn och rubbet. Mer än vad man kan säga om dig kanske?
Tog detta nicket för det var kul med tanke på vilka som var här.

Birger skrev:Eller har du bytt åsikt igen?

Nej, lr beror ju på vad. Jag byter ju när jag blir överbevisad, något som jag hoppas alla gör, men det verkar inte som det.

Birger skrev:Jag har inte bytt åsikt. Sedan jag började med denna trevliga HOBBY har jag tyckt att låter det bra i mina öron är det bra i mina öron 8)

Ja, vad ska man säga....kan allt alltså? 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 02:14

Hur i hela friden kom ett inlägg in av mig
"Skrivet: tis jun 19, 2007 4:12 pm "

8O 8O

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 02:31

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Men jag och säkert fler här finns här för dig då du börjar bli sugen att utveckla din kunskap och erfarenhet i stället för tro vi behöver dina idag rätt floskelfyllda tips hit o dit presenterade med ilska och agg mot alla som inte delar din rätt nyvunna tro om din kunskap o erfarenhet..

MVH

Bland det roligaste jag läst på länge. Snacka om en person som inte har någon som helst självinsikt. :lol:

jag använder mig av den mer vuxna taktiken att bedömma dig som en ouppfostrad liten kille med för stora kallingar så lilla klockspelet glappar hela tiden..Exakt som käften och tangentbordet gör..

Men som jag skrev tidigare så finns jag här för dig med stöd och tips osv den dagen du vill återuppta utveklingen av hifikunnandet och erfarenheten . :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-20 06:52

Mayro skrev:jag använder mig av den mer vuxna taktiken att bedömma dig som en ouppfostrad liten kille med för stora kallingar så lilla klockspelet glappar hela tiden..Exakt som käften och tangentbordet gör..

Har varit vaken hela natten med min dotter som har kolik så jag är rätt avtrubbad, men detta var för jävla kul formulerat, har suttit och dumfnissat i en kvart nu (än så länge) :lol: :lol: :lol: Tack för att du piggade upp mig lite :D

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-20 10:41

Du mayro, jag blir lite nyfiken. Vad menar du med hifi-kommunism? Jag är väl egentligen inte någon kommunist, men tycker att den "ismen" i sin urform innehåller vissa både bra och intressanta synsätt och tankegångar bla när det gäller demokrati-utveckling, när det gäller imperialismen och även Marx/E's analys av marknadsekonomins mekanismer som används fortfarande i undervisningssyfte på många av världens handelshögskolor och liknande.

Är det inte hifi diktatur du menar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 10:56

Matero

Jag vill inte tolka det åt någon. Eller mot något. Inte heller för något..Utan lämnar det fritt att tolka till eftertanke åt ALLA i stället.. :wink:

Användarvisningsbild
Greensleeves

Om den eventuella betydelsen av hifi-kommunism...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-20 11:53

Jag antar att hifi-kommunism här anspelar på ett uppifrån styrt, likriktat tänkande... t.ex. rörande vilken stereoåtergivning som kan sägas vara acceptabel.

Mvh,
Greensleeves

P. S. För övrigt anser jag det inte helt lätt att, om jag ska försöka vara seriös, hitta fram till en ljudbild ang. stereoåtergivning, som det verkligen går att trivas med i längden. Jag är smått avundsjuk på de som lyckats göra det, t.ex. alla som gillar brittiska hifi-märken som satsar på en musikalisk, rytmisk återgivning, oavsett om den är helt ofärgande eller ej. Dessa hifi- & musikälskare låter sig minsann inte styras av någon som helst åsiktsnorm uppifrån, kalla det hifi-kommunism eller annat. D. S.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Om den eventuella betydelsen av hifi-kommunism...

Inläggav phloam » 2007-06-20 12:48

Greensleeves skrev:Jag antar att hifi-kommunism här anspelar på ett uppifrån styrt, likriktat tänkande... t.ex. rörande vilken stereoåtergivning som kan sägas vara acceptabel.

Jag tolkade det som att "för mycket guld och annat bling bling är ett uttryck för västerländsk dekadens och ett förakt för arbetarens villkor" typ :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 14:30

hahahaha :lol: :lol:

Nån får snudd starta en topic i frågan om vad det betyder. Vem vet.. Kanske där inkommer en BÄTTRE samt ROLIGARE bakomtanke än den lite skämtsamma jag har ruvande däri.. :lol:

Men nu susar vi snabbt mot ot va 8O

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2007-06-20 14:43

matereo skrev:Du mayro, jag blir lite nyfiken. Vad menar du med hifi-kommunism? Jag är väl egentligen inte någon kommunist, men tycker att den "ismen" i sin urform innehåller vissa både bra och intressanta synsätt och tankegångar bla när det gäller demokrati-utveckling, när det gäller imperialismen och även Marx/E's analys av marknadsekonomins mekanismer som används fortfarande i undervisningssyfte på många av världens handelshögskolor och liknande.

Är det inte hifi diktatur du menar?

Skönt att se någon som kan skilja på teori och praktik. Alldeles för lätt att slänga ut barnet med badvattnet.

Tärnström
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-20 15:04

Mayro skrev:Men som jag skrev tidigare så finns jag här för dig med stöd och tips osv den dagen du vill återuppta utveklingen av hifikunnandet och erfarenheten . :)

Det är väl lika bra att jag frågar Wolfgang, eftersom dina tips beror på vad han säljer, och vad du denna veckan, lr dag, råkar anse är sanningen. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 15:30

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Men som jag skrev tidigare så finns jag här för dig med stöd och tips osv den dagen du vill återuppta utveklingen av hifikunnandet och erfarenheten . :)

Det är väl lika bra att jag frågar Wolfgang, eftersom dina tips beror på vad han säljer, och vad du denna veckan, lr dag, råkar anse är sanningen. 8)

Där ser jag tydligt jag inte överskattade din utvecklingsnivå ..Dom mer vuxna har uppfattat säkert genom åren en bred flora av olika saker från olika leverantörer vilket du vid din utvecklingsnivå ännu inte klarar .. Du är ju just nu inne i stadiet att DU "vet sanningen och vi andra inget alls" vår stora dotter har just passerat den nivån nu vid 21 och mellandottern har just klivit in i den nivån.... Men en del kommer ut senare och en del aldrig..

men igen. Den dagen du kommer vidare i dina stapplande steg att försöka LÄRA dig komunisera med andra medlemmar med andra åsikter än dom du tror är "rätt" så skall jag omgående omvärdera din status som den lilla killen du vet. han med klockorna ringande i dom stora fillingarna..

Till sist. Ja söker du bra inte överprisatta saker kan wolfgang lätt rådas till att ta kontakt med. Han tar oftast eu pris standard på sakerna plus en liten % för extra kost vi har här i detta land ifråga om högre moms tex... dessutom är han en oerhört trevlig krängare och faktiskt en god vän till vår familj numera sedan några år tillbaks... och det har jag aldrig stuckit under stol med heller :lol:
Så där slår du in öppna fönster kan jag säga.. Och IGEN tyvärr visar du din totala oförmåga att ta in mer info än just det du TROR dig se...

Men nu får du gå vidare med ditt sätt så diskuterar vi vidare då kallingarna,,mun, samt tangentbord inte sladdrar på och för dig så förbaskat som det gjort den sista tiden..
Gå nu ut och njut av ditt sommarlov.

mvh.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-20 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-20 15:34

Bästa humorn är helt klart när personen själv inte inser när han står för det. Mayro, kul att du nu försöker verkar mer seriös, kanske beror det på att du försöker kränga hifi själv, men det är lätt att se igenom dig för den du är.
Det är ju ännu roligare när jag inte säger att jag vet sanningen alls, men killen som hör skillnader på guldsäkringar, olika längder av strömkabel och allt annat han påstått är SANT, säger så. Sjä'lvinsikten är noll. 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 15:40

Som sagt. Jag ser smärtan i dina inlägg att du nu vet du är rätt "avklädd" som denna lilla kille du är egentligen fast du försöker allt vad du kan boxa dig fram till att likna en slugger....

Som sagt. NJUT av ditt sommarlov i stället för bråka med vuxna erfarna män.

Edit. Jag brukar inte ta in andra forum... Men även på andra forum sitter du ju med lika barnslig stil och tvingas bli uppläxad med brallorna nere av vuxna män ser man ju..
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-20 15:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-20 15:42

Ser hur du försöker hålla tillbaka "gamla" Mayro och försöker linda in dina unkna påstående men det övertygar föga.
Igen, är det någon som påstår sig ha "sanningen" är det du. Jag är bara intresserad av verkliga världen. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Om den eventuella betydelsen av hifi-kommunism...

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-06-20 15:45

Greensleeves skrev:...

P. S. För övrigt anser jag det inte helt lätt att, om jag ska försöka vara seriös, hitta fram till en ljudbild ang. stereoåtergivning, som det verkligen går att trivas med i längden. Jag är smått avundsjuk på de som lyckats göra det, t.ex. alla som gillar brittiska hifi-märken som satsar på en musikalisk, rytmisk återgivning, oavsett om den är helt ofärgande eller ej. Dessa hifi- & musikälskare låter sig minsann inte styras av någon som helst åsiktsnorm uppifrån, kalla det hifi-kommunism eller annat. D. S.

Det där är stampataktenmaffian eller vad det kallas, flatearth el. nå´t. Jag tycker att filosofin (em den existerar) haltar betänkligt. Brukar vara mestadels löst pladder utan kunskap. Jag tror mer att det numera är lyssnarna detta kommer ifrån än just vissa fabrikat. Det började väl med Tiefenbrun på sjuttiotalet...
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 15:48

Jag har tyvärr inte tid att leka mer med dig här. Kl är 15 snart och mayros hifidagis är nu stängt... Du vet vad jag sagt. Då du växer ifrån din småbarnsliga obstinata lillkillestil och vill ha tips och erfarenhet att diskutera så finns jag samt säkert flera där för att hjälpa dig med möjliga vägar att prova osv i vår hobby..
Men före detta skall ske måste du ju som sagt inse att detta ÄR en hobby.. Dithän verkar du ha en bit kvar just nu.

Så igen. Gå ut i solen och ha det bra.. Sommarlovet är härligt. Våra ungar njuter kolosalt av det.. Gör så du med vet jag

Mayros dagis öppnas för övrigt igen för dig om någon dag.. Vi skall nämligen upp till wolfgang med saker i morgon som jag provat ut ordentligt här under några månader.. jag hälsar från dig.. :)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-06-20 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-20 15:51

Visst pappa, gå till Wolgang och hitta mer du kan rek till andra 8)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-20 15:54

Detta är ett automatiskt svar på tröttsamma spasm. Dagiset är stäng nu tyvärr. piiip.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2007-06-20 15:57

Mayro skrev:Detta är ett automatiskt svar på tröttsamma spasm. Dagiset är stäng nu tyvärr. piiip.
Jag garvar ihjäl mig!

Användarvisningsbild
Greensleeves

Stampa takten till rytmiska färger vs. njuta av ofärgat..?

Inläggav Greensleeves » 2007-06-20 18:28

Johan_Lindroos skrev:...Det där är stampataktenmaffian eller vad det kallas, flatearth el. nå´t. Jag tycker att filosofin (em den existerar) haltar betänkligt. Brukar vara mestadels löst pladder utan kunskap. Jag tror mer att det numera är lyssnarna detta kommer ifrån än just vissa fabrikat. Det började väl med Tiefenbrun på sjuttiotalet...

I all välmening, skulle jag bara vilja försiktigt framföra att de från stampataktenmaffian har hörts kalla LTS:are m.fl. för neutralitetsfaschister...

Själv väljer jag att inte välja sida.

En stor kram till alla musikälskare... eller... om det bättre behagar det maskulina tigerhjärtat: en fet smäll...

8)

Mvh,
Greensleeves

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Stampa takten till rytmiska färger vs. njuta av ofärgat.

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-20 18:46

Greensleeves skrev:En stor kram till alla musikälskare... eller... om det bättre behagar det maskulina tigerhjärtat: en fet smäll...

8)

Mvh,
Greensleeves

:mrgreen:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-06-20 19:42

Mayro skrev:Detta är ett automatiskt svar på tröttsamma spasm. Dagiset är stäng nu tyvärr. piiip.

Mjau! :mrgreen:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-21 21:08

Kaffekoppen skrev:Det skrev Morello inte. Han reagerade över att någon framförde subjektiva åsikter som absolut sanning.

Var i hela friden har jag skrivit att jag funnit den för alla, absoluta objektiva sanningen ???
Och att jag sedan framhåller min alldeles egen personliga ståndpunkt, som något alla andra bör sträva efter ???

Hade ingen aning om att mina ord vägdes på guldvåg, men man får väl tacka så mycket för det, känner mig hedrad. :D

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-06-22 03:12

alla som svarar tre sidor senare står högt i rankingen
Visst, sure, säkert.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 11:40

Kaffekoppen skrev:

Vilken färgning då? Ett rörsteg som mäter bra eller tom exeptionellt bra, vad och hur påverkar det då?

Ibland tycker jag det blir lite väl generellt, och speciellt när rör och horn konstruktioner kommer på tal. Jag vill bara upplysa om att det finns många transistorförstärkare som knappast kan anses mäta bra heller.

För det är väl det som här menas med färgande? Dvs att apparaten mäter avvikande från rådande generella uppfattning här.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-22 12:00

Mäta bra, vad betyder det?
Vilka egenskaper behöver mätas för att man ska påstå att en förstärkare mäter bra, och vilka gränsvärden måste dom klara?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2007-06-22 12:57

Jag vill nog säga att jag har reviderat mina åsikter.

Har alltid gillat mystiken runt kablar och var väl en högt troende innan att skavanker i ljudet (eller att få till det gyllene ljudet) kunde fixas med endast byte av kablar.

Efter att ha satt mig ner och tittat på pris - prestanda så är det vissa köp som jag ångrar så här i efterhand. Men, men kul och prova.

paa:

Beror inte det på vilken standard man mäter mot?

En standard som definierar utrustning, mätförfarande, egenskap och gränsvärde menar jag.

Finns ingen standard, så kan man mäta lite hur man vill för att få fram önskat resultat. Tycker jag då.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-22 13:59

"skavanker,,mystik,,Troende,,gyllene ljudet". 8O

Jadu.. OM jag hade tänkt sådana ordval runt kablar´s intweekande samt användande i ett system såsom helhet skulle jag anses tillhöra skaran GROVA skeptiker..

:lol: :lol:

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-22 17:40

Ja jag vet inte vad som är mätmässiga kriterier när man konstaterar att en viss konstruktionstyp generellt färgar ljudet (jag är egentligen inte förtjust i det där färga-snacket alls). 8)

Bandbredd brukar man ju mäta iaf.

Kanal separation med(men om kanalseparations-talens vikt tvista endel av de lärda även när det gäller pickuper).

Signal/brusförhållande

Distorsions mätningar brukar ingå.

Vad mer mäter man, om man vill veta om en förstärkare är avvikande gentemot något uttalat renhetsideal? :?

Är det bara distorsion som oftast menas? Några av mina Nad prylar som jag ägt var verkligen varken brum eller brusfria. Har haft andra märken med som ej varit helt tysta.
Är även detta färgande? Vaddå färg? :roll:

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2007-06-24 11:29

Mayro skrev:"skavanker,,mystik,,Troende,,gyllene ljudet". 8O

Jadu.. OM jag hade tänkt sådana ordval runt kablar´s intweekande samt användande i ett system såsom helhet skulle jag anses tillhöra skaran GROVA skeptiker..

:lol: :lol:

Mystiskt är det kring många kablar. Tillverkare sätter på lådor, batterier och annat som ska förhöja upplevelsen, men väldigt ofta så är det inte mer än just låda med ett motstånd eller nåt. Jag har inte sett att en tillverkare visat fördelarna med och utan låda eller batteri på samma kabel. Men tillhör man en så pass stor branch som det faktiskt är, så måste man kanske sticka ut. Vad vet jag?

Troende, skavanker? Ja, var helt säker på att jag kunde få bort vissa problem i ljudet, tex vassa ess-ljud och sånt med kabelbyte, men hos mig så funkade det inte. Skavanker ska inte tolkas som stora fel, mer som något man kanske retar sig lite på.

Gyllene ljudet? Jodå, man har läst både här och där att med just den kablen, så låter det hur bra som helst, helt enkelt bäst!

Men det är inte meningen att dra igån något som blir en kabeldebatt, så jag ber om ursäkt om någon misstolkat mig på vad jag menat.

Det jag ville ha sagt är att innan var jag övertygad om att dyra kablar förhöjde upplevelsen, nu gör jag det inte.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 13:22

BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 13:44

Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 15:14

subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?

Jag menar vad som står UTAN tillägg eller andra förklaringar. Markerar ytterligare ett ord till så fattar även du kanske..

DVS

BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 15:41

Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 15:42

Ah! En kabeldebatt! Precis vad som behövs i sommarvärmen. :P

Sorry för OT. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 15:43

Nej, inte från min sida. Ville bara veta vad han menar med förhöjer. :)

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 15:45

subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.

Det kan jag svara på. Av samma anledning som du till stor del gillar det du gillar. En positiv inställning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-24 15:54

Betyder detta att ni båda gör er beredda att ändra er åsikt...? Eller? :P

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-24 15:55

subjektivisten skrev:Goddag yxskaft säger jag om det svaret. Du säger ju fortfarande inte om varför dom förhöjer.

Om jag ska förklara varför jag giller det jag hör - då får jag nog sälja av hela stereon! Ja, datorn också förresten, för jag har ingen aning om hur den fungerar.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-24 16:09

Det är inte som så att du förutsätter 0-avvikelse modellen när du drar den slutsatsen? O-avvikelse modellen... där har ni något som är rent trams.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 19:33

Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 19:48

subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Märk väl att han skrev "förhöjer UPPLEVELSEN". I upplevelsen ingår annat än sånt som går att mäta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-24 20:10

patrikf skrev:
subjektivisten skrev:Vart är problemet? Han skrev förhöjer. Det måste betyda att dom låter bättre än andra kablar och då ställde jag den enkla fråga, varför.

Märk väl att han skrev "förhöjer UPPLEVELSEN". I upplevelsen ingår annat än sånt som går att mäta.

Mjae. Alla upplevelser går att mäta. Frågan är hur och med vilken tillförlitlighet. Men jag håller med, varför fastna på ordet "förhöjer"? Då kan vi lika gärna börja diskutera vad orden "bättre", "naturligare" och "korrekt" betyder.

Någon?

/ B

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-06-24 21:41

Mäta upplevelser. Ja, jag tror att det blir svårt med upplevelsen i lyssningsfåtöljen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-24 21:49

Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?

Det kan finnas en hel del fysiska förklaringar, men det här med att gilla musik måste väl inte kräva ingenjörsexamen? Måste vi då avkräva förklaringar till alla uypplevelser?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-24 21:54

StefanL skrev:Beror inte det på vilken standard man mäter mot?

En standard som definierar utrustning, mätförfarande, egenskap och gränsvärde menar jag.

Finns ingen standard, så kan man mäta lite hur man vill för att få fram önskat resultat. Tycker jag då.

Jag tänker: Ska man inte ha med en standardlyssnare nånstan där också :)

Vilket ju kanske är skälet till olika åsikter, och att de förändras - dvs vi är alla olika unika individer som dessutom lätt påverkas av varandra.

(försöker bara få tråden on topic igen :D )

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-06-24 22:00

Kaffekoppen skrev:Det kan finnas en hel del fysiska förklaringar, men det här med att gilla musik måste väl inte kräva ingenjörsexamen? Måste vi då avkräva förklaringar till alla uypplevelser?

Sweet!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-24 22:08

Därför att sämre inte förhöjer upplevelsen rätt uppenbart OAVSETT pris.

Dessutom så fattar du inte tydligen att mitt ordval faller sig utifrån ett ANNAT inlägg som jag komenterar... Men men. Jag skrev i en annan tråd att du bara har kapacitet att se det omedelbara och inte flera saker. Detta ser ut att stämma väldigt bra det tyvärr igen..

Men men. Jag lovar öppna mitt hifidagis för dig igen då jag har lust att leka på smågrabbars vis igen med dig....

8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-06-24 22:27

Subjetivisten kanske behöver läsa dessa inlägg (detta och några nedanför):
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 7042#37042

Upplevelsen av en sak har mer med att göra än det som går att mäta. Min fejk-TAG-Heuer kanske är i mångt och mycket svårskiljbar från en äkta men min äkta TAG-Heuer ger mig en större tillfredställelse.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 23:43

Kaffekoppen skrev:Varför är det intressant? Han tycker väl ljudet blir bättre. Är inte det skäl nog?

Varför ha ett forum om man inte får fråga saker? Nu är du fan gubbgrinig delux koppen.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-24 23:47

Mayro skrev:Jag skrev i en annan tråd att du bara har kapacitet att se det omedelbara och inte flera saker. Detta ser ut att stämma väldigt bra det tyvärr igen..

Men men. Jag lovar öppna mitt hifidagis för dig igen då jag har lust att leka på smågrabbars vis igen med dig....

8)

Ja, du visar igen vilken nivå du ligger på. Du kan försöka linda in orden men det är lätt att se att det inte finns mycket bakom bokstäverna.
Du bör inte tala om kapacitet med tanke på alla dina tidigare uttalande som är, ja, vad ska man säga, smått pinsamma. :wink:

Så du kan försöka med dina nya mask, jag ser igenom den direkt lilla vännen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-06-25 00:05

Mayro, Subjektivisten:

Personliga påhopp och gliringar sänker både er och alla andras trevnad. Vv sluta.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-06-25 10:11

Vee-Eight skrev:Mayro, Subjektivisten:

Personliga påhopp och gliringar sänker både er och alla andras trevnad. Vv sluta.

Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Ibland kan man faktiskt aggera mot en enskild utan att ge båda tillsägelser. Jag söker förbannemig inga bråk någonstans. Men en liten fjant med stöddig attetyd sitter och vässar..

Så gör han dessutom rätt brett mot flera om du tittar..
men men. Nu är detta ert ansvar att styra upp. JAG skall inte besvara snorvalpen mera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-25 12:00

Mayro skrev:Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Detta borde väl förklara vart problemet ligger...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2007-06-25 12:07

Naqref™ skrev:Ah! En kabeldebatt! Precis vad som behövs i sommarvärmen. :P

Sorry för OT. :oops:

Ja kabeldebatter har jag aldrig läst om. :lol:
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-06-25 12:38

Mayro skrev:BRA kablar förhöjer upplevelsen anser jag ovidkommande pris.. Och ibland är dom billiga och ibland är dom kostsammare...

Mayro... man skall inte ställa högtalarna ovanpå kabeln! Men visst förhöjer de upplevelsen ifall man gör så. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-25 13:03

Undrar vad det är som är så känsligt.... hifi-åsikt eller kabelval? ;)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-25 13:36

subjektivisten skrev:Vad menar du med förhöjer? Dom påverkar ljudet till låta "bättre" alltså?

Som en sann LTS-lärjunge anser du väl att luften ska transportera ljudet till högtalarna istället för någon meningslös kabel som ändå bara färgar ljudet?

Då blir det ju minimal påverkan menar jag.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-25 15:47

Floyd skrev:Som en sann LTS-lärjunge anser du väl att luften ska transportera ljudet till högtalarna istället för någon meningslös kabel som ändå bara färgar ljudet?

Då blir det ju minimal påverkan menar jag.

LTS-lärjunge? :lol:
Nej, var en enkel fråga vad man menade med "förhöjer". Antar det mer har med utseende och sånt att göra då.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2007-06-25 16:09

personligen kan jag nog säga att min grundläggande idé inte förändrats. Inte i princip iaf. Ändå från det att jag tog mig från "öö det låter så häftigt" (nåja.. 8) ) så har jag varit av den bestämda åsikten att hifi handlar om reproduktion av informationen på skivan inget annat. Informationen på skivan är den enda referens man bör jämföra med. Låter det onaturligt på skivan ska det således låta onaturligt i rummet också. Inget skit om att det låter verkligt osv. Låter Ibanezgitarren som en sunkig 200kr skolgitarr på skivan så ska den fantamig låta så när den tagit sig genom systemet också!

Sen hur det tett sig rent praktiskt så har jag ju ändrat mig lite genom åren. Från den första hifiblaskesynvinkeln till Linn till nån slags obestämd mindre kritisk ståndpunkt. Jag håller med om mycket av det LTS säger men förstår även rena subjektivister. Dock är det oftare den förre som känns mer intressant i mina öron, iaf av de system jag lyssnat på.

Mer obskyra saker är ju sådant som "metall är bättre än papper", "det ska vara minst 10kvmm kabel", "slutet är bättre än basreflex" och en hel del andra sådana dumheter som man fått lära sig av med :)
Men så länge man håller sig öppen för alla möjligheter kan man nog inte hamna fel. Sen är det väl så att sålänge man är nöjd så är det väl skitsamma vilken skräp man lyssnar på? Kom bara inte och pracka på mig DITT skräp :wink:
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2007-06-25 16:41

Har väl inte bytt åsikt om hur det ska låta,men vägen dit fick man lite nya perspektiv om när man började läsa iö:s teser i molten i mitten på 90 talet.Man var inne på dyr kablar m.m. I början funderade man vad det var för en konstig prick som menade på att man skulle använda telefontråd till högtalare.Men ju mer man läste & började prova själv så började man inse att han hade helt rätt, bytte mitt dyra Pass aleph5 mot ett par beggade PA9:or för några tusen lappar & som lät mycket stabilare.Sen dess har iallafall jag tyckt att allt som iö & molten har rekomenderat låtit bra,helt enkelt naturligt utan en massa konstigheter.Köpte en ortofon OM40 på 80 talet & tyckte att den var helt fantastisk,långt innan jag visste vem iö var,vad man däremot inte visste var HUR bra den var,utan man skulle ju uppgradera givetvis, med sämre resultat så klart,för att inte tala om priset förstås.Såna misstag slipper man när man läser molten tycker iallafall jag.
vh Raimo.[/u]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-25 21:32

Kraniet skrev:... så har jag varit av den bestämda åsikten att hifi handlar om reproduktion av informationen på skivan inget annat. Informationen på skivan är den enda referens man bör jämföra med.

Rent teoretiskt en helt OK åsikt. Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-26 02:01

Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B

Vi och man, ska nog användas med försiktighet här.

För min egen del, har jag varit med vid högklassiga inspelningar av akustisk musik och även själv åstadkommit en del godkänt.
Sedan kunnat avnjuta masterbanden (oredigerat, okomprimerat) i anläggningen hemma och därvid känt mig tämligen nöjd med realismen.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-06-26 04:13

Nä nu subjektivisten får du faktiskt säga var mayros provokation som du reagerar på började. Jag personligen ski¤#r i var mayros eller andras väg till nirvana ligger eller går. Var och en blir salig på sin pryl juh!? Vikten av att vara LTS lärjunge kan man ju alltid ha sina synpunkter kring. Men faktun är att det finns olika skolor innom hifi rent filosofiskt och det ska vi vara taksamma för enbart ju.

Nähä...... nu har jag sett tre episoder av den suveräna 80-tals serien "kampen om Colorado", som jag förövrigt tycker pulveriserade macahan serien, men ej har visats igen på riks TV. Mao är det efter en halv låda vin nu dags för slafen, vi hörs Mayro, Subjektivisten och alla andra musiclovers här på forumet...........Natti!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-06-26 10:23

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:Hörrödu där. :evil: . Säg inte åt mig som vanligt igen utan ta problemet där det ligger för en gång skull.

Detta borde väl förklara vart problemet ligger...
Jag tycker Mayro har rätt.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-26 20:32

Jag tycker att subjektivisten hycklar minst.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-26 22:02

Ragnwald skrev:
Bill50x skrev: Problemet är att vi inte vet hur fonogrammet låter. Eller hur det är tänkt att låta hemma hos gemene man. Mycket få mixar/mastringar är (troligen) gjorda för de riktigt kompetenta anläggningarna utan för att låta bra hemma hos "Mr Average". Hur det ska låta hemma är då knappast det som finns på skivan.
/ B

Vi och man, ska nog användas med försiktighet här.

För min egen del, har jag varit med vid högklassiga inspelningar av akustisk musik och även själv åstadkommit en del godkänt.
Sedan kunnat avnjuta masterbanden (oredigerat, okomprimerat) i anläggningen hemma och därvid känt mig tämligen nöjd med realismen.

Jag är så försiktig så :-)

Och det är bara att gratulera till dina fina inspelningar. Men akustiska inspelningar är inte speciellt vanliga idag och att hitta goda inspelningar bland resten är inte lätt! Men oavsett hur inspelningen/fonogrammet låter, vi andra som bara lyssnar har ju i flertalet fall ingen som helst möjlighet att jämföra vad som finns på disken med hur det lät vid inspelningstillfället. Oavsett vilken kvalitetsnivå fonogrammen håller så har vi ingen aning om hur de egentligen låter.

För övrigt har ju flera hävdat att man (tex) måste komprimera trummorna för att det ska låta bra. Låta bra i vaddå kan man fråga sig. Och vad menas med låta bra?

Som jag ser det anpassas såväl inspelningar, mix som mastring efter en tänkt uppspelningsmiljö. Så troligen är ljudet på fonogrammet inte tänkt att "låta som det låter" utan "låta bra" hos genomsnittskonsumenten. Alltså ännu mindre anledningen att det ska "låta som på skivan".

/ B

Användarvisningsbild
Greensleeves

Inläggav Greensleeves » 2007-06-27 11:19

Bill50x skrev:... Som jag ser det anpassas såväl inspelningar, mix som mastring efter en tänkt uppspelningsmiljö. Så troligen är ljudet på fonogrammet inte tänkt att "låta som det låter" utan "låta bra" hos genomsnittskonsumenten. Alltså ännu mindre anledningen att det ska "låta som på skivan"./ B

För mig som är totalnovis låter detta hemskt. I min enfald, trodde jag att om jag inhandlade stereoprylar och kablar som låt neutralt, skulle jag via min hifi få en god uppfattning om hur det faktiskt lät vid inspelningstillfället.
Icke så.
Jag får tydligen, åtminstone i vissa fall, höra det ljud som studiotekniker & skivbolag har bestämt ska finnas på masterbandet. Alldeles oavsett hur mycket detta ljud än kan tänkas avvika från det ljud som musikerna frambringade under inspelningen...

Jag känner att jag inte mår riktigt bra nu. Känner mig en smula däckad liksom. Tror faktiskt att jag skulle behöva en stor bamsekram från Ingvar Öhman eller Kaffekoppen eller någon annan LTS:are/älskare av god musikåtergivning... för att orka komma igen liksom... och åter få upp intresset för high musical fidelity...

Tja. Jag får försöka hämta krafterna i sommarsolen.

Med vänliga hälsningar,
Greensleeves

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-27 11:56

Bill50x skrev:För övrigt har ju flera hävdat att man (tex) måste komprimera trummorna för att det ska låta bra.
Tror jag inte någon hävdat så kategoriskt. Däremot har bland annat jag sagt att det i vissa sammanhang låter bra att göra så. Beror naturligtvis helt och hållet på typ av musik, typ av instrument, kompositörens och instrumentalistens intentioner, etc...
Låta bra i vaddå kan man fråga sig. Och vad menas med låta bra?
I lyssningen i studion (eventuellt kompletterat med testlyssning i externa anläggningar), och "låter bra" jämfört med icke-komprimering så klart.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Greensleeves

En trött novis reflexioner...

Inläggav Greensleeves » 2007-06-27 18:23

Det verkar vara svårt det här med teknik, inspelnings- och hifiteknik, faktorer i lyssningsrum, egen förmåga att urskilja bättre ljudåtergivning från sämre... svårt...

Mvh,
Greensleeves

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 18:57

Att inte använda någon som helst komprimera trummorna vid metal (death/trash) skulle nog inte låta bra alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-27 20:55

subjektivisten skrev:Att inte använda någon som helst komprimera trummorna vid metal (death/trash) skulle nog inte låta bra alls.

Varför inte?

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-27 21:21

Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2007-06-27 22:22

Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.
Det är ju bara en hobby inte någon fanatisk religion.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 09:47

subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

Men det är väl det som är själva essensen i musiken, att det låter olika högt?

/ B

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2007-06-28 10:42

jom8993 skrev:Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.

Är det inte?

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-06-28 11:01

jom8993 skrev:Klart man har fått revidera sin åsikt om vissa saker vad gäller HiFi.

Jo, för vissa förefaller det vara en fanatisk religion... :roll:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 11:31

Bill50x skrev:
subjektivisten skrev:Nej, skulle tro det skulle bli rörigt med tanke på hur fort det går och mycket möjligt att hela tiden blir olika kraft i slagen.

/ B

Inte om det kanske är skillnader på 10 db mellan strändiga smatter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 17:55

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Inte om det kanske är skillnader på 10 db mellan strändiga smatter.

10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?

/ B

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 18:00

I minimalism (som på många sätt är olikt black metal) så är det ju dessa små skillnader jätteviktiga. Förstår inte varfär detta inte applicerar på black metal. Eller menar du att black metal band inte kan spela, och därför behöver hjälp att jämna ut "felen"? (ingen kritik, vill också veta hur du tänker).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-28 18:21

Men det är inte så konstigt egentligen. Som kompositör, arrangör, musiker eller prducent vill man att det skall låta på ett visst sätt. Musiken skall ge en speciell känsla, och ibland får man det genom att applicera kompression på trummor, bas, gitarr, eller sång, eller vilket annat instrument som helst.

Lyssna till exempel på beatleslåtar som Revolution eller Good Morning, Good Morning. Extrem kompression på vissa instrument, som ger just den känsla som eftersträvas.

I minimialism kan jag mycket väl tänka mig att man skulle kunna använda kompression för att undvika styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar.

Det är dumt med fasta regler när det handlar om musik.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 18:30

Almen skrev:Det är dumt med fasta regler när det handlar om musik.

Ja, det är en bra inställning. Jag kan inte komma ihåg om du skrivit om din inställning till Hi-Fi, Almen, men vill bara påpeka till alla som förespråkar transperans. Är målet att ha en transperans stereo och höra allt som finns på skivan, då får man också ta vad som finns där. Och inte klaga på varken musikerna, producenten, eller mastrararna heller för den delen. Dom har gjort sin val - och du får acceptera skivan som den låter. Vi vill alla ha välljud, men hur man kommer dit är olika. Jag skulle gärna vilja en stereo som återgav all musik med hög realism, dock ett orealistiskt mål då få skivor jag äger har låtit sådana, men det är iallafall från denna ståndpunkt jag väljer mina prylar.

P.s.

fast jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-28 19:40

Bill50x skrev:10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?

/ B

Problemet är att om 3 slag per sekund har helt olika dynamik så tror jag att man skulle bli sjösjuk av ljudet. Det handlar inte om jazz eller annan musik så du har mycket längre tid att uppfatta varje slag, utan ett ständigt smatter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 19:42

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:10 dB dynamik kan väl inte vara något problem, eller missuppfattar jag dig?

/ B

Problemet är att om 3 slag per sekund har helt olika dynamik så tror jag att man skulle bli sjösjuk av ljudet. Det handlar inte om jazz eller annan musik så du har mycket längre tid att uppfatta varje slag, utan ett ständigt smatter.

Är det därför man blir sjuk av sådan musik live?

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-28 19:43

Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 19:48

Almen skrev:
Nils skrev:[jag förstår inte vad du menar med "styrkevariationer och i stället betona rytmiska förskjutningar."... styrkevariationer är ju just rytm.
Inte i min vokabulär. Rytm är placeringen i tid av en ton (eller rättare dess transient), styrkan av tonen är dess amplitud.

Just precis. Styrkevariationer är inte rytm. Man kan få rytm med tonstötar med noll i dynamik.

/ B

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 19:58

Almen skrev:

Jag håller med om tidsplaceringen, det är en viktig del av rytmen. men du skriver själv "transient" - transienten är väl ljudstyrka, eller rättare sagt en flyktig/snabb sådan? om man komprimerar ljudet, sänker man transienternas styrka, och därmed sänker rytmen. Ta t.ex. reklamradio som vi båda kan refera till, jag skulle inte kalla den musiken för rytmisk, även om en del av det är tänkt att vara sådan. Samma sak gäller minimalistisk musik, komprimerar man den så sänker man också rytmen, istället för att betona dom viktiga förskjutningarna.

P.s. När jag pratar rytm menar jag inte rytm i teori, utan rytm i verkligheten.

P.s.2: för en musiker är teorin/noterna viktiga om han/hon använder sådana. men jag menar att för oss som upplever musiken uppspelad är rytmen viktig både tidsmässigt och amplitudsmässigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 20:36

Nils skrev:Jag håller med om tidsplaceringen, det är en viktig del av rytmen. men du skriver själv "transient" - transienten är väl ljudstyrka, eller rättare sagt en flyktig/snabb sådan?

Att dynamiken, såsom du beskriver den, kan påverka uppfattningen om rytm låter troligt. Men jag har svårt att likställa dynamiken med rytm. Att det är en transient som markerar rytmen är en sak, men det är dess placering i tid som utgör rytmen.

/ B

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 20:38

Ja, rent definitionsmässigt/teoritiskt - Du har faktiskt rätt på det sättet. Men för oss som upplever, så är amplutiden minst lika viktig, anser jag. För att det ska funka i praktiken liksom.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-06-28 20:44

Nils skrev:Ja, rent definitionsmässigt/teoritiskt - Du har faktiskt rätt på det sättet. Men för oss som upplever, så är amplutiden minst lika viktig, anser jag. För att det ska funka i praktiken liksom.

Jo, det håller jag med dig om. Det är ytterst sällan som en enskild parameter innehåller hela sanningen. Tvärtom så tror jag att det ofta är en mycket komplexare blandning av tekniska faktorer som avgör "hur det låter". Varje parameter för sig är kanske tom på gränsen till ohörbar men tillsammans påverkar de ljudet på ett sätt som inte kan påvisas med någon enstaka mätning.

/ B

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 21:33

Jo, en annan grej jag tänkte på...

Dom flesta uttrycker ju sig om musik, att den låter snabbt, eller sakta (det går ju uttrycka sig ännu mer nyanserat förstås).

Men mättekniskt? Då är väl tiden konstant? T.ex. Du står på jobbet o kollar på klockan. 5 minuter kvar, 10 minuter kvar.. när slutar jag?

Och rent mättekniskt har du bara två aspekter av ljudet. Det vill säga amplitud och frekvens. Amplituden kan påverka upplevelsen av dynamiken och ljudtrycket. Frekvens-parametern står för det spektrala innehållet av musiken, harmonierna.

Fast vad är det som påverkar upplevelsen av hastigheten av musiken rent mättekniskt? När tiden ska vara konstant mättekniskt. Din klocka säger ju att tiden är konstant.

Jo, det är "beatet", det vill säga takten i musiken. Man vad är takten då, i praktiken? Det som inte står på notpappret det vill säga.

Det är ju någon som markerar takten! Jag menar, all musik kan ju ha en takt teoretiskt, fast ingen markerar den. Nån måste spela en rytm för att man ska få en upplevelse av hastighet av musiken. En tredje parameter utöver harmoni och amplitud - blir just rytmen.

Men som vi pratade om innan, för att få en upplevelse av rytmen/hastigheten måste det finnas transienter.

Och detta kan ju förklara varför reklamradio låter ganska träligt.

Men på en Hi-Fi nivå, borde inte ett transient-markerat ljud öka subjektiva upplevelsen av hastighet???

....Även ljud som inte är typiska rytm-instrument, det vill säga instrument utöver bas och trummor. Dessa är är ju bara rytm-instrument är en strik konventionell synpunkt.

Hur blir det när varenda instrument i musiken blir transientmarkerat?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-06-28 21:40

Nils skrev: Man vad är takten då, i praktiken? Det som inte står på notpappret det vill säga.
Tid är, som du är lite inne på, inte detsamma som hastighet eller tempo!
Ibland står det tempoangivelser på notbladet på italienska: Adagio eller Largo eller såna där ord, på modernare verk står det några siffror följy av "BPM" (beats per minutes).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-28 21:45

Det är intressant, paa, det säger ju till musikerna hur dom ska spela om dom vill följa noter d.v.s. Fast det förklarar inte på en teknisk nivå varför man upplever hastigheten av musiken som sakta, snabb, eller varierande.

Jag är dock fullt införstådd med att musikerna kan spela i olika tempo. Det kan jag också, det kan vem som helst.

P.s. Jag vill bara klargöra lite...

Dom som t.ex. säger "Jag lever i verkligheten minsann" eller nåt liknande uttal och vill påpeka att dom har fullt förtroende för det mätbara.

Men tiden är väl inte böjbar? Den är väl konstant? Om dom lever i verkligheten kan dom inte njuta av tempovariationer som dom som utger sig för så kallade "subjektivister"?

P.s.2: Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.

P.s.3: Hastigheten av ljudet är också konstant, så vitt jag vet. Och detta borde ju knappast ha nån betydelse i ett vanligt vardagsrum. När ljudet träffat örat så är det registrerat och klart.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-28 23:54

Betoning är en mycket viktig del av rytm. Helt raka (jämnt utplacerade i tiden) åttondelsnoter kan fås att skapa massor av olika rytmer genom att man varierar styrkan på vissa av dem. Det är lika mycket rytm som att variera mellanrummen mellan tonerna.

Nils skrev:Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.

Placebo är inte riktigt rätt ord. Ditt resonemang blir lite galet eftersom det handlar om upplevelser (vilka per definition är subjektiva) samtidigt som du menar att man ska kunna mäta allt. Förvisso kan man mäta om ett musikstycke är snabbt (underförstått i relation till andra musikstycken, någon "absolut snabbhet" kan man liksom inte tala om) men man kan inte säga hur en viss person kommer att uppleva det, med mindre än att man känner till den personens referensramar.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-29 00:17

Som gammal trummis säger jag så här:

Det finns alltid en puls i musik som kan uttryckas i BPM eller något annat och den kan man enkelt mäta upp.

Sedan kan man med hjälp av amplitud och synkoper få en monoton puls att svänga.

Jag sätter hellre ett likamedtecken mellan puls och rytm än mellan sväng och rytm. Men det är jag det...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-29 00:31

Lust skrev:Som gammal trummis säger jag så här:

Det finns alltid en puls i musik som kan uttryckas i BPM eller något annat och den kan man enkelt mäta upp.

Jag sätter hellre ett likamedtecken mellan puls och rytm än mellan sväng och rytm. Men det är jag det...

Sväng, puls och rytm är tre olika saker, skulle jag säga.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-06-29 00:40

Magnuz skrev:
Lust skrev:Som gammal trummis säger jag så här:

Sväng, puls och rytm är tre olika saker, skulle jag säga.

Jo, det är det. Tyckte mig utläsa rytm = sväng/upplevelse i några inlägg. Därför skrev jag mitt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-06-29 08:07

Nils skrev:Fast det förklarar inte på en teknisk nivå varför man upplever hastigheten av musiken som sakta, snabb, eller varierande.

Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.

Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?

Jag är inte riktigt med på när du både säger "man skall ju kunna mäta allting" och "jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever". Man kan ju faktiskt kvantisera upplevelser genom att ge ett antal försökspersoner två musikstycken att lyssna på och ställa frågan "Vilket upplever du som snabbast?"

Det har säkert gjorts, förresten.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-06-29 12:02

Almen skrev:Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?

Kan det vara så att BPM mätningen är för onogrann och man skulle behövt en eller kanske t o m två siffror till? 125,5 BPM eller 125,59 kanske man kan höra skillnad på, vad vet jag?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-29 16:46

Jag var trött igår och krånglade nog till det lite. Men det jag skulle komma fram till var att jag tror man kan påverka upplevelsen av musikens hastighet genom Hi-Fi som betonar transienterna olika, fastän det är bara amplituden som förändras, så förändras också upplevelsen av musikens tidsaspekt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-29 22:37

Om någon fått uppfattningen att jag pratar goja (Morello), så kan jag passa på att nämna, att namnkunniga personer som Bertil Alving, Peter Bremen utnyttjade min hörsel och omdömme, ang olika inspelningars kvalitet och apparaters förmåga, redan i början på 70-talet. 8) :D
Senast redigerad av Ragnwald 2007-06-29 23:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 22:55

Såg just det tämligen tendensiösa förstainlägget i den här tråden (har inte läst några andra). Såhär skrivs det i nämnt trådstartsinlägg:

Kallar du det att byta åsikt? :o

Skulle snarare diagnosticera en sådan mental förändring som att någon tidigare aktiv del i hjärnan skadats. Ändrar någon åsikt så lär det väl vara i den andra riktningen. Man kan ju utbilda sig och utveckla sitt förstånd och förnuft, men det är svårare att gå baklänges utan att någon sorts trauma mot/i hjärnan är inblandat.

Vh, iö

- - - - -

PS. Reserverar mig självklart så att ingen blandar ihop begreppen "inspelning" respektive "media": Vinyl är ett sämre media än PCM 16/44,1, men det mesta utgivet på det senare är illa av mastringsprocesser och dyligt avsiktligt deformerade inspelningar. Därför är det inte alls ovanligt att en bättre ljudkvalitet är att finna på vinylutgåvor, och de utgör således en formidabel skatt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-29 23:04

Ragnwald !

Haka inte upp dig på Morello, han verkar ju mest sitta i möte ! 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-06-29 23:05

IngOehman skrev:Skulle snarare diagnosticera en sådan mental förändring som att någon tidigare aktiv del i hjärnan skadats. Ändrar någon åsikt så lär det väl vara i den andra riktningen. Man kan ju utbilda sig och utveckla sitt förstånd och förnuft, men det är svårare att gå baklänges utan att någon sorts trauma mot/i hjärnan är inblandat.

Jag är ledsen, det är nog så att området som hanterar "skämtsam ironi via internet" är aningen abnormt och/eller överaktivt hos mig, vilket leder till att jag skriver sådana fånigheter.

Jag får be dig att läsa om det stycket igen och se ifall du kan ändra åsikt om det, i ljuset av denna nya kunskap? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-29 23:13

Ok - då tar jag tillbaka.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag kanske skulle svara på frågan också... :oops:

När jag var i 3-6 årsåldern hade jag ingen bestämd uppfattning alls om kriterierna kring musikåtegivning, så då lyssnade jag mest på vad alla sade.

Mellan 7 och 11 år gammal lärde jag mig mycket om de intrikata tekniska detaljerna (elektronik mekanik och akustik, i nämnd ordning) men lyssnade fortfarande på vad folk i hifi-butiker sade, eftersom jag var naiv nog att (utan att ha testat deras påståenden) betraktade det de sade som potentiella sanningar.

Efter sisådär 12 års ålder (efter att under kort tid ha undersökt och förvånats över en till synes ändlös serie av absurditeter och fysikaliskt motstridiga påståenden i branschen) har min uppfattning varit konsekvent, men förstås ständigt utmanad (av mig själv). Jag har inte funnit skäl att ändra mig i någon enda detalj.

Jo, förresten, kanske i någon detalj, men jag kommer inte på någon just nu. :wink:

Inte så konstigt egentligen - den fysikaliska verkligheten ser ju likadan ut idag som den gjorde för 33 år sedan, trots allt vatten som runnit under broarna. Så så länge man följer principen att inte gå okring med en massa uppfattningar om saker som man inte undersökt, finns inget skäl att förvänta sig att man skall behöve byta uppfattning.

Kanske har det hänt något ändå, och det är att en sort medvetenhet har vaknat på många håll. Det tycket jag är mycket bra, och jag gör förstås vad jag kan för att hjälpa till att hålla den vaken. 8)

- - -

PPS. Ett tips i all välmening: Ironi som framstår bara som en spydig attack mot en utvald grupp, är sällan rolig. I varje fall inte för dem som känner sig utpekade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 00:27

Almen skrev:
Nils skrev:Fast det förklarar inte på en teknisk nivå varför man upplever hastigheten av musiken som sakta, snabb, eller varierande.

Så om någon upplever en viss musik som snabb, eller en annan som sakta. Är detta då placebo? För man ska ju kunna mäta allting, eller hur. Åtminste en så stor och uppenbar sak som hastighet av musiken. Och jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever.

Man kan uppleva två stycken som har exakt samma puls (BMP) som olika snabba. Man kan uppleva att musiker sackar i en del av ett musikstycke, fastän de håller samma BMP. Det är upplevelsen av musik - varför kalla det placebo?

Jag är inte riktigt med på när du både säger "man skall ju kunna mäta allting" och "jag pratar inte teori - jag pratar om det vi upplever". Man kan ju faktiskt kvantisera upplevelser genom att ge ett antal försökspersoner två musikstycken att lyssna på och ställa frågan "Vilket upplever du som snabbast?"

Det har säkert gjorts, förresten.

Självklart. Det finns flera mekanismer som kan påverka upplevelsen av tid, varav jag har undersökt i varje fall fyra.

Den mest kända och undersökta är den som relaterar till "gammal energi", läs: Efterklang.

Det är mycket lätt att undersöka hur BRIST på efterklang får folk som sjunger i kör (inte alla, men tillräckligt många för att det skall bli problem) att öka tempot. De har helt enkelt svårt att hålla pauserna utan att det finns gamla ljud att "mäta tiden mot". :?

Vissa (jag t ex) har dock en av efterklang oberoende förmåga (en inre klocka) att känna tempo, och de drabbas inte alls på samma sätt.

En bieffekt av det nämnda är att även dynamikhantering i en återgivningskedja påverkar upplevt tempo. Det beror nämligen på att kompression skapar en falsk efterklang, eller rättare sagt en förlängning av den förefintliga efterklangen, eller andra "efterljud". Fenomenets namn i musikinstrumentvärlden är sustain, och det är välkänt att man kan öka sustainet (om svengelskan ursäktas) både genom att öka elgitarrhalsens styvhet och vikt, och genom att klippa guraampen hårdare! :P

Det är lätt (/mäta) att se att de flesta gitarrhjältar ibland tappar tempo (eller sänker det avsiktligt och medvetet) när de spelar hårdare klippt, utan att man som lyssnare nödvändigtvis upplever det så. Spelar man snabbt som tusan och dessutom låter det klippa, så blir kiddsen mäkta imponerade över tempot! 8)

Den falska tempoökning man får är alltså för det mesta ett tecken på dynamisk begänsning (eller i förekommande fall -misshandel) och i de flesta fall är ett upplevt lågt temp ett tecken på högre kvalitet i kedjan.

Men det finns faktiskt undantag, faskt mest i den analoga världen, där vissa sorters faktiska tidsfel kan ÖKA upplevelsen av såväl långsamhet som sväng. Vissa försvagningar i tonkurvan (framförallt i registrena 60 och 120 Hz) kan dock ge intryck av falsk långsamhet (liksom det motsatta ger motsatt effekt).

Enkelt är det sällan, när man skippar tumreglerna. :wink:

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-06-30 01:04, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-30 00:43

Återigen tack ! :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-06-30 12:29

subjektivisten skrev:
Kan det vara så att BPM mätningen är för onogrann och man skulle behövt en eller kanske t o m två siffror till? 125,5 BPM eller 125,59 kanske man kan höra skillnad på, vad vet jag?

Skulle faktiskt inte tro det. Dels är de flesta människor mycket mer okänsliga för tempoavvikelser än så (helt ovetenskapligt här, men jag vet att många inte reagerar trots att musiken sackar åtskilliga BPM), dels har jag själv upplevt det som Almen beskriver när jag programmerar trummaskiner: trots att tempot bevisligen är detsamma känns det som det sackar eller ökar ibland beroende på vilken rytm man programmerar, det låter helt enkelt "fel". Ett närliggande exempel som ni med musikprogram eller trummaskiner kan testa är att i en låt med rak fyrtakt lägga in ett fill med enbart exakta 8- eller 16-delstrioler (à la 60-tal). Det låter åtminstone i mina öron "för sakta" vilket gör att det blir stelt och robotaktigt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-06-30 12:34

Körer sjunker dessutom normalt i frekvens. :o

Därför är det väldigt bra att ha med ETT litet instrument som håller pitchen uppe.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-06-30 12:59

Jag har upplevt långsammare tempo vid avlyssning när någon komponent har förbättrats. Ny klocka i cd spelaren gav denna upplevda effekt.. har för mig att upgradering (läs sänkt distortion) av annan elektronik som slutsteg gav en liknande uplevelse.

Någon med liknande erfarenheter?

/Peter

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 20:58

Jag somnade en gång när det var riktigt trist musik.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-06-30 21:06

Piotr skrev:Jag har upplevt långsammare tempo vid avlyssning när någon komponent har förbättrats. Ny klocka i cd spelaren gav denna upplevda effekt.. har för mig att upgradering (läs sänkt distortion) av annan elektronik som slutsteg gav en liknande uplevelse.

/Peter

Bytte till LC-audios opampar i dotterns CD-spelare och upplevde samma ledsamma resultat.
Kanske någon extra justering borde ha gjorts?

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-30 21:47

Piotr skrev:Jag har upplevt långsammare tempo vid avlyssning när någon komponent har förbättrats. Ny klocka i cd spelaren gav denna upplevda effekt.. har för mig att upgradering (läs sänkt distortion) av annan elektronik som slutsteg gav en liknande uplevelse.

/Peter

Ja, jag har upplevt att olika slutsteg påverkat dom rytmiska kvalitéerna i ljudåtergivningen.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-30 22:04

Undrar om du inte missförstod Piotr Ragnwald ?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-06-30 22:07

Ovanligt namn :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-30 22:17

Bjuder på den. :oops: :)

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2007-06-30 22:27

Jaha ... det gjorde jag visst, hehe...

Långsammare tempo är alltid nedgradering för mig :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-06-30 22:37

:mrgreen:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-07-01 00:43

Bill50x skrev:
Almen skrev:

Just precis. Styrkevariationer är inte rytm. Man kan få rytm med tonstötar med noll i dynamik.

Hmmm...

I min vokabulär sorterar rätt mycket under rytm faktiskt. Dessa är några av dem:

1. Taktart.

2. Tempo.

3. Rubateringar.

4. Betoningar/Markeringar.

5. Punkteringar/synkoperingar.

6. Mindre tidsförskjutningar av andra slag.

Från allt detta kan i rytmen uppstå exempelvis sväng, vilket dock är subjektivt (även om vår perseption är så likartad att de flesta faktikt är överens om vad som svänger och vad som inte gör det).

Vh, iö

Återgå till Generellt om hifi